BE406832A - - Google Patents

Info

Publication number
BE406832A
BE406832A BE406832DA BE406832A BE 406832 A BE406832 A BE 406832A BE 406832D A BE406832D A BE 406832DA BE 406832 A BE406832 A BE 406832A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
line
relay
current
circuit
earth
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE406832A publication Critical patent/BE406832A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G08SIGNALLING
    • G08BSIGNALLING OR CALLING SYSTEMS; ORDER TELEGRAPHS; ALARM SYSTEMS
    • G08B23/00Alarms responsive to unspecified undesired or abnormal conditions
    • GPHYSICS
    • G08SIGNALLING
    • G08BSIGNALLING OR CALLING SYSTEMS; ORDER TELEGRAPHS; ALARM SYSTEMS
    • G08B29/00Checking or monitoring of signalling or alarm systems; Prevention or correction of operating errors, e.g. preventing unauthorised operation
    • G08B29/02Monitoring continuously signalling or alarm systems
    • G08B29/06Monitoring of the line circuits, e.g. signalling of line faults

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Computer Security & Cryptography (AREA)
  • Business, Economics & Management (AREA)
  • Emergency Management (AREA)
  • Alarm Systems (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Système de signalisation électrique " 
La présente invention   oonoerne   en général des sys- tèmes de signalisation électriques et elle s'applique en particulier à des installations de sûreté telles que des installations d'alarme en oas d'incendie et d'effraction, bien que certaines caractéristiques de l'invention puissent être utilisées dans d'autres installations de communication. 



   Un but général de l'invention   oonsiste   à augmenter la sûreté et l'utilité des installations électriques de sûreté en faisant en sorte que leur fonctionnement soit moins sujet à interruption par des perturbations dans les lignes, que ces 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 perturbations soient dues à des causes inévitables ou à la malveillanoe. 



   Un autre but consiste à empêoher que tout défaut de ligne qui ne rend pas la ligne totalement inutilisable pour la signalisation ne transmette une fausse alarme, tout en donnant en même temps une indioation signalant la pertur- bation sur la ligne et reliant la ligne à un circuit d'alar- me d'une façon différente, pour que la ligne soit toujours capable de transmettre un signal en cas d'alarme réelle, tout en envoyant un signal avertisseur lorsque la ligne est entièrement hors de service.

   , 
Un autre but consiste à utiliser, dans une installa- tion d'alarme en oas d'effraotion, des organes ou dispositifs au moyen desquels le circuit d'alarme local   d'un   Immeuble protégé puisse être remis en état à partir d'une centrale, et à monter, dans l'immeuble, un signal indiquant à l'occu- pant ou à un gardien, que le   circuit   est en bon état. 



   La fig. 1 des dessins annexés est un plan sohéma- tique de l'ensemble d'une installation conforme à l'inven- tion. 



   La fig. 2 est un schéma de détail des circuits d'une partie d'une installation d'alarme en cas d'incendie, Installation établie dans l'immeuble protégé P et dans une station centrale. 



   La fig. 3 est un sohéma simplifié des circuits de la même partie de l'installation que dans la fig. 2. 



   La fig. 4 est un schéma simplifié d'une variante du circuit représenté dans la fig. 3 et installé dans l'im- meuble. 



   La fig. 5 est un schéma de détail d'une installa- tion d'alarme en oas d'effraotion, conforme à l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La fig. 6 est un schéma simplifié des circuits, montrant les caractéristiques les plus importantes du   oir--   ouit représenté dans la fig. 5. 



   La fig.   7   est un sohéma de détail d'une variante du circuit représenté dans la fig. 6. 



   La fig. 8 est un sohéma d'un transmetteur automa-   tique   de signal d'alarme   oodifié.   



   La fig. 9 est un schéma de détail des circuits d'un panneau de surveillanoe des lignes de poste oentral. 



   L'installation complète représentée dans la   tige   1 indique les appareils montés à chaque poste et constitués par un groupe d'appareils indiqués par P et auxquels est reliée une bouole de proteotion L, ces appareils étant reliés en outre à une centrale CS par une ligne SL. A la centrale CS chaque ligne SL est reliée, par un panneau SP de surveillance d'abonnés, à un transmetteur code T qui, lorsqu'il est ao- tionné, se relie lui-même, au moyen d'un chercheur de ligne LF, avec lequel il est combiné, à l'une queloonque de plu- sieurs lignes HL aboutissant à des postes d'incendie ou de police SD. Aux postes SD chaque ligne HL est reliée à un en- registreur Individuel d'alarme AR.

   Chaque ligne HL de poste est également reliée, à son extrémité qui se trouve à la centrale à un panneau HP de surveillance des lignes de poste, le but de ce panneau étant d'indiquer aux chercheurs de ligne LF si cette ligne particulière de poste HL est en état de transmettre un signal d'alarme. 



  L'alarme en oas d'Incendie. 



   Dans la fig. 2 l'équipement de l'immeuble protégé comporte une boucle L constituée par deux conducteurs 11 et 12 montés en dehors d'une boite de commande P, dont ils sor- tent et dans laquelle ils rentrent. Des dispositifs 13 montés 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 en pont sur les conducteurs 11 et 12 entrant en action en oas de danger peuvent fermer le circuit de ces conducteurs en cas d'incendie. Quelques-uns des dispositifs 13 peuvent être des dispositifs thermostatiques et d'autres dispositifs 13 peuvent être des boites à tirette actionnées à volonté pour oourt-oirouiter les conducteurs 11 et 12. 



   La boite de commande P   contient   des relais 1, 0 et   2,,   un rhéostat 14, un rhéostat 15, une sonnerie d'alarme 16 et une touche ou olef de rappel Z actionnée à la main.. 



  La clef Z représentée est constituée par deux parties dis-   tinotes   pour simplifier les connexions du   circuit,   mais en réalité elle est constituée par plusieurs organes de oon- tact actionnés par une seule poignée. Le relais 1 est un relais sensible à déolanohement rapide lorsque son circuit de fonctionnement est interrompu. Le relais 0 est un relais marginal qui est normalement traversé par un oourant d'une valeur déterminée   d'avance,   mais qui reste hors d'action jusqu'à ce que le courant qui le traverse augmente et dé- passe la valeur normale. Le relais 0 oomporte un verrou mécanique 17 qui le bloque une fois qu'il a attiré son ar- mature et qui le maintient bloqué. Le relais 2 est un relais à déolanohement lent. 



   La ligne SL reliant la botte de commande P au panneau SP de surveillance des abonnés à la centrale est constituée par deux conducteurs métalliques X et Y. 



   Le panneau SP de surveillanoe des abonnés contient deux relais marginaux 3 et 4, un relais sensible 8 à déolan- ohement rapide, deux relais 6 et   7   à   déolanohement   lent, une batterie principale 18, une batterie auxiliaire 19, un relais 10 avertisseur de perturbation, un ronfleur 20 aver- tisseur de perturbation, des lampes d'avertisseur, une blan- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 che, une rouge et une bleue W, R, B respectivement, des rhéostats limiteurs de oourant 21, 22 et 23, et une touohe ou clef A. La clef A est représentée en deux parties, mais il est bien entendu qu'elle est constituée en réalité par une clef unique oomportant une poignée de manoeuvre unique. 



  Le relais 0 est réglé de façon à entrer en action avant les relais marginaux 3 et 4, et le relais 2 à déolanohement lent est oaloulé de façon à   déolanoher   plus rapidement que les relais à déolanohement lent 6 et 7. 



   La clef A du panneau SP de surveillance des abonnés et la clef Z de la boite de commande P montée dans l'immeu- ble de l'abonné ne servent qu'à ramener l'ensemble à l'état normal après la transmission d'un signal d'alarme ou en oas de perturbation dans le circuit. C'est pourquoi elles ont été supprimées dans le schéma simplifié des circuits, fig. 3. 



   Dans la fig. 3, tous les relais se trouvent dans leur position normale d'attente. Un circuit est fermé à partir de la batterie en passant par la ligne   X,   la boucle L, la ligne Y et aboutissant au sol, sur le panneau de sur- veillanoe SP. Ce   circuit   est représenté en traits pleins et il est le suivant :

   batterie 18 à la centrale, oontaots T2, F2 du relais 8, oontaots T2, B2 du relais 4, enroulement du relais 4, oontaots Tl, Bl du relais 4, ligne X, contacts Tl, F1, relais 2, enroulement du relais 2, boucle 11, 12, 24, oontaots F3, T3 du relais 2, enroulement du relais 0, oontaots T2, B2 du relais 0, oontaots T3, F3 du relais 1, enroulement du relais 1. ligne Y, contacts B4,   T4   et enroulement du relais 3, oontaots T2, B2 du relais 3, oon- taots F4, T4 et enroulement du relais 8, enroulement du re- lais 7, et contacts   F5,   T5 du relais 8 et le sol. (Lorsque le numéro du contact est précédé de la lettre T, le contact 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 est un contact d'armature. La lettre F indique un contact antérieur et la lettre B,un contact postérieur). 



   La valeur du oourant est suffisante pour maintenir les relais 7 et 8 et les relais 1 et 2 de la botte de comman- de P en action, mais elle est insuffisante pour actionner le relais marginal 0 et les relais marginaux 3 et 4. Tant que le relais 7 fonctionne, il ferme par ses contacta T et F un circuit pour le relais 6. De son coté le relais 6 ferme un circuit partant de la batterie et aboutissant aux oon- duoteurs d'entrée 25 et 26 du transmetteur code T. Il suf- fira de dire que le transmetteur code Test verrouillé de façon à ne pouvoir fonctionner, tant que le oourant de la batterie arrive à ses bornes 25 et 26. 



  Le fonctionnement normal. 



   Lorsqu'un inoendie se déclare, les conducteurs de boucle 11 et 12 sont court-cirouités, ce qui fait qu'ils mettent la résistance 24 hors circuit. L'augmentation de l'intensité du oourant est suffisante pour actionner le re- lais 0 et dès que ce relais est entré en action, il est verrouillé par le verrou 17. En entrant en action, le relais 0 coupe le circuit indiqué en traits forts et passant par les contacts T2, B2 du relais 0, ce qui provoque le déolan- ohement immédiat du relais 1 et du relais 8. Les circuits des relais 2 et 7 sont aussi ouverts, mais ces relais sont à déolanohement lent. 



   Le déolanohement du relais 8 relie la batterie 18 par l'enroulement du relais 7 aux deux oôtés de la ligne X et   Y,   de la façon suivante: batterie 18, contacts T2, B2 du relais 8, enroulement du relais 7, contacts Tl, Bl du relais 8, contact T2 du relais 4, contacts B3, T3 du relais 8, contact B2 du relais 3. A partir du contact T2 du relais 4 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 le circuit continue comme précédemment jusqu'à la ligne X. 



  A partir du contact B2 du relais 3 le circuit continue comme précédemment jusqu'à la ligne Y. 



   Le résultat est que le courant de la batterie est envoyé à travers le relais 7 aux deux conducteurs X et Y montés en parallèle. S'il y a un chemin aboutissant à la terre et partant soit du conducteur X, soit du conducteur Y, le courant de la batterie 18 traversera le relais   7   avant que ce dernier ait eu le temps de déolanoher. Toutefois, il ne peut y avoir aucune mise à la terre de ce genre, parce que, le relais 0 étant verrouillé dans sa position de fonc- tionnement, tout chemin aboutissant au sol et à la ligne X ou à la ligne Y est ouvert sur le contact Bl du relais O. 



  Le fonotionnement du relais 0 met les contacts Tl, F1 à la terre pour aotionner par un circuit local la sonnerie d'alarme 16 montée dans la boite P (fig. 2). 



   Finalement le relais 7 abandonne son armature et ouvre le circuit du relais 6. Le relais 6   déolanche   le trans- metteur pour envoyer un signal d'alarme. 



  Le fonotionnement en oas de coupure sur la   ligne   X : 
Si la ligne   X   se trouve ooupée, pour une raison quelconque, entre le panneau SP et la boîte d'abonnés P, les relais 1 et 8 déolanohent immédiatement. 



   Le déolanohement du relais 8 relie de nouveau la batterie 18 au relais   7   à partir du sol jusqu'aux deux oon- duoteurs X et Y. Aucun courant ne peut passer par le con- duoteur X, qui est ooupé. Aucun courant ne passe par   le,oon-   duoteur Y, parce que les contacts F3, T3 du relais 1 sont ouverts. Toutefois, le déolanohement du relais 1 a fermé un circuit partant du sol et passant par les contacts Tl, Bl du relais 0, les contacts B3, T3 du relais 1, B2, T2 et l'en- roulement du relais 0 pour aboutir au contact T3 du relais 2. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Lorsque le   relais &   déolanohement lent 2 entre en aotion, ce circuit est prolongé à partir du contact TS du re- lais 2 jusqu'au contact B3 et au conducteur 11. Le déolanohe- ment du relais 2 ferme aussi le contact T2, B2 reliant le conducteur 12 à la ligne Y. Les conducteurs en bouole 11 et 12, 24 sont laissés en série avec le relais   0   entre la terre et la ligne Y. Le courant de la batterie traverse le relais 7 et le relais 3 pour arriver au conducteur de ligne Y. Comme le relais 2 à déolanohement lent déolanohe plus rapidement que le relais 7 à déolanohement lent, ce dernier est ré-exoité avant d'avoir ouvert ses contacts F et T. 



   Une coupure de la ligne X ne fait pas déclanchér le transmetteur T. 



   En oas de coupure sur la ligne   X,   l'élimination des relais 1, 2, 3 et 8 et de la ligne X augmente suffisamment le oourant passant dans le relais marginal 0 pour faire fonc- tionner ce relais. Pour empêoher ce fonctionnement, des ré-   sistances   14 et 15 (fig.   2)   sont montées en série avec le contact B1 du relais 0 et le contact B2 du relais 2   respeoti-   vement, ces résistances étant mises en circuit à la suite du déclanchement des relais 1 et 2. 



   Si un signal d'alarme est donné, les conducteurs 11, 12, 24 sont oourt-oirouités, ce qui augmente l'intensité du courant de façon à aotionner le relais 0, qui ouvre les contacts B1, Tl et, en même temps, le chemin allant à la terre à partir du conducteur Y. L'interruption du courant ouvre le circuit par ltintermédiaire du relais 7, qui, ! son tour, déolanohe le relais 6, qui fait déolanoher le transmetteur T. 



   Si la ligne X est non seulement coupée, mais encore mise! la terre à la centrale, le oourant partant de la bat- terie 18 et traversant le relais 4 pour aller à la terre aug- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 mentera dans la ligne X et fera fonctionner le relais 4. Le relais 4 se bloque dans le circuit partant de la batterie, passant par les contacts T3, F3, son enroulement et les contacts Tl, F1 pour aboutir à la terre.   Ceci   ouvre le oir- cuit allant à la ligne X sur les contacts B2, T2, ce qui empêche tout nouveau passage du oourant à travers le relais 7 jusqu'à la terre sur la ligne X. Lorsque le relais 4 fonc- tionne, il ferme un circuit partant de la batterie 18, pas- sant par le relais 7, par les contacts T2, F2 du relais 4 et aboutissant au contact T3 du relais 3. 



  Le fonotionnement en oas de coupure sur la ligne Y : 
En cas de coupure sur la ligne Y, le courant tra- versant les relais 4, 2, 0, 1, 3, 8 et 7 se trouve   coupé.   



  Les relais 1 et 8   déolanohent   immédiatement. Le relais 1, en ouvrant la ligne Y sur son contact F3, met le conducteur de boucle 12 à la terre par les contacts F3, T3 du relais 2, le relais 0, les contacts T2, B2 du relais 0, les contacts T3, B3 du relais 1 et les contacts Bl, Tl du relais 0. Le re- lais 8 relie la batterie 18 au relais   7   par ses contacts T2, B2. Aucun courant ne peut passer dans la ligne Y, parce que celle-ci est ooupée. Le courant passe du relais 7 dans le relais 4 par la ligne X, par les contacts Tl, Fl et le relais 2, puis la boucle 11, 24, 12, pour aboutir   à   la terre. 



  Le courant traversant le relais 7 empêche ce relais de dé- olanoher. 



   Le circuit fonctionnera en cas d'alarme réelle per- mettant une augmentation de l'intensité du courant traversant le relais marginal 0, qui coupe sur ces contacts Tl, Bl le circuit allant à la terre. Ceci arrête le passage du courant dans le relais 7, qui déclanche le relais 6, ce dernier fai- sant déclencher le transmetteur et envoyant un signal d'alarme. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Si le conducteur Y est mis à la terre du côté de la centrale, l'intensité du courant qui traverse le relais 3 augmente immédiatement après le déolanohement du relais 8, de façon à faire fonctionner le relais 3, qui se bloque sur un circuit local et ouvre la ligne Y du côté de la centrale sur son contact B4. Le courant traversant le relais 7 et le relais 3 est arrêté par l'ouverture des contacts T2, B2 du relais 3. 



  Le fonctionnement en cas de coupure de la boucle 
Si l'un ou l'autre des conducteurs de boucle 11 ou 12 est ooupé, les relais 1 et 8 déclanchent immédiatement. 



  Le déolanohement du relais 8 envoie le courant de la batté- rie 18 dans l'enroulement du relais 7 par les deux conducteurs de ligne X et Y. Toutefois, en déclanohant, le relais 1 ferme le circuit partant de la terre et passant par les contacts Tl, Bl du relais 0, les contacts B3, T3 du relais 1, les oontacts B2, T2 et le relais   0,   les contacts T3, F3 du relais 2 et aboutissant au conducteur de boucle 12. Les deux extré- mités du conducteur de bouole 12 sont reliées entre elles par l'intermédiaire des contacts B2, T2 du relais 1 et les deux extrémités du conducteur de boucle 11 sont reliées en- tre elles par l'intermédiaire des contacts Bl, Tl du relais 1.

   En conséquence un circuit est établi à partir de la ligne   X,   par les contacts Tl, F1 de l'enroulement du relais 2 jusqu'au conducteur de boucle 11, et le rhéostat 24, et entre le rhéostat 24 et la terre, de la façon déjà décrite. 



  Si les conducteurs de boucle 11 et 18 sont maintenant court- oirouités, le rhéostat 24 est   oourt-cirouité   et le courant traversant le relais 0 augmente de façon à faire fonctionner ce relais. Le fonotionnement du relais 0 arrête le passage du courant dans le relais   7,   qui de son coté,   déolanche   le relais 6 et actionne le transmetteur T. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



  Le fonctionnement en oas de court-circuit sur les   oonduo-   teurs de ligne : 
Un court-circuit entre les conducteurs de ligne X et Y met les relais 1 et 2 hors circuit. Le relais 1 déolanohe immédiatement de façon à relier la bouole et le relais 0 entre la ligne X et la terre. 



   En même temps le court-circuit existant sur la ligne permet à un oourant plus intense de traverser les re- lais 3 et 4. Le relais 3 entre en action avant le relais 4 et ouvre immédiatement la ligne Y sur son contact B4 et aussi sur son contact B2. Immédiatement après le relais 8 déolanohe et met ainsi le relais 7 en série avec la batte- rie 18. Le courant de la batterie 18 traverse le relais 7 et le relais 4 en passant par la ligne X, le relais 2, la bouole et le relais marginal 0 pour aller à la terre en pas- sant par les contaots T3, B3 du relais 1. Le fait que les lignes X et Y sont oourt-oirouitées reste sans effet, parce que la ligne Y est maintenant coupée à chaque extrémité. 



   Une alarme réelle mettant le rhéostat 24 hors cir- cuit augmente l'intensité du courant qui traverse le relais 0 et coupe la communication avec la terre de la façon déjà   déorite.   Ceci fait déolanoher les relais 7 et 6 pour action- ner le transmetteur T. 



   Si, pour une raison quelconque, les deux relais 4 et 3 entrent en action, le circuit fonctionne encore. Le re- lais 4 coupe la ligne X en Bl et coupe aussi, par son oon- tact B2, le circuit partant de la batterie et traversant le relais 7. Un circuit est fermé, passant par les contacts   T2.,   F2 du relais 4 et aboutissant au contact T3 du relais 3, et le fonotionnement du relais 3 complète ce circuit   à   partir du contact T3, F3 pour revenir à la ligne X. Une alarme réelle provoque ensuite le   déclanohement   du relais 7 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 exactement de la façon indiquée plus haut. 



  Le fonctionnement en cas de terre sur la ligne   Y   
Une terre sur la ligne Y met le relais 8 hors circuit. Lorsque le relais 8 déolanche, le   oirouit   normal est momentanément coupé en T2, F2 du relais 8, provoquant ainsi le déclenchement du relais 1. Toutefois, après cetta ooupure momentanée, le relais 8 rétablit un circuit traver- sant le relais 7 et aboutissant aux deux lignes X et   Y.   



