BE398048A - - Google Patents

Info

Publication number
BE398048A
BE398048A BE398048DA BE398048A BE 398048 A BE398048 A BE 398048A BE 398048D A BE398048D A BE 398048DA BE 398048 A BE398048 A BE 398048A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lecithin
oil
water
glycerin
sugar
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE398048A publication Critical patent/BE398048A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A23FOODS OR FOODSTUFFS; TREATMENT THEREOF, NOT COVERED BY OTHER CLASSES
    • A23JPROTEIN COMPOSITIONS FOR FOODSTUFFS; WORKING-UP PROTEINS FOR FOODSTUFFS; PHOSPHATIDE COMPOSITIONS FOR FOODSTUFFS
    • A23J7/00Phosphatide compositions for foodstuffs, e.g. lecithin

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Biochemistry (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Food Science & Technology (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Edible Oils And Fats (AREA)
  • Fats And Perfumes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    Il     Procède   pour l'obtention de mélanges de lécithine et d'huile susceptibles d'une bonne conservation ". 



   Lorsque l'on traite des fèves de soja en vue d'en extraire l'huile, les boues ou résidus de soja que l'on obtient simultanément, résidus composés essentiellement de lécithine, d'huile et d'eau, entrent en fermentation au bout de très peu de temps. Il en résulte que la lécithine se décompose, qu'elle prend une coloration foncée en même temps qu'elle acquiert un très mauvais goût et qu'elle dégage une odeur très désagréable. En outre, sa solubilité et sa faculté de se mettre en émulsion sont défavorablement influencées.

   Si l'on veut utiliser, comme 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 produit alimentaire, par exemple comme produit d'addition à la margarine ou au chocolat; pour des usages pharmaceutiques, diététiques ou industriels, la lécithine contenue dans de tels résidus de soja, avant qu'ils aient fermenté, il est nécessaire de procéder tout d'abord à une épuration et à une séparation incommodes et coûteuses au moyen de solvants organiques. 



   Pour empêcher de telles influences nuisibles, on a déjà proposé de chasser l'eau contenue dans les résidus de soja, en procédant par échauffement et sous une pression inférieure à la pression atmosphérique. 



  Même avec un traitement modéré et malgré la présence de l'huile, on ne peut pas empêcher des décompositions de la lécithine qui est tres sensible à la chaleur, on constate en premier lieu la diminution de sa solubilité. D'autre part, il est très difficile d'éliminer de la masse molle et cireuse les dernières particules d'eau. Mais, si on n'y arrive pas, la lécithine contenant de l'huile a une grande tendance à former des moisissures. 



   On a constaté que l'on peut extraire, des résidus de soja (et ceci d'une manière très simple et très pratique), un mélange de lécithine et d'huile de soja, mélange susceptible de se conserver et qui n'a pas tendance à former facilement des moisissures, lorsqu'on mélange intimement les résidus frais de soja, immédiatement après qu'on en a extrait l'huile, avec de la glycérine et que l'on élimine de cette façon la plus grande partie de l'eau qui y est contenue. Ce traitement est avantageusement répété une ou plusieurs fois. On diminue par ce moyen la teneur en eau dans le mélange 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 d'huile et de lécithine et l'on augmente son efficacité. 



  Une partie de la solution retenue dans le mélange d'huile et de lécithine peut, en outre, être éliminée facilement, par centrifugation. Le mélange de lécithine et d'huile que l'on obtient sous la forme d'une masse cireuse séparée du liquide, est susceptible d'une bonne conservation et peut alors être utilisé, sans nouvelle épuration, dans l'alimentation et dans le domaine de l'industrie. 



  Etant donné que ce mélange est obtenu sans chauffage nuisible, il se caractérise par une solubilité particulièrement élevée. 



   La lécithine constitue un bon agent émulsionnant; on a également déjà proposé de fabriquer des solutions à base de lécithins, en la dissolvant, à l'état fraichement préparé, dans de la glycérine. Il fallait, par conséquent, s'attendre qu'en traitant, par de la glycérine, des résidus frais de soja, il se formerait soit une solution, soit une émulsion qui ne puisse plus être séparée. Ce n'est pourtant pas le cas des deux hypothèses envisagées plus haut. Le fait que la lécithine retient de petites quantités de glycérine n'a aucune importance, car il s'agit en premier lieu de libérer, d'une manière simple, la partie principale de la lécithine de l'eau qu'elle contient et, ceci, dans une proportion telle qu'elle se conserve, quelle ne fermente pas et qu'elle ne donne pas lieu à des moisissures. 



