BE372534A - - Google Patents

Info

Publication number
BE372534A
BE372534A BE372534DA BE372534A BE 372534 A BE372534 A BE 372534A BE 372534D A BE372534D A BE 372534DA BE 372534 A BE372534 A BE 372534A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fabric
velvet
wefts
weft
pile
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE372534A publication Critical patent/BE372534A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D39/00Pile-fabric looms
    • D03D39/10Wire-tapestry looms, e.g. for weaving velvet or Brussels or Wilton carpets, the pile being formed over weftwise wires

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)
  • Woven Fabrics (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé de fabrication de tissus à trames de velours. 



   La présenteinvention se rapporte à un procédé de fabri- cation de tissus à trames de velours-, lesquels, à côté des endroits à touffes de velours, comportent des endroits sans   voleurs,   montrant le tissu de fonde De la fabrication de tissus à trames de velours de ce Genre, il est résulté jusqu'à présent, par la coupe hors du tissu des parties de velours de trames. flottantes', une grande perte de matière, car ces parties constitueaient des déchets. 



   Ces défauts sont supprimés par le procédé de fabrication qui fait l'objet de la présente invention. Ce nouveau procédé consiste dans la fabrication simultanée d'un tissu de dessus et d'un tissu de dessous, dans laquelle les trames à velours isolées. croisent, d'après le dessin, chacune alternativement les fils de chaîne du tissu de dessus ou du tissu de dessous, de telle manière qu'après la coupe subséquente des boucles du velours, le tissu de dessous et ses parties en   velours', de   trame peuvent, en tirant ce tissu vers le bas, être- séparés du tissu de dessus. Il en résulte ainsi deux tissus qui,à côté des parties à touffes de velours., montrent des parties sans velours, sur   lesquelles   le tissu de fond est donc vislbe.

   De la sorte,   ces   deux tisus peuvent présenter un même dessin, tout comme ils peuvent   présenter   des dessins différents., en restant pourtant toujours soumis à une certaine dépendance en ce qui regarde les endroits où les trames de velours;   s.ont   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 reliées dans le tissu de dessus et des endroits, vides, laissant voir le   tisser de   fond, se montrant dans le tissu de dessous et inversement. 



   Pour renforcer le liage des parties de trames; de velours à tirer vers le bas, les fils de chaîne du tissu de dessous- peuvent, lors du tissage, être. maintenus-   étroitement   ensemble, aux endroits. de leur liaison, par un   empeignage   correspondant ou aussi être reliés en liage par travers, velours;; cependant, ces fils de. trames à velours; peuvent croiser des fils de chai- nes de liage du tissu de dessus. aussi en liage dans le velours. 



   Par le resserrement,au moyen d'un   empeignage   correspondant, des   fils-   de chaîne du tissu de dessous, les fils de chaîne du tissu de dessus, peuvent, suivant l'invention, être rapprochés entre-   d'autres dents   de peigne aux endroits de coupe de la trame de   velours.,   ce qui constitue, pour les trames de liage, une: garantie contre l'endommagement par l'organe de coupe des trames: de velours. 



   Le nouveau procédé sera expliqué de plus près, par les dessina- annexés:, dans lesquels:   Fig.l   montre une forme d'exécution   du   tissu de fond pour le double tissu fabriqué, conformément à la présente invention, suivant fig.2, 3 et 4 (pour dessin à rayures), 
Fig.5 et 6 montrent les endroits de coupe sur des patrons de ce dessin, tandis que   Fig.?   montre un liage de fond avec transposition des endroits de détachement suivant le procédé employé jusqu'à      présent (dessin en nids d'abeilles au lieu d'un dessin à rayures);

   
Fig.8 montre le tissu double obtenu par la présente invention et correspondant à la   fig.7,   tissu dont 
Fig.9 montre quatre coupes transversales isolées, exécutées dans le sens' des fils de   trames:;   
Fig.10 montre la sépartion des tissus de dessus et de dessous lorsqu'on tire les parties de trames à velours. 



