CA2250363A1 - Slab trimming device - Google Patents

Slab trimming device Download PDF

Info

Publication number
CA2250363A1
CA2250363A1 CA002250363A CA2250363A CA2250363A1 CA 2250363 A1 CA2250363 A1 CA 2250363A1 CA 002250363 A CA002250363 A CA 002250363A CA 2250363 A CA2250363 A CA 2250363A CA 2250363 A1 CA2250363 A1 CA 2250363A1
Authority
CA
Canada
Prior art keywords
slab
blade
probe
feeler
deburring
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Abandoned
Application number
CA002250363A
Other languages
French (fr)
Inventor
Marcel Blot
Jacques Mignon
Alain Puissant
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Sollac SA
Original Assignee
Individual
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Individual filed Critical Individual
Publication of CA2250363A1 publication Critical patent/CA2250363A1/en
Abandoned legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B22CASTING; POWDER METALLURGY
    • B22DCASTING OF METALS; CASTING OF OTHER SUBSTANCES BY THE SAME PROCESSES OR DEVICES
    • B22D11/00Continuous casting of metals, i.e. casting in indefinite lengths
    • B22D11/12Accessories for subsequent treating or working cast stock in situ
    • B22D11/126Accessories for subsequent treating or working cast stock in situ for cutting
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B22CASTING; POWDER METALLURGY
    • B22DCASTING OF METALS; CASTING OF OTHER SUBSTANCES BY THE SAME PROCESSES OR DEVICES
    • B22D11/00Continuous casting of metals, i.e. casting in indefinite lengths
    • B22D11/12Accessories for subsequent treating or working cast stock in situ
    • B22D11/126Accessories for subsequent treating or working cast stock in situ for cutting
    • B22D11/1265Accessories for subsequent treating or working cast stock in situ for cutting having auxiliary devices for deburring

Abstract

A device comprising at least one blade (11) transversely movable relative to the forward direction (F1) of a slab (3), first thrust means (19, 20) for urging the blade into the path of the slab, a sensor (4) located upstream from the blade (11) relative to the forward direction, and movable between an operative position and a retracted position relative to the path of the slab, means (8) for urging the sensor into the operative position, and a stop (17) connected to the sensor for restricting the movement of the blade so that when the sensor is in the retracted position, the blade lies outside the path of the slab. The device is particularly useful for trimming the trailing ends of slabs between a reheating furnace and a break-down mill in a hot rolling mill.

