<Desc/Clms Page number 1>
" Elément de construction métallique creux pour former des pa- rois ".
L'objet de l'invention est un élément de construction creux destiné à former des parois, de section allongée et métallique, qui, en collaboration avec des éléments de construction sembla- bles, sert à former des murs des maisons, des réservoirs (armoi- res ou analogues, et aussi certaines parties de ces parois, tel- les que portes, etc....
Les eléments de construction de l'espèce connus jusqu'à présent sont généralement à angle droit ou à peu prs en forme de demi-cercle. Or, les parois planes d'un élément de construc- tion à angle droit ne possèdent qutune faible résistance au
<Desc/Clms Page number 2>
flambage ou flexion; d'autre part, les éléments en forme de demi- cercle ne conviennent pas bien'pour former des parois planes d'une certaine étendue; en effet, dans ce cas, le nombre d'éléa ments necessaires devient trop considérable pour que l'emploi soit économique ou bien encore l'élément lui-même devient exagé- rément épais. Le principal emploi des éléments mentionnés en dernier lieu est par conséquent leur utilisation comme éléments de renforcement dans les parois en béton.
L'élément de construction conforme à l'invention se compose de deux plaques de tale d'une longueur quelconque et qui sont assemblées l'une à l'autre par les deux bords latéraux ; au moins l'une de ces plaques présente une courbure légère tournée vers l'extérieur tandis que l'autre est plane on peut être également légèrement bombée, de manière que l'écartement maximum des deux plaques n'est égal qu'à une partie de leur largeur. Ensuite,les bords latéraux de l'élément de construction sont arrondis ou enroulés de manière à être également courbés vers l'extérieur, mais cette fois fortement (par conséquent, sous un rayon relati- vement petit).
L'élément de construction forme ainsi, dans l'en- semble, un corps creux plat et qui, au moins d'un côté, est lé- gèrement bombé vers l'extérieur, mais dont les limites faîtières latérales étroites sont fortement bombées vers l'extérieur (par exemple en forme de demi cercle). Les avantages que présente une conformation d'éléments de l'espèce, sur les éléments à angles droits sont des qualités de résistance meilleures.
Le fait que la paroi extérieure est bombée confère à l'élément une résistance notablement plus élevée au flambage et plus d'é- lasticité, étant donné que la paroi bombée a une tendance, sous l'effet d'une force de pression extérieure, à s'écarter des deux côtés (poussée de voûte), à l'opposé de la paroi plane d'un élément de construction à angles droits qui, de ce fait, se bom- be, La poussée de voûte est supportée élastiquement, dans le nouvel élément,, par les'parties faîtières fortement courbées et
<Desc/Clms Page number 3>
elle est transmise à la deuxième paroi limite de l'élément de construction, qui peut être plane.
L'avantage présenté sur les éléments de construction en forme de demi-cercle est principale ment une meilleure utilisation de la matière et de l'espace disponible.
On peut employer en même temps les parties faîtières forte- ' ment bombées de l'une des plaques, pour le placement des autres plaques, en fixant par exemple les bords des autres plaques aux parties courbes dont question par soudage de recouvrement, etc..
Ensuite, les deux plaques peuvent également ôtra pourvues de par- ties courbes qui se res-ouvrent réciproquement. Enfin, les deux plaques peuvent-être également d'une pièce; dans ce cas, elles sont solidaires directement le long de l'un des bords latéraux de l'élément de construction par l'intermédiaire des parties courbes.
Dans la plupart des cas, il suffit qu'une seule plaque soit bombée tandis que l'autre est plane. Dans ce cas, la partie plane de l'élément de construction vient opportunément se poser sur la partie de la paroi formée par les éléments de construc- tion , qui est le moins exposée aux influences locales.
Toutefois, les deux plaques peuvent egalement être bombées, et ce, dans des sens opposés, de manière que dans ce cas le corps creux présente une section à peu près en forme de lentil- le ou encore, -dans le cas où le bombage est différent - dans le même sens de manière que le corps creux présente une section à peu près en forme de croissant ou de demi-lune.
