CH332553A - Pillow bearing for watch movement - Google Patents

Pillow bearing for watch movement

Info

Publication number
CH332553A
CH332553A CH332553DA CH332553A CH 332553 A CH332553 A CH 332553A CH 332553D A CH332553D A CH 332553DA CH 332553 A CH332553 A CH 332553A
Authority
CH
Switzerland
Prior art keywords
bearing
plastic
support
pivot
counter
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Inventor
Colomb Henri
Original Assignee
Colomb Henri
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Colomb Henri filed Critical Colomb Henri
Publication of CH332553A publication Critical patent/CH332553A/en

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G04HOROLOGY
    • G04BMECHANICALLY-DRIVEN CLOCKS OR WATCHES; MECHANICAL PARTS OF CLOCKS OR WATCHES IN GENERAL; TIME PIECES USING THE POSITION OF THE SUN, MOON OR STARS
    • G04B31/00Bearings; Point suspensions or counter-point suspensions; Pivot bearings; Single parts therefor
    • G04B31/004Bearings; Point suspensions or counter-point suspensions; Pivot bearings; Single parts therefor characterised by the material used
    • G04B31/016Plastic bearings

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 Palier à coussinet pour mouvement d'horlogerie La présente invention a pour objet un palier à coussinet, dont l'un au moins des éléments est monté dans un support de palier. 



  Ce palier est caractérisé par le fait que l'un au moins de ces éléments, à l'exception du coussinet seul, est en matière plastique. 



  Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, plusieurs formes d'exécution du palier. 



  La    fig.   1 est une vue en plan d'un palier fixe. 



  La    fig.   2 en est une coupe axiale suivant la ligne    II-II   de la    fig.   1. 



  Les    fig.   3 et 4 sont des coupes axiales de deux autres formes d'exécution de paliers fixes. 



  La    fig.   5 est une vue d'un détail de la    fig.   4, à échelle agrandie. 



  Les    fig.   6 à 9 sont des coupes axiales de quatre formes d'exécution de paliers amortisseurs de chocs. 



  La    fig.   10 est une coupe d'un détail d'une variante. 



  La    fig.   l l est une vue en plan d'un palier    fixe.   La    fig.   12 est une coupe suivant la ligne    XII-      XII   de la    fig.   11, et, La    fig.   13 est une vue en élévation d'un détail de ce palier. Le palier représenté dans les    fig.   1 et 2 est un palier fixe dont le support 1 est venu d'une pièce, en matière plastique, avec le coussinet désigné par la. Ce support 1 est chassé dans un trou cylindrique d'un pont 2 du bâti du mouvement; il pourrait également être chassé dans un trou de la platine. Dans une    noyure   centrale 3 du support 1 est engagé le contre-pivot 4, également en matière plastique.

   Ce contre-pivot est maintenu en place    élastiquement   par une bride annulaire 5; celle-ci présente trois oreilles extérieures 5a engagées dans une rainure intérieure 6 du support 1, et trois oreilles intérieures 5b appuyant sur le contre-pivot 4. On voit en ponctués un palier analogue destiné à un pont de balancier ou coq, et dont le support présente un coqueret lb pour la raquette. Il suffit de supprimer le contre-pivot 4 et le ressort 5 de la    fig.   2 pour avoir un palier simple dont le diamètre du support peut être éventuellement réduit; la    noyure   3 et la rainure 6 sont alors remplacées par une creusure habituelle dont le profil est en arc de cercle. 



  En variante, le contre-pivot pourrait être constitué par une pierre au lieu d'être en matière plastique. 



  Dans la forme d'exécution de la    fig.   3, le support 7, chassé dans la platine 8 du bâti du mouvement, est en métal.    Il   pourrait aussi être monté dans un pont du bâti et être en matière plastique. Le coussinet 9, en matière plastique, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 est venu d'une pièce avec son chaton désigné par 9a. Ce coussinet et ce chaton sont logés dans une creusure centrale 10 du support 7 et y sont maintenus par une bride élastique 11 dont les saillies extérieures    lla   pénètrent dans des dégagements 12 pratiqués dans le support 7. La bride 11 agit sur l'élément 9-9a par l'intermédiaire du    contre-pivot   13, en matière plastique, et de son chaton 14.A cet effet, cette bride prend appui sur un épaulement extérieur 14a du chaton 14.

