BE1009657A3 - Switch slide reversible modular. - Google Patents

Switch slide reversible modular. Download PDF

Info

Publication number
BE1009657A3
BE1009657A3 BE9600829A BE9600829A BE1009657A3 BE 1009657 A3 BE1009657 A3 BE 1009657A3 BE 9600829 A BE9600829 A BE 9600829A BE 9600829 A BE9600829 A BE 9600829A BE 1009657 A3 BE1009657 A3 BE 1009657A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
slide
tracks
housing
finger
modular
Prior art date
Application number
BE9600829A
Other languages
French (fr)
Inventor
Combas Christian
Original Assignee
Legrand & Legrand Snc
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Legrand & Legrand Snc filed Critical Legrand & Legrand Snc
Application granted granted Critical
Publication of BE1009657A3 publication Critical patent/BE1009657A3/en

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01HELECTRIC SWITCHES; RELAYS; SELECTORS; EMERGENCY PROTECTIVE DEVICES
    • H01H23/00Tumbler or rocker switches, i.e. switches characterised by being operated by rocking an operating member in the form of a rocker button
    • H01H23/02Details
    • H01H23/12Movable parts; Contacts mounted thereon
    • H01H23/16Driving mechanisms
    • H01H23/164Driving mechanisms with rectilinearly movable member carrying the contacts
    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01HELECTRIC SWITCHES; RELAYS; SELECTORS; EMERGENCY PROTECTIVE DEVICES
    • H01H11/00Apparatus or processes specially adapted for the manufacture of electric switches
    • H01H11/0006Apparatus or processes specially adapted for the manufacture of electric switches for converting electric switches
    • HELECTRICITY
    • H01ELECTRIC ELEMENTS
    • H01HELECTRIC SWITCHES; RELAYS; SELECTORS; EMERGENCY PROTECTIVE DEVICES
    • H01H71/00Details of the protective switches or relays covered by groups H01H73/00 - H01H83/00
    • H01H71/002Details of the protective switches or relays covered by groups H01H73/00 - H01H83/00 with provision for switching the neutral conductor

Abstract

Il s'agit d'un interrupteur modulaire dans lequel le contact mobile (22) est porté par un coulisseau (21), qui, pour l'action de la manette de commande (23), présente une piste (47). Suivant l'invention, le coulisseau (21) est monté réversible dans la boîtier et il présente deux pistes (47,47'), qui sont décalées l'une par rapport à l'autre transversalement par rapport à sa direction de déplacement, et qui, établies à des hauteurs différentes, sont inverses l'une de l'autre, et, conjointement, le doigt (24) par lequel la manette de commande (23)agit sur ce coulisseau (21) est déporté latéralement de manière à n'interférer qu'avec une seule des pistes (47,47') de celui-ci. Application, notamment, à la constitution d'un interrupteur tétrapolaire.It is a modular switch in which the movable contact (22) is carried by a slide (21), which, for the action of the control lever (23), has a track (47). According to the invention, the slide (21) is reversibly mounted in the housing and it has two tracks (47,47 '), which are offset relative to each other transversely with respect to its direction of movement, and which, established at different heights, are opposite to each other, and, jointly, the finger (24) by which the control lever (23) acts on this slide (21) is offset laterally so that n 'interfere with only one of the tracks (47,47') of it. Application, in particular, to the constitution of a four-pole switch.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Interrupteur modulaire à coulisseau réversible" 
La présente invention concerne d'une manière générale les interrupteurs modulaires. 



   Par interrupteurs modulaires on entend ici, de manière usuelle, les interrupteurs qui, se présentant sous la forme générale de plaquettes de largeur égale à un module donné ou multiple de ce module, sont destinés à être disposés côte à côte, sur un même support, avec d'autres appareils électriques, et notamment d'autres interrupteurs, dont toutes les autres dimensions, et en particulier la hauteur à compter du support, sont communes à tous. 



   Un interrupteur modulaire de ce type peut être utilisé isolément, et, s'il s'agit d'un interrupteur modulaire de base, il constitue alors un interrupteur unipolaire. 



   Mais deux ou plusieurs de ces interrupteurs modulaires peuvent également être associés, pour la constitution d'un interrupteur multipolaire. 



   En particulier, pour le contrôle d'un circuit triphasé comportant un neutre, ils peuvent être associés à quatre, en constituant alors un interrupteur   tétrapolaire,   trois d'entre eux étant chacun respectivement affectés aux diverses phases et le quatrième au neutre. 



   La présente invention vise plus particulièrement le cas où un tel interrupteur modulaire comporte, dans un boîtier, deux contacts, qui sont fixes, et qui, en pratique, sont chacun respectivement reliés à ses bornes de raccordement, un coulisseau, qui est monté mobile entre les contacts fixes et qui porte un contact mobile propre à relier l'un à l'autre ces contacts fixes, et une manette de commande, qui, montée rotative autour d'un axe orthogonal à la direction de déplacement du coulisseau, est à la disposition de l'usager et présente un doigt pour son action sur le coulisseau, ce coulisseau présentant lui-même une piste sur laquelle porte ce doigt et étant soumis à des moyens élastiques de rappel qui le maintiennent en permanence au contact de celui-ci. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Dans le cas d'un interrupteur tétrapolaire, les dispositions normatives en la matière imposent que, tant à l'ouverture du circuit qu'à sa fermeture, il y ait systématiquement un décalage entre l'intervention des interrupteurs de phase et celle de l'interrupteur de neutre, notamment pour pallier les conséquences des surtensions qui se développent alors sur les contacts et pour éviter un éventuel fonctionnement en monophasé de l'ensemble. 



   Plus précisément, elles imposent que, à l'ouverture, les interrupteurs de phase interviennent en premier et qu'à la fermeture ils interviennent en dernier. 



   Pour répondre à cette exigence, il est proposé, à ce jour, soit d'équiper les interrupteurs de phase et l'interrupteur de neutre de coulisseaux de longueurs, et, plus précisément, de hauteurs différentes, soit de les équiper de manettes de commande dont les doigts ont eux-mêmes des longueurs différentes. 



   Dans l'un et l'autre cas, les interrupteurs de phase, d'une part, et l'interrupteur de neutre, d'autre part, présentent au moins une pièce dissemblable, au détriment des coûts. 



   La présente invention a d'une manière générale pour objet une disposition permettant d'éviter cet inconvénient. 



