BE408152A - - Google Patents

Info

Publication number
BE408152A
BE408152A BE408152DA BE408152A BE 408152 A BE408152 A BE 408152A BE 408152D A BE408152D A BE 408152DA BE 408152 A BE408152 A BE 408152A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
chambers
heating
gases
gas
retorts
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE408152A publication Critical patent/BE408152A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10BDESTRUCTIVE DISTILLATION OF CARBONACEOUS MATERIALS FOR PRODUCTION OF GAS, COKE, TAR, OR SIMILAR MATERIALS
    • C10B1/00Retorts
    • C10B1/02Stationary retorts
    • C10B1/04Vertical retorts

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Oil, Petroleum & Natural Gas (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Drying Of Solid Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 procédé et appareil pour la dessiccation et la distillation de matières en vrac de tout genre. 



   Four la dessiccation et la distillation de matières en vrac de tout genre, il importe surtout de chauffer la matière de façon aussi uniforme que   possible,   pour que le   produit  présente une nature uniforme correspondante. En ou- tre, un   chauffage   rapide est également désirable dans la plupart des cas, pour accroître la production de   l'appareil   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
 EMI2.1 
 ou pour anpêcher certsÎLies décor,--positions thermiques se ,ro- duisant lors d'un chatlffage lent. L'appareil l;1i-::J.me doit êsre -ta nature telle qu'il puisse être facilement charge 
 EMI2.2 
 et déchargé. 
 EMI2.3 
 



  La présente invention se rapporre 1 des appareils et des procédés pour les dessiccation, le ,,1'iliae ou. la ais- zil13*tion de natieres en vrac de cout :,dnre, et elle permet <e remplir a'une nanîère nouvelle et p#r.iiculiére aent éoono- ciqae les conditions mentionnées ci-dessis. jans ces appareils; cil fait cîrcaler .:eu .z ie càau.f->'Jw6 saivmit l ciL'cuit...:; r.n les s 4:éz i nt 1 ent , n an o a en P1 siu.s s #iia=o 1 t s , la t  <: pé - .1. "..lr ùé uravaii désirée, ci:l àv;;c<#.anr 'J.rlt: '.il,'":l.it'- :.

   Jtjl'U¯ï !.:.v. de gaz :.e funée et en amenant des bct3 chauds frais..' 1'1.1)e, ¯'",il ;-,',..'.i:':.1 l'invention consista G;3s!.lT.i011810tlt :;il C:c aà* IJ1'lSi'.1 ci1&':rbres O i cornues verticales ¯JO'l' la ':éc tÍ,-,re 1 ci:#L,a±èr Son, intercalées en un ou. plusieurs endroits cL;:.l1S un ou plusieurs canaux fermés de passade des é::az de cn5.u.Îfaoè.

   Cn obtient ain- si une bonne transmission de la chaleur des az de cnauf:>'e 8. la matière à traiter dans les chambres et on ï.ill'Ze ai-isi notabjLe'uent non s e al e=1ent la chute de température 2 l'iilté- rieur de la matière, "lais surtouc aussi la durée de dessicco- Jion et de disi illation. ul auùre part, le chauffage par ci r- culauiOli des ç1::J.z de chaù.f:"".1.i:,e )L'0auit un Cu..II'C extruor- 
 EMI2.4 
 z4u CU;1alre/unu:orme des chasibres 0'1 COrnQ8S, de sorce que l'opc- 
 EMI2.5 
 ration progresse de manière ra--)ide dans o ;,es les p-rties de la ataiiere chargée à un sonient détenainé. ,;nî in, le chauffa e par circalation de eaz chauds,perriet an réblaebe précis de la température de travail désife, de sorts qa'il ne peut pas, dans le nouveau procédé, se produire an sureliaul- fa6e de la mati3re traitée. 



  Pour "iaint=iiir la tempéramre de travail dans l'ap- pareil, on r4-càauffe in&irecte":em ou directement les ê8.Z de chauffage en eircalaiion, .en un ou plusieurs enc-roits c.e leur circuil;..:18.ns le cas d'un r6chauf-ai-,, indirect, on ,.eut 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 toujours laisser le   même   ga.z de chauffage en circulation, .nais il faut intercaler dans le circuit à. cet effet des dispositifs de chauffage particuliers. Le chauffage direct des gaz en circulation a lieu,par contre, conformément à l'invention, en faisant arriver dans le circuit des gaz de chauffage frais provenant d'un foyer à chauffage par brille, à huile ou au gaz.

   On peut par suite, dans le nouveau procé- dén employer, suivant les conditions de chaque cas particulier, des combustibles solides, liquides ou gazeux pour le chauffa- ge de L'appareil, pour que la pression du gaz dans le circuit reste invariable, il faut   évucuer   du circuit une quantité de gaz de fumée correspondant à la quantité de gaz frais y introduite. De préférence, on évacue le gaz en excès juste avant l'endroit d'entrée des gaz frais. On peut régler la va- leur de la   pression,   régnant dans le circuit des gaz de chauf-   fage,   au moyen   d'un   clapet d'étranglement monté dans la con- duite d'évacuation des gaz en excès.

   La chaleur sensible des gaz de fumée peut être utilisée, par exemple, pour le réchauf-   .l'age   préalable de l'air de combustion, ou de la matière à traiter. 



   La circulation des gaz de chauffage suivant un cir- cuit peut être produite de différentes manières. Le moyen, par Lequel on produit avantageusement la circulation de cas gaz, dépend, en dehors des conditions de construction, surtout de la température de travail et de la pression que doit surmonter le dispositif produisant la circulation des gaz. En général, il suffit d'un ventilateur centrifuge ou d'une hélice.

   Si, au   contraire,il   faut produire la circulation de très grandes quantités de gaz de chauffage en surmontant une pression re- lativement élevée, la puissance du dispositif, servant à pro- duire cetue circulation des gaz, devient assez grande ; dans ce cas, les gaz de chauffage sont, conformément   à   l'invention, mis en circulation par l'énergie cinétique des gaz   frais;.,   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 introduits en un ou plasieurs endroits.

   CI est ainsi par exemple que pour couvrir les besoins   d'énergie,   on emploie un foyer tirage sous pression, dans lequel les gaz de chauffage frais s'échappent d'une chambre de combustion avec une pression éle- vée et une grande vitesse et, par leur énergie cinétique, main- tiennent la circulation des gaz de   chauffage.   Le foyer à tirage sous pression peut marcher soit suivant le procédé par pulsa- tions, soit suivant le procédé à pression uniforme. On évacuera les gaz de fumée du circuit avantageusement avec une pression telle qu'ils pourront encore actionner une turbine à gaz déchap- pement, qui de son c8té commande les compresseurs pour le gaz et l'air de combustion. 



   Comme la limite d'endurance des métaux diminue rapi- dement au-dessus de 5009, il y aura lieu d'employer toujours le foyer à tirage sous pression au lieu d'un dispositif mécanique de circulation des gaz, lorsque la température de travail est notablement supérieure à 500 . Au-dessus de 800-900 , l'emploi de ventilateurs ou de souffleries.à hélice en métal est d'ail- leurs impossible. Dans ce cas également, la circulation des gaz de chauffage est, conformément à l'invention, produite   à tirage par-le foyer/sous pression, qui fournit en oiire pratiquement   sans frais l'énergie de mise en   cire ration   des gaz de chauf- fage. Le procédé suivant l'invention permet par suite   d'en-   ployer de façon économique le chauffage par circulation de gaz même à des températures supérieures à 800-1000 . 



   Dans de nombreux cas, il sera avantageux de monter le dispositif, produisant la circulation des gaz de chauffage, un non pas en un seul endroit, mais en deux ou en/plus grandnom- bre d'endcoits du circuit. De même, il est possible de prévoir deux-ou un plus grand nombre de circuits des gaz de chauffage dans un seul appareil de dessiccation et de distillation, En outre, on peut placer plusieurs de ces appareils l'un à côté de l'autre, et les relier entre eux de telle manière que les gaz chauds, sortant d'un appareil, soient ramenés dans les deux   app-areils   adjacents. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Four atteindre une distribution aussi uniforme que possible de la température à l'intérieur de   l'appareil,on   dis- pose, conformément à l'invention, plusieurs canaux à gaz de chauffage l'un à côté de l'autre et on les relie entre eux de telle manière qu'ils peuvent être parcourus par les gaz de- chauffage suivant un courant continu ou suivant plusieurs circuits parallèles. En outre-, on peut également inverser la direction d'écoulement des gaz de chauffage à des interval- les de temps réguliers. Cette inversion peut être produite, suivant la construction du dispositif de chauffage par circu- lation des gaz, par des vannes ou registres dinversion, par 'renversement du sens de rotation du dispositif produisant la circulation des gaz, par inversion du sens d'écoulement des gaz frais ou de manière analogue.

   Pour chacun des moyens pos- sibles mentionnés ci-dessus, l'inversion peut être réalisée à la main ou automatiquement par des dispositifs mécaniques. 



   L'appareil suivant l'invention consiste en deux ou un plus grand nombre de canaux à gaz de chauffage, qui sont disposés à côté ou au-dessus l'un de l'autre et qui sont re- liés entre eux par des conduites de telle manière qu'un ou plusieurs circuits des gaz de chauffage sont possibles. Dans chaque canal à gaz de chauffage sont intercalées une ou plu- sieurs chambres ou cornues verticales, qui peuvent être ré- parties de façon désirée dans le canal. En général,.on dispose- ra ces chambres de telle manière que l'échange de chaleur entre le gaz de chauffage et les parois des chambres soit aussi grand que possible. De même, les cornues ou chambres peuvent présen- ter une section transversale désirée quelconque. suivant la matière à traiter, on choisira des chambres de section cifcu-   laife,   elliptique ou rectangulaire.

   Le chargement et le déchar-   gement   des chambres ou cornues peuvent avoir lieu de façon continue ou de façon discontinue. De même, il est possible de réunir deux ou un plus grand.nombre de chambres en un groupe, dont leq chambres sont chargées en même temps et déchargées en 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 même temps. Dans ce cas, il est avantageux de disposer, pour les vapeurs et gaz de distillation qui se dégagent, au-dessus des chambres un espace collecteur commun, à partir duquel les gaz sont entraînés plus loin. 



