CH533307A - Apparatus for measuring the clotting time of a blood sample - Google Patents

Apparatus for measuring the clotting time of a blood sample

Info

Publication number
CH533307A
CH533307A CH1125570A CH1125570A CH533307A CH 533307 A CH533307 A CH 533307A CH 1125570 A CH1125570 A CH 1125570A CH 1125570 A CH1125570 A CH 1125570A CH 533307 A CH533307 A CH 533307A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
spindle
plate
axis
pin
container
Prior art date
Application number
CH1125570A
Other languages
French (fr)
Inventor
Sanz Manuel
Weber Rene
Original Assignee
Micromedic Systems Inc
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Micromedic Systems Inc filed Critical Micromedic Systems Inc
Priority to CH1125570A priority Critical patent/CH533307A/en
Publication of CH533307A publication Critical patent/CH533307A/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01NINVESTIGATING OR ANALYSING MATERIALS BY DETERMINING THEIR CHEMICAL OR PHYSICAL PROPERTIES
    • G01N33/00Investigating or analysing materials by specific methods not covered by groups G01N1/00 - G01N31/00
    • G01N33/48Biological material, e.g. blood, urine; Haemocytometers
    • G01N33/483Physical analysis of biological material
    • G01N33/487Physical analysis of biological material of liquid biological material
    • G01N33/49Blood
    • G01N33/4905Determining clotting time of blood
    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04FTIME-INTERVAL MEASURING
    • G04F8/00Apparatus for measuring unknown time intervals by electromechanical means
    • G04F8/006Apparatus for measuring unknown time intervals by electromechanical means running only during the time interval to be measured, e.g. stop-watch

Description

  

  
 



  Appareil pour mesurer le temps de coagulation d'un échantillon de sang
 La coagulation du sang humain est le résultat d'un processus de nature biochimique particulièrement compliqué, mettant enjeu une douzaine de composants, nommés  facteurs , qui sont réper   tories    par convention. a l'aide de chiffres romains   I, Il, III,    etc.



   L'absence ou la déficience de   l'un    ou de plusieurs de ces  facteurs  détermine chez l'homme une coagulation du sang altérée, voire impossible, pour certains facteurs; et, de façon pratiquement générale, des affections plus ou moins prononcées pour certains organes, notamment du foie, ainsi que divers troubles du métabolisme.



   La détection des  facteurs  éventuellement déficients ou manquants dans un sang est évidemment très importante, que ce soit pour décider des thérapies les plus appropriées en vue d'éliminer ou de circonscrire certaines affections éventuellement constatées chez un sujet, ou, à titre précautionnel, comme préalable à toute intervention chirurgicale, de manière à éviter des hémorragies par exemple.



   Cette détection acquiert également une importance particulière dans le cadre des soins à donner aux patients victimes d'une thrombose, auxquels il est nécessaire d'administrer des anticoagulants en quantité qui doit évidemment   étre    déterminée compte tenu des  facteurs   anormaux à l'origine de la thrombose.



   Parmi les nombreux tests mis en oeuvre pour réaliser cette détection, celui préconisé par A. Quick est   l'un    des plus simples et des plus rapides à exécuter. Ce test, qui est essentiellement destiné à mettre en évidence d'éventuelles déficiences de concentration des    facteurs     I,   Il,    V.

  VII et X du sang, s'effectue grosso modo de la façon suivante: après avoir ajouté une solution d'anticoagulant (solution de trisodium-citrate ou d'oxalate de sodium) à du sang fraîchement prélevé. ce qui élimine du sang les ions   Cl+ t    et en empêche la coagulation, on soumet le tout à une opération de centrifugation et on prélève le plasma surnageant obtenu, On ajoute alors à ce surnageant une même quantité d'une suspension de  thrombokinase  (extrait tissulaire de nature correspondant à celle du facteur 111 du sang) et on porte l'ensemble à une température de 37 - C. On introduit ensuite dans ce mélange une solution de chlorure de calcium (addition d'ions Ca + +), portée également à 37 C, et on mesure le temps de coagulation du liquide composite obtenu.



   Selon une variante d'exécution de ce test, préconisée par Soulier, il est possible de remplacer le surnageant de plasma par du sang complet, fraîchement prélevé.



   Si la concentration des    facteurs     1,   II.    V. VII et X du sang testé est normale, le temps de coagulation est de l'ordre de 10 à 15 secondes, selon l'activité de la thrombokinase employée. Par contre, un temps de coagulation supérieur à la valeur obtenue avec du sang  normal  dénote une déficience d'un ou de plusieurs  facteurs  sans toutefois indiquer lequel, d'autres types de tests devant permettre ensuite l'identification de ces facteurs.



   La mesure de ce temps de coagulation. réalisée à l'origine à l'aide d'un simple chronomètre qu'un opérateur arrêtait au jugé sur la base d'une appréciation visuelle de l'état de coagulation atteint par le liquide composite examiné. est exécutée de façon automatique depuis un certain temps déjà. grâce à divers appareils.



   On connaît, en particulier du brevet U. S.   N"      3053078    un   ag    pareil constitué par un viscosimètre comprenant un palpeur pivotant plongé dans le liquide composite à tester, lequel est disposé dans un récipient entraîné en rotation à une vitesse constante. A ce palpeur est associé un interrupteur électrique pour la commande de l'alimentation, d'une part, du moteur d'entraînement du récipient et, d'autre part, d'un compteur de temps.

  Cet interrupteur est commandé par le palpeur dans le sens de l'ouverture lorsque la viscosité du liquide testé atteint une valeur limite, caractéristique d'un état de coagulation bien déterminé du sang ou du plasma sanguin, selon la nature du liquide composite soumis au test. le palpeur étant alors entraîné angulairement par le liquide d'une quantité suffisante pour actionner l'interrupteur. L'indication donnée alors par le compteur de temps correspond au temps de coagulation du sang testé.



   On connaît également un autre appareil pour la mesure du temps de coagulation sanguine, faisant usage de récipients à trois compartiments dont les deux premiers contiennent. I'un, un sel de calcium et,   l'autre,    de la thrombokinase. et sont destinés à être mis en communication avec le troisième compartiment recevant le plasma sanguin à tester, ce troisième compartiment contenant un agitateur constitué par un barreau magnétisable.

  Cet appareil est également un viscosimètre, comprenant un support pour le récipient, un aimant rotatif, une armature magnétisable s'étendant de cet aimant jusqu'à proximité du troisième compartiment du récipient disposé sur le support, en vue de procéder à l'entraînement  du barreau magnétisable que contient ce   compartiment.    une bobine captrice entourant l'armature et reliée aux bornes d'un   détec-    teur électronique des variations de lux   parcourant    la bobine, variations découlant essentiellement d'une modification. dans le temps, de la position relative du barreau et de l'armature due à l'augmentation de viscosité du liquide dans lequel se déplace le barreau. augmentation consécutive à la coagulation du sang.



   Dans un brevet suisse la titulaire a proposé un récipient pour l'exécution d'un test de coagulation sanguine comprenant deux enceintes superposées. séparées l'une de l'autre par une cloison amovible et dont une première enceinte contient l'échantillon de sang ainsi qu'une suspension d'au moins   l'un    des  facteurs  de coagulation sanguine dans une solution d'un anticoagulant alors que l'autre enceinte contient une solution d'un sel de calcium, ce récipient présentant un agitateur faisant corps avec une portion de la paroi disposée en regard de ladite cloison et appartenant à l'enceinte supérieure du récipient. cette portion de paroi étant reliée.



  amoviblement, au reste de cette enceinte et l'agitateur représentant une tige de commande faisant saillie au-dessus de l'enceinte supérieure. en position sensiblement verticale.



   Comme cela est décrit dans ce brevet. le récipient peut se mettre en action en introduisant une dose du sang à tester dans la première enceinte. en portant le contenu des deux enceintes à une température de 37 C. en exerçant sur la tige de l'agitateur une pression d'intensité suffisante pour introduire l'agitateur d'abord dans la première enceinte puis dans la seconde. après éloignement de la cloison amovible. en entraînant en rotation l'agitateur. en particulier de manière à mélanger de façon homogène le contenu liquide de chaque enceinte avec celui de l'autre enceinte. et enfin en déterminant le temps séparant l'instant de mise en liaison des deux enceintes du récipient et celui où le couple résistant agissant sur l'agitateur. et dû à la viscosité du liquide composite remplissant le récipient.

   atteint une valeur limite   déterminée,    correspondant à un état bien défini de coagulation du sang que contient ce liquide.



   Le but de la présente invention est la création d'un appareil pour mesurer le temps de coagulation d'un échantillon du sang, disposé dans un récipient du genre mentionné ci-dessus.   caractéri-    sé par le fait qu'il comprend un équipage rotatif. monte pivotant autour d'un axe vertical. un moteur électrique pour   l'entraîne-    ment en rotation de cet   équipage,    un dispositif pour mesurer la durée de cet entrainement. un interrupteur solidaire de l'équipage rotatif, pour la commande de !'alimentation en courant du dispositif de mesure et du moteur d'entrainement.

   un support pour le récipient contenant le sang à tester, disposé sous l'équipage rotatif dans une position telle que l'axe longitudinal de la tige de   l'agita-    teur de tout récipient placé sur le support s'étend dans le prolongement de l'axe de rotation de l'équipage. une broche fixée à l'équipage, en position coaxiale à l'axe de rotation de celui-ci.



  cette broche étant articulée autour de cet axe, des moyens pour accoupler amoviblement l'extrémité inférieure de la broche et ladite tige du récipient. au moins un doigt de positionnement de la broche. solidaire de   celle.    deux organes de butée définissant.



  par rencontre dudit doigt alternativement avec chacun   d'eux,    le premier, une première position angulaire limite de la broche par rapport à l'équipage rotatif et. le second, une seconde position angulaire limite de cette broche. située en arrière de la première position par rapport au sens de rotation imposé à l'équipage par le moteur d'entrainement. un organe d'actionnement dudit   interrug    teur. cinématiquement solidaire de la broche et agencé de manière à actionner cet interrupteur. dans le sens d'une fermeture. lorsque la broche est placée dans sa première position angulaire limite. un organe maintenant la broche dans cette première position tant que le couple résistant. agissant sur la broche et s'opposant à la rotation de l'équipage.

   demeure inférieur à une valeur   caracteristi-    que d'un état déterminé de coagulation du sang.



   Le dessin annexé   represente à    titre d'exemple et très schéma   tiquement.    une forme d'exécution de l'objet de la présente inventic
 La fig. 1 en est une élévation latérale.



   La fig. 2 une vue en plan.



   La fig. 3 est une vue en coupe au niveau de l'axe 111-111 de la fig. 2.



   La fig. 4 est une coupe de détail, à plus grande échelle, pratiquée au niveau de l'axe IV-IV de la fig. 2.



   La fig. 5 est une vue similaire à celle de la fig. 4 dans une autre position relative de certains de ses éléments.



   La fig. 6 est une vue en coupe pratiquée au niveau de l'axe VI
VI de la fig. 4.



   La fig. 7 est une vue en direction A des éléments illustrés sur la fig.   4.    certains de ces éléments étant représentés en élévation et d'autres en coupe verticale.



   La fig. 8 montre le schéma du circuit électrique de l'appareil.



