DE202008018467U1 - Muskelstimulator - Google Patents

Muskelstimulator Download PDF

Info

Publication number
DE202008018467U1
DE202008018467U1 DE202008018467.3U DE202008018467U DE202008018467U1 DE 202008018467 U1 DE202008018467 U1 DE 202008018467U1 DE 202008018467 U DE202008018467 U DE 202008018467U DE 202008018467 U1 DE202008018467 U1 DE 202008018467U1
Authority
DE
Germany
Prior art keywords
muscle
electrodes
electrical stimulation
pulse generator
muscles
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired - Lifetime
Application number
DE202008018467.3U
Other languages
English (en)
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Mainstay Medical Ltd
Original Assignee
Mainstay Medical Ltd
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Mainstay Medical Ltd filed Critical Mainstay Medical Ltd
Publication of DE202008018467U1 publication Critical patent/DE202008018467U1/de
Anticipated expiration legal-status Critical
Expired - Lifetime legal-status Critical Current

Links

Images

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/18Applying electric currents by contact electrodes
    • A61N1/32Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents
    • A61N1/36Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation
    • A61N1/3605Implantable neurostimulators for stimulating central or peripheral nerve system
    • A61N1/3606Implantable neurostimulators for stimulating central or peripheral nerve system adapted for a particular treatment
    • A61N1/36067Movement disorders, e.g. tremor or Parkinson disease
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/18Applying electric currents by contact electrodes
    • A61N1/32Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents
    • A61N1/36Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation
    • A61N1/3605Implantable neurostimulators for stimulating central or peripheral nerve system
    • A61N1/3606Implantable neurostimulators for stimulating central or peripheral nerve system adapted for a particular treatment
    • A61N1/36071Pain
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/18Applying electric currents by contact electrodes
    • A61N1/32Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents
    • A61N1/36Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation
    • A61N1/3605Implantable neurostimulators for stimulating central or peripheral nerve system
    • A61N1/36128Control systems
    • A61N1/36146Control systems specified by the stimulation parameters
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/18Applying electric currents by contact electrodes
    • A61N1/32Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents
    • A61N1/36Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation
    • A61N1/3605Implantable neurostimulators for stimulating central or peripheral nerve system
    • A61N1/36128Control systems
    • A61N1/36146Control systems specified by the stimulation parameters
    • A61N1/36167Timing, e.g. stimulation onset
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/18Applying electric currents by contact electrodes
    • A61N1/32Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents
    • A61N1/36Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation
    • A61N1/372Arrangements in connection with the implantation of stimulators
    • A61N1/37211Means for communicating with stimulators
    • A61N1/37217Means for communicating with stimulators characterised by the communication link, e.g. acoustic or tactile
    • A61N1/37223Circuits for electromagnetic coupling
    • A61N1/37229Shape or location of the implanted or external antenna
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N2/00Magnetotherapy
    • A61N2/004Magnetotherapy specially adapted for a specific therapy
    • A61N2/008Magnetotherapy specially adapted for a specific therapy for pain treatment or analgesia
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N2/00Magnetotherapy
    • A61N2/02Magnetotherapy using magnetic fields produced by coils, including single turn loops or electromagnets
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/02Details
    • A61N1/04Electrodes
    • A61N1/05Electrodes for implantation or insertion into the body, e.g. heart electrode
    • A61N1/0551Spinal or peripheral nerve electrodes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/02Details
    • A61N1/04Electrodes
    • A61N1/05Electrodes for implantation or insertion into the body, e.g. heart electrode
    • A61N1/0551Spinal or peripheral nerve electrodes
    • A61N1/0558Anchoring or fixation means therefor
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/18Applying electric currents by contact electrodes
    • A61N1/32Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents
    • A61N1/36Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation
    • A61N1/36003Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation of motor muscles, e.g. for walking assistance
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/18Applying electric currents by contact electrodes
    • A61N1/32Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents
    • A61N1/36Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation
    • A61N1/3605Implantable neurostimulators for stimulating central or peripheral nerve system
    • A61N1/36125Details of circuitry or electric components
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/18Applying electric currents by contact electrodes
    • A61N1/32Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents
    • A61N1/36Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation
    • A61N1/3605Implantable neurostimulators for stimulating central or peripheral nerve system
    • A61N1/36128Control systems
    • A61N1/36146Control systems specified by the stimulation parameters
    • A61N1/3615Intensity
    • A61N1/36157Current
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/18Applying electric currents by contact electrodes
    • A61N1/32Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents
    • A61N1/36Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation
    • A61N1/3605Implantable neurostimulators for stimulating central or peripheral nerve system
    • A61N1/36128Control systems
    • A61N1/36146Control systems specified by the stimulation parameters
    • A61N1/36167Timing, e.g. stimulation onset
    • A61N1/36175Pulse width or duty cycle
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/18Applying electric currents by contact electrodes
    • A61N1/32Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents
    • A61N1/36Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation
    • A61N1/3605Implantable neurostimulators for stimulating central or peripheral nerve system
    • A61N1/36128Control systems
    • A61N1/36146Control systems specified by the stimulation parameters
    • A61N1/36182Direction of the electrical field, e.g. with sleeve around stimulating electrode
    • A61N1/36185Selection of the electrode configuration
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N1/00Electrotherapy; Circuits therefor
    • A61N1/18Applying electric currents by contact electrodes
    • A61N1/32Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents
    • A61N1/36Applying electric currents by contact electrodes alternating or intermittent currents for stimulation
    • A61N1/372Arrangements in connection with the implantation of stimulators
    • A61N1/37211Means for communicating with stimulators
    • A61N1/37235Aspects of the external programmer
    • A61N1/37247User interfaces, e.g. input or presentation means
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N2/00Magnetotherapy
    • A61N2/06Magnetotherapy using magnetic fields produced by permanent magnets

Abstract

System zur neuromuskulären elektrischen Stimulation, wobei das System eine oder mehrere Elektroden aufweist, die mit einem implantierbaren programmierbaren Pulsgenerator (10, 20, 22) gekoppelt sind, dadurch gekennzeichnet, dass die eine oder die mehreren Elektroden konfiguriert sind, um in oder angrenzend an Gewebe implantiert zu werden, das mit einer lokalen segmentalen Steuerung der Lendenwirbelsäule in Beziehung steht, und der Pulsgenerator (10, 20, 22) mit einer Pulsfrequenz, Pulsintensität und Pulsdauer programmiert ist, um eine elektrische Stimulation an die eine oder die mehreren Elektroden abzugeben, um eine Muskelfunktion eines oder mehrerer der folgenden Muskeln wiederherzustellen: M. multifidus, M. transversus abdominis, M. quadratus lumborum, M. psoas major, M. internus abdominis, M. obliquus externus abdominis und die Muskeln des M. erector spinae.