   Pour le tissu de fond suivant fig.1, o.n a   oho-isi   comme 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 forme la plus simple de trame à velours, un tissage à côtes; avec tissu de fond en taffetas ou doublure, tissage dans lequel les trames à veloure, (c'est-à-dire la première et la seconde ainsi que la quatrième et la cinquième tramescomptées à partir du bas) sont liées: aux cinquième et sixièmefila de de chain,e également en taffetas ou doublures Ce velours côtelé genre Gènes est fabriqué, suivant l'invention, (voir   fig.2),   comme double tissu, dans lequel les fila du tissu de dessous , marqués à la figure, au-dessus et à droite, par des traits, sont désignés par les mêmes chiffres que les fils correspon- dants du tissu de dessus et   conformément   à la   fig.l.   



   Les trames à velours 1, 2, 4,5 se lient ici   alternati.-   vement aux fils de chaîne, marqués d'un trait,!1 et 12 du tissu de dessous et aux fils de chaîne 5,6, non marqués, du tissu de dessus. 



   Les trames de liage 3 et 6 du tissu de dessous, sont, de   même;,   indiquées latéralement par des   traita   à la   fig.2.   



   Le croisement alternatif des trames, à velours, 4, 5 dans les tissus de dessous et de dessus sont indiqués, par les coupes traaversales de la   fig.3.   Les flèches dessinées; sous cette figure* indiquent les plans de coupe des boucles des trames à velours. 



   La   fig.4   montre le retrait, subséquent à la coupe,de la partie d'une trame à velours 5, reliée au fil de trame'de liage 6 dans le tissu de dessous, hors du tissu de dessus et aveo ladite trame de liage 60 
Dans les deux tissus, tant dans celui du dessus; que dans celui du dessous, il se crée donc des intervalles entre les boucles de trames à velours 5, se suivant,   l'une au-dessus  de l'autre, dans le sens des fils de chaîne. 



   Jusqu'à présent, il a été nécessaire pour réaliser, suivant les fig.5 et 6, le même dessin;   d'effectué?-   deux lignes de coupe correspondant aux flèches qui sont représentées à ces figures, mais avec cette différence que les parties de trames à velours a, entre les flèches de la fig.5,de. même que 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 les parties de trames à velours b, en avant de la première et en arrière   de.-la   seconde des deux flèches; de la fig.6 produi- saient du déchet. 



   Le commencement de la répétition de ces deux figures, a. été choisi différent   uniquement   pour montrer quel dessin   donnent   les tissus séparés fabriqués. d'après   le   procédé et conformément aux fig.2, 3, 4 sans perte de   parties',     de-   trames. à velours-, entre les flèches, parce que ces parties de   trames,   à   velours, sont, diaprés   l'invention et comme conséquence du croisement alternatif des fila de trames: à velours;, entraînés dans le tissu du dessus et dans celui du dessous* 
La   fig.6   correspond au tissu de   dessus.avec   la trame supérieure de liage 6 de la fig.4;

   la   fig.5   correspond au tissu de dessous aveo la trame inférieure de liage 6 de la   fig.4.   



   La fig.7 montre la même tissure avec le déplacement des endroits de croisement effectué de la manière connue, de sorte que les parties de trames à velurs formant déchets, pour les quatre trames à velours inférieures., se trouvent entre les deux flèches montrées à cette figure et, pour les quatre'   trames;   à velours supérieures, en dehors de ces flèches, c,'est-à-dire en avant de la flèche de gauche, et en arrière de celle de droite. 



   A cette tissure connue pour le tissage séparé, avec déchet de la moitié de la matière des trames à velours, correspond, suivant la présente invention, ne laissant pas. de déchet, le double tissu représenté à   la   fig.8, ou, de   même   que   poür   la fig.2, les fils de chaîne et les   fils.'de   trame de liage du tissu   de,-'dessous   sont indiqués- au-dessus et sur le coté de la figure par des traits. Pour le reste, on n'a numé- roté, dans la fig.8, que les fila de   trames,   qui sont à nouveau représentés dans les coupes dont il sera parlé ci-après, en tenant compte du croisement alternatif 3-8 à droite   et 11-16   à gauche, qui est le plus facilement visible. 