Description

CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~7/00481 Dis~ositif d'ebavuraqe de brames La présente invention concerne un dispositif d'ébavurage de brames en acier, ou produits métalliques plats similaires, destiné à enlever les bavures existantes sur les extrémités des brames, notamment avant que celles-ci soient laminées.
Un procédé classique de fabrication de produits plats en acier consiste à couler l'acier liquide en continu dans des lingotières de coulée continue. En sortie de l'installation de coulée, le ruban d'acier encore chaud est découpé en pièces de longueur variable en fonction des besoins, appelées brames. Cette découpe est classiquement effectuée à la volée, c'est à dire lors du défilement du dit ruban, perpendiculairement au sens de défilement, et à l'aide de chalumeaux oxy-coupeurs.
Cette découpe provoque des bavures d'oxycoupage sur les deux extrémités, appelées respectivement tête et queue, de la brame ainsi coupée, ces bavures étant particulièrement importantes sur la face inférieure, c'est à dire du coté où débouche la flamme du chalumeau.
Ces bavures, qui s'étendent sur toute la largeur de la brame, ont typiquement une largeur de 20 à 50 mm et une épaisseur de 10 à 15 mm.
Or, du fait de l'oxycoupage, le métal constitutif de ces bavures a une composition chimique et des caractéristiques mécaniques différentes de l'acier de la brame. Ces bavures doivent donc être retirées avant le laminage à chaud pour éviter tout défaut sur le produit laminé mais aussi pour éviter que les bavures abîment à
la longue les cylindres de laminage ou se détachent de manière aléatoire lors du laminage et s'accumulent en divers endroits de l'outil de laminage, avec le risque de ~ provoquer au bout d'un certain temps des dysfonctionnement de celui-ci.
On connaît déjà différents procédés utilisés dans CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~R97/00481 l'industrie pour supprimer ces bavures. Une première méthode consiste à enlever les bavures sur la brame encore chaude, juste après la découpe en sortie de la coulée continue, par tranchage par des disques de découpe ou par martelage, mais il faut alors autant d'équipement d'ébavurage que de lignes de coulée continue.
D'autres équipements d'ébavurage sont placés avant l'entrée des brames dans le laminoir à chaud, mais il faut là encore autant d'équipements que de flux de brames différents.
Différents systèmes d'ébavurage ont déjà été
proposés. Ainsi, le document FR-A-2 553 318 décrit une machine d'ébavurage comportant une lame à double tranchant montée sur un bras oscillant et s'étendant transversalement à la direction longitudinale de la brame. Le bras oscillant peut se déplacer entre deux rouleaux voisins d'un chemin à rouleaux de transport de la brame, autour d'un axe d'oscillation orienté
parallèlement aux axes des rouleaux, et donc parallèlement au bord de la brame à ébavurer. Lorsque la tête d'une brame est amenée au dessus du bras oscillant, un pivotement de celui-ci dans le sens de l'avancée de la brame permet d'enlever la bavure de tête de brame, par un tranchant de la lame se déplaçant sensiblement tangentiellement à la surface inférieure de la brame. La brame est ensuite déplacée jusqu'à amener la queue de brame à l'aplomb du bras oscillant, et un pivotement du bras oscillant dans l'autre sens permet d'enlever la bavure de queue de brame par l'autre tranchant de la lame. Un tel système nécessite toutefois d'arrêter le déplacement de la brame et de la positionner précisément au moyen de butées avant d'actionner le bras oscillant.
En particulier, pour l'ébavurage de la queue de brame, il est nécessaire de faire avancer la brame au-delà de la position requise, puis de mettre en place la butée et de reculer la brame contre la dite butée. L'utilisation de CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~97/00481 ce système entraîne donc des pertes de temps dues à
l'arrêt nécessaire de la brame pour la découpe de la bavure et aux mouvement d'avance et de recul nécessaires pour la positionner.
Dans d'autres dispositifs, tels que décrits dans les documents FR-A-2 645 779 ou US-A-5,253,398, un porte-lame orienté parallèlement au bord de la brame à ébavurer porte plusieurs couteaux orientés transversalement à ce bord. Après avoir fait pénétrer ces couteaux dans la bavure jusqu'à la surface inférieure de la brame, le porte-lame est déplacé parallèlement au dit bord, chaque couteau enlevant une partie de la bavure sur une longueur égale au déplacement du porte-lame. De tels dispositifs permettent d'éviter un positionnement de la brame aussi précis que dans le système décrit précédemment. Par contre, ils nécessitent des moyens de déplacement vertical du porte-lame et l'utilisation de butées mobiles s'appliquant sur la face supérieure de la brame pour empêcher son soulèvement lorsque les couteaux pénètrent dans la bavure.
De manière générale ces systèmes sont encombrants et nécessitent tous des mécanismes complexes pour les mouvements des lames ou des butées ainsi que des moteurs ou vérins de commande de ces mécanismes. Ces dispositifs sont donc coûteux tant en investissement qu'en maintenance et en consommation d'énergie. De plus, la brame doit nécessairement être arrêtée pour procéder à
l'ébavurage. Ces dispositifs, du fait de leur encombrement, sont généralement situés avant le four de réchauffage du laminoir et leur efficacité dépend beaucoup de la température de la brame au moment de l'ébavurage, ainsi que de sa planéité, très variable avant l'enfournement.
La présente invention à pour but de résoudre ces divers problèmes et vise notamment à assurer un ébavurage efficace, permettant d'enlever pratiquement toutes les CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~R97/00481 bavures. Elle vise aussi à enlever complètement ces bavures sans risquer cependant de blesser la brame par les couteaux. Elle vise encore à fournir un dispositif de conception simple, de faible encombrement, et ne nécessitant pas de moyens de commande ou d'actionneurs consommateurs d'énergie électrique. Elle vise encore à
fournir un dispositif ayant un coût réduit tant en investissement qu'en maintenance. Enfin, elle vise à
réduire le nombre de dispositifs d'ébavurage nécessaires dans une installation de production regroupant des installations de coulée continue et de laminage, et a supprimer le passage des brames par un poste de travail supplémentaire entre la coulée et le laminage.
Avec ces objectifs en vue, la présente invention a pour objet un dispositif d'ébavurage de brame comportant au moins une lame d'ébavurage s'étendant transversalement à une direction de déplacement de la brame, caractérisé
en ce que la dite lame est fixe en position dans la dite direction de déplacement mais mobile transversalement à
cette direction et en ce qu'il comporte :
-des premiers moyens de poussée de la lame vers la trajectoire de la brame, -un palpeur, situé en amont de la lame dans le sens de déplacement et mobile transversalement à la direction de déplacement entre une position de détection dans laquelle le palpeur est sur la trajectoire de la brame et une position de retrait dans laquelle le palpeur est en dehors de cette trajectoire, -des deuxièmes moyens de poussée agissant sur le palpeur dans le sens d'un déplacement vers la position de détection, et -des moyens de butée liés au palpeur et limitant le déplacement de la lame vers la trajectoire de la brame, de manière que, dans la position de retrait du palpeur, la lame soit en dehors de la trajectoire de la brame.
Le dispositif selon l'invention permet d'enlever CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~R97/~481 notamment la bavure de la face frontale située vers l'arrière de la brame par rapport à son sens de déplacement, pendant le déplacement de celle-ci, et donc sans qu'il soit necessaire de l'immobiliser ni de la positionner. Comme on le comprendra mieux par la suite, le dispositif selon l'invention utilise l'energie cinetique de la brame en deplacement pour enlever les bavures lorsque celles-ci arrivent au contact de la lame maintenue en position fixe, l'ebavurage s'effectuant à
la volee lors du dit déplacement de la brame.
Preférentiellement, le dispositif est placé en sortie du four de réchauffage, sur une table d'amenée des brames vers une cage dégrossisseuse du laminoir à chaud.
Cet emplacement permet d'utiliser un seul dispositif pour toutes les brames qui doivent être laminées sur le train à chaud et, en assurant l'ébavurage à la volée sur le trajet normal des brames entre le four de réchauffage et le dégrossisseur, évite le transport supplémentaire des brames qui serait nécessaire pour les faire passer dans un poste d'ébavurage indépendant. Par ailleurs, l'ébavurage est effectué automatiquement, et donc de manière certaine, avant toute opération de laminage. De plus, la température élevée de la brame en sortie du four de réchauffage, typiquement de 1100 à 1250~C, facilite le retrait de la bavure, car à cette température l'attache de la bavure sur la brame est relativement fragile, l'énergie nécessaire pour retirer la bavure est reduite, et la sollicitation mecanique des différents élements du dispositif est faible. Ceci assure un grande longevite de fonctionnement en continu et permet de reduire les dimensions du dispositif, autorisant ainsi son implantation par exemple entre deux rouleaux successifs de la table à rouleaux servant classiquement à
~ transporter les brames du four jusqu'au degrossisseur. De plus encore, la planeite des brames est meilleure, car à
cet endroit, elles ne sont pas cintrees comme peuvent CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~7/00481 l'être des brames chaudes empilées avant enfournement.
On notera que, bien que le retrait des bavures ne soit effectué qu'en sortie du four de réchauffage, le four ne risque cependant pas d'être pollué par des éventuelles chutes de bavures, car seulement une part infime des bavures tombent lors du passage dans les fours de réchauffage à longerons.
Classiquement, la brame se trouve lors de l'ébavurage dans la même position que lors de sa découpe au chalumeau, et donc avec les bavures situées du coté de sa face inférieure.
Lorsque la brame passe au dessus du dispositif d'ébavurage, les moyens de poussée du palpeur maintiennent celui-ci appliqué contre la face inférieure de la brame, le poids de la brame étant suffisant pour empêcher un déplacement supplémentaire du palpeur vers le haut. Le palpeur se trouve donc sensiblement au niveau du plan défini par les génératrices supérieures des rouleaux de la table à rouleau et constituant le plan de roulement de la brame. Dans cette position, grâce aux moyens de butée, le palpeur retient la lame dans une position effacée en-dessous de ce plan, empêchant la lame de venir au contact de la face inférieure de la brame, et évitant ainsi que la lame marque cette surface lors du déplacement de la brame.
Lorsque, par suite du déplacement de la brame, sa face frontale arrière dépasse le palpeur et que celui-ci n'est donc plus retenu par le poids de la brame, les moyens de poussée du palpeur le font remonter au dessus du niveau des rouleaux de la table à rouleaux, en entraînant avec lui les moyens de butée qui lui sont liés. La lame n'est plus alors retenue par ces moyens de butée et, poussée vers le haut par ses moyens de poussée, - elle se déplace jusqu'à venir en contact avec la face inférieure de la brame. La distance entre le palpeur et le tranchant de la lame est déterminé de manière que, à

