BE405441A - - Google Patents

Info

Publication number
BE405441A
BE405441A BE405441DA BE405441A BE 405441 A BE405441 A BE 405441A BE 405441D A BE405441D A BE 405441DA BE 405441 A BE405441 A BE 405441A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
dies
machine according
frame
nozzle
molded
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE405441A publication Critical patent/BE405441A/fr

Links

Landscapes

  • Moulds For Moulding Plastics Or The Like (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Machine à couler et matricer des pièces en métal. 



   Cette invention concerne les machines à mouler et plus spécialement les machines de cette catégorie destinées à mouler une série de pièces sur un ruban, un boudin allongé ou une bande, puis à espacer des séries multiples de ces pièces sur ce boudin ou cette   bande.   



   L'objet de l'invention est une machine de ce genre de fonctionnement entièrement automatique et dans laquelle des matrices ou coquilles sont approchées et éloignées par intermittence d'une monture, puis dans laquelle la 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 matière à mouler est introduite dans les matrices pendant qu'elles sont dans la position de fermeture par un ajutage, de préférence disposé entre les matrices, et, en outre, dans laquelle les pièces moulées sont formées autour d'un noyau disposé entre les matrices, ce qui fait que lorsque la pièce moulée est formée et que les matrices sont séparées, le noyau fonctionne comme élément de support et d'avancement pour faire progresser la pièce moulée formée hors du trajet du noyau de la chambre de moulage des matrices,

   afin de placer la monture en position voulue pour recevoir la pièce moulée immédiatement suivante devant être formée sur elle ; un outil coupeur ou ébarbeur sert à couper les pièces moulées pour former des maillons ou pièces finis sur la monture lorsqu'ils sortent de la machine ; un dispositif sert à chauffer le récipient contenant la matière de moulage, de même qu'à chauffer l'ajutage ou bec déversant cette matière, de façon à assurer la transmission de la matière de moulage à la matrice et à empêcher le bouchage ou l'encombrement de parties ou canaux ; un dispositif sert à refroidir les matrices pour empêcher leur surchauffe, en permettant ainsi à la machine de produire de nombreuses pièces moulées à la minute ce qui assure une production économique d'objetsdu genre en question ;

   un dispositif sert à isoler et/ou re- froidir certaines parties de la machine pour empêcher la chaleur de se   ropager   à l'ensemble de la machine à partir du pot ou récipient à métal fondu. 



   Le fonctionnement   de, 'cette   machine est entièrement auto- matique comme il a été dit c'est-à-dire que son travail dans la production   d'une   sériè successive de'pièces moulées   sur.une   monture;   telle!que ruban,   de même que l'espacement 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de séries de"ce genre en groupes sur,ce ruban sont exécutés sans qu'il soit   nécessaire     quelle   conducteur de là machine apporte du soin ou de   l'attention,   sauf pour l'arrêter lors du remplacement de la   matière   en fusion dans le pot et de la fourniture de ruban ou fil de monture à la machine, de sorte qu'un seul conducteur peut s'occuper de plusieurs machines en fonctionnement. 



   La machine dotée de ces caractéristiques est de cons- truction simple, et efficace à l'usage. 



   Dans les dessins annexés : 
La fig. 1 est une vue de face de la machine, dont certaines parties sont supposées arrachées ou représentées en coupe. 



   La fig. 2 est une vue en coupe partielle suivant la ligne 2-2 (fig. 1) qui représente schématiquement le circuit électrique de chauffage. 



   La fig. 2a est une vue en coupe partielle suivant la ligne 2A-2A (fig. 1). 



   La fig. 3 est une vue en coupe partielle suivant la ligne 3-3 (fig. 1) mais à plus grande échelle et avec cer- taines parties supposées arrachées. 



   La fig. 4 est une vue en coupe partielle suivant la ligne 4-4 (fig. 3). 



   La fig. 5 est une vue d'extrémité de la machine mon- trant une partie de sa construction; mais'en supposant cer- taines pièces supprimées. 



   La fig. 6 est une vue de détail, en regardant dans la direction de la flèche 6 dans la fig. 1, cette vue montrant seulement une partie de la construction. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ligne 7-7 de la fig, 1. 



   La fig. 8 est une vue en coupe de détail montrant les matrices dans la position de fermeture. 



   La fig. 9 est une vue perpendiculaire à la fig. 8, mon- trant la pièce moulée formée entre les matrices et indiquant aussi la manière de couper ou ébarber la pièce moulée précédemment formée. 



   La fig. 10 est une vue analogue à la fig, 8, montrant les matrices dans la position d'ouverture. 



   La fig. 11 est une vue perpendiculaire à la construc- tion représentée dans la fig. 10, indiquant la façon de supporter une pièce moulée sur un noyau avant de faire avancer   la'   pièce moulée et le ruban qui la supporte en position espacée. 



   La   fig.   12 est une vue analogue à la fig.   Il,   montrant l'opération d'avancement produite par ce noyau. la Fig. 13 est une vue analogue aux   figs.   8 et 10 indi- quant un mouvement partiel vers l'intérieur des matrices pré- paratoirement au retrait du noyau de la pièce moulée formée. 



   La fig. 14 est   une.vue   de face des pièces, telles que vues dans la fig.   13,   avec des pièces retirées et en coupe. 



   La fig, 15 est une vue en élévation latérale d'un ruban de monture, représentant une partie de deux groupes d'organes de fermeture ou d'assemblage disposée sur ce ruban. 



   La fig. 16 est une vue en perspective de l'extrémité d'une des matrices détachée. 



   Il est évident que/bien que les matrices soient façon- nées ici de manière   affermer 'des   maillons ou organes d'as- semblage de la sorte   considérée,   on peut faire varier-le 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 contour des matrices utilisées pour, produire d'autres sortes ou   genres d'éléments   et que pareillement les pièces de la machine peuvent être modifiées pour les adapter à ces autres usages ou   que des   réglages peuvent être faits dans la machine pour d'autres usages ou pour faire des gros- seurs différentes d'éléments formés par les matrices. 



   Pour illustrer une application de l'invention, les dessins annexés représentent une machine et ses pièces, comportant un arbre de commande principal 20 portant, à une extrémité, une poulie 20a, au moyen de laquelle cet arbre est entraîné .par une source de force motrice convenable (non représentée) qui ne fait pas partie de l'invention. 



  L'arbre 20 est monté dans des paliers portés par les deux bâtis latéraux 21, 21a, disposés sur un socle ou support con- venable 21b (fig. 1) et sont reliés par une plaque de face 22. 



  A l'intérieur du bâti se trouve un carter 24 sensiblement en forme de boîte formant le support d'un récipient ou pot 25 recevant le métal en fusion ou autre matière de moulage. 



   Le carter 24 comporte des rainures 24a sur ses parois latérales ; des galets 26 et 27 sont supportés en liaison avec chaque bâti latéral et se déplacent dans des rainures 24a pour guider le carter 24 dans son mouvement d'avance- ment et de recul dans le bâti. Les galets 26 se trouvant sur le devant du bâti et du carter sont supportés à rotation sur des axes creux 26a, disposés excentriquement dans des      manchons 26b, de façon à régler le carter 24 verticalement dans le bâti pour placer convenablement l'ajutage 28 du pot 25 par rapport aux coquilles ou matrices 29 et 30, en vue d'assurer l'alignement convenable avec elles.

   Des 
 EMI5.1 
 éO't'Ol1R M C a nn f 1'\...611"'" .,..,AH'" r".. ¯ w r. ¯ ¯ < .. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 position de réglage désirée, et il est évident qu'on peut faire circuler de l'eau froide dans les axes tubulaires, à l'aide de tuyaux 26d venant du tube distributeur 26e,cette eau repartant de l'alésage des axes 26a par le tuyau 26f (voir le   coté adroit   de la   f ig.   1). 



   Le refroidissement des galets a pour but d'empêcher que la chaleur se propage dans les éléments du bâti, en particulier sur le devant de la machine. Il est évident d'ailleurs que les galets 27 peuvent être refroidis d'une façon analogue si on le.désire. Il n'est cependant pas essentiel que lesgalets postérieurs 27 soient supportés de façon réglable, le réglage des galets antérieurs 26 étant suffisant pour assurer l'alignement convenable. Le carter 24 comporte un prolongemen t 24b en forme de fourche dirigé vers le bas, qui supporte un bloc 24c comportant des tourillons 24d s'étendant sur leurs côtés et destinés à s'engager dans des évidements d'éléments séparés du prolongement 24b. 



