BE352993A - - Google Patents

Info

Publication number
BE352993A
BE352993A BE352993DA BE352993A BE 352993 A BE352993 A BE 352993A BE 352993D A BE352993D A BE 352993DA BE 352993 A BE352993 A BE 352993A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lever
distribution
handle
valves
sowing machine
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE352993A publication Critical patent/BE352993A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01CPLANTING; SOWING; FERTILISING
    • A01C19/00Arrangements for driving working parts of fertilisers or seeders
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01CPLANTING; SOWING; FERTILISING
    • A01C7/00Sowing
    • A01C7/20Parts of seeders for conducting and depositing seed

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements apportés aux machines à semer. 



   Cette invention a pour objet des perfectionnements appor- tés aux machines à semer et plus particulièrement aux machines dites   "à   toutes graines" dans lesquelles il est fait usage d'un réservoir monté sur un châssis munis de roues, de boîtes de dis- tribution à vannes rotatives distributrices, de tubes télesoo- piques d'écoulement et de soos de distribution des graines. 



   Elle a pour but principal d'assurer mécaniquement le ohan- gement de rotation des vannes distributrices qui doivent tourner soit dans un sens soit dans le sens opposé, suivant que les grai- nes à semer présentent un petit diamètre ou grand diamètre. 



   Subsidiairement, elle a pour but de perfectionner la cons- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   @   truction de divers éléments faisant partie de la machine et no- tamment des boîtes de distribution, des blochets da séparation montés dans le réservoir à graines, des tubes télescopiques, des guides, des soos de distribution et du support de fixation des fusées d'essieu de la machine. 



   Dans ce but elle est caractérisée en ordre principal par ce fait que le mouvement de rotation des roues du véhicule com- munique par l'intermédiaire d'engrenages un mouvement de rota- tion aux vannes distributrices ainsi qu'aux palettes du réser- voir, ce mouvement pouvant être inversé suivant les   circonstan-   ces, par le simple jeu d'un levier, ayant pour effet d'interca- ler, par sa manoeuvre, un pignon de renversement du sens de ro- tation dans la commande par engrenages. 



   Dans la réalisation pratique de l'invention, un pignon participant à la rotation des roues de la machine, attaque une roue dentée tournant librement sur un tourillon d'un levier oscillant porté par une pièce en fonte dont la position est commandée par le levier d'abaissement des socs, et cette roue dentée est mise en prise, selon la position donnée au levier oscillant, soit avec le pignon de commande et avec un pignon monté sur l'axe des vannes distributrices, soit avec le pignon de commande et avec une roue dentée auxiliaire portée par un second levier oscillant sur la pièce en fonte et dont la posi- tion est elle même commandée par le premier levier oscillant, cette roue dentée auxiliaire transmet dans ce cas un mouvement de rotation inverse au pignon monté sur l'axe des vannes dis-   tributrices.   



   En ordre subsidiaire, l'invention est caractérisée, en outre,, par les différents détails de construction et de réali- sation qui seront indiqués ci-après: 
Dans les dessins ci-joints: 
La figure I donne schématiquement en élévation et coupe partielle la disposition d'ensemble des éléments essentiels d'une machine construite suivant l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figure 2 est une vue schématique en élévation de côté du mécanisme de commande des vannes distributrices. 



   La figure donne une coupe transversale a échelle agran- die de la boîte de distribution montrant une des vannes de dis- tribution dans sa position d'obturation. 



   La figure 4 donne une vue de face et la figure 5 une vue en coupe du levier de commande de la.position des vannes distributrices. 



   La figure 6 donne une vue en élévation de coté d'un le- vier de oommande analogue utilisé pour'le réglage de la posi- tion des registres ooopérant avec les vannes distributrices. 



   La figure 7 montre en coupe verticale une disposition de tuyaux télescopiques s'étendant de la boîte de distribution aux socs distributeurs. 



   La figure 8 et la figure 9 sont deux vues de détails mon- trant la forme spéciale des éléments supérieurs et inférieurs des tubes télescopiques disposés aux extrémités latérales de la   maohine.   



   Les figures 10, II et 12 sont des vues en coupe vertica- le, en plan et en coupe transversale des   bloohets   de séparation placés entre les boîtes de distribution. 



   Les figures 13 et 14 montrent en coupe et en plan une attache servant de guide pour les soos. 



   Les figures 15 et 16 donnent une vue en élévation de cô- té et une vue en plan d'un soc de distribution. 



   La figure   17   est une vue en plan analogue à la figure 15 montrant la disposition adaptée pour les socs montés aux ex- trémités latérales de la machine. 



   La figure 18 donne une vue en élévation de face d'une fusée d'essieu. 



   La figure 19 est une vue en élévation de côté du support de cette fusée. 



    Dans la figure I qui montre la disposition relative des organes essentiels d'une machina construit selon l'invention,   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 1 désigne un réservoir à graines sous lequel des boîtes de dis- tribution 2 fabriquées d'une seule pièce et placées les unes à côté des autres, sont traversées par un arbre 3 portant des vannes de distribution 4. Ces vannes de distribution 4 débitent les graines soit par le passage 5, soit par le passage 6 sui- vant le sens de rotation imprimé à l'arbre de commande 3. A l'intérieur du réservoir I, un second arbre 7 parallèle à l'ar- bre de commande 3, est muni de palettes agitatrices 8 et est commandé en même temps que l'arbre 3. 



