CH499643A - Waving method and machine for inserting wefts in a - sheet of tow warps to hold it together - Google Patents

Waving method and machine for inserting wefts in a - sheet of tow warps to hold it together

Info

Publication number
CH499643A
CH499643A CH1382968A CH1382968A CH499643A CH 499643 A CH499643 A CH 499643A CH 1382968 A CH1382968 A CH 1382968A CH 1382968 A CH1382968 A CH 1382968A CH 499643 A CH499643 A CH 499643A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
weft
web
picks
width
sheet
Prior art date
Application number
CH1382968A
Other languages
French (fr)
Inventor
Whitney Ian
Wrzesien Andrzej
Original Assignee
Rolls Royce
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from GB5510267A external-priority patent/GB1190214A/en
Application filed by Rolls Royce filed Critical Rolls Royce
Publication of CH499643A publication Critical patent/CH499643A/en

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D41/00Looms not otherwise provided for, e.g. for weaving chenille yarn; Details peculiar to these looms
    • D03D41/008Looms for weaving flat yarns
    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03CSHEDDING MECHANISMS; PATTERN CARDS OR CHAINS; PUNCHING OF CARDS; DESIGNING PATTERNS
    • D03C13/00Shedding mechanisms not otherwise provided for
    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D41/00Looms not otherwise provided for, e.g. for weaving chenille yarn; Details peculiar to these looms

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Woven Fabrics (AREA)
  • Looms (AREA)

Abstract

Waving method and machine for inserting wefts in a sheet of tow warps to hold it together. B2A. Involves separating alternate groups of warps into a shed by means of one or more toothed members, the wefts to be inserted over and under alternate groups. A reciprocating carrier supporting a hollow needle inserts the wefts. The toothed member can be a wheel, and the armature of a solenoid clamps the inserted weft at one side of the sheet. A comb with teeth adjustable as to spacing varies the sheet width. The tension in either the warps or the weft is sensed by a breakage or excess-tension operated stop motion feeler. The sheet is heated after insertion of the wefts.

Description

  

  
 



  Procédé de fabrication d'un tissu par mise en place d'une trame dans une nappe de chaîne,
 appareil pour la mise en oeuvre de ce procédé et tissu résultant de celui-ci
 La présente invention a pour objet un procédé de fabrication d'un tissu par mise en place dans une nappe d'éléments de chaîne d'une trame mono- ou multifiliaire dont les duites sont introduites de façon espacée afin de pouvoir conférer à la nappe une certaine cohésion.



   Ceci peut être utile lorsque cette nappe doit être soumise à un traitement subséquent, par exemple un traitement thermique.



   Le procédé qui fait l'objet de l'invention est caractérisé par le fait que   l'on    utilise au moins un élément denté pour élever et abaisser périodiquement des éléments de chaîne prédéterminés selon une séquence permettant le passage des duites sur au moins une partie de la largeur de la nappe.



   L'invention a également pour objet un appareil pour la mise en   ceuvre    de ce procédé. Cet appareil est caractérisé par le fait qu'il comprend un dispositif d'entraînement capable de mouvoir longitudinalement une nappe d'éléments de chaîne, au moins un élément denté capable périodiquement d'élever et d'abaisser des éléments de chaîne prédéterminés de la nappe, et des moyens pour actionner ledit élément denté de façon que les éléments de chaîne prédéterminés soient élevés et abaissés selon une séquence qui permette le passage des duites espacées sur au moins une partie de la largeur de la nappe.



   L'invention a d'autre part pour objet un tissu résultant dudit procédé.



   Les duites formant la trame de ce tissu peuvent être mises en place de manière à être soit seules soit plusieurs au sein d'une même foule et les foules qui sont formées pour la mise en place de cette trame sont formées d'une façon générale aléatoire de place en place le long de la nappe que forment les éléments de chaîne.



   Par   élément de chaîne  , il faut entendre non seulement un élément filiforme, tel qu'un filé, mais aussi n'importe quel élément allongé, filamenteux ou fibreux, ou n'importe quel assemblage de tels éléments, notamment une mèche. Dans un cas, ces   éléments de chaîne   sont constitués par une mèche, étalée en largeur, faite de filaments continus artificiels ou synthétiques, notamment faite de filaments de polyacrylonitrile. Pour certaines applications dont il sera fait état plus en détail ci-après, il faut réduire la trame au minimum nécessaire pour maintenir ensemble les éléments de chaîne: dans ce cas, les duites sont situées à des intervalles d'environ 5 cm dans une mèche d'environ 10000 derniers au total.



   Un procédé utilisé pour la fabrication d'un tel tissu peut comprendre les phases suivantes: - déplacement successif de sections d'une mèche éta
 lée, ces sections étant espacées les unes des autres
 dans le sens de la largeur de cette mèche, de manière
 à former progressivement dans cette dernière une
 foule transversale; - insertion à travers cette foule, au fur et à mesure
 qu'elle se forme et à l'aide d'un organe d'insertion
 capable de maintenir celle-ci ouverte, d'une duite; - retrait de cet organe, de manière à refermer la foule
 sur cette duite. On peut, à choix, couper la trame
 après que la duite ait été insérée ou non: si on ne
 coupe pas la trame, I'organe d'insertion dépose, dans
 la même foule, lorsqu'il se retire, une seconde duite.



