BE413699A - - Google Patents

Info

Publication number
BE413699A
BE413699A BE413699DA BE413699A BE 413699 A BE413699 A BE 413699A BE 413699D A BE413699D A BE 413699DA BE 413699 A BE413699 A BE 413699A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
blade
sharpening
razor
jaws
sharpen
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE413699A publication Critical patent/BE413699A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B26HAND CUTTING TOOLS; CUTTING; SEVERING
    • B26BHAND-HELD CUTTING TOOLS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B26B21/00Razors of the open or knife type; Safety razors or other shaving implements of the planing type; Hair-trimming devices involving a razor-blade; Equipment therefor
    • B26B21/40Details or accessories
    • B26B21/50Means integral with, or attached to, the razor for stropping the blade

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Forests & Forestry (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Knives (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Rasoir de sûreté combiné avec un dispositif d'affûtage ou de repassage. 



   Les divers rasoirs de sûreté, connus en grand nombre jusqu'à présent, sont entachés, quant à leur manipulation, du défaut qu'après chaque emploi ils doivent être désassemblés, nettoyés, essuyés et ensuite réassemblés pour l'usage ultérieur. Ils ont en outre le désavantage peut-être encore plus grave que leur larne doit être remplacée de temps en temps par suite de l'usure   à   laquelle sont soumis ses bords tranchants. Il est vrai qu'il existe un grand nombre d'appareils d'affûtage ou de repassage pour repasser les lames de rasoir émoussées. 



  Abstraction faite, toutefois, de ce que ces appareils auxiliaires sont susceptibles de donner lieu à une usure excessive des lames, il n'est pas possible, avec eux, de produire un effet d'affûtage permettant de réaliser un bord 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 tranchant de haute précision, ne serait=ce qu'en raison du fait que l'angle d'affûtage obtenu au bord tranchant de la lame avec un tel appareil d'affûtage ne correspond point à l'angle   d'affûtage   des bords tranchants primitifs des lemes sortant de   fabrique.   



   La présente invention a pour but d'éliminer les inconvénients signalés ci-dessus; Elle concerne un rasoir de sûreté combiné avec un dispositif d'affûtage et se caractérise essentiellement en ce que, pour affûter la lame de rasoir dans son siège dans le rasoir lui-même, on donne lieu à un mouvement d'affûtage relatif entre la dite lame et des mâchoires d'affûtage spéciales en forme de peigne disposées pour affûter le ou les bords tranchants de la lame sur ses deux   côtés.   Ces mâchoires d'affûtage sont avan-   tageusement   prévues dans le rasoir lui-même, la partie de tête de ce dernier étant constituée à cet effet par un bottier comportant les mâchoires d'affûtage y montées à ressort.

   De préférence, la lame est montée dans ce boîtier de façon à pouvoir exécuter un mouvement de déplacement ou de rotation relatif par rapport aux mâchoires d'affûtage, ce mouvement pouvant lui être imprimé à l'aide de moyens d'actionnement convenables susceptibles d'être commandés à la main ou par moteur. Dans d'autres formes d'exécution, les Mâchoires d'affûtage peuvent être disposées en dehors du rasoir proprement dit. Il est par exemple possible de monter ces mâchoires avec emploi de ressorts dans un support approprié, lequel est avantageusement fixé à l'intérieur d'un récipient destiné à recevoir un lubrifiant convenable pour l'affûtage. 



   Que les mâchoires d'affûtage soient montées dans le rasoir lui-même ou'disposées en dehors de celui-ci 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ne joue qu'un rôle secondaire pour la réalisation du but de l'invention, l'idée fondamentale étant que pour l'affûtage de la lame, on produit entre celle-ci, dans son siège dans le rasoir, et des mâchoires d'affûtage en form de peigne opérant sur les deux côtés du ou des bords tranchants de   la   lame, un mouvement d'affûtage relatif effectuant de manière très commode, un affûtage rapide et satisfaisant des bords tranchants de la lame.

   Un autre avantage du rasoir de sûreté suivant l'invention réside dans la réalisation, en particulier au cas où les mâchoires sont prévues dans le rasoir lui-même, d'une qualité ou finesse supérieure des bords tranchants G.e la lame, bords tranchants qui sont toujours affûtés sous le même angle et qui - au cas où la lame recevait ses bords tranchants primitifs par affûtage dans le rasoir lui-même conservent toujours leur finesse de coupe primitive. Les conséquences directes d'une pareille finesse de coupe invariable se manifestent da.ns une usure extrêmement faible de la lame de rasoir. 



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, plusieurs formes d'exécution de l'objet de l'invention . 



   La fig. 1 est une coupe verticale longitudinale d'un rasoir de sûreté incorporant ,un dispositif d'affûtage;
La fig. 2 est une coupe transversale suivant la ligne I - I de la fig. 1;
La fig. 3 est une vue en élévation de côté correspondant à la fig. 2 ;
La fig. 4 est une vue de dessus du rasoir doit la plaque de recouvrement est enlevée;
La fig. 5 est une vue de dessous de la plaque de recouvrement;
La fig. 6 montre deux vues différentes d'un ressort- lame employé dans le rasoir;

   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 
La fig. 7 montre une mâchoire en forme de peigne faisant partie du rasoir ;
La fig. est une coupe transversale, à une échelle plus grande, de la partie de tête du rasoir représenté à la fig, 1;
La   fige 9   montre une manivelle qui est associée au rasoir suivant la fig. 1;
La fige 10 montre un récipient destiné à recevoir un lubrifiant convenable pour l'affûtage et dans lequel, comme il ressort de cette figure, le rasoir suivant la fig. 



