BE415622A - mine prop - Google Patents

mine prop

Info

Publication number
BE415622A
BE415622A BE415622A BE415622A BE415622A BE 415622 A BE415622 A BE 415622A BE 415622 A BE415622 A BE 415622A BE 415622 A BE415622 A BE 415622A BE 415622 A BE415622 A BE 415622A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wedge
prop
lock
intermediate piece
shaped
Prior art date
Application number
BE415622A
Other languages
French (fr)
Inventor
Karl Gerlach
Original Assignee
Karl Gerlach
Hans Gerlach Dipl Ing
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Karl Gerlach, Hans Gerlach Dipl Ing filed Critical Karl Gerlach
Publication of BE415622A publication Critical patent/BE415622A/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21DSHAFTS; TUNNELS; GALLERIES; LARGE UNDERGROUND CHAMBERS
    • E21D15/00Props; Chocks, e.g. made of flexible containers filled with backfilling material
    • E21D15/14Telescopic props
    • E21D15/28Telescopic props with parts held relatively to each other by friction or gripping
    • E21D15/285Telescopic props with parts held relatively to each other by friction or gripping by means of wedges or wedge combinations
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21DSHAFTS; TUNNELS; GALLERIES; LARGE UNDERGROUND CHAMBERS
    • E21D15/00Props; Chocks, e.g. made of flexible containers filled with backfilling material
    • E21D15/005Props; Chocks, e.g. made of flexible containers filled with backfilling material characterised by the material
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21DSHAFTS; TUNNELS; GALLERIES; LARGE UNDERGROUND CHAMBERS
    • E21D15/00Props; Chocks, e.g. made of flexible containers filled with backfilling material
    • E21D15/14Telescopic props
    • E21D15/28Telescopic props with parts held relatively to each other by friction or gripping
    • E21D15/42Telescopic props with parts held relatively to each other by friction or gripping with special parts to influence the friction
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21DSHAFTS; TUNNELS; GALLERIES; LARGE UNDERGROUND CHAMBERS
    • E21D15/00Props; Chocks, e.g. made of flexible containers filled with backfilling material
    • E21D15/14Telescopic props
    • E21D15/28Telescopic props with parts held relatively to each other by friction or gripping
    • E21D15/43Details of wedges

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Mounting, Exchange, And Manufacturing Of Dies (AREA)
  • Clamps And Clips (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BREVET D'INTENTION "Etançon pour mine" 
On a constaté que tous les étançons en fer pour mine, connus   jus qui ici   sont imparfaits, du fait que les moyens - tels que coins, excentriques ou autres servant à dégager ou à fixer les éléments d'étançon qui peuvent coulisser les uns dans les autres - ne pouvaient pas être dégagés avec une facilité et une rapidité suffisantes.

   Les constatations de demandeur ont montré que cet inconvénient est dû notamment à ce que, dans les   élançons   de mine connus jusqu'ici, lesdits moyens étaient disposés de façon telle que les efforts horizontaux, produits dans la serrure de l'étançon du fait de la pression 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 exercée axialement sur lui par la roche,   gouvaient   agir aussi sans obstacle sur les organes de dégagement de l'étan?on, de sorte que ces organes ne pouvaient être dégagés qu'en subissant la totalité de ces efforts. 



   On élimine ces inconvénients avec l'étançon de mine conforme à l'invention principalement par le fait que les moyens servant à fixer ou à dégager les éléments d'étançon qui peuvent coulisser les uns dans les autres sont disposés de manière à se trouver partiellement ou entièrement soustraits à l'action directe des efforts horizontaux agissant sur la serrure. 



   Conformément à la présente invention, ce résultat est obtenu par exemple en montant, entre l'étançon intérieur et l'étançon extérieur, une ou plusieurs pièces intermédiaires s'appuyant sur un ou plusieurs coins. Il est bien évident que les coins servant d'appui aux pièces intermédiaires peuvent aussi être remplacés par des excentriques ou autres organes de fixation connus, sans que l'on s'écarte pour cela du principe de l'invention. 



   Les pièces intermédiaires disposées suivant l'invention, entre les   élançons   intérieur et extérieur, ont pour objet de transmettre à la serrure de l'étancon ou à l'étancon extérieur les efforts de serrage horizontaux agissant sur la serrure en évitant complètement ou partiellement le coin de serrage ou de reprise, et en en soulageant par suite le coin. En outre, pour 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 une disposition déterminée du coin de serrage ou de reprise, on peut également réduire ses surfaces d'appui, ce qui facilite aussi le dégagement. 



   Conformément à l'invention, les pièces intermédiaires peuvent s'appuyer sur   l'étau? on   extérieur ou sur la serrure de l'étançon par l'intermédiaire de surfaces ou de pièces cunéiformes, et elles peuvent être disposées de facon à être mobiles dans le sens de la longueur de   l'étançon,   par exemple dans la direction de leur dégagement. 



   Les coins servant d'appui à la ou à plusieurs pièces intermédiaires, peuvent avoir en soi différentes formes, mais une forme de réalisation particulièrement avantageuse de la présente invention consiste   à   utiliser des coins aus la forme d'un ou de plusieurs coins horizontaux. Conformément à l'invention, ce coin horizontal peut être disposé avantageusement de manière telle que ses surfaces d'appui se trouvent uniquement dans la direction de l'axe de l'étançon. 



   Suivant la présente invention, les surfaces cunéiformes par lesquelles le coin horizontal est en contact avec la pièce intermédiaire ou avec plusieurs pièces intermédiaires, sont de préférence réalisées de facon   à   se bloquer d'ellesmêmes,   c'est-à-dire   que l'angle du coin est assez faible pour ,que le coin ne puisse pas se déplacer de lui-même, même sous les pressions les plus fortes. En plus de celle-ci, il existe toutefois deux autres formes de réalisation différentes de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 l'invention. 