   Les orifices inférieurs 9 des boîtes de distribution débouchent dans les tubes télescopiques 10 munis comme le mon- tre la figure 7 de bagues en cuivre serties II et présentant à la partie supérieure des entonnoirs 12 qui reçoivent les grai- nes sortant de la boîte de distribution. Ces entonnoirs sont disposés dans l'axe des tubes télescopiques placés sur la lar- geur de la machine ou forment comme le montre la figure 8 un certain angle avec cet axe pour les tubes placés aux extrémités latérales de la machine. La partie inférieure des tubes téles-   copiques   est fixée dans des rotules 13 lors de la coulée de ceux ci.

   Ces rotules, composées de deux parties indéboitables 14 et 15 sont placés dans l'axe des tubes télescopiques 10 ou forment avec cet axe un certain angle comme le montre la figure 9 pour les tubes placés aux extrémités latérales de la machine. Ils se fixent par leur partie inférieure dans des encoches 16 des socs de distribution 17 (figures 15 et 16) à l'aide de parties sail- lantes 18 munies de trous 19 pour leur goupillage. La position de ces encoches 16 varie également selon la position des socs par rapport à la machine. Elle est axiale, comme le montre la figure 16 pour les socs ordinaires et latérale (droite ou gau- che) comme le montre la figure   17   pour les socs latéraux, c'est- à-dire montés aux extrémités latérales de la machine. 



   Ces socs 17 sont supportés par des supports de socs 20   munis d'un guide intérieur de longue porté 21 (voir figure 1 et figures 13-14) destiné à empêcher tout déplacement en cas de   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 desserrage, ces supports sont fixés à l'aide de griffes et de boulons 22 sur une traverse 23 de la machine à semer. 



   Les fusées 24 des roues du véhicule comme cela est mon- tré par la figure 18 sont venues d'une seule pièce chacune avec un support de fixation 25. Dans le prolongement de la fusée 24 et de l'autre côté du support de fixation 25, le support forme une partie saillante allongée 26 qui est destinée à être emboî- tée dans un fer   U27   qui constitue la traverse principale du châssis. Cette partie saillante est également d'une seule ve- nue avec la fusée et le support de fixation. Celui-ci porte, d'autre part un bout d'arbre 28 venu de fonte avec le support et destiné à recevoir un des éléments du treuil de commande. 



   Ce treuil de commande montré séparément par la figure 2 présente un pignon denté 29 participant à la rotation des roues de traction qui tournent sur les fusées 24. Sur l'axe 28 du sup- port de fusée est montée une.pièce en fonte ou levier 30 qui peut pivoter librement sur celui-ci et qui porte lui-même un axe 31 autour duquel peut pivoter une seconde pièce en fonte ou le- vier 32. Ce levier   32   est muni d'un manohe 33 et d'un argot 34 qui coulisse dans une rainure 35 de la pièce en fonte 30. Il porte, en outre, un axe 36 sur lequel un engrenage 37 tourne li- brement. La pièce en fonte 30 porte un tourillon 38 sur lequel pivote librement un levier à deux branches 39 et 40. 



   La branche 40 est guidée par un ergot 41 dans une rai- nure 42 prévue dans le levier 32, tandis que la branche 39 por- te un pignon denté 43 qui tourne librement sur son axe 44. 



   Dans la pièce en fonte 30, une ouverture de forme appro- priée est prévue pour permettre le mouvement des organes 36, 39 et 40. La pièce en fonte 30 porte en outre un bras 45 pourvu d'une coulisse 46 dans laquelle sa déplace un ergot 47 fixé sur un levier 48 servant à la commande des socs pour leur soulève- ment ou leur abaissement (voir figure I). 



   L'arbre de commande 3 des distributeurs porte deux en- grenages 49 et 50 dont l'un 49 peut être mis en prise, soit avec 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 l'engrenage 37, soit avec le pignon denté 43 pour obtenir ain- si les deux sens de   rotation.   



   L'arbre à palettes 7 portant les palettes 8 destinées à remuer les semences de la façon ordinaire connue possède une roue dentée 51 qui engraîne avec l'engrenage 50 de l'ar- bre de distribution 3. 



   Les vannes de distribution 4 et les palettes 8 étant misés en mouvement par le treuil, le débit des graines est réglé par des registres 52 (figures I et 3) à ressorts à lame 53, ces registres sont commandés par des ergots 54 fixés sur un arbre de commande   55:, dont   la poignée de commande, d'un sys- tème spécial, se compose d'un levier 56, calé sur l'arbre 55, tout en étant guidé par un coulisseau   57.   A cet effet, le le- vier 56 porte sur une tige filetée 58 passant dans la coulis- se 57, formée dans un support fixé sur le réservoir à graines, un écrou 59 engagé dans une ouverture 60 d'une poignée 61 de commande.

   Cette ouverture présente comme largeur, celle de 1' éorou, et possède dans 10 sens de l'axe de la poignée un espa- ce ouvert suffisamment étendu pour que l'écrou puisse y glis- ser sur une certaine distance. Cet écrou est maintenu dans l'ouverture par une rondelle de diamètre plus grand que la largeur de l'ouverture. Cette rondelle n'est pas figurée sur le dessin pour la clarté de la figure. 



