BE538013A - - Google Patents

Info

Publication number
BE538013A
BE538013A BE538013DA BE538013A BE 538013 A BE538013 A BE 538013A BE 538013D A BE538013D A BE 538013DA BE 538013 A BE538013 A BE 538013A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
discs
lug
dry
distributor
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE538013A publication Critical patent/BE538013A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01CPLANTING; SOWING; FERTILISING
    • A01C15/00Fertiliser distributors

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Soil Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Sowing (AREA)
  • Fertilizing (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   On épand depuis longtemps des engrais en poudre ou granulés avec des machines qui distribuent à la volée, sur toute leur largeur,les dits en- grais contenus dans un coffre. Ces distributeurs d'engrais sont encore sou- vent dénommés semoirs d'engrais. 



   Dans les distributeurs ou semoirs d'engrais on a parfois placé des graines fines telles que graines de luzerne ou trèfle qui doivent être semées à la volée. 



   Les distributeurs d'engrais aotuellement connus sont divisés en plusieurscatégories : a) Distributeurs à fond mouvant et hérisson. - Ces appareils sont d'un débit précis et régulier pour toutes les matières lorsqu'ils sont neufs, mais après un certain usage, les chaînes du fond mouvant s'allongent et le débit. devient irrégulier. Ce genre d'appareil est difficile à nettoyer et tend   à   être abandonné à cause de son entretien coûteux ; b) Distributeurs à plateaux tournants et hérisson. - Dans ces distributeurs il existe deux vannes mobiles à chaque plateau qui doivent être réglées identiquement pour tous les plateaux ce qui rend difficile à réaliser une précision durable.

   Ces appareils sont d'un entretien difficile et ne peu- vent pas être utilisés pour distribuer des matières humides ; c) Distributeurs à disques échancrés  - Ces appareils comportent sur un arbre des disques échancrés montés obliquement sur cet arbre. Ce sont des appareils simples mais d'une précision et d'une régularité toutes relati- ves qui peuvent varier dans des proportions très importantes selon les matiè- res à distribuer. Ces appareils ne distribuent pas les matières humides et ne distribuent que très irrégulièrement les produits pulvérulents. 



   Tous les appareils connus jusqu'ici ont l'inconvénient de débiter davantage de produits lorsqu'on monte une côte que lorsqu'on la descend car les matières contenues dans le coffre suivent naturellement le mouvement du terrain. 



   La présente invention a pour objet un distributeur pour matières granuleuses ou pulvérulentes qui remédie aux inconvénients des appareils con- nus. Ce distributeur peut servir non seulement à distribuer des engrais et éventuellement à semer à la volée de petites graines, mais peut être pourvu d'entonnoirs à long tube et de coutres creux permettant d'utiliser la machi- ne comme semoir pour tous genres de graines. 



   L'invention est caractérisée par des disques à ergots calés en leur centre sur un arbre perpendiculaire tournant de façon que chaque disque à ergots pénètre partiellement dans un auget cylindrique creusé dans le fond du coffre qui contient les produits à distribuer, les dits augets cylindri- ques étant   poùrvus   latéralement de lumières à ouverture réglable. 



   En variante les disques à ergots peuvent être remplacés par deux cuvettes embouties placées côte à côte mais non jointives et portant sur leur périphérie des ailettes disposées obliquement sur l'axe de rotation de maniè- re que ces ailettes poussent les produits à distribuer vers les ouvertures réglables. 



   Il est encore caractérisée en ce que parallèlement à l'arbre de rotation des disques à ergots tourne un arbre pourvu de palettes inclinées sur la direction de l'arbre de manière à pousser les produits à distribuer vers les augets cylindriques dans lesquels tournent les disques à ergots. 



   Suivant un mode préféré de l'invention les flancs des disques à ergots passent contre les lumières latérales des augets et l'ouverture de ces lumières se règle en relevant ou abaissant l'arbre de rotation des dits   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 disques à ergots. 



   Suivant encore un autre mode préféré de réalisation de l'invention l'arbre à disques à ergots et l'arbre à palettes sont portés par des balan- ciers communs qu'on peut faire osciller sur un axe de manière que lorsqu'on remonte l'arbre des disques à ergots; pour dégager davantage les lumières des augets, on abaisse l'arbre à palettes qui refoulent ainsi davantage de matières à distribuer vers les augets. 



