EP1381333A2 - Hüftgelenkpfannen-system - Google Patents

Hüftgelenkpfannen-system

Info

Publication number
EP1381333A2
EP1381333A2 EP02732639A EP02732639A EP1381333A2 EP 1381333 A2 EP1381333 A2 EP 1381333A2 EP 02732639 A EP02732639 A EP 02732639A EP 02732639 A EP02732639 A EP 02732639A EP 1381333 A2 EP1381333 A2 EP 1381333A2
Authority
EP
European Patent Office
Prior art keywords
acetabular
implant
acetabular implant
spacer
cup system
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Withdrawn
Application number
EP02732639A
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
R. Windhager
W. Winkelmann
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Implantcast GmbH
Original Assignee
Implantcast GmbH
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Implantcast GmbH filed Critical Implantcast GmbH
Publication of EP1381333A2 publication Critical patent/EP1381333A2/de
Withdrawn legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30721Accessories
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30721Accessories
    • A61F2/30734Modular inserts, sleeves or augments, e.g. placed on proximal part of stem for fixation purposes or wedges for bridging a bone defect
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • A61B17/84Fasteners therefor or fasteners being internal fixation devices
    • A61B17/86Pins or screws or threaded wires; nuts therefor
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    • A61F2/30724Spacers for centering an implant in a bone cavity, e.g. in a cement-receiving cavity
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    • A61F2002/30329Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
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    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30329Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2002/30476Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements locked by an additional locking mechanism
    • A61F2002/30495Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements locked by an additional locking mechanism using a locking ring
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    • A61F2002/30329Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2002/30476Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements locked by an additional locking mechanism
    • A61F2002/305Snap connection
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/32Joints for the hip
    • A61F2/34Acetabular cups
    • A61F2002/3401Acetabular cups with radial apertures, e.g. radial bores for receiving fixation screws
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/32Joints for the hip
    • A61F2/34Acetabular cups
    • A61F2002/3401Acetabular cups with radial apertures, e.g. radial bores for receiving fixation screws
    • A61F2002/3403Polar aperture
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/32Joints for the hip
    • A61F2/34Acetabular cups
    • A61F2002/3453Acetabular cups having a non-hemispherical convex outer surface, e.g. quadric-shaped
    • A61F2002/3459Acetabular cups having a non-hemispherical convex outer surface, e.g. quadric-shaped made of different partially-spherical portions
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/32Joints for the hip
    • A61F2/34Acetabular cups
    • A61F2002/348Additional features
    • A61F2002/3482Two hemispherical halves having completely different structures
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor
    • A61F2002/4631Special tools or methods for implanting or extracting artificial joints, accessories, bone grafts or substitutes, or particular adaptations therefor the prosthesis being specially adapted for being cemented
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2220/00Fixations or connections for prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2220/0025Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2220/00Fixations or connections for prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2220/0025Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
    • A61F2220/0041Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements using additional screws, bolts, dowels or rivets, e.g. connecting screws
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00005The prosthesis being constructed from a particular material
    • A61F2310/00011Metals or alloys
    • A61F2310/00023Titanium or titanium-based alloys, e.g. Ti-Ni alloys

Definitions

  • the invention relates to an acetabular cup system which can be used in particular for the reconstruction of the acetabular region after removal of a loosened artificial acetabular cup with more or less pronounced bone defects.
  • the acetabular cup system according to the invention has a hemispherical acetabular implant, from the edge of which at least one groove extends, which runs transversely to the edge in the wall of the acetabular implant and is accessible from the outside of the acetabular implant. Furthermore, at least one spacer is provided, which has a projection which fits into the groove and whose outside in the region of the projection is matched to the outer contour of the acetabular implant in the region of the groove.
  • the groove and the projection are set up for a positive connection, the groove preferably being designed as a dovetail groove (and the projection having a shape matched to it).
  • the protrusion of the spacer can be inserted into the groove from the edge of the acetabular implant. If the
  • Spacer is connected to the acetabular implant, it forms a kind of larger projection for filling a bone end effets.