   Les fig.   9.    10 et Il illustrent trois phases successives du mode de mise en action de l'appareil faisant l'objet des fig. 1 à 3.



   L'appareil selon l'invention est plus particulièrement destiné à l'exécution des deux phases finales de tests de coagulométrie san   guinde,    phases qui sont:
 a) la mise en présence et le mélange du sang et des  réactifs  de coagulation.



   b) la détection d'un état de coagulation donné du sang et la mesure du temps mis par le sang testé pour atteindre cet état à partir du moment où la phase a) ci-dessus du test a été exécutée.



   A cet effet, le sang et les  réactifs  nécessaires à sa coagulation sont disposés dans des récipients du type décrit dans le brevet parallèle   NO    506791 et dont les fig.   9,    10 et 11 montrent une coupe verticale.



   Comme on le voit en particulier sur la fig.   99    et comme cela est décrit en détail dans le brevet   ci-dessus.    un tel récipient est constitué par emboîtement bout à bout de deux éléments tubulaires 1 et   2.    par exemple en polyéthyléne ou en polypropylène, à   l'inte-    rieur desquels sont disposées trois parois, dont la première 3. est formée par l'extrémité inférieure d'une tige 3 disposée dans l'élément 1, coaxialement à celui-ci, dont la seconde   4.    est constituée par une pastille de forme circulaire fixée par son bord à   l'élé-    ment   2,    par l'intermédiaire d'une membrane annulaire déchirable.



  et dont la troisième 5, est constituée par un disque chassé dans l'ouverture de l'élément 2. Il est encore à remarquer que la tige 3 est fixée à l'élément   1,    par le bord de son extrémité inférieure et par l'intermédiaire d'une membrane annulaire déchirable.



   Ces trois parois délimitent, dans les éléments 1 et   2,    une première enceinte   El,    et dans l'élément   2,    une seconde enceinte E..



   Dans la première enceinte   El.    qui est destinée à recevoir l'échantillon du sang à tester. est disposée une suspension d'un  facteur  de coagulation sanguine dans une solution d'un anticoagulant du sang. Il pourra par exemple s'agir d'une suspension de thrombokinase dans une solution de trisodium-citrate ou d'oxalate de sodium.



   Dans la seconde enceinte,   E2,    est disposée une solution d'un sel de calcium, par exemple de chlorure de calcium, chimiquement équivalente à la solution d'anticoagulant que contient l'enceinte   E1.    De plus. le volume de solution occupant l'enceinte E2 est le même que celui de la suspension de tracteur de coagulation dans une solution d'anticoagulant occupant l'enceinte El.

 

   Il est à remarquer que ce dernier volume est au plus égal à la moitié du volume total de l'enceinte   El,    cette dernière étant desti   nee    à recevoir de plus une quantité du sang à tester identique à celle de la suspension.



   Ainsi que cela est indiqué dans la demande de brevet parallèle de la titulaire. le récipient décrit est livré aux usagers déjà prèt à l'emploi, c'est-à-dire avec ses enceintes   El    et E2 remplies des liquides cités.



   Une fois l'échantillon de sang à tester collecté, on soumet le récipient à une accélération axiale de manière à amener le liquide
 remplissant l'enceinte   El    dans la portion de cette enceinte faisant partie de l'élément 1; on sépare ensuite par déboîtement les deux  éléments tubulaires 1 et 2 et on introduit la dose de sang à tester dans l'autre portion de l'enceinte   El,    c'est-à-dire celle faisant partie de l'élément   2.    puis on referme ce récipient. Les ions Ca   +    que contient le sang étant fixés par le trisodium-citrate ou par l'oxalate de sodium, selon l'anticoagulant utilisé pour la suspension de  facteur  de coagulation disposée dans l'enceinte   El.    ce sang ne coagule pas.



   C'est à partir de cet instant qu'il est fait usage de l'appareil qui va maintenant être décrit.



   Cet appareil comprend (fig. 1 à 3) un boîtier formé d'un fond rectangulaire   10.    en matière plastique. reposant sur un socle. non représenté. par l'intermédiaire de piliers   11,    et le long du bord droit duquel est fixée une paroi verticale   12.    également rectangulaire, par exemple en matière plastique, portant un interrupteur 13 pour la commande de l'alimentation en électricité de l'appareil; le boîtier comporte de plus une chape 14 fixée le long des trois bords libres du fond 10 et de la paroi 12 à l'aide de vis non représentées.



   Sur le fond 10 est disposé un moteur synchrone M auquel est associé un réducteur D dont l'arbre secondaire d est relié à un arbre horizontal 15 par un manchon élastique 16. Cet arbre 15 est monté rotativement à l'intérieur de deux flasques 17a et 17b que présente le bâti 17 d'un compteur 18 fixé au fond 10 et muni de tambours numérotés 19 dont l'entraînement est assuré à partir d'une roue dentée 20, solidaire de l'arbre 15 et par l'intermédiaire d'un pignon 21 commandant la rotation du premier parmi les tambours 19. Les tambours 19 suivants sont entraînés chacun par le tambour d'ordre décimal précédent, de façon traditionnelle.



   Comme le compteur 18 est directement accouplé à l'arbre 15 et donc au moteur M au travers du démultiplicateur D, et que ce moteur est un moteur synchrone, tournant à vitesse pratiquement constante, il sera possible de connaitre la durée de rotation du moteur en lisant le nombre inscrit sur le compteur 18 au terme de cette rotation, à condition bien entendu que le compteur 18 ait été mis à zéro avant que le moteur M n'ait commencé à tourner. Si le premier tambour 19, en partant de la gauche (fig. 1) est numéroté de   0    à 9, le deuxième tambour étant numéroté de   0    à 6, le troisième de   0    à 9 et le quatrième également de   0    à 9, le compteur 8 peut donner une indication correspondant au plus à 9 minutes, 59 secondes, et 9 dixièmes de seconde.

  Il est donc possible d'utiliser le compteur 18 pour indiquer le temps de coagulation dans le cas du test de Quick, puisque ce temps est normalement de l'ordre de 10 à 15 secondes.



   Pour mettre à zéro le compteur 18, il suffit d'entraîner le pignon 21 dans une direction angulaire contraire à celle d'entraînement normal par la roue dentée 20. A cet effet, I'axe portant le pignon 21 traverse le flasque 17b du bâti 17 et présente, à son extrémité libre, un pignon 22 qui est en prise, d'une part, avec une   cré-    maillère 23a solidaire d'une tige verticale 23, et, d'autre part, avec une roue 24 (fig. 3). Cette roue est montée pivotante sur une oreille 24a, fixée verticalement sur le fond 10, cette roue étant en prise avec une vis sans fin 25 que porte une extrémité d'un axe 26 (fig. 3).



   La tige 23 présente une longueur supérieure à la hauteur du boîtier de l'appareil. Elle est montée coulissante verticalement par engagement dans deux ouvertures ménagées, l'une au-dessus de l'autre, dans le fond 10 et dans la partie supérieure de la chape 14.



   Au-dessus de la crémaillère 23a, la tige 23 porte une patte horizontale 27, et à son extrémité supérieure. un bouton de préhension 28 permettant de saisir la tige et de la déplacer axialement entre une première position basse, représentée sur la fig. 1 et une autre position haute, dans laquelle la patte 27 est proche de la chape 14, et vice-versa. L'amplitude de ce déplacement est suffisante pour réaliser la mise à zéro du compteur 18, cette mise à zéro s'effectuant lorsque la tige 23 est conduite de sa position haute dans la position basse.



   A son extrémité libre, opposée au manchon d'accouplement   16,    I'axe 15 présente un engrenage conique 29, en prise avec un second engrenage conique 30. Cet engrenage 30 est monté sur
 le pied cylindrique 31a d'une pièce tubulaire 31 (fig. 1 et 4) enga
   gée    à pivotement dans une ouverture circulaire 10a découpée dans
 le fond 10. A l'extrémité supérieure de son passage central, la
 pièce 31 porte une douille métallique 32 engagée à pivotement
 dans une ouverture circulaire 33'a prévue dans un pont métallique    33 solidaire de la paroi 12 du boîtiers I'ouverture 33'a étant dis-   
 posée   trés    exactement au-dessus de l'ouverture 10a du fond 10.



   Des rondelles-ressort 34a et 34b veillent au maintien de la pièce
 tubulaire 31 dans une position axiale bien définie.



   Comme représenté en détail sur la fig.   7.    la pièce 31 est découpée longitudinalement par une fente 35. à bords parallèles relativement resserrés. dans sa partie supérieure   35a.    et dont la largeur de sa portion inférieure 35b, est sensiblement égale à trois fois celle de la partie 35a.



   Au-devant de cette fente 35, la pièce 31 porte une lamelle élastique   36,    en métal, fixée à cette pièce par une vis 36a, et en contact avec la douille 32 par l'intermédiaire de cette vis. La lamelle 36 est donc reliée galvaniquement au pont 33' par l'intermédiaire de la douille 32 et de la rondelle-ressort 34b.



   Comme on le voit sur la fig. 5, la lamelle 36 est légèrement repliée à proximité de son extrémité inférieure. en 36b, ce repli faisant saillie à l'intérieur de la fente 35 de la pièce 31 en position de repos de la lamelle. En outre, la lamelle 36 est introduite, par cette extrémité inférieure. dans un logement annulaire 29a que présente la face supérieure de l'engrenage 29, en position distante de cet engrenage. tant que la lamelle 36 est dans la position de repos de la fig. 5. ou en contact avec l'engrenage 29, lorsqu'elle est écartée de cette position par un poussoir 37 faisant saillie dans la fente 35 et porté en appui sur le pli 36b de la lamelle (fig. 4).



   L'engrenage 29 étant relié galvaniquement au pont 33" par la rondelle-ressort 34b, il s'ensuit que, lorsque la lamelle élastique 36 est conduite dans la position fléchie faisant l'objet de la fig. 4, les ponts 33' et 33" sont reliés galvaniquement alors qu'ils sont isolés   l'un    de l'autre lorsque la lamelle est dans sa position de repos visible sur la fig. 5.



   La lamelle 36 et la face interne du logement 29a de l'engrenage forment donc le contact mobile et le contact fixe d'un interrupteur de courant indiqué par la référence I sur le schéma de la fig. 8 et qui est disposé entre une borne du moteur synchrone M, d'entraînement de l'appareil, et un pôle de l'interrupteur 13, de commande de l'alimentation en courant électrique de cet appareil.



   En effet (voir fig. 2 et 8), le pont 33' est branché par une connexion   p,    d'une part, à ce moteur M et, d'autre part, à une armature d'un condensateur C de compensation; le pont 33" est relié par une connexion 9 au contact mobile de l'interrupteur 13.



   Le moteur M et l'autre armature du condensateur C sont reliés par une connexion m à l'une des lignes, V, d'un réseau mono   phasé    à courant alternatif,   VO.   



   Le contact fixe de l'interrupteur 13 est relié par une connexion n à l'autre ligne, 0, de ce réseau.



