BE1003837A3 - Actuator delay of a valve. - Google Patents

Actuator delay of a valve. Download PDF

Info

Publication number
BE1003837A3
BE1003837A3 BE9100174A BE9100174A BE1003837A3 BE 1003837 A3 BE1003837 A3 BE 1003837A3 BE 9100174 A BE9100174 A BE 9100174A BE 9100174 A BE9100174 A BE 9100174A BE 1003837 A3 BE1003837 A3 BE 1003837A3
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
force transmitter
delay
valve
stop
gas
Prior art date
Application number
BE9100174A
Other languages
French (fr)
Inventor
Hans Bonk
Karl Kotter
Nikolaus Grainer
Original Assignee
Total Feuerschutz Gmbh
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Total Feuerschutz Gmbh filed Critical Total Feuerschutz Gmbh
Application granted granted Critical
Publication of BE1003837A3 publication Critical patent/BE1003837A3/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A62LIFE-SAVING; FIRE-FIGHTING
    • A62CFIRE-FIGHTING
    • A62C37/00Control of fire-fighting equipment
    • A62C37/36Control of fire-fighting equipment an actuating signal being generated by a sensor separate from an outlet device
    • A62C37/46Construction of the actuator

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Business, Economics & Management (AREA)
  • Emergency Management (AREA)
  • Fire-Extinguishing By Fire Departments, And Fire-Extinguishing Equipment And Control Thereof (AREA)
  • Electrically Driven Valve-Operating Means (AREA)

Abstract

Dispositif d'actionnement retardé d'une soupape (13) en particulier en combinaison avec une installation d'extinction d'incendie, dans lequel le temps de retard peut être ajusté par un dispositif de retard (1) mis en oeuvre par voie électro-mécanique , ce dernier agissant sur l'élément d'ouverture (3) de la soupape au moyen d'un dispositif de déclenchement (2) caractérisé en ce que le dispositif de déclenchement (2) est pourvu d'un élément d'arrêt (4) séparé, qui peut être arrêté par le dispositif de retard (1) et qui à son tour arrêté un transmetteur de force (5) qui, après écoulement du temps de retard, est libéré et actionne ainsi l'élément d'ouverture (3).Device for delayed actuation of a valve (13), in particular in combination with a fire extinguishing installation, in which the delay time can be adjusted by a delay device (1) operated by electro- mechanical, the latter acting on the opening element (3) of the valve by means of a trigger device (2) characterized in that the trigger device (2) is provided with a stop element ( 4) separate, which can be stopped by the delay device (1) and which in turn stops a force transmitter (5) which, after the delay time has elapsed, is released and thus actuates the opening element ( 3).

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   "Dispositif d'actionnement retardé d'une soupape"
L'invention concerne un dispositif d'actionnement retardé d'une soupape, en particulier en combinaison avec une installation d'extinction d'incendie, le temps de retard étant ajustable par un dispositif de retard mis en oeuvre par voie électro-mécanique, ce dernier agissant sur l'élément d'ouverture de la soupape au moyen d'un dispositif de déclenchement. 



   Un tel dispositif est décrit dans la DE-A-38 26 300. 



  Là un moteur entraîne une tige filetée qui à son tour entraîne une douille filetée qui ne tourne pas simultanément. Une butée reliée à la douille filetée déplace un levier de déclenchement qui ouvre la soupape. Avec cette forme de réalisation, le levier de déclenchement est déplacé par la douille filetée entraînée par moteur et ainsi la soupape est ouverte directement par le dispositif de retard. 



   Des centrales d'avertissement d'incendie actuelles sont, dans des réalisations standards, incorporées dans des installations d'extinction d'incendie. Des dispositifs de retard pour ouvrir la soupape d'extinction sont des éléments d'une centrale d'avertissement d'incendie. 



  L'ouverture directe de la soupape est un inconvénient parce que la force d'ouverture n'est appliquée que relativement lentement et que des nombres de tours élevés du moteur électrique sont nécessaires pour obtenir une avance rapide du dispositif de retard. 



   Pour un déroulement précis dans le temps du dispositif de retard, les tolérances de temps sont à concevoir dans des limites étroites. 



   Les tolérances de fabrication aussi des pièces constitutives existantes d'une installation d'extinction d'incendie sont à respecter dans des limites étroites pour assurer de grandes réserves de sécurité. En particulier, dans des installations d'extinction d'incendie comportant des moyens d'extinction mettant en danger les personnes, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 comme par exemple du   CO.-, aucune sécurité   suffisante n'est garantie dans l'état actuel de la technique. 



   Des dispositifs mécaniques de retard et d'ouverture sont très coûteux pour des raisons de technique de fabrication. Etant donné les corrosions possibles, l'usure des pièces mobiles ainsi que les imprécisions de déroulement ou les circonstances analogues, de tels dispositifs comportent un grand risque résiduaire. Des installations électriques peuvent provoquer des déclenchements défectueux, non retardés, par des influences extérieures, comme un coup de foudre ou des inductances magnétiques. 



   En partant de la DE-A-38 26 300, l'invention a pour but d'éviter les inconvénients décrits et d'augmenter de plusieurs fois la sécurité de l'ouverture de la soupape en cas d'incendie et d'éviter le danger du déclenchement involontaire à la suite d'inductances, de foudre ou de conditions analogues. 