   Pour que la matière glisse facilement hors des   chan-   bres, on élargit avantageusement celles-ci légèrement vers le bas. A des températures de travail élevées, ou dans le cas de matières qui, pendant la distillation, exercent une poussée due   2: un   foisonnement ou gonflement, il est à. recommander de munir les chambres de nervures extérieures, qui accroissent en outre l'échange de chaleur entre le gaz de   chauffage   et la paroi des chambres. 



   Comme matériaux de construction   pourries   chambres ou cornues, on emploie de préférence de l'acier. En dessous de 500- 550  C, l'acier fondu suffis, tandis qu'au-dessus de ces tem- pératures on emploiera des aciers dont la limite d'endurance   silicium   est accrue par une addition de molybdène, chrôme ou aluminium. ces aciers possèdent également une plus grande résistance à on des attaaues par des agents chimiques. Le cas échéant, cons- truira également les chambres en matières céramiques réfrac- taires ou en briques réfractaires. Les canaux à gaz de chauf- fage peuvent être construits en acier fondu ou en maçonnerie. 



  Pour éviter des pertes inutiles de chalear, les canaux à gaz ae chauffage en acier seront munis d'un revêtement calorifuge interieur ou extérieur. 



   Comme les chambres sont chargées par le haut et sont déchargées par le bas, il est avantageux de placer l'appareil s ur une charpente métallique de support. Cette charpente peut en même temps servir à supporter les dispositifs pour le char-   gement   des chambres. 



   Les dessins ci-joints représentent à titre d'exemple quelques formes de réalisation possibles de l'objet de l'in- vention. 



   Une première forme de réalisation d'un appareil 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 suivant l' invention est représentée sur les figures 1 et   2,   verticale respectivement en une vue en coupe longitudinale/et en coupe horizontale suivant la   line   II-II de la fig. 1. 



   Une autre forme de réalisation est représentée sur la fig. 3 également en- une vue en coupe longitudinale verti-   câla,   et sur la   fig. 4.   en une coupe horizontale -suivant la li- gne IV-IV de la figure 3. 



   La fig. 5 représente une autre forme de réalisation possible de l'invention en une vue en coupe horizontale. 



   De la même manière, un quatrième exemple de l'ap- pareil suivant l'invention est représenté sur les   fig.. 6   et 7, tandis que 
La fig. 8 représente une coupe suivant la ligne VIII-VIII de la fig. 7 et 
La fig. 9 représente une coupe suivant la ligne   1X-IX   de la fig. 8. 



   La fig. 10 représente schématiquement une disposi- -tion particulière du circuit des gaz de chauffage. 



   Les figures 1 et 2 représentent, comme exemple de réalisation de l'appareil suivant l'invention,, un four de dessiccation ou de distillation avec seize chambres de section transversale rectangulaire allongée; ces chambres sont ré- parties par groupes de huit dans deux canaux à gaz de chauffa- ge 1 et 2, qui sont également rectangulaires, de telle ma- nière qu'en coupe transversale (fig. 2) leur direction lon- gitudinale est située suivant la direction longitudinale du canal de chauffage ou parallèlement à cette direction. Comme il ressort en outre de la fig. 2, les chambres 3 sont dispo- séës suivant deux rangées de quatre chambres dans chaque ca- nal à gaz de chauffage.

   Pour que les gaz de chauffage puissent circuler suivant un circuit, les canaux à gaz de chauffage sont raccordés entre eux à leurs extrémités par les conduites de jonction, en forme de demi-cercle 4. Les pièces intermé- diaires 5 permettent de raccorder les canaux à gaz de chauffa- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 ge 1 et 2, de   t'orme   rectangulaire, aux conduites de jonction en forme de demi-cercle 4. Elles servent en même temps de chambres, dans lesquelles les gaz en   circulation   peuvent se mélanger aux gaz de chauffage frais provenant de brûleurs 6   à 9 .   Suivant la direction d'écoulement des gaz de chauffa- ge, on met en action soit les brûleurs 6 et 8, soit les brû- leurs 7 et 9.

   Si on n'attache pas une très grande importance à une répartition uniforme de la température, il est possi- ble de travailler seulement avec les brûleurs ö et 9. 



   L'hélice 11 commandée directement par un moteur électrique 10, sert à faire circuler les gaz de chauffage avec une grande vitesse. Si l'on veut inverser le sens d'é-   coulement   des gaz de chauffage, il suffit de changer le sens de rotation du moteur électrique, ce qui peut   'le   cas échéant avoir lieu automatiquement.

   Les brûleurs à gaz sont   également   mis en action et hors d'action de façon correspondante, Tou- tefois, si les gaz de chauffage frais provienient d'un foyer central à chauffage au gaz, à l'huile oa à grille, employé conformément à l'invention, ce foyer peut également rester de façon continue en service lors de L'inversion du sens de circulation des gaz de chauffage, et il suffit de modifier de façon correspondante le raccordement des conduites d'a- menée des gaz de chauffage frais. 



   Au-dessus des brûleurs 6 à 9, on évacue du circuit les gaz en excès parles orifices   1@.   On   n'ouvre   chaque fcis qu'on nombre d'orifices d'évacuation des gaz correspondant au nombre des brûleurs à   az   mis en action. Pour le   réglage   de la pression dans le circuit des gaz de chauffage, il est prévu, dans les conduites d'évacuation des gaz de fumée (non représentées), des clapets d'étranglement ou des dispositifs analogues. La chaleur sensible des   az   de fumée peut être utilisée pour le   réchauffage   préalable de la manière en vrac à traiter, de   l'air   de combustion pour le foyer, ou   d'une   autre matière. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Dans L'exemple de réalisation suivant les figures 1 et 2, les chambres 3 sont réunies par quatre en un groupe, dont les chambres peuvent être chargées ensemble et déchar- gées ensemble. Les vapeurs et gaz, engendrés par la distilla- tion dans les chambres, parviennent dans un espace collecteur 13, qui est fermé de manière étanche aux gaz par rapport à l'air extérieur au moyen d'un couvercle 14. De cet espace collecteur 13, les gaz s'écoulent alors par une conduite 15 dans une conduite collectrice   16'   (voir en particulier la fig. 



    2) .   Pour les chambres, disposées dans le canal à gaz de chauf- fage, 1, il est prévu des conduites à gaz correspondantes (non représentées) sur   l'autre   c8té longitudinal de l'appareil. 



   Les quatre chambres de chaque groupe sont fermées   à leur   partie inférieure par une plaque 17. De même que pour les couvercles 14, la fermeture étanche aux gaz est produite ici également par une garde hydraulique ou par une   arde   de sable. La fixation des plaques 17 n'est pas représentée sur les figs. 1 et 2. Ces plaques peuvent être suspendues, sous forme de clapets à mouvement pivotant, dans des articu- lations qui, de leur côté, sont fixées aux parois latérales des canaux à gaz de chauffage ; d'autre part, il est   égal'e-   ment possible de supporter séparément les Plaques 17 avec la matière à traiter reposant sur ces plaques, ce qui soulage dans une grande mesure les cana.ux à gaz de chauffage. 



   Le chargement des chambres a lieu en soulevant le couvercle 14 et en remplissant ces chambres avec la matière à traiter, pendant le chargement, on ferme de préférence l'es- pace collecteur de gaz 13 du c8té de la conduite collectrice   13. Le   déchargement des chambres a lieu de manière simple en enlevant les plaques de fermeture 17. à gaz
Les canaux/de chauffage sont montés sur des poutres transversales 18, de sorte qae, même à des températures éle- vées, il ne peut pas se produire de flexions. Les poutres transversales   18   reposent de leur   c8té   sur des poutres longi- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
 EMI10.1 
 tudinales t9, qui sctit supportées leurs extr6,nités ar des appuis 20.

   Ces appuis 20 sont d'une hauteur telle   ,-¯..t'on   peut 
 EMI10.2 
 avoir commodément accès en dessous des ch9flbres ; ils peu- vent en outre être prolUtle:s vers le haut et Íhre utilisés ¯pour supporter les dispositifs de chargement. les fig. 1 et 2 représentent un exemple de réalisa- tion dans lequel deux canaux à gaz de chauffage sont   dispo-   
 EMI10.3 
 sés à côté l'un de l' autre. Il est naturelLement 3gale?ieni pos- nible de disposer les canaux à gaz de cnauffa5e L'un au-dessus de l'autre ou d'employer simultanément les deux dispositions. 



  Les figes. 5 et 4 représentent un a.areil, dans Lecuel deux canaux à az de chauffage sont disposés 1' un au-dessus ae -'autre. Corime il est visible sur la fib. 3, les gaz de chauffage s'écoulent, dans le canal rectangulaire 21, dans une direction et s'écoulent dans la direction opposée dans le canal 22. Les conduites de jonction d23 servent au retour 
 EMI10.4 
 des gaz de chauffage, et des pièces 1.izer.-êdiaires 24 rac- cordent les canaux rectangulaires à gaz de chauffage aux conduites de jonction en demi-cercle 23. 
 EMI10.5 
 



  La circulation des gaz de cijau-j2age est produite par une hélice 25, qui est actionnée par un moteur électrique 26. Ici également, on peut modifier suivant les besoins le 
 EMI10.6 
 sens d'écoulement des baz de chauffage. L'amenée aes aaz de chauffage frais et l'évacua-tion des gaz en excès à partir du   circuit/ne sont pas représentées sur les fige 3 et 4 ; onpeut   les réaliser d'une manière analogue à ce qui est le cas dans l'appareil suivant les fie. 1 et 2. 



   Les chambres verticales 27 passent à travers les aeux canaux à gaz de chauffage et sont également ouvertes à leurs parties supérieure et inférieure. Elles possèdent une section transversale elliptique et sont disposées à côté - l'une de l'autre part groupes de trois ou quatre. Contraire- ment à ce qui est le cas dans l'appareil suivant les fig. 
 EMI10.7 
 



  1 et 2, les chambres 27 ne sont pas disposées en alieneraent 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 l'une à la suite de l'autre dans la direction d'écoulement des gaz de chauffage , mais sont décalées l'une   tsar   rapport à l'autre, ce qui accroît la transmission de chaleur à partir au gaz de chauffage aux parois des chambres. 



   Les chambres 27 sont réunies par onze en un groupe, et ces onze chambres d'un groupe sont chargées en même temps et déchargées en même temps. De façon correspondante, ces chambres comportent un espace collecteur de gaz commun   28,   à partir   duquel..les   gaz qui se dégagent arrivent par une con- duite 29 à une conduite collectrice 30 (voir en particulier ma fig.   4).     La.   fermeture inférieure commune des chambres d'un groupe est réalisée ici également par une plaque 31, qui Peut être fixée au canal inférieur à gaz de chauffage ou à la char- pente de support de l'appareil. Chaque espace collecteur de gaz 28 -est fermé par un couvercle 32.