   Un appareil mettant en   oeuvre    ce procédé peut comprendre une roue présentant des dents délimitées par une série de fentes ménagées sur son pourtour, parallèlement à son axe, cette roue servant, lorsqu'elle est amenée à rouler transversalement sur la mèche, à former une foule d'une manière qui est en général aléatoire, et une aiguille (ou un organe similaire) agencée de manière à accompagner ladite roue dans son déplacement transversal tout en lui restant adjacente, et de manière à être alimentée en trame, de sorte qu'en même temps que la roue forme la foule, I'aiguille (ou cet organe similaire) y pénètre en la maintenant ouverte, y dépose une duite  et, lorsqu'elle se retire, laisse la foule se refermer sur la duite.



   La description qui va suivre se rapporte à deux formes de réalisation particulières, données à titre d'exemple, de l'appareil pour la mise en oeuvre du procédé faisant l'objet de l'invention, l'une de ces formes de réalisation étant illustrée par le dessin annexé dans lequel:
 la fig. 1 est une vue d'ensemble schématique en perspective; et
 la fig. 2 montre de façon plus détaillée, également en perspective une partie de la fig. 1.



   La forme de réalisation représentée au dessin comprend une cantre 1 portant plusieurs bobines 2 dont chacune est chargée d'une masse croisée 3 constituée d'une mèche de filaments continus en polyacrylonitrile ou en une autre matière carbonée. Cette mèche peut être, par exemple, en   Courtelle   (marque déposée) de 15 000 deniers, à haute résistance. Chacune des mèches 4 issues des masses croisées 3 passe sur un rouleau commun horizontal 5, sous un rouleau commun horizontal 6, puis autour d'un rouleau individuel vertical 7. En quittant les rouleaux 7, les mèches 4 forment en quelque sorte une nappe 10. Les mèches individuelles ne sont pas aussi distantes, en réalité, que cela apparaît sur le dessin: les intervalles qui sont représentés entre les mèches ne sont là que pour rendre plus aisément compréhensible le fonctionnement de l'appareil.

  En fait, les mèches individuelles sont alignées côte à côte en contact les unes avec les autres et constituent des éléments de chaîne dans cette nappe.



   Ces mèches franchissent un rouleau horizontal 11, passent sous un rouleau horizontal 12, franchissent à nouveau un rouleau horizontal 13, puis passent vers un mécanisme de tissage 14 qu'elles traversent dans le sens de leur longueur sous l'effet de moyens d'entraînement non représentés. Le dispositif de tissage 14 a pour rôle d'introduire dans la nappe 10 les duites d'une trame 15 (mono- ou multifilaire) de manière à conférer à la nappe 10 une cohésion permettant de lui faire subir plus facilement un traitement ultérieur, par exemple un traitement thermique.



   Le mécanisme de tissage 14 comprend un peigne crénelé 16 (fig. 2) porté par un support 17 qui est agencé de manière à décrire, sous l'effet de moyens non représentés, un mouvement vertical de va-et-vient; ce mouvement vertical de va-et-vient provoque une élévation et un abaissement périodiques de certaines des mèches 4, celles qui sont astreintes à décrire ce mouvement périodique étant prédéterminées; ainsi dans l'exemple représenté, une mèche sur deux est mue de la sorte.



   Le mécanisme de tissage 14 comprend en outre une aiguille creuse 20 portée par un chariot 21 monté sur des rails horizontaux 22 sur lesquels ce dernier est appelé à décrire un mouvement de va-et-vient. Le chariot 21 porte une bobine 23 chargée d'une masse 24 de fil continu en polyacrylonitrile ou en une autre matière carbonée; ce fil est destiné à constituer les duites de la trame 15. Comme cela ressort du dessin, ce fil de trame est enfilé longitudinalement à travers l'aiguille 20.



   De plus, le mécanisme de tissage 14 comprend un dispositif à électro-aimant 25 qui est placé à proximité de l'une des lisières, la lisière 26, de la nappe 10 et qui est pourvu d'une armature 27 agencée de manière à pouvoir pincer la partie du fil de trame qui vient se placer à pro.



  ximité de celle-ci et qui sort par l'extrémité de l'aiguille.



   Le fonctionnement de l'appareil est le suivant. L'extrémité antérieure du fil de trame commence par être enfilée à travers l'aiguille 20 jusqu'à faire saillie hors de l'extrémité opposée au chariot 21. Puis le peigne crénelé 16 est élevé de manière à soulever, à raison d'une sur deux, les mèches 4, lesquelles, pendant ce temps, se meuvent longitudinalement; l'aiguille 20 est alors déplacée horizontalement en direction du dispositif à électroaimant 25, ce qui a pour effet de placer une duite 28 de la trame 15 au-dessus et au-dessous, respectivement, de certains des éléments de chaîne, et cela dans un ordre prédéterminé, pendant que ces derniers progressent longitudinalement. Lorsque ladite extrémité antérieure du fil de trame a atteint le dispositif 25, la duite 28 s'étend de la lisière 30 de la nappe 10 jusqu'à la lisière 26.