   On résout ce problème par le fait que le dispositif de déclenchement est pourvu d'un élément d'arrêt séparé, qui peut être arrêté par le dispositif de retard et qui arrête à son tour un transmetteur de force qui, après écoulement du temps de retard, est libéré et actionne ainsi l'élément d'ouverture. 



   Par le dispositif suivant l'invention, une force quelconque, variable, de plusieurs fois celle requise, est appliquée pour l'ouverture de la soupape et on obtient ainsi une sécurité telle que des influences extérieures ne peuvent pas engendrer un déclenchement non retardé, involontaire. On peut voir l'essence de l'invention dans le transmetteur de force qui est monté entre le dispositif de retard et le dispositif de déclenchement. Ce transmetteur de force peut être réalisé sous la forme d'un élément mécanique, ou pneumatique, ou électrique, ou hydraulique. 



   Les transmetteurs de force respectifs sont schématiquement représentés et décrits de façon plus détaillée dans plusieurs exemples de réalisation. Ainsi, les autres particularités de l'invention caractérisées dans les revendications secondaires sont expliquées de façon plus précise dans la description des dessins. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La figure 1 représente un transmetteur de force comportant un accumulateur d'énergie mécanique sous la forme d'une force de ressort. 



   La figure 2 représente un transmetteur de force comportant un accumulateur d'énergie mécanique. 



   La figure 3 représente un transmetteur de force pneumatique avec une cartouche à gaz comme accumulateur de gaz. la figure 4 représente un transmetteur de force pneumatique comportant une bouteille de commande comme accumulateur de gaz. 



   La figure 5 représente un transmetteur de force pneumatique avec le milieu extincteur comme accumulateur de gaz. 



   La figure 6 représente un transmetteur de force présentant une forme de réalisation électrique et pyrotechnique. 



   La figure 7 représente un transmetteur de force avec transmission de force directe. 



   L'invention est constituée essentiellement du dispositif de retard 1, du dispositif de déclenchement 2, de l'élément d'ouverture 3, de l'élément d'arrêt 4 et du transmetteur de force 5. Ces cinq particularités sont données dans tous les exemples de réalisation et elles sont chaque fois décrites isolément. 



   Selon la figure 1, le dispositif de retard est constitué d'un moteur 6, qui entraîne une tige filetée 7 sur laquelle un écrou 8 est déplacé vers le moteur 6 en cas d'actionnement. Un goujon d'entraînement 9, fixé à l'écrou 8, va contre une butée 10 d'un verrou 11 supporté dans un palier 12 et il tire ce dernier en arrière, en direction du moteur 6. 



   Le dispositif de déclenchement 2 est constitué d'un piston de déclenchement 14 pourvu d'une tige d'actionnement 15 et il est supporté dans un palier 16. Comme transmetteur de force 5 on prévoit un ressort 18 qui est en appui sur des butées 17 et 19. 



  Comme élément d'arrêt 4 on prévoit un levier 20 qui est en appui, d'une part, sur le piston 22, axialement déplaçable, du verrou Il et, d'autre part, sur le piston de déclenchement 14. Dans l'exemple de réalisation, le levier 20 est, dans la partie supérieure, pourvu d'un 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 support 23, l'extrémité débordante 24 étant adjacente à l'extrémité inférieure 25 du piston 14. Si le verrou 11 est tiré vers le moteur 6, l'extrémité inférieure 26 du levier 20 est libérée de sorte que le ressort 18 fait pivoter avec la force de ressort l'extrémité débordante 24 autour du point 23 et qu'avec cela le ressort 18 pousse la tige d'actionnement 15 contre l'élément d'ouverture 3, ce qui permet l'ouverture de la soupape d'extinction 13. Le point de pivotement 23 peut aussi être agencé au milieu du levier 20. 



   D'après la figure 2, le dispositif de retardement 1 est constitué d'un moteur 27 qui entraîne une roue dentée 28. Cette roue dentée 28 est en prise avec une crémaillère 29 d'une douille de poussée 30 qui forme, conjointement avec un piston d'ouverture 31, le dispositif de déclenchement 2. Le piston est supporté dans un tube 32 qui à son tour est fixé sur un boîtier 33. Entre une paroi 34 du boîtier 33 et le piston d'ouverture 31 est monté un ressort 35, à titre de transmetteur de force 5. A l'intérieur du tube 32 et du piston d'ouverture 31 on prévoit une gorge 36 dans laquelle sont insérées plusieurs billes 37. En cas d'incendie, le moteur 27 déplace la crémaillère 29 dans le sens de la flèche 41.

   Lorsqu'un chemin 42 est parcouru, les billes 37 tombent dans un espace libre 38 de la douille de poussée 30 et elles sont récoltées là par des butées 39. 



  Ainsi le piston d'ouverture 31 est avec la tige 40 libéré de sorte que le ressort 35 déplace la tige 40 vers l'élément d'ouverture 3, ce qui permet l'ouverture de la soupape d'extinction 13. 