   Une autre caractéristique de l'invention consiste à fixer les balanciers supports d'arbres sur des flasques qui peuvent pivoter sous l'ac- tion d'un système de leviers dont l'extrêmité de l'un se déplace et peut être calée sur un secteur gradué conventionnellement. 



   Les dessins annexés montrent schématiquement, à titre d'exemple non limitatif, une forme de réalisation de l'invention. 



   La figure 1 est une vue en bout du coffre avec indication des dif- férents éléments de manoeuvre du réglage de la distribution et de l'embraya- ge de ces organes de distributiono 
La figure 2 représente en plan dU'extrémité du coffre avec les dif- férents organes de distribution et leur commande par la roue motrice non re- présentée. 



   La figure 3 est une coupe partielle transversale du coffre mon- trant la position reciproque des organes de distribution. 



   La figure 4 est une vue en élévation d'une partie des organes de distribution. 



   Le semoir comporte un coffre 1 de section rectangulaire et d'une longueur égale à la largeur de travail adoptée par l'exploitant agricole ; cette largeur peut varier de deux mètres à quatre mètres et même davantage. 



  Ce coffre est fermé à sa base par un plan horizontal 2 dans lequel sont pra- tiqués, à espacements réguliers, des augets cylindriques 3 parallèles et de même axe. Les flancs de ces augets sont pourvus d'ouvertures 4 et 5 circulai- res ayant leur centre sur l'axe commun des augets. Comme visible à la figu- re 3 les ouvertures 4 et 5 sont de même surface mais sont décalées l'une par rapport à l'autre de manière à régulariser la répartition des produits à dis-   tribuer .    



   Dans chaque auget s'encastre un disque 6 pourvu d'ergots cylindri- ques 7 fixés dans la direction des rayons. 



   Ces disques 6 sont calés en leur centre sur un arbre 8 sui repose aux extrémités (et à l'intérieur du coffre si nécessiare) dans des paliers constitués par des échancrures 9 réalisées dans des pièces 10 qui sont égale- ment pourvues d'une autre échancrure 11 formant palier dans laquelle repose un arbre 12 pourvu de palettes 13 et 14 inclinées sur la direction de l'arbre de manière que lorsque cet arbre tourne dans le sens indiqué par la flèche, ses palettes poussent les produits à distribuer vers les augets cylindriques 3 dans lesquels tournent les disques 6 à ergots 7. 



   Comme visible aux dessins, et en particulier aux figures 2 et 4, les flancs des disques à ergots passent contre les lumières latérales des au- gets de manière qu'en déplaçant sensiblement verticalement l'arbre 8 des dis- ques à ergots, on dégage plus ou moins les lumières 4 et 5. C'est ainsi que dans l'exemple représenté à la figure 3 les lumières ne sont dégagées que sur une mince fente 15 entre le bas des ouvertures 4 et 5 et le bas des dis- ques 6. 



   Pour pouvoir régler cette fente 15 en déplaçant l'arbre 8, les pièces 10 sont constituées en forme de balancier pouvant osciller autour d'un 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 point central 16 et, dans ce but, cet axe 16 d'oscillation correspond au cen- tre du plateau circulaire 17 sur lequel est fixé le balancier 10. Ce plateau circulaire 17 est pourvu d'un téton 18 sur lequel tourillonnne une bielle 19 dont l'autre extrémité tourillonne en 20 sur un levier 21 calé sur un arbre 
22 qui court le long du coffre 1 pour commander un dispositif analogue prévu à l'autre extrémité du coffre et, éventuellement en un ou deux points inter- médiaires du coffre si la longuer de ce dernier l'exige. Sur l'arbre 22 est calé un levier 23 pourvu d'une poignée de manoeuvre 24.

   Ce levier 23 se dé- place devant un secteur gradué 25 et comporte un dispositif à pinces connu 
26 permettant par un écrou 27 de fixer la position du levier 23 sur le sec- teur   graduêo   En manoeuvrant ce levier 23 devant le secteur gradué   convention-   nellement on fait tourner le plateau 17 avec le balancier 10 et on peut ain- si régler la largeur de la fente 15 et, par suite, le débit des matières à distribuer. 



