BE364713A - - Google Patents

Info

Publication number
BE364713A
BE364713A BE364713DA BE364713A BE 364713 A BE364713 A BE 364713A BE 364713D A BE364713D A BE 364713DA BE 364713 A BE364713 A BE 364713A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
water
gas
fluid
heated
valve
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE364713A publication Critical patent/BE364713A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24HFLUID HEATERS, e.g. WATER OR AIR HEATERS, HAVING HEAT-GENERATING MEANS, e.g. HEAT PUMPS, IN GENERAL
    • F24H9/00Details
    • F24H9/20Arrangement or mounting of control or safety devices
    • F24H9/2007Arrangement or mounting of control or safety devices for water heaters
    • F24H9/2035Arrangement or mounting of control or safety devices for water heaters using fluid fuel

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Feeding And Controlling Fuel (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Perfectionnements aux dispositifs de commande des chauffe-eau et appareils de chauffage si- milaires" 
La présente invention a trait aux dispositifs de commande des chauffe-eau, chauffe-bains et appareils similaires, et elle a pour objet d'obtenir par un dispo-   sitif   simple, robuste et élégant, un appareil économique, pratique et d'une grande sécurité de manoeuvre ; 'Une des formes préférées de l'objet de l'in- vention va être décrite en référence au dessin annexé dans lequel 
La fig. 1 est une vue en coupe verticale de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 l'appareil , 
Les fig. 2: 3, 4, 5, représentent les diffé- rentes positions que peuvent occuper les éléments du dis- positif de sécurité, et 
Les fig; 6, 7, 8, 9 représentent différentes positions de la clé du robinet à gaz . 



   La fig; 10 est une coupe horizontale montrant un dispositif de sécurité, le distributeur suivant la fig. 1 étant vu de dessus et indiqué en traits   mixtes .   



   L'eau arrive par un tuyau 1 et va au   serpen*   tin de chauffage par un tuyau 2; son débit est commandé par un   robinet 3 !*   On agit sur ce dernier par une poigne: de manoeuvre 4 fixée sur une tige 5 dont une extrémité est engagée par un tenon 6 dans une mortaise 7 d'une pièce filetée à pas allongé 8, vissée dans un logement correspondant du   robinet .   L'extrémité de la pièce 8 est munie d'une rondelle de joint 9 qui peut venir s'appli- quer sur un siège correspondant 10 et fermer ainsi le passage de l'eau . La poignée 4 commande de l'autre côté le robinet   à   gaz il; le gaz arrive par un tuyau 12 et est amené à la rampe de chauffage par un tuyau 13 .

   Une canalisation 14 alimentant la veilleuse 15 prend   direc-   tement sur la conduite de gaz 12 et la position de la veilleuse est commandée par une petite poignée 16 ;Des cames 17 et 18 respectivement solidaires de l'axe de ro- tation de la veilleuse et du robinet à gaz commandent et limitent les positions respectives de ces deux organes et constituent le dispositif de sécurité dont le fonc- tionnement va être décrit ci-dessous. 



   Lorsque tous   les   organes sont fermés et que la 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 veilleuse est à 1'extérieur du chauffe-bains, ainsi qu'il est représenté à la fig, 1, les cames sont dans la position de la fig. 2 et le robinet à gas dans la po- sition de la fig. 6, La poignée 4 est dirigée vertica- lement vers le bas. Si on fait faire un quart de tour à la poignée 4, vers l'avant, on ouvre ainsi le robinet d'eau sans ouvrir le robinet à gaz. Les cames   17   et 18 sont alors dans la position de la fige 3 et le robinet à gaz dans la position de la fig. 7, c'est-à-dire fer- mé. On voit aussi sur la fige 3 que les cames empêchent de soulever   devantage   la poignée 4 et par conséquent d'- ouvrir le robinet à gaz tant que la veilleuse se trouve dans la position indiquée.

   En arrêtant la poignée,4 à une position intermédiaire entre celles des fig. 2 et 3, on obtient un débit d'eau froide réglable à volonté., le gaz étant éteint. 



