BE563294A - - Google Patents

Info

Publication number
BE563294A
BE563294A BE563294DA BE563294A BE 563294 A BE563294 A BE 563294A BE 563294D A BE563294D A BE 563294DA BE 563294 A BE563294 A BE 563294A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lever
film
locking
arm
disc
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE563294A publication Critical patent/BE563294A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G03PHOTOGRAPHY; CINEMATOGRAPHY; ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ELECTROGRAPHY; HOLOGRAPHY
    • G03BAPPARATUS OR ARRANGEMENTS FOR TAKING PHOTOGRAPHS OR FOR PROJECTING OR VIEWING THEM; APPARATUS OR ARRANGEMENTS EMPLOYING ANALOGOUS TECHNIQUES USING WAVES OTHER THAN OPTICAL WAVES; ACCESSORIES THEREFOR
    • G03B19/00Cameras
    • G03B19/02Still-picture cameras
    • G03B19/04Roll-film cameras

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Details Of Cameras Including Film Mechanisms (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Il est connu de déterminer, d'une manière automatique, la lon- gueur d'image dans les appareils photographiques à pellicule en bobine, au moyen de dispositifs du genre où la pellicule entraîne une roulette de mesure, laquelle entraîne à son tour par l'intermédiaire d'une transmis- sion un disque comportant quelques encoches, dans lesquelles tombe un bras d'un levier de verrouillage, tandis qu'un second bras de ce levier s'en- gage dans une roue dentée de verrouillage disposée sur l'arbre du méca- nisme d'avancement de la pellicule (brevet français d'addition n.49.182 du 16 février 1938 et brevet français n 778.186 du 7 septembre 1934, bre- vet allemand n 660.723 du 12 janvier 1935).

   L'inconvénient de ce dispo- sitif est la nécessité d'une série d'organes de transmission entre la rou- lette de mesure et le disque à encoches, ce qui rend le mécanisme compli- qué et onéreux. On connaît également un type de mécanisme dans lequel la roulette de mesure est un disque avec simplement une encoche dans la- quelle tombe à chaque rotation un bras d'un levier de verrouillage, tan- dis que le second bras de ce levier s'engage ici encore dans une roue dentée de verrouillage fixée sur l'arbre du mécanisme d'avancement de la pellicule (brevets allemands   n 616.385   du 11 juillet 1931, 637.480 du 17 janvier 1934, 671. 385 du 2 mars 1935). Un tel dispositif doit comporter un organe spécial qui empêche l'enclenchement du levier de verrouillage aux moments où cet enclenchement est indésirable.

   Dans tous ces disposi- tifs, en cas de déverrouillage du mécanisme d'avancement de la pellicule, un bras du levier de verrouillage tombe sur un disque, lequel, par suite de la nécessité d'un ressort relativement puissant pour le verrouillage de l'organe d'enroulement, se trouve entraîné pendant la totalité des sec- tions par la roulette de mesure simplement par frottement contre-la pelli- cule, d'où il résulte que la limitation des longueurs d'images peut deve- nir incertaine. 



   Dans tous ces dispositifs d'avancement connus, la mise en état d'activité du mécanisme en vue de la limitation de la longueur d'image doit toujours être provoquée, en particulier après l'insertion de la pelli- cule. Le contrôle peut être basé que la mise en place du premier numéro ("1") du papier de protection derrière la fenêtre d'observation du dos de l'appareil. Dans d'autres dispositifs, c'est la ligne de jonction du papier de protection avec la pellicule ou la perforation latérale de cel- le-ci qui agit sur un organe de commande.

   De tels dispositifs sont ce- pendant très compliqués et délicats, car une légère augmentation d'épais- seur à la ligne de jonction ne produit qu'un mouvement de roue très fai- ble pour la mise en action de la transmission du mécanisme de limitation des longueurs d'image, (brevets allemands n 614.967 du 21 février   1933,   621.420 du 17 février 1934,625.306 du 27 mai 1934, ce dernier étant une addition au brevet n 614.967). 



   La présente invention vise un dispositif,: d'avancement de pelli- cule pour appareils photographiques à pellicule en bobine, de construction relativement simple et économique et exempt des inconvénients ci-dessus indiqués des dispositifs connus de ce genre. 