Description

  • Gebiet der Erfindung
  • Die vorliegende Erfindung betrifft medizinische Vorrichtungen und insbesondere einen Stimulator zur Behandlung von Muskeln und Nervenbahnen im Rücken.
  • Hintergrund der Erfindung
  • Der menschliche Rücken ist eine komplizierte Struktur mit Knochen, Muskeln, Bändern, Sehnen, Nerven und anderen Strukturen. Die Wirbelsäule besteht aus übereinander gestapelten Wirbelkörpern und Zwischenwirbelscheiben (Bandscheiben). Diese Gelenke sind fähig zur Bewegung in mehreren Ebenen, unter anderem Flexion-Extension, laterales Beugen, axiale Rotation, längsaxiale Distraktion-Kompression, sagittale anterior-posterior Translation und horizontale links-rechts Translation. Die Wirbelsäule stellt Verbindungspunkte für eine komplexe Ansammlung von Muskeln bereit, die sowohl willkürlicher wie auch unwillkürlicher Steuerung unterworfen sind.
  • Rückenschmerzen sind weitverbreitet und wiederkehrende Rückenschmerzen in der unteren oder lumbalen Gegend des Rückens sind gut dokumentiert. Die exakte Ursache der meisten Rückenschmerzen bleibt unbewiesen. Eine geläufige Ansicht ist, dass einige Fälle von Rückenschmerzen durch anormale Mechanik der Wirbelsäule hervorgerufen werden. Degenerative Änderungen, Verletzungen der Bänder, akutes Trauma oder sich wiederholende Mikrotraumata können zu Rückenschmerzen führen und zwar über Entzündungen, biochemische und nutritive Änderungen, immunologische Faktoren, Änderungen in der Struktur oder dem Material der Endplatten oder Bandscheiben und Pathologie der Nervenstrukturen.
  • Von Manohar Panjabi wurde ein Konzept entwickelt, das das spinale Stabilisationssystem in drei Subsysteme unterteilt: 1) die Wirbelsäule zur Bereitstelllung einer intrinsischen mechanischen Stabilität; 2) die Wirbelsäule umgebende spinale Muskeln zur Bereitstellung einer dynamischen Stabilität; und 3) die neuromotorische Steuereinheit zur Ermittlung und Beurteilung von Stabilitätsbedarf über eine koordinierte Muskelreaktion. Bei Patienten mit einem funktionsfähigen Stabilisationssystem arbeiten die drei Subsysteme zusammen, um für eine mechanische Stabilität zu sorgen.
  • Die Wirbelsäule besteht aus Wirbeln und Bändern (z. B. spinale Ligamente, Bandscheibenringe und Facettenkapseln). Es gibt viele in-vitro Arbeiten an explantierten Leichenwirbeln und viele Modelle, die den relativen Beitrag verschiedener Wirbelsäulenstrukturen für die Stabilität evaluieren, sowie evaluieren, in welcher Weise eine Beeinträchtigung einer speziellen Säulenstruktur zu Änderungen des Bewegungsbereichs spinaler Bewegungssegmente führen wird.
  • Die Wirbelsäule hat außerdem die Funktion eines Wandlers, um über Mechanorezeptoren, die in den Bändern, Facettenkapseln, Bandscheibenringen und anderen Bindegeweben vorhanden sind, Signale zu erzeugen, welche spinale Haltung, Bewegungen und Belastungen beschreiben. Diese Mechanorezeptoren liefern Information an die neuromuskuläre Steuereinheit, die Muskelreaktionsmuster erzeugt, um die spinalen Muskeln zu aktivieren und koordinieren, um eine mechanische Muskelstabilität bereitzustellen. Bänderverletzung, Ermüdung und viskoelastisches Kriechen können eine Signalwandlung verschlechtern. Wenn die Wirbelsäulenstruktur aufgrund von Verletzung, Degeneration oder viskoelastischem Kriechen beeinträchtigt ist, dann wird zur Kompensation und zur Aufrechterhaltung der Stabilität die muskuläre Stabilität verstärkt.
  • Muskeln verleihen der Wirbelsäule mechanische Stabilität. Dies ist bei Betrachtung von Querschnittbildern der Wirbelsäule deutlich erkennbar, da die Gesamtfläche der Querschnitte der die Wirbelsäule umgebenden Muskeln viel größer ist als die Querschnittfläche der Wirbelsäule selbst. Zusätzlich haben die Muskeln größere Hebelarme als die Zwischenwirbelscheiben und Bänder.
  • Unter normalen Bedingungen erzeugen die Mechanorezeptoren Signale, die zur Auswertung und Aktion an die neuromuskuläre Steuereinheit ausgegeben werden. Die neuromuskuläre Steuereinheit erzeugt ein Muskelreaktionsmuster auf Basis mehrerer Faktoren, dazu zählen der Bedarf an spinaler Stabilität, Haltungssteuerung, Gleichgewicht und Verringerung der auf verschiedene spinale Komponenten wirkenden Belastung.
  • Es wird angenommen, dass bei einigen Patienten mit Rückenschmerzen das spinale Stabilisationssystem eine Funktionsstörung hat. Bei Weichgewebeverletzungen könnten Mechanorezeptoren falsche Signale über Wirbelposition, Bewegung oder Belastungen erzeugen, mit der Folge einer unangemessenen Muskelreaktion. Zudem könnten die Muskeln selbst verletzt, ermüdet, atrophiert sein oder ihre Kräftigkeit verloren haben, was die Funktionsstörung des spinalen Stabilisationssystems verschärft. Andererseits könnten Muskeln das spinale Stabilisationssystem dadurch durcheinander bringen, dass sie sich verkrampfen, kontrahieren, wenn sie in Ruhe bleiben sollten, oder wenn sie ohne Koordination mit anderen Muskeln kontrahieren. Da Muskeln über Mechanorezeptoren in Form von Muskelspindeln und Golgi-Sehnenorganen an der Rückkopplungsschleife teilnehmen, könnte außerdem eine Muskelfunktionsstörung über die Rückkopplungsschleifen normale Muskelaktivierungsmuster beeinträchtigen.
  • Rumpfmuskeln können in lokale und globale Muskeln eingeteilt werden. Das lokale Muskelsystem umfasst tiefe Muskeln und Abschnitte einiger Muskeln, die ihren Ursprung oder Ansatz am Wirbel haben. Diese lokalen Muskeln steuern die Steifheit und intervertebrale Beziehung der spinalen Segmente. Sie stellen einen wirkungsvollen Mechanismus zur Feinabstimmung der Steuerung der intervertebralen Bewegung bereit. Der lumbale M. multifidus mit seinen Wirbel-zu-Wirbel-Befestigungen ist ein Beispiel eines Muskels des lokalen Systems. Ein anderes Beispiel ist der M. transversus abdominis mit seinen direkten Befestigungen an den Lendenwirbeln über die fascia thoracolumbalis.
  • Der M. multifidus ist der größte und medialste der lumbalen Rückenmuskeln. Er besteht aus einer sich wiederholenden Folge von Faszikeln, die von den Platten (laminae) und Dornfortsätzen der Wirbel herkommen und kaudal ein einheitliches Befestigungsmuster zeigen. Diese Faszikel sind in fünf sich überlappende Gruppen angeordnet, so dass jeder der fünf Lendenwirbel Ursprung einer dieser Gruppen ist. Auf jeder segmentalen Stufe entspringt ein Faszikel aus der Basis und kaudolateralen Kante des Dornfortsatzes und mehrere Faszikel entspringen mittels einer gemeinsamen Sehne aus der kaudalen Spitze des Dornfortsatzes. Obwohl sie an ihrem Ursprung konvergierend sind, divergieren die Faszikel in jeder Gruppe kaudal, um separate Befestigungen an den mamillaren Fortsätzen, dem Darmbeinkamm und dem Kreuzbein zu haben. Einige der tiefen Fasern der Faszikel, die an den mamillaren Fortsätzen befestigt sind, sind an den Kapseln der Facettengelenke neben den mamillaren Fortsätzen befestigt. Alle die von dem Dornfortsatz eines gegebenen Wirbels herkommenden Faszikel werden von dem medialen Zweig des dorsalen Ramus (hinteren Asts), der von unterhalb dieses Wirbels ausgeht, innerviert.
  • Das globale Muskelsystem umfasst die großen oberflächlichen Muskeln des Rumpfs, die mehrere Bewegungssegmente überqueren und keine direkte Befestigung an den Wirbeln haben. Diese Muskeln sind der Drehmomenterzeuger für spinale Bewegung und steuern die Ausrichtung der Wirbelsäule, halten die an dem Rumpf anliegenden externen Lasten im Gleichgewicht und übertragen Last vom Brustkorb auf das Becken. Zu den globalen Muskeln zählen der M. obliquus internus abdominis, der M. obliquus externus abdominis, der M. rectus abdominis, die lateralen Fasern des M. quadratus lumborum und Teile des M. erector spinae.
  • Normalerweise ist die Lastübertragung schmerzfrei. Eine Funktionsstörung des spinalen Stabilisationssystems wird im Laufe der Zeit zu einer Instabilität führen, mit der Folge einer Überlastung von Strukturen, wenn sich die Wirbelsäule über ihre neutrale Zone hinaus bewegt. Die neutrale Zone ist der intervertebrale Bewegungsbereich, gemessen von einer neutralen Position aus, innerhalb dessen die spinale Bewegung mit einem minimalen inneren Widerstand hervorgebracht wird. Hohe Belastungen können zu Entzündungen, Bandscheibendegeneration, Facettengelenkdegeneration und Muskelermüdung führen. Da die Endplatten und der Ring eine reiche Nervenversorgung haben, ist anzunehmen, dass anormale hohe Belastungen eine Ursache von Schmerz sein können. Bei einer degenerativen Bandscheibenerkrankung kann sich außerdem die Lastübertragung zu den Facetten ändern, was zu Facettenarthritis und Facettenschmerz führt.
  • Für Patienten, deren Rückenschmerzen man auf Instabilität zurückführen zu können glaubt, bieten Kliniken Behandlungen an, die dazu gedacht sind, intervertebrale Bewegungen zu verringern. Übliche Verfahren, welche Muskelkräftigkeit und Steuerung zu verbessern versuchen, umfassen Kernrumpfübungen, Verwendung eines Stabilitätsballs und Pilates. Spinale Fusion ist die chirurgische Standardbehandlung für chronische Rückenschmerzen. Nach der Fusion ist über das Wirbelbewegungssegment hinweg eine Bewegung verringert. Implantate für dynamische Stabilisation sind dazu gedacht, ohne Fusion eine anormale Bewegung und Lastübertragung eines spinalen Bewegungssegments zu verringern. Typen dynamischer Stabilisatoren sind Vorrichtungen für interspinale Fortsätze, Vorrichtungen für interspinale Ligamente und auf Pedicle-Schrauben basierende Strukturen. Auch ein totaler Bandscheibenersatz und künstliche Gallertkern-Prothesen zielen darauf ab, die Stabilität der Wirbelsäule und die Lastübertragung unter Aufrechterhaltung der Bewegungsfähigkeit zu verbessern.
  • In Verbindung mit derzeitigen Implantaten, die auf eine Wiederherstellung der Wirbelsäulenstabilität abzielen, gibt es eine Reihe von Problemen. Erstens ist es schwierig, eine gleichmäßige Lastverteilung über den gesamten Bewegungsbereich zu erreichen, wenn über den gesamten Bewegungsbereich der Ort der optimalen momentanen Rotationsachse nicht nahe an demjenigen des Bewegungssegments ist. Zweitens kann eine zyklische Belastung von dynamischen Stabilitätsimplantaten (Implantaten für dynamische Stabilität) ein Ermüdungsversagen des Implantats oder der Implantat-Knochen-Verbindungsstelle (z. B. Schraubenlockerung) hervorrufen. Drittens erfordert eine Implantation dieser Systeme einen chirurgischen Eingriff, der von Adhäsionen (Verwachsungen) oder Nervenbildung ausgehende neue Schmerzen hervorrufen kann. Überdies bedeutet ein chirurgischer Eingriff Schneiden oder Abstreifen von Ligamenten, Kapseln, Muskeln und Nervenschleifen, was sich negativ auf das spinale Stabilisationssystem auswirken wird.
  • Zusammenfassung der Erfindung
  • Es ist die Idee oder Vermutung des Erfinders, dass eine Schmerzquelle aus der mechanischen Instabilität des Rückens resultiert. Eine Reaktion auf Schmerz kann in der Tat weitere Instabilitäten im Rücken hervorrufen und zu einer Verschlechterung der Rückengesundheit insgesamt führen. Es ist die Idee und Vermutung des Erfinders, dass eine intermittierende elektrische Stimulation bestimmter Muskelgruppen und dazugehöriger Nerven, Ligamente oder Gelenkkapseln im unteren Rücken sowohl die Schwere der Schmerzen wie auch die Häufigkeit von Schmerzverschlimmerungen verringern kann und zwar durch Verbesserung der Stabilität der mechanischen Strukturen des unteren Rückens. Die Stimulation kann dazu dienen, die Muskeln zu ”trainieren” und den Tonus, die Ausdauer und Kräftigkeit der Muskeln zu verbessern. Die Stimulation kann auch die Steifheit des Rückens während der Stimulation akut ändern. Die Stimulation kann auch die willkürliche oder unwillkürliche motorische Steuerung von Muskeln verbessern, die an der Wirbelsäulenstabilisation beteiligt sind. Die Stimulation kann auch die Reflexbogenaktivität zwischen Mechanorezeptoren, die in den Muskeln, Ligamenten oder Gelenkkapseln eingebettet sind, und dem Rückenmark verbessern, um dadurch eine schnelle Stabilisation der Wirbelsäule im Falle unerwarteter Belastungen oder Bewegungen zu ermöglichen. Die Stimulation kann auch verwendet werden, um spastische Muskellähmung und Muskelkrampf zu verhindern. Zur Erfüllung jeder dieser Aufgaben sind Protokolle für die Verwendung von Muskelstimulation entwickelt worden, um eine Reihe von klinischen Erkrankungen zu behandeln.
  • Die Vorrichtung wird mindestens teilweise implantiert werden und wird ein Leitungssystem aufweisen, das mit einer Knochenstruktur im Rücken gekoppelt werden kann, um eine stabile Positionierung der Leitung bereitzustellen. Die Leitung oder Leitungen werden wahrscheinlich im Muskel angeordnet werden und die elektrische Stimulation wird die mit dem Muskel in Beziehung stehenden Nerven aktivieren. In einer anderen Ausführungsform wird die Leitung direkt Zielmuskeln stimulieren, die direkt an der Wirbelsäule befestigt sind, ohne eine absichtliche Aktivierung von efferenten Nervenfasern herbeizuführen. Zielmuskeln für eine Leitungspositionierung umfassen Muskeln, die mit einer lokalen Segmentsteuerung eines Bewegungssegments in Beziehung stehen, dazu gehören der tiefe M. multifidus und der M. transversus abdominis. Zielmuskeln können auch Muskeln wie beispielsweise die Zwerchfell- oder Beckenbodenmuskeln sein, die, wenn stimuliert, eine Kontraktion lokaler segmentaler Muskeln bewirken.
  • Der optimale Ort ist nicht bekannt. Es wird erwartet, dass einige Muskelfasern aktiviert werden und einige Nervenfasern aktiviert werden. Es wird erwartet, dass eine induzierte Kontraktion Dehnungsrezeptoren im Rücken aktiviert. Dies kann über intakte Nervenbahnen weitere Muskelkontraktionen hervorrufen. Es wird erwartet, dass als Folge eines neuromuskulären Stimulus eine Kaskade von Reaktionen ausgelöst wird.
  • In einer anderen Ausführungsform können Leitungen angrenzend an Rezeptoren positioniert werden, die, wenn stimuliert, eine Reflexkontraktion oder einen erhöhten Tonus der lokalen segmentalen Steuermuskeln herbeiführen. Zielorte für eine Stimulation sind Bandscheibenring, Facettenkapsel, interspinales Ligament, supraspinales Ligament und Iliosakralgelenk. Eine elektrische Stimulation kann verwendet werden, um monosynaptische Dehnungsreflexe zu aktivieren, bei welchen eine Dehnung einer Muskelspindel einen afferenten Impuls aus dem Rezeptorenbereich der Spindeln erzeugt, um die alpha-Motoneuronen in demselben Muskel zu erregen, mit der Folge einer Kontraktion. Eine elektrische Stimulation kann verwendet werden, um Reflexe kurzer Latenzzeit in den paraspinalen Muskeln zu aktivieren, die die paraspinalen Muskeln in großer Menge aktivieren. Eine elektrische Stimulation kann verwendet werden, um afferente Fasern fernab gelegener Muskel-Skelett-Strukturen, beispielsweise der Gliedmaßen, zu stimulieren, was eine Kontraktion lokaler segmentaler Muskeln in der Wirbelsäule zur Folge haben kann. Eine elektrische Stimulation kann verwendet werden, um langschleifige Reflexe zu aktivieren, die eine Informationsverarbeitung auf höheren Ebenen des Nervensystems aufweisen, transcorticale Mechanismen inbegriffen.
  • Stimulationsparameter zur Wiederherstellung von Muskelausdauer, Kräftigkeit oder motorischer Steuerung sind auf dem Gebiet der physikalischen Medizin und Rehabilitation bekannt, wo elektrische Stimulation als ein therapeutisches Mittel zur Aufrechterhaltung oder Wiederherstellung der Muskelfunktion während einer Immobilisation oder in einem erkrankten, de-innervierten oder atrophierten Muskel verwendet wird. Ausführungsformen unserer Vorrichtung sollen voraussichtlich Stimulationsparameter (z. B. Pulsamplituden, Frequenz, Breite, Dauer, Lastzyklus, Form, Rampenzeiten, Wellenformen, Spannung) verwenden können, die in diesen anderen Anwendungen bereits verwendet werden.
  • Elektrische Stimulation wird verwendet, um Patienten zu helfen, ihre eigene willentliche Steuerung scheinbar gelähmter Muskeln zu verbessern. Beispielsweise wird Muskelstimulation verwendet, um bei Patienten nach einem Schlaganfall oder einer Kopfverletzung die motorische Steuerung von Gliedmaßen und die Schluckfunktion zu verbessern. Förderung (Facilitation) ist ein Begriff, der verwendet wird, um ein Behandlungsprogramm zu beschreiben, das das Ziel hat, bei einem Patienten, der an einer Funktionsstörung im zentralen Nervensystem leidet, die willentliche motorische Steuerung zu verbessern. Bei Patienten, die sich von einem Anfall (Insultus) des zentralen Nervensystems oder einer partiellen Muskel-Denervation erholen, ist die Fähigkeit des Patienten, den Muskel zu ”finden” und zu kontrahieren, beeinträchtigt. Neuromuskuläre Förderung impliziert die Verwendung von Stimulation, um willentliche Anstrengungen zu verstärken. Eine Ausführungsform einer Vorrichtung zur Förderung spinaler Stabilisation würde einen Sensor für eine Aktivität des M. multifidus (oder Aktivität eines anderen Muskels des lokalen Muskelsystems) verwenden, der eine auf die natürliche Kontraktion des Patienten aufgesetzte Huckepack-Stimulation auslösen würde. Stimulus-Amplituden können vorgegeben werden, um eine starke Muskelkontraktion zu erzielen, oder können einfach nur als eine sensorische Erinnerungshilfe verwendet werden. Mit zunehmender Verbesserung der patienteneigenen motorischen Steuerung kann die Stimulationsamplitude verringert werden, um lediglich ein sensorisches Antippen bereitzustellen, wenn der M. multifidus kontrahieren soll.