   L'arbre 8 est entraîné, suivant un procédé connu, par la roue mo- trice du distributeur ou   semoir, qui   est en même temps roue porteuse. 



   Cette roue porteuse (non représentée) est fixée par un procédé connu sur un plateau 28 solidaire d'un manchon 29 qui tourne sur la fusée fi- xe 30 constituant essieu partiel. 



   Cette fusée 30 est fixée par tout moyen connu, écrou 31 par exem- ple, dans un support approprié 32 qui comporte avantageusement plusieurs trous tel que 33, pour permettre de relever ou déplacer le coffre par rapport au   sol .    



   Sur le manchon 29 est fixé un pignon denté 34 qui   engrêne   sur un autre pignon denté 35 fixé sur un manchon 36 qui porte un autre pignon denté 37 qui engrène sur un pignon denté 38 solidarisé à l'arbre 8 par l'intermé- diaire d'un flasque à ergots 39 fixé sur cet arbre 8 par l'intermédiaire d'u- ne pièce 40 goupillée sur le dit arbre 8. 



   Le manchon 36 tourne sur un axe 41 fixé sur le bras intermédiaire 42 solidaire d'un manchon 43 qui peut tourner sur la fusée 30. 



   Sur le bras intermédiaire 42 est articulée une biellette 44 qui est articulée suivant un procédé connu sur un levier coudé 45 dont la tige court le long du coffre 1. Par l'intermédiaire de ce levier 45, qui peut prendre la position représentée en pointillés à la figure 1, on relève l'axe intermédiaire 41 et on débraie l'arbre 8. Cette manoeuvre s'exécute lorsqu'on veut arrêter la distribution d'engrais ou de graines. 



   Par un jeu de pignons dentés (non représentés aux dessins) l'arbre 8 entraîne l'arbre 12 sur lequel sont fixées par boulons 46 des pièces de tô- le repliées et tordues qui doivent constituer des palettes 13 et 14 inclinées pour pousser les matières à distribuer vers les augets 3. Ces palettes sont destinées en même temps à empêcher l'agglomération en forme de voûte des ma- tières à distribuer.. 



   On conçoit que par le jeu des palettes, qui poussent les matières vers les augets, et l'entrée successive des ergots 7 dans ces augets, les ma- tières à distribuer sortiront par les fentes 15. La sortie par ces fentes est d'ailleurs facilitée par le décalage des ouvertures 4 et 5, comme indiqué plus haut. 



   Les pignons 34, 35 sont interchangeables, de même que le train de pignons   37,   38 ce qui permet d'augmenter et de régler la vitesse de rotation de l'arbre 8 et de l'arbre 12. En agissant sur la poignée 24 du levier 23 on peut faire varier la hauteur de l'arbre 8 et par suite la largeur de la fen- te 15, on peut ainsi régler le débit des matières à distribuer. Naturellement suivant la longueur du coffre on peut, soit rendre solidaire les deux arbres 8 et 12, soit commander l'arbre 8 par une roue porteuse et motrice et comman- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 der l'arbre 12 par l'autre roue porteuse qui devient motrice pour cet arbre. 



   Ce distributeur peut naturellement être utilisé pour semer à la volée de petites graines mais on conçoit qu'en plaçant sous les augets des entonnoirs pourvus d'un long tube terminé par un coutre creux on pourrait utiliser ce distributeur pour aménager la machine comme semoir pour tous gen- res de graineso 
Il va sans dire que les formes, détails, matières premières et dis- positions diverses peuvent varier sans sortir du cadre de la présente inven- tion. En particulier, les egorts 7,représentés cylindriques aux dessins, peu- vent être prismatiques ou même   remplaces  par des ailettes inclinées par rap- port à la direction de l'arbre 12. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Distributeur pour matières pulvérulentes ou granuleuses sèches ou humides pouvant servir non seulement à distribuer des engrais et éventuel- lement à semer à la volée de petites graines, mais pouvant être pourvu d'en- tonnoirs à long tube et de coutres creux permettant d'utiliser la machine com- me semoir pour tous genres de graines, caractérisé par des disques à ergots calés en leur centre sur un arbre perpendiculaire tournant de façon que cha- que disque à ergots pénètre partiellement dans un auget cylindrique creusé dans le fond du coffre qui contient les produits à distribuer, les dits au- gets cylindriques étant pourvus latéralement de lumières à ouverture régla-   ble.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   For a long time now, powder or granular fertilizers have been applied with machines which distribute the so-called fertilizers contained in a box on the fly over their entire width. These fertilizer distributors are still often referred to as fertilizer seeders.