   De manière plus précise, elle a pour objet un interrupteur modulaire du genre comportant, dans un boîtier, deux contacts, qui sont fixes, un coulisseau, qui est monté mobile entre les contacts fixes et qui porte un contact mobile propre à relier l'un à l'autre ces contacts fixes, et une manette de commande, qui, montée rotative autour d'un axe orthogonal à la direction de déplacement du coulisseau, est à la disposition de l'usager et présente un doigt pour son action sur le coulisseau, ce coulisseau présentant lui-même une piste sur laquelle porte ce doigt et étant soumis à des moyens élastiques de rappel qui le maintiennent en permanence au contact de celui-ci, cet interrupteur modulaire étant d'une manière générale caractérisé en ce que, monté réversible dans le boîtier autour de sa direction de déplacement,

   le coulisseau 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 présente deux pistes, qui sont décalées l'une par rapport à l'autre transversalement par rapport à cette direction de déplacement, et qui, établies à des hauteurs différentes, sont inverses l'une de l'autre, et en ce que, conjointement, le doigt de la manette de commande est déporté latéralement de manière à n'interférer qu'avec une seule de ces pistes. 



   Pour la constitution d'un interrupteur de phase, le coulisseau est disposé dans le boîtier suivant un premier des deux modes d'implantation qu'il est possible de lui appliquer, et, pour la constitution d'un interrupteur de neutre, il est disposé dans le boîtier suivant le deuxième de ces modes d'implantation. 



   Dans le premier cas, le doigt de la manette de commande porte sur une première de ses pistes, et il porte sur la deuxième dans le deuxième cas. 



   Mais, ces pistes étant établies à des hauteurs différentes, le décalage en hauteur qui existe entre elles suffit à assurer le décalage d'intervention recherché. 



   Ainsi, ce décalage d'intervention est obtenu, suivant l'invention, avec des interrupteurs dont toutes les pièces sont avantageusement identiques, au bénéfice des coûts, seul étant modifié, au montage, le mode d'implantation de l'une de ces pièces. 



   Les caractéristiques et avantages de l'invention ressortiront d'ailleurs de la description qui va suivre, à titre d'exemple, en référence aux dessins schématiques annexés sur lesquels : la figure 1 est une vue en perspective d'un interrupteur modulaire suivant l'invention ; la figure 2 en est une vue en perspective   éclatée,   dont ont été retirés certains de ses constituants ; la figure 3 est, sous une autre orientation, repérée par la flèche III sur la figure 2, une vue en perspective du coulisseau que comporte cet interrupteur modulaire, avec, de manière éclatée, le contact mobile porté par ce coulisseau et le ressort constituant les moyens élastiques de polarisation associés à celui-ci ;

   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la figure 4 est, à échelle différente, une vue en élévation, de face, de la manette de commande de l'interrupteur modulaire suivant l'invention, suivant la flèche IV de la figure 2 ; la figure 5 est, sensiblement à l'échelle de la figure 4, une vue en élévation, de face, de son coulisseau, suivant la flèche V de la figure 2 ; la figure 6 reprend, à échelle supérieure, le détail de la figure 5 repéré par un encart VI sur cette figure 5 ; la figure 7A, déduite de la figure 5, est une vue en élévation de face illustrant la position, à l'ouverture, de ce coulisseau, pour un premier mode d'implantation de celui-ci dans le boîtier dans lequel il intervient ; la figure 7B est une vue en élévation de face analogue à celle de la figure 7A, pour un deuxième mode d'implantation du coulisseau dans le boîtier ;

   les figures 8A et 8B sont des vues en élévation de face analogues à celles des figures 7A et 7B, pour la position du coulisseau à la fermeture. 



   Tel qu'illustré sur ces figures, et de manière connue en soi, l'interrupteur modulaire 10 suivant l'invention se présente sous la forme générale d'une plaquette, et il est destiné à être disposé, côte à côte, sur un même support, non représenté, avec d'autres appareils électriques modulaires de même contour, et, notamment, avec un ou plusieurs autres interrupteurs modulaires 10 de même type, ainsi qu'il est schématisé en traits interrompus pour l'un de ceux-ci sur la figure 1. 



   Le boîtier 11 d'un tel interrupteur modulaire 10 comporte, globalement, sur sa tranche, une face arrière 12, par une encoche 13 de laquelle il est adapté à être rapporté sur un support particulier, en pratique un rail de type normalisé, avec, intervenant dans cette encoche 13, un dispositif de fixation, également non représenté, propre à l'encliquetage de l'ensemble sur ce support, deux faces latérales 14, et une face avant 15 présentant,   d'une   part, deux facettes latérales 16, et, d'autre part, entre ces facettes latérales 16, une partie 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 saillante 17. 



   Dans la forme de réalisation représentée, ce boîtier 11 est globalement formé, d'une part, d'un socle 11A, dont le fond forme l'une de ses faces principales 18A, et d'autre part, d'un capot 11B, qui forme par lui-même l'autre de ses faces principales 18B, et qui referme le socle 11A à la manière d'un couvercle, en lui étant par exemple dûment solidarisé par des vis 19, tel que représenté. 



   Ces dispositions sont bien connues par elles-mêmes, et ne relevant pas, en propre, de la présente invention, elles ne seront pas décrites plus en détail ici. 



   D'une manière plus générale, l'interrupteur modulaire 10 suivant l'invention ne sera pas décrit dans tous ses détails ici, et, par mesure de simplicité, seuls ont été représentés, sur la vue en perspective éclatée de la figure 2, ceux de ses constituants qui sont nécessaires à la compréhension de l'invention. 



   Il suffira d'indiquer à ce sujet que, de manière connue en soi, l'interrupteur modulaire 10 suivant l'invention comporte, globalement, dans son boîtier 11, deux contacts 20, qui sont fixes, un coulisseau 21, qui est monté mobile entre les contacts fixes 20, suivant une direction de déplacement D précisée ci-après, et qui porte un contact mobile 22 propre à relier l'un à l'autre les contacts fixes 20, et une manette de commande 23, qui, montée rotative autour d'un axe A orthogonal à la direction de déplacement D du coulisseau 21, est à la disposition de l'usager et présente un doigt 24 pour son action sur le coulisseau 21. 



   Les deux contacts fixes 20 sont chacun respectivement reliés à deux bornes de connexion, non représentées, qui sont accessibles de l'extérieur du boîtier 11, à la faveur d'ouvertures 25 prévues à cet effet sur les faces latérales 14 de ce boîtier 11, et dont les vis de serrage, également non représentées, sont accessibles, elles, à partir d'ouvertures 26 prévues sur les facettes latérales 16 de sa face avant 15. 



   Dans la forme de réalisation représentée, les deux contacts fixes 20 forment chacun respectivement les extrémités, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 en porte à faux, de deux pièces métalliques 28, figure 2, qui, formées chacune d'un feuillard, convenablement plié, sont chacune respectivement engagées, et calées, dans des logements 29 prévus à cet effet dans le socle llA du boîtier 11, audessus des ouvertures 25 de celui-ci. 



   Dans la forme de réalisation représentée, et ainsi qu'il est mieux visible sur les figures 7A, 7B et 8A, 8B, les deux contacts fixes 20 portent chacun en saillie un grain de contact 30 pour leur contact avec le contact mobile 22. 



   Globalement, la direction de déplacement D du coulisseau 21 est parallèle aux faces principales 18A, 18B du 
 EMI6.1 
 boîtier 11. 



