BE429189A - - Google Patents

Info

Publication number
BE429189A
BE429189A BE429189DA BE429189A BE 429189 A BE429189 A BE 429189A BE 429189D A BE429189D A BE 429189DA BE 429189 A BE429189 A BE 429189A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
roller
trailer
ramp
tractor
brake
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE429189A publication Critical patent/BE429189A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62DMOTOR VEHICLES; TRAILERS
    • B62D53/00Tractor-trailer combinations; Road trains
    • B62D53/04Tractor-trailer combinations; Road trains comprising a vehicle carrying an essential part of the other vehicle's load by having supporting means for the front or rear part of the other vehicle
    • B62D53/08Fifth wheel traction couplings
    • B62D53/0857Auxiliary semi-trailer handling or loading equipment, e.g. ramps, rigs, coupling supports

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MÉMOIRE DESCRIPTIF
DÉPOSÉ A L'APPUI D'UNE DEMANDE
DE BREVET D'INVENTION Perfectionnements aux mécanismes d'accouplement automatiques pour véhicules articulés. 



   L'invention est relative à des mécanismes d'accouplement automatiques pour véhicules articulés et elle est particulièrement propre à être utilisée pour l'accouplement de véhicules comportant un tracteur et une remorque, du type connu sous le nom de "Cheval mécanique". 



   Suivant l'invention le mécanisme d'accouplement comprend une rampe fixée sur le tracteur présentant un évidement ou creux destiné à recevoir un rouleau ou galet porté *'par la remorque, la dite rampe comportant des bras de verrouillage poussés par un ressort destinés à s'engager avec l'arbre du dit rouleau, afin de retenir le dit rouleau dans le dit évidement. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Afin que l'invention puisse être clairement compri- se et facilement mise en oeuvre, elle va maintenant être décrite plus en détail en référence au dessin annexé dans lequel: 
La fig. 1 représente en coupe verticale centrale une partie d'une remorque. 



   La fig. 2 est une vue en coupe faite perpendicu- lairement à celle de la fig. 1. 



   Une rampe unique A de section en I est solidement et centralement boulonnée sur la partie arrière B du trac- teur. La rampe présente un creux ou évidement semi-circu- laire a' près de son extrémité la plus élevée. Un arbre E s'étend transversalement sur chaque côté de la rampe et sur les extrémités du dit arbre E sont montés à pivot des bras de verrouillage verticaux D dont les extrémités supérieures sont en forme de crochet. Ces deux bras de verrouillage D sont situés à une certaine distance sur chaque côté de la rampe, la distance séparant ces deux bras étant l'empatte- ment déterminant la rigidité transversale du mécanisme d'ac- couplement. Les deux bras se déplacent séparément et des ressorts F tendent à les pousser vers l'arrière et vers le bas sur la rampe inclinée.

   La forme du côté inférieur de l'extrémité en forme de crochet de chacun des bras de ver- rouillage verticaux est un prolongement de la courbe du creux ou évidement semi-circulaire formé dans la rampe, de sorte qu'une barre ou arbre rond, ou la partie de plus faible diamètre d'un rouleau de rampe porté par la dite barre ou arbre rond, placé dans l'évidement de la rampe, y sera retenu en raison du fait que les deux extrémités de la barre ou arbre rond sont entourées par les deux extrémités extérieures en forme de crochet des bras de verrouillage D D. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 L'évidement empêche le mouvement alternatif longitudinal du rouleau de rampe et la partie supérieure des extrémités en forme de crochet empêche le rouleau de se soulever. 



   Sous l'extrémité antérieure de la remorque est montée une plaque tournante H sur une assise I, la partie intérieure rotative H de cette plaque tournante constitue le centre d'un avant-train rigide consistant en une poutre transversale K et deux pieds pendants verticaux   L,   l'arche ainsi formée étant suffisamment grande pour permettre à l'extrémité postérieure du tracteur de passer à l'intérieur de cette arche, la position d'une roue A du tracteur étant indiquée en traits mixtes sur la fig. 2. 



   Les extrémités inférieures des pieds verticaux de l'avant-train sont pourvues de petites roues M pour facili- ter la manoeuvre manuelle de la remorque, et des poignées appropriées N soit montées sur les extrémités supérieures des pieds dans ce même but. 



   La pièce centrale H de l'avant-train comporte deux bossages ou consoles P P s'étendant vers le bas, et qui porte l'arbre ou axe G sur lequel est monté le rouleau Q. Ce rouleau a la forme d'une poulie à section en V, dont les collerettes à grand diamètre sont évasées extérieurement en R afin d'entrer facilement sur la rampe A du tracteur. 