CA 022~0363 1998-09-28 W O 97/36704 PCT~FR97/0048 ce moment, la lame arrive au contact de la brame avant la bavure, à une distance prédéterminée de la face frontale arrière. La dite distance est déterminée de manière que les lames puissent saisir toutes les bavures, et pourra par exemple être typiquement de l'ordre de 10 cm, ce qui est en général suffisant pour pouvoir retirer toutes les formes de bavures tout en n'affleurant que sur une faible longueur la brame, en évitant ainsi tout risque de marquer sa surface inférieure sur une plus grande longueur.
La brame poursuivant son mouvement, la bavure est retenue par la lame et automatiquement détachée de la brame lorsque l'extrémité de la brame arrive au niveau du tranchant de la lame.
Préférentiellement, le dispositif comporte plusieurs lames juxtaposées transversalement à la direction de déplacement de la brame, chaque lame ayant ses propres moyens de poussée. Toutes les lames ainsi disposées côte à côte dans la direction de la largeur de la brame, peuvent ainsi épouser parfaitement la surface inférieure de la brame sur toute la largeur de celle-ci, malgré les éventuels défauts de planéité de la brame, chaque lame s'élevant plus ou moins, sous l'effet de ses propres moyens de poussée, en fonction de la position exacte en hauteur de la zone de la brame située à
l'aplomb de chaque lame.
Selon des dispositions particulières :
-le palpeur est porté par un support pivotant autour d'un premier axe perpendiculaire à la direction de déplacement, -chaque lame est fixée sur un bras port-lame - pivotant autour d'un deuxième axe perpendiculaire à la direction de déplacement.
~ Préférentiellement, ces deux axes de pivotement sont confondus, le support de palpeur et les bras porte-lame étant montés articulés autour d'un même axe situé en CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~7/00481 aval du palpeur et des lames dans le sens de défilement de la brame.
La poussée du palpeur vers le haut peut être obtenue simplement par un contrepoids fixé à une extrémité du support de palpeur, opposée au palpeur par rapport à son axe de pivotement.
De même, la poussée de la lame, ou de chaque lame, vers la brame peut être obtenue simplement par un autre contrepoids fixé à une extrémité du bras porte-lame, opposée à la lame par rapport à son axe de pivotement, ou par un systeme à ressort, disposé par exemple en dessous du bras porte-lame, ce systeme pouvant également participer à pousser le palpeur contre la surface inférieure de la brame, jusqu'au moment où la face frontale arrière de la brame dépasse le palpeur.
Le support de palpeur est préférentiellement formé
de deux bras de palpeur disposés latéralement, respectivement de chaque coté du dispositif, et entre lesquels sont situés la ou les lames. Par ailleurs, également préférentiellement, le palpeur est un rouleau monté libre en rotation entre les extrémités des dits bras de palpeur, son axe s'étendant perpendiculairement à
la direction de déplacement de la brame. Ainsi, lors du déplacement de la brame au-dessus du dispositif, le dit rouleau roule au contact de la face inférieure de la brame, sans risquer de détériorer sa surface.
Ces diverses dispositions simplifient la construction du dispositif et permettent d'en réduire l'encombrement. Par ailleurs, dans la mesure où les bras de palpeur sont situés latéralement vers l'extérieur au-delà des lames, l'espace situé avant la ou les lames est libre et les bavures peuvent ainsi tomber librement sous la table à rouleaux sans gêner le fonctionnement du ~ dispositif.
Pour éviter que le palpeur se déplace excessivement, lorsqu'il n'y a pas de brame au-dessus du CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~R97100~1 dispositif, et interfère avec la trajectoire des brames, une butée limitant le déplacement du palpeur peut être prévue, de manière que le palpeur n'empiète que légèrement sur la trajectoire de la brame et puisse être automatiquement repoussé par l'extrémité avant d'une brame arrivant au dessus du dispositif. Toutefois, pour éviter le choc de la brame sur le palpeur et les détériorations que celui-ci pourrait subir par la répétition de ces chocs, le dispositif comporte préférentlellement des moyens d'effacement pour déplacer le palpeur vers sa position de retrait, à distance de la trajectoire de la brame. Ces moyens d'effacement, comportant par exemple un vérin agissant sur un levier solidarisé au support de palpeur, permettent d'effacer complètement le palpeur, et par conséquence les lames, à
une distance suffisante en-dessous du chemin de roulement de la brame pour que, lors de l'arrivée d'une brame, celle-ci ne heurte pas le palpeur. Dés que l'extrémité
avant de la brame a dépassé le palpeur, les dits moyens d'effacement peuvent être relâchés, le palpeur venant alors en douceur au contact avec la face inférieure de la brame sous l'effet de ses moyens de poussée.
La détection de l'extrémité arrière des brames et la commande de déplacement des lames est totalement mécanique, la position des lames par rapport à la face frontale arrière de la brame au début de l'ébavurage étant déterminé uniquement par la géométrie du système, en particulier par la distance entre le palpeur et le tranchant des lames. La précision de détection de la position de la face à ébavurer est donc garantie et il ne peut donc y avoir de dérive ou perturbation qui seraient - dues à des moyens de détections de positon séparés des outils d'ébavurage.
~ Un autre avantage encore est que la vitesse relative de la brame par rapport aux lames lors de l'ébavurage est relativement faible, puisqu'elle est CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~R97/00481 égale à la vitesse de la brame, qui peut être ralentie lors de son passage sur le dispositif d'ébavurage, ce qui assure un ébavurage en douceur, sans choc susceptible de détériorer le tranchant des lames. La durée de vie estimée des lames peut atteindre deux ans soit environ 250000 ébavurages.
Parmi les autres avantages, on notera encore la simplicité de fonctionnement du mécanisme qui est une garantie de fiabilité, tout dysfonctionnement pouvant par ailleurs être rapidement détecté, notamment du fait que la localisation du dispositif sur le parcours normal de la brame avant le dégrossisseur le rend aisément visible et accessible par le personnel surveillant le laminoir, ainsi qu'une construction purement mécanique et peu coûteuse par rapport aux dispositifs selon l'art antérieur.
D'autres caractéristiques et avantages apparaîtront dans la description qui va être faite à titre d'exemple d'un dispositif d'ébavurage de brame conforme à
l'invention, utilisé plus particulièrement pour l'ébavurage de l'extrémité arrière, appelée couramment queue de brame.
On se reportera aux dessins annexés dans lesquels :
- les figures 1 à 3 représentent un mode de réalisation préférentiel du dispositif, dans les trois phases successives d'attente, de passage de la brame au-dessus du dispositif, et d'ébavurage, - la figure 4 montre une variante de réalisation, comportant des moyens d'effacement du dispositif en position d'attente, - la figure 5 est une vue de dessus du dispositif.