  • Wiedererlernung (Reeducation) ist ein Begriff verwendet wird, um ein Behandlungsprogramm zur Verbesserung der motorischen Steuerung zu beschreiben, das für Patienten vorgesehen ist, die bedingt durch eine periphere Änderung, beispielsweise Schmerz oder mangelnde Benutzung, eine veränderte willkürliche Rekrutierung des muskulären Systems haben. Motorische Förderung und Wiedererlernung sind grundsätzlich dasselbe Stimulationsprogramm, angewendet auf unterschiedliche Patientengruppen. Ein chirurgischer Eingriff, Schmerz, Trauma, eine Bandscheibenhernie oder ein Ödem können es einem Patienten mit einem intakten zentralen Nervensystem erschweren, einen lokalen Stabilisationsmuskel, wie beispielsweise den M. multifidus, zu rekrutieren. Diese Schwierigkeit kann auf eine aktive Hemmung der Motoneuronen der betroffenen Muskeln durch Schmerzafferenzen zurückzuführen sein. Eine Hemmung von welcher Quelle auch immer kann die Erregbarkeit der Motoneuronen ausreichend herabsetzen, um ihnen eine Rekrutierung zu erschweren. Eine elektrische Stimulation aktiviert bevorzugt die großen Nervenfasern. Daher wird eine Stimulation nahe an der Nervenzuführung zum M. multifidus die großen Ia-Spindel-Afferenzen rekrutieren, bevor eine sichtbare Muskelkontraktion erzielt ist. Die Wirkung dieser Ia-Aktivierung ist, die Motoneuronen desselben motorischen Pools zu fördern und die Erregbarkeit des Motoneuronen-Pools zu erhöhen durch partielle Depolarisation der hyperpolarisierten gehemmten Motoneuronen. Zusätzlich kann eine elektrische Stimulation verwendet werden, um eine sensorische Eingabe bereitzustellen, darüber, wie sich eine gewünschte Muskelkontraktion des M. multifidus anfühlen sollte, so dass schließlich ein Patient dies willentlich machen kann. Ausführungsformen unserer Vorrichtung sollen voraussichtlich Stimulationsparameter verwenden können, um eine motorische Steuerung von Stabilisationsmuskeln der Wirbelsäule zu verbessern.
  • Es wird angenommen, dass einige Patienten mit Rückenschmerzen unangemessen aktive globale Muskeln haben und dass die Wiederherstellung einer normalen Wirbelsäulenstabilisation verlangt, dass diese globalen Muskeln in Ruhe bleiben, sofern sie nicht für die Drehmomenterzeugung gebraucht werden. Eine Ausführungsform der Erfindung weist eine Verwendung von Stimulationsparametern auf, um durch direkte Stimulation des Zielmuskels oder indirekte Stimulation über seine motorische Nervenfaser eine Kontraktion globaler Muskeln zu hemmen. Eine andere Ausführungsform der Erfindung würde Antagonisten-Muskeln stimulieren, um eine Muskelkontraktion des Agonisten zu hemmen. Diese reziproke Hemmung ist bedingt durch die Stimulation der Ia-Afferenzen, die anschließend Motoneuronen des Antagonisten hemmen. Um eine anormale Kontraktion zu hemmen, kann eine andere Ausführungsform der Erfindung auf ein Phänomen zurückgreifen, das als sensorische Habituation (Gewöhnung) bekannt ist. Es ist berichtet worden, dass eine wiederholt verabreichte Stimulation niedriger Amplitude, sowohl bei niedriger Frequenz wie auch hoher Frequenz, eine spastische Muskellähmung verringert. Es wird angenommen, dass das zentrale Nervensystem eine Unterdrückung repetitiver Information erlaubt und in diesem Prozess werden dann auch andere in Beziehung stehende Nervensysteme einer Hemmung unterworfen. Eine Stimulation erfolgt bei sensorischen Pegeln nur jeweils für einige Stunden entweder auf der Seite des Muskelkrampfs oder auf der gegenüberliegenden Seite.
  • Eine EMG-Sensorik kann in der implantierten Vorrichtung enthalten sein, um den Grad der Muskelaktivität spezieller Muskeln des Rückens und das Trainingsprotokoll für spezielle Muskelgruppen zu überwachen und zu modulieren. Weitere Sensoren können verwendet werden, beispielsweise Drucksensoren, Bewegungssensoren und Nervenleitungssensoren. Die Therapie kann abgestimmt (dosiert) sein, um eine ideale Unterstützung oder Steuerung des Rückens zu erzielen, um Schmerz zu lindern. Das Ergebnis der Therapie ist letzten Endes die Wiederherstellung der Muskelfunktion und der motorischen Steuerungsfunktion, um die Stabilität zu verbessern und die Schwere und das erneute Auftreten sonstiger chronischer oder wiederkehrender Rückenschmerzen oder Beinschmerzen im Falle einer spinalen Stenosis zu verringern. Die Vorrichtung kann als eine eigenständige Therapie oder in Verbindung mit anderen Verfahren verwendet werden. In diesem Zusammenhang weist der Erfinder darauf hin, dass disektomische und Fusionsoperationen und Verfahren zum Einsetzen von medizinischen Vorrichtungsimplantaten die Muskeln, Bänder und Nerven in der Nähe der Operationsstelle schwachen, verschieben und verletzen.
  • Kurze Beschreibung der Zeichnungen
  • 1 ist eine schematische Ansicht der Muskel- und Nervenstimulationsziele im Rücken eines Patienten. Die Figur ist in drei Felder 1A, 1B und 1C unterteilt.
  • 2 ist eine schematische Ansicht einer beispielhaften Umsetzung eines Systems zur Durchführung der Erfindung.
  • 3 ist ein Graph, der potentiell beobachtbare mechanische Verbesserungen an der Rückenfunktion als ein Ergebnis der therapeutischen Stimulationskur darstellt.
  • 4 ist ein Flussdiagramm, das ein schrittweises Verfahren zur Ausführung einer beispielhaften Ausführungsform der Erfindung zeigt.
  • 5 ist eine schematische Ansicht potentieller Orte an Ligamenten, deren Stimulation einen erhöhten Tonus der Wirbelsäule-Stabilisationsmuskeln herbeiführen kann.
  • Detaillierte Beschreibung
  • 1 zeigt eine schematische Darstellung des Rückens und zeigt insbesondere die Verbindung dreier Gruppen Muskelfaszikel des M. multifidus (MF-Muskelfaszikel), jeweils mit 14, 16 und 18 bezeichnet, im Feld von 1A, 1B bzw. 1C. In jedem Feld sind die gekennzeichneten Multifidus-Muskeln in einer lateralen Ansicht und an einer Gruppe Rückenwirbel befestigt dargestellt. Man beachte, dass die MF-Faszikel 14, die ihren Ursprung in dem Dornfortsatz und der gemeinsamen Sehne von L1 (dem ersten Lendenwirbel) 13 haben, ihren Ansatz in den mamillaren Fortsätzen von L4, L5 und S1 und dem hinteren oberen Darmbeinstachel haben. Gleichermaßen haben die MF-Faszikel 16, die ihren Ursprung in der Basis des Dornfortsatzes und der gemeinsamen Sehne von L2 haben, ihren Ansatz in den mamillaren Fortsätzen von L5 und S1, dem hinteren oberen Darmbeinstachel und dem Darmbeinkamm haben. Die MF-Faszikel 18, die ihren Ursprung in der Basis des Dornfortsatzes und der gemeinsamen Sehne von L3 haben, haben ihren Ansatz in dem mamillaren Fortsatz des Kreuzbeins und einem schmalen Gebiet, das sich kaudal von der kaudalen Verlängerung des hinteren oberen Darmbeinstachels zur lateralen Kante des Kreuzbeins erstreckt.
  • Obwohl isoliert gezeigt, überlappen sich die MF-Faszikel und arbeiten zusammen, um dem Rücken Stabilität und Kräftigkeit zu verleihen. Es ist anerkannt, dass das spinale Stabilisationssystem aus drei Subsystemen besteht: 1) die Wirbelsäule, die aus Gruppen von vertikal gestapelten Wirbelkörpern, als Rückenwirbel bezeichnet, und aus den zugehörigen Ligamenten und Zwischenwirbelscheiben (nicht gezeigt) besteht, zur Bereitstelllung einer intrinsischen mechanischen Stabilität; 2) die Wirbelsäule umgebende spinale Muskeln zur Bereitstellung einer dynamischen Stabilität; und 3) die neuromotorische Steuereinheit zur Ermittlung und Beurteilung von Stabilitätsbedarf über eine koordinierte Muskelreaktion. Bei Patienten mit einem funktionsfähigen Stabilisationssystem arbeiten die drei Subsysteme zusammen, um für eine mechanische Stabilität zu sorgen. Im Feld 1C ist der implantierte Pulsgenerator 10 neben dem Leitungssystem 12 gezeigt, das Elektroden (nicht gezeigt) in den Muskelstrukturen des M. multifidus positioniert.
  • 3 ist ein Graph, der für eine Wirbelsäule die Verschiebung als eine Funktion der Belastung zeigt. Die Stabilität eines spinalen Bewegungssegments kann gemessen und dargestellt werden, wie in 3 zu sehen ist. Mit einer auf die Wirbelsäule angelegten Last zeigt das normale Bewegungssegment einen Bewegungsbereich (ROM) 30. Die Rektion ist nicht überall linear, aber an einem neutralen Punkt ist eine neutrale Zone (NZ) 32 der Reaktion ungefähr linear. Die neutrale Zone ist ein Gebiet von Laxheit um die neutrale Ruheposition eines spinalen Bewegungssegments herum, wo wenig Widerstand geboten wird.
  • Der Anmelder nimmt an, dass die neutrale Zone ein Parameter ist, der gut mit der Instabilität des spinalen Systems korreliert. Es hat sich gezeigt, dass er sich bei einer Rückenverletzung, Muskelschwäche und Degeneration vergrößert. Das Ziel der Therapie ist, durch Verbesserung der Muskelfunktion diese gemessene Belastungsreaktion in eine schmälere NZ zu treiben. Der Anmelder vermutet, dass unter Verwendung derzeit verfügbarer Bewegungsverfolgungs- oder Positionserfassungsvorrichtungen, die auf dem Fachgebiet gut bekannt sind, die Verschiebung von Wirbeln detektiert und mit einer normalen und anormaler NZ korreliert werden kann.
  • Es ist das Ziel der Therapie, diese MF-Muskeln zu stimulieren, um sie zu trainieren. Dieses Training sollte zu einer normaleren NZ führen. Beispielsweise sollte eine NZ 32 vor Behandlung sich zu einer normaleren NZ 37 nach Behandlung verbessern.
  • In 1C kann eine repräsentative Umsetzung der Erfindung als ein vollständig implantierter Pulsgenerator (IPG) 10 ausgeführt sein, der mit einem implantierten Leitungssystem 12 gekoppelt ist. Der IGP 10 und das Leitungssystem 12 stimulieren gemeinsam den MF-Muskel, wie in den Feldern der Figur gezeigt.
  • 2 zeigt eine perkutane Leitungspositionierung, wobei ein Leitungssystem an einer Knochenstruktur eines Wirbels, speziell an dem Dornfortsatz 24, befestigt ist, wenn gleich auch der Querfortsatz, die Platte (Lamina) oder der Wirbelkörper in Frage kommende Verankerungspunkte sind. Zu erwarten ist, dass der Querfortsatz der optimale Ort sein wird, da der mediale Zweig der dorsalen Wurzel des spinalen Nervs den Querfortsatz überquert. Wenngleich die primären Ziele der Stimulation die tiefen Fasern des lumbalen M. multifidus 26 sind, gibt es komplizierte mechanische und neuronale Beziehungen zwischen dieser relativ großen Muskelgruppe und begleitenden Gruppen. Aus diesem Grund ist es möglich, dass zu den zusätzlichen in Frage kommenden Zielen andere Muskelgruppen allein oder in Kombination, darunter der M. quadratus lumborum, M. erector spinae, M. psoas major und M. transversus abdominis, oder Bindegewebe gehören werden, beispielsweise der Ring oder die Facettenkapsel, die, wenn stimuliert, eine Reflexkontraktion eines spinalen Muskels hervorrufen. In 2 ist ein System auf Basis eines vollständig implantierten IPG gezeigt, mit einem Pulsgenerator 10, der mit einem implantierten Leitungssystem 12 gekoppelt ist. Als Alternative ist ein hybrides System gezeigt. In dem hybriden System stellt ein externer Sender 20 eine Verbindung mit einem implantierten Empfänger-Stimulator 22 her.
  • Wenngleich eine direkte Implantation von Stimulationselektroden in Muskelgewebe zu erwarten, ist der Zweck der Stimulation, innervierte Abschnitte des Muskels zu depolarisieren, die dann einen Depolarisation-Stimulus entlang der Nervenfasern ausbreiten werden, mit Rekrutierung von Muskelgewebe fernab des Stimulationsorts. Induzierte Bewegungen und Spannungen im Muskel können Dehnungsrezeptoren aktivieren und eine Kaskadenreaktion der dazugehörigen Muskelgruppen zur Folge haben. Transvenöse Stimulation kann ebenfalls möglich sein, jedoch sind an gewünschten Stellen nahe dem Stimulation-Zielort nicht immer Gefäße einer für eine Leitungspositionierung geeigneten Größe zu finden.
  • Stimulationselektroden können verwendet werden, um Nervenaktivität zu modulieren, einschließlich Hemmung der Nervenleitung, Verbesserung der Nervenleitung und Verbesserung der Muskelaktivität. Es wird erwartet, dass Stimulationsparameter experimentell mit Tiermodellen und höchst wahrscheinlich mit Studien an menschlichen Patienten entwickelt werden. Die Literatur und klinische Studien deuten darauf bin, dass die Energiepegel für Stimulation gut im Bereich der Energiepegel liegen, die von modernen Taktgebervorrichtungen erzeugt werden. Die Intensität der Stimuli und die Dauer der Stimulation sollen die Kräftigkeit, Ausdauer oder motorische Steuerung der Muskel verbessern und dadurch die Instabilität des Rückens verringern.
  • 4 zeigt ein Flussdiagramm, das eine mit dem implantierbaren Pulsgenerator auszuführende Prozedur oder Methode beschreibt. Moderne programmierbare Vorrichtungen sind recht gut bekannt und das Flussdiagramm ist ausreichend, um jemanden zur Ausführung dieser Ausführungsform der Erfindung zu befähigen. In Schritt 50 wird bei einem Patienten ein Defekt im spinalen Muskel oder motorischen Steuersystem diagnostiziert. Der Patient könnte eine unangemessene Reaktion zeigen, wie sie durch die Kurve 33 in 3 dargestellt ist. In Schritt 52 wird eine elektrische Stimulation auf die Muskelfaszikel und dazugehörige Strukturen angewendet. Zeitpunkt, Stärke und Dauer der Behandlung wird auf den Patienten abgestimmt sein müssen. In Schritt 54 wird der Patient einem Test unterzogen und, wenn die Funktionsstörung behoben ist, wie es sich beispielsweise durch MRI, Ultraschall, EMG, physikalische Untersuchung, Gewebebiopsie oder durch eine mittels Kurve 31 von 3 nachgewiesene verbesserte Stabilität erkennen lässt, dann wird die Stimulation und das Training beendet. Anderenfalls wird die Behandlung fortgesetzt.
  • 5 zeigt den Ort von Ligamenten, die Knochenstrukturen der Wirbelsäule miteinander verbinden. Es wird erwartet, dass eine elektrische Stimulation dieser Elemente über das Leitungssystem 12 die Therapie fördern wird. Wie in der Figur zu sehen ist, liegen die Ligamente nahe an dem Knochen. Das Leitungssystem 12 ist entlang der Knochenstrukturen angeordnet und ist in einer Ausführungsform an dem Knochen verankert. Sowohl aktive wie passive Fixationsanker werden erwogen, sowie Befestigungsmerkmale auf Klebstoffbasis. Jedes Ligament und jede Gelenkkapsel, die in 5 mit Bezugszeichen versehen sind, sind Ziele für eine Stimulation.
  • Definitionen
  • Es gibt keine allgemein akzeptierte Metrik zum Ausdrücken all der physikalischen Änderungen, die von der hierin offenbarten therapeutischen Stimulationskur hervorgerufen werden. Aus diesem Grund sind die nachstehenden Begriffe hierin wie folgt definiert:
    Steifheit ist ein Maß des Widerstands gegen Verschiebung, wenn eine Kraft ausgeübt wird.
    Kräftigkeit ist die Fähigkeit des Muskels, Kraft zu erzeugen.
    Ausdauer ist Widerstand gegen Ermüdung.
    Motorische Steuerung ist die Fähigkeit eines Patienten, einen Muskel zu aktivieren.
  • Muskelfunktion bezieht sich auf Kräftigkeit, Ausdauer oder motorische Steuerung. Eine Verbesserung einer dieser drei Variablen allein oder in Kombination kann die Muskelfunktion verbessern, um eine spezielle Aufgabe zu erfüllen.
  • Es ist erwünscht, eine Echtzeittherapie an einem ambulanten Patienten bereitzustellen. Dies wird am besten durch ein vollständig implantierbares System erreicht. Alternativ kann ein hybrides System, das eine implantierte Komponente in Kommunikation mit einem externen Stimulator aufweist, am besten für eine intermittierende Verwendung geeignet sein, zum Beispiel mit liegenden Patienten in Ruhezeiten.
  • Bezugszeichenliste
    • A:
      FASCIA THORACOLUMBALIS
      B:
      M. TRANSVERSUS ABDOMINIS
      C:
      M. ERECTOR SPINAE
      D:
      M. PSOAS MAJOR
      E:
      M. QUADRATUS LUMBORUM
      F:
      LIGAMENTUM LOGITUDINALE ANTERIUS
      G:
      LIGAMENTUM LOGITUDINALE POSTERIUS
      H:
      LIGAMENTUM FLAVUM
      J:
      LIGAMENTUM SUPRASPINALE
      K:
      LIGAMENTUM INTERSPINALE
      L:
      LIGAMENTUM SACROILIACA