  1 est introduit auprès usage;
La fig. 11 est une coupe transversale similaire   à la   fig. 2, mais d'un rasoir de sûreté, avec dispositif d'affûtage, du type à lame à bord tranchant unique;
La fig. 12 montre la lame employée dans le rasoir suivant la fige 11;
Les fig. 13, 14 et 15 montrent des détails de construction d'un rasoir avec dispositif d'affûtage à commande par moteur;
La fig. 16 montre encore une autre forme d'exécation partie en coupe, dans le-au-elle les mâchoires d'affûtage sont disposées dans un support complètement séparé du rasoir proprement dit, ce support étant à son tour fixé au moyen de vis sur le fond d'un récipient servant à la réception   d'un   lubrifiant convenable pour 1'affûtage;

  
La fig. 17 est une vue de dessus correspondant à la fige   16,et  
Les fig. 18 et 19 montrent des lames de rasoir font les trous sont disposés d'une manière particulière. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La partie de tête dufasoir à dispositif d'affûtage représenté à la fig. 1 est constituée par un boîtier qui est formé par un corps de boîtier 2 vissé sur une poignée creuse 1 et par une plaque de recouvrement 3 fixée sur ce corps de boîtier 2 au moyen de petites vis. Dans la poignée 1 est tourillonné de la manière montrée à la fig. 1 un arbre de commande   4.   La manivelle 4a représentée séparément à la fig. 9 sert à faire tourner l'arbre de commande   4.   Sur l'extrémité de l'arbre 4 faisant saillie dans le corps de boîtier 2 est fixée une roue dentée de commande 5, qui engrène avec deux roues dentées 6 (fig. 4) disposées de part et d'autre d.e cette dernière et montées rotativement dans le fond du corps de boîtier 2.

   Chacune des roues dentées 6 porte sur sa face supérieure et en dehors de son axe de rotation un tenon 7. Ces tenons 7 s'étendent à travers des trous correspondants d'une lame de rasoir 8 possédant deux bords tranchants et prenant appui, par ces derniers, comme on peut le voir le mieux à la fig. 8, sur des mâchoires d'affûtage 9 en forme de peigne. Une de ces mâchoires d'affûtage est montrée séparément à la, fig. 7, tandis que la fig. 6 montre un ressort-lame courbé 10, dont le but est expliqué dans ce qui suit. A l'état d'assemblage du rasoir de sûreté, deux de ces ressortslames 10 servent de support aux mâchoires d'affûtage ces ressorts-lames ayant des dimensions telles que lors de l'opération d'affûtage de la lame 8 qui estencore à décrire, les mâchoires   d'affûtage 3   soient élastiquement pressées vers le bas par la lame 8.

   Comme il ressort de la fig.5, la plaq/ue de recouvrement 3 comporte également des portions de mâchoires d'affûtage en forme de peigne 3a, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   correspondait   aux mâchoires   d'affûtage     3, et   il est   remarquer   que tant dans ces portions de mâchoires 3a que dans les mâchoires d'affûtage 9, les dents résultant de la   @tr@ture en   forme de peigne de ces parties sont pourvues, sur leurs faces de travail, de surfaces d'affûtage inclinées de telle façon, que ces dernières forment, lorsque les parties 3 et 9 se trouvent en relation d'opération réciproque pour laquelle les dents des parties 3 font face aux interstices réservés entre les dents des parties 9 et vice versa voir fig.

   3), un angle correspondant à l'angle d'affûtage désiré des bords tranchants de la lame 8,   cornue   on peut le voir le mieux   dans   la partie de gauche de la fig. 8. 



   Pour affûter la, lame 8, on fait tourner   l'arbre     4 au     moyen   de la manivelle 4a. Il en résulte que les tenons 7 impriment un mouvement circulaire à la lame 8, de sorte cue les deux parties de bord tranchant de la   lame 8   se   trouvent   déplacées alternativement entre les paires de   mâchoires   d'affûtage correspondantes 9, 3a (respectivement à   gauche   et à droite de la fige 8),   jusqu'à ce   qu'elles sortent du boîtier forme par les parties 2 et 3 dans une mesure correspondant au déplacement latéral maximum des tenons 7, pour ensuite être retirées de nouveau à l'intérieur du dit boîtier.

   Lors de ce jeu d'opérations qui se   répète à   chaque tour de manivelle, les parties de bord tranchant de la lame 8 animée d'un mouvement circulaire passent d'abord l'une et ensuite l'autre des deux mâchoires d'affûtage 9 vers le bas à l'encontre des ressorts-lames 10, comme on l'a déjà fait remarquer plus haut, et sont ainsi uniformément affûtées sur toute leur longueur. 



   Aux fig. 2 et 3, 11 désigne une vis d'arrêt, au moyen de laquelle   11 arbre   de commande 4 et avec lui les parties 

 <Desc/Clms Page number 7> 

   5,  6 et 7 peuventêtre immobilisés, après chaque   opération   d'affûtage, dans une position qui correspond à   1,a,   position de travail la plus favorable de la lame de rasoir 8 pour se raser. En outre, 12 désigne les parties de peigne protectrices usuelles des rasoirs de sûreté, par lesquelles on appuie le rasoir, lors de l'usage decelui-ci, sur l'endroit  à   raser. 



   Le rasoir à dispositif d'affûtage décrit ci-dessus peut être rangé, après son emploi,de la manière montrée à la fig. 10, dans un récipient 13 destiné à recevoir un lubrifiant convenable pour l'affûtage, tel que par exemple de la glycérine. Comme il est indiqué en lignes pointillées dans cette figure 10, le récipient 13 présente à son intérieur, dans deux parois opposées,. des évidements convenables 13a, dans 'lesquels la partie de tête du rasoir est insérée. Les deux moitiés du couvercle du récipient 13 dont la position d'ouverture est indiquée en lignes pointillées, forment à l'état de fermeture une ouverture circulaire centrale dont le diamètre correspond à celui de la poignée 1 et servent d'éléments d'entretoisement pour cette dernière, qui fait saillie au-dehors du récipient 13.

   Il est avantageux d'affûter la lame 8 lorsque le rasoir est plongé dans le bain de glycérine, comme on l'a montréà la fig. 10, dans le but de favoriser l'opération d'affûtage par la glycérine jouant le r6le de lubrifiant. 