   L'arbre ou pignon 15, partiellement représenté, est    terminé   par un pivot 15a et présente une portée plate 16.    Il   est bien entendu que ces pivots peuvent être à portée conique comme habituellement et que les deux pivots du    pignon   peuvent être à portée plate, même si un seul de ces pivots est dans un palier à contre-pivot. Tout homme du métier comprendra les avantages sérieux de cette manière de faire. 



  Dans la forme d'exécution des    fig.   4 et 5, le support 7 est identique à celui de la    fig.   3. Le coussinet 17 est en pierre et son chaton 18 est en métal. Le contre-pivot 19 est venu d'une pièce, en matière plastique, avec son chaton    l9a.   La bride d'assemblage 11, identique à celle de la    fig.   3, est accrochée, par deux saillies intérieures diamétralement opposées et disposées à    90    par rapport aux saillies extérieures 11a, dans une gorge extérieure 20 que présente l'élément 19-19a. Cette gorge est obtenue lors du moulage du    contre-pivot-chaton,   ou par tournage.

   Cet élément présente en outre, obtenue également lors du moulage, une creusure centrale 21, de surface concave, ayant 3-4/100 de mm. de profondeur et 20-35/100 de mm. de diamètre, sur le fond de laquelle prend appui l'arête, arrondie, de l'extrémité plate du pivot 22 de l'arbre. Cette disposition s'applique aux arbres de balanciers et présente l'avantage que, les pivots étant aussi longs qu'à l'ordinaire, on évite le risque qu'ils ne sortent du coussinet, lors d'un choc axial, ceci dans le cas d'un palier amortisseur de chocs; en outre, le frottement de chaque pivot, lorsque l'arbre est en position horizontale, étant ainsi augmenté, l'amplitude du balancier se rapproche de celle qu'il a en toute position verticale, ce qui diminue la différence de marche de la montre du plat au pendu. 



  Dans la forme d'exécution de la    fig.   6, le coussinet 23, en matière plastique, est venu d'une pièce avec son chaton désigné par 23a; le coussinet-chaton est logé à l'intérieur d'une    noyure   centrale 24 d'un support de palier 25 et présente une portée conique 26 reposant sur un siège conique 27 du support 25. Ce siège conique pourrait être remplacé par une arête arrondie. La portée 26 et le siège 27 - ou l'arête arrondie -, constituent une paire d'éléments de centrage du coussinet-chaton, une seconde paire nécessaire étant constituée par une surface plane 29 du chaton 23a, et par une surface 30 du support 25; ces deux surfaces sont perpendiculaires à l'axe du palier. Le coussinet-chaton porte en outre, logé dans une    noyure   31, un contre-pivot 32 en matière plastique.

   Ce palier étant amortisseur de chocs, le coussinet et le chaton sont rappelés par un ressort 33 appuyant sur le contre-pivot 32, et prenant appui dans une rainure du    support   25. Le contre-pivot 32 présente une rainure annulaire 34, obtenue lors du moulage, qui maintient l'huile dans le palier. Le support 25 pourrait également être en matière plastique. 



  Dans la forme d'exécution de la    fig.   7, les deux paires d'éléments de centrage du    coussinet-      chaton   35-35a, en matière plastique, ne sont pas adjacentes comme dans la    fig.   6. La portée conique 36 du chaton 35a coopère ici avec le siège conique 37 du support 38 et, d'autre part, la surface annulaire transversale 39 de son    extrémité   coopère avec celle du fond 40 de la    noyure   du support de palier. Dans cette forme d'exécution, le contre-pivot 41, en matière plastique, est venu d'une pièce avec son chaton 41a. Ici, la pièce 41-41a présente une rainure annulaire 34a de section triangulaire pour retenir l'huile. 



  Dans la forme d'exécution de la    fig.   8, le coussinet 42 est venu d'une pièce, en matière plastique, avec son chaton 42a, lequel est centré dans le support de palier 43; le contre-pivot 44 repose dans une    noyure   du coussinet-chaton. 



  Dans les trois formes d'exécution des    fig.   6, 7, et 8, le contre-pivot et le coussinet sont reliés 

 <Desc/Clms Page number 3> 

    radialement,   mais peuvent se déplacer    axiale-      ment   l'un par rapport à l'autre. 