   La poignée 61 possède à sa partie inférieure une peti- te fourche 62 qui prend sur un ergot 63 fixé sur le levier 56. 



  La fixation de la poignée dans la position désirée correspon- dant au réglage désiré pour les registres 52, se fait en déga- geant par une traction sur la poignée, la fourche 62 de son ergot 63. Par cette fraction en effet, les faces de l'écrou 59 glissent le long des plus grands côtés de l'ouverture de la poignée 61. 



   La fourche 62 étant libérée de son ergot 63, la tige filetée b8 peut servir d'axe de rotation à la poignée 61. En opérant une rotation de la poignée, l'écrou 59 prisonnier 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tourne également sur la tige filetée 58 ce qui provoque son ser- rage contre la coulisse 57 et immobilise la poignée de comman- de. 



   La machine étant arrêtée, les vannes de distribution 4 sont remplacées par des vannes obturatrices 64 comme le montre la figure 3. Ues vannes sont montées sur le même arbre que les vannes distributrices et entre celles-ci et sont amenées dans leur position d'action par un déplacement axial de l'arbre 3 sur lequel elles sont montées avec les vannes 4. 



   Elles sont folles sur cet arbre et sont guidées dans l'intervalle entre deux boîtes de distribution par des glissiè- res (non représentées) dans lesquelles coulissent des oreilles 65 et 66 (figure 3). La commande de l'arbre 3 pour réaliser le déplacement axial ci-dessus indiqué de ces vannes, se fait au moyen d'un levier 67 basé sur le même principe que le levier de commande 56 des registres de réglage. 



   Ce levier 67 pivote autour d'un axe 68 fixé sur une des parois du réservoir à graines. Une des extrémités de ce levier est terminée en forme de flèche 69 qui peut ce déplacer sur un secteur gradué 70. L'autre extrémité 71 est engagée dans une rainure formée de deux bagues 72 fixées sur l'arbre de oomman- de 3 des vannes distributrices 4. 



   Ce levier 67 porte une tige filetée 73 qui passe au tra- vers d'une coulisse 74 fixée sur la paroi du réservoir à grai- nes. Un écrou 75 maintenu par une rondelle 76 est engagé dans une ouverture 77 d'un manche   78.   La largeur de cette ouverture est celle de l'écrou et sa longueur plus grande que la largeur de l'écrou afin que celui-ci puisse se déplacer dans l'ouvertu- re du manche. 



   Ce manche 78 possède à sa partie inférieure une petite fourche 79 qui prend sur un ergot 80 fixé sur le levier   67.   



   La fixation du levier 67 dans la position désirée pour le   débitldes   graines au travers des vannes dis   ributrices   se fait en   dégageant ,par   une traction sur le   manche   78, la fourche 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 79 de l'ergot 80. Par cette traction, le marche 78 glisse le long des faces latérales de l'écrou 75 prisonnier dans l'ouverture 77 du manche   78.   



   La fourche 79 étant ainsi libérée de son ergot 80, la tige filetée 73 peut servir d'axe de rotation au manche 78. En opérant une rotation de ce manche autour de la tige filetée 73 prise comme axe de rotation, l'écrou 75 prisonnier dans   l'ouver-   ture 77 du manche 78, tourne également sur la tige filetée 73, ce qui provoque son serrage et par conséquent celui du levier 67 contre la coulisse 74 et par conséquent fixe celui-ci dans la position désirée. 



   Le mouvement oscillant du levier 67 provoque par l'ac- tion de la partie inférieure 71 sur les bagues 72, un déplcement axial de l'arbre de commande 3 des vannes distributrices qui a pour effet d'introduire plus ou moins les vannes distributrices 4 dans les boîtes de distribution 2, ou de présenter les vannes obturatrices 64 à   l'arrêt.   



   Pour faciliter l'arrivée des graines du réservoir I dans les boîtes de distribution 2, des blochets de séparation 81 (figures 10, II et 12) sont placés à l'intérieur du réservoir I. 



  Ces blochets de séparation 81 présentent sur les faces latéra- les des tiges filetées 82 venues de fonte avec las blochets et destinées à être introduites dans des ouvertures correspondantes des parois du réservoir à graines I de manière à fixer las blo- ohets à l'aide d'écrous 83. 



   Sur la face inférieure des blochets de séparation des tiges filetées 84 également venues de fonte avec les blochets sont destinées à recevoir les boîtes de distribution. 



   La face supérieure des   blochets   de séparation est tail- lée en biseau et présente de cette façon deux faces inclinées 85 et 86. 



   Ces blochets 81 sont placés dans le fond du réservoir à graines I et   tonnent   le fond de celui-ci de telle sorte que la face 85 d'un blochet avec la face 86 du blochet voisin forme 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 avec les parois latérales du réservoir à graines une trémie d'entrée pour les boîtes de distribution 2 qui sont fixées en- tre deux blochets de séparation. 



   Dans la machine à semer ainsi construite les vannes de distribution et les palettes sont mises en mouvement par le treuil de la faon suivante. 



   La machine à semer étant arrivée à pied d'oeuvre, les socs de distribution sont abaissés au moyen du levier 48 en dé- plaçant celui-ci dans le sens de la flèche 87 (figures I et 2). 