Le dispositif d'ébavurage 1 est disposé entre deux ~ rouleaux 2 successifs d'une table à rouleaux classiquement utilisée pour assurer le transport des brames entre un four de réchauffage et une cage CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~R97/00481 dégrossisseuse d'un laminoir à chaud, la brame 3 se déplaçant dans le sens de la flèche F1.
Le dispositif d'ébavurage comporte un palpeur constitué par un rouleau 4 qui s'étend sur toute la largeur de la table à rouleaux et qui est monté en libre rotation dans des paliers portés à l'extrémité de deux bras 5 reliés par un arbre principal 6. L'arbre 6 est monté pivotant dans des paliers 7 d'un châssis fixe. Les bras 5 comportent de prolongements qui s'étendent à
l'opposé du palpeur 4 par rapport à l'arbre 6 et qui portent, ou constituent en eux même, des contrepoids 8 qui tendent à faire pivoter les bras de palpeur dans le sens d'une montée du rouleau palpeur 4. Une butée fixe 9, située par exemple sous les contrepoids 8, est prévue pour limiter ce pivotement dans une position, telle que représentée figure 1, où le palpeur dépasse légèrement au-dessus du plan de roulement P défini par les génératrices supérieures des rouleaux 2.
Entre les deux bras de palpeur 5 sont disposés plusieurs bras porte-lame lO montés pivotants sur l'arbre principal 6. Chaque bras porte-lame 10 s'étend sensiblement horizontalement et porte à son extrémité
située vers le palpeur 4 une lame d'ébavurage 11 dont l'arrête tranchante 12, dirigée vers le palpeur, s'étend transversalement à la direction de déplacement de la brame 3, la distance entre la dite arrête tranchante 12 et le rouleau palpeur 4 étant par exemple d'environ 10 cm. Les bras porte-lame 10 comportent également des prolongement 19 s'étendant à l'opposé de la lame et constituant des contrepoids tendant à faire pivoter les bras porte-lame vers le haut.
Vers l'extrémité portant la lame 11, le bras porte-lame 10 comporte une partie en crochet 13 s'étendant vers ~ le bas et en retour vers l'arbre 6, et définissant entre la face supérieure 14 de ce crochet et une face inférieure 15 du bras porte lame une rainure 16 dans CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~97/00~1 laquelle passe une barre 17 s'étendant parallèlement à
l'arbre 6 et fixée par ses extrémités sur les bras de palpeur 5. Cette barre 17 constitue donc une butée pour les crochets 13 des bras porte-lame, et limite donc le pivotement vers le haut des lames 11.
En plus des contrepoids 19, chaque lame 11 est poussée vers le haut par un système de vérin à ressort 20 placé sous l'extrémité du bras porte-lame.
On va maintenant décrire en relation avec les figures 1 à 3 le fonctionnement du dispositif pour l'ébavurage d'une queue de brame.
Dans la position d'attente représentée figure 1, les contrepoids 8, 19 et le système à ressort 20 poussent le palpeur 4 et les lames 11 vers le haut, le déplacement du palpeur étant limité par la butée 9 et le déplacement des lames étant limité par butée des crochets 13 sous la barre 17. Dans cette position, le palpeur dépasse au dessus du plan P de roulement de la brame.
Lorsqu'une brame 3 arrive au niveau du dispositif, son extrémité avant accoste le palpeur 4 qui s'affaisse sous le poids de la brame et entraîne avec lui les bras porte-lame dans la position représentée figure 2, les lames 11 étant effacées sous le plan P, à une distance suffisante pour qu'elles ne risquent pas de toucher la surface inférieure 31 de la brame. La brame poursuit son déplacement en maintenant le dispositif dans cette position, le rouleau de palpeur 4 roulant en s'appuyant contre la dite surface inférieure 31.
Lorsque l'extrémité arrière 32 de la brame, qui porte la bavure 33 à éliminer, dépasse le palpeur 4, celui-ci est poussé vers le haut par le pivotement des bras 5 entraînés par les contrepoids 8 qui reviennent en appui sur les butées 9. Ce faisant, la barre de butée 17 - monte également et laisse les bras porte-lames 10 pivoter sous l'effet des contrepoids 19 et des ressorts 20, jusqu'à ce que les arrêtes des lames viennent en contact CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~R97/00481 avec la face inférieure 31 de la brame, comme représenté
figure 3. On comprendra aisément que la poursuite du déplacement de la brame provoque alors l'entrée en contact de la bavure 33 avec les arrêtes tranchantes 12 des lames et la suppression de cette bavure. Pour éviter une remontée immédiate des lames 11 après l'ébavurage, un petit rouleau 18 est monté sur chaque bras porte-lame 10 derrière la lame 11, affleurant sensiblement au même niveau que celle-ci.
Sur le dessin de la figure 4 on a représenté une variante de réalisation permettant d'éviter tout choc de la brame contre le rouleau palpeur 4 lors de l'arrivée de la tête de brame au niveau du dispositif. Selon cette variante, le dispositif comporte des moyens d'effacement permettant d'abaisser le palpeur suffisamment en dessous du plan P, notamment pour éviter le contact du palpeur avec la tête de brame 34 et une éventuelle bavure 35 présente sur celle-ci. Ces moyens d'effacement sont par exemple constitués par un vérin 22 agissant sur un levier 23 monté lié en rotation sur une extrémité de l'arbre principal 6. En position d'attente, le vérin 22 maintient le dispositif dans la position effacée représentée figure 4, et une fois que la tête de brame a dépassé le rouleau palpeur 4, l'effort du vérin 22 peut être relâché, ce qui ramène le dispositif dans la position représentée figure
CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ 7/00481 Slab ebavuraqe device The present invention relates to a device deburring of steel slabs or metal products similar dishes, intended to remove burrs existing on the ends of the slabs, especially before that these are laminated.
A classic process for manufacturing products steel dishes involves pouring the liquid steel into continuous in continuous casting molds. In exit from the casting plant, the steel tape still hot is cut into pieces of variable length as needed, called slabs. This cut is conventionally performed on the fly, i.e. during scrolling of said ribbon, perpendicular to the direction scrolling, and using oxy-cutting torches.
This cut causes oxycutting burrs on the two ends, respectively called head and tail, of the slab thus cut, these burrs being particularly important on the underside, that is to say on the side where the flame of the torch opens.
These burrs, which extend over the entire width of the slab, typically have a width of 20 to 50 mm and a thickness from 10 to 15 mm.
However, due to flame cutting, the constituent metal of these burrs has a chemical composition and different mechanical characteristics of the steel of the slab. These burrs must therefore be removed before hot rolling to avoid any defect on the product laminated but also to prevent burrs from damaging along the rolling rolls or come off randomly during rolling and accumulate in various locations of the rolling tool, with the risk of ~ cause after some time malfunction of it.
We already know different processes used in CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ R97 / 00481 industry to remove these burrs. A first method is to remove the burrs on the slab still hot, just after cutting out of the continuous casting, by slicing by cutting discs or by hammering, but you need as much equipment deburring as continuous casting lines.
Other deburring equipment is placed before the slabs entering the hot rolling mill but there here again, as much equipment as flow of slabs different.
Different deburring systems have already been proposed. Thus, document FR-A-2 553 318 describes a deburring machine with a double blade cutting edge mounted on a swinging arm and extending transversely to the longitudinal direction of the slab. The swing arm can move between two rollers next to a roller transport path the slab, around an oriented axis of oscillation parallel to the axes of the rollers, and therefore parallel to the edge of the slab to be deburred. When the head of a slab is brought above the swing arm, a pivoting thereof in the direction of advancement of the slab removes the slab from the slab head, using a cutting edge of the blade moving substantially tangentially to the bottom surface of the slab. The slab is then moved to bring the tail of slab directly below the swinging arm, and a pivoting of the swing arm in the other direction removes the slab tail smudge by the other edge of the blade. However, such a system requires stopping the moving the slab and positioning it precisely by means of stops before actuating the swinging arm.
In particular, for deburring the slab tail, it is necessary to advance the slab beyond the required position, then set up the stopper and back the slab against said abutment. The use of CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ 97/00481 this system therefore results in wasted time due to necessary stopping of the slab for cutting the burr and necessary forward and backward movements to position it.
In other devices, as described in FR-A-2 645 779 or US-A-5,253,398, a document holder blade oriented parallel to the edge of the slab to be deburred carries several knives oriented transversely to this edge. After making these knives penetrate the burr to the bottom surface of the slab, the blade holder is moved parallel to said edge, each knife removing part of the burr over a length equal to the movement of the blade holder. Such devices prevent positioning of the slab too precise than in the system described above. By against, they require means of displacement vertical of the blade holder and the use of movable stops applying to the upper face of the slab to prevent it from lifting when the knives penetrate in the burr.
Generally these systems are bulky and all require complex mechanisms for them movements of the blades or stops as well as the motors or actuators for controlling these mechanisms. These devices are therefore expensive both in investment and maintenance and energy consumption. In addition, the slab must necessarily be stopped to proceed deburring. These devices, due to their footprint, are usually located before the oven reheating of the rolling mill and their efficiency depends a lot of the temperature of the slab at the time of deburring, as well as its flatness, very variable before charging.
The present invention aims to resolve these various problems and aims in particular to ensure a deburring efficient, allowing to remove practically all CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ R97 / 00481 burrs. It also aims to completely remove these burrs without risking injuring the slab by knives. It also aims to provide a device for simple, space-saving design requiring no control means or actuators consumers of electrical energy. It still aims to provide a device with a reduced cost both in investment than in maintenance. Finally, it aims to reduce the number of deburring devices required in a production facility bringing together continuous casting and rolling plants, and suppress the passage of slabs through a work station extra between casting and rolling.