   Sometimes fine seeds such as alfalfa or clover seeds have been placed in the fertilizer distributors or seeders, which must be broadcast.



   The widely known fertilizer distributors are divided into several categories: a) Moving floor and hedgehog distributors. - These devices are of a precise and regular flow for all the materials when they are new, but after a certain use, the chains of the moving floor lengthen and the flow. becomes irregular. This kind of device is difficult to clean and tends to be abandoned because of its expensive maintenance; b) Distributors with rotating plates and hedgehog. - In these distributors there are two movable valves on each plate which must be set identically for all the plates which makes it difficult to achieve lasting precision.

   These devices are difficult to maintain and cannot be used to dispense wet materials; c) Scalloped disc distributors - These devices have on a shaft scalloped discs mounted obliquely on this shaft. They are simple devices, but with relative precision and regularity which can vary in very large proportions depending on the materials to be dispensed. These devices do not distribute wet materials and only distribute powdery products very irregularly.



   All the devices known hitherto have the drawback of delivering more products when climbing a hill than when descending it because the materials contained in the trunk naturally follow the movement of the ground.



   The present invention relates to a dispenser for granular or pulverulent materials which overcomes the drawbacks of known apparatus. This distributor can be used not only to distribute fertilizer and possibly to broadcast small seeds, but can be provided with long tube funnels and hollow coulters allowing the machine to be used as a seeder for all kinds of seeds. .



   The invention is characterized by discs with lugs wedged at their center on a perpendicular shaft rotating so that each disc with lugs partially penetrates into a cylindrical bucket hollowed out in the bottom of the box which contains the products to be distributed, the so-called cylindrical buckets. which are laterally provided with lights with adjustable opening.



   As a variant, the lug discs can be replaced by two deep-drawn cups placed side by side but not contiguous and bearing on their periphery fins disposed obliquely on the axis of rotation so that these fins push the products to be dispensed towards the openings. adjustable.



   It is further characterized in that parallel to the shaft of rotation of the lug discs rotates a shaft provided with vanes inclined in the direction of the shaft so as to push the products to be distributed towards the cylindrical buckets in which the discs rotate. lugs.



   According to a preferred embodiment of the invention, the flanks of the lug discs pass against the lateral openings of the buckets and the opening of these openings is adjusted by raising or lowering the rotation shaft of said @

 <Desc / Clms Page number 2>

 lug discs.



   According to yet another preferred embodiment of the invention the lug disc shaft and the vane shaft are carried by common balancers which can be made to oscillate on an axis in such a way that when the lug is raised. shaft of lug discs; to clear the lights of the buckets more, the vane shaft is lowered, which pushes more material to be distributed to the buckets.



   Another feature of the invention consists in fixing the shaft support balances on flanges which can pivot under the action of a system of levers, the end of one of which moves and can be wedged on a lever. conventionally graduated sector.



   The appended drawings show schematically, by way of non-limiting example, one embodiment of the invention.



   FIG. 1 is an end view of the box with indication of the various maneuvering elements for adjusting the distribution and the clutch of these distribution members.
FIG. 2 is a plan of the end of the box with the various distribution members and their control by the drive wheel, not shown.



   FIG. 3 is a partial cross section of the box showing the reciprocal position of the distribution members.



   FIG. 4 is an elevational view of part of the distribution members.



   The seeder comprises a box 1 of rectangular section and of a length equal to the working width adopted by the farmer; this width can vary from two meters to four meters and even more.