   Au lieu de la glycérine, on peut utiliser, avec le même succès, des solutions concentrées de sucre, d'égoûts, de mélasse ou de sirop capillaire pour la mise 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 en oeuvre du procédé, ces produits ayant, sur la glycérine, l'avantage de pouvoir être récupérés par une simple évaporation et de pouvoir, après dissolution dans de l'eau, être réutilisés. 



   Des résultats particulièrement favorables en ce qui concerne l'élimination de l'eau et la conservation du produit obtenu peuvent être atteints lorsqu'on utilise une glycérine contenant aussi peu d'eau que possible, glycérine dans laquelle on dissout autant de sucre sec qu'elle peut en absorber, de manière qu'on en obtienne un mélange ayant une densité comprise entre 1,36 et 1,39. 



  Des résidus de soja traités avec le produit précité peutent être débarrassés de leur eau jusqu'au voisinage de 10 %. L'extraction de l'eau peut également être accrue si l'on opère dans une turbine tournant à grande vitesse, auquel cas on élimine simultanément une partie de l'huile. 



   Pour mettre en oeuvre le procédé, on porte par exemple   à   la température,de 60  C. environ 100 Kgs d'une émulsion constituée par environ 50 parties d'eau, 40 parties de lécithine et 10 parties d'huile de soja; on ajoute ensuite, en remuant doucement, 50 kilos de glycérine exemple d'eau. La masse est ensuite agitée doucement d'une manière telle qu'elle reste en mouvement et qu'elle ne s'immobilise pas. Après la répartition uniforme de la glycérine, on continue à remuer un peu plus vite pendant un quart d'heure environ+ On laisse ensuite reposer la masse de manière que l'on obtienne une 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 séparation du mélange de lécithine et d'huile (mélange qui surnage) d'avec la glycérine contenant de l'eau. 



  On sépare ensuite le liquide des parties solides. La glycérine anhydre peut être facilement récupérée par distillation et elle peut être utilisée de nouveau. 



   Si l'on remue fortement les résidus de soja et la glycérine, sans les chauffer, il se forme tout d'abord une émulsion qui nécessite un temps plus long pour sa séparation, laquelle émulsion peut toutefois être plus rapidement séparée par centrifugation ou turbinage. 



   D'autre part, le procédé peut être mis en oeuvre lorsqu'on mélange, à une température de 60  C., 100 parties de résidus frais de soja, comportant 50 parties d'eau, 35 parties de lécithine et 15 parties d'huile avec 50 parties d'une solution de sucre ayant une densité comprise entre 1,35 et 1,40. 



   Le mélange intime qui contient encore une faible teneur en eau et qui est formé de lécithine et d'huile est   séparé,après   quoi on répète encore une ou plusieurs fois l'opération pour procéder finalement au turbinage, en vue d'éliminer une quantité plus grande encore d'eau ou de solution de sucre. 



   On porte à la température de 60  C. une émulsion formée de 50 parties d'eau, de 40 parties de lécithine et de 10 parties d'huile de soja et on y verse, tout en remuant doucement, 25 à 50 kilos d'un mélange de glycérine exempte d'eau, glycérine dans laquelle on a dissous du sucre sec en quantité telle que le produit ait 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 une densité comprise entre 1,36 et 1,39. L'émulsion formée de lécithine, d'huile et d'eau, émulsion qui se sépare, est traitée de nouveau d'une manière analogue jusqu'à ce que la   teneur   en eau ait été ramenée à 10 %. 



  Immédiatement après, on   procéde   à une centrifugation au moyen d'une turbine à grande vitesse, ce qui fait que l'on peut, simultanément, éliminer une nouvelle partie de l'huile.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    It proceeds to obtain mixtures of lecithin and oil capable of good preservation ".



   When soybeans are processed in order to extract oil, the soya sludge or residues that are obtained simultaneously, residues composed mainly of lecithin, oil and water, enter into fermentation in the after a very short time. As a result, the lecithin breaks down, takes on a dark color at the same time as it acquires a very bad taste and gives off a very unpleasant odor. In addition, its solubility and its ability to emulsify are adversely affected.