   D'une part, l'étançon conforme à l'invention peut être réalisé sous forme d'étançon dit rigide, c'est-à-dire que l'étançon intérieur ne s'enfonce dans l'étançon extérieur que d'une quantité à peine appréciable, même sous les plus fortes pressions de la roche. En outre, l'invention est applicable aussi aux élançons souples, qui cèdent continuellement à la pression de la roche, en lui opposant une résistance constante ou croissante. 



   Lorsqu'il est rigide, l'étançon de mine est, conformément à l'invention, établi de préférence de façon que seuls le ou les coins servant d'appui à la pièce intermédiaire comportent des surfaces cunéiformes à blocage automatique. 



  Lorsque l'invention est appliquée   à   un étançon souple,, la pièce intermédiaire elle-même peut être réalisé élastique, d'une façon quelconque, ou bien le coin servant d'appui à la pièce intermédiaire peut être disposé de   manière à   se déplacer dans un sens sous l'action de la pression de la roche et à donner ainsi à   l'étan?on   intérieur de la place pour descendre. 



  Ceci peut par exemple être réalisé en ce que la pièce intermédiaire s'appuie sur des   coins à   blocage automatique et sur des coins à blocage non automatique, Dans ces conditions le coin à blocage automatique assure la mise en place ou le serrage et la reprise, c'est-à-dire que par lui-même il ne change pas de position. Quant au coin à blocage non automatique, il effectue 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 toutefois un certain mouvement de déplacement sous l'action de la pression de la roche, et il permet ainsi   à     l'étanon   intérieur de descendre. 



   On peut toutefois, conformément   à   l'invention, faire jouer ces deux rôles par un coin unique comportant dans un sens des surfaces cunéiformes à blocage automatique et, dans l'autre sens, des surfaces cunéiformes   à   blocage non automatique. 



   Suivant une autre proposition qui fait aussi l'objet de l'invention, on peut monter, dans le sens du serrage des surfaces cunéiformes à blocage non automatique, des garnitures intérieures souples qui, pour modifier le mode d'action de   l'étanon,   peuvent être remplacées par des garnitures rigides. De ce fait, conformément   à   l'invention, le même type d'étançon peut servir d'étançon rigide ainsi que d'étançon souple. 



   Les principes servant de base à l'invention peuvent être appliqués aux types et aux dispositions les plus divers. 



  On a décrit ci-après quelques exemples de réalisation de l'invention, donnés à titre non limitatif, en se référant aux dessins ci-joints, dans lesquels: fig. 1 et 2 sont des coupes longitudinales de deux exemples de réalisation de   l'étancon   de mine conforme   à   l'invention. fig. 3 à 14 sont des coupes longitudinales d'autres 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 variantes de l'invention, dans lesquelles toutefois seules les pièces les plus importantes des étan?ons sont représentées, et fig. 15 est une vue de détail du coin horizontal. 



   Aux figures les mêmes pièces sont désignées par les mêmes numéros de référence, et en particulier on a désigné l'étançon intérieur par 1, l'étançon extérieur par 2, la serrure de l'étançon par 3 ; par 4 la pière intermédiaire montée entre l'étançon intérieur et l'étançon extérieur, et par 5 le coin sur lequel cette pièce intermédiaire s'appuie. 



   Dans l'exemple de réalisation de fig. 1, le coin 5 visible dans la moitié de droite de la figure peut servir   à   la mise en place et   à   la reprise de   l'étancon.   Dans ce cas la pièce intermédiaire 4 s'appuie sur la serrure 3 de l'"tançon partiellement par le coin 5 et partiellement par le coin 6. 



  Au moment du dégagement du coin 5, une partie des efforts horizontaux agissant sur la serrure de l'étau? on est donc transmise   à   celle-ci par l'intermédiaire de la pièce cunéiforme 6, de sorte que le coin 5 est soulagé de ces efforts. Le dégagement ainsi facilité du coin 5 peut l'être encore davantage lorsque le coin 5 est monté dans la poche de la serrure avec un ample jeu latéral, de façon qu'il soit donc dégagé d'abord dans le sens latéral par une poussée ou un choc, puis retiré dans le sens vertical. 



   Suivant un autre mode de réalisation de l'invention, 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 on utilise pour dégager l'étançon le coin horizontal 5', -sur lequel la pièce cunéiforme 6 s'appuie (partie de droite de fig.l) Le coin 5' est presque entièrement soustrait aux efforts horizontaux agissant sur la serrure. 



   Les mêmes idées sont appliquées dans la moitié de gauche de fig. 1. Une pièce intermédiaire constituée par une pièce cunéiforme 10 est montée de façon que son inclinaison soit opposée à la conicité de l'étançon intérieur; cette pièce est soumise à l'action d'appui d'un coin horizontal 5' et elle peut servir aussi à la reprise de   l'étancon   lorsque ce coin horizontal a été chassé. De ce fait, le coin 5' est également soulagé, les efforts horizontaux agissant sur la serrure étant transmis   à     l'étanoon   extérieur 2 par l'intermédiaire de la pièce cunéiforme 10.

   Ce mode d'action est le même lorsque la pièce cunéiforme 10 comporte un talon 16 qui s'engage dans un évidement de la serrure de l'étançon comme représenté en traits interrompus, et lorsque le coin horizontal 5' soutient la pièce cunéiforme 10 par l'intermédiaire de ce talon   16   à l'extrémité inférieure de la serrure de l'étançon. 