Pour accroître, plus encore la solidite des éléments de construction, notamment pour les mettre à l'abri du bombage et du flambage, on peut introduire des éléments genre étançons en- tre les parois de l'élément de construction, à une certaine dis- tance les uns des autres, et les maintenir dans leur position par des moyens appropriés (rivetage, soudée, brasage et ana- logue ). Souvent on désire obturer entièrement vers l'extérieur
<Desc/Clms Page number 4>
le compartiment creux de l'élément de construction (par exemple pour rendre impossible la pénétration de l'humidité). A cette fin, on introduit aux deux extrémités faces de l'élément de con- struction des étançons parois pleines et on les assemble de façon étanche (par exemple par soudage) avec lesparois latérales.
Ces éléments de construction sont particulièrement avanta- geux pour la fabrication des meubles en tôle parce que, d'une part, on peut les assembler¯ facilement pour en former les meu- bles les plus divers (armoires, tables, chaises, etc...) et parce que d'autre part, du fait da leur bonnes propriétés de résistance résultant de leur ferme, ils sont très solides même quand on se sert pour la fabrication de tôle .relativement mince, donc de fait- ble poids.
Comme les éléments de construction constituent de par eux mêmes des corps rigides, leur assemblage respectif peut être très simple (à l'opposé de l'assemblage de l'élément de meuble formé de plaques de tôle séparées); il ne faut surtout que peu de points d'assemblage qui, au surplus peuvent facilement être disposés de manière que l'assemblage des éléments de construc- tion, pour en former un meuble, consiste tout simplement à glis- ser des pièces séparées les unes dans les autres et rend possible un démontage facile (en vue de l'entreposage, du transport,etc..).
Les assemblages de l'espèce peuvent également être conçus sous forme articulée (par exemple pour les éléments de construction que l'on emploie pour les portes).
Le dessin montre diverses modalités de réalisation et d'ap- plication de l'invention à titre d'exemple. Pour raisor de clar- té, l'épaisseur des tôles a été exagérée par rapport aux autres dimensions de l'élément de construction.
Les figures 1,3,4,5,6,8 sont des coupes et les figures 2,7, 9,10,12 et 13 des vues en perspective des éléments de construc- tion conforme à l'invention.
<Desc/Clms Page number 5>
La figure 11 est une coupe longitudinale d'éléments de con- struction. Les figures 14 à 19 montrent des meubles fabriqués aveo les éléments de construction dont question, en perspective et en plan (dans les figures 15 et 17 le couvercle de la table est enlevé).
L'élément de construction conforme aux figures 1 et 2 se compose d'une tôle 1 bombée vers l'extérieur et d'une tôle plane 2. Les bords 3 et 4 de la plaque 1 sont bombés sous une forte courbure, à peu près en forme de demi-cercle, vers la plaque 2.
Les dimensions de ces courbures, particulièrement leur hauteur h, sont petites par rapport à la largeur totale b de l'élément de construction. La plaque 2 est assemblée aux extrémités des courbures, par exemple par soudage.
Dans la figure Z, tout l'élément de construction est formé d'un seul morceau de tôle de manière que la plaque bombée 1 est assemblée directement à la plaque plane 2 par la courbe 3, tan- dis que la courbe 4, de l'autre côté de la toute est assemblé à la plaque plane 2, également par soudage par exemple. La plaque plane 2 dépasse ce point d'assemblage et forme en cet endroit un bord libre 5 qui peut servir à assembler un deuxième élément de construction l', 2', par sondage par exemple. Lorsqu'il n'est pas nécessaire de réaliser l'assemblage à demeure d'éléments de construction voisins, par leurs bords longitudinaux, le bord faisant saillie 5 sert uniquement à recouvrir le joint existant entre les deux éléments de construction.
Dans la figure 4, les bords 13 et 14 de la plaque bombée 1 sont recourbés en forme de cerole et sur ses parties courbes on fixe à nouveau, par exemple par soudage, la plaque plane 2 de manière que celle-ci dépasse encore les parties courbes par l'in- termédiaire de ses bords libres 7,8 ce qui permet de l'assembler facilement avec un bord oorrespondant 7' d'un élément de con- struction voisin 1', 2'.
<Desc/Clms Page number 6>
Dans la figure 5,, l'élément de construction se compose de deux plaques légèrement bombées vers l'extérieur 11,12. Les borde 13,14 de l'une des plaques (11) sont enroulés en cercle tandis que les bords 15,16 de l'autre plaque (12) entourent les bords nommés en premier lieu 13,14 et sont assemblée à ceux-ci par exemple par soudage.