  Ce mouvement a pour effet d'imprimer une rotation partielle à la pièce en fonte 30 autour de l'axe 28 dans le sens de la flè- che 88 ce qui a pour résultat de mettre l'engrenage 37 en con- tact avec les engrenages 49 et 29 et d'effectuer par ce fait lors de la rotation des roues du véhicule, la commande de l'ar- bre 3 des vannes de distribution 4 dans le sens de la flèche 89. 



   L'inversion du sens de rotation des vannes de distribu- tion 4 s'obtient en imprimant au manche 33 une poussée dans le sans de la flèche 90. Cette poussée provoque l'entraînement de l'axe de rotation 36 de l'engrenage 37. Cet engrenage 37 s'é- loigne de l'engrenage 49 tout en restant en contact avec le pi- gnon denté 29. Mais par suite du déplacement du levier osoil- lant 32 le levier à deux branches   9   et 40 sous l'action de la coulisse 42, se déplace dans la sens de la flèche 91 et le pi- gnon 43 est abaissé et se met en prise avec l'engrenage 37 et le pignon 49. L'engrenage 43 sert ainsi d'inverseur du sens de rotation du pignon 49, qui libéré de l'action de l'engrenage 37 tourne dans le sens de la flèche 92 inverse du sens de la flè- che 89. 



   Le treuil est agencé de telle sorte que le soulèvement des socs da distribution au moyen du levier 48 a pour effet de débrayer là mécanisme de commande et d'arrêter par conséquent l'arrivée des graines. 



   Ce débrayage s'obtient par un mouvement du levier 48 dans le sens de la flèche 93 (figure 2). Par l'intermédiaire du 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 bras 45, actionné par l'ergot 47, l'ensemble des pièces en fonte tourne autour de l'axe 28 et l'engrenage 37 se libère complètement du pignon 29 et du pignon 49. 



   Les arbres de commande 3 et 7 ne sont plus actionnés de cette façon par la rotation des roues du véhicule.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements made to sowing machines.



   The object of this invention is improvements made to sowing machines and more particularly to so-called "all-seed" machines in which use is made of a reservoir mounted on a frame provided with wheels, distribution boxes. rotary distributor valves, telescopic flow tubes and seed distribution soos.



   Its main purpose is to mechanically ensure the change of rotation of the distributor valves which must turn either in one direction or in the opposite direction, depending on whether the seeds to be sown have a small diameter or a large diameter.



   Subsidiarily, its aim is to improve the

 <Desc / Clms Page number 2>

   @ construction of various elements forming part of the machine and in particular distribution boxes, separation blocks mounted in the seed hopper, telescopic tubes, guides, distribution soos and the mounting support for the rockets. machine axle.



   For this purpose it is characterized in the main order by the fact that the rotational movement of the wheels of the vehicle communicates, by means of gears, a rotational movement to the distribution valves as well as to the pallets of the tank, this movement being able to be reversed according to the circumstances, by the simple play of a lever, having the effect of interposing, by its operation, a pinion for reversing the direction of rotation in the gear drive.



   In the practical embodiment of the invention, a pinion participating in the rotation of the wheels of the machine, drives a toothed wheel rotating freely on a journal of an oscillating lever carried by a cast iron part, the position of which is controlled by the lever d 'lowering of the coulters, and this toothed wheel is engaged, depending on the position given to the oscillating lever, either with the control pinion and with a pinion mounted on the axis of the distributor valves, or with the control pinion and with a auxiliary toothed wheel carried by a second oscillating lever on the cast iron part and whose position is itself controlled by the first oscillating lever, this auxiliary toothed wheel transmits in this case an inverse rotational movement to the pinion mounted on the axle distribution valves.



   Subsidiarily, the invention is further characterized by the various construction and embodiment details which will be indicated below:
In the attached drawings:
Figure I gives schematically in elevation and partial section the overall arrangement of the essential elements of a machine built according to the invention.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figure 2 is a schematic side elevational view of the control mechanism of the dispensing valves.



   The figure shows an enlarged cross section of the distribution box showing one of the distribution valves in its closed position.



   Figure 4 gives a front view and Figure 5 a sectional view of the control lever of the position of the dispensing valves.



   Figure 6 is a side elevational view of a similar control lever used for adjusting the position of the registers cooperating with the dispensing valves.



   FIG. 7 shows in vertical section an arrangement of telescopic pipes extending from the distribution box to the distributor coulters.



   Figure 8 and Figure 9 are two detail views showing the special shape of the upper and lower elements of the telescopic tubes arranged at the side ends of the machine.



   Figures 10, II and 12 are vertical sectional, plan and cross-sectional views of the separation blocks placed between the distribution boxes.



   Figures 13 and 14 show in section and in plan a clip serving as a guide for the soos.



   Figures 15 and 16 show a side elevational view and a plan view of a distribution share.



   Figure 17 is a plan view analogous to Figure 15 showing the suitable arrangement for the coulters mounted at the lateral ends of the machine.



   Figure 18 shows a front elevational view of an axle knuckle.



   Figure 19 is a side elevational view of the support of this rocket.



    In figure I which shows the relative arrangement of the essential parts of a machine built according to the invention,

 <Desc / Clms Page number 4>

 1 designates a seed tank under which distribution boxes 2 made in a single piece and placed one beside the other, are crossed by a shaft 3 carrying distribution valves 4. These distribution valves 4 deliver the seeds either through passage 5 or through passage 6 depending on the direction of rotation imparted to the control shaft 3. Inside the reservoir I, a second shaft 7 parallel to the control shaft 3 , is provided with agitator vanes 8 and is controlled at the same time as the shaft 3.