   Comme le représentent aussi les quatre coupas de la   fig.9,     @ -   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 les endroits de croiseront dos trames à velours 5 et 6 alternent par rapport à ceux des tramer à velours 13 et 14. 



   (Ces trames à velours sont,   à.   titre   d'exemple;,   montrées, levées, les trames. 1 et 2 croisent comme 5 et 6 et celles 9 et 10, comme 13 et 14). 



   Les plans de coupe des trames à velours sont aussi indi- qués en   fig.9   par des flèches. Après cette coupe,, on peut séparer, par tirage, la partie du tissu à trames de   velours   de dessous de la partie du tissu de dessus, et cela, comme l'indique la fig.10, malgré le liage alterné des trames à velours 6 et 14 représentées à titre d'exemple. 



   Bien qu'un apprêt   ou   un encollage du dos du tissu de dessous soit possible avant cette séparation et, le cas échéants, avant la coupe, ceci afin de mieux éviter   l'arrache-   ment des parties de trames de velours.lors de l'enlèvement du tissu de dessus (le   procédé   de tissage est prévu spécialement pour des étoffes légères d'été, à tissure peu   serrée);,   on peut cependant employer un autre moyen d'éviter l'enlèvement   partiel des.   parties de trames à velours, qui restent dans le tissu de dessous. Ce moyen consiste à lier des trames à velours, dans le tissu de dessous: ou bien à grouper dans le peigne.. aux endroits de croisements, des fils de chaîne du tissu de dessous. 



   REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  A method of manufacturing velvet weft fabrics.



   The present invention relates to a method of making velvet weft fabrics, which, next to the pile tufts, have places free of thieves, showing the background fabric Of the manufacture of weft fabrics of velvet of this kind it has so far resulted from the cutting out of the fabric of the velor parts of wefts. floating ', a great loss of material, because these parts constituted waste.



   These defects are eliminated by the manufacturing process which is the subject of the present invention. This new process involves the simultaneous manufacture of an upper fabric and a lower fabric, in which the pile wefts are isolated. each of the warp threads of the top fabric or the bottom fabric intersect, according to the drawing, in such a way that after the subsequent cutting of the loops of the pile, the bottom fabric and its velor parts', weft can, by pulling this fabric down, be separated from the top fabric. This results in two fabrics which, next to the parts with tufts of velvet., Show parts without pile, on which the background fabric is therefore visible.

   In this way, these two fabrics can present the same design, just as they can present different designs, while still remaining subject to a certain dependence with regard to the places where the velvet wefts; are

 <Desc / Clms Page number 2>

 bound in the top fabric and places, empty, showing the bottom weave, showing in the bottom fabric and vice versa.



   To strengthen the binding of parts of wefts; pull-down velor, the warp threads of the bottom fabric can, when weaving, be. held tightly together, at places. of their binding, by a corresponding vamp or also be linked by binding through, velvet ;; however, these sons of. velvet wefts; can cross the binding warp threads of the upper fabric. also in velvet binding.



   By tightening, by means of a corresponding upper, of the warp threads of the bottom fabric, the warp threads of the top fabric can, according to the invention, be brought together between other comb teeth at the locations of cutting the weft of velvet., which constitutes, for binding wefts, a: guarantee against damage by the cutting member of the wefts: of velvet.



   The new process will be explained more closely, by the appended drawings :, in which: Fig.l shows an embodiment of the background fabric for the double fabric produced, in accordance with the present invention, according to fig. 2, 3 and 4 (for striped design),
Fig. 5 and 6 show the cut locations on patterns in this drawing, while Fig.? shows a background binding with transposition of the places of detachment according to the process used up to now (honeycomb design instead of a striped design);

   
Fig. 8 shows the double tissue obtained by the present invention and corresponding to fig. 7, tissue of which
Fig.9 shows four isolated cross sections, made in the direction of the weft threads :;
Fig. 10 shows the separation of the top and bottom fabrics when pulling the pile weft parts.



