EP0101081B1 - Orthopedic apparatus - Google Patents
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- EP0101081B1 EP0101081B1 EP83107986A EP83107986A EP0101081B1 EP 0101081 B1 EP0101081 B1 EP 0101081B1 EP 83107986 A EP83107986 A EP 83107986A EP 83107986 A EP83107986 A EP 83107986A EP 0101081 B1 EP0101081 B1 EP 0101081B1
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- A61H1/0229—Drawing-out devices by reducing gravity forces normally applied to the body, e.g. by lifting or hanging the body or part of it
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- A61H2201/1635—Hand or arm, e.g. handle
Definitions
- the invention relates to an orthopedic device for the treatment of vertebral damage to people with vertically or almost vertically displaceable, a person receiving and stretching their spine base frame and an at least almost perpendicularly to the person's stretching device impacting a first part of the spine.
- the patient can be lifted by a chiropractor, i.e. the spine stretched, in order to then have a jerky movement on the spine.
- the patient crosses his arms at the back of the head and is grasped and raised backwards on his forearms. Then there is an impulsive shock.
- this manual treatment has certain disadvantages.
- the treating person is also put under a lot of stress, with the spine possibly also being overused.
- the patient runs the risk that the forces applied during therapy can be chosen too strongly. Since the patient has no way of evading the force exerted, unwanted pain and possibly unintentional damage can occur again and again.
- the object of the present invention is to provide an orthopedic device for the treatment of spinal damage to persons, with the aid of which an individual, targeted and metered treatment of the patient is possible.
- the device according to the invention provides for the first time the possibility of reproducing customary manual therapies, with the decisive advantage that a measurable and reproducible action of force is possible.
- An advantage that the patient hangs on axillary supports or forearm supports is that the patient can slip out of the supports if the impact forces are too great and thus lead to pain.
- the orthopedic device according to the invention in accordance with the previously described solution has a static part and a dynamic part.
- the static part comprises a base frame, i.e. a column or a frame with which the arm brackets or armpit supports and forearm supports as well as the height-adjustable back pushing device, all of which are adjusted to the physical conditions of a patient before the treatment.
- the standing area for the patient which inevitably defines the starting position.
- the dynamic part has force elements, such as hydraulic cylinders or spring elements, which, after the patient has assumed the basic position, are raised and thereby stretched, preferably with a reproducible, adjustable impulse-like impact being applied to the spine before the stretching has ended can.
- force elements such as hydraulic cylinders or spring elements
- Embodiments of the invention result from claims 2 to 4.
- FIG. 1 shows a first embodiment of an orthopedic device 10 according to the invention, which comprises a column 12, which can also be replaced by a frame or a frame.
- the column 12 consists of two sections 14 and 16 which can be shifted into one another. This means that the section 16 can be lengthened or shortened relative to the section 14 via cylinders 18 arranged in the section 14 in the form of preferably hydraulic cylinders.
- An element 20 is arranged on the section 16 and is adapted to the shape of a spine.
- the element 20 is preferably received by a frame 22 which is constructed from sections 24 which run vertically and form rigid axes, and rigid horizontal arms. Furthermore, the frame 22 rests in its lower, rigid on the arms 26 extending from the section 16, and merges into swivel arms 28 in the upper region.
- an articulated connection between the frame 22 and the arms 26 could also take place via an axis 30.
- the vertical sections 22 preferably merge rigidly into the swivel arms 28, that is to say form part of the frame 22, but can also be articulated to the swivel arms 28 via axes 32.
- armrests 42 are also arranged.
- 20 arm supports 44 are provided in the side region of the first element.
- the element 20 adapted to the spine also interacts with a pivotable element 46, the axis of rotation of which preferably coincides with the axis 34.
- the pivoting element can be a pendulum, the preferably cylindrical body 48 of which optionally interacts with the central region of the first element 20 via an elastic, controlled force-absorbing element 50.
- the deflection of the swivel element 46 that is to say in the exemplary embodiment of the cylinder 48, takes place in that a handle 54 provided on the pendulum rod 52 is detected.
- the pendulum is then pivoted out in such a way that it is held by a locking element, such as pawl 58, arranged on an adjustable measuring device, such as, for example, scale 56.
- the pendulum 46 then swings out in the direction of the element 20 adapted to the shape of a spine and can thus transmit a metered impulse-like impact to it.