   Dans la fig. 11 on a représenté le rasoir sous une forme modifiée, ce rasoir étant du   type   à lame à bord tranchant unique. La fig. 12 montre une lame 8a destinée à être employée dans ce type de rasoir, qui, par conséquent, et comme il ressort d'ailleurs de la fig. Il, ne présente qu'une seule paire de mâchoires d'affûtage   (à   gauche de la fig. 11), la mâchoire d'affûtage inférieure étant montée, 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 contrairement au rasoir de la fig. 1, sur de petits ressorts à boudin. Quant aux autres détails de construction de ce rasoir, on n'a pas jugé nécessaire d'en donner des explications plus spécifiques, attendu qu'ils sont tout à fait similaires à ceux de l'exemple précédent. 



   Les fige 13,   14   et 15 montrent des détails d'un rasoir dont la construction est en principe la même que celle du rasoir des fig. 1 à 10, mais dont la lame peut exécuter, en addition au mouvement d'affûtage circulaire, encore un mouvement de va-et-vient rapide qui/facilite l'opé- ration de rasage. Un rasoir de ce genre est avantageusement commandé par force motrice, peut-être le mieux par exemple au moyen   d'un   petit moteur électrique logé dans la poignée creuse du rasoir. La remise du rasoir en état convenable pour donner à la lame de rasoir 14 soit un mouvement cir-   culaire,   soit un mouvement de va-et-vient, est effectuée au moyen d'un coulisseau 15 qui. est monté entre le corps de boîtier 2 et la plaque de recouvrement 3 et dont la forme est mise en évidence à la fig. 14.

   Le coulisseau 15 est relié, au moyen d'une connexion à fente et à vis, detelle façon avec la lame de rasoir 14 que cette dernière puisse être déplacée dans le sens longitudinal par rapport au coulisseau 15. Les tenons 7 du mécanisme d'actionnement du rasoir, qui a été décrit en conjonction avec l'exemple des fig. 1 à 10, font saillie/à travers deux ouvertures ovales 14a de la lame   14   et se trouvent, lorsque les parties 14 et 15 occupent la position relative montrée à la fig. 14, en prise avec des portions d'entraînement fourchues correspondantes 15a du coulisseau 15.

   Il en résulte, que lors du   mouvement   de commande des tenons 7, un mouvement circulaire est   imprima   au coulisseau 15 et pax conséquent à la lame   14   y 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 reliée, comme on le désire pour affûter la lame.

   Si, toutefois, le détenteur du rasoir désire qu'un mouvement de va-etvient rendant l'opération de rasage plus facile soit imprimé à la lame 14, il déplace le coulisseau 15 vers la gauche de la fig.   14,   de façon à amener deux saillies 16 prévues sur le côté inférieur du coulisseau 15 en prise avec l'un ou l'autre de deux jeux d'encoches correspondantes 16a (suivant que c'est l'un ou l'autre des deux bords trancha.nts de la lame que le détenteur désire employer), ces encoches 16a étant disposées par paire et prévues dans les deux   extrémi-   tés frontales opposées du corps de boîtier 2 du rasoir (fig. 



  15). Le déplacement du coulisseau 15 dans le sens sus-indiqué a pour résultat que les tenons 7 sont dégagés des portions d'entraînement 15a du coulisseau 15, de sorte que les tenons 7, lors de leur mouvement de commande, agissent directement sur la lame   14.   Il est toutefois à remarquer que cette action, grâce à la forme ovale des trous dans la lame   14,   ne se   ma-   nifeste que sur certaines portions du trajet circulaire des tenons 7, et cela de façon telle que'la lame 14 exécute un mouvement de va-et-vient dans le sens de sa longueur. 



   Il est, bien entendu, aussi possible de prévoie des moyens du genre décrit pour déplacer d'un mouvement de va-etvient la lame prévue dans un rasoir du genre de celui représenté à la fig. 11. La fig. 12 montre la lame de rasoir a appartenant à cet appareil. 



   L'exemple montré aux fige 16 et 17 diffère de celui représenté aux fig. 1 à 10 essentiellement en ce que les mâchoires d'affûtage sont prévues ici en dehors du rasoir proprement dit. Ces mâchoires d'affûtage en forme de peigne désignées par 17 à la fig. 16 etdont l'aménagement l'une 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 par rapport à l'autre est le même que dans le premier exemple   d écrit,   sont montées à coulisse dans un support con/venable 18, de telle manière que sous l'action de ressorts à boudin 19, elles tendent à se rapprocher l'une de   l'autre,   les   surfaces   d'affûtage se faisant face formant ici aussi un angle correspondant à l'angle d'affûtage des bords tranchants de la lame à affûter.

   Comme on peut le   voir en   fig.   1$, le  support 19 est vissé sur le fond   d'un   récipient 20 contenant aussi par exemple de la glycérine. 



  Similairement à la fig. 10, le récipient 20 est pourvu ici aussi, à son intérieur, de deux évidements opposés 21, dont la partieinférieure constitue un siège convenable pour la partie de tête du rasoir proprement dit, sur lequel siège le rasoir plongé dans le bain de glycérine est pressé de la manière indiquée à la fig. 16 au moyen du couvercle 202 du récipient 20, pourvu d'une fente et faisant ressort, ce couvercle, maintenu dans sa position de fermeture à l'aide   6'un   fermoir à genouillère, coopérant avec une goupille 22   traversant   la poignée 1 du rasoir.

   Le mécanisme de commande    servant à imprimer mouvement circulaire la lame 8b servant a imprimer un mouvement circulaire la lame est   similaire, au point de vue de sa construction, à celui de l'exemple des fig. 1 à 10, l'aménagement des mâchoires d'affûtage en dehors du rasoir proprement dit impliquant toutefois   1/application   de certaines mesures grâce aux- quelles le rayon d'action des tenons de commande s'étendant à travers les trous de la lame 8b est considérablement aug- menté. Pour faire en sorte que la lame 8b puisse être amenée, malgré le grand rayon d'action des dits tenons de commande, à une position symétrique par rapport à la partie de tête du rasoir, les trous 26 de la lame 8b pourraient être disposés 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 en position décalée comme le montre la   fig.   18.

   Ceci donnerait, toutefois, lieu   à   une disposition asymétrique du mécanisme de commande, dans le boîtier du rasoir, étant donné que l'arbre de commande doitnaturellement êtredisposé exactement au milieu entre les deux trous de la lame. On peut remédier à cet inconvénient par l'emploi   d'une   lame 3c de la forme représentée en fig. 19.