Claims (29)

  1. System zur neuromuskulären elektrischen Stimulation, wobei das System eine oder mehrere Elektroden aufweist, die mit einem implantierbaren programmierbaren Pulsgenerator (10, 20, 22) gekoppelt sind, dadurch gekennzeichnet, dass die eine oder die mehreren Elektroden konfiguriert sind, um in oder angrenzend an Gewebe implantiert zu werden, das mit einer lokalen segmentalen Steuerung der Lendenwirbelsäule in Beziehung steht, und der Pulsgenerator (10, 20, 22) mit einer Pulsfrequenz, Pulsintensität und Pulsdauer programmiert ist, um eine elektrische Stimulation an die eine oder die mehreren Elektroden abzugeben, um eine Muskelfunktion eines oder mehrerer der folgenden Muskeln wiederherzustellen: M. multifidus, M. transversus abdominis, M. quadratus lumborum, M. psoas major, M. internus abdominis, M. obliquus externus abdominis und die Muskeln des M. erector spinae.
  2. System zur neuromuskulären elektrischen Stimulation, wobei das System eine oder mehrere Elektroden aufweist, die mit einem implantierbaren programmierbaren Pulsgenerator (10, 20, 22) gekoppelt sind, dadurch gekennzeichnet, dass die eine oder die mehreren Elektroden konfiguriert sind, um in oder angrenzend an Gewebe implantiert zu werden, das mit einer lokalen segmentalen Steuerung der Lendenwirbelsäule in Beziehung steht, und der Pulsgenerator (10, 20, 22) mit einer Pulsfrequenz, Pulsintensität und Pulsdauer, die auf den Patienten abgestimmt sind, programmiert ist, um eine elektrische Stimulation an die eine oder die mehreren Elektroden abzugeben, um eine Kontraktion derjenigen Muskeln zu induzieren, die eine lokale segmentale Steuerung der Lendenwirbelsäule steuern, und um dadurch Muskelkräftigkeit, Ausdauer oder motorische Steuerung eines oder mehrerer der folgenden Muskeln wiederherzustellen: M. multifidus, M. transversus abdominis, M. quadratus lumborum, M. psoas major, M. internus abdominis, M. obliquus externus abdominis und die Muskeln des M. erector spinae.
  3. System zur neuromuskulären elektrischen Stimulation, wobei das System eine oder mehrere Elektroden aufweist, die mit einem implantierbaren programmierbaren Pulsgenerator (10, 20, 22) gekoppelt sind, dadurch gekennzeichnet, dass die eine oder die mehreren Elektroden konfiguriert sind, um in oder angrenzend an Gewebe implantiert zu werden, das mit einer lokalen segmentalen Steuerung der Lendenwirbelsäule in Beziehung steht, und der Pulsgenerator (10, 20, 22) mit einer Pulsfrequenz, Pulsintensität und Pulsdauer, die auf den Patienten abgestimmt sind, programmiert ist, um eine elektrische Stimulation an die eine oder die mehreren Elektroden abzugeben, um eine Kontraktion derjenigen Muskeln zu induzieren, die eine lokale segmentale Steuerung der Lendenwirbelsäule steuern, und um dadurch Muskelkräftigkeit, Ausdauer oder motorische Steuerung eines oder mehrerer der folgenden Muskeln wiederherzustellen: M. multifidus, M. transversus abdominis, M. quadratus lumborum, M. psoas major, M. internus abdominis, M. obliquus externus abdominis und die Muskeln des M. erector spinae, wobei der Pulsgenerator (10, 20, 22) konfiguriert ist, die elektrische Stimulation intermittierend abzugeben.
  4. System zur neuromuskulären elektrischen Stimulation, wobei das System eine oder mehrere Elektroden, einen Fixationsanker und einen implantierbaren programmierbaren Pulsgenerator (10, 20, 22) aufweist, wobei die eine oder die mehreren Elektroden mit dem Pulsgenerator (10, 20, 22) gekoppelt sind, wobei das System dadurch gekennzeichnet, ist dass die eine oder die mehreren Elektroden und der Fixationsanker konfiguriert sind, um in oder angrenzend an Gewebe implantiert zu werden, das mit einer lokalen segmentalen Steuerung der Lendenwirbelsäule in Beziehung steht, und der Pulsgenerator (10, 20, 22) mit einer Pulsfrequenz, Pulsintensität und Pulsdauer programmiert ist, um eine elektrische Stimulation an die eine oder die mehreren Elektroden abzugeben, um eine Muskelfunktion eines oder mehrerer der folgenden Muskeln wiederherzustellen: M. multifidus, M. transversus abdominis, M. quadratus lumborum, M. psoas major, M. internus abdominis, M. obliquus externus abdominis und die Muskeln des M. erector spinae.
  5. System nach Anspruch 1, 2, 3 oder 4, wobei der Pulsgenerator (10, 20, 22) in einen Menschen implantierbar ist.
  6. System nach Anspruch 5, ferner mit einem implantierbaren Empfänger-Stimulator (22) und einem externen Sender (20) zur Kommunikation mit dem implantierbaren Empfänger-Stimulator (22).
  7. System nach einem der Ansprüche 1 bis 5, wobei das System geeignet ist, vollständig in einen Menschen implantiert zu werden.
  8. System nach einem der vorstehenden Ansprüche, wobei die eine oder die mehreren Elektroden konfiguriert sind, an oder angrenzend an Gewebe implantiert zu werden, das mindestens einen Muskel aus der folgenden Gruppe aufweist: M. multifidus, M. transversus abdominis, M. quadratus lumborum, M. psoas major, M. internus abdominis, M. obliquus externus abdominis, Muskeln des Zwerchfells oder Beckenbodens und die Muskeln des M. erector spinae.
  9. System nach Anspruch 8, wobei die eine oder die mehreren Elektroden an einer oder mehreren Leitungen (12) angeordnet sind.
  10. System nach einem der vorstehenden Ansprüche, ferner mit einem Sensor.
  11. System nach einem der Ansprüche 1, 2 oder 4 bis 10, wobei der Pulsgenerator (10, 20, 22) konfiguriert ist, die elektrische Stimulation intermittierend abzugeben.
  12. System nach einem der vorstehenden Ansprüche, wobei der Pulsgenerator (10, 20, 22) programmiert ist, eine elektrische Stimulation abzugeben, die eine Kontraktion des M. multifidus bewirkt.
  13. System nach einem der vorstehenden Ansprüche, wobei die eine oder die mehreren Elektroden konfiguriert sind, an oder angrenzend an Nervengewebe angeordnet zu werden.
  14. System nach einem der vorstehenden Ansprüche, wobei die eine oder die mehreren Elektroden konfiguriert sind, an oder angrenzend an einen Bandscheibenring, eine Facettenkapsel, ein interspinales Ligament, supraspinales Ligament oder Iliosakral-Gelenk angeordnet zu werden
  15. System nach einem der vorstehenden Ansprüche, wobei die eine oder die mehreren Elektroden konfiguriert sind, an oder angrenzend an Gewebe angeordnet zu werden, das Antagonisten-Muskeln aufweist, die eine Muskelkontraktion des Agonisten hemmen.
  16. System nach einem der vorstehenden Ansprüche, wobei der Pulsgenerator (10, 20, 22) programmiert ist, um die elektrische Stimulation mit einer Amplitude bereitzustellen, die eine spastische Muskellähmung verringert.
  17. System nach einem der vorstehenden Ansprüche, wobei das System konfiguriert ist, den Patienten zu befähigen, die elektrische Stimulation willentlich anzuwenden.
  18. System zur neuromuskulären elektrischen Stimulation, wobei das System eine oder mehrere Elektroden aufweist, die mit einem implantierbaren programmierbaren Pulsgenerator (10, 20, 22) gekoppelt sind, dadurch gekennzeichnet, dass die eine oder die mehreren Elektroden konfiguriert sind, um in oder angrenzend an Gewebe implantiert zu werden, das mit einer lokalen segmentalen Steuerung der Lendenwirbelsäule in Beziehung steht, wobei das Gewebe den Muskel M. multifidus aufweist, und der Pulsgenerator (10, 20, 22) mit einer Pulsfrequenz, Pulsintensität und Pulsdauer programmiert ist, um eine elektrische Stimulation an die eine oder die mehreren Elektroden abzugeben, um eine Muskelfunktion des M. multifidus wiederherzustellen.
  19. System zur neuromuskulären elektrischen Stimulation, wobei das System eine oder mehrere Elektroden, einen Fixationsanker und einen implantierbaren programmierbaren Pulsgenerator (10, 20, 22) aufweist, wobei die eine oder die mehreren Elektroden mit dem Pulsgenerator (10, 20, 22) gekoppelt sind, wobei das System dadurch gekennzeichnet, ist dass die eine oder die mehreren Elektroden und der Fixationsanker konfiguriert sind, um in oder angrenzend an Gewebe implantiert zu werden, das mit einer lokalen segmentalen Steuerung der Lendenwirbelsäule in Beziehung steht, wobei das Gewebe den Muskel M. multifidus aufweist, und der Pulsgenerator (10, 20, 22) mit einer Pulsfrequenz, Pulsintensität und Pulsdauer programmiert ist, um eine elektrische Stimulation an die eine oder die mehreren Elektroden abzugeben, um eine Muskelfunktion des M. multifidus wiederherzustellen.
  20. System nach Anspruch 18 oder 19, wobei der Pulsgenerator (10, 20, 22) in einen Menschen implantierbar ist.
  21. System nach Anspruch 20, ferner mit einem implantierbaren Empfänger-Stimulator (22) und einem externen Sender (20) zur Kommunikation mit dem implantierbaren Empfänger-Stimulator (22).
  22. System nach Anspruch 18, 19 oder 20, wobei das System geeignet ist, vollständig in einen Menschen implantiert zu werden.
  23. System nach Anspruch 18 oder 19, wobei die eine oder die mehreren Elektroden an einer oder mehreren Leitungen (12) angeordnet sind.
  24. System nach einem der Ansprüche 18 bis 23, ferner mit einem Sensor.
  25. System nach einem der Ansprüche 18 bis 24, wobei der Pulsgenerator (10, 20, 22) konfiguriert ist, die elektrische Stimulation intermittierend abzugeben.
  26. System nach einem der Ansprüche 18 bis 25, wobei der Pulsgenerator (10, 20, 22) programmiert ist, eine elektrische Stimulation abzugeben, die eine Kontraktion des M. multifidus hervorruft.
  27. System nach einem der Ansprüche 18 bis 26, wobei die eine oder die mehreren Elektroden konfiguriert sind, an oder angrenzend an Nervengewebe angeordnet zu werden.
  28. System nach einem der Ansprüche 18 bis 27, wobei die eine oder die mehreren Elektroden konfiguriert sind, an oder angrenzend an einen Bandscheibenring, eine Facettenkapsel, ein interspinales Ligament, supraspinales Ligament oder Iliosakral-Gelenk angeordnet zu werden
  29. System nach einem der Ansprüche 18 bis 28, wobei der Pulsgenerator (10, 20, 22) programmiert ist, um die elektrische Stimulation mit einer Amplitude bereitzustellen, die eine spastische Muskellähmung verringert.
DE202008018467.3U 2007-03-09 2008-03-10 Muskelstimulator Expired - Lifetime DE202008018467U1 (de)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US90597907P 2007-03-09 2007-03-09
US60/905,979 2007-03-09

