CH646570A5 - Watch case - Google Patents

Watch case Download PDF

Info

Publication number
CH646570A5
CH646570A5 CH716081A CH716081A CH646570A5 CH 646570 A5 CH646570 A5 CH 646570A5 CH 716081 A CH716081 A CH 716081A CH 716081 A CH716081 A CH 716081A CH 646570 A5 CH646570 A5 CH 646570A5
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
watch case
connecting members
thin
case according
head
Prior art date
Application number
CH716081A
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Priority to CH716081A priority Critical patent/CH646570A5/en
Publication of CH646570A5 publication Critical patent/CH646570A5/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04BMECHANICALLY-DRIVEN CLOCKS OR WATCHES; MECHANICAL PARTS OF CLOCKS OR WATCHES IN GENERAL; TIME PIECES USING THE POSITION OF THE SUN, MOON OR STARS
    • G04B37/00Cases
    • G04B37/0008Cases for pocket watches and wrist watches

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Electric Clocks (AREA)

Abstract

The watch case comprises a back (3) assembled to a bezel (1) by means of pins (6) inserted into passages (5) in the back (3). The pins (6) include a head (10) of oblong shape which can be retained by a shaped locking mechanism in housings (11) formed in the bezel (1). Preferably, these housings consist of clearings (13) in which the heads (10) can rotate, and closed off by a thin ring (14) fastened in a peripheral groove (15) in the bezel (1) and in which are made entrances (12) of similar shape but having slightly larger dimensions than those of the heads (10). Between the ring (14) and a corresponding shoulder (16) of the back is interposed a sealing ring (17) provided with passages for the cylindrical pins (6). <IMAGE>

Description

       

  
 

**ATTENTION** debut du champ DESC peut contenir fin de CLMS **.

 



   REVENDICATIONS
 1. Boîte de montre comprenant un premier et un deuxième éléments prévus pour être assemblés de façon amovible en introduisant des organes de liaison dans des passages du premier élément et en les soumettant à une rotation, lesdits organes de liaison comprenant une première extrémité prévue pour retenir le premier élément et conformée de manière à faciliter leur entraînement en rotation, et une deuxième extrémité munie de moyens d'accrochage s'engageant dans des logements appropriés du deuxième élément, caractérisée en ce que les organes de liaison sont constitués chacun par un
 axe surmonté d'une tête élargie formant la deuxième extrémité, et en ce que les logements du deuxième élément sont constitués par des dégagements de dimensions suffisantes pour permettre la rotation de la tête des axes,

   ces dégagements étant obturés chacun par une plaquette mince solidaire du deuxième élément et dans laquelle est pratiquée une entrée de forme similaire à celle d'une tête d'axe et de dimension légèrement plus grande, de manière à permettre le passage de ladite tête dans une position angulaire donnée et à interdire ce passage dans une position angulaire différente.



   2. Boîte de montre selon la revendication 1, caractérisée en ce que les organes de liaison sont constitués chacun par un axe cylindrique surmonté d'une tête de forme oblongue.



   3. Boîte de montre selon la revendication 1 ou 2, caractérisée en ce que les différentes plaquettes minces sont raccordées de manière à former une bague mince d'un seul tenant.



   4. Boîte de montre selon la revendication 3, caractérisée en ce que la bague mince est assujettie dans une rainure périphérique du deuxième élément.



   5. Boîte de montre selon la revendication 4, caractérisée en ce qu'une bague d'étanchéité comportant des passages pour le corps cylindrique des axes est disposée entre ladite bague mince et la surface en regard du premier élément.



   6. Boîte de montre selon la revendication 5, caractérisée en ce que ladite surface en regard du premier élément est constituée par un épaulement de forme complémentaire à celle de la rainure.



   7. Boîte de montre selon la revendication 6, caractérisée en ce que le deuxième élément comporte en outre une projection périphérique dirigée vers le premier élément et disposée radialement à l'extérieur de la zone des organes de liaison, la surface d'extrémité de cette projection prenant appui sur une surface correspondante d'une creusure périphérique du premier élément, disposée radialement au-delà dudit épaulement.



   8. Boîte de montre selon l'une des revendications précédentes, caractérisée en ce que la première extrémité des organes de liaison est constituée par une tête de vis, un joint d'étanchéité étant disposé entre chaque tête de vis et la surface en regard du premier élément.



   9. Boîte de montre selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce que le premier élément de la boîte est un fond et le deuxième une lunette.



   10. Boîte de montre selon la revendication 9, caractérisée en ce qu'elle comporte un passage pour la tige d'une couronne de mise à l'heure entièrement intégré dans le fond.



   11. Boîte de montre selon l'une des revendications précédentes, caractérisée en ce que la hauteur d'engagement des organes de liaison dans le deuxième élément est inférieure à 0,4 mm.



   La présente invention concerne l'assemblage des éléments constitutifs d'une boîte de montre, et elle se rapporte plus particulièrement à de nouveaux moyens permettant d'assurer l'assemblage amovible de deux éléments d'une boîte de montre de très faible épaisseur.