   Suivant l'invention, on dispose deux leviers de verrouillage en- tre le mécanisme d'avancement de la pellicule et l'organe actionné par la pellicule, l'un de ces leviers de verrouillage tombe dans une couronne ou roue de verrouillage liée au mécanisme d'avancement de la pellicule, tan- dis que le second levier est actionné par l'organe du mécanisme de limi- tation des longueurs d'image. Le déplacement du premier levier hors d'en- gagement avec la roue de verrouillage s'effectue par le mécanisme de déclen- chement de l'obturateur, tandis que son verrouillage s'effectue d'une part par le second levier, dont le dégagement de sa position active est provoqué 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 par l'organe de limitation des longueurs d'image et, d'autre part, par le mécanisme compteur. 



   La mise en action du mécanisme de limitation des longueurs d'i- mage est commandée suivant l'invention, en particulier lors de l'enclen- chement de la partie initiale du papier, où le mécanisme d'avancement de la pellicule doit tourner d'une manière continue, au moyen d'un guidage par came qui est disposé sur le disque du mécanisme compteur, entraîné par un organe rotatif du mécanisme de limitation des longueurs d'image, lui-mê- me entraîné par la pellicule. 



   Un autre avantage de l'invention est sa possibilité d'applica- tion même pour des appareils photographiques agencés pour des pellicules de longueurs différentes, simplement par une adaptation appropriée de la roulette de mesure, sans qu'il soit nécessaire de modifier les transmis- sions. Dans de tels appareils, il serait simplement nécessaire dans ce cas d'établir le mécanisme compteur pour un nombre variable de prises de vue. 



   Les caractéristiques et avantages de l'invention ressortiront d'ailleurs de la description qui va suivre à titre d'exemple, en référence aux dessins annexés, dans lesquels : la figure 1 est une élévation latérale du mécanisme de limitation des longueurs d'image dans la position déverrouillée; la figure 2 montre le mécanisme suivant la figure 1, après ver- rouillage du mécanisme d'avancement de la pellicule; la figure 3 montre le mécanisme avec le compteur et avec l'orga- ne de commande du mécanisme par ouverture du dos de l'appareil; la figure 4 montre le mécanisme suivant la figure 3, après fer- meture de l'appareil, et la figure 5 montre un détail du mécanisme de déclenchement de l'obturateur de l'objectif. 



  Mécanisme pour la limitation des longueurs d'image. 



   Suivant la forme de réalisation choisie et représentée (figures 1 et 2), la roulette de mesure 1, entraînée par la pellicule 2, est liée à un pignon denté 3 qui s'engage dans une roue dentée 4 rotative sur un axe 5. Le diamètre de la roulette de mesure 1 et le rapport de la transmis- sion de l'engrenage seront choisis de telle manière que la roue dentée 4 tourne de 3600 lors du passage d'une section de pellicule correspondant à une longueur d'image. 



   Sur l'axe 5 se trouve également un secteur-doigt rotatif 6 qui peut tourner librement dans les limites déterminées par une fente 7 ména- gée dans la roue 4. Ce secteur 6 est attaché par un ressort hélicoïdal 8 à la roue   4.   



   Le mécanisme de limitation des longueurs d'image comprend d'autre part un levier de verrouillage 9 à deux bras, lequel est sollicité sous l'ac- tion d'un ressort hélicoïdal 10 attaché au bâti de l'appareil dans un sens autour de l'axe 11, sa position limite étant déterminée par un goujon de butée 12, ainsi qu'un autre levier de verrouillage à deux bras 13, lequel est articulé autour d'un axe 14. Sur ce levier 13 agit unilatéralement le ressort hélicoïdal 15 attaché au bâti de l'appareil. Le levier de ver- rouillage 9 se compose d'un bras 9a coopérant avec le secteur 6 qui tour- ne sur l'axe 5, et d'un bras 9b coopérant avec un goujon 16 ménagé sur le bras 13a du levier de verrouillage 13.

   Ce levier de verrouillage 13 forme une dent 13b, qui s'engage dans une roue à rochet 17 disposée sur l'arbre 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 18 du mécanisme d'avancement de la pellicule. Le levier de verrouillage 13 comporte également une saillie 13c qui coopère avec le mécanisme de dé- clenchement de l'obturateur, ainsi qu'un bras   13d,   lequel coopère avec une came formée sur le disque du mécanisme compteur. 



   Lors de la rotation du mécanisme d'avancement de la pellicule, le levier 13 se trouve bloqué par le bras 9b du levier 9 au moyen du gou- jon 16. Après basculement du secteur 6 autour de l'axe 5, le levier 9 se trouve également basculé, de sorte que son bras 9b se trouve dégagé du goujon 16 du levier 13; ainsi la dent 13b s'engage alors entre les 'dents de la roue à rochet 17 du mécanisme d'avancement de la pellicule, lequel se trouve ainsi verrouillé. Le déplacement du levier de verrouillage   13;   hors de son engagement avec la roue à rochet 17, peut être réalisé par le mécanisme de déclenchement de l'obturateur de l'objectif. 