   Dans la forme de réalisation représentée, elle est également parallèle aux faces latérales 14 de ce boîter 11, et elle est donc perpendiculaire à sa face arrière 12 et à sa face avant 15. 



   Conjointement, les contacts fixes 20 s'étendent globalement parallèlement à la face arrière 12 du boîtier 11, en étant en pratique chacun disposés à un même niveau par rapport à celle-ci. 



   Dans la forme de réalisation représentée, le coulisseau 21 se présente lui aussi sous la forme générale d'une plaquette globalement parallélépipédique, qui est largement évidée et ajourée, et, transversalement, il s'étend sensiblement de l'une à l'autre des deux faces principales 18A, 18B du boîtier 11. 



   Ce coulisseau 21 comporte, donc, globalement, d'une part, deux faces principales 32,   32',   qui sont parallèles aux faces principales 18A, 18B du boîtier 11, et, d'autre part, sur sa tranche, une face arrière 33, deux faces latérales 34, et une face avant 35, qui, elles, sont perpendiculaires à ces faces principales 18A, 18B. 



   A sa base, le coulisseau 21 comporte, parallèlement à sa face arrière 33, un évidement 36 à la faveur duquel est implanté le contact mobile 22. 



   En pratique, ce contact mobile 22 se présente sous la forme générale   d'une   plaquette, qui traverse de part en part 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 le coulisseau 21, en faisant saillie sur l'une et l'autre de ses deux faces latérales 34, et qui présente, en saillie, en regard de chacun des contacts fixes 20, pour contact avec un tel contact fixe 20, un grain de contact 37. 



   En pratique, également, pour disposer d'une certaine capacité de pénétration par rapport aux contacts fixes 20, le contact mobile 22 est monté mobile sur le coulisseau 21, suivant la direction de déplacement D de celui-ci, et il est soumis à des moyens élastiques de polarisation 38, en l'espèce un simple ressort du type ressort à boudin, qui, prenant appui sur une paroi de fond 40 formant la face arrière 33 du coulisseau 21, le sollicitent en permanence en direction de la face avant 35 de celui-ci, et, donc, en direction des contacts fixes 20. 



   Dans la forme de réalisation représentée, l'évidement 36 du coulisseau 21 est fermé du côté de la face principale 32 de celui-ci, mais il est ouvert du côté de sa face principale 32', pour permettre la mise en place du ressort constituant les moyens élastiques de polarisation 38 du contact mobile 22. 



   A l'ouverture, figures 5,7A et 7B, le contact mobile 22 est en butée contre une paroi intermédiaire 41 du coulisseau 21, qui, globalement parallèle à sa paroi de fond 40, délimite l'évidement 36, du côté de cet évidement 36 opposé à cette paroi de fond 40. 



   Dans la forme de réalisation représentée, cette paroi intermédiaire 41 présente localement, le long du débouché de l'évidement 36 sur l'une des faces latérales 34, une surépaisseur 43, en sorte que, à l'ouverture, et ainsi qu'il est schématisé en traits interrompus sur la figure 5 et représenté en traits continus sur les figures 7A et 7B, le contact mobile 22 s'étend légèrement en biais par rapport à la face arrière 33 du coulisseau 21, et, donc, par rapport aux contacts fixes 20, pour que, à la fermeture, ses prises de contact avec l'un et l'autre de ces contacts fixes 20 soient légèrement décalées dans le temps. 



   Pour son guidage dans l'évidement 36 du coulisseau 21, et ainsi qu'il est mieux visible sur la figure 3, le contact 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 mobile 22 présente, transversalement, sur l'un de ses bords longitudinaux, deux épaulements 44, avec lesquels il est en prise avec deux nervures 45, qui, prévues à cet effet dans cet évidement 36, font saillie sur les parois 46 du coulisseau 21 formant ses faces latérales 34. 



   Pour coopération avec la manette de commande 23, le coulisseau 21 présente une piste 47, sur laquelle porte le doigt 24 de cette manette de commande 23, et il est soumis à des moyens élastiques de rappel 48, en l'espèce un simple ressort du type ressort à boudin, qui le maintiennent en permanence au contact de ce doigt 24. 



   Le ressort constituant les moyens élastiques de rappel 48 trouve sa place dans une cheminée 49 du coulisseau 21, qui est formée entre la paroi intermédiaire 41 de ce coulisseau 21 et la paroi 50 formant sa face avant 35, et qui, à la différence de l'évidement 36, est ouverte sur l'une et l'autre de ses faces principales 32, 32'. 



   Il prend appui sur deux consoles 51, qui, prévues en saillie sur le fond du socle 11A du boîtier 11, s'engagent dans la cheminée 49 du coulisseau 21, et il porte sur la paroi 50 formant la face avant 35 de celui-ci. 



   Dans la forme de réalisation représentée, la paroi intermédiaire 41 du coulisseau 21 présente en saillie, dans sa zone médiane, et parallèlement aux faces latérales 34, une nervure 52, qui s'insère entre les deux consoles 51 du socle 11A du boîtier 11, et qui présente elle-même en saillie sur sa tranche un ergot 53, pour le centrage du ressort constituant les moyens élastiques de rappel 48. 



   De même, pour ce centrage, la paroi 50 du coulisseau 21 formant sa face avant 35 présente, elle aussi, en saillie, sur sa surface interne, un ergot 54. 



   Pour son allégement, le coulisseau 21 présente par ailleurs des évidements borgnes 55 de part et d'autre de sa cheminée 49. 



   Les dispositions correspondantes relevant de l'homme de l'art, elles n'ont pas à être décrites plus en détail ici. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   De manière connue en soi, la manette de commande 23 présente un moyeu 56, qui s'étend de l'une à l'autre des faces principales 18A, 18B du boîtier 11, et qui, par ses extrémités, forme des tourillons 57A, 57B par lesquels il est en prise à rotation avec des ouvertures 58A, 58B prévues à cet effet dans ces faces principales 18A, 18B. 



   En position sensiblement diamétralement opposée par rapport au doigt 24, la manette de commande 23 comporte une tête 59, par laquelle elle fait saillie hors du boîtier 11, à la faveur d'une ouverture 60 de la partie saillante 17 de ce boîtier 11, et qui est à la disposition de l'usager. 



   Suivant l'invention, monté réversible dans le boîtier 11 autour de sa direction de déplacement D, le coulisseau 21 présente deux pistes 47,   47',   qui sont décalées l'une par rapport à l'autre transversalement par rapport à cette direction de déplacement D, et qui, établies à des hauteurs d'implantation   Hi, H'i   différentes par rapport à sa face arrière 33, sont inverses l'une de l'autre, et, conjointement, le doigt 24 de la manette de commande 23 est déporté latéralement, de manière à n'interférer qu'avec une seule de ces pistes 47, 47'. 