  Le déolanohement du relais établit un circuit partant de la ligne X, traversant la boucle, le rhéostat 24 et le relais O et allant à la terre, de la façon déjà indiquée, ce qui débranche la ligne Y. 



   Le circuit partant de la batterie 18, traversant le relais   7   et le relais 3 pour aboutir à la ligne   Y   envoie un courant intense dans le relais 3. Lorsqu'il entre en action, le relais 3 coupe la ligne Y sur le contact B4 et coupe aussi la communication entre le relais 3 et le relais   7   sur le contact B2. Un courant normal partant de la batterie 18 traverse ensuite le relais   7   et le relais 4 en passant par la ligne X, le relais 2, le circuit de boucle et le relais marginal 0 pour aller à la terre. Une alarme réelle fait fonctionner le relais 0 et coupe la communication avec la terre, de façon à faire déclanoher le relais   7   et à action- ner le transmetteur T. 



  Le fonctionnement en cas de terre sur la ligne X : 
Une terre sur la ligne X met les relais 2, 1, 8 et 7 hors circuit, ce qui provoque le déclanohement immédiat des relais 1 et 8. Le relais 8 rétablit le circuit à partir de la batterie 18 à travers le relais 7, par les conducteurs de ligne X,   Y.   Le déolanohement du relais 1 coupe la ligne Y et établit une terre par les contacts Tl, Bl du relais 0, 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 les contacts T3, B3 du relais 1, les oontaots B2, T2, l'en- roulement du relais 0, jusqu'au contact T5 du relais 2. Le relais 2 déolanohe ensuite, fermant ainsi le circuit à par- tir de son contact T3 par le contact B3 jusqu'aux conducteurs de bouole 11, 12, par les contacts T2, B2 du relais 2 jus- qu'au conducteur Y. 



   Après le déolanohement du relais 8, un courant excessif venant de la batterie 18 a fait fonctionner le re- lais 4 qui a ooupé la ligne X sur le contact Bl et ouvert le circuit du relais 7 sur le contact B2. 



   L'alimentation normale par la batterie est rétablie par le relais 7 et le relais 3 par la ligne Y, les contacts B2, T2 du relais 2 jusqu'à la boucle 12, 24, 11, les contacts B3, T3 du relais 2, et par le relais 0 jusqu'à la terre. 



  Une alarme actionne le relais 0 de façon à couper la commu- nioation avec la terre et coupe le courant passant dans le relais   7.   



  Le fonctionnement en oas de terre sur le conducteur de boucle   11@   
Lorsque le conducteur de boucle 11 est mis à la terre il met les relais 1, 8 et 7 hors   circuit,   ce qui provo- que le déclanohement immédiat des relais 1 et 8. Le   déclan-   ohement du relais 8 rétablit le circuit à partir de la bat- terie 18 par le relais   7.   Le conducteur Y est coupé sur le contact F3 du relais 1. La mise à la terre du conducteur de boucle 11 permet à un oourant anormal de traverser le relais 4 et de faire fonctionner ce relais. En entrant en action, le relais 4 coupe la ligne X sur le contact Bl et ferme un circuit partant du relais 7, passant par les contacts T2, F2 et aboutissant au contact T3 du relais 3. 



   Le relais 2 déolanohe, débranohant ainsi le con- duoteur de boucle 11 en le séparant de la ligne   X,   et le 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 mettant à la terre par les oontaots B3, T3 du relais 2, l'enroulement et les contacts T2, B2 du relais 0, les contacts T3, B3 du relais 1 et les contacts   Bl,   Tl du relais 0. Le   déclanohement   du relais 2 relie aussi le con- ducteur de boucle 12 au conducteur de ligne Y par les oon- taots postérieurs T2 et B3 du relais 2. 



   Le courant de la batterie 18 traverse maintenant le relais 7 et le relais 3, passe dans la ligne Y et dans la boucle 12, 24,11 pour arriver à la terre. 



   La mise en court-circuit du rhéostat 24 en cas d'alarme permet à un oourant renforcé de traverser le relais 3, le conducteur Y, la boucle 12, 11 pour arriver à la ter- re. Le relais 5 coupe le conducteur Y sur son contact B4, ainsi que le circuit du relais   7   sur son contact B2. Le relais   7     déclanohe   et actionne le transmetteur T. 



  Le fonotionnement en oas de terre sur le conducteur de boucle 12 : 
Une terre sur le conducteur de boucle 12 met hors   circuit   les relais 1, 3, 7 et 8 et'les relais 1 et 8 déolan-   ohent   immédiatement. Le déolanohement du relais 8 rétablit la communication partant de la batterie 18 et traversant le relais   7.   La ligne Y est ooupée sur le contact F3 du relais 1. Toutefois, le passage normal du oourant est éta- bli à travers le relais 4, la ligne X, les contacts Tl, F1 et l'enroulement du relais 2 jusqutau conducteur de boucle 11, 24, 12 et la terre. Si le rhéostat 24 est court-cirouité par une alarme réelle, le courant traversant le relais marginal 4 augmente suffisamment pour actionner ce dernier relais, qui coupe la ligne X sur le contact Bl. 



  Ceci arrête le courant passant dans la ligne X et provoque le déolanohement du relais 2. Le déclanchement du relais 2 établit une communication partant de la ligne Y, passant par 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 les contacts B2, T2 du relais 2 et aboutissant au conducteur de ligne 12, qui est à la terre. Un courant intense traverse alors le relais 3. Le fonctionnement du relais 3 coupe le oourant traversant le relais 7 et provoque le   déclanohement   de ce relais, qui actionne le transmetteur T. 



  Le circuit alternatif, fig. 4 : 
Le circuit de la fig. 4 est sensiblement le même que celui du circuit d'immeuble de la fig. 5, sauf   las   contacts des relais la et 2a, La modification des circuits permet la communication directe de la bobine du relais marginal Oa avec le conducteur de boucle 12a, au lieu de la   oommunica-   tion passant par les contacts T3, F3 du relais 2, comme l'indique la fig. 3. 



   Le circuit indiqué dans la fig. 4 donne le même résultat final dans chacune des oonditions de fonotionnement mentionnées oi-dessus, sauf en oas de terre sur le conduc- teur de boucle lla. 



   En cas de terre sur le conducteur de boucle 11a, les relais 1 et 8 déolanohent et ferment un circuit partant de la batterie 18, passant par le relais 7, le relais 4, les conducteurs de ligne,X, les oontaots Tl, Fl et le relais 2a et aboutissant à la terre sur le conducteur de boucle 11a.      



  Le relais 4 entre en action et coupe la ligne X. Ensuite le relais 2a déolanohe et relie à la ligne Y le conducteur de boucle lla, qui est à la terre. Ceoi provoque le passage d'un oourant intense dans le relais 3, qui coupe alors le conducteur de ligne Y, en fermant toutefois un autre oir- ouit partant de la batterie 18, passant par le relais 7, les contacts Tl, Bl du relais 8, les contacts T2, F2 du relais 4, les contacts T3, F3 du relais 3 et aboutissant à la ligne X. Tous les circuits aboutissant à la terre sont ooupés et les relais 7 et 6   déolanohent.   

 <Desc/Clms Page number 16> 

 



  Les conducteurs de ligne sont coupés ou mis à la terre tous les deux : 
Lorsque les deux conducteurs de ligne sont   coupés   un signal d'alarme d'incendie est envoyé, car cette coupure provoque en premier lieu le déclanohement du relais 8 et ensuite le déclenchement des relais   7   et 6. Il ne peut y avoir aucun chemin pour le courant venant de la batterie 18 et traversant le relais 7 sans une terre. Cette terre ne peut être établie qu'au poste d'immeuble P et lorsque les deux conducteurs X et Y sont coupés il n'y a aucune communication avec   l'immeuble   P. 



   En cas de terre sur les deux conducteurs de ligne X et   Y,   le relais 4 attire son armature et provoque le dé-   olanohement   du relais 8. Ensuite le relais 3 attire son armature. Lorsque les deux relais 3 et 4 fonctionnent, un circuit partant de la batterie 18 est fermé et passe par le relais   7,   les contacts Tl, Bl du relais 8, les contacts T2, F2 du relais 4, les contacts T3, F3 du relais 3 pour aboutir à la ligne X et à la terre, et le courant passant dans ce circuit maintient le relais   7   en aotion. A la suite d'une mise à la terre des deux conducteurs de ligne X et   Y,   l'opérateur prendrait immédiatement les mesures nécessaires pour assurer   la'proteotion   de l'immeuble   jusqutà   ce que la ligne ait été réparée. 



  Le circuit servant à indiquer   l'existenoe   de défauts dans la ligne dans l'installation d'alarme en cas   d'Incendie :   
On aura remarqué par la desoription précédente du   fonctionnement   de l'installation d'alarme en oas d'incendie représentée schématiquement dans la fig. 3, que toute pertur-. bation provoquant un écart de l'état normal fait   déolanoher   le relais 8. Le relais 8 peut servir à donner une indication de l'existence de l'un quelconque des défauts indiqués. 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 



   Le relais 8 oomporte un contact d'armature sup- plémentaire T6. A l'état normal un circuit partant de la terre est fermé et passe par les oontaots F6, T6, par le relais d'alarme 10 signalant les perturbations et par la batterie 18. A l'état normal le relais 10 est actionné. 



  Lorsque le relais 8 déolanohe, le relais 10 ferme aussi un circuit partant de la terre, passant par les oontaots T2, B2, par une clef 27 servant d'interrupteur de ronfleur et par un ronfleur 20 pour aboutir à la batterie 19, un autre circuit partant de la terre passant par les oontaots Tl, Bl du relais 10 et par la lampe bleue B pour aboutir à la bat- terie 19. En conséquence, dès qu'une perturbation quelconque se produit, le ronfleur 20 entre en action et la lampe bleue B s'allume. 



   La lampe rouge R peut être montée entre la batte- rie 19 et la terre par le contact B et l'armature T du re- lais 6. En conséquence, la lampe rouge R ne s'allume jamais à moins que le transmetteur T n'ait été déolanohé. Donc, si la lampe B s'allume seule, le préposé sait qu'une perturba- tion s'est produite, tandis que si les deux lampes B et R sont allumées, le préposé sait qu'un signal   d'alarme   a été envoyé. 



  Le rétablissement de l'état normal après une alarme ou une perturbation : 
Le rappel des relais à l'état normal (fig. 2) est assuré par une clef A portée par le panneau de surveillance d'abonnés et par une clef Z qui se trouve dans 1'immeuble. 



   On déplaoe d'abord vers la droite la poignée Al de la clef A. Ceoi a pour effet de relier la batterie 18 par l'intermédiaire des contacts T2, F2 de la clef A au contact Bl du relais 8. Les contacta T3, F3 de la olef A montent la lampe blanohe   W   en série entre la batterie 19 et la terre. 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 



  La olef A est établie de préférenoe de façon à rester blo- quée dans la position de droite jusqu'à ce qu'elle soit dé- olanohée et la lampe blanche W sert à indiquer constamment à l'opérateur que cette olef ne se trouve pas dans sa posi- tion normale. Les contacts B4, T4 de la olef A servent à couper la communication entre la ligne X et le relais   7.   Les contacts B7, T7 de la clef A sont montés en série avec le contact T3 du relais 8 et le contact B2 du relais 3. Les oontaots T7, F7 de la olef A sont montés en pont par rap- port aux oontaots F4, T4 du relais 8 et rétablissent la oom- munioation entre le relais 8 et la ligne Y.

   Les contacts 78, F8 de la clef A sont montés en pont par rapport aux, contacts F5 et T5 du relais 8 et rétablissent la   communica-   tion normale entre l'enroulement du relais   7   et la terre. 



  Les contacts   T9,.F9   de la olef A servent à mettre l'enrou- lement du relais   6 à   la terre pour ramener ce relais à sa position normale. 



   Le déplaoement de la poignée Al de la clef A vers la droite rétablit la position normale du relais 6, relie de nouveau la batterie 18 au contact T2 du relais 4 et, par le contact B2, au conducteur de ligne   X,   met de nouveau le relais 8 et le relais   7   en série entre la terre et le contact B2 du relais 3, et allume la lampe   W   servant de signal. 



   Dans l'intervalle un préposé actionne la clef Z au poste de l'immeuble et dégage le verrou 17 du relais 0. 



  Les contacts F1, Tl de cette clef relient directement les contacts F1, Tl du relais 2, établissant ainsi la liaison entre la ligne X et le conducteur 11 à travers le relais 2. 



  Les oontaots T2 et B2 relient directement les contacts F3, T3 du relais 1 et rebranchent la ligne Y à travers le relais 1 et par les contacts B2, T2, l'enroulement du relais 0 re- 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 lié à la olef Z ferme un circuit partant de la ligne X, passant par le relais 2, la clef11, 24, 12, les contacts T2, B2 du relais 2 et le rhéostat 15 pour aboutir à la ligne Y. Si les relais 3 et 4 n'étaient pas actionnés, la clef A a relié la ligne X à la batterie et la ligne Y à la terre. 



  S'il arrive que l'un des deux relais 3 et 4, ou les deux, viennent à être actionnés, la poignée A2 du relais A est momentanément déplacée vers la gauche. Ceci coupe   l'ali-     mentation   de la batterie par la résistance 22 jusqu'au contact de blocage des relais 3 et 4, de façon à faire dé- clanoher ces relais. 



   Lorsque les relais 3 et 4 ont   déolanohé,   le oou- rant de la batterie 18 passe par la ligne X, par les con- taots Tl, F1 de la olef Z, le relais 2, la boucle 11, 24, 12, les contacts T2, B2 du relais 2, le rhéostat 15, le   conducteur   de ligne Y et aboutit à la terre. Le relais ex- cité 2 ferme un circuit partant de la ligne X, passant par les contacts Tl, F1 et l'enroulement du relais 2, la bouole 11, 24, 12; les contacts F3, T5 du relais 2, l'en- roulement et les oontaots T2, B2 du relais 0, les oontaots B2, T2 de la clef Z, du relais 1, pour retourner au   conduc-   teur de ligne Y. 



   Tous les relais de l'installation ont été rame- nés à la position normale. L'opérateur ramène la clef A à la position normale en déplaçant la poignée A1 vers la gau- ohe, ce qui rétablit le circuit dans l'état représenté dans la fig. 3. LE préposé ramène ensuite la olef Z à sa posi- tion normale. Le rappel de la clef A éteint la lampe blan- ohe W; les relais 6,   7   et 8 restent en action et les lampes R et B, l'une rouge et l'autre bleue, s'éteignent. Ces lam- pes   W,   R et B indiquent donc à l'opérateur que l'ensemble du circuit se trouve dans l'état normal. 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 



  L'installation d'alarme en oas d'effraction : 
Le circuit d'alarme en oas dteffraotion pour l'ap- pareil de   l'immeuble     d'abonné P   et du panneau SP de surveil- lance d'abonnés est représenté en détail dans la fig. 5 et schématiquement dans les fig. 6 et 7. 



   On considérera d'abord la fig. 6. Ceux des éléments du circuit de l'installation d'alarme en cas d'effraotion qui oorrespondent à ceux de l'installation d'alarme en cas d'incendie sont indiqués par les mêmes numéros de référence auxquels on a ajouté l'indice   Il prime   ". Toutefois, dans l'installation d'alarme en cas d'effraction, l'équipement du panneau de surveillance d'abonnés comporte un relais supplémentaire 5. 



   Les dispositifs 13' de   l'installation   d'alarme en cas   d'effraction,   dispositifs qui entrent en action en cas d'alarme, sont agenoés de façon à ouvrir le circuit de bou- cle en oas de danger, au lieu de oourt-oirouiter ce circuit. 



  Le fonctionnement normal de l'installation d'alarme en oas d'effraction : 
Lorsqu'un voleur oherohe à pénétrer dans l'im- meuble, il actionne l'un des dispositifs 13' qui ouvre la boucle. Cette ouverture du circuit de boucle arrête le pas- sage du courant venant de la centrale et passant dans le circuit représenté en traits forts. Le rhéostat de boucle 24' a une valeur telle que dans des oonditions normales les relais 1', 2', 7' et 8' sont actionnés (état représen- té dans la fig. 6), le courant étant toutefois insuffisant pour actionner les relais 3', 4' et 5. 



   Lorsque le circuit de boucle est ouvert à la suite d'une tentative d'effraction, le déolanohement des relais   1' et   8' débranche le conducteur de boucle 12' en le sépa- rant de la ligne Y' sur les contaots T3, F3 du relais l'et 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 remet le conducteur de boucle 12' à la terre sur les contacts 
T3, B3 du relais 1' à travers un élément de résistance 32. 



   Le déclanchement du relais 8' relie la batterie direotement par le relais 7 aux deux conducteurs de ligne 
X' et Y', ainsi que cela a été déorit pour le circuit d'alar-    me   en cas d'incendie. 



   Au bout d'un laps de temps appréciable après l'ou- verture du circuit de boucle, le relais à fonctionnement lent 
2' déclanche. Il coupe ainsi la ligne X' sur le contact Fl du relais 2' pour relier le conducteur de bouole 11' par les contacts Ta, B2 du relais 2' au conducteur de ligne Y'. Malgré cette transformation du circuit, aucun courant ne passe ni dans une ligne ni dans l'autre, parce que le circuit de bou- ole est ouvert. Après un laps de temps supplémentaire le relais 7' déolanohe, provoquant ainsi le déolanohement du relais 6', qui fait déolancher le transmetteur T. 



   Le fonctionnement en oas de terre sur le conducteur de boucle 11' : 
Une terre sur le conducteur de boucle 11' met hors circuit les deux relais l'et 8'. Le relais 1' met le conducteur 12' à la terre; le relais 8' relie de nouveau la batterie par le relais 7' aux deux conducteurs de ligne, par les relais 3' et 4'. La terre du conducteur de boucle 
11' fait passer un excès de oourant dans la ligne X' et le relais 4' attire son armature. Le relais 4 coupe la ligne 
X' en Bl sur le relais 4' et arrête le courant traversant le relais 2', qui déolanohe au bout d'un certain laps de temps. Le déolanohement du relais 2' débranche le conducteur 
11' en le séparant de la ligne X' et le relie   à   la ligne 
Y'. Un courant intense passe dans la ligne Y' jusqu'à la terre du conducteur 11' et le relais 3' attire son armature. 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 



  Lorsque les deux relais 3' et 4' ont attiré leur armature, le conducteur de ligne Y' est coupé en permanence. Le oir- cuit partant de la batterie 18' et passant par l'enroule- ment du relais 5, les oontaots du relais 8' et le relais   7'   est rétabli jusqu'à la ligne X' par les contacts T2, F2 du relais 4' et les oontaots T3 et F3 du relais 3'. Toutefois, aucun oourant ne peut passer dans le conducteur de ligne X', parce que ce dernier est ooupé sur le contact Fl du relais 2'. En oonséquenoe tout le courant passant dans le relais 7' est arrêté et les relais 7' et 6' déolanohent au bout d'un certain laps de temps.      



  Le fonotionnement en oas de court-circuit sur les conduo- teurs de boucle : 
Un court-circuit entre les conducteurs de boucle 11' et 12' met hors circuit le rhéostat 24', provoquant ainsi une augmentation de oourant suffisante pour aotionner les relais 3' et 4'. Le fonctionnement du relais 3' coupe la ligne Y' sur le contact B4 du relais 3' et les relais 1' et 8'   déolanohent   immédiatement. Le relais 1' fait passer la boucle 12' de la ligne Y' à la terre à travers la réao- tanoe 32. Le relais 8' rétablit immédiatement le oourant qui traverse les relais 5, 7' et 4' en passant par la ligne X', le relais 2', le conducteur 11', puis par le   court-circuit   entre les conducteurs de boucle, jusqu'à la terre.

   Le relais 4' ouvre le circuit du relais 7' par les contacts Bl, Tl de ce relais 4', mais il rétablit un circuit aboutissant à la ligne X' par les contacts T2, F2 du relais 4' et les contacts TS, F3 du relais 3'. Un courant d'intensité supérieure à la normale traverse les relais 5 et 7'. Le relais 5 ouvre ses contacts T, B pour couper le courant du relais 6',   déolanoher   le transmetteur T et transmettre un signal d'alarme. 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 



  Le fonctionnement en oas de   ooupure   ou de terre sur les deux conducteurs de ligne : 
Une coupure sur lesconducteurs de ligne X' et Y'   déolanohe   immédiatement le relais 8'. Ce dernier rétablit un oirouit à travers les relais 5 et 7' jusqu'aux deux con- duoteurs de ligne. Ces derniers étant coupés, aucun oourant ne peut passer et les relais 7' et 6'   déolanohent,   faisant déclencher ainsi le transmetteur T. 



   Une terre sur les deux conducteurs X' et Y' rend également la ligne totalement incapable de transmettre des signaux. 