   The lower orifices 9 of the distribution boxes open into the telescopic tubes 10 provided, as shown in FIG. 7, with crimped copper rings II and having funnels 12 at the upper part which receive the seeds leaving the distribution box. . These funnels are arranged in the axis of the telescopic tubes placed on the width of the machine or, as shown in FIG. 8, form a certain angle with this axis for the tubes placed at the lateral ends of the machine. The lower part of the telescopic tubes is fixed in ball joints 13 during the casting thereof.

   These ball joints, composed of two indivisible parts 14 and 15, are placed in the axis of the telescopic tubes 10 or form with this axis a certain angle as shown in FIG. 9 for the tubes placed at the lateral ends of the machine. They are fixed by their lower part in notches 16 of the distribution coulters 17 (FIGS. 15 and 16) using projecting parts 18 provided with holes 19 for their pinning. The position of these notches 16 also varies depending on the position of the coulters relative to the machine. It is axial, as shown in figure 16 for the ordinary coulters and lateral (right or left) as shown in figure 17 for the side coulters, ie mounted at the lateral ends of the machine.



   These coulters 17 are supported by coulter supports 20 fitted with an internal long bearing guide 21 (see figure 1 and figures 13-14) intended to prevent any movement in the event of

 <Desc / Clms Page number 5>

 loosening, these supports are fixed by means of claws and bolts 22 on a cross member 23 of the sowing machine.



   The spindles 24 of the wheels of the vehicle as shown in figure 18 come in one piece each with a mounting bracket 25. In the extension of the knuckle 24 and on the other side of the mounting bracket 25 , the support forms an elongated protruding portion 26 which is intended to be fitted into an iron U27 which constitutes the main cross member of the frame. This protruding part is also made in one piece with the rocket and the mounting bracket. The latter carries, on the other hand, a shaft end 28 made of cast iron with the support and intended to receive one of the elements of the control winch.



   This control winch shown separately in FIG. 2 has a toothed pinion 29 participating in the rotation of the traction wheels which turn on the spindles 24. On the axis 28 of the spindle support is mounted a cast iron part or lever. 30 which can pivot freely on the latter and which itself carries an axis 31 around which a second cast iron part or lever 32 can pivot. This lever 32 is provided with a handle 33 and a slang 34 which slides in a groove 35 of the cast iron part 30. It also carries an axis 36 on which a gear 37 turns freely. The cast iron part 30 carries a journal 38 on which freely pivots a lever with two branches 39 and 40.



   The branch 40 is guided by a lug 41 in a groove 42 provided in the lever 32, while the branch 39 carries a toothed pinion 43 which rotates freely on its axis 44.



   In the cast iron part 30, a suitably shaped opening is provided to allow the movement of the members 36, 39 and 40. The cast iron part 30 further carries an arm 45 provided with a slide 46 in which its displaces a lug 47 fixed to a lever 48 used to control the coulters for raising or lowering them (see figure I).



   The control shaft 3 of the distributors carries two gears 49 and 50, one of which 49 can be engaged, either with

 <Desc / Clms Page number 6>

 the gear 37, or with the toothed pinion 43 to thus obtain the two directions of rotation.



   The paddle shaft 7 carrying the paddles 8 intended to stir the seeds in the ordinary known manner has a toothed wheel 51 which engages with the gear 50 of the distribution shaft 3.



   The distribution valves 4 and the pallets 8 being set in motion by the winch, the seed flow is regulated by registers 52 (Figures I and 3) with leaf springs 53, these registers are controlled by lugs 54 fixed on a control shaft 55 :, of which the control handle, of a special system, consists of a lever 56, wedged on the shaft 55, while being guided by a slide 57. For this purpose, the - Vier 56 carries on a threaded rod 58 passing through the slide 57, formed in a support fixed to the seed container, a nut 59 engaged in an opening 60 of a control handle 61.

   This opening has the width of the hole and has in the direction of the axis of the handle an open space sufficiently large for the nut to slide therein a certain distance. This nut is held in the opening by a washer with a diameter greater than the width of the opening. This washer is not shown in the drawing for clarity of the figure.



   The handle 61 has at its lower part a small fork 62 which takes on a lug 63 fixed on the lever 56.



  Fixing the handle in the desired position corresponding to the desired setting for the registers 52, is done by pulling the fork 62 out of its lug 63 by pulling the handle. By this fraction, in fact, the sides of the handle. nut 59 slide along the longest sides of handle opening 61.



   The fork 62 being released from its lug 63, the threaded rod b8 can serve as an axis of rotation for the handle 61. By rotating the handle, the nut 59 trapped

 <Desc / Clms Page number 7>

 also turns on the threaded rod 58 which causes it to be clamped against the slide 57 and immobilizes the control handle.



   With the machine stopped, the distribution valves 4 are replaced by shut-off valves 64 as shown in figure 3. The valves are mounted on the same shaft as the distribution valves and between them and are brought into their operating position. by an axial displacement of the shaft 3 on which they are mounted with the valves 4.