   Une tige 23 montée à coulissement dans le bloc 24c est articulée en 23a à la plaque antérieure ; sur cette tige est enfilée, au-dessus du bloc, un ressort 23b, dont la tension est réglée à l'aide d'un écrou à ailettes 23c vissé sur la tige, Cette construction a pour but de supporter normalement le carter 24 dans une position dirigée en avant, de façon à maintenir l'ajutage 28 formant déversoir en prise convenable avec les matrices ou coquilles pendant le moulage. Des cames   31 sont   utilisées pour commander les matrices 29 et 30,   comme on   l'expliquera plus loin. 



   Le pot 25 est monté  dans   le carter 24 mais isolé de lui ; il contient   un cylindre   vertical 25a, débouchant à 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 travers le dessus du pot et se   terminant   en bas dans un . canal 25b.en col de cygne., dontextrémité   supérieure, et   extérieure débouche dans le canal 28a de l'ajutage 28, ce dernier étant détachable   par.rapport   au pot 25.

   L'ajutage débouche dans un grand évidement ménagé dans l'extrémité antérieure supérieure du carter, et un   é'lément   de chauffage électrique 28b est monté sur l'extrémité saillante de cet ajutage ; à l'aide de cet élément de chauffage on peut maintenir l'ajutage-déversoir à la température nécessaire pour maintenir la matière de moulage à l'état fluide en vue de faciliter la formation de pièces moulées convenables. 



  Les conducteurs du circuit passant par l'élément de chauf- fage 28b sont représentés schématiquement en 28c et 28d dans la fig. 2. 



   Plusieurs plaques chauffantes 32 sont disposées sur la surface extérieure du pot 25 à l'intérieur du carter 24, de préférence sur le fond et les côtés de ce pot, afin de maintenir la matière de moulage contenue dans le pot à la température convenable à tous moments ; les conducteurs du circuit passant par ces plaques chauffantes sont représentées schématiquement en 32a,32b,32c, 32d et 32e. Le circuit électrique ne fait pas en lui-même partie de l'invention. 



  C'est pourquoi il n'est représenté que schématiquement. 



   Dans la pratique, les conducteurs du circuit entrent dans le carter 24 par un raccord ou accouplement convenable 32f monté sur une plaque-oouvercle   32  commandant   l'admis- sion à une grande chambre 33 ménagée à l'arrière du carter et dans laquelle sont disposées des bornes 33a auxquelles sont connectés les conducteurs 32a à 32e.   A   l'extrémité 
 EMI7.1 
 ,   o. o ,.9 1\ . tt-3# '.*¯ 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
25 , par lequel la matière de moulage venant du pot 25 peut entrer dans l'extrémité inférieure du cylindre, de marne que dans le canal en col de cygne   25 .   



   Dans le cylindre 25a est monté un piston 34, à l'extré- mité   supérieure duquel   se trouvent deux collets 24a, entre lesquels sontdisposées les extrémités fourchues 25a   d'un   bras oscillant 35. Ce bras 35 comporte une partie 35b arti- culée à un prolongement du bâti   21,   comme on le voit en 
35c, le bras 35 comportant une partie en étrier 35d, arti- culée à la partie 35b par un axe 35e (fig. 1), le but pour- suivi étant de permettre le mouvement oscillant du bras 35 comme conséquence et pendant le mouvement d'avancement et de recul du carter 24 et de l'ajutage 28 mobile avec lui. 



   L'extrémité libre de la partie 35b du bras affecte la forme d'un étrier elle est arrondie comme on le voit en 
35f et prend appui entre les colliers 36 sur une tige ou piston 36a. Ce piston porte, à son extrémité inférieure, un coulisseau 36b guidé par des glissières 37 prévues sur le bâti   21,   puis le coulisseau porte un galet   360   agissant sur une came 38 montée-sur l'arbre 20.

   Le piston   oomporte   un collet 36d sur lequel prend appui un ressort 36e, qui prend aussi appui sur le collet inférieur et libre 36 prévu à l'extrémité supérieure du piston de sorte que, lorsque le piston'est élevé par la came 38, le bras oscillant 35 est actionné par le'ressort 36e pour abaisser le piston   34 ;   il est évident que le ressort a une tension suffisante pour fournir la pression nécessaire pour remplir la fonction désirée et qu'il empêcha cependant toute casse, dans la machine si le piston se   trouve coincé,  serré ou mis hors d'action en raison d'un état impropre de la matière   de moulage.   

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



  L'extrémité inférieure du piston 34 est normalement disposée au-dessus de l'orifice 25c comme indiqué dans la fig. 2. 



   Au cours du mouvement  de montée   imprimé à la tige 36a, un chapiteau d'entretoisement 39 prévu à son extrémité supé- rieure est élevé ; les tiges d'extrémités 39a de ce chapiteau descendent à travers des guides 39b des bâtis 21a. Les extrémités inférieures de ces tiges portent, de façon régla- ble, des collets 39c agissant sur des ressorts 39d, de sorte que ces ressorts sont comprimés au cours du mouvement de montée des tiges 39a. Les ressorts 39d servent à rappeler la tige de piston 36a, de même que le piston 34 à la posi- tion élevée et également à maintenir le galet 36c   constam-   ment en prise avec la came 38. 



   Sur la partie 35b du bras oscillant est disposée une vis d'arrêt réglable 40 venant en prise avec une partie du bâti 21a pour limiter le mouvement de descente de la tige de piston 36a,de même que le mouvement de montée du pis- ton 34. Les conducteurs du circuit passant par l'élément de chauffage utilisé sont connectés à un interrupteur ou tableau de distribution 41 représenté schématiquement dans la fig. 2 et le côté terre du circuit venant du conducteur 32e va à un pyromètre indiqué en 41a.

   Une série d'interrup- teurs automatiques 41b est utilisée dans les conducteurs des circuits pour régler la température de la.matière contenue dans le pot 25, une résistance convenable 42 étant utilisée dansles conducteurs des circuits 28c, 28d pour régler l'élément de chauffage 28b de l'ajutage. 41  et 41d représentent les conducteurs du circuit venant d'une source de distribution entrant dans le tableau de distri- 
 EMI9.1 
 É - - i- --'L..""",....""-= "'..'.6W1.e11'r\+ 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
Lois matrices ou coquilles 29 et 30 sont montées à coulis- sement dans la plaque antérieure 22 du bâti ; leurs surfaces adjacentes intérieures comportent des chambres de moulage coïncidantes 29a, 30a de contour voulu pour former les maillons ou organes 43 d'une fermeture séparable à curseur, comme représenté dans les figs. 8 à 15.

   L'extrémité extérieu- re de l'ajutage 28 prend chaque fois appui sur la surface des matrices 29 et 30 (figs. 8 et 10) et est maintenue en prise -avec ces matrices par le ressort 23b. Les matrices sont creu- sées sur leurs côtés extérieurs de rainures 29b, 30b pour recevoir le bord en bourrelet ou corde du ruban 44 et égale- ment des évidements 29cet 30c pour recevoir le ruban, cordon ou autre élément de monture 44 au delà dudit bord en bour- relet, 
Sous les chambres de moulage 29a, 30a, les matrices      comportent des surfaces 29 ,30d, contre lesquelles un maillon ou organe 43 précédemment formé est destiné à pren- dre appui au cours de l'opération d'espacement des maillons ou organes 43 sur la pièce de monture 44 et aussi pendant le retrait du noyau 45 du-maillon ou organe formé, le noyau s'emboîtant entre les matrices 29 et 30,

   avec son extrémité intérieure décolletée 45a   disposée a   l'intérieur des cham- bres de moulage des matrices, de façon à former un évidement ou ouverture 43a sur un côté d'un maillon ou organe d'as- b semblage 43 pour recevoir le corps ou élément saillant 43      formé sur le côté opposé d'un maillon placé en face, ce dernier étant formé parole contour des chambres des matrices. 



   Ces dernières   peuven. présenter   des évidements 29e, 30e pour recevoir la   partie de     matrice formant   noyau décrite plus loin et entre des surfaces   adjacentes   de ces évidements 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 est percé un   canal 30 1   au. moyen  ' duquel -   de la matière.. de mou- 
 EMI11.1 
 , \ 1!."'II" . lage peut être introduite dans 'le-sÍ\ chambres 29a et 30 du " .;J-' .. 1.. '.. moule. Les chambres de moulage des deux matrices sont aussi' évidées, comme indiqué en   89 / pour   former les saillants 43b sur l'anneau. 