   Une terre sur l'un des oonduoteurs X' ou Y' court- oirouite le relais 8' de façon à rétablir la liaison entre la batterie 18 et les enroulements des relais 5 et 7'. Le oourant excessif qui traverse les relais 3' et 4' fait at- tirer les armatures de ces deux relais. Ainsi qubn l'a expli- qué plus haut, lorsque les deux relais 3' et 4' ont fono- tionné, un circuit se ferme par les contacts T2, F2 du re- lais 4' et les oontaots T3, F3 du relais 3' jusqu'à la ligne X'. Après le fonotionnement des relais 3' et 4' un oourant intense persiste encore dans les relais 5 et 7' pour ouvrir le circuit de fonctionnement du relais 6' et faire déolan- oher ainsi le transmetteur T. 



  Le fonotionnement en cas de   court-circuit   sur les conducteurs de ligne X' et Y',   court-circuit   suivi d'un état anormal dans le oirouit de bouole : 
Un court-circuit entre les conducteurs de ligne X' et Y' fait passer immédiatement um courant plus intense dans les relais 5 et 4' jusqu'au conducteur de ligne X', ce courant revenant à la terre en passant par le court-circuit et par les relais 3', 8' et 7'. Le relais 3' attire   immédia-   

 <Desc/Clms Page number 24> 

 tement son armature, coupant ainsi le conducteur de ligne Y' et ouvrant le circuit du relais 8'. Le déclanchement du relais 8' rétablit les connexions entre la batterie 18', les relais 5, 7' et 4' et le conducteur de ligne X'.

   Le court-cirouit a également mis hors circuit les relais l'et 2' et le relais l' a immédiatement mis à la terre le oon- duoteur de boucle 12'. L'augmentation de courant momentanée dans le relais 5 pourrait aussi avoir fait attirer l'arma- ture de ce relais pour ouvrir le circuit du relais 6'; toutefois, le relais 5 a déclanché de nouveau par suite de la coupure du conducteur de ligne Y' par le relais 3', avant que le relais 6' n'ait eu le temps de   déclanoher.   



   Il en résulte que l'ensemble est   ramené à   l'état de fonctionnement en oas d'alarme par un circuit partant de la batterie 18', passant par le relais 5, le relais 7', le relais 4', la ligne X', le relais 2', la bouole 11', 24', 12' et allant à la terre. A la suite d'une alarme réelle le courant est interrompu, ce qui provoque le déolanohement du relais 7', du relais 6' et du transmetteur T de façon à envoyer un signal d'alarme. Le relais 2'   déolanohe   aussi, mais ceci n'empêohe pas le déolanohement du relais   7',   parce qu'aucun oourant ne peut passer, le oirouit allant à la terre à partir du conducteur 11' ayant été ouvert. 



   Après un   court-circuit   sur les conducteurs de ligne   X' .et   Y' l'installation réagit aussi sur un oourt- oirouit sur les conducteurs de boucle 12' et 13'. Ceci fait attirer l'armature du relais 4' pour rétablir les connexions entre le relais   7'   et le conducteur de ligne X' par les oon- taots F2, T2 du relais 4' et les contacts T3, F3 du relais 3', l'enroulement et les contacts BI et Tl du relais 4'. 



  L'augmentation de courant actionne le relais marginal 5 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 pour provoquer le déolanohement du relais 6' et celui du transmetteur T. 



  Le fonctionnement en oas de coupure sur la   ligne     X' :   
Une coupure sur la ligne X' Interrompt le courant et provoque immédiatement le déolanohement des relais l'et 8'. Le relais 1' met le conducteur 12' à la terre et le re- lais 8' remet la batterie 18' en série avec les relais 5 et 7'. Aucun oourant ne peut passer toutefois sur la ligne X', oelle-oi étant coupée. Aucun courant ne peut passer non plus sur la ligne Y', qui est également coupée. Le relais 2' déolanohe après un court laps de temps et débranche le conducteur de   bouole   11' en le séparant de la ligne X', et en le reliant à la ligne Y' par les oontaots T2, B2 du relais 2'.

   Un oourant normal venant de la batterie 18 traverse les relais 5, 7' et 3', passe dans la ligne Y', par les contacts T2, B2 du relais 2', puis dans le conducteur de bouole 11', 24', 12'pour aller à la terre. 



   Une ooupure dans le conducteur de bouole fait déolanoher le relais 7', ce qui provoque le déolanohement du relais 6'. 



   Un oourt-oirouit sur les conducteurs 11' ou 12' ou une terre sur le conducteur 11' met le rhéostat 24' hors circuit. Un oourant augmenté traverse le relais 3', qui attire son armature et coupe la communication entre le re- lais   7'   et le conducteur de ligne Y' sur le contacts B2 du relais 5', provoquant ainsi le déolanohement des relais 7' et   6' .   



  Le fonctionnement en oas de coupure sur la ligne Y' : 
Une ooupure sur la ligne Y' provoque immédiatement le déolanohement des relais   1' et   8' de la façon décrite. 



  La ligne Y' étant coupée, elle ne peut être traversée par 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 aucun courant. Toutefois, un oourant normal est rétabli dans le relais 4' et la ligne X', l'enroulement et les contacta Fl, Tl du relais 2', les oonduoteurs de boucle et le rhéostat de boucle jusqu'à la terre. 



   Ensuite une coupure du circuit de boucle Inter- rompt le circuit allant à la terre et arrête le courant tra- versant le relais 7', ce qui provoque le déclanchement de T. 



  Un court-circuit ou une terre sur le conducteur 11' met le rhéostat 24' hors circuit, augmentant ainsi l'intensité du courant qui traverse le relais 4' et faisant fonctionner ce relais. Le relais 4' coupe le oourant venant du relais 7' et allant à la ligne X', provoquant ainsi le déclanchement du relais 7' qui à son tour fait déolanoher le transmetteur T. 



  Le fOnotionnement en oas de terre sur la ligne X' : 
Une terre sur la ligne X' met immédiatement les re- lais 1' et 8' hors circuit. Le relais l' met les conducteurs 12' à la terre. Le relais 8' rebranohe les relais 5 et 7' entre la batterie 18' et les deux oonduoteurs X' et Y' en passant par les relais 4' et 3'. Un oourant intense traver- sant le relais 4' pour aller à la terre sur la ligne X' coupe celle-ci sur le contact B' de ce relais. Le relais 2' déolan- che immédiatement et relie le conducteur 11' à la ligne Y'. 



  Un courant normal venant de la batterie 18' traverse les relais 5, 7' et 3', passe par la ligne Y', les contacts B2, T2 du relais 2', la boucle 11', 24', 12' et va à la terre. 



  Une coupure dans le   circuit   de bouole arrête le   oourant   qui traverse le relais 7' et provoque le déolanohement du trans- metteur T. 



   Un   court-circuit   sur les oonduoteurs 11' et 12' fait passer un   oourant   plus intense dans le relais 3', qui rebranohe le relais 7' sur le conducteur   X'   par les oontaots 

 <Desc/Clms Page number 27> 

 T2, F2 du relais 4' et les contacts T3, F3 du relais 3'. 



  Comme le conducteur de ligne X' est à la terre, un courant plus intense traverse les relais 5 et 7', le relais $ at- tirant son armature et provoquant le déolanohement du re- lais 6'. 



   Une terre sur le conducteur de bouole 11' a le même effet direct qu'un court-circuit entre les oonduoteurs de boucle 12' et 13'. 



  Le fonotionnement en oas de terre sur la ligne Y' 
Une terre sur le conducteur Y' met hors circuit le relais 8' et rétablit le courant dans les relais 5 et 7' jusqu'aux deux conducteurs de ligne X' et Y' et met le oon-   ducteur   12' à la terre. Un courant excessif traverse les relais 5, 7' et 3' jusqu'à la terre, faisant fonctionner le relais 3' pour couper la ligne Y' sur le contact B4. Un cou- rant normal continue à traverser les relais 5,   7'   et 4' en passant par la ligne X', le relais 2', la boucle 11', 24', 12' jusqu'à la terre. 



   La   ooupure   dans la boucle fait fonctionner l'un des dispositifs 13' et provoque le déclanohement du relais 7', ainsi que celui du transmetteur T. 



   Si les oonduoteurs de bouole 11' et 12' ont été   oourt-oirouités,   ou si le conducteur de boucle 11' a été mis à la terre, le rhéostat 24' est mis hors oirouit, ce qui augmente le oourant suffisamment pour que le relais 4' attire son armature. Lorsque les deux relais 3' et 4'   fonctionnent,   le circuit est rétabli à partir du relais 7' jusqu'au oonduo- teur de ligne   X'.   Le oourant excessif fait   fonctionner   le relais 5 qui attire son armature, provoquant ainsi le déolan- ohement du relais 6' et du transmetteur T. 

 <Desc/Clms Page number 28> 

 



  Le fonctionnement en oas de terre sur le conducteur de boucle 12' : 
Une terre sur le   conducteur   de bouole 12' met hors circuit les relais l'et 8' et provoque leur   déolan-   ohement immédiat. Le relais 1' renforce la terre sur le conducteur de bouole 12'. Le relais 8' établit un circuit partant de la batterie 18, passant par le relais 5 et le relais 7', la ligne X', le relais 2' jusqu'au conducteur 11', et par le rhéostat 24' jusqu'à la terre. Le rhéostat 24' étant encore en circuit, le oourant qui passe est insuf- fisant pour actionner le relais 4' et le circuit reste dans l'état indiquée prêt à entrer en action en cas   d'alarme -   réelle. Si une coupure se produit sur le circuit de boucle, le transmetteur T   déclanohe   de la façon déorite pour le fonotionnement normal. 



  Le fonctionnement en oas depont à résistanoe entre les conducteurs X' et Y' :   D'habiles   criminels pourraient essayer de mettre le circuit hors d'aotion en montant une résistance en déri- vation entre les conducteurs X' et Y' afin de faire passer un courant suffisant pour maintenir le relais 8' en action sans augmenter le courant de façon à faire fonctionner les relais 3', 4' ou 5. Le criminel oouperait ensuite le circuit de ligne dans l'immeuble P sans provoquer l'envoi d'un si- gnal d'alarme. Pour empêoher cette possibilité, on peut modifier le circuit de l'immeuble comme l'indique la fig. 7 en remplaçant le rhéostat de bouole 24' par un relais à déolanohement lent 28 dont les contacts T et B sont montés en dérivation entre l'enroulement et le contact T3 du relais 1'.

   L'enroulement du relais 28 a la même résistanoe que le rhéostat 24' de façon à maintenir le oourant normal insuffi- 

 <Desc/Clms Page number 29> 

 sant pour aotionner les relais 3', 4', 7' et 5. Toutefois le courant normal qui traverse le relais 28 est suffisant pour maintenir ce relais en action. 



   Le   circuit   fig.   7   se trouvant dans l'état normal, on supposera maintenant qu'un pont à résistance est monté en dérivation entre les conducteurs de ligne X' et Y'. On sup- posera d'abord que le oriminel pénètre dans l'immeuble et ouvre ainsi la boucle. Ceoi interrompt le passage du courant dans les relais l'et 2', le relais 1' déclanchant instanta- nément. L'ouverture du circuit de bouole coupe l'excitation du relais 28. Ce relais déclanohe de façon à relier la ligne Y' au conducteur 12' qui a été préoédemment relié à la terre. 



    Ceci   met la ligne Y' à la terre et dérive le courant normal en l'écartant du relais 8', ce qui provoque le déclenchement de ce   ralais   et rebranohe la batterie 18 par les relais 5 et 7' sur les deux conducteurs de ligne. Toutefois un oourant intense traverse les relais 5 et 3' pour aller au conducteur de ligne Y'. Le fonotionnement du relais 3' coupe le oonduo- teur de ligne Y' sur le contact B4 du relais 3', interrompant ainsi le courant intense initial qui traverse le relais 5. 



  Toutefois, un courant continu a traversé les relais 5 et 7', pour aller au conducteur de ligne X, ce courant traversant ensuite le pont à résistance entre les conducteurs de ligne jusqu'au conducteur de ligne Y' et passant de là par les oontacts du relais 28 et les contacts T3 et B3 du relais 1' jusqu'à la terre. Toutefois, une fois que le relais 5 a at- tiré son armature sous l'aotion du oourant intense initial qui traverse le relais 3' pour aller au conducteur de ligne Y', le relais 5 maintient son armature attirée par le courant qui va au conducteur de ligne X', ouvrant ainsi les contacts T et B de ce relais pendant un intervalle de temps prolongé 

 <Desc/Clms Page number 30> 

 suffisant pour   déclencher   le relais 6', qui à son tour dé- clanche le transmetteur T. 



  L'équipement indiquant les défauts des lignes dans   ltinstal-   lation d'alarme en cas d'effraction : 
L'équipement et les circuits servant à indiquer la présence d'une perturbation sur la ligne ou dans le cir- cuit de boucle dans l'installation d'alarme en oas d'ef- fraction sont sensiblement les mêmes que dans l'installation d'alarme en oas d'incendie. 



  Le rétablissement de l'état normal après une perturbation ou la transmission   d'un   signal d'alarme:      
Ltinstallation d'alarme en cas d'effraction com- porte une clef A' dont le fonotionnement correspond à celui de la clef A. Les circuits correspondent à ceux de l'ins- tallation d'alarme en cas   d'incendie.   



   Toutefois, l'appareil de rappel des relais dans   l'immeuble P   est entièrement différent. 



   La poignée   A2   de la clef A' est déplaoée vers la gauche pour faire déclancher les relais 3' et 4'. Ensuite la poignée A'1 de la olef A' est déplaoée vers la droite et vers la gauche pour venir occuper la position provoquant le fonctionnement des relais 6' et 8'. La poignée 301 de la clef 30 est déplaoée vers la droite pour fermer les contacts T5, F5 et pour établir une dérivation évitant le relais 5 pour empêcher celui-ci de faire   déolancher   le relais 6'. 



  Cela fait, la poignée 302 de la clef 30 est déplacée vers la droite pour fermer les contacts T8, F8 et établir une dérivation évitant le relais 3' pour l'empêcher de fono- tionner et pour fermer les contacts T9, F9, shuntant ainsi le relais 4', tandis que la poignée 302 est maintenue à droite, la clef 33 étant actionnée d'abord vers la droite, 

 <Desc/Clms Page number 31> 

 puis vers la gauche, ou vioe-versa, pour appliquer succes- sivement aux deux conducteurs X' et Y' un oourant alterna- tif fourni par une source 34. Le courant alternatif tra- verse l'enroulement du relais 2', un oondensateur 35, les contacts Tl, Bl et T2, B2 d'une clef 29, le conducteur 11', 24', 12', les contacts B3, T3 et les contacts B4, T4 de la olef 29, une sonnerie à oourant alternatif 36 et un oonden- sateur 37 pour aller à la terre.

   Ce courant alternatif ao- tionne le relais 2', qui attire son armature et se bloque par ses contacts Tl, Fl au moyen de courant oontinu fourni par la batterie 18 et passant par les conducteurs de ligne X' et Y'. De même, les Impulsions de oourant alternatif ar- rivant par la ligne Y' traversent le relais 1', le condensa- teur 38, le contact T2 de la clef 29 et montent à la terre par le même circuit. Le courant alternatif traversant le relais   1'   attire l'armature de ce relais, qui se bloque en- suite au moyen du courant continu normal. 



   Après que la clef33 a été manoeuvrée pour appli- quer le oourant alternatif, les poignées 302 et 301 de la olef 30 sont ramenées à la position normale, puis la olef A' est ramenée à la position normale, laissant tous les re- lais dans l'état représenté dans la fig. 5. 



  L'équipement pour faire passer l'installation des immeubles de l'état de jour à l'état de nuit : 
Il est avantageux de séparer le circuit de boucle en deux sections, l'une comportant les dispositifs devant être maintenus constamment dans l'état de réaotion sur une alarme, et l'autre oomportant des dispositifs tels que des commutateurs de portes, qui doivent être maintenus fermés la nuit. Ainsi, dans la fig. 5, l'une des parties du conducteur de boucle 11', partie qui va du point 39 jusqu'au point 40, 

 <Desc/Clms Page number 32> 

 peut être shuntée par la manoeuvre de la clef 29 et de même, l'une des parties du conducteur de boucle 12', celle qui est comprise entre les points 41 et 42, peut être shuntée par le mouvement de la clef 29.

   La partie restante de la boucle, partie oomprise entre les points 40 et 42 (y compris le rhéostat de boucle 24')est toujours reliée au circuit quelle que soit la position de la clef 29. La boucle da jour entre les points 39 et 40 et entre les points 41 et 42 respective- ment est reliée au circuit de protection ou séparée de ce circuit par la manoeuvre de la olef 29. Toutefois, la clef 29 est établie de façon à être actionnée dans un certain rapport avec la clef 30 à la centrale. 



   Pour le fonotionnement de nuit (l'état représenté dans la fig. 5), les boucles de jour et de nuit sont utili- sées et à une certaine heure de la matinée, par exemple à 8 heures du matin, la boucle de jour doit être débranchée. 



    Un   peu avant 8 heures le préposé qui se trouve à la centrale rabat la poignée 301 de la olef 30 vers la droite et la lais- se dans cette position. Les contacts Tl, Fl ferment un cir- ouit allant à la terre et partant de la lampe blanche de si- gnal W', cette lampe s'allumant alors (la lampe blanche W' s'allumant aussi lorsque la poignée A'1 de la clef   A'   est déplacée vers la droite de façon que cette lampe, lorsqu'elle est allumée, indique Il l'opérateur que la clef 30 ou la clef A' se trouve hors de sa position normale). Les contacts B2, T2 sont ouverts, de façon à couper l'enroulement d'un relais de porte 9 relié au conducteur de ligne X' en avant du relais 4'. Les contacts T3, F3 ferment un circuit partant du ron- fleur 20' et aboutissant au contact Tl du relais 9 (à ce moment le contact Tl du relais 9 est ouvert).

   Les contacts T4, F4 ferment un circuit partant de la batterie 19'et abou- 

 <Desc/Clms Page number 33> 

 tissant à la lampe de signal de porte 31 reliée au relais 9. 



  Les oontaots T5, F5 établissent un shunt autour du relais 5 et empêchent ce dernier de fonotionner. Les contacts F6, T6 établissent un shunt entre les oontaots F5, T5 du relais 8' pour empêcher l'ouverture du circuit entre la terre et l'en- roulement du relais 7' au cas où le relais 8'   déolancherait.   



  Les contacts   T7,   F7 montent un rhéostat 43 en pont entre les conducteurs X' et Y' sur les relais 3' et 4' pour main- tenir le relais 8'. 



   Lorsque la poignée 301 de la clef 30 a été dépla- cée vers la droite, ceci empêche les relais 5', 6', 7', 8', 3' et 4' de fonctionner et le relais 9 a été monté en série avec la ligne X'. 



   A l'heure usuelle, c'est-à-dire 8 heures, un pré- posé qui se trouve dans l'immeuble manoeuvre la clef 29. La clef 29 est de préférence un oommutateur de verrouillage. 



  Elle ouvre d'abord les contacts Tl, Bl, puis elle fait pas- ser la poignée 292 à sa position de droite, après quoi elle ferme les contacts Tl, Bl. 



   Les oontaots Tl, Bl du oommutateur 29 sont montés en série avec la ligne X' en passant par les enroulements et les oontaots F1, Tl du relais 2'. L'ouverture de ces oon- taots Tl, Bl du commutateur 29 interrompt le passage du cou- rant dans la ligne et dans la bouole, ce qui provoque le dé- olanohement des relais l' et 2'. Le mouvement dû oommutateur 292 vers la droite coupe la boucle de jour en ouvrant les oontaots B2, T2 et B3, T3, et elle remet la partie restante de la boucle en circuit par les contacts T2, F2 et T3, F3. 



  Les contacts B4, T4 sont ouverts pour débrancher la sonnerie d'alarme 36 du contact de commutateur T3 et mettre ce dernier à la terre par le contact F4 en passant par un condensateur 44. 

 <Desc/Clms Page number 34> 

 



   L'ouverture des contacts Tl, Bl du oommutateur 29 a également interrompu le passage du courant dans la ligne X', faisant ainsi déolanoher le relais 9. Ce déolanchement ferme, par les contacts T2, B2 de ce relais, un circuit al- lant à la lampe de signal 31 et, par les contacts Tl, Bl, un autre circuit allant au ronfleur 20'. Ceci indique que le commutateur 29 a été actionné au poste de l'immeuble pour couper la boucle de jour. La poignée 302 du commutateur 30 est déplacée vers la droite pour shunter les relais 3' et 4' et actionner le commutateur 33, tout en maintenant la poi- gnée 302 abaissée pour appliquer du courant alternatif suo-      cessivement aux deux conducteurs de ligne X' et Y'. Ensuite le préposé ramène la clef 30 à la position normale, ce qui ramène tout le circuit à l'état primitif. 