   Comme on le voit sur les fig. 4 et 5 des dessins annexés, le poussoir 37 précédemment cité est monté sur une broche 38 traversant axialement la pièce tubulaire 31 et qui est montée coulissante, d'une part, dans le pied 3 la de celle-ci.   et,    d'autre part, dans une douille en matière plastique 39, chassée dans la douille métallique 33a. En plus de ce coulissement, la broche 38 peut   ef-    fectuer. autour de son axe longitudinal. un léger mouvement angulaire dont l'amplitude est limitée par rencontre du poussoir 37 alternativement avec la portion de   l'un    et de l'autre bord longitudinal de la fente 35 délimitant la partie évasée 35b de celle-ci. 

  La fig. 6 montre précisément les deux positions angulaires limites que peut occuper le poussoir 37 dans cette partie 35b de la fente 35, positions auxquelles correspondent deux positions angulaires limites de la broche 38. Dans la première de celles-ci, le poussoir 37 est représenté en trait plein, alors que dans la seconde, ce poussoir est représenté en trait mixte et est indiqué par la référence 37'.



   La broche 38 peut occuper deux positions axiales limites par rapport à la pièce tubulaire 31 et, en particulier. une première po  
 sition. haute. dans laquelle cette broche est en appui par le pous
 soir 37 sur le bord supérieur de la fente   35    position non représen
 tée au dessin) et une seconde position. basse, qui est celle   fraisant    l'objet des fig. 4 et 7. dans   las telle    le poussoir 37 repose sur le
 bord inférieur de la fente 35.   II    est à remarquer que, lorsque la
 broche 38 occupe simultanément cette seconde position axiale et
 sa premiére position angulaire. le poussoir 37 est en contact, par
 son   extrémité,    avec la partie la plus saillante de la portion re
 pliée 36b de la lamelle 36 et que.

   c'est seulement dans ces condi
 tions que la lamelle est portée en contact avec l'engrenage 39 par
 son extrémité libre. En outre, comme les bords parallèles de la
 portion 35a de la fente 35 sont distants   l'un    de l'autre d'une quantité légèrement supérieure à la largeur du poussoir   37,    il s'ensuit que non seulement ce poussoir peut coulisser librement entre ces
 bords, par exemple lorsque   la    broche 3S est conduite de sa position haute dans sa position basse, mais encore que ce mouvement de coulissement   s'effectue    alors que la broche est maintenue dans sa première position angulaire limite.



   De plus, il est à remarquer que. dans l'éventualité   ci-dessus.    le poussoir 37 demeure distant de la lamelle   36.    de sorte que l'interrupteur I est ouvert pendant la plus grande partie de sa course entre le bord supérieur de la fente 25 et son bord   inférieur    ce poussoir ne venant en contact avec cette lamelle que lorsqu'il est amené à proximité immédiate avec la portion repliée 36b de celle-ci et cet interrupteur n'étant fermé que dans la position relative de la lamelle 36 et du poussoir 37 visible sur la fig. 4 (correspondant à la position limite basse de la broche).



     II    convient à ce point de signaler que. dans ces conditions. la broche 38 ne peut être   cartée    de sa première position angulaire, pour être conduite dans la seconde position angulaire, qu'en exer
 çant sur cette broche un couple de direction   i' > tfig.      61 dont      l'in-    tensité dépend directement de l'effort élastique exercé par la lamelle 36 sur le poussoir 37 et de l'effort de frottement qui en résulte sur celui-ci. Ainsi que nous le verrons par la suite, cet   effort    est choisi de manière bien   déterminée    en fonction du test de coagulométrie que l'appareil représenté doit permettre d'exécuter.



   Pour commander le déplacement de la broche 38 de sa pre   mièvre    position axiale limite dans sa seconde position axiale limite.



  ou vice versa, cette broche porte à son extrémité supérieure un disque 40 (fig. 1) engagé dans une découpure 27a de la patte 27 fixée à la tige 23 de sorte que la broche 38 est ainsi cinématiquement solidaire de cette tige.



   L'extrémité inférieure de cette broche est profilée de manière à former une lancette 38a et porte un capuchon   41,    dont l'ouverture présente une section   lègérement    supérieure à celle de la tige 3 d'un récipient du genre représenté aux fig. 9 à 11. La lancette 38a, est en effet destinée à être enfoncée dans l'extrémité supérieure de cette tige, ainsi que cela sera indiqué par la suite. le capuchon devant coiffer cette extrémité en vue d'assurer le maintien latéral de la tige pendant l'opération   d'enfichage    de la rincette sur la tige.



   L'extrémité droite de l'axe 26 (fig. 3) porte un pignon conique 42 faisant prise avec une roue 43 montée pivotante autour d'un axe vertical 44. Sur cet axe est fixé un bras 45 portant un cliquet articulé 46 qu'un ressort 47 maintient en   contact    permanent avec la denture d'une roue 48. Un second cliquet 49. soumis à l'action d'un ressort   49a,      empéche    toute rotation de la roue 48 en direction antihoraire   (fig.    2).



   La roue 48 est calée à l'extrémité supérieure d'un axe creux 50
 monté rotativement dans un palier   51    lequel palier est engagé
 dans un passage   10b    du   fond    10 et fixé à ce dernier.



   A son extrémité inférieure.   l'axe    50 porte un plateau métalli
 que 52, par exemple en aluminium. sur la face supérieure duquel
 font saillie, de façon équidistante. dix bossages cylindriques 52a.



   Chacun de ces   bossages    un diamètre et une hauteur correspon
 dant respectivement au   diamètre    et à la profondeur du logement
 que présente la partie inférieure de l'élément 2 du récipient. entre
 la paroi 5 et l'extrémité de cet élément (fig.   9).   



   Dans le plateau   52,    est disposée une résistance électrique an   angulaire    R (fig. 3 et 8). convenablement isolée du plateau et qui est destinée à chauffer ce plateau en vue de le maintenir à une   tempé-    rature de 37 C.



   L'alimentation de cette   résistance    est réalisée par des conducteurs électriques 53. s'étendant à l'intérieur de l'axe 50, et par quatre bagues de contact 55. dont les deux inférieures sont réunies à ces conducteurs. que porte un manchon 54, en matière isolante.



  fixé à l'extrémité supérieure de cet axe.



   Dans   l'un    des bossages 52a est de plus monté un thermocou   ple    T qui est relié à une boite de commutation 58 (fig. 2 et 8) par l'intermédiaire de deux fils 57 s'étendant également dans l'axe creux 50 et aboutissant aux deux bagues supérieures 55 du manchon 54 (fig. 3). Une paire de frotteurs 59 relie les bagues du thermocouple T à la boite de commutation 58. De façon analogue.



  une seconde paire de frotteurs 60 relie les bagues auxquelles sont branchées les extrémités de la résistance   R.      l'une,    à cette méme boite de commutation   et,      l'autre,    par des connexions r et m à la
 ligne V du réseau électrique d'alimentation de l'appareil. La boîte de commutation 58 est en outre reliée à l'interrupteur 13 par une connexion t (fig. 8).

  Cette boîte de commutation 58 est agencée de manière à commander l'alimentation en courant de la résistance R tant que le thermocouple T indique que le plateau 52 a une température inférieure à 37   C,    et cela de manière que les récipients. contenant le sang à tester ainsi que les réactifs (thrombokinase.   Cacl2)    et placés sur ce plateau, soient maintenus à cette température pendant toute la durée du test.



   Avant d'indiquer de façon complète le mode de fonctionnement de l'appareil décrit, il convient de relever encore que:
   a) l'emplacement    de l'axe creux 50 et les dimensions du plateau   52    sont telles que. si ce plateau tourne. les divers récipients qu'il porte passent au fur et à mesure au droit de la broche   38.   



  très exactement en dessous de celle-ci;
   bt    le nombre de dents de la roue 48 est égal au nombre de bossages 52a du plateau 52:
   c)    lorsque la tige 23 occupe la position basse représentée par exemple sur la fig. 3. le cliquet 47 est en position de retrait, illustrée en trait interrompu sur la fig. 2, ce cliquet prenant la position   représentée    en trait continu, compte tenu des démultiplications en jeu. seulement lorsque la tige 23 a été conduite dans une position correspondant à la première position axiale (position haute) de la broche 38.

  A signaler que l'entraînement du plateau 52 ne peut se   l'aire    qu'en direction F1 (fig. 2), ce plateau étant empêché de se mouvoir en direction contraire par le cliquet   49    de sorte que le cliquet 46 saute sur la denture de la roue 48 lorsqu'il est reconduit dans la position illustrée en trait interrompu:
   d)    la longueur de la broche 38 est telle que, dans sa première position axiale   (haute).    la lancette 38a de la broche se trouve audessus du niveau du bord supérieur des récipients portés par le plateau 52.



   Pour utiliser l'appareil   décrit,    on soulève d'abord la tige 23. ce qui provoque l'ouverture de l'interrupteur I (fig.   8),    le poussoir 37 étant porté au-dessus de la portion coudée de la lamelle 36 et cette lamelle étant distante de la roue 29 (fig.   5);    on ferme ensuite l'interrupteur 13 de manière à alimenter en courant la   résistance    R du plateau 52 et à chauffer ce plateau à 37 C.

  On place alors sur le plateau dix récipients contenant chacun. comme décrit, d'une part. leur dose de mélange de sang et de suspension de thrombokinase dans une solution de trisodium-citrate et d'autre part, leur dose de solution de chlorure de calcium. ces doses ayant été ré   chauffées    au préalable à une température de   37-C,    par exemple en plaçant ces récipients dans une ambiance ayant cette température.

 

   A ce moment, le compteur 18 marque 0 et le moteur M est à   l'arrêt.    On conduit alors la tige 23 dans la position basse, illustrée aux fig. 1 et 3. La broche 38 étant   cintimatiquement    solidaire de cette tige   23,    et son capuchon s'étendant légèrement au-dessus   d'un    récipient du plateau   52    le fait de déplacer la tige 23 de la   manière    indiquée amène tout d'abord la lancette 38a de la bro  che 38 à s'enfoncer dans l'extrémité supérieure de la tige 3 du récipient (fig. 9).

  Puis. le mouvement vers le bas de la tige 23 se poursuivant. la broche 38 exerce sur la tige 3 du récipient une poussée axiale en direction F (fig. 9), qui. si elle est suffisamment intense, provoque la rupture de la faible membrane annulaire rattachant la tige 3 à l'élément tubulaire 1 du récipient. de sorte que cette tige s'enfonce dans l'enceinte El.



   Une fois l'enceinte   El    traversée. la tige 3 du récipient vient en contact avec la pastille 4 (fig. 10) et transmet à cette dernière un effort tel que, s'il est suffisamment intense, provoque la rupture de la membrane annulaire reliant cette pastille et l'élément tubulaire 2 de sorte que la tige pénètre également dans l'enceinte E2 du récipient. enceinte dans laquelle se trouve la solution de chlorure de calcium.



   Lorsque la tige 23 arrive dans sa position basse (fig. 1 et   3).    la broche 38 et la tige 3 du récipient fixé à cette broche occupent la position visible sur la fig.   Il    position dans laquelle le poussoir 37 qui lui est solidaire applique la lamelle 36 contre la roue 29 (interrupteur 1 fermé).   II    s'ensuit que, dès cet instant, le moteur M tourne et entraîne à vitesse synchrone le compteur   18.    la pièce tubulaire 31, la broche 38 et donc également la tige 3 du récipient soumis au test et fixée à l'extrémité inférieure de la broche.