   Dans la construction représentée, les matrices 29 et 30 affectent la forme de bandes relativement longues de métal comportant respectivement des chambres de circulation a d'eau 46,46 , de sorte que les matrices peuvent être main- tenues froides ou à la température, convenable au cours des opérations de moulage et que de l'eau est introduite dans les chambres 46, 46a par des tubes ou tuyaux   ataamission   46b aux extrémités extérieures desdites matrices et évacuée- par des tubes 46c aux extrémités adjacentes des matrices (fig. 3). Chaque matrice 29 et 30 comporte, sur sa face de dessus, une patte 47, 47a faisant saillie vers le haut et disposée angulairement par rapport à un plan transversal au plan ou trajet longitudinal de mouvement des matrices (voir l'extrémité droite de la fig. 3 où la patte 47a est représentée en coupe). 



   Ces pattes se déplacent dans des canaux annulaires cor- respondants 47b,47c formés dans de courtes barres 48 sup- portées de façon réglable par rapport aux extrémités anté- rieures de longues barres 48a par des boulons ou vis 48b fixés aux barres 48 et passant par des trous allongés   48   percés dans les longues barres 48a (fig. 4). Ce réglage est destiné à assurer une butée précise entre les matrices, et il est évident que les longs bras 48a ont de plus larges rainures pour assurer ce réglage, comme on le voit claire- 
 EMI11.2 
 M''\+ in A"mi9 lpi fuy. 8- ZesIbarres 48a sont disposées 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 sur les côtés opposés de la machine près des bâtis 21 et 21a ; elles sont mobiles en avant et en arrière dansdes guides convenables formés dans ces bâtis.

   Les extrémités intérieures des barres 48a s'étendent dans des barres 48d, sur lesquelles: sont montés des ressorts hélicoïdaux 49 pre- nant appui sur   lechâssis,   Des bras oscillants 50, portant des galets 50a à leurs extrémités inférieures et agissant sur les cames 31, sont articulés sur les bâtis.

   Les extré- mités supérieures de ces bras oscillants travaillent dans des évidements 50b des faces de dessous des barres de cou- lissement 48a.On voit ainsi que les ressorts 49 servent à maintenir les galets 50a constamment en prise avec les cames 31, ces dernières assurant la séparation des matrices 29 et 30, tandis que les ressorts 49 servent à maintenir les matrices fermement en prise   l'uneavec     l'autre, un   jeu suf- fisant étant toléré entre les bras oscillants 50 et les barres de coulissement 48 pour permettre cette opération.' 
Le noyau 45 affecte la forme d'une broche-ou tige, dont l'extrémité supérieure est coudée ou déportée de côté, comme b indiqué en 45 , pour venir en prise avec une ouverture percée dans un piston 45c supportant le noyau, ce dernier compor- tant, à son extrémité supérieure,

  - une broche transversale 45d entrant dans une encoche ou fente prévue dans le bras en saillie 51 d'un bloc 51a serré sur l'arbre oscillant 52 monté dans l'extrémité supérieure des bâtis 21, 21a. 



  L'arbre 52 fait saillie vers l'extérieur au delà du bâti 21 et un bras oscillant   53   ,comportant une traverse en 
 EMI12.1 
 étrier 58a à son¯,extr 'Jt6eextérieure et un long bras présentant une ouverturelÏongée53 'a son autre extrémité est monté à rotation sur cet arbre 52. Un taquet 54 est claveté 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 sur l'arbre 52 ; la   tête,54 de   ce taquet est disposée entre 
 EMI13.1 
 , = ,¯ , la traverse, en étrier 53aEvetue^sô vert'ûre arquée 54b a, travers laquelle on passe   un boulon   de blocage 54 , qui est- monté dans la traverse 53a. 



   Sur les bras de la traverse se trouvent des vis 53c coopérant avec la tête 54 pour effectuer'le réglage du bras oscillant 53 par rapport à l'arbre afin de régler la posi- tion verticale du noyau par rapport aux matrices, le boulon 54c verrouillant le bras sur le taquet 54 lorsqu'un réglage prédéterminé est fait, Tandis que le bras de commande 55 est serré par son extrémité 55a de façon réglable sur l'ex- trémité du bras oscillant présentant   l'ouverture   allongée 53b,ce bras 55 comporte une extrémité carrée 55b agissant sur une tête 56 prévue sur l'arbre 20, en permettant le mouvement coulissant de l'extrémité carrée 55b par rapport à la tête et à l'arbre 20.

   Sur   l'extrémité   55b   de l'arbre   55 se trouve un galet 55c, qui se déplace dans unecoulisse pratiquée dans une came 57 fixée à l'arbre 20 ; cette came sert à commander le noyau pour faire avancer le maillon ou organe formé et pour espacer ce maillon et son ruban de monture au cours du fonctionnement de la machine. 



   Le piston 45c supportant le noyau est   moné   entre deux plaques de guidage 58, comportant des brides latérales 58a portant des broches 58b entrant dans la plaque anté- rieure 22 du bâti (fig. 7). Les plaques   5.8--sont   serrées l'une contre l'autre par des vis ou d'autres organes et entre elles est placée une plaque d'espacement et d'adosse- ment   5@9,   dont l'extrémité intérieure guide et espace le bord extérieur du ruban de monture 44, qui est aussi guidé par les plaques 58.

   La plaque 59 comporte des ouvertures 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 allongées 59a   (fig.   2) que traversent les vis ou boulons ' de serrage ; ces ouvertures permettent le réglage vers l'in- térieur et vers l'extérieur de la plaque 59 pour permettre l'utilisation.de bandes ou rubans de monture de largeurs dif- férentes. Les plaques 58,59 forment un guide, qui est amo- vible dans sog ensemble par rapport au bâti lorsqu'il en est détaché, le piston 45c peut en être retiré, 
Le dispositif est maintenu en place par deux pinces 60 serrées de façon réglable sur la plaque 22 par des vis à têtes moletées 60a (fig. 7).

   La bande ou ruban 44 venant d'une bobine ou tambour 44a (représenté schématiquement dans la fig. 1) passe sur un rouleau fou 61, supporté sur une console 61a montée sur le bâti 21a de la machine, le ruban passant sur une plaque 61b disposée sur cette console, puis un ressort 61c attaque le ruban quand il .passe sur cette plaque pour appliquer la tension élastique ou friction néces- saire sur le ruban, afin de permettre de le faire avancer convenablement lorsqu'il est tiré dans et à travers la machine par le dispositif d'avancement mentionné dans ce qui précède.

   De la plaque 61b,le ruban passe sur un autre rouleau fou 62 et, de celui-ci, il descend en passant par un guide constitué par les plaques 58,59, puis le ruban por- tant les maillons ou organes posés sur lui descend, après avoir avancé à partir des matrices 29 et 80, entre un disque a d'entraînement 63, ayant une surface saillante rugueuse 63 et un galet 64 mobile pour le rapprocher et l'éloigner du disque 63. Le rôle de ce dispositif   d'entraînement   est de faire avancer par   intermittence   une longueur relativement longue du ruban à travers la machine afin d'espacer les groupes d'organes d'assemblage posés  sur ce   ruban pour 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 former des parties ou sections indépendantes.

   Par exemple, on voit dansla fig. 15 que le.groupe d'organesd'assem- blage 43 représenté en haut   de la   figure est espacé du groupe d'organes indiqués en-tas de cette figure par une partie de ruban relativement longue sur laquelle sont fixées des pièces d'assemblage d'extrémités. Au cours de la fabri- cation des fermetures à curseurs, cette partie laissée li- bre est coupée au milieu entre les groupes respectifs d'organes d'assemblage pour former des bouts faoilitant la fixation sur divers objets confectionnés sur lesquels ces fermetures sont utilisées. 



   Le disque 63 est monté sur un arbre 65 supporté dans un palier convenable disposé dans la plaque antérieure 22 cet arbre porte, à son extrémité intérieure, un pignon coni- que 65a engrenant avec un pignon correspondant 65b monté sur l'arbre 20, en faisant tourner le plateau creux 63. 



  Ce dernier présente, dans sa surface intérieure, une coulisse excentrique 63b et, à l'intérieur de celle-ci une petite came 63c. Le galet 64 est monté sur une barre 64a montée à coulissement dans le bâti 22. A l'extrémité intérieure de la barre se trouve un galet 64b venant en prise avec la c came 63 pour permettre le mouvement vers l'intérieur du galet 64 et l'amenant en prise avec la surface 63a pour faire avancer subitement le ruban. Le galet 64b est maintenu en prise avec la came 63cpar un ressort 64c et l'extrémité extérieure de la barre 64a porte une butée 64 destinée à être attaquée par un cliquet 66, monté sur un pivot 66a pour commander le mouvement vers l'intérieur de la barre 64a.