   Différentes solutions sont actuellement connues pour assurer l'assemblage amovible des pièces constitutives d'une boîte de montre, comme par exemple l'assemblage d'une lunette ou d'un fond sur une carrure, ou encore d'une lunette sur un fond ou un fond-carrure.



   Parmi ces solutions, le montage à vis d'une pièce sur l'autre nécessite une configuration particulière des pièces à assembler, qui en augmente inévitablement l'épaisseur.



   On connaît également le montage à cran, mais pour une boîte de très faible épaisseur les contraintes exercées sur les parties de la boîte lors de son ouverture ou sa fermeture pourraient être telles qu'elles conduiraient à des déformations permanentes de celles-ci.



   Il existe aussi la solution qui a fait l'objet du brevet suisse no   214221.    Dans ce cas les anses de la lunette qui servent à la fixation du bracelet présentent chacune une cavité dans laquelle est logé et guidé en rotation un organe de serrage qui présente à l'une de ses extrémités une fente permettant de le faire tourner au moyen d'un tournevis et sur une partie de sa périphérie une rampe hélicoïdale destinée à pénétrer dans une rainure du fond de la boîte pour maintenir ce dernier en place. Un tel système complique l'usinage des différentes parties de la boîte et ne convient pas non plus pour une boîte très mince.



   Pour les boîtes de très faible épaisseur, on utilise plutôt des organes de liaison du type de vis ou de tiges filetées introduits dans des passages de   l'un    des éléments à assembler et dont l'une des extrémités vient s'engager dans un logement approprié du deuxième élément où elle est retenue par un filetage de cet élément ou un écrou.



   Le désavantage majeur de ce type de constructions, notamment lorsqu'elles sont utilisées pour une boîte de montre en métal précieux relativement malléable, est de nécessiter une profondeur d'engagement suffisante des organes de liaison dans le deuxième élément. Typiquement cette profondeur d'engagement qui correspond par exemple à la profondeur des taraudages pratiqués dans la lunette de la construction à vis de liaison décrite dans la demande de brevet suisse   625    099 G est de l'ordre du millimètre. Une telle profondeur conduit alors à utiliser des pièces encore relativement massives, munies comme dans l'exemple de la demande de brevet précitée d'une jupe   périphérique    de hauteur supérieure à la profondeur d'engagement.

  En outre, la réalisation de taraudages de très petites dimensions dans des boîtes de montre en complique la fabrication. L'expérience a également montré que des vis de faible diamètre pouvaient se rompre, notamment lorsque du fait de leur composition elles subissent une corrosion au contact du poignet du porteur.



   L'utilisation de vis classiques entraîne par ailleurs des risques non négligeables de détérioration des filetages si elles sont trop serrées, ou d'étanchéité imparfaite dans le cas contraire. Des serrages et desserrages successifs peuvent en outre conduire à une détériotation de joints placés évenuellement autour de leur tige.

 

   C'est pourquoi   l'un    des objets de la présente invention est de proposer une nouvelle construction de boîte de montre dans laquelle les éléments sont assemblés par des organes de liaison nécessitant une profondeur d'engagement minimale, et dans laquelle le positionnement de ces organes de liaison à l'état d'assemblage est parfaitement défini. En outre, cette nouvelle construction présente une résistance accrue à l'arrachement et permet donc indirectement de garantir une compression plus efficace des joints d'étanchéité. Enfin, selon l'invention, les risques de détérioration du joint placé autour de la tige des organes de liaison sont minimisés du fait d'un  



  moindre déplacement en rotation nécessaire pour leur faire prendre leur position de serrage.



   Ces objets, et d'autres encore qui apparaîtront à la lecture de la description suivante sont atteints en prévoyant un verrouillage de forme des organes de liaison avec des logements du deuxième élément. Selon un autre aspect de l'invention une construction particulièrement simple et avantageuse est proposée pour la réalisation de ces logements.



   L'invention sera bien comprise à la lecture de la description suivante faite en référence aux dessins joints, parmi lesquels:
 - la figure 1 représente un mode de réalisation particulier de l'invention vu en coupe partielle selon un plan passant par les organes de liaison;
 - la figure 2 est une vue analogue à celle de la figure 1 selon un plan de coupe différent;
 - la figure 3 est une vue de dessus de l'organe de liaison de la construction de la figure 1;
 - la figure 4 est une vue de dessus de la bague annulaire de la construction de la figure 1.



   Dans les figures 1 et 2 on a représenté, à titre d'exemple, une boîte de montre comprenant notamment une lunette 1, dans laquelle est montée une glace 2, et un fond 3. La lunette 1 et le fond 3 sont assemblés au moyen d'une série d'organes de liaison 4 engagés dans des passages 5 du fond 3. Les organes de liaison 4 sont constitués chacun par un axe cylindrique 6 muni à l'une de ses extrémités d'une tête de vis 7 comportant une fente pour faciliter l'entraînement en rotation de l'axe 6, par exemple au moyen d'un tournevis. La tête de vis 7 est partiellement encastrée dans une creusure 8 ménagée à la surface inférieure du fond, au débouché du passage 5, et un joint d'étanchéité torique 9 (O-Ring) comportant un passage pour l'axe 6 est interposé entre les surfaces en regard de la tête de vis 7 et du fond de la creusure 8.