   For the background fabric according to fig. 1, o.n has oho-isi as

 <Desc / Clms Page number 3>

 simplest form of velvet weft, a rib weave; with taffeta ground fabric or lining, weaving in which the velor wefts, (i.e. the first and second as well as the fourth and fifth wefts counted from the bottom) are linked: to the fifth and sixth thread of chain, e also in taffeta or linings. This Gene-type corduroy is manufactured, according to the invention (see fig. 2), as a double fabric, in which the spuns of the bottom fabric, marked in the figure, au- above and to the right, by lines, are designated by the same numbers as the corresponding threads of the upper fabric and in accordance with fig.l.



   The pile wefts 1, 2, 4,5 bind here alternately to the warp threads, marked with a line,! 1 and 12 of the bottom fabric and to the warp threads 5,6, unmarked, of the top fabric.



   The binding wefts 3 and 6 of the bottom fabric are likewise indicated laterally by lines in fig. 2.



   The alternate crossing of the wefts, velvet, 4, 5 in the bottom and top fabrics is indicated, by the traaversal sections of fig. 3. The drawn arrows; below this figure * indicate the section planes of the velvet weft loops.



   Fig. 4 shows the removal, subsequent to cutting, of the part of a pile weft 5, connected to the weft yarn 6 in the bottom fabric, out of the top fabric and with said weft weft 60
In both fabrics, both in the upper one; that in the one below, there are therefore created intervals between the loops of velvet wefts 5, following each other, one above the other, in the direction of the warp threads.



   Until now, it has been necessary to achieve, according to fig.5 and 6, the same drawing; carried out? - two cutting lines corresponding to the arrows which are represented in these figures, but with the difference that the parts of the wefts with velvet a, between the arrows of fig.5, of. even that

 <Desc / Clms Page number 4>

 the velvet weft parts b, in front of the first and behind the second of the two arrows; in fig. 6 produced waste.



   The beginning of the repetition of these two figures, a. been chosen different only to show which design gives the separate fabrics made. according to the method and in accordance with Figs. 2, 3, 4 without loss of parts', of- frames. velvet-, between the arrows, because these parts of weft, velvet, are, according to the invention and as a consequence of the alternating crossing of the weft yarns: velvet ;, entrained in the fabric of the top and in that of the bottom *
Fig.6 corresponds to the top fabric with the upper binding weft 6 of fig.4;

   fig.5 corresponds to the bottom fabric with the lower binding weft 6 of fig.4.



   Fig. 7 shows the same weaving with the displacement of the crossing points carried out in the known manner, so that the parts of the pile wefts forming waste, for the four lower pile wefts, lie between the two arrows shown at this figure and, for the four frames; with upper velours, apart from these arrows, that is to say in front of the left arrow, and behind the right one.



   To this weave known for separate weaving, with waste of half of the material of the pile wefts, corresponds, according to the present invention, not leaving. of waste, the double fabric shown in fig. 8, or, as in fig. 2, the warp threads and weft threads for tying the fabric from below are shown above and on the side of the figure by lines. For the rest, in fig. 8, only the weft threads have been numbered, which are again represented in the sections which will be discussed below, taking into account the alternative crossing 3-8 to right and 11-16 on the left, which is most easily seen.



   As also shown by the four cuts in fig. 9, @ -

 <Desc / Clms Page number 5>

 the places of intersection of the back wefts 5 and 6 alternate with respect to those of the wefts 13 and 14.



   (These pile wefts are, as an example ;, shown, lifted, wefts. 1 and 2 cross as 5 and 6 and those 9 and 10, as 13 and 14).



   The sectional planes of the pile wefts are also indicated in fig. 9 by arrows. After this cut, it is possible to separate, by pulling, the part of the bottom weft fabric from the top part of the fabric, and this, as shown in fig. 10, despite the alternate tying of the pile wefts. 6 and 14 shown by way of example.