   Mais dès l'instant où la solution de chlorure de calcium a pu se mélanger au combiné solution de trisodium-citrate, thromboki   nase-sang,    c'est-à-dire dès le moment où la paroi que constituait la pastille 4 a cédé. le mélange liquide que contient le récipient commence à coaguler. devient de plus en plus visqueux et tend donc à s'opposer de plus en plus au mouvement rotatif dont est animée la tige 3. et en conséquence à la rotation de la broche 38.



  A un certain moment, cette action freinante exercée par le mélange coagulé devient prépondérante par rapport à l'action de retenue de la lamelle 36 sur le poussoir 37. Il s'ensuit que la broche 38 bascule dans sa seconde position angulaire limite et que le poussoir 37 vient occuper la position effacée 37' (fig. 6) de sorte que la lamelle 36 n'est plus en contact avec la roue 29: le moteur M s'arrête et, avec lui, le compteur 18.



   L'indication numérique donnée par les tambours 19 du compteur est caractéristique du nombre de tours que le moteur M a effectué depuis le début du processus, et donc de la durée de ce processus puisque le moteur M est un moteur synchrone et que sa vitesse de rotation est pratiquement constante.



   C'est donc par la lecture de cette indication numérique qu'il sera possible de déduire, de cas en cas, si les échantillons de sang testés ont des  facteurs  de coagulation normaux ou non.



   Lorsque la lecture du compteur est terminée, on lève la tige 23 et la broche 38 qui lui est associée, ce qui permet de libérer cette broche de la tige 3 appartenant au récipient à peine utilisé pour le test de coagulométrie, cette tige étant retenue dans le récipient par la masse coagulée remplissant les enceintes   E1    et E2 du récipient.



   Par ce mouvement de la tige 23, vers le haut, il est de plus procédé à l'entraînement angulaire du plateau 52 sur une longueur suffisante pour amener sous la broche 38 le deuxième des dix récipients que porte ce plateau. Il convient à ce point de signaler que le déplacement angulaire du plateau 52 n'a pas lieu pendant tout le mouvement vertical de bas en haut de la tige   23.    mais seulement une fois que celle-ci a effectué environ les   409/0    de son parcours. Il est en effet indispensable que la broche 38 soit presque sortie du récipient qui vient d'être utilisé pour l'exécution du test de ma   niera    que ce récipient ne bute pas sur la broche lorsque le plateau 52 commence à se mouvoir angulairement.

  Ce retard d'actionnement du plateau est obtenu en donnant au cliquet 47 une course supérieure à la longueur du pas de la denture de la roue 48 mais inférieure au double de ce pas. Cette course pourra être de   1,8    pas si le cliquet de verrouillage est en contact avec le flanc radial d'une dent lorsque le cliquet 46 est dans la position représentée en trait plein.   c'est-à-dire    en bout de course dans la phase d'entraînement du cliquet 46.

  Dans sa seconde position de repos, représentée en trait interrompu sur le dessin (position de retrait du cliquet), le cliquet 46 sera distant du flanc radial de la dent, contre lequel il devra appuyer par la suite. d'une longueur sensiblement égale à 0,8 fois le pas de la denture.   II    s'ensuit que, pour entrainer la roue 48 et donc le plateau 52 en direction F1, le cliquet doit d'abord parcourir un trajet à vide, en se déplaçant au contact de la tranche de la dent précédant celle qu'il doit pousser.

 

  C'est précisément pendant ce temps, où le cliquet 46 n'entraîne pas le plateau 52, que la broche 38 se dégage du récipient qui vient de servir à l'exécution d'un test.



     II    est à remarquer que, dans le cadre de l'exécution de tests de coagulation sanguine autres que le test de Quick ou de Soulier, la solution de thrombokinase pourra être remplacée par une solution d'au moins un autre  facteur  coagulant. C'est ainsi que, pour exécuter le test de Stypven auquel il a été fait allusion auparavant, la suspension de thrombokinase sera remplacée par une solution contenant un venin de vipère par exemple. Dans une telle éventualité, le temps de coagulation est de l'ordre de 13 à 14 secondes. 



  
 



  Apparatus for measuring the clotting time of a blood sample
 The coagulation of human blood is the result of a particularly complicated biochemical process, involving a dozen components, called factors, which are listed by convention. using Roman numerals I, II, III, etc.



   The absence or deficiency of one or more of these factors determines in humans an impaired blood clotting, or even impossible, for certain factors; and, in a practically general manner, more or less pronounced affections for certain organs, in particular of the liver, as well as various metabolic disorders.



   The detection of possibly deficient or missing factors in a blood is obviously very important, whether it is to decide on the most appropriate therapies with a view to eliminating or circumscribing certain conditions possibly observed in a subject, or, as a precaution, as a preliminary to any surgical intervention, so as to avoid bleeding, for example.



   This detection also acquires particular importance in the context of the care to be given to patients suffering from thrombosis, to whom it is necessary to administer anticoagulants in quantities which must obviously be determined taking into account the abnormal factors at the origin of the thrombosis. .



   Among the many tests used to carry out this detection, the one recommended by A. Quick is one of the simplest and fastest to perform. This test, which is primarily intended to highlight possible deficiencies in the concentration of factors I, II, V.

  VII and X of the blood, is carried out roughly as follows: after adding a solution of anticoagulant (solution of trisodium-citrate or sodium oxalate) to freshly drawn blood. which eliminates the Cl + t ions from the blood and prevents them from coagulating, the whole is subjected to a centrifugation operation and the supernatant plasma obtained is taken, then the same quantity of a suspension of thrombokinase (tissue extract) is added to this supernatant. of nature corresponding to that of the factor 111 of the blood) and the whole is brought to a temperature of 37 - C. Then introduced into this mixture a solution of calcium chloride (addition of Ca + + ions), also brought to 37 C, and the coagulation time of the composite liquid obtained is measured.



   According to a variant of execution of this test, recommended by Soulier, it is possible to replace the plasma supernatant with whole blood, freshly taken.



   If the concentration of factors 1, II. V. VII and X of the blood tested is normal, the clotting time is of the order of 10 to 15 seconds, depending on the activity of the thrombokinase employed. On the other hand, a clotting time greater than the value obtained with normal blood denotes a deficiency of one or more factors without however indicating which one, other types of tests then having to allow the identification of these factors.



   The measurement of this coagulation time. originally carried out using a simple stopwatch that an operator stopped by guesswork on the basis of a visual assessment of the state of coagulation reached by the composite liquid examined. has been running automatically for some time now. through various devices.



   A similar ag is known, in particular from US Pat. No. 3053078, consisting of a viscometer comprising a pivoting probe immersed in the composite liquid to be tested, which is placed in a container driven in rotation at a constant speed. With this probe is associated a electric switch for controlling the supply, on the one hand, of the drive motor of the container and, on the other hand, of a time counter.

  This switch is controlled by the probe in the opening direction when the viscosity of the liquid tested reaches a limit value, characteristic of a well-determined state of coagulation of the blood or blood plasma, depending on the nature of the composite liquid subjected to the test. . the probe then being angularly driven by the liquid in an amount sufficient to actuate the switch. The indication then given by the time counter corresponds to the coagulation time of the blood tested.



   Another device is also known for measuring the blood coagulation time, making use of receptacles with three compartments, the first two of which contain. One, a calcium salt and the other, thrombokinase. and are intended to be placed in communication with the third compartment receiving the blood plasma to be tested, this third compartment containing a stirrer consisting of a magnetizable bar.

  This apparatus is also a viscometer, comprising a support for the container, a rotating magnet, a magnetizable armature extending from this magnet to the vicinity of the third compartment of the container arranged on the support, with a view to carrying out the drive of the magnetizable bar contained in this compartment. a sensor coil surrounding the armature and connected to the terminals of an electronic detector of the variations in lux traversing the coil, variations resulting essentially from a modification. over time, the relative position of the bar and the armature due to the increase in viscosity of the liquid in which the bar moves. increase due to blood clotting.



   In a Swiss patent the patentee proposed a container for carrying out a blood coagulation test comprising two superimposed enclosures. separated from each other by a removable partition and a first enclosure of which contains the blood sample as well as a suspension of at least one of the blood coagulation factors in a solution of an anticoagulant while the The other enclosure contains a solution of a calcium salt, this receptacle having a stirrer forming an integral part of a portion of the wall placed facing said partition and belonging to the upper enclosure of the receptacle. this wall portion being connected.



  removably, to the rest of this enclosure and the agitator representing a control rod projecting above the upper enclosure. in a substantially vertical position.



   As described in this patent. the receptacle can be put into action by introducing a dose of the blood to be tested into the first chamber. by bringing the contents of the two chambers to a temperature of 37 C. by exerting on the stirrer rod a pressure of sufficient intensity to introduce the stirrer first into the first chamber and then into the second. after removal of the removable partition. by rotating the agitator. in particular so as to homogeneously mix the liquid content of each chamber with that of the other chamber. and finally by determining the time between the instant when the two enclosures of the container are placed in connection and that when the resistive couple acting on the stirrer. and due to the viscosity of the composite liquid filling the container.

   reaches a determined limit value, corresponding to a well-defined state of coagulation of the blood contained in this liquid.



   The object of the present invention is the creation of an apparatus for measuring the coagulation time of a blood sample, placed in a container of the type mentioned above. characterized by the fact that it includes a rotating assembly. mounts pivoting around a vertical axis. an electric motor for rotating this crew, a device for measuring the duration of this training. a switch integral with the rotary assembly, for controlling the current supply of the measuring device and of the drive motor.

   a support for the receptacle containing the blood to be tested, disposed under the rotating assembly in a position such that the longitudinal axis of the shaft of the stirrer of any receptacle placed on the support extends in the extension of the axis of rotation of the crew. a pin fixed to the crew, in a position coaxial with the axis of rotation of the latter.



  this pin being articulated around this axis, means for removably coupling the lower end of the pin and said stem of the container. at least one pin positioning finger. in solidarity with that. two stop members defining.



  by meeting said finger alternately with each of them, the first, a first limit angular position of the spindle with respect to the rotary assembly and. the second, a second limit angular position of this spindle. located behind the first position with respect to the direction of rotation imposed on the crew by the drive motor. an actuator of said interrupter. kinematically integral with the spindle and arranged so as to actuate this switch. in the direction of a closure. when the spindle is placed in its first angular limit position. a member holding the spindle in this first position as long as the resistant torque. acting on the spindle and opposing the rotation of the crew.

   remains below a value characteristic of a determined state of blood coagulation.



   The appended drawing represents by way of example and very schematically. an embodiment of the object of the present invention
 Fig. 1 is a side elevation.



   Fig. 2 a plan view.



   Fig. 3 is a sectional view at the level of the axis 111-111 of FIG. 2.



   Fig. 4 is a detail section, on a larger scale, taken at the level of the axis IV-IV of FIG. 2.



   Fig. 5 is a view similar to that of FIG. 4 in another relative position of some of its elements.



   Fig. 6 is a sectional view taken at the level of the axis VI
VI of fig. 4.



   Fig. 7 is a view in direction A of the elements illustrated in FIG. 4. some of these elements being shown in elevation and others in vertical section.



   Fig. 8 shows the electrical circuit diagram of the device.