  Dans la forme d'exécution de la    fig.   9, le support de palier 45, chassé dans le coq ou pont du balancier 46 du mouvement d'horlogerie, présente un épaulement 45a autour duquel est montée    rotativement   la raquette 47. Ce support 45 présente    un   siège intérieur conique 48 sur lequel repose une surface conique de centrage 49 du coussinet 50. Le coussinet est maintenu en place par le contre-pivot 51, en matière plastique, venu d'une pièce avec un chaton 51a. Ce contre-pivot porte un ressort attenant 52, dans lequel il est libre    rotative-      ment   et a du jeu    axialement;   ce ressort est engagé dans une rainure intérieure 53 du support 45. 



  La variante de la    fig.   10 diffère de la forme d'exécution de la    fig.   9 seulement par le fait que la surface de centrage 54 du coussinet 55, reposant sur le siège 48 du support 45, est convexe. La contre-pivot, non représenté, est identique à celui de la forme d'exécution de la    fig.   9, et est en matière plastique également. 



  Le palier fixe des    fig.   11 à 13 comprend un support de palier 56 dans le trou duquel est chassé le coussinet 57 en pierre, le coussinet pourrait être retenu    axialement   par une étroite surface transversale. Le contre-pivot, désigné par 58, est en matière plastique colorée ou blanche; il est logé libre dans une creusure intérieure 59 du support 56 et son diamètre est très grand par rapport à celui du support. Ce contre-pivot 58 présente deux oreilles diamétralement opposées 58a dont la face supérieure 60    (fig.   13) est légèrement inclinée. Ces oreilles sont destinées à pénétrer partiellement dans une rainure intérieure 61 du support 56 dont la surface supérieure peut être un peu oblique pour en faciliter l'exécution.

   Deux entrées 62, diamétralement opposées, permettent l'introduction des oreilles 58a dans la rainure 61. Le contre-pivot 58 présente en outre deux encoches 63, diamétralement opposées, qui permettent de le faire facilement tourner. 



  La mise en place s'effectue de la façon suivante: Les oreilles 58a sont placées dans les entrées 62 du support 56 pour que le contre- pivot 58 puisse pénétrer dans la creusure 59 et que sa base repose sur le fond 64 de cette creusure. On engage alors l'extrémité d'un outil dans l'une au moins des encoches 63 du    contre-      pivot   et on le fait tourner dans le sens des aiguilles d'une montre; une encoche pourrait    suffire.   Les oreilles 58a pénètrent dans la rainure 61 et leur face inclinée 60 en prise avec la surface supérieure de cette dernière produit un effet de serrage; le    contre-pivot   est ainsi assemblé à baïonnette au support 56. 



  La surface supérieure de la rainure 61 du support de palier peut être un peu oblique et celle adjacente 60 des oreilles 58a du    contre-      pivot   aussi, ce qui rend celles-ci plus épaisses vers leur base. Le montage du contre-pivot pourrait être aussi exécuté en le poussant simplement par    l'extrémité   libre d'une au moins de ses oreilles 58a. Encoches ou creux de montage et de démontage du contre-pivot pourraient être très avantageusement remplacés par une étroite fente ménagée dans au moins une des oreilles 58a, au    voisinage   de son extrémité la plus épaisse, comme représenté en traits pointillés dans la    fig.   13.

   La surface bombée de maintien coaxial de l'huile que présente le coussinet dans l'exemple représenté, pourrait être ménagée sur le contre-pivot et présenter en outre une petite creusure centrale. Le support 56 et le coussinet 57 pourraient être venus d'une pièce en métal ou en matière plastique, ce qui permettrait vraisemblablement dans ce dernier cas la suppression de l'huile si le contre-pivot est aussi en plastique. En outre la rainure circulaire 61 du support pourrait être remplacée par deux rainures diamétralement opposées dont la paroi supérieure serait de préférence un peu oblique. 



  La paroi supérieure de la rainure 61 pourra présenter immédiatement à la suite de chaque entrée 62, une partie légèrement inclinée de 40 à 70 centièmes de mm. de long, avec laquelle coopérera la face inclinée 60 des oreilles 58a. 



  Les matières plastiques utilisées pourront être des résines    vinyliques   ou acryliques, des polyéthylènes halogénés ou non, des polystyrènes, des polyamides ou des polyesters par exemple, pouvant contenir du graphite. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

    Parmi   les polyéthylènes, citons le    tétra-      fluoréthylène,   connu dans le commerce comme produit de marque téflon; dans les polyamides, citons les produits de marque nylon ou    perlon,   en particulier le nylon appelé F. P. 10001; dans les polyesters, citons le produit de marque dacron. 