  • Remaining cavities between the implant and the patient's bone are grown through by tissue or can optionally be filled in in a conventional manner, for example with bone cement; however, because of the high quality of the spacer, there are far fewer follow-up problems than with conventional methods.
  • a plurality of spacers of the same and / or different shape and / or size are provided.
  • the acetabular cup system is a modular system that allows the prosthesis to be individually adapted to the given situation during the operation.
  • an optimal anchoring and thus a permanent reconstruction can be achieved.
  • the spacers connected to the acetabular implant can be supported in places of good bone quality. If the remaining cavities are small enough due to the selection of suitable spacers, the use of bone cement or the like is even unnecessary. Tissues grow through these bone defects (biological reconstruction).
  • the acetabular cup system preferably has a securing device in order to secure a spacer connected to the acetabular implant against displacement.
  • the securing device can contain a plate which can be screwed onto the edge of the acetabular implant and which, with a projection, covers a spacer connected to the acetabular implant and can preferably be screwed to the spacer.
  • the size and shape of the projection of the plate is preferably matched to the end side of the spacer under consideration.
  • the system preferably contains several plates, which are provided with different arrangements of projections. It is advantageous if these plates extend over the entire edge of the acetabular cup extend implant, with the respective existing projections covering the spacers.
  • the acetabular implant has several grooves. These grooves can be distributed over the entire outside of the acetabular implant. As a rule, however, it is sufficient if the acetabular implant has several grooves in the area to be positioned facing away from the patient's seat and pubic bone, since this zone is most susceptible to bone defects.
  • the acetabular implant can have at least one opening or bore through its wall for receiving a fastening element to be anchored in the patient's bone, preferably a bore in the center of the acetabular implant and a plurality of bores distributed around it.
  • the latter are preferably located at locations that are aligned with the patient's ischium and pubis after implantation.
  • the material for the acetabular implant and the spacers are e.g. Titanium or titanium alloys in question.
  • the inside of the acetabular implant can be made from a lining
  • polyolefin preferably made of a UHMW polyethylene
  • the acetabular cup system according to the invention thus allows adaptation to the individual situation of the patient and enables shorter operating times.
  • the surgical access route is smaller than when using conventional support shells, which results in faster post-operative rehabilitation of the patient.
  • FIG. 1 shows a longitudinal section through an acetabular implant according to an embodiment of the acetabular cup system according to the invention with a spacer inserted
  • FIG. 2 shows a cross section through the wall of the acetabular implant in the area of the plane marked II-II in FIG. 1,
  • FIG. 3 shows a top view of the acetabular implant from FIG. 1, to which a total of three spacers are attached,
  • FIG. 4 shows a plan view of a spacer
  • Figure 5 is a plan view of a spacer with a different shape
  • Figure 6 is a plan view of a plate which can be screwed onto the edge of the acetabular implant.
  • FIG. 1 shows an acetabular implant 2 of the acetabular cup system in a longitudinal section.
  • the sectional plane runs through the axis II drawn in FIG. 3.
  • Implant 2 is designed like a hemisphere and has an outer side 4, an inner side 6, an edge 8 and a wall 10.
  • a groove 12 is milled into the wall 10, see also FIG. 2.
  • the groove 12 is designed as a dovetail groove, i.e. it has a trapezoidal cross section.
  • the axis of the groove 12 runs in the paper plane of FIG. 1.
  • two further identical grooves are provided in the exemplary embodiment.
  • a larger number of grooves, which are arranged distributed over the periphery of the edge 8, is also conceivable.
  • the grooves are used to attach spacers, as explained in more detail below.
  • the acetabular implant 2 In its center, the acetabular implant 2 has an opening or bore 14, see FIGS. 1 and 3. In the exemplary embodiment, the acetabular implant 2 contains two further bores 16 and 17, see FIG. 3. The bore 14 and the bores 16 and 17 are to accommodate fasteners such as Bone screws determined, with the help of which the acetabular implant 2 is anchored in the bone of a patient.
  • the acetabular implant 2 is preferably used in such a way that the bores 16 and 17 point toward the patient's ischium and pubis, since the fastening elements in these bones generally hold well.
  • a further bore is provided in the region of the lower end of the groove 12, that is to say approximately halfway between the edge 8 and the central bore 14.