   Figs. 9. 10 and II illustrate three successive phases of the actuation mode of the device forming the subject of FIGS. 1 to 3.



   The apparatus according to the invention is more particularly intended for the execution of the two final phases of bloodless coagulometry tests, phases which are:
 a) bringing together and mixing blood and coagulation reagents.



   b) detecting a given state of coagulation of the blood and measuring the time taken by the blood tested to reach this state from the moment when phase a) above of the test has been carried out.



   For this purpose, the blood and the reagents necessary for its coagulation are placed in containers of the type described in parallel patent NO 506791 and of which FIGS. 9, 10 and 11 show a vertical section.



   As can be seen in particular in FIG. 99 and as described in detail in the above patent. such a container is formed by fitting together end to end of two tubular elements 1 and 2, for example in polyethylene or polypropylene, inside which are arranged three walls, the first of which 3. is formed by the lower end a rod 3 disposed in the element 1, coaxially with the latter, the second 4 of which consists of a circular shaped pellet fixed by its edge to the element 2, by means of a tearable annular membrane.



  and of which the third 5, is constituted by a disc driven into the opening of the element 2. It should also be noted that the rod 3 is fixed to the element 1, by the edge of its lower end and by the intermediate of a tearable annular membrane.



   These three walls define, in elements 1 and 2, a first enclosure El, and in element 2, a second enclosure E.



   In the first enclosure El. Which is intended to receive the sample of the blood to be tested. There is provided a suspension of a blood coagulation factor in a solution of an anticoagulant of the blood. It could for example be a suspension of thrombokinase in a solution of trisodium-citrate or of sodium oxalate.



   In the second enclosure, E2, is placed a solution of a calcium salt, for example calcium chloride, chemically equivalent to the anticoagulant solution contained in enclosure E1. Furthermore. the volume of solution occupying enclosure E2 is the same as that of the suspension of the coagulation tractor in an anticoagulant solution occupying enclosure E1.

 

   It should be noted that the latter volume is at most equal to half of the total volume of the enclosure E1, the latter being intended to additionally receive a quantity of the blood to be tested identical to that of the suspension.



   As indicated in the patentee's parallel patent application. the container described is delivered to users already ready for use, that is to say with its enclosures El and E2 filled with the said liquids.



   Once the blood sample to be tested has been collected, the container is subjected to an axial acceleration so as to bring the liquid
 filling the enclosure El in the portion of this enclosure forming part of the element 1; the two tubular elements 1 and 2 are then separated by dislocation and the dose of blood to be tested is introduced into the other portion of the enclosure El, that is to say that forming part of the element 2. then one close this container. The Ca + ions contained in the blood being fixed by trisodium citrate or by sodium oxalate, depending on the anticoagulant used for the suspension of coagulation factor placed in enclosure E1. This blood does not coagulate.



   It is from this moment that use is made of the apparatus which will now be described.



   This device comprises (fig. 1 to 3) a housing formed of a rectangular bottom 10. of plastic. resting on a plinth. not shown. by means of pillars 11, and along the right edge of which is fixed a vertical wall 12. also rectangular, for example of plastic material, carrying a switch 13 for controlling the power supply of the device; the housing further comprises a yoke 14 fixed along the three free edges of the bottom 10 and of the wall 12 using screws not shown.



   On the base 10 is disposed a synchronous motor M which is associated with a reduction gear D whose secondary shaft d is connected to a horizontal shaft 15 by an elastic sleeve 16. This shaft 15 is rotatably mounted inside two flanges 17a and 17b presented by the frame 17 of a counter 18 fixed to the bottom 10 and provided with numbered drums 19, the drive of which is provided from a toothed wheel 20, integral with the shaft 15 and via a pinion 21 controlling the rotation of the first among the drums 19. The following drums 19 are each driven by the previous decimal order drum, in the traditional manner.



   As the counter 18 is directly coupled to the shaft 15 and therefore to the motor M through the reduction gear D, and that this motor is a synchronous motor, rotating at practically constant speed, it will be possible to know the duration of rotation of the motor by reading the number written on the counter 18 at the end of this rotation, provided of course that the counter 18 has been reset to zero before the motor M has started to rotate. If the first drum 19, starting from the left (fig. 1) is numbered from 0 to 9, the second drum being numbered from 0 to 6, the third from 0 to 9 and the fourth also from 0 to 9, the counter 8 can give an indication corresponding at most to 9 minutes, 59 seconds, and 9 tenths of a second.

  It is therefore possible to use the counter 18 to indicate the coagulation time in the case of the Quick test, since this time is normally of the order of 10 to 15 seconds.



   To reset the counter 18, it suffices to drive the pinion 21 in an angular direction opposite to that of normal drive by the toothed wheel 20. For this purpose, the axis carrying the pinion 21 passes through the flange 17b of the frame. 17 and has, at its free end, a pinion 22 which is engaged, on the one hand, with a rack 23a integral with a vertical rod 23, and, on the other hand, with a wheel 24 (fig. 3). This wheel is pivotally mounted on a lug 24a, fixed vertically on the base 10, this wheel being engaged with a worm 25 which carries one end of a pin 26 (FIG. 3).



   The rod 23 has a length greater than the height of the housing of the device. It is mounted to slide vertically by engagement in two openings made, one above the other, in the bottom 10 and in the upper part of the yoke 14.



   Above the rack 23a, the rod 23 carries a horizontal tab 27, and at its upper end. a gripping button 28 making it possible to grip the rod and to move it axially between a first low position, shown in FIG. 1 and another high position, in which the tab 27 is close to the yoke 14, and vice versa. The amplitude of this displacement is sufficient to carry out the setting to zero of the counter 18, this setting to zero taking place when the rod 23 is driven from its high position to the low position.



   At its free end, opposite to the coupling sleeve 16, the axle 15 has a bevel gear 29, in mesh with a second bevel gear 30. This gear 30 is mounted on
 the cylindrical foot 31a of a tubular part 31 (fig. 1 and 4) enga
   gée pivoting in a circular opening 10a cut in
 the bottom 10. At the upper end of its central passage, the
 part 31 carries a metal sleeve 32 pivotally engaged
 in a circular opening 33'a provided in a metal bridge 33 integral with the wall 12 of the boxes, the opening 33'a being dis-
 placed very exactly above the opening 10a of the back 10.



   Spring washers 34a and 34b ensure the maintenance of the part
 tubular 31 in a well-defined axial position.



   As shown in detail in FIG. 7. the part 31 is cut longitudinally by a slot 35 with relatively narrow parallel edges. in its upper part 35a. and of which the width of its lower portion 35b is substantially equal to three times that of part 35a.



   In front of this slot 35, the part 31 carries an elastic strip 36, made of metal, fixed to this part by a screw 36a, and in contact with the sleeve 32 by means of this screw. The strip 36 is therefore galvanically connected to the bridge 33 'via the sleeve 32 and the washer-spring 34b.



   As seen in fig. 5, the lamella 36 is slightly folded near its lower end. at 36b, this fold projecting inside the slot 35 of the part 31 in the rest position of the strip. In addition, the strip 36 is introduced via this lower end. in an annular housing 29a presented by the upper face of the gear 29, in a position remote from this gear. as long as the blade 36 is in the rest position of FIG. 5. or in contact with the gear 29, when it is moved away from this position by a pusher 37 projecting into the slot 35 and brought to bear on the fold 36b of the blade (FIG. 4).



   The gear 29 being galvanically connected to the bridge 33 "by the spring washer 34b, it follows that, when the elastic lamella 36 is driven in the flexed position which is the subject of Fig. 4, the bridges 33 'and 33 "are galvanically connected while they are isolated from each other when the lamella is in its rest position visible in fig. 5.



   The strip 36 and the internal face of the housing 29a of the gear therefore form the movable contact and the fixed contact of a current switch indicated by the reference I in the diagram of FIG. 8 and which is arranged between a terminal of the synchronous motor M, for driving the device, and a pole of the switch 13, for controlling the supply of electric current to this device.



   Indeed (see FIGS. 2 and 8), the bridge 33 'is connected by a connection p, on the one hand, to this motor M and, on the other hand, to an armature of a compensation capacitor C; the bridge 33 "is connected by a connection 9 to the movable contact of the switch 13.



   The motor M and the other armature of the capacitor C are connected by a connection m to one of the lines, V, of an alternating current single-phase network, VO.



   The fixed contact of switch 13 is connected by a connection n to the other line, 0, of this network.



   As seen in Figs. 4 and 5 of the accompanying drawings, the aforementioned pusher 37 is mounted on a spindle 38 axially passing through the tubular part 31 and which is slidably mounted, on the one hand, in the foot 3 la thereof. and, on the other hand, in a plastic sleeve 39, driven into the metal sleeve 33a. In addition to this sliding, spindle 38 can perform. around its longitudinal axis. a slight angular movement, the amplitude of which is limited by meeting the pusher 37 alternately with the portion of one and the other longitudinal edge of the slot 35 delimiting the flared portion 35b thereof.

  Fig. 6 shows precisely the two limit angular positions that the pusher 37 can occupy in this part 35b of the slot 35, positions to which correspond two limit angular positions of the spindle 38. In the first of these, the pusher 37 is shown in line. full, while in the second, this pusher is shown in phantom and is indicated by the reference 37 '.



   The pin 38 can occupy two axial limit positions relative to the tubular part 31 and, in particular. a first in
 sition. high. in which this pin is supported by the pous
 evening 37 on the upper edge of the slot 35 position not shown
 tee in the drawing) and a second position. low, which is that milling the object of fig. 4 and 7.in las such the pusher 37 rests on the
 lower edge of the slot 35. It should be noted that when the
 pin 38 simultaneously occupies this second axial position and
 its first angular position. the pusher 37 is in contact, by
 its end, with the most protruding part of the re
 folded 36b of the strip 36 and that.

   it is only under these conditions
 tions that the blade is brought into contact with the gear 39 by
 its free end. Further, as the parallel edges of the
 portion 35a of the slot 35 are spaced from each other by an amount slightly greater than the width of the pusher 37, it follows that not only this pusher can slide freely between these
 edges, for example when the spindle 3S is driven from its high position to its low position, but still this sliding movement takes place while the spindle is held in its first limit angular position.



   In addition, it should be noted that. in the above event. the pusher 37 remains distant from the strip 36. so that the switch I is open during the greater part of its travel between the upper edge of the slot 25 and its lower edge, this pusher only coming into contact with this strip when 'it is brought into immediate proximity with the folded portion 36b thereof and this switch being closed only in the relative position of the strip 36 and the pusher 37 visible in FIG. 4 (corresponding to the lower limit position of the spindle).



     It should be pointed out at this point that. in these conditions. the spindle 38 can only be moved from its first angular position, to be driven into the second angular position, only by
 Using this spindle with a direction torque i '> tfig. 61, the intensity of which depends directly on the elastic force exerted by the blade 36 on the pusher 37 and on the friction force which results therefrom on the latter. As we will see below, this effort is chosen in a well-determined manner as a function of the coagulometry test that the device shown must make it possible to perform.



   To control the movement of the spindle 38 from its first limit axial position to its second limit axial position.



  or vice versa, this pin carries at its upper end a disc 40 (FIG. 1) engaged in a cutout 27a of the tab 27 fixed to the rod 23 so that the pin 38 is thus kinematically secured to this rod.