   On obtient, dans l'exemple de fig. l, la forme en coin de l'étancon intérier 1 au moyen de pièces cunéiformes spéciales 9, qui s'appuient sur des nervures ou consoles 14, ou qui s'engagent par des tenons 15 dans des perforations de l'étançon intérieur; les brides ou rebords peuvent aussi comporter des creux appropriés. Ces pièces cunéiformes 9 sont 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 introduites en un point ou l'autre de l'étendue de l'étançon de mine, selon la longueur que l'on désire donner audit étançon. 



   L'invention n'est toutefois pas limitée au mode de réalisation représenté en fig. 1; bien au contraire, on peut également n'utiliser que la moitié de gauche ou la moitié de droite, ou encore la moitié supérieure de droite ou la moitié inférieure de droite seulement; on peut aussi inverser ou retourner   l'étancon   ou le mécanisme des coins. 



   Dans le mode de réalisation de fig. 2, la garniture constituant la pièce intermédiaire   4.   s'appuie directement, en bas, sur la serrure 3 de   l'étanyon   par une surface cunéiforme, et elle est maintenue en haut par un coin. horizontal 5 qui s'appuie uniquement dans l'axe de l'étanyon sur la pièce cunéiforme 4 ou sur un talon de la serrure 3 de l'étançon. Le mode d'action de l'étançon est cependant par ailleurs le même que celui qui a été décrit en détail au sujet de   fig.l   et de ses différents modes de réalisation possibles,   c'est-à-dire   que le coin horizontal 5 est encore ici soulagé des efforts agissant sur la serrure.

   Toutefois,   l'étai?on   intérieur 1 présente une particularité en ce qu'il a la forme d'un coin pouvant être obtenu par compression ou forgeage cunéiforme de son profil de laminage ou venir directement de fonderie. Ceci permet de couler ou de forger la tête 12 de l'étançon de facon à l'adapter au fer ou au bois du coffrage ou de soutènement et de fabriquer aussi une pièce de sûreté 13 de la même faoon. La pièce de sûreté 13 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 et la tête peuvent aussi être appliquées par soudure. Pour adapter la tête 12 de l'étalon aux conditions dans lesquelles elle supporte une boiserie de soutènement ou autre pièce ana-   logue,   on peut utiliser une coupelle rapportée 17 qui peut être fixée par des moyens quelconques sur la tête 12 de l'étan- çon.

   En outre, la pièce intermédiaire 4 peut comporter un crochet 18 faoilitant son extraction. 



   Dans le mode de réalisation de fig. 3, l'étançon représenté en fig. 2 est modifié en ce que la surface cunéiforme par laquelle le coin horizontal 5 s'appuie sur la pièce inter- médiaire 4 occupe une position un peu différente. 



   Dans le mode de réalisation de fig. 4, la pièce inter- médiaire 4 comporte deux surfaces cunéiformes de même sens, dont l'une s'appuie directement sur la serrure 3 de l'étai, comme dans les modes de réalisation précédents, tandis que l'autre sert de pièce d'appui pour un coin 6, qui   à   son tour prend appui sur le coin horizontal 5. Pour reprendre l'étancon      on dégage également le coin horizontal 5, qui n'a pas à suppor- ter de grands efforts, ce qui fait que la pièce cunéiforme 6 peut se mouvoir vers le bas, permettant ainsi à la pièce intermédiaire 4 d'effectuer un mouvement vers le haut et vers la droite, de sorte que l'étançon intérieur 1 peut descendre librement.

   En fig. 5, la pièce cunéiforme 6 est supprimée et remplacée par une surface cunéiforme   correspondante' de   la serrure 3 de   l'étanon.   

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Dans le mode de réalisation de fig. 6, la pièce intermédiaire 4 comporte deux surfaces cunéiformes de sens opposés, s'appuyant sur la serrure 3 de l'étançon par deux pièees cunéiformes opposées 6. Les pièces cunéiformes 6 enserrent le coin horizontal 5 entre elles. Un mode de réalisation analogue est représenté à la fig. 7, dans laquelle toutefois la pièce intermédiaire   4   est supprimée, les coins 6 s'appuyant par des surfaces cunéiformes sur la serrure 3 de l'étançon. 



  11 est une garniture à friction, qui peut être en aluminium ou en autre matière. Les deux variantes des fig. 6 et 7 peuvent aussi être réalisées en n'employant dans chaque cas que la moitié inférieure ou la moitié supérieure du mécanisme   cunéi-   forme monté dans la poche de la serrure, - savoir en n'utilisant chaque fois qu'un seul coin 6, le coin 5 s'appuyant sur la serrure 3 par sa face supérieure ou sa face inférieure. Comme d'ailleurs dans les autres modes de réalisation de l'invention, les pièces cunéiformes 6 peuvent être disposées de façon que leur extrémité supérieure ou leur extrémité inférieure dépasse de la serrure 3 de l'étançon pour qu'on puisse les dégager par un coup de marteau, si le dégagement du coin horizontal 5 ne leur a pas encore permis de se mouvoir librement. 



   Dans la forme de réalisation de fig. 8, chaque coté de l'étançon porte deux pièoes cunéiformes 6 s'appuyant sur des coins horizontaux 5. Le coin horizontal 5 du   cote   gauche du dessin comporte, ainsi que toutes les formes de réalisation 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 de l'invention qui ont été décrites jusqu'ici, des surfaces cunéiformes   à   blocage ou serrage automatique, de sorte qu'il ne change de position que sous l'action d'efforts extérieurs. 