   Conformément à la figure 3, le dispositif de retard 1 est formé d'un disque de commande 44 qui est entraîné par un moteur 43. Le disque 44 pousse une goupille 45 dans l'alésage 46 d'un boîtier 47. A l'autre extrémité ouverte du boîtier 47 est prévu un cylindre 48 avec un piston 49 et une tige de piston 50, le cylindre 48 étant ouvert vers le boîtier 47. A l'intérieur du boîtier 47 est prévue, comme transmetteur de force 5, une cartouche à gaz 51 qui est fermée à la tête 52 de la bouteille par une feuille de fermeture 53 comme élément d'arrêt 4. Entre la cartouche à gaz 51 et le piston 49 est agencée une pointe 55 à l'aide d'entretoises 54.

   En cas d'ouverture, la goupille 45 pousse la cartouche à gaz 51 contre la pointe 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 55 de façon que celle-ci déchire la feuille de fermeture 53 et libère ainsi le contenu de la cartouche à gaz. Le gaz, qui se trouve sous pression dans la cartouche à gaz   51,   pousse le piston 49 avec la tige de piston 50 vers l'élément d'ouverture 3, de façon à ouvrir ainsi la soupape d'extinction 13. 



   Selon la figure 4, le dispositif de retard électromécanique 1 est constitué d'un moteur 56 qui entraîne un élément 58 par l'intermédiaire d'une tige 57. Par l'intermédiaire d'un dispositif   59,   une vanne 60, qui sert d'élément d'arrêt 4, est ouverte. Cette vanne 60 est, par l'intermédiaire d'un conduit 61, en communication avec une bouteille de commande 62 qui est remplie d'un gaz sous pression et qui sert de transmetteur de force 5. D'un autre côté, la vanne 60 est reliée à un cylindre 64 dans lequel se trouve un piston 65 muni d'une tige.

   Lorsque, par l'intermédiaire du dispositif de retard 1, la vanne 60 est ouverte, un gaz sous pression s'écoule de la bouteille de commande 62 dans la chambre 66 du cylindre 64 et il pousse le piston 65 avec sa tige vers l'élément d'ouverture 3 et il ouvre ainsi la soupape d'extinction 13 de façon que le produit d'extinction puisse s'écouler depuis la bouteille à produit d'extinction 68 en passant par le conduit 67. 



   Selon la figure   5,   le dispositif de retard 1 est constitué d'un moteur 69, qui entraîne une tige 70 et un dispositif 71 par lequel un dispositif d'ouverture 72 d'une vanne 73 est ouvert. Ces pièces forment l'élément d'arrêt 4. La vanne 73 est reliée, d'une part, par un conduit de dérivation 74 à la tête de la bouteille à produit d'extinction 68 et, d'autre part, par un conduit 75 à un cylindre 76 qui agit comme dispositif de déclenchement 2. Le cylindre 76 est équipé d'un piston 77 et d'une tige de piston 78 qui agit sur la soupape d'extinction 13 et ouvre celle-ci. Le cylindre 76 avec ses dispositifs 77 et 78 sert d'élément d'ouverture 3.

   Après l'ouverture de la vanne 73, le produit d'extinction s'écoule par l'intermédiaire du conduit de dérivation 74 et du conduit 75 dans la chambre 79 du cylindre 76 et il ouvre ainsi la soupape d'extinction 13. 



   Selon la figure 6, le dispositif de retard est formé d'un moteur 80, d'une tige 81 et d'un écrou 82 déplaçable axialement. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



  A l'écrou 82 est relié un élément d'arrêt 4 qui est constitué d'une plaque 83 et d'une barre 84. Dans cet exemple de réalisation, la plaque 83 agit comme élément de blocage supplémentaire vis-à-vis d'une ouverture involontaire de la soupape d'extinction 13. Le dispositif de déclenchement 2 est constitué d'un commutateur électrique 85 présentant un bouton de commutation 86 et il est raccordé à une ligne électrique 87. Un ligne électrique 88 part du commutateur 85 vers un transmetteur de force 5 pyrotechnique. Celui-ci est constitué d'un boîtier 89 comportant un piston 90 et une tige de piston 91. 



  La chambre 92 est remplie d'une charge pyrotechnique et est pourvue d'un détonateur électrique 93. En cas d'incendie, l'écrou 82 et avec lui la plaque 83 avec la tige 84 sont déplacés vers le bouton 86 du commutateur 85 de sorte que le commutateur 85 se ferme et ainsi du courant peut passer par les lignes 87 et 88. La charge pyrotechnique est allumée par le détonnateur 93 et ainsi le piston 90 est lancé brusquement avec la tige 91 contre l'élément d'ouverture 3 ce qui permet l'ouverture de la soupape d'extinction 13. Si par exemple un éclair frappe la ligne électrique 87 et forme ainsi un pont d'étincelles vers la ligne 88, l'élément d'ouverture   3   ne peut pas être déplacé même dans ce cas, lors de l'allumage de la charge pyrotechnique, parce que la plaque 83 empêche un mouvement de l'élément d'ouverture 3.

   Au lieu de la charge pyrotechnique 92, on peut prévoir un électroaimant qui, en cas de conduction de courant par les lignes 87 et 88, déplace la tige de piston 91 et ainsi ouvre la soupape à produit d'extinction 13. Un moteur supplémentaire peut aussi, au lieu de la charge pyrotechnique, veiller à l'ouverture de l'élément d'ouverture 3. 



   Selon la figure 7, le dispositif de retard 1 est à nouveau constitué d'un moteur 95 avec une tige 96 et un écrou 97 qui pousse contre une plaque 98 du dispositif de déclenchement 2. 