  • the inside 6 of the acetabular implant 2 is provided with a lining made of UHMW polyethylene (polyethylene with a particularly high molecular weight). This is a common measure for hip joint implants that reduces the friction between the acetabular implant and the joint head.
  • UHMW polyethylene polyethylene with a particularly high molecular weight
  • Spacers 20, 20 'and 20 are a further component of the acetabular cup system.
  • the surgeon preferably has spacers of various shapes and sizes to choose from, so that during the operation he selects one or more spacers and connects them to the acetabular implant 2 can, as explained below with reference to the spacer 20.
  • the spacers 20, 20 'and 20 are used to fill in bone defects.
  • the spacer 20 (see also FIG. 4) has a projection 22 which, in the exemplary embodiment, is designed like a dovetail and fits into the groove 12 or one of the other grooves on the acetabular implant 2.
  • the outer side 24 of the spacer 20 is adapted in the region of the projection 22 to the outer contour of the acetabular implant 2 in the region of the groove 12 (or the other grooves).
  • FIG. 1 illustrates the final position of the spacer 20 on the acetabular implant 2.
  • the end face 26 of the spacer 20 is aligned with the edge 8 in one plane.
  • the connection produced by the projection 22 engaging in the groove 12 is form-fitting and therefore very stable.
  • the spacer 20 is provided with a threaded bore 28 on the end face 26.
  • the spacer 20 ' is shown in plan view of its end face 26'.
  • the spacer 20 ' has the same components as the spacer 20, i.e. a projection 22' and an outer side 24 ', the shape of which corresponds to the projection 22 and the outer side 24 of the spacer 20, but otherwise a different basic shape, see also Figure 3.
  • Figure 3 also shows that the spacer 20 "is constructed in mirror image of the spacer 20 '.
  • spacers 20, 20 '20 shown in the figures, many other shapes and sizes of spacers are conceivable.
  • the surgeon preferably has a larger number of spacers to choose from during the operation, so that he can individually select the suitable spacers and adapt them to the Surgery can combine with the acetabular implant 2.
  • FIG. 6 shows a plate 30 in a top view.
  • the plate 30 has three projections 32, 32 'and 32 "and a total of seven through bores 34. It serves as a securing device to prevent the spacers 20, 20', 20" connected to the acetabular implant 2 from shifting.
  • the shape of the plate 30 is matched to the shape of the edge 8 and the shape of the end faces of the spacers 20, 20 ', 20 ".
  • the holes 34 allow screws to be inserted into the threaded holes 18 and 28, 28' and the corresponding threaded hole on the Spacer 20 "can be screwed in.
  • the shape of the projections 32, 32 'and 32 "of the plate 30 shown in FIG. 6 corresponds to the shapes of the end faces 26, 26' and that of the spacer 20".
  • the acetabular cup system includes other plates to choose from where the protrusions correspond to a different selection or configuration of spacers.
  • An advantageous material for the acetabular implant 2 is titanium or a titanium alloy.
  • the spacers are preferably made of the same material.
  • the plate 30 can also be made from this material.

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

Ein Hüftgelenkpfannen-System enthält ein halbkugelartiges Hüftpfannenimplantat (2) und mindestens einen Abstandshalter (20, 20', 20'). Vom Rand (8) des Hüftpfannenimplantats (2) geht mindestens eine Nut aus, die in der Wandung (10) des Hüftpfannenimplantats (2) transversal zu dem Rand (8) verläuft und von der Außenseite (4) des Hüftpfannenimplantats (2) zugänglich ist. Der Abstandshalter (20, 20', 20') weist einen in die Nut passenden Vorsprung (22) auf. Seine Außenseite ist im Bereich des Vorsprungs (22) an die Außenkontur des Hüftpfannenimplantats (2) im Bereich der Nut angepasst.

Description

Hüftαelenkpfannβn-System
Die Erfindung betrifft ein Hüftgelenkpfannen-System, das insbesondere zur Rekonstruktion des Hüftpfannenbereichs nach Entfernung einer gelockerten künstlichen Hüftpfanne bei mehr oder minder ausgeprägten Knochendefekten angewendet werden kann.