   Si on désire obtenir de   l'eau,   chaude,, il faut allumer la veilleuse après l'avoir légèrement   rappro   chée de la rampe, ce qui a pour effet dé l'alimenter en gaz comme il est bien connu. On fait ensuite tourner complètement la veilleuse au moyen de la poignée 16 de façon à amener son bec allumé au-dessous du centre de la rampe de chauffage. Les cames sont alors dans la position de la fig. 4 et le rohinet à gaz est toujours dans la position de la fig.7,   c'est-à-dire   fermée puisqu'on a pas encore soulevé la poignée 4   au*-delà.   de la position horizontale. 



   En raison de la position des cames on peut maintenant continuer de soulever la poignée 4. Lorsque celle-ci est amenée à la position verticale, les cames sont dans la position de la fig. 5, le robinet à eau 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 est grand ouvert le débit d'eau étant sensiblement le même que pour la position horizontale de la poignée 4, et le robinet à gaz est dans la position de la fig. 8 et est donc aussi grand ouvert .La rampe à gaz s'est al.. lumée dès le début du mouvement d'ouverture du robinet à gaz 11 . 



   Les débits d'eau et de gaz peuvent être réglés lors de la construction de façon que, la poignée 4 étant verticale, la température de l'eau soit   vo@@ine   de 40  ou 50  C. par exemple . 



   Bans la formé d'exécution représentée, le ro. binet à eau est agencé de manière qu'il soit possible sans augmenter le débit de gaz arrivé à son maximum, d'obtenir de l'eau plus chaude, par exemple à 70  ou 80 . A cet effet, la pièce 8 est prolongée par une tige portant un second disque de fermeture 19 disposé pour réduire le passage de l'eau à mesure qu'il se rapproche du siège correspondant   20,   c'est-à-dire à mesure qu'on tourne la poignée au4delà de la position verticale ; Comme le robinet à gaz est prévu de manière que son   dé-   bit ne soit pas réduit sous l'influence de cette rota- tion complémentaire, on voit qu'il est facile d'obtenir de l'eau plus ou moins chaude   à   volonté . 



   Grâce à l'agencement décrit il est impossible d'ouvrir le robinet à gaz tant que le robinet à eau n'est pas ouvert en grand; on peut faire couler l'eau froide et en régler le débit jusqu'au maximum tout en laissant le robinet à gaz fermé, toute la manoeuvre et le réglage se font avec une seule poignée 4.

   On remar- quera de plus que l'appareil ne comprend aucun clapet 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 automatique, aucun ressort, ni aucun autre organe déli- cat et de fonctionnement plus ou moins régulier , Il est d'un entretien facile qui se réduira au graissage du boisseau du robinet à gaz et à la   vérification   de la garniture du robinet   à   eau On aura donc ainsi un appa- reil économique, robuste et d'une grande sécurité ;

   
Un autre avantage de l'appareil suivant ia présente invention est que les canalisations nécessaires sont réduites au minimum, qu'il peut être monté par un simple ouvrier plombier sans avoir recours à un mécani- cien spécialisé, et que, pour nettoyer l'appareil à dou- ches ou le chauffe-bains, il n'est nullement besoin de fermer des robinets d'arrêt, mais seulement de démonter les raccords des tuyaux d'eau 2 et de gaz 13. 



   Une autre particularité de l'appareil suivant la présente invention est la position particulière de la veilleuse dont le bec est vertical au lieu   détre   horizontal comme dans les appareils communément employés Avec la disposition horizontale, il arrive fréquemment que les parties de l'appareil situées en face du jet de gaz de la veilleuse sont assez rapidement attaquées et détruites .

   Suivant la présente invention, la veilleuse vient au-dessous de la rampe, n'est pas exposée à son action directe, et sa flamme ne rencontre aucune partie dont la détérioration serait à   craindre   
Il est évident que la présente invention ne se borne pas à l'application qui vient   d'être   décrite à titre d'exemple seulement et que de nombreuses modifia cations peuvent être apportées sans sortir du cadre de   l'invention ,   En particulier on pourra tout aussi bien 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 l'appliquer à tous appareils dans lesquels la   combus-   tion d'un gaz doit assurer le chauffage d'un liquide quelconque . 