   The lower end of this pin is profiled so as to form a lancet 38a and carries a cap 41, the opening of which has a section slightly greater than that of the rod 3 of a container of the type shown in FIGS. 9 to 11. The lancet 38a is in fact intended to be inserted into the upper end of this rod, as will be indicated below. the cap having to cover this end in order to ensure the lateral retention of the rod during the operation of plugging the rinset onto the rod.



   The right end of the axis 26 (FIG. 3) carries a bevel pinion 42 engaging a wheel 43 mounted to pivot about a vertical axis 44. On this axis is fixed an arm 45 carrying an articulated pawl 46 that a spring 47 maintains permanent contact with the teeth of a wheel 48. A second pawl 49. subjected to the action of a spring 49a, prevents any rotation of the wheel 48 in the counterclockwise direction (FIG. 2).



   The wheel 48 is wedged at the upper end of a hollow axle 50
 rotatably mounted in a bearing 51 which bearing is engaged
 in a passage 10b of the bottom 10 and fixed to the latter.



   At its lower end. the axis 50 carries a metal plate
 than 52, for example aluminum. on the upper face of which
 protrude, equidistantly. ten cylindrical bosses 52a.



   Each of these bosses has a corresponding diameter and height.
 dant respectively to the diameter and depth of the housing
 that presents the lower part of the element 2 of the container. Between
 the wall 5 and the end of this element (fig. 9).



   In the plate 52, is disposed an angular electrical resistance R (fig. 3 and 8). suitably insulated from the plate and which is intended to heat this plate in order to maintain it at a temperature of 37 C.



   This resistor is powered by electrical conductors 53 extending inside the axis 50, and by four contact rings 55, the lower two of which are joined to these conductors. that carries a sleeve 54, of insulating material.



  attached to the upper end of this axis.



   In one of the bosses 52a is further mounted a thermocou ple T which is connected to a switch box 58 (fig. 2 and 8) by means of two wires 57 also extending in the hollow axis 50 and leading to the two upper rings 55 of the sleeve 54 (fig. 3). A pair of wipers 59 connects the rings of the thermocouple T to the switch box 58. Similarly.



  a second pair of wipers 60 connects the rings to which the ends of resistor R. are connected, one to this same switching box and, the other, by connections r and m to the
 line V of the appliance's electrical supply network. The switch box 58 is further connected to the switch 13 by a connection t (Fig. 8).

  This switch box 58 is arranged so as to control the current supply to resistor R as long as the thermocouple T indicates that the plate 52 has a temperature below 37 C, and this so that the receptacles. containing the blood to be tested as well as the reagents (thrombokinase. Cacl2) and placed on this plate, are maintained at this temperature for the duration of the test.



   Before giving a complete indication of the operating mode of the device described, it should also be noted that:
   a) the location of the hollow shaft 50 and the dimensions of the plate 52 are such that. if this platter turns. the various containers which it carries pass as they go along the spindle 38.



  very exactly below it;
   bt the number of teeth of the wheel 48 is equal to the number of bosses 52a of the plate 52:
   c) when the rod 23 occupies the low position shown for example in FIG. 3. the pawl 47 is in the retracted position, illustrated in broken lines in FIG. 2, this pawl taking the position shown in solid lines, taking into account the gear ratios involved. Only when the rod 23 has been driven into a position corresponding to the first axial position (high position) of the spindle 38.

  It should be noted that the drive of the plate 52 can only be done in direction F1 (fig. 2), this plate being prevented from moving in the opposite direction by the pawl 49 so that the pawl 46 jumps on the teeth. of the wheel 48 when it is returned to the position shown in broken lines:
   d) the length of the pin 38 is such that, in its first axial position (high). the lancet 38a of the spindle is located above the level of the upper edge of the containers carried by the plate 52.



   To use the apparatus described, the rod 23 is first raised, which causes the opening of the switch I (FIG. 8), the pusher 37 being carried above the bent portion of the strip 36 and this blade being distant from the wheel 29 (FIG. 5); the switch 13 is then closed so as to supply the resistor R of the plate 52 with current and to heat this plate to 37 C.

  Ten containers each containing each are then placed on the tray. as described, on the one hand. their dose of mixture of blood and thrombokinase suspension in a solution of trisodium-citrate and on the other hand, their dose of calcium chloride solution. these doses having been reheated beforehand to a temperature of 37-C, for example by placing these containers in an environment having this temperature.

 

   At this moment, the counter 18 marks 0 and the motor M is stopped. The rod 23 is then driven into the low position, illustrated in FIGS. 1 and 3. The pin 38 being cintimatically integral with this rod 23, and its cap extending slightly above a container of the plate 52, the fact of moving the rod 23 in the manner indicated first brings the lancet 38a of the pin 38 to be inserted into the upper end of the rod 3 of the container (fig. 9).

  Then. the downward movement of the rod 23 continuing. the pin 38 exerts on the rod 3 of the container an axial thrust in the direction F (FIG. 9), which. if it is sufficiently intense, causes rupture of the weak annular membrane attaching the rod 3 to the tubular element 1 of the container. so that this rod sinks into the enclosure El.



   Once the El enclosure has been crossed. the rod 3 of the container comes into contact with the pellet 4 (fig. 10) and transmits to the latter a force such that, if it is sufficiently intense, causes the rupture of the annular membrane connecting this pellet and the tubular element 2 so that the rod also enters the enclosure E2 of the container. enclosure in which the calcium chloride solution is located.



   When the rod 23 arrives in its lower position (fig. 1 and 3). the pin 38 and the rod 3 of the container fixed to this pin occupy the position visible in FIG. He position in which the pusher 37 which is integral with it applies the strip 36 against the wheel 29 (switch 1 closed). It follows that, from this moment, the motor M turns and drives the counter 18 at synchronous speed. The tubular part 31, the spindle 38 and therefore also the rod 3 of the container subjected to the test and fixed to the lower end of the vessel. spindle.



   But as soon as the calcium chloride solution was able to mix with the combined solution of trisodium-citrate, thrombokinase-blood, that is to say from the moment when the wall formed by the pellet 4 has given way. the liquid mixture in the container begins to coagulate. becomes more and more viscous and therefore tends to oppose more and more the rotary movement with which the rod 3 is driven and consequently to the rotation of the spindle 38.



  At a certain moment, this braking action exerted by the coagulated mixture becomes preponderant with respect to the retaining action of the blade 36 on the pusher 37. It follows that the pin 38 tilts into its second limit angular position and that the pusher 37 comes to occupy the erased position 37 '(fig. 6) so that the blade 36 is no longer in contact with the wheel 29: the motor M stops and, with it, the counter 18.



   The digital indication given by the drums 19 of the counter is characteristic of the number of revolutions that the motor M has performed since the start of the process, and therefore of the duration of this process since the motor M is a synchronous motor and its speed of rotation is practically constant.



   It is therefore by reading this digital indication that it will be possible to deduce, from case to case, whether the blood samples tested have normal coagulation factors or not.



   When the reading of the counter is finished, the rod 23 and the pin 38 which is associated with it are lifted, which makes it possible to release this pin from the rod 3 belonging to the container hardly used for the coagulometry test, this rod being retained in the receptacle by the coagulated mass filling the enclosures E1 and E2 of the receptacle.



   By this movement of the rod 23, upwards, the angular drive of the plate 52 is also carried out over a length sufficient to bring under the spindle 38 the second of the ten containers which this plate carries. It should be noted at this point that the angular displacement of the plate 52 does not take place during the entire vertical movement from bottom to top of the rod 23. but only once the latter has carried out approximately 409/0 of its course. It is in fact essential that the spindle 38 is almost out of the container which has just been used for carrying out the test of ma deny that this container does not come up against the spindle when the plate 52 begins to move angularly.

  This delay in actuation of the plate is obtained by giving the pawl 47 a stroke greater than the length of the pitch of the teeth of the wheel 48 but less than twice this pitch. This stroke may be 1.8 steps if the locking pawl is in contact with the radial flank of a tooth when the pawl 46 is in the position shown in solid lines. that is to say at the end of the stroke in the driving phase of the pawl 46.

  In its second rest position, shown in broken lines in the drawing (pawl retraction position), the pawl 46 will be distant from the radial flank of the tooth, against which it will have to press thereafter. of a length substantially equal to 0.8 times the pitch of the teeth. It follows that, to drive the wheel 48 and therefore the plate 52 in direction F1, the pawl must first travel an empty path, moving in contact with the edge of the tooth preceding that which it must push. .

 

  It is precisely during this time, when the pawl 46 does not drive the plate 52, that the pin 38 is released from the container which has just been used for carrying out a test.



     It should be noted that, in the context of the execution of blood coagulation tests other than the Quick or Soulier test, the thrombokinase solution may be replaced by a solution of at least one other coagulating factor. Thus, in order to carry out the Stypven test referred to previously, the thrombokinase suspension will be replaced by a solution containing a viper venom for example. In such an event, the clotting time is of the order of 13 to 14 seconds.

 

Claims (1)