   They are crazy on this shaft and are guided in the interval between two distribution boxes by slides (not shown) in which lugs 65 and 66 slide (FIG. 3). The control of the shaft 3 to achieve the above-indicated axial displacement of these valves is done by means of a lever 67 based on the same principle as the control lever 56 of the adjustment registers.



   This lever 67 pivots about an axis 68 fixed on one of the walls of the seed tank. One end of this lever is terminated in the shape of an arrow 69 which can move over a graduated sector 70. The other end 71 is engaged in a groove formed by two rings 72 fixed to the control shaft 3 of the valves. vending machines 4.



   This lever 67 carries a threaded rod 73 which passes through a slide 74 fixed to the wall of the bean container. A nut 75 held by a washer 76 is engaged in an opening 77 of a handle 78. The width of this opening is that of the nut and its length greater than the width of the nut so that the latter can fit. move into the opening of the handle.



   This handle 78 has at its lower part a small fork 79 which takes on a lug 80 fixed on the lever 67.



   The fixing of the lever 67 in the desired position for the flow of seeds through the distributing valves is done by releasing, by pulling on the handle 78, the fork.

 <Desc / Clms Page number 8>

 79 of the lug 80. By this traction, the step 78 slides along the side faces of the nut 75 trapped in the opening 77 of the handle 78.



   The fork 79 thus being released from its lug 80, the threaded rod 73 can serve as an axis of rotation for the handle 78. By rotating this handle around the threaded rod 73 taken as the axis of rotation, the nut 75 is trapped in the opening 77 of the handle 78, also turns on the threaded rod 73, which causes its clamping and consequently that of the lever 67 against the slide 74 and consequently fixes the latter in the desired position.



   The oscillating movement of the lever 67 causes, by the action of the lower part 71 on the rings 72, an axial displacement of the control shaft 3 of the distributor valves which has the effect of introducing more or less the distributor valves 4. in the distribution boxes 2, or to have the shut-off valves 64 stopped.



   To facilitate the arrival of seeds from reservoir I into distribution boxes 2, separation blocks 81 (Figures 10, II and 12) are placed inside reservoir I.



  These separation blocks 81 have on the lateral faces of the threaded rods 82 made of cast iron with the blocks and intended to be introduced into the corresponding openings in the walls of the seed tank I so as to fix the blocks using of nuts 83.



   On the underside of the separating blocks of the threaded rods 84, also cast iron with the blocks, are intended to receive the distribution boxes.



   The upper face of the separation blocks is bevelled and thus has two inclined faces 85 and 86.



   These blocks 81 are placed in the bottom of the seed tank I and thunder the bottom of the latter so that the face 85 of a block with the face 86 of the neighboring block forms

 <Desc / Clms Page number 9>

 with the side walls of the seed hopper an inlet hopper for the distribution boxes 2 which are fixed between two separation blocks.



   In the sowing machine thus constructed, the distribution valves and the pallets are set in motion by the winch in the following way.



   The sowing machine having arrived at work, the distribution coulters are lowered by means of the lever 48, moving the latter in the direction of arrow 87 (Figures I and 2).



  This movement has the effect of imparting a partial rotation to the cast iron part 30 about the axis 28 in the direction of the arrow 88 which results in putting the gear 37 in contact with the gears. 49 and 29 and thereby effect, when the wheels of the vehicle are turning, the control of the shaft 3 of the distribution valves 4 in the direction of arrow 89.



   The reversal of the direction of rotation of the distribution valves 4 is obtained by imparting to the handle 33 a thrust in the without of the arrow 90. This thrust causes the drive of the axis of rotation 36 of the gear 37. This gear 37 moves away from the gear 49 while remaining in contact with the toothed pinion 29. But as a result of the movement of the lever 32 oscillating the lever with two branches 9 and 40 under the action of the slide 42, moves in the direction of the arrow 91 and the pinion 43 is lowered and engages the gear 37 and the pinion 49. The gear 43 thus serves as a reverser of the direction of rotation of pinion 49, which released from the action of gear 37 rotates in the direction of arrow 92 opposite to the direction of arrow 89.



   The winch is arranged so that the lifting of the distribution coulters by means of the lever 48 has the effect of disengaging the control mechanism and consequently of stopping the arrival of the seeds.



   This disengagement is obtained by a movement of the lever 48 in the direction of arrow 93 (FIG. 2). Via

 <Desc / Clms Page number 10>

 arm 45, actuated by lug 47, all of the cast iron parts rotate around axis 28 and gear 37 is completely released from pinion 29 and pinion 49.



   The control shafts 3 and 7 are no longer actuated in this way by the rotation of the wheels of the vehicle.

