BE422976A - - Google Patents

Info

Publication number
BE422976A
BE422976A BE422976DA BE422976A BE 422976 A BE422976 A BE 422976A BE 422976D A BE422976D A BE 422976DA BE 422976 A BE422976 A BE 422976A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
coin
revolution
disc
teeth
stop
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE422976A publication Critical patent/BE422976A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G07CHECKING-DEVICES
    • G07FCOIN-FREED OR LIKE APPARATUS
    • G07F5/00Coin-actuated mechanisms; Interlocks
    • G07F5/02Coin-actuated mechanisms; Interlocks actuated mechanically by coins, e.g. by a single coin
    • G07F5/06Coin-actuated mechanisms; Interlocks actuated mechanically by coins, e.g. by a single coin wherein two or more coins of different denominations are required for each transaction

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Vending Machines For Individual Products (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Appareil automatique de vente fonctionnant avec des pièces de monnaie de différentes valeurs."      
Dans les appareils automatiques de vente fonctionnant avec des pièces de monnaie de valeurs différentes, comme on les utilise, par exemple, pour l'électricité, le gaz, etc., le nombre des valeurs des pièces de monnaie pour lesquelles l'appareil automatique de vente peut fonctionner, dépend de la différence des diamètres des pièces de monnaie qui correspondent aux diversesvaleurs, et ceci a en particulier un effet limitatif sur le nombre des valeurs admissibles, lorsque l'appareil automatique de vente doit être employé dans un système monétaire suivant lequel les monnaies de valeurs différentes n'offrent qu'une faible   diffêrenoe   de diamètre, et dans lequel il existe, dans la circulation quotidienne,

   un nombre relativement grand de valeurs de monnaies. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Pratiquement, dans les appareils automatiques de vente de ce genre, on fait usage d'un organe qui présente des encoches de profondeurs différentes, correspondant aux diverses monnaies, et qui est commandé par un second organe sur lequel la pièce de monnaie agit lors de son introduction, le premier organe étant mis en ooopération avec un troisième organe de façon à pro- voquer, par l'intermédiaire de ce troisième organe, une distribution préalable qui correspond à la monnaie in- troduite. 



   Suivant la présente invention, on s'est proposé d'éliminer l'inconvénient indiqué et, conformément à cette invention, l'organe qui présente des encoches de profondeurs différentes correspondant aux diverses pié- ces de monnaie est réuni à l'organe qui le commande par l'intermédiaire d'une transmission qui transforme le mouvement en un mouvement plus rapide. 



   Deux modes d'exécution de la présente invention ont été représentés à titre d'exemple sur le dessin annexé. 



   La figure 1 montre le premier mode d'exécution en élévation latérale. 



     La   figure 2 la montre en coupe suivant la ligne   II-II   de la figure 1. 



   Et la figure 3 montre en perspective schématique le second mode d'exécution. 



   Dans les deux modes d'exécution, il n'a été re- présenté du mécanisme de l'appareil automatique de vente que ce qui a paru nécessaire pour la compréhen- sion de l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Suivant le premier mode d'exécution, 1 désigne la paroi antérieure de l'appareil, avec la fente 2 d'introduction des pièces de monnaie. 3'désigne un arbre qui porte un bouton non représenté. Ce bouton, que l'on fait tourner, sert, d'une manière connue, à l'enclenchement de l'appareil automatique de vente après introduction d'une pièce de monnaie dans la fente 2, et il transmet sa rotation, par l'intermédiaire de roues 4, à an arbre 5. En arrière de la paroi 1, un disque 6 est monté fou sur l'arbre 5 ; ce disque sert, d'une ma-   nière   connue, de fermeture pour la fente 2   d'introduo-   tion de la monnaie, pendant l'éclusage de la pièce ; il constitue aveo une came à rainure 7, et aveo un disque 9 muni d'un bec 8, un ensemble.

   Cet ensemble est accouplé, par l'intermédiaire d'une   cheville   10, à un disque 11 calé sur l'arbre 5, de façon que l'ensemble peut tourner d'un certain angle par rapport au disque 11, et un ressort 12 agit sur cette rotation, Dans la rainure de came 7 est guidé, par l'intermédiaire d'un téton 13, un levier 15 susceptible de tourner au- tour de l'axe 14. Ce levier   15   présente une plaque 16 qui, dans la position de repos du mécanisme de l'appareil automatique de vente, ferme par dessous une chambre fixe   â monnaie     17.   les pièces décrites n'appartiennent pas l'invention proprement dite et elles ne sont in-   diquées   ici que pour permettre de mieux comprendre le fonctionnement. 