   A l'autre extrémité de l'axe 6 est prévue une tête 10, de forme oblongue comme on le voit au mieux sur la figure 3 qui représente un axe 6 en vue de dessus. Cette tête vient s'engager comme on le verra plus loin dans un logement approprié généralement référencé 11, dans lequel elle est retenue par un verrouillage de forme obtenu en entraînant l'axe 6 en rotation d'un quart de tour. A cet effet, le logement 11 présente une entrée 12 de forme similaire, mais de dimensions légèrement plus grandes que celles de la tête, de manière à en permettre le passage dans une position angulaire donnée de l'axe, et de l'interdire dans une position angulaire différente.



   Selon un mode de réalisation particulièrement avantageux de l'invention, le logement 11 est constitué par un dégagement 13, par exemple circulaire, de dimensions suffisantes pour permettre la rotation de la tête 10 de l'axe. Ce dégagement 13 est obturé par une plaquette mince 14 dans laquelle est pratiquée l'entrée 12. De préférence, les plaquettes 14 prévues pour chaque logement 11 sont raccordées de façon à former une bague mince d'un seul tenant. Cette bague mince, par exemple en métal, peut être assujettie par collage, soudage ou rivetage dans une rainure périphérique 15 pratiquée dans la lunette 1, et dans laquelle débouchent les dégagements 13. Dans la figure 4 on a représenté en vue de dessus une telle bague mince 14 pourvue d'entrées 12 réparties sur son pourtour.



   Dans la figure 1, on voit également que la partie du fond 3 en regard de la rainure 15 comporte un épaulement 16 de forme complémentaire. Entre la bague 14 et l'épaulement 16 est disposée une bague d'étanchéité ou joint annulaire 17,
 d'un seul tenant, placée également dans la rainure 16 dont elle présente la largeur et comportant des passages pour le corps cylindrique des axes 6. Il est à remarquer qu'ainsi,
 lorsque la boîte n'est pas assemblée, la bague d'étanchéité 17 empêche le passage des têtes 10 des axes 6, et maintient donc des derniers en place dans leurs passages 5, qui présentent bien évidemment une section similaire mais de dimensions légèrement plus grandes que celle des têtes 10.



   Enfin, la lunette 1 comporte une projection périphérique 18 dirigée vers le fond 3, et s'étendant radialement à l'extérieur de la zone des axes 6. La surface d'extrémité 19 de la projection 18 prend appui sur la surface correspondante d'une creusure périphérique 20 disposée radialement au-delà de l'épaulement 16 qui est ainsi masqué par la projection 18.



   Comme on l'a indiqué ci-dessus, la profondeur d'engagement des extrémités des axes 6 dans la lunette 1 est très faible, puisqu'elle correspond sensiblement à l'épaisseur de la bague
 14 (typiquement 0,15 mm) augmentée de la hauteur de la tête
 10 (typiquement 0,20 mm). Cette faible profondeur d'engagement, qui peut donc être largement inférieure à 0,40 mm, permet d'utiliser des lunettes de très faible épaisseur, et par conséquent de réaliser des boîtes de montres extra-plates. A titre indicatif, la boîte de montre représentée dans la figure 1 ou la figure 2 présente une épaisseur inférieure à 3 mm, glace comprise.



   De la même façon, la faible épaisseur de la lunette permet d'intégrer dans le fond la totalité du passage cylindrique 21 pour la tige de commande du mouvement de la montre.



  Ainsi on évite tout pincement de la tige et l'étanchéité au niveau de ce passage peut être réalisée par des moyens classiques.



   Par ailleurs, on notera que la résistance à l'arrachement de l'assemblage n'est plus limitée, comme pour les constructions antérieures, par les propriétés mécaniques du matériau utilisé pour la réalisation de la boîte. Au contraire, cette résistance est déterminée essentiellement par la résistance mécanique de la bague 14, pour laquelle tout matériau adéquat peut être choisi, et par la résistance de la jonction de cette bague sur la lunette.



   Selon un autre avantage important de l'invention, les joints O-rings 9 qui assurent l'étanchéité au niveau des têtes de vis 7, définissent également le degré d'application du fond 3 contre la lunette 1, et garantissent donc également la compression de la bague d'étanchéité 17. Contrairement aux constructions classiques, la qualité de cette application ne dépendra plus des manipulations de l'opérateur qui a effectué l'assemblage de la boîte, mais uniquement des caractéristiques dimensionnelles et mécaniques des joints
O-rings 9.

 

   Bien qu'elle ait été décrite en relation avec un mode de réalisation particulier, la présente invention ne s'y trouve nullement limitée. Elle est au contraire susceptible de nombreuses modifications et variantes qui apparaîtront à l'homme de l'art.



   C'est ainsi que   l'on    pourrait aisément remplacer la bague mince 14 par des plaquettes élémentaires dont chacune viendrait obturer un dégagement 13.