  L'armature 27 descend alors, de manière à venir pincer cette extrémité antérieure, et le peigne crénelé 16 est abaissé. Puis l'aiguille 20 est retirée, c'est-à-dire déplacée dans la direction de la lisière 30 de la nappe 10. Une fois que l'aiguille 20 a parcouru une certaine distance en direction de la lisière 30, la tension des mèches 4 fait que celles qui sont proches de la lisière 26 s'appuyent sur le fil de trame et le retiennent en l'empêchant de se déplacer pendant que l'aiguille achève sa course de retrait.



  L'armature 27 est alors remontée.



   Lorsque l'aiguille 20 a été complètement retirée hors des mèches 4, le peigne crénelé 16 s'élève et l'aiguille 20 est déplacée à nouveau en direction du dispositif 25; l'armature 27 de ce dernier alors descend pour venir pincer la partie du fil de trame qui se présente devant elle au moment où l'aiguille 20 atteint le dispositif 25.



   Comme on s'en rend compte, l'aiguille 20 transporte des duites successives 28 de la trame 15 et son mouvement de va-et-vient transversal a pour effet d'insérer ces duites 28, qui s'étendent d'une lisière à l'autre de la nappe 10, au-dessus ou au-dessous d'éléments de chaîne prédéterminés pendant que ces derniers se meuvent longitudinalement. L'élévation initiale du peigne crénelé 16 permet à l'aiguille 20 de se déplacer vers le dispositif 26; mais l'aiguille 20 est à même de revenir vers la lisière 30 lorsque le peigne crénelé 16 est abaissé.



   L'entrée en action périodique du dispositif 25 empêche toute duite 28 qui est mise en place dans le sens aller de l'aiguille 20 d'être déplacée d'une quantité appréciable au cours de la formation de la duite suivante. Comme on s'en rendra compte, chacune des duites 28 est   incline    par rapport à la duite qui lui est adjacente.



   Le tissage lâche que   l'on    obtient ainsi est suffisant pour maintenir, durant le traitement subséquent, thermique ou autre, les mèches 4 assemblées en une nappe.



   On va décrire maintenant, toujours à titre d'exemple, une autre forme de réalisation particulière. Celle-ci ne s'applique pas à la fabrication de tissus fantaisie, mais à celle d'un stratifié composé de fibres de carbone. Comme on le sait, il est possible de réaliser des fibres de carbone ayant une grande résistance à la traction et d'utiliser ces fibres pour armer des matériaux en métal ou en plastique. Les fibres de carbone peuvent être obtenues à partir de fibres de polyacrylonitrile par une série de traitements discontinus; mais une fois produites ces fibres sont extrêmement difficiles à mettre en   oeuvre    ultérieurement, en particulier lorsqu'il s'agit d'en faire un stratifié fibreux doué de cohésion, forme sous laquelle il est souhaitable de les disposer pour certaines applications où elles servent d'armature de renforcement.

 

  L'attention s'est donc portée sur les moyens permettant de produire, à partir de filaments de polyacrylonitrile, des masses fibreuses en forme de stratifiés. Selon cette  autre forme de réalisation, on étale une mèche ayant
 environ 10 000 deniers au total et 1,5 denier par filament jusqu'à ce qu'elle atteigne une largeur d'environ
   10 cm;    de cette mèche étalée, une longueur adéquate pour les traitements discontinus ultérieurs auxquels il a été fait allusion ci-dessus est fixée sur un cadre capable de coulisser dans des guides de manière telle que la mèche étalée puisse être déplacée longitudinalement sous une structure en pont qui, par ses extrémités, repose ellemême sur ces guides et qui tend ce cadre transversalement.

  La structure en pont consiste essentiellement en une monture destinée à recevoir une réserve de trame, un guide tubulaire, deux guides plats et un mécanisme de mise en place de la trame. Ce mécanisme de mise en place de la trame est constitué principalement d'un corps principal, d'une roue et d'une aiguille. Le corps principal est supporté par le guide tubulaire et la plus grande partie de la roue se trouve au-dessus des deux guides plats et le reste entre eux. Ces derniers sont disposés de manière à délimiter une fente étroite qui s'étend transversalement par rappport à la pièce en pont. L'aiguille est creuse et l'une de ses extrémités et adjacente à la partie inférieure du pourtour de la roue tandis que son autre extrémité est agencée de manière à être alimentée en fil de trame. La longueur de l'aiguille est un peu supérieure à 10 cm.