  On pourrait aussi utiliser un polymère du    trifluorochloréthylène,   comme par exemple le produit de marque    Kel-F,   ou encore une résine    phénolique.   



  Le produit de marque F. M. 10 001 étant un matériau autolubrifiant très résistant à l'usure, il sera particulièrement indiqué pour les coussinets venus d'une pièce soit avec leur chaton, soit avec le support. Grâce aux propriétés' autolubrifiantes de ce matériau, une très faible quantité d'huile sera    suffisante   lors du montage. La rainure 34 de la    fig.   6 devient alors inutile. Dans le cas où l'emploi d'huile se    révèlerait   toutefois nécessaire, la lubrification pourrait être améliorée par la création d'une rainure longitudinale ménagée dans le trou cylindrique du support-coussinet ou du chaton-coussinet. 



  Enfin, pour la fabrication du contre-pivot, on emploiera par exemple comme matière plastique le produit de marque plexiglas, qui peut être coloré en rouge, bleu ou jaune. 



  En réunissant le coussinet à un support de palier et en le réalisant en matière plastique, ceci aussi bien pour les paliers amortisseurs de chocs que pour les paliers    fixes,   on supprime non seulement l'obligation de mouler le coussinet séparément, mais aussi et surtout celle de le forcer dans son support. Non seulement on diminue le coût de l'outillage, mais on supprime le risque que le coussinet en matière plastique, beaucoup moins dur qu'un coussinet en pierre, ne se déforme, ce qui serait le cas si on le chassait, inconvénient qui nécessiterait alors de le fixer autrement, par exemple par collage, opération désavantageuse pour diverses raisons. 



  Lorsqu'un support de palier est venu de fabrication avec le coussinet, en matière plastique, l'habituelle surface bombée (ou parfois conique) du coussinet pourrait être remplacée par une surface plane présentant éventuellement, près du trou du coussinet, une rainure concentrique destinée à retenir l'huile. Le    contre-      pivot   présenterait alors, autour d'une surface centrale plane d'au moins l5/100 de mm. de diamètre, une surface bombée ou conique entourée elle-même par une surface concave ou oblique d'un rebord. La rainure concentrique du coussinet, mentionnée ci-dessus, pourrait aussi être remplacée par une petite creusure qui permettrait de remettre de l'huile en enlevant seulement le contre-pivot, par conséquent sans démonter le pont. 



  Pour éviter une déformation pouvant modifier une dimension d'un des supports de palier en matière plastique mentionnés, qui nuirait au dispositif, lorsqu'on le chasse dans un trou d'une des pièces du bâti d'un mouvement d'horlogerie, on le rendra solidaire d'une mince bague cylindrique en métal de hauteur telle qu'il puisse y être logé au moins partiellement. Cette pièce en matière plastique peut être un support de palier fixe ou de palier amortisseur de chocs. Ladite pièce en plastique peut être moulée dans la mince bague cylindrique en métal préconisée qui pourrait présenter, vers son milieu par exemple, une petite rainure intérieure ou une faible saillie circulaire.

   Une faible saillie intérieure d'assemblage pourrait être aussi vers l'un des bouts de la bague cylindrique en métal; alors le support en matière plastique ayant une rainure de forme correspondante, bien placée et dimensionnée, pourrait être simplement un peu forcé dans la bague en métal où il serait situé par la saillie de la bague. Cette bague cylindrique mince peut être en laiton, nickel, acier ou en aluminium.



   <Desc / Clms Page number 1>
 Pad bearing for a clockwork movement The present invention relates to a pad bearing, at least one of the elements of which is mounted in a bearing support.



  This bearing is characterized by the fact that at least one of these elements, with the exception of the bearing alone, is made of plastic.



  The accompanying drawing shows, by way of example, several embodiments of the bearing.



  Fig. 1 is a plan view of a fixed bearing.



  Fig. 2 is an axial section along the line II-II of FIG. 1.



  Figs. 3 and 4 are axial sections of two other embodiments of fixed bearings.



  Fig. 5 is a view of a detail of FIG. 4, on a larger scale.



  Figs. 6 to 9 are axial sections of four embodiments of shock absorbing bearings.



  Fig. 10 is a sectional view of a detail of a variant.



  Fig. l t is a plan view of a fixed bearing. Fig. 12 is a section taken along line XII-XII of FIG. 11, and, FIG. 13 is an elevational view of a detail of this bearing. The bearing shown in fig. 1 and 2 is a fixed bearing, the support 1 of which is made in one piece, made of plastic, with the bearing designated by the. This support 1 is driven into a cylindrical hole in a bridge 2 of the frame of the movement; it could also be driven into a hole in the turntable. In a central hollow 3 of the support 1 is engaged the counter-pivot 4, also made of plastic.