   L'appareil ci-dessus décrit est avantageuse- ment comploté par un dispositif de sécurité servant à couper automatiquement le passage du gaz dans le cas où la pression de l'eau vient à manquer . 



   Sur la fig 10, 21 désigne une botte à soupa- pe dont   l'entrée   est raccordée au conduit de sortie 13 du robinet à gaz de l'appareil distributeur et dont la sortie est raccordée au conduit d'alimentation 22 du   brûleur .    



   Dans cette botte 21 est vissée une douille 23 dont l'extrémité interne présente un siège conique 24 qui s'appuie contre le bord d'une ouverture circu- laire, ménagée dans une cloison 25 disposée en travers de cette botte, entre l'entrée et la   sortie .   Cette   ex:   trémité interne forme aussi un siège 26 pour'une soupa- pe conique 27 servant   à   obstruer le passage du gaz qui sort de la douille par des orifices latéraux   28 .   



   La tige de cette soupape passe   à   travers la douille 23 et est soumise à l'action   d'un   ressort 29 logé dans   celle-ci .   



   Sur l'extrémité externe de la douille 23 est vissée une cuvette 30 renfermant un diaphragme souple 31 dont les bords sont serrés entre ces deux organes et au centre   4uquel   la tête 32 de la tige de soupape vient s'appuyer sous l'action du ressort 29 . 



   Ce diaphragme est composé de préférence de deux disques juxtaposés, l'un en cuir du   coté   en contact 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 avec le   gaz.,   l'autre en caoutchouc du   coté   en contact avec   l'eau .  Grâce à cette combinaison le diaphragme ne risque pas   d'être   détérioré ni par le gaz ni par 1'- eau. 



   Par un tube de jonction 33 la cuvette 30 est reliée au corps 3 du robinet à eau intercalé entre le conduit d'arrivée d'eau 1 et le conduit 2 qui va au serpentin de chauffage. 



   Tant que le fonctionnement est nomal, la pression de l'eau régnant dans le corps du robinet et transmise par le tube 33 dans la cuvette 30, a pour ef- fet de pepousser le diaphragme 31 et par conséquent la soupape 27 de sorte que le gaz sortant du robinet   à   gaz de l'appareil distributeur, à   l'aide   duquel on peut ré- gler son débit à volonté, peut passer librement au brû- leur de l'appareil- 
Si pour une cause   quelconque   la pression de l'eau vient à manquer, c'est-à-dire si le passage de l'eau à travers le serpentin vient à cesser, le ressort 29 se détend et la soupape 27 arrête le passage dungaz même si le robinet à gaz de   l'appareil   distributeur est ouvert ;

   
Il doit être entendu que le présent dispositif de sécurité pourra être appliqué à tous genres de chauf-   feeau,   chauffe-bains et appareils similaires .



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements to control devices for water heaters and similar heaters"
The present invention relates to control devices for water heaters, bath heaters and similar apparatus, and its object is to obtain, by a simple, robust and elegant device, an economical, practical and very large apparatus. maneuvering safety; One of the preferred forms of the object of the invention will be described with reference to the accompanying drawing in which
Fig. 1 is a vertical sectional view of

 <Desc / Clms Page number 2>

 the device,
Figs. 2: 3, 4, 5, represent the different positions that the elements of the security device can occupy, and
Figs; 6, 7, 8, 9 represent different positions of the gas valve key.



   Fig; 10 is a horizontal section showing a safety device, the dispenser according to FIG. 1 being seen from above and indicated in phantom.