  La roue est formée spécialement pour lui permettre de remplir, d'une façon générale aléatoire, un rôle de formateur de foule en la faisant rouler transversalement sur la mèche étalée. Elle a un diamètre de l'ordre de 7,5 cm et elle présente, sur son pourtour, quarante fentes parallèles à son axe. La périphérie de cette roue est donc crénelée et, comparativement aux merlons, les créneaux sont relativement étroits. Chaque merlon a un profil tel qu'il déborde légèrement de la circonférence en dessinant une faible convexité. Il a été constaté que si   l'on    profile les merlons selon ce principe, la foule est formée entre des nombres à peu près égaux d'éléments de chaîne.

  Le mécanisme de mise en place de la trame peut comprendre plusieurs raffinements, tels que des moyens de guidage agencés de manière à parcourir la face supérieure des guides plats, des montages à ressort pour la roue et des moyens de rétraction pour celle-ci. L'alimentation en fil de trame est assurée ordinairement à partir d'une bobine supportée à une des extrémités de la structure en pont et le fil passe dans un tube flexible ayant la longueur nécessaire pour atteindre l'extrémité d'entrée de l'aiguille. Lors de l'utilisation de l'appareil, le fil de trame est introduit dans l'aiguille et il en sort par l'extrémité qui est adjacente à la roue.



  Le mécanisme de mise en place de la trame est alors déplacé transversalement à la mèche étalée, la roue roulant sur celle-ci. Ce faisant, la roue produit une foule progressive dans laquelle pénètre l'aiguille porte-trame.



  Lorsque la roue quitte la lisière éloignée de la mèche étalée, I'aiguille aura complètement traversé la foule et servira à la maintenir ouverte. Lors du retour du mécanisme de mise en place de la trame, l'aiguille se retire de la foule, laquelle se referme en exerçant un effet de friction suffisant pour maintenir en place une double duite de la trame. La roue peut être rappelée en arrière aussi bien pendant la rétraction de l'aiguille qu'indépendamment. Si le rappel est indépendant, il donnera naissance à une autre foule, mais cela n'a aucun effet. Puis la mèche étalée avance de 5 cm environ et l'opération de mise en place du fil de trame recommence. Et ainsi de suite. Ce qui vient d'être décrit constitue les éléments de base d'une forme de réalisation de l'appareil utilisé pour la mise en   oeuvre    du procédé qui fait l'objet de l'invention.

  Ces éléments de base peuvent être   incorpo-   
 rés aussi bien au sein d'un appareil à commande manuelle quelque peu primitif qu'au sein d'une installation plus évoluée susceptible de fonctionner automatiquement
 soit en partie soit en totalité. Cette installation peut notamment comprendre des moyens provoquant automatiquement l'avance intermittente de la mèche et des moyens assurant au mécanisme de mise en place de la trame son mouvement de va-et-vient transversal par rapport à la mèche.



   Il convient de noter que la valeur maximale qui peut être admise pour la largeur de la mèche dépend de la longueur de l'aiguille; pour une mèche qui dépasse sensiblement la largeur de celle qui vient d'être décrite, il
 est nécessaire de prévoir des moyens spéciaux pour supporter l'aiguille. On peut, par exemple, la supporter élastiquement par son extrémité postérieure, de manière qu'elle s'aligne d'elle-même avec la foule; il est souhaitable, également, que les portions abaissées de la mèche soient supportées par une plaque d'appui adéquate.

 

   S'i   l'on    veut obtenir une étoffe plus compacte ou serrée, celle-ci peut être rétrécie après fabrication.



   Comme cela a déjà été indiqué, des longueurs entières d'étoffe fabriquée de la manière décrite peuvent être soumises aux traitements discontinus connus permettant de transformer les filaments acryliques en filaments de carbone et le produit final obtenu de la sorte se prête bien aux applications concernant des objets de formes variées dans lesquels il est appelé à constituer un matériau de renforcement.



   Comme on l'a signalé plus haut, I'invention peut être utilisée simplement pour la fabrication de nouveaux tissus de fantaisie à usages divers. 



  
 



  A method of manufacturing a fabric by placing a weft in a warp web,
 apparatus for carrying out this method and fabric resulting therefrom
 The present invention relates to a method of manufacturing a fabric by placing in a ply of warp elements of a mono- or multi-ply weft, the picks of which are introduced in a spaced manner in order to be able to give the web a some cohesion.



   This can be useful when this web is to be subjected to a subsequent treatment, for example a heat treatment.



   The method which is the subject of the invention is characterized in that at least one toothed element is used to periodically raise and lower predetermined chain elements according to a sequence allowing the passage of the picks over at least part of the chain. the width of the tablecloth.



   The invention also relates to an apparatus for carrying out this method. This apparatus is characterized by the fact that it comprises a drive device capable of longitudinally moving a web of chain elements, at least one toothed element capable of periodically raising and lowering predetermined chain elements of the web. , and means for actuating said toothed member so that the predetermined chain members are raised and lowered in a sequence which allows the passage of picks spaced over at least part of the width of the web.



   The invention also relates to a fabric resulting from said process.