   Du oourant alternatif passant dans la ligne X' a traversé le relais 2',qui se trouve ainsi rappelé, le oon- densateur 35, les contacta Tl, Bl du commutateur 29, les contacts T2, F2 du oommutateur 29, le point 40, le   oonduo-   teur de bouole 24, le point 42, les contacts F3, T3 et les contacts T4, F4 du commutateur 29, le oondensateur 44   jusqu'à   la terre. La poignée 292 du commutateur se trouvant dans la position de droite, la sonnerie à courant alternatif 36 est débranchée et ne résonne pas. Le relais l' est remis en posi- tion par le oourant alternatif qui passe dans la ligne Y'. 



  Ce courant de la ligne Y' traverse le relais 1', le condensa- teur 38, les contacts T2, F2 du commutateur 29, les conduo- teurs de boucle et le rhéostat 24', les contacts F3, T3 et les contacts T4, F4 du commutateur 29 pour aller à la terre par le oondensateur 44: 
La manoeuvre à effectuer à la oentrale et dans l'immeuble pour remettre le circuit de boucle dans la posi- 

 <Desc/Clms Page number 35> 

 tion correspondant au fonctionnement de nuit est exactement la même, sauf qu'à ce moment le préposé qui se trouve dans   l'immeuble   dégage l'organe de oommutateur 292 pour le rame- ner à la position normale indiquée dans la fig. 5. 



  Le transmetteur code d'alarme dans les installations d'alarme en oas d'incendie et en cas d'effraction : 
Le transmetteur est constitué par un moteur à res- sort 50 relié par un arbre 51 à une came 52, par des engre- nages 55, 54 à un arbre 55 pour une oame 56 de transmission d'un code, et par des engrenages 57, 58 et des engrenages 59,60 à un arbre 61 portant un organe saillant 62. Un oli- quet d'arrêt 63 porté par un levier coudé 64 est en prise avec le levier 62 et verrouille le moteur 50 en cas   d'exci-   tation d'un relais 65 dont l'armature 66 peut venir en prise avec le levier   ooudé   64. L'armature 66 actionne aussi un commutateur   67   servant à fermer les contacts Tl, Fl et à ouvrir les contacts T2, B2.

   Le oommutateur   67   est actionné séparément par un levier 68 ayant son pivot en 69 et étant relié à un levier coudé   70   dont le pivot est indiqué en 71. 



  Le levier   70   oomporte une armature 72 attirée par un électro- aimant 73. Le levier 70 oomporte une extrémité 74 taillée en biseau et avec laquelle vient en prise une tige de verrouil- lage   75   articulée sur l'armature 66. Le levier   70   est articu- lé sur une barre 76 qui s'étend vers le haut jusqu'à un point      voisin de la oame 52 et cette extrémité supérieure de la barre   76   coopère avec une saillie   77   de la came 52. La barre 76 est articulée par une biellette 78 sur le levier coudé 79 ayant son pivot en 80 et dont l'autre extrémité 81 peut venir s'engager sur le trajet de la saillie 62 de l'arbre 61. 



   La   oame   52 oomporte une petite tige saillante 82 pouvant venir en prise avec un contact 85 et mettre ce con- 

 <Desc/Clms Page number 36> 

 tact hors de prise avec un contact oonjugué 84. Sur la came 52 s'applique un organe suiveur 85 qui   oommande   deux oon- tacts 86,   87.   



   Dans les dessins les pièces sont représentées en traits pleins dans leurs positions normales. Le moteur à ressort 50 est remonté, mais la renoontre de la saillie 62 avec le cliquet d'arrêt 63, qui est maintenu dans sa posi- tion par l'armature 66 du relais 65, empêche ce moteur de tourner. Le relais 65 est excité normalement par la batte- rie 18, par les contacts T, F du relais 6, les bornes d'en- trée 25, 26 du transmetteur, le oourant arrivant au relais 65 par les contacts Tl, F1 du commutateur 67. Le transmet- teur reste dans la position d'attente représentée jusqu'à ce que le relais 6 ou le relais 6' ait   déclanohé   pour ouvrir ses contacta T, F et couper ainsi le circuit du relais 65 du transmetteur.

   Lorsque l'armature 66 est dégagée, elle retom- be en entraînant le cliquet d'arrêt 63, ce qui permet au moteur à ressort 50 de faire tourner la came 52, la came 56 de transmission de code et la saillie 62. La came 56 de transmission de code fait cinq tours pendant que la came 52 en fait un, la came 56 commençant immédiatement à actionner les contacts de codification 56B et 56T montés en série entre les bornes de sortie 88 et 89 du transmetteur par les oon- tacts 83 et 84 et les oontaots B2 et T2 du commutateur   67.   



  Les contacts T2 et B2 sont reliés entre la borne de sortie 89 et le contact de codification 56B et les oontaots 83 et 84 se trouvent entre la borne de sortie 88 et le contact de codification 56T. Le commutateur   67   a été dégagé, ce qui a fermé les contacts B2 et T2 de ce commutateur   67   pour fer- mer le circuit allant de la borne 89 au contact 56B. Les oontaots 83 et 84 sont normalement fermés. Pendant la révolu- 

 <Desc/Clms Page number 37> 

 tion Initiale de la oame de codification 56 les contacts de codification sont shuntés par des contacts 86 et 87, qui sont fermés parce que l'organe 85 qui coopère avec la came 52 se trouve sur la partie inférieure de cette oame.   Ceci   retarde la transmission des impulsions de codification ' pour donner au chercheur de ligne le temps de trouver une ligne. 



   Dans la fig. 9 le chercheur de ligne représenté LF comporte trois contacts 90,91 et 92 reliés au panneau de surveillance HP, ainsi que d'autres contacts destinés à être reliés aux autres panneaux de surveillance repré- sentés dans le sohéma de la fig. 1. Le chercheur de ligne LF est du type normal comme celui qui a été utilisé pen- dant des années dans la téléphonie automatique. En plus des oontaots reliés aux divers panneaux de   surveillanoe,   il oomporte trois balais 93, 94 et 95 destinés à être amenés automatiquement en prise avec les divers contacts reliés aux panneaux de surveillance. Les contacts 91 et 92 et les balais 94 et 95 sont montés dans les circuits de ligne. Le contact 90 fonctionne de façon à indiquer si la ligne se trouve ou non dans l'état voulu pour être occupée.

   Si le contact 90 est relié à la terre, le chercheur de ligne LF ne retiendra pas cette ligne et il continuera à se mouvoir successivement sur les contacts combinés avec les diffé- rents panneaux, jusqu'à ce qu'il rencontre une ligne libre n'étant pas à la terre. 



   Le chercheur de ligne est normalement hors d'ao- tion, mais il est excité pour chercher une ligne de poste qui soit libre, lorsqu'un circuit a été fermé entre ses bor- nes d'entrée. Ce circuit a été fermé à la suite du   déolanohe-   ment du relais 65, par les contacts B2, T2 du commutateur 

 <Desc/Clms Page number 38> 

 67, les contacts 86,   87   et les oontaots 83, 84 jusqu'à l'autre borne du oheroheur de ligne. En conséquence, ordi- nairement pendant que la came 56 achève son premier tour le chercheur de ligne LF renoontre les contacts 90,91 et 92 combinés avec une ligne libre, comme l'indique la fig. 9. 



  En se mettant sur les oontaots 91 et 92 le chercheur de li- gne   ferme   un circuit partant de ses bornes d'entrée et re- lié aux bornes de sortie 88 et 89 du transmetteur et aux balais 94 et 95, de façon à relier les bornes direotement aux contacts de ligne 91 et 92. Ce panneau de surveillanoe HP oomporte un relais de codification 96 muni d'enroulements        97   et 98. L'enroulement   97   est monté en série entre le con- tact 91 et la borne non mise à la terre d'une batterie 99 qui est mise à la terre. L'autre enroulement 98 est monté en série entre le contact de ligne 92 et la terre.

   Lorsque le oheroheur de ligne s'est mis sur les oontaots 91 et 92, le courant de la batterie 99 traverse l'enroulement 97 du relais 96, le contact 91, le balai 94 jusqu'à la borne 88, puis le circuit du transmetteur jusqu'à la borne 89, le chercheur de ligne par le balai 95 et le contact 92, et les enroulements 98 du relais 96 pour aller à la terre. Après le premier tour de la came 56 le shunt est retiré des oon- tacts 56B et 56T par l'ouverture des oontaots 86 et   87,   de sorte que les contacts 56B et 56T ouvrent et ferment les enroulements   97   et 98 pour fermer et ouvrir les contacts T2 et B2 afin de transmettre l'alarme à l'enregistreur du poste de police ou d'incendie. 



   La came 56 fera quatre tours complets après l'en-   lévement   du shunt entre les contacts 56B et 56T et pendant ce temps la oame 52 fera naturellement un tour. A la fin de ce tour le méoanisme est arrêté par le relais   73   de la fa- çon suivante : 

 <Desc/Clms Page number 39> 

 
Le relais 73 est monté en dérivation sur les con- taots 83 et 84, qui sont normalement fermés. Toutefois, un peu avant que la oame 52 n'achève sa révolution, la tige 82 renoontre le contact 83 et l'écarte du contact 84, ce qui retire le shunt du relais 73. Le oourant de la batterie 99 arrive à la borne 88 du transmetteur, passe par le relais 73, les contacts 86,87 (qui sont maintenant fermés) et les con- taots T2, B2 du commutateur 67 pour retourner à la borne 87 du transmetteur et aller à la terre.

   Le relais 73 est excité; il attire son armature 72 et soulève le levier 70 pour l'a- mener à la position représentée en traits interrompus dans la fig. 8. Le levier 70 fait passer aussi le levier 68 à la position indiquée en traits interrompus, ce qui aotionne le commutateur 67 pour l'amener à la position dans laquelle ses oontaots B2, T2 sont ouverts, les contacts Tl, Fl étant fermés. 



   L'ouverture des oontaots T2, B2 du oommutateur 67 ouvre le circuit partant du relais 73 et aboutissant à la borne 89, de sorte que le relais 73 oesse d'être excité. 



  Toutefois le levier 70 est retenu dans la position indiquée en traits interrompus,   paroe   que l'extrémité 74, taillée en biseau, du levier 70 a été accrochée par la tige de verrouil- lage 75. La barre 76 est également soulevée jusqu'à sa posi- tion supérieure et vient s'engager sur le trajet de la sail- lie 77. Lorsque la came 52 achève sa révolution, la saillie 77 rencontre la barre 76 et l'entraîne vers la droite, de façon à déplaoer le levier coudé 79 par la biellette 78 et à l'amener à la position dans laquelle l'extrémité 81 du le- vier 79 renoontre la saillie 62 de l'arbre 61 et arrête le mouvement de rotation. Le transmetteur reste dans cette position jusqu'à ce que le circuit du panneau d'abonné soit 

 <Desc/Clms Page number 40> 

 ramené à l'état normal, en excitant le relais 6.

   L'exoitation de ce relais ferme les oontaots T; F de ce dernier pour faire arriver le courant de la batterie 18 par le oommuta- teur   67   au relais 65, qui attire ainsi son armature 66. L'ar- mature 66 retire la tige de verrouillage   75   en l'écartant du levier 70, de façon à permettre à ce dernier de tomber et de revenir à sa position normale. En même temps la barre 76 éohappe à la saillie   77   de la oame 52 et permet au levier coudé 79 de dégager la saillie 62. La saillie 62 ne peut faire qu'un quart de tour,   paroe   que l'armature 66 a amené le oliquet 63 à la position voulue pour rencontrer la sail-      lie 62. Le transmetteur est prêt à reoevoir et à transmettre un nouveau signal d'alarme. 



   Après le déolanohement du relais 65 les contacts Tl, Fl du commutateur 67 ont été ouverts, de façon à ouvrir le circuit du relais 65 et à débrancher ce dernier en le séparant du panneau de surveillanoe. Toutefois les contacts Tl, Fl sont fermés par le levier 68, de sorte que le trans- metteur est ramené automatiquement à la position normale de fonotionnement. 



   Le moteur à ressort 50 fait faire un grand nombre de tours à la came 52 pour un seul enroulement. Dans les conditions ordinaires le chercheur de ligne oooupera une ligne libre avant que la came 52 n'ait fait un cinquième de tour, de sorte que le signal d'alarme sera transmis et que le transmetteur sera arrêté après le premier tour de la   oame   52. Toutefois, si toutes les lignes sont occupées ou dérangées, la came oontinue à tourner jusqu'à ce que le mo- teur à ressort 50 soit à bout de course ou jusqu'à ce qu'une ligne devienne libre, paroe que le relais   73   ne peut pas être excité avant qu'une ligne libre n'ait été occupée par 

 <Desc/Clms Page number 41> 

 le chercheur de ligne. 



  Les panneaux de surveillance des lignes de postes 
Chaque ligne HL partant de la centrale CS et allant aux postes SD se termine sur un panneau de surveillance de poste HP. Le rôle de ce panneau HP oonsiste à indiquer les perturbations sur la ligne du poste et à empêcher cette li- gne d'être oooupée par un chercheur de ligne lorsqu'elle est dérangée. Un conducteur de ligne 106 est relié directe- ment à la terre en passant par un rhéostat 108. L'autre con- ducteur de ligne 107 est relié à la batterie 99 en passant par un relais à impulsions enregistreur d'alarme 103, les contacts B2, T2 du relais 100, le relais marginal 102 et le relais sensible 101. Aux postes les conducteurs de ligne 106 et   107   sont montés en série avec un interrupteur 109 et le relais à impulsions 105.

   L'enregistreur d'alarme du poste SD est semblable à l'enregistreur d'alarme 105 du panneau de surveillance HP. L'enregistreur code 104 est monté en série avec les contacts du relais à impulsions 103 et la batterie 99. Les contacts du relais à impulsions 105 peuvent être reliés à une source de oourant appropriée en passant par les contacts du relais à impulsions 105. 



   Dans la fig. 9 le circuit normal est indiqué en traits forts. Le oourant de la batterie 99 passe dans ce circuit indiqué en traits forts et il est limité à une va- leur déterminée d'avance par la résistance 108 montée en sé- rie entre la ligne 106 et la terre et la résistance du re- lais à impulsions 105. Le relais marginal 102 ne fonctionne pas lorsque le courant est normal. Le relais sensible 101 est maintenu à l'état de fonctionnement par le courant normal. 



   Une terre sur le conducteur de ligne 106 met 

 <Desc/Clms Page number 42> 

 hors circuit le rhéostat 108 et permet ainsi à un oourant suffisant de faire fonctionner le relais marginal 102. Ce relais ferme ses contacts F2, T2 pour relier une lampe de signal 110 et un ronfleur 111, à la batterie 112, le courant partant de la batterie 112 passant par le contact F2 du relais 102, le contact T2 de ce relais, le conducteur 125, la lampe 110 et/ou le ronfleur 111 et retournant à la bat- terie 112. Un commutateur 113 coupe le circuit du ronfleur jusqu'à ce que le dérangement soit réparé, mais la lampe 110 reste allumée. Le déclanchement du relais 102 ferme les contacts Fl.

   Tl et ferme un circuit partant de la terre et passant par les contacts F1, Tl du relais 102, le conduc- teur 114, Tl, Bl du relais 96 pour aboutir au contact de surveillance 90 du chercheur de ligne LF, mettant ainsi le contact de surveillance 90 à la terre. Les oontaots 90,91 et 92 du chercheur de ligne LF sont aussi reliés en multiple à des contacts semblables de chacun des autres chercheurs de ligne. Les circuits des chercheurs de ligne LF sont tels que ceux-ci ne retiennent-pas de ligne mise à la terre sur son contact 90. En conséquence, tant qu'il y a une terre sur le conducteur de ligne 106, la lampe 110 reste allumée, indiquant au préposé que la ligne est dérangée et que le contact 90 est toujours à la terre. 



   Si une terre se produit sur le conducteur de ligne 107, on obtient le même résultat. Le rhéostat 108 et le re- lais 105 sont mis tous deux hors du circuit indiqué en traits forts, le relais 102 attirant son armature et indi- quant la présence d'un dérangement. 



   Si un court-circuit se produit entre les conduc- teurs de ligne 106 et   107,   le relais marginal 102 attire son armature de nouveau pour indiquer la présence d'un dé- 

 <Desc/Clms Page number 43> 

 rangement permettant au oourant d'augmenter suffisamment pour faire fonctionner le relais 102. 



   Si le circuit est ooupé sur l'un ou l'autre des conducteurs de ligne 106 ou 107, le courant normal est inter- rompu. Ceci provoque le déolanohement du relais 101, bien que ce relais soit à déolanohement lent, pour empêcher l'émis- sion d'une indication de dérangement par suite d'une oou- pure momentanée sur la ligne. En se déolanchant, le relais 101 ferme un circuit partant de la terre et passant par les contacts T2, B2 de ce relais, le conducteur 125, allumant ainsi la lampe 110 et faisant fonctionner le ronfleur 111. 



  Le relais 101 ferme aussi ses contacts Tl, Bl et ferme un circuit partant de la terre et allant au conducteur 114, ce qui met le contact de surveillance 90 à la terre. 



   Le fonotionnement normal du circuit représenté dans la fig. 9 est le suivant : Lorsqu'une ligne a été oo-   cupée   par le oheroheur de ligne, cette ligne est reliée au transmetteur, de sorte que le courant partant de la batte- rie 99 traverse l'enroulement   97   du relais 96, passe par le contact de ligne 91, le transmetteur, le contact de ligne 92, l'enroulement 98 du relais 96 et va à la terre. Le re- lais 96 attire alors son armature et fait passer le oourant de la batterie 99 par le rhéostat 115, les contacts T2, F2 du relais 96 et le relais de maintien 100 jusqu'à la terre. Le fonotionnement du relais de maintien 100 met le contact de surveillance 90 à la terre par ses propres contacts T4, F4 pour indiquer aux autres chercheurs de ligne de l'installa- tion que la ligne est occupée.

   Le relais de maintien 100 débranche aussi les relais 101 et 102 sur son contact T2. 



  Il ferme un circuit partant du relais 103 et passant par les contacts Fl, Tl du relais 100 et le contact B2 du relais 96. 

 <Desc/Clms Page number 44> 

 



  Lorsque les relais de surveillance 101 et 102 ont été dé- branchés et séparés du circuit de ligne, le relais sensible 101   déelanohe.   Ceci ferme les contacts de façon à allumer la lampe 100, à faire fonctionner le ronfleur 111 et à met- tre le conducteur 114 à la terre. Toutefois la mise à la terre du conducteur 114 ne met pas le contact de surveillan- ce 90 à la terre, parce que les contacts Tl, Bl du relais 96 sont ouverts.Pour cette raison le circuit séparé de mise à la terre passe par les contacts T4, F4 du relais de main- tien 100. L'ouveture des contacts T2, B2 du relais de main- tien 100 a complètement débranohé les relais 101 et 102 du circuit de ligne HL, de sorte que ces relais ne peuvent pas être actionnés pendant la transmission d'une alarme. 



   Lorsqu'une ligne a été occupée par le chercheur de ligne, le transmetteur ouvre successivement le circuit de ligne sur ses contacts de codification pour transmettre un signal d'alarme. Le relais 96 déclenche et attire son armature chaque fois que son circuit est interrompu. Le mouvement du contact T2 interrompt successivement le cou- rant venant de la batterie et passant par T2, B2, les oon- tacts Tl, F1 du relais 100, le relais à impulsions 103 et le relais 105, ce qui provoque l'enregistrement, sur les enregistreurs, du signal transmis par code. Chaque fois que le contact de transfert T2 du rems 96 s'ouvre, il ferme le contact F2 pour envoyer du courant dans le relais de maintien 100. Ce dernier se maintient continuellement par suite des impulsions intermittentes de courant envoyées par le relais 96. 



   Lorsque le transmetteur a terminé la transmis- sion de son code, il déclenche de la façon décrite plus haut et ouvre le circuit passant par le chercheur de ligne 

 <Desc/Clms Page number 45> 

 pour aboutir aux balais 94 et 95. Le relais 96 reste ensuite déclanché pendant un laps de temps prolongé, ce qui provoque le déolanohement du relais de maintien 100. Le déolanohe- ment du relais 100 rebranohe les relais de surveillance 101 et 102 en série avec le conducteur de ligne 107 sur les oontaots T2 et B2 du relais de maintien 100.

   Le relais sen- sible 101 attire ensuite son armature et le circuit complet est rétabli dans l'état normal représenté dans la fig. 9, prêt à transmettre un autre code d'alarme si sa ligne est oooupée par un chercheur de ligne, ou à indiquer la présence d'un dérangement, si l'un ou l'autre des conducteurs de li- gne 106 et 107 vient à être dérangé.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Electrical signaling system"
The present invention generally relates to electrical signaling systems and applies in particular to security installations such as alarm installations in the event of fire and break-in, although certain features of the invention can be used in other communication installations.