   Ce cliquet 66 est amené en position de non-fonctionne- 
 EMI15.1 
 ment 'car un ergnt n11 cud1hYlt 917  =-t. #-* ,.¯-.¯ 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 sieurs des maillons d'une chaîne 67a passant autour d'un pignon 68 monté sur l'arbre 69, supporté dans une console saillante 22a formée sur la plaque 22. A l'extrémité inté- rieure de cet arbre est fixée une roue hélicoïdale 70 engre- nant avec une vis sans fin 70a montée sur l'extrémité de l'arbre 20 (figs. 1 et 5). Le pignon est entraîné par l'in- termédiaire d'un accouplement à ressort 69a prévu à l'ex- trémité extérieure de l'arbre 69 (comme indiqué dans la fig. 



   5) de façon à éviter toute casse rendue possible en cas d'obstacles ou de réglage inexact, notamment au moment de la remise en marche de la machine après avoir fait des changements de grandeur de matrices ou d'autres pièces. Il est évident que le dispositif de réglage dans le temps de l'avancement rapide du ruban mentionné ici est commandé et réglé pour être exécuté lorsque les matrices se trouvent en position séparée, immédiatement après que le noyau 45 a été retiré d'un maillon formé ou avant le mouvement des matrices les amenant dans la position de fermeture.   L'extré-   mité crochue 66b du cliquet 66 est maintenue en prise de travail avec la butée 64a par un ressort 66 , comme l'indique clairement la fig. 1. 



   Sur la face, de la plaque antérieure 22 sont disposés des guides 22b, conformés en canaux à l'aide de bandes de retenue 71, qui guident un piston coupeur et ébarbeur 72 dans le bâti i ce dernier porte une lame 73, supportée sur lui de façon réglable à l'aide d'une vis 72a, afin d'as- surer un réglage très précis du tranchant 73a de la lame 73 par rapport à chaque maillon ou organe d'assemblage et la matrice (fig. 9).   Cette .lame\73   est utiliséepour couper le jet de   coulée 43c   du paillon moulé, comme représenté dans 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 la fig. 9. Lorsque le réglage est fait, la lame est serrée sur le piston 72 à   l'aide   de vis 73b passant par des ouver- tures allongées de cette lame. 



   A l'extrémité inférieure du piston 72 se trouve un galet 72b qui se déplace dans la coulisse excentrique 63b      du plateau 63. Après que chaque maillon est formé et amené .en position sous la matrice ou en prise avec la surface 29d de celle-ci, le jet de coulée 43cest coupé dudit maillon au cours de la conformation du maillon suivant,comme indiqué dans la fig. 9. Les matrices 29 et,80 sont supportées à coulissement entre des ailes parallèles 74 formées sur les cotés opposés de la plaque antérieure 22, et elles sont retenues entre ces ailes par des plaques amovibles 75.

   Dans les ailes inférieures sont vissées des vis de réglage 76, près des extrémités de ces ailes ; ces vis agissent sur une plaque d'alignement 76a, afin de maintenir les matrices 29 et 80 à   l'alignement   vertical convenable dans la maohine par rapport   à'l'ajutage   28, la plaque 75 permettant de fixer et retirer rapidement les matrices, comme cela est évident, cette construction étant représentée dans les figs. 1,2, 4 et 5. 



   Le fonctionnement de la machine est facile à comprendre à l'aide de la description qui précède, des dessins annexés et de l'exposé qui suit : - En partant   d'un   point du cycle de fonctionnement auquel les matrices se trouvent dans la position de fermeture (comme indiqué dans la fig. 8) avec le ruban ou la bande de monture 44 disposé entre ces matrices, l'opération suivante, au cours du fonctionnement,   cousine   à refouler ou injecter sous pression le métal fondu ou autre 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 ce qui est produit par la descente du piston 34 dans le cylindre 25a sous l'action du bras oscillant 35, le ressort 36e commandé par le galet 36c attaquant la came 38.

   En même temps, la lame coupante 73 est amenée en position pour couper le jet de coulée 43c du maillon 43 précédemment moulé,      la.lame   étant.actionnée   par la coulisse excentrique 63b et . le galet 72b fonctionnant dans cette coulisse. 



   L'opération suivante de la machine consiste à séparer les matrices, comme indiqué dans la fig. 10. Ce résultat est obtenu par le mouvement vers l'intérieur des barres cou- lissantes 48, 48a malgré l'antagonisme des ressorts de tension 49, rendu possible par les bras oscillants 50 action- nés par les cames 31. On remarquera dans les figs. 8 à 12 que l'ajutage   28   est maintenu en prise avec les matrices à tous moments au moyen du ressort 23b représenté dans la fig. 2. 



   Lorsque les matrices 29 et 30 ont été ouvertes, la phase suivante du   fonctionnement   consiste à faire avancer le dernier maillon formé 43 avec le ruban sur lequel il est fixé vers le bas, le maillon moulé restant sur et étant supporté par le noyau 45. Cette opération est effectuée par la came 57 qui actionne le bras 55 par l'intermédiaire du galet 55c, le bras 55 .commandant le bras oscillant 53 pour faire tourner   l'arbre   52, qui actionne à son tour le bras 51 du bloo   51aet   fait descendre le noyau par l'intermédiaire du      piston à noyau 450. La descente du piston et du maillon moulé placé sur lui amène les pièces dans la position repré- sentée dans la fig. 12, avec le dessus du maillon moulé à 
 EMI18.1 
 l'alignement des surfaces aq dessous 29a, Su des matrices. 



  Les cames 31 fonctionnent alors pour permettre une 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 fermeture parti,elle des matrices 29, 30 dans les positions-, 
 EMI19.1 
 ,l ''''\., . indiquées dans les figs. 13' et 14, de façon que les surfaces 29d et 30d puissent être amenées/au-dessus des maillons pour empêcher leur montée, après quoi le noyau est relevé par l'action de la came 57 et des pièces y associées, en laissant ainsi le maillon moulé supporté temporairement entre les matrices partiellement fermées.

   Auprès que le noyau est revenu à sa position élevée (analogue à celle indiquée dans les figs. 9 et 11) les matrices sont de nouveau ouvertes et rapidement fermées, en ramenant les pièces dans la posi- tion représentée dans la fig.   8.-Au   cours du dernier mouve- ment d'ouverture sus-indiqué des matrices 29 et 30, de la position indiquée dans les figs. 13 et 14 à une position sensiblement analogue à celle indiquée dans la fig. 10, le rapide.avancement du ruban au moyen du plateau 63 et du galet 64 peut être effectué, mais cette opération ne se produit qu après moulage d'un nombre prédéterminé de maillons sur le ruban, qui forme le groupement désiré de maillons et règle la longueur désirée de fermeture.

   La   lôngueur   de ces groupes de maillons ou organes d'assemblage peut être de quelques centimètres, par exemple   d'une   longueur courante de 15 ou 20 cm., de même qu'elle peut atteindre plusieurs mètres, suivant les nécessités. 



   Au cours du fonctionnement sus-décrit, il est évident qu'après que le métal a été injecté dans   les   matrices; le métal se trouvant dans l'ajutage 28 est   réaspiré   dans l'aju- tage et son col de cygne 25b par le mouvement de montée du piston 34, l'élément de chauffage 28b disposé sur l'ajutage servant à maintenir ce dernier chaud pour empêcher tout 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 pendant les opérations assurant la progression d'une pièce moulée formée et de remise en place du ruban et des matrices pour faire la pièce moulée suivante. 



   Le cycle de fonctionnement sus-décrit de la machine s'effectue en un tour de l'arbre 20 ; il recommence à chaque tour de cet arbre. le pyromètre comporte des conducteurs'électriques   77   et 77a allant à un tube ou dispositif 78 de contrôle de température, qui comporte une partie 78a s'étendant dans le métal en fusion ou autre matière de moulage pour commander et régler automatiquement la température et permettre aux interrupteurs automatiques 41b de fonctionner. Les broches 
26a comportent, à leurs extrémités intérieures, des têtes élargies présentant des surfaces arrondies 79 (à droite dans la fig. 1) ; ces broches sont réglables dans des man- chons 26b,de façon à aligner   le.   carter 24 latéralement dans le bâti pour placer convenablement l'ajutage 28 par rapport aux matrices.

   Ce réglage assure, avec le montage excentrique des broches, un ajustement sensiblement universel du carter aux fins indiquées, puis les écrous 80 maintiennent les broches dans les différentes positions de réglage. 