  Mécanisme compteur. 



   Le disque 19 du mécanisme compteur (figures 3 et 4), dont la pé- riphérie est munie de dents et qui est rotatif sur l'axe 20, est entraîné dans un sens .par un ressort spiral 21 attaché au bâti de l'appareil. Sur ce disque est formé un guidage par came 22 pour la manoeuvre du mécanisme lors de l'enroulement du début de la pellicule, cette came coopérant avec le bras 13d du levier de verrouillage 13. Lors de l'enroulement de la fin du papier de protection, un goujon 23 coopère avec le bras 13d. Ce goujon 23 forme également butée avec le goujon 12 lors de la rotation du disque 19 du mécanisme compteur sur zéro. 



  Organe pour influencer le mécanisme par le dos de l'appareil. 



   Cet organe consiste en un levier à trois branches rotatif sur l'axe 25 et sollicité dans un sens par un ressort hélicoïdal 26 fixé au corps de l'appareil. Le bras 24a de ce levier à trois branches 24 travail- le d'une part avec le bras 13a du levier de verrouillage 13 et, d'autre part, avec un cliquet 27 soumis à l'action d'un ressort 28 et articulé au- tour de l'axe 25. Le bras 24b du levier forme la butée pour le secteur 6 et le bras 24c coopère avec la paroi du dos de l'appareil (figure 4). 



  Organe destiné à empêcher les doubles expositions. 



   Le déclencheur de l'obturateur de l'objectif (non représenté aux dessins) coopère avec un levier coudé 30 articulé sur un axe 31, ce levier étant sollicité par un ressort 32 dans un sens. Ce levier 30 s'appuie dans sa position limite contre un goujon 33 et se trouve verrouillé par un le- vier coudé 34 articulé sur un axe 35. Le levier 34   es   influencé unila- téralement par un ressort hélicoïdal 36 attaché au bâti de l'appareil. Les deux leviers 30 et 34 et le levier de verrouillage 13 sont reliés par la bielle 37, qui comporte des épaulements 38,39 et 40. 



   Avant l'ouverture de l'obturateur proprement dit de l'objectif, le levier 30 est basculé dans le sens indiqué par la flèche et appuyé sur l'épaulement 40, de sorte que la bielle 37, avec   l'épaulëment   38, fait bas- culer le levier de verrouillage 13. Ainsi la dent 13b se trouve dégagée des dents de la roue à rochet 17, ce qui déverrouille le mécanisme d'avan- cement de la pellicule. En même temps, le levier de verrouillage 9 se trou- ve basculé sous l'action du ressort 10 (figure 1) jusqu'à venir en butée contre le goujon 12, de sorte que-le bras 9b vient prendre en appui le gou- jon du levier de verrouillage 13. Après l'exposition, le levier de dé- clenchement 30 retourne sous l'action du ressort dans sa position initiale et se trouve à nouveau arrêté automatiquement par le levier 34 (figure 5). 



  Après avancement de la pellicule d'une longueur d'image, la dent 13b s'en- gage dans les dents de la roue à rochet 17. En même temps, la saillie 13c 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 s'appuie contre l'épaulement 38 et déplace la bielle 37. L'épaulement 39 bascule le levier 34 et libère le levier coudé 30. 



  Fonctionnement du mécanisme pour la mesure des longueurs d'image. 



   Lors de l'ouverture de l'appareil (figure 3), le bras 24a du le- vier à trois bras 24 s'appuie contre le goujon 16 du levier de verrouilla- ge 13, de sorte que le mécanisme d'avancement de la pellicule se trouve déverrouillé. En même temps,le bras 24b se trouve sur le chemin du secteur 6, ce qui empêche la rotation de l'engrenage 3-4 et de la roulette de me- sure 1. La pellicule 2 glisse par conséquent sur la roulette 1 bloquée. 