   A general aim of the invention is to increase the safety and usefulness of safety electrical installations by ensuring that their operation is less subject to interruption by disturbances in the lines, than these

 <Desc / Clms Page number 2>

 disturbances are due to unavoidable causes or to malicious intent.



   Another aim is to prevent any line fault which does not make the line totally unusable for signaling from transmitting a false alarm, while at the same time giving an indication signaling the disturbance on the line and connecting the line to a alarm circuit in a different way, so that the line is still able to transmit a signal in the event of a real alarm, while sending a warning signal when the line is completely out of service.

   ,
Another object is to use, in a burglary alarm installation, organs or devices by means of which the local alarm circuit of a protected building can be restored from a central unit. , and to mount a signal in the building indicating to the occupant or to a guard that the circuit is in good condition.



   Fig. 1 of the accompanying drawings is a schematic plan of the whole of an installation according to the invention.



   Fig. 2 is a detailed circuit diagram of part of an alarm installation in the event of a fire, Installation established in the protected building P and in a central station.



   Fig. 3 is a simplified diagram of the circuits of the same part of the installation as in FIG. 2.



   Fig. 4 is a simplified diagram of a variant of the circuit shown in FIG. 3 and installed in the building.



   Fig. 5 is a detailed diagram of a panic alarm installation in accordance with the invention.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Fig. 6 is a simplified circuit diagram, showing the most important characteristics of the oir-- ouit shown in fig. 5.



   Fig. 7 is a detailed diagram of a variant of the circuit shown in FIG. 6.



   Fig. 8 is a diagram of an automatic alarm signal transmitter.



   Fig. 9 is a detailed circuit diagram of a central station lines surveillanoe panel.



   The complete installation shown in rod 1 indicates the devices mounted at each station and made up of a group of devices indicated by P and to which is connected a protection tank L, these devices being also connected to a central CS by a line SL. At the central CS each SL line is connected, by a subscriber monitoring panel SP, to a T code transmitter which, when activated, connects itself, by means of an LF line finder , with which it is combined, to any one of several HL lines leading to fire or SD police stations. At SD sets each HL line is connected to an Individual AR alarm recorder.

   Each HL station line is also connected, at its end, which is located at the central station, to an HP station line monitoring panel, the purpose of this panel being to indicate to LF line seekers whether this particular HL station line is able to transmit an alarm signal.



  The alarm in Fire oas.



   In fig. 2 the equipment of the protected building comprises a loop L formed by two conductors 11 and 12 mounted outside a control box P, from which they exit and into which they enter. 13 devices mounted

 <Desc / Clms Page number 4>

 in bridge on the conductors 11 and 12 coming into action in oas of danger can close the circuit of these conductors in the event of fire. Some of the devices 13 may be thermostatic devices and other devices 13 may be pull-tabs operated at will to shorten the conductors 11 and 12.



   The control box P contains relays 1, 0 and 2, a rheostat 14, a rheostat 15, an alarm bell 16 and a hand-operated reminder key or olef Z.



  The Z key shown is made up of two separate parts to simplify the connections of the circuit, but in reality it is made up of several switch members actuated by a single handle. Relay 1 is a sensitive relay with rapid discharge when its operating circuit is interrupted. Relay 0 is a marginal relay which is normally crossed by an current of a predetermined value, but which remains inactive until the current flowing through it increases and exceeds the normal value. Relay 0 has a mechanical lock 17 which blocks it once it has attracted its armature and which keeps it blocked. Relay 2 is a slow release relay.



   The line SL connecting the control boot P to the monitoring panel SP of the subscribers to the central unit consists of two metal conductors X and Y.



   The subscriber monitoring SP panel contains two marginal relays 3 and 4, a sensitive relay 8 with fast winding, two relays 6 and 7 with slow winding, a main battery 18, an auxiliary battery 19, a relay 10 disturbance warning , buzzer 20 disturbance warning, warning lamps, blanking

 <Desc / Clms Page number 5>

 che, a red and a blue W, R, B respectively, current limiting rheostats 21, 22 and 23, and a touohe or key A. The key A is represented in two parts, but it is understood that it is actually constituted by a single key oomportant a single operating handle.



  Relay 0 is set so that it comes into action before marginal relays 3 and 4, and slow deolanoh relay 2 is rolled out faster than slow deolanoh relays 6 and 7.



   The key A of the subscriber monitoring panel SP and the key Z of the control box P mounted in the subscriber's building are only used to restore the assembly to the normal state after the transmission of an alarm signal or in case of disturbance in the circuit. This is why they have been omitted in the simplified circuit diagram, fig. 3.



   In fig. 3, all relays are in their normal standby position. A circuit is closed from the battery passing through line X, loop L, line Y and ending on the ground, on the monitoring panel SP. This circuit is shown in solid lines and is as follows:

   battery 18 at the control unit, oontaots T2, F2 of relay 8, oontaots T2, B2 of relay 4, winding of relay 4, oontaots Tl, Bl of relay 4, line X, contacts Tl, F1, relay 2, winding of relay 2 , loop 11, 12, 24, oontaots F3, T3 of relay 2, winding of relay 0, oontaots T2, B2 of relay 0, oontaots T3, F3 of relay 1, winding of relay 1. line Y, contacts B4, T4 and winding of relay 3, oontaots T2, B2 of relay 3, oon- taots F4, T4 and winding of relay 8, winding of relay 7, and contacts F5, T5 of relay 8 and the ground. (When the contact number is preceded by the letter T, the contact

 <Desc / Clms Page number 6>

 is an armature contact. The letter F indicates a previous contact and the letter B, a later contact).



   The current value is sufficient to keep relays 7 and 8 and relays 1 and 2 of the P control boot in action, but it is insufficient to actuate marginal relay 0 and marginal relays 3 and 4. As long as relay 7 operates, it closes by its contacts T and F a circuit for relay 6. For its part, relay 6 closes a circuit starting from the battery and ending at input oon- duotors 25 and 26 of the T code transmitter. It will suffice to say that the Test code transmitter is locked so that it cannot function, as long as the battery current reaches its terminals 25 and 26.



  Normal operation.



   When a fire breaks out, loop conductors 11 and 12 are shorted, causing resistor 24 to be turned off. The increase in the current intensity is sufficient to activate relay 0 and as soon as this relay has come into action, it is locked by latch 17. When it comes into action, relay 0 cuts the circuit indicated in lines. strong and passing through contacts T2, B2 of relay 0, which causes the immediate deolanhment of relay 1 and relay 8. The circuits of relays 2 and 7 are also open, but these relays are slow deolanohly.



   The unwinding of relay 8 connects battery 18 by winding relay 7 to the two sides of line X and Y, as follows: battery 18, contacts T2, B2 of relay 8, winding of relay 7, contacts Tl, Bl of relay 8, contact T2 of relay 4, contacts B3, T3 of relay 8, contact B2 of relay 3. From contact T2 of relay 4

 <Desc / Clms Page number 7>

 the circuit continues as before until line X.



  From contact B2 of relay 3, the circuit continues as before up to line Y.



   The result is that the battery current is sent through the relay 7 to the two conductors X and Y connected in parallel. If there is a path leading to earth and leaving either conductor X or conductor Y, the current from battery 18 will flow through relay 7 before the latter has had time to deolanoher. However, there can be no such grounding, because with relay 0 locked in its operating position, any path leading to the ground and to line X or line Y is open on contact Bl of relay O.



  The operation of relay 0 puts the contacts T1, F1 to the earth to activate the alarm bell 16 mounted in box P (fig. 2) via a local circuit.



   Finally, relay 7 abandons its armature and opens the circuit of relay 6. Relay 6 disconnects the transmitter to send an alarm signal.



  Operation in cut-off mode on line X:
If the X line is cut, for some reason, between the SP panel and the P subscriber box, relays 1 and 8 deolanohent immediately.



   The unwinding of the relay 8 again connects the battery 18 to the relay 7 from the ground up to the two oon- duotors X and Y. No current can pass through the conductor X, which is off. No current passes through the Y motor because the contacts F3, T3 of relay 1 are open. However, the deolanohment of relay 1 closed a circuit starting from the ground and passing through contacts Tl, Bl of relay 0, contacts B3, T3 of relay 1, B2, T2 and the winding of relay 0 to end in contact T3 of relay 2.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   When the slow release relay 2 comes on, this circuit is extended from the TS contact of relay 2 to contact B3 and conductor 11. The release of relay 2 also closes contact T2, B2 connecting the conductor 12 to the line Y. The conductors in bouole 11 and 12, 24 are left in series with the relay 0 between the earth and the line Y. The battery current flows through the relay 7 and the relay 3 to reach the conductor line Y. As the slow-deolanoh relay 2 deolanohe faster than the slow deolanoh relay 7, the latter is re-activated before having opened its F and T contacts.



   An interruption of line X does not trigger transmitter T.



   In the event of an interruption on line X, the elimination of relays 1, 2, 3 and 8 and of line X sufficiently increases the current passing through marginal relay 0 to make this relay operate. To prevent this operation, resistors 14 and 15 (fig. 2) are connected in series with contact B1 of relay 0 and contact B2 of relay 2 respectively, these resistors being switched on after tripping. relays 1 and 2.



   If an alarm signal is given, the conductors 11, 12, 24 are interrupted, which increases the intensity of the current so as to activate the relay 0, which opens the contacts B1, Tl and, at the same time, the path to earth from conductor Y. Interruption of current opens the circuit through relay 7, which,! in turn, deolanohe relay 6, which deolanohe transmitter T.



   If the X line is not only cut, but also put! the earth to the power plant, the current leaving battery 18 and crossing relay 4 to go to the increased earth.

 <Desc / Clms Page number 9>

 will lie in line X and will operate relay 4. Relay 4 is blocked in the circuit from the battery, passing through contacts T3, F3, its winding and contacts Tl, F1 to end in the earth. This opens the circuit going to line X on contacts B2, T2, which prevents any new passage of the current through relay 7 to earth on line X. When relay 4 operates, it closes a circuit starting from battery 18, passing through relay 7, through contacts T2, F2 of relay 4 and ending in contact T3 of relay 3.



  The operation in cutoff mode on line Y:
In the event of a cut on line Y, the current flowing through relays 4, 2, 0, 1, 3, 8 and 7 is cut.



  Relays 1 and 8 deolanohent immediately. Relay 1, by opening line Y on its contact F3, earths loop conductor 12 through contacts F3, T3 of relay 2, relay 0, contacts T2, B2 of relay 0, contacts T3, B3 of relay 1 and contacts Bl, Tl of relay 0. Relay 8 connects battery 18 to relay 7 via its contacts T2, B2. No current can pass in line Y, because this one is cut off. The current passes from relay 7 to relay 4 via line X, via contacts Tl, Fl and relay 2, then loop 11, 24, 12, to end at earth.



  The current flowing through relay 7 prevents this relay from de-olanohering.



   The circuit will operate in the event of a real alarm allowing an increase in the intensity of the current flowing through the marginal relay 0, which cuts the circuit going to earth on these contacts T1, Bl. This stops the flow of current through relay 7, which trips relay 6, the latter causing the transmitter to trip and sending an alarm signal.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   If the Y conductor is earthed on the side of the control unit, the intensity of the current flowing through relay 3 increases immediately after releasing relay 8, so as to operate relay 3, which is blocked on a local circuit. and open the Y line on the control panel side on its contact B4. The current flowing through relay 7 and relay 3 is stopped by opening contacts T2, B2 of relay 3.



  Operation in the event of a loop failure
If either loop conductor 11 or 12 is cut, relays 1 and 8 trip immediately.



  Unwinding of relay 8 sends the current from battery 18 to the winding of relay 7 through the two line conductors X and Y. However, when tripping, relay 1 closes the circuit starting from the earth and passing through them. contacts Tl, Bl of relay 0, contacts B3, T3 of relay 1, oontacts B2, T2 and relay 0, contacts T3, F3 of relay 2 and ending in the loop conductor 12. Both ends of the conductor of boole 12 are connected to each other via contacts B2, T2 of relay 1 and the two ends of loop conductor 11 are connected to each other via contacts B1, Tl of relay 1.

   Consequently a circuit is established from line X, through contacts T1, F1 of the winding of relay 2 to the loop conductor 11, and rheostat 24, and between rheostat 24 and earth, from the way already described.



  If loop conductors 11 and 18 are now shorted, rheostat 24 is shorted and current through relay 0 increases to operate that relay. Operation of relay 0 stops the flow of current in relay 7, which for its part unplugs relay 6 and activates transmitter T.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



  Operation in short-circuit conditions on the line inverters:
A short circuit between line conductors X and Y turns relays 1 and 2 off. Relay 1 deolanohe immediately so as to connect the booleand relay 0 between line X and earth.



   At the same time, the existing short circuit on the line allows a more intense current to cross relays 3 and 4. Relay 3 comes into action before relay 4 and immediately opens line Y on its contact B4 and also on his B2 contact. Immediately after relay 8 deolanohe and thus puts relay 7 in series with battery 18. The current from battery 18 flows through relay 7 and relay 4 passing through line X, relay 2, booleand the battery. marginal relay 0 to go to earth by passing through contacts T3, B3 of relay 1. The fact that lines X and Y are omitted has no effect, because line Y is now cut at each end.



   An actual alarm putting the rheostat 24 out of the circuit increases the intensity of the current which passes through the relay 0 and cuts off communication with the earth in the manner already deorite. This deolanoheres relays 7 and 6 to actuate transmitter T.



   If for some reason both relays 4 and 3 come into action, the circuit is still working. Relay 4 cuts line X at B1 and also cuts, by its switch B2, the circuit starting from the battery and passing through relay 7. A circuit is closed, passing through contacts T2., F2 of relay 4 and leading to contact T3 of relay 3, and the functioning of relay 3 completes this circuit from contact T3, F3 to return to line X. A real alarm then triggers the release of relay 7

 <Desc / Clms Page number 12>

 exactly as indicated above.



  Operation in case of earth on line Y
An earth on line Y turns relay 8 off. When relay 8 disconnects, the normal light is momentarily cut off at T2, F2 of relay 8, thus triggering relay 1. However, after this momentary cut-off, relay 8 re-establishes a circuit crossing relay 7 and leading to two lines X and Y.



  Deolanohment of the relay establishes a circuit starting from line X, crossing the loop, rheostat 24 and relay O and going to earth, as already indicated, which disconnects line Y.



   The circuit starting from the battery 18, crossing the relay 7 and the relay 3 to end at the line Y sends an intense current in the relay 3. When it comes into action, the relay 3 cuts the line Y on the contact B4 and also cuts off communication between relay 3 and relay 7 on contact B2. Normal current from battery 18 then flows through relay 7 and relay 4 through line X, relay 2, the loop circuit and marginal relay 0 to earth. A real alarm activates relay 0 and cuts off communication with the earth, so as to trigger relay 7 and activate transmitter T.



  Operation in the event of an earth on line X:
An earth on line X switches relays 2, 1, 8 and 7 off, which causes the immediate release of relays 1 and 8. Relay 8 restores the circuit from battery 18 through relay 7, by line conductors X, Y. Deolanohment of relay 1 cuts line Y and establishes an earth through contacts Tl, Bl of relay 0,

 <Desc / Clms Page number 13>

 contacts T3, B3 of relay 1, oontaots B2, T2, winding of relay 0, up to contact T5 of relay 2. Relay 2 then deolanohe, thus closing the circuit from its contact T3 through contact B3 up to the conductors of bouole 11, 12, through contacts T2, B2 of relay 2 up to conductor Y.



   After releasing relay 8, an excessive current coming from the battery 18 operated the relay 4 which cut the line X on the contact B1 and opened the circuit of the relay 7 on the contact B2.



   Normal battery power is restored by relay 7 and relay 3 by line Y, contacts B2, T2 of relay 2 up to loop 12, 24, 11, contacts B3, T3 of relay 2, and by relay 0 to earth.



  An alarm activates relay 0 so as to cut off the communication with the earth and cut off the current flowing through relay 7.



  Operation in earth oas on the loop conductor 11 @
When the loop conductor 11 is earthed it switches relays 1, 8 and 7 off, which causes the immediate release of relays 1 and 8. The release of relay 8 restores the circuit from. battery 18 by relay 7. Conductor Y is cut on contact F3 of relay 1. Earthing of loop conductor 11 allows an abnormal current to pass through relay 4 and operate this relay. On coming into action, relay 4 cuts line X on contact Bl and closes a circuit starting from relay 7, passing through contacts T2, F2 and ending in contact T3 of relay 3.



   Relay 2 deolanohe, thus disconnecting loop conductor 11 by separating it from line X, and

 <Desc / Clms Page number 14>

 earthing through oontaots B3, T3 of relay 2, the winding and contacts T2, B2 of relay 0, contacts T3, B3 of relay 1 and contacts Bl, Tl of relay 0. Release of relay 2 also connects the loop conductor 12 to the line conductor Y via the rear buttons T2 and B3 of relay 2.



   The current of the battery 18 now passes through the relay 7 and the relay 3, passes in the line Y and in the loop 12, 24,11 to arrive at the earth.



   The short-circuiting of the rheostat 24 in the event of an alarm allows a reinforced current to pass through the relay 3, the conductor Y, the loop 12, 11 to reach the earth. Relay 5 cuts off conductor Y on its contact B4, as well as the circuit of relay 7 on its contact B2. Relay 7 releases and activates transmitter T.



  The earth operation on the loop conductor 12:
Grounding on loop conductor 12 turns off relays 1, 3, 7 and 8 and relays 1 and 8 immediately. Unwinding of relay 8 re-establishes communication starting from battery 18 and passing through relay 7. Line Y is cut off on contact F3 of relay 1. However, normal passage of the current is established through relay 4, the line X, contacts T1, F1 and the winding of relay 2 to the loop conductor 11, 24, 12 and earth. If the rheostat 24 is short-circuited by an actual alarm, the current flowing through the marginal relay 4 increases sufficiently to actuate this latter relay, which cuts the line X on the contact Bl.



  This stops the current flowing in line X and causes deolanohage of relay 2. The triggering of relay 2 establishes a communication from line Y, passing through

 <Desc / Clms Page number 15>

 contacts B2, T2 of relay 2 and leading to line conductor 12, which is earthed. An intense current then passes through relay 3. The operation of relay 3 cuts off the current passing through relay 7 and triggers the release of this relay, which actuates transmitter T.



  The alternative circuit, fig. 4:
The circuit of FIG. 4 is substantially the same as that of the building circuit of FIG. 5, except for the contacts of relays la and 2a, The modification of the circuits allows direct communication of the coil of marginal relay Oa with the loop conductor 12a, instead of the communication passing through contacts T3, F3 of relay 2 , as shown in fig. 3.



   The circuit shown in fig. 4 gives the same end result in each of the above-mentioned operating conditions, except in cases of earth on the loop conductor 11a.



   In the event of earth on the loop conductor 11a, the relays 1 and 8 deolanohent and close a circuit starting from the battery 18, passing through the relay 7, the relay 4, the line conductors, X, the oontaots Tl, Fl and relay 2a and terminating at earth on loop conductor 11a.



  Relay 4 comes into action and cuts line X. Then relay 2a deolanohe and connects to line Y the loop conductor 11a, which is earthed. Ceoi causes the passage of an intense current in the relay 3, which then cuts the line conductor Y, while however closing another orifice starting from the battery 18, passing through the relay 7, the contacts Tl, Bl of the relay 8, contacts T2, F2 of relay 4, contacts T3, F3 of relay 3 and ending in line X. All the circuits ending in earth are cut off and relays 7 and 6 deolanohent.

 <Desc / Clms Page number 16>

 



  The line conductors are both cut or earthed:
When the two line conductors are cut a fire alarm signal is sent, because this cut first causes the release of relay 8 and then the release of relays 7 and 6. There can be no path for the line. current coming from the battery 18 and passing through the relay 7 without an earth. This earth can only be established at building station P and when the two conductors X and Y are cut there is no communication with building P.



   In the event of an earth on the two line conductors X and Y, relay 4 attracts its armature and causes relay 8 to unhook. Then relay 3 attracts its armature. When the two relays 3 and 4 operate, a circuit starting from the battery 18 is closed and passes through the relay 7, the contacts Tl, Bl of the relay 8, the contacts T2, F2 of the relay 4, the contacts T3, F3 of the relay 3 to terminate at line X and earth, and the current flowing through this circuit keeps relay 7 in motion. Following earthing of the two line conductors X and Y, the operator would immediately take the necessary measures to ensure the protection of the building until the line has been repaired.



  The circuit used to indicate the existence of faults in the line in the fire alarm system:
We will have noticed from the previous description of the operation of the alarm installation in oas fire represented schematically in fig. 3, that any disturb-. bation causing a deviation from the normal state deolanoheres relay 8. Relay 8 can be used to give an indication of the existence of any of the indicated faults.