   If we want to use, like

 <Desc / Clms Page number 2>

 food product, for example as an adduct to margarine or chocolate; for pharmaceutical, dietary or industrial uses, the lecithin contained in such soybean residues, before they have fermented, it is first necessary to carry out an inconvenient and expensive purification and separation by means of organic solvents .



   In order to prevent such harmful influences, it has already been proposed to remove the water contained in the soybean residues, by proceeding by heating and under a pressure below atmospheric pressure.



  Even with moderate treatment and despite the presence of the oil, it is not possible to prevent decompositions of the lecithin which is very sensitive to heat, there is firstly a decrease in its solubility. On the other hand, it is very difficult to remove the last water particles from the soft waxy mass. But, if this is not successful, the lecithin containing oil has a great tendency to form mold.



   It has been found that it is possible to extract from soya residues (and this in a very simple and very practical way) a mixture of lecithin and soybean oil, a mixture capable of being preserved and which has not tendency to form mold easily, when fresh soybean residue is thoroughly mixed, immediately after the oil has been extracted, with glycerin and in this way most of the soya is removed. water contained therein. This treatment is advantageously repeated one or more times. This reduces the water content in the mixture.

 <Desc / Clms Page number 3>

 oil and lecithin and it increases its effectiveness.



  Part of the solution retained in the mixture of oil and lecithin can, moreover, be easily removed by centrifugation. The mixture of lecithin and oil, which is obtained in the form of a waxy mass separated from the liquid, is capable of good preservation and can then be used, without further purification, in food and in the field. Of the industry.



  Since this mixture is obtained without harmful heating, it is characterized by a particularly high solubility.



   Lecithin is a good emulsifying agent; it has also already been proposed to manufacture solutions based on lecithins, by dissolving it, in the freshly prepared state, in glycerin. It was therefore to be expected that by treating fresh soybean residues with glycerin, either a solution or an emulsion would form which could no longer be separated. However, this is not the case with the two hypotheses considered above. The fact that lecithin retains small amounts of glycerin is irrelevant, as it is primarily a matter of releasing, in a simple way, the main part of the lecithin from the water it contains and, this, in a proportion such that it can be kept, that it does not ferment and that it does not give rise to mold.



   Instead of glycerin, one can use, with the same success, concentrated solutions of sugar, sewage, molasses or hair syrup for the setting.

 <Desc / Clms Page number 4>

 implementation of the process, these products having, over glycerin, the advantage of being able to be recovered by simple evaporation and of being able, after dissolution in water, to be reused.



   Particularly favorable results as regards the elimination of water and the preservation of the product obtained can be achieved when using a glycerin containing as little water as possible, glycerin in which as much dry sugar is dissolved as it can absorb it, so that a mixture is obtained having a density of between 1.36 and 1.39.



  Soybean residues treated with the aforementioned product can be freed from their water up to the neighborhood of 10%. The extraction of water can also be increased if one operates in a turbine rotating at high speed, in which case part of the oil is simultaneously removed.



   To carry out the process, for example, the temperature is brought to 60 ° C. approximately 100 kg of an emulsion consisting of approximately 50 parts of water, 40 parts of lecithin and 10 parts of soybean oil; 50 kilograms of glycerin, for example water, are then added, while stirring gently. The mass is then gently agitated in such a way that it remains in motion and does not come to rest. After uniform distribution of the glycerin, we continue to stir a little faster for about a quarter of an hour + We then let the mass stand so that we obtain a

 <Desc / Clms Page number 5>

 separation of the mixture of lecithin and oil (mixture which floats) from the glycerin containing water.



  The liquid is then separated from the solid parts. Anhydrous glycerin can be easily recovered by distillation and it can be used again.



   If the soybean residues and the glycerin are stirred vigorously, without heating them, an emulsion first forms which requires a longer time for its separation, which emulsion can however be separated more quickly by centrifugation or turbining.



   On the other hand, the process can be carried out when mixing, at a temperature of 60 ° C., 100 parts of fresh soybean residue, comprising 50 parts of water, 35 parts of lecithin and 15 parts of oil. with 50 parts of a sugar solution having a specific gravity between 1.35 and 1.40.