L'élément de construction conforme aux figures 6 et 7 se compose de deux plaques 21 et 22 à courburea différentes; ces courbes sont dirigées du même coté de l'élément de construction.
Les bords, 23,24 de la plaque 21 et les bords 25,26 de la plaque 22 se superposent directement et s'enroulent vers la plaque la moine bombée 22.
Dans la figure 8, les bords superposés 23',24' de la plaque 21 et 25',26' de la plaque 22 sont enroulés vers la plaque la plus bombée 21. Cette disposition présente sur celle de la figu- re 6 l'avantage que dans une paroi formée à l'aide d'éléments de construction de l'espace, la surface de la paroi formée par les plaques 22 ne présente aucun saillant.
La figure 9 montre la fixation d'un étançon 30 entre les deux plaques 21 et 22. En plan, cet étançon a la forme de crois- sant de l'espace compris entre les plaquée 21 et 22, ses bords recourbés 31 et 32 se continuent par des pattes plus larges 33 qui s'engagent entre les bords des plaques 21 et 22, et qui peu- vent être assemblées avec ces dernières par des rivets 34 par exemple. On enroule alors ces pattes saillantes 33 avec les borde des plaques.
La figure 10 montre une autre conformation d'éléments de construction en vue de permettre son assemblage facile avec d'au -très éléments de construction de même nature ou avec d'autres corps. Sur l'extrémité supérieure et sur l'extrémité inférieure de l'élément de construction sont prévus des fonds 45,46 assem- blés à demeure aux parois 1,2 et qui renforcent ainsi efficace- ment l'ensemble de l'élément. Lorsque l'on a affaire à des
<Desc/Clms Page number 7>
éléments de construction très étendus (très longs), on peut dis- poser plusieurs fonds de l'espèce que l'on répartit sur la lon- gueur de l'élément de construction.
Dans le fond supérieur 45 se trouvent, près des bords @ et 4 un tourillon ou goupille 47 tandis que dans le fond inférieur 46, se trouve prévue une pla- que 48 percée d'un trou.
Si l'on veut se servir d'éléments de construction de l'es- pèce pour former par exemple, les parois latérales d'un meuble (par exemple d'une armoire, voir figs.14 et 15), qui comporte des parois latérales, un fond et un plafond, on introduit, con- formément à la figure 11, dans le fond 51, des tourillons ou goupilles 53 qui viennent s'engager dans les trous des plaques 48 des parties d'élément de construction posées sur le fond 51; dans le plafond 52 se trouvent des douilles 54 dans lesquelles s'engagent des broches ou tenons 47 des éléments de construction.
Dans les meubles et objets analogues composés de plusieurs sé- ries superposées d'éléments de construction 50,50 on peut pré- voir des fonds intermédiaires 55 qui s'engagent par leurs bords entre deux séries superposées d'éléments de construction et qui sont percés de trous 56 qui viennent traverser les tenons 47 de l'élément inférieur 50 s'engageant dans les plaques à trous 48' de l'élément de construction supérieur 50'. Ces fonds intermé- diaires maintiennent, dans leur position respective exacte, des éléments de construction qui doivent être posés les uns sur les autres.
Si les parois transversales (fond, plafond, cloisons inter- médiaires) ne doivent pas aller jusqu'à l'extérieur, mais unique- ment jusqu'à la paroi intérieure du meuble, elles peuvent être fixées par un dispositif conforme à celui de la figure 12 ser- Tant à l'assujettissement des éléments de construction. Sur la paroi intérieure de chacun des éléments de construction 60,60' sont prévus des saillants. Ces saillants peuvent être formés par exemple par des rebords 61,61' de la paroi-élément de oon-
<Desc/Clms Page number 8>
construction plane ou encore par des cornières 6@,62' fixées spécialement à cet effet et par des organes analogues, sur les- quels se posent alors les fonds intermédiaires 63.