  This box is closed at its base by a horizontal plane 2 in which are made, at regular intervals, cylindrical buckets 3 parallel and having the same axis. The sides of these buckets are provided with circular openings 4 and 5 having their center on the common axis of the buckets. As visible in FIG. 3, the openings 4 and 5 have the same surface area but are offset with respect to one another so as to regularize the distribution of the products to be distributed.



   In each bucket is embedded a disc 6 provided with cylindrical lugs 7 fixed in the direction of the spokes.



   These discs 6 are wedged in their center on a shaft 8 which rests at the ends (and inside the box if necessary) in bearings constituted by notches 9 made in parts 10 which are also provided with another. notch 11 forming a bearing in which rests a shaft 12 provided with vanes 13 and 14 inclined in the direction of the shaft so that when this shaft rotates in the direction indicated by the arrow, its vanes push the products to be distributed towards the cylindrical buckets 3 in which the discs 6 with lugs 7 rotate.



   As can be seen in the drawings, and in particular in FIGS. 2 and 4, the flanks of the lug discs pass against the lateral openings of the augers so that by moving the shaft 8 of the lug discs substantially vertically, one releases more or less the openings 4 and 5. Thus, in the example shown in FIG. 3, the openings are only released on a thin slit 15 between the bottom of the openings 4 and 5 and the bottom of the discs 6 .



   In order to be able to adjust this slot 15 by moving the shaft 8, the parts 10 are made in the form of a balance that can oscillate around a

 <Desc / Clms Page number 3>

 central point 16 and, for this purpose, this axis 16 of oscillation corresponds to the center of the circular plate 17 on which the balance 10 is fixed. This circular plate 17 is provided with a stud 18 on which a connecting rod 19 is journaled. the other end is journalled at 20 on a lever 21 wedged on a shaft
22 which runs along the trunk 1 to control a similar device provided at the other end of the trunk and, possibly at one or two intermediate points of the trunk if the length of the latter so requires. On the shaft 22 is wedged a lever 23 provided with an operating handle 24.

   This lever 23 moves in front of a graduated sector 25 and comprises a known gripper device.
26 allowing by a nut 27 to fix the position of the lever 23 on the graduated sector By maneuvering this lever 23 in front of the conventionally graduated sector, the plate 17 is rotated with the balance 10 and it is thus possible to adjust the width of the slot 15 and, consequently, the flow rate of the materials to be distributed.



   The shaft 8 is driven, according to a known method, by the drive wheel of the distributor or seed drill, which is at the same time a carrier wheel.



   This carrier wheel (not shown) is fixed by a known method on a plate 28 integral with a sleeve 29 which rotates on the fixed spindle 30 constituting a partial axle.



   This rocket 30 is fixed by any known means, nut 31 for example, in a suitable support 32 which advantageously comprises several holes such as 33, to allow the trunk to be raised or moved relative to the ground.



   On the sleeve 29 is fixed a toothed pinion 34 which meshes with another toothed pinion 35 fixed on a sleeve 36 which carries another toothed pinion 37 which meshes with a toothed pinion 38 secured to the shaft 8 by means of 'a lug flange 39 fixed to this shaft 8 by means of a part 40 pinned to said shaft 8.



   The sleeve 36 rotates on an axis 41 fixed on the intermediate arm 42 integral with a sleeve 43 which can rotate on the spindle 30.



   On the intermediate arm 42 is articulated a link 44 which is articulated according to a known method on an angled lever 45 whose rod runs along the box 1. By means of this lever 45, which can take the position shown in dotted lines at Figure 1, the intermediate axis 41 is raised and the shaft 8 is disengaged. This maneuver is carried out when it is desired to stop the distribution of fertilizer or seeds.



   By a set of toothed gears (not shown in the drawings) the shaft 8 drives the shaft 12 to which are fixed by bolts 46 folded and twisted sheet metal parts which must constitute inclined pallets 13 and 14 to push the materials. to be distributed towards the buckets 3. These pallets are intended at the same time to prevent the conglomeration in the form of an arch of the materials to be distributed.