   De la même façon, I'invention pourrait tout aussi avantageusement être mise en   oeuvre    pour assembler des pièces constitutives d'une boîte de montre, autres qu'une lunette et un fond. Elle pourrait même permettre de fixer une glace sur une carrure au moyen de goupilles traversant la glace. 



  
 

** ATTENTION ** start of the DESC field may contain end of CLMS **.

 



   CLAIMS
 1. Watch case comprising a first and a second element intended to be assembled in a removable manner by introducing connecting members into passages of the first element and by subjecting them to rotation, said connecting members comprising a first end intended to retain the first element and shaped so as to facilitate their driving in rotation, and a second end provided with hooking means engaging in appropriate housings of the second element, characterized in that the connecting members each consist of a
 axis surmounted by an enlarged head forming the second end, and in that the housings of the second element are constituted by clearances of dimensions sufficient to allow rotation of the head of the axes,

   these clearances being each closed by a thin plate integral with the second element and in which an entry is made which is similar in shape to that of an axis head and of slightly larger dimension, so as to allow said head to pass through a given angular position and to prohibit this passage in a different angular position.



   2. Watch case according to claim 1, characterized in that the connecting members each consist of a cylindrical axis surmounted by an oblong head.



   3. Watch case according to claim 1 or 2, characterized in that the various thin plates are connected so as to form a thin ring in one piece.



   4. Watch case according to claim 3, characterized in that the thin ring is secured in a peripheral groove of the second element.



   5. Watch case according to claim 4, characterized in that a sealing ring comprising passages for the cylindrical body of the axes is disposed between said thin ring and the facing surface of the first element.



   6. Watch case according to claim 5, characterized in that said surface facing the first element is constituted by a shoulder of shape complementary to that of the groove.



   7. Watch case according to claim 6, characterized in that the second element further comprises a peripheral projection directed towards the first element and disposed radially outside the area of the connecting members, the end surface of this projection supported on a corresponding surface of a peripheral recess of the first element, arranged radially beyond said shoulder.



   8. Watch case according to one of the preceding claims, characterized in that the first end of the connecting members is constituted by a screw head, a seal being disposed between each screw head and the facing surface of the first element.



   9. Watch case according to any one of the preceding claims, characterized in that the first element of the box is a back and the second a bezel.



   10. Watch case according to claim 9, characterized in that it comprises a passage for the stem of a time-setting crown fully integrated in the caseback.



   11. Watch case according to one of the preceding claims, characterized in that the height of engagement of the connecting members in the second element is less than 0.4 mm.



   The present invention relates to the assembly of the constituent elements of a watch case, and it relates more particularly to new means making it possible to ensure the removable assembly of two elements of a very thin watch case.



   Various solutions are currently known for ensuring the removable assembly of the constituent parts of a watch case, such as for example the assembly of a bezel or of a case-back on a middle part, or of a bezel on a case-back or a background.



   Among these solutions, screw mounting from one part to another requires a particular configuration of the parts to be assembled, which inevitably increases the thickness.



   Known mounting is also known, but for a very thin box, the stresses exerted on the parts of the box when it is opened or closed could be such that they would lead to permanent deformation of the latter.



   There is also the solution which was the subject of Swiss patent no. 214221. In this case the handles of the bezel which are used for fixing the bracelet each have a cavity in which is housed and guided in rotation a tightening member which has at one of its ends a slot allowing it to be rotated by means of a screwdriver and on a part of its periphery a helical ramp intended to penetrate a groove in the bottom of the box to hold the latter in place. Such a system complicates the machining of the different parts of the box and is also not suitable for a very thin box.



   For very thin boxes, use is rather made of connecting members of the type of screw or threaded rods introduced into passages of one of the elements to be assembled and one end of which engages in an appropriate housing. of the second element where it is retained by a thread of this element or a nut.



   The major disadvantage of this type of construction, especially when used for a relatively malleable precious metal watch case, is to require a sufficient depth of engagement of the connecting members in the second element. Typically this depth of engagement which corresponds for example to the depth of the threads formed in the telescope of the screw connection construction described in Swiss patent application 625,099 G is of the order of a millimeter. Such a depth then leads to the use of still relatively massive parts, provided as in the example of the aforementioned patent application with a peripheral skirt of height greater than the depth of engagement.

  In addition, the production of very small threads in watch cases complicates their manufacture. Experience has also shown that small diameter screws can break, especially when, due to their composition, they undergo corrosion on contact with the wearer's wrist.



   The use of conventional screws also involves significant risks of damage to the threads if they are too tight, or imperfect sealing otherwise. Successive tightening and loosening can also lead to deterioration of seals which may be placed around their rod.

 

   This is why one of the objects of the present invention is to propose a new construction of a watch case in which the elements are assembled by connecting members requiring a minimum depth of engagement, and in which the positioning of these members of connection to the assembled state is perfectly defined. In addition, this new construction has increased resistance to tearing and therefore indirectly guarantees more effective compression of the seals. Finally, according to the invention, the risks of deterioration of the seal placed around the rod of the connecting members are minimized due to a



  less rotational movement necessary to make them take their tightening position.