   This counter-pivot is held in place elastically by an annular flange 5; this has three outer lugs 5a engaged in an inner groove 6 of the support 1, and three inner lugs 5b pressing on the counter-pivot 4. We see in punctuated a similar bearing intended for a balance bridge or cock, and whose support has a cockle lb for the racket. It suffices to remove the counter-pivot 4 and the spring 5 of FIG. 2 to have a single bearing, the diameter of the support of which can optionally be reduced; the hollow 3 and the groove 6 are then replaced by a usual hollow whose profile is in an arc of a circle.



  As a variant, the counter-pivot could consist of a stone instead of being made of plastic.



  In the embodiment of FIG. 3, the support 7, driven into the plate 8 of the frame of the movement, is made of metal. It could also be mounted in a bridge of the frame and be made of plastic. The pad 9, made of plastic,

 <Desc / Clms Page number 2>

 came from a room with his kitten designated by 9a. This pad and this kitten are housed in a central recess 10 of the support 7 and are held there by an elastic flange 11, the outer projections of which enter into the recesses 12 made in the support 7. The flange 11 acts on the element 9- 9a by means of the counter-pivot 13, made of plastic material, and of its kitten 14. For this purpose, this bridle bears on an outer shoulder 14a of the kitten 14.

   The shaft or pinion 15, partially shown, is terminated by a pivot 15a and has a flat surface 16. It is understood that these pivots can be conical as usual and that the two pins of the pinion can be flat, even if only one of these pivots is in a counter-pivot bearing. Anyone skilled in the art will understand the serious advantages of this approach.



  In the embodiment of FIGS. 4 and 5, the support 7 is identical to that of FIG. 3. The pad 17 is made of stone and its bezel 18 is made of metal. The counter-pivot 19 came in one piece, made of plastic, with its chain l9a. The assembly flange 11, identical to that of FIG. 3, is hooked, by two diametrically opposed inner protrusions and disposed at 90 relative to the outer protrusions 11a, in an outer groove 20 that has the element 19-19a. This groove is obtained during the molding of the counter-pivot-chaton, or by turning.

   This element also has, also obtained during molding, a central recess 21, of concave surface, having 3-4 / 100 of mm. of depth and 20-35 / 100 of mm. in diameter, on the bottom of which the rounded edge of the flat end of the pivot 22 of the shaft rests. This arrangement applies to balance shafts and has the advantage that, the pivots being as long as usual, the risk of them coming out of the bearing, during an axial impact, is avoided. case of a shock absorbing bearing; in addition, the friction of each pivot, when the shaft is in a horizontal position, being thus increased, the amplitude of the balance approaches that which it has in any vertical position, which decreases the rate difference of the watch from the dish to the hanged man.



  In the embodiment of FIG. 6, the pad 23, made of plastic, came in one piece with its kitten designated by 23a; the chaton pad is housed inside a central recess 24 of a bearing support 25 and has a conical seat 26 resting on a conical seat 27 of the support 25. This conical seat could be replaced by a rounded ridge. The bearing 26 and the seat 27 - or the rounded edge - constitute a pair of centering elements of the kitten pad, a second pair required being constituted by a flat surface 29 of the kitten 23a, and by a surface 30 of the support 25; these two surfaces are perpendicular to the axis of the bearing. The kitten pad also carries, housed in a core 31, a plastic counter-pivot 32.

   This bearing being shock absorber, the pad and the chaton are biased by a spring 33 pressing on the counter-pivot 32, and bearing in a groove of the support 25. The counter-pivot 32 has an annular groove 34, obtained during the molding, which keeps the oil in the bearing. The support 25 could also be made of plastic.



  In the embodiment of FIG. 7, the two pairs of centering elements of the chaton pad 35-35a, made of plastic, are not adjacent as in FIG. 6. The conical bearing surface 36 of the kitten 35a here cooperates with the conical seat 37 of the support 38 and, on the other hand, the transverse annular surface 39 of its end cooperates with that of the bottom 40 of the core of the bearing support. In this embodiment, the counter-pivot 41, made of plastic, came in one piece with its kitten 41a. Here, the part 41-41a has an annular groove 34a of triangular section to retain the oil.