  Cet arrêt du secteur 6 par action du bras 24b s'effectue toujours au mê- me endroit, de sorte que cette position est la position de départ pour le mécanisme de mesure des longueurs d'image. Après l'insertion de la pelli- cule 2 dans l'appareil, on fait tourner à la main le mécanisme d'avance- ment de la pellicule avec le couvercle 29 ouvert, et la roue à rochet 17 tourne dans le sens indiqué par la flèche (figure 3). La pellicule est déroulée jusqu'à ce que les signes triangulaires ménagés sur le papier de protection viennent en regard des repères correspondants prévus sur le corps de l'appareil. Ensuite, on ferme le dos ou paroi postérieure 29 de l'appareil, ce qui fait basculer le bras   240   du levier à trois bras 24. 



  Ainsi, d'une part le contact du bras 24a avec le goujon 16 du levier de verrouillage 13 se trouve interrompu   et,   d'autre part, le bras 24b se trou- ve basculé hors de la trajectoire du secteur 6. En même temps, le cliquet 27 bascule et tombe dans les dents du disque 19 du mécanisme compteur. 



  Lorsque le bras 24a a été dégagé de son engagement avec le goujon 16, le bras   13d   arrive au contact de la came 22 du disque 19 du mécanisme compteur   (figure 4).   La pellicule peut alors être enroulée à la main, étant donné que la roue à rochet de verrouillage 17 n'est pas en prise avec la dent 13b. Lors de l'enroulement, le secteur 6 est entraîné en rotation et s'en- gage dans le sens de la progression dans les dents du disque 19 du compteur. 



   Le disque 19 tourne après chaque rotation du doigt ou secteur 6 de l'in- tervalle d'une dent et se trouve arrêté en cette position par le cliquet 27. De cette manière, on peut enrouler librement la pellicule sur toute la longueur du papier de protection, c'est-à-dire, à partir du premier si- gne triangulaire, pratiquement jusqu'à la première image. Le déverrouilla- ge du mécanisme d'avancement de la pellicule est assuré pendant toute la durée de l'enroulement par la came 22 formée sur le disque 19 du mécanisme compteur. 



   Lorsque le disque 19 est amené sur le chiffre 1, le levier de verrouillage 13 s'échappe de la came 22, de sorte que ledit levier 13 prend appui par le goujon 16 contre le bras 9b du levier de verrouillage 9 (fi- gure 1). Après basculement du levier de verrouillage 9, par rotation du secteur 6, le levier de verrouillage 13 se trouve libéré et, par action du ressort hélicoïdal 15, la dent 13b tombe dans les dents de la roue à rochet 17 (figure 2), ce qui assure le verrouillage du mécanisme   d'avance-   ment de la pellicule. En même temps, le levier 34 tourne autour de l'axe 35 et dégage le'levier coudé 30, auquel est relié le déclencheur de l'obtu- rateur de l'objectif. A ce moment, l'appareil photographique est prêt pour la première prise de vue. 



   Par l'exposition, le levier coudé 30 est basculé autour de l'axe 31 et la'bielle 37 bascule le levier de verrouillage 13 qui déverrouille le mécanisme d'avancement de la pellicule. Le levier coudé 30 retourne sous l'action du ressort 32 dans sa position initiale, dans laquelle il est verrouillé par le levier coudé 34. En même temps, le levier de verrouilla- ge 9 est basculé sous l'action du ressort 10 jusqu'à la butée formée par la goupille 12. Le bras 9b se trouve placé contre le goujon 16 du levier 13. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Ainsi,le levier 13 du mécanisme de mesure des longueurs d'image se trouve verrouillé par le bras 9b, de sorte qu'il peut être entraîné en rotation par le mécanisme d'avancement de la pellicule qui enroule la pellicule sur la bobine. En même temps, le disque de mesure 1 commence à tourner, ce par quoi, la transmission   3,   4 et le secteur 6 sont mis en action. Le sec- teur fait tourner le disque 19 d'un intervalle correspondant à une dent et fait basculer le levier 9, après quoi, le levier 13 se trouve libéré; sa dent 13b verrouille sous l'action du ressort 15 le mécanisme d'avance- ment de la pellicule. 



   L'ensemble du processus peut alors être répété à volonté jusqu'à la douzième prise de vue, après quoi, apparaît, dans la fenêtre d'observa- tion de l'appareil photographique, le chiffre du disque 19 qui indique la fin de la pellicule. 



   Le goujon 23 du disque 19 se trouve amené ainsi au-dessous du bras 13d du levier de verrouillage 13 et empêche le verrouillage du méca- nisme d'avancement. Le disque 19 se trouve alors dans une position telle que c'est la partie non dentée de sa périphérie qui se trouve à la portée du secteur 6 qui peut tourner librement, sans action sur le mécanisme compteur. 