   Dans le couvercle 32 ainsi que dans la plaque de fermeture 31, la fermeture étan- che aux gaz est également réalisée par des gardes hydrauli- ques ou des gardes de sable. 



   Les canaux à gaz de chauffage et les chambres sont supportés par des poutres transversales 33, qui sont montées des sur/poutres longitudinales 34. A leurs extrémités, les poutres longitudinales 34 reposent sur des appuis 35 d'une hauteur telle qu'on peut facilement avoir' accès 'par dessous à toutes les parties de l'appareil de dessiccation ou de distillation. 



   Dans les exemples de réalisation décrits ci-dessus, le chargement et le   déchargeaient   des chambres ont lieu de façon discontinue. Maisla construction des appareils n'est pas modifiée de   faon   fondamentale lorsque les chambres obi- vent être chargées et déchargées de façon continue. De même, il est possible de réunir plusieurs chambres par groupes d'une autre manière que dans les appareils représentés sur les fig. 



  1 à 4. 



   En particulier, dans le cas de cornues ou chambres de grande hauteur, il peut être prévu, conformément à l'in- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 vention, non seulement deux,   -.ais   un plus gtand nombre de canaux à gaz de chauffage, avec   différents   circuits de gaz de chauffage, au-dessus et   /OU   côté l'un de l'autre. Il est avantageux, dans ce cas,   ,:¯' alimenter   les circuits des gaz de chauffage, à partir d'un foyer central, en gaz de chauffage frais. 



   Une autre forme de realisation possible de l'in- vention est représentée sur la fig. 5. Trois canaux à gaz de chauffage 36, de section transversale rectangulaire iden- tique, sont disposés à cote l'un de   l'autre.   Dans chaque canal à gaz de chauffage sont disposées trois longues   chai;-     trans@ersale   bres 37, également de   section/rectangulaire.   Des pièces in- termédiaires 38 raccordent les canaux rectangulaires à gaz de chauffage 36 à des conduites de jonction de forme semi- circulaire 39. Ces conduites de jonction sont construites de telle manière que le courant de   gaz   de chauffage provenant du canal médian se divise de façon égale pour pénétrer dans les deux canaux adjacents. 



   Contrairement aux appareils decrits, jusqu'ici, la forme de réalisation suivant la rig. 5 ne comporte pas d'hé- lices ni de ventilateurs centrifuges pour produire la circu- la:.ion des gaz de chauffage, mais quatre chambres à brûleurs 40 à 43, à partir desquelles des gaz de chauffage frais à haute tension s'écoulent avec une grande vitesse. L'énergie cinétique des gaz de chauffage :frais suffit pour maintenir les gaz de chauffage constamment en circulation dans le cir- cuit. Suivant le sens d'écoulement, on met en service soit les chambres à brûleurs 40 et 43, soit les chambres à brûleurs   41   et 42. De même, les gaz en excès sont évacués par des ori- fices de sortie 44 ou 45. 



   Les chambres à brûleurs travaillent, dans l'exemple considéré, suivant le principe à pression uniforme, de sorte et du gazcomprimé que dea l'air de combustion comprime/doivent leur être amenés. 



  Il est prevu à cet effet une soufflerie d'air 48 et une souf- 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 flerie 49, qui sont actionnées par une turbine 46, laquelle est actionnée par les gaz de fumée provenant des chambres à brûleurs. La chaleur sensible des gaz de fumée peut ensui- te encore être utilisée dans un réchauffeur d'air 47. Les conduites à air et à gaz, allant des souffleries 48 et 49' aux différentes chambres à brûleurs 40 à 43, ne sont pas représentéessur la   f i g.   5. 



   Lors de l'utilisation,   conformément   à l'invention, de chambres à brûleurs, les températures de travail des gaz de chauffage en circulation peuvent être supérieures à   '1000 .   De même, la vitesse de circulation des. gaz de chauf- fage peut être accrue de façon extraordinaire, de sorte que la production de l'appareil augmente dans un rapport   correspondant.   Si la température de travail est supérieure à 600-700 , le réchauffeur d'air 47 est avantageusement placé en avant de la turbine à gaz d'échappement 46. 



   Le chargement et le déchargement des chambres 37 peu- vent avoir lieu de façon continue et de façon discontinue, De même, il est également possible ici de disposer plusieurs canaux à gaz de chauffage à côté l'un de l'autre, de sorte qu'on obtient une batterie de chambres de dessiccation et de chambres de distillation. La. question de savoir si on charge et décharge chaque chambre séparément, ou si on charge et décharge en même temps plusieurs chambres, ne dépend que de la grandeur de l'appareil. 



   L'invention porte en outre sur le fait qu'une chambre ou cornue.,. ou plusieurs chambres ou cornues réunies en un groupe, sont disposées dans le ou les canaux à gaz de chauf- fage de telle manière qu'un déplacement relatif entre les chambres et les parois du canal gaz de chauffage est ppos- sible. En outre, conformément à l'invention, les chambres ou cornues doivent présenter une construction telle qu'un déplacement relatif des chambres entre elles soit possible. 



  Dans l'exemple de réalisation suivant les fig. 6 à 9, il 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 est représenté un four de dessiccation ou de distillation,   ùans   lequel chaque enceinte de aistillation est entourée par deux chambres de chauffage. Chaque série de cinq cham- bres de chauffage, qui entourent au total quatre enceintes de distillation, constitue ici un groupe, dans lequel les chambres sont chargées ensemble et déchargées ensemble. 



   Dans l'exemple de réalisation choisi, il est prévu au focal   quatre   groupes de chambres de chauffage, qui sont réunis en un seul dispositif et qui sont disposés en aeux rangées à côté l'un de l'autre ;les croupes de chambres ainsi que les chambres individuelles sont montés en parallèle   ar   rapport au courant de gaz de chauffage . Plusieurs groupes de chambre, réunis en un seal dispositif, peuvent   également,   être disposés suivant une seule rangée à savoir à côté   l'un   de l'autre ou à la suite l'un de l'autrepar rapport au cou- rant ae gaz de chauffage, les cornues ou chambres indivi- duelles pouvant être situ-ées dans chaque croupe dans la direction longitudinale de la rangée. 



   Les gaz de circulation, chauffes à la   tari,?.2-;rature   de travail nécessaire, pénètrent dans le canal central 51, qui se divise en deux canaux 52 et 53 (figs. 6 et 7). Dans de chanbfes chacun de ces canaux sont disposés deux groupes/de cnauffa- ge, comportant chacun cinq chambres de   chauffage   54. des cinq chambres de chauffage entourent au total quatre encein- tes 55, destinées à recevoir la matière à soumettre à la des- siccation ou à la distillation. Les canaux de chauffage pré- sentent une construction telle que les chambres de chaque groupe peuvent être chargées en même   teps   et déchargées en même temps. 



   Après que les gaz de chauffage ont cédé une partie relativement faible de leur chaleur sensible aux chambres 54: , ils parviennent aux canaux collecteurs 52 et 53 et sônt ra- menés par les conduites 56 et 57 au ventilateur 58 servant à produire la circulation des gaz (fig. 6). Ce ventilateur est 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 actionné directement par le moteur électrique 59 (fig.7). 



   Avant leur rentrée dans le four, on ramène les gaz de chauffage à la température de travail désirée en y mé- langeant des gaz de chauffage   frai s.   Dans cebut, il est prévu un brûleur à gaz   60   entre le ventilateur 58 et le canal médian 51. Les gaz de fumée en excès sont évacués par la tubulure 61, qui est disposée directement sur l'enveloppe ou volute au ventilateur. pour que les gaz de chauffage se répartissent aussi uniformément que possible dans toutes les chambres de chauffage, un corps déflecteur particulier 62 est disposé dans le canal médian 51.

   Mais, le cas échéant, il peut également être prévu, dans le canal 51, ainsi que dans les canaux b2 et 53, plusieurs pales directrices (non représentées) qui ermettent d'obtenir non seulement une répartition uniforme des gaz de chauffage dans les diffé- rentes chambres, mais en même temps aussi une diminution des pertes dues à des remous. 



   Four chaque groupe de quatre enceintes de dessic- cation ou de distillation 55, il est prévu un espace commun collecteur de gaz 63 (fig. 6) , avec un orifice de sortie des gaz 64. La fermeture dé chaque espace collecteur de gaz est réalisée par un couvercle 65, qui est   engagé.:dans   une garde hydraulique 66. Cette garde hydraulique produit.une ferme- ture étanche aux gaz, d'une part, entre la chambre de chauf- fate et l'enceinte de distillation, et, d'autre part, entre l'enceinte de distillation et l'air extérieur. 



   L'enceinte de distillation est fermée à sa partie inférieure par un couvercle   67,   qui est muni d'une garde hydraulique. Pour l'évacuation de la matière traitée, on peut faire descendre le couvercle 67 ou le faire basculer au- tour d'un axe. 



   Les canaux à gaz de chauffage et les chambres re- posent sur des appuis 68 qui peuvent le cas échéant également servir à supporter les dispositifs de chargement. 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 



   Le mode de montage des chambres de chauffage dans le canal à gaz de chauffage ressort de la fig. 8. Dans la dis- position choisie, les chambres 54 sont montées, de façon à pouvoir   'être   déplacées, sur un châssis 69, qui est avanta- geusement fait en forte t8le de fer. Pour diminuer les per- tes de chaleur, il est prévu an revêtement réfractaire 70 en   dessous   du cadre 69. 



   Pour que du gaz de chauffage ne puisse pas s'échapper des canaux à gaz de chauffage vers l'extérieur, il est pré- vu un cadre en tôle élastique et pouvant céder facilement 71, qui est fixé, d'une part, aux chambres 54 et, d'autre part, à la plaque de base 72 ou qui est appliqué contre celle-ci au moyen de goujons à ressorts 91.

   Le cadre en tôle 71 com- porte un rebord, qui est   engage   dans une garde hydraulique 73, de sorte que les enceintes de   aistiilation   sont fermées   de façon étanche aux gaz par rapport : @ l'air extérieur,   pour assurer l'étanchéité du   troupe   de chanbres de chauffage vers le haut par rapport à l'espace collecteur de gaz 63, sur le groupe de chambres de chauffage est fixé un cadre en tôle 74 qui porte en même temps la garniture iso- lante entre le canal à gaz de chauffage et 1'espace collec- teur de gaz.