  Le transmetteur de force 5 est constitué d'un cylindre à gradins 99 comportant une petite partie de cylindre 100 et une grande partie de cylindre 101. Dans la partie de cylindre 100 on prévoit un piston 102 pourvu d'une tige de piston 103 qui est reliée à la plaque 98. 



  Dans la partie de cylindre 101 on prévoit un piston 104 pourvu d'une tige de piston 105 qui est en appui sur l'élément d'ouverture 3. Des 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 ressorts de traction 106 sont adjoints au piston 102 et des ressorts de compression 107 au piston 104. Si l'écrou 97 déplace le piston 102 et avec lui constitue une pression à l'intérieur du cylindre 99, l'élément d'ouverture 3 n'est déplacé que lorsque les forces des ressorts 106 et 107 sont surmontées. Ainsi, les ressorts agissent comme éléments d'arrêt 4. 



   L'invention n'est pas limitée aux exemples représentés. Ainsi, on peut sans plus imaginer que le dispositif de retard 1 n'est pas constitué d'un moteur, d'une tige et d'un écrou, mais au contraire d'un moteur comportant un disque de commande et une tige commandée. Le disque de commande peut être réalisé sous la forme d'une came ou d'un élément analogue. De même on peut imaginer que, dans tous les cas, le dispositif de retard soit constitué d'une roue dentée avec une crémaillère. Le blocage 83/84, représenté sur la figure 6, peut aussi, dans cette forme ou dans une forme analogue, être appliqué suivant l'invention pour tous les autres exemples de réalisation.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   "Device for delayed actuation of a valve"
The invention relates to a device for delayed actuation of a valve, in particular in combination with a fire extinguishing installation, the delay time being adjustable by a delay device implemented by electro-mechanical means, this the latter acting on the valve opening element by means of a triggering device.



   Such a device is described in DE-A-38 26 300.



  There a motor drives a threaded rod which in turn drives a threaded sleeve which does not rotate simultaneously. A stopper connected to the threaded sleeve moves a trigger lever which opens the valve. With this embodiment, the trigger lever is moved by the motor-driven threaded sleeve and thus the valve is opened directly by the delay device.



   Current fire alarm systems are, in standard embodiments, incorporated into fire extinguisher systems. Delay devices to open the extinguishing valve are part of a fire alarm center.



  Direct opening of the valve is a drawback because the opening force is applied only relatively slowly and high revolutions of the electric motor are required to achieve rapid advance of the delay device.



   For a precise time course of the delay device, the time tolerances must be designed within narrow limits.



   The manufacturing tolerances also of the existing component parts of a fire extinguisher installation must be respected within narrow limits to ensure large safety reserves. In particular, in fire extinguishing installations comprising extinguishing means endangering people,

 <Desc / Clms Page number 2>

 like CO.- for example, no sufficient security is guaranteed in the current state of the art.



   Mechanical delay and opening devices are very expensive for reasons of manufacturing technique. Given the possible corrosions, the wear of moving parts as well as the imprecisions of the procedure or similar circumstances, such devices involve a great residual risk. Electrical installations can cause faulty, non-delayed tripping by external influences, such as a lightning strike or magnetic inductances.



   Starting from DE-A-38 26 300, the invention aims to avoid the drawbacks described and to increase the safety of opening the valve several times in the event of fire and to avoid danger of involuntary tripping due to inductances, lightning or similar conditions.



   This problem is solved by the fact that the triggering device is provided with a separate stop element, which can be stopped by the delay device and which in turn stops a force transmitter which, after the delay time has elapsed , is released and thus activates the opening element.



   By the device according to the invention, any variable force, several times that required, is applied for the opening of the valve and one thus obtains a safety such that external influences cannot generate an undelayed, involuntary tripping . The essence of the invention can be seen in the force transmitter which is mounted between the delay device and the trigger device. This force transmitter can be produced in the form of a mechanical, or pneumatic, or electrical, or hydraulic element.



   The respective force transmitters are schematically represented and described in more detail in several exemplary embodiments. Thus, the other features of the invention characterized in the secondary claims are explained more precisely in the description of the drawings.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   FIG. 1 represents a force transmitter comprising an accumulator of mechanical energy in the form of a spring force.



   FIG. 2 represents a force transmitter comprising an accumulator of mechanical energy.



   FIG. 3 represents a pneumatic force transmitter with a gas cartridge as a gas accumulator. FIG. 4 represents a pneumatic force transmitter comprising a control cylinder as a gas accumulator.



   FIG. 5 represents a pneumatic force transmitter with the extinguishing medium as a gas accumulator.



   FIG. 6 represents a force transmitter having an electrical and pyrotechnic embodiment.



   FIG. 7 represents a force transmitter with direct force transmission.



   The invention essentially consists of the delay device 1, the trigger device 2, the opening element 3, the stop element 4 and the force transmitter 5. These five particulars are given in all the exemplary embodiments and they are each described in isolation.



   According to Figure 1, the delay device consists of a motor 6, which drives a threaded rod 7 on which a nut 8 is moved to the motor 6 when actuated. A drive stud 9, fixed to the nut 8, goes against a stop 10 of a bolt 11 supported in a bearing 12 and it pulls the latter back, in the direction of the motor 6.