   Tout genre approprié de mécanisme de frein peut être utilisé sur la remorque, mais de préférence un mécanisme de frein automatique est combiné avec le mécanisme d'accouple- ment et de désaccouplement, comprenant un plongeur T pouvant aller et venir à l'intérieur du pivot central vertical H' de      la plaque tournante. Le frein est serré par le mouvement vers le haut du plongeur T faisant osciller le levier coudé U afin de tirer la bielle V du mécanisme à frein, et est 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 desserré par le mouvement inverse des pièces T, U et V. Le plongeur T est soulevé par un levier coudé W à l'extrémité supérieure duquel est attachée une pièce de liaison X aboutissant à une commande placée dans le poste du conducteur. 



   Les bras de verrouillage D D et le levier de frein W sont reliés aux extrémités d'une barre compensatrice Y, le centre de cette barre étant accouplé par une pièce de liaison Z au levier de contrôle du désaccouplement placé dans le poste du conducteur. Sur le plongeur T sont formées des dents de rochet avec lesquelles s'engagent des dents analogues présentées par un cliquet T', ce dernier glissant dans un bossage approprié présenté par le pivot H', et étant sollicité en engagement avec les dents du plongeur T par un levier pendant T2 poussé par un ressort T3.

   Comme montré dans la position accouplée du dessin, le cliquet Tl est maintenu écarté du plongeur T par le levier T2, qui est lui-même maintenu dans la position écartée par contact avec une saillie W' portée par l'extrémité du levier de frein W, permettant la libre application de frein de la remorque à partir du poste du conducteur. Une bielle fendue indiquée en Y' assure que le serrage du frein ne déplace pas les bras de verrouillage D D. 



   Lorsque le tracteur sur lequel la rampe est montée est refoulé entre les pieds verticaux L de l'avant-train de la remorque, la rampe A inclinée vers le bas ramasse le rouleau Q qui remonte la rampe et soulève l'extrémité antérieure de la remorque et l'écarte du sol, c'est-à-dire qu'elle ne repose plus sur ses pieds et galets M. Ce mouvement vers l'arrière continue jusqu'à ce que le rouleau Q tombe dans le   creux a;'   formé dans la rampe. Un peu avant que ceci se produise, les parties supérieures des deux bras de verrouil- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 lage D sur le tracteur butent contre l'axe G du rouleau Q de la remorque et sont repoussées en antagonisme à l'action des ressorts F.

   Aussitôt que le centre du rouleau tombe dans l'évidement formé dans la rampe, les extrémités en forme de crochet des bras de verrouillage se verrouillent sur l'axe G et les deux moitiés du mécanisme sur le tracteur et sur la remorque sont verrouillées ensemble. 



   Si le tracteur se trouvait sur un sol inégal suivant un angle par rapport à l'axe du rouleau transversal, un seul des bras à crochet de verrouillage pourrait se verrouiller sur ledit axe. Ceci suffit pour verrouiller les mécanismes ensemble jusqu'à ce qu'un changement dans l'inclinaison du sol permette à l'autre extrémité de l'axe de s'abaisser suffisamment pour que l'autre bras de verrouillage se verrouille sur la dite extrémité. C'est pour cette raison que les deux bras sont montés de manière à agir indépendamment.'
Lorsqu'on effectue le désaccouplement, la pièce de liaison Z est retirée de la commande placée dans le poste du conducteur, et par l'intermédiaire de la pièce compensatrice Y tire vers l'arrière les bras de verrouillage D D sur leurs butées D2 afin de libérer l'axe pour qu'il puisse se soulever hors de l'évidement a'.

   En tirant à nouveau sur la pièce de liaison Z et la pièce compensatrice Y, on oblige le levier de frein W de soulever le plongeur T et de serrer le frein de la remorque, ensuite lorsque le tracteur s'écarte de la remorque, le levier T2 cesse d'être écarté par la saillie W' et le ressort T3 peut pousser le cliquet T'en engagement avec les dents du plongeur T, maintenant ainsi le frein de la remorque dans la position serrée. 



   Dès que le tracteur avance, l'axe du rouleau s'élève hors de l'évidement, les freins ayant été automatiquement 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 serrés, le rouleau Q descend la rampe jusqu'à ce que les pieds et les galets de l'avant-train supportent la remorque. 



   Une bielle fendue indiquée en X' empêche qu'on touche à la commande de frein de la remorque pendant le   désac-   couplement. 



   Pendant l'accouplement du tracteur et de la remorque comme décrit autre part dans cette description, le levier W repousse le levier T2 qui à son tour tire le cliquet T' hors d'engagement et libère le frein de la remorque.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  DESCRIPTIVE MEMORY
SUBMITTED IN SUPPORT OF A REQUEST
OF INVENTION PATENT Improvements to automatic coupling mechanisms for articulated vehicles.