   Dans le canal à monnaie   17   fait saillie un secteur oscillant 18 qui, dans la position de repos du méoanisme de l'appareil, ferme, par sa tranche, frontale, la fente d'introduction de monnaie 2, tandis que son bord 18' arrête le disque 6, le ressort 12 étant bandé. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



  Le secteur oscillant 18 présente une butée 19 qui coopère avec le beo 8, en ce sens que cette butée interdit l'enclenchement de l'appareil lorsqu'une monnaie introduite est maintenue d'une manière durable dans la chambre à monnaie, contrairement au fonctionnement normal de l'appareil. Ce secteur oscillant présente, sur sa partie en forme d'arc, des dents 20 en prise avec une roue dentée 21 sur l'arbre de laquelle est oalé un disque 22. un ressort 22' tend à maintenir constamment le secteur oscillant 18 dans la position où il maintient fermée la fente d'introduction de monnaie. 



   Le disque 22 offre des encoches 23, 24, 25, 26 et   27   de profondeurs différentes et réparties sur sa périphérie ; ces encoches correspondent aux diverses valeurs de pièces de monnaie auxquelles l'appareil est destiné. 



  On a admis ici le système monétaire anglais et les encoches   correspondent   des pièces de 1 penny, 1   sixpenoe,   1 shilling, 2 shillings et 2 1/2 shillings. 



   Un levier 29 à deux branches, susceptible d'osciller autour du point 28, forme, à l'une de ses extrémités, une butée mobile 30, tandis qu'à son autre extrémité il est relié par un téton 31 à une rainure annulaire 32 d'un corps de révolution 33. Co corps de révolution 33 ne peut tourner mais peut se déplacer longitudinalement sur l'arbre 5 et, à sa périphérie, il offre des dents 34, 35, 36 et   37   qui ont des longueurs différentes en direction axiale. Le corps de révolution 33 offre en outre un chemin de came 38 présentant une chute 39 ; il est pressé, ainsi que le chemin de came, par un ressort 40, contre un galet 41 dont l'axe est monté fixe dans l'appareil automatique de vente. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Deux rochets   @2,   43 coopèrent aveo les dents   34,36   du corps de révolution 55. Le   rochet   42 est   relief   par l'intermédiaire d'un train d'engrenages 44 à mues égales, à l'une des roues centrales 46, tandis que le roohet 43 est relié par l'intermédiaire d'un train 46 dont le rapport de transmission diminue la rapidité du mouvement, à l'autre roue centrale 47 d'un   diff érentiel.   



  Zes   roahéts   42 et 43 sont freinés d'une manière connue de façon à ne pouvoir tourner librement. L'axe du satellite 48 est monté fixe sur l'arbre 49 du différentiel, et sur cet axe est calée encore une roue dentée 50 qui est réunie au mécanisme de distribution préalable de l'appareil de vente automatique. Oe mécanisme de distribution préalable lui-même n'a pas été représenté sur le dessin, attendu qu'il s'agit d'une disposition universellement connue dans les appareils automatiques de vente. 



   Sur l'arbre 5 est calée une roue d'engrenage 51 qui agit sur un   dispositif\de   freinage. En outre, cet arbre 5 porte une roue d'arrêt 53 soumise à l'action d'un cliquet 52; à l'arbre est relié le commutateur de l'appareil. Le dispositif de freinage ainsi, que le commutateur ne sont pas représentés non plus sur les dessins, 'étant donné qu'ils sont également d'un type connu. 



   Le fonctionnement du mécanisme décrit est par exemple le suivant. On   admettra   que l'on a introduit une pièce de 1 penny dans la fente 2 d'introduction de la monnaie. De ce fait, le secteur oscillant 18 est repoussé dans la chambre à monnaie 17 et le disque 6, libéré du rebord 18' du secteur 18, tourne sous l'aotion du ressort 12 en fermant la fente 2 d'introduction 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 de la monnaie. La pièce de monnaie, reposant sur la plaque 16 est maintenue par cette plaque dans la chambre à monnaie et elle provoque, du fait du refoulement du secteur osoillant 18, une rotation du disque 22 dans le sens de la flèche 54, cette rotation étant simplement suffisante pour que l'encoche 24 vienne se placer dans le champ d'action de la butée 30.