Les fonds in- termédiaires et les saillants sont percée de trous superposés et en regard 64 en vue de laisser passer des éléments d'assemblage (vis et analogues) qui assurent l'assemblage solide du fond in- termédiaire avec les éléments de construction 60,60'. Sur les cotes faces supérieurs et inférieurs des éléments de construc- tion peuvent se trouver des couvre-Joints 70,71 dont les supé- rieurs sont percés de trous 72 dans lesquels s'engagent (au gou- pilles 47,47* d'éléments de construction voisins, tandis que les couvre-joints inférieurs 71 portent des goupilles 73 qui s'enga- gent dans des plaques à trous 48 (fig.10) des éléments de con- struction. Les couvre-points 70,
71 pénètrent à l'intérieur du meuble et sont pourvus en cet endroit de trous 74 servant à opé- rer l'assemblage avec un fond ou avec un plafond. Ces éléments intermédiaires 70,71 et les fonds ou plafonds assurent derechef (mime quand les fonds intermédiaires 63 manquent) la fixation respective des éléments de construction.
Les fonds (55 de la fig.ll, 63 de la figure 12) qui main- tiennent les éléments de construction dans leur position exacte, ne doivent pas nécessairement avoir des parois pleines; ils peu- vent également être conçus sous forme de plaques percées de trous ou de charpentes, cadres ou barreaux disposés horizontalement.
L'assemblage à tenon et trou collaborant, conformément à la figure 4, directement avec les fonda 51,52,55 ou conformément à la figure 12 à des éléments intermédiaires (70,71) forme une es- pèce d'articulation et permet en conséquence l'emploi direct d'éléments de construction séparés tels que portes qui doivent pivoter sur des partira articulées.
Si les couvre-joints 7071 sont assemblés, à demeure avec l'un des deux éléments de construction voisins ,et à pivotement avec l'autre, les éléments de construction, même quand les fonds
<Desc/Clms Page number 9>
/ et éléments analogues sont enlevés, sont articulés les une sur les autres, ce qui, souvent, est avantageux pour le transport, l'entreposage, etc. En effet, quand on démonte le meuble,, il @ n'est pas possible de perdre certaines pièces. Il suffit souvent d'assembler les éléments de construction à pivotement, unique- ment aux coins du meuble et, pour le surplus, de les fixer à demeure.
Pour fixer les tenons d'assemblage 47 ou lesdouilles 48, l'élément de construction représenté par les figures 4,5,6,8,12 13, à bords 3,4 ou 13,14 enroulés à peu près en forme de cercle, est particulièrement avantageux, étant donné que dans ce cas, les tenons ou les trous peuvent être simplement prévus sur des pièces 67 ou 68 genre cylindre que l'on introduit dans ces par- ties courbes et que l'on y assemble par soudage ou d'autre ma- nière.
Dans le cas où il doit exister un joint parfait entre les divers éléments de construction, ou encore quand les coins se trouvent à de grandes distanoes les une des autres, les éléments de construction peuvent être assemblés les uns aux autres sur toute leur longueur, soit à demeure (figs.3 et 4 par exemple) soit aussi à titre amovible. La figure 13 montre des exemples ces assemblages amovibles. Les bords saillants des éléments de instruction 80,80' tournés les uns vers les autres font char- nières, de sorte qu'il suffit d'introduire le fil métallique 84 dans les douilles de charnières servant d'abri 82,83 pour obte- nir en même temps un assemblage articulé des deux éléments de construction.
Une autre modalité consiste à recourber les borde de l'élément de construction faisant saillie de manière que la feuillure 85 de l'un des éléments de construction 80 vienne sai- sir à la façon d'un crochet une feuillure 86 de l'autre élément de construction 80".
Les figures 14 à 19 montrent des possibilités d'application
<Desc/Clms Page number 10>
de l'invention. Les figures 14 et 15 montrent un meuble genre armoire dont les parois latérales sont conçues oontormément à l'invention et dont les parties de parois latérales de face for- ment des portes. Les figures 16 et 17 montrent une table bureau à partie inférieure formant des armoires et qui est formée par des éléments de construction conformes à l'invention.
Les figu- res 18 et 19 montrent un siège dont les parois latérales et le dossier sont formés par des éléments de construction conformes à l'invention; les éléments de construction de la paroi sont maintenus dans la position respective réciproque par le fond du siège proprement dit, de la manière représentée par la fig.12.
REVENDICATIONS.
EMI10.1
-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:
1./ Blâment de construction métallique creux pour former des parois, composé de deux plaques de tôle de longueur quelcon- que assemblées par leurs deux bords longitudinaux, caractérisé par le fait que l'une des plaques au moins est légèrement bom- bée vers l'extérieur et que les plaques sont assemblées de ma- nière que leur écartement maximum ne représente qu'une partie de leur largeur, et ensuite que les borda latéraux de l'élément de construction, qui assemblent les deux plaques, ont une oour- bure tournée vers l'extérieur, à peu près en arc de cercle, dont le rayon est peu important relativement à la largeur de l'élé- ment de construction.