   The invention relates to automatic coupling mechanisms for articulated vehicles and it is particularly suitable for being used for coupling vehicles comprising a tractor and a trailer, of the type known under the name of "Mechanical horse".



   According to the invention the coupling mechanism comprises a ramp fixed to the tractor having a recess or hollow intended to receive a roller or roller carried * 'by the trailer, said ramp comprising locking arms pushed by a spring intended to s 'engage with the shaft of said roller, in order to retain said roller in said recess.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   In order that the invention may be clearly understood and easily implemented, it will now be described in more detail with reference to the accompanying drawing in which:
Fig. 1 shows part of a trailer in central vertical section.



   Fig. 2 is a sectional view taken perpendicular to that of FIG. 1.



   A single I-section boom A is securely and centrally bolted to the rear part B of the tractor. The ramp has a semi-circular hollow or recess near its uppermost end. A shaft E extends transversely on each side of the ramp and on the ends of said shaft E are pivotally mounted vertical locking arms D, the upper ends of which are hook-shaped. These two locking arms D are located at a certain distance on each side of the ramp, the distance separating these two arms being the base determining the transverse rigidity of the coupling mechanism. The two arms move separately and springs F tend to push them back and down on the inclined ramp.

   The shape of the lower side of the hook-shaped end of each of the vertical locking arms is an extension of the curve of the hollow or semi-circular recess formed in the ramp, so that a round bar or shaft, or the part of smaller diameter of a ramp roller carried by said bar or round shaft, placed in the recess of the ramp, will be retained there due to the fact that the two ends of the bar or round shaft are surrounded by the two hook-shaped outer ends of the locking arms D D.



    @

 <Desc / Clms Page number 3>

 The recess prevents longitudinal reciprocation of the ramp roller and the upper part of the hook-shaped ends prevents the roller from lifting.



   Under the front end of the trailer is mounted a turntable H on a base I, the rotating inner part H of this turntable constitutes the center of a rigid front end consisting of a transverse beam K and two vertical hanging legs L , the arch thus formed being sufficiently large to allow the rear end of the tractor to pass inside this arch, the position of a wheel A of the tractor being indicated in phantom in FIG. 2.



   The lower ends of the vertical legs of the front end are provided with small wheels M to facilitate manual maneuvering of the trailer, and suitable handles N are mounted on the upper ends of the legs for the same purpose.



   The central part H of the front end comprises two bosses or PP consoles extending downwards, and which carries the shaft or axis G on which is mounted the roller Q. This roller has the shape of a pulley with V-section, whose large diameter flanges are flared on the outside in R in order to enter easily on the ramp A of the tractor.



   Any suitable kind of brake mechanism can be used on the trailer, but preferably an automatic brake mechanism is combined with the coupling and uncoupling mechanism, comprising a plunger T which can move back and forth inside the pivot. vertical central H 'of the turntable. The brake is applied by the upward movement of the plunger T oscillating the elbow lever U in order to pull the connecting rod V of the brake mechanism, and is

 <Desc / Clms Page number 4>

 loosened by the reverse movement of the parts T, U and V. The plunger T is lifted by an elbow lever W to the upper end of which is attached a connecting piece X leading to a control placed in the driver's station.



   The locking arms D D and the brake lever W are connected to the ends of a compensating bar Y, the center of this bar being coupled by a connecting piece Z to the uncoupling control lever placed in the driver's station. On the plunger T are formed ratchet teeth with which engage similar teeth presented by a pawl T ', the latter sliding in a suitable boss presented by the pivot H', and being biased into engagement with the teeth of the plunger T by a lever during T2 pushed by a spring T3.

   As shown in the mated position of the drawing, the pawl T1 is held away from the plunger T by the lever T2, which is itself held in the separated position by contact with a projection W 'carried by the end of the brake lever W , allowing the free application of the trailer brake from the operator's station. A slotted connecting rod marked Y 'ensures that the brake application does not move the locking arms D D.



   When the tractor on which the ramp is mounted is pushed back between the vertical legs L of the front end of the trailer, the downward inclined ramp A picks up the roller Q which goes up the ramp and lifts the front end of the trailer. and pulls it off the ground, that is to say that it is no longer resting on its feet and rollers M. This backward movement continues until the roller Q falls into the hollow a; ' formed in the ramp. Shortly before this happens, the upper parts of the two locking arms

 <Desc / Clms Page number 5>

 lage D on the tractor abut against the axis G of the roller Q of the trailer and are pushed back in antagonism to the action of the springs F.

   As soon as the center of the roller falls into the recess formed in the ramp, the hook-shaped ends of the locking arms lock onto the G-axis and the two halves of the mechanism on the tractor and on the trailer are locked together.