   Dans la forme de réalisation représentée, les deux pistes 47,   47's'étendent   côte à côte sur la face avant 35 du coulisseau 21, en formant en pratique par elles-mêmes celle-ci. 



   Elles s'étendent en outre globalement parallèlement l'une à l'autre, en occupant chacune pour moitié la largeur du coulisseau 21, de l'une à l'autre des faces principales 32, 32' de celui-ci. 



   Enfin, abstraction faite de leur orientation propre, d'une part, et de leurs hauteurs d'implantation   H, H',   d'autre part, elles sont identiques l'une à l'autre. 



   En pratique, dans la forme de réalisation représentée, ces deux pistes 47,   47'sont   chacune respectivement issues de deux facettes planes 62,   62',   qui, parallèles à la face arrière 33 du coulisseau 21, jouxtent chacune respectivement les faces latérales 34 de celui-ci et sont neutres à l'égard de la manette de commande 23. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
 EMI10.1 
 



  A compter de la facette plane 62, 62'dont elles sont issues, les pistes 47, 47's'étendent chacune globalement en oblique en direction de la face latérale 34 du coulisseau 21 opposée à cette facette plane 62, 62', mais suivant des dispositions inverses l'une par rapport à l'autre, et en se rapprochant de la face arrière 33 de ce coulisseau 21 au fur et à mesure qu'elles se rapprochent de cette face latérale 34, jusqu'à rejoindre cette dernière. 



   Plus précisément, les pistes 47, 47'comportent, chacune, successivement, à compter de la facette plane 62, 62' dont elles sont issues, d'abord une cuvette 63, 63', puis, audelà d'un bossage 64, 64'largement arrondi délimitant cette cuvette 63, 63', une rampe 65, 65', dont le profil, légèrement courbe, va progressivement en s'adoucissant. 



   Ainsi, globalement, issues de deux faces opposées du coulisseau 21, en l'espèce ses faces latérales 34, les deux pistes 47, 47'rejoignent chacune en oblique la face dont l'autre est issue, en se croisant, l'une, l'autre, à milongueur en projection sur une face perpendiculaire aux deux précédentes, en l'espèce une face principale 32,   32'du   coulisseau 21. 



   La distance d séparant de la facette plane 62, 62' initiale l'extrémité 66, 66'de la rampe 65,   65'sur   la face latérale 34 du coulisseau 21 opposée à cette facette plane 62,   62'est   la même pour l'une et l'autre des deux pistes 47, 47'. 



   Par mesure de commodité, et tel que repéré sur les figures, la hauteur d'implantation   Hi, H'i   de ces pistes 47,   47'par   rapport à la face arrière 33 du coulisseau 21 peut très simplement être appréciée comme étant la distance qui sépare de cette face arrière 33 la facette plane 62, 62'initiale de ces pistes 47, 47'. 



   La différence entre ces hauteurs d'implantation   Hi,     H'i   est égale à la distance d'séparant l'une de l'autre en hauteur les facettes planes 62, 62'. 



   Conjointement, pour coopération avec des moyens de guidage 68 prévus sur le boîtier 11, le coulisseau 21 présente des moyens de guidage 69 complémentaires, sur l'une et l'autre 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 de ses deux faces principales 32, 32'. 



   Dans la forme de réalisation représentée, les moyens de guidage 68 comportent, en saillie sur le fond du socle llA formant la face principale 18A du boîtier 11, deux nervures 70, figure 2, qui, parallèles l'une à l'autre, s'étendent, à distance l'une de l'autre, perpendiculairement à la face arrière 12, sur une fraction au moins de la hauteur de ce fond, dans la zone médiane de celui-ci. 



   En pratique, des nervures de même type, non visibles sur les figures, sont prévues en saillie sur le capot llB formant la face principale 18B du boîtier 11, sur la surface interne de ce capot   llB.   



   Conjointement, les moyens de guidage 69 du coulisseau 21 résultent de ce que, sur une fraction au moins de leur hauteur, les parois 46 formant ses faces latérales 34 débordent de ses faces principales 32, 32', en faisant ainsi saillie sur celles-ci. 



   Ainsi, le coulisseau 21 peut, de manière réversible, être monté dans le boîtier 11 suivant l'un ou l'autre de deux modes d'implantation, l'un, figures 2,7A et 8A, pour lequel, par exemple, sa face principale 32 jouxte le capot llB tandis que sa face principale   32'jouxte   le fond du socle   llA,   l'autre, au contraire, pour lequel, figures 3,7B et 8B, sa face principale 32 jouxte le fond du socle llA tandis que sa face principale   32'jouxte   le capot   llB.   



   Il suffit, pour cela, de le faire pivoter de 180  autour de sa direction de déplacement D, tel que schématisé par la double flèche FI sur la figure 2. 



   Conjointement, dans la forme de réalisation représentée, le doigt 24 de la manette de commande 23 ne s'étend que sur une fraction, au plus égale à la moitié, de la longueur de son moyeu 56 à compter d'un de ses tourillons 57A, 57B, et, par exemple, tel que représenté, à compter du tourillon 57B coopérant avec l'ouverture 58B du capot   llB.   



   Mais l'axe A, matérialisé par les tourillons 57A, 57B, autour duquel cette manette de commande 23 est montée rotative est immuable. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   On supposera, tout d'abord, que, tel que représenté sur les figures 7A et 8A, le coulisseau 21 est dans son premier mode d'implantation. 



   Pour la position d'ouverture, figure 7A, le doigt 24 de la manette de commande 23 est en prise par son extrémité avec la cuvette 63 de la piste 47, et, en butée contre la paroi intermédiaire 41 de ce coulisseau 31, le contact mobile 22 est à distance des contacts fixes 20. 



   La face arrière 33 du coulisseau 21 est alors à une distance H2 de l'axe A de la manette de commande 23. 



   Pour la position de fermeture, figure 8A, le doigt 24 de la manette de commande 23 porte par son dos sur l'extrémité de la rampe 65 de la piste 47, et, écarté de la paroi intermédiaire 41, le contact mobile 22 est en application contre les contacts fixes 20 sous la sollicitation de ses moyens élastiques de polarisation 38. 



   La face arrière 33 du coulisseau 21 est alors à une distance   Ho, inférieure   à la distance H2 précédente, de l'axe A de la manette de commande 23. 



   Pour le deuxième mode d'implantation du coulisseau 21 représenté sur les figures 7B et 8B, les distances correspondantes sont, respectivement,   H'2   à   l'ouverture, et H'3   à la fermeture. 



   Il résulte de ce qui précède que, à la manière des hauteurs d'implantation   Hi, H'   précisées ci-dessus, la distance   H'2   est inférieure à la distance   H, et   que, de même, la distance   H'3   est inférieure à la distance   H3.   



   Plus précisément, la distance   H'2   est inférieure à la distance H2 d'une valeur égale à la distance d'séparant en hauteur l'une de l'autre les facettes planes 62, 62', et, de même, la distance    H'3   est inférieure à la distance H3 d'une valeur égale à cette distance d'. 