   It can be seen that by the play of the pallets, which push the materials towards the buckets, and the successive entry of the pins 7 into these buckets, the materials to be distributed will exit through the slots 15. The output through these slots is moreover facilitated by the offset of the openings 4 and 5, as indicated above.



   The pinions 34, 35 are interchangeable, as is the train of pinions 37, 38 which makes it possible to increase and adjust the speed of rotation of the shaft 8 and of the shaft 12. By acting on the handle 24 of the lever 23 it is possible to vary the height of the shaft 8 and consequently the width of the window 15, it is thus possible to adjust the flow rate of the materials to be distributed. Naturally, depending on the length of the box, it is possible either to make the two shafts 8 and 12 integral, or to control the shaft 8 by a carrying and driving wheel and controlled.

 <Desc / Clms Page number 4>

 der the shaft 12 by the other carrier wheel which becomes the driving force for this shaft.



   This distributor can of course be used to broadcast small seeds on the fly, but it is understood that by placing funnels under the buckets provided with a long tube terminated by a hollow coulter, this distributor could be used to fit out the machine as a seeder for all. kinds of seeds
It goes without saying that the shapes, details, raw materials and various arrangements can vary without departing from the scope of the present invention. In particular, the egorts 7, shown cylindrical in the drawings, can be prismatic or even replaced by fins inclined with respect to the direction of the shaft 12.



   CLAIMS.



   1.- Distributor for dry or wet powdery or granular materials which can be used not only to distribute fertilizers and possibly to broadcast small seeds, but which can be provided with long tube funnels and hollow coulters allowing to use the machine as a sowing machine for all kinds of seeds, characterized by discs with lugs wedged in their center on a perpendicular shaft rotating so that each lug disc partially penetrates into a cylindrical bucket hollowed out in the bottom of the chest which contains the products to be dispensed, the said cylindrical augers being laterally provided with lights with adjustable opening.


    

Claims (1)

2.- Distributeur pour matières pulvérulentes ou granuleuses sèches ou humides comme en revendication 1 caractérisé en ce que parallèlement à l'arbre de rotation des disques à ergots tourne un arbre pourvu de palettes inclinées sur la direction de l'arbre de manière à pousser les produits à dis- tribuer vers les augets cylindriques dans lesquels tournent les disques à er- gotso 3.- Distributeur pour matières pulvérulentes ou granuleuses sèches ou humides comme en revendications 1 et 2 dans lequel les flancs des disques à ergots passent contre les lumières latérales des augets et l'ouverture de ces lumières se règle en relevant ou abaissant l'arbre de rotation des dits disques à ergots. 2.- Distributor for dry or wet powdery or granular materials as in claim 1 characterized in that parallel to the rotation shaft of the lug discs rotates a shaft provided with vanes inclined in the direction of the shaft so as to push them. products to be distributed to the cylindrical buckets in which the er-gotso discs turn 3.- Distributor for dry or wet pulverulent or granular materials as in claims 1 and 2 in which the sides of the lug discs pass against the lateral openings of the buckets and the opening of these openings is adjusted by raising or lowering the shaft of rotation of said lug discs. 4.- Distributeur pour matières pulvérulentes ou granuleuses sèches ou humides comme en revendication 1, 2 et 3 dans lequel l'arbre à disques à ergots et l'arbre à palettes sont portés par des balanciers communs qu'on peut faire osciller sur un axe de manière que lorsqu'on remonte l'arbre des disques à ergots, pour dégager davantage les lumières des augets, on abaisse l'arbre à palettes qui refoulent ainsi davantage de matières à distribuer vers les augetso 5.- Distributeur pour matières pulvérulentes ou granuleuses sèches ou humides comme en revendications 1, 2, 3 et 4 dans lequel les balanciers supports d'arbres sont fixés sur des flasques qui peuvent pivoter sous l'ac- tion d'un système de leviers dont l'extrémité de l'un se déplace et peut être calée sur un secteur gradué conventionnellement, 4.- Distributor for dry or wet pulverulent or granular materials as in claim 1, 2 and 3 wherein the lug disc shaft and the paddle shaft are carried by common rockers which can be made to oscillate on an axis so that when the shaft of the lug discs is raised, to free up the slots more clearly, the vane shaft is lowered which thus pushes more material to be distributed towards the buckets. 5.- Distributor for dry or wet pulverulent or granular materials as in claims 1, 2, 3 and 4 in which the shaft support rockers are fixed on flanges which can pivot under the action of a system of levers the end of one of which moves and can be wedged on a conventionally graduated sector, 6.- Distributeur pour matières pulvérulentes ou granuleuses sèches ou humides comme en revendications 1, 2, 3, 4 et 5 dans lequel les ergots des disques à ergots sont cylindriques. 6.- Distributor for dry or wet pulverulent or granular materials as in claims 1, 2, 3, 4 and 5 wherein the lugs of the lug discs are cylindrical. 7.- Distributeur pour matières pulvérulentes sèches ou humides com- me en revendications 1, 2, 3, 4 et 5 dans lequel les ergots des disques à er- gots sont prismatiques. 7.- Dispenser for dry or wet pulverulent materials as in claims 1, 2, 3, 4 and 5 in which the lugs of the lug discs are prismatic. 8.- Distributeur pour matières pulvérulentes ou granuleuses sèches <Desc/Clms Page number 5> ou humides comme en revendications 1, 2, 39 4, et 5 dans lequel les ergots sont remplacés par des ailettes obliques par rapport à l'arbre de rotation des disques. 8.- Dispenser for dry powdery or granular materials <Desc / Clms Page number 5> or wet as in claims 1, 2, 39 4, and 5 in which the lugs are replaced by fins oblique with respect to the rotation shaft of the discs. 9.- Distributeur pour matières pulvérulentes ou granuleuses sè- ches ou humides comme en revendications 1, 2, 3, 4 et 5 dans lequel les dis- ques à ergots sont remplacés par des cuvettes embouties placées côte à côte mais non jointives et portant sur leur périphérie des ailettes disposées obli- quement sur l'axe de rotation de manière que ces ailettes poussent les pro- duits à distribuer vers les ouvertures réglables. 9.- Distributor for dry or wet pulverulent or granular materials as in claims 1, 2, 3, 4 and 5 in which the lug discs are replaced by deep-drawn cups placed side by side but not contiguous and bearing on their periphery of the fins disposed obliquely on the axis of rotation so that these fins push the products to be dispensed towards the adjustable openings.
BE538013D BE538013A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE538013A true BE538013A (en)

