BE431803A - - Google Patents

Info

Publication number
BE431803A
BE431803A BE431803DA BE431803A BE 431803 A BE431803 A BE 431803A BE 431803D A BE431803D A BE 431803DA BE 431803 A BE431803 A BE 431803A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
wheel
toothed
motor
chain
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication date
Publication of BE431803A publication Critical patent/BE431803A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62MRIDER PROPULSION OF WHEELED VEHICLES OR SLEDGES; POWERED PROPULSION OF SLEDGES OR SINGLE-TRACK CYCLES; TRANSMISSIONS SPECIALLY ADAPTED FOR SUCH VEHICLES
    • B62M25/00Actuators for gearing speed-change mechanisms specially adapted for cycles

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
   licteur de bicyclette à pédalier inséré dans l'extrémité libre, faisant face à la roue arrière, du carter du mécanisme. -    
L'objet de l'invention est un moteur de bicyclette à pédalier inséré dans l'extrémité libre,' faisant face à la roue arrière, du carter du mécanisme, pédalier dont le palier est disposé en dessous du plan horizontal passant par l'axe de l'arbre de la manivelle du moteur et qui, par un cliquet d'embrayage, une transmission intermédiaire ainsi que par un accouplement pouvant être mis hors circuit, peut être, lors de la marche avant du pédalier, relié au moteur ;

   cette liaison est caractérisée, en ordre principal, en ce que la roue à chaîne de commande est placée sur un arbre de renvoi, lequel se trouve entre l'arbre du moteur et l'arbre du pédalier et au-dessus du plan horizontal passant par l'arbre du moteur. 



   En plus, suivant l'invention, un arbre, portant un levier pour une tringle de frein aboutissant à la roue arrière, est dis- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 posé, dans le carter du mécanisme, au-dessus de l'arbre   du   pédalier, sur la face opposée à celle de la roue a chaîne de commande ; cet arbre est, lors de la marche arrière de l'arbre da pédalier, entraîné au moyen d'un cliquet d'embrayage placé sur- ce dernier, par un pignon denté. 



   Contrairement à l'objet de l'invention, dans les moteurs pour la   commande   de oicyclette à pédalier inséré dans l'extrémité libre, faisant face à la roue arrière, du carter du mécanisme, pédalier dont le palier est disposé en dessous du plan horizontal passant par l'axe de l'arbre de la manivelle du moteur, la roue dentée de commande était reliée, jusqu'a présent, au dispositif à pédales par une chaîne se trouvant à l'extérieur du carter, puis la commande était transmise de ce pédalier, à nouveau par une chaîne, à la roue arrière de la bicyclette ; ou bien on utilisait deux chaînes séparées conduisant à la roue arrière, l'une pour la commande du moteur, l'autre pour la transmission de l'effort du pédalier, effort qu'il est, dans les bicyclettes, bien souvent nécessaire de fournir à coté de la commande par le moteur.

   A cela, il est encore à considérer dans la disposition que, lors de la marche arrière du pédalier, l'action du frein a lieu de la façon usuelle. Au reste, le palier du pédalier doit être disposé d'une manière habituelle par rapport à la selle de la bicyclette, de sorte que celle-ci peut être actionnée par le seul travail de la pédale, sans fatigue du cycliste. 



   L'invention tient compte de ces inconvénients en employant seulement une chaîne entre la roue arrière et le moteur, où la puissance du moteur est conduite, par l'intermédiaire d'un engrenage, sur un arbre de roue à chaîne, puis transmise de celle-ci au moyen de la chaîne sur la roue arrière, tandis que le pédalier inséré dans le carter du moteur attaque, également par l'intermédiaire de roues de transmission, l'arbre de la roue à chaîne.

   Lors du montage du moteur dans le cadre de la bicyclette, il est nécessaire de déplacer le support de pédalier de la chaîne ; ceci 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 est obtenu grâce à la disposition spéciale mentionnée des trois . arbres, c'est-à-dire l'arbre de la manivelle du moteur, l'arbre du pédalier et l'arbre de la roue à chaîne, l'un par rapport à   l'autre.   En même temps, grâce à la disposition des roues dentées de l'engrenage servant à la transmission des forces sur l'arbre de la roue à chaîne, il est possible d'aider effectivement le moteur par exemple lors du travail exigé par une montée, du fait que le nombre de tours optimum du pédalier, par suite des diverses transmissions, correspond au nombre de tours pour lesquels le moteur donne son moment de rotation le plus favorable.