   These objects, and others which will appear on reading the following description, are achieved by providing a form lock for the connecting members with housings of the second element. According to another aspect of the invention, a particularly simple and advantageous construction is proposed for the production of these housings.



   The invention will be clearly understood on reading the following description made with reference to the accompanying drawings, among which:
 - Figure 1 shows a particular embodiment of the invention seen in partial section along a plane passing through the connecting members;
 - Figure 2 is a view similar to that of Figure 1 according to a different section plane;
 - Figure 3 is a top view of the connecting member of the construction of Figure 1;
 - Figure 4 is a top view of the annular ring of the construction of Figure 1.



   In Figures 1 and 2 there is shown, by way of example, a watch case comprising in particular a bezel 1, in which a crystal 2 is mounted, and a base 3. The bezel 1 and the base 3 are assembled by means of a series of connecting members 4 engaged in passages 5 of the bottom 3. The connecting members 4 each consist of a cylindrical axis 6 provided at one of its ends with a screw head 7 comprising a slot to facilitate the rotary drive of axis 6, for example by means of a screwdriver. The screw head 7 is partially embedded in a recess 8 formed on the bottom surface of the bottom, at the outlet of the passage 5, and an O-ring seal 9 (O-Ring) comprising a passage for the axis 6 is interposed between the facing surfaces of the screw head 7 and the bottom of the recess 8.



   At the other end of the axis 6 is provided a head 10, of oblong shape as best seen in Figure 3 which shows an axis 6 in top view. This head comes to engage as will be seen later in a suitable housing generally referenced 11, in which it is retained by a shape locking obtained by driving the axis 6 in rotation by a quarter turn. For this purpose, the housing 11 has an inlet 12 of similar shape, but of dimensions slightly larger than those of the head, so as to allow passage through a given angular position of the axis, and to prohibit it in a different angular position.



   According to a particularly advantageous embodiment of the invention, the housing 11 is constituted by a recess 13, for example circular, of dimensions sufficient to allow rotation of the head 10 of the axis. This clearance 13 is closed by a thin plate 14 in which the entry 12 is made. Preferably, the plates 14 provided for each housing 11 are connected so as to form a thin ring in one piece. This thin ring, for example made of metal, can be secured by gluing, welding or riveting in a peripheral groove 15 made in the bezel 1, and into which the openings 13 open. In FIG. 4, such a view has been represented thin ring 14 provided with inputs 12 distributed around its periphery.



   In FIG. 1, it can also be seen that the part of the bottom 3 facing the groove 15 has a shoulder 16 of complementary shape. Between the ring 14 and the shoulder 16 is disposed a sealing ring or annular seal 17,
 in one piece, also placed in the groove 16 whose width it has and having passages for the cylindrical body of the axes 6. It should be noted that thus,
 when the box is not assembled, the sealing ring 17 prevents the passage of the heads 10 of the axes 6, and therefore keeps the latter in place in their passages 5, which obviously have a similar section but of slightly larger dimensions than that of the heads 10.



   Finally, the telescope 1 has a peripheral projection 18 directed towards the bottom 3, and extending radially outside the area of the axes 6. The end surface 19 of the projection 18 is supported on the corresponding surface of a peripheral recess 20 disposed radially beyond the shoulder 16 which is thus masked by the projection 18.



   As indicated above, the depth of engagement of the ends of the axes 6 in the bezel 1 is very small, since it corresponds substantially to the thickness of the ring
 14 (typically 0.15 mm) increased by head height
 10 (typically 0.20 mm). This shallow engagement depth, which can therefore be considerably less than 0.40 mm, makes it possible to use very thin glasses, and therefore to make extra-flat watch cases. As an indication, the watch case shown in Figure 1 or Figure 2 has a thickness less than 3 mm, glass included.



   Likewise, the small thickness of the bezel makes it possible to integrate the entire cylindrical passage 21 for the watch movement control rod into the bottom.



  This prevents pinching of the rod and sealing at this passage can be achieved by conventional means.



   Furthermore, it will be noted that the pull-out resistance of the assembly is no longer limited, as for the previous constructions, by the mechanical properties of the material used for the production of the box. On the contrary, this resistance is essentially determined by the mechanical resistance of the ring 14, for which any suitable material can be chosen, and by the resistance of the junction of this ring on the bezel.



   According to another important advantage of the invention, the O-ring seals 9 which seal at the level of the screw heads 7, also define the degree of application of the base 3 against the bezel 1, and therefore also guarantee compression of the sealing ring 17. Unlike conventional constructions, the quality of this application will no longer depend on the manipulations of the operator who carried out the assembly of the box, but only on the dimensional and mechanical characteristics of the seals
O-rings 9.

 

   Although it has been described in relation to a particular embodiment, the present invention is in no way limited thereto. On the contrary, it is susceptible to numerous modifications and variants which will appear to those skilled in the art.



   It is thus that one could easily replace the thin ring 14 by elementary plates, each of which would close off a clearance 13.



   In the same way, the invention could just as advantageously be used to assemble constituent parts of a watch case, other than a bezel and a case-back. It could even make it possible to fix a lens to a middle by means of pins crossing the lens.