   Suivant   cette   figure, la lame 8cprésente deux trous allongés 27, de façon à pouvoir être amenée, par déplacement dans un certain sens en direction longitudinale par rapport aux tenons de commande, à une position convenable pour l' affûta.ge, etpar déplacement dans l'autre sens, à uneautre position qui est symétrique par rapport à la partie de tête du rasoir, un ressort d'arrêt 28 (fig. 19) fixée à la lame 8cservant à maintenir cette dernière dans l'une ou l'autre de ces deux positions de travail. 



   Pour affûter la lame de rasoir qu'on vient de décrire, on introduit ce dernier dans le récipient 20 et l'amené à la position montrée à la fig. 16, après quoi on rabat le couvercle 20a et le maintient fermé au moyen du fermoir à genouillère dont on a déjà parlé plus haut. 



  Dans cette position du rasoir, 'la lame de celui-ci se trouve exactement en face des paires de mâchoires d'affûtage. 



  En tournant la manivelle 4a (fig. 4) qu'on a préalablement accouplée à l'arbre de commande du rasoir, la lame est animée d'un mouvement circulaire de sorte que ses deux bords tranchants sont amenés alternativement d'abord à l'une et ensuite à l'autre des deux paires de mâchoires d'affûtage pour être déplacées entre les mâchoires correspondantes qui, par suite, sont obligées de s'écarter à l'encontre 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 de l'action des ressorts 19, cette opération étant continuée jusqu'à ce que les bords tranchants de la lame soient suffisamment affûtés. 



   Pour -permettre d'amener la lame 8c toujours exactement au centre de la partie de tête du rasoir, c'est- à-dire dans la position de travail correcte pour l'opération de rasage et de façon à ne pas pouvoir être endommagée à ses bords tranchants aux mâchoires d'affûtage 17 ou au support 18 en retirant le rasoir du récipient 20, il est prévu, à l'extrémité libre de la poignée 1 du rasoir, une   vergue   25 à laquelle correspond une autre marque similaire prévue sur la manivelle 4a. au moyen de laquelle on effectue l'affûtage de la lame.

   L'opération d'affûtage étant terminée, il faut par conséquent, prendre garde que lors du dernier tour de la manivelle 4 , la marque de cette dernière arrive directement en face de la marque 25 de la   poignée 1,   et on sera ainsi sur d'avoir amené la lame 8c   dans   sa position de travail correcte pour se raser et de ne pas endommager les bords tranchants de la lame en retirant lerasoir du récipient 20. 



   Les avantages des divers rasoirs décrits peuvent être résumés   comme   suit:
1). La lame de rasoir peut être affûté, grâce à   l'aménagement   réciproque des mâchoires d'affûtage en forme de   peigne   9, 3a respectivement  17,   a un degré de finesse   plus élevé   qu'il n'était possible jusqu'à présent. La lame coupe par conséquent mieux que si elle avait été affûtée de toute autre ..lanière connue. 



   2). Chaque opération d'affûtage est exécutée dans le rasoir lui-même, respectivement dans son dispositif   d'affû-   tage, au moyen duquel les bords tranchants primitifs ont 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 été produits, la qualité de ces derniers étant, par conséquent, toujours conservée à son degré original. 



     3). L'affûtage   de la lame a lieu dans un bain huileux,   c'est-à-dire   dans les conditions les plus favorables au point de vue du coefficient de frottement, grâce à quoi on obtient des bords tranchants à qualité ou finesse supé- rieure. 



     4). Il   n'est pas nécessaire, ni avant, ni après l'usage du rasoir, de désassembler celui-ci pour le nettoyer et l'essuyer, attendu qu'il peut tout simplement être rincé à l'eau et ensuite, après avoir enlevé l'eau qui y adhère en le secouant quelques fois, être immergé, sans l'essuyer préalablement, dans le bain de lubrifiant, pour affûter la lame dans le récipient fermé 13 ou 20 contenant le dit bain de lubrifiant, en tournant quelques fois la manivelle
4a. 



     5). On   n'a jamais besoin de prendre la lame en main; la lame reste toujours dans le rasoir et subit, par suite de la haute précision de ses bords tranchants, une usure extrêmement faible. 



   6). La laine elle-même peut, en raison de sa longévité être établie en un acier affiné le meilleur et le plus cher,, ce qui n'était pas possible jusqu'à présent,atten- du que même une lame aussi chère ne pourrait pas être affûtée,avec les dispositifs d'affûtage usuels, au point d.e finesse qu'elle avait primitivement et serait par suite trop vite usée.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Safety razor combined with a sharpening or ironing device.



   The various safety razors, known in large numbers until now, are tainted, in their handling, by the defect that after each use they must be disassembled, cleaned, wiped down and then reassembled for subsequent use. They also have the perhaps even more serious disadvantage that their larne must be replaced from time to time due to the wear to which its sharp edges are subjected. It is true that there are a large number of sharpening or ironing devices for ironing dull razor blades.



  Apart, however, from the fact that these auxiliary devices are liable to give rise to excessive wear of the blades, it is not possible, with them, to produce a sharpening effect making it possible to achieve an edge.

 <Desc / Clms Page number 2>

 high precision cutting edge, if only due to the fact that the sharpening angle obtained at the cutting edge of the blade with such a sharpening device does not correspond to the sharpening angle of the primitive cutting edges lemes coming out of factory.



   The object of the present invention is to eliminate the drawbacks mentioned above; It relates to a safety razor combined with a sharpening device and is essentially characterized in that, in order to sharpen the razor blade in its seat in the razor itself, a relative sharpening movement is given between said blade and special comb-shaped sharpening jaws arranged to sharpen the sharp edge (s) of the blade on both sides. These sharpening jaws are advantageously provided in the razor itself, the head part of the latter being constituted for this purpose by a casing comprising the sharpening jaws spring-loaded therein.