REVENDICATION CLAIM Appareil pour mesurer le temps de coagulation d'un échantillon de sang, disposé dans un récipient comprenant deux enceintes superposées, séparées l'une de l'autre par une cloison amovible et dont une première enceinte contient l'échantillon de sang ainsi qu'une suspension d'au moins l'un des facteurs de coagulation sanguine dans une solution d'un anticoagulant alors que l'autre enceinte contient une solution d'un sel de calcium, ce récipient présentant un agitateur faisant corps avec une portion de paroi disposée en regard de ladite cloison et appartenant à l'enceinte supérieure du récipient, cette portion de paroi étant reliée, amoviblement, au reste de cette enceinte et l'agitateur présentant une tige de commande faisant saillie au-dessus de l'enceinte supérieure, en position sensiblement verticale, Apparatus for measuring the clotting time of a blood sample, placed in a receptacle comprising two superimposed enclosures, separated from each other by a removable partition and of which a first enclosure contains the blood sample as well as a suspension of at least one of the blood coagulation factors in a solution of an anticoagulant while the other chamber contains a solution of a calcium salt, this container having a stirrer integral with a portion of wall arranged in sight of said partition and belonging to the upper enclosure of the container, this wall portion being connected, removably, to the rest of this enclosure and the agitator having a control rod projecting above the upper enclosure, in position substantially vertical, caractérisé par le fait qu'il comprend un équipage rotatif, monté pivotant autour d'un axe vertical, un moteur électrique pour l'entraînement en rotation de cet équipage, un dispositif pour mesurer la durée de cet entraînement, un interrupteur solidaire de l'équipage rotatif, pour la commande de l'alimentation en courant du dispositif de mesure et du moteur d'entraînement, un support pour le récipient contenant le sang à tester, disposé sous l'équipage rotatif dans une position telle que l'axe longitudinal de la tige de l'agitateur de tout récipient placé sur le support s'étend dans le prolongement de l'axe de rotation de l'équipage, une broche fixée à l'équipage, en position coaxiale à l'axe de rotation de celui-ci, cette broche étant articulée autour de cet axe, des moyens pour accoupler amoviblement l'extrémité inférieure de la broche et ladite tige du récipient, characterized by the fact that it comprises a rotary assembly, mounted to pivot about a vertical axis, an electric motor for driving this assembly in rotation, a device for measuring the duration of this training, a switch integral with the rotary gear, for controlling the current supply of the measuring device and of the drive motor, a support for the receptacle containing the blood to be tested, arranged under the rotary gear in a position such that the longitudinal axis of the stirrer rod of any container placed on the support extends in the extension of the axis of rotation of the crew, a pin fixed to the crew, in a position coaxial with the axis of rotation of the latter Ci, this spindle being articulated around this axis, means for removably coupling the lower end of the spindle and said stem of the container, au moins un doigt de positionnement de la broche, solidaire de celle-ci, deux organes de butée définissant, par rencontre dudit doigt alternativement avec chacun d'eux, le premier, une première position angulaire limite de la broche par rapport à l'équipage rotatif, et, le second, une seconde position angulaire limite de cette broche, située en arrière de la première position par rapport au sens de rotation imposé à l'équipage par le moteur d'entraînement, un organe d'actionnement dudit interrupteur, cinématiquement solidaire de la broche et agencé de manière à actionner cet interrupteur dans le sens d'une fermeture, lorsque la broche est placée dans sa première position angulaire limite, un organe maintenant la broche dans cette première position tant que le couple résistant, agissant sur la broche et s'opposant à la rotation de l'équipage, at least one pin positioning finger, integral with the latter, two stop members defining, by meeting said finger alternately with each of them, the first, a first limit angular position of the pin relative to the assembly rotary, and, the second, a second limit angular position of this pin, located behind the first position with respect to the direction of rotation imposed on the crew by the drive motor, an actuator of said switch, kinematically integral with the spindle and arranged so as to actuate this switch in the closing direction, when the spindle is placed in its first angular limit position, a member holding the spindle in this first position as long as the resistive torque, acting on the spindle and opposing the rotation of the crew, demeure inférieur à une valeur caractéristique d'un état déterminé de coagulation du sang. remains below a value characteristic of a determined state of blood coagulation. SOUS-REVENDICATIONS 1. Appareil selon la revendication, caractérisé par le fait que la broche est coulissable axialement par rapport à l'équipage rotatif. SUB-CLAIMS 1. Apparatus according to claim, characterized in that the spindle is axially slidable relative to the rotary assembly. 2. Appareil selon la revendication et la sous-revendication 1. 2. Apparatus according to claim and sub-claim 1. caractérisé par le fait que cet équipage comprend une douille en matériau isolant. disposée coaxialement à l'axe de rotation de celui-ci et enveloppant ladite broche sur une partie de sa longueur. characterized in that this assembly comprises a sleeve made of insulating material. disposed coaxially with the axis of rotation thereof and enveloping said spindle over part of its length. que la paroi de cette douille est découpée par une fente longitudinale dans l'ouverture de laquelle est engagé ledit doigt de positionnement de la broche et dont les bords délimitant son extrémité supérieure et inférieure constituent respectivement un troisième et un quatrième organe de butée destinés à définir. par rencontre du doigt de positionnement respectivement avec chacun d'eux le troisième organe. une première position axiale limite de la broche. that the wall of this sleeve is cut by a longitudinal slot in the opening of which is engaged said pin positioning finger and whose edges defining its upper and lower end respectively constitute a third and a fourth stop member intended to define . by meeting the positioning finger respectively with each of them the third member. a first axial limit position of the spindle. dans laquelle cette broche reste distante du récipient disposé sur le support. et. le quatrième organe. une seconde position axiale limite de la broche. dans laquelle la broche est en prise avec l'agitateur du récipient par lesdits moyens d'accouplement. cet agitateur étant plongé dans les enceintes du récipient. ladite cloison et ladite portion de paroi ayant été éloignées de leur position active. que l'un des bords longitudinaux de la fente s'étend verticalement sur toute sa longueur et constitue. par sa partie inférieure. ledit premier organe de butée. que le second bord longitudinal de la fente comporte. d'une part. une première section s'étendant verticalement à partir du bord supérieur de cette fente et destinée à imposer au doigt de positionnement. en coopération avec une partie correspondante du premier bord longitudinal. in which this pin remains distant from the receptacle arranged on the support. and. the fourth organ. a second axial limit position of the spindle. wherein the spindle is engaged with the agitator of the container by said coupling means. this stirrer being immersed in the enclosures of the container. said partition and said wall portion having been moved away from their active position. that one of the longitudinal edges of the slot extends vertically over its entire length and constitutes. by its lower part. said first stop member. that the second longitudinal edge of the slot has. Firstly. a first section extending vertically from the upper edge of this slot and intended to impose on the positioning finger. in cooperation with a corresponding part of the first longitudinal edge. une trajectoire rectiligne sur la plus grande partie de son déplacement entre le troisième et le quatrième organe de butée et vice versa. de manière à maintenir la broche dans sa première position angulaire limite sur une longueur correspondante de sa trajectoire axiale entre lesdites positions axiales limites. et. d'autre part. une seconde section s'écartant du premier bord longitudinal en direction du bord inférieur de la fente et dont une partie adjacente à ce bord constitue ledit second organe de butée. a rectilinear path over the greater part of its displacement between the third and the fourth stop member and vice versa. so as to maintain the spindle in its first limit angular position over a corresponding length of its axial path between said limit axial positions. and. on the other hand. a second section moving away from the first longitudinal edge in the direction of the lower edge of the slot and of which a part adjacent to this edge constitutes said second stop member. 3. Appareil selon la revendication et les sous-revendications 1 et 2. caractérisé par le fait que l'organe d'actionnement de l'inter- rupteur est constitué par le doigt de positionnement de la broche. 3. Apparatus according to claim and sub-claims 1 and 2. characterized in that the actuating member of the switch is constituted by the pin positioning finger. 4. Appareil selon la revendication et les sous-revendications 1 à 3. caractérisé par le fait que cet interrupteur comporte une lame élastique de contact susceptible d'occuper une position de repos. 4. Apparatus according to claim and sub-claims 1 to 3. characterized in that this switch comprises an elastic contact blade capable of occupying a rest position. correspondant à l'ouverture de l'interrupteur. et une position fléchie de fermeture de cet interrupteur. cette lame présentant au moins un élément d'appui faisant saillie à l'intérieur de la fente de la douille, lorsqu'elle est en position de repos. dans une partie de cette fente correspondant à l'emplacement occupé par le doigt de positionnement de la broche. lorsqu'il est en appui simultanément sur le premier bord longitudinal et sur le bord inférieur de la fente. et sur une profondeur suffisante pour que. lorsque ce doigt est porté sur ledit emplacement. ladite lame élastique soit repoussée par ce doigt dans ladite position fléchie. corresponding to the opening of the switch. and a flexed closed position of this switch. this blade having at least one support element projecting inside the slot of the sleeve, when it is in the rest position. in a part of this slot corresponding to the location occupied by the pin positioning finger. when it is supported simultaneously on the first longitudinal edge and on the lower edge of the slot. and to a sufficient depth so that. when this finger is worn on said location. said elastic blade is pushed back by this finger into said flexed position. 5. Appareil selon la revendication et les sous-revendications I à 4. caractérisé par le fait qu'il comprend un poussoir. solidaire de la broche. permettant de conduire cette broche. par coulissement. 5. Apparatus according to claim and sub-claims I to 4. characterized in that it comprises a pusher. integral with the spindle. allowing to drive this spindle. by sliding. de sa première dans sa seconde position axiale limite et vice versa. from its first to its second axial limit position and vice versa. 6. Appareil selon la revendication et les sous-revendications 1 à 5. caractérisé par le fait que ladite lame élastique constitue également ledit organe de maintien de la broche dans sa première position angulaire limite. ce maintien étant assuré par l'effort résultant de la flexion de la lame et exercé par ledit élément d'appui sur le sommet du doigt de la broche. 6. Apparatus according to claim and sub-claims 1 to 5. characterized in that said elastic blade also constitutes said member for holding the spindle in its first angular limit position. this retention being ensured by the force resulting from the bending of the blade and exerted by said support element on the top of the finger of the spindle. 7. Appareil selon la revendication et les sous-revendications 1 à 5. caractérisé par le fait qu'il comprend deux platines métalliques disposées l'une au-dessus de l'autre. en position sensiblement horizontale. la première platine étant reliée à l'une des bornes du moteur. L'autre borne de ce moteur étant destinée à être branchée à un pôle d'une source de courant d'alimentation. et. la seconde platine étant destinée à être reliée a l'autre pôle de cette source. 7. Apparatus according to claim and sub-claims 1 to 5. characterized in that it comprises two metal plates arranged one above the other. in a substantially horizontal position. the first plate being connected to one of the motor terminals. The other terminal of this motor being intended to be connected to one pole of a power source. and. the second platinum being intended to be connected to the other pole of this source. par le tait que ces platines sont placées de part et d'autre de la douille. que la douille est montée rotativement, par ses extrémités. by the fact that these plates are placed on either side of the socket. that the sleeve is rotatably mounted, by its ends. dans deux ouvertures pratiquées respectivement dans la première platine. pour une extrémité de la douille. et dans la seconde pla tine. pour l'autre extrémité de la douille. que cette douille porte une roue dentée métallique à proximité de l'extrémité inférieure de ladite fente. que cette roue dentée est en prise avec un plateau denté commandé par le moteur. qu'elle est creusée sur sa t'ace su périeure par un logement annulaire. dans lequel est engagée l'extrémité libre de la lame de contact dudit interrupteur. la paroi latérale de ce logement et cette extrémité libre de la lame occupant une position relative telle que la lame reste distante de cette paroi lorsqu'elle est dans sa position de repos. in two openings made respectively in the first platinum. for one end of the socket. and in the second place tine. for the other end of the socket. that this socket wears a metal gear wheel near the lower end of said slot. that this toothed wheel is engaged with a chainring toothed controlled by the motor. that she is hollowed out on her face lower by an annular housing. in which is engaged the free end of the contact blade of said switch. the side wall of this housing and this free end of the blade occupying a relative position such that the blade remains distant from this wall when it is in its rest position. alors qu'elle vient en contact avec ladite paroi latérale du logement de la roue dentée. while it comes into contact with said side wall of the toothed wheel housing. lorsqu'elle est conduite dans ladite position fléchie par le doigt de la broche. appareil caractérisé de plus par le fait qu'il comprend des organes de liaison électrique disposés entre la roue dentée et la platine inférieure et des organes de liaison électrique réunissant la lame élastique et la platine supérieure. when driven into said flexed position by the pin finger. apparatus further characterized by the fact that it comprises electrical connection members arranged between the toothed wheel and the lower plate and electrical connection members bringing together the elastic blade and the upper plate. 8. Appareil selon la revendication et les sous-revendications 1 à 5. caractérisé par le fait qu'il comprend un plateau rotatif pr- sentant une série de supports pour un nombre correspondant de récipients disposés annulairement autour de l'axe de rotation du plateau. ce plateau étant disposé sous ledit organe rotatif en position décentrée par rapport à l'axe de rotation de celui-ci telle que cet axe soit coaxial à un seul des supports du plateau, un encliquetage pour l'entraînement pas à pas du plateau. sur une longueur, pour chaque pas. correspondant à la distance angulaire séparant deux supports voisins. un entrainement du cliquet de l'encliquetage commandé par ledit poussoir. 8. Apparatus according to claim and sub-claims 1 to 5. characterized in that it comprises a rotating plate presenting a series of supports for a corresponding number of containers arranged annularly around the axis of rotation of the plate. . this plate being disposed under said rotary member in a position off-center with respect to the axis of rotation thereof such that this axis is coaxial with only one of the supports of the plate, a snap for the step-by-step drive of the plate. over a length, for each step. corresponding to the angular distance separating two neighboring supports. a drive of the pawl of the latching controlled by said pusher. cet entrainement et l'encliquetage étant agencés de manière à provoquer l'entraînement angulaire du plateau seulement lorsque la broche est conduite de sa seconde position axiale limite dans sa première position axiale limite et à partir du moment où cette broche est dégagée du récipient occupant une position coaxiale à cette broche. this drive and the latching being arranged so as to cause the angular drive of the plate only when the spindle is driven from its second axial limit position into its first axial limit position and from the moment when this pin is released from the container occupying a coaxial position with this pin. 9. Appareil selon la revendication et les sous-revendications 1 à 5. 7 et 8. caractérisé par le fait que le plateau rotatif est métallique, qu'il comprend une résistance de chauffe reliée à un pôle de la source de courant d'alimentation et un thermocouple. cette résistance et ce thermocouple étant en contact avec la masse du plateau et le thermocouple commandant une boite de commutation susceptible de relier ladite résistance à l'autre pôle de la source lorsque la température du plateau. détectée par le thermocouple. 9. Apparatus according to claim and sub-claims 1 to 5. 7 and 8. characterized in that the rotary plate is metallic, that it comprises a heating resistor connected to a pole of the supply current source and a thermocouple. this resistor and this thermocouple being in contact with the ground of the plate and the thermocouple controlling a switching box capable of connecting said resistance to the other pole of the source when the temperature of the plate is reached. detected by the thermocouple. est inférieure à 37 ¯ C et d'interrompre cette liaison pour des valeurs supérieures de la température du plateau. is less than 37 ¯ C and to interrupt this connection for higher values of the plate temperature. 10. Appareil selon la revendication et les sous-revendications 1 à 5. caractérisé par le fait que ledit dispositif de mesure de la durée d'entraînement par le moteur est un compteur mécanique présentant un mécanisme de mise à zéro des tambours du compteur, que ce mécanisme comprend un axe rotatif commandant le mécanisme dans le sens d'une mise à zéro des tambours. pour une direction déterminée de la rotation imposée à l'axe. que cet axe porte un pignon d'entrainement en prise avec la denture d'une crémaillère cinématiquement solidaire dudit poussoir. et agencée de manière à entrainer ledit pignon dans ladite direction déterminée de rotation lorsque le poussoir est conduit de sa position correspondant à ladite première position axiale limite de la broche dans celle correspondant à ladite seconde position axiale limite de cette broche. 10. Apparatus according to claim and sub-claims 1 to 5. characterized in that said device for measuring the duration of driving by the motor is a mechanical counter having a mechanism for resetting the counter drums, that this mechanism comprises a rotary axis controlling the mechanism in the direction of zeroing the drums. for a determined direction of the rotation imposed on the axis. that this axis carries a drive pinion engaged with the teeth of a rack kinematically secured to said pusher. and arranged so as to drive said pinion in said determined direction of rotation when the pusher is driven from its position corresponding to said first axial limit position of the spindle in that corresponding to said second limit axial position of this spindle.
CH1125570A 1969-03-19 1969-03-19 Apparatus for measuring the clotting time of a blood sample CH533307A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1125570A CH533307A (en) 1969-03-19 1969-03-19 Apparatus for measuring the clotting time of a blood sample