    

Claims (11)

REVENDICATIONS 1. Boîte de montre comprenant un premier et un deuxième éléments prévus pour être assemblés de façon amovible en introduisant des organes de liaison dans des passages du premier élément et en les soumettant à une rotation, lesdits organes de liaison comprenant une première extrémité prévue pour retenir le premier élément et conformée de manière à faciliter leur entraînement en rotation, et une deuxième extrémité munie de moyens d'accrochage s'engageant dans des logements appropriés du deuxième élément, caractérisée en ce que les organes de liaison sont constitués chacun par un axe surmonté d'une tête élargie formant la deuxième extrémité, et en ce que les logements du deuxième élément sont constitués par des dégagements de dimensions suffisantes pour permettre la rotation de la tête des axes,  CLAIMS  1. Watch case comprising a first and a second element intended to be assembled in a removable manner by introducing connecting members into passages of the first element and by subjecting them to rotation, said connecting members comprising a first end intended to retain the first element and shaped so as to facilitate their driving in rotation, and a second end provided with hooking means engaging in appropriate housings of the second element, characterized in that the connecting members each consist of a  axis surmounted by an enlarged head forming the second end, and in that the housings of the second element are constituted by clearances of dimensions sufficient to allow rotation of the head of the axes, ces dégagements étant obturés chacun par une plaquette mince solidaire du deuxième élément et dans laquelle est pratiquée une entrée de forme similaire à celle d'une tête d'axe et de dimension légèrement plus grande, de manière à permettre le passage de ladite tête dans une position angulaire donnée et à interdire ce passage dans une position angulaire différente.  these clearances being each closed by a thin plate integral with the second element and in which an entry is made which is similar in shape to that of an axis head and of slightly larger dimension, so as to allow said head to pass through a given angular position and to prohibit this passage in a different angular position. 2. Boîte de montre selon la revendication 1, caractérisée en ce que les organes de liaison sont constitués chacun par un axe cylindrique surmonté d'une tête de forme oblongue.  2. Watch case according to claim 1, characterized in that the connecting members each consist of a cylindrical axis surmounted by an oblong head. 3. Boîte de montre selon la revendication 1 ou 2, caractérisée en ce que les différentes plaquettes minces sont raccordées de manière à former une bague mince d'un seul tenant.  3. Watch case according to claim 1 or 2, characterized in that the various thin plates are connected so as to form a thin ring in one piece. 4. Boîte de montre selon la revendication 3, caractérisée en ce que la bague mince est assujettie dans une rainure périphérique du deuxième élément.  4. Watch case according to claim 3, characterized in that the thin ring is secured in a peripheral groove of the second element. 5. Boîte de montre selon la revendication 4, caractérisée en ce qu'une bague d'étanchéité comportant des passages pour le corps cylindrique des axes est disposée entre ladite bague mince et la surface en regard du premier élément.  5. Watch case according to claim 4, characterized in that a sealing ring comprising passages for the cylindrical body of the axes is disposed between said thin ring and the facing surface of the first element. 6. Boîte de montre selon la revendication 5, caractérisée en ce que ladite surface en regard du premier élément est constituée par un épaulement de forme complémentaire à celle de la rainure.  6. Watch case according to claim 5, characterized in that said surface facing the first element is constituted by a shoulder of shape complementary to that of the groove. 7. Boîte de montre selon la revendication 6, caractérisée en ce que le deuxième élément comporte en outre une projection périphérique dirigée vers le premier élément et disposée radialement à l'extérieur de la zone des organes de liaison, la surface d'extrémité de cette projection prenant appui sur une surface correspondante d'une creusure périphérique du premier élément, disposée radialement au-delà dudit épaulement.  7. Watch case according to claim 6, characterized in that the second element further comprises a peripheral projection directed towards the first element and disposed radially outside the area of the connecting members, the end surface of this projection supported on a corresponding surface of a peripheral recess of the first element, arranged radially beyond said shoulder. 8. Boîte de montre selon l'une des revendications précédentes, caractérisée en ce que la première extrémité des organes de liaison est constituée par une tête de vis, un joint d'étanchéité étant disposé entre chaque tête de vis et la surface en regard du premier élément.  8. Watch case according to one of the preceding claims, characterized in that the first end of the connecting members is constituted by a screw head, a seal being disposed between each screw head and the facing surface of the first element. 9. Boîte de montre selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce que le premier élément de la boîte est un fond et le deuxième une lunette.  9. Watch case according to any one of the preceding claims, characterized in that the first element of the box is a back and the second a bezel. 10. Boîte de montre selon la revendication 9, caractérisée en ce qu'elle comporte un passage pour la tige d'une couronne de mise à l'heure entièrement intégré dans le fond.  10. Watch case according to claim 9, characterized in that it comprises a passage for the stem of a time-setting crown fully integrated in the caseback. 11. Boîte de montre selon l'une des revendications précédentes, caractérisée en ce que la hauteur d'engagement des organes de liaison dans le deuxième élément est inférieure à 0,4 mm.  11. Watch case according to one of the preceding claims, characterized in that the height of engagement of the connecting members in the second element is less than 0.4 mm. La présente invention concerne l'assemblage des éléments constitutifs d'une boîte de montre, et elle se rapporte plus particulièrement à de nouveaux moyens permettant d'assurer l'assemblage amovible de deux éléments d'une boîte de montre de très faible épaisseur.  The present invention relates to the assembly of the constituent elements of a watch case, and it relates more particularly to new means making it possible to ensure the removable assembly of two elements of a very thin watch case. Différentes solutions sont actuellement connues pour assurer l'assemblage amovible des pièces constitutives d'une boîte de montre, comme par exemple l'assemblage d'une lunette ou d'un fond sur une carrure, ou encore d'une lunette sur un fond ou un fond-carrure.  