   On peut utiliser diverses sortes- de matières de moulage, par exemple les diverses sortes de métal appropriées à la fabrication envisagée, qui dépendent dans une grande mesure de la sorte et'de la nature particulière de la bande de montage utilisée, de même que des organes thermo-plastiques susceptibles d'être   coulas   et moulés dans une machine de ce genre selon les plus   récents enseignements   de catte technique. 
 EMI20.1 
 



  Comme on l'a prédeÍnment\.indÍqué; l'invention n'est 'évidé8xent pas limit6Q'.& la formation de maillons ou 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 organes de fermeture ou d'assemblage, car divers corps ou éléments   de cette   sorte peuvent êtreformés au cours de la 
 EMI21.1 
 fabrication de divers objetse't.'h outre au cours de la "'1.. fabrication   dtorganes   d'assemblage formant les maillons de fermetures séparables. L'invention n'est également pas limitée à la forme, au contour ou à la grandeur des organes d'assemblage ou maillons formés et il est possible de con- former les matrices de toute manière désirée rentrant dans les fonctions de travail de la machine, les seules nécessités étant que les chambres à noyau ou de moulage des matrices soient appropriées à être dégagées de la pièce moulée. 



   De même, l'invention n'est pas limitée à la combinaison particulière d'éléments de machine décrite pour remplir les diverses fonctions et exéouter les diverses opérations, la construction décrite et représentée pouvant recevoir de nombreuses modifications et étant susceptible de variantes sans qu'on sorte du cadre de l'invention ni qu'on renonce à ses avantages. 
 EMI21.2 
 



  REVENDU CATIRONS 
1.- Une machine à faire une série de petites pièces moulées successives, comportant des matrices ou coquilles mobiles l'une par rapport à l'autre et formant entre elles une chambre de moulage, un ajutage s'engageant dans les matrices et au moyen duquel la matière à mouler est injec- tée sous pression dans la chambre de moulage et un dispositif pour actionner les matrices par   intermitence   pour les rapprocher et les écarter l'une de l'autre à chaque cycle de fonctionnement de la machine, en vue de former une série de pièces moulées successives.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Machine for casting and forging metal parts.



   This invention relates to molding machines and more especially to machines of this category intended to mold a series of parts on a ribbon, an elongated rod or a strip, then to space multiple series of these parts on this rod or this strip.



   The object of the invention is a machine of this type of fully automatic operation and in which dies or shells are intermittently approached and removed from a frame, then in which the

 <Desc / Clms Page number 2>

 molding material is introduced into the dies while they are in the closed position by a nozzle, preferably disposed between the dies, and further in which the molded parts are formed around a core disposed between the dies , whereby when the molded part is formed and the dies are separated, the core functions as a supporting and advancing member to advance the formed molded part out of the path of the core of the die-molding chamber,

   to place the frame in a desired position to receive the immediately next molded part to be formed thereon; a cutting or deburring tool is used to cut the molded parts to form links or finished parts on the frame as they exit the machine; a device serves to heat the container containing the molding material, as well as to heat the nozzle or nozzle discharging this material, so as to ensure the transmission of the molding material to the die and to prevent plugging or congestion of parts or channels; a device is used to cool the dies to prevent their overheating, thus allowing the machine to produce many molded parts per minute which ensures an economical production of articles of the kind in question;

   a device serves to insulate and / or cool certain parts of the machine to prevent heat from spreading to the whole machine from the molten metal pot or vessel.



   The operation of this machine is fully automatic as has been said, ie its work in producing a successive series of parts cast on a mount; such as! ribbon, as well as spacing

 <Desc / Clms Page number 3>

 series of "this kind in groups on, this tape is executed without the need for any machine operator to take care or attention, except to stop it when replacing the molten material in the pot and supplying tape or frame wire to the machine, so that a single operator can handle multiple running machines.



   The machine with these characteristics is simple to build and efficient in use.



   In the accompanying drawings:
Fig. 1 is a front view of the machine, parts of which are supposed to be broken away or shown in section.



   Fig. 2 is a partial sectional view taken along line 2-2 (FIG. 1) which schematically represents the electric heating circuit.



   Fig. 2a is a partial sectional view taken on line 2A-2A (FIG. 1).



   Fig. 3 is a partial sectional view taken on line 3-3 (fig. 1) but on a larger scale and with certain parts supposedly cut away.



   Fig. 4 is a partial sectional view taken on line 4-4 (FIG. 3).



   Fig. 5 is an end view of the machine showing part of its construction; but assuming some parts removed.



   Fig. 6 is a detail view, looking in the direction of arrow 6 in FIG. 1, this view showing only part of the construction.

 <Desc / Clms Page number 4>

 line 7-7 of fig, 1.



   Fig. 8 is a detailed sectional view showing the dies in the closed position.



   Fig. 9 is a view perpendicular to FIG. 8, showing the molded part formed between the dies and also indicating how to cut or deburr the previously formed molded part.



   Fig. 10 is a view similar to FIG, 8, showing the dies in the open position.



   Fig. 11 is a view perpendicular to the construction shown in FIG. 10, showing how to support a molded part on a core before advancing the molded part and the tape which supports it in a spaced position.



   Fig. 12 is a view similar to FIG. II, showing the advancement operation produced by this core. Fig. 13 is a view similar to FIGS. 8 and 10 indicating partial inward movement of the dies in preparation for withdrawal of the core from the formed mold.



   Fig. 14 is a front view of the parts, as seen in FIG. 13, with parts removed and in section.



   Fig, 15 is a side elevational view of a frame tape, showing part of two groups of closure or assembly members disposed on this tape.



   Fig. 16 is a perspective view of the end of one of the detached dies.



   It is evident that although the dies are here shaped to secure links or assemblies of the kind considered, it can be varied.

 <Desc / Clms Page number 5>

 contour of dies used to produce other kinds or kinds of elements and similarly machine parts can be modified to suit these other uses or adjustments can be made in the machine for other uses or to make different sizes of elements formed by the dies.



   To illustrate an application of the invention, the accompanying drawings show a machine and its parts, comprising a main control shaft 20 carrying, at one end, a pulley 20a, by means of which this shaft is driven by a source of force. suitable motor (not shown) which does not form part of the invention.



  The shaft 20 is mounted in bearings carried by the two side frames 21, 21a, arranged on a suitable base or support 21b (fig. 1) and are connected by a face plate 22.



  Within the frame is a substantially box-shaped casing 24 forming the support of a container or pot 25 for receiving molten metal or other molding material.



   The housing 24 has grooves 24a on its side walls; rollers 26 and 27 are supported in connection with each side frame and move in grooves 24a to guide housing 24 in its forward and backward movement in the frame. The rollers 26 located on the front of the frame and the housing are rotatably supported on hollow pins 26a, disposed eccentrically in sleeves 26b, so as to adjust the housing 24 vertically in the frame to properly place the nozzle 28 of the pot 25 relative to the shells or dies 29 and 30, in order to ensure proper alignment with them.

   Of
 EMI5.1
 éO't'Ol1R M C a nn f 1 '\ ... 611 "'"., .., AH '"r" .. ¯ w r. ¯ ¯ <..

 <Desc / Clms Page number 6>

 desired adjustment position, and it is obvious that one can circulate cold water in the tubular shafts, using pipes 26d coming from the distributor tube 26e, this water leaving from the bore of the shafts 26a through the pipe 26f (see the handy side of fig. 1).



   The purpose of cooling the rollers is to prevent heat from spreading through the elements of the frame, in particular on the front of the machine. It is also obvious that the rollers 27 can be cooled in a similar way if desired. However, it is not essential that the rear rollers 27 be supported in an adjustable manner, the adjustment of the front rollers 26 being sufficient to ensure proper alignment. The housing 24 comprises an extension 24b in the form of a fork directed downwards, which supports a block 24c comprising journals 24d extending on their sides and intended to engage in the recesses of elements separated from the extension 24b.



   A rod 23 slidably mounted in the block 24c is articulated at 23a to the front plate; on this rod is threaded, above the block, a spring 23b, the tension of which is adjusted using a wing nut 23c screwed on the rod, This construction is intended to normally support the housing 24 in a position directed forward, so as to maintain the nozzle 28 forming the weir in proper engagement with the dies or shells during molding. Cams 31 are used to drive dies 29 and 30, as will be explained later.



   The pot 25 is mounted in the housing 24 but isolated from it; it contains a vertical cylinder 25a, opening at

 <Desc / Clms Page number 7>

 across the top of the pot and ending at the bottom in one. channel 25b. in swan neck., whose upper and outer end opens into the channel 28a of the nozzle 28, the latter being detachable par.rapport au pot 25.

   The nozzle opens into a large recess formed in the upper front end of the housing, and an electric heating element 28b is mounted on the projecting end of this nozzle; with the aid of this heating element the weir nozzle can be maintained at the temperature necessary to maintain the molding material in a fluid state to facilitate the formation of suitable moldings.