   The water arrives by a pipe 1 and goes to the heating serpen * tin by a pipe 2; its flow rate is controlled by a valve 3! * We act on the latter by a handle: 4 fixed on a rod 5, one end of which is engaged by a tenon 6 in a mortise 7 of a threaded piece with elongated pitch 8, screwed into a corresponding housing of the valve. The end of part 8 is provided with a seal washer 9 which can come to rest on a corresponding seat 10 and thus close the passage of water. Handle 4 controls the gas valve on the other side; the gas arrives through a pipe 12 and is brought to the heating ramp through a pipe 13.

   A pipe 14 supplying the pilot 15 takes directly from the gas pipe 12 and the position of the pilot is controlled by a small handle 16; Cams 17 and 18 respectively integral with the axis of rotation of the pilot and of the gas valve control and limit the respective positions of these two members and constitute the safety device, the operation of which will be described below.



   When all the organs are closed and the

 <Desc / Clms Page number 3>

 pilot is outside the heater, as shown in fig, 1, the cams are in the position of fig. 2 and the gas valve in the posi- tion of fig. 6, The handle 4 is directed vertically downwards. If we turn handle 4 forward a quarter of a turn, this opens the water tap without opening the gas tap. The cams 17 and 18 are then in the position of the pin 3 and the gas valve in the position of FIG. 7, ie closed. It can also be seen from fig 3 that the cams prevent the handle 4 from being raised further and consequently from opening the gas valve as long as the pilot is in the position indicated.

   By stopping the handle, 4 at an intermediate position between those of fig. 2 and 3, a flow of cold water adjustable at will is obtained, the gas being turned off.



   If it is desired to obtain hot water, it is necessary to light the pilot after having brought it slightly closer to the ramp, which has the effect of supplying it with gas as is well known. The pilot is then turned completely by means of the handle 16 so as to bring its lit burner below the center of the heating ramp. The cams are then in the position of fig. 4 and the gas valve is still in the position of fig.7, that is to say closed since the handle 4 has not yet been lifted beyond. horizontal position.



   Due to the position of the cams it is now possible to continue lifting the handle 4. When the latter is brought to the vertical position, the cams are in the position of fig. 5, the water tap

 <Desc / Clms Page number 4>

 is wide open, the water flow being substantially the same as for the horizontal position of the handle 4, and the gas valve is in the position of FIG. 8 and is therefore also wide open. The gas train has ignited from the start of the opening movement of the gas valve 11.



   The water and gas flow rates can be adjusted during construction so that, with the handle 4 being vertical, the water temperature is around 40 or 50 C. for example.



   In the form of execution represented, the ro. The water tap is arranged in such a way that it is possible without increasing the gas flow at its maximum, to obtain hotter water, for example at 70 or 80. For this purpose, the part 8 is extended by a rod carrying a second closing disc 19 arranged to reduce the passage of water as it approaches the corresponding seat 20, that is to say as 'turn the handle beyond the vertical position; As the gas tap is designed so that its flow rate is not reduced under the influence of this complementary rotation, it can be seen that it is easy to obtain more or less hot water at will.



   Thanks to the arrangement described, it is impossible to open the gas tap as long as the water tap is not fully open; you can run the cold water and adjust the flow to maximum while leaving the gas valve closed, all the maneuver and adjustment are done with a single handle 4.

   It will also be noted that the apparatus does not include any valve

 <Desc / Clms Page number 5>

 automatic, no spring, or any other delicate component and more or less regular functioning, It is easy to maintain which will be reduced to lubricating the gas valve plug and checking the water valve packing On will therefore have an economical, robust and highly secure device;

   
Another advantage of the apparatus according to the present invention is that the necessary piping is reduced to a minimum, that it can be fitted by a simple plumber without having recourse to a specialized mechanic, and that, in order to clean the apparatus showers or the bath heater, there is no need to close any shut-off valves, but only to remove the water 2 and gas pipe connections 13.



   Another particularity of the apparatus according to the present invention is the particular position of the pilot, the nozzle of which is vertical instead of horizontal as in the apparatuses commonly used. With the horizontal arrangement, it frequently happens that the parts of the apparatus located in face of the pilot gas jet are fairly quickly attacked and destroyed.