  Toutefois, les surfaces cunéiformes du coin horizontal 5 du coté droit de la figure ne sont pas à serrage automatique, de sorte que ce coin peut se sortir du fait de la pression de la roche qui lui est transmise par l'intermédiaire de   l'étancon   intérieur 1 et des pièces cunéiformes 6, ce qui permet à l'étan-   ?on   intérieur de descendre dans l'étançon extérieur. L'étançon est ainsi rendu souple. Toutefois, il peut aussi être utilisé directement sous forme   d'étançon   rigide, lorsque la mobilité du coin horizontal de droite 5 est supprimée par des dispositifs d'arrêt appropriés. 



   Fig. 9 représente également une vue d'un mode de réalisation   d'étanon   de mine souple conforme à l'invention. 



  Le   coin   horizontal 5 comporte des surfaces cunéiformes à blocage ou serrage automatique dans le sens vertical et, dans le sens latéral, des surfaces cunéiformes   à   serrage non automatique, de sorte qu'il peut se mouvoir dans ce sens latéral sous l'action de la pression de la roche. Dans le sens de ce mouvement latéral est montée une pièce ou garniture souple 8, qui peut aussi être remplacée par une pièce d'écrasement en bois ou en toute autre matière élastique. Comme on l'a indiqué en traits interrompus, la pièce intermédiaire 4 peut aussi comporter une surface inclinée   à   son extrémité inférieure, pour l'empêcher 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 de se coincer au moment de l'extraction.

   Si la garniture souple 8 est remplacée par une garniture rigide, l'étançon se comporte      comme un étançon rigide. 



   Dans l'exemple de réalisation de fig. 10, la pièce intermédiaire 4 est également supportée de façon souple, les coins 6 étant maintenus assemblés élastiquement au moyen du ressort 8 de la vis 7. Les coins 6 peuvent aussi s'appliquer sur des surfaces cunéiformes de la serrure 3, comme indiqué en traits interrompus. Dans le mode de réalisation fig. 11 la garniture   4   est elle-même élastique, étant réalisée en deux pièces qui sont maintenues assemblées au moyen de la vis 7 et du ressort 8. 



   Dans la variante de fig. 12 l'invention est appliquée d'une façon analogue à celle de fig.9. Toutefois, les surfaces cunéiformes des pièces cunéiformes 6 sont dirigées dans des sens contraires et le coin 5 est maintenu par l'écrou 7 avec insertion d'un organe élastique 8. 



   En fig. 13 on a représenté un mode'de réalisation analogue à celui de fig. 1, avec cette différence que la pièce cunéiforme   4   s'appuie directement sur la serrure 3 de l'étançon par une surface cunéiforme. 



   Fig. 14 est une vue d'un mode d'application parti- culier de l'invention à un étançon de mine du type rigide, Dans ce cas, la pièce intermédiaire 4 de l'étançon intérieur 1 sont en prise entre eux par une denture. La pièce intermédiaire 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 4 peut être déplacée à volonté d'une dent à l'autre et on peut faire varier ainsi la longueur totale de l'étançon, le coin horizontal 5 assurant un réglage précis et permettant la mise en place et la reprise. Cet exemple de réalisation présente cependant une particularité importante de l'invention, la serrure 3 de l'"tançon de ce type s'élargissant   coniquement   vers le bas.

   On peut encore appliquer ce mode de réalisation de l'invention en supprimant la denture entre la pièce intermédiaire 14 et l'étançon intérieur 1, ces deux pièces de   l'étan-   çon s'appliquant l'une sur l'autre par des parois lisses, comme dans les autres modes de réalisation de l'invention. 



     Fig.15   représente un détail d'un type particulier de coin horizontal 5 fendu dans le sens de sa longueur et rendu souple par une garniture ou pièce intérieur 8. 



   L'invention n'est toutefois nullement limitée aux exemples de réalisation représentés; bien au contraire, on peut réaliser de toute manière convenable les principes qui sont à la base de l'invention. On peut, en particulier, combiner aussi entre eux les exemples de réalisation représentés; en fig. 14, par exemple, l'un des autres modes de réalisation représentés peut venir en prise avec   l'étancon   intérieur au moyen d'une denture. La forme en coin peut aussi être quelconque par exemple toute forme en coin connue; des coins tournants; ou des vis de traction ou de pression produisent également le même effet.

   L'invention n'est pas non plus limitée expres- 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 sément à des étancons de mine en fer, et elle peut être appli- quée toutes les fois que les conditions sont les mêmes ou analogues, comme par exemple pour les différents types de   @   coffrages ou soutènement en fer utilises dans les mines.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PATENT OF INTENT "Prong for mine"
It has been observed that all the iron props for mines, known until now, which here are imperfect, due to the fact that the means - such as wedges, eccentrics or the like serving to release or to fix the prop elements which can slide one in the others - could not be cleared with sufficient ease and speed.

   The applicant's findings have shown that this drawback is due in particular to the fact that, in the mine slings known hitherto, said means were arranged such that the horizontal forces produced in the lock of the prop due to the pressure

 <Desc / Clms Page number 2>

 axially exerted on it by the rock, gouvent also act without obstacle on the members of release of the prop, so that these members could be released only by undergoing the totality of these efforts.



   These drawbacks are eliminated with the mine prop according to the invention mainly by the fact that the means serving to fix or release the prop elements which can slide into each other are arranged so as to be partially or entirely removed from the direct action of horizontal forces acting on the lock.



   In accordance with the present invention, this result is obtained, for example, by mounting, between the inner prop and the exterior prop, one or more intermediate pieces resting on one or more wedges. It is obvious that the wedges serving as support for the intermediate pieces can also be replaced by eccentrics or other known fasteners, without departing for this from the principle of the invention.