With these objectives in view, the present invention has relates to a slab deburring device comprising at least one deburring blade extending transversely to a direction of movement of the slab, characterized in that said blade is fixed in position in said direction of movement but movable transversely to this direction and in that it comprises:
-the first means of pushing the blade towards the slab trajectory, -a probe, located upstream of the blade in the direction displacement and movable transversely to the direction movement between a detection position in which the probe is in the path of the slab and a withdrawal position in which the probe is in outside of this trajectory, -second thrust means acting on the feeler in the direction of movement to the position of detection, and -stop means linked to the probe and limiting the displacement of the blade towards the slab trajectory, so that, in the position of withdrawal of the probe, the blade is outside the path of the slab.
The device according to the invention makes it possible to remove CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ R97 / ~ 481 especially the burr on the front face located towards the back of the slab compared to its sense of displacement, during the displacement thereof, and therefore without the need to immobilize or position. As we will understand better later, the device according to the invention uses energy kinetics of the moving slab to remove burrs when these come into contact with the blade maintained in a fixed position, deburring is carried out the fly during the said movement of the slab.
Preferably, the device is placed in taken out of the reheating oven, on a table for feeding slabs to a roughing stand of the hot rolling mill.
This location allows you to use a single device to all slabs to be rolled on the train hot and, by deburring on the fly on the normal slab path between the reheating furnace and the roughener, avoids the additional transport of slabs that would be required to get them through an independent deburring station. Otherwise, deburring is carried out automatically, and therefore certainly before any rolling operation. Of plus, the high temperature of the slab leaving the oven reheating, typically from 1100 to 1250 ~ C, facilitates removal of the burr, because at this temperature the attachment burr on the slab is relatively fragile, the energy required to remove the burr is reduced, and the mechanical stress on the various elements of the device is weak. This ensures a long lifespan continuous operation and reduces dimensions of the device, thus authorizing its installation for example between two successive rollers of the roller table conventionally used for ~ transport the slabs from the oven to the coarse. Of moreover, the flatness of the slabs is better, because at this place, they are not arched as can CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ 7/00481 be hot slabs stacked before placing in the oven.
Note that although removal of the burrs does not is carried out that at the outlet of the reheating oven, the oven does not risk being polluted by possible burr falls, because only one part tiny burrs fall when passing through the ovens heating beams.
Conventionally, the slab is found during deburring in the same position as when it was cut with a blowtorch, and therefore with the burrs located on the side of its underside.
When the slab passes over the device deburring, the means of thrust of the probe keep it applied against the underside of the slab, the weight of the slab being sufficient to prevent further movement of the probe to the high. The probe is therefore substantially at the level of the plane defined by the upper generators of the rollers of the roller table and constituting the running surface slab. In this position, thanks to the means of stop, the probe retains the blade in a position erased below this plane, preventing the blade from coming in contact with the underside of the slab, and avoiding as well as the blade marks this surface during displacement of the slab.
When, as a result of the movement of the slab, its rear face exceeds the probe and that it is no longer retained by the weight of the slab, the means of thrust of the probe make it go back to the top the level of the rollers of the roller table, carrying with it the abutment means which are its own related. The blade is then no longer retained by these means of stop and, pushed up by its pushing means, - it moves until it comes into contact with the face bottom of the slab. The distance between the probe and the edge of the blade is determined so that at CA 022 ~ 0363 1998-09-28 WO 97/36704 PCT ~ FR97 / 0048 At this moment, the blade comes into contact with the slab before the burr, at a predetermined distance from the front face back. Said distance is determined so that the blades can grab all the burrs, and can for example typically be of the order of 10 cm, which is generally sufficient to be able to remove all burr shapes while only being flush on a small length of the slab, thus avoiding any risk of mark its lower surface on a larger length.
The slab continuing its movement, the burr is retained by the blade and automatically detached from the slab when the end of the slab reaches the level of the cutting edge of the blade.
Preferably, the device comprises several blades juxtaposed transversely to the direction of movement of the slab, each blade having its own means of pushing. All the blades as well arranged side by side in the width direction of the slab, can thus perfectly fit the surface lower of the slab across its entire width, despite the possible flatness of the slab, each blade rising more or less, under the effect of its own pushing means, depending on the position exact height of the slab area located at plumb with each blade.
According to specific provisions:
-the probe is carried by a pivoting support around a first axis perpendicular to the direction of displacement, - each blade is fixed on a blade holder arm - pivoting around a second axis perpendicular to the direction of travel.
~ Preferably, these two pivot axes are combined, the probe support and the support arms blade being mounted articulated around a same axis located in CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ 7/00481 downstream of the probe and blades in the direction of travel slab.
The upward thrust of the probe can be obtained simply by a counterweight attached to a end of the probe support, opposite the probe by relative to its pivot axis.
Likewise, the thrust of the blade, or of each blade, towards the slab can be obtained simply by another counterweight attached to one end of the blade arm, opposite the blade relative to its pivot axis, or by a spring system, arranged for example below blade holder arm, this system can also participate in pushing the probe against the surface bottom of the slab, until the face front rear of the slab exceeds the probe.
The probe support is preferably formed two probe arms arranged laterally, respectively on each side of the device, and between which are located the blade (s). Otherwise, also preferably, the probe is a roller mounted free in rotation between the ends of said probe arm, its axis extending perpendicular to the direction of movement of the slab. So when displacement of the slab over the device, the said roller rolls in contact with the underside of the slab, without risk of damaging its surface.
These various provisions simplify the construction of the device and make it possible to reduce it clutter. Furthermore, insofar as the arms are located laterally outwards beyond the blades, the space before the blade (s) is free and burrs can fall freely under the roller table without interfering with the operation of the ~ device.
To prevent the probe from moving excessively, when there is no slab above the CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ R97100 ~ 1 device, and interferes with the trajectory of the slabs, a stop limiting the movement of the probe can be so that the probe only encroaches slightly on the path of the slab and can be automatically pushed back by the front end of a slab arriving above the device. However, for avoid the impact of the slab on the probe and deterioration that this one could undergo by the repetition of these shocks, the device comprises prefer erasing means to move the probe to its retracted position, away from the slab trajectory. These erasure means, comprising for example a cylinder acting on a lever secured to the probe support, allow erasing completely the probe, and consequently the blades, to sufficient distance below the raceway slab so that when a slab arrives, it does not strike the probe. As soon as the end before the slab has passed the probe, the so-called means can be released, the probe coming from then gently in contact with the underside of the slams under the effect of its means of pushing.
Detection of the rear end of the slabs and the blade movement control is completely mechanical, the position of the blades relative to the face frontal rear of the slab at the start of deburring being determined solely by the geometry of the system, in particular by the distance between the probe and the cutting blades. The detection accuracy of the position of the face to be deburred is therefore guaranteed and it does not therefore there may be a drift or disturbance which would - due to means of position detection separate from deburring tools.
Another advantage is that speed relative of the slab with respect to the blades during deburring is relatively weak, since it is CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ R97 / 00481 equal to the speed of the slab, which can be slowed down during its passage on the deburring device, which ensures a smooth deburring, without shock likely to damage the cutting edge of the blades. Lifetime estimated blades can reach two years or about 250,000 deburring.
Among the other advantages, we will also note the simplicity of operation of the mechanism which is a guarantee of reliability, any malfunction which may elsewhere to be quickly detected, in particular because the location of the device on the normal route of the slab before the rougher makes it easily visible and accessible by the personnel supervising the rolling mill, as well as a purely mechanical construction and little expensive compared to devices according to art prior.
Other characteristics and advantages will appear in the description which will be given by way of example a slab deburring device conforming to the invention, used more particularly for deburring of the rear end, commonly called slab tail.
Reference is made to the appended drawings in which:
- Figures 1 to 3 show a mode of preferential implementation of the device, in the three successive phases of waiting, of passage from the slab to top of the device, and deburring, FIG. 4 shows an alternative embodiment, comprising means for erasing the device in waiting position, - Figure 5 is a top view of the device.