   The picks forming the weft of this fabric can be set up so as to be either alone or several within the same crowd and the crowds which are formed for the setting up of this weft are formed in a generally random manner. from place to place along the web formed by the chain elements.



   By warp element is meant not only a filiform element, such as a yarn, but also any elongated element, filamentous or fibrous, or any assembly of such elements, in particular a sliver. In one case, these chain elements consist of a wick, spread out in width, made of continuous artificial or synthetic filaments, in particular made of polyacrylonitrile filaments. For some applications, which will be described in more detail below, the weft must be reduced to the minimum necessary to hold the warp elements together: in this case, the picks are located at intervals of approximately 5 cm in a sliver. about last 10,000 in total.



   A process used for the manufacture of such a fabric can comprise the following phases: - successive displacement of sections of a staple wick
 these sections being spaced from each other
 in the direction of the width of this wick, so
 to gradually form in the latter a
 transverse crowd; - insertion through this crowd, as you go
 that it is formed and with the help of an insertion organ
 able to keep it open, one pick; - withdrawal of this organ, so as to close the crowd
 on this pick. We can optionally cut the weft
 after the pick has been inserted or not: if you do not
 not cut the weft, the insert member deposits, in
 the same crowd, when he withdraws, a second pick.



   An apparatus implementing this method may comprise a wheel having teeth delimited by a series of slots formed on its periphery, parallel to its axis, this wheel serving, when it is made to roll transversely on the wick, to form a shed. in a manner which is generally random, and a needle (or a similar member) arranged so as to accompany said wheel in its transverse movement while remaining adjacent thereto, and so as to be fed with weft, so that at the same time as the wheel forms the shed, the needle (or the like) enters it, keeping it open, deposits a pick therein and, when it withdraws, lets the shed close on the pick.



   The description which follows relates to two particular embodiments, given by way of example, of the apparatus for implementing the method forming the subject of the invention, one of these embodiments being illustrated by the attached drawing in which:
 fig. 1 is a schematic perspective view; and
 fig. 2 shows in more detail, also in perspective, part of FIG. 1.



   The embodiment shown in the drawing comprises a creel 1 carrying several coils 2, each of which is loaded with a cross mass 3 consisting of a strand of continuous filaments made of polyacrylonitrile or of another carbonaceous material. This wick can be, for example, in Courtelle (registered trademark) of 15,000 denier, of high resistance. Each of the wicks 4 coming from the crossed masses 3 passes over a common horizontal roller 5, under a common horizontal roller 6, then around an individual vertical roller 7. Leaving the rollers 7, the wicks 4 form a kind of web 10. The individual wicks are not as far apart, in reality, as it appears in the drawing: the intervals which are shown between the wicks are there only to make the operation of the apparatus easier to understand.

  In fact, the individual strands are aligned side by side in contact with each other and constitute chain elements in this web.



   These strands pass through a horizontal roll 11, pass under a horizontal roll 12, pass again through a horizontal roll 13, then pass towards a weaving mechanism 14 which they pass through in the direction of their length under the effect of drive means. not shown. The role of the weaving device 14 is to introduce into the web 10 the picks of a weft 15 (mono- or multifilament) so as to give the web 10 a cohesion allowing it to undergo more easily a subsequent treatment, by example a heat treatment.



   The weaving mechanism 14 comprises a crenellated comb 16 (FIG. 2) carried by a support 17 which is arranged so as to describe, under the effect of means not shown, a vertical back-and-forth movement; this vertical back-and-forth movement causes periodic raising and lowering of some of the bits 4, those which are required to describe this periodic movement being predetermined; thus in the example shown, every second wick is moved in this way.



   The weaving mechanism 14 further comprises a hollow needle 20 carried by a carriage 21 mounted on horizontal rails 22 on which the latter is called upon to describe a reciprocating movement. The carriage 21 carries a spool 23 loaded with a mass 24 of continuous wire of polyacrylonitrile or of another carbonaceous material; this thread is intended to constitute the picks of the weft 15. As can be seen from the drawing, this weft thread is threaded longitudinally through the needle 20.



   In addition, the weaving mechanism 14 comprises an electromagnet device 25 which is placed near one of the selvages, the selvage 26, of the web 10 and which is provided with an armature 27 arranged so as to be able to pinch the part of the weft thread which is placed at the pro.



  ximity of this one and which exits by the end of the needle.



   The operation of the device is as follows. The front end of the weft thread begins by being threaded through the needle 20 until it protrudes out of the end opposite the carriage 21. Then the crenellated comb 16 is raised so as to lift, at a rate of one. on two, the wicks 4, which, during this time, move longitudinally; the needle 20 is then moved horizontally towards the electromagnet device 25, which has the effect of placing a pick 28 of the weft 15 above and below, respectively, some of the warp members, and that in a predetermined order, while they progress longitudinally. When said front end of the weft thread has reached the device 25, the pick 28 extends from the selvedge 30 of the web 10 to the selvage 26.



  The frame 27 then descends, so as to clamp this anterior end, and the crenellated comb 16 is lowered. Then the needle 20 is withdrawn, that is to say moved in the direction of the selvage 30 of the web 10. After the needle 20 has traveled a certain distance in the direction of the selvage 30, the tension of the wicks 4 cause those which are close to the selvage 26 to rest on the weft thread and retain it preventing it from moving while the needle completes its withdrawal stroke.



  The frame 27 is then raised.



   When the needle 20 has been completely withdrawn from the wicks 4, the crenellated comb 16 rises and the needle 20 is moved again towards the device 25; the reinforcement 27 of the latter then descends to clamp the part of the weft thread which appears in front of it when the needle 20 reaches the device 25.



   As will be appreciated, the needle 20 carries successive picks 28 of the weft 15 and its transverse back-and-forth movement has the effect of inserting these picks 28, which extend from selvedge to selvage. the other of the web 10, above or below predetermined chain elements while the latter move longitudinally. The initial elevation of the crenellated comb 16 allows the needle 20 to move towards the device 26; but the needle 20 is able to return to the selvage 30 when the crenellated comb 16 is lowered.



   Periodic actuation of device 25 prevents any pick 28 which is placed in the forward direction of needle 20 from being displaced by any appreciable amount during the formation of the next pick. As will be appreciated, each of the picks 28 is inclined relative to the pick which is adjacent to it.



   The loose weave which is thus obtained is sufficient to maintain, during the subsequent treatment, thermal or otherwise, the strands 4 assembled into a web.



   Another particular embodiment will now be described, still by way of example. This does not apply to the manufacture of fancy fabrics, but to the manufacture of a laminate made of carbon fibers. As is known, it is possible to produce carbon fibers having a high tensile strength and to use these fibers for reinforcing metal or plastic materials. Carbon fibers can be obtained from polyacrylonitrile fibers by a series of batch treatments; but once produced, these fibers are extremely difficult to process subsequently, in particular when it comes to making a fibrous laminate endowed with cohesion, a form in which it is desirable to have them for certain applications where they are used as reinforcement.

 

  Attention has therefore been focused on the means for producing, from polyacrylonitrile filaments, fibrous masses in the form of laminates. According to this other embodiment, a wick having
 about 10,000 denier in total and 1.5 denier per filament until it reaches a width of about
   10 cm; of this spread wick, an adequate length for the subsequent batch treatments alluded to above is fixed to a frame capable of sliding in guides such that the spread wick can be moved longitudinally under a bridge structure which , by its ends, rests itself on these guides and which stretches this frame transversely.

  The bridge structure consists essentially of a frame intended to receive a reserve of weft, a tubular guide, two flat guides and a mechanism for placing the weft. This weft positioning mechanism consists mainly of a main body, a wheel and a needle. The main body is supported by the tubular guide, and most of the wheel is above the two flat guides and the rest between them. The latter are arranged so as to delimit a narrow slot which extends transversely with respect to the bridge part. The needle is hollow and one of its ends is adjacent to the lower part of the periphery of the wheel while its other end is arranged so as to be fed with weft thread. Needle length is a little over 10cm.

  The wheel is specially formed to enable it to fulfill, in a generally random manner, a shed forming role by making it roll transversely on the spread wick. It has a diameter of the order of 7.5 cm and has, on its periphery, forty slits parallel to its axis. The periphery of this wheel is therefore crenellated and, compared to merlons, the crenellations are relatively narrow. Each merlon has a profile such that it protrudes slightly from the circumference, drawing a slight convexity. It was found that if the merlons are profiled according to this principle, the shed is formed between approximately equal numbers of chain elements.

  The mechanism for setting up the weft can include several refinements, such as guide means arranged to travel the upper face of the flat guides, spring mountings for the wheel and retraction means for the latter. The weft yarn feed is usually provided from a spool supported at one end of the bridge structure and the yarn passes through a flexible tube of the length necessary to reach the entry end of the needle. . When using the apparatus, the weft thread is introduced into the needle and leaves it through the end which is adjacent to the wheel.



  The weft positioning mechanism is then moved transversely to the spread wick, the wheel rolling on it. In doing so, the wheel produces a progressive shed in which the weft-carrying needle penetrates.



  When the wheel leaves the edge away from the spread wick, the needle will have completely passed through the shed and will be used to keep it open. When the weft positioning mechanism returns, the needle withdraws from the shed, which closes by exerting a sufficient friction effect to hold a double pick of the weft in place. The wheel can be pulled back both during needle retraction and independently. If the callback is independent, it will spawn another crowd, but this has no effect. Then the spread wick advances by approximately 5 cm and the operation of placing the weft thread begins again. And so on. What has just been described constitutes the basic elements of an embodiment of the apparatus used for implementing the method which is the subject of the invention.

  These basic elements can be incorporated
 res both within a somewhat primitive manually operated device as within a more advanced installation capable of operating automatically
 either in part or in whole. This installation can in particular comprise means automatically causing the intermittent advance of the wick and means ensuring the mechanism for placing the weft in its reciprocating movement transversely with respect to the wick.