   The intermediate pieces arranged according to the invention, between the interior and exterior struts, are intended to transmit to the lock of the strut or to the external strut the horizontal clamping forces acting on the lock while completely or partially avoiding the wedge. tightening or recovery, and thereby relieving the wedge. In addition, for

 <Desc / Clms Page number 3>

 a determined arrangement of the clamping or recovery wedge, its bearing surfaces can also be reduced, which also facilitates clearance.



   According to the invention, the intermediate parts can rest on the vice? on the outside or on the lock of the prop by means of wedge-shaped surfaces or parts, and they can be arranged so as to be movable in the direction of the length of the prop, for example in the direction of their release .



   The corners serving as a support for the one or more intermediate pieces can have different shapes in themselves, but a particularly advantageous embodiment of the present invention consists in using corners aus in the form of one or more horizontal corners. According to the invention, this horizontal corner can be advantageously arranged such that its bearing surfaces are located only in the direction of the axis of the prop.



   According to the present invention, the wedge-shaped surfaces by which the horizontal corner is in contact with the intermediate piece or with several intermediate pieces, are preferably made in such a way as to block themselves, that is to say that the angle of the wedge is weak enough so that the wedge cannot move on its own even under the strongest pressures. In addition to this, however, there are two other different embodiments of

 <Desc / Clms Page number 4>

 invention.



   On the one hand, the prop according to the invention can be produced in the form of a so-called rigid prop, that is to say that the interior prop only sinks into the exterior prop by a quantity hardly appreciable, even under the strongest pressures of the rock. In addition, the invention is also applicable to flexible slings, which continuously give way to the pressure of the rock, opposing it a constant or increasing resistance.



   When it is rigid, the mine prop is, according to the invention, preferably established so that only the wedge or wedges serving as a support for the intermediate piece have wedge-shaped surfaces with automatic locking.



  When the invention is applied to a flexible strut, the intermediate piece itself can be made elastic in any way, or the wedge serving as a support for the intermediate piece can be arranged so as to move in. a sense under the action of the pressure of the rock and thus to give the inner stanchion room to descend.



  This can for example be achieved in that the intermediate piece rests on wedges with automatic locking and on wedges with non-automatic locking, Under these conditions the wedge with automatic locking ensures the installation or the clamping and the recovery, that is to say that by itself it does not change position. As for the non-automatic locking wedge, it performs

 <Desc / Clms Page number 5>

 however some movement of displacement under the action of the pressure of the rock, and it thus allows the inner stanum to descend.



   However, according to the invention, these two roles can be played by a single wedge comprising, in one direction, wedge-shaped surfaces with automatic locking and, in the other direction, wedge-shaped surfaces with non-automatic locking.



   According to another proposal which is also the subject of the invention, it is possible to mount, in the direction of tightening of the wedge-shaped surfaces with non-automatic locking, flexible interior linings which, in order to modify the mode of action of the etanon, can be replaced by rigid packings. Therefore, according to the invention, the same type of prop can serve as a rigid prop as well as a flexible prop.



   The principles underlying the invention can be applied to a wide variety of types and arrangements.



  A few embodiments of the invention have been described below, given without limitation, with reference to the accompanying drawings, in which: FIG. 1 and 2 are longitudinal sections of two embodiments of the mine prop according to the invention. fig. 3 to 14 are longitudinal sections of other

 <Desc / Clms Page number 6>

 variants of the invention, in which, however, only the most important parts of the props are shown, and fig. 15 is a detail view of the horizontal corner.



   In the figures, the same parts are designated by the same reference numbers, and in particular the internal prop has been designated by 1, the external prop by 2, the lock of the prop by 3; by 4 the intermediate post mounted between the inner strut and the outer strut, and by 5 the wedge on which this intermediate piece rests.



   In the exemplary embodiment of FIG. 1, the corner 5 visible in the right half of the figure can be used for the installation and the resumption of the prop. In this case, the intermediate piece 4 rests on the lock 3 of the "shark partially by the corner 5 and partially by the corner 6.



  When the wedge 5 is released, part of the horizontal forces acting on the vice lock? it is therefore transmitted to the latter by means of the wedge-shaped piece 6, so that the wedge 5 is relieved of these efforts. The thus facilitated release of the wedge 5 can be even more so when the wedge 5 is mounted in the lock pocket with ample lateral play, so that it is therefore released first in the lateral direction by pushing or shock, then removed in the vertical direction.



   According to another embodiment of the invention,

 <Desc / Clms Page number 7>

 the horizontal corner 5 'is used to release the prop, -on which the wedge-shaped piece 6 rests (right part of fig.l) The corner 5' is almost entirely withdrawn from the horizontal forces acting on the lock.



   The same ideas are applied in the left half of fig. 1. An intermediate piece consisting of a wedge-shaped piece 10 is mounted so that its inclination is opposed to the taper of the inner prop; this part is subjected to the bearing action of a horizontal wedge 5 'and it can also be used for the recovery of the stanchion when this horizontal wedge has been driven out. As a result, the wedge 5 ′ is also relieved, the horizontal forces acting on the lock being transmitted to the outer etanoon 2 via the wedge-shaped piece 10.

   This mode of action is the same when the wedge-shaped piece 10 comprises a heel 16 which engages in a recess of the lock of the prop as shown in broken lines, and when the horizontal corner 5 'supports the wedge-shaped piece 10 by the intermediary of this heel 16 at the lower end of the lock of the prop.