  The conductors of the circuit passing through the heating element 28b are shown schematically at 28c and 28d in FIG. 2.



   Several heating plates 32 are arranged on the outer surface of the pot 25 within the housing 24, preferably on the bottom and sides of this pot, in order to maintain the molding material contained in the pot at the temperature suitable for all. moments; the conductors of the circuit passing through these heating plates are shown schematically at 32a, 32b, 32c, 32d and 32e. The electrical circuit is not in itself part of the invention.



  This is why it is only shown schematically.



   In practice, the conductors of the circuit enter the casing 24 through a suitable fitting or coupling 32f mounted on a cover plate 32 controlling the admission to a large chamber 33 formed at the rear of the casing and in which are arranged. terminals 33a to which the conductors 32a to 32e are connected. At the end
 EMI7.1
 , o. o, .9 1 \. tt-3 # '. * ¯

 <Desc / Clms Page number 8>

 
25, whereby the molding material from the pot 25 can enter the lower end of the cylinder, from marl to the gooseneck channel 25.



   In the cylinder 25a is mounted a piston 34, at the upper end of which there are two collars 24a, between which are disposed the forked ends 25a of an oscillating arm 35. This arm 35 comprises a part 35b articulated to a extension of frame 21, as seen in
35c, the arm 35 having a stirrup part 35d, articulated to the part 35b by a pin 35e (fig. 1), the object being to allow the oscillating movement of the arm 35 as a consequence and during the movement d. 'advancement and retreat of the housing 24 and the nozzle 28 movable with it.



   The free end of the part 35b of the arm takes the shape of a stirrup it is rounded as seen in
35f and is supported between the collars 36 on a rod or piston 36a. This piston carries, at its lower end, a slide 36b guided by slides 37 provided on the frame 21, then the slide carries a roller 360 acting on a cam 38 mounted on the shaft 20.

   The piston has a collar 36d on which bears a spring 36e, which also bears on the lower and free collar 36 provided at the upper end of the piston so that, when the piston is raised by the cam 38, the arm oscillator 35 is actuated by spring 36e to lower piston 34; it is evident that the spring has sufficient tension to provide the pressure necessary to perform the desired function and yet it prevented any breakage in the machine if the piston is found stuck, tight or put out of action due to an unsuitable condition of the molding material.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



  The lower end of the piston 34 is normally disposed above the orifice 25c as shown in fig. 2.



   During the upward movement imparted to the rod 36a, a spacer capital 39 provided at its upper end is raised; the end rods 39a of this capital descend through guides 39b of the frames 21a. The lower ends of these rods carry, in an adjustable manner, collars 39c acting on springs 39d, so that these springs are compressed during the upward movement of the rods 39a. The springs 39d serve to return the piston rod 36a, as well as the piston 34 to the raised position and also to keep the roller 36c constantly in engagement with the cam 38.



   On the part 35b of the oscillating arm is disposed an adjustable stop screw 40 engaging a part of the frame 21a to limit the downward movement of the piston rod 36a, as well as the upward movement of the piston 34 The conductors of the circuit passing through the heating element used are connected to a switch or distribution board 41 shown schematically in FIG. 2 and the earth side of the circuit coming from conductor 32e goes to a pyrometer indicated at 41a.

   A series of automatic switches 41b are used in the conductors of the circuits to adjust the temperature of the material contained in the pot 25, a suitable resistor 42 being used in the conductors of the circuits 28c, 28d to adjust the heating element. 28b of the nozzle. 41 and 41d represent the conductors of the circuit coming from a distribution source entering the distribution board.
 EMI9.1
 É - - i- - 'L .. "" ", ...." "- ="' .. '. 6W1.e11'r \ +

 <Desc / Clms Page number 10>

 
Matrices or shells 29 and 30 are slidably mounted in the front plate 22 of the frame; their interior adjacent surfaces comprise coinciding molding chambers 29a, 30a of desired contour to form the links or members 43 of a separable slide closure, as shown in Figs. 8 to 15.

   The outer end of the nozzle 28 bears each time on the surface of the dies 29 and 30 (Figs. 8 and 10) and is held in engagement with these dies by the spring 23b. The dies are hollowed out on their outer sides with grooves 29b, 30b to receive the bead or cord edge of the tape 44 and also recesses 29c and 30c to receive the tape, cord or other frame member 44 beyond said edge. in bour- relet,
Under the molding chambers 29a, 30a, the dies comprise surfaces 29, 30d, against which a link or member 43 previously formed is intended to bear during the operation of spacing the links or members 43 on the frame part 44 and also during the withdrawal of the core 45 of the link or formed member, the core fitting between the dies 29 and 30,

   with its low-cut inner end 45a disposed inside the die-molding chambers, so as to form a recess or opening 43a on one side of a link or assembly member 43 for receiving the body or protruding element 43 formed on the opposite side of a link placed opposite, the latter being formed by the contour of the chambers of the dies.



   These last can. have recesses 29e, 30e for receiving the core die portion described later and between adjacent surfaces of these recesses

 <Desc / Clms Page number 11>

 a channel 30 1 is pierced. means' of which - matter .. of soft-
 EMI11.1
 , \ 1!. "'II". The mold can be introduced into the chambers 29a and 30 of the mold. The molding chambers of the two dies are also recessed, as indicated at 89 / to form the protrusions 43b on the ring.



   In the construction shown, the dies 29 and 30 take the form of relatively long strips of metal having respectively water circulation chambers 46,46, so that the dies can be kept cold or at the correct temperature. during the molding operations and that water is introduced into the chambers 46, 46a by tubes or ataamission pipes 46b at the outer ends of said dies and discharged by tubes 46c at the adjacent ends of the dies (Fig. 3). Each die 29 and 30 comprises, on its top face, a tab 47, 47a projecting upwards and arranged angularly with respect to a plane transverse to the plane or longitudinal path of movement of the dies (see the right end of FIG. 3 where the tab 47a is shown in section).



   These legs move in corresponding annular channels 47b, 47c formed in short bars 48 supported adjustably with respect to the front ends of long bars 48a by bolts or screws 48b attached to the bars 48 and passing through. elongated holes 48 drilled in the long bars 48a (Fig. 4). This adjustment is intended to ensure a precise abutment between the dies, and it is evident that the long arms 48a have larger grooves to provide this adjustment, as can be clearly seen.
 EMI11.2
 M '' \ + in A "mi9 lpi fuy. 8- ZesIbarres 48a are arranged

 <Desc / Clms Page number 12>

 on the opposite sides of the machine near the frames 21 and 21a; they are movable forwards and backwards in suitable guides formed in these frames.

   The inner ends of the bars 48a extend in bars 48d, on which: are mounted helical springs 49 bearing on the frame, Oscillating arms 50, carrying rollers 50a at their lower ends and acting on the cams 31, are articulated on the frames.

   The upper ends of these oscillating arms work in recesses 50b of the undersides of the sliding bars 48a. It can thus be seen that the springs 49 serve to keep the rollers 50a constantly in engagement with the cams 31, the latter ensuring the separation of the dies 29 and 30, while the springs 49 serve to keep the dies firmly in engagement with each other, sufficient play being tolerated between the oscillating arms 50 and the sliding bars 48 to allow this operation . '
The core 45 takes the form of a pin or rod, the upper end of which is bent or offset sideways, as indicated at 45, to engage with an opening drilled in a piston 45c supporting the core, the latter comprising, at its upper end,

  - A transverse pin 45d entering a notch or slot provided in the projecting arm 51 of a block 51a clamped on the oscillating shaft 52 mounted in the upper end of the frames 21, 21a.



  The shaft 52 projects outwards beyond the frame 21 and an oscillating arm 53, comprising a cross member
 EMI12.1
 stirrup 58a at its ¯, extr 'Jt6eextérieur and a long arm having a long opening 53' at its other end is rotatably mounted on this shaft 52. A cleat 54 is keyed

 <Desc / Clms Page number 13>

 on shaft 52; the head, 54 of this cleat is arranged between
 EMI13.1
 , =, ¯, the cross member, in stirrup 53aEvetue ^ sô vert'ûre arc 54b a, through which we pass a locking bolt 54, which is- mounted in the crosspiece 53a.



   On the crosshead arms are screws 53c co-operating with head 54 to effect adjustment of swing arm 53 relative to the shaft to adjust the vertical position of the core relative to the dies, bolt 54c locking. the arm on the cleat 54 when a predetermined adjustment is made. While the control arm 55 is clamped by its end 55a adjustably to the end of the swing arm having the elongated opening 53b, this arm 55 has a square end 55b acting on a head 56 provided on the shaft 20, allowing the sliding movement of the square end 55b relative to the head and to the shaft 20.