  In the embodiment of FIG. 8, the bearing 42 is made in one piece, in plastic material, with its bezel 42a, which is centered in the bearing support 43; the counter-pivot 44 rests in a core of the chaton pad.



  In the three embodiments of FIGS. 6, 7, and 8, the counter-pivot and the bearing are connected

 <Desc / Clms Page number 3>

    radially, but can move axially with respect to each other.



  In the embodiment of FIG. 9, the bearing support 45, driven into the cock or bridge of the balance 46 of the clockwork movement, has a shoulder 45a around which the racket 47 is rotatably mounted. This support 45 has a conical inner seat 48 on which rests a surface centering conical 49 of the pad 50. The pad is held in place by the counter-pivot 51, made of plastic, integral with a chaton 51a. This counter-pivot carries an adjoining spring 52, in which it is free to rotate and has axial play; this spring is engaged in an internal groove 53 of the support 45.



  The variant of FIG. 10 differs from the embodiment of FIG. 9 only by the fact that the centering surface 54 of the pad 55, resting on the seat 48 of the support 45, is convex. The counter-pivot, not shown, is identical to that of the embodiment of FIG. 9, and is also made of plastic.



  The fixed bearing of fig. 11 to 13 include a bearing bracket 56 into the hole from which the stone bearing 57 is driven, the bearing could be axially retained by a narrow transverse surface. The counter-pivot, designated by 58, is made of colored or white plastic; it is housed free in an interior recess 59 of the support 56 and its diameter is very large compared to that of the support. This counter-pivot 58 has two diametrically opposed ears 58a, the upper face 60 (FIG. 13) of which is slightly inclined. These ears are intended to partially penetrate into an interior groove 61 of the support 56, the upper surface of which may be slightly oblique to facilitate its execution.

   Two diametrically opposed inlets 62 allow the introduction of the ears 58a into the groove 61. The counter-pivot 58 also has two diametrically opposed notches 63 which allow it to be easily rotated.



  The installation is carried out as follows: The ears 58a are placed in the inlets 62 of the support 56 so that the counter-pivot 58 can penetrate into the recess 59 and that its base rests on the bottom 64 of this recess. The end of a tool is then engaged in at least one of the notches 63 of the counter-pivot and it is rotated in the direction of clockwise; a notch might suffice. The ears 58a penetrate into the groove 61 and their inclined face 60 in engagement with the upper surface of the latter produces a clamping effect; the counter-pivot is thus assembled with a bayonet to the support 56.



  The upper surface of the groove 61 of the bearing bracket may be a little oblique and that adjacent 60 of the lugs 58a of the counter-pivot as well, which makes these thicker towards their base. The mounting of the counter-pivot could also be carried out by simply pushing it by the free end of at least one of its ears 58a. Notches or recesses for mounting and removing the counter-pivot could very advantageously be replaced by a narrow slot formed in at least one of the ears 58a, near its thicker end, as shown in dotted lines in FIG. 13.

   The curved surface for coaxial holding of the oil that the bearing presents in the example shown could be provided on the counter-pivot and also have a small central recess. The support 56 and the bearing 57 could have come in one piece of metal or of plastic, which would probably in the latter case allow the elimination of oil if the counter-pivot is also made of plastic. In addition, the circular groove 61 of the support could be replaced by two diametrically opposed grooves, the upper wall of which would preferably be a little oblique.



  The upper wall of the groove 61 may present immediately after each entry 62, a slightly inclined portion of 40 to 70 hundredths of a mm. long, with which the inclined face 60 of the ears 58a will cooperate.



  The plastics used may be vinyl or acrylic resins, halogenated or non-halogenated polyethylenes, polystyrenes, polyamides or polyesters, for example, which may contain graphite.

 <Desc / Clms Page number 4>

    Among the polyethylenes are tetrafluorethylene, known commercially as a Teflon brand product; in polyamides, mention may be made of nylon or perlon brand products, in particular nylon called F. P. 10001; in polyesters include the dacron brand product.



  It would also be possible to use a trifluorochlorethylene polymer, such as the Kel-F brand product, for example, or else a phenolic resin.



  The product of the F. M. 10 001 brand being a very wear-resistant self-lubricating material, it will be particularly suitable for pads that come in one piece either with their kitten or with the support. Thanks to the self-lubricating properties of this material, a very small amount of oil will be sufficient during assembly. The groove 34 of FIG. 6 then becomes unnecessary. In the event that the use of oil should however prove to be necessary, the lubrication could be improved by creating a longitudinal groove formed in the cylindrical hole of the support-pad or of the kitten-pad.