Es kommt relativ häufig vor, dass sich künstliche Hüftpfannen im Laufe der Zeit lockern. Dann ist ein erneuter chirurgischer Eingriff erforderlich, bei dem in der Regel ein neues Hüftpfan- nenimplantat eingesetzt wird. Wenn bei dem Patienten im Bereich des Implantats Knochendefekte vorliegen, gibt es verschiedene Möglichkeiten, für einen Halt des neuen Hüftpfannenimplantats zu sorgen. So kann ein größeres Hüftpfannenimplantat als das entfernte eingesetzt werden, und zwar mit oder ohne Knochenzement. Ferner lassen sich die Knochendefekte mit Zement oder Fremdknochen auffüllen. Es werden auch Hüftpfannenimplantate verwendet, die einen fest angebrachten Abstandshalter aus Metall zum Ausfüllen eines Knochendefektes aufweisen. Eine weitere Möglichkeit ist die Verwendung von Abstützschalen, die sich breitflächig im Darm- und Sitzbein abstützen. All diese herkömmlichen Methoden haben jedoch Nachteile. Bei einer Auffüllung des Defektes mit Zement oder Fremdknochen lässt sich in vielen Fällen nur eine zeitlich begrenzte Behebung der Probleme erreichen. Ferner führt die Verwendung großer Fremdknochentransplantate zu einer hohen Versagerquote . Rekonstruktionsprothesen mit einem Abstandshalter aus Metall entsprechen häufig nicht dem individuellen Defekt. Für die Implantation von Abstützschalen ist ein großer operativer Zugangsweg mit ausge- dehnter Muskelablösung erforderlich.
Es ist Aufgabe der Erfindung, eine patientenfreundliche und ökonomische Möglichkeit zur Rekonstruktion einer künstlichen Hüftpfanne zu schaffen.
Diese Aufgabe wird gelöst durch ein Hüftgelenkpfannen-System mit den Merkmalen des Anspruchs 1. Vorteilhafte Ausgestaltungen der Erfindung ergeben sich aus den Unteransprüchen.
Das erfindungsgemäße Hüftgelenkpfannen-System weist ein halbkugelartiges Hüftpfannenimplantat auf, von dessen Rand mindestens eine Nut ausgeht, die in der Wandung des Hüftpfannenimplantats transversal zu dem Rand verläuft und von der Außenseite des Hüftpfannenimplantats zugänglich ist. Ferner ist mindestens ein Abstandshalter vorgesehen, der einen in die Nut passenden Vorsprung aufweist und dessen Außenseite im Bereich des Vorsprungs an die Außenkontur des Hüftpfannenimplantats im Bereich der Nut angepasst ist. Bei einer bevorzugten Ausführungsform sind die Nut und der Vorsprung für eine formschlüssige Verbindung eingerichtet, wobei die Nut vorzugsweise als Schwalbenschwanznut gestaltet ist (und der Vorsprung eine darauf abgestimmte Form aufweist) .
Der Vorsprung des Abstandshalters lässt sich vom Rand des Hüftpfannenimplantats her in die Nut einschieben. Wenn der
Abstandshalter mit dem Hüftpfannenimplantat verbunden ist, bildet er eine Art größerer Vorsprung zum Ausfüllen eines Knochende- fekts. Verbleibende Hohlräume zwischen dem Implantat und dem Knochen des Patienten werden von Gewebe durchwachsen oder können gegebenenfalls auf herkömmliche Weise, z.B. mit Knochenzement, ausgefüllt werden; wegen der hohen Qualität des Abstandshalters treten jedoch viel weniger Folgeprobleme auf als bei herkömmlichen Methoden.
In einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung sind mehrere Abstandshalter gleicher und/oder unterschiedlicher Form und/oder Größe vorgesehen. In diesem Fall ist das Hüftgelenkpfannen-System ein modulares System, das eine individuelle Anpassung der Prothese während der Operation an die gegebene Situation ermöglicht. Es lässt sich durch Auswahl der auf die vorhandenen Knochendefekte abgestimmten Abstandshalter eine optimale Verankerung und somit eine dauerhafte Rekonstruktion erzielen. Die mit dem Hüftpfannenimplantat verbundenen Abstandshalter können sich an Stellen guter Knochenqualität abstützen. Wenn die verbleibenden Hohlräume in Folge der Auswahl geeigneter Abstands- halter klein genug sind, ist sogar die Verwendung von Knochenze- ment oder ähnlichem entbehrlich. Diese Knochendefekte werden von Gewebe durchwachsen (biologische Rekonstruktion) .
Vorzugsweise weist das Hüftgelenkpfannen-System eine Sicherungseinrichtung auf, um einen mit dem Hüftpfannenimplantat ver- bundenen Abstandshalter gegen Verschieben zu sichern. So kann die Sicherungseinrichtung eine am Rand des Hüftpfannenimplantats aufschraubbare Platte enthalten, die mit einem Vorsprung einen mit dem Hüftpfannenimplantat verbundenen Abstandshalter überdeckt und vorzugsweise mit dem Abstandshalter verschraubbar ist. Die Größe und Form des Vorsprungs der Platte ist vorzugsweise auf die Endseite des betrachteten Abstandshalters abgestimmt. Zur Anpassung an verschiedene Konfigurationen von mit dem Hüftpfannenimplantat verbundenen Abstandshaltern enthält das System vorzugsweise mehrere Platten, die mit unterschiedlichen Anord- nungen von Vorsprüngen versehen sind. Es ist vorteilhaft, wenn sich diese Platten über den gesamten Rand des Hüftpfannen- implantats erstrecken, wobei die jeweils vorhandenen Vorsprünge die Abstandshalter abdecken.
Damit mehrere Abstandshalter mit dem Hüftpfannenimplantat verbunden werden können, weist das Hüftpfannenimplantat in bevorzugter Ausführungsform mehrere Nuten auf. Diese Nuten können über die gesamte Außenseite des Hüftpfannenimplantats verteilt sein. In der Regel reicht es jedoch aus, wenn das Hüftpfannenimplantat in dem vom Sitz- und Schambein des Patienten abgewandt zu positionierenden Bereich mehrere Nuten aufweist, da diese Zone am anfälligsten für Knochendefekte ist.
Das Hüftpfannenimplantat kann mindestens eine durch seine Wandung führende Öffnung oder Bohrung zur Aufnahme eines im Knochen des Patienten zu verankernden Befestigungselements aufweisen, und zwar vorzugsweise eine Bohrung im Zentrum des Hüftpfannenimplantats und mehrere darum verteilte Bohrungen. Letztere sind vorzugsweise an Stellen, die nach der Implantation auf das Sitzbein und auf das Schambein des Patienten ausgerichtet sind.
Mit Hilfe der Bohrungen und durch die Bohrungen geführter Befestigungselemente (z.B. Knochenschrauben) lässt sich eine stabile Verankerung des Hüftpfannenimplantats in der Zone der Kraftübertragung, in welcher in praktisch allen Fällen noch eine suffiziente Knochenqualität vorhanden ist, erzielen. Dies gilt insbesondere für die zentrale Bohrung, aber auch zum Sitzbein und zum Schambein führende Fixierungsschrauben lassen sich in der Regel gut verankern.
Als Material für das Hüftpfannenimplantat und die Abstandshalter kommen z.B. Titan oder Titanlegierungen in Frage. Die Innenseite des Hüftpfannenimplantats kann eine Auskleidung aus einem
Polyolefin aufweisen, vorzugsweise aus einem UHMW-Polyethylen
(d.h. einem Polyethylenmaterial mit einem besonders hohen Molekulargewicht) . Das erfindungsgemäße Hüftgelenkpfannen-System erlaubt also eine Anpassung an die individuelle Situation des Patienten und ermöglicht kürzere Operationszeiten. Der operative Zugangsweg ist kleiner als bei der Verwendung herkömmlicher Abstützschalen, was eine raschere post-operative Rehabilitation des Patienten zur Folge hat. Insgesamt ergibt sich eine optimale biomechanische Rekonstruktion, verbunden mit einer längeren Haltbarkeit des Implantats .