   The trigger device 2 consists of a trigger piston 14 provided with an actuating rod 15 and it is supported in a bearing 16. As a force transmitter 5 there is provided a spring 18 which is supported on stops 17 and 19.



  As a stop element 4 there is provided a lever 20 which is supported, on the one hand, on the piston 22, axially displaceable, of the latch II and, on the other hand, on the trigger piston 14. In the example embodiment, the lever 20 is, in the upper part, provided with a

 <Desc / Clms Page number 4>

 support 23, the projecting end 24 being adjacent to the lower end 25 of the piston 14. If the bolt 11 is pulled towards the motor 6, the lower end 26 of the lever 20 is released so that the spring 18 pivots with the spring force the projecting end 24 around the point 23 and that with this the spring 18 pushes the actuating rod 15 against the opening element 3, which allows the opening of the extinguishing valve 13 The pivot point 23 can also be arranged in the middle of the lever 20.



   According to FIG. 2, the delay device 1 consists of a motor 27 which drives a toothed wheel 28. This toothed wheel 28 is engaged with a rack 29 of a thrust bush 30 which forms, together with a opening piston 31, the triggering device 2. The piston is supported in a tube 32 which in turn is fixed on a housing 33. Between a wall 34 of the housing 33 and the opening piston 31 is mounted a spring 35 , as a force transmitter 5. Inside the tube 32 and the opening piston 31, a groove 36 is provided in which several balls 37 are inserted. In the event of fire, the motor 27 moves the rack 29 in the direction of the arrow 41.

   When a path 42 is traversed, the balls 37 fall into a free space 38 of the thrust sleeve 30 and they are harvested there by stops 39.



  Thus the opening piston 31 is with the rod 40 released so that the spring 35 moves the rod 40 towards the opening element 3, which allows the opening of the extinguishing valve 13.



   In accordance with FIG. 3, the delay device 1 is formed by a control disc 44 which is driven by a motor 43. The disc 44 pushes a pin 45 into the bore 46 of a housing 47. At the other open end of the housing 47 is provided a cylinder 48 with a piston 49 and a piston rod 50, the cylinder 48 being open towards the housing 47. Inside the housing 47 is provided, as force transmitter 5, a cartridge with gas 51 which is closed at the head 52 of the bottle by a closure sheet 53 as a stop element 4. Between the gas cartridge 51 and the piston 49 is arranged a point 55 using spacers 54.

   In the event of opening, the pin 45 pushes the gas cartridge 51 against the tip

 <Desc / Clms Page number 5>

 55 so that the latter tears off the closure sheet 53 and thus releases the contents of the gas cartridge. The gas, which is under pressure in the gas cartridge 51, pushes the piston 49 with the piston rod 50 towards the opening element 3, so as to thus open the extinguishing valve 13.



   According to Figure 4, the electromechanical delay device 1 consists of a motor 56 which drives an element 58 via a rod 57. Via a device 59, a valve 60, which serves to stop element 4 is open. This valve 60 is, via a conduit 61, in communication with a control cylinder 62 which is filled with a pressurized gas and which serves as a force transmitter 5. On the other hand, the valve 60 is connected to a cylinder 64 in which there is a piston 65 provided with a rod.

   When, via the delay device 1, the valve 60 is open, a pressurized gas flows from the control cylinder 62 into the chamber 66 of the cylinder 64 and it pushes the piston 65 with its rod towards the opening element 3 and thus opens the extinguishing valve 13 so that the extinguishant can flow from the extinguisher bottle 68 through the conduit 67.



   According to Figure 5, the delay device 1 consists of a motor 69, which drives a rod 70 and a device 71 by which an opening device 72 of a valve 73 is opened. These parts form the stop element 4. The valve 73 is connected, on the one hand, by a bypass conduit 74 to the head of the bottle of extinguishing agent 68 and, on the other hand, by a conduit 75 to a cylinder 76 which acts as a triggering device 2. The cylinder 76 is equipped with a piston 77 and a piston rod 78 which acts on the extinguishing valve 13 and opens the latter. The cylinder 76 with its devices 77 and 78 serves as an opening element 3.

   After opening the valve 73, the extinguishing product flows through the bypass conduit 74 and the conduit 75 into the chamber 79 of the cylinder 76 and thus opens the extinction valve 13.



   According to Figure 6, the delay device is formed of a motor 80, a rod 81 and a nut 82 axially movable.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



  To the nut 82 is connected a stop element 4 which consists of a plate 83 and a bar 84. In this exemplary embodiment, the plate 83 acts as an additional blocking element vis-à-vis an involuntary opening of the extinguishing valve 13. The triggering device 2 consists of an electrical switch 85 having a switching button 86 and it is connected to an electrical line 87. An electrical line 88 leaves from the switch 85 to a pyrotechnic force transmitter 5. This consists of a housing 89 comprising a piston 90 and a piston rod 91.



  The chamber 92 is filled with a pyrotechnic charge and is provided with an electric detonator 93. In the event of fire, the nut 82 and with it the plate 83 with the rod 84 are moved towards the button 86 of the switch 85 of so that the switch 85 closes and thus current can pass through the lines 87 and 88. The pyrotechnic charge is ignited by the detonator 93 and thus the piston 90 is suddenly launched with the rod 91 against the opening element 3 ce which allows the opening of the extinguishing valve 13. If for example a lightning strikes the electrical line 87 and thus forms a spark bridge towards the line 88, the opening element 3 cannot be moved even in this case, when igniting the pyrotechnic charge, because the plate 83 prevents movement of the opening element 3.