 

Claims (1)

RESUME: I)- Une machine à semer dans laquelle il est fait usa- ge d'un réservoir à graines à palettes, monté sur un chassis muni de roues, de boîtes de distribution à vannes rotatives distributrices, de tubes télescopiques d'écoulement et de socs de distribution des graines caractérisée en ce que le mouve- ment de rotation des roues du véhicule, communique par l'in- termédiaire d'engrenages un mouvement de rotation aux vannes distributrices ainsi qu'aux palettes du réservoir ce mouve- ment pouvant être inversé suivant les circonstances par le sim ple jeu d'un levier. ABSTRACT: I) - A sowing machine in which use is made of a seed hopper with paddles, mounted on a frame fitted with wheels, distribution boxes with rotary distributing valves, telescopic flow tubes and coulters distribution of seeds characterized in that the rotational movement of the wheels of the vehicle, communicates by means of gears a rotational movement to the distributing valves as well as to the paddles of the reservoir, this movement being able to be reversed depending on the circumstances by the simple play of a lever. 2) - Une machine à semer selon la revendication I, ca- ractérisée par ce fait que le mouvement de rotation des van- nes distributrices et des palettes est oommandé par un pignon participant à la rotation des roues de la machine, qui attaque une roue dentée tournant librement sur un tourillon d'un levier oscillant porté par une pièce en fonte dont la position est com mandée par le levier d'abaissement des socs, cette roue dentée étant mise en prise selon la position donnée au levier oscil- lant, 2) - A sowing machine according to claim I, charac- terized by the fact that the rotational movement of the distributor valves and of the pallets is controlled by a pinion participating in the rotation of the wheels of the machine, which drives a wheel. toothed rotating freely on a journal of an oscillating lever carried by a cast iron part, the position of which is controlled by the coulter lowering lever, this toothed wheel being engaged according to the position given to the oscillating lever, soit avec le pignon de commande et avec un pignon monté sur l'axe des vannes de distribution soit avec le pignon de commande et avec une roue dentée auxiliaire portée par un se- cond levier oscillant sur la pièce en fonte et dont la posi- tion est elle même commandée par le premier levier oscillant cette roue dentée auxiliaire transmettant dans ce cas un mou- vement de rotation inverse au pignon monté sur l'axe des vannes distributrices. <Desc/Clms Page number 11> either with the control pinion and with a pinion mounted on the axis of the distribution valves or with the control pinion and with an auxiliary toothed wheel carried by a second oscillating lever on the cast iron part and whose position This auxiliary toothed wheel is itself controlled by the first oscillating lever, in this case transmitting a reverse rotational movement to the pinion mounted on the axis of the distribution valves. <Desc / Clms Page number 11> , 3)- Une machine à semer selon la revendication I, ca- ractérisée par ce fait que le mécanisme de commande des vannes de distribution et des palettes se débraye automatiquement par le relèvement des socs de distribution. 3) - A sowing machine according to claim I, charac- terized in that the control mechanism of the distribution valves and of the pallets is automatically disengaged by raising the distribution coulters. 4) - Une machine à semer selon les revendications I et 2, caractérisée par ce fait que dans le réservoir à graines, les blochets de séparation sont munis de tàges filetées venues de fonte avec les blochets qui permettent leur fixation dans le fond et les parois latérales du réservoir à graines. b)- Une machine à semer selon les revendications I à 3 caractérisée par ce fait que les boîtes de distribution des graines sont construites d'une seule pièce. 4) - A sowing machine according to claims I and 2, characterized in that in the seed tank, the separation blocks are provided with threaded tàges from cast iron with the blocks which allow their fixing in the bottom and the walls sides of the seed hopper. b) - A sowing machine according to claims I to 3 characterized in that the seed distribution boxes are built in one piece. 6) - Une machine à semer selon les revendications I à 4, caractérisée par ce fait que les vannes de distribution et les vannes obturatrices sont montées sur un même arbre, les vannes obturatrices, étant folles sur l'arbre mais pouvant se déplacer dans des glissières pour être introduites dans les boîtes de distribution. 6) - A sowing machine according to claims I to 4, characterized in that the distribution valves and the shutter valves are mounted on the same shaft, the shutter valves, being crazy on the shaft but being able to move in slides to be inserted into distribution boxes. 7) - Une machine à semer selon les revendications I à 5, caractérisée par ce fait que les tubes télescopiques en cuivre P sont munis de bagues en cuivre serties emêchant complètement leur déboîtage. 7) - A sowing machine according to claims I to 5, characterized in that the telescopic copper tubes P are fitted with crimped copper rings that completely prevent their dislocation. 8) - Une machine à semer selon les revendications I à 6, caractérisée par ce fait que les deux tubes t'élesoopiques ex- térieurs sont désaxés et possèdent un entonnoir et une rotule de forme appropriée au désaxage du tube télesoopique. 8) - A sowing machine according to claims I to 6, characterized in that the two exterior elesoopiques tubes are offset and have a funnel and a ball of shape suitable for the offset of the telesoopic tube. 9)- Une machine à semer selon les revendications I à 8, caractérisée par ce fait que la poignée de réglage des regis- tres, calée sur l'arbre de commande à ergots des registres, est composée d'un levier et d'un manche réunis par une tige filetée fixée sur le levier et par un écrou prisonnier dans une ouver- ture du manche, le manche pouvant être rendu solidaire du le- vier au moyen d'une fourche faisant parti du manche et d'un argot fixé sur la leyier ou pouvant tourner sur la tige filetée <Desc/Clms Page number 12> afin de provoquer la serrage de l'écrou contre une coulisse guide pour la fixation du levier. 9) - A sowing machine according to claims I to 8, characterized in that the register adjustment handle, wedged on the control shaft with lugs of the registers, is composed of a lever and a handle joined by a threaded rod fixed to the lever and by a nut captive in an opening of the handle, the handle being able to be made integral with the lever by means of a fork forming part of the handle and a slang fixed on leyier or rotatable on the threaded rod <Desc / Clms Page number 12> in order to cause the nut to tighten against a guide slide for fixing the lever. 10)- Une machine à semer selon les revendications Ià 9, caractérisée par le fait que la poignée de réglage des vannes de distribution, oscillant autour d'un axe, commande, par son extré- mité, engagée entre des bagues montées sur l'arbre portant les vannes distributrices, le déplacement axial de cet arbre et est composée d'un levier à flèche indicatrice se déplaçant devant un secteur gradué et d'un manche, remis par une tige filetée fixée sur le levier et par un écrou prisonnier dans une ouverture du manche, le manche pouvant être rendu solidaire du levier au moyen d'une petite fourohe faisant partie du manche et d'un ergot fixé sur le levier ou pouvant tourner sur la tige filetée afin de pro- voquer le serrage de l'écrou contre une coulisse guide, pour la fixation du levier. 10) - A sowing machine according to claims I to 9, characterized in that the adjustment handle of the distribution valves, oscillating about an axis, controls, by its end, engaged between rings mounted on the shaft carrying the distribution valves, the axial displacement of this shaft and is composed of a lever with indicator arrow moving in front of a graduated sector and of a handle, put back by a threaded rod fixed on the lever and by a captive nut in a opening of the handle, the handle being able to be made integral with the lever by means of a small fork forming part of the handle and a lug fixed on the lever or being able to turn on the threaded rod in order to cause the nut to tighten against a guide slide, for fixing the lever. II)- Une machine à semer selon les revendications I à 10, caractérisée par ce fait que les socs extérieurs de distribution sont désaxés par rapport à l'axe du conduit d'amenée des graines. II) - A sowing machine according to claims I to 10, characterized in that the outer distribution coulters are offset with respect to the axis of the seed supply duct. 12)- Une machine à semer selon les revendications I à II, caractérisée par ce fait que les guides des socs de distribution ont une très longue portée pour empêcher le déplacement de ceux- ci en cas de desserrage. 12) - A sowing machine according to claims I to II, characterized in that the guides of the distribution coulters have a very long range to prevent the movement of the latter in the event of loosening. 13)- Une machine à semer selon les revendica.tions I à 12, caractérisée par ce fait que les fusées d'essieu du véhicule, le support de fixation et la pièce d'appui de la traverse du chassis sont coulés d'une seule venue, et présentent un bout d'arbre pour la fixation d'une des pièces du treuil, 14)- Une machine à semer, dite à toutes graines, cette machine étant construite et fonctionnant en substance comme dé- crit et représenté par les dessins annexés. 13) - A sowing machine according to revendica.tions I to 12, characterized in that the axle knuckles of the vehicle, the fixing support and the supporting part of the cross member of the frame are cast in one come, and have a shaft end for fixing one of the parts of the winch, 14) - A sowing machine, called all-seed, this machine being constructed and functioning in substance as described and shown in the accompanying drawings. A AT
BE352993D 1928-07-20 1928-07-20 BE352993A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE352993T 1928-07-20