   Après enroulement de la fin du papier de protection, on ouvre le dos 29 de l'appareil, après quoi, le levier à trois bras 24 bascule sous l'action du ressort 26 et son bras 24a bascule partiellement le gou- jon 16 et le levier de verrouillage 13. En même temps est basculé le cli- quet 27, ce qui libère le disque 19 du mécanisme compteur, lequel tourne sous l'action de son ressort 21, jusqu'à ce que le goujon 23 vienne buter contre   le   goujon 12. Le compteur se trouve ainsi ramené automatiquement à zéro, de sorte que l'appareil photographique se trouve préparé pour l'in- troduction d'une nouvelle pellicule. 



   L'objet de l'invention n'est pas limité à la forme de réalisa- tion choisie et représentée, qui n'a été donnée qu'à titre d'exemple ; il peut au contraire faire l'objet de nombreuses variantes, sans sortir du cadre de l'invention. Ainsi, par exemple, les leviers de verrouillage 13 et 9 peuvent être disposés à proximité immédiate l'un de l'autre, ce qui permet de diminuer les dimensions de l'ensemble du mécanisme.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   It is known to determine, in an automatic manner, the image length in reel film cameras, by means of devices of the kind in which the film drives a measuring wheel, which in turn drives the film. 'via a transmission a disc comprising a few notches, into which falls an arm of a locking lever, while a second arm of this lever engages in a locking toothed wheel disposed on the. shaft of the film advancement mechanism (French patent of addition n.49,182 of February 16, 1938 and French patent n 778,186 of September 7, 1934, German patent n 660,723 of January 12, 1935).

   The drawback of this device is the need for a series of transmission members between the measuring wheel and the notched disc, which makes the mechanism complicated and expensive. A type of mechanism is also known in which the measuring wheel is a disc with simply a notch into which falls on each rotation an arm of a locking lever, while the second arm of this lever engages. here again in a locking toothed wheel fixed to the shaft of the film advancement mechanism (German patents n 616,385 of July 11, 1931, 637,480 of January 17, 1934, 671,385 of March 2, 1935). Such a device must include a special member which prevents the engagement of the locking lever at times when this engagement is undesirable.

   In all of these devices, when the film advancement mechanism is unlocked, an arm of the locking lever falls on a disc, which, owing to the need for a relatively strong spring for locking the film. winding member, is driven during all the sections by the measuring wheel simply by friction against the film, from which it follows that the limitation of the lengths of images can become uncertain.



   In all of these known advancement devices, the activation of the mechanism for the purpose of limiting the image length must always be brought about, in particular after the insertion of the film. The control can be based only on placing the first number ("1") of the protective paper behind the viewing window on the back of the device. In other devices, it is the line of junction of the protective paper with the film or the lateral perforation of the latter which acts on a control member.

   Such devices are, however, very complicated and delicate, since a slight increase in thickness at the junction line produces only a very slight wheel movement for the actuation of the transmission of the limitation mechanism. image lengths, (German patents 614,967 of February 21, 1933, 621,420 of February 17, 1934, 625,306 of May 27, 1934, the latter being an addition to patent no. 614,967).



   The present invention relates to a film advancement device for reel film cameras, of relatively simple and economical construction and free from the above-mentioned drawbacks of known devices of this kind.



   According to the invention, two locking levers are placed between the film advancement mechanism and the member actuated by the film, one of these locking levers falls into a locking crown or wheel linked to the mechanism. advance of the film, while the second lever is actuated by the member of the mechanism for limiting the image lengths. The movement of the first lever out of engagement with the locking wheel is effected by the shutter release mechanism, while its locking is effected on the one hand by the second lever, whose release of its active position is caused

 <Desc / Clms Page number 2>

 by the image length limitation member and, on the other hand, by the counter mechanism.



   The actuation of the mechanism for limiting the image lengths is controlled according to the invention, in particular during the engagement of the initial part of the paper, where the mechanism for advancing the film must turn d. in a continuous manner, by means of a cam guide which is disposed on the disc of the counter mechanism, driven by a rotating member of the image length limitation mechanism, itself driven by the film.



   Another advantage of the invention is its possibility of application even for cameras arranged for films of different lengths, simply by an appropriate adaptation of the measuring wheel, without it being necessary to modify the transmissions. sions. In such devices, it would simply be necessary in this case to establish the counter mechanism for a variable number of shots.