   Instead of the pyrotechnic charge 92, an electromagnet can be provided which, in the event of current conduction through the lines 87 and 88, displaces the piston rod 91 and thus opens the extinguishing product valve 13. An additional motor can also, instead of the pyrotechnic charge, ensure the opening of the opening element 3.



   According to FIG. 7, the delay device 1 again consists of a motor 95 with a rod 96 and a nut 97 which pushes against a plate 98 of the trigger device 2.



  The force transmitter 5 consists of a stepped cylinder 99 comprising a small cylinder part 100 and a large cylinder part 101. In the cylinder part 100 there is provided a piston 102 provided with a piston rod 103 which is connected to plate 98.



  In the cylinder part 101 there is provided a piston 104 provided with a piston rod 105 which is supported on the opening element 3. Des

 <Desc / Clms Page number 7>

 tension springs 106 are added to the piston 102 and compression springs 107 to the piston 104. If the nut 97 moves the piston 102 and with it constitutes a pressure inside the cylinder 99, the opening element 3 n 'is moved only when the forces of the springs 106 and 107 are overcome. Thus, the springs act as stop elements 4.



   The invention is not limited to the examples shown. Thus, it can no longer be imagined that the delay device 1 does not consist of a motor, a rod and a nut, but on the contrary of a motor comprising a control disc and a controlled rod. The control disc can be made in the form of a cam or the like. Similarly, it can be imagined that, in all cases, the delay device consists of a toothed wheel with a rack. Blocking 83/84, shown in FIG. 6, can also, in this form or in a similar form, be applied according to the invention for all the other exemplary embodiments.


    

Claims (16)