Publications (1)

Publication Number Publication Date
DE202008018467U1 true DE202008018467U1 (de) 2014-02-27

Family

ID=39759823

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
DE202008018467.3U Expired - Lifetime DE202008018467U1 (de) 2007-03-09 2008-03-10 Muskelstimulator

Country Status (5)

Country Link
US (3) US8428728B2 (de)
EP (2) EP2550991B1 (de)
DE (1) DE202008018467U1 (de)
ES (2) ES2827186T3 (de)
WO (1) WO2008112178A1 (de)

Families Citing this family (53)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
ES2827186T3 (es) 2007-03-09 2021-05-20 Mainstay Medical Ltd Sistema de estimulación eléctrica neuromuscular
US10925637B2 (en) 2010-03-11 2021-02-23 Mainstay Medical Limited Methods of implanting electrode leads for use with implantable neuromuscular electrical stimulator
US9072897B2 (en) 2007-03-09 2015-07-07 Mainstay Medical Limited Systems and methods for restoring muscle function to the lumbar spine
US11331488B2 (en) 2007-03-09 2022-05-17 Mainstay Medical Limited Systems and methods for enhancing function of spine stabilization muscles associated with a spine surgery intervention
US11679262B2 (en) 2007-03-09 2023-06-20 Mainstay Medical Limited Systems and methods for restoring muscle function to the lumbar spine
US11679261B2 (en) 2007-03-09 2023-06-20 Mainstay Medical Limited Systems and methods for enhancing function of spine stabilization muscles associated with a spine surgery intervention
US9999763B2 (en) 2012-06-13 2018-06-19 Mainstay Medical Limited Apparatus and methods for anchoring electrode leads adjacent to nervous tissue
US11684774B2 (en) 2010-03-11 2023-06-27 Mainstay Medical Limited Electrical stimulator for treatment of back pain and methods of use
US9950159B2 (en) 2013-10-23 2018-04-24 Mainstay Medical Limited Systems and methods for restoring muscle function to the lumbar spine and kits for implanting the same
US11786725B2 (en) 2012-06-13 2023-10-17 Mainstay Medical Limited Systems and methods for restoring muscle function to the lumbar spine and kits for implanting the same
US20230067424A1 (en) * 2010-03-11 2023-03-02 Mainstay Medical Limited Electrical stimulator for the treatment of back pain and methods of use
CN103079633B (zh) 2010-03-11 2016-05-04 梅恩斯塔伊医疗公司 用于治疗背痛的模块式刺激器、植入式rf消融系统及使用方法
US8788048B2 (en) 2010-11-11 2014-07-22 Spr Therapeutics, Llc Systems and methods for the treatment of pain through neural fiber stimulation
US8788046B2 (en) 2010-11-11 2014-07-22 Spr Therapeutics, Llc Systems and methods for the treatment of pain through neural fiber stimulation
US8788047B2 (en) 2010-11-11 2014-07-22 Spr Therapeutics, Llc Systems and methods for the treatment of pain through neural fiber stimulation
WO2012094346A2 (en) 2011-01-03 2012-07-12 The Regents Of The University Of California High density epidural stimulation for facilitation of locomotion, posture, voluntary movement, and recovery of autonomic, sexual, vasomotor, and cognitive function after neurological injury
JP2014508581A (ja) 2011-01-21 2014-04-10 カリフォルニア インスティテュート オブ テクノロジー 脊髄刺激のためのパリレンベースのマイクロ電極アレイインプラント
CN107361741B (zh) 2011-03-24 2021-03-09 加利福尼亚理工学院 神经刺激器装置
WO2013019853A1 (en) 2011-08-02 2013-02-07 Mainstay Medical, Inc. Apparatus for anchoring electrode leads for use with implantable neuromuscular electrical stimulator
CA2864473C (en) 2011-11-11 2021-10-19 The Regents Of The University Of California Transcutaneous spinal cord stimulation: noninvasive tool for activation of locomotor circuitry
KR20140098780A (ko) 2011-11-11 2014-08-08 뉴로이네이블링 테크놀로지스, 인크. 운동, 감각, 자율적, 성적, 혈관운동 및 인식 기능의 복원을 가능하게 하기 위한 비침습성 신경조절 디바이스
US10092750B2 (en) 2011-11-11 2018-10-09 Neuroenabling Technologies, Inc. Transcutaneous neuromodulation system and methods of using same
CN105263569B (zh) * 2011-12-19 2017-05-17 梅恩斯塔伊医疗公司 用于康复肌肉和评估康复进程的装置
US10632309B2 (en) 2012-03-15 2020-04-28 Spr Therapeutics, Inc. Systems and methods related to the treatment of back pain
US10625075B2 (en) 2012-03-15 2020-04-21 Spr Therapeutics, Inc. Systems and methods related to the treatment of back pain
US9186501B2 (en) 2012-06-13 2015-11-17 Mainstay Medical Limited Systems and methods for implanting electrode leads for use with implantable neuromuscular electrical stimulator
US10195419B2 (en) 2012-06-13 2019-02-05 Mainstay Medical Limited Electrode leads for use with implantable neuromuscular electrical stimulator
EP3878507A1 (de) * 2013-03-15 2021-09-15 The Regents Of The University Of California Transkutane elektrische stimulation an mehreren stellen des rückenmarks zur bewegungserleichterung
US9142392B2 (en) * 2013-04-29 2015-09-22 Varian Semiconductor Equipment Associates, Inc. Self-cleaning radio frequency plasma source
WO2015048563A2 (en) 2013-09-27 2015-04-02 The Regents Of The University Of California Engaging the cervical spinal cord circuitry to re-enable volitional control of hand function in tetraplegic subjects
CN105705195B (zh) * 2013-10-23 2019-08-20 梅恩斯塔伊医疗公司 用于恢复腰椎的肌肉功能的系统和方法
US20150217120A1 (en) 2014-01-13 2015-08-06 Mandheerej Nandra Neuromodulation systems and methods of using same
AU2015298346B2 (en) 2014-08-06 2020-04-09 Mainstay Medical Limited Electrode leads for use with implantable neuromuscular electrical stimulator
CA2958924C (en) 2014-08-21 2023-09-12 The Regents Of The University Of California Regulation of autonomic control of bladder voiding after a complete spinal cord injury
WO2016033369A1 (en) 2014-08-27 2016-03-03 The Regents Of The University Of California Multi-electrode array for spinal cord epidural stimulation
US10471268B2 (en) 2014-10-16 2019-11-12 Mainstay Medical Limited Systems and methods for monitoring muscle rehabilitation
WO2017035512A1 (en) 2015-08-26 2017-03-02 The Regents Of The University Of California Concerted use of noninvasive neuromodulation device with exoskeleton to enable voluntary movement and greater muscle activation when stepping in a chronically paralyzed subject
US11097122B2 (en) 2015-11-04 2021-08-24 The Regents Of The University Of California Magnetic stimulation of the spinal cord to restore control of bladder and/or bowel
TWI587843B (zh) * 2016-03-23 2017-06-21 Hiwin Tech Corp Detection of lower extremity spasticity
CN107280912B (zh) * 2016-04-01 2020-02-07 上银科技股份有限公司 下肢痉挛的侦测方法
US10327810B2 (en) 2016-07-05 2019-06-25 Mainstay Medical Limited Systems and methods for enhanced implantation of electrode leads between tissue layers
US11540973B2 (en) 2016-10-21 2023-01-03 Spr Therapeutics, Llc Method and system of mechanical nerve stimulation for pain relief
KR102482169B1 (ko) * 2016-11-04 2022-12-27 레스토라티브 테라피스 자동 경련 제어를 포함하는 기능적 전기 자극 에르고미터
WO2018144297A1 (en) * 2017-02-01 2018-08-09 Avent, Inc. Emg guidance for probe placement, nearby tissue preservation, and lesion confirmation
US20180318579A1 (en) 2017-05-06 2018-11-08 Smartimplantsystems, Inc. Active implantable medical device associated with, or integrated into, an orthopedic implant device
EP3974021B1 (de) 2017-06-30 2023-06-14 ONWARD Medical N.V. System zur neuromodulierung
EP3653260A1 (de) 2018-11-13 2020-05-20 GTX medical B.V. Sensor in bekleidung von gliedmassen oder schuhwerk
DE18205821T1 (de) 2018-11-13 2020-12-24 Gtx Medical B.V. Steuerungssystem zur bewegungsrekonstruktion und/oder wiederherstellung für einen patienten
US20200222692A1 (en) * 2019-01-16 2020-07-16 Synerfuse, Inc. Neuromodulation therapies and neuromodulation systems
EP3695878B1 (de) 2019-02-12 2023-04-19 ONWARD Medical N.V. System zur neuromodulierung
US11065461B2 (en) 2019-07-08 2021-07-20 Bioness Inc. Implantable power adapter
DE19211698T1 (de) 2019-11-27 2021-09-02 Onward Medical B.V. Neuromodulation system
US20210401507A1 (en) 2020-06-30 2021-12-30 Neuro Rehab Systems, LLC Systems, Devices, Components and Methods for the Delivery of First and Second Electrical Stimulation Signals to Motor and Sensory Peripheral Target Nerves