- the column 12 is preferably arranged on a base plate 60, which in the front region comprises a foot plate 62 on which the feet of a patient are to be placed.
- the hydraulic cylinders 18 and 40 can be controlled via a control unit 64, which is arranged on the base plate 60, in order to achieve simple handling in the area of the orthopedic device 10 according to the invention.
- the patient's feet are placed on the plate 62.
- the arms are then inserted into the arm handles 42.
- An individual setting is made according to the size of the patient.
- the section 16 is displaced with respect to the section 14, that is to say the upper section is moved out of the lower section. The displacement takes place to such an extent that the patient still touches the foot plate 62 with his toes. In this state, the spine is stretched to the desired extent.
- the pendulum 46 with the pendulum body 48 is moved away from its rest position from the element 20 in order to interact with the pawl 58, which is pinned on the scale 56 depending on the impact applied.
- the pendulum moves in the direction of the first element 20 and, if necessary, transmits an impulsive impact to the back area via the shock-absorbing element 50, as a result of which the desired orthopedic treatment is achieved.
- the frame 22 is lifted off the horizontally extending arms 26).
- the orthopedic device 10 according to the invention can be received by a bearing block 68 via an axis 66.
- This means that the orthopedic device 10 can be pivoted about the axis 66.
- a pivoting through 90 ° can take place, as illustrated in FIG. 3.
- This results in the advantage that the orthopedic device according to the invention with its column 12 and the element 20 adapted to the spine can form the basis for, for example, a treatment bed.
- other orthopedic exercises may also be possible in this position.
- the device 70 consists of a base frame 72, which can consist of telescopically displaceable columns 74, 76 and 78. Furthermore, the device 70 comprises a base plate 80, which serves as a base for a patient to be treated. From the column 72, armpit supports 82 and forearm supports 84, a backrest 86 adapted to the spine, and an element 88 in the form of a back pushing device, which causes an impact force on the parts of the spine to be treated, originate. Furthermore, a so-called leveling device 90 is indicated, the function of which will be described below with that of the backing device 88. Finally, on the column section 78 there is an adjusting element 92, designed as a lever in the exemplary embodiment, for the back pushing device and a clamping element 93 for adjusting the height of the back pushing device.
- adjusting element 92 designed as a lever in the exemplary embodiment, for the back pushing device and a clamping element 93 for adjusting the height of the back pushing device.
- the operation of the orthopedic device 70 according to the invention is now as follows. After a patient has stood on the base plate 80, the column 72 or its sections 74, 76 and 78 are displaced relative to one another in such a way that the forearm supports 84 and armpit supports 82 are adjusted to the body size. The armpits and forearms of the patient are then placed in the arm supports and in the forearm supports. In order to be able to make an individual adjustment here, the corresponding supports can be pivoted about the longitudinal axis of the column and are also adjustable in height along the longitudinal axis of the column. After the column length and the supports are accordingly adapted to the patient, the leveling device 90 is activated such that the patient is lifted with the feet still touching the base plate 80.
- the spine is stretched to a degree that relaxes the vertebrae, for example, which are shifted or tilted against each other and are thus aligned in a line.
- the back pushing device 88 is activated by a trigger element (not shown) in such a way that a pulse-like push on the vertebrae or parts of the vertebrae to be treated can occur perpendicular to the stretching direction.
- the strength of the force can thereby be adjusted by means of the tensioning element 92. I.e. that the element 88 to be preloaded, for example by means of a spring, is preloaded to the extent that the required shock-like force can act on the vertebrae.
- the back pushing device 88 is itself height-adjustable and horizontally adjustable in order to be able to treat different parts of the back in a targeted manner.
- triggering can take place, for example, by locking elements, but also by a proximity switch or the like.
- FIG. 6 shows a path-step diagram by which the functional sequence that is to be carried out when treating patients with the aid of the device 70 according to the invention is to be illustrated.
- the process steps to be considered are provided with the Roman numerals to VII and their respective sequence with letters from A to V.
- the column 78 is lowered (A) in order to then be raised to adapt it to the patient to be treated (B).
- the armpits are open (E) so the patient can put their armpits in.
- the armpits are then closed (F).
- the forearm supports which can, however, still be lowered (K) or raised (L) in process section 111 or IV, in order to ensure an exact adaptation to the patient.
- the back abutment device 88 is adjusted in height to the back area to be treated by means of the clamping element 93 (N, O) in order to be able to deliberately allow impulse-like impact from the back abutment device 88 on the vertebral area.