<Desc / Clms Page number 1>
"Hollow metal building element for forming walls".
The object of the invention is a hollow building element intended to form walls, of elongated section and of metal, which, in collaboration with similar building elements, serves to form walls of houses, reservoirs (armoi - res or the like, and also certain parts of these walls, such as doors, etc.
Hitherto known building elements of the species are generally at right angles or roughly in the shape of a semicircle. However, the flat walls of a building element at right angles have little resistance to water.
<Desc / Clms Page number 2>
buckling or bending; on the other hand, the semi-circular elements are not well suited to form flat walls of a certain extent; in fact, in this case, the number of elements required becomes too large for the use to be economical or else the element itself becomes excessively thick. The main use of the last mentioned elements is therefore their use as reinforcing elements in concrete walls.
The construction element according to the invention consists of two tale plates of any length which are joined to each other by the two side edges; at least one of these plates has a slight curvature facing outwards while the other is flat, it can also be slightly convex, so that the maximum spacing of the two plates is only equal to one part of their width. Then the side edges of the building element are rounded or rolled up so that they are also curved outwardly, but this time strongly (therefore, under a relatively small radius).
The construction element thus forms, on the whole, a flat hollow body which, at least on one side, is slightly convex outwards, but whose narrow lateral ridge limits are strongly convex towards the exterior. outside (for example in the shape of a semi-circle). The advantages of a conformation of elements of the species, over the elements at right angles are better strength qualities.
The fact that the outer wall is domed gives the element a significantly higher resistance to buckling and more elasticity, since the domed wall has a tendency, under the effect of an external pressure force, to move away on both sides (arch thrust), away from the flat wall of a building element at right angles which, as a result, bulges, The arch thrust is resiliently supported, in the new element, by the 'strongly curved ridge parts and
<Desc / Clms Page number 3>
it is transmitted to the second boundary wall of the construction element, which may be flat.
The advantage shown over semicircular construction elements is mainly a better use of material and available space.
The strongly curved ridge parts of one of the plates can be used at the same time for the placement of the other plates, for example by fixing the edges of the other plates to the curved parts in question by overlapping welding, etc.
Then, the two plates can also be removed provided with curved parts which re-open each other. Finally, the two plates can also be in one piece; in this case, they are integral directly along one of the side edges of the construction element via the curved parts.
In most cases, it is sufficient that one plate is domed while the other is flat. In this case, the flat part of the construction element is conveniently placed on the part of the wall formed by the construction elements, which is the least exposed to local influences.
However, the two plates can also be convex, and this, in opposite directions, so that in this case the hollow body has an approximately lens-shaped section or, in the case where the bending is different - in the same direction so that the hollow body has a section roughly in the shape of a crescent or a half-moon.
To increase even more the solidity of the construction elements, in particular to protect them from bending and buckling, elements such as props can be introduced between the walls of the construction element, at a certain distance. each other, and hold them in their position by appropriate means (riveting, welding, brazing and the like). Often we want to completely seal outwards
<Desc / Clms Page number 4>
the hollow compartment of the construction element (for example to make it impossible for moisture to penetrate). To this end, solid wall props are introduced at the two faces of the construction element and they are assembled in a sealed manner (for example by welding) with the side walls.
These construction elements are particularly advantageous for the manufacture of sheet metal furniture because, on the one hand, they can be easily assembled to form the most diverse pieces of furniture (cupboards, tables, chairs, etc.). .) and because on the other hand, due to their good resistance properties resulting from their firmness, they are very strong even when used for the manufacture of relatively thin sheet, therefore of a fair weight.
As the building elements constitute by themselves rigid bodies, their respective assembly can be very simple (as opposed to the assembly of the furniture element formed of separate sheet metal plates); Above all, only a few assembly points are needed which, moreover, can easily be arranged so that the assembly of the construction elements, to form a piece of furniture, simply consists of sliding separate pieces together. in the others and makes possible easy disassembly (for storage, transport, etc.).
The assemblies of this kind can also be designed in articulated form (for example for the construction elements which one uses for the doors).
The drawing shows various embodiments and applications of the invention by way of example. For reasons of clarity, the thickness of the sheets has been exaggerated compared to the other dimensions of the construction element.