   Par suite, à la fermeture, le contact mobile 22 vient plus rapidement porter sur les contacts fixes 20 pour le deuxième mode d'implantation du coulisseau 21 qu'il ne vient le faire pour le premier mode d'implantation de celui-ci, et, inversement, à l'ouverture, il s'écarte plus rapidement des 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 contacts fixes 20 pour le deuxième mode d'implantation du coulisseau 21 qu'il ne le fait pour le premier mode d'implantation de celui-ci. 



   Ainsi, s'agissant de la constitution d'un interrupteur tétrapolaire comportant trois interrupteurs de phase et un interrupteur de neutre, le premier mode d'implantation du coulisseau 21 convient aux interrupteurs de phase, tandis que son deuxième mode d'implantation convient à l'interrupteur de neutre. 



   Mais, dans tous les cas, les constituants de ces divers interrupteurs modulaires restent avantageusement les mêmes. 



   Bien entendu, la présente invention ne se limite pas à la forme de réalisation décrite et représentée mais englobe toute variante d'exécution.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Modular reversible slide switch"
The present invention relates generally to modular switches.



   By modular switches is meant here, in the usual way, switches which, being in the general form of plates of width equal to a given module or multiple of this module, are intended to be placed side by side, on the same support, with other electrical devices, and in particular other switches, of which all the other dimensions, and in particular the height from the support, are common to all.



   A modular switch of this type can be used in isolation, and, if it is a basic modular switch, it then constitutes a single-pole switch.



   But two or more of these modular switches can also be combined, for the constitution of a multipolar switch.



   In particular, for the control of a three-phase circuit comprising a neutral, they can be associated with four, then constituting a four-pole switch, three of them each being assigned respectively to the various phases and the fourth to neutral.



   The present invention relates more particularly to the case where such a modular switch comprises, in a housing, two contacts, which are fixed, and which, in practice, are each respectively connected to its connection terminals, a slide, which is mounted movable between the fixed contacts and which carries a movable contact suitable for connecting these fixed contacts to each other, and a control lever, which, rotatably mounted around an axis orthogonal to the direction of movement of the slide, is at the available to the user and has a finger for its action on the slide, this slide itself having a track on which this finger carries and being subjected to elastic return means which keep it permanently in contact with the latter.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   In the case of a four-pole switch, the normative provisions in the matter impose that, both at the opening of the circuit and at its closure, there is systematically a delay between the intervention of the phase switches and that of the neutral switch, in particular to overcome the consequences of overvoltages which then develop on the contacts and to avoid possible single-phase operation of the assembly.



   More precisely, they impose that, at the opening, the phase switches intervene first and that at closing they intervene last.



   To meet this requirement, it is proposed, to date, either to equip the phase switches and the neutral switch with sliders of lengths, and, more precisely, of different heights, or to equip them with control levers. whose fingers themselves have different lengths.



   In both cases, the phase switches, on the one hand, and the neutral switch, on the other hand, have at least one dissimilar part, at the expense of costs.



   The present invention generally relates to a provision making it possible to avoid this drawback.



   More specifically, it relates to a modular switch of the kind comprising, in a housing, two contacts, which are fixed, a slide, which is mounted movable between the fixed contacts and which carries a movable contact suitable for connecting one to the other these fixed contacts, and a control lever, which, rotatably mounted about an axis orthogonal to the direction of movement of the slide, is available to the user and has a finger for its action on the slide , this slide itself having a track on which this finger carries and being subjected to elastic return means which keep it permanently in contact with it, this modular switch being generally characterized in that, mounted reversible in the housing around its direction of movement,

   the slide

 <Desc / Clms Page number 3>

 has two tracks, which are offset relative to each other transversely to this direction of movement, and which, established at different heights, are opposite to each other, and in that, jointly , the finger of the control lever is offset laterally so as to interfere with only one of these tracks.



   For the constitution of a phase switch, the slide is placed in the housing according to a first of the two implantation modes that it is possible to apply to it, and, for the constitution of a neutral switch, it is arranged in the housing according to the second of these implantation modes.



   In the first case, the finger of the control lever relates to a first of its tracks, and it relates to the second in the second case.



   However, these tracks being established at different heights, the height difference which exists between them is sufficient to provide the desired intervention offset.



   Thus, this intervention offset is obtained, according to the invention, with switches of which all the parts are advantageously identical, for the benefit of costs, only being modified, during assembly, the mode of installation of one of these parts. .



   The characteristics and advantages of the invention will become apparent from the description which follows, by way of example, with reference to the appended schematic drawings in which: FIG. 1 is a perspective view of a modular switch according to invention; Figure 2 is an exploded perspective view, from which some of its constituents have been removed; FIG. 3 is, in another orientation, indicated by arrow III in FIG. 2, a perspective view of the slider that this modular switch comprises, with, in an exploded manner, the movable contact carried by this slider and the spring constituting the elastic polarization means associated therewith;

   

 <Desc / Clms Page number 4>

 Figure 4 is, on a different scale, an elevational front view of the control handle of the modular switch according to the invention, according to arrow IV of Figure 2; Figure 5 is, substantially on the scale of Figure 4, an elevational front view of its slide, according to arrow V of Figure 2; Figure 6 shows, on a larger scale, the detail of Figure 5 identified by an insert VI in this Figure 5; FIG. 7A, deduced from FIG. 5, is a front elevation view illustrating the position, at the opening, of this slide, for a first mode of implantation thereof in the case in which it operates; FIG. 7B is a front elevation view similar to that of FIG. 7A, for a second mode of implantation of the slide in the housing;

   FIGS. 8A and 8B are front elevation views similar to those of FIGS. 7A and 7B, for the position of the slide when closing.



   As illustrated in these figures, and in a manner known per se, the modular switch 10 according to the invention is in the general form of a plate, and it is intended to be placed, side by side, on the same support, not shown, with other modular electrical devices of the same outline, and, in particular, with one or more other modular switches 10 of the same type, as shown schematically in broken lines for one of them on Figure 1.



   The housing 11 of such a modular switch 10 comprises, generally, on its edge, a rear face 12, by a notch 13 from which it is adapted to be attached to a particular support, in practice a rail of standardized type, with, involved in this notch 13, a fixing device, also not shown, suitable for the snap-fastening of the assembly on this support, two lateral faces 14, and a front face 15 having, on the one hand, two lateral facets 16, and, on the other hand, between these lateral facets 16, a part

 <Desc / Clms Page number 5>

 protruding 17.



   In the embodiment shown, this box 11 is generally formed, on the one hand, of a base 11A, the bottom of which forms one of its main faces 18A, and on the other hand, of a cover 11B, which forms by itself the other of its main faces 18B, and which closes the base 11A in the manner of a cover, being for example duly secured to it by screws 19, as shown.