   In the example of FIG. 1, the wedge shape of the inner stanchion 1 by means of special wedge-shaped pieces 9, which rest on ribs or brackets 14, or which engage by tenons 15 in perforations of the inner stanchion; the flanges or rims may also have suitable recesses. These 9 cuneiform pieces are

 <Desc / Clms Page number 8>

 introduced at one point or the other of the extent of the mine prop, according to the length that one wishes to give said prop.



   The invention is however not limited to the embodiment shown in FIG. 1; on the contrary, it is also possible to use only the left half or the right half, or even the upper right half or the lower right half only; you can also reverse or reverse the stanchion or the wedge mechanism.



   In the embodiment of FIG. 2, the lining constituting the intermediate piece 4. is supported directly, at the bottom, on the lock 3 of the etanyon by a wedge-shaped surface, and it is held at the top by a wedge. horizontal 5 which rests only in the axis of the stanchion on the wedge-shaped piece 4 or on a heel of the lock 3 of the strut. The mode of action of the prop is, however, otherwise the same as that which has been described in detail with regard to fig.l and its different possible embodiments, that is to say that the horizontal wedge 5 is here again relieved of the forces acting on the lock.

   However, the inner prop 1 has a feature in that it has the shape of a wedge obtainable by compression or wedge forging of its rolling profile or come directly from the foundry. This makes it possible to cast or forge the head 12 of the prop so as to adapt it to the iron or to the wood of the formwork or support and also to manufacture a safety part 13 in the same way. Safety room 13

 <Desc / Clms Page number 9>

 and the head can also be applied by soldering. In order to adapt the head 12 of the standard to the conditions in which it supports a retaining woodwork or other similar part, an insert 17 can be used which can be fixed by any means on the head 12 of the standard. lesson.

   In addition, the intermediate piece 4 may include a hook 18 facilitating its extraction.



   In the embodiment of FIG. 3, the prop shown in FIG. 2 is modified in that the wedge-shaped surface by which the horizontal wedge 5 rests on the intermediate piece 4 occupies a slightly different position.



   In the embodiment of FIG. 4, the intermediate piece 4 comprises two wedge-shaped surfaces in the same direction, one of which rests directly on the lock 3 of the stay, as in the previous embodiments, while the other serves as a piece of support for a wedge 6, which in turn rests on the horizontal wedge 5. To take up the prop, the horizontal wedge 5 is also released, which does not have to withstand great efforts, so that the wedge-shaped piece 6 can move downward, thus allowing intermediate piece 4 to move upward and to the right, so that the inner prop 1 can descend freely.

   In fig. 5, the wedge-shaped piece 6 is deleted and replaced by a corresponding wedge-shaped surface 'of the lock 3 of the etanon.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   In the embodiment of FIG. 6, the intermediate piece 4 has two wedge-shaped surfaces in opposite directions, resting on the lock 3 of the stanchion by two opposing wedge-shaped pieces 6. The wedge-shaped pieces 6 enclose the horizontal corner 5 between them. A similar embodiment is shown in FIG. 7, in which however the intermediate part 4 is omitted, the corners 6 resting by wedge-shaped surfaces on the lock 3 of the prop.



  11 is a friction lining, which may be of aluminum or of another material. The two variants of fig. 6 and 7 can also be produced by using in each case only the lower half or the upper half of the wedge mechanism mounted in the pocket of the lock, - namely by using only one wedge 6 each time, the corner 5 resting on the lock 3 by its upper face or its lower face. As moreover in the other embodiments of the invention, the wedge-shaped pieces 6 can be arranged so that their upper end or their lower end protrudes from the lock 3 of the prop so that they can be released by a blow with a hammer, if the release of the horizontal wedge 5 has not yet allowed them to move freely.



   In the embodiment of FIG. 8, each side of the prop carries two wedge-shaped pieces 6 resting on horizontal corners 5. The horizontal corner 5 of the left side of the drawing comprises, as well as all the embodiments

 <Desc / Clms Page number 11>

 of the invention which have been described so far, wedge-shaped surfaces with automatic locking or clamping, so that it changes position only under the action of external forces.



  However, the wedge-shaped surfaces of the horizontal corner 5 on the right-hand side of the figure are not self-tightening, so that this wedge can come out due to the pressure of the rock which is transmitted to it through the stanchion. interior 1 and wedge-shaped pieces 6, which allows the interior prop to descend into the exterior prop. The prop is thus made flexible. However, it can also be used directly as a rigid prop, when the mobility of the right horizontal corner 5 is suppressed by suitable stopping devices.



   Fig. 9 also shows a view of an embodiment of a flexible lead shot according to the invention.



  The horizontal wedge 5 has wedge-shaped surfaces with automatic locking or clamping in the vertical direction and, in the lateral direction, wedge-shaped surfaces with non-automatic clamping, so that it can move in this lateral direction under the action of the rock pressure. In the direction of this lateral movement is mounted a flexible piece or lining 8, which can also be replaced by a crushing piece made of wood or any other elastic material. As indicated in broken lines, the intermediate part 4 can also include an inclined surface at its lower end, to prevent it

 <Desc / Clms Page number 12>

 to get stuck during extraction.

   If the flexible packing 8 is replaced by a rigid packing, the prop behaves like a rigid prop.



   In the exemplary embodiment of FIG. 10, the intermediate piece 4 is also supported flexibly, the wedges 6 being held resiliently assembled by means of the spring 8 of the screw 7. The wedges 6 can also be applied to wedge-shaped surfaces of the lock 3, as indicated in broken lines. In the embodiment fig. 11 the gasket 4 is itself elastic, being produced in two parts which are held together by means of the screw 7 and the spring 8.



   In the variant of fig. 12 the invention is applied in a manner analogous to that of fig.9. However, the wedge-shaped surfaces of the wedge-shaped pieces 6 are directed in opposite directions and the wedge 5 is held by the nut 7 with the insertion of an elastic member 8.