REVENDICATIONS 1. Dispositif d'actionnement retardé d'une soupape, en particulier en combinaison avec une installation d'extinction d'incendie, dans lequel le temps de retard peut être ajusté par un dispositif de retard mis en oeuvre par voie électro-mécanique, ce dernier agissant sur l'élément d'ouverture de la soupape au moyen d'un dispositif de déclenchement, caractérisé en ce que le dispositif de déclenchement (2) est pourvu d'un élément d'arrêt (4) séparé, qui peut être arrêté par le dispositif de retard (1) et qui à son tour arrête un transmetteur de force (5) qui, après écoulement du temps de retard, est libéré et actionne ainsi l'élément d'ouverture (3).  CLAIMS 1. Device for delayed actuation of a valve, in particular in combination with a fire extinguishing installation, in which the delay time can be adjusted by a delay device implemented by electro-mechanical means, last acting on the valve opening element by means of a trigger device, characterized in that the trigger device (2) is provided with a separate stop element (4), which can be stopped by the delay device (1) and which in turn stops a force transmitter (5) which, after expiration of the delay time, is released and thus actuates the opening element (3). 2. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le transmetteur de force (5) est réalisé sous la forme d'un élément mécanique, ou pneumatique, ou électrique ou hydraulique.  2. Device according to claim 1, characterized in that the force transmitter (5) is produced in the form of a mechanical, or pneumatic, or electrical or hydraulic element. 3. Dispositif suivant l'une des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le transmetteur de force (5) mécanique est constitué d'un ressort relié au dispositif de déclenchement (2), le dispositif de déclenchement (2) étant arrêté par un levier (20) comme élément d'arrêt (4), lequel est en liaison avec le dispositif de retard (1).  3. Device according to one of claims 1 and 2, characterized in that the mechanical force transmitter (5) consists of a spring connected to the trigger device (2), the trigger device (2) being stopped by a lever (20) as a stop element (4), which is in connection with the delay device (1). 4. Dispositif suivant la revendication 3, caractérisé en ce que l'élément d'arrêt est un levier (20) capable de pivoter.  4. Device according to claim 3, characterized in that the stop element is a lever (20) capable of pivoting. 5. Dispositif suivant la revendication 3, caractérisé en ce que, comme élément d'arrêt (4), on prévoit dans une douille de poussée (30) une (ou plusieurs) billes qui arrêtent un piston (31).  5. Device according to claim 3, characterized in that, as a stop element (4), there is provided in a thrust bushing (30) one (or more) balls which stop a piston (31). 6. Dispositif suivant l'une des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le transmetteur de force (5) pneumatique est constitué d'un accumulateur de gaz relié au dispositif de déclenchement (2), le volume de gaz étant capable d'agir sur le dispositif de déclenchement (2) pour l'actionnement de l'élément d'ouverture (3).  6. Device according to one of claims 1 and 2, characterized in that the pneumatic force transmitter (5) consists of a gas accumulator connected to the triggering device (2), the volume of gas being capable of act on the release device (2) for actuation of the opening element (3). 7. Dispositif suivant la revendication 6, caractérisé EMI8.1 en ce que l'accumulateur de gaz est une cartouche à gaz (51) pourvue d'une feuille de fermeture (53) et en ce qu'il peut être pressé contre une pointe (55). <Desc/Clms Page number 9>  7. Device according to claim 6, characterized  EMI8.1  in that the gas accumulator is a gas cartridge (51) provided with a closure sheet (53) and in that it can be pressed against a tip (55).  <Desc / Clms Page number 9>   8. Dispositif suivant la revendication 6, caractérisé en ce que l'accumulateur de gaz est une bouteille de commande séparée (62) pourvue d'une soupape pilote (60) qui est montée en aval et qui peut être commandée par le dispositif de retard (1).  8. Device according to claim 6, characterized in that the gas accumulator is a separate control cylinder (62) provided with a pilot valve (60) which is mounted downstream and which can be controlled by the delay device (1). 9. Dispositif suivant la revendication 6, caractérisé en ce que le récipient à produit d'extinction (68) lui-même sert d'accumulateur de gaz à partir duquel part un conduit à gaz séparé (74, 75) pourvu d'une vanne (73) à actionner par le dispositif de retard (1) comme dispositif de déclenchement (2) et en ce que le conduit à gaz séparé (75) est relié à un cylindre de commande (76) en tant qu'élément d'ouverture.  9. Device according to claim 6, characterized in that the extinguishing product container (68) itself serves as a gas accumulator from which a separate gas conduit (74, 75) provided with a valve (73) to be actuated by the delay device (1) as a triggering device (2) and in that the separate gas pipe (75) is connected to a control cylinder (76) as an opening element . 10. Dispositif suivant l'une des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le transmetteur de force (5) électrique est réalisé sous la forme d'un élément pyrotechnique (92,93) qui est relié à un commutateur (85) électrique à actionner par l'élément d'arrêt (82-84).  10. Device according to one of claims 1 and 2, characterized in that the electric force transmitter (5) is produced in the form of a pyrotechnic element (92,93) which is connected to an electrical switch (85) to be actuated by the stop element (82-84). 11. Dispositif suivant l'une des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le transmetteur de force électrique (5) est réalisé sous la forme d'un électro-aimant qui est relié à un commutateur électrique à actionner par l'élément d'arrêt (4).  11. Device according to one of claims 1 and 2, characterized in that the electric force transmitter (5) is produced in the form of an electromagnet which is connected to an electric switch to be actuated by the element d 'stop (4). 12. Dispositif suivant l'une des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le transmetteur de force (5) électrique est réalisé sous la forme d'un moteur électrique qui est connecté à un commutateur électrique à actionner par l'élément d'arrêt (4).  12. Device according to one of claims 1 and 2, characterized in that the electric force transmitter (5) is produced in the form of an electric motor which is connected to an electric switch to be actuated by the element of stop (4). 13. Dispositif suivant l'une des revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le transmetteur de force (5) est un cylindre hydraulique ou pneumatique (99) à deux pistons (102,104), le dispositif de retard (1) agissant sur un petit piston (102) et un grand piston (104) agissant sur l'élément d'ouverture (3), des ressorts (106, 107) étant, comme éléments d'arrêt, adjoints à un des pistons (102, 104) ou aux deux.  13. Device according to one of claims 1 and 2, characterized in that the force transmitter (5) is a hydraulic or pneumatic cylinder (99) with two pistons (102,104), the delay device (1) acting on a small piston (102) and a large piston (104) acting on the opening element (3), springs (106, 107) being, as stop elements, attached to one of the pistons (102, 104) or both. 14. Dispositif suivant l'une des revendications 1 à 13, caractérisé en ce que le dispositif de retard (1) est constitué d'un disque de commande (44) qui est actionné par moteur électrique et qui est en liaison avec une goupille (45) agissant sur la cartouche à gaz (51), comme transmetteur de force (5). <Desc/Clms Page number 10>  14. Device according to one of claims 1 to 13, characterized in that the delay device (1) consists of a control disc (44) which is actuated by electric motor and which is in connection with a pin ( 45) acting on the gas cartridge (51), as a force transmitter (5).  <Desc / Clms Page number 10>   15. Dispositif suivant l'une des revendications 1 à 14, caractérisé en ce que le dispositif de retard (1) est constitué d'une roue dentée qui est entraînée par moteur électrique et qui est en prise avec une crémaillère (29) reliée au dispositif de déclenchement (2), le transmetteur de force (5) étant arrêté au moyen de billes (37).  15. Device according to one of claims 1 to 14, characterized in that the delay device (1) consists of a toothed wheel which is driven by an electric motor and which is engaged with a rack (29) connected to the tripping device (2), the force transmitter (5) being stopped by means of balls (37). 16. Dispositif suivant l'une des revendications 1 à 15, caractérisé en ce que l'élément d'ouverture (3) peut être bloqué en supplément par un dispositif de blocage (82 à 84).  16. Device according to one of claims 1 to 15, characterized in that the opening element (3) can be blocked additionally by a blocking device (82 to 84).
BE9100174A 1990-02-23 1991-02-22 Actuator delay of a valve. BE1003837A3 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE4005777A DE4005777C1 (en) 1990-02-23 1990-02-23

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1003837A3 true BE1003837A3 (en) 1992-06-23

Family

ID=6400846

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE9100174A BE1003837A3 (en) 1990-02-23 1991-02-22 Actuator delay of a valve.