   Si l'on fait alors tourner le bouton 3, l'arbre 5 est mis de ce fait en rotation et, dans ces conditions, la chute 39 vient passer sous le galet 41, en sorte que le ressort 40 pousse le corps de révolution 33, et que la butée 30 pénètre dans l'encoche 24 et vient rencontrer le fond de cette encoche. Dans ces conditions, les dents   34-37   se trouvent placées par rapport aux rochets 42,43, de façon à passer, au cours de la suite de la rotation du bouton 3, à droite, devant le rochet 42 sans agir sur lui, tandis que la dernière dent 37, la plus longue, vient en prise avec le rochet 43 et décale ce rochet d'une dent.

   Dans ces conditions, par l'intermédiaire du train d'engrenages 46 et de. la roue centrale   47,   ainsi que de la roue satellite 48 du différentiel, la roue 50 tourne d'une quantité suffisante pour que le mécanisme de distribution préalable de l'appareil automatique de vente tourne lui-même de la quantité qui correspond à la valeur de 1 penny.

   Si l'on continue à faire tourner le bouton 3, le commutateur de l'appareil automatique se trouve enclenché, la came 38 monte sur le galet 41 et repousse le corps de révolution 33 à sa position primitive sur l'arbre 5, la butée 30 étant également ramenée à sa position d'origine, et la plaque 16 étant déplacée par la rainure de came 7 latéralement par rapport à la chambre de monnaie 17, en sorte que 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la pièce tombe de cette chambre dans la caisse que l'on doit se représenter comme placée au-dessous de la chambre à monnaie. 



   Si l'on introduit dans la fente 2 une pièce de sixpenoe, cette pièce provoque une rotation du disque 22 telle que l'encoche 27 de ce disque vient dans le champ d'action de la butée 30. Lorsque, par suite de la rotation du bouton 3, cette butée rencontre le fond de l'encoche 27, il en résulte (étant donné que cette encoche ne permet qu'un petit mouvement de la butée), que le corps de révolution 33 est décalé seulement de la quantité voulue pour que, par la suite, la dent   37   seule vienne en prise avec le rochet 42 et pour que la roue 50 tourne par 1'intermédiaire du   train 4 4,   de la roue oentrale 45 et de la roue satellite 48, et fasse tourner le méoanisme de distribution préalable d'une manière qui correspond à la valeur d'une pièce de sipence. 



   L'introduction d'une pièce de 1 shilling a pour conséquence la coopération de l'encoche 26 aveo la butée 30 et un décalage du corps de révolution 33 d'une quantité telle que les dents 36 et 37 viennent en prise avec le rochet 42; la roue 50 et, par conséquent, le méoanisme de distribution préalable, tourneront dono d'une 'quantitédouble de celle dont ils avaient tourné précédemment lors de l'éclusage d'une pièce de sixpence. 



  L'introduction d'une pièce de 2 shillings provoque la coopération de l'encoche 25 avec la butée 30 et un décalage du corps de révolution 33 tel que les dents 35, 36 et 37 viennent agir sur le rochet 42. Etant donné qu'il existe deux dents 35 de même longueur, le dépla-   oement   de la roue 50 et du mécanisme de distribution 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 préalable sont doubles de ce qu'ils étaient quand on a employé une pièce de 1 shilling.

   Si l'on emploie une pièce de 2 1/2 shillings, c'est l'encoche 23 du disque 22 qui vient coopérer avec la butée 30, et le décalage du corps de révolution 33 est tel que toutes les dents 34, 35, 36 et 37 agissent sur le   roctet   42, et que la roue 50, avec le mécanisme de distribution préalable, tourne d'une quantité qui est 2 1/2 fois plus grande que ce qui correspondait   à   l'aotion d'une pièce de 1 shilling. 



   Au lieu d'employer deux rochets et un différentiel, on peut utiliser aussi un seul roohet. Dans ce cas, le différentiel devient inutile, et, à la place de ce différentiel, on doit prévoir sur le corps de révolution d'autant plus de dents ayant des longueurs différentes. 



   A la place d'un corps de révllution décalable 33 et de la butée mobile qui le commande, comme dans l'exemple précédent, l'organe qui détermine chaque distribution préalable peut être un corps qui agit simplement par sa rotation sur le méoanisme de distribution préalable, et la figure 3 montre un exemple de ce genre . 