   Le plus petit nombre de tours du moteur pour un moment rotatif   utili- '   sable correspond à n = 1500, le nombre de tours du palier le plus favorable, correspond à n = 60 à 80. Ensuite de quoi la transmission pédalier : moteur s'élève à au moins 1 : 20, lorsqu'on marche à faible vitesse (pour laquelle précisément le cycliste   pédale).   



   En dehors de l'obtention des avantages mentionnés, l'invention permet d'installer le dispositif à pédales de telle façon que, par l'enclanchement du mécanisme dans la marche à vide, la mise en marche du moteur est possible sans que la roue arrière de la bicyclette soit entraînée, comme c'est le cas dans l'installation ordinaire d'un démarreur à pied, en faisant travailler la roue de la transmission intermédiaire non pas sur l'arbre principal du mécanisme mais sur la roue d'accouplement de la petite vitesse. 



   La disposition, suivant l'invention, pour l'action d'une tringle de frein aboutissant à la roue arrière d'une bicyclette,. lors de la marche arrière du pédalier, a de plus l'avantage d'une construction compacte de l'agrégat de la commande générale de sorte que la largeur de l'installation de celui-ci est faible et. s'adapte bien au cadre de la bicyclette. 



   Le dessin représente un exemple de réalisation du moteur de bicyclette suivant l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La fig.l montre le moteur de bicyclette en vue latérale, dans laquelle une partie du cadre de la bicyclette est représentée en traits pointillés. 



   La   fig.2   montre, à une plus grande échelle, une coupe au travers du dispositif de commande suivant la ligne 2-2 de la   fig.l.   



   La   commande   de l'arbre 5 de la manivelle du moteur inséré dans le cadre, est transmise au moyen du pignon 6 et de la chaîne 7 sur une plus grande roue à chaîne 8, qui tourne folle sur l'arbre 9 et avec lequel elle peut être accouplée par un accouplement à-plateaux 9a, pouvant être arbitrairement embrayé ou débrayé. L'arbre 9 disposé dans le carter 10 du mécanisme du moteur est, en plus, muni de deux couronnes dentées 11 et 12. Avec la couronne dentée 11, engrène une roue dentée 13 qui tourne folle sur un arbre 14 dont la   commande   est transmise au moyen de la roue à chaîne 15 et de la chaîne 16 sur la roue arrière. une roue dentée 17, pouvant aussi tourner librement sur l'arbre 14, se trouve en prise avec la   couronne   dentée, un peu plus petite, 12.

   A la roue dentée 17 est solidairement relié un pignon denté 18 qui engrène avec une roue dentée 20 fixée sur un arbre de renvoi 19. La transmission ultérieure de cette roue dentée se produit par un pignon denté 21 qui en est solidaire et qui engrène avec une roue dentée 22. Celle-ci est fixée sur l'arbre 23 du pédalier et peut être entraînée par le pédalier dans une des directions de rotation, à savoir en avant, a l'aide d'un cliquet. d'arrêt cylindrique 25 de réalisation connue. A côté de cette roue dentée est placée, sur l'arbre du pédalier 23, une plus petite roue dentée 24, qui est de même folle sur son axe et qui, lors de la marche arrière, est accouplée à l'arbre 23 par un cliquet d'arrêt cylindrique 26, semblable au précédent mais agissant en sens contraire.

   La roue dentée 24 engrène avec un pignon 27, sur l'arbre 28 duquel est fixé, à l'extérieur du carter, un bras 29 qui agit, au moyen d'une tringle de liaison, sur un frein de roue 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 arrière non représenté. 



   L'arbre 14 est pourvu d'un plateau d'accouplement 30, ne pouvant pas tourner mais pouvant coulisser sur les'guides 33, plateau qui peut engrèner avec les griffes 31 de la roue dentée. 



  13 ou les griffes 32 de la roue dentée 17 ou bien permettre la marche à vide dans la position moyenne dessinée. Le   coulissage   du plateau se produit à l'aide d'une fourche d'embrayage non représentée et d'un levier d'embrayage 34 disposé à l'extérieur du carter. Chaque fois que le plateau 30 est accouplé à l'une ou   !l'autre   des roues dentées 13 et 17, différentes vitesses sont mises en prise. Le moteur est complètement débrayé de l'arbre 9, lorsque l'accouplement à plateau 9a est libéré,
La transmission par le pédalier 35 se produit grâce au cliquet cylindrique 25 qui, lors de la rotation vers l'avant de la roue dentée 22, est accouplé et entraîné par l'axe 23 du pédalier. 