Im Folgenden wird die Erfindung anhand eines Ausführungsbeispiels näher erläutert. Die Zeichnungen zeigen in
Figur 1 einen Längsschnitt durch ein Hüftpfannenimplantat gemäß einer Ausführungsform des erfindungsgemäßen Hüftge- lenkpfannen-Systems mit einem eingesetzten Abstandshalter,
Figur 2 einen Querschnitt durch die Wandung des Hüftpfannenimplantats im Bereich der in Figur 1 mit II-II gekenn- zeichneten Ebene,
Figur 3 eine Draufsicht auf das Hüftpfannenimplantat aus Figur 1, an dem insgesamt drei Abstandshalter angebracht sind,
Figur 4 eine Draufsicht auf einen Abstandshalter,
Figur 5 eine Draufsicht auf einen Abstandshalter mit anderer Form und
Figur 6 eine Draufsicht auf eine auf den Rand des Hüftpfannenimplantats aufschraubbare Platte.
In Figur 1 ist ein Hüftpfannenimplantat 2 des Hüftgelenkpfanne - Systems im Längsschnitt dargestellt. Die Schnittebene verläuft durch die in Figur 3 eingezeichnete Achse I-I. Das Hüftpfannen- implantat 2 ist halbkugelartig gestaltet und hat eine Außenseite 4, eine Innenseite 6, einen Rand 8 und eine Wandung 10.
Von dem Rand 8 ausgehend ist in die Wandung 10 eine Nut 12 gefräst, siehe auch Figur 2. Die Nut 12 ist im Ausführungsbei- spiel als Schwalbenschwanznut gestaltet, d.h. sie hat einen trapezförmigen Querschnitt. Im Ausführungsbeispiel verläuft die Achse der Nut 12 in der Papierebene der Figur 1. In Azimutrichtung versetzt sind im Ausführungsbeispiel zwei weitere gleich- artige Nuten vorgesehen. Eine größere Zahl von Nuten, die über die Peripherie des Randes 8 verteilt angeordnet sind, ist jedoch ebenfalls denkbar. Die Nuten dienen zum Befestigen von Abstands- haltern, wie weiter unten näher erläutert.
In seinem Zentrum weist das Hüftpfannenimplantat 2 eine Öffnung oder Bohrung 14 auf, siehe Figur 1 und Figur 3. Im Ausführungs- beispiel enthält das Hüftpfannenimplantat 2 zwei weitere Bohrungen 16 und 17, siehe Figur 3. Die Bohrung 14 und die Bohrungen 16 und 17 sind zum Aufnehmen von Befestigungselementen wie z.B. Knochenschrauben bestimmt, mit deren Hilfe das Hüftpfannenimplantat 2 im Knochen eines Patienten verankert wird. Dabei wird das Hüftpfannenimplantat 2 vorzugsweise so eingesetzt, dass die Bohrungen 16 und 17 zum Sitzbein und zum Schambein des Patienten weisen, da die Befestigungselemente in diesen Knochen in der Regel gut halten.
Bei einer Variante dieser Ausführungsform ist eine weitere Bohrung im Bereich des unteren Endes der Nut 12 vorgesehen, also ungefähr auf halbem Wege zwischen dem Rand 8 und der zentralen Bohrung 14.
Im Ausführungsbeispiel ist die Innenseite 6 des Hüftpfannenimplantats 2 mit einer Auskleidung aus UHMW-Polyethylen (Polyethylen mit besonders hohem Molekulargewicht) versehen. Dies ist eine übliche Maßnahme bei Hüftgelenkimplantaten, die die Reibung zwischen dem Hüftpfannenimplantat und dem Gelenkkopf vermindert. In den Rand 8 des Hüftpfannenimplantats 2 sind vier Gewindebohrungen 18 eingebracht, siehe Figur 3.
Eine weitere Komponente des Hüftgelenkpfannen-Systems sind Abstandshalter 20, 20' und 20". Vorzugsweise stehen dem Operateur Abstandshalter in unterschiedlicher Form und Größe zur Auswahl, so dass er im Verlauf der Operation ein oder mehrere Abstands- halter auswählen und mit dem Hüftpfannenimplantat 2 verbinden kann, wie im Folgenden anhand des Abstandshalters 20 erläutert. Die Abstandshalter 20, 20' und 20" dienen zum Ausfüllen von Knochendefekten.