  Finally, for the manufacture of the counter-pivot, for example, the plexiglas brand product will be used as plastic material, which may be colored red, blue or yellow.



  By joining the bearing to a bearing support and making it in plastic, both for shock-absorbing bearings and for fixed bearings, not only is the obligation to mold the bearing separately, but also and above all that to force it into its holder. Not only is the cost of the tools reduced, but the risk that the plastic pad, which is much less hard than a stone pad, does not deform, which would be the case if it was driven out, a drawback which would necessitate then to fix it otherwise, for example by gluing, a disadvantageous operation for various reasons.



  When a bearing support has come from manufacture with the bushing, of plastic material, the usual domed (or sometimes conical) surface of the bush could be replaced by a flat surface possibly having, near the hole in the bush, a concentric groove intended to retain the oil. The counter-pivot would then present around a flat central surface of at least 15/100 mm. in diameter, a domed or conical surface itself surrounded by a concave or oblique surface of a rim. The concentric groove of the bearing, mentioned above, could also be replaced by a small recess which would allow oil to be replenished by removing only the counter-pivot, therefore without dismantling the axle.



  In order to avoid a deformation which could modify a dimension of one of the mentioned plastic bearing supports, which would harm the device, when it is driven into a hole in one of the frame parts of a clockwork movement, it is will make it integral with a thin cylindrical metal ring of height such that it can be housed there at least partially. This plastic part can be a support for a fixed bearing or a shock-absorbing bearing. Said plastic part can be molded in the thin cylindrical metal ring recommended which could have, towards its middle for example, a small internal groove or a small circular projection.

   A small internal assembly projection could also be towards one of the ends of the cylindrical metal ring; then the plastic support having a correspondingly shaped groove, well placed and dimensioned, could simply be forced a little into the metal ring where it would be located by the protrusion of the ring. This thin cylindrical ring can be made of brass, nickel, steel or aluminum.

 

Claims (1)

REVENDICATION Palier à coussinet dont l'un au moins des éléments est monté dans un support de palier, caractérisé par le fait que l'un au moins de ces éléments, à l'exception du coussinet seul, est en matière plastique. SOUS-REVENDICATIONS 1. Palier selon la revendication, caractérisé par le fait que le support est en matière plastique, le coussinet étant en pierre. <Desc/Clms Page number 5> 2. Palier selon la revendication, caractérisé par le fait que le coussinet et le support sont venus d'une pièce, en matière plastique. 3. Palier selon la revendication et la sous- revendication 2, caractérisé par le fait que le contre-pivot est également en matière plastique. 4. CLAIM Pillow bearing at least one of the elements of which is mounted in a bearing support, characterized in that at least one of these elements, with the exception of the bearing alone, is made of plastic. SUB-CLAIMS 1. Bearing according to claim, characterized in that the support is made of plastic, the bearing being made of stone. <Desc / Clms Page number 5> 2. Bearing according to claim, characterized in that the bearing and the support are integrally made of plastic. 3. Bearing according to claim and sub-claim 2, characterized in that the counter-pivot is also made of plastic. 4. Palier selon la revendication, caractérisé par le fait que le coussinet est muni d'un chaton avec lequel il est venu d'une pièce, en matière plastique. 5. Palier selon la revendication et la sous- revendication 4, caractérisé par le fait que le support est en matière plastique. 6. Palier selon la revendication et la sous- revendication 4, dans lequel la partie servant de butée à l'extrémité du palier est constituée par un contre-pivot muni d'un chaton, caractérisé par le fait que ces deux éléments-contre- pivot et chaton - sont venus d'une pièce en matière plastique. 7. Palier selon la revendication, caractérisé par le fait que le contre-pivot est du plexiglas (produit de marque), cette matière étant en outre colorée. 8. Bearing according to claim, characterized in that the bearing is provided with a kitten with which it came in one piece, made of plastic. 5. Bearing according to claim and sub-claim 4, characterized in that the support is made of plastic. 6. Bearing according to claim and sub-claim 4, wherein the part serving as a stop at the end of the bearing consists of a counter-pivot provided with a chaton, characterized in that these two elements-against kingpin and kitten - came from one piece of plastic. 7. Bearing according to claim, characterized in that the counter-pivot is plexiglass (branded product), this material being further colored. 8. Palier selon la revendication, caractérisé par le fait que la matière plastique employée est du nylon. 9. Palier selon la revendication et la sous- revendication 8, caractérisé par le fait que le nylon employé est du F.M. 10 001 (produit de marque), ce matériau étant autolubrifiant. 10. Palier selon la revendication, caractérisé par le fait que la matière plastique employée est un polymère du trifluorochloréthylène. Il. Palier selon la revendication et la sous- revendication 10, caractérisé par le fait que le polymère du trifluorochloréthylène employé est du Kel-F (produit de marque). 12. Bearing according to claim, characterized in that the plastic material used is nylon. 9. Bearing according to claim and sub-claim 8, characterized in that the nylon used is F.M. 10 001 (brand name product), this material being self-lubricating. 10. Bearing according to claim, characterized in that the plastic material used is a polymer of trifluorochlorethylene. He. Bearing according to claim and sub-claim 10, characterized in that the trifluorochlorethylene polymer used is Kel-F (brand name product). 12. Palier selon la revendication, caractérisé par le fait que la matière plastique employée est une résine phénolique. Bearing according to claim, characterized in that the plastic material used is a phenolic resin.
CH332553D 1955-06-01 1955-06-01 Pillow bearing for watch movement CH332553A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
CH332553T 1955-06-01