   On the end 55b of the shaft 55 is a roller 55c which moves in unecoulisse formed in a cam 57 fixed to the shaft 20; this cam is used to control the core to advance the link or formed member and to space this link and its mounting tape during operation of the machine.



   The piston 45c supporting the core is mounted between two guide plates 58, comprising lateral flanges 58a carrying pins 58b entering the front plate 22 of the frame (FIG. 7). The plates 5.8 - are clamped against each other by screws or other members and between them is placed a spacer and backing plate 5 @ 9, the inner end of which guides and space the outer edge of the frame tape 44, which is also guided by the plates 58.

   Plate 59 has openings

 <Desc / Clms Page number 14>

 elongated 59a (fig. 2) through which the tightening screws or bolts pass; these openings allow inward and outward adjustment of the plate 59 to allow the use of different width mounting bands or tapes. The plates 58,59 form a guide, which is movable together with respect to the frame when detached therefrom, the piston 45c can be withdrawn therefrom,
The device is held in place by two clamps 60 adjustably tightened to the plate 22 by knurled screws 60a (FIG. 7).

   The strip or tape 44 coming from a reel or drum 44a (shown schematically in fig. 1) passes over an idle roller 61, supported on a console 61a mounted on the frame 21a of the machine, the tape passing over a plate 61b disposed on this console, then a spring 61c attacks the tape as it passes over this plate to apply the elastic tension or friction necessary on the tape, in order to allow it to advance properly when it is pulled in and through. the machine by the advancement device mentioned in the above.

   From plate 61b, the tape passes over another idler roller 62 and, from this, it descends through a guide formed by plates 58,59, then the tape carrying the links or members placed on it descends , after advancing from the dies 29 and 80, between a drive disc 63, having a rough protruding surface 63 and a roller 64 movable to bring it closer and away from the disc 63. The role of this device of practice is to intermittently advance a relatively long length of tape through the machine in order to space the groups of fasteners on that tape to

 <Desc / Clms Page number 15>

 form independent parts or sections.

   For example, we see in fig. 15 that the group of fasteners 43 shown at the top of the figure is spaced from the group of members indicated in a stack of this figure by a relatively long portion of tape to which are attached fasteners of the figure. 'ends. In the manufacture of the slide fasteners, this loose portion is cut in the middle between the respective groups of fasteners to form ends to aid attachment to various made-up articles on which these fasteners are used.



   The disc 63 is mounted on a shaft 65 supported in a suitable bearing arranged in the front plate 22 this shaft carries, at its inner end, a bevel gear 65a meshing with a corresponding pinion 65b mounted on the shaft 20, making turn the hollow plate 63.



  The latter has, in its inner surface, an eccentric slide 63b and, inside the latter, a small cam 63c. The roller 64 is mounted on a bar 64a slidably mounted in the frame 22. At the inner end of the bar is a roller 64b engaging the cam 63 to allow inward movement of the roller 64 and bringing it into engagement with surface 63a to suddenly advance the tape. The roller 64b is held in engagement with the cam 63c by a spring 64c and the outer end of the bar 64a carries a stop 64 intended to be engaged by a pawl 66, mounted on a pivot 66a to control the inward movement of bar 64a.

   This pawl 66 is brought into the non-working position.
 EMI15.1
 ment 'because an ergnt n11 cud1hYlt 917 = -t. # - *, .¯-.¯

 <Desc / Clms Page number 16>

 sieurs of the links of a chain 67a passing around a pinion 68 mounted on the shaft 69, supported in a projecting bracket 22a formed on the plate 22. At the inner end of this shaft is fixed a helical wheel 70 geared with a worm 70a mounted on the end of the shaft 20 (figs. 1 and 5). The pinion is driven through a spring coupling 69a provided at the outer end of the shaft 69 (as shown in fig.



   5) in order to avoid any breakage made possible in the event of obstacles or inaccurate adjustment, in particular when the machine is restarted after having made changes in the size of dies or other parts. It is evident that the rapid tape feed timing adjustment device mentioned here is controlled and adjusted to be performed when the dies are in the separate position, immediately after the core 45 has been removed from a formed link. or before the movement of the dies bringing them into the closed position. The hooked end 66b of the pawl 66 is held in working engagement with the stopper 64a by a spring 66, as clearly shown in FIG. 1.



   On the face of the front plate 22 are arranged guides 22b, shaped as channels using retaining strips 71, which guide a cutting and deburring piston 72 in the frame i the latter carries a blade 73, supported on it adjustable by means of a screw 72a, in order to ensure a very precise adjustment of the cutting edge 73a of the blade 73 with respect to each link or assembly member and the die (fig. 9). This .blade \ 73 is used to cut the pouring jet 43c from the molded straw, as shown in

 <Desc / Clms Page number 17>

 fig. 9. When the adjustment is made, the blade is clamped to the piston 72 by means of screws 73b passing through elongated openings in this blade.



   At the lower end of the piston 72 is a roller 72b which moves in the eccentric slide 63b of the plate 63. After each link is formed and brought into position under the die or into engagement with the surface 29d thereof , the casting stream 43cest cut from said link during the shaping of the next link, as shown in FIG. 9. The dies 29 and, 80 are slidably supported between parallel wings 74 formed on the opposite sides of the front plate 22, and they are retained between these wings by removable plates 75.

   Adjusting screws 76 are screwed into the lower wings near the ends of these wings; these screws act on an alignment plate 76a, in order to keep the dies 29 and 80 in the proper vertical alignment in the machine relative to the nozzle 28, the plate 75 allowing the dies to be quickly attached and removed, as this is evident, this construction being shown in figs. 1,2, 4 and 5.



   The operation of the machine is easy to understand from the preceding description, the accompanying drawings and the following description: - Starting from a point of the operating cycle at which the dies are in the position of closure (as shown in fig. 8) with the tape or the mounting band 44 disposed between these dies, the following operation, during operation, cousin to push or inject under pressure the molten metal or other

 <Desc / Clms Page number 18>

 which is produced by the descent of the piston 34 in the cylinder 25a under the action of the oscillating arm 35, the spring 36e controlled by the roller 36c attacking the cam 38.

   At the same time, the cutting blade 73 is brought into position to cut the pouring jet 43c of the previously molded link 43, the blade being.activated by the eccentric slide 63b and. the roller 72b operating in this slide.



   The next operation of the machine is to separate the dies, as shown in fig. 10. This result is obtained by the inward movement of the sliding bars 48, 48a despite the antagonism of the tension springs 49, made possible by the oscillating arms 50 actuated by the cams 31. It will be noted in the figures. figs. 8 to 12 that the nozzle 28 is kept in engagement with the dies at all times by means of the spring 23b shown in FIG. 2.



   When dies 29 and 30 have been opened, the next phase of operation is to advance the last formed link 43 with the tape to which it is attached downward, with the molded link remaining on and being supported by core 45. This operation is performed by the cam 57 which actuates the arm 55 via the roller 55c, the arm 55 controlling the oscillating arm 53 to rotate the shaft 52, which in turn actuates the arm 51 of the bloo 51a and lowers the core by means of the core piston 450. The descent of the piston and of the molded link placed on it brings the parts into the position shown in fig. 12, with the top of the link molded
 EMI18.1
 the alignment of the surfaces aq below 29a, Su of the matrices.



  The cams 31 then operate to allow

 <Desc / Clms Page number 19>

 closing gone, she dies 29, 30 in positions-,
 EMI19.1
 , the '' '\.,. shown in figs. 13 'and 14, so that the surfaces 29d and 30d can be brought over / over the links to prevent their rising, after which the core is raised by the action of the cam 57 and associated parts, thus leaving the molded link temporarily supported between the partially closed dies.

   After the core has returned to its raised position (analogous to that shown in figs. 9 and 11) the dies are again opened and quickly closed, returning the pieces to the position shown in fig. 8.-During the last above-mentioned opening movement of the dies 29 and 30, from the position indicated in figs. 13 and 14 in a position substantially similar to that indicated in FIG. 10, the rapid advancement of the tape by means of the plate 63 and the roller 64 can be carried out, but this operation only occurs after molding a predetermined number of links on the tape, which forms the desired grouping of links and sets. the desired length of closure.

   The lôngueur of these groups of links or assembly members can be a few centimeters, for example a common length of 15 or 20 cm., Just as it can reach several meters, depending on requirements.