Family Cites Families (272)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3077884A (en) 1957-06-13 1963-02-19 Batrow Lab Inc Electro-physiotherapy apparatus
US3416534A (en) 1966-04-11 1968-12-17 Gen Electric Body organ electrode
US3710777A (en) 1970-12-23 1973-01-16 C Sparks Method and apparatus for growing graft tubes in place
US3754555A (en) 1971-10-05 1973-08-28 G Schmitt Controllable barbed intracardial electrode
US3902501A (en) 1973-06-21 1975-09-02 Medtronic Inc Endocardial electrode
US3893463A (en) 1973-12-07 1975-07-08 Medtronic Inc Dual channel stimulator
US4010757A (en) 1974-02-19 1977-03-08 Jula James L Auxiliary tool for removing electrode from holder
US3875947A (en) 1974-02-19 1975-04-08 James L Jula Device for screwing body tissue electrode into body tissue
NL7502008A (nl) 1974-02-25 1975-08-27 German Schmitt Intrakardiale stimuleerelektrode.
US3999551A (en) 1975-01-07 1976-12-28 Bio-Medical Research, Ltd. Subcutaneous guide assembly
US4026301A (en) * 1975-04-21 1977-05-31 Medtronic, Inc. Apparatus and method for optimum electrode placement in the treatment of disease syndromes such as spinal curvature
US4031899A (en) 1976-01-22 1977-06-28 Vitatron Medical B.V. Long life cardiac pacer with switching power delivery means and method of alternately delivering power to respective circuit portions of a stimulus delivery system
US4149528A (en) 1977-10-03 1979-04-17 Hewlett-Packard Company Electrode assembly for sensing heart activity
US4235246A (en) 1979-02-05 1980-11-25 Arco Medical Products Company Epicardial heart lead and assembly and method for optimal fixation of same for cardiac pacing
US4269198A (en) 1979-12-26 1981-05-26 Medtronic, Inc. Body implantable lead
US4408609A (en) 1980-04-01 1983-10-11 Professional Staff Association Of The Rancho Los Amigos Hospital, Inc. Electrical muscle stimulation for treatment of scoliosis and other spinal deformities
US4342317A (en) 1980-04-01 1982-08-03 The Professional Staff Association Of The Rancho Los Amigos Hospital, Inc. Method of electrical muscle stimulation for treatment of scoliosis and other spinal deformities
US4418693A (en) 1980-12-10 1983-12-06 Leveen Eric G Vein and tubing passer surgical instrument
US4549556A (en) 1982-12-08 1985-10-29 Cordis Corporation Implantable lead
US4528984A (en) 1983-04-25 1985-07-16 Empi, Inc. Autoprogrammable functional electrical stimulation apparatus and method
US4574806A (en) 1984-10-01 1986-03-11 Cordis Corporation Tunnelling device for peripheral vascular reconstruction
US4658835A (en) 1985-07-25 1987-04-21 Cordis Corporation Neural stimulating lead with fixation canopy formation
US4917093A (en) 1987-06-12 1990-04-17 Minnesota Mining And Manufacturing Company Biological tissue stimulator with adjustable high voltage power supply dependent upon load impedance
US4832687A (en) 1987-12-31 1989-05-23 Smith Iii Ray C Subcutaneous tunneling instrument and method
US5215088A (en) 1989-11-07 1993-06-01 The University Of Utah Three-dimensional electrode device
US5069680A (en) 1989-12-06 1991-12-03 Medtronic, Inc. Muscle stimulator with variable duty cycle
US5199430A (en) 1991-03-11 1993-04-06 Case Western Reserve University Micturitional assist device
US6312442B1 (en) 1992-06-02 2001-11-06 General Surgical Innovations, Inc. Method for developing an anatomic space for laparoscopic hernia repair
US5330515A (en) 1992-06-17 1994-07-19 Cyberonics, Inc. Treatment of pain by vagal afferent stimulation
US5324323A (en) 1992-09-09 1994-06-28 Telectronics Pacing Systems, Inc. Multiple channel cardiosynchronous myoplasty apparatus
US5273053A (en) 1992-11-02 1993-12-28 Medtronic, Inc. Suture sleeve with lead locking device
US5300108A (en) 1993-01-05 1994-04-05 Telectronics Pacing Systems, Inc. Active fixation lead with a dual-pitch, free spinning compound screw
US5376108A (en) 1993-05-20 1994-12-27 Telectronics Pacing Systems, Inc. Electrode lead anchoring apparatus and method employing dual suture collars
US5782841A (en) 1993-08-10 1998-07-21 Medtronic, Inc. Tunneling tool for subcutaneous lead placement
JP2596372B2 (ja) 1994-04-21 1997-04-02 日本電気株式会社 誘発電位測定装置
US5522854A (en) 1994-05-19 1996-06-04 Duke University Method and apparatus for the prevention of arrhythmia by nerve stimulation
US5569183A (en) 1994-06-01 1996-10-29 Archimedes Surgical, Inc. Method for performing surgery around a viewing space in the interior of the body
US5501452A (en) * 1994-06-24 1996-03-26 Halvorson; Glen A. Putting training device using muscle memory
US5507788A (en) 1994-08-11 1996-04-16 The Regents Of The University Of California Method and apparatus for controlling skeletal muscle fatigue during electrical stimulation
AUPN205095A0 (en) * 1995-03-29 1995-04-27 University Of Queensland, The Diagnosis of neuromuscular dysfunction
US5601581A (en) 1995-05-19 1997-02-11 General Surgical Innovations, Inc. Methods and devices for blood vessel harvesting
US5653739A (en) 1995-09-13 1997-08-05 Empi, Inc. Electronic pain feedback system and method
DE69732774T2 (de) 1996-01-08 2006-02-02 Impulse Dynamics N.V. Vorrichtung zur Steuerung der Herzaktivität unter Verwendung von nicht-erregender Vorstimulation
US5741321A (en) 1996-01-11 1998-04-21 Medtronic, Inc. Active fixation medical electrical lead having improved turning tool
US5760341A (en) 1996-09-10 1998-06-02 Medtronic, Inc. Conductor cable for biomedical lead
US5733307A (en) 1996-09-17 1998-03-31 Amei Technologies, Inc. Bone anchor having a suture trough
US5851226A (en) 1996-10-22 1998-12-22 Medtronic, Inc. Temporary transvenous endocardial lead
US6119516A (en) 1997-05-23 2000-09-19 Advantedge Systems, Inc. Biofeedback system for monitoring the motion of body joint
US5807234A (en) 1997-06-27 1998-09-15 Pacesetter, Inc. Myostimulator control using metabolic demand and muscle performance
US6565594B1 (en) 1997-09-24 2003-05-20 Atrium Medical Corporation Tunneling device
US5957968A (en) 1997-09-26 1999-09-28 Medtronic, Inc. Suture sleeve with lead locking device
US6314325B1 (en) 1998-04-07 2001-11-06 William R. Fitz Nerve hyperpolarization method and apparatus for pain relief
US6319241B1 (en) 1998-04-30 2001-11-20 Medtronic, Inc. Techniques for positioning therapy delivery elements within a spinal cord or a brain
US6113609A (en) 1998-05-26 2000-09-05 Scimed Life Systems, Inc. Implantable tissue fastener and system for treating gastroesophageal reflux disease
US6845271B2 (en) 1998-06-03 2005-01-18 Neurocontrol Corporation Treatment of shoulder dysfunction using a percutaneous intramuscular stimulation system
CN1272798A (zh) 1998-06-03 2000-11-08 神经调节公司 经皮肌内刺激系统
US8626302B2 (en) 1998-06-03 2014-01-07 Spr Therapeutics, Llc Systems and methods to place one or more leads in muscle for providing electrical stimulation to treat pain
US6735474B1 (en) 1998-07-06 2004-05-11 Advanced Bionics Corporation Implantable stimulator system and method for treatment of incontinence and pain
US6104957A (en) * 1998-08-21 2000-08-15 Alo; Kenneth M. Epidural nerve root stimulation with lead placement method
US6406421B1 (en) 1998-09-08 2002-06-18 Medtronic, Inc. System and method of determining skeletal muscle contraction by serial lead impedance measurements
WO2000056401A1 (en) * 1999-03-24 2000-09-28 Milkhaus Foundation For Children Apparatus and methods for reducing pain and/or retraining muscles
US6324414B1 (en) 1999-05-18 2001-11-27 Depuy Orthopaedics, Inc. Tunneling lead terminal having a disposal sheath
US6505075B1 (en) 1999-05-29 2003-01-07 Richard L. Weiner Peripheral nerve stimulation method
US6516227B1 (en) 1999-07-27 2003-02-04 Advanced Bionics Corporation Rechargeable spinal cord stimulator system
US6381496B1 (en) 1999-10-01 2002-04-30 Advanced Bionics Corporation Parameter context switching for an implanted device
US8409233B1 (en) 1999-11-19 2013-04-02 Boston Scientific Neuromodulation Combined subcutaneous tunneler and carrier
US6605094B1 (en) 1999-11-19 2003-08-12 Advanced Bionics Corporation Integrated subcutaneous tunneling and carrying tool
US6970742B2 (en) 2000-01-11 2005-11-29 Savacor, Inc. Method for detecting, diagnosing, and treating cardiovascular disease
US6434431B1 (en) 2000-01-20 2002-08-13 Medtronic, Inc. Intramuscular medical electrical lead with fixation member
EP1255583B1 (de) 2000-02-09 2007-12-19 Medtronic Transneuronix, Inc. Medizinische implantierbare vorrichtung zur elektrostimulation mit diskreten mikroelektroden
US7096070B1 (en) 2000-02-09 2006-08-22 Transneuronix, Inc. Medical implant device for electrostimulation using discrete micro-electrodes
US6473654B1 (en) 2000-03-08 2002-10-29 Advanced Bionics Corporation Lead anchor
US7024247B2 (en) 2001-10-15 2006-04-04 Northstar Neuroscience, Inc. Systems and methods for reducing the likelihood of inducing collateral neural activity during neural stimulation threshold test procedures
US6510347B2 (en) 2000-08-17 2003-01-21 William N. Borkan Spinal cord stimulation leads
US6871099B1 (en) 2000-08-18 2005-03-22 Advanced Bionics Corporation Fully implantable microstimulator for spinal cord stimulation as a therapy for chronic pain
US6862479B1 (en) 2000-08-30 2005-03-01 Advanced Bionics Corporation Spinal cord stimulation as a therapy for sexual dysfunction
US6432037B1 (en) 2000-08-31 2002-08-13 Flexiprobe Ltd. Intravaginal device for electrically stimulating and/or for sensing electrical activity of muscles and/or nerves defining and surrounding the intravaginal cavity
US6487446B1 (en) 2000-09-26 2002-11-26 Medtronic, Inc. Method and system for spinal cord stimulation prior to and during a medical procedure
US6366819B1 (en) 2000-10-03 2002-04-02 Medtronic, Inc. Biostable small French lead
US6671557B1 (en) 2000-10-10 2003-12-30 Meagan Medical, Inc. System and method for providing percutaneous electrical therapy
US6847849B2 (en) 2000-11-15 2005-01-25 Medtronic, Inc. Minimally invasive apparatus for implanting a sacral stimulation lead
US6611710B2 (en) 2000-11-29 2003-08-26 Pacesetter, Inc. Double threaded stylet for extraction of leads with a threaded electrode
US7065408B2 (en) 2001-01-11 2006-06-20 Herman Richard M Method for restoring gait in individuals with chronic spinal cord injury
US6600954B2 (en) 2001-01-25 2003-07-29 Biocontrol Medical Bcm Ltd. Method and apparatus for selective control of nerve fibers
EP1395330A1 (de) 2001-04-20 2004-03-10 The Board of Regents for the University of Oklahoma Neuromodulation eines herzens und verfahren zu ihrer verwendung
US6839594B2 (en) 2001-04-26 2005-01-04 Biocontrol Medical Ltd Actuation and control of limbs through motor nerve stimulation
US6892098B2 (en) 2001-04-26 2005-05-10 Biocontrol Medical Ltd. Nerve stimulation for treating spasticity, tremor, muscle weakness, and other motor disorders
US6600956B2 (en) 2001-08-21 2003-07-29 Cyberonics, Inc. Circumneural electrode assembly
US7476204B2 (en) 2001-10-24 2009-01-13 Pressure Profile Systems, Inc. Visualization of values of a physical property detected in an organism over time
US20070276453A1 (en) 2001-10-26 2007-11-29 Hill Michael R Method and apparatus to minimize the effects of a cardiac insult
US20030120328A1 (en) 2001-12-21 2003-06-26 Transneuronix, Inc. Medical implant device for electrostimulation using discrete micro-electrodes
US7317948B1 (en) 2002-02-12 2008-01-08 Boston Scientific Scimed, Inc. Neural stimulation system providing auto adjustment of stimulus output as a function of sensed impedance
US8882755B2 (en) 2002-03-05 2014-11-11 Kimberly-Clark Inc. Electrosurgical device for treatment of tissue
US20030199938A1 (en) 2002-04-22 2003-10-23 Karel Smits Precise cardiac lead placement based on impedance measurements
US7018384B2 (en) 2002-08-29 2006-03-28 Medtronic, Inc. Medical passing device and method
US7369894B2 (en) 2002-09-06 2008-05-06 Medtronic, Inc. Method, system and device for treating disorders of the pelvic floor by electrical stimulation of the sacral and/or pudendal nerves
US8613744B2 (en) 2002-09-30 2013-12-24 Relievant Medsystems, Inc. Systems and methods for navigating an instrument through bone
JP2006506211A (ja) 2002-11-15 2006-02-23 プレッシャー プロダクツ メディカル サプライズ インコーポレイテッド ペースメーカリード線の取付け方法及び装置
US7069083B2 (en) 2002-12-13 2006-06-27 Advanced Neuromodulation Systems, Inc. System and method for electrical stimulation of the intervertebral disc
US20040122482A1 (en) 2002-12-20 2004-06-24 James Tung Nerve proximity method and device
WO2004060146A2 (en) 2002-12-30 2004-07-22 Purdue Research Foundation Method of treatment for central nervous system injury
US7349742B2 (en) 2003-04-11 2008-03-25 Cardiac Pacemakers, Inc. Expandable fixation elements for subcutaneous electrodes
US7493175B2 (en) 2003-04-11 2009-02-17 Cardiac Pacemakers, Inc. Subcutaneous lead with tined fixation
US20040236383A1 (en) 2003-05-23 2004-11-25 Yelizarov Nikolay I. MONES for muscle strain, repetitive strain injuries and related health conditions
US7218970B2 (en) 2003-06-20 2007-05-15 Cardiac Pacemakers, Inc. System for medical lead tunneling
US7206641B2 (en) 2003-07-23 2007-04-17 University Hospitals Of Cleveland Mapping probe system for neuromuscular electrical stimulation apparatus
EP1654032A2 (de) 2003-08-01 2006-05-10 Northstar Neuroscience, Inc. Gerät und verfahren für die neurale stimulation eines patienten
US7359755B2 (en) 2003-08-08 2008-04-15 Advanced Neuromodulation Systems, Inc. Method and apparatus for implanting an electrical stimulation lead using a flexible introducer
US7343202B2 (en) 2004-02-12 2008-03-11 Ndi Medical, Llc. Method for affecting urinary function with electrode implantation in adipose tissue
US7418292B2 (en) 2003-10-01 2008-08-26 Medtronic, Inc. Device and method for attenuating an immune response
US8112159B2 (en) 2003-10-03 2012-02-07 Medtronic, Inc. Kit for implantation of therapy elements
US20050080472A1 (en) 2003-10-10 2005-04-14 Atkinson Robert Emmett Lead stabilization devices and methods
US7970475B2 (en) 2003-10-15 2011-06-28 Rmx, Llc Device and method for biasing lung volume
US7527638B2 (en) 2003-12-16 2009-05-05 Depuy Spine, Inc. Methods and devices for minimally invasive spinal fixation element placement
US20050165456A1 (en) 2003-12-19 2005-07-28 Brian Mann Digital electrode for cardiac rhythm management
US7295881B2 (en) 2003-12-29 2007-11-13 Biocontrol Medical Ltd. Nerve-branch-specific action-potential activation, inhibition, and monitoring
US7499746B2 (en) 2004-01-30 2009-03-03 Encore Medical Asset Corporation Automated adaptive muscle stimulation method and apparatus
US8467875B2 (en) 2004-02-12 2013-06-18 Medtronic, Inc. Stimulation of dorsal genital nerves to treat urologic dysfunctions
US20080132969A1 (en) 2004-02-12 2008-06-05 Ndi Medical, Inc. Systems and methods for bilateral stimulation of left and right branches of the dorsal genital nerves to treat urologic dysfunctions
WO2005082453A1 (en) 2004-02-25 2005-09-09 Advanced Neuromodulation Systems, Inc. System and method for neurological stimulation of peripheral nerves to treat low back pain
WO2005089718A2 (en) 2004-03-23 2005-09-29 Novartis Ag Pharmaceutical compositions
GB0409769D0 (en) 2004-04-30 2004-06-09 Algotec Ltd Electrical nerve stimulation device
WO2006007048A2 (en) 2004-05-04 2006-01-19 The Cleveland Clinic Foundation Methods of treating medical conditions by neuromodulation of the sympathetic nervous system
WO2005123181A2 (en) 2004-06-10 2005-12-29 Ndi Medical, Llc Implantable pulse generator for providing functional and/or therapeutic stimulation of muscles and/or nerves and/or central nervous system tissue
AU2005254016A1 (en) 2004-06-10 2005-12-29 Ndi Medical, Llc Systems and methods for bilateral stimulation of left and right branches of the dorsal genital nerves to treat dysfunctions, such as urinary incontinence
WO2006012050A2 (en) 2004-06-30 2006-02-02 Cvrx, Inc. Connection structures for extra-vascular electrode lead body
US7286879B2 (en) 2004-07-16 2007-10-23 Boston Scientific Scimed, Inc. Method of stimulating fastigium nucleus to treat neurological disorders
US7238883B2 (en) 2004-08-11 2007-07-03 Cardiac Pacemakers, Inc. Lead assembly with flexible portions and method therefor
US8082039B2 (en) 2004-09-08 2011-12-20 Spinal Modulation, Inc. Stimulation systems
US20100331883A1 (en) 2004-10-15 2010-12-30 Schmitz Gregory P Access and tissue modification systems and methods
US7594888B2 (en) 2004-10-29 2009-09-29 Depuy Spine, Inc. Expandable ports and methods for minimally invasive surgery
US8219189B2 (en) 2004-12-01 2012-07-10 Penny Knoblich Method and apparatus for improving renal function
US7930039B2 (en) 2005-01-07 2011-04-19 Medtronic, Inc. Implantable retention system and method
US8066702B2 (en) 2005-01-11 2011-11-29 Rittman Iii William J Combination electrical stimulating and infusion medical device and method