   Dans ce mode d'exécution, 18 désigne de nouveau le secteur oscillant qui, dans sa position de repos, ferme la fente 2 d'introduction de monnaie, et qui est relié, par l'intermédiaire de la roue dentée 21, au disque 22 présentant les eneoches   23-27.   On a admis ici les mêmes valeurs de pièces de monnaie que dans le premier mode d'exécution, en sorte que les encoches   23-27   sont identiques à celles de ce premier mode d'exécution. 3 désigne de nouveau le bouton de 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 oommande et 50 la roue dentée qui fait tourner le mé- oanisme de distribution préalable dont en a représenté ici un arbre 56 qui détermine la mise hors d'action de l'appareil après consommation de la quantité payée à l'avance de l'agent vendu. 



   Le bouton 3 agit sur un disque 56 dont l'axe est perpendiculaire à l'axe du disque 22, et qui, dans la position de repos du mécanisme de l'appareil, est arrêté par une échancrure 57, contre la périphérie du disque 22. Le disque 56 présente une série de degrés ; il possè- de, aur divers rayons, des butées 58,59,60,61 et 62 qui   coopèrent   avec les encoches 23,24,25,26 et 27 et qui correspondent chacune à l'une des valeurs de pièces de monnaie. Au disque 56 est fixé un bras 63 qui, par l'in- termédiaire d'un   oliquet   64, coopère avec un roohet 65 qui forme, de son côté, un tout avec la roue 50. Un cliquet 66 interdit   le retour   en arrière de la roue 50. 



   Si l'on introduit dans la fente 2 une pièce de 2 1/2 shillings, le secteur oscillant 18 provoque une rotation du disque 22 de telle   façon   que l'encoche 23 de ce disque vienne reposer dans l'échancrure   57   du disque 56. Quand on fait tourner le bouton 3, le disque 56 est entraîné, jusuq'àce que la butée 62, qui permet au disque   56 le   plus grand déplacement angulaire, soit arrêtée dans le fond de l'encoche 23. :Le cliquet 64 en- traîne alors les roues 65 et 50 et l'arbre 55 du méca- nisme de distribution préalable tourne d'une manière correspondante. L'introduction d'une pièce de 1 penny, qui se trouve, dans l'ordre des grandeurs des monnaies, au second rang, détermine une rotation du disque 22 telle que l'encoche 24 viennt reposer dans   l'échancrure   57.

   Lorsqu'on fait tourner le bouton 3, le disque 56 ne 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 peut tourner que   jusqu'   ce que la butée 58 l'arrête, c'est-à-dire que le déplacement angulaire est le plus petit. L'emploi d'une pièce de 2 shillings, qui correspond au troisième ordre de grandeur, permet au disque 56 de tourner jusqu'à la butée 61 ; la pièce de 1 shilling permet la rotation jusqu'IL la butée 60, et la pièce de   sixpence j   qui correspond au plus petit ordre de grandeur, permet une rotation jusqu'à la butée 59 ; en somme, les butées du disque 56 permettent chaque fois un déplace ment angulaire qui a pour conséquence une rotation de l'arbre 55 de distribution préalable de la quantité qui correspond chaque fois à la valeur de la pièce de monnaie introduite.

   Des ressorts de rappel 22' et 67 assurent, après les opérations voulues, le retour des disques 22 et 56 à leur position de repos. 



   D'autres modes d'exécution de l'invention seraient encore possibles, car celle-ci n'est liée qu'à la caractéristique de la transmission, rendant le mouvement plus rapide, d'un organe qui correspond aux diverses pièces de monnaie auxquelles,est destiné l'appareil de vente, et qui offre des encoches de profondeurs différentes.   Grâoes à   cette transmission, on peut fabriquer des appareils automatiques de vente qui, en tenant compte des tolérances nécessaires, peuvent employer des pièces de monnaie dont les diamètres sont voisins, ces appareils pouvant être construits en outre pour toutes les monnaies d'un système monétaire qui peuvent être envisagées.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Automatic vending machine operating with coins of different denominations."
In automatic vending machines operating with coins of different denominations, as used, for example, for electricity, gas, etc., the number of denominations of coins for which the automatic vending apparatus sale can work, depends on the difference of the diameters of the coins which correspond to the various values, and this has in particular a limiting effect on the number of admissible values, when the automatic selling apparatus is to be employed in a monetary system according to which currencies of different values offer only a small difference in diameter, and in which there is, in daily circulation,

   a relatively large number of currency values.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   In practice, in automatic vending devices of this kind, use is made of a member which has notches of different depths, corresponding to the various coins, and which is controlled by a second member on which the coin acts during its movement. introduction, the first organ being put in oooperation with a third organ so as to cause, by means of this third organ, a preliminary distribution which corresponds to the introduced currency.