   Preferably, the blade is mounted in this housing so as to be able to perform a movement of relative displacement or rotation with respect to the sharpening jaws, this movement being able to be imparted to it by means of suitable actuating means capable of be controlled by hand or by motor. In other embodiments, the sharpening jaws can be disposed outside of the razor itself. It is for example possible to mount these jaws with the use of springs in a suitable support, which is advantageously fixed inside a container intended to receive a lubricant suitable for sharpening.



   Whether the sharpening jaws are mounted in the razor itself or 'arranged outside of it

 <Desc / Clms Page number 3>

 plays only a secondary role for the achievement of the object of the invention, the fundamental idea being that for the sharpening of the blade, one produces between the latter, in its seat in the razor, and jaws of Comb-shaped sharpening operating on both sides of the sharp edge (s) of the blade, a relative sharpening motion very conveniently effecting rapid and satisfactory sharpening of the sharp edges of the blade.

   Another advantage of the safety razor according to the invention lies in the realization, in particular in the case where the jaws are provided in the razor itself, of a superior quality or fineness of the sharp edges Ge the blade, sharp edges which are always sharpened at the same angle and which - in case the blade received its primitive sharp edges by sharpening in the razor itself still retain their primitive fineness of cut. The direct consequences of such an invariable fineness of cut are manifested in an extremely low wear of the razor blade.



   The appended drawing represents, by way of example, several embodiments of the object of the invention.



   Fig. 1 is a longitudinal vertical section of a safety razor incorporating a sharpening device;
Fig. 2 is a cross section taken along the line I - I of FIG. 1;
Fig. 3 is a side elevational view corresponding to FIG. 2;
Fig. 4 is a top view of the razor with the cover plate removed;
Fig. 5 is a bottom view of the cover plate;
Fig. 6 shows two different views of a leaf spring employed in the razor;

   

 <Desc / Clms Page number 4>

 
Fig. 7 shows a comb-shaped jaw forming part of the razor;
Fig. is a cross section, on a larger scale, of the head portion of the razor shown in FIG, 1;
Fig. 9 shows a crank which is associated with the razor according to fig. 1;
Fig 10 shows a container intended to receive a lubricant suitable for sharpening and in which, as emerges from this figure, the razor according to FIG.



  1 is introduced to usage;
Fig. 11 is a cross section similar to FIG. 2, but a safety razor, with sharpening device, of the type with a single cutting edge;
Fig. 12 shows the blade used in the razor following fig 11;
Figs. 13, 14 and 15 show constructional details of a razor with a motor driven sharpening device;
Fig. 16 shows yet another form of execution partly in section, in it the sharpening jaws are arranged in a support completely separate from the razor proper, this support being in turn fixed by means of screws on the bottom a container for receiving a lubricant suitable for sharpening;

  
Fig. 17 is a top view corresponding to fig 16, and
Figs. 18 and 19 show razor blades where the holes are arranged in a particular way.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The head part of the sharpening device shown in FIG. 1 is formed by a housing which is formed by a housing body 2 screwed onto a hollow handle 1 and by a cover plate 3 fixed to this housing body 2 by means of small screws. In the handle 1 is journaled in the manner shown in fig. 1 a drive shaft 4. The crank 4a shown separately in FIG. 9 serves to rotate the drive shaft 4. On the end of the shaft 4 protruding into the housing body 2 is fixed a drive gear 5, which meshes with two gear wheels 6 (fig. 4). arranged on either side of the latter and mounted to rotate in the bottom of the housing body 2.

   Each of the toothed wheels 6 carries on its upper face and outside its axis of rotation a tenon 7. These tenons 7 extend through the corresponding holes of a razor blade 8 having two cutting edges and resting, by these last, as can best be seen in fig. 8, on comb-shaped sharpening jaws 9. One of these sharpening jaws is shown separately in, fig. 7, while fig. 6 shows a curved leaf spring 10, the purpose of which is explained in the following. When the safety razor is assembled, two of these leaf springs 10 serve as a support for the sharpening jaws, these leaf springs having dimensions such as during the sharpening operation of the blade 8 which is still to be described. , the sharpening jaws 3 are elastically pressed downwards by the blade 8.

   As can be seen from Fig.5, the cover plate 3 also comprises portions of comb-shaped sharpening jaws 3a,

 <Desc / Clms Page number 6>

   corresponded to the sharpening jaws 3, and it is noted that both in these jaw portions 3a and in the sharpening jaws 9, the teeth resulting from the comb-shaped tr @ ture of these parts are provided, on their working faces, of sharpening surfaces inclined in such a way that the latter form, when the parts 3 and 9 are in a reciprocal operating relationship for which the teeth of the parts 3 face the interstices reserved between the teeth of the parts 9 and vice versa see fig.

   3), an angle corresponding to the desired sharpening angle of the cutting edges of the blade 8, retort can best be seen in the left part of FIG. 8.



   To sharpen the blade 8, the shaft 4 is rotated by means of the crank 4a. As a result, the tenons 7 impart a circular movement to the blade 8, so that the two cutting edge portions of the blade 8 are displaced alternately between the pairs of corresponding sharpening jaws 9, 3a (respectively on the left and to the right of the pin 8), until they come out of the housing formed by parts 2 and 3 to an extent corresponding to the maximum lateral displacement of the tenons 7, to then be withdrawn again inside said housing .

   During this set of operations which is repeated with each turn of the crank, the cutting edge parts of the blade 8 moving in a circular motion first pass one and then the other of the two sharpening jaws 9 downwards against the leaf springs 10, as already noted above, and are thus uniformly sharpened over their entire length.



   In fig. 2 and 3, 11 denotes a stop screw, by means of which 11 drive shaft 4 and with it the parts

 <Desc / Clms Page number 7>

   5, 6 and 7 can be immobilized, after each sharpening operation, in a position which corresponds to 1, a, the most favorable working position of the razor blade 8 for shaving. In addition, 12 designates the usual protective comb parts of safety razors, by which the razor is pressed, during use of the latter, on the place to be shaved.