   In fig. 13 shows an embodiment similar to that of FIG. 1, with the difference that the wedge-shaped piece 4 rests directly on the lock 3 of the prop by a wedge-shaped surface.



   Fig. 14 is a view of a particular mode of application of the invention to a mine prop of the rigid type. In this case, the intermediate part 4 of the internal prop 1 is engaged with one another by a set of teeth. The intermediate piece

 <Desc / Clms Page number 13>

 4 can be moved at will from one tooth to another and the total length of the prop can thus be varied, the horizontal wedge 5 ensuring precise adjustment and allowing the installation and the recovery. This exemplary embodiment, however, has an important feature of the invention, the lock 3 of the "shark of this type widening conically downwards.

   This embodiment of the invention can also be applied by eliminating the toothing between the intermediate piece 14 and the internal prop 1, these two pieces of the prop being applied to one another via walls. smooth, as in other embodiments of the invention.



     Fig. 15 shows a detail of a particular type of horizontal wedge 5 split lengthwise and made flexible by a lining or interior piece 8.



   The invention is however in no way limited to the embodiments shown; on the contrary, the principles which are the basis of the invention can be realized in any suitable manner. In particular, the embodiments shown can also be combined with one another; in fig. 14, for example, one of the other embodiments shown may engage the inner strut by means of toothing. The wedge shape can also be any, for example any known wedge shape; turning corners; or tension or pressure screws also produce the same effect.

   The invention is also not expressly limited.

 <Desc / Clms Page number 14>

 It can be applied whenever the conditions are the same or similar, as for example for the different types of iron casings or supports used in mines.


    

Claims (1)

RESUME Etançon de mine, caractérisé en ce que les moyens servant à assurer la fixation ou le dégagement des éléments d'étançon qui peuvent coulisser les uns dans les autres, sont disposés de manière à se trouver en totalité ou en partie soustraits à l'action directe des efforts horizontaux agissant sur la serrure. ABSTRACT Mine prop, characterized in that the means serving to secure or release the prop elements which can slide into one another, are arranged so as to be wholly or partially withdrawn from direct action horizontal forces acting on the lock. Cet étançon peut comporter en outre une ou plusieurs des caractéristiques ci-après: a) entre l'étancon intérieur et l'étançon extérieur, sont montées une ou plusieurs pièces intermédiaires qui sont soutenues par un ou plusieurs coins; b) la pièce intermédiaire s'appuie sur l'étançon extérieur ou sur la serrure de l'étancon par l'intermédiaire de surfaces ou pièces cunéiformes, vis ou autres ; c) la pièce intermédiaire s'appuie, sans serrage automatique, par la surface inclinée inférieure, sur la serrure ou sur la garniture intérieure de l'étançon, elle est supportée à l'autre extrémité par un coin vertical à serrage automatique; d) le coin vertical est monté dans la poche de serrure avec un ample jeu latéral; <Desc/Clms Page number 15> e) la pièce intermédiaire est mobile dans le sens de la longueur de l'étançon; This prop may also include one or more of the following characteristics: a) between the internal prop and the external prop, one or more intermediate pieces are mounted which are supported by one or more wedges; b) the intermediate piece rests on the external prop or on the lock of the prop by means of wedge-shaped surfaces or parts, screws or the like; c) the intermediate piece rests, without automatic clamping, by the lower inclined surface, on the lock or on the interior trim of the strut, it is supported at the other end by a vertical wedge with automatic clamping; d) the vertical wedge is mounted in the lock pocket with ample lateral play; <Desc / Clms Page number 15> e) the intermediate piece is movable in the direction of the length of the prop; f) la pièce intermédiaire s'appuie sur un coin horizontal, qui peut être à serrage automatique; g) la pièce intermédiaire est montée dans une poche de serrure, s'élargissant vers le bas, et elle est éventuellement reliée par une denture à l'étançon intérieur; h) en plus de son appui sur le coin à serrage ou blocage automatique, la pièce intermédiaire est supportée élastiquement ou bien est elle-même élastique; i) la pièce intermédiaire s'appuie sur des coins à serrage automatique et sur des coins à serrage non automatique; j) le coin servant d'appui à la pièce intermédiaire est muni dans un sens, de surfaces cunéiformes à serrage automatique et, dans l'autre sens, de surfaces cunéiformes à serrage non automatique; f) the intermediate piece rests on a horizontal wedge, which may be self-tightening; g) the intermediate piece is mounted in a lock pocket, widening towards the bottom, and it is optionally connected by teeth to the internal prop; h) in addition to its bearing on the wedge with automatic clamping or locking, the intermediate piece is elastically supported or else is itself elastic; i) the intermediate piece is supported by self-tightening wedges and non-automatically tightening wedges; j) the wedge serving as a support for the intermediate piece is provided in one direction with wedge-shaped surfaces with automatic clamping and, in the other direction, with wedge-shaped surfaces with non-automatic clamping; k) certaines surfaces cunéiformes à serrage non automatique, sont soumises à l'action de garnitures ou autres pièces intérieures souples; 1) les garnitures intérieures souples ou autres peuvent être remplacées par des garnitures intérieures rigides; m) entre l'étangon intérieur et l'étanon extérieur, sont montées en vis@a -vis deux pièces intermédiaires cunéiformes enserrant entre elles le coin horizontal ; n) l'extrémité supérieure ou l'extrémité inférieure <Desc/Clms Page number 16> des pièces intermédiaires cunéiformes dépassent à l'extérieur de la serrure de l'étançon; o) l'étançon intérieur comporte des appendices, saillies ou perforations sur lesquels on peut adapter des pièces cunéiformes spéciales servant à lui donner sa forme en coin; k) certain wedge-shaped surfaces with non-automatic clamping are subjected to the action of gaskets or other flexible interior parts; 1) soft or other interior linings may be replaced by rigid interior linings; m) between the inner pond and the outer pond, are mounted opposite two intermediate wedge-shaped pieces enclosing the horizontal corner between them; n) upper end or lower end <Desc / Clms Page number 16> wedge-shaped intermediate pieces protrude outside the lock of the prop; o) the internal prop has appendages, projections or perforations on which special wedge-shaped pieces can be fitted to give it its wedge shape; p) on peut donner à l'étançon intérieur une conformation cunéiforme en refoulant ou en forgeant un profil sur toute sa longueur ou sur une partie de sa longueur ou constituant le profil par fonderie. p) the inner strut can be given a wedge-shaped conformation by pushing or forging a profile over its entire length or over part of its length or by forming the profile by casting.
BE415622A 1935-05-21 1936-05-19 mine prop BE415622A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DEG2592D DE938002C (en) 1935-05-21 1935-05-21 Steel pit stamp