- Process sections VI and VII represent the essential treatment steps which are carried out with the orthopedic device 10 according to the invention.
- the non-prestressed leveling device 90 (Q) is tensioned (R) in order to trigger at point 96, which in the diagram lies on the line 94 intersecting the other method steps. This causes the spine to stretch to point 98 or shortly before.
- the back pushing device 88 is then activated in order to use up the pretension by applying force to the spine.
- the treatment is completed at point 102, so that the back push device, the forearm supports, armpit supports and the column height can be moved back to their basic positions (D, G, J, M, P). In this case, of course, the height pushing device 90 and the back pushing device 88 are also relaxed (S, V).
- step V, VI or VII can be carried out, namely when a further impulsive impulse is intended to act on the same or a different spine part of the same patient.
- the jerky impulse is preferably triggered before the final extension of the spine, so as not to cause tension phase of the muscles.
- the same process steps can only be triggered after stretching.
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Abstract
Description
Die Erfindung bezieht sich auf ein orthopädisches Gerät zur Behandlung von Wirbelschäden von Personen mit vertikal oder nahezu vertikal verschiebbarem, eine Person aufnehmendem und deren Wirbelsäule streckendem Basisgestell sowie einem mindestens nahezu senkrecht zur Streckeinrichtung der Person auf eine Wirbelsäulenpartie stossartig einwirkenden ersten Element.The invention relates to an orthopedic device for the treatment of vertebral damage to people with vertically or almost vertically displaceable, a person receiving and stretching their spine base frame and an at least almost perpendicularly to the person's stretching device impacting a first part of the spine.
Um Wirbelschäden zu behandeln, kann der Patient von einem Chiropraktiker angehoben, also die Wirbelsäule gestreckt werden, um dann auf die Wirbelsäule eine stossartige Bewegung einwirken zu lassen. Zu diesem Zweck verschränkt der Patient seine Arme am Hinterkopf und wird rückwärts an seinen Unterarmen erfasst und angehoben. Sodann erfolgt ein impulsartiger Stoss. Diese manuelle Behandlung birgt jedoch gewisse Nachteile. So wird auch die behandelnde Person stark beansprucht, wobei gegebenenfalls deren Wirbelsäule ebenfalls überstrapaziert wird. Der Patient hingegen läuft Gefahr, dass die bei der Therapie aufgebrachten Kräfte zu stark gewählt werden können. Da der Patient keine Möglichkeit hat, der einwirkenden Kraft auszuweichen, können immer wieder unerwünschte Schmerzen und gegebenenfalls unbeabsichtigte Schäden auftreten.In order to treat spinal damage, the patient can be lifted by a chiropractor, i.e. the spine stretched, in order to then have a jerky movement on the spine. For this purpose, the patient crosses his arms at the back of the head and is grasped and raised backwards on his forearms. Then there is an impulsive shock. However, this manual treatment has certain disadvantages. The treating person is also put under a lot of stress, with the spine possibly also being overused. The patient, on the other hand, runs the risk that the forces applied during therapy can be chosen too strongly. Since the patient has no way of evading the force exerted, unwanted pain and possibly unintentional damage can occur again and again.
Es gibt orthopädische Geräte, bei denen Elemente stossartig auf die Wirbelsäule eines Patienten einwirken. Dabei erfolgt jedoch die Behandlung grundsätzlich im Liegen, so dass ein Einfluss auf die zu behandelnden Wirbel nur unter erheblicher Krafteinwirkung auch auf die benachbarten gesunden Wirbel erfolgen kann. Daraus resultiert jedoch eine Verletzungsgefahr. Ferner besteht kaum die Möglichkeit, die Krafteinwirkung zu applizieren (siehe zum Beispiel US-A 2180775, US-A 1455320, DE-C 234809, DE-B 2226073). In der CH-A 468183 wird eine Vorrichtung zur mechanischen Behandlung der Wirbelsäule und ihrer knöchernen Anschlussorgane beschrieben, bei der sowohl die Bodenpartie als auch die Kopf- oder Schulterpartie eingespannt werden, um Vibration auf die Rückenpartien zu applizieren. Bei unkontrollierter bzw. zu starker Krafteinwirkung erwächst wegen der zwei Einspannpunkte eine nicht zu verantwortende Verletzungsgefahr. Eine Streckvorrichtung ist der US-A 3 364 923 zu entnehmen, in der eine Person sitzend behandelt wird. Hierdurch ist eine Entspannung der Wirbelsäule kaum möglich. Zudem wird die Streckung von der zu behandelnden Person selbst vorgenommen.There are orthopedic devices in which elements impact the spine of a patient. However, the treatment is basically carried out lying down, so that an influence on the vertebrae to be treated can only be exerted on the neighboring healthy vertebrae with considerable force. However, this creates a risk of injury. Furthermore, there is hardly any possibility of applying the force (see for example US-A 2180775, US-A 1455320, DE-C 234809, DE-B 2226073). CH-A 468183 describes a device for mechanical treatment of the spine and its bony connecting organs, in which both the floor part and the head or shoulder part are clamped in order to apply vibration to the back parts. In the event of uncontrolled or excessive force, there is an irresponsible risk of injury due to the two clamping points. A stretching device can be found in US Pat. No. 3,364,923, in which a person is treated while sitting. Relaxation of the spine is hardly possible. In addition, the extension is carried out by the person to be treated.
Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist es, ein orthopädisches Gerät zur Behandlung von Wirbelschäden von Personen zur Verfügung zu stellen, mit dessen Hilfe eine individuelle, gezielte und dosierbare Behandlung des Patienten möglich ist.The object of the present invention is to provide an orthopedic device for the treatment of spinal damage to persons, with the aid of which an individual, targeted and metered treatment of the patient is possible.
Die Aufgabe wird erfindungsgemäss durch die dem Kennzeichen des Anspruchs 1 zu entnehmenden Merkmale gelöst.The object is achieved according to the invention by the features that can be gathered from the characterizing part of claim 1.
Durch die erfindungsgemässe Vorrichtung wird erstmalig die Möglichkeit gegeben, übliche manuelle Therapien nachzuvollziehen, mit dem entscheidenden Vorteil, dass eine dosierbare und reproduzierbare Krafteinwirkung möglich ist.The device according to the invention provides for the first time the possibility of reproducing customary manual therapies, with the decisive advantage that a measurable and reproducible action of force is possible.
Die Funktionsweise der Behandlung kann dabei folgendermassen beschrieben werden:
- Das von einer Grundplatte ausgehende Basisgestell ist höhenverstellbar und weist in seinem oberen Abschnitt Unterarm- und Achselstützen auf. Nachdem das Basisgestell auf die zu behandelnde Person nach ihrer Körpergrösse eingerichtet ist (man kann sich das Gestell als eine Teleskopabschnitte aufweisende Säule vorstellen), werden die Unterarmstützen und die Achselstützen auf den Patienten abgestellt. Anschliessend wird die Rückenstosseinrichtung, die gleichfalls höhenverstellbar und horizontalverstellbar ausgebildet ist, auf den zu behandelnden Bereich der Rückenpartie ausgerichtet. Schliesslich erfolgt ein Spannen der Rückenstosseinrichtung in einem Umfang, der die gewünschte Krafteinwirkung auf die zu behandelnden Wirbel sicherstellt. Gegebenenfalls kann die Krafteinwirkung während einer weiteren Streckung der Wirbelsäule erfolgen, indem das Basisgestell weiter ausgefahren wird.
- The base frame, which starts from a base plate, is height-adjustable and has forearm and armpit supports in its upper section. After the base frame has been adjusted to the person to be treated according to its body size (the frame can be thought of as a column with telescopic sections), the forearm supports and the armpit supports are placed on the patient. The back push device, which is also height-adjustable and horizontally adjustable, is then aligned with the area of the back area to be treated. Finally, the back pushing device is tensioned to an extent that ensures the desired force acting on the vertebrae to be treated. If necessary, the force can be applied during a further extension of the spine by extending the base frame further.
Ein Vorteil, das der Patient quasi an Achselstützen bzw. Unterarmstützen hängt, ist darin zu sehen, dass der Patient gegebenenfalls selbst aus den Stützen herausrutschen kann, sofern die stossartigen Krafteinwirkungen zu gross sind und damit zu Schmerzen führen.An advantage that the patient hangs on axillary supports or forearm supports is that the patient can slip out of the supports if the impact forces are too great and thus lead to pain.