   The razor with a sharpening device described above can be stored, after use, as shown in FIG. 10, in a container 13 intended to receive a lubricant suitable for sharpening, such as for example glycerin. As indicated in dotted lines in this figure 10, the container 13 has inside it, in two opposite walls ,. suitable recesses 13a, into which the razor head part is inserted. The two halves of the container lid 13, the open position of which is indicated in dotted lines, in the closed state form a central circular opening whose diameter corresponds to that of the handle 1 and serve as spacer elements for the latter, which protrudes outside the container 13.

   It is advantageous to sharpen the blade 8 when the razor is immersed in the glycerin bath, as has been shown in FIG. 10, with the aim of promoting the sharpening operation with glycerin acting as a lubricant.



   In fig. The razor is shown in a modified form, this razor being of the single cutting edge blade type. Fig. 12 shows a blade 8a intended for use in this type of razor, which, therefore, and as emerges moreover from FIG. It has only one pair of sharpening jaws (to the left of fig. 11), the lower sharpening jaw being fitted,

 <Desc / Clms Page number 8>

 unlike the razor of FIG. 1, on small coil springs. As to the other construction details of this razor, it was not considered necessary to give more specific explanations, since they are quite similar to those of the previous example.



   Figures 13, 14 and 15 show details of a razor, the construction of which is in principle the same as that of the razor of FIGS. 1 to 10, but the blade of which can perform, in addition to the circular sharpening movement, still a rapid back and forth movement which facilitates the shaving operation. A razor of this kind is advantageously driven by motive power, perhaps best for example by means of a small electric motor housed in the hollow handle of the razor. The restoration of the razor to a suitable condition to give the razor blade 14 either a circular motion or a reciprocating motion is effected by means of a slide 15 which. is mounted between the housing body 2 and the cover plate 3, the shape of which is shown in FIG. 14.

   The slider 15 is connected, by means of a slot and screw connection, in such a way with the razor blade 14 that the latter can be moved in the longitudinal direction relative to the slider 15. The pins 7 of the actuating mechanism of the razor, which has been described in conjunction with the example of Figs. 1 to 10, protrude / through two oval openings 14a of the blade 14 and are found, when the parts 14 and 15 occupy the relative position shown in FIG. 14, in engagement with corresponding forked drive portions 15a of the slide 15.

   It follows that during the control movement of the tenons 7, a circular movement is imparted to the slide 15 and pax consequently to the blade 14 y

 <Desc / Clms Page number 9>

 connected, as desired for sharpening the blade.

   If, however, the holder of the razor desires that a back-and-forth motion making the shaving operation easier to be imparted to the blade 14, he moves the slide 15 to the left of FIG. 14, so as to bring two projections 16 provided on the lower side of the slider 15 into engagement with one or the other of two sets of corresponding notches 16a (depending on whether it is one or the other of the two sharp edges of the blade that the holder wishes to use), these notches 16a being arranged in pairs and provided in the two opposite front ends of the housing body 2 of the razor (fig.



  15). The displacement of the slider 15 in the aforementioned direction results in the tenons 7 being released from the drive portions 15a of the slider 15, so that the tenons 7, during their control movement, act directly on the blade 14 It should be noted, however, that this action, thanks to the oval shape of the holes in the blade 14, only occurs on certain portions of the circular path of the tenons 7, and this in such a way that the blade 14 performs a back and forth movement in the direction of its length.



   It is, of course, also possible to provide means of the type described for moving the blade provided in a razor of the type shown in FIG. 11. FIG. 12 shows the razor blade a belonging to this apparatus.



   The example shown in figs 16 and 17 differs from that shown in figs. 1 to 10 essentially in that the sharpening jaws are provided here outside the razor proper. These comb-shaped sharpening jaws designated by 17 in FIG. 16 and including one

 <Desc / Clms Page number 10>

 relative to each other is the same as in the first written example, are slidably mounted in a con / venable support 18, such that under the action of coil springs 19, they tend to approach the one from the other, the sharpening surfaces facing each other here also forming an angle corresponding to the sharpening angle of the cutting edges of the blade to be sharpened.

   As can be seen in fig. 1 $, the support 19 is screwed onto the bottom of a container 20 also containing, for example, glycerin.



  Similar to fig. 10, the container 20 is provided here also, inside, with two opposed recesses 21, the lower part of which constitutes a suitable seat for the head part of the razor proper, on which the razor immersed in the glycerin bath is seated. as shown in fig. 16 by means of the cover 202 of the container 20, provided with a slit and making it spring, this cover, held in its closed position with the aid of a toggle clasp, cooperating with a pin 22 passing through the handle 1 of the razor .

   The control mechanism for imparting circular motion to the blade 8b for imparting circular motion to the blade is similar in construction to that of the example of Figs. 1 to 10, the arrangement of the sharpening jaws outside the razor proper however involving 1 / application of certain measures thanks to which the radius of action of the control pins extending through the holes of the blade 8b is considerably increased. To ensure that the blade 8b can be brought, despite the large radius of action of said control pins, to a symmetrical position with respect to the head portion of the razor, the holes 26 of the blade 8b could be arranged

 <Desc / Clms Page number 11>

 in offset position as shown in fig. 18.

   This would, however, give rise to an asymmetrical arrangement of the drive mechanism, in the housing of the razor, since the drive shaft must naturally be arranged exactly in the middle between the two holes in the blade. This drawback can be remedied by the use of a blade 3c of the form shown in FIG. 19.

   According to this figure, the blade 8c has two elongated holes 27, so as to be able to be brought, by displacement in a certain direction in the longitudinal direction with respect to the control pins, to a position suitable for sharpening, and by displacement in the 'other direction, at another position which is symmetrical with respect to the head part of the razor, a stop spring 28 (fig. 19) fixed to the blade 8c serving to maintain the latter in one or the other of these two working positions.



   To sharpen the razor blade which has just been described, the latter is introduced into the container 20 and brought to the position shown in FIG. 16, after which the cover 20a is folded down and kept closed by means of the toggle clasp which has already been mentioned above.



  In this position of the razor, the blade thereof is exactly opposite the pairs of sharpening jaws.



  By turning the crank 4a (fig. 4) which has previously been coupled to the control shaft of the razor, the blade is driven in a circular movement so that its two cutting edges are brought alternately first to the blade. one and then to the other of the two pairs of sharpening jaws to be moved between the corresponding jaws which, as a result, are forced to move away against

 <Desc / Clms Page number 12>

 the action of the springs 19, this operation being continued until the cutting edges of the blade are sufficiently sharp.