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CH332553A true CH332553A (en) 1958-09-15

Family

ID=4502489

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CH332553D CH332553A (en) 1955-06-01 1955-06-01 Pillow bearing for watch movement

Country Status (1)

Country Link
CH (1) CH332553A (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3306027A (en) * 1964-11-05 1967-02-28 Tissot Horlogerie Shock-absorbing bearing for timepiece
EP0175866A1 (en) * 1984-08-03 1986-04-02 Sarcem Sa Self-lubricating bearing
US4732493A (en) * 1984-08-03 1988-03-22 Sarcem S.A. Autolubricating bearing

Cited By (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3306027A (en) * 1964-11-05 1967-02-28 Tissot Horlogerie Shock-absorbing bearing for timepiece
DE1298454B (en) * 1964-11-05 1969-06-26 Tissot Horlogerie Shock-absorbing bearing for clockworks
EP0175866A1 (en) * 1984-08-03 1986-04-02 Sarcem Sa Self-lubricating bearing
US4636096A (en) * 1984-08-03 1987-01-13 Sarcem S.A. Autolubricating bearing
US4732493A (en) * 1984-08-03 1988-03-22 Sarcem S.A. Autolubricating bearing

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1696286B1 (en) Shock-damping bearing for timepieces
EP3158402B1 (en) Timepiece wheel
CH556360A (en) STABILIZED REAGENT FOR ENZYMATIC TESTS AND PROCEDURES FOR ITS MANUFACTURING.
EP2864843B1 (en) Non-dismantlable shock absorber system for timepiece
EP0109333B1 (en) Turnable pivot, especially for a tv set
EP2737372B1 (en) Pivoted oscillating weight on the outside of a clockwork and clockwork provided with such an oscillating weight.
CH332553A (en) Pillow bearing for watch movement
EP1975749B1 (en) Timepiece with elastically-held movement
EP3779606B1 (en) Self-winding watch
EP0611715A1 (en) Bearing for supporting one and of a winding bar for winding or unwinding webs of material
CH671671B5 (en)
EP3037895A1 (en) Detachable stud support
EP0770937A1 (en) Timepiece provided with a rotatable bezel
WO2019211776A1 (en) Adjustable jewellery ring comprising adjustment plates
CH500523A (en) Set comprising a ferrule and a watch balance spring
CH706597A2 (en) Middle part for clock element, has gear angularly interdependent of middle part, and springs angularly interdependent of optical device and support element to allow indexing of position of system with regard to middle part
EP1321833B1 (en) Timepiece with movement casing ring, which is mounted in a case assembled by the bezel or the bottom
EP1434113B1 (en) Tourbillon mechanism and timepiece having such a mechanism
CH409967A (en) Process for making novel cephalosporin compounds
CH715985B1 (en) Timepiece comprising a plate such as a dial.
CH716502A2 (en) Self-winding mechanical watch movement.
FR2620832A1 (en) Device for fitting nose pads onto spectacles frames
CH714809B1 (en) Timepiece equipped with means for adjusting the movement of a rotating mobile.
EP4078296A1 (en) Oscillating winding mass provided with a decorative element for an automatic timepiece movement
CH690871A5 (en) Wristwatch.