The deburring device 1 is arranged between two ~ 2 successive rollers of a roller table conventionally used to transport slabs between a reheating oven and a cage CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ R97 / 00481 roughing of a hot rolling mill, slab 3 is moving in the direction of arrow F1.
The deburring device has a probe constituted by a roller 4 which extends over the entire width of the roller table and which is mounted free rotation in bearings carried at the end of two arm 5 connected by a main shaft 6. The shaft 6 is pivotally mounted in bearings 7 of a fixed frame. The arms 5 have extensions which extend to the opposite of the probe 4 relative to the shaft 6 and which carry, or constitute in themselves, counterweights 8 which tend to rotate the probe arms in the direction of rise of the feeler roller 4. A fixed stop 9, located for example under the counterweights 8, is provided to limit this pivoting in a position, such as shown in Figure 1, where the probe slightly protrudes above the working plane P defined by the upper generators of the rollers 2.
Between the two probe arms 5 are arranged several lO blade-holder arms pivotally mounted on the shaft main 6. Each blade support arm 10 extends substantially horizontally and carries at its end located towards the probe 4 a deburring blade 11 of which the cutting edge 12, directed towards the probe, extends transversely to the direction of movement of the slab 3, the distance between the said cutting edge 12 and the feeler roller 4 being for example around 10 cm. The blade arms 10 also include extension 19 extending opposite the blade and constituting counterweights tending to rotate the blade holder arm up.
Towards the end carrying the blade 11, the support arm blade 10 has a hook portion 13 extending towards ~ down and back to the tree 6, and defining between the upper face 14 of this hook and one face lower 15 of the blade holder arm a groove 16 in CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ 97/00 ~ 1 which passes a bar 17 extending parallel to the shaft 6 and fixed by its ends to the arms of probe 5. This bar 17 therefore constitutes a stop for the hooks 13 of the blade-holder arms, and therefore limits the upward pivoting of the blades 11.
In addition to the counterweights 19, each blade 11 is pushed up by a spring cylinder system 20 placed under the end of the blade holder arm.
We will now describe in relation to the Figures 1 to 3 the operation of the device for deburring a slab tail.
In the waiting position shown in Figure 1, the counterweights 8, 19 and the spring system 20 push the probe 4 and the blades 11 upwards, the displacement of the probe being limited by the stop 9 and the displacement blades being limited by stop hooks 13 under the bar 17. In this position, the probe protrudes above the rolling plane P of the slab.
When a slab 3 arrives at the device, its front end approaches the collapsing probe 4 under the weight of the slab and carries its arms with it blade holder in the position shown in Figure 2, the blades 11 being erased under the plane P, at a distance sufficient to prevent them from touching the bottom surface 31 of the slab. The slab continues moving by holding the device in this position, the probe roller 4 rolling while resting against said bottom surface 31.
When the rear end 32 of the slab, which has the burr 33 to be removed, exceeds the probe 4, this is pushed up by the pivoting of the arms 5 driven by the counterweights 8 which return in support on the stops 9. In doing so, the stop bar 17 - also mounts and lets the blade arms 10 pivot under the effect of the counterweights 19 and the springs 20, until the edges of the blades come into contact CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ R97 / 00481 with the underside 31 of the slab, as shown figure 3. We can easily understand that the pursuit of displacement of the slab then causes the entry into contact of burr 33 with cutting edges 12 blades and removing this burr. To avoid immediate return of the blades 11 after deburring, a small roller 18 is mounted on each blade holder arm 10 behind blade 11, flush with substantially the same level than this.
In the drawing of Figure 4 there is shown a variant to avoid any shock from the slab against the feeler roller 4 when the the slab head at the device. According to this variant, the device comprises erasing means allowing the probe to be lowered sufficiently below of plane P, in particular to avoid contact with the probe with the slab head 34 and a possible burr 35 present on it. These erasure means are by example constituted by a jack 22 acting on a lever 23 mounted linked in rotation on one end of the shaft main 6. In the standby position, the jack 22 maintains the device in the erased position shown in figure 4, and once the slab head has passed the roller probe 4, the force of the jack 22 can be released, which return the device to the position shown in the figure