   The characteristics and advantages of the invention will moreover emerge from the description which follows by way of example, with reference to the appended drawings, in which: FIG. 1 is a side elevation of the mechanism for limiting the image lengths in the unlocked position; FIG. 2 shows the mechanism according to FIG. 1, after locking of the mechanism for advancing the film; FIG. 3 shows the mechanism with the counter and with the control unit of the mechanism by opening the back of the device; FIG. 4 shows the mechanism according to FIG. 3, after closing the apparatus, and FIG. 5 shows a detail of the mechanism for triggering the shutter of the lens.



  Mechanism for limiting image lengths.



   According to the embodiment chosen and shown (Figures 1 and 2), the measuring wheel 1, driven by the film 2, is linked to a toothed pinion 3 which engages in a toothed wheel 4 rotating on an axis 5. The diameter of the measuring wheel 1 and the transmission ratio of the gear will be chosen such that the toothed wheel 4 rotates 3600 when passing a section of film corresponding to an image length.



   On the axis 5 there is also a rotary finger sector 6 which can rotate freely within the limits determined by a slot 7 made in the wheel 4. This sector 6 is attached by a helical spring 8 to the wheel 4.



   The image length limitation mechanism further comprises a two-armed locking lever 9, which is biased under the action of a coil spring 10 attached to the camera frame in a direction around the frame. axis 11, its limit position being determined by a stop pin 12, as well as another locking lever with two arms 13, which is articulated around an axis 14. On this lever 13 acts unilaterally the coil spring 15 attached to the appliance frame. The locking lever 9 consists of an arm 9a cooperating with the sector 6 which rotates on the axis 5, and of an arm 9b cooperating with a pin 16 formed on the arm 13a of the locking lever 13. .

   This locking lever 13 forms a tooth 13b, which engages in a ratchet wheel 17 arranged on the shaft.

 <Desc / Clms Page number 3>

 18 of the film advancement mechanism. The locking lever 13 also comprises a projection 13c which cooperates with the shutter release mechanism, as well as an arm 13d, which cooperates with a cam formed on the disc of the counter mechanism.



   When the film advancement mechanism rotates, the lever 13 is blocked by the arm 9b of the lever 9 by means of the pin 16. After the sector 6 has tilted around the axis 5, the lever 9 is locked. is also tilted, so that its arm 9b is released from the pin 16 of the lever 13; thus tooth 13b then engages between the teeth of ratchet wheel 17 of the film advancement mechanism, which is thus locked. The movement of the locking lever 13; out of its engagement with the ratchet wheel 17, can be achieved by the shutter release mechanism of the lens.



  Counter mechanism.



   The disc 19 of the counter mechanism (Figures 3 and 4), the periphery of which is provided with teeth and which rotates on the axis 20, is driven in one direction by a spiral spring 21 attached to the frame of the apparatus. . On this disc is formed a guide by cam 22 for the operation of the mechanism during the winding of the beginning of the film, this cam cooperating with the arm 13d of the locking lever 13. When winding the end of the paper. protection, a stud 23 cooperates with the arm 13d. This stud 23 also forms a stop with the stud 12 during the rotation of the disc 19 of the counter mechanism to zero.



  Body to influence the mechanism through the back of the device.



   This member consists of a lever with three rotating branches on the axis 25 and biased in one direction by a helical spring 26 fixed to the body of the device. The arm 24a of this three-branch lever 24 works on the one hand with the arm 13a of the locking lever 13 and, on the other hand, with a pawl 27 subjected to the action of a spring 28 and articulated to the - Turn of the axis 25. The arm 24b of the lever forms the stop for the sector 6 and the arm 24c cooperates with the wall of the back of the device (FIG. 4).



  Body designed to prevent double exposure.



   The shutter release of the lens (not shown in the drawings) cooperates with an elbow lever 30 articulated on an axis 31, this lever being urged by a spring 32 in one direction. This lever 30 rests in its limit position against a stud 33 and is locked by an elbow lever 34 articulated on a pin 35. The lever 34 is unilaterally influenced by a helical spring 36 attached to the frame of the frame. apparatus. The two levers 30 and 34 and the locking lever 13 are connected by the connecting rod 37, which has shoulders 38, 39 and 40.



   Before the actual shutter of the lens is opened, the lever 30 is tilted in the direction indicated by the arrow and pressed on the shoulder 40, so that the connecting rod 37, with the shoulder 38, is low - move the locking lever 13. Thus the tooth 13b is disengaged from the teeth of the ratchet wheel 17, which unlocks the film advancement mechanism. At the same time, the locking lever 9 is tilted under the action of the spring 10 (figure 1) until it comes into abutment against the pin 12, so that the arm 9b comes to rest on the pin. lock lever jon 13. After exposure, the release lever 30 returns under the action of the spring to its initial position and is again automatically stopped by the lever 34 (FIG. 5).