   To -allow to bring the blade 8c always exactly in the center of the razor head part, that is to say in the correct working position for the shaving operation and in such a way that it cannot be damaged by its sharp edges to the sharpening jaws 17 or to the support 18 by removing the razor from the container 20, there is provided, at the free end of the handle 1 of the razor, a yard 25 to which corresponds another similar mark provided on the crank 4a. by means of which the sharpening of the blade is carried out.

   The sharpening operation being finished, it is therefore necessary to take care that during the last turn of the crank 4, the mark of the latter arrives directly in front of the mark 25 of the handle 1, and we will thus be on d have brought the blade 8c to its correct working position for shaving and not to damage the sharp edges of the blade when removing the razor from the container 20.



   The advantages of the various shavers described can be summarized as follows:
1). The razor blade can be sharpened, thanks to the reciprocal arrangement of the comb-shaped sharpening jaws 9, 3a respectively 17, to a higher degree of fineness than was previously possible. The blade therefore cuts better than if it had been sharpened from any other known ... flange.



   2). Each sharpening operation is carried out in the razor itself, respectively in its sharpening device, by means of which the primitive cutting edges have

 <Desc / Clms Page number 13>

 been produced, the quality of the latter being, therefore, always preserved to its original degree.



     3). The sharpening of the blade takes place in an oily bath, that is to say under the most favorable conditions from the point of view of the coefficient of friction, thanks to which one obtains sharp edges of superior quality or smoothness. .



     4). It is not necessary, either before or after using the razor, to disassemble it for cleaning and wiping it down, since it can simply be rinsed with water and then, after removing the water which adheres to it by shaking it a few times, be immersed, without wiping it beforehand, in the lubricant bath, to sharpen the blade in the closed container 13 or 20 containing the said lubricant bath, by turning the knob a few times crank
4a.



     5). You never need to take the blade in your hand; the blade always remains in the razor and suffers, due to the high precision of its sharp edges, extremely low wear.



   6). The wool itself can, because of its longevity, be made into the best and most expensive stainless steel, which was not possible until now, until even such an expensive blade could not. be sharpened, with the usual sharpening devices, to the point of smoothness which it originally had and would therefore be worn out too quickly.


    

Claims (1)