 <Desc / Clms Page number 17>

 



   Relay 8 has an additional armature contact T6. In the normal state, a circuit starting from the earth is closed and passes through oontaots F6, T6, through alarm relay 10 signaling disturbances and through battery 18. In normal state, relay 10 is actuated.



  When the relay 8 deolanohe, the relay 10 also closes a circuit starting from the earth, passing through the oontaots T2, B2, by a key 27 serving as a buzzer switch and by a buzzer 20 to lead to the battery 19, another circuit starting from the earth passing through oontaots Tl, Bl of relay 10 and through blue lamp B to end at battery 19. Consequently, as soon as any disturbance occurs, buzzer 20 kicks in and the blue lamp B lights up.



   The red lamp R can be mounted between the battery 19 and the earth by the contact B and the armature T of the relay 6. Consequently, the red lamp R never lights up unless the transmitter T n 'has been deolanohé. So if the lamp B lights up alone, the attendant knows that a disturbance has occurred, while if both lamps B and R are on, the attendant knows that an alarm signal has been sent. .



  Restoring the normal state after an alarm or disturbance:
The return of the relays to the normal state (fig. 2) is ensured by a key A carried by the subscriber monitoring panel and by a key Z which is located in the building.



   The handle A1 of key A is first moved to the right. This has the effect of connecting the battery 18 by means of contacts T2, F2 of key A to contact Bl of relay 8. The contacts T3, F3 of the olef A mount the white lamp W in series between the battery 19 and the earth.

 <Desc / Clms Page number 18>

 



  The olef A is preferably set so as to remain locked in the right position until it is de-olanohed and the white lamp W serves to constantly indicate to the operator that this olef is not found. in its normal position. Contacts B4, T4 of olef A are used to cut off communication between line X and relay 7. Contacts B7, T7 of key A are connected in series with contact T3 of relay 8 and contact B2 of relay 3 Oontaots T7, F7 of olef A are bridged to oontaots F4, T4 of relay 8 and reestablish communication between relay 8 and line Y.

   Contacts 78, F8 of key A are connected in bridge with respect to contacts F5 and T5 of relay 8 and reestablish normal communication between the winding of relay 7 and the earth.



  Olef A contacts T9, .F9 are used to ground the coil of relay 6 to return this relay to its normal position.



   The movement of handle Al of key A to the right restores the normal position of relay 6, again connects battery 18 to contact T2 of relay 4 and, via contact B2, to line conductor X, again puts the relay 8 and relay 7 in series between earth and contact B2 of relay 3, and turns on the lamp W serving as a signal.



   In the meantime, an attendant activates the Z key at the building station and releases the lock 17 of relay 0.



  The contacts F1, Tl of this key directly connect the contacts F1, Tl of relay 2, thus establishing the link between line X and conductor 11 through relay 2.



  Oontaots T2 and B2 directly connect contacts F3, T3 of relay 1 and reconnect line Y through relay 1 and through contacts B2, T2, the winding of relay 0 re-

 <Desc / Clms Page number 19>

 linked to the olef Z closes a circuit starting from line X, passing through relay 2, key 11, 24, 12, contacts T2, B2 of relay 2 and rheostat 15 to end at line Y. If relays 3 and 4 were not actuated, key A connected line X to the battery and line Y to earth.



  If it happens that one of the two relays 3 and 4, or both, come to be actuated, the handle A2 of the relay A is momentarily moved to the left. This cuts off the supply to the battery via resistor 22 up to the blocking contact of relays 3 and 4, so as to trigger these relays.



   When relays 3 and 4 have deolanohed, the current of battery 18 goes through line X, through contacts Tl, F1 of olef Z, relay 2, loop 11, 24, 12, contacts T2, B2 of relay 2, rheostat 15, line conductor Y and ends at earth. The excited relay 2 closes a circuit starting from the line X, passing through the contacts T1, F1 and the winding of the relay 2, the loop 11, 24, 12; contacts F3, T5 of relay 2, the winding and oontaots T2, B2 of relay 0, oontaots B2, T2 of key Z, of relay 1, to return to line conductor Y.



   All the relays in the installation have been returned to the normal position. The operator returns key A to the normal position by moving handle A1 to the left, which restores the circuit to the state shown in fig. 3. THE attendant then returns the olef Z to its normal position. Recalling key A turns off the white lamp W; the relays 6, 7 and 8 remain in action and the lamps R and B, one red and the other blue, go out. These lamps W, R and B therefore indicate to the operator that the entire circuit is in the normal state.

 <Desc / Clms Page number 20>

 



  The alarm installation in the event of a break-in:
The frightened alarm circuit for the device of the subscriber building P and the subscriber monitoring panel SP is shown in detail in fig. 5 and schematically in FIGS. 6 and 7.



   We will first consider FIG. 6. Those of the elements of the burglar alarm system circuit which correspond to those of the fire alarm system are indicated by the same reference numbers to which the index has been added. It takes precedence. "However, in the burglary alarm system, the subscriber monitoring panel equipment includes an additional relay 5.



   The devices 13 'of the alarm installation in the event of a break-in, devices which come into action in the event of an alarm, are arranged so as to open the loop circuit in danger, instead of shorting. oirouiter this circuit.



  Normal operation of the alarm system in the event of a break-in:
When a thief oheroes to enter the building, he activates one of the devices 13 'which opens the loop. This opening of the loop circuit stops the flow of current coming from the control unit and passing through the circuit shown in solid lines. The loop rheostat 24 'has a value such that under normal conditions the relays 1', 2 ', 7' and 8 'are actuated (state shown in fig. 6), the current being however insufficient to actuate the relays. relays 3 ', 4' and 5.



   When the loop circuit is open following an attempted break-in, the unplugging of relays 1 'and 8' disconnects loop conductor 12 'by separating it from line Y' on contacts T3, F3 of the relay and

 <Desc / Clms Page number 21>

 resets the 12 'loop conductor to earth on the contacts
T3, B3 of relay 1 'through a resistance element 32.



   The release of relay 8 'connects the battery directly via relay 7 to the two line conductors
X 'and Y', as has been defined for the alarm circuit in case of fire.



   After an appreciable period of time after opening the loop circuit, the slowly operating relay
2 'triggers. It thus cuts the line X 'on the contact Fl of the relay 2' in order to connect the ball conductor 11 'by the contacts Ta, B2 of the relay 2' to the line conductor Y '. Despite this transformation of the circuit, no current flows in either line, because the loop circuit is open. After an additional lapse of time, the relay 7 'deolanohe, thus causing the deolanohement of the relay 6', which disconnects the transmitter T.



   Operation in earth oas on the 11 'loop conductor:
A ground on the loop conductor 11 'switches off the two relays the and 8'. Relay 1 'earths conductor 12'; relay 8 'again connects the battery via relay 7' to the two line conductors, via relays 3 'and 4'. Loop conductor earth
11 'passes an excess of current in line X' and relay 4 'attracts its armature. Relay 4 cuts the line
X 'in B1 on relay 4' and stops the current flowing through relay 2 ', which deolanohe after a certain period of time. Deolanohment of relay 2 'disconnects the conductor
11 'by separating it from the line X' and connect it to the line
Y '. An intense current flows in the line Y 'to the earth of the conductor 11' and the relay 3 'attracts its armature.

 <Desc / Clms Page number 22>

 



  When the two relays 3 'and 4' have drawn their armature, the line conductor Y 'is permanently cut. The circuit starting from battery 18 'and passing through the winding of relay 5, the oontaots of relay 8' and relay 7 'is reestablished up to line X' by contacts T2, F2 of the relay 4 'and the T3 and F3 oontaots of relay 3'. However, no current can pass through the line conductor X ', because the latter is cut off on contact Fl of relay 2'. Consequently, all the current flowing in relay 7 'is stopped and relays 7' and 6 'deolanohent after a certain period of time.



  The short-circuit operation on the loop conductors:
A short circuit between the loop conductors 11 'and 12' switches off the rheostat 24 ', thus causing an increase in current sufficient to energize the relays 3' and 4 '. The operation of relay 3 'cuts line Y' on contact B4 of relay 3 'and relays 1' and 8 'deolanohent immediately. Relay 1 'passes loop 12' from line Y 'to earth through reao-tanoe 32. Relay 8' immediately restores current which passes through relays 5, 7 'and 4' via line X ', relay 2', conductor 11 ', then by the short circuit between the loop conductors, to earth.

   Relay 4 'opens the circuit of relay 7' via contacts Bl, Tl of this relay 4 ', but it re-establishes a circuit leading to line X' via contacts T2, F2 of relay 4 'and contacts TS, F3 of relay 3 '. A current of intensity greater than normal passes through relays 5 and 7 '. Relay 5 opens its contacts T, B to cut the current to relay 6 ', deolanoher transmitter T and transmit an alarm signal.

 <Desc / Clms Page number 23>

 



  Operation in oas of open or earth on the two line conductors:
An interruption on the line conductors X 'and Y' immediately deolanates relay 8 '. The latter re-establishes an oirouit through relays 5 and 7 'to the two line conductors. These being cut, no current can pass and the relays 7 'and 6' deolanohent, thus triggering the transmitter T.



   Grounding on both conductors X 'and Y' also renders the line completely incapable of transmitting signals.



   An earth on one of the inverters X 'or Y' bypasses relay 8 'so as to reestablish the connection between battery 18 and the windings of relays 5 and 7'. The excessive current passing through relays 3 'and 4' pulls the armatures of these two relays. As explained above, when the two relays 3 'and 4' have operated, a circuit is closed by contacts T2, F2 of relay 4 'and oontaots T3, F3 of relay 3 'to line X'. After the functioning of relays 3 'and 4', an intense current still persists in relays 5 and 7 'to open the operating circuit of relay 6' and thus de-jog transmitter T.



  Operation in the event of a short-circuit on the line conductors X 'and Y', short-circuit followed by an abnormal state in the boom ring:
A short circuit between the line conductors X 'and Y' immediately causes a stronger current to flow through relays 5 and 4 'to the line conductor X', this current returning to earth through the short circuit and by relays 3 ', 8' and 7 '. The 3 'relay immediately attracts

 <Desc / Clms Page number 24>

 its armature, thus cutting the line conductor Y 'and opening the circuit of relay 8'. Triggering relay 8 're-establishes the connections between battery 18', relays 5, 7 'and 4' and line conductor X '.

   The short circuit also switched off relays 1 and 2 'and the relay immediately grounded the loop motor 12'. The momentary increase in current in relay 5 could also have caused the armature of this relay to be drawn to open the circuit of relay 6 '; however, relay 5 tripped again following the cutting of line conductor Y 'by relay 3', before relay 6 'had time to release.



   The result is that the assembly is brought back to the operating state in an alarm state by a circuit starting from the battery 18 ', passing through the relay 5, the relay 7', the relay 4 ', the line X' , the relay 2 ', the bouole 11', 24 ', 12' and going to the earth. Following a real alarm, the current is interrupted, which causes the deolanohement of relay 7 ', of relay 6' and of transmitter T so as to send an alarm signal. Relay 2 'also deolanohe, but this does not prevent the deolanohement of relay 7', because no current can pass, the oirouit going to earth from conductor 11 'having been opened.



   After a short circuit on the line conductors X '. And Y' the installation also reacts on a short-circuit or on the loop conductors 12 'and 13'. This draws the armature of relay 4 'to reestablish the connections between relay 7' and line conductor X 'by switches F2, T2 of relay 4' and contacts T3, F3 of relay 3 ', l 'winding and contacts BI and Tl of relay 4'.



  The increase in current activates marginal relay 5

 <Desc / Clms Page number 25>

 to cause the deolanohment of relay 6 'and that of transmitter T.



  Operation in cutoff mode on line X ':
A cut on line X 'Interrupts the current and immediately causes the deolanohment of the relays the and 8'. Relay 1 'earths conductor 12' and relay 8 'puts battery 18' back in series with relays 5 and 7 '. However, no current can pass on line X ', where it is cut off. No current can pass either on the line Y ', which is also cut. The relay 2 'deolanohe after a short time and disconnects the conductor of bouole 11' by separating it from the line X ', and by connecting it to the line Y' by the oontaots T2, B2 of the relay 2 '.

   A normal current coming from the battery 18 crosses the relays 5, 7 'and 3', passes in the line Y ', by the contacts T2, B2 of the relay 2', then in the cable conductor 11 ', 24', 12 'to go to earth.



   A break in the boole conductor deolanoheres relay 7 ', which causes deolanohement of relay 6'.



   A short-oirouit on the conductors 11 'or 12' or an earth on the conductor 11 'switches the rheostat 24' off. An increased current passes through relay 3 ', which attracts its armature and cuts off communication between relay 7' and line conductor Y 'on contacts B2 of relay 5', thus causing relays 7 'and 6 to deolanoh. '.



  Operation in cutoff mode on line Y ':
A break on the line Y 'immediately causes the deolanohement of the relays 1' and 8 'as described.



  The line Y 'being cut, it cannot be crossed by

 <Desc / Clms Page number 26>

 no current. However, a normal current is reestablished in relay 4 'and line X', the winding and contacts Fl, Tl of relay 2 ', the loop inverters and the loop rheostat to earth.



   Then an interruption of the loop circuit interrupts the circuit going to earth and stops the current flowing through relay 7 ', which triggers T.



  A short circuit or an earth on the conductor 11 'switches the rheostat 24' off, thus increasing the intensity of the current which passes through the relay 4 'and causing this relay to operate. Relay 4 'cuts off the current coming from relay 7' and going to line X ', thus triggering relay 7' which in turn deolanoheres transmitter T.



  The earthwork on line X ':
An earth on line X 'immediately switches relays 1' and 8 'off. The relay puts the conductors 12 'to earth. Relay 8 'reconnects relays 5 and 7' between battery 18 'and the two inverters X' and Y 'via relays 4' and 3 '. An intense current passing through relay 4 'to go to earth on line X' cuts the latter on contact B 'of this relay. Relay 2 'unbalances immediately and connects conductor 11' to line Y '.



  Normal current from battery 18 'passes through relays 5, 7' and 3 ', passes through line Y', contacts B2, T2 of relay 2 ', loop 11', 24 ', 12' and goes to Earth.



  A cut in the boole circuit stops the current which passes through relay 7 'and causes the deolanohment of transmitter T.



   A short circuit on oonduoteurs 11 'and 12' causes a more intense current to pass through relay 3 ', which reconnects relay 7' to conductor X 'by means of oontaots

 <Desc / Clms Page number 27>

 T2, F2 of relay 4 'and contacts T3, F3 of relay 3'.



  As the line conductor X 'is earthed, a more intense current flows through the relays 5 and 7', the relay $ pulling its armature and causing the unwinding of the relay 6 '.



   An earth on the loop conductor 11 'has the same direct effect as a short circuit between the loop conductors 12' and 13 '.



  Functioning in oas of earth on line Y '
Grounding on conductor Y 'switches off relay 8' and restores current in relays 5 and 7 'to both line conductors X' and Y 'and earths conductor 12'. Excessive current flows through relays 5, 7 'and 3' to earth, causing relay 3 'to operate to cut line Y' on contact B4. A normal current continues to flow through relays 5, 7 'and 4' passing through line X ', relay 2', loop 11 ', 24', 12 'to earth.



   The break in the loop causes one of the devices 13 'to operate and triggers the release of relay 7', as well as that of transmitter T.



   If the loop inverters 11 'and 12' have been turned off, or if the loop conductor 11 'has been earthed, the rheostat 24' is turned off, which increases the current enough for the relay to be switched off. 4 'attracts its frame. When both relays 3 'and 4' operate, the circuit is reestablished from relay 7 'to line inverter X'. The excessive current causes relay 5 to operate which attracts its armature, thus causing the relay 6 'and transmitter T to break down.

 <Desc / Clms Page number 28>

 



  Operation in earth oas on the 12 'loop conductor:
An earth on the boole conductor 12 'switches off the relays 1 and 8' and causes their immediate winding. The relay 1 'reinforces the earth on the bouole conductor 12'. Relay 8 'establishes a circuit starting from battery 18, passing through relay 5 and relay 7', line X ', relay 2' to conductor 11 ', and through rheostat 24' to the Earth. The rheostat 24 'being still in circuit, the current which passes is insufficient to actuate the relay 4' and the circuit remains in the state indicated ready to come into action in the event of a real alarm. If a break occurs on the loop circuit, the T transmitter trips as expected for normal operation.



  Resistance-based operation between conductors X 'and Y': Skillful criminals could try to put the circuit out of action by mounting a bypass resistance between conductors X 'and Y' in order to pass sufficient current to keep relay 8 'in action without increasing the current so as to operate relays 3', 4 'or 5. The criminal would then cut off the line circuit in building P without causing the sending of an alarm signal. To prevent this possibility, the circuit of the building can be modified as shown in fig. 7 by replacing the boolean rheostat 24 'by a slow deolanohement relay 28 whose contacts T and B are connected in shunt between the winding and the contact T3 of the relay 1'.

   The winding of relay 28 has the same resistance as rheostat 24 'so as to keep the normal current insufficient.

 <Desc / Clms Page number 29>

 sant to power relays 3 ', 4', 7 'and 5. However, the normal current flowing through relay 28 is sufficient to keep this relay in action.



   The circuit fig. 7 being in the normal state, it will now be assumed that a resistance bridge is connected as a branch between the line conductors X 'and Y'. It will first be assumed that the criminal enters the building and thus opens the loop. Ceoi interrupts the flow of current through relays 1 and 2 ', relay 1' trips instantaneously. Opening the boole circuit cuts off the excitation of relay 28. This relay trips so as to connect line Y 'to conductor 12' which has previously been connected to earth.



    This puts line Y 'to earth and diverts the normal current away from relay 8', which triggers this relay and reconnects battery 18 through relays 5 and 7 'on the two line conductors. However, an intense current crosses relays 5 and 3 'to go to the line conductor Y'. The operation of relay 3 'cuts off line inverter Y' on contact B4 of relay 3 ', thus interrupting the initial intense current flowing through relay 5.



  However, a direct current has passed through the relays 5 and 7 ', to go to the line conductor X, this current then passing through the resistance bridge between the line conductors to the line conductor Y' and passing from there through the oontacts. of relay 28 and contacts T3 and B3 of relay 1 'to earth. However, once relay 5 has drawn its armature under the aotion of the initial intense current which passes through relay 3 'to go to line conductor Y', relay 5 maintains its armature attracted by the current flowing to the line. line conductor X ', thus opening contacts T and B of this relay for a prolonged period of time

 <Desc / Clms Page number 30>

 sufficient to trigger relay 6 ', which in turn triggers transmitter T.



  Equipment indicating line faults in the burglar alarm system:
The equipment and circuits used to indicate the presence of a disturbance on the line or in the loop circuit in the alarm installation in ef- fraction are substantially the same as in the installation in 'alarm in case of fire.



  Restoring the normal state after a disturbance or transmission of an alarm signal:
The alarm system in the event of a break-in includes a key A 'the operation of which corresponds to that of key A. The circuits correspond to those of the alarm system in the event of fire.



   However, the relay recall apparatus in building P is entirely different.



   Handle A2 of key A 'is moved to the left to trigger relays 3' and 4 '. Then the handle A'1 of the olef A 'is moved to the right and to the left to come to occupy the position causing the operation of the relays 6' and 8 '. The handle 301 of the key 30 is moved to the right to close the contacts T5, F5 and to establish a bypass avoiding the relay 5 to prevent the latter from unplugging the relay 6 '.



  This done, the handle 302 of the key 30 is moved to the right to close the contacts T8, F8 and establish a bypass bypassing the relay 3 'to prevent it from functioning and to close the contacts T9, F9, thus bypassing. relay 4 ', while handle 302 is held to the right, key 33 being actuated first to the right,

 <Desc / Clms Page number 31>

 then to the left, or vice versa, in order to apply successively to the two conductors X 'and Y' an alternating current supplied by a source 34. The alternating current passes through the winding of relay 2 ', a capacitor 35, contacts Tl, Bl and T2, B2 of a key 29, conductor 11 ', 24', 12 ', contacts B3, T3 and contacts B4, T4 of olef 29, an alternating current ringtone 36 and a wave generator 37 to go to the earth.

   This alternating current powers the relay 2 ', which attracts its armature and is blocked by its contacts Tl, Fl by means of the continuous current supplied by the battery 18 and passing through the line conductors X' and Y '. Likewise, the alternating current pulses arriving through line Y 'pass through relay 1', capacitor 38, contact T2 of key 29 and rise to earth through the same circuit. The alternating current flowing through relay 1 'attracts the armature of this relay, which then blocks by means of the normal direct current.



   After key 33 has been operated to apply the alternating current, handles 302 and 301 of olef 30 are returned to the normal position, then olef A 'is returned to the normal position, leaving all relays in. the state shown in fig. 5.