US8260426B2 (en) 2008-01-25 2012-09-04 Cyberonics, Inc. Method, apparatus and system for bipolar charge utilization during stimulation by an implantable medical device
US20060259074A1 (en) 2005-02-22 2006-11-16 Brian Kelleher Methods and devices for anchoring to soft tissue
US8774912B2 (en) 2005-02-23 2014-07-08 Medtronic, Inc. Implantable neurostimulator supporting trial and chronic modes
US7853321B2 (en) 2005-03-14 2010-12-14 Boston Scientific Neuromodulation Corporation Stimulation of a stimulation site within the neck or head
EP1904160B1 (de) 2005-06-09 2011-12-21 Medtronic, Inc. Periphere nervenfeldstimulation und rückenmarksstimulation
WO2006133445A2 (en) 2005-06-09 2006-12-14 Medtronic, Inc. Implantable medical lead
US8244360B2 (en) 2005-06-09 2012-08-14 Medtronic, Inc. Regional therapies for treatment of pain
US7792591B2 (en) 2005-06-09 2010-09-07 Medtronic, Inc. Introducer for therapy delivery elements
WO2006135751A2 (en) 2005-06-09 2006-12-21 Medtronic, Inc. Combination therapy including peripheral nerve field stimulation
US7837688B2 (en) 2005-06-13 2010-11-23 Globus Medical Spinous process spacer
US7680540B2 (en) 2005-07-29 2010-03-16 Medtronic, Inc. Multi-application trial stimulator
US20070049980A1 (en) 2005-08-30 2007-03-01 Zielinski Todd M Trans-septal pressure sensor
US7515971B1 (en) 2005-09-09 2009-04-07 Pacesetter, Inc. Left atrial pressure sensor lead
US7489561B2 (en) 2005-10-24 2009-02-10 Cyberonics, Inc. Implantable medical device with reconfigurable non-volatile program
US20070100411A1 (en) 2005-10-27 2007-05-03 Medtronic, Inc. Implantable medical electrical stimulation lead fixation method and apparatus
US8428731B2 (en) 2005-10-27 2013-04-23 Cyberonics, Inc. Sequenced therapy protocols for an implantable medical device
US8016846B2 (en) 2005-10-27 2011-09-13 Medtronic Xomed, Inc. Micro-resecting and evoked potential monitoring system and method
US20070100408A1 (en) 2005-10-28 2007-05-03 Medtronic, Inc. Electrical stimulation lead with proximal common electrode
US20070100377A1 (en) 2005-10-28 2007-05-03 Cyberonics, Inc. Providing multiple signal modes for a medical device
US7596414B2 (en) 2005-12-05 2009-09-29 Boston Scientific Neuromodulation Corporation Cuff electrode arrangement for nerve stimulation and methods of treating disorders
US7444181B2 (en) 2005-12-14 2008-10-28 Boston Scientific Neuromodulation Corporation Techniques for sensing and adjusting a compliance voltage in an implantable stimulator device
US20070135768A1 (en) 2005-12-14 2007-06-14 Carlsen Wayne D Spinal and epidural regional anesthesia catheter
WO2007087875A1 (de) 2006-01-13 2007-08-09 Universität Duisburg-Essen Stimulationssystem, insbesondere herzschrittmacher
US7801601B2 (en) 2006-01-27 2010-09-21 Cyberonics, Inc. Controlling neuromodulation using stimulus modalities
US20070208392A1 (en) 2006-02-17 2007-09-06 Alfred E. Mann Foundation For Scientific Research System for functional electrical stimulation
US7761166B2 (en) 2006-04-28 2010-07-20 Medtronic, Inc. Electrical stimulation of iliohypogastric nerve to alleviate chronic pelvic pain
US7715920B2 (en) 2006-04-28 2010-05-11 Medtronic, Inc. Tree-based electrical stimulator programming
EP2024006B1 (de) 2006-05-18 2018-10-10 Uroplasty, Inc. Vorrichtung zur nervenstimulation bei einem patienten
WO2007138598A2 (en) 2006-06-01 2007-12-06 Tylerton International Inc. Brain stimulation and rehabilitation
US8204575B2 (en) 2006-08-11 2012-06-19 Medtronic, Inc. Locating guide
JP2010502333A (ja) 2006-09-08 2010-01-28 ウル・メーター・アクティーゼルスカブ 疼痛閾値の測定値を利用する方法
US7981144B2 (en) 2006-09-21 2011-07-19 Integrity Intellect, Inc. Implant equipped for nerve location and method of use
US9913982B2 (en) 2011-01-28 2018-03-13 Cyberonics, Inc. Obstructive sleep apnea treatment devices, systems and methods
US7809442B2 (en) 2006-10-13 2010-10-05 Apnex Medical, Inc. Obstructive sleep apnea treatment devices, systems and methods
US9643004B2 (en) 2006-10-31 2017-05-09 Medtronic, Inc. Implantable medical elongated member with adhesive elements
US20080103573A1 (en) 2006-10-31 2008-05-01 Medtronic, Inc. Implantable medical elongated member including wire-like fixation elements
US7857819B2 (en) 2006-11-30 2010-12-28 Boston Scientific Neuromodulation Corporation Implant tool for use with a microstimulator
CA2671575A1 (en) * 2006-12-06 2008-06-12 Spinal Modulation, Inc. Grouped leads for spinal stimulation
WO2008070806A2 (en) 2006-12-06 2008-06-12 Spinal Modulation, Inc. Hard tissue anchors and delivery devices
WO2008070807A2 (en) 2006-12-06 2008-06-12 Spinal Modulation, Inc. Delivery devices, systems and methods for stimulating nerve tissue on multiple spinal levels
US20080234791A1 (en) 2007-01-17 2008-09-25 Jeffrey Edward Arle Spinal cord implant systems and methods
US8086311B2 (en) 2007-01-22 2011-12-27 Cyberonics, Inc Method and apparatus for integrating implantable medical device data
JP5562648B2 (ja) 2007-01-29 2014-07-30 スパイナル・モデュレーション・インコーポレイテッド 非縫合の先頭保持機構
US7917230B2 (en) 2007-01-30 2011-03-29 Cardiac Pacemakers, Inc. Neurostimulating lead having a stent-like anchor
US10925637B2 (en) 2010-03-11 2021-02-23 Mainstay Medical Limited Methods of implanting electrode leads for use with implantable neuromuscular electrical stimulator
ES2827186T3 (es) 2007-03-09 2021-05-20 Mainstay Medical Ltd Sistema de estimulación eléctrica neuromuscular
US9072897B2 (en) 2007-03-09 2015-07-07 Mainstay Medical Limited Systems and methods for restoring muscle function to the lumbar spine
US8954162B2 (en) 2007-04-25 2015-02-10 Medtronic, Inc. Medical device implantation
US7769464B2 (en) 2007-04-30 2010-08-03 Medtronic, Inc. Therapy adjustment
US8359100B2 (en) 2007-06-20 2013-01-22 Advanced Neuromodulation Systems, Inc. Method for selecting electrodes for deep brain or cortical stimulation and pulse generator for deep brain or cortical stimulation
US8034063B2 (en) 2007-07-13 2011-10-11 Xlumena, Inc. Methods and systems for treating hiatal hernias
US7732859B2 (en) 2007-07-16 2010-06-08 International Business Machines Corporation Graphene-based transistor
AU2008207657A1 (en) 2007-09-28 2009-04-23 Cathrx Ltd A catheter assembly
US20090259280A1 (en) 2007-10-15 2009-10-15 Kevin Wilkin Electrical stimulation lead with bioerodible anchors and anchor straps
US8057472B2 (en) 2007-10-30 2011-11-15 Ellipse Technologies, Inc. Skeletal manipulation method
US20090204173A1 (en) 2007-11-05 2009-08-13 Zi-Ping Fang Multi-Frequency Neural Treatments and Associated Systems and Methods
GB0800797D0 (en) 2008-01-16 2008-02-27 Cambridge Entpr Ltd Neural interface
WO2009117534A2 (en) 2008-03-18 2009-09-24 Lake Region Manufacturing, Inc. Subcutaneous tunneling device
US8019443B2 (en) 2008-04-01 2011-09-13 Boston Scientific Neuromodulation Corporation Anchoring units for leads of implantable electric stimulation systems and methods of making and using
WO2009134476A1 (en) 2008-04-29 2009-11-05 Medtronic, Inc. Therapy program modification based on therapy guidelines
JP5374582B2 (ja) 2008-04-29 2013-12-25 カーディアック ペースメイカーズ, インコーポレイテッド 神経根を選択的に刺激するためのシステム
WO2009148428A1 (en) 2008-06-02 2009-12-10 Medtronic, Inc. Electrode lead integrity reports
JP5024963B2 (ja) 2008-07-23 2012-09-12 オムロンオートモーティブエレクトロニクス株式会社 エンジン始動装置
US20100030227A1 (en) 2008-07-31 2010-02-04 Medtronic, Inc. Medical lead implantation
US7908015B2 (en) 2008-07-31 2011-03-15 Medtronic, Inc. Subcutaneously implantable lead including distal fixation mechanism
US8700177B2 (en) 2008-08-01 2014-04-15 Ndi Medical, Llc Systems and methods for providing percutaneous electrical stimulation
JP5676445B2 (ja) 2008-08-01 2015-02-25 エヌディーアイ メディカル, エルエルシー 機能的または治療的な神経刺激を提供する携帯型アセンブリ、システムおよび方法
US8050773B2 (en) 2008-09-28 2011-11-01 Jie Zhu Expandable neuromodular stimulation lead
US8249701B2 (en) 2008-10-15 2012-08-21 Spinal Modulation, Inc. Methods, devices and systems for programming neurostimulation
US9474301B2 (en) 2008-10-27 2016-10-25 Cavitation Technologies, Inc. Flow-through cavitation-assisted rapid modification of beverage fluids
CN102202729B (zh) 2008-10-27 2014-11-05 脊髓调制公司 选择性刺激系统和用于医疗状况的信号参数
US20100114206A1 (en) 2008-10-31 2010-05-06 Kaemmerer William F Patient Interface Device and Therapy Delivery System
CA2761530C (en) 2008-12-05 2018-09-04 Spr Therapeutics, Llc Systems and methods to place one or more leads in tissue for providing functional and/or therapeutic stimulation
US9895530B2 (en) 2008-12-05 2018-02-20 Spr Therapeutics, Inc. Systems and methods to place one or more leads in tissue to electrically stimulate nerves of passage to treat pain
US10668285B2 (en) 2008-12-05 2020-06-02 Spr Therapeutics, Inc. Systems and methods to place one or more leads in tissue to electrically stimulate nerves to treat pain
US20150105840A1 (en) 2008-12-05 2015-04-16 Spr Therapeutics, Llc Systems and methods to place one or more leads in tissue for providing functional and/or therapeutic stimulation
US8192406B2 (en) 2009-01-06 2012-06-05 Medtronic, Inc Anchor having fill port for use with an implantable therapy delivery element
AU2010204703B8 (en) 2009-01-14 2015-10-08 Spinal Modulation, Inc. Stimulation leads, delivery systems and methods of use
US8170690B2 (en) 2009-02-13 2012-05-01 Pacesetter, Inc. Implantable medical lead having an anchor providing enhanced fixation
US8391966B2 (en) 2009-03-16 2013-03-05 Neurosky, Inc. Sensory-evoked potential (SEP) classification/detection in the time domain
CN102438698B (zh) 2009-03-24 2014-09-10 脊髓调制公司 使用针对感觉异常的刺激亚阈值的疼痛治疗
JP2012521864A (ja) 2009-03-31 2012-09-20 インスパイア・メディカル・システムズ・インコーポレイテッド 睡眠に関連する異常呼吸を処置するシステムにおける経皮的アクセス方法
WO2010132816A2 (en) 2009-05-15 2010-11-18 Spinal Modulation, Inc. Methods, systems and devices for neuromodulating spinal anatomy
CN102470246B (zh) * 2009-07-10 2015-08-05 都柏林大学,爱尔兰都柏林国立大学 刺激腰肌和腹肌的方法和装置
US8452417B2 (en) 2009-07-23 2013-05-28 Rosa M. Navarro System and method for treating pain with peripheral and spinal neuromodulation
US8428744B2 (en) 2009-07-23 2013-04-23 Medtronic, Inc. Implantable medical device with inductive antenna filter
WO2011019935A1 (en) 2009-08-12 2011-02-17 Medtronic, Inc. Dorsal column stimulation therapy
US20110202112A1 (en) * 2009-08-19 2011-08-18 Jonathan Ruais System and method for detecting intermittent interruptions in electrical stimulation therapy of a patient
US8498697B2 (en) 2009-10-30 2013-07-30 The University Of Hong Kong Classification of somatosensory evoked potential waveforms
US20110106207A1 (en) 2009-11-02 2011-05-05 Lawrence J Cauller Parasthesia using short-pulse neural stimulation systems, devices and methods
US8798005B1 (en) 2009-12-21 2014-08-05 Sprint Spectrum L.P. Comparative-throughput triggered handoff
KR101805216B1 (ko) 2009-12-30 2017-12-05 푼다시온 테크날리아 리서치 앤드 이노베이션 말초 신경의 자극에 의한 마비된 신체 일부의 외적 활성화를 위한 장치
US9326757B2 (en) 2009-12-31 2016-05-03 Teleflex Medical Incorporated Surgical instruments for laparoscopic aspiration and retraction
US9724126B2 (en) 2010-01-29 2017-08-08 Medtronic, Inc. Introduction of medical lead into patient
CN103079633B (zh) 2010-03-11 2016-05-04 梅恩斯塔伊医疗公司 用于治疗背痛的模块式刺激器、植入式rf消融系统及使用方法
US9950159B2 (en) 2013-10-23 2018-04-24 Mainstay Medical Limited Systems and methods for restoring muscle function to the lumbar spine and kits for implanting the same
US9999763B2 (en) 2012-06-13 2018-06-19 Mainstay Medical Limited Apparatus and methods for anchoring electrode leads adjacent to nervous tissue
US8478431B2 (en) 2010-04-13 2013-07-02 Medtronic, Inc. Slidable fixation device for securing a medical implant
EP2563456B1 (de) 2010-04-27 2020-06-03 SPR Therapeutics, Inc. Systeme und verfahren für perkutane elektrostimulierung
US20110270340A1 (en) 2010-04-30 2011-11-03 Medtronic Vascular,Inc. Two-Stage Delivery Systems and Methods for Fixing a Leadless Implant to Tissue
JP2013537835A (ja) 2010-09-28 2013-10-07 ザ ボード オブ トラスティーズ オブ ザ リーランド スタンフォード ジュニア ユニバーシティ 電極を組織に位置決めするためのデバイス及び方法
US9655666B2 (en) 2010-10-29 2017-05-23 Medtronic Ablatio Frontiers LLC Catheter with coronary sinus ostium anchor
US8788046B2 (en) 2010-11-11 2014-07-22 Spr Therapeutics, Llc Systems and methods for the treatment of pain through neural fiber stimulation
US8788048B2 (en) 2010-11-11 2014-07-22 Spr Therapeutics, Llc Systems and methods for the treatment of pain through neural fiber stimulation
US8788047B2 (en) 2010-11-11 2014-07-22 Spr Therapeutics, Llc Systems and methods for the treatment of pain through neural fiber stimulation
US20120310140A1 (en) 2010-12-01 2012-12-06 Spinal Modulation, Inc. Directed delivery of agents to neural anatomy
AU2011336269B2 (en) 2010-12-03 2016-05-12 Spr Therapeutics, Inc. Systems and methods for treating shoulder pain related to subacromial impingement syndrome
US20120172891A1 (en) 2010-12-29 2012-07-05 Medtronic, Inc. Implantable medical device fixation testing
CN106902457B (zh) 2011-01-28 2022-10-21 斯蒂维科技公司 神经刺激器系统
US8880189B2 (en) 2011-02-23 2014-11-04 John D. LIPANI System and method for electrical stimulation of the lumbar vertebral column
US9220897B2 (en) 2011-04-04 2015-12-29 Micron Devices Llc Implantable lead
US20130197607A1 (en) 2011-06-28 2013-08-01 Greatbatch Ltd. Dual patient controllers
US9302097B2 (en) 2011-07-22 2016-04-05 Jacob Amrani Implantable lead with tethers
WO2013019853A1 (en) 2011-08-02 2013-02-07 Mainstay Medical, Inc. Apparatus for anchoring electrode leads for use with implantable neuromuscular electrical stimulator
US8594805B2 (en) 2011-08-23 2013-11-26 Cardiac Pacemakers, Inc. Systems to detect vagus capture
WO2013036630A1 (en) 2011-09-06 2013-03-14 Spr Therapeutics, Llc Systems and methods to place one or more leads in tissue to electrically stimulate nerves of passage to treat pain
WO2013036880A1 (en) 2011-09-08 2013-03-14 Thacker James R Selective high frequency spinal cord modulation for inhibiting pain, including cephalic and/or total body pain with reduced side effects, and associated systems and methods
KR20130069039A (ko) 2011-12-16 2013-06-26 삼성전자주식회사 디스플레이 장치, 방법, 및 컴퓨터 판독 가능 저장 매체
CN105263569B (zh) 2011-12-19 2017-05-17 梅恩斯塔伊医疗公司 用于康复肌肉和评估康复进程的装置
EP2822641B1 (de) * 2012-03-08 2019-06-19 SPR Therapeutics, Inc. System zur behandlung von schmerzen in der gliedmassengelenkersatzchirurgie
US10632309B2 (en) 2012-03-15 2020-04-28 Spr Therapeutics, Inc. Systems and methods related to the treatment of back pain
US10625075B2 (en) 2012-03-15 2020-04-21 Spr Therapeutics, Inc. Systems and methods related to the treatment of back pain
JP5997829B2 (ja) 2012-03-16 2016-09-28 ボストン サイエンティフィック ニューロモデュレイション コーポレイション 電圧源を使用したフィールド増強式電流ステアリング
US20140114385A1 (en) 2012-04-09 2014-04-24 Spinal Modulation, Inc. Devices, systems and methods for modulation of the nervous system
EP2838604B1 (de) 2012-04-19 2017-04-05 Medtronic, Inc. Zugentlastende schleifenhalter für medizinische leitungen und systeme damit
US8903502B2 (en) 2012-05-21 2014-12-02 Micron Devices Llc Methods and devices for modulating excitable tissue of the exiting spinal nerves
US9186501B2 (en) 2012-06-13 2015-11-17 Mainstay Medical Limited Systems and methods for implanting electrode leads for use with implantable neuromuscular electrical stimulator
US10195419B2 (en) 2012-06-13 2019-02-05 Mainstay Medical Limited Electrode leads for use with implantable neuromuscular electrical stimulator
US9731115B2 (en) 2012-08-04 2017-08-15 Boston Scientific Neuromodulation Corporation System and method for muscle reconditioning and neural rehabilitation
EP2928548B1 (de) 2012-12-06 2019-06-05 SPR Therapeutics, Inc. Systeme zur platzierung einer oder mehrerer leitungen in einem gewebe zur elektrischen stimulation der nerven einer passage zur behandlung von schmerzen
CN105705195B (zh) 2013-10-23 2019-08-20 梅恩斯塔伊医疗公司 用于恢复腰椎的肌肉功能的系统和方法
WO2015145234A1 (en) 2014-03-27 2015-10-01 Laboratorio Chimico Internazionale S.P.A. Ivabradine adsorbates
CN106456974B (zh) 2014-06-03 2019-03-12 梅恩斯塔伊医疗公司 用于植入与可植入神经肌肉电刺激器一起使用的电极引线的系统
AU2015301401B2 (en) 2014-08-15 2020-01-16 Axonics Modulation Technologies, Inc. Electromyographic lead positioning and stimulation titration in a nerve stimulation system for treatment of overactive bladder
US10092762B2 (en) 2014-08-15 2018-10-09 Axonics Modulation Technologies, Inc. Integrated electromyographic clinician programmer for use with an implantable neurostimulator
US10471268B2 (en) 2014-10-16 2019-11-12 Mainstay Medical Limited Systems and methods for monitoring muscle rehabilitation
US10327810B2 (en) 2016-07-05 2019-06-25 Mainstay Medical Limited Systems and methods for enhanced implantation of electrode leads between tissue layers
US10439302B2 (en) 2017-06-08 2019-10-08 Pct International, Inc. Connecting device for connecting and grounding coaxial cable connectors