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE415622A true BE415622A (en) 1936-06-30

Family

ID=7116777

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE415622A BE415622A (en) 1935-05-21 1936-05-19 mine prop

Country Status (5)

Country Link
BE (1) BE415622A (en)
DE (1) DE938002C (en)
FR (1) FR806590A (en)
GB (1) GB475560A (en)
NL (1) NL44014C (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE977408C (en) * 1951-02-24 1966-05-26 Karl Gerlach Pit stamp

Families Citing this family (14)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE767659C (en) * 1935-07-30 1953-05-04 Gerlach Karl Iron pit stamp, the wedge-shaped inner stamp of which is under the effect of wedges, which lie against the inner stamp with separate surfaces
DE756241C (en) * 1937-06-26 1953-11-09 Karl Barall Operating wedge for pit stamp
DE745160C (en) * 1937-07-22 1944-02-28 Karl Gerlach Iron pit stamp
DE937341C (en) * 1937-08-20 1956-01-05 Karl Gerlach Pit stamp
DE767190C (en) * 1938-12-13 1952-03-31 Westdeutscher Industriebedarf Friction insert for pit support clamp locks
DE757741C (en) * 1939-08-27 1953-11-02 Walter Hartwig Pit stamp
DE764943C (en) * 1940-03-15 1953-07-27 Eisenwerk Wanheim G M B H Pit stamp
DE749491C (en) * 1940-08-14 1944-11-23 Wedge lock for two-part iron pit stamp
DE972801C (en) * 1942-03-31 1959-10-01 Karl Gerlach Stem stamp, especially for mining operations
DE942683C (en) * 1942-11-10 1956-05-03 Eisenwerk Wanheim G M B H Iron pit stamp with wedge lock
GB613923A (en) * 1944-09-08 1948-12-07 Hubert Thines Improvements in or relating to mine props
DE970221C (en) * 1948-10-02 1958-08-28 Alexander Schmidt Dr Ing Pit stamp
US2670170A (en) * 1950-03-22 1954-02-23 Haarmann Arnold Pit prop
DE971813C (en) * 1951-12-08 1959-04-02 Gutehoffnungshuette Sterkrade Multi-part lock for pit stamp

Family Cites Families (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE484017C (en) * 1929-10-08 Julius Wuestenhoefer Adjusting and ventilation device for two-part pit stamp
DE487940C (en) * 1929-12-17 Joseph Maercks Dipl Ing Resilient iron pit stamp
DE434826C (en) * 1924-09-18 1926-09-30 Hans Hahn Resilient iron pit stamp
DE673871C (en) * 1932-12-10 1939-03-30 Gutehoffnungshuette Oberhausen Resilient two-part pit stamp

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE977408C (en) * 1951-02-24 1966-05-26 Karl Gerlach Pit stamp

Also Published As

Publication number Publication date
DE938002C (en) 1956-01-26
GB475560A (en) 1937-11-19
FR806590A (en) 1936-12-19
NL44014C (en) 1938-04-15

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE415622A (en) mine prop
BE439593A (en) iron mine prop
FR2934168A1 (en) FIXING ELEMENT FOR SLIDING BOARD WITH RATTRAPAGE GAMES
FR2523462A1 (en) SECURITY FIXING FOR SKI
FR2623575A1 (en) Device for fixing domestic equipment accessories in the form of bars
BE335281R (en)
BE459378A (en) Metal prop
CH656319A5 (en) SECURITY FIXING FOR SKIING.
EP1058766B1 (en) Door unit comprising a pin hinge with elastic adjustment
CH661850A5 (en) Bracelet, particularly for a watch
CH483212A (en) Bracelet, especially for watch
EP0178999A1 (en) Fasteningsystem for a ground-working element like a tine on a rotating agricultural implement with at least one flange
FR2814351A1 (en) Slide system for table with extending leaves comprises male and female profiled metal rails mounted on wooden bearers, forming telescopic system
BE490915A (en) MINE SEAL, IRON
BE493039A (en) lock for mine props
FR2581339A1 (en) Tool for unblocking shackles and pocket knife equipped with this tool
CH317996A (en) Bracelet, especially for watch
BE447038A (en)
BE661519A (en)
BE400267A (en)
CH115584A (en) Explosion engine piston.
CH357692A (en) Rock drilling tool
BE491835A (en)
BE509749A (en)
CH565526A5 (en) Closure catch for jewelry bracelets - utilizes drawer action mobilizing wedges to effect lateral projection of locking tenons