Country Status (6)

Country Link
BE (1) BE1003837A3 (en)
DE (1) DE4005777C1 (en)
FR (1) FR2658896B1 (en)
GB (1) GB2241562B (en)
IT (1) IT1244744B (en)
NL (1) NL193721C (en)

Families Citing this family (10)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE19710377C2 (en) * 1997-03-13 2001-10-31 Total Feuerschutz Gmbh Device for delayed actuation of a valve
DE10111233A1 (en) * 2001-03-08 2002-09-19 Still Gmbh Energy storage for hydraulic systems
DE10211702B4 (en) * 2002-03-16 2015-01-29 Total Walther Gmbh, Feuerschutz Und Sicherheit Tripping device for a quick opening valve of a fire extinguishing system
KR100452049B1 (en) * 2002-06-14 2004-10-14 이기원 A spread-head actuator for automatic fire extinguisher
DE102004057144B4 (en) 2004-11-26 2014-12-04 Total Walther Gmbh, Feuerschutz Und Sicherheit Device for the delayed actuation of a quenching valve
GB2466659A (en) * 2009-01-05 2010-07-07 Robert John Wightman A motor driven activator for a fire extinguisher
DE102010005952A1 (en) * 2010-01-27 2011-07-28 Dynamit Nobel Defence GmbH, 57299 Method for triggering pyrotechnic fire extinguishing devices and thermal tripping system
US9649520B2 (en) * 2014-07-11 2017-05-16 Kidde Technologies, Inc. Burst disc puncture pressure-imbalance actuator for a fire extinguisher
US9539452B2 (en) * 2014-07-11 2017-01-10 Kidde Technologies, Inc. Rapid pressure diffusion actuator for a fire extinguisher
US9821183B2 (en) 2014-07-11 2017-11-21 Kidde Technologies, Inc. Motorized actuator for a fire extinguisher

Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3949812A (en) * 1974-11-12 1976-04-13 Hay George P Fire extinguishing system
DE3826300A1 (en) * 1988-08-03 1988-12-29 Rusch Hans Joachim ELECTROMECHANICAL DELAY DEVICE FOR ACTUATING A QUICK OPENING VALVE

Patent Citations (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3949812A (en) * 1974-11-12 1976-04-13 Hay George P Fire extinguishing system
DE3826300A1 (en) * 1988-08-03 1988-12-29 Rusch Hans Joachim ELECTROMECHANICAL DELAY DEVICE FOR ACTUATING A QUICK OPENING VALVE

Also Published As

Publication number Publication date
GB2241562B (en) 1994-06-15
FR2658896A1 (en) 1991-08-30
GB9102618D0 (en) 1991-03-27
ITMI910384A0 (en) 1991-02-14
FR2658896B1 (en) 1993-03-05
NL9100172A (en) 1991-09-16
IT1244744B (en) 1994-08-08
NL193721B (en) 2000-04-03
GB2241562A (en) 1991-09-04
NL193721C (en) 2000-08-04
DE4005777C1 (en) 1991-05-16
ITMI910384A1 (en) 1992-08-14

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1003837A3 (en) Actuator delay of a valve.
EP2195542B1 (en) Activated-stroke actuator, in particular for an automobile safety system for the protection of pedestrians
BE897954A (en) ELECTRIC SWITCH WITH STROKE STOP OF THE CONTROL LEVER IN THE EVENT OF WELDING OF THE CONTACTS
WO2008083448A1 (en) Device or actuating a bottom tool
FR2737397A1 (en) OBJECT COLUMN, ESPECIALLY FOR A ROTATING SEAT
FR2736401A1 (en) PUMP ACTIVATED BY PRESSURE
EP0807946B1 (en) High-voltage gas-blast puffer type circuit-breaker
EP3826919A1 (en) Emergency opening device for an aircraft door, comprising a retaining member with a hook
EP1830117B1 (en) Fire valve actuator
FR2655704A1 (en) SANITARY ACCESSORY.
CA1267644A (en) Pneumatic energy accumulated activator, especially for valve
EP1375807B1 (en) Door closer with hydraulic damping
FR2760780A1 (en) Hydraulic damper door closer
CH666766A5 (en) CIRCUIT BREAKER WITH REMOTE CONTROL REMOTE CONTROL AT A POINT CENTER ON THE MOVEMENT AXIS OF THE REMOTE CONTROL SOLENOID.
BE1018429A5 (en) DEVICE FOR OPENING AND CLOSING A VA-AND-VIENT DOOR VANTAIL.
EP3877252A1 (en) Emergency opening device for an aircraft door, with rotary release
EP1312844B1 (en) Valve for gas tank or gas duct having a lever
FR2781861A1 (en) Quarter turn valve control device comprising a hydraulic actuator with variable volume piston
EP1067353B1 (en) Firing device for ordnance by percussion of a fuse
FR2860027A1 (en) Door closer, has rollers cooperating with drive shaft and pistons, and elastic unit separating two hydraulic chambers and including Belleville spring washer mounted coaxially along one direction
EP0027985B1 (en) Device to protect a turbine against transgression of a predetermined value of a controlled physical magnitude
FR2741332A1 (en) Mechanism for stopping moving line at a point on its trajectory
FR2772066A1 (en) SECURITY MECHANISM IN A MOTORIZED DEVICE FOR OPENING AND CLOSING A SLIDING DOOR OF A VEHICLE
FR2664641A1 (en) Device for the automatic opening of a leaf or the like
CH633855A5 (en) DOUBLE ACTING HYDRAULIC CYLINDER COMPRISING A RUNNING DEVICE.