   Le cadre en tôle 74 est engagé par un rebord Gans la garde hydraulique supérieure   66,   de sorte que non seulement l'espace collecteur de gaz 63 est séparé de façon etanche aux gaz des canaux à gaz de chauffage, mais aussi que des déplacements entre le cadre en tôle 74 et les canaux à gaz de chauffage peuvent être facilement compensés. 



   Les gaz de chauffage sont guidés vers le haut et vers le bas par des tôles directrices   75     à l'intérieur   des chambres de chauffage, de sorte qu'on obtient une bonne trans- mission de cnaleur à partir du gaz de chauffage aux parois des chambres de chauffage. Dans le groupe de chambres de chauffage représenté sur la fig. 8, il est représenté une disposition telle que les orifices d'entrée et de sortie des gaz de chauffage sont situés, alternativement, dans une   chan-   

 <Desc/Clms Page number 17> 

 bre, à sa partie inférieure, et, dans la chambre adjacente, à sa partie supérieure.

   Mais il est également possible de disposer les orifices d'entrée et de sortie des gaz de chauf- fage seulement à la partie supérieure ou seulement à la partie inférieure des chambres, de sorte que les canaux à gaz de chauffage 51,52 et 53 peuvent être construits nota-blement plus bas. 



   Pour atteindre un chauffage aussi uniforme que pos- silble des chambres de chauffage, on peut constater qu'il est nécessaire d'inverser à des intervallesde temps réguliers le sens' d'écoulement des gaz en circulation. La fig. 10 repré- sente schématiquement comment le système des gaz de chauffage peut avantageusement être construit dans ce cas, ainsi que lors de l'utilisation d'un ventilateur centrifuge pour pro- daire la circu-lation des gaz de chauffage. Le four est re- présenté par le rectangle   76.   Du four partent deux conduites à gaz de chauffage 77 et 78, dont chacune se divise en avant du ventilateur 79 produisant la circulation des gaz.

   Les conduites de branchement, résultant de cette division, sont disposées par paires l'une au-dessus de l'autre, de sorte que deux conduites de branchement peuvent toujours être fer- mées par deux registres plans 80. Les registres plans 80 sont avantageusement suspendus à des câbles ou chaînes, qui passent sur des galets 81. 



   Les gaz de chauffage frais, nécessaires pour le ré- chauffage des gaz en circulation, sont ;-.introduits en arrière du ventilateur 79 par la tubulure 82 dans le circuit, tandis . queles gaz de fuméeen excèssont évacuésà l'extérieur par 
83 la tubulure/ménagée sur le ventilateur. Sur la fig. 10, le trajet des gaz en circulation dans l'un des sens (qui corres- pond à la position des registres 80 telle que représentée) est indiqué par des flèches a, tandis que l'autre sens de. circulation des gaz est indiqué par des flèches b. De préfé- rence, on utilise auparavant la chaleur sensible des gaz 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 de fumée pour le réchauffage préalable de l'air de combustion. 



   La fig. 9 représente, en une vue en coupe holizontale, un groupe de chambres de chauffage constitué par cinq chambres de chauffage 54. Les chambres de chauffage individuelles 54 sont assemblées entre elles, de façon étanche aux gaz, par des tôles rigides 85 en forme de u, de.manière à ménager entre elles quatre enceintes de distillation ou de dessiccation 53. 



   Lorsque,pour des raisons déterminées, un déplacement relatif des chambres de chauffage individuelles l'une par rap- port   à.   l'autre est désirable, on peut l'obtenir, confor-mément à l'invention, par exemple en reliant les différentes chambres de chauffage entre elles, par des tôles élastiques 87 et en écartant, à l'aide d'un dispositif particulier, par exemple au mpyen de tiges filetées 84 et de volants   à.   main 86 (voir fig. 6) les chambres de chauffage plus ou moins l'une de l'au- tre, de sorte que les enceintes de distillation 53 augmentent. 



   Pour limiter le déplacement relatif, il est prévu des boulons d'acartement 88 (fib. 9) de chaque   côtelés   chambres de chauffage. Pour que, lors du mouvement en arrière, les chambres de chauffage-ne soient pas trop rapprochées l'une de l'autre, il est encore prévu , dans les chambres munies de tôles élastiques 87, des tôles 89 en   fore   de u, qui corres- pondent aux tôles 85, mais possèdent toutefois une aile rac- courcie, pour qu'il reste la place auffisante pour la   fixation   des   -;files   élastiques, 
Dans l'appareil suivant l'invention, représenté sur les fig. 6 à   9;

     les'parois et les chambres sent   construites   de telle manière que ces dernières peuvent être démontées sé- paré-lent ou par groupe c'une manière simple et aussi être dé- placées en direction horizontale,de façon à pouvoir être rap- prochées et écartées l'une de l'autre, sans compromettre la fermeture étanche aux gaz entre les differentes enceintes, ni leur fermeture étanche par rapport à l'air extérieur.   En   ren- dant possible le déplacement des chambres individuelles 54 

 <Desc/Clms Page number 19> 

   l'une   par rapport à l'autre et ainsi leur   cartement   et en permettant d'accroître de cette manière la largeur intérieure des enceintes de distillation 55, on facilite notablement le déchargement de ces enceintes après que l'opération de distillation est achevée.

   



   Les appareils et le procédé suivant l'invention con- viennent pour la dessiccation, le grillage ou la distillation de matières en vrac de tout genre. En particulier, on peut les utiliser avantageusement pour la combustion incomplète ou la cokéfaction d'e charbons. 



   R e v e n d i c a t i o n s. 



   ---------------------------- 1.- Appareil pour le chauffage, par   exemple   la combustion incomplète, la cokéfaction, la distillation, le grillage, la dessiccation, de matière en vrac, dans lequel on fa,it circuler les gaz de chauffage suivant un circuit et on les maintient, en un ou plusieurs endroits, à la température de travail dési- rée dans chaque cas, en évacuant une quantité appropriée de gaz de fumée et en faisant arriver des gaz de chauffage frais, caractérisée en ce que plusieurs chambres ou cornues   vertica-   les, pour la matière à chauffer,, sont disposées en un ou plu- sieurs endroits dans un ou plusieurs canaux fermés servant au .guidage des gaz de chauffage.



   <Desc / Clms Page number 1>
 method and apparatus for the desiccation and distillation of bulk materials of all kinds.



   In the desiccation and distillation of bulk materials of all kinds, it is especially important to heat the material as uniformly as possible, so that the product has a corresponding uniform nature. In addition, rapid heating is also desirable in most cases to increase the output of the apparatus.

 <Desc / Clms Page number 2>

 
 EMI2.1
 or to protect the decoration, - thermal positions which change during slow chatlffage. The apparatus l; 1i - :: J.me must be of such a nature that it can be easily charged.
 EMI2.2
 and unloaded.
 EMI2.3
 



  The present invention relates to apparatus and methods for desiccation, lily or. the disposal of bulk materials of cost:, dnre, and it allows to fulfill in a new and particularly eoonotic way the conditions mentioned above. in these devices; cil makes cîrcaler.: eu .z ie càau.f -> 'Jw6 saivmit l ciL'cuit ...:; r.n les s 4: éz i nt 1 ent, n an o a in P1 siu.s s # iia = o 1 t s, la t <: pe - .1. "..lr ùé uravaii desired, ci: l àv ;; c <#. anr 'J.rlt:' .il, '": l.it'-:.

   Jtjl'U¯ï!.:. V. of gas: .e funée and by bringing fresh hot bct3 .. '1'1.1) e, ¯' ", il; -, ', ..'. i: ':. 1 the invention consisted of G; 3s! .lT.i011810tlt:; il C: c aà * IJ1'lSi'.1 ci1 & ': rbres O i vertical retorts ¯JO'l' la ': éc tÍ, -, re 1 ci: # L, a ± èr Son , interspersed in one or more places cL;:. l1S one or more closed channels passing the é :: az of cn5.u.Îfaoè.

   Cn thus obtains a good transmission of the heat of the az de cnauf:> 'e 8. the material to be treated in the chambers and one ï.ill'Ze has notabjLe'uent not al e = the fall of temperature 2 outside the material, "leaves above all the duration of drying and disi illation. On the other hand, the subsequent heating of the heat ç1 :: Jz:" ". 1.i:, e) The oauit a Cu..II'C extruor-
 EMI2.4
 z4u CU; 1alre / unu: elm des chasibres 0'1 COrnQ8S, from sorce that the opc-
 EMI2.5
 ration progresses in a fast way in where, es the p-rties of the loaded workshop to a detained sonient. ,; nî in, the heating by circalation of hot water, perriet an accurate correction of the desifed working temperature, of sorts which it cannot, in the new process, occur in the supercilium of the treated material.



  For "iaint = iiir the working temperature in the appliance, one r4-càauffe in & irecte": em or directly the ê8.Z of heating in eircalaiion,. In one or more enc-roits that circuil; ..: 18.In the case of an indirect reheating, we could

 <Desc / Clms Page number 3>

 always leave the same heating ga.z circulating, but it is necessary to insert in the circuit. this effect particular heating devices. The direct heating of the circulating gases takes place, on the other hand, in accordance with the invention, by bringing into the circuit fresh heating gases originating from a fireplace with heating by radiance, oil or gas.

   It is therefore possible, in the new process, to use, depending on the conditions of each particular case, solid, liquid or gaseous fuels for heating the apparatus, so that the gas pressure in the circuit remains invariable, it is necessary to evacuate from the circuit a quantity of flue gas corresponding to the quantity of fresh gas introduced into it. Preferably, the excess gas is vented just before the point of entry of the fresh gases. The value of the pressure prevailing in the heating gas circuit can be regulated by means of a throttle valve mounted in the excess gas discharge pipe.

   The sensible heat of the flue gases can be used, for example, for the preheating of the combustion air, or of the material to be treated.



   The circulation of heating gases in a circuit can be produced in different ways. The means by which the circulation of gas cases is advantageously produced depends, apart from the construction conditions, above all on the working temperature and on the pressure which the device producing the circulation of gases must overcome. Usually a centrifugal fan or propeller is sufficient.

   If, on the contrary, it is necessary to produce the circulation of very large quantities of heating gas by overcoming a relatively high pressure, the power of the device, serving to produce this circulation of the gases, becomes quite great; in this case, the heating gases are, in accordance with the invention, put into circulation by the kinetic energy of the fresh gases;.,

 <Desc / Clms Page number 4>

 introduced in one or more places.