   These provisions are well known in themselves, and not falling, per se, of the present invention, they will not be described in more detail here.



   More generally, the modular switch 10 according to the invention will not be described in all its details here, and, for simplicity, only have been shown, in the exploded perspective view of Figure 2, those of its constituents which are necessary for understanding the invention.



   It will suffice to indicate on this subject that, in a manner known per se, the modular switch 10 according to the invention comprises, overall, in its housing 11, two contacts 20, which are fixed, a slide 21, which is mounted movable between the fixed contacts 20, in a direction of movement D specified below, and which carries a movable contact 22 suitable for connecting the fixed contacts 20 to each other, and a control lever 23, which, mounted rotatably around an axis A orthogonal to the direction of movement D of the slide 21, is available to the user and has a finger 24 for its action on the slide 21.



   The two fixed contacts 20 are each respectively connected to two connection terminals, not shown, which are accessible from the outside of the box 11, by means of openings 25 provided for this purpose on the lateral faces 14 of this box 11, and whose tightening screws, also not shown, are accessible from openings 26 provided on the lateral facets 16 of its front face 15.



   In the embodiment shown, the two fixed contacts 20 each respectively form the ends,

 <Desc / Clms Page number 6>

 cantilever, of two metal parts 28, FIG. 2, which, each formed of a suitably folded strip, are each respectively engaged, and wedged, in housings 29 provided for this purpose in the base llA of the housing 11, above the openings 25 thereof.



   In the embodiment shown, and as is better visible in FIGS. 7A, 7B and 8A, 8B, the two fixed contacts 20 each project a contact grain 30 for their contact with the movable contact 22.



   Overall, the direction of movement D of the slide 21 is parallel to the main faces 18A, 18B of the
 EMI6.1
 housing 11.



   In the embodiment shown, it is also parallel to the lateral faces 14 of this box 11, and it is therefore perpendicular to its rear face 12 and to its front face 15.



   Jointly, the fixed contacts 20 extend generally parallel to the rear face 12 of the housing 11, being in practice each arranged at the same level relative to the latter.



   In the embodiment shown, the slide 21 is also in the general form of a generally parallelepiped plate, which is largely hollowed and perforated, and, transversely, it extends substantially from one to the other of the two main faces 18A, 18B of the housing 11.



   This slide 21 therefore comprises, overall, on the one hand, two main faces 32, 32 ', which are parallel to the main faces 18A, 18B of the housing 11, and, on the other hand, on its edge, a rear face 33 , two side faces 34, and a front face 35, which themselves are perpendicular to these main faces 18A, 18B.



   At its base, the slide 21 comprises, parallel to its rear face 33, a recess 36 in the favor of which the movable contact 22 is installed.



   In practice, this movable contact 22 is in the general form of a plate, which passes right through

 <Desc / Clms Page number 7>

 the slide 21, projecting from one and the other of its two lateral faces 34, and which has, projecting, opposite each of the fixed contacts 20, for contact with such a fixed contact 20, a grain of contact 37.



   In practice, too, to have a certain penetration capacity with respect to the fixed contacts 20, the movable contact 22 is movably mounted on the slide 21, in the direction of movement D of the latter, and it is subjected to elastic polarization means 38, in this case a simple spring of the coil spring type, which, bearing on a bottom wall 40 forming the rear face 33 of the slide 21, urges it permanently towards the front face 35 of the latter, and therefore in the direction of the fixed contacts 20.



   In the embodiment shown, the recess 36 of the slide 21 is closed on the side of the main face 32 thereof, but it is open on the side of its main face 32 ', to allow the establishment of the constituent spring the elastic polarization means 38 of the movable contact 22.



   At the opening, FIGS. 5,7A and 7B, the movable contact 22 abuts against an intermediate wall 41 of the slide 21, which, generally parallel to its bottom wall 40, delimits the recess 36, on the side of this recess 36 opposite this bottom wall 40.



   In the embodiment shown, this intermediate wall 41 has locally, along the opening of the recess 36 on one of the lateral faces 34, an extra thickness 43, so that, at the opening, and as it is shown schematically in broken lines in Figure 5 and shown in solid lines in Figures 7A and 7B, the movable contact 22 extends slightly at an angle relative to the rear face 33 of the slide 21, and therefore, relative to the contacts fixed 20, so that, upon closing, its contacts with one and the other of these fixed contacts 20 are slightly offset in time.



   For its guidance in the recess 36 of the slide 21, and as it is better visible in Figure 3, the contact

 <Desc / Clms Page number 8>

 mobile 22 has, transversely, on one of its longitudinal edges, two shoulders 44, with which it engages two ribs 45, which, provided for this purpose in this recess 36, protrude from the walls 46 of the slide 21 forming its lateral faces 34.



   For cooperation with the control lever 23, the slider 21 has a track 47, on which the finger 24 of this control lever 23 bears, and it is subjected to elastic return means 48, in this case a simple spring of the coil spring type, which keep it permanently in contact with this finger 24.



   The spring constituting the elastic return means 48 finds its place in a chimney 49 of the slide 21, which is formed between the intermediate wall 41 of this slide 21 and the wall 50 forming its front face 35, and which, unlike the 'recess 36, is open on one and the other of its main faces 32, 32'.



   It rests on two consoles 51, which, projecting from the bottom of the base 11A of the housing 11, engage in the chimney 49 of the slide 21, and it bears on the wall 50 forming the front face 35 thereof. .



   In the embodiment shown, the intermediate wall 41 of the slide 21 has projecting, in its central region, and parallel to the lateral faces 34, a rib 52, which is inserted between the two brackets 51 of the base 11A of the housing 11, and which itself projects on its edge a lug 53, for centering the spring constituting the elastic return means 48.



   Similarly, for this centering, the wall 50 of the slide 21 forming its front face 35 also has, on its internal surface, a lug 54.



   For its relief, the slide 21 also has blind recesses 55 on either side of its chimney 49.



   The corresponding provisions falling within the skill of the art, they need not be described in more detail here.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   In a manner known per se, the control handle 23 has a hub 56, which extends from one to the other of the main faces 18A, 18B of the housing 11, and which, by its ends, forms pins 57A, 57B by which it is in rotation with openings 58A, 58B provided for this purpose in these main faces 18A, 18B.



   In a substantially diametrically opposite position relative to the finger 24, the control handle 23 comprises a head 59, by which it projects out of the housing 11, by means of an opening 60 of the projecting part 17 of this housing 11, and which is available to the user.



   According to the invention, mounted reversibly in the housing 11 around its direction of movement D, the slide 21 has two tracks 47, 47 ′, which are offset one with respect to the other transversely with respect to this direction of movement D, and which, established at installation heights Hi, H'i different with respect to its rear face 33, are opposite to each other, and, jointly, the finger 24 of the control lever 23 is laterally offset, so as to interfere with only one of these tracks 47, 47 '.