Der Abstandshalter 20 (siehe auch Figur 4) hat einen Vorsprung 22, der im Ausführungsbeispiel schwalbenschwanzartig gestaltet ist und in die Nut 12 oder eine der anderen Nuten an dem Hüftpfannenimplantat 2 passt. Die Außenseite 24 des Abstandshalters 20 ist im Bereich des Vorsprungs 22 an die Außenkontur des Hüftpfannenimplantats 2 im Bereich der Nut 12 (bzw. der anderen Nuten) angepasst. Um den Abstandshalter 20 mit dem Hüftpfannenimplantat 2 zu verbinden, wird er vom Rand 8 her mit dem Vorsprung 22 in die Nut 12 eingeschoben. Die Figur 1 veranschaulicht die endgültige Lage des Abstandshalters 20 an dem Hüftpfannenimplantat 2. Wenn die Tiefe der Nut 12 und die Länge des Vorsprungs 22 aufeinander abgestimmt sind, ist die Stirnseite 26 des Abstandshalters 20 in einer Ebene mit dem Rand 8 ausgerichtet. Die durch den in die Nut 12 eingreifenden Vorsprung 22 hergestellte Verbindung ist formschlüssig und daher sehr stabil. An der Stirnseite 26 ist der Abstandshalter 20 mit einer Gewindebohrung 28 versehen.
In Figur 5 ist der Abstandshalter 20' in Draufsicht auf seihe Stirnseite 26' dargestellt. Der Abstandshalter 20' hat die gleichen Bestandteile wie der Abstandshalter 20, also einen Vorsprung 22 ' und eine Außenseite 24 ' , die in ihrer Form dem Vorsprung 22 und der Außenseite 24 des Abstandshalters 20 entsprechen, aber im Übrigen eine andere Grundform, siehe auch Figur 3. Die Figur 3 zeigt ferner, dass der Abstandshalter 20" spiegelbildlich zu dem Abstandshalter 20' konstruiert ist.
Außer den in den Figuren dargestellten Abstandshaltern 20, 20' 20" sind viele andere Formen und Größen von Abstandshaltern denkbar. Vorzugsweise hat der Operateur während der Operation eine größere Zahl von Abstandshaltern zur Auswahl, so dass er die geeigneten Abstandshalter individuell und in Anpassung an die Operation mit dem Hüftpfannenimplantat 2 verbinden kann.
Die Figur 6 zeigt eine Platte 30 in Draufsicht. Die Platte 30 hat drei Vorsprünge 32, 32' und 32" sowie insgesamt sieben durchgängige Bohrungen 34. Sie dient als Sicherungseinrichtung, um zu verhindern, dass sich die mit dem Hüftpfannenimplantat 2 verbundenen Abstandshalter 20, 20', 20" verschieben. In ihrer Form ist die Platte 30 auf die Form des Randes 8 und die Form der Stirnseiten der Abstandshalter 20, 20', 20" abgestimmt. Durch die Bohrungen 34 können Schrauben in die Gewindebohrungen 18 sowie 28, 28' und die entsprechende Gewindebohrung an dem Abstands- halter 20" eingeschraubt werden.
Die Form der VorSprünge 32, 32' und 32" der in der Figur 6 gezeigten Platte 30 stimmt mit den Formen der Stirnseiten 26, 26' und der des Abstandshalters 20" überein. Vorzugsweise enthält das Hüftgelenkpfannen-System weitere Platten zur Auswahl, bei denen die Vorsprünge einer anderen Auswahl oder Konfiguration von Abstandshaltern entsprechen.
Ein vorteilhaftes Material für das Hüftpfannenimplantat 2 ist Titan oder eine Titanlegierung. Die Abstandshalter bestehen vorzugsweise aus demselben Material. Auch die Platte 30 kann aus diesem Material gefertigt sein.