Figures 1, 3, 4, 5, 6, 8 are sectional views and Figures 2, 7, 9, 10, 12 and 13 are perspective views of building elements according to the invention.
<Desc / Clms Page number 5>
Figure 11 is a longitudinal section of building elements. Figures 14 to 19 show furniture manufactured with the construction elements in question, in perspective and in plan (in figures 15 and 17 the cover of the table is removed).
The construction element according to Figures 1 and 2 consists of a plate 1 curved outwards and a flat plate 2. The edges 3 and 4 of the plate 1 are curved under a strong curvature, approximately in the shape of a semicircle, towards the plate 2.
The dimensions of these curvatures, particularly their height h, are small compared to the total width b of the construction element. The plate 2 is assembled at the ends of the bends, for example by welding.
In figure Z, the whole construction element is formed from a single piece of sheet metal so that the domed plate 1 is joined directly to the flat plate 2 by the curve 3, while the curve 4, of the The other side of the whole is assembled to the flat plate 2, also by welding for example. The flat plate 2 goes beyond this assembly point and at this point forms a free edge 5 which can be used to assemble a second construction element 1 ′, 2 ′, by sounding for example. When it is not necessary to carry out the permanent assembly of neighboring construction elements, by their longitudinal edges, the projecting edge 5 serves only to cover the existing joint between the two construction elements.
In Figure 4, the edges 13 and 14 of the convex plate 1 are curved in the shape of a cerole and on its curved parts is again fixed, for example by welding, the flat plate 2 so that it still exceeds the parts curved by means of its free edges 7,8 which makes it easy to assemble it with a corresponding edge 7 'of a neighboring construction element 1', 2 '.
<Desc / Clms Page number 6>
In Figure 5, the construction element consists of two plates slightly curved outwards 11,12. The edges 13,14 of one of the plates (11) are wound in a circle while the edges 15,16 of the other plate (12) surround the edges named in the first place 13,14 and are assembled to them for example by welding.
The construction element according to Figures 6 and 7 consists of two plates 21 and 22 with different curvature; these curves are directed on the same side of the construction element.
The edges, 23,24 of the plate 21 and the edges 25,26 of the plate 22 overlap directly and roll up towards the curved monk plate 22.
In FIG. 8, the superimposed edges 23 ', 24' of the plate 21 and 25 ', 26' of the plate 22 are wound towards the more domed plate 21. This arrangement presents on that of FIG. 6 l '. advantage that in a wall formed with the aid of space construction elements, the surface of the wall formed by the plates 22 has no protrusion.
FIG. 9 shows the attachment of a prop 30 between the two plates 21 and 22. In plan, this prop has the shape of a crossing of the space between the plates 21 and 22, its curved edges 31 and 32 being continue with wider tabs 33 which engage between the edges of the plates 21 and 22, and which can be assembled with the latter by rivets 34 for example. These protruding tabs 33 are then wound up with the edges of the plates.
FIG. 10 shows another conformation of building elements with a view to allowing its easy assembly with other building elements of the same nature or with other bodies. On the upper end and on the lower end of the construction element are provided bases 45, 46 permanently assembled to the walls 1, 2 and which thus effectively reinforce the whole of the element. When we are dealing with
<Desc / Clms Page number 7>
very extensive (very long) construction elements, several such backdrops can be arranged, which are distributed over the length of the construction element.
In the upper base 45, near the edges @ and 4, there is a journal or pin 47 while in the lower base 46 there is provided a plate 48 pierced with a hole.
If one wishes to use constructional elements of the species to form, for example, the side walls of a piece of furniture (for example of a cupboard, see figs. 14 and 15), which has walls side, a bottom and a ceiling, are introduced, in accordance with Figure 11, in the bottom 51, journals or pins 53 which engage in the holes of the plates 48 of the parts of the construction element placed on the bottom 51; in the ceiling 52 are sockets 54 in which engage pins or tenons 47 of the construction elements.
In furniture and similar objects composed of several superimposed series of construction elements 50, 50 it is possible to provide intermediate bases 55 which engage at their edges between two superimposed series of construction elements and which are drilled. holes 56 which pass through the tenons 47 of the lower element 50 engaging in the hole plates 48 'of the upper construction element 50'. These intermediate funds maintain, in their exact respective position, building elements which are to be placed on top of each other.