   In the embodiment shown, the two tracks 47, 47 'extend side by side on the front face 35 of the slide 21, in practice forming the latter by themselves.



   They also extend generally parallel to one another, each occupying half the width of the slide 21, from one to the other of the main faces 32, 32 'thereof.



   Finally, apart from their proper orientation, on the one hand, and their installation heights H, H ', on the other hand, they are identical to each other.



   In practice, in the embodiment shown, these two tracks 47, 47 'are each respectively from two plane facets 62, 62', which, parallel to the rear face 33 of the slide 21, each respectively adjoin the lateral faces 34 of and are neutral with respect to the control lever 23.

 <Desc / Clms Page number 10>

 
 EMI10.1
 



  From the planar facet 62, 62 'from which they come, the tracks 47, 47' each extend generally obliquely in the direction of the lateral face 34 of the slide 21 opposite this planar facet 62, 62 ', but according to arrangements inverses with respect to each other, and by approaching the rear face 33 of this slide 21 as they approach this lateral face 34, until reaching the latter.



   More precisely, the tracks 47, 47 ′ each comprise, successively, starting from the planar facet 62, 62 ′ from which they originate, first a bowl 63, 63 ′, then, beyond a boss 64, 64 'largely rounded delimiting this bowl 63, 63', a ramp 65, 65 ', whose profile, slightly curved, is gradually softening.



   Thus, overall, coming from two opposite faces of the slide 21, in this case its lateral faces 34, the two tracks 47, 47're each joining obliquely the face from which the other comes, by crossing, one, the other, with a length in projection on a face perpendicular to the previous two, in this case a main face 32, 32 ′ of the slide 21.



   The distance d separating from the planar facet 62, 62 ′ the end 66, 66 ′ of the ramp 65, 65 ′ on the lateral face 34 of the slide 21 opposite this planar facet 62, 62 is the same for the one and the other of the two tracks 47, 47 '.



   For convenience, and as indicated in the figures, the installation height Hi, H'i of these tracks 47, 47 ′ with respect to the rear face 33 of the slide 21 can very simply be appreciated as being the distance which separates from this rear face 33 the planar facet 62, 62 ′ initial of these tracks 47, 47 ′.



   The difference between these installation heights Hi, H'i is equal to the distance of separating the plane facets 62, 62 'from each other in height.



   Jointly, for cooperation with guide means 68 provided on the housing 11, the slider 21 has complementary guide means 69, on both

 <Desc / Clms Page number 11>

 of its two main faces 32, 32 '.



   In the embodiment shown, the guide means 68 comprise, projecting from the bottom of the base llA forming the main face 18A of the housing 11, two ribs 70, FIG. 2, which, parallel to each other, s 'extend, at a distance from each other, perpendicular to the rear face 12, over at least a fraction of the height of this bottom, in the median zone thereof.



   In practice, ribs of the same type, not visible in the figures, are provided projecting from the cover 11B forming the main face 18B of the housing 11, on the internal surface of this cover 11B.



   Jointly, the guide means 69 of the slide 21 result from the fact that, over at least a fraction of their height, the walls 46 forming its lateral faces 34 protrude from its main faces 32, 32 ′, thereby projecting therefrom. .



   Thus, the slide 21 can, reversibly, be mounted in the housing 11 according to one or the other of two implantation modes, one, Figures 2.7A and 8A, for which, for example, its main face 32 adjoins the cover llB while its main face 32 ′ adjoins the bottom of the base llA, the other, on the contrary, for which, FIGS. 3,7B and 8B, its main face 32 adjoins the bottom of the base llA while its main face 32 ′ adjoins the cover llB.



   For this, it suffices to rotate it 180 around its direction of movement D, as shown diagrammatically by the double arrow FI in FIG. 2.



   Jointly, in the embodiment shown, the finger 24 of the control lever 23 extends only over a fraction, at most equal to half, of the length of its hub 56 from one of its journals 57A , 57B, and, for example, as shown, from the pin 57B cooperating with the opening 58B of the cover 11B.



   But the axis A, materialized by the pins 57A, 57B, around which this control lever 23 is rotatably mounted is immutable.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   Assume, first of all, that, as shown in FIGS. 7A and 8A, the slider 21 is in its first mode of implantation.



   For the open position, FIG. 7A, the finger 24 of the control handle 23 is engaged at its end with the bowl 63 of the track 47, and, in abutment against the intermediate wall 41 of this slide 31, the contact mobile 22 is at a distance from the fixed contacts 20.



   The rear face 33 of the slide 21 is then at a distance H2 from the axis A of the control handle 23.



   For the closed position, FIG. 8A, the finger 24 of the control handle 23 carries by its back on the end of the ramp 65 of the track 47, and, separated from the intermediate wall 41, the movable contact 22 is in application against fixed contacts 20 under the stress of its elastic polarization means 38.



   The rear face 33 of the slide 21 is then at a distance Ho, less than the previous distance H2, from the axis A of the control handle 23.



   For the second mode of installation of the slide 21 shown in FIGS. 7B and 8B, the corresponding distances are, respectively, H'2 at the opening, and H'3 at the closing.



   It follows from the above that, in the manner of the installation heights Hi, H 'specified above, the distance H'2 is less than the distance H, and that, likewise, the distance H'3 is less at distance H3.



   More precisely, the distance H'2 is less than the distance H2 by a value equal to the distance of separating the plane facets 62, 62 'in height from one another, and, likewise, the distance H '3 is less than the distance H3 by a value equal to this distance d'.



   Consequently, upon closing, the movable contact 22 comes more quickly to bear on the fixed contacts 20 for the second mode of implantation of the slider 21 than it does for the first mode of implantation of the latter, and , conversely, upon opening, it deviates more quickly from

 <Desc / Clms Page number 13>

 fixed contacts 20 for the second mode of installation of the slider 21 than it does for the first mode of installation of the latter.



   Thus, as regards the constitution of a four-pole switch comprising three phase switches and a neutral switch, the first mode of installation of the slide 21 is suitable for phase switches, while its second mode of installation is suitable for the 'neutral switch.



   However, in all cases, the components of these various modular switches advantageously remain the same.



   Of course, the present invention is not limited to the embodiment described and shown, but encompasses any variant.