   During the operation described above, it is evident that after the metal has been injected into the dies; the metal in the nozzle 28 is sucked back into the nozzle and its swan neck 25b by the upward movement of the piston 34, the heating element 28b disposed on the nozzle serving to keep the latter hot for prevent everything

 <Desc / Clms Page number 20>

 during operations ensuring the progression of a formed molded part and re-positioning of the ribbon and dies to make the next molded part.



   The above-described operating cycle of the machine takes place in one revolution of the shaft 20; it starts again at each turn of this tree. the pyrometer has electrical conductors 77 and 77a going to a temperature control tube or device 78, which has a portion 78a extending into the molten metal or other molding material to automatically control and adjust the temperature and allow automatic switches 41b to operate. Brooches
26a have, at their inner ends, enlarged heads having rounded surfaces 79 (to the right in FIG. 1); these pins are adjustable in sleeves 26b, so as to align the. housing 24 laterally in the frame to properly position the nozzle 28 relative to the dies.

   This adjustment ensures, with the eccentric mounting of the pins, a substantially universal fit of the housing for the purposes indicated, then the nuts 80 maintain the pins in the various adjustment positions.



   Various kinds of molding materials can be used, for example the various kinds of metal suitable for the manufacture envisaged, which depend to a great extent on the kind and the particular nature of the mounting tape used, as well as the thermoplastic members capable of being poured and molded in a machine of this type according to the most recent teachings of technical catte.
 EMI20.1
 



  As we have previously \ .indicated; the invention is 'hollowed out not limited'. to the formation of links or

 <Desc / Clms Page number 21>

 closure or assembly members, since various bodies or elements of this kind may be formed during the
 EMI21.1
 manufacture of various objects besides during the "1 .. manufacture of assembly members forming the links of separable closures. The invention is also not limited to the shape, the outline or the size. formed joints or links and it is possible to shape the dies in any desired manner within the working functions of the machine, the only necessities being that the core or molding chambers of the dies be suitable to be clear of the molded part.



   Likewise, the invention is not limited to the particular combination of machine elements described for fulfilling the various functions and performing the various operations, the construction described and shown being capable of receiving numerous modifications and being susceptible of variations without any change. one leaves the framework of the invention nor that one gives up its advantages.
 EMI21.2
 



  RESOLD CATIRONS
1.- A machine for making a series of small successive molded parts, comprising dies or shells movable relative to one another and forming between them a molding chamber, a nozzle engaging in the dies and by means of from which the material to be molded is injected under pressure into the molding chamber and a device for actuating the dies intermittently to bring them closer and apart from each other at each operating cycle of the machine, with a view to form a series of successive molded parts.


    

Claims (1)

2.- Une machine suivant la revendication 1, dans <Desc/Clms Page number 22> laquelle l'une des matrices constitue un noyau s'étendant dans la chambre de moulage et sur lequel la pièce moulée est formée. 2.- A machine according to claim 1, in <Desc / Clms Page number 22> which one of the dies constitutes a core extending into the molding chamber and on which the molded part is formed. 3.- Une machine suivant la revendication 2, caractérisée par un dispositif servant à commander le noyau indépendam- ment des matrices pour faire avancer la pièce moulée à travers la machine. 3. A machine according to claim 2, characterized by a device for controlling the core independently of the dies to advance the molded part through the machine. 4.- Une machine suivant les revendications 1 à 3, pour faire des pièces moulées sur une monture en matière fibreuse supportée entre les matrices, caractérisée en ce que le noyau est relié à un dispositif servant à faire avancer et à espacer les pièces moulées et la monture lorsque les matrices sont séparées. 4.- A machine according to claims 1 to 3, for making molded parts on a frame of fibrous material supported between the dies, characterized in that the core is connected to a device for advancing and spacing the molded parts and the frame when the dies are separated. 5.- Une machine suivant la revendication 4, comportant un dispositif pour faire avancer périodiquement la monture afin d'écarter des séries de pièces moulées sur cette monture par groupes. 5. A machine according to claim 4, comprising a device for periodically advancing the frame in order to separate series of parts molded on this frame in groups. 6.- Une machine suivant la revendication 8, dans laquelle un dispositif est prévu pour amener les matrices formant la chambre de moulage en position pour venir en prise avec une pièce moulée, en facilitant le retrait du noyau de cette pièce'moulée. 6. A machine according to claim 8, wherein a device is provided for bringing the dies forming the molding chamber into position to engage with a molded part, facilitating the removal of the core from this molded part. 7.- Une machine suivant la revendication 1, comportant un récipient chauffé, qui est relié à un ajutage pareil- lement chauffé. 7. A machine according to claim 1, comprising a heated vessel, which is connected to a similarly heated nozzle. 8.- Une machine suivant la revendication 7, comportant un dispositif pour isoler le récipient de son carter de EMI22.1 support et du bâti de.l,1J]8.,chine. 8. A machine according to claim 7, comprising a device for isolating the receptacle from its housing. EMI22.1 support and frame of.l, 1J] 8., China. ?--' ' ., ¯,/ t¯. 9.- Une Tuachine-hjsuivant'ja revendication 7, comportant ¯¯, . un dispositif pour régler et maintenir"automatiquement la <Desc/Clms Page number 23> température de la matière de moulage contenue dans le récipient. ? - ''., ¯, / t¯. 9.- A Tuachine-hjsuivant'ja claim 7, comprising ¯¯,. a device for automatically adjusting and maintaining " <Desc / Clms Page number 23> temperature of the molding material contained in the container. 10.- Une machine suivant les/revendications 1 et 7, dans laquelle l'ajutage est relié à un dispositif pour introduire automatiquement la matière de moulage du réci- pient par ledit ajutage .dans les matrices lorsqu'elles sont dans la position de fermeture. 10. A machine according to claims 1 and 7, in which the nozzle is connected to a device for automatically introducing the molding material from the container through said nozzle into the dies when they are in the closed position. . Il.- Une machine suivant la revendication 1, carac- térisée par un dispositif pour faire circuler de l'eau dans et à travers les matrices, dans le voisinage de la chambre de moulage formée par elles, pour permettre la. formation rapide de pièces moulées par les matrices. 11. A machine according to claim 1, characterized by means for circulating water in and through the dies, in the vicinity of the molding chamber formed by them, to allow the. rapid formation of molded parts by the dies. 12.- Une machine suivant la revendication 1, carac- térisée par un dispositif pour supporter. fermement l'aju- tage en contact constant avec les matrices. 12. A machine according to claim 1, characterized by a device for supporting. firmly the fitting in constant contact with the dies. 13.- Une machine suivant la revendication 12, dans laquelle 1!ajutage est réglable verticalement et latéra- lement pour être aligné avec les matrices. 13. A machine according to claim 12, wherein the nozzle is vertically and laterally adjustable to be aligned with the dies. 14.- Une machine suivant la revendication 1, compor- tant un dispositif pour couper et ébarber les pièces mou- lées lorsqu'elles sont retirées des matrices. 14. A machine according to claim 1, comprising a device for cutting and deburring the molded parts as they are withdrawn from the dies.
BE405441D BE405441A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE405441A true BE405441A (en)

Family

ID=70622

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE405441D BE405441A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE405441A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH369893A (en) Thin-walled object forming machine
FR2538368A1 (en) APPARATUS FOR OPENING AND CLOSING SEVERAL RIBBED MOLDS SIMULTANEOUSLY IN A CONFINED SPACE
WO2015132487A1 (en) Preform moulding unit equipped with a rotatable core holder
BE405441A (en)
FR2553402A1 (en) APPARATUS FOR SEPARATING MULTIPLE CURRENTS OF MOLTEN GLASS FOR OBTAINING DROPS DISTRIBUTED TO A GLASS FORMING MACHINE
FR2597290A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR MANUFACTURING CONDUCTOR BEAMS
EP3551416B1 (en) Machine and method for moulding preforms by injection-compression
FR2507512A1 (en) METHOD AND MACHINE FOR THE APPLICATION BY WELDING OF STELLITE INSERTED ELEMENTS TO BAND SAWS OR CIRCULAR SAWS
EP1208741A1 (en) Production line for a drip irrigation tube and process for using this line
FR2831158A1 (en) Device for fabrication of molded glass components made up of a molten glass feed system and two mold parts that can be displaced to form a mold cavity of variable volume
BE430504A (en)
CH353528A (en) Automatic molding machine
BE377141A (en)
BE473376A (en)
BE637612A (en)
BE359475A (en)
BE512254A (en)
FR2534852A2 (en) Method and device for decorating the cylindrical or conical surface of a work piece
BE342686A (en)
BE608126A (en)
BE630632A (en)
BE361544A (en)
BE489533A (en)
CH417059A (en) Process for molding hollow products in thermoplastic material and apparatus for carrying out this process
BE488989A (en)