   According to the present invention, the pilot comes below the ramp, is not exposed to its direct action, and its flame does not meet any part whose deterioration is to be feared.
It is obvious that the present invention is not limited to the application which has just been described by way of example only and that numerous modifications can be made without departing from the scope of the invention. In particular, everything can be done. as well

 <Desc / Clms Page number 6>

 apply it to all apparatus in which the combustion of a gas must ensure the heating of any liquid.



   The apparatus described above is advantageously combined with a safety device serving to automatically cut off the passage of gas in the event that the water pressure is lacking.



   In FIG. 10, 21 designates a valve boot, the inlet of which is connected to the outlet duct 13 of the gas valve of the dispensing device and the outlet of which is connected to the supply duct 22 of the burner.



   A sleeve 23 is screwed into this boot 21, the inner end of which has a conical seat 24 which rests against the edge of a circular opening, made in a partition 25 disposed across this boot, between the entrance and the exit. This ex: internal end also forms a seat 26 for a conical valve 27 serving to obstruct the passage of gas which leaves the sleeve through side orifices 28.



   The stem of this valve passes through the sleeve 23 and is subjected to the action of a spring 29 housed therein.



   On the outer end of the sleeve 23 is screwed a cup 30 enclosing a flexible diaphragm 31 whose edges are clamped between these two members and in the center 4uquel which the head 32 of the valve stem comes to rest under the action of the spring. 29.



   This diaphragm is preferably composed of two juxtaposed discs, one in leather on the side in contact.

 <Desc / Clms Page number 7>

 with gas., the other rubber on the side in contact with water. By virtue of this combination, the diaphragm is not liable to be damaged by either gas or water.



   By a junction tube 33 the bowl 30 is connected to the body 3 of the water tap interposed between the water inlet pipe 1 and the pipe 2 which goes to the heating coil.



   As long as the operation is nominal, the pressure of the water existing in the body of the tap and transmitted by the tube 33 into the bowl 30, has the effect of pushing the diaphragm 31 and consequently the valve 27 so that the gas coming out of the gas valve of the dispensing device, with the help of which its flow can be adjusted as desired, can pass freely to the burner of the device.
If for any reason the water pressure is lacking, that is to say if the passage of water through the coil comes to stop, the spring 29 relaxes and the valve 27 stops the passage of dungaz even if the gas valve of the dispensing device is open;

   
It should be understood that this safety device can be applied to all types of heaters, bath heaters and similar devices.


    

Claims (1)