  Par la transmission intermédiaire 21, 20, la roue dentée 22 attaque l'accouplement des roues dentées 17 et 18 qui, lorsqu'il est rendu solidaire de l'arbre 14 par le plateau 30, entraîne la roue arrière par l'intermédiaire de la roue à chaîne 15. Il est possible d'obtenir un changement de vitesse par le fait que la roue dentée 13 est accouplée à l'arbre 14 par l'intermédiaire du plateau 30, ensuite de quoi   l'arbre   14 entraîne l'accouplement de roues dentées 17 et 18 par l'intermédiaire de l'arbre 9 et de la roue dentée 13. Ceci peut se produire en même temps par l'embrayage du moteur ou également, lorsque l'accouplement 9a est débrayé, par le pédalier 35 seul. 



   Lors de la marche arrière, la roue dentée 24 est entraînée dans le même sens par le cliquet cylindrique 26, tandis que l'accouplement 25 reste sans action. La roue dentée 24 produit, par l'intermédiaire du pignon denté 27, l'oscillation du levier 29 qui ainsi met en action le frein de la roue arrière. 



   Lorsque le plateau d'accouplement 30 se trouve dans la position dessinée de marche à vide, l'arbre du moteur 5 peut être en- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   traîné   par le pédalier, par l'intermédiaire des roues dentées 22, 21, 20, 17, l'arbre 9, l'accouplement 9a, la roue à chaîne 8, la chaîne 7 et le pignon 6 et de ce fait, le moteur peut être mis en marche lorsque la bicyclette est à   l'arrêt.   Cette position de marche à vide permet également l'utilisation de la roue libre dans les descentes, sous l'arrêt du moteur qui, plus tard, par l'embrayage de l'accouplement 30, 32 pourra être remis en route par la force vive de la bicyclette. 



    REVENDICATIONS.   



   1. Moteur de bicyclette à pédalier inséré dans 1'extrémité libre, faisant face à la roue arrière, du carter du mécanisme, pédalier dont le palier est disposé en dessous du plan horizontal passant par l'axe de l'arbre de la manivelle du moteur et qui peut être relié au moteur, lors de la marche avant du pédalier, par l'intermédiaire d'un cliquet d'embrayage, d'une transmission secondaire ainsi que par un accouplement pouvant être débrayé, caractérisé en ce que la roue à chaîne de commande (15) se trouve sur un arbre de renvoi (14), qui est disposé entre l'arbre du moteur (5) et l'arbre du pédalier (23) et au-dessus du plan horizontal passant par l'arbre (5) du moteur.



   <Desc / Clms Page number 1>
   Pedal bicycle lictor inserted in the free end, facing the rear wheel, of the mechanism housing. -
The object of the invention is a pedal-mounted bicycle motor inserted in the free end, 'facing the rear wheel, of the housing of the mechanism, the crankset of which the bearing is disposed below the horizontal plane passing through the axis. of the crank shaft of the engine and which, by means of a clutch pawl, an intermediate transmission as well as by a coupling which can be switched off, can be, when the pedal is moving forward, connected to the engine;

   this connection is characterized, in main order, in that the control chain wheel is placed on a countershaft, which is located between the motor shaft and the bottom bracket shaft and above the horizontal plane passing through the motor shaft.



   In addition, according to the invention, a shaft, carrying a lever for a brake rod leading to the rear wheel, is provided.

 <Desc / Clms Page number 2>

 placed, in the mechanism housing, above the crankshaft, on the face opposite that of the chain wheel; this shaft is, during reverse motion of the crankshaft, driven by means of a clutch pawl placed on the latter, by a toothed pinion.



   Contrary to the object of the invention, in motors for controlling a bicycle with a pedal inserted in the free end, facing the rear wheel, of the casing of the mechanism, with the bearing of which the bearing is arranged below the horizontal plane Passing through the axis of the crank shaft of the engine, the control toothed wheel was hitherto connected to the pedal device by a chain located outside the crankcase, then the command was transmitted from this crankset, again by a chain, to the rear wheel of the bicycle; or else we used two separate chains leading to the rear wheel, one for controlling the engine, the other for transmitting the force of the crankset, force that it is, in bicycles, very often necessary to provide next to the motor control.

   To this, it is also to be considered in the arrangement that, during the reverse gear of the pedal, the action of the brake takes place in the usual way. Moreover, the bearing of the pedal must be arranged in a usual manner with respect to the saddle of the bicycle, so that the latter can be actuated by the operation of the pedal alone, without fatigue of the cyclist.