Claims

Patentansprüche
1. Hüftgelenkpfannen-System,
- mit einem halbkugelartigen Hüftpfannenimplantat (2) , von dessen Rand (8) mindestens eine Nut (12) ausgeht, die in der Wandung (10) des Hüftpfannenimplantats (2) transversal zu dem Rand (8) verläuft und von der Außenseite (4) des Hüftpfannenimplantats (2) zugänglich ist, und
- mit mindestens einem Abstandshalter (20) , der einen in die Nut (12) passenden Vorsprung (22) aufweist und dessen Außenseite (24) im Bereich des Vorsprungs (22) an die Außenkontur des Hüftpfannenimplantats (2) im Bereich der Nut (12) angepasst ist.
2. Hüftgelenkpfannen-System nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass die Nut (12) und der Vorsprung (22) für eine formschlüssige Verbindung eingerichtet sind.
3. Hüftgelenkpfannen-System nach Anspruch 2, dadurch gekennzeichnet, dass die Nut (12) als Schwalbenschwanznut gestaltet ist.
Hüftgelenkpfannen-System nach einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, dass mehrere Abstandshalter (20, 20' , 20") gleicher und/oder unterschiedlicher Form und/oder Größe vorgesehen sind.
5. Hüftgelenkpfannen-System nach einem der Ansprüche 1 bis 4, gekennzeichnet durch eine Sicherungseinrichtung (30) , die dazu eingerichtet ist, einen mit dem Hüftpfannenimplantat (2) verbundenen Abstandshalter (20, 20', 20") gegen Ver- schieben zu sichern.
6. Hüftgelenkpfannen-System nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, dass die Sicherungseinrichtung eine am Rand (8) des Hüftpfannenimplantats (2) aufschraubbare Platte (30) aufweist, die mit einem Vorsprung (32) einen mit dem Hüftpfannenimplantat (2) verbundenen Abstandshalter (20) überdeckt und vorzugsweise mit dem Abstandshalter (20) ver- schraubbar ist.
7. Hüftgelenkpfannen-System nach Anspruch 6, dadurch gekennzeichnet, dass mehrere Platten (30) mit unterschiedlichen Anordnungen von Vorsprüngen (32, 32', 32") vorgesehen sind, die auf unterschiedliche Konfigurationen von mit dem Hüftpfannenimplantat (2) verbundenen Abstandshaltern (20, 20', 20") abgestimmt sind.
8. Hüftgelenkpfannen-System nach einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, dass das Hüftpfannenimplantat (2) in dem vom Sitz- und Schambein des Patienten abgewandt zu positionierenden Bereich mehrere Nuten (12) aufweist.
9. Hüftgelenkpfannen-System nach einem der Ansprüche 1 bis 8, dadurch gekennzeichnet, dass das Hüftpfannenimplantat (2) mindestens eine durch seine Wandung (10) führende Öffnung (14, 16, 17) zur Aufnahme eines im Knochen des Patienten zu verankernden Befestigungselements aufweist, wobei vorzugsweise eine Bohrung (14) im Zentrum des Hüftpfannenimplantats (2) und nach der Implantation auf das Sitzbein und auf das Schambein des Patienten ausgerichtete Bohrungen (16, 17) vorgesehen sind.
10. Hüftgelenkpfannen-System nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass das Hüftpfannenimplantat (2) und/ oder der bzw. die Abstandshalter (20, 20', 20") Titan oder eine Titanlegierung aufweisen.
11. Hüftgelenkpfannen-System nach einem der Ansprüche 1 bis 10, dadurch gekennzeichnet, dass die Innenseite des Hüftpfannenimplantats (2) eine Auskleidung aus einem Polyolefin, vorzugsweise aus UHMW-Polyethylen, aufweist.
EP02732639A 2001-04-18 2002-04-16 Hüftgelenkpfannen-system Withdrawn EP1381333A2 (de)

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DE10118985A DE10118985C2 (de) 2001-04-18 2001-04-18 Hüftgelenkpfannen-System
DE10118985 2001-04-18
PCT/EP2002/004297 WO2002083035A2 (de) 2001-04-18 2002-04-16 Hüftgelenkpfannen-system

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DE10118985A1 (de) 2002-11-21

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