Various solutions are currently known for ensuring the removable assembly of the constituent parts of a watch case, such as for example the assembly of a bezel or of a case-back on a middle part, or of a bezel on a case-back or a background. Parmi ces solutions, le montage à vis d'une pièce sur l'autre nécessite une configuration particulière des pièces à assembler, qui en augmente inévitablement l'épaisseur.  Among these solutions, screw mounting from one part to another requires a particular configuration of the parts to be assembled, which inevitably increases the thickness. On connaît également le montage à cran, mais pour une boîte de très faible épaisseur les contraintes exercées sur les parties de la boîte lors de son ouverture ou sa fermeture pourraient être telles qu'elles conduiraient à des déformations permanentes de celles-ci.  Known mounting is also known, but for a very thin box, the stresses exerted on the parts of the box when it is opened or closed could be such that they would lead to permanent deformation of the latter. Il existe aussi la solution qui a fait l'objet du brevet suisse no 214221. Dans ce cas les anses de la lunette qui servent à la fixation du bracelet présentent chacune une cavité dans laquelle est logé et guidé en rotation un organe de serrage qui présente à l'une de ses extrémités une fente permettant de le faire tourner au moyen d'un tournevis et sur une partie de sa périphérie une rampe hélicoïdale destinée à pénétrer dans une rainure du fond de la boîte pour maintenir ce dernier en place. Un tel système complique l'usinage des différentes parties de la boîte et ne convient pas non plus pour une boîte très mince.  There is also the solution which was the subject of Swiss patent no. 214221. In this case the handles of the bezel which are used for fixing the bracelet each have a cavity in which is housed and guided in rotation a tightening member which has at one of its ends a slot allowing it to be rotated by means of a screwdriver and on a part of its periphery a helical ramp intended to penetrate a groove in the bottom of the box to hold the latter in place. Such a system complicates the machining of the different parts of the box and is also not suitable for a very thin box. Pour les boîtes de très faible épaisseur, on utilise plutôt des organes de liaison du type de vis ou de tiges filetées introduits dans des passages de l'un des éléments à assembler et dont l'une des extrémités vient s'engager dans un logement approprié du deuxième élément où elle est retenue par un filetage de cet élément ou un écrou.  For very thin boxes, use is rather made of connecting members of the type of screw or threaded rods introduced into passages of one of the elements to be assembled and one end of which engages in an appropriate housing. of the second element where it is retained by a thread of this element or a nut. Le désavantage majeur de ce type de constructions, notamment lorsqu'elles sont utilisées pour une boîte de montre en métal précieux relativement malléable, est de nécessiter une profondeur d'engagement suffisante des organes de liaison dans le deuxième élément. Typiquement cette profondeur d'engagement qui correspond par exemple à la profondeur des taraudages pratiqués dans la lunette de la construction à vis de liaison décrite dans la demande de brevet suisse 625 099 G est de l'ordre du millimètre. Une telle profondeur conduit alors à utiliser des pièces encore relativement massives, munies comme dans l'exemple de la demande de brevet précitée d'une jupe périphérique de hauteur supérieure à la profondeur d'engagement.  The major disadvantage of this type of construction, especially when used for a relatively malleable precious metal watch case, is to require a sufficient depth of engagement of the connecting members in the second element. Typically this depth of engagement which corresponds for example to the depth of the threads formed in the telescope of the screw connection construction described in Swiss patent application 625,099 G is of the order of a millimeter. Such a depth then leads to the use of still relatively massive parts, provided as in the example of the aforementioned patent application with a peripheral skirt of height greater than the depth of engagement. En outre, la réalisation de taraudages de très petites dimensions dans des boîtes de montre en complique la fabrication. L'expérience a également montré que des vis de faible diamètre pouvaient se rompre, notamment lorsque du fait de leur composition elles subissent une corrosion au contact du poignet du porteur. In addition, the production of very small threads in watch cases complicates their manufacture. Experience has also shown that small diameter screws can break, especially when, due to their composition, they undergo corrosion on contact with the wearer's wrist. L'utilisation de vis classiques entraîne par ailleurs des risques non négligeables de détérioration des filetages si elles sont trop serrées, ou d'étanchéité imparfaite dans le cas contraire. Des serrages et desserrages successifs peuvent en outre conduire à une détériotation de joints placés évenuellement autour de leur tige.  The use of conventional screws also involves significant risks of damage to the threads if they are too tight, or imperfect sealing otherwise. Successive tightening and loosening can also lead to deterioration of seals which may be placed around their rod.   C'est pourquoi l'un des objets de la présente invention est de proposer une nouvelle construction de boîte de montre dans laquelle les éléments sont assemblés par des organes de liaison nécessitant une profondeur d'engagement minimale, et dans laquelle le positionnement de ces organes de liaison à l'état d'assemblage est parfaitement défini. En outre, cette nouvelle construction présente une résistance accrue à l'arrachement et permet donc indirectement de garantir une compression plus efficace des joints d'étanchéité. Enfin, selon l'invention, les risques de détérioration du joint placé autour de la tige des organes de liaison sont minimisés du fait d'un **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **.  This is why one of the objects of the present invention is to propose a new construction of a watch case in which the elements are assembled by connecting members requiring a minimum depth of engagement, and in which the positioning of these members of connection to the assembled state is perfectly defined. In addition, this new construction has increased resistance to tearing and therefore indirectly guarantees more effective compression of the seals. Finally, according to the invention, the risks of deterioration of the seal placed around the rod of the connecting members are minimized due to a ** ATTENTION ** end of the CLMS field may contain start of DESC **.
CH716081A 1981-11-09 1981-11-09 Watch case CH646570A5 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH716081A CH646570A5 (en) 1981-11-09 1981-11-09 Watch case