   It should be noted that the maximum value which can be admitted for the width of the bit depends on the length of the needle; for a wick which substantially exceeds the width of that which has just been described, it
 is necessary to provide special means to support the needle. One can, for example, support it elastically by its rear end, so that it aligns itself with the crowd; it is also desirable that the lowered portions of the bit be supported by a suitable backing plate.

 

   If it is desired to obtain a more compact or tight fabric, this can be shrunk after manufacture.



   As already indicated, entire lengths of fabric made in the manner described can be subjected to the known batch treatments for converting acrylic filaments into carbon filaments and the end product obtained in this way lends itself well to applications relating to fabrics. objects of various shapes in which it is called upon to constitute a reinforcing material.



   As noted above, the invention can be used simply for the manufacture of novel novelty fabrics for various purposes.

 

Claims (1)

REVENDICATIONS I. Procédé de fabrication d'un tissu par mise en place dans une nappe d'éléments de chaîne d'une trame monoou multifilaire dont les duites sont introduites de façon espacée afin de pouvoir conférer à la nappe une certaine cohésion, caractérisé par le fait que l'on utilise au moins un élément denté pour élever et abaisser périodiquement des éléments de chaîne prédéterminés selon une séquence permettant le passage des duites sur au moins une partie de la largeur de la nappe. I. Method for manufacturing a fabric by placing in a web of warp elements of a single or multi-threaded weft the picks of which are introduced spaced apart in order to be able to give the web a certain cohesion, characterized by the fact that at least one toothed element is used to periodically raise and lower predetermined chain elements in a sequence allowing the passage of the picks over at least part of the width of the web. II. Appareil pour la mise en oeuvre du procédé selon la revendication I, caractérisé par le fait qu'il comprend un dispositif d'entraînement capable de mouvoir longitudinalement une happe d'éléments de chaîne, au moins un élément denté capable périodiquement d'élever et d'abaisser des éléments de chaîne prédéterminés de la nappe et des moyens pour actionner ledit élément denté de façon que les éléments de chaîne prédéterminés soient élevés et abaissés selon une séquence qui permette le passage de duites espacées sur au moins une partie de la largeur de la nappe. II. Apparatus for carrying out the method according to claim I, characterized in that it comprises a drive device capable of longitudinally moving a catch of chain elements, at least one toothed element capable of periodically raising and 'lowering predetermined chain elements of the web and means for actuating said toothed element so that the predetermined chain elements are raised and lowered in a sequence which allows the passage of picks spaced over at least a portion of the width of the tablecloth. III. Tissu résultant du procédé selon la revendication I. III. Fabric resulting from the process according to claim I. SOU3-REVENDICATIONS 1. Procédé selon la revendication I, caractérisé par le fait qu'on délivre les duites (28) à l'aide d'un organe porte-trame (20) auquel est communiqué un mouvement transversal de va-et-vient s'étendant sur au moins une partie de la largeur de la nappe (10). SOU3-CLAIMS 1. Method according to claim I, characterized in that the picks (28) are delivered using a weft-carrying member (20) which is communicated by a transverse back-and-forth movement extending over at least part of the width of the web (10). 2. Procédé selon la sous-revendication 1, caractérisé par le fait qu'à chaque fin de course aller de l'organe porte-trame (20) on pince le fil de trame au voisinage de la lisière (26) correspondante de la nappe (10) pendant une durée prédéterminée. 2. Method according to sub-claim 1, characterized in that at each forward end of travel of the weft carrier member (20) the weft thread is clamped in the vicinity of the edge (26) corresponding to the web. (10) for a predetermined time. 3. Procédé selon la sous-revendication 2, caractérisé par le fait qu'on relâche le fil de trame lorsque l'organe porte-trame (20) a été entièrement retiré de la nappe (10). 3. Method according to sub-claim 2, characterized in that the weft yarn is released when the weft-carrying member (20) has been completely withdrawn from the web (10). 4. Procédé selon la revendication I, caractérisé par le fait que les éléments de chaîne de la nappe (10) sont constitués par des mèches (4) de filaments. 4. Method according to claim I, characterized in that the chain elements of the web (10) consist of strands (4) of filaments. 5. Procédé selon la revendication I, caractérisé par le fait que les éléments de chaîne et les duites (28) de la trame (15) sont composés de filaments continus. 5. Method according to claim I, characterized in that the warp elements and the picks (28) of the weft (15) are composed of continuous filaments. 6. Appareil selon la revendication II, caractérisé par le fait qu'il comprend au moins un organe porte-trame (20) et des moyens (21) pour communiquer audit organe un mouvement transversal de va-et-vient s'étendant sur au moins une partie de la largeur de la nappe (10) pour y introduire les duites (28) de la trame (15). 6. Apparatus according to claim II, characterized in that it comprises at least one weft-carrying member (20) and means (21) for communicating to said member a transverse back-and-forth movement extending over the at least part of the width of the web (10) to introduce therein the picks (28) of the weft (15). 7. Appareil selon la sous-revendication 6, caractérisé par le fait que ledit organe porte-trame (20) est constitué par une aiguille creuse à travers laquelle le fil de trame peut être enfilé. 7. Apparatus according to sub-claim 6, characterized in that said weft-carrying member (20) is constituted by a hollow needle through which the weft thread can be threaded. 8. Appareil selon la revendication II, caractérisé par le fait que ledit élément denté est constitué par un peigne crénelé (16). 8. Apparatus according to claim II, characterized in that said toothed element is constituted by a crenellated comb (16). 9. Appareil selon la revendication II, caractérisé par le fait qu'un dispositif à électro-aimant (25) est placé à proximité de l'une des lisières (26) de la nappe (10) et comporte une armature (27) agencée de manière à pouvoir pincer le fil de trame lorsque celui-ci vient à traverser la nappe. 9. Apparatus according to claim II, characterized in that an electromagnet device (25) is placed near one of the edges (26) of the web (10) and comprises an armature (27) arranged so as to be able to pinch the weft thread when the latter passes through the web.
CH1382968A 1967-09-15 1968-09-16 Waving method and machine for inserting wefts in a - sheet of tow warps to hold it together CH499643A (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
GB5510267A GB1190214A (en) 1967-09-15 1967-09-15 Method and Apparatus for Arranging a Weft Filament in a Sheet of Tows of Warp Filaments
GB4215867 1967-09-15