Das erfindungsgemässe orthopädische Gerät gemäss dem zuvor beschriebenen Lösungsvorschlag weist erkennbar einen statischen Teil und einen dynamischen Teil auf. Der statische Teil umfasst ein Basisgestell, d.h. eine Säule bzw. einen Rahmen, mit dem die Armhalterungen bzw. Achselstützen und Unterarmstützen sowie die höhenverstellbare Rückenstosseinrichtung, die sämtlichst vor der Behandlung auf die körperlichen Gegebenheiten eines Patienten eingestellt werden. Hinzu kommt selbstverständlich die Standfläche für den Patienten, wodurch die Ausgangslage zwangsläufig definiert wird.The orthopedic device according to the invention in accordance with the previously described solution has a static part and a dynamic part. The static part comprises a base frame, i.e. a column or a frame with which the arm brackets or armpit supports and forearm supports as well as the height-adjustable back pushing device, all of which are adjusted to the physical conditions of a patient before the treatment. In addition, there is of course the standing area for the patient, which inevitably defines the starting position.
Der dynamische Teil weist Kraftelemente wie zum Beispiel Hydrozylinder oder Federelemente auf, die bewirken, dass, nachdem der Patient die Grundposition eingenommen hat, dieser angehoben und dabei gestreckt wird, wobei vorzugsweise vor Beendigung der Streckung ein reproduzierbarer, einstellbarer impulsartiger Stoss auf die Wirbelsäule appliziert werden kann.The dynamic part has force elements, such as hydraulic cylinders or spring elements, which, after the patient has assumed the basic position, are raised and thereby stretched, preferably with a reproducible, adjustable impulse-like impact being applied to the spine before the stretching has ended can.
Ausgestaltungen der Erfindung ergeben sich aus den Ansprüchen 2 bis 4.Embodiments of the invention result from claims 2 to 4.
Die Erfindung wird nachfolgend anhand bevorzugter Ausführungsbeispiele näher erläutert. Es zeigen:
- Fig. 1 eine erste Ausführungsform eines erfindungsgemässen orthopädischen Geräts in Seitenansicht,
- Fig. 2 das orthopädische Gerät nach Fig. 1, jedoch von einem Gestell aufgenommen,
- Fig. 3 das von dem Gestell nach Fig. 2 aufgenommene orthopädische Gerät, jedoch um 90° verschwenkt,
- Fig. 4 eine zweite besonders hervorzuhebende Ausführungsform eines orthopädischen Geräts in Seitenansicht,
- Fig. 5 das orthopädische Gerät in Draufsicht und
- Fig. 6 Weg-Schritt-Diagramm für das Gerät nach Fig. 4.
- 1 shows a first embodiment of an orthopedic device according to the invention in side view,
- 2 shows the orthopedic device according to FIG. 1, but taken up by a frame,
- 3 shows the orthopedic device received by the frame according to FIG. 2, but pivoted through 90 °,
- 4 shows a second embodiment of an orthopedic device to be particularly emphasized in a side view,
- Fig. 5 shows the orthopedic device in plan view
- 6 path-step diagram for the device of FIG. 4th
In der Fig. 1 ist eine erste Ausführungsform eines erfindungsgemässen orthopädischen Geräts 10 dargestellt, welches eine Säule 12, die auch durch einen Rahmen oder ein Gestell ersetzt werden kann, umfasst. Die Säule 12 besteht dabei aus zwei Abschnitten 14 und 16, die ineinander verschoben werden können. Das heisst, dass über im Abschnitt 14 angeordnete Zylinder 18 in Form von vorzugsweise Hydrozylindern der Abschnitt 16 relativ zum Abschnitt 14 verlängert bzw. verkürzt werden können. An dem Abschnitt 16 ist ein Element 20 angeordnet, welches der Form einer Wirbelsäule angepasst ist. Das Element 20 ist vorzugsweise von einem Rahmen 22 aufgenommen, der aus vertikal verlaufenden, starre Achsen bildende Abschnitten 24 sowie starren horizontalen Armen aufgebaut ist. Ferner liegt der Rahmen 22 in seinem unteren, an starren von den dem Abschnitt 16 ausgehenden Armen 26 abhebbar an und geht im oberen Bereich in Schwenkarme 28 über. Gewünschtenfalls