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH716081A CH646570A5 (en) 1981-11-09 1981-11-09 Watch case

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH646570A5 true CH646570A5 (en) 1984-12-14

Family

ID=4320857

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH716081A CH646570A5 (en) 1981-11-09 1981-11-09 Watch case

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH646570A5 (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0654717A1 (en) * 1993-11-23 1995-05-24 Eta SA Fabriques d'Ebauches Timepiece with a device for fixing a detachable piece to a support and method for fastening said piece to said support
FR2827016A1 (en) * 2001-07-04 2003-01-10 Ge Med Sys Global Tech Co Llc Quarter-turn fastener for cover for medical apparatus has slightly convex head with groove for screwdriver and stem with blade at bottom engaging in spring retainer
CN102968044A (en) * 2011-08-31 2013-03-13 精工爱普生株式会社 Clock

Cited By (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0654717A1 (en) * 1993-11-23 1995-05-24 Eta SA Fabriques d'Ebauches Timepiece with a device for fixing a detachable piece to a support and method for fastening said piece to said support
US6092923A (en) * 1993-11-23 2000-07-25 Eta Sa Fabriques D'ebauches Timepiece including fixation device for an element added to a frame
FR2827016A1 (en) * 2001-07-04 2003-01-10 Ge Med Sys Global Tech Co Llc Quarter-turn fastener for cover for medical apparatus has slightly convex head with groove for screwdriver and stem with blade at bottom engaging in spring retainer
US6763745B2 (en) 2001-07-04 2004-07-20 Ge Medical Systems Global Technology Company Llc Device for attaching structural elements
CN102968044A (en) * 2011-08-31 2013-03-13 精工爱普生株式会社 Clock
CN102968044B (en) * 2011-08-31 2015-06-24 精工爱普生株式会社 Clock
US9176481B2 (en) 2011-08-31 2015-11-03 Seiko Epson Corporation Timepiece

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2566870A1 (en) SEALING DEVICE FOR ENSURING THE UP / DOWN SEALING OF A SHUTTER
EP0873543A1 (en) Watch frame comprising a case and a supporting device
FR2740569A1 (en) WATCHMAKING PIECE INCLUDING A CASE IN WHICH A WATCHMAKING MOVEMENT IS HOSTED
EP0327829A1 (en) Water-proof watch case
CH646570A5 (en) Watch case
EP1065576A1 (en) Chronograph watch made of precious metal and with a hollow bezel middle
EP1975747B1 (en) watch case
EP3796104B1 (en) Casing subassembly for a timepiece, watch or jewel
EP0269872B1 (en) Watch case
EP3736641A1 (en) Stem-crown of a sealed watch case, and watch case including same
EP3321749B1 (en) Seal for timepieces
CH699878A1 (en) Device guidance and fixing a background and method of guidance and fixing such background on carrure.
EP0770938B1 (en) Timepiece with means for positioning a movement in a case and case for such a timepiece
EP0770937A1 (en) Timepiece provided with a rotatable bezel
EP0626625A1 (en) Watch case made of precious metal
WO2023170159A1 (en) Timepiece assembly
CH719486A2 (en) Watch assembly of a tree on a blank.
EP1321833B1 (en) Timepiece with movement casing ring, which is mounted in a case assembled by the bezel or the bottom
WO2007144019A1 (en) Watch container with a screw backing
WO2005124472A1 (en) Watch seal arrangement
CH717569A2 (en) Control member, such as a stem-crown of a waterproof watch case, and watch case comprising it.
EP0383179A1 (en) Watch case provided with a cap made of a hard material
EP1730606A2 (en) Watch case
CH710582B1 (en) Waterproof watch box.
CH719969A1 (en) Fixing device for watch or jewelry components