   The invention takes account of these drawbacks by employing only a chain between the rear wheel and the engine, where the power of the engine is conducted, through a gear, on a chain wheel shaft, and then transmitted from that. - here by means of the chain on the rear wheel, while the crankset inserted in the motor housing attacks, also by means of transmission wheels, the shaft of the chain wheel.

   When mounting the motor in the frame of the bicycle, it is necessary to move the chain bottom bracket; this

 <Desc / Clms Page number 3>

 is achieved through the mentioned special arrangement of the three. shafts, that is, the motor crank shaft, the bottom bracket shaft and the chain wheel shaft, relative to each other. At the same time, thanks to the arrangement of the toothed wheels of the gear used for the transmission of forces on the shaft of the chain wheel, it is possible to effectively help the engine, for example during the work required by a climb, because the optimum number of revolutions of the crankset, as a result of the various transmissions, corresponds to the number of revolutions for which the engine gives its most favorable torque.

   The smallest number of revolutions of the engine for a useful rotary moment corresponds to n = 1500, the number of revolutions of the most favorable bearing, corresponds to n = 60 to 80. Then the transmission crankset: engine s' rises to at least 1:20, when walking at low speed (for which precisely the cyclist is pedaling).



   Apart from obtaining the advantages mentioned, the invention makes it possible to install the pedal device in such a way that, by the engagement of the mechanism in idling, the starting of the motor is possible without the wheel rear of the bicycle is driven, as is the case in the ordinary installation of a kick starter, by making the wheel of the intermediate transmission work not on the main shaft of the mechanism but on the coupling wheel of low speed.



   The arrangement, according to the invention, for the action of a brake rod terminating at the rear wheel of a bicycle ,. when reversing the bottom bracket, has the further advantage of a compact construction of the aggregate of the general control so that the width of the installation thereof is small and. adapts well to the frame of the bicycle.



   The drawing shows an exemplary embodiment of the bicycle motor according to the invention.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Fig.l shows the bicycle motor in side view, in which part of the frame of the bicycle is shown in dotted lines.



   Fig. 2 shows, on a larger scale, a section through the control device along line 2-2 of fig.l.



   The control of the shaft 5 of the crank of the motor inserted in the frame, is transmitted by means of the pinion 6 and the chain 7 on a larger chain wheel 8, which turns idle on the shaft 9 and with which it can be coupled by a plate coupling 9a, which can be arbitrarily engaged or disengaged. The shaft 9 arranged in the housing 10 of the motor mechanism is, in addition, provided with two toothed rings 11 and 12. With the toothed ring 11, meshes a toothed wheel 13 which turns idle on a shaft 14 whose command is transmitted. by means of chain wheel 15 and chain 16 on the rear wheel. a toothed wheel 17, which can also turn freely on the shaft 14, is in engagement with the toothed ring, a little smaller, 12.

   To the toothed wheel 17 is integrally connected a toothed pinion 18 which meshes with a toothed wheel 20 fixed to a countershaft 19. The subsequent transmission of this toothed wheel occurs by a toothed pinion 21 which is integral with it and which meshes with a toothed wheel 22. This is fixed on the shaft 23 of the crankset and can be driven by the crankset in one of the directions of rotation, namely forward, using a pawl. cylindrical stopper 25 of known embodiment. Next to this toothed wheel is placed, on the crankshaft 23, a smaller toothed wheel 24, which is likewise idle on its axis and which, when reversing, is coupled to the shaft 23 by a cylindrical pawl 26, similar to the previous one but acting in the opposite direction.

   The toothed wheel 24 meshes with a pinion 27, on the shaft 28 of which is fixed, outside the housing, an arm 29 which acts, by means of a connecting rod, on a wheel brake

 <Desc / Clms Page number 5>

 rear not shown.



   The shaft 14 is provided with a coupling plate 30, which cannot rotate but which can slide on les'guides 33, which plate can mesh with the claws 31 of the toothed wheel.



  13 or the claws 32 of the toothed wheel 17 or else allow idling in the average position drawn. The sliding of the plate takes place using a clutch fork, not shown, and a clutch lever 34 disposed outside the housing. Each time the chainring 30 is coupled to either of the sprockets 13 and 17, different speeds are engaged. The motor is completely disengaged from the shaft 9, when the plate coupling 9a is released,
Transmission via the crankset 35 occurs by virtue of the cylindrical pawl 25 which, during the forward rotation of the toothed wheel 22, is coupled and driven by the axis 23 of the crankset.