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE352993A true BE352993A (en) 1928-08-31

Family

ID=32831479

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE352993D BE352993A (en) 1928-07-20 1928-07-20

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE352993A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1051896A1 (en) * 1999-05-12 2000-11-15 Deere & Company Drill coulter

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP1051896A1 (en) * 1999-05-12 2000-11-15 Deere & Company Drill coulter
US6209466B1 (en) 1999-05-12 2001-04-03 Deere & Company Two piece seed boot for a seeding machine
AU767505B2 (en) * 1999-05-12 2003-11-13 Deere & Company Two piece seed boot for a seeding machine

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0062770A1 (en) Shaft furnace charging apparatus
FR2569081A1 (en) FERTILIZER SPREADER
FR2505361A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR DIPPING STEEL TUBES
BE352993A (en)
FR2559990A1 (en) GRANULAR OR PULVERULENT MATERIAL SPREADER
FR2502586A1 (en) NOISE DAMPING LABELER AND APPROPRIATE SHOCK ABSORBER
CA2121116A1 (en) Apparatus for quick-changing and latching a side wall between the rolls of a continous casting machine
WO1982000262A1 (en) Bar guiding equipment for an automatic lathe
EP1214259B1 (en) Device for dosage of loose materials
FR2504773A1 (en) IMPROVEMENTS IN GAUGE WHEELS OF AGRICULTURAL MACHINERY
BE364955A (en)
CH444124A (en) Mixer
BE648400A (en)
FR2971389A1 (en) Agricultural machine i.e. rotary head integrated harrow, for use in tractor, has drive wheel axially shifted along transmission direction of transmission unit opposite to right toothed wheel via right toothed intermediate wheel
FR2622900A1 (en) INSTALLATION FOR SEALING PORTEURODE RODS IN BLOCK-SHAPED ANODES
CH437982A (en) Device for adjusting the position of a welding torch with respect to the joint between two tubes to be welded
BE516127A (en)
US1738085A (en) Fertilizer distributor
FR1464093A (en) Improvements to pneumatic type agricultural sprayers
BE355221A (en)
BE331377A (en)
BE538013A (en)
FR2683698A1 (en) Gyroscopic spreader for fertilizer towed by tractor
CH97250A (en) Apparatus for kneading and conching masses of cocoa, chocolate or other similar masses.
BE879037A (en) Glissiere de commande d&#39;un tampon de tundish