  The equipment to switch the installation of buildings from day to night status:
It is advantageous to separate the loop circuit into two sections, one comprising the devices which must be kept constantly in the reactive state upon an alarm, and the other comprising devices such as door switches, which must be maintained. kept closed at night. Thus, in fig. 5, one of the parts of the loop conductor 11 ', part which goes from point 39 to point 40,

 <Desc / Clms Page number 32>

 can be bypassed by the operation of the key 29 and likewise, one of the parts of the loop conductor 12 ', that which is between points 41 and 42, can be bypassed by the movement of the key 29.

   The remaining part of the loop, part oomprise between points 40 and 42 (including the loop rheostat 24 ') is always connected to the circuit whatever the position of the key 29. The day loop between points 39 and 40 and between points 41 and 42 respectively is connected to the protection circuit or separated from this circuit by the operation of the olef 29. However, the key 29 is set so as to be actuated in a certain relation with the key 30 to the power plant.



   For nighttime operation (the state shown in fig. 5), the day and night loops are used and at a certain time in the morning, for example 8 am, the day loop should be unplugged.



    A little before 8 o'clock, the attendant at the central folds handle 301 of olef 30 to the right and leaves it in this position. The contacts Tl, Fl close a circuit going to the earth and leaving the white lamp of signal W ', this lamp then lighting up (the white lamp W' also lighting up when the handle A'1 of the key A 'is moved to the right so that this lamp, when it is on, indicates to the operator that the key 30 or the key A' is out of its normal position). Contacts B2, T2 are open, so as to cut off the winding of a door relay 9 connected to line conductor X 'in front of relay 4'. Contacts T3, F3 close a circuit starting from buzzer 20 'and ending in contact Tl of relay 9 (at this moment contact Tl of relay 9 is open).

   The contacts T4, F4 close a circuit starting from the battery 19 ′ and terminating

 <Desc / Clms Page number 33>

 weaving to the door signal lamp 31 connected to the relay 9.



  Oontaots T5, F5 establish a shunt around relay 5 and prevent the latter from functioning. Contacts F6, T6 establish a shunt between oontaots F5, T5 of relay 8 'to prevent the opening of the circuit between earth and the coil of relay 7' in the event that relay 8 'disconnects.



  The contacts T7, F7 mount a rheostat 43 as a bridge between the conductors X 'and Y' on the relays 3 'and 4' to hold the relay 8 '.



   When handle 301 of key 30 has been moved to the right, this prevents relays 5 ', 6', 7 ', 8', 3 'and 4' from operating and relay 9 has been mounted in series with line X '.



   At the usual time, that is to say 8 o'clock, an attendant who is in the building operates the key 29. The key 29 is preferably a locking switch.



  It first opens the contacts Tl, Bl, then it moves the handle 292 to its right-hand position, after which it closes the contacts Tl, Bl.



   The oontaots Tl, Bl of the oommutateur 29 are mounted in series with the line X 'passing through the windings and the oontaots F1, Tl of the relay 2'. The opening of these switches Tl, Bl of the switch 29 interrupts the flow of current in the line and in the tank, which causes the unwinding of the relays 1 'and 2'. Movement of switch 292 to the right cuts the day loop by opening points B2, T2 and B3, T3, and it turns the remaining part of the loop back on through contacts T2, F2 and T3, F3.



  The contacts B4, T4 are open to disconnect the alarm buzzer 36 from the contact of switch T3 and put the latter to the ground through the contact F4 passing through a capacitor 44.

 <Desc / Clms Page number 34>

 



   The opening of the contacts Tl, Bl of the switch 29 also interrupted the flow of current in the line X ', thus deolanohering the relay 9. This disconnection closes, via the contacts T2, B2 of this relay, a circuit going to the signal lamp 31 and, via the contacts Tl, Bl, another circuit going to the buzzer 20 '. This indicates that switch 29 has been operated at the building station to cut the day loop. Handle 302 of switch 30 is moved to the right to bypass relays 3 'and 4' and actuate switch 33, while holding handle 302 down to apply alternating current suosessively to the two line conductors X '. and Y '. Then the attendant returns the key 30 to the normal position, which returns the entire circuit to the original state.



   AC current passing through line X 'has passed through relay 2', which is thus recalled, condenser 35, contacts T1, Bl of switch 29, contacts T2, F2 of switch 29, point 40, the boole inverter 24, the point 42, the contacts F3, T3 and the contacts T4, F4 of the switch 29, the oondensator 44 to earth. With switch handle 292 in the right-hand position, AC bell 36 is disconnected and does not sound. The relay l 'is reset by the alternating current which passes through line Y'.



  This current from line Y 'passes through relay 1', capacitor 38, contacts T2, F2 of switch 29, loop conductors and rheostat 24 ', contacts F3, T3 and contacts T4, F4 of switch 29 to go to earth through oondensateur 44:
The maneuver to be carried out at the central station and in the building to return the loop circuit to the

 <Desc / Clms Page number 35>

 tion corresponding to night-time operation is exactly the same, except that at this moment the attendant in the building disengages the switch member 292 to return it to the normal position indicated in fig. 5.



  The alarm code transmitter in alarm systems in the event of fire and in the event of a break-in:
The sender is constituted by a spring motor 50 connected by a shaft 51 to a cam 52, by gears 55, 54 to a shaft 55 for an oame 56 for transmitting a code, and by gears 57 , 58 and gears 59,60 to a shaft 61 carrying a projecting member 62. A stopper 63 carried by a crank lever 64 engages the lever 62 and locks the motor 50 in the event of excitation. tation of a relay 65 whose armature 66 can engage with the elbow lever 64. The armature 66 also actuates a switch 67 serving to close the contacts Tl, Fl and to open the contacts T2, B2.

   The oommutateur 67 is actuated separately by a lever 68 having its pivot at 69 and being connected to an elbow lever 70 whose pivot is indicated at 71.



  The lever 70 has an armature 72 attracted by an electromagnet 73. The lever 70 has a bevelled end 74 with which a locking rod 75 hinged on the armature 66 engages. The lever 70 is articulated. - Lay on a bar 76 which extends upwards to a point close to the oame 52 and this upper end of the bar 76 cooperates with a projection 77 of the cam 52. The bar 76 is articulated by a link 78 on the elbow lever 79 having its pivot at 80 and the other end 81 of which can engage on the path of the projection 62 of the shaft 61.



   The oame 52 has a small projecting rod 82 which can engage with a contact 85 and put this contact.

 <Desc / Clms Page number 36>

 tact out of engagement with oonjugate contact 84. A follower member 85 is applied to cam 52 which controls two oon- tacts 86, 87.



   In the drawings the parts are shown in solid lines in their normal positions. The spring motor 50 is reassembled, but the meeting of the projection 62 with the stop pawl 63, which is held in its position by the armature 66 of the relay 65, prevents this motor from turning. Relay 65 is normally energized by battery 18, by contacts T, F of relay 6, input terminals 25, 26 of the transmitter, the current arriving at relay 65 by contacts Tl, F1 of the switch. 67. The transmitter remains in the standby position shown until relay 6 or relay 6 'has tripped to open its contacts T, F and thus cut the circuit of relay 65 of the transmitter.

   When the armature 66 is disengaged, it falls back, driving the stopper 63, which allows the spring motor 50 to rotate the cam 52, the code transmission cam 56 and the projection 62. The cam 56 code transmission makes five turns while cam 52 does one, cam 56 immediately starting to actuate code contacts 56B and 56T mounted in series between output terminals 88 and 89 of the transmitter by switches 83 and 84 and the oontaots B2 and T2 of the switch 67.



  Contacts T2 and B2 are connected between output terminal 89 and coding contact 56B and oontaots 83 and 84 are between output terminal 88 and coding contact 56T. Switch 67 was disengaged, which closed contacts B2 and T2 of this switch 67 to close the circuit from terminal 89 to contact 56B. Oontaots 83 and 84 are normally closed. During the revolu-

 <Desc / Clms Page number 37>

 Initial tion of the coding oame 56 the coding contacts are shunted by contacts 86 and 87, which are closed because the member 85 which cooperates with the cam 52 is located on the lower part of this oame. This delays the transmission of the code pulses to give the line finder time to find a line.



   In fig. 9 the line finder shown LF comprises three contacts 90, 91 and 92 connected to the HP monitoring panel, as well as other contacts intended to be linked to the other monitoring panels shown in the diagram of FIG. 1. The LF line finder is of the normal type like the one that has been used for years in automatic telephony. In addition to the oontaots connected to the various monitoring panels, it oomporte three brushes 93, 94 and 95 intended to be brought automatically into engagement with the various contacts connected to the monitoring panels. The contacts 91 and 92 and the brushes 94 and 95 are mounted in the line circuits. Contact 90 operates to indicate whether or not the line is in the desired state to be busy.

   If contact 90 is earthed, the LF line finder will not retain this line and it will continue to move successively on the contacts combined with the different panels, until it encounters a free line n 'not being grounded.



   The line finder is normally off, but is excited to search for a free station line when a circuit has been closed between its input terminals. This circuit was closed following the deolanohe- sion of relay 65, by contacts B2, T2 of the switch.

 <Desc / Clms Page number 38>

 67, contacts 86, 87 and oontaots 83, 84 to the other terminal of the line oheroheur. As a consequence, ordinarily while the cam 56 completes its first revolution the line finder LF meets the contacts 90, 91 and 92 combined with a free line, as shown in FIG. 9.



  By placing itself on oontaots 91 and 92 the line finder closes a circuit starting from its input terminals and connected to the output terminals 88 and 89 of the transmitter and to the brushes 94 and 95, so as to connect the terminals directly to line contacts 91 and 92. This HP monitoring panel has a coding relay 96 fitted with windings 97 and 98. Winding 97 is connected in series between contact 91 and the un-connected terminal. earth of a battery 99 which is earthed. The other winding 98 is connected in series between the line contact 92 and the earth.

   When the line oheroheur is on oontaots 91 and 92, the current from battery 99 flows through winding 97 of relay 96, contact 91, brush 94 to terminal 88, then the transmitter circuit to terminal 89, the line finder through brush 95 and contact 92, and windings 98 of relay 96 to go to earth. After the first turn of the cam 56 the shunt is withdrawn from the switches 56B and 56T by the opening of the switches 86 and 87, so that the contacts 56B and 56T open and close the windings 97 and 98 to close and open the contacts T2 and B2 in order to transmit the alarm to the recorder of the police or fire station.



   Cam 56 will make four full turns after removing the shunt between contacts 56B and 56T, and during this time cam 52 will naturally turn. At the end of this tour, the mechanics is stopped by relay 73 as follows:

 <Desc / Clms Page number 39>

 
Relay 73 is branched from contacts 83 and 84, which are normally closed. However, a little before the oame 52 completes its revolution, the rod 82 meets the contact 83 and moves it away from the contact 84, which removes the shunt of the relay 73. The current of the battery 99 arrives at the terminal 88 from the transmitter, passes through relay 73, contacts 86,87 (which are now closed) and contacts T2, B2 of switch 67 to return to terminal 87 of the transmitter and go to earth.

   Relay 73 is energized; it attracts its frame 72 and raises the lever 70 to bring it to the position shown in broken lines in FIG. 8. The lever 70 also moves the lever 68 to the position indicated in broken lines, which aotionne the switch 67 to bring it to the position in which its oontaots B2, T2 are open, the contacts Tl, Fl being closed.



   The opening of oontaots T2, B2 of oommutateur 67 opens the circuit starting from relay 73 and ending at terminal 89, so that relay 73 oesse to be energized.



  However, the lever 70 is retained in the position shown in broken lines, because the beveled end 74 of the lever 70 has been hooked by the locking rod 75. The bar 76 is also raised to its full stop. upper position and engages on the path of the projection 77. When the cam 52 completes its revolution, the projection 77 meets the bar 76 and drives it to the right, so as to move the elbow lever 79 by the rod 78 and bring it to the position in which the end 81 of the lever 79 meets the projection 62 of the shaft 61 and stops the rotational movement. The transmitter remains in this position until the subscriber panel circuit is

 <Desc / Clms Page number 40>

 returned to the normal state by energizing relay 6.

   The operation of this relay closes the T oontaots; F of the latter to bring the current from the battery 18 through the switch 67 to the relay 65, which thus attracts its armature 66. The armature 66 withdraws the locking rod 75 by moving it away from the lever 70, so as to allow the latter to fall and return to its normal position. At the same time the bar 76 escapes the projection 77 of the oame 52 and allows the angled lever 79 to release the projection 62. The projection 62 can only make a quarter of a turn, because the frame 66 has brought the oliquet. 63 in the desired position to meet projection 62. The transmitter is ready to receive and transmit a new alarm signal.



   After the deolanohement of the relay 65 the contacts Tl, Fl of the switch 67 were opened, so as to open the circuit of the relay 65 and to disconnect the latter by separating it from the monitoring panel. However, the contacts T1, Fl are closed by the lever 68, so that the transmitter is automatically returned to the normal operating position.



   The spring motor 50 rotates the cam 52 a large number of times for a single winding. Under ordinary conditions the line finder will cut off a free line before the cam 52 has made a fifth turn, so that the alarm signal will be transmitted and the transmitter will be stopped after the first turn of the switch 52. However, if all lines are busy or disturbed, the cam will continue to rotate until the spring motor 50 runs out of travel or until one line becomes free, as the relay 73 cannot be energized until a free line has been occupied by

 <Desc / Clms Page number 41>

 the line finder.



  Post line monitoring panels
Each HL line starting from the CS central and going to the SD stations ends on an HP station monitoring panel. The role of this loudspeaker panel is to indicate disturbances on the station line and to prevent this line from being interrupted by a line finder when it is disturbed. A line conductor 106 is connected directly to earth through a rheostat 108. The other line conductor 107 is connected to the battery 99 through an alarm recording pulse relay 103, the contacts B2, T2 of relay 100, marginal relay 102 and sensitive relay 101. At substations the line conductors 106 and 107 are connected in series with a switch 109 and the pulse relay 105.

   The SD station alarm recorder is similar to the alarm recorder 105 of the HP monitoring panel. The code recorder 104 is mounted in series with the contacts of the pulse relay 103 and the battery 99. The contacts of the pulse relay 105 can be connected to a suitable current source through the contacts of the pulse relay 105.



   In fig. 9 the normal circuit is shown in solid lines. The current of the battery 99 passes in this circuit indicated in strong lines and it is limited to a value determined in advance by the resistor 108 mounted in series between the line 106 and the earth and the resistance of the relay. pulse 105. Marginal relay 102 does not operate when current is normal. The sensitive relay 101 is maintained in the operating state by the normal current.



   An earth on the line conductor 106 puts

 <Desc / Clms Page number 42>

 switches off the rheostat 108 and thus allows sufficient current to operate the marginal relay 102. This relay closes its contacts F2, T2 to connect a signal lamp 110 and a buzzer 111, to the battery 112, the current flowing from the battery 112 passing through contact F2 of relay 102, contact T2 of this relay, conductor 125, lamp 110 and / or buzzer 111 and returning to battery 112. A switch 113 cuts off the buzzer circuit until that the fault is repaired, but the lamp 110 remains on. Triggering of relay 102 closes contacts Fl.

   Tl and closes a circuit starting from the earth and passing through contacts F1, Tl of relay 102, conductor 114, Tl, Bl of relay 96 to end at monitoring contact 90 of line finder LF, thus switching on the contact. monitoring 90 to earth. The oontaots 90, 91 and 92 of the LF line finder are also linked in multiple to similar contacts of each of the other line finders. The circuits of the LF line seekers are such that they do not retain a grounded line on its contact 90. Consequently, as long as there is a ground on the line conductor 106, the lamp 110 remains. on, indicating to the attendant that the line is disturbed and that contact 90 is still earthed.



   If an earth occurs on the line conductor 107, the same result is obtained. Both rheostat 108 and relay 105 are taken out of the circuit shown in solid lines, with relay 102 drawing its armature and indicating the presence of a fault.



   If a short circuit occurs between line conductors 106 and 107, marginal relay 102 draws its armature again to indicate the presence of a fault.

 <Desc / Clms Page number 43>

 storage allowing the current to increase sufficiently to operate relay 102.



   If the circuit is cut on either line conductor 106 or 107, normal current is interrupted. This causes the relay 101 to deolanoh, although this relay is slow deolanoh, to prevent the emission of a fault indication due to a momentary open on the line. By unsticking, the relay 101 closes a circuit starting from the earth and passing through the contacts T2, B2 of this relay, the conductor 125, thus lighting the lamp 110 and making the buzzer 111 operate.



  The relay 101 also closes its contacts Tl, Bl and closes a circuit starting from the earth and going to the conductor 114, which puts the monitoring contact 90 to the earth.



   The normal functioning of the circuit shown in fig. 9 is as follows: When a line has been oo- ced by the line oheroheur, this line is connected to the transmitter, so that the current leaving the battery 99 passes through the winding 97 of the relay 96, passes through line contact 91, transmitter, line contact 92, coil 98 of relay 96 and goes to ground. The relay 96 then attracts its armature and passes the current of the battery 99 through the rheostat 115, the contacts T2, F2 of the relay 96 and the holding relay 100 to earth. The operation of the maintenance relay 100 puts the monitoring contact 90 to the earth through its own contacts T4, F4 to indicate to the other line seekers of the installation that the line is busy.

   The holding relay 100 also disconnects the relays 101 and 102 on its contact T2.



  It closes a circuit starting from relay 103 and passing through contacts Fl, Tl of relay 100 and contact B2 of relay 96.

 <Desc / Clms Page number 44>

 



  When the monitoring relays 101 and 102 have been disconnected and separated from the line circuit, the sensitive relay 101 is released. This closes the contacts so as to turn on lamp 100, operate buzzer 111, and ground conductor 114. However, the earthing of the conductor 114 does not put the monitoring contact 90 to the earth, because the contacts Tl, Bl of the relay 96 are open. For this reason the separate earthing circuit passes through the contacts T4, F4 of the main relay 100. The opening of contacts T2, B2 of the main relay 100 has completely de-energized the relays 101 and 102 from the line circuit HL, so that these relays cannot be switched off. activated during transmission of an alarm.



   When a line has been occupied by the line finder, the transmitter successively opens the line circuit on its coding contacts to transmit an alarm signal. Relay 96 trips and attracts its armature whenever its circuit is interrupted. The movement of contact T2 successively interrupts the current coming from the battery and passing through T2, B2, switches Tl, F1 of relay 100, pulse relay 103 and relay 105, which causes recording, on the recorders, the signal transmitted by code. Each time the transfer contact T2 of the rems 96 opens, it closes the contact F2 to send current to the holding relay 100. The latter maintains itself continuously as a result of the intermittent pulses of current sent by the relay 96.



   When the transmitter has finished transmitting its code, it triggers as described above and opens the circuit passing through the line finder.

 <Desc / Clms Page number 45>

 to reach the brushes 94 and 95. The relay 96 then remains activated for an extended period of time, which causes the deolanohment of the holding relay 100. The deolanohement of the relay 100 reconnects the monitoring relays 101 and 102 in series with the line conductor 107 on oontaots T2 and B2 of the holding relay 100.

   The sensitive relay 101 then attracts its armature and the complete circuit is restored to the normal state shown in fig. 9, ready to transmit another alarm code if its line is cut off by a line finder, or to indicate the presence of a fault, if one or the other of line conductors 106 and 107 comes to be disturbed.