-:- REVENDICATIONS -:- - :-:-:-:- 1 Dispositif de commande pour chauffe- eau, chauffe-bains et appareils similaires dans lequel les organes d'obturation et de réglage pour l'eau et pour le gaz sont agencés de manière qu'on peut faire cou 1er le fluide à chauffer et en régler le débit jusqu'au maximum sans faire fonctionner le dispositif de chauf- fage . -: - CLAIMS -: - -: -: -: -: - 1 Control device for water heaters, bath heaters and similar apparatus in which the shut-off and regulating members for the water and for the gas are arranged so that the fluid to be heated can be cut off and adjust the flow rate to the maximum without operating the heater. 28 Dispositif suivant la revendication 1, dans lequel les robinets sont enclenchés de manière qu'on ne peut pas allumer le fluide destiné à assurer le chauffage tant que le robinet du fluide à chauffer n'est pas ouvert en grand , 3 Dispositif suivant la revendication 1, dans lequel le débit du fluide à chauffer peut être réduit à volonté par un mouvement supplémentaire de la poignée de commande dans le même sens que pour l'ouver- turent cela sans réduire le débit du fluide chauffant . 28 Device according to claim 1, wherein the valves are engaged in such a way that the fluid intended to provide heating cannot be turned on as long as the valve of the fluid to be heated is not fully open, 3. Device according to claim 1, in which the flow rate of the fluid to be heated can be reduced at will by an additional movement of the control handle in the same direction as for opening it without reducing the flow rate of the heating fluid. 4 Dispositif suivant la revendication 1, dans lequel la commande des robinets des fluides chauffant et à chauffer se fait à l'aide d'une seule et même poignée . 4 Device according to claim 1, wherein the control of the valves of the heating fluids and to be heated is done using a single handle. 5 -Dispositif suivant la revendication 1, dans lequel l'enclenchement des robinets est consti: tué par deux jeux de cames respectivement solidaires de la position de la veilleuse et de la position du robi- net à gaz . <Desc/Clms Page number 9> 5 -Dispositif according to claim 1, wherein the engagement of the valves is consti: killed by two sets of cams respectively integral with the position of the pilot and the position of the gas valve. <Desc / Clms Page number 9> 6 Dispositif suivant la revendication 1, dans lequel un dispositif de sécurité coupe l'arri- vée du gaz dans le cas où la pression de l'eau vient à manquer 7 Dispositif suivant la revendication 1, dans lequel ce dispositif est constitué par une son pape à ressort intercalée dans la conduite de gaz et commandée par un diaphragme soumis à la pression régnant dans le conduit qui amène l'eau au serpentin de l'appa- reil de chauffage 8 'Dispositif suivant la revendication 1, dans lequel le diaphragme est composé de deux dis- ques ou feuilles accolées l'une en cuir ou autre matière inattaquable au gaz et l'autre en caoutchouc ou autre matière inattaquable à l'eau. 6 Device according to claim 1, wherein a safety device cuts off the flow of gas in the event that the water pressure runs out. 7 Device according to claim 1, wherein this device consists of a spring valve sound interposed in the gas pipe and controlled by a diaphragm subjected to the pressure prevailing in the pipe which brings water to the coil of the apparatus. heating line 8. Device according to claim 1, in which the diaphragm is composed of two discs or sheets joined together, one of leather or other material resistant to gas and the other of rubber or other material resistant to water. -:- RESUME -:- - :-:-:- Dispositif de commande pour chauffe-eau, chauffe-bains et appareils similaires dans lequel les organes d'obturation et de réglage pour l'eau et pour le gaz sont agencés de manière qu'on peut faire couler le fluide à chauffer et en régler ,le débit jusqu'au maxi- mum sans faire fonctionner le dispositif de chauffage. -:- ABSTRACT -:- - :-:-:- Control device for water heaters, bath heaters and similar apparatus in which the shut-off and regulating members for water and for gas are arranged in such a way that the fluid to be heated can be made to flow and regulated, flow to maximum without operating the heater.
BE364713D BE364713A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE364713A true BE364713A (en)

Family

ID=37132

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE364713D BE364713A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE364713A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2801957A1 (en) FLUID FLOW CONTROL DEVICE LOCATED IN A THERMOSTATIC VALVE
EP0486373B1 (en) Drinker for cattle
BE364713A (en)
FR2558390A1 (en) ATOMIZER ADJUSTMENTS
CH673690A5 (en)
WO1997013059A1 (en) Thermostatic valve for an internal combustion engine
BE549933A (en)
FR2546274A1 (en) Portable apparatus for gas-fired heating
EP0833582B1 (en) Multi-path control valve for hot beverage machine, particularly a coffee machine, provided with a low pressure boiler
EP0924465B1 (en) Water activated hot water generator
BE432593A (en)
FR2573504A1 (en) Tap
FR2502280A1 (en) TAP FOR LIQUID AND GASEOUS FLUIDS
BE475293A (en)
BE506656A (en)
EP0237407B1 (en) Cock with an integrated stop cock
FR2721678A1 (en) Device for controlling the flow of a fluid, of the needle valve type, integrated in particular in an apparatus for dispensing or consuming said fluid.
CH254347A (en) Thermostatic mixer for liquids, comprising a bimetallic strip.
BE723027A (en)
BE425895A (en)
BE569249A (en)
FR2624260A1 (en) Gas-fired heating appliance
FR2485174A3 (en) Continuous flow water heater - has water vol. controller for inflow of high pressure chamber and delay valve in outflow as part of low water safety set=up
BE481604A (en)
BE524484A (en)