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH499643A true CH499643A (en) 1970-11-30

Family

ID=26264839

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH1382968A CH499643A (en) 1967-09-15 1968-09-16 Waving method and machine for inserting wefts in a - sheet of tow warps to hold it together

Country Status (4)

Country Link
BE (1) BE720947A (en)
CH (1) CH499643A (en)
DE (1) DE1785361A1 (en)
FR (1) FR1584432A (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2576039B1 (en) * 1985-01-16 1987-01-30 Carpentier Michel CONTINUOUS FEEDING DEVICE FOR CHAIN YARNS OF A WEAVING MACHINE, PARTICULARLY MECHANICAL LACES
CN107099917A (en) * 2017-06-22 2017-08-29 江苏华佳丝绸股份有限公司 The device of adjustable rapier loom silk fabric face breadth

Also Published As

Publication number Publication date
BE720947A (en) 1969-03-03
FR1584432A (en) 1969-12-19
DE1785361A1 (en) 1970-10-01

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0678610B1 (en) Process and machine for the production of an armature plate for a piece of composite material
CA2366296C (en) Bias-bound fabric, method for making same and weaving machine for continuously making such a fabric
EP0678611B1 (en) Needle head and machine for producing a plate-shaped armature for a piece of composite material
FR2620633A1 (en) PROCESS AND DEVICE FOR MAKING A BEAM OF FILAMENTS, IN PARTICULAR SEMI-PERMEABLE HOLLOW FIBERS
FR2478142A1 (en) TEXTILE PRODUCT FOR PREPARING A PARALLEL THREAD, DEVICE AND METHOD FOR MANUFACTURING THE TEXTILE PRODUCT
FR2495196A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR FORMING A FRAME WIRE RESERVE FOR WEAVING
CH499643A (en) Waving method and machine for inserting wefts in a - sheet of tow warps to hold it together
FR2476697A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR FABRICATING FABRICS
FR2785914A1 (en) DEVICE FOR FEEDING A MULTI-LAYERED, MULTI-AXIAL YARN LAYER TO THE KNITTING LOCATION OF A CHAIN KNITTING MACHINE
CH571605A5 (en) Pile fabric mfr - partic carpets,by the application of pile or nap fibres to an adhesive-coated substrate
EP1159475A1 (en) Method for obtaining a woven fabric
CH513264A (en) Weft insertion to hold warps together for - subsequent treatment
FR2488585A1 (en) METHOD FOR PREFORMING A CUSHION AND DEVICE FOR IMPLEMENTING IT
CA2411706A1 (en) Weaving device for making thick fabric reinforcements and resulting reinforcements
FR2518595A1 (en) DEVICE FOR THE PRODUCTION OF A TABLE OF PARALLEL THREADS AND VARIOUS COMPLEX ARTICLES COMPRISING SUCH A TABLET
EP1857579B1 (en) Method of manufacturing a reinforcement textile article, textile article obtained according to this method, and machine for manufacturing such an article
FR2501245A1 (en) METHOD AND DEVICE FOR WELDING
BE493067A (en)
EP0066525A2 (en) Method and apparatus for simultaneously cutting, at several spots, the welt thread of a mat or knitwork on a knitting machine
BE563260A (en)
CH531322A (en) Method for manufacturing a selvedge tape with projecting loops, needle loom for its implementation and application to the manufacture of a tape for zipper
WO2003029543A2 (en) Method of producing a warp and weft fabric and the weaving machine used for same
BE719899A (en)
CH270224A (en) Loom.
CH297363A (en) Loom with two weft carriers.

Legal Events

Date Code Title Description
PL Patent ceased