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH1125570A CH533307A (en) 1969-03-19 1969-03-19 Apparatus for measuring the clotting time of a blood sample
CH412469A CH506791A (en) 1969-03-19 1969-03-19 Device for carrying out a blood coagulation test and method of activating this device

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH533307A true CH533307A (en) 1973-01-31

Family

ID=4270265

Family Applications (2)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1125570A CH533307A (en) 1969-03-19 1969-03-19 Apparatus for measuring the clotting time of a blood sample
CH412469A CH506791A (en) 1969-03-19 1969-03-19 Device for carrying out a blood coagulation test and method of activating this device

Family Applications After (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH412469A CH506791A (en) 1969-03-19 1969-03-19 Device for carrying out a blood coagulation test and method of activating this device

Country Status (10)

Country Link
US (2) US3692487A (en)
AU (1) AU1283570A (en)
CH (2) CH533307A (en)
DE (2) DE2014123A1 (en)
ES (1) ES377637A1 (en)
FR (2) FR2039643A5 (en)
GB (2) GB1310245A (en)
IL (2) IL34113A0 (en)
NL (2) NL7003916A (en)
ZA (1) ZA701872B (en)

Families Citing this family (21)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3951606A (en) * 1974-05-17 1976-04-20 Geomet, Inc. Apparatus for prothrombin testing
US3918908A (en) * 1974-05-17 1975-11-11 Geomet Method for prothrombin testing
US4000972A (en) * 1976-01-16 1977-01-04 Hemotec, Inc. Measuring system for the pharmacological manipulation of the coagulation mechanism in blood and for the elapsed coagulation time
US4262521A (en) * 1979-08-27 1981-04-21 Sperry Corporation Epoxy resin gel tester
LU84191A1 (en) * 1981-06-12 1982-12-13 Ferrero Spa CONTAINER FOR BEVERAGE PERFORABLE BY A STRAW
US4663127A (en) * 1982-10-15 1987-05-05 Hemotec, Inc. Gas flow cartridge having resilient flexible membrane with slit separating reaction and reagent chambers
US4533519A (en) * 1983-07-20 1985-08-06 Hemotec, Inc. Gas flow coagulation test cartridge having movable member establishing communication between reagent and reaction chambers
US4797369A (en) * 1985-04-05 1989-01-10 International Technidyne Corp. Method and apparatus for detecting a blood clot
US4947679A (en) * 1989-04-21 1990-08-14 The Dow Chemical Company Apparatus for determining resin gel time
US5174961A (en) * 1991-01-18 1992-12-29 Hemotec, Inc. High sensitivity coagulation detection apparatus
US5314826A (en) * 1991-08-23 1994-05-24 Medtronic Hemotec, Inc. Platelet activation and function evaluation technique
US5302348A (en) * 1992-12-10 1994-04-12 Itc Corporation Blood coagulation time test apparatus and method
US5925319A (en) 1996-04-30 1999-07-20 Medtronic, Inc. Test cartridge for evaluating blood platelet functionality
US6746872B2 (en) * 2002-01-16 2004-06-08 Lifescan, Inc. Control compositions and methods of use for coagulation tests
WO2005116623A2 (en) * 2004-05-17 2005-12-08 Medtronic, Inc. Point of care heparin determination system
US10823743B1 (en) 2013-10-28 2020-11-03 Ifirst Medical Technologies, Inc. Methods of measuring coagulation of a biological sample
EP3217168A1 (en) * 2016-03-08 2017-09-13 Roche Diagnostics GmbH Test element analysis system for the analytical examination of a sample
RU2645081C1 (en) * 2016-12-28 2018-02-15 Анна Николаевна Плаксина Coagulation analyzer - thromboelastograph
US11325117B2 (en) 2017-07-27 2022-05-10 Biomerieux, Inc. Centrifugally separating samples in a container having a seal and containing a plunger for opening the seal
CN110583628B (en) * 2019-10-11 2021-08-24 山东山大附属生殖医院有限公司 Biological cell refrigerating device convenient to search
CN115253987B (en) * 2022-09-26 2022-12-09 山东新港化工有限公司 Surfactant neutralization auxiliary device for oil displacement and use method

Also Published As

Publication number Publication date
NL7003917A (en) 1970-09-22
CH506791A (en) 1971-04-30
IL34113A0 (en) 1970-05-21
ES377637A1 (en) 1972-07-16
IL34114A0 (en) 1970-05-21
GB1310246A (en) 1973-03-14
ZA701872B (en) 1971-05-27
FR2039644A5 (en) 1971-01-15
NL7003916A (en) 1970-09-22
GB1310245A (en) 1973-03-14
AU1283570A (en) 1971-09-23
US3704099A (en) 1972-11-28
DE2014133A1 (en) 1970-10-01
FR2039643A5 (en) 1971-01-15
DE2014123A1 (en) 1970-10-08
US3692487A (en) 1972-09-19

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH533307A (en) Apparatus for measuring the clotting time of a blood sample
FR2476469A1 (en) AUTOMATIC FOOD COOKING APPARATUS
EP2030540B1 (en) Method for measuring the amount of coffee dispensed by a coffee grinder and device comprising such a grinder
CA2033688A1 (en) Humidity sensor and measuring assembly equipped with many of these sensors
FR2748280A1 (en) DISPENSER FOR DISTRIBUTION OF DISSOLVED CHEMICAL
EP0126665A1 (en) Apparatus for cleaning and thermally sterilizing soft hydrophilic contact lenses
EP0036801B1 (en) Device for automatically measuring the viscosity of liquids
FR3007671A1 (en) SECURING DEVICE.
EP0197866A1 (en) Method and apparatus for performing medical analyses using dry reagents
FR3035581A1 (en) CULINARY PREPARATION ELECTRICAL APPLIANCE
EP0038254B1 (en) Process and apparatus for continuously and automatically measuring and adjusting the water, fat, non-fat milk solid (proteins and lactose) and salt content of butter and cheese curds
FR2639260A1 (en) Stick applicator for a pasty product
FR2651107A1 (en) APPARATUS FOR THE PREPARATION OF SMALL QUANTITIES OF INFUSED BEVERAGE, SUCH AS COFFEE, TEA, OR SIMILAR BEVERAGES.
FR3073366A1 (en) COOKING SYSTEM FOR COOKING MACHINE, MACHINE FOR PREPARING CREPES AND METHOD THEREOF
FR2898262A1 (en) Electric food processor for preparing bread dough has detector system measuring operating parameter of electric motor and producing signal when it increases beyond threshold value, indicating that dough processing unit is out of balance
EP3482635A1 (en) System for injecting and spreading cooking batter and machine for preparing such crepes
CA2991737C (en) Method for controlling cooking time and associated cooking appliance
FR2892271A1 (en) Sandwich filling device comprises a removable filling tube in which one end is connected to a removable container and other end receives sandwich, a removable disc fixed at a stuffer end, and a fixing unit placed on the stuffer
EP3746030B1 (en) Device for dosing or counting objects
FR2623612A1 (en) METHOD FOR MEASURING THE THICKNESS OF A SOLID DEPOSITION ON THE WALLS OF A CENTRIFUGE, THE MEANS FOR ITS IMPLEMENTATION AND THEIR PARTICULAR APPLICATION IN SUGARRY
EP3193958B1 (en) Breast pump comprising means of rinsing a tube
EP0114552A1 (en) Apparatus for the analysis of blood and method for utilising the same
FR2878722A1 (en) A method for monitoring the salt content of a noodle cooking vessel in commercial kitchens has a pair of probes which can be immersed in the water to measure the conductivity
EP0028414A1 (en) Timepiece comprising a storage device
EP0434612A1 (en) Distribution device for ground coffee

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased