BE397645A - - Google Patents

Info

Publication number
BE397645A
BE397645A BE397645DA BE397645A BE 397645 A BE397645 A BE 397645A BE 397645D A BE397645D A BE 397645DA BE 397645 A BE397645 A BE 397645A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
aiguillette
laces
lace
aiguillettes
making
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE397645A publication Critical patent/BE397645A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43CFASTENINGS OR ATTACHMENTS OF FOOTWEAR; LACES IN GENERAL
    • A43C9/00Laces; Laces in general for garments made of textiles, leather, or plastics
    • A43C9/04Forming ends of laces of plastics, celluloid, rubber, or the like

Landscapes

  • Footwear And Its Accessory, Manufacturing Method And Apparatuses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Aiguillette par lacets et procédé de confection de bouts de lacets au moyen de ces aiguillettes. 



   La présente invention se rapporte à des aiguillettes pour lacets. Par lacets, il faut entendre ici des bandes de tissus, de tresse ou d'autre matière convenant au laçage, mais en particulier des rubans plus ou moins larges ou des tissus ronds pour chaussures, corsets, etc. L'invention concerne encore un procédé pour la confection de bouts de lacets renforcés de ces aiguillettes. 



   On sait comment on renforce les bouts de lacets par des coiffes en feuille de métal, par collage ou par immersion. 



  Les coiffes de métal et les bouts collés présentent les inconvénients d'une durabilité minime et   d'uns mauvaise   apparence. 



  En outre, les dites coiffes salissent le linge par la rouille. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  D'autre part, les bouts produits par immersion se détachent facilement de l'extrémité du lacet, de sorte qu'on est arrivé à immerger supplémentairement des extrémités de laoets renforcées par collage. Mais ces revêtements par immersion sont irréguliers et de mauvaise apparence. C'est pourquoi,. dans la fabrication de lacets de meilleure qualité, les extrémités de lacets préalablement pliées ou déformées d'une manière appropriée ont été renforcées au moyen d'un liquide formant un revêtement rigide après séchage, par exemple du celluloid dissout, et comprimées dans des moules particuliers. Ces moules étaient faits chauffables et étaient pourvus d'une ouverture pour l'écoulement du celluloid en excès. 



  On a également tenté de fabriquer des aiguillettes faites de petits tubes en celluloid produits par tournage et forage, de couper ces tubes en deux et de les presser en olives avec formation d'une fente à l'extrémité libre. Mais les bouts de lacets confectionnés par ce procédé présentaient, entre autres, l'inconvénient particulier que l'aiguillette, étant fendue au bout, était, de ce fait, peu durable. 



   L'invention a pour but de remédier à ces inconvénients et de produire une aiguillette de lacet simple, aussi massive que possible tout en étant d'une forme élégante, durable, d' un bel aspect et marchande. L'invention concerne, en outre,. la possibilité d'un placement sûr et simple de cette aiguillette sur l'extrémité correspondante du lacet. 



   D'après l'invention, l'aiguillette, faite en une matière solide, telle que les matières synthétiques: résines artificielles, celluloid, etc., est fermée a une extrémité et pourvue d'une ouverture, d'un canal ou creux à l'autre extré- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 mité. En particulier, l'extrémité fermée et le creux peuvent être constitués de manière que l'extrémité fermée de l'aiguillette forme en même temps la partie principale du corps de l'aiguillette. Abstraction faite de la circonstance que les lacets sont allongés d'une quantité égale à la longueur de la partie pleine, une telle aiguillette offre l'avantage. d'être d'une robustesse particulièrement grande et d'une manipulation facile, notamment lors de son emploi.

   Un procédé approprié pour la confection des bouts de lacets renforcés au moyen de ces aiguillettes consiste, d'après l'invention, en ce que les extrémités des lacets découpés   à,   des longueurs déterminées   à   l'avanoe, après avoir été imprégnées de la manière connue, d'une substance collante, en particulier d'une substance dissolvant la matière de l'aiguillette,sont après avoir été faiblement imbibées de la substance collante susdite, durcies par un serrage énergique dans une presse appropriée avec emploi de chaleur, puis, après immersion' répétée dans un collant, sont introduites dans le canal ou creux de l'aiguillette.   Eventuellement,   l'extrémité du lacet renforcée par l'aiguillette est encore, à l'extrémité pourvue du creux, soumise   à   une pression.

   Cette pression peut être appliquée avec exécution simultanée d'un mouvement de rotation. Il est utile de donner à l'aiguillette, qui peut en particulier présenter la forme d'olive connue, une surface extérieure rugueuse. Dans le cas de la fabrication connue par tournage, cette surface extérieure rugueuse peut être constituée par des anneaux se formant au tournage et disposés perpendiculairement à   l'axe.longitudinal   de l'aiguillette.Le 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 procédé approprié de confection des bouts de lacets renforcés, d'après l'invention, consiste encore avanteugesement à soutenir l'aiguillette, en utilisant le frottement déterminé par la surface rugueuse, lors de l'introduction de l'extrémité du lacet, ainsi qu'à lisser et polir alors automatiquement sa surface.

   Ceci a lieu plus facilement, par exemple, lorsque le soutènement de la surface de l'aiguillette a lieu avec emploi additionnel d'un agent de glissement liquide, lequel est choisi convenablement de manière à dissoudre en même temps la matière   de$   'aiguillette, tel qu'il s'emploie de la manière connue pour imprégner l'extrémité du lacet à introduire après durcissement dans l'aiguillette. Il serait également possible de fabriquer les aiguillettes, non comme aiguillettes simples, mais comme aiguillettes doubles, qu'on couperait en deux avant ou après l'introduction de 1' extrémité correspondante du lacet. 



   Le dessin ci-joint représente, à titre d'exemple, des formes d'exécution de l'aiguillette pour lacets d'après l'invention. 



   La fige 1 est une coupe axiale verticale d'une forme d'exécution de l'aiguillette,
La fig. 2 représente de manière identique une autre forme d'exécution de   ltaiguillette.   



   La fig. 3 montre la combinaison   de   'aiguillette d'après la fig, 2 et de l'extrémité du lacet. 



   La fig. 4 est une vue longitudinale de l 'aiguillette d'après la fige 1 avec exécution particulière de la surface,
La fig. 5 est enfin une coupe axiale verticale d'une aiguillette double. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Au dessin (figs, 1 et 2) a désigne le corps de l'aiguil-   lette.avantageusement   fait en une matière synthétique, résine artificielle, celluloid ou analogue; b est l'extrémité fermée et c l'extrémité ouverte, d est le canal ou creux appartenant à cette extrémité. Ainsi qu'on le voit en fig. 



  2, l'extrémité fermée b est ici faite pleine jusqu'au milieu de l'aiguillette a. La fig. 3 représente une extré-.   mitj e   d'un   laoet f   introduite dans l'aiguillette conformément à l'invention. L'étranglement produit par une pression, par exemple, avec mouvement de rotation simultané de a, est clairement visible   en.ce   La fige 4 montre comment la surface est exécutée sous forme de fines cannelures par la formation des   cercles @ lors   du tournage. La fig. 5 représente une aiguillette double a-a qu'on coupe en deux suivant le plan s-s. 



   Le mode d'exécution du procédé d'après l'invention est le suivant. 



   Il est supposé être fait ici emploi d'un tissu rond. L'extrémité e du lacet f, après avoir été légèrement imbibée d'un collant constitué d'une dissolution de celluloid à l'acétone et après avoir été durcie par serrage et chauffage, puis, après une immersion dans un collant convenable est introduit dans l'ouverture de   l'aiguillette   a. Au cas où il est fait , emploi d'un ruban,   l'extrémité ±   de celui-ci est aussi pré-. alablement pliée.

   Du fait de l'expulsion partielle de l'acétone hors de l'ouverture d en cas d'application d'un collant à l'acétone, et d'un montage convenable de l'aiguillette a, cette acétone dissout une partie du celluloid à la surface extérieure de l'aiguillette brute telle que'elle a été tournée , (fig. 4) et rend cette surface lisse et luisante.   L'introduc-   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tion de l'extrémité e du lacet dans le creux d,   l'étrangle-   ment éventuel de l'extrémité ouverte 0 par pression et la production de l'apparence lisse de la surface peuvent se faire à l'aide de machines   appxpriées.   



   Les dimensions des aiguillettes sont déterminées par l'usage qu'on veut en faire. Leur plus grande périphérie, par exemple pour des lacets pour chaussures, n'est utilement qu'un peu plus grande que celle du lacet, lequel est bien entendu compressible, Cette construction présente l'avan- tage que celui qui manipule le lacet sent lors du laçage,   l'aiguillette dans la main ; la sorte, ce laçage s'effec-   tue mieux.    



  REVENDICATIONS:   
1.- Aiguillette en une matière solide, en particulier en celluloïd, caractérisée en ce que l'aiguillette (a) est fermée à une extrémité (b) et est pourvue d'un canal ou creux (d) à l'autre extrémité (c).



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Aiguillette by laces and method of making ends of laces by means of these aiguillettes.



   The present invention relates to needles for laces. By laces, is meant here strips of fabric, braid or other material suitable for lacing, but in particular ribbons of varying width or round fabrics for shoes, corsets, etc. The invention also relates to a process for making ends of laces reinforced with these aiguillettes.



   We know how we reinforce the ends of laces by caps made of metal foil, by gluing or by immersion.



  Metal caps and glued ends have the drawbacks of minimal durability and poor appearance.



  In addition, said caps soil the laundry with rust.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  On the other hand, the ends produced by immersion are easily detached from the end of the lace, so that we have succeeded in additionally immersing the ends of the laoets reinforced by gluing. But these dip coatings are irregular and poor in appearance. That is why,. in the manufacture of better quality laces, the ends of the laces previously bent or deformed in an appropriate manner have been reinforced by means of a liquid forming a rigid coating after drying, for example dissolved celluloid, and compressed in particular molds . These molds were made heatable and were provided with an opening for the flow of excess celluloid.



  Attempts have also been made to manufacture aiguillettes made from small celluloid tubes produced by turning and drilling, to cut these tubes in half and to press them into olives with formation of a slit at the free end. But the ends of laces made by this process had, among other things, the particular drawback that the aiguillette, being split at the end, was therefore not very durable.



   The object of the invention is to overcome these drawbacks and to produce a simple lace aiguillette which is as massive as possible while being elegant in shape, durable, good looking and marketable. The invention further relates to. the possibility of a safe and simple placement of this aiguillette on the corresponding end of the lace.



   According to the invention, the aiguillette, made of a solid material, such as synthetic materials: artificial resins, celluloid, etc., is closed at one end and provided with an opening, channel or hollow at the other end

 <Desc / Clms Page number 3>

 moth. In particular, the closed end and the recess may be formed so that the closed end of the needle forms at the same time the main part of the body of the needle. Apart from the fact that the laces are lengthened by an amount equal to the length of the solid part, such an aiguillette offers the advantage. to be particularly robust and easy to handle, especially when in use.

   A suitable method for making the ends of laces reinforced by means of these aiguillettes consists, according to the invention, in that the ends of the laces cut to lengths determined in advance, after having been impregnated in the manner known, of a sticky substance, in particular of a substance dissolving the material of the aiguillette, are after having been slightly impregnated with the aforementioned sticky substance, hardened by vigorous clamping in a suitable press with the use of heat, then, after repeated immersion in a pantyhose, are introduced into the channel or hollow of the aiguillette. Optionally, the end of the lace reinforced by the aiguillette is still, at the end provided with the hollow, subjected to pressure.

   This pressure can be applied with simultaneous execution of a rotational movement. It is useful to give the aiguillette, which may in particular have the known olive shape, a rough outer surface. In the case of the known production by turning, this rough outer surface may consist of rings forming during turning and arranged perpendicular to the longitudinal axis of the aiguillette.

 <Desc / Clms Page number 4>

 suitable method of making reinforced lace ends, according to the invention, still advantageously consists of supporting the aiguillette, using the friction determined by the rough surface, during the introduction of the end of the lace, as well as 'to automatically smooth and polish its surface.

   This takes place more easily, for example, when the support of the surface of the aiguillette takes place with the additional use of a liquid slip agent, which is suitably chosen so as to dissolve at the same time the material of the aiguillette, such as it is used in the known manner to impregnate the end of the lace to be introduced after hardening into the aiguillette. It would also be possible to manufacture the aiguillettes, not as single aiguillettes, but as double aiguillettes, which would be cut in half before or after the introduction of the corresponding end of the lace.



   The accompanying drawing shows, by way of example, embodiments of the needle for laces according to the invention.



   Fig 1 is a vertical axial section of an embodiment of the aiguillette,
Fig. 2 shows in an identical manner another embodiment of the ltaiguillette.



   Fig. 3 shows the combination of 'aiguillette according to fig, 2 and the end of the lace.



   Fig. 4 is a longitudinal view of the aiguillette according to fig 1 with a particular execution of the surface,
Fig. 5 is finally a vertical axial section of a double aiguillette.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In the drawing (figs, 1 and 2) a denotes the body of the aiguil- lette. Advantageously made of a synthetic material, artificial resin, celluloid or the like; b is the closed end and c the open end, d is the channel or hollow belonging to this end. As seen in fig.



  2, the closed end b is here made full up to the middle of the aiguillette a. Fig. 3 represents an extrem. mitj e of a laoet f introduced into the aiguillette according to the invention. The constriction produced by pressure, for example, with simultaneous rotational movement of a, is clearly visible in Fig. 4 shows how the surface is executed in the form of fine grooves by the formation of the circles @ during turning. Fig. 5 shows a double aiguillette a-a which is cut in two along the s-s plane.



   The embodiment of the method according to the invention is as follows.



   It is assumed here that a round fabric is used. The end e of the lace f, after having been lightly soaked in a pantyhose consisting of a dissolution of celluloid in acetone and after having been hardened by clamping and heating, then, after immersion in a suitable pantyhose is introduced into the opening of the aiguillette a. In case it is done, use of a tape, the ± end thereof is also pre-. alably folded.

   Due to the partial expulsion of the acetone out of the opening d in the event of application of an acetone adhesive, and a suitable assembly of the aiguillette a, this acetone dissolves part of the celluloid to the outer surface of the raw aiguillette as it has been rotated, (fig. 4) and makes this surface smooth and shiny. The introduction

 <Desc / Clms Page number 6>

 tion of the end e of the lace in the hollow d, the possible constriction of the open end 0 by pressure and the production of the smooth appearance of the surface can be done with the aid of suitable machines.



   The dimensions of the aiguillettes are determined by the use to be made of them. Their larger periphery, for example for shoe laces, is usefully only a little larger than that of the lace, which is of course compressible. This construction has the advantage that whoever handles the lace feels when lacing, aiguillette in hand; this way, this lacing works better.



  CLAIMS:
1.- Aiguillette made of a solid material, in particular celluloid, characterized in that the aiguillette (a) is closed at one end (b) and is provided with a channel or hollow (d) at the other end ( vs).


    

Claims (1)

2.- Aiguillette suivant la revendication 1, caractérisée en ce que l'extrémité fermée (b) et le canal (d) sont faits de manière que l'extrémité fermée (b) de l'aiguillette oc- cupe la plus grande partie du corps de l'aiguillette (a). 2.- Aiguillette according to claim 1, characterized in that the closed end (b) and the channel (d) are made so that the closed end (b) of the aiguillette occupies the greater part of the needle. needle body (a). 3.- Procédé de confection de bouts de lacets au moyen . d'aiguillettes suivant les revendications 1 et 2, dans le- quel les extrémités de ces lacets sont préalablement pliées ou subissent une opération analogue et sont imprégnées d'une substance collante, en particulier d'une substance dissol- vant la matière de l'aiguillette, en faisant usage de cha- leur et de pression, caractérisé en ce que les extrémités (e) du lacet (f) à renforcer par l'aiguillette (a) sont <Desc/Clms Page number 7> d'abord rétréssies aux bouts (e) par une imbibition couvenable de oollant, suivie d'un serrageà chaud, puis, après nouvelle immersion dans le collant, sont séparément introduites dans le canal (d) de l'aiguillette (a). 3.- Method of making ends of laces using. Aiguillettes according to claims 1 and 2, in which the ends of these laces are previously bent or undergo a similar operation and are impregnated with a sticky substance, in particular with a substance dissolving the material of the laces. aiguillette, making use of heat and pressure, characterized in that the ends (e) of the lace (f) to be reinforced by the aiguillette (a) are <Desc / Clms Page number 7> first of all shrunken at the ends (e) by a smoldering imbibition of oollant, followed by hot tightening, then, after further immersion in the tights, are separately introduced into the channel (d) of the aiguillette (a). 4.- Procédé d'après la revendication 3, caractérisé en ce que le serrage est exercé avec une exécution simultanée d'un mouvement de rotation. 4.- Method according to claim 3, characterized in that the clamping is exerted with a simultaneous execution of a rotational movement. 5.- Aiguillette suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisée en ce que l'aiguillette (a), ayant en particulier la forme connue d'olive, possède une surface rugueuse. 5. A aiguillette according to either of claims 1 and 2, characterized in that the aiguillette (a), having in particular the known shape of olive, has a rough surface. 6,- Aiguillette suivant la revendication 5, et dont la fabrication a eu lieu par tournage, caractérisée en ce que sa surface rugueuse est formée par des anneaux (g) produits lors du tournage et disposés perpendiculairement à l'axe longitudinal de la dite aiguillette, 7,- Procédé de confection de bouts de lacets suivant l'une ou l'autre des revendications 5 et 4 au moyen de 1' aiguillette selon l'une ou l'autre des revendications 5 et 6, caractérisé en ce que l'aiguillette (a) est, lors de l'introduction des extrémités (e) du lacet (f) soutenue aveo utilisation du frottement déterminé par la surface rugueuse, laquelle est alors automatiquement lissée et polie. 6, - Aiguillette according to claim 5, and the manufacture of which has taken place by turning, characterized in that its rough surface is formed by rings (g) produced during turning and arranged perpendicular to the longitudinal axis of said aiguillette , 7, - A method of making ends of laces according to either of claims 5 and 4 by means of one aiguillette according to either of claims 5 and 6, characterized in that the aiguillette (a) is, during the introduction of the ends (e) of the lace (f) supported with the use of the friction determined by the rough surface, which is then automatically smoothed and polished. 8.- Procédé suivant la revendication 7, caractérisé en ce que le lissage et le polissage de la surface (g) de l' aiguillette (a) ont lieu avec emploi additionnel d'un agent de glissement liquide, qui est la substance collante, laquelle dissout la matière des aiguillettes (a), employée pour les extrémités (e) du lacet (f). 8. A method according to claim 7, characterized in that the smoothing and polishing of the surface (g) of the aiguillette (a) take place with the additional use of a liquid glidant, which is the sticky substance, which dissolves the material of the aiguillettes (a), used for the ends (e) of the lace (f). 9,- Procédé de confection de bouts de lacets au moyen <Desc/Clms Page number 8> d'aiguillettes suivant l'une ou l'autre des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que l'aiguillette (a) est établie comme aiguillette double (a-a) et est coupée en deux avant ou après l'introduction des extrémités (e) du lacet (f). 9, - Method of making ends of laces by means of <Desc / Clms Page number 8> aiguillettes according to claim 1 or 2, characterized in that the aiguillette (a) is designed as a double aiguillette (aa) and is cut in two before or after the introduction of the ends (e ) of the lace (f).
BE397645D BE397645A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE397645A true BE397645A (en)

Family

ID=64311

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE397645D BE397645A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE397645A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2792868A1 (en) * 1999-04-28 2000-11-03 Promotress Anciens Ets Col Manufacturing shoelaces, comprises deforming strip or braid of material before injection molding plastic over it

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2792868A1 (en) * 1999-04-28 2000-11-03 Promotress Anciens Ets Col Manufacturing shoelaces, comprises deforming strip or braid of material before injection molding plastic over it

Similar Documents

Publication Publication Date Title
WO2014096560A2 (en) Shoe made from a sock and a reinforcing structure
BE397645A (en)
WO2016055642A1 (en) Production of an item of clothing with resin impregnation of a tubular mesh element previously provided with a spatial conformation
CH620103A5 (en) Method for manufacturing plastic high-heeled boots and boots obtained by this method
CH693622A5 (en) Sports shoe, in particular for gliding sports.
FR2894516A1 (en) Decorating hard objects such as surf boards and snow boards with textile patterns, involves sewing the pattern onto a plastic support which can be stitched and then integrating the sewn support into the board
BE390491A (en)
BE395757A (en)
BE501526A (en)
BE486114A (en)
BE367603A (en)
BE413622A (en)
BE365467A (en)
CH650653A5 (en) Method for manufacturing a flexible tie from a web and flexible tie obtained by means of this method
BE421313A (en)
BE489934A (en)
BE365903A (en)
BE463071A (en)
BE429542A (en)
CH257705A (en) A method of manufacturing slippers with padded soles.
BE506113A (en)
BE546618A (en)
FR2493232A1 (en) Footwear mfr. - has upper of skin or synthetic material with other material reinforcement where heat adhesive curving is last operation
FR2671485A1 (en) Medical retention stocking with elastic point
BE368198A (en)