Résumé: L'invention concerne -un rasoir de sûreté combiné avec un dispositif d'affûtage ou de repassage et elle présente les particularités suivantes: 1). Des dispositions grâce auxquelles,pour affûter la lame de rasoir dans son siège dans le rasoir lui-même, on peut provoquer un mouvement d'affûtage relatif entre la dite laue et des mâchoires d'affûtage spéciales en forme de peigne, disposées pour affûter le ou les bords tranchants de la lame sur les deux côtés; 2). La constitution de la partie de tête du rasoir desûreté par un boîtier dans lequel sont aménagées les mâchoires d'affûtage servant à affûter la lame du rasoir ; 3). Summary: The invention relates to a safety razor combined with a sharpening or ironing device and it has the following features: 1). Arrangements whereby, in order to sharpen the razor blade in its seat in the razor itself, a relative sharpening movement can be caused between said laue and special comb-shaped sharpening jaws, arranged to sharpen the or the sharp edges of the blade on both sides; 2). The constitution of the head portion of the safety razor by a housing in which are arranged the sharpening jaws serving to sharpen the razor blade; 3). Une construction dans laquelle la ou les mâchoires d'affûtage d'un jeu sont solidaires d'une plaque de recouvrement fixée sur le corps du dit boîtier, tandis que la ou les mâchoires d'affûtage coopérantes de l'a/utre jeu sont constituées par des pièces indépendantes soumises à l'action de ressorts ; 4). La conformation des mâchoires d'affûtage avec une rangée de dents d' affûtage disposées de telle façon que les dents d'une des mâchoires d'affûtage se trouvent en face des interstices réservés entre les dents de la mâchoire d'affûtage coopérante ; 5). L'aménagement, aux mâchoires coopérantes, de surface d'affûtage inclinées de telle façon l'une par rapport à l'autre, qu'elles forment entre elles dans la partie de tête du rasoir un angle correspondant à l'angle d'affûtage du bord tranchant de la lame; 6). A construction in which the sharpening jaw (s) of one set are integral with a cover plate fixed to the body of said housing, while the cooperating sharpening jaw (s) of the other set are formed by independent parts subjected to the action of springs; 4). The conformation of the sharpening jaws with a row of sharpening teeth arranged in such a way that the teeth of one of the sharpening jaws lie opposite the interstices reserved between the teeth of the cooperating sharpening jaw; 5). The arrangement, with the cooperating jaws, of the sharpening surface inclined in such a way with respect to one another that they form between them in the head part of the razor an angle corresponding to the sharpening angle the cutting edge of the blade; 6). Une commande pour la lame de rasoir établie de façon que, par l'intermédiaire d'un engrenage, on puisse <Desc/Clms Page number 15> transmettre à la lame un mouvement d'affûtage circulaire par rapport aux mâchoires précitées ; 7). L'actionnement du dit engrenage au moyen d'un arbre de commande y relié mécaniquement et tourillonné à l'intérieur de la poignée creuse du rasoir et au moyen d'une manivelle à accoupler à l'extrémité libre du dit arbre de commande; A control for the razor blade established in such a way that, by means of a gear, one can <Desc / Clms Page number 15> transmitting to the blade a circular sharpening movement relative to the aforementioned jaws; 7). The actuation of said gear by means of a control shaft mechanically connected thereto and journalled inside the hollow handle of the razor and by means of a crank to be coupled to the free end of said control shaft; La constitution de l'engrenage précité au moyen d'une roue dentée de commande fixée sur le dit arbre de coinmande et engrenant avec deux roues dentées auxiliaires disposées de part et d'autre de la première, ces deux roues dentées auxiliaires portant, chacune, à leur face de dessus, en dehors de leur axe de rotation, un tenon et ces deux tenons s'engageant dans deux trous correspondants de la lame- 9). L'aménagement d'une vis ou autre organe d'arrêt pour immobiliser l'arbre de commande et par conséquent la lame se trouvant en liaison motrice avec lui, dans une position désirée; 10). Le système d'introduire le rasoir de sûreté, pour affûter sa lame, dans un récipient pourvu d'un siège pour la partie de tête du rasoir et contenant un lubrifiant convenable pour l'affûtage de la lame; 11). The constitution of the aforementioned gear by means of a control toothed wheel fixed on said control shaft and meshing with two auxiliary toothed wheels arranged on either side of the first, these two auxiliary toothed wheels each carrying at their top face, outside their axis of rotation, a tenon and these two tenons engaging in two corresponding holes of the blade- 9). The provision of a screw or other stop member to immobilize the control shaft and therefore the blade being in driving connection with it, in a desired position; 10). The system of introducing the safety razor, to sharpen its blade, into a container provided with a seat for the head part of the razor and containing a suitable lubricant for sharpening the blade; 11). L'aménagement unilatéral des mâchoires dans la partie de tête du rasoir pour l'emploi d'une lame à bord tranchant unique; 12). La combinaison de la lame de rasoir avec un coulisseau de façon que, grâce à celui-ci, on peut faire imprimer à la lame, de préférence au moyen d'un moteur, non seulement un mouvement circulaire pour l'affûter, mais aussi un mouvement de va-et-vient facilitant l'opération de rasage; 13). One-sided arrangement of the jaws in the head portion of the razor for the use of a single-edged blade; 12). The combination of the razor blade with a slide so that, thanks to the latter, the blade can be made, preferably by means of a motor, not only in a circular motion to sharpen it, but also a back and forth movement facilitating the shaving operation; 13). La connexion du dit coulisseau avec une lame de rasoir à deux ouvertures ovales, de façon à pouvoir être <Desc/Clms Page number 16> déplacé par rapport à celle-ci, le coulisseau présentant deux portions d'entraînement, qui, dans une certaine position de travail du coulisseau, sont en prise avec les tenons de comman- de sus-mentionnés, de façon que le coulisseau transmette le mouvement de commande circulaire des tenons à la lame, tandis que dans l'autre position de travail du coulisseau, dans la- quelle les portions d'entraînement de celui-ci sont hors d'engagement avec les dits tenons de commande, le mouvement à la lame circulaire de ces derniers est transmis, grâce aux ouvertures ovales de celle-ci, The connection of said slide with a razor blade with two oval openings, so that it can be <Desc / Clms Page number 16> moved relative to it, the slide having two drive portions which, in a certain working position of the slide, are engaged with the aforementioned control pins, so that the slide transmits the movement circular control of the tenons to the blade, while in the other working position of the slide, in which the drive portions of the latter are out of engagement with said control tenons, the movement at the circular blade of the latter is transmitted, thanks to the oval openings thereof, de façon à lui faire exécuter un mouve- ment de va-et-vient ; 14). Le montage des mâchoires d'affûtage sollicitées par ressorts dans un support distinct et de façon que deux mâchoires coopérantes puissent s'écarter l'une de l'autre; 15).. La fixation de ce support dans. un récipient contenant un lubrifiant convenable pour l'affûtage de la lame; 16). L'aménagement d'un siège dans ce récipient, sur lequel la partie de tête du rasoir peut être pressée au moyen du couvercle du récipient lors de l'opération d'affûtage; 17). so as to make it execute a back and forth movement; 14). The mounting of the spring loaded sharpening jaws in a separate support and so that two cooperating jaws can move away from each other; 15) .. Fixing this support in. a container containing a lubricant suitable for sharpening the blade; 16). The arrangement of a seat in this container, onto which the head part of the razor can be pressed by means of the lid of the container during the sharpening operation; 17). L'aménagement, dans la lame de rasoir, d'ouver- turesl ovalesdans lesquelles les tenons de commande s'engagent et auxquelles est associé un ressort d'arrêt permettant d'im- mobiliser la lame dans l'une ou l'autre de deux positions de travail par rapport aux tenons de commande, suivant qu'on désire affûter la lame ou l'utiliser pour se raser. The arrangement, in the razor blade, of oval openings in which the control pins engage and to which is associated a stop spring allowing the blade to be immobilized in one or the other of two working positions with respect to the control pins, depending on whether you want to sharpen the blade or use it for shaving.
BE413699D BE413699A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE413699A true BE413699A (en)

Family

ID=77172

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE413699D BE413699A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE413699A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1782709B1 (en) Epilating device comprising a device for cutting hairs
FR2588732A1 (en) APPARATUS FOR WEIGHING
FR2779987A3 (en) Combination long hair cutter, razor and side whisker cutter
FR2992251A1 (en) ELECTRIC MOWER WITH NEW FIXING OF A CUTTING HEAD
EP0844040B1 (en) Spot welding tip dresser with automatic chip removal
BE413699A (en)
EP2227110B1 (en) Depilation head for depilation apparatus with tearing clamps
EP1899117B1 (en) Razor, trimmer, epilator and/or exfoliator device provided with a plurality of removable heads
BE445516A (en)
FR2469987A1 (en) SHAVER
EP3766377B1 (en) Roller for hair-removal head for hair removal device, hair-removal head and hair removal device provided with such a roller
FR2531898A1 (en) Dry shaver
BE481541A (en)
FR2653049A1 (en) SCISSOR SHARPENER.
BE479911A (en)
BE423633A (en)
BE404449A (en)
CH156192A (en) Apparatus comprising a safety razor and an associated sharpening device.
BE384541A (en)
FR2496536A1 (en) Razor head for manual or electric shaver - uses cylindrical cutter with angularly spaced longitudinal cutting teeth held by ratchet or motor-driven
FR2485427A1 (en) ELECTRIC RAZOR WITH MOWER, MOWER FOR ELECTRIC RAZOR AND RAZOR HEAD
FR2577842A1 (en) IMPROVEMENT WITH SHARP BLADE RAZORS
BE358701A (en)
BE351844A (en)
FR2631876A1 (en) Mechanical razor