   Thus, for example, to meet the energy requirements, a pressurized draft furnace is used, in which the fresh heating gases escape from a combustion chamber with high pressure and high speed and, by their kinetic energy, maintain the circulation of heating gases. The pressurized draft fireplace can be operated either by the pulsation process or by the uniform pressure process. The flue gas will be evacuated from the circuit advantageously with a pressure such that they can still actuate a gas turbine exhaust, which in turn controls the compressors for the gas and the combustion air.



   As the endurance limit of metals decreases rapidly above 5009, the pressurized draft furnace should always be used instead of a mechanical device for circulating the gases, when the working temperature is. significantly greater than 500. Above 800-900, the use of fans or blowers with metal propellers is also impossible. In this case also, the circulation of the heating gases is, according to the invention, produced by furnace draft / under pressure, which in turn provides virtually free of charge the energy for waxing the heating gases. fage. The process according to the invention therefore makes it possible to economically carry out heating by circulating gas even at temperatures above 800-1000.



   In many cases it will be advantageous to mount the device, producing the circulation of the heating gases, not in one place, but in two or more endpoints of the circuit. Likewise, it is possible to provide two or more heating gas circuits in a single desiccation and distillation apparatus. In addition, several of these apparatus can be placed next to each other. , and connect them together in such a way that the hot gases coming out of a device are returned to the two adjacent devices.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In the oven to achieve as uniform a temperature distribution as possible inside the appliance, in accordance with the invention, several heating gas channels are placed next to each other and connected. between them in such a way that they can be traversed by the heating gases following a direct current or following several parallel circuits. In addition, the direction of flow of the heating gases can also be reversed at regular time intervals. This inversion can be produced, depending on the construction of the heating device by circulation of gases, by inversion valves or registers, by reversing the direction of rotation of the device producing the circulation of gases, by reversing the direction of flow of the gases. fresh gas or the like.

   For each of the possible means mentioned above, the inversion can be carried out by hand or automatically by mechanical devices.



   The apparatus according to the invention consists of two or more heating gas channels, which are arranged next to or above one another and which are connected to each other by means of such that one or more heating gas circuits are possible. In each heating gas channel are interposed one or more vertical chambers or retorts, which can be distributed as desired in the channel. In general, these chambers will be so arranged that the heat exchange between the heating gas and the walls of the chambers is as great as possible. Likewise, the retorts or chambers can have any desired cross section. depending on the material to be treated, chambers with cifcular, elliptical or rectangular section will be chosen.

   The loading and unloading of the chambers or retorts can take place continuously or discontinuously. Likewise, it is possible to combine two or more chambers into a group, of which the chambers are loaded at the same time and unloaded at the same time.

 <Desc / Clms Page number 6>

 same time. In this case, it is advantageous to have, for the vapors and distillation gases which emerge, above the chambers a common collecting space, from which the gases are carried away further.



   In order for the material to slide easily out of the channels, the latter are advantageously widened slightly downwards. At high working temperatures, or in the case of materials which, during the distillation, exert a thrust due to 2: an expansion or swelling, it is at. recommend that the chambers be fitted with exterior ribs, which further increase the heat exchange between the heating gas and the chamber wall.



   As rotten building materials, chambers or retorts, steel is preferably used. Below 500-550 C, molten steel is sufficient, while above these temperatures one will use steels whose silicon endurance limit is increased by the addition of molybdenum, chromium or aluminum. these steels also have a greater resistance to attacks from chemical agents. Where appropriate, the chambers will also be constructed from refractory ceramics or refractory bricks. Heating gas channels can be constructed of molten steel or masonry.



  To avoid unnecessary loss of chalear, steel heating gas channels will be fitted with an internal or external heat-insulating coating.



   As the chambers are loaded from the top and are unloaded from the bottom, it is advantageous to place the apparatus on a supporting metal frame. This frame can at the same time serve to support the devices for loading the chambers.



   The accompanying drawings show by way of example some possible embodiments of the object of the invention.



   A first embodiment of an apparatus

 <Desc / Clms Page number 7>

 according to the invention is shown in Figures 1 and 2, vertical respectively in a longitudinal sectional view / and in horizontal section along the line II-II of FIG. 1.



   Another embodiment is shown in fig. 3 also in a vertical longitudinal sectional view, and in FIG. 4. in a horizontal section - following line IV-IV of figure 3.



   Fig. 5 shows another possible embodiment of the invention in a horizontal sectional view.



   Likewise, a fourth example of the apparatus according to the invention is shown in Figs. 6 and 7, while
Fig. 8 is a section taken along line VIII-VIII of FIG. 7 and
Fig. 9 shows a section along the line 1X-IX of FIG. 8.



   Fig. 10 schematically shows a particular arrangement of the heating gas circuit.



   Figures 1 and 2 show, as an embodiment of the apparatus according to the invention, a desiccation or distillation oven with sixteen chambers of elongated rectangular cross section; these chambers are arranged in groups of eight in two heating gas channels 1 and 2, which are also rectangular, so that in cross section (fig. 2) their longitudinal direction is located along the longitudinal direction of the heating channel or parallel to this direction. As furthermore emerges from FIG. 2, the chambers 3 are arranged in two rows of four chambers in each heating gas channel.

   So that the heating gases can circulate in a circuit, the heating gas channels are connected to each other at their ends by connecting pipes, in the shape of a semi-circle 4. The intermediate pieces 5 allow the channels to be connected. gas heating

 <Desc / Clms Page number 8>

 ge 1 and 2, from the rectangular elm, to the semicircle-shaped junction pipes 4. They serve at the same time as chambers, in which the circulating gases can mix with the fresh heating gases coming from burners 6 to 9. Depending on the direction of flow of the heating gases, either the burners 6 and 8 or the burners 7 and 9 are activated.

   If you do not attach great importance to a uniform temperature distribution, it is possible to work only with burners ö and 9.



   The propeller 11 controlled directly by an electric motor 10, is used to circulate the heating gases with a high speed. If it is desired to reverse the direction of flow of the heating gases, it suffices to change the direction of rotation of the electric motor, which can, if necessary, take place automatically.

   The gas burners are also switched on and off correspondingly. However, if the fresh heating gases come from a central gas-fired, oil-fired or grate-type fireplace used in accordance with the invention, this fireplace can also remain in continuous operation during the reversal of the direction of circulation of the heating gases, and it suffices to modify the connection of the ducts of the fresh heating gases in a corresponding manner .



   Above the burners 6 to 9, the excess gases are evacuated from the circuit through orifices 1 @. One opens each fcis that number of gas discharge orifices corresponding to the number of az burners put into action. For the adjustment of the pressure in the heating gas circuit, there are provided, in the flue gas discharge pipes (not shown), throttle valves or similar devices. The sensible heat of the flue gas can be used for preheating the bulk material to be treated, combustion air for the fireplace, or other material.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   In the exemplary embodiment according to Figures 1 and 2, the chambers 3 are joined by four into a group, the chambers of which can be loaded together and unloaded together. The vapors and gases, generated by the distillation in the chambers, arrive in a collecting space 13, which is closed in a gas-tight manner with respect to the outside air by means of a cover 14. From this collecting space 13 , the gases then flow through a pipe 15 into a collecting pipe 16 '(see in particular FIG.



    2). For the chambers, arranged in the heating gas channel, 1, corresponding gas pipes (not shown) are provided on the other longitudinal side of the apparatus.



   The four chambers of each group are closed at their lower part by a plate 17. As for the lids 14, the gas-tight closure is produced here also by a hydraulic guard or by a sand arch. The fixing of the plates 17 is not shown in FIGS. 1 and 2. These plates can be suspended, in the form of valves with pivoting movement, in articulations which, in turn, are fixed to the side walls of the heating gas channels; on the other hand, it is also possible to separately support the Plates 17 with the material to be treated lying on these plates, which relieves the heating gas channels to a great extent.



   The loading of the chambers takes place by lifting the cover 14 and filling these chambers with the material to be treated, during loading, the gas collecting space 13 is preferably closed on the side of the collecting pipe 13. Unloading of the gas. chambers takes place in a simple manner by removing the gas closing plates 17.
The heating / channels are mounted on cross beams 18, so that even at high temperatures no bending can occur. The transverse beams 18 rest on their c8té on long beams.

 <Desc / Clms Page number 10>

 
 EMI10.1
 t9, which sctit supported their extr6, nities by supports 20.

   These supports 20 are of such a height, -¯..t'on can
 EMI10.2
 have convenient access below the ch9flbres; they can also be extended: s upwards and Íhre used ¯ to support loading devices. figs. 1 and 2 show an exemplary embodiment in which two heating gas channels are available.
 EMI10.3
 sés next to each other. It is of course also possible to arrange the heating gas channels one above the other or to use both arrangements simultaneously.



  Figs. 5 and 4 show an apparatus, in Lecuel two heating az channels are arranged one above the other. Corime it is visible on the fib. 3, the heating gases flow in the rectangular channel 21 in one direction and flow in the opposite direction in the channel 22. The junction pipes d23 serve for the return
 EMI10.4
 Heating gases, and 1.izer.-ediaries 24 connect the rectangular heating gas channels to the semi-circular junction pipes 23.
 EMI10.5
 



  The circulation of the cijau-j2age gases is produced by a propeller 25, which is actuated by an electric motor 26. Here too, the
 EMI10.6
 direction of flow of the heating baz. The supply aes aaz fresh heating and the evacuation of excess gas from the circuit / are not shown on the freezes 3 and 4; we can achieve them in a manner analogous to what is the case in the following apparatus. 1 and 2.



   The vertical chambers 27 pass through the two heating gas channels and are also open at their upper and lower parts. They have an elliptical cross section and are arranged side by side - one another in groups of three or four. Contrary to what is the case in the apparatus according to fig.
 EMI10.7
 



  1 and 2, rooms 27 are not arranged in alieneraent

 <Desc / Clms Page number 11>

 one after the other in the direction of flow of the heating gases, but are offset from each other, which increases the transmission of heat from the heating gas to the walls of the heaters. bedrooms.



   The chambers 27 are joined by eleven into a group, and these eleven chambers of a group are loaded at the same time and unloaded at the same time. Correspondingly, these chambers comprise a common gas collecting space 28, from which the gases which are evolved arrive via a duct 29 to a collecting duct 30 (see in particular my fig. 4). The common lower closure of the chambers of a group is achieved here also by a plate 31, which can be fixed to the lower heating gas channel or to the supporting frame of the apparatus. Each gas collecting space 28 is closed by a cover 32.