    

Claims (4)

REVENDICATIONS 1. Interrupteur modulaire du genre comportant, dans un boîtier (11), deux contacts (20), qui sont fixes, un coulisseau (21), qui est monté mobile entre les contacts fixes (20) et qui porte un contact mobile (22) propre à relier l'un à l'autre ces contacts fixes (20), et une manette de commande (23), qui, montée rotative autour d'un axe (A) orthogonal à la direction de déplacement (D) du coulisseau (21), est à la disposition de l'usager et présente un doigt (24) pour son action sur le coulisseau (21), ce coulisseau (21) présentant lui-même une piste (47) sur laquelle porte ce doigt (24) et étant soumis à des moyens élastiques de rappel (48) qui le maintiennent en permanence au contact de celui-ci, caractérisé en ce que, monté réversible dans le boîtier (11) autour de sa direction de déplacement (D), le coulisseau (21) présente deux pistes (47,  CLAIMS 1. A modular switch of the kind comprising, in a housing (11), two contacts (20), which are fixed, a slide (21), which is mounted to move between the fixed contacts (20) and which carries a movable contact (22 ) suitable for connecting these fixed contacts (20) to each other, and a control lever (23), which, rotatably mounted around an axis (A) orthogonal to the direction of movement (D) of the slide (21), is available to the user and has a finger (24) for its action on the slide (21), this slide (21) itself having a track (47) on which this finger (24) ) and being subjected to elastic return means (48) which keep it permanently in contact with the latter, characterized in that, reversibly mounted in the housing (11) around its direction of movement (D), the slide (21) presents two tracks (47, 47'), qui sont décalées l'une par rapport à l'autre transversalement par rapport à cette direction de déplacement (D), et qui, établies à des hauteurs différentes, sont inverses l'une de l'autre, et en ce que, conjointement, le doigt (24) de la manette de commande (23) est déporté latéralement de manière à n'interférer qu'avec une seule de ces pistes (47, 47').  47 '), which are offset from each other transversely to this direction of movement (D), and which, established at different heights, are opposite to each other, and in this that, jointly, the finger (24) of the control lever (23) is offset laterally so as to interfere with only one of these tracks (47, 47 '). 2. Interrupteur modulaire suivant la revendication 1, caractérisé en ce que les deux pistes (47, 47') du coulisseau (21) s'étendent côte à côte sur la face avant (35) de ce coulisseau (21).  2. Modular switch according to claim 1, characterized in that the two tracks (47, 47 ') of the slide (21) extend side by side on the front face (35) of this slide (21). 3. Interrupteur modulaire suivant la revendication 2, caractérisé en ce que les deux pistes (47, 47') du coulisseau (21) occupent chacune pour moitié la largeur de ce coulisseau (21).  3. Modular switch according to claim 2, characterized in that the two tracks (47, 47 ') of the slide (21) each occupy half the width of this slide (21). 4. Interrupteur modulaire suivant l'une quelconque des revendications 1 à 3, caractérisé en ce que, pour coopération avec des moyens de guidage (68) prévus sur le boîtier (11), le coulisseau (21) présente des moyens de guidage (69) complémentaires sur l'une et l'autre de ses deux faces principales (32, 32').  4. Modular switch according to any one of claims 1 to 3, characterized in that, for cooperation with guide means (68) provided on the housing (11), the slide (21) has guide means (69 ) complementary on both of its two main faces (32, 32 ').
BE9600829A 1995-10-06 1996-10-03 Switch slide reversible modular. BE1009657A3 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR9511799A FR2739722B1 (en) 1995-10-06 1995-10-06 MODULAR SWITCH WITH REVERSIBLE SLIDER

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1009657A3 true BE1009657A3 (en) 1997-06-03

Family

ID=9483334

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9600829A BE1009657A3 (en) 1995-10-06 1996-10-03 Switch slide reversible modular.

Country Status (4)

Country Link
BE (1) BE1009657A3 (en)
DE (1) DE19641298A1 (en)
FR (1) FR2739722B1 (en)
IT (1) IT1288730B1 (en)

Families Citing this family (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
USD951880S1 (en) * 2020-02-05 2022-05-17 Dehn Se Surge protection device

Family Cites Families (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2366474A (en) * 1942-07-25 1945-01-02 Arrow Hart & Hegeman Electric Slow break electric switch
US3188405A (en) * 1961-08-30 1965-06-08 Ward Leonard Electric Co Multi-pole relay with interchangeable spring biased contact structure
US3919506A (en) * 1974-05-03 1975-11-11 Westinghouse Electric Corp Detachably mounted cam operator for multiple reciprocating contact switch assembly
DE2846213A1 (en) * 1978-10-24 1980-05-08 Geyer Gmbh & Co Christian Narrow fitting electrical switch of built-in type - consists of two halves separated by insulating partition, with set of contacts in each half, operated by common element
FR2610449B1 (en) * 1987-02-03 1989-04-21 Merlin Gerin ELECTRIC SWITCH WITH MODULAR STRUCTURE

Also Published As

Publication number Publication date
IT1288730B1 (en) 1998-09-24
FR2739722A1 (en) 1997-04-11
DE19641298A1 (en) 1997-04-10
ITTO960814A1 (en) 1998-04-04
FR2739722B1 (en) 1997-12-19

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0632306B1 (en) Spectacle hinge
EP0837526A1 (en) Automatic connnection terminal and an electrical device fitted with such a terminal
WO2004001906A1 (en) Connection device for flexible circuit
FR2662553A1 (en) ELECTRICAL APPARATUS TO BE REPORTED ON A SUPPORT BY SINGLE CLICKING.
EP0908915B1 (en) Casing for an electrical apparatus such as a circuit breaker
BE1009657A3 (en) Switch slide reversible modular.
FR2723470A1 (en) BREAKER
FR2968141A1 (en) ELECTRICAL EQUIPMENT WITH TILTING DEVICE SUPPORT SUPPORT
FR2738676A1 (en) Connection terminal with protective diaphragm to screw fixing for use in modular electric equipment
EP0773572B1 (en) Electric apparatus with snap closing
EP0418152B1 (en) Modular, especially electrical, device with a protective cover for reference marks
EP1665316B1 (en) Electric current shut-off device having complete discrimination of states
FR2718566A1 (en) Electric appliance with pusher.
FR2776134A1 (en) Electrical apparatus support mechanism
EP1376772B1 (en) Electrical socket with socket shutter and range comprising such a socket
EP1515352B1 (en) Device to interrupt electrical current with with a translatory movable contact
FR2724499A1 (en) SUPPORT DEVICE FOR APPARATUS TO BE REPORTED ON A CHUTE BODY
EP0504045B1 (en) Closure device for a reversible door, and cabinet with such a closure device
EP0657905B1 (en) Cassette for accomodation of electrical components in a casing
FR2773662A1 (en) HOUSING, PARTICULARLY FOR AUTONOMOUS SAFETY LIGHTING BLOCK
FR2786616A1 (en) SUPPORT FOR APPARATUS ARRANGED ALONG A CHUTE WITH CANOPY IN MULTIPLE PARTS
EP0716437B1 (en) Tumbler switch with modular casing
EP1162637B1 (en) Disconnectable electrical contact device
FR2907151A1 (en) Selective access device e.g. label holder, has elastic unit with flexible tab for defining aligned potential wells, forming articulation axis, for fins engaged in slots and in cooperation with internal profiles
FR2464013A1 (en) Snap action fitting for electrical switchgear - has box-shaped bus-bars and slider at bottom of switch with stressed spring-loaded section and shoulder

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Effective date: 20071031