   If the tractor was on uneven ground at an angle to the axis of the cross roller, only one of the locking hook arms could lock onto said axis. This is enough to lock the mechanisms together until a change in the inclination of the ground allows the other end of the axle to drop enough for the other locking arm to lock onto said end. . It is for this reason that the two arms are mounted so as to act independently. '
When the uncoupling is carried out, the connecting piece Z is removed from the control placed in the driver's station, and through the compensating piece Y pulls the locking arms DD back on their stops D2 in order to release the pin so that it can lift out of the recess a '.

   By pulling again on the connecting piece Z and the compensating piece Y, the brake lever W is forced to raise the plunger T and apply the trailer brake, then when the tractor moves away from the trailer, the lever T2 ceases to be pushed aside by the protrusion W 'and the spring T3 can push the pawl T' into engagement with the teeth of the plunger T, thereby maintaining the trailer brake in the engaged position.



   As soon as the tractor moves forward, the axis of the roller rises out of the recess, the brakes having been automatically

 <Desc / Clms Page number 6>

 When tight, the Q roller moves down the ramp until the feet and rollers of the front end support the trailer.



   A slotted connecting rod marked X 'prevents touching of the trailer brake control during disengagement.



   While coupling the tractor and trailer as described elsewhere in this specification, lever W pushes lever T2 which in turn pulls pawl T 'out of engagement and releases the trailer brake.


    

Claims (1)

RESUME 1.- Mécanisme d'accouplement automatique pour véhicules articulés dans lequel une rampe fixée sur le tracteur présente un creux ou évidement destiné à recevoir un rouleau ou galet monté sur la remorque, cette rampe comportant des bras de verrouillage poussés par un ressort destinés à s'engager avec l'axe dudit rouleau, afin de retenir le dit rouleau dans le dit évidement. ABSTRACT 1.- Automatic coupling mechanism for articulated vehicles in which a ramp fixed to the tractor has a hollow or recess intended to receive a roller or roller mounted on the trailer, this ramp comprising locking arms pushed by a spring intended to s 'engage with the axis of said roller, in order to retain said roller in said recess. 2.- La combinaison avec le mécanisme d'accouplement de moyens pour libérer automatiquement le frein de la remorque lors de l'accouplement et pour serrer le dit frein lors du désaccouplement. 2.- The combination with the coupling mechanism of means to automatically release the trailer brake when coupling and to apply said brake when uncoupling.
BE429189D BE429189A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE429189A true BE429189A (en)

Family

ID=89421

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE429189D BE429189A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE429189A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0228923B1 (en) Convertible back seat
EP0609130B1 (en) Removable and adjustable vehicle seat
FR2532255A1 (en) ARTICULATED TRAILER, PARTICULARLY FOR LOADING MOTORCYCLES
EP1227945A1 (en) Coupling device for industrial truck
WO2006003286A1 (en) Device for coupling a loader to a tractor
EP2540530B1 (en) Trailer train
FR2829439A1 (en) Vehicle seat under-frame has operating device with release finger designed to abut against abutment face integral with release cam when in active position to hold actuating portion in second position
FR2774639A1 (en) Lorry mounted skip handling frame
FR2624460A2 (en) INSTALLATION FOR REPAIR AND INSPECTION OF ACCIDENTAL VEHICLE BODIES
EP1530521B1 (en) Transport and handling truck
FR2725946A1 (en) Vehicle chock, for use on transporters with perforated carrying surfaces,
FR2745244A1 (en) Adjustable and transformable rear seat for vehicle
EP0630179B1 (en) Front lifting device for tractors or similar
EP0909664B1 (en) Dolly for towing and/or handling for the recovery of vehicles mounted on wheels
FR2822421A1 (en) LOAD HANDLING APPARATUS AND VEHICLE COMPRISING SAME
EP1243463A1 (en) Vehicle with a load handling apparatus and method for lifting a load with such a vehicle
BE429189A (en)
FR3067657B1 (en) SAFETY COUPLING TIMING AND LOCKING IN POSITION
FR2516022A1 (en) TROLLEY TROLLEY
EP1209027B1 (en) Light utility vehicle with a removable container
FR2881695A1 (en) Motor vehicle seat, has traction jack articulated around axle and mounted between fixed part of backrest and articulated arm of tray lifting mechanism to assist rotation movement of arm, where axle is carried by fixed part of backrest
FR2615814A1 (en) Uncouplable swan neck for hitching a semi-trailer with lowered (dropped) platform to a towing vehicle
FR2849816A1 (en) Pallet truck apparatus immobilizing method for vehicle e.g. motor vehicle, involves closing apparatus part against floors integral retainer by immobilization caused by supporting executed by activation of hydraulic control system
EP0283370B1 (en) Support for a coupling mouth or coupling hook, with slides, for tractors
BE864072A (en) DEVICE FOR LIFTING A CONTAINER FROM AND ON A VEHICLE