Family

ID=168189

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE538013D BE538013A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE538013A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2488769A1 (en) MONOGRAIN SEMOLOR DISPENSER WITH LOW PRESSURE
FR2547984A1 (en) APPLICATOR OF GRAIN MATERIAL
FR2464017A1 (en) PRECISION SIETING
FR2569081A1 (en) FERTILIZER SPREADER
FR2565764A1 (en) GRANULAR OR PULVERULENT MATERIAL SPREADER
EP3549420A1 (en) Agricultural product burying unit and agricultural machine including such a unit
FR2559991A1 (en) DEVICE FOR SPREADING A GRANULAR AND / OR POWDERY PRODUCT
CA1144198A (en) Modular powder spreading apparatus
EP0225836B2 (en) Stirrer for distributing loose material by gravity
BE538013A (en)
FR2618042A1 (en) DEVICE FOR SPREADING GRANULAR OR POWDERY MATERIAL
FR2513066A1 (en) SEED SEEDER IN PACKETS
FR2536947A1 (en)
FR2555856A1 (en) DEVICE FOR SPREADING GRANULAR MATERIAL SUCH AS INGESTED, HERBICIDES, SEEDS, GRAVIERS
FR2697128A1 (en) Rotative Harrow.
FR2617368A1 (en) DEVICE FOR SPREADING GRANULAR AND / OR PULVERULENT MATERIAL
FR2534769A1 (en) MACHINE FOR WORKING THE SOIL WITH REMOVABLE TEETH
BE457179A (en)
BE480800A (en)
BE552982A (en)
BE694678A (en)
FR2762751A1 (en) Centrifugal scattering device for fertiliser
FR2641935A1 (en) Spreader for granular or powdered material
US359669A (en) Half to george e
FR2683698A1 (en) Gyroscopic spreader for fertilizer towed by tractor