2.
On notera que la possibilité qu'a chaque bras porte-lame de pivoter indépendamment des autres autour de l'arbre principal 6 permet d'adapter automatiquement la position des lames à la géométrie de la brame. Ainsi, plus le nombre de lames pouvant pivoter indépendamment l'une de l'autre est élevé, plus le dispositif sera capable de s'adapter à la forme, creux ou bombé, de la ~ face inférieure de la brame, et donc d'effectuer un ébavurage optimal sur toute la largeur de la brame. Par exemple, quatre lames et porte-lames montés sur un même CA 022~0363 1998-09-28 W097/36704 PCT~7/00481 arbre constituent un bon compromis, pour une largeur totale de l'ordre de 1900 mm, entre une trop grande complexité du dispositif et une efficacité satisfaisante.
L'invention n'est pas limitée au mode de réalisation qui a été décrit ci-dessus uniquement à titre d'exemple. La technologie de construction pourra être modifiée sans sortir du cadre de l'invention. En particulier, les axes de pivotement du support de palpeur et des bras porte-lame pourraient être seulement parallèles mais non confondus. Le palpeur et/ou les lames pourraient également être montés sur des supports guidés en translation sensiblement verticalement au lieu d'être montés sur des supports ou bras pivotants.
Le dispositif décrit précédemment est particulièrement destiné à l'ébavurage des queues de brames au défilé, lors de leur déplacement direct du four de réchauffage vers le dégrossisseur. Un dispositif similaire pourrait aussi être utilisé pour l'ébavurage des têtes de brame, c'est à dire pour enlever la bavure formée sur l'extrémité avant de la brame considérée dans son sens de déplacement vers le dégrossisseur, moyennant de placer ce dispositif en sens inverse et de consentir à
un retour en arrière de la brame après que la tête de brame soit passée au dessus du dispositif. Toutefois, cette manière de faire serait pénalisante tant en encombrement nécessaire qu'en durée pour ébavurer les deux extrémités de la brame. Préférentiellement, on utilisera un autre dispositif particulièrement adapté
pour l'ébavurage de la tête de brame, tel que celui décrit dans la demande de brevet français au nom du déposant de la présente demande et déposée le même jour que celle-ci, à laquelle on pourra se reporter. Dans ce cas, le dispositif d'ébavurage de tête et le dispositif d'ébavurage de queue pourront être disposés suffisamment proche l'un de l'autre sur le chemin de transport des brames, de facon que lors du ralentissement provoqué par CA 022~0363 1998-09-28 W O 97/36704 PCT~Rg7/00481 l'ébavurage de la tête, la queue se trouve près du dispositif d~ébavurage de queue. Ceci suppose que, dans le sens de defilement de la brame vers le degrossisseur, le dispositif d'ebavurage de tête se trouve après celui d'ebavurage de queue, de sorte que les deux opérations se déroulent quasi simultanément.
2.
Note that the possibility that each arm has blade holder to pivot independently of others around main shaft 6 automatically adjusts the position of the blades to the geometry of the slab. So, plus the number of blades that can pivot independently the higher one is, the more the device will be able to adapt to the shape, hollow or curved, of the ~ underside of the slab, and therefore perform a Optimal deburring over the entire width of the slab. By example, four blades and blade holders mounted on the same CA 022 ~ 0363 1998-09-28 W097 / 36704 PCT ~ 7/00481 tree are a good compromise, for a width total around 1900 mm, between too large complexity of the device and satisfactory efficiency.
The invention is not limited to the mode of achievement which has been described above only as a example. Construction technology can be modified without departing from the scope of the invention. In particular, the pivot axes of the probe support and blade arms could be only parallel but not confused. The probe and / or the blades could also be mounted on guided supports in translation substantially vertically instead of mounted on swivel supports or arms.
The device described above is particularly intended for deburring tails slabs in the parade, during their direct movement from the oven reheating to the rougher. A device similar could also be used for deburring slab heads, i.e. to remove burrs formed on the front end of the slab considered in its direction of movement towards the rougher, by means of to place this device in reverse and to consent to a backtrack from the slab after the head of slab is passed over the device. However, this would be detrimental both in space required in time to deburr the two ends of the slab. Preferably, we will use another particularly suitable device for deburring the slab head, such as that described in the French patent application in the name of filing this application and filed the same day than this one, which we can refer to. In this case, the head deburring device and the device tail deburring can be arranged sufficiently close to each other on the transport path of slabs, so that during the slowdown caused by CA 022 ~ 0363 1998-09-28 WO 97/36704 PCT ~ Rg7 / 00481 deburring the head, the tail is near the tail deburring device. This assumes that in the direction of travel of the slab towards the coarse, the head deburring device is located after that tail deburring, so that the two operations are take place almost simultaneously.