könnte auch über eine Achse 30 eine gelenkige Verbindung zwischen dem Rahmen 22 und den Armen 26 erfolgen. Die vertikalen Abschnitte 22 gehen vorzugsweise starr in die Schwenkarme 28 über, bilden also ein Teil des Rahmens 22, können aber auch über Achsen 32 mit den Schwenkarmen 28 gelenkig befestigt sein. Die Schwenkarme 28, die über eine Achse 34 mit dem oberen Abschnitt 16 der Säule 12 verbunden sind, gehen in Hebel 36 über, die ihrerseits mit einer Kolbenstange 38 eines vorzugsweise Hydrozylinders 40 verbunden werden kann. Dabei erfolgt die Bewegung des Kolbens 38 parallel oder nahezu parallel zu der Längsachse der Säule 12. Oberhalb des ersten Elementes 20 sind ferner Armstützen 42 angeordnet. Zusätzlich sind im Seitenbereich des ersten Elementes 20 weitere Armstützen 44 vorgesehen.1 shows a first embodiment of an
Das der Wirbelsäule angepasste Element 20 gelangt ferner mit einem verschwenkbaren Element 46 in Wechselwirkung, dessen Drehachse vorzugsweise mit der Achse 34 zusammenfällt. Das Schwenkelement kann ein Pendel sein, dessen vorzugsweise zylinderförmiger Körper 48 gegebenenfalls über ein elastisches, kontrolliert Kraft absorbierendes Element 50 mit dem Mittenbereich des ersten Elementes 20 zusammenwirkt. Die Auslenkung des Schwenkelementes 46, also im Ausführungsbeispiel des Zylinders 48, erfolgt dadurch, dass ein an der Pendelstange 52 vorgesehener Handgriff 54 erfasst wird. Sodann wird das Pendel derart ausgeschwenkt, dass es von einem an einer verstellbaren Messeinrichtung wie zum Beispiel Skala 56 angeordneten Arretierelement wie Klinke 58 gehalten wird. Nach Entfernen der Klinke 58 schwingt dann das Pendel 46 in Richtung des der Form einer Wirbelsäule angepassten Elementes 20 aus und kann somit einen dosierten impulsartigen Stoss auf dieses übertragen.The
Die Säule 12 ist vorzugsweise auf einer Grundplatte 60 angeordnet, die im vorderen Bereich eine Fussplatte 62 umfasst, auf die die Füsse eines Patienten gestellt werden sollen.The
Die Steuerung der Hydrozylinder 18 und 40 kann über eine Steuereinheit 64 erfolgen, die auf der Grundplatte 60 angeordnet ist, um somit eine einfache Handhabung im Bereich des erfindungsgemässen orthopädischen Gerätes 10 zu erzielen.The
Soll nun bei einem Patienten - nacheinander oder überschneidend - die gewünschte Strekkung der Rückensäule mit dem gewünschten dosierten Stoss in die Rückengegend erfolgen, so werden die Füsse des Patienten auf die Platte 62 gestellt. Sodann werden die Arme in die Armgriffe 42 eingelegt. Entsprechend der Grösse des Patienten erfolgt eine individuelle Einstellung. Anschliessend wird durch Betätigen der Hydrozylinder 18 der Abschnitt 16 gegenüber dem Abschnitt 14 verschoben, der obere Abschnitt also aus dem unteren Abschnitt herausbewegt. Die Verschiebung erfolgt in einem solchen Umfang, bis der Patient noch mit seinen Zehenspitzen die Fussplatte 62 berührt. In diesem Zustand ist die Wirbelsäule im gewünschten Umfang gestreckt. Sodann oder kurz vor der Endstreckung wird das Pendel 46 mit dem Pendelkörper 48 aus seiner Ruhelage von dem Element 20 wegbewegt, um mit der Klinke 58 in Wechselwirkung zu treten, die in Abhängigkeit von der Stossbeaufschlagung auf der Skala 56 festgesteckt ist. Sobald die Klinke 58 nicht mehr mit dem Zylinder 48 zusammenwirkt, bewegt sich das Pendel in Richtung auf das erste Element 20 und überträgt einen impulsartigen Stoss gegebenenfalls über das stossabsorbierende Element 50 auf die Rückenpartie, wodurch die gewünschte orthopädische Behandlung erzielt wird. (Beim Zusammenwirken des Elementes 20 mit dem Pendel wird jenes mit dem Rahmen 22 von den horizontal verlaufenden Armen 26 abgehoben).If the desired extension of the back column with the desired metered thrust into the back area is to take place in succession or overlapping, the patient's feet are placed on the