   The intimate mixture which still contains a low water content and which is formed by lecithin and oil is separated, after which the operation is repeated one or more times to finally proceed to the turbining, in order to remove a larger quantity. still large water or sugar solution.



   An emulsion formed from 50 parts of water, 40 parts of lecithin and 10 parts of soybean oil is brought to a temperature of 60 C. and is poured into it, while stirring gently, 25 to 50 kg of a mixture of glycerin free of water, glycerin in which dry sugar has been dissolved in an amount such that the product has

 <Desc / Clms Page number 6>

 a density between 1.36 and 1.39. The emulsion formed by lecithin, oil and water, which emulsion separates, is again treated in a similar manner until the water content has been reduced to 10%.



  Immediately afterwards, centrifugation is carried out by means of a high-speed turbine, so that a new part of the oil can be removed simultaneously.


    

Claims (1)

RESUME La présente invention a pour objet un procédé pour l'obtention de mélanges de lécithine et d'huile susceptibles d'une bonne conservation, à partir de résidus frais de soja, lequel procédé est caractérisé par les points suivants: 1 . On mélange intimement les résidus de soja avec de la glycérine, des solutions concentrées de sucre, d'égoûts, de mélasse, de sirop capillaire ou des produits analogues ou avec de la glycérine anhydre dans laquelle on dissout du sucre sec en quantité telle que la dentité de la solution soit comprise entre 1,36 et 1,39, après quoi on élimine les particules solides et insolubles qui se trouvent dans cette solution; 2 . Le traitement, par l'agent servant à l'élimination de l'eau, peut être répété par exemple deux fois; 3 . ABSTRACT The present invention relates to a process for obtaining mixtures of lecithin and oil capable of good preservation, from fresh soybean residues, which process is characterized by the following points: 1. The soybean residues are intimately mixed with glycerin, concentrated solutions of sugar, sewage, molasses, hair syrup or similar products or with anhydrous glycerin in which dry sugar is dissolved in an amount such as the size of the solution is between 1.36 and 1.39, after which the solid and insoluble particles which are present in this solution are removed; 2. The treatment, with the agent serving to remove the water, can be repeated for example twice; 3. Une partie de l' huile et de la solution aqueuse contenues dans l'émulsion de lécithine peut être éliminées, après le traitement par le produit servant à l'élimination de l'eau, par centrifugation dans une @ turbine à grande vitesse.' A part of the oil and the aqueous solution contained in the lecithin emulsion can be removed, after treatment with the product for removing water, by centrifugation in a high speed turbine.
BE398048D BE398048A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE398048A true BE398048A (en)

Family

ID=64638

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE398048D BE398048A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE398048A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1003488A3 (en) PROCESS FOR REDUCING THE CONTENT OF CHOLESTEROL AND FREE FATTY ACIDS IN FAT MATERIAL OF ANIMAL ORIGIN AND FAT MATERIAL THUS OBTAINED.
BE398048A (en)
FR2608902A1 (en) PROCESS FOR MANUFACTURING BALLAST FOOD PRODUCTS, AND PRODUCTS THUS OBTAINED
EP0446151A1 (en) Process for preparing directly stable juices, oils and press-cakes by pressing fresh biological products
BE467400A (en)
BE1003019A3 (en) Method for reducing the cholesterol and free fatty acid content in the fatcontent of anhydrous milk and the fat obtained using said method
BE498845A (en)
BE571734A (en)
BE835556A (en) PROCESS FOR THE PRODUCTION OF A DECAFEINED VEGETABLE MATERIAL AND PRODUCT OBTAINED
WO2001046354A1 (en) Method for extracting and fractionating fats with solvent, using at least a hydrofluroether
BE556855A (en)
BE631880A (en)
SU272247A1 (en) METHOD OF REMOVAL OF POISON-CHEMICALS FROM WASTE AND WINE
OA10495A (en) Process for extracting palm oil and extracted oil
FR2635102A1 (en) ANETHOLE PURIFICATION PROCESS
BE335845A (en)
BE415948A (en)
CH243837A (en) A process for the manufacture of cocoa products which taste like chocolate and which can be easily suspended in liquids.
BE332653A (en)
CH116466A (en) Process for the preparation of an antiseptic suitable for use during the digestion of albuminoid substances, animal or vegetable.
BE411029A (en)
BE536661A (en)
BE453873A (en)
BE405388A (en)
BE402758A (en)