   According to the present invention, it has been proposed to eliminate the drawback indicated and, in accordance with this invention, the member which has notches of different depths corresponding to the various coins is joined to the member which has it. control via a transmission which transforms the movement into a faster movement.



   Two embodiments of the present invention have been shown by way of example in the accompanying drawing.



   Figure 1 shows the first embodiment in side elevation.



     Figure 2 shows it in section along the line II-II of Figure 1.



   And FIG. 3 shows in schematic perspective the second embodiment.



   In both embodiments, only what appeared necessary for the understanding of the invention was shown of the mechanism of the automatic vending apparatus.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   According to the first embodiment, 1 designates the front wall of the device, with the slot 2 for introducing the coins. 3 'denotes a tree which bears a button not shown. This button, which is rotated, serves, in a known manner, to engage the automatic sales apparatus after introduction of a coin into the slot 2, and it transmits its rotation, by the 'intermediate wheels 4, an shaft 5. Behind the wall 1, a disc 6 is mounted idle on the shaft 5; this disc serves, in a known manner, as a closure for the slot 2 for introducing the coin, during the locking of the coin; it constitutes aveo a groove cam 7, and aveo a disc 9 provided with a spout 8, a set.

   This assembly is coupled, by means of a pin 10, to a disc 11 wedged on the shaft 5, so that the assembly can rotate through a certain angle relative to the disc 11, and a spring 12 acts on this rotation, in the cam groove 7 is guided, by means of a stud 13, a lever 15 capable of rotating around the axis 14. This lever 15 has a plate 16 which, in the position of the mechanism of the automatic vending machine, closes from below a fixed coin chamber 17. the parts described do not belong to the invention itself and they are only indicated here to allow a better understanding of the operation. .



   In the coin channel 17 protrudes an oscillating sector 18 which, in the rest position of the mechanism of the device, closes, by its edge, frontally, the coin introduction slot 2, while its edge 18 'stops the disc 6, the spring 12 being charged.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



  The oscillating sector 18 has a stop 19 which cooperates with the beo 8, in the sense that this stop prevents the switching on of the device when an inserted coin is held in a durable manner in the coin chamber, unlike the operation. normal device. This oscillating sector has, on its arcuate part, teeth 20 in engagement with a toothed wheel 21 on the shaft of which a disc 22. is oalé a spring 22 'tends to constantly maintain the oscillating sector 18 in the position where it keeps the coin insertion slot closed.



   The disc 22 offers notches 23, 24, 25, 26 and 27 of different depths and distributed over its periphery; these notches correspond to the various values of coins for which the device is intended.



  The English monetary system has been accepted here and the notches correspond to coins of 1 penny, 1 sixpenoe, 1 shilling, 2 shillings and 2 1/2 shillings.



   A lever 29 with two branches, capable of oscillating around point 28, forms, at one of its ends, a movable stop 30, while at its other end it is connected by a stud 31 to an annular groove 32 of a body of revolution 33. Co body of revolution 33 cannot rotate but can move longitudinally on the shaft 5 and, at its periphery, it offers teeth 34, 35, 36 and 37 which have different lengths in direction axial. The body of revolution 33 also offers a cam track 38 having a drop 39; it is pressed, as well as the cam track, by a spring 40, against a roller 41 whose axis is fixedly mounted in the automatic sales device.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Two ratchets @ 2, 43 cooperate with the teeth 34,36 of the body of revolution 55. The ratchet 42 is raised by means of a gear train 44 with equal movements, at one of the central wheels 46, while that the roohet 43 is connected by means of a train 46 whose transmission ratio reduces the speed of movement, to the other central wheel 47 by a differential.



  Zes roahéts 42 and 43 are braked in a known manner so that they cannot turn freely. The axis of the satellite 48 is fixedly mounted on the shaft 49 of the differential, and on this axis is still wedged a toothed wheel 50 which is joined to the preliminary distribution mechanism of the automatic sales device. The prior dispensing mechanism itself has not been shown in the drawing, as this is a provision universally known in automatic vending machines.