   In the cover 32 as well as in the closure plate 31, the gas-tight closure is also effected by hydraulic guards or sand guards.



   The heating gas channels and the chambers are supported by transverse beams 33, which are mounted on longitudinal beams 34. At their ends, the longitudinal beams 34 rest on supports 35 of such a height that it is easy to reach. have 'access' from below to all parts of the desiccation or distillation apparatus.



   In the embodiments described above, the loading and unloading of the chambers take place discontinuously. But the construction of the apparatus is not fundamentally altered when the chambers can be continuously charged and discharged. Likewise, it is possible to combine several chambers in groups in a way other than in the apparatus shown in FIGS.



  1 to 4.



   In particular, in the case of retorts or chambers of great height, it may be provided, in accordance with the in-

 <Desc / Clms Page number 12>

 vention, not only two, but a larger number of heating gas channels, with different heating gas circuits, above and / OR next to each other. It is advantageous, in this case, to: ¯ 'Supply the heating gas circuits, from a central fireplace, with fresh heating gas.



   Another possible embodiment of the invention is shown in FIG. 5. Three heating gas channels 36, of identical rectangular cross section, are arranged side by side. In each gas heating channel are arranged three long cellars; - trans @ ersale bres 37, also sectional / rectangular. Intermediate pieces 38 connect the rectangular heating gas channels 36 to semicircular shaped junction pipes 39. These junction pipes are constructed in such a way that the flow of heating gas from the middle channel is divided by equally to penetrate the two adjacent channels.



   Unlike the devices described, so far, the embodiment following the rig. 5 does not have propellers or centrifugal fans to produce the circulation of the heating gases, but four burner chambers 40 to 43, from which fresh high voltage heating gases flow with great speed. The kinetic energy of the heating gases: cool is sufficient to keep the heating gases constantly circulating in the circuit. Depending on the direction of flow, either the burner chambers 40 and 43 or the burner chambers 41 and 42 are put into operation. Likewise, the excess gases are discharged through outlet openings 44 or 45.



   The burner chambers work, in the example considered, according to the principle of uniform pressure, so that the compressed gas that the compressed combustion air / must be supplied to them.



  An air blower 48 and a blower is provided for this purpose.

 <Desc / Clms Page number 13>

 flerie 49, which are actuated by a turbine 46, which is actuated by the flue gases from the burner chambers. The sensible heat of the flue gases can then still be used in an air heater 47. The air and gas pipes, running from the blowers 48 and 49 'to the various burner chambers 40 to 43, are not shown on fi g. 5.



   When using, in accordance with the invention, burner chambers, the working temperatures of the circulating heating gases may be above 1000. Likewise, the speed of circulation of. Heating gas can be increased in an extraordinary way, so that the output of the apparatus increases in a corresponding ratio. If the working temperature is above 600-700, the air heater 47 is advantageously placed in front of the exhaust gas turbine 46.



   The loading and unloading of the chambers 37 can take place continuously and discontinuously. Likewise, it is also possible here to arrange several heating gas channels next to each other, so that 'a battery of drying chambers and distillation chambers are obtained. The question of whether to charge and discharge each chamber separately, or whether to charge and discharge several chambers at the same time, depends only on the size of the apparatus.



   The invention further relates to the fact that a chamber or retort. or several chambers or retorts, united in a group, are arranged in the heating gas channel (s) in such a way that relative displacement between the chambers and the walls of the heating gas channel is possible. Furthermore, according to the invention, the chambers or retorts must have a construction such that relative displacement of the chambers between them is possible.



  In the exemplary embodiment according to FIGS. 6 to 9, he

 <Desc / Clms Page number 14>

 shown is a desiccation or distillation furnace, in which each aistillation chamber is surrounded by two heating chambers. Each series of five heating chambers, which surround a total of four distillation chambers, here constitutes a group, in which the chambers are loaded together and unloaded together.



   In the example of embodiment chosen, there is provided at the focal point four groups of heating chambers, which are united in a single device and which are arranged in two rows next to each other; the buttocks of the chambers as well as the individual chambers are mounted in parallel ar with respect to the flow of heating gas. Several groups of chambers, united in a seal device, can also be arranged in a single row, namely next to one another or one after the other with respect to the flow of gas. heating, retorts or individual chambers may be located in each rump in the longitudinal direction of the row.



   The circulation gases, heated to the dry up,?. 2-; necessary working time, enter the central channel 51, which is divided into two channels 52 and 53 (figs. 6 and 7). In each of these channels are arranged two heating groups, each comprising five heating chambers 54. of the five heating chambers surround a total of four chambers 55, intended to receive the material to be subjected to desolation. drying or distillation. The heating channels have a construction such that the chambers of each group can be loaded at the same time and unloaded at the same time.



   After the heating gases have given up a relatively small part of their sensible heat to the chambers 54 :, they reach the collecting channels 52 and 53 and are returned through the pipes 56 and 57 to the fan 58 serving to produce the gas circulation. (fig. 6). This fan is

 <Desc / Clms Page number 15>

 actuated directly by the electric motor 59 (fig. 7).



   Before entering the furnace, the heating gases are brought back to the desired working temperature by mixing therewith fresh heating gases. For this purpose, a gas burner 60 is provided between the fan 58 and the middle channel 51. The excess flue gases are discharged through the pipe 61, which is arranged directly on the casing or volute to the fan. so that the heating gases are distributed as uniformly as possible in all the heating chambers, a special deflector body 62 is arranged in the middle channel 51.

   But, if necessary, it can also be provided, in the channel 51, as well as in the channels b2 and 53, several guide blades (not shown) which make it possible to obtain not only a uniform distribution of the heating gases in the diffe - room rents, but at the same time also a reduction in losses due to eddies.



   In each group of four desiccation or distillation enclosures 55, there is provided a common gas collecting space 63 (fig. 6), with a gas outlet 64. Each gas collecting space is closed. by a cover 65, which is engaged: in a hydraulic guard 66. This hydraulic guard produces.a gas-tight closure, on the one hand, between the heating chamber and the distillation chamber, and, on the other hand, between the distillation chamber and the outside air.



   The distillation chamber is closed at its lower part by a cover 67, which is provided with a hydraulic guard. For the evacuation of the treated material, the cover 67 can be lowered or it can be tilted around an axis.



   The heating gas channels and the chambers rest on supports 68 which can if necessary also serve to support the loading devices.

 <Desc / Clms Page number 16>

 



   The method of mounting the heating chambers in the heating gas channel is shown in fig. 8. In the chosen arrangement, the chambers 54 are mounted so as to be movable on a frame 69, which is advantageously made of heavy sheet iron. To reduce heat loss, a refractory lining 70 is provided below the frame 69.



   In order that heating gas cannot escape from the heating gas channels to the outside, a resilient and easily yieldable sheet metal frame 71 is provided, which is attached, on the one hand, to the chambers. 54 and, on the other hand, to the base plate 72 or which is pressed against it by means of spring studs 91.

   The sheet metal frame 71 comprises a flange, which is engaged in a hydraulic guard 73, so that the aistiilation enclosures are closed in a gas-tight manner with respect to: @ the outside air, to ensure the airtightness of the troops of heating tubes upwards with respect to the gas collecting space 63, on the group of heating chambers is fixed a sheet metal frame 74 which at the same time carries the insulating gasket between the heating gas channel and The gas collecting space.

   The sheet metal frame 74 is engaged by a flange in the upper hydraulic guard 66, so that not only the gas collecting space 63 is gas-tight separated from the heating gas channels, but also displacements between the sheet metal frame 74 and the heating gas channels can be easily compensated.



   The heating gases are guided upwards and downwards by guide plates 75 inside the heating chambers, so that a good transmission of heat is obtained from the heating gas to the walls of the chambers. of heating. In the group of heating chambers shown in fig. 8, there is shown an arrangement such that the inlet and outlet openings for the heating gases are located, alternatively, in a chan-

 <Desc / Clms Page number 17>

 bre, at its lower part, and, in the adjacent chamber, at its upper part.

   However, it is also possible to arrange the heating gas inlet and outlet ports only at the upper part or only at the lower part of the chambers, so that the heating gas channels 51, 52 and 53 can be built notably lower.



   In order to achieve as uniform heating as possible of the heating chambers it can be seen that it is necessary to reverse the direction of flow of the circulating gases at regular time intervals. Fig. 10 shows schematically how the heating gas system can advantageously be constructed in this case, as well as when using a centrifugal fan to provide circulation of the heating gases. The furnace is represented by the rectangle 76. From the furnace two heating gas pipes 77 and 78 leave, each of which divides in front of the fan 79 producing the circulation of the gases.

   The branch conduits resulting from this division are arranged in pairs one above the other, so that two branch conduits can always be closed by two plane registers 80. The plane registers 80 are advantageously suspended from cables or chains, which pass over rollers 81.



   The fresh heating gases, necessary for the heating of the circulating gases, are introduced behind the fan 79 through the pipe 82 into the circuit, while. that excess flue gases are vented to the outside through
83 the tubing / provided on the ventilator. In fig. 10, the path of the circulating gases in one direction (which corresponds to the position of registers 80 as shown) is indicated by arrows a, while the other direction is. gas flow is indicated by arrows b. The sensible heat of the gases is preferably used beforehand.

 <Desc / Clms Page number 18>

 of smoke for preheating the combustion air.



   Fig. 9 shows, in a holizontal sectional view, a group of heating chambers consisting of five heating chambers 54. The individual heating chambers 54 are assembled together, in a gas-tight manner, by rigid sheets 85 in the form of a u , so as to arrange between them four distillation or desiccation chambers 53.



   When, for specific reasons, a relative displacement of the individual heating chambers with respect to one another. the other is desirable, it can be obtained, in accordance with the invention, for example by connecting the different heating chambers together, by elastic sheets 87 and by separating, using a particular device , for example the mpyen of threaded rods 84 and handwheels. main 86 (see fig. 6) the heating chambers more or less one of the other, so that the distillation chambers 53 increase.