  After advancing the film by an image length, the tooth 13b engages the teeth of the ratchet wheel 17. At the same time, the projection 13c

 <Desc / Clms Page number 4>

 rests against the shoulder 38 and moves the connecting rod 37. The shoulder 39 rocks the lever 34 and releases the angled lever 30.



  Operation of the mechanism for measuring image lengths.



   When opening the apparatus (Figure 3), the arm 24a of the three-arm lever 24 rests against the stud 16 of the locking lever 13, so that the advancement mechanism of the film is unlocked. At the same time, the arm 24b is in the path of the sector 6, which prevents the rotation of the gear 3-4 and the measuring roller 1. The film 2 therefore slides on the blocked roller 1.



  This stopping of the sector 6 by action of the arm 24b always takes place at the same place, so that this position is the starting position for the mechanism for measuring the image lengths. After inserting the film 2 into the apparatus, the film advance mechanism is rotated by hand with the cover 29 open, and the ratchet wheel 17 rotates in the direction indicated by the figure. arrow (figure 3). The film is unwound until the triangular signs formed on the protective paper come opposite the corresponding marks provided on the body of the device. Then, the back or rear wall 29 of the apparatus is closed, which causes the arm 240 of the three-arm lever 24 to tilt.



  Thus, on the one hand, the contact of the arm 24a with the pin 16 of the locking lever 13 is interrupted and, on the other hand, the arm 24b is tilted out of the path of the sector 6. At the same time, the pawl 27 rocks and falls into the teeth of the disc 19 of the counter mechanism.



  When the arm 24a has been disengaged from its engagement with the stud 16, the arm 13d comes into contact with the cam 22 of the disc 19 of the counter mechanism (FIG. 4). The film can then be wound up by hand, since the locking ratchet wheel 17 does not engage with the tooth 13b. During winding, the sector 6 is driven in rotation and engages in the direction of progression in the teeth of the disc 19 of the counter.



   The disc 19 rotates after each rotation of the finger or sector 6 of the interval of a tooth and is stopped in this position by the pawl 27. In this way, the film can be wound freely over the entire length of the paper. protection, that is to say, from the first triangular sign, practically up to the first image. The film advancement mechanism is unlocked throughout the duration of the winding by the cam 22 formed on the disc 19 of the counter mechanism.



   When the disc 19 is brought to the number 1, the locking lever 13 escapes from the cam 22, so that the said lever 13 is supported by the pin 16 against the arm 9b of the locking lever 9 (figure 1 ). After tilting of the locking lever 9, by rotation of the sector 6, the locking lever 13 is released and, by the action of the helical spring 15, the tooth 13b falls into the teeth of the ratchet wheel 17 (FIG. 2), this which ensures the locking of the film advance mechanism. At the same time, the lever 34 rotates about the axis 35 and disengages the elbow lever 30, to which the lens shutter trigger is connected. At this time, the camera is ready for the first shot.



   By the exposure, the bent lever 30 is tilted around the axis 31 and la'bielle 37 rocks the locking lever 13 which unlocks the film advancement mechanism. The angled lever 30 returns under the action of the spring 32 to its initial position, in which it is locked by the angled lever 34. At the same time, the locking lever 9 is tilted under the action of the spring 10 to to the stop formed by the pin 12. The arm 9b is placed against the pin 16 of the lever 13.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  Thus, the lever 13 of the image length measuring mechanism is locked by the arm 9b, so that it can be rotated by the film advancement mechanism which winds the film on the reel. At the same time, the measuring disc 1 starts to rotate, whereby the transmission 3, 4 and the sector 6 are put into action. The sector rotates the disc 19 by an interval corresponding to one tooth and causes the lever 9 to tilt, after which the lever 13 is released; its tooth 13b, under the action of the spring 15, locks the film advance mechanism.



   The whole process can then be repeated at will until the twelfth shot, after which, in the observation window of the camera, the number of disc 19 appears which indicates the end of the shooting. film.



   The pin 23 of the disc 19 is thus brought below the arm 13d of the locking lever 13 and prevents the locking of the advance mechanism. The disc 19 is then in a position such that it is the non-toothed part of its periphery which is within reach of the sector 6 which can rotate freely, without action on the counter mechanism.