   On the shaft 5 is wedged a gear wheel 51 which acts on a braking device. In addition, this shaft 5 carries a stop wheel 53 subjected to the action of a pawl 52; to the shaft is connected the switch of the device. The braking device and the switch are not shown in the drawings either, since they are also of a known type.



   The operation of the mechanism described is for example the following. It will be assumed that a 1 penny coin has been introduced into slot 2 for the introduction of the change. As a result, the oscillating sector 18 is pushed back into the coin chamber 17 and the disc 6, freed from the rim 18 'of the sector 18, rotates under the aotion of the spring 12 by closing the insertion slot 2.

 <Desc / Clms Page number 6>

 currency. The coin, resting on the plate 16 is held by this plate in the coin chamber and it causes, due to the discharge of the osoillant sector 18, a rotation of the disc 22 in the direction of arrow 54, this rotation being simply sufficient for the notch 24 to be placed in the field of action of the stop 30.

   If we then turn the knob 3, the shaft 5 is thereby rotated and, under these conditions, the chute 39 comes to pass under the roller 41, so that the spring 40 pushes the body of revolution 33 , and that the stop 30 enters the notch 24 and comes to meet the bottom of this notch. Under these conditions, the teeth 34-37 are placed relative to the ratchets 42, 43, so as to pass, during the subsequent rotation of the button 3, to the right, in front of the ratchet 42 without acting on it, while that the last tooth 37, the longest, engages with the ratchet 43 and shifts this ratchet by one tooth.

   Under these conditions, via the gear train 46 and. the central wheel 47, as well as the satellite wheel 48 of the differential, the wheel 50 rotates by an amount sufficient so that the pre-dispensing mechanism of the automatic vending apparatus itself turns by the amount which corresponds to the value of 1 penny.

   If we continue to rotate button 3, the switch of the automatic device is engaged, the cam 38 rises on the roller 41 and pushes the body of revolution 33 to its original position on the shaft 5, the stop 30 being also returned to its original position, and the plate 16 being moved by the cam groove 7 laterally with respect to the coin chamber 17, so that

 <Desc / Clms Page number 7>

 the coin falls from this chamber into the box which we must imagine as placed below the coin chamber.



   If a sixpenoe piece is introduced into the slot 2, this piece causes the disc 22 to rotate such that the notch 27 of this disc comes into the field of action of the stop 30. When, as a result of the rotation button 3, this stop meets the bottom of notch 27, it follows (given that this notch allows only a small movement of the stop), that the body of revolution 33 is offset only by the amount required for that, subsequently, tooth 37 alone engages with ratchet 42 and so that wheel 50 rotates via train 4 4, central wheel 45 and satellite wheel 48, and causes the mechanism to rotate pre-distribution in a way that matches the value of a sipence coin.



   The introduction of a 1 shilling piece results in the cooperation of the notch 26 with the stopper 30 and an offset of the body of revolution 33 by an amount such that the teeth 36 and 37 engage with the ratchet 42 ; the wheel 50 and, therefore, the prior distribution mechanism, will therefore turn by an amount double that of which they had previously turned when locking a sixpence piece.



  The introduction of a 2 shillings piece causes the notch 25 to cooperate with the stop 30 and an offset of the body of revolution 33 such that the teeth 35, 36 and 37 act on the ratchet 42. Since there are two teeth 35 of the same length, the displacement of the wheel 50 and of the distribution mechanism

 <Desc / Clms Page number 8>

 are double of what they were when the 1 shilling coin was used.

   If we use a piece of 2 1/2 shillings, it is the notch 23 of the disc 22 which cooperates with the stop 30, and the offset of the body of revolution 33 is such that all the teeth 34, 35, 36 and 37 act on the roctet 42, and that the wheel 50, with the preliminary distribution mechanism, turns by an amount which is 2 1/2 times greater than what corresponded to the action of a piece of 1 shilling.



   Instead of using two ratchets and a differential, one can also use a single roohet. In this case, the differential becomes unnecessary, and, instead of this differential, one must provide on the body of revolution all the more teeth having different lengths.



   Instead of a shiftable revolution body 33 and the movable stop which controls it, as in the previous example, the member which determines each preliminary distribution can be a body which simply acts by its rotation on the distribution mechanism. prior, and Figure 3 shows an example of this kind.