   To limit the relative displacement, distance bolts 88 (fib. 9) are provided for each ribbed heating chamber. So that, during the backward movement, the heating chambers are not too close to each other, it is also provided, in the chambers provided with elastic sheets 87, sheets 89 in the foreground of u, which correspond to sheets 85, but have a shortened wing, however, so that there is sufficient room for fixing the -; elastic threads,
In the apparatus according to the invention, shown in FIGS. 6 to 9;

     the walls and the chambers are constructed in such a way that they can be dismantled separately or in groups in a simple way and also be moved in a horizontal direction, so that they can be brought together and moved apart one from the other, without compromising the gas-tight closure between the different enclosures, nor their tight closure with respect to the outside air. By making it possible to relocate individual rooms 54

 <Desc / Clms Page number 19>

   relative to each other and thus their spacing and by making it possible to increase in this way the internal width of the distillation enclosures 55, the unloading of these enclosures is considerably facilitated after the distillation operation is completed.

   



   The apparatus and process according to the invention are suitable for the drying, roasting or distillation of bulk materials of all kinds. In particular, they can be used advantageously for the incomplete combustion or the coking of coals.



   R e v e n d i c a t i o n s.



   ---------------------------- 1.- Appliance for heating, e.g. incomplete combustion, coking, distillation, roasting , drying, of bulk material, in which the heating gases are made to circulate in a circuit and they are maintained, in one or more places, at the working temperature desired in each case, by evacuating a quantity suitable flue gas and supplying fresh heating gases, characterized in that several chambers or vertical retorts, for the material to be heated, are arranged in one or more places in one or more closed channels serving to the heating gas guidance.


    

Claims (1)

2. e Appareil suivant la revendication 1, caractérisé en ce que plusieurs canaux à gaz de chauffage sont disposés l'un à coté de l'autre et sont reliés entre eux de telle manière qu'ilspeuvent être parcourus par les gaz de chauffage suivant un circuit continu ou suivant plusieurs circuits parallèles. 2. Apparatus according to claim 1, characterized in that several heating gas channels are arranged one beside the other and are interconnected in such a way that they can be traversed by the heating gases according to a continuous circuit or following several parallel circuits. 3.- Appareil suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que plusieurs canauxà gazde chauffage sont disposés l'un au-dessus de l'autre, et les chambres de chauffage, mon- tées dans ceux-ci, sont baignées de façon multiple, à des hau- teurs différentes, par un ou plusieurs courants de gaz de EMI19.1 rha 11f'f' A P'P.- <Desc/Clms Page number 20> 4.- Appareil suivant les revendications 1 à 3, caractérise en ce que, dans un canal de circulation,des gaz de chauffage avec plusieurs groupes de chambres de chauffage, à sens d' é- coulement réversible, en avant et en arrière de chaque groupe de chambres est disposé un brûleur, et les différents brû- leurs sont mis en action et hors d'action de telle manière que le brûleur, 3.- Apparatus according to claims 1 and 2, characterized in that several heating gas channels are arranged one above the other, and the heating chambers, mounted therein, are bathed so multiple, at different heights, by one or more gas streams of EMI19.1 rha 11f'f 'A P'P.- <Desc / Clms Page number 20> 4.- Apparatus according to claims 1 to 3, characterized in that, in a circulation channel, heating gases with several groups of heating chambers, in the direction of reversible flow, in front and behind each group of chambers is arranged a burner, and the different burners are switched on and off in such a way that the burner, situé en avant de chaque troupe de chambres dans le sens d'écoulement au moment considéré, réchauffe les gaz en circulation. located in front of each group of chambers in the direction of flow at the time considered, heats the circulating gases. 5. - Appareil suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que le réchauffage des gaz en circulation est produit par un ou plusieurs foyers centraux, qui sont reliés aux cir- cuits de circulation des gaz de chauffage par des conduites pouvant être fermées. 5. - Apparatus according to claims 1 to 3, characterized in that the heating of the circulating gases is produced by one or more central hearths, which are connected to the circulation circuits of the heating gases by conduits which can be closed. 6. - Appareil suivant les revendications 1 à 5, caractérisé en ce que deux canaux à gaz de chauffage, munisde brûleurs et de chambres de chauffage, sont reliés à un troisième canal à gaz de chauffage, de telle manière que les gaz en circula- tion, sortant des canaux chauffés par les brûleurs, parcourent le troisième canal et participent ensuite partiellement '.% la circulation à travers les canaux chauffés. 6. - Apparatus according to claims 1 to 5, characterized in that two heating gas channels, provided with burners and heating chambers, are connected to a third heating gas channel, such that the gas circula- tion, leaving the channels heated by the burners, pass through the third channel and then participate partially in the circulation through the heated channels. 7.- Appareil suivant les revendications 1 à 5 et en particulier la revendication 6, caractérisé en ce que les az en excès de la circulation des gaz de chauffage servent à faire marcher une turbine à gaz d'échappement et/ou servent au chauffage d'un réchauffeur pour le.chauffage préalable de l'air de combustion. 7.- Apparatus according to claims 1 to 5 and in particular claim 6, characterized in that the excess az of the circulation of the heating gases are used to operate an exhaust gas turbine and / or are used for heating d '' a heater for preheating the combustion air. 8.- Appareil suivant les revendications 1 à 7, caractérisé en ce que les dispositifs de combustion sont constitués par ces foyers à tirage sois pression. 8.- Apparatus according to claims 1 to 7, characterized in that the combustion devices are constituted by these draft fireplaces be pressure. 9.- Appareil suivant les revendications 1 à 8, caractérisé en ce que les chambres de chauffage possèdent une section transversale allongée, sensiblement rectangulaire, dont le sens longitudinal s'étend dans le séns d'écoulement ou paral- lèlement au sens d'écoulement des gaz @e chauffage. <Desc/Clms Page number 21> 9.- Apparatus according to claims 1 to 8, characterized in that the heating chambers have an elongated, substantially rectangular cross section, the longitudinal direction of which extends in the flow sens or parallel to the flow direction. gas @e heating. <Desc / Clms Page number 21> 10.- Appareil suivant les revendications 1à 9, caractérisé en ce que dans les canaux à gaz de chauffage sont disposées plusieurs chambres ou cornues verticales, qui sont chargées et déchargées séparément ou plusieurs à la fois, et, dans le cas où plusieurs chambres sont disposées dans un canal à gaz de chauffage, ces chambres sont disposées en une rangée à coté et/ou à la suitel'une de l'autre, une rangée de cham- bres pouvant éventuellement être décalée par rapport à la précédente. 10.- Apparatus according to claims 1 to 9, characterized in that in the heating gas channels are arranged several vertical chambers or retorts, which are loaded and unloaded separately or several at a time, and, in the case where several chambers are arranged in a heating gas channel, these chambers are arranged in a row beside and / or following one another, a row of chambers possibly being able to be offset with respect to the preceding one. 11.- appareil suivant les revendications 1 à 9, caractérisé en ce que deux ou un plus grand nombre de chambres ou cornues sont réunies en un groupe, qui comporte, de manière connue, un espace collecteur commun pour les vapeurs et gaz qui se dégagent et dont les différentes chambres peuvent être char- gées et déchargées en même temps. 11.- apparatus according to claims 1 to 9, characterized in that two or a greater number of chambers or retorts are united in a group, which comprises, in known manner, a common collecting space for the vapors and gases which are released. and whose different chambers can be loaded and unloaded at the same time. 12. - Appareil suivant les revendications 1 à 11, caractérisé en ce que des groupes de plusieurs chambres sont disposés à la suite et/ou à côté l'un de l'autre. 12. - Apparatus according to claims 1 to 11, characterized in that groups of several chambers are arranged after and / or next to one another. 13.- Appareil suivant les revendications 1 à 12, caractérisé en ce que, dans le cas d'un chargement et d'un déchargement continus, les chambres ou groupes de chambres sont fermés à leur partie supérieure par un couvercle qui peut être sou- levé, et à leur partie inférieure par une .plaque pouvant p.i- voter ou pouvant être déplacée verticalement, la plaque de fond étant fixée au canal à gaz de chauffage ou à une charpente de support pour le ou les canaux à gaz de chauffage. 13.- Apparatus according to claims 1 to 12, characterized in that, in the case of continuous loading and unloading, the chambers or groups of chambers are closed at their upper part by a cover which can be sub- raised, and at their lower part by a plate capable of pivoting or being able to be moved vertically, the bottom plate being fixed to the heating gas channel or to a support frame for the heating gas channel (s). 14.- Appareil suivant les revendications 1 à 13, caractérisé en ce que les canaux à gaz de chauffage, consistant en une ou plusieurs parties, sont montés sur une charpente en fer, dont les appuis supportent également les dispositifsde char- gement. 14.- Apparatus according to claims 1 to 13, characterized in that the heating gas channels, consisting of one or more parts, are mounted on an iron frame, the supports of which also support the loading devices. 15. - Appareil suivant les revendications 1 à 14, caractérisé en ce que les parois de canaux à gaz de chauffage sont cons- truites, de manière connue, en maçonnerie ou en plaques de tôle avec un revêtement calorifuge intérieur, et les cornues <Desc/Clms Page number 22> 16.- Appareil suivant les revendications 1 à 13, caractéri se en ce qu'une ou plusieurs chambres ou cornues, réunies en un groupe, sont intercalées dans le ou les circuits des gaz de chauffage, de telle manière, que les chambres ou cornues peu- vent, soit individuellement soit à plusieurs, être déplacées l'une par rapport à l'autre, et/ou par rapport au canal à gaz de chauffage. 15. - Apparatus according to claims 1 to 14, characterized in that the walls of the heating gas channels are constructed, in known manner, of masonry or sheet metal with an internal heat-insulating coating, and the retorts <Desc / Clms Page number 22> 16.- Apparatus according to claims 1 to 13, characterized in that one or more chambers or retorts, united in a group, are interposed in the circuit or circuits of the heating gases, such that the chambers or retorts can, either individually or in groups, be moved relative to one another, and / or relative to the heating gas channel. 17.- Appareil suivant les revendications 1 à 16, caractérisé en ce que plusieurs groupes de chambres ou cornues sont réunis en un dispositif et sont disposés suivant une rangée à côté ou à la suite l'un de l'autre dans le courant de gaz de d@auf- fage. 17.- Apparatus according to claims 1 to 16, characterized in that several groups of chambers or retorts are combined in a device and are arranged in a row next to or following one another in the gas stream of d @ auf- fage. 18.- Appareil suivant la revendication 17, caractérisé en ce qu'un=ou plusieursrangées de groupes de cornues ou cham- bres sont réunies en un four. 18.- Apparatus according to claim 17, characterized in that one = or more rows of groups of retorts or chambers are combined in an oven. 19.- Appareil suivant les reavendications 17 et 18, caractérisé en ce que, dans le cas de rangées de groupes de cornues ou cham- bres disposées à côté l'une de l'autre, les groupes de cornues ou chambres des différentes rangées sont montés en parallèle par rapport au courant de gaz en circulation . 19.- Apparatus according to claims 17 and 18, characterized in that, in the case of rows of groups of retorts or chambers arranged next to one another, the groups of retorts or chambers of the different rows are mounted in parallel with respect to the circulating gas stream. 20. - Appareil suivant les revendications 17 et 18, caractérisé en ce que, dans le cas de groupes de cornues ou chambres dis- posées suivant une rangée, les groupes sont montés en aparal- lèle par rapport au courant de gaz en circulation, et les cor- nues ou chambres de chaque groupe son-; disposées dans le sens longitudinal de la rangée. 20. - Apparatus according to claims 17 and 18, characterized in that, in the case of groups of retorts or chambers arranged in a row, the groups are mounted in parallel with respect to the circulating gas stream, and the horns or chambers of each sound group; arranged in the longitudinal direction of the row. 21.- appareil suivant les revendications 1 à 20, caractérisé en ce que des pales directrices ou des corps déflecteurs sont montés dans le canal à gaz de chauffage pour assurer la répar- tition uniforme des gaz en circulation sur les différentes cornues ou chambres ou sur les groupes de cornues ou chambres. 21. Apparatus according to claims 1 to 20, characterized in that guide vanes or deflector bodies are mounted in the heating gas channel to ensure the uniform distribution of the gases circulating on the various retorts or chambers or on groups of retorts or chambers. 22.- Appareil suivant les revendications 1 à 21, caractérisé en ce que chaque cornue.. ou chambre individuelle, ou chaque groupe de cornues ou chambres, peut être soulevé séparément au canal à gaz de chauffage. <Desc/Clms Page number 23> 22.- Apparatus according to claims 1 to 21, characterized in that each retort .. or individual chamber, or each group of retorts or chambers, can be lifted separately to the heating gas channel. <Desc / Clms Page number 23> 23.- Appareil suivant les revendications 1. à 22, caractérisé en ce que les cornues ou chambres sont mon-tées sur un cadre calorifugé de façon à pouvoir être dépecées individuellement ou par groupes. 23.- Apparatus according to claims 1. to 22, characterized in that the retorts or chambers are mounted on a heat-insulated frame so as to be able to be cut up individually or in groups. 24.- Appareil suivant les revendications 1 à 23, caractérisé en ce que chaque groupe de cornues ou chambres est fermé de façon étanche par rapport au canal à gaz de chauffage, aux enceintes de distillation et à l'air extérieur, par des tôles élastiques et/ou des gardes hydrauliques. 24.- Apparatus according to claims 1 to 23, characterized in that each group of retorts or chambers is sealed with respect to the heating gas channel, to the distillation chambers and to the outside air, by elastic sheets and / or hydraulic guards. 25.- Appareil suivant les revendications 1 à 24, caractérisé en ce qu'une enceinte de dessiccation ou de distillation est située entre chaque paire de chambres de chauffage d'un grou- pe de cornues ou chambres. 25.- Apparatus according to claims 1 to 24, characterized in that a desiccation or distillation chamber is located between each pair of heating chambers of a group of retorts or chambers. 26.- appareil suivant la revendication 25, caractérisé en ce que les chambres de chauffage sont reliées entre elles, rigi- dament et de façon étanche aux gaz, par des tôles en force de U eu analogues. 26.- Apparatus according to claim 25, characterized in that the heating chambers are connected to one another, rigidly and in a gas-tight manner, by U-force plates or the like. 27.- Appareil suivant la revendication 25, caractérisé ence que les chambres de chauffage sont reliées entre elles, de façon étanche et élastique, par exemple, par des tôles élas- tiques. 27.- Apparatus according to claim 25, characterized in that the heating chambers are interconnected in a sealed and resilient manner, for example, by elastic sheets. 28.- appareil suivant la revendication 27, caractérisé en ce que les déplacements des chambres sont limités par des pièces maintenant l'écartement, par exemple par des tôles pliées en forme de U et /ou des boulons d'écartement. 28.- apparatus according to claim 27, characterized in that the movements of the chambers are limited by parts maintaining the spacing, for example by sheets bent in the shape of a U and / or spacing bolts. 29. - Appareil suivant les revendications 27 et 28; caracté- risé en ce que le déplacement des chambres est produit par des dispositifs tels que des tiges filetées ou analogues. 29. - Apparatus according to claims 27 and 28; characterized in that the displacement of the chambers is produced by devices such as threaded rods or the like. 30. - Appareil suivant les revendications 1 à 29, caractérisé en ce que, dans le cas de l'utilisation d'un appareil centri- fuge pour produira la circulation des gaz de chauffage, en 'vue de l'inversion continuelle du sens d'écoulement des gaz, les conduites d'amenée de gaz au four sont divisées en branche- <Desc/Clms Page number 24> ments et peuvent être raccordées à volonté à la conduite de refoulement ou la conduite d'aspiration de l'appareil centri- fuge. 30. - Apparatus according to claims 1 to 29, characterized in that, in the case of the use of a centrifugal apparatus to produce the circulation of the heating gases, with a view to the continual reversal of the direction of gas flow, the gas supply lines to the furnace are divided into branch- <Desc / Clms Page number 24> elements and can be connected as desired to the pressure line or the suction line of the centrifuge. 31. - Appareil suivant la revendication 30, caractérisé en ce que les conduites de branchement sont disposées par paires à côté ou au-dessus l'une de l'autre et peuvent être fermées alternativement par des registres plans ou analogues. 31. - Apparatus according to claim 30, characterized in that the branch pipes are arranged in pairs next to or above one another and can be closed alternately by plane registers or the like. 32.- Procédé pour le chauffage, par exemple pour la combustion incomplète, la cokéfaction, la distillation, le grillage, la dessiccation, de matières en vrac, dans lequel on fait circu- ler suivant un circuit des gaz servant au chauffage et on les maintient à la température de travail désirée dans chaque cas pour l'amenée de gaz de chauffage frais, caractérisé en ce que des chambres ou cornues de position fixe sont, de façon conti- nue ou de façon discontinue, chargées de matière traiter à leur partie supérieure et sont déchargées à leur partie inférieure et en ce que la circulation des gaz de chauffage est produite par l'énergie cinétique des gaz de chauffage frais introduits en un ou plusieurs enaroits. 32.- Process for the heating, for example for incomplete combustion, coking, distillation, roasting, drying, of bulk materials, in which gases used for heating are circulated in a circuit and are maintains at the desired working temperature in each case for the supply of fresh heating gas, characterized in that the chambers or retorts of fixed position are continuously or discontinuously loaded with material to be treated in their part upper and are discharged at their lower part and in that the circulation of the heating gases is produced by the kinetic energy of the fresh heating gases introduced in one or more enaroits. 33.- Procédé suivant la revendication 32, caractérisé en ce qdon produit la combustion d'un mélange de combustible et d'air, servant à engendrer les gaz de chauffage frais, dais une ou plusieurs chambres de combustion suivant le procédé par pulsations ou le procédé à pression uniforme, et on fait pénétrer les gaz de chauffage frais à haute tension avec une grande vitesse 'dans le circuit à gaz de chauffage. 33.- Method according to claim 32, characterized in that qdon produces the combustion of a mixture of fuel and air, serving to generate the fresh heating gases, canopy one or more combustion chambers according to the pulsation process or the uniform pressure process, and the fresh high voltage heating gases are passed with high velocity into the heating gas circuit. 34.- Procédé suivant les revendications 32 et 33, caractérisé en ce qu'on inverse le sens d'écoulement des gaz de chauffage, automatiquement ou à la nain, de temps en temps, par une mise en action appropriée des brûleurs fournissant les gaz de chauf- fage frais et par un raccordement approprié des conduites d'a- menée de ceux-ci. 34.- Method according to claims 32 and 33, characterized in that reverses the direction of flow of the heating gases, automatically or dwarf, from time to time, by an appropriate actuation of the burners supplying the gases fresh heating and by a suitable connection of the ducts of these. 35.- Procédé suivant les revendications 32 à 34, caractérisé en ce qu'on divise les gaz, servant au chauffage des chambres <Desc/Clms Page number 25> ou cornues, pendant leur circuit, de manière connue, en un nombre désiré quelconque de courants parallèles. 35.- Process according to claims 32 to 34, characterized in that the gases used for heating the chambers are divided. <Desc / Clms Page number 25> or retorts, during their circuit, in a known manner, in any desired number of parallel currents.
BE408152D BE408152A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE408152A true BE408152A (en)