Wie den Fig. 2 und 3 zu entnehmen ist, kann das erfindungsgemässe orthopädische Gerät 10 über eine Achse 66 von einem Lagerbock 68 aufgenommen werden. Das bedeutet, dass das orthopädische Gerät 10 um die Achse 66 verschwenkbar ist. Dabei kann ein Verschwenken um 90° erfolgen, wie es die Fig. 3 verdeutlicht. Daraus ergibt sich der Vorteil, dass das erfindungsgemässe orthopädische Gerät mit seiner Säule 12 sowie dem der Wirbelsäule angepassten Element 20 Basis für zum Beispiel ein Behandlungsbett bilden kann. Aber auch andere orthopädische Übungen können in dieser Position möglicherweise durchgeführt werden.As can be seen from FIGS. 2 and 3, the
In den Fig. 4 und 5 ist eine besonders hervorzuhebende Ausführungsform eines erfindungsgemäss ausgebildeten orthopädischen Gerätes 70, insbesondere zur Behandlung von Wirbelschäden, dargestellt. Das Gerät 70 besteht dabei aus einem Basisgestell 72, das aus teleskopartig verschiebbaren Säulen 74, 76 und 78 bestehen kann. Ferner umfasst das Gerät 70 eine Grundplatte 80, die als Standfläche für einen zu behandelnden Patienten dient. Von der Säule 72 gehen Achselstützen 82 und Unterarmstützen 84, eine der Wirbelsäule angepasste Rückenlehne 86 sowie ein eine stossartige Krafteinwirkung auf zu behandelnde Wirbelsäulenpartien hervorrufendes Element 88 in Form von einer Rückenstosseinrichtung aus. Ferner ist eine sogenannte Höhenstossvorrichtung 90 angedeutet, deren Funktion mit der der Rückenstosseinrichtung 88 nachstehend beschrieben werden soll. Schliesslich befindet sich an dem Säulenabschnitt 78 ein im Ausführungsbeispiel als Hebel ausgebildetes Einstellelement 92 für die Rückenstosseinrichtung sowie ein Klemmelement 93 zum höhenmässigen Einstellen der Rückenstosseinrichtung.4 and 5 is a particularly noteworthy embodiment of an
Die Funktionsweise des erfindungsgemässen orthopädischen Gerätes 70 ist nun die folgende. Nachdem sich ein Patient auf die Grundplatte 80 gestellt hat, wird die Säule 72 bzw. deren Abschnitte 74, 76 und 78 derart gegeneinander verschoben, dass die Unterarmstützen 84 und Achselstützen 82 auf die Körpergrösse eingestellt sind. Sodann werden in die Achselstützen und in die Unterarmstützen die Achseln bzw. die Unterarme des Patienten eingelegt. Um hier eine individuelle Anpassung vornehmen zu können, sind die entsprechenden Stützen um die Längsachse der Säule verschwenkbar und ausserdem höhenverstellbar entlang der Säulenlängsachse ausgebildet. Nachdem demzufolge die Säulenlänge als auch die Stützen dem Patienten angepasst sind, wird die Höhenstosseinrichtung 90 derart aktiviert, dass ein Anheben des Patienten bei noch die Grundplatte 80 berührenden Füssen erfolgt. Während dieses Anhebens erfolgt ein Strecken der Wirbelsäule in einem Umfang, das die zum Beispiel gegeneinander verschobenen bzw. verkanteten Wirbel entspannt und somit in eine Linie ausgerichtet werden. Nachdem die Wirbel weitgehend ausgerichtet sind, ohne dass jedoch der Streckvorgang notwendigerweise beendet sein muss, wird durch ein nicht dargestelltes Auslöseelement die Rückenstosseinrichtung 88 derart aktiviert, dass senkrecht zur Streckrichtung ein impulsartiger Stoss auf die zu behandelnden Wirbel bzw. Wirbelpartien erfolgen kann. Die Stärke der Krafteinwirkung kann dadurch mittels des Spannelementes 92 eingestellt werden. D.h. dass das zum Beispiel mittels einer Feder vorzuspannende Element 88 in dem Umfang vorgespannt wird, dass die erforderliche stossartige Kraft auf dieWirbelpartie einwirken kann. Die Rückenstosseinrichtung 88 ist dabei selbst höhenverstellbar und horizontalverstellbar, um gezielt verschiedene Partien des Rückens behandeln zu können.The operation of the
Auch wenn das Auslösen der Rückenstosseinrichtung 88 in Abhängigkeit des Streckvorganges des Patienten nicht näher dargestellt ist, so kann ein Auslösen über zum Beispiel Arretierelemente, aber auch durch einen Nährungsschalter oder ähnliches erfolgen.Even if the triggering of the back pushing