   In this embodiment, 18 designates again the oscillating sector which, in its rest position, closes the coin introduction slot 2, and which is connected, via the toothed wheel 21, to the disc 22 presenting eneoches 23-27. The same coin values have been accepted here as in the first embodiment, so that the notches 23-27 are identical to those of this first embodiment. 3 designates the button again.

 <Desc / Clms Page number 9>

 control and 50 the toothed wheel which rotates the prior distribution mechanism of which is represented here a shaft 56 which determines the disabling of the device after consumption of the amount paid in advance of the agent sold.



   The button 3 acts on a disc 56 whose axis is perpendicular to the axis of the disc 22, and which, in the rest position of the mechanism of the apparatus, is stopped by a notch 57, against the periphery of the disc 22. The disc 56 has a series of degrees; it has, at various radii, stops 58,59,60,61 and 62 which cooperate with the notches 23,24,25,26 and 27 and which each correspond to one of the values of coins. To the disc 56 is fixed an arm 63 which, by means of an oliquet 64, cooperates with a roohet 65 which, for its part, forms a whole with the wheel 50. A pawl 66 prevents the backing of the wheel. the wheel 50.



   If a 2 1/2 shilling coin is introduced into the slot 2, the oscillating sector 18 causes the disc 22 to rotate so that the notch 23 of this disc comes to rest in the notch 57 of the disc 56. When the knob 3 is turned, the disc 56 is driven, until the stop 62, which allows the disc 56 the greatest angular displacement, is stopped in the bottom of the notch 23.: The pawl 64 engages the wheels 65 and 50 then drag and the shaft 55 of the pre-distribution mechanism rotates in a corresponding manner. The introduction of a 1 penny coin, which is, in the order of the size of the coins, in the second rank, determines a rotation of the disc 22 such that the notch 24 comes to rest in the notch 57.

   When turning knob 3, disk 56 does not

 <Desc / Clms Page number 10>

 can rotate only until stop 58 stops it, ie the angular displacement is smallest. The use of a 2 shillings coin, which corresponds to the third order of magnitude, allows the disc 56 to rotate as far as the stop 61; the 1 shilling piece allows rotation up to the stop 60, and the sixpence piece j which corresponds to the smallest order of magnitude, allows rotation up to the stop 59; in short, the stops of the disc 56 each time allow an angular displacement which results in a rotation of the shaft 55 for prior distribution of the quantity which corresponds each time to the value of the coin introduced.

   Return springs 22 'and 67 ensure, after the desired operations, the return of the discs 22 and 56 to their rest position.



   Other embodiments of the invention would still be possible, since the latter is only linked to the characteristic of the transmission, making the movement faster, of a member which corresponds to the various coins to which , is intended for the sales device, and which offers notches of different depths. Thanks to this transmission, it is possible to manufacture automatic vending devices which, taking into account the necessary tolerances, can use coins of similar diameters, these devices also being able to be constructed for all the currencies of a monetary system. that can be considered.


    

Claims (1)