Family

ID=72785

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE408152D BE408152A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE408152A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE408152A (en)
EP1216129B1 (en) Gas oven for continuous curing in particular rubber products
EP0271392B1 (en) Boiler using solid fuel, particularly a boiler using wood
EP2573462B1 (en) Heating system fired with individualised solid fuel elements
WO2022029373A1 (en) Oven for the oenological heating of wood
BE705875A (en)
FR3019272B1 (en) FUEL AIR CIRCUIT AND BURNER GAS DISCHARGE FOR WOOD PELLET STOVE, AUTONOMOUS FOR HOUSEHOLD USE
BE381771A (en)
BE389966A (en)
BE566328A (en)
FR2989871A1 (en) Barbecue for cooking e.g. pork, has manual fan for regulating perfectly homogeneous temperature on entire furnace of barbecue and being provided with main air collector followed by tube or air blowing unit directed to bottom of furnace
BE621331A (en)
EP3608592A1 (en) Heating device comprising at least one air injection rail
WO2006075076A1 (en) Gas baking furnace for rubber products
BE378156A (en)
CH94881A (en) Method of heating furnaces and device for its implementation.
FR2947037A1 (en) Heating apparatus for use in double hearth chimney, has air introduction duct opened on combustion product target from combustion furnace towards evacuation opening that evacuates combustion products formed with combustion hearth
BE867995A (en) PLANT FOR HEAT TREATMENT OF RAW MATERIALS INTENDED FOR GLASS FUSION
BE503878A (en)
BE629511A (en)
FR3024139A1 (en) PROCESS FOR COOKING CERAMIC PRODUCTS IN A CONTINUOUS TUNNEL FURNACE
BE409933A (en)
BE448783A (en)
CH277929A (en) Method for regulating combustion and apparatus for carrying out this method.
BE514675A (en)