Claims (11)

REVENDICATIONS 1. Dispositif d'ébavurage de brame comportant au moins une lame (11) s'étendant transversalement à une direction de déplacement (F1) de la brame (3), caractérisé en ce que la dite lame (11) est fixe en position dans la dite direction de déplacement mais mobile transversalement à cette direction et en ce qu'il comporte :
-des premiers moyens de poussée (19, 20) pour déplacer la lame vers la trajectoire de la brame, -un palpeur (4), situé en amont de la lame (11) dans le sens de déplacement et mobile transversalement à
la direction de déplacement entre une position de détection dans laquelle le palpeur est sur la trajectoire de la brame et une position de retrait dans laquelle le palpeur est en dehors de cette trajectoire, -des deuxièmes moyens de poussée (8) agissant sur le palpeur dans le sens d'un déplacement vers la position de détection, et -des moyens de butée (17) liés au palpeur et limitant le déplacement de la lame vers la trajectoire de la brame, de manière que, dans la position de retrait du palpeur, la lame soit en dehors de la trajectoire de la brame.
1. Slab deburring device comprising at least one blade (11) extending transversely to a direction of movement (F1) of the slab (3), characterized in that said blade (11) is fixed in position in the said direction of travel but movable transversely to this direction and in that it includes:
-first thrust means (19, 20) for move the blade towards the path of the slab, -a sensor (4), located upstream of the blade (11) in the direction of travel and movable transversely to the direction of movement between a position of detection in which the probe is on the trajectory of the slab and a retracted position in which the probe is outside this trajectory, -second thrust means (8) acting on the probe in the direction of a movement towards the position detection, and -stop means (17) linked to the feeler and limiting the movement of the blade towards the trajectory of the slab, so that, in the retracted position of the probe, the blade is outside the trajectory of the slab.
2. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé
en ce que le palpeur (4) est porté par un support (5) pivotant autour d'un premier axe perpendiculaire à la direction de déplacement.
2. Device according to claim 1, characterized in that the sensor (4) is carried by a support (5) pivoting about a first axis perpendicular to the direction of travel.
3. Dispositif selon la revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que la lame (11) est fixée sur un bras porte-lame (10) pivotant autour d'un deuxième axe perpendiculaire à la direction de déplacement. 3. Device according to claim 1 or 2, characterized in that the blade (11) is fixed on an arm blade holder (10) pivoting around a second axis perpendicular to the direction of travel. 4. Dispositif selon la revendication 3 en combinaison avec la revendication 2, caractérisé en ce que les dits premier et deuxième axes sont confondus. 4. Device according to claim 3 in combination with claim 2, characterized in that that said first and second axes coincide. 5. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé
en ce que les dits moyens de poussée du palpeur comportent un contrepoids (8) fixé à une extrémité du support de palpeur (5) opposée au palpeur (4) par rapport au premier axe.
5. Device according to claim 2, characterized in that said feeler pushing means comprise a counterweight (8) attached to one end of the feeler support (5) opposite the feeler (4) with respect to to the first axis.
6. Dispositif selon la revendication 3, caractérisé
en ce que les dits moyens de poussée de la lame comportent un contrepoids (19) fixé à une extrémité du bras porte-lame (10) opposée à la lame (11) par rapport au deuxième axe.
6. Device according to claim 3, characterized in that said blade pushing means have a counterweight (19) attached to one end of the blade holder arm (10) opposite the blade (11) with respect to to the second axis.
7. Dispositif selon la revendication 3, caractérisé
en ce que les dits moyens de poussée de la lame comportent un ressort (20).
7. Device according to claim 3, characterized in that said blade pushing means include a spring (20).
8. Dispositif selon la revendication 3 en combinaison avec la revendication 2, caractérisé en ce que les moyens de butée comportent une barre (17) solidaire du support de palpeur (5) et coopérant avec un arrêtoir (13) solidaire du bras porte-lame (10). 8. Device according to claim 3 in combination with claim 2, characterized in that that the abutment means comprise a bar (17) secured to the feeler support (5) and cooperating with a retainer (13) integral with the blade holder arm (10). 9. Dispositif selon la revendication 2, caractérisé
en ce que le support de palpeur est formé de deux bras de palpeur (5) disposés latéralement et le palpeur est un rouleau (4) monté libre en rotation entre les extrémités des dits bras de palpeur.
9. Device according to claim 2, characterized in that the probe support is formed by two arms of feeler (5) arranged laterally and the feeler is a roller (4) mounted freely in rotation between the ends said feeler arms.
10. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comporte plusieurs lames (11) juxtaposées transversalement à la direction de déplacement, chaque lame ayant ses propres moyens de poussée. 10. Device according to claim 1, characterized in that it comprises several blades (11) juxtaposed transversely to the direction of displacement, each blade having its own means of thrust. 11. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comporte des moyens d'effacement (22, 23) pour déplacer le palpeur (4) vers sa position de retrait, à distance de la trajectoire de la brame. 11. Device according to claim 1, characterized in that it includes erasing means (22, 23) to move the probe (4) towards its position of withdrawal, away from the path of the slab.
CA002250363A 1996-03-29 1997-03-19 Slab trimming device Abandoned CA2250363A1 (en)

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
FR9604139A FR2746685B1 (en) 1996-03-29 1996-03-29 DEVICE FOR DEBURRING SLABS
FR9604139 1996-03-29

Publications (1)

Publication Number Publication Date
CA2250363A1 true CA2250363A1 (en) 1997-10-09

Family

ID=9490835

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
CA002250363A Abandoned CA2250363A1 (en) 1996-03-29 1997-03-19 Slab trimming device

Country Status (8)

Country Link
EP (1) EP0894034A1 (en)
JP (1) JP2000507505A (en)
KR (1) KR20000005062A (en)
AU (1) AU2296497A (en)
BR (1) BR9708385A (en)
CA (1) CA2250363A1 (en)
FR (1) FR2746685B1 (en)
WO (1) WO1997036704A1 (en)

Families Citing this family (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
JP2019166611A (en) * 2018-03-26 2019-10-03 アイシン・エィ・ダブリュ株式会社 Device and method for molding ring end part
CN115008518B (en) * 2022-08-09 2023-05-23 新沂市盛翔节能保温工程有限公司 Edge trimmer for producing external wall insulation board

Family Cites Families (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
AU539614B2 (en) * 1980-11-25 1984-10-11 Institut Elektrosvarki Imeni E.O. Patona Akademii Nauk Ukrainskoi Ssr Removing flash from the inside surface of welded pipes
JPS5897473A (en) * 1981-12-03 1983-06-09 Kawasaki Steel Corp Remover for torch dropping of ingot
JPS59209711A (en) * 1983-05-11 1984-11-28 Mitsubishi Heavy Ind Ltd External bead removing device for welded tube

Also Published As

Publication number Publication date
FR2746685B1 (en) 1998-05-29
FR2746685A1 (en) 1997-10-03
JP2000507505A (en) 2000-06-20
BR9708385A (en) 1999-08-03
KR20000005062A (en) 2000-01-25
WO1997036704A1 (en) 1997-10-09
EP0894034A1 (en) 1999-02-03
AU2296497A (en) 1997-10-22

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0198768B1 (en) Deburring machine for cast stock
FR1464383A (en) Log sawmill
FR2777876A1 (en) Automatic stacker for books
FR2518912A1 (en) SHEAR MACHINE
EP1230060B1 (en) Method for oxyacetylene-cutting a piece of steel and device for carrying out this method
EP2851171B1 (en) Device for cutting granite or other hard materials
CA2250363A1 (en) Slab trimming device
EP0018868B1 (en) Machine for longitudinally splitting slabs by flame cutting
EP0531501B1 (en) Method and device for deburring a steel strip cut into slabs
FR2651163A1 (en) DEVICE FOR RECEIVING AND TRANSFERRING PARTS AT THE EXIT OF A CHAINSAW.
EP0796707B1 (en) Method and device for feeding a workpiece in a circular saw
EP1252960B1 (en) Oxycutting method for warm or cold slabs without bead
CA2250762A1 (en) Slab trimming device
FR2626146A1 (en) Improved machine for the automatic separation of endives from their roots
EP3771662B1 (en) Support station for a mobile conveyor belt
EP0016688A1 (en) Stabilizing device for a rotating diamond disk in a stone-working machine
FR2780671A1 (en) Laser beam cutting and drilling system
FR2602158A1 (en) GUILLOTINE SHEAR WITH DIGITAL CONTROL EQUIPPED WITH A FEEDING DEVICE
BE891168A (en) APPARATUS FOR REMOVING THE MELTING CUTTING APPENDICE ON A STEEL SLAB OBTAINED BY CONTINUOUS CASTING
FR2575954A1 (en) Centreless grinding machine for the external grinding of cylindrical parts
BE506339A (en)
BE434945A (en)
FR3070891A1 (en) HORIZONTAL MACHINE TOOL WITH MOBILE COLUMN
FR2691390A1 (en) Support for evacuator of sheet metal extractor for shear guillotine - comprises fixed horizontal blade, and movable blade with reception table movable between two positions adjustable in inclination to angle of cut of movable blade
JPH07149327A (en) Unsealing device of paper roll or the like

Legal Events

Date Code Title Description
EEER Examination request
FZDE Dead