If the transverse walls (bottom, ceiling, intermediate partitions) must not extend to the outside, but only to the inside wall of the cabinet, they can be fixed by a device conforming to that of the figure 12 is used both for securing construction elements. On the inner wall of each of the building elements 60,60 'are provided protrusions. These protrusions can be formed for example by flanges 61,61 'of the wall element of oon-
<Desc / Clms Page number 8>
flat construction or else by angles 6 @, 62 'fixed especially for this purpose and by similar members, on which the intermediate bases 63 are then placed.
The intermediate bases and the protrusions are pierced with superimposed and facing holes 64 in order to allow the passage of assembly elements (screws and the like) which ensure the solid assembly of the intermediate base with the construction elements 60, 60 '. On the upper and lower face dimensions of the construction elements can be found joint covers 70,71, the upper ones of which are drilled with holes 72 in which engage (at the pins 47,47 * of elements adjacent construction, while the lower joint covers 71 carry pins 73 which engage in the perforated plates 48 (fig. 10) of the construction elements.
71 penetrate inside the cabinet and are provided at this point with holes 74 serving to operate the assembly with a bottom or with a ceiling. These intermediate elements 70, 71 and the funds or ceilings once again ensure (even when the intermediate funds 63 are missing) the respective fixing of the construction elements.
The bottoms (55 in fig. 11, 63 in figure 12) which hold the building elements in their exact position, need not necessarily have solid walls; they can also be designed in the form of plates with holes or frames, frames or bars arranged horizontally.
The tenon and hole assembly collaborating, in accordance with figure 4, directly with the bases 51,52,55 or in accordance with figure 12 with intermediate elements (70,71) forms a kind of articulation and allows in Consequently, the direct use of separate construction elements such as doors which must pivot on hinged leaves.
If the 7071 joint covers are assembled, permanently with one of the two neighboring construction elements, and pivoting with the other, the construction elements, even when the bottoms
<Desc / Clms Page number 9>
/ and the like are removed, are hinged to each other, which is often advantageous for transport, storage, etc. In fact, when the piece of furniture is dismantled, it is not possible to lose certain parts. It is often sufficient to assemble the pivoting construction elements, only at the corners of the furniture and, for the rest, to fix them permanently.
To fix the assembly tenons 47 or the sockets 48, the construction element shown in Figures 4,5,6,8,12 13, with edges 3, 4 or 13,14 rolled up roughly in the shape of a circle, is particularly advantageous, since in this case the tenons or the holes can simply be provided on cylinder-like parts 67 or 68 which are introduced into these curved parts and which are assembled there by welding or 'another way.
In the event that there must be a perfect joint between the various construction elements, or even when the corners are at a great distance from each other, the construction elements can be assembled to each other along their entire length, either permanently (figs. 3 and 4 for example) or also removably. Figure 13 shows examples of these removable assemblies. The protruding edges of the instruction elements 80,80 'facing each other hinge, so that it is sufficient to introduce the metal wire 84 into the hinge bushings serving as shelter 82,83 to obtain at the same time, an articulated assembly of the two construction elements.
Another modality consists in bending the edges of the projecting construction element so that the rebate 85 of one of the construction elements 80 enters, like a hook, a rebate 86 of the other element. construction 80 ".
Figures 14 to 19 show possible applications
<Desc / Clms Page number 10>
of the invention. Figures 14 and 15 show a cabinet type piece of furniture the side walls of which are designed according to the invention and the front side wall portions of which form doors. Figures 16 and 17 show an office table with a lower part forming cupboards and which is formed by construction elements according to the invention.
Figures 18 and 19 show a seat, the side walls and the back of which are formed by construction elements according to the invention; the structural elements of the wall are held in the respective reciprocal position by the bottom of the seat proper, as shown in fig.12.
CLAIMS.
EMI10.1
-: -: -: -: -: -: -: -: -: -: -: -: -: -: -:
1. / Block of hollow metal construction to form walls, made up of two sheet metal plates of any length assembled by their two longitudinal edges, characterized by the fact that at least one of the plates is slightly bent towards the 'exterior and that the plates are assembled in such a way that their maximum spacing represents only a part of their width, and then that the lateral edges of the construction element, which join the two plates, have an opening turned outwards, roughly in an arc of a circle, the radius of which is small relative to the width of the construction element.