   Although it is possible to finish or glue the back of the bottom fabric before this separation and, if necessary, before cutting, in order to better avoid the tearing of the parts of the velvet wefts during the cutting. removal of the upper fabric (the weaving process is intended especially for light summer fabrics, with a loosely woven fabric); however, another means of avoiding partial removal of the. parts of velor wefts, which remain in the bottom fabric. This means consists in binding the wefts with velvet, in the fabric below: or in grouping in the comb .. at the places of crossings, the warp threads of the fabric below.



   CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

@ 1.- Procédé de fabrication de tissus. à traînes. de velours: présentant, adjacents aux endroits; à touffes de velours;, des endroits, nus, montrant le tissu de fond, caractérisé en ce que,par la fabrication simultanée d'un tissu de dessus. et d'un tissu de dessous, chacune des trames isolées, à velours (5,6, 15, 14) est, selon le dessin, croisée alternativement par les fila de chaîne du tissu de dessus et par ceux du tissu de dessous de telle manière qu'âpres l'exécution de la coupe, effectuée de la manière connue, des boucles de trames à <Desc/Clms Page number 6> velours:, le tissu de dessous, avec ses parties de velours de traces.,' peut, par tirage, être séparé du tissu de dessus. @ 1.- Fabric manufacturing process. with trolls. velvet: presenting, adjacent to places; with velvet tufts ;, places, bare, showing the bottom fabric, characterized in that, by the simultaneous manufacture of a top fabric. and of a bottom fabric, each of the isolated, pile wefts (5,6, 15, 14) is, according to the drawing, crossed alternately by the warp threads of the top fabric and those of the bottom fabric of such so that after the execution of the cut, carried out in the known manner, weft loops to <Desc / Clms Page number 6> velor :, the bottom fabric, with its trace velor parts., 'can be pulled apart from the top fabric. 8.- Procédé suivant revendication 1, caractérisé en ce que, pour renforcer le liage des partie de velours de trames. du tissu de dessous, à tirer vers le bas, les fils de chine reliant ces parties.'par un liage du velours, par dessus et en travers, sont, lors du tissage, maintenus ensemble plus serrés, que les autres fils de chaîne. 8. A method according to claim 1, characterized in that, to reinforce the binding of the weft pile portions. of the bottom fabric, to be pulled down, the chine threads connecting these parts. by tying the pile, from above and across, are, during weaving, held together tighter than the other warp threads.
BE372534D BE372534A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE372534A true BE372534A (en)

Family

ID=43622

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE372534D BE372534A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE372534A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2459850A1 (en) METHOD AND WIRE GUIDE FOR THE MANUFACTURE OF A HOLLOW STRAP STRAP OR BELT
EP2087156B1 (en) Three-dimensional surface weave
BE1014356A5 (en) Tufted CARPETS AND BACK.
FR2711679A1 (en) A wire yarn for smooth weaving smooth provided with such an eyelet and its method of realization.
FR1464446A (en) Zipper and method of manufacture
EP0119184B1 (en) Double plush weaving process
FR2486373A1 (en) SEPARABLE SLIDE CLOSURE AND METHOD FOR FASTENING THE SLIDE CLOSURE THROUGH KNITTED FABRICS
BE372534A (en)
BE498008A (en)
EP3610061B1 (en) Fabric incorporating at least one binding element
BE1007337A3 (en) Method of manufacturing a fabric veloutee separable double in the plan of water table.
EP1384401B1 (en) Method and trawl-type net facilitating the installation of the trawl-type net on the mounting bar of a sewing machine
BE491487A (en)
WO2015015122A1 (en) Method for producing a woven preform for a beam made from composite materials provided with transverse inner reinforcements
BE441348A (en)
WO2003105298A1 (en) Method for making a partitioned textile cladding and resulting partitioned textile cladding
BE405186A (en)
EP0225239A1 (en) Process for producing a decorative cloth with a relief pattern, and cloth so obtained
BE453797A (en)
BE884906A (en) TAPE TO READ.
BE409759A (en)
BE657449A (en)
JP3045439B2 (en) Woven slide fastener
FR3096991A3 (en) Elastic woven tape with variable color effects
BE505299A (en)