Also Published As

Publication number Publication date
WO2008112178A1 (en) 2008-09-18
US20080228241A1 (en) 2008-09-18
US8606358B2 (en) 2013-12-10
US11103706B2 (en) 2021-08-31
EP2125100B1 (de) 2021-08-25
EP2550991B1 (de) 2020-09-02
US20190167995A1 (en) 2019-06-06
US20130218247A1 (en) 2013-08-22
EP2550991A1 (de) 2013-01-30
EP2125100A1 (de) 2009-12-02
EP2125100A4 (de) 2010-03-24
ES2896950T3 (es) 2022-02-28
ES2827186T3 (es) 2021-05-20
US8428728B2 (en) 2013-04-23

Similar Documents

Publication Publication Date Title
DE202008018467U1 (de) Muskelstimulator
US11937847B2 (en) Systems and methods for enhanced implantation of electrode leads between tissue layers
US20230158305A1 (en) Monitoring and regulating physiological states and functions via sensory neural inputs to the spinal cord
Jilge et al. Initiating extension of the lower limbs in subjects with complete spinal cord injury by epidural lumbar cord stimulation
US20220161042A1 (en) Magnetic stimulation of the spinal cord to restore control of bladder and/or bowel
US20210187278A1 (en) Non-invasive spinal cord stimulation for nerve root palsy, cauda equina syndrome, and restoration of upper extremity function
DE102014117427B4 (de) Vorrichtung zur effektiven nicht-invasiven Neurostimulation mittels variierender Reizsequenzen
EP4201475A1 (de) Hochdichte epidurale stimulation zur erleichterung von fortbewegungen, haltungen, willkürlichen bewegungen und zur rückgewinnung autonomer, sexueller, vasomotorischer und kognitiver funktionen nach neurologischen verletzungen
EP2854938B1 (de) Therapeutisch anwendbare gleichstromabgabevorrichtung
Minassian et al. Transcutaneous lumbar posterior root stimulation for motor control studies and modification of motor activity after spinal cord injury
DE102016100886B4 (de) System zur Regeneration wenigstens einer durchtrennten Nervenleitung
Tai et al. Multimicroelectrode stimulation within the cat L6 spinal cord: Influences of electrode combinations and stimulus interleave time on knee joint extension torque
RU2796185C1 (ru) Способ двухуровневой электростимуляции центральных и периферических нервных структур при закрытых повреждениях нервов верхних и нижних конечностей
US20230398346A1 (en) Fatigue-resistant electrostimulation leads and methods of use thereof
Polat Influence of stimulus frequency-amplitude relation of spinal cord stimulation on reflex responses in individuals with spinal cord injury
Calvert Evaluation of Motor Output Selectivity During Epidural and Transcutaneous Spinal Stimulation
Dube Fatigue resistibility and stimulus strength using intraspinal microstimulation vs. intramuscular stimulation in a rat model: Case study
Ainsley Contraction fatigue and motor unit overlap in the tibialis anterior during different intensities of interleaved electrical stimulation
RU2280478C1 (ru) Способ восстановления чувствительной и двигательной функции, а также функции тазовых органов при поражении спинного мозга
Mayr et al. Effect of functional electrical stimulation on the central state of excitability of the spinal cord
Leinonen SENSORY-MOTOR POSTURE CONTROL IN LUMBAR DISORDERS

Legal Events

Date Code Title Description
R082 Change of representative

Representative=s name: VOSSIUS & PARTNER, DE

Representative=s name: VOSSIUS & PARTNER PATENTANWAELTE RECHTSANWAELT, DE

R207 Utility model specification

Effective date: 20140410

R150 Utility model maintained after payment of first maintenance fee after three years

Effective date: 20140326

R151 Utility model maintained after payment of second maintenance fee after six years

Effective date: 20140326

R152 Utility model maintained after payment of third maintenance fee after eight years
R071 Expiry of right