In Fig. 6 ist zur Verdeutlichung der erfindungsgemässen Lehre ein Weg-Schritt-Diagramm dargestellt, durch das der Funktionsablauf verdeutlicht werden soll, der bei der Behandlung von Patienten mit Hilfe des erfindungsgemässen Gerätes 70 vorzunehmen ist. Dabei werden die für sich zu betrachtenden Verfahrensschritte mit den römischen Ziffern bis VII und deren jeweiliger Ablauf für sich mit Buchstaben von A bis V versehen.In order to clarify the teaching according to the invention, FIG. 6 shows a path-step diagram by which the functional sequence that is to be carried out when treating patients with the aid of the
Im Verfahrensabschnitt ist die Säule 78 abgesenkt (A), um anschliessend zur Anpassung an den zu behandelnden Patienten angehoben zu werden (B). Die Achselstützen sind geöffnet (E), damit der Patient seine Achseln hineinlegen kann. Anschliessend werden die Achselstützen geschlossen (F). Gleiches gilt bezüglich der Unterarmstützen, die jedoch im Verfahrensabschnitt 111 bzw. IV noch abgesenkt (K) oder angehoben (L) werden können, um so eine genaue Anpassung an den Patienten sicherzustellen. Im Verfahrensabschnitt V wird die Rückenstosseinrichtung 88 mittels des Klemmelements 93 höhenmässig auf die zu behandelnde Rückenpartie eingestellt (N,O), um gezielt eine impulsartige Stosseinwirkung von der Rückenstosseinrichtung 88 auf die Wirbelpartie erfolgen lassen zu können.In the process section, the
Die Verfahrensabschnitte VI und VII stellen die wesentlichen Behandlungsschritte dar, die mit dem erfindungsgemässen orthopädischen Gerät 10 durchgeführt werden. Die nicht vorgespannte Höhenstosseinrichtung 90 (Q) wird gespannt (R), um bei Punkt 96, der im Diagramm auf der die anderen Verfahrensschritte schneidenden Linie 94 liegt, auszulösen. Dadurch wird ein Strecken der Wirbelsäule bis zum Punkt 98 bzw. kurz davor hervorgerufen. Im oder vor Punkt 98 wird sodann die Rückenstosseinrichtung 88 aktiviert, um die Vorspannung durch Krafteinwirkung auf die Wirbelsäule aufzuzehren. Im Punkt 102 ist die Behandlung abgeschlossen, so dass die Rückenstosseinrichtung, die Unterarmstützen, Achselstützen und die Säulenhöhe in ihre Grundpositionen (D, G, J, M, P) zurückbewegt werden können. In diesem Fall sind selbstverständlich auch die Höhenstossvorrichtung90 und die Rückenstosseinrichtung 88 entspannt (S, V).Process sections VI and VII represent the essential treatment steps which are carried out with the
Alternativ dazu kann selbstverständlich nur der Verfahrensschritt V,VI oder VII durchgeführt werden, nämlich dann, wenn ein weiterer stossartiger Impuls auf die gleiche oder eine andere Wirbelsäulenpartie desselben Patienten einwirken soll.Alternatively to this, of course, only process step V, VI or VII can be carried out, namely when a further impulsive impulse is intended to act on the same or a different spine part of the same patient.
Es sie noch einmal darauf hingewiesen, dass es erstmals nach den Lösungsvorschlägen der erfindungsgemässen Vorrichtung möglich ist, gezielt und reproduzierbar eine Wirbelsäulenbehandlung vornehmen zu können, mit der die bekannte Behandlung eines Chiropraktikers simuliert wird.It pointed out once again that it is possible for the first time according to the proposed solutions of the device according to the invention to be able to perform a spinal column treatment in a targeted and reproducible manner, with which the known treatment of a chiropractor is simulated.
Dabei wird vorzugsweise der stossartige Impuls vor der endgültigen Streckung der Wirbelsäule ausgelöst, um nicht in die Verspannungsphase der Muskeln zu gelangen. Selbstverständlich können jedoch im Bedarfsfall auch erst nach der Streckung die gleichen Verfahrensschritte ausgelöst werden.The jerky impulse is preferably triggered before the final extension of the spine, so as not to cause tension phase of the muscles. Of course, if necessary, the same process steps can only be triggered after stretching.
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