RESUME : 1 - Appareil automatique de vente fonctionnant avec des pièces de monnaie de valeurs différentes, et oomportant un organe qui offre des encoches de profon deurs différentes correspondant aux diverses pièces de monnaie, et qui est commandé par un second organe sur lequel agit la pièce de monnaie lors de son introduction, ce second organe coopérant avec un troisième organe, de telle façon qu'il détermine, par l'intermédiaire de ce troisième organe, une distribution préalable qui correspond à la pièce de monnaie introduite, caractérisé par le fait que l'organe qui offre les encoches est relié à l'organe qui le commande par une transmission qui rend le mouvement plus rapide. ABSTRACT : 1 - Automatic sales apparatus operating with coins of different values, and comprising a member which offers notches of different depths corresponding to the various coins, and which is controlled by a second member on which the coin acts during its introduction, this second member cooperating with a third member, in such a way that it determines, by means of this third member, a prior distribution which corresponds to the inserted coin, characterized in that the organ which offers the notches is connected to the organ which controls it by a transmission which makes the movement faster. 2 - Modes d'exécution divers de cet appareil, comportant une ou plusieurs des caractéristiques suivantes: a) le premier organe est un disque ; b) l'appareil comporte un corps de révo lution déaalable, présentant 3:des dents ayant des longueurs différentes dans la direction axiale, ce corps coopérant avec le mécanisme de distribution préalable de l'appareil de vente ; 2 - Various embodiments of this apparatus, comprising one or more of the following characteristics: a) the first member is a disc; b) the apparatus comprises a deaalable revolving body, having 3: teeth having different lengths in the axial direction, this body cooperating with the prior distribution mechanism of the sales apparatus; l'appareil étant caractérisé par le fait que l'e disque agit par ses encoches, et par l'intermédiaire d'une butée mobile, de façon à décaler le corps de révolution dont les dents coopèrent avec un rochet au moins du mécanisme de distribution préalable, de telle façon que le décalage du corps de révolution se fait dans la mesure du déplacement voulu du. mécanisme de distribution préalable, grâoe à la coopération de la butée mobile avec une encoche du disque qui corres- pond à la monnaie introduite ; the apparatus being characterized by the fact that the disc acts through its notches, and via a movable stop, so as to offset the body of revolution, the teeth of which cooperate with at least one ratchet of the distribution mechanism prior, so that the shift of the body of revolution is done in proportion to the desired displacement of. mechanism of preliminary distribution, thanks to the cooperation of the movable stop with a notch of the disc which corresponds to the introduced coin; c) on a prévu deux rochets qui sont reliés <Desc/Clms Page number 12> par l'intermédiaire d'un différentiel au mécanisme de distribution préalable, et qui sont agencés par rapport aux dents du corps de révolution de telle façon que, suivant le décalage du corps de révolution, certaines au moins de ces dents viennent en prise avec l'un ou l'autre des deux rochets ; d) la butée mobile est constituée par une extrémité d'un levier oscillant à deux bras, dont l'autre extrémité est réunie à une rainure annulaire du corps de révolution, en sorte que, du fait de la chute de l'extrémité formant butée dans l'une des encoches, le levier oscillant détermine la position des dents du corps de révolution par rapport au rochet ou aux rochets du mécanisme de distribution préalable ; c) two ratchets are provided which are connected <Desc / Clms Page number 12> by means of a differential to the prior distribution mechanism, and which are arranged with respect to the teeth of the body of revolution in such a way that, depending on the offset of the body of revolution, at least some of these teeth come into engagement with the 'one or the other of the two ratchets; d) the movable stopper is formed by one end of an oscillating lever with two arms, the other end of which is joined to an annular groove of the body of revolution, so that, due to the fall of the end forming the stopper in one of the notches, the oscillating lever determines the position of the teeth of the body of revolution relative to the ratchet or to the ratchets of the preliminary distribution mechanism; e) l'organe qui détermine la distribution préalable est un corps rotatif muni de butées sur divers rayons, chaque butée correspondant au diamètre d'une pièce de monnaie convenant l'appareil, de telle façon que, lors de l'éclusage d'une pièce de monnaie ayant le diamètre voulu, la butée qui correspond à cette pièce est arrêtée dans l'encoche correspondante du disque. e) the organ which determines the preliminary distribution is a rotating body provided with stops on various radii, each stop corresponding to the diameter of a coin suitable for the apparatus, so that, when a lock is coin having the desired diameter, the stop which corresponds to this coin is stopped in the corresponding notch of the disc.
BE422976D BE422976A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE422976A true BE422976A (en)

Family

ID=84536

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE422976D BE422976A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE422976A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2710436A1 (en) Automated banking of distribution of rolls of coins.
BE422976A (en)
FR2541482A1 (en) DEVICE FOR COLLECTING MONAIE PARTS IN AUTOMATIC COLLECTION MACHINES
BE442218A (en)
BE540955A (en)
FR2570209A1 (en) EXHAUST COLLECTION DEVICE FOR PUBLIPHONES AND OTHER PREPAID DEVICES CAPABLE OF RECEIVING MULTIPLE DIFFERENT TYPES OF COINS OF CURRENCY
BE446853A (en)
BE508866A (en)
BE417998A (en)
BE537801A (en)
BE421866A (en)
BE377977A (en)
BE411015A (en)
BE501838A (en)
BE442019A (en)
CH222086A (en) Coin selector mechanism of a coin operated device.
CH341343A (en) Prepayment device
BE394198A (en)
BE386497A (en)
BE446417A (en)
CH99314A (en) Liquid dispenser meter.
BE432352A (en)
BE564736A (en)
BE413233A (en)
BE563294A (en)