  Via the intermediate transmission 21, 20, the toothed wheel 22 engages the coupling of the toothed wheels 17 and 18 which, when it is made integral with the shaft 14 by the plate 30, drives the rear wheel via the chain wheel 15. It is possible to achieve a speed change by the fact that the toothed wheel 13 is coupled to the shaft 14 through the plate 30, then the shaft 14 drives the coupling of toothed wheels 17 and 18 via the shaft 9 and the toothed wheel 13. This can occur simultaneously by the engine clutch or also, when the coupling 9a is disengaged, by the pedal 35 alone .



   When reversing, the toothed wheel 24 is driven in the same direction by the cylindrical pawl 26, while the coupling 25 remains inactive. The toothed wheel 24 produces, by means of the toothed pinion 27, the oscillation of the lever 29 which thus activates the brake of the rear wheel.



   When the coupling plate 30 is in the illustrated idle position, the motor shaft 5 can be engaged.

 <Desc / Clms Page number 6>

   dragged by the crankset, via the toothed wheels 22, 21, 20, 17, the shaft 9, the coupling 9a, the chain wheel 8, the chain 7 and the pinion 6 and therefore the engine can be started when the bicycle is stationary. This idling position also allows the use of the freewheel on descents, with the engine stopped which, later, by the clutch of the coupling 30, 32 can be restarted by the live force. of the bicycle.



    CLAIMS.



   1. Pedal-mounted bicycle motor inserted in the free end, facing the rear wheel, of the housing of the mechanism, the crankset of which the bearing is disposed below the horizontal plane passing through the axis of the crank shaft of the mechanism. motor and which can be connected to the motor, during forward motion of the crankset, by means of a clutch pawl, a secondary transmission as well as by a coupling capable of being disengaged, characterized in that the wheel to drive chain (15) is on a countershaft (14), which is arranged between the motor shaft (5) and the crankshaft (23) and above the horizontal plane passing through the shaft (5) of the engine.


    

Claims (1)

2. Disposition suivant la revendication 1 de l'arbre du pédalier, caractérisée en ce qu'un arbre (28) portant un levier (29) pour une tringle de frein aboutissant à la roue arrière, est disposé, dans le carter du mécanisme, au-dessus de l'arbre (23) du pédalier, sur la face opposée à celle de la roue à chaîne (15) de commande ; arbre (28) qui, lors de la marche arrière de l'arbre (23) du pédalier, est attaqué au moyen d'un cliquet d'embrayage (26,25) placé sur ce dernier, par des pignons (24, 27). 2. Arrangement according to claim 1 of the crankshaft, characterized in that a shaft (28) carrying a lever (29) for a brake rod leading to the rear wheel, is arranged in the housing of the mechanism, above the crankshaft (23), on the opposite side to that of the control chain wheel (15); shaft (28) which, when the crankshaft (23) is in reverse, is engaged by means of a clutch pawl (26,25) placed on the latter, by pinions (24, 27) .
BE431803D BE431803A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE431803A true BE431803A (en) 1900-01-01

Family

ID=91527

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE431803D BE431803A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE431803A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2132083A2 (en) Gearbox for bicycles and gear change system
FR3088696B1 (en) Electric bicycle assistance device
FR2584671A1 (en) Device for eliminating a neutral point on a crank gear, especially for a bicycle
FR2829992A1 (en) Bicycle gear change has gear change shaft separate from and parallel to crank shaft, pivoting arm supporting rear wheel makes tipping movement on main frame
BE431803A (en)
WO2010143008A1 (en) Swing pedals for scooters
JP3194272B2 (en) Motorcycle engine
CH569896A5 (en) Linear to rotary movement converter for stirling engine drive - has gearwheels on two parallel shafts interconnected by toothed belt
CH258167A (en) Auxiliary motor device for cycles.
BE529651A (en)
BE645173A (en)
BE491670A (en)
BE442870A (en)
BE536918A (en)
BE529691A (en)
BE526172A (en)
BE500614A (en)
BE514326A (en)
FR2811290A1 (en) All-terrain bicycle adapted to propel aquatic craft uses derailleur gears and hub with sliding sleeve for forward and reverse propulsion
BE478735A (en)
BE507464A (en)
BE357473A (en)
FR2498249A1 (en) Transmission for small motorcycle - has countershaft with pedals carried in bushes in extension of crankcase half
FR2805516A1 (en) Pedal drive converter transmission for pedal bicycle has satellite gears attached to shaft to drive crown wheel and central gear with hydraulic braking pump
CH94969A (en) Three-speed hub with freewheel for cycles, motorcycles, etc.