    

Claims (1)

R e v e n d i c a t i o n s : 1. Dans une installation d'alarme, plusieurs oir- ouits de protection d'immeubles éloignés, une centrale, des lignes reliant ces circuits d'immeubles à cette oen- trale, un transmetteur code oombiné avec chaque ligne à cette centrale, un sélecteur de lignes combiné avec chaque trans- metteur, un équipement enregistreur de signaux d'alarme et une ligne partant de cet équipement et allant à chacun des sélecteurs de ligne, un dispositif indicateur de dérangement à la oentrale et plusieurs dispositifs automatiques de sur- veillanoe à la centrale, ces dispositifs étant combinés avec les lignes respectives et les transmetteurs respectifs pour aotionner tout transmetteur lorsque certaines oondi- tions déterminées d'avanoe sont réalisées sur la ligne oom- binée avec ce transmetteur, R e v e n d i c a t i o n s: 1. In an alarm installation, several protection holes for distant buildings, a central, lines connecting these building circuits to this central, a code transmitter combined with each line to this central, a selector of lines combined with each transmitter, an alarm signal recording equipment and a line from this equipment and going to each of the line selectors, a fault indicating device at the central station and several automatic monitoring devices at the control unit, these devices being combined with the respective lines and the respective transmitters to activate any transmitter when certain determined avanoe conditions are met on the line combined with this transmitter, et pour actionner le dispositif indicateur de dérangement lorsque certaines autres oondi- tions déterminées d'avance sont réalisées sur la ligne com- binée avec cet Indicateur, chaque transmetteur comportant un dispositif qui, lorsque ce transmetteur est aotionné, excite le sélecteur oonjugué pour que ce dernier relie le transmetteur à l'équipement enregistreur de signaux d'alar- me, pour transmettre le code de ce transmetteur à cet équi- pement. and to activate the fault indicating device when certain other predetermined conditions are met on the line combined with this Indicator, each transmitter comprising a device which, when this transmitter is activated, energizes the oonjugated selector so that this last connects the transmitter to the alarm signal recording equipment, to transmit the code of this transmitter to this equipment. 2. Une installation de signalisation oomportant deux postes reliés entre eux par un circuit de ligne métal- lique et des dispositifs pour transformer l'ensemble en un circuit à retour par la terre avec le conducteur de ligne intaot et pour le maintenir en état de fonotionnement en oas de coupure sur l'un quelconque des conducteurs de ligne. 2. A signaling installation comprising two stations interconnected by a metal line circuit and devices for transforming the assembly into a return circuit through the earth with the line conductor intact and for maintaining it in working order. in oas of cut on any of the line conductors. 3. Une installation suivant la revendication 2, comportant des dispositifs réagissant sur un court-circuit <Desc/Clms Page number 47> entre les oonduoteurs de ligne pour transformer l'ensemble en un circuit à retour par la terre. 3. An installation according to claim 2, comprising devices reacting on a short circuit. <Desc / Clms Page number 47> between the line inverters to transform the assembly into an earth return circuit. 4. Une installation suivant les revendications 2 ou 3, oomportant des dispositifs réagissant sur une terre dans l'un ou l'autre des circuits de ligne pour transformer la ligne métallique en un circuit à retour par la terre avec l'autre ligne. 4. An installation according to claims 2 or 3, oomportant devices reacting on an earth in one or the other of the line circuits to transform the metal line into a return circuit via the earth with the other line. 5. Dans une installation d'alarme, un poste de commande, un poste d'immeuble, une ligne métallique pour re- lier ces deux postes entre eux, une source de oourant instal- lée au poste de oommande et mise à la terre, une boucle ins- tallée au poste d'immeuble et oomportant une résistance telle que, lorsqu'elle est montée en série avec la source de oourant, elle limite le courant de oelle-oi à une valeur normale déterminée d'avance, un conducteur de terre au poste d'immeuble, un dispositif électrique actionné normalement au poste de commande et un dispositif commandé par le précédent pour produire une alarme lorsque le premier dispositif cesse d'être excité pendant un laps de temps prolongé, 5. In an alarm installation, a control station, a building station, a metal line to link these two stations together, a current source installed at the control station and grounded, a loop installed at the building station and having a resistance such that, when it is connected in series with the current source, it limits the current of it-oi to a normal value determined in advance, a conductor of earth at the building station, an electric device operated normally at the control station and a device controlled by the preceding one to generate an alarm when the first device ceases to be energized for an extended period of time, un disposi- tif installé au poste de commande pour maintenir la liaison entre un coté de la ligne à travers ce dispositif et la terre et pour maintenir la liaison entre la source de courant et l'autre côté de la ligne à la suite d'un courant passant continuellement de ce côté de la ligne pour aller au poste de commande, et pour monter ce dispositif en série entre la source de oourant et les deux oôtés de la ligne en cas d'in- terruption du oourant passant d'un côté de la ligne pour ar- river au poste de commande, un dispositif installé au poste d'immeuble pour maintenir la liaison entre un côté de la boucle et le côté mentionné de la ligne en oas de passage continu d'un oourant entre ces deux cotés, a device installed at the control station to maintain the link between one side of the line through this device and the earth and to maintain the link between the current source and the other side of the line following a current flowing continuously on this side of the line to go to the control station, and to mount this device in series between the current source and the two sides of the line in the event of an interruption of the current passing on one side of the line. the line to reach the control post, a device installed at the building post to maintain the link between one side of the loop and the said side of the line in a continuous passage of one current between these two sides, et pour faire <Desc/Clms Page number 48> débrancher le oôté mentionné de la boucle du côté mentionné de la ligne et le relier au conducteur de terre en oas d'interruption du oourant passant dans ce oôté de la ligne à l'immeuble, un dispositif pour relier l'autre coté de la bouole à l'autre côté de la ligne, et un dispositif pour ouvrir ce circuit de bouole en oas de danger. and to do <Desc / Clms Page number 48> disconnect the mentioned side of the loop from the mentioned side of the line and connect it to the earth conductor in case of interruption of the current passing through this side of the line to the building, a device to connect the other side of the loop at the other side of the line, and a device to open this circuit of bouole in oas of danger. 6. Une installation suivant la revendication 5, dans laquelle le dispositif servant à ouvrir le circuit de boucle oomporte un dispositif pour réduire la résistanoe de ce circuit de bouole et un dispositif réagissant sur le cou- rant passant dans cette bouole, lorsque ce oourant dépasse la valeur normale, pour ouvrir le circuit de boucle. 6. An installation according to claim 5, wherein the device serving to open the loop circuit includes a device for reducing the resistance of this loop circuit and a device reacting on the current passing through this loop, when this current exceeds. the normal value, to open the loop circuit. 7. Une installation suivant les revendioations 5 ou 6, oomportant, au poste d'immeuble, un dispositif réagissant sur le courant passant dans la boucle, lorsque ce courant dépasse' la valeur normale, pour oouper le oonduoteur de terre. 7. An installation according to revendioations 5 or 6, oomportant, at the building station, a device reacting on the current flowing in the loop, when this current exceeds the normal value, to cut off the earth oonduoteur. 8. Une installation suivant les revendioations 5, 6 ou 7, oomportant un dispositif réagissant sur le passage du courant, lorsque ce dernier dépasse la valeur normale, entre le côté mentionné de la ligne et le poste de commande, pour couper ce côté de la ligne du oôté du poste de commande. 8. An installation according to the claims 5, 6 or 7, including a device reacting to the passage of the current, when the latter exceeds the normal value, between the mentioned side of the line and the control station, to cut this side of the line. line on the side of the command post. 9. Une installation suivant les revendioations 5, 6, 7 ou 8, comportant un dispositif pour débrancher la bou- ole de la liaison entre la terre et l'autre oôté de la ligne, pour la relier entre la terre et le premier côté de la ligne en cas d'interruption du oourant venant de cet autre côté de la ligne et entrant dans le poste d'immeuble. 9. An installation according to the claims 5, 6, 7 or 8, comprising a device for disconnecting the terminal from the connection between the earth and the other side of the line, to connect it between the earth and the first side of the line. the line in the event of an interruption in the current coming from this other side of the line and entering the building station. 10. Une installation suivant les revendioations 5, 6,7, 8 ou 9, comportant un dispositif réagissant sur le pas- sage du courant, lorsque ce dernier dépasse la valeur nor- male, entre le poste de commande et l'autre côté de la ligne, <Desc/Clms Page number 49> pour débrancher cet autre côté de la ligne en le séparant du circuit du poste de commande. 10. An installation according to claims 5, 6, 7, 8 or 9, comprising a device reacting to the flow of current, when the latter exceeds the normal value, between the control station and the other side of the device. line, <Desc / Clms Page number 49> to disconnect this other side of the line by separating it from the control station circuit. 11. Une installation suivant les revendications 6 ou 9, dans laquelle le dispositif installé au poste d'im- meuble et réagissant sur un excès de courant est agencé de façon à se verrouiller lorsqu'il a été actionné. 11. An installation according to claims 6 or 9, in which the device installed at the immovable station and reacting to an excess of current is arranged so as to lock when it has been activated. 12. Une installation suivant les revendications 9 ou 11, dans laquelle le dispositif servant à débrancher la bouole de la liaison entre la terre et l'autre côté de la ligne pour la relier entre la terre et le premier côté de la ligne en cas d'interruption du courant venant de cet autre oôté de la ligne et entrant dans le poste d'immeuble, est constitué par un relais à déolanohement lent. 12. An installation according to claims 9 or 11, wherein the device for disconnecting the bouole from the connection between the earth and the other side of the line to connect it between the earth and the first side of the line in case of The interruption of the current coming from this other side of the line and entering the building station, is constituted by a slow unwinding relay. 13. Une Installation suivant les revendications 6 ou 7, dans laquelle la boucle est constituée par deux conducteurs reliés entre eux à une extrémité par l'inter- médiaire d'un rhéostat, l'ensemble comportant un dispositif servant à fermer un circuit distinot monté en dérivation à partir d'une extrémité de chaque conducteur jusqu'à l'au- tre extrémité de ce conducteur, en oas d'interruption du passage du oourant dans la bouole. 13. An installation according to claims 6 or 7, wherein the loop consists of two conductors interconnected at one end by means of a rheostat, the assembly comprising a device for closing a distinction circuit mounted. in derivation from one end of each conductor to the other end of this conductor, in oas of interruption of the passage of the current in the bouole. 14. Une installation suivant la revendioation 12, oomportant des dispositifs pour Intervertir les connexions de la bouole en cas d'arrêt du oourant passant dans l'autre côté de la ligne pour arriver au poste d'immeuble. 14. An installation according to the claim 12, including devices to interchange the connections of the tank in the event of stoppage of the current passing through the other side of the line to arrive at the building station. 15. Une installation suivant la revendication 10, comportant des dispositifs entrant en action en cas d'excès de oourant entre chaque côté de la ligne et le poste de commande, pour rebranoher cet autre côté de la ligne sur le circuit du poste de commande. 15. An installation according to claim 10, comprising devices coming into action in the event of excess oourant between each side of the line and the control station, to reconnect this other side of the line to the control station circuit. 16. Une installation suivant les revendications 5, <Desc/Clms Page number 50> 8,9, 10 ou 15, comportant, au poste de commande, des orga- nes servant à couper l'exoitation du dispositif mentionné, en cas de passage prolongé d'un oourant venant de la source d'énergie et dépassant la valeur normale. 16. An installation according to claims 5, <Desc / Clms Page number 50> 8, 9, 10 or 15, comprising, at the control station, devices serving to cut off the operation of the device mentioned, in the event of a prolonged passage of a current coming from the energy source and exceeding the normal value . 17. Une installation suivant la revendication 16, comportant des organes pour mettre l'un des côtés de la ligne à la terre en cas d'interruption prolongée du oourant pas- sant dans la boucle. 17. An installation according to claim 16, comprising means for putting one of the sides of the line to earth in the event of a prolonged interruption of the current passing through the loop. 18. Une installation suivant les revendications 5 ou 9, dans laquelle les dispositifs installés au poste d'im- meuble pour effectuer les/transformations de circuit mention- nées sont des relais, la source de courant fournissant du oourant continu et un dispositif étant montés au poste de commande pour envoyer du courant alternatif dans la ligne afin de rappeler les relais du poste d'immeuble à leur posi- tion initiale, et un dispositif comportant un condensateur servant à fermer un circuit de rappel pour ces relais indé- pendamment des circuits normaux à courant oontinu servant à exciter ces relais. 18. An installation according to claims 5 or 9, wherein the devices installed at the building station for effecting the / circuit transformations mentioned are relays, the current source providing direct current and a device being mounted. to the control station to send alternating current in the line to recall the relays of the building station to their initial position, and a device comprising a capacitor serving to close a return circuit for these relays independently of the circuits normal direct current used to energize these relays. 19. Une installation suivant la revendication 18, comportant une bouole oomposée de deux sections, une clef se trouvant au poste d'immeuble pouvant être placée dans deux positions pour relier une boucle à la ligne dans une position et pour relier l'autre boucle à la ligne dans l'au- tre position, cette boucle ouvrant le circuit de ligne pen- dant son mouvement d'une position à l'autre, un dispositif de signalisation pouvant être actionné par du courant alter- natif et un dispositif pour relier ce dispositif de signa- lisation à la ligne lorsque la clef se trouve dans l'une seulement de ses deux positions. 19. An installation according to claim 18, comprising a bouole oomposée of two sections, a key located at the building station being able to be placed in two positions to connect a loop to the line in one position and to connect the other loop to the line. the line in the other position, this loop opening the line circuit during its movement from one position to another, a signaling device which can be activated by alternating current and a device for connecting this line signaling device when the key is in only one of its two positions. 20. Dans une installation d'alarme, un circuit de <Desc/Clms Page number 51> détection dans l'immeuble protégé, un transmetteur code à la centrale, une ligne allant de l'immeuble à la centrale, un dispositif actionné électriquement, installé dans l'immeuble pour établir sur la ligne des conditions de circuit déter- minées d'avanoe à la suite d'un changement déterminé d'avance dans l'état du circuit de détection, un dispositif électrique installé à la oentrale et réagissant sur les conditions dé- terminées d'avance dans la ligne pour mettre le transmetteur en marche, un dispositif monté dans le transmetteur pour sé- parer ce dernier du dispositif de la oentrale après sa mise en marche, un enregistreur d'alarme monté à une certaine distance, 20. In an alarm system, a circuit <Desc / Clms Page number 51> detection in the protected building, a code transmitter to the control panel, a line going from the building to the control panel, an electrically actuated device installed in the building to establish on the line determined circuit conditions of avanoe following a predetermined change in the state of the detection circuit, an electric device installed at the central station and reacting on the pre-determined conditions in the line to start the transmitter, a device mounted in the transmitter to separate the latter from the control unit device after it has been switched on, an alarm recorder mounted at a certain distance, et un dispositif commandé par le transmetteur pour relier ce dernier à l'enregistreur lorsque le transmetteur a été mis en marche. and a device controlled by the transmitter for connecting the latter to the recorder when the transmitter has been turned on. 21. Une installation d'alarme comportant un transmetteur code ayant des bornes d'entrée et des bornes de sortie, un dispositif de détection du danger, fournis- sant normalement un potentiel à ces bornes d'entrée et sup- primant ce potentiel en cas de danger, plusieurs enregis- treurs code d'alarme et plusieurs lignes y aboutissant, des sélecteurs de ligne servant à relier les bornes de sortie du transmetteur à une ligne d'enregistrement non occupée en cas de oourt-oirouit entre les bornes d'entrée, et à main- tenir cette liaison jusqu'à ce que le court-circuit soit supprimé, et un dispositif combiné avec chaque ligne d'en- registreur pour fournir du potentiel aux bornes de sortie lorsque cette ligne est reliée à ces bornes de sortie par le sélecteur; 21. An alarm system comprising a code transmitter having input terminals and output terminals, a danger detection device, normally supplying a potential at these input terminals and suppressing this potential in the event of danger, several alarm code recorders and several lines leading to it, line selectors used to connect the output terminals of the transmitter to an unoccupied recording line in the event of a short-or-ouit between the input terminals , and to maintain this link until the short circuit is eliminated, and a device combined with each recorder line to supply potential to the output terminals when that line is connected to these output terminals by the selector; le transmetteur code étant constitué par un mo- teur actionnant un mécanisme de codification comportant un contact de codification, un dispositif comportant un oommu- tateur normalement ouvert pour relier ces contacts de codifi- <Desc/Clms Page number 52> oation aux bornes de sortie, un ou plusieurs dispositifs à relais pour maintenir ce commutateur ouvert et verrouiller le mécanisme de codification pour l'empêcher de tourner lorsque du potentiel est appliqué aux bornes d'entrée, et pour fermer ce commutateur et mettre le méoanisme de oodifi- cation en marche lorsque le potentiel arrivant aux bornes d'entrée est ooupé, the code transmitter being constituted by a motor actuating a coding mechanism comprising a coding contact, a device comprising a normally open switch to connect these coding contacts. <Desc / Clms Page number 52> oation at the output terminals, one or more relay devices to keep this switch open and lock the coding mechanism to prevent it from turning when potential is applied to the input terminals, and to close this switch and turn on the mechanism. Oodification on when the potential arriving at the input terminals is cut off, d'autres dispositifs à relais réagis- sant sur le potentiel appliqué aux bornes de sortie pour arrêter le méoanisme de codification et ouvrir le commuta- teur lorsque la transmission d'un code est terminée, et un dispositif actionné par l'un des dispositifs à relais pour déolanoher l'autre dispositif à relais en cas de réap- plioation du potentiel aux bornes d'entrée, de façon à ra- mener le transmetteur automatiquement à la position de réac- tion en cas d'alarme après la transmission d'un code d'alarme par une ligne d'enregistreur code, le potentiel étant rétabli ensuite entre les bornes d'entrée. other relay devices reacting on the potential applied to the output terminals to stop the coding mechanism and open the switch when the transmission of a code is finished, and a device actuated by one of the devices to relay to deolanoher the other relay device in the event of re-application of the potential to the input terminals, so as to automatically return the transmitter to the reaction position in the event of an alarm after transmission of a alarm code by a code recorder line, the potential then being reestablished between the input terminals. 22. Une installation suivant la revendication 21, comportant un dispositif pour mettre normalement hors d'ao- tion l'autre dispositif à relais, ce dispositif étant comman- dé par le méoanisme de codification, de façon à rendre l'au- tre dispositif à relais sensible au potentiel appliqué aux bornes de sortie, uniquement après l'achèvement de la trans- mission d'un code d'alarme par ce mécanisme de codification. 22. An installation according to claim 21, comprising a device for normally disabling the other relay device, this device being controlled by the coding mechanism, so as to make the other device with a potential-sensitive relay applied to the output terminals, only after the completion of the transmission of an alarm code by this coding mechanism. 23. Dans une installation de communications, une centrale, une sous-station, une ligne métallique reliant la centrale et la sous-station, un dispositif actionné électri- quement et comportant une résistanoe notable montée en pont sur cette ligne à la sous-station, un appareil de surveil- lance de dérangement pour cette ligne étant installé à la centrale et comportant une résistanoe montée entre l'un des <Desc/Clms Page number 53> o8tés de la ligne et la terre, une source de courant et un relais marginal montés en série entre l'autre côté de la li- gne et la terre, ce relais marginal entrant en action en cas d'augmentation du oourant qui le traverse, 23. In a communications installation, a power station, a substation, a metal line connecting the power station and the substation, an electrically actuated device comprising a notable resistance bridge mounted on this line to the substation , a fault monitoring device for this line being installed at the central unit and comprising a resistor mounted between one of the <Desc / Clms Page number 53> o8ties of the line and the earth, a current source and a marginal relay connected in series between the other side of the line and the earth, this marginal relay coming into action in the event of an increase in the current passing through it, augmentation pro- venant de ce que la résistance installée à la centrale ou le dispositif actionné électriquement à la sous-station ont été shuntés par suite d'un dérangement survenant dans l'ins- tallation, et un dispositif comportant des oontaots sur le relais pour produire une indication de dérangement lorsque le relais marginal entre en action. increase due to the fact that the resistor installed at the plant or the electrically actuated device at the substation have been bypassed due to a fault occurring in the installation, and a device comprising oontaots on the relay to produce a fault indication when the marginal relay activates. 24. Une installation suivant la revendioation 23, oomportant un relais sensible monté en série* avec le relais marginal, ce relais sensible étant actionné normalement par du oourant venant de la source., passant dans la ligne et retournant à la source, de façon que le relais sensible déolanohe en oas d'augmentation du oourant normal passant dans la ligne, augmentation résultant d'un dérangement dans l'installation, et un dispositif oomportant des contacts sur le relais sensible pour produire une indication de dérange- ment lorsque ce relais déolanohe. 24. An installation according to claim 23, including a sensitive relay mounted in series * with the marginal relay, this sensitive relay being actuated normally by current coming from the source., Passing through the line and returning to the source, so that the sensitive relay deolanohe in oas an increase in the normal current passing through the line, increase resulting from a fault in the installation, and a device comprising contacts on the sensitive relay to produce a fault indication when this relay deolanohe . 25. Une installation suivant les revendications 23 ou 24, comportant à la centrale un appareil de communi- oation pouvant être relié à la ligne, et un dispositif en- trant en action lorsque cet appareil de communication est relié à la ligne pour mettre le relais marginal et/ou le relais sensible hors d'action pour produire une indication de dérangement. 25. An installation according to claims 23 or 24, comprising at the central a communication device which can be connected to the line, and a device which comes into action when this communication device is connected to the line to put the relay. marginal and / or the sensitive relay deactivated to produce a fault indication.
BE406832D BE406832A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE406832A true BE406832A (en)

Family

ID=71752

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE406832D BE406832A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE406832A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE406832A (en)
EP0475800A1 (en) Protection system for a vehicle
EP1128411A1 (en) Device and method for monitoring an electrical apparatus and electrical switchboard having such a device
BE336196A (en)
BE351681A (en)
CH141702A (en) Telephone installation.
BE502955A (en)
BE345811A (en)
BE570916A (en)
BE384554A (en)
BE349856A (en)
BE387839A (en)
CH228563A (en) Remote electrical control installation.
CH170359A (en) Control panel for electrical energy distribution network.
BE335994A (en)
BE481571A (en)
BE488660A (en)
BE415524A (en)
BE332977A (en)
BE454860A (en)
BE483916A (en)
BE675065A (en)
BE432639A (en)
BE477738A (en)
BE341631A (en)