   After winding up the end of the protective paper, the back 29 of the device is opened, after which the three-arm lever 24 swings under the action of the spring 26 and its arm 24a partially swings the pin 16 and the locking lever 13. At the same time the pawl 27 is tilted, which releases the disc 19 from the counter mechanism, which rotates under the action of its spring 21, until the pin 23 comes into contact with the pin. 12. The counter is thus automatically reset to zero, so that the camera is prepared for the introduction of a new film.



   The object of the invention is not limited to the embodiment chosen and shown, which has been given only by way of example; on the contrary, it can be the subject of numerous variants, without departing from the scope of the invention. Thus, for example, the locking levers 13 and 9 can be arranged in close proximity to one another, which makes it possible to reduce the dimensions of the entire mechanism.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. Dispositif d'avancement de la pellicule pour appareils photogra- phiques à pellicule en bobine où les longueurs d'image sont limitées auto- matiquement par un organe actionné par la pellicule, remarquable notamment par les points suivants, pris séparément ou en combinaisons : a) le dispositif comporte deux leviers coopérant mutuellement, dont l'un s'engage dans une roue de verrouillage liée au mécanisme d'avan- cement de la pellicule, étant dégagé de cette couronne de verrouillage par le mécanisme de déclenchement de l'obturateur de l'objectif, tandis que son verrouillage est assuré d'une part par le second levier dont le déga- gement de la position active est provoqué par un organe rotatif destiné à la détermination de la longueur d'image et, d'autre part, par le mécanisme compteur; Device for advancing the film for reel film cameras where the image lengths are automatically limited by a member actuated by the film, notable in particular for the following points, taken separately or in combinations: a) the device comprises two mutually cooperating levers, one of which engages in a locking wheel linked to the film advancement mechanism, being disengaged from this locking ring by the shutter release mechanism of the film. lens, while its locking is ensured on the one hand by the second lever, the disengagement of which from the active position is caused by a rotary member intended for determining the image length and, on the other hand, by the counter mechanism; b) la roulette de mesure entraîne par une transmission un sec- teur-doigt, qui s'engage dans les dents du mécanisme compteur, -ce disque étant arrêté par un cliquet, de telle sorte que ledit disque avance d'un intervalle correspondant à une dent pour une rotation correspondant à une longueur d'image dudit secteur; <Desc/Clms Page number 6> c) le disque du dispositif de compteur comporte des organes pour la manoeuvre du levier de verrouillage lors de l'enroulement de la partie initiale et de la partie finale du papier de protection ; d) le dispositif comprend un levier à trois bras, dont un bras est actionné par le couvercle ou dos ouvrant de l'appareil photographique, le second bras agit sur le levier de verrouillage et le troisième forme la butée pour le secteur-doigt rotatif. b) the measuring wheel drives by a transmission a finger sector, which engages in the teeth of the counter mechanism, - this disc being stopped by a pawl, so that said disc advances by an interval corresponding to a tooth for rotation corresponding to an image length of said sector; <Desc / Clms Page number 6> c) the disc of the counter device comprises members for the operation of the locking lever during the winding of the initial part and the final part of the protective paper; d) the device comprises a lever with three arms, one arm of which is actuated by the cover or opening back of the camera, the second arm acts on the locking lever and the third forms the stop for the rotary finger sector.
BE563294D BE563294A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE563294A true BE563294A (en)

Family

ID=184590

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE563294D BE563294A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE563294A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE563294A (en)
FR2648247A1 (en) AUTOMATIC DELAYING SHUTTER
WO2015124510A1 (en) Striking mechanism for a timepiece
FR2500178A1 (en) ROLLER DEVICE FOR AUTOMATICALLY LOADING FILM OF A PHOTOGRAPHIC APPARATUS
FR2841660A1 (en) DRIVE METHOD AND SYSTEM FOR A SINGLE OBJECTIVE SLR CAMERA, AND THE SAME
BE514492A (en)
BE444652A (en)
BE564736A (en)
BE399467A (en)
BE475967A (en)
BE492440A (en)
BE476449A (en)
BE441740A (en)
CH289394A (en) Stereoscopic camera.
BE419858A (en)
BE381014A (en)
CH634797A5 (en) Automatic-transfer double winder with device for forming a reserve of yarn
CH341343A (en) Prepayment device
CH99964A (en) Automatic trigger for cameras.
BE643303A (en)
CH455499A (en) Device for mooring a film on the receiving reel of a cinematographic apparatus
CH197032A (en) Advertising timepiece.
CH266121A (en) Camera using film on a reel.
BE341007A (en)
BE421181A (en)