BE897155A - DEVICE FOR THERAPEUTIC TREATMENT AND STIMULATOR COMBINED WITH GENCIVES - Google Patents

DEVICE FOR THERAPEUTIC TREATMENT AND STIMULATOR COMBINED WITH GENCIVES Download PDF

Info

Publication number
BE897155A
BE897155A BE0/211075A BE211075A BE897155A BE 897155 A BE897155 A BE 897155A BE 0/211075 A BE0/211075 A BE 0/211075A BE 211075 A BE211075 A BE 211075A BE 897155 A BE897155 A BE 897155A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fluid
tip
handle
reservoir
fluid reservoir
Prior art date
Application number
BE0/211075A
Other languages
French (fr)
Inventor
J J Donohue
W J Dunn
K N Rustogi
Original Assignee
Colgate Palmolive Co
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Colgate Palmolive Co filed Critical Colgate Palmolive Co
Publication of BE897155A publication Critical patent/BE897155A/en

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C19/00Dental auxiliary appliances
    • A61C19/06Implements for therapeutic treatment

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Dentistry (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Dental Tools And Instruments Or Auxiliary Dental Instruments (AREA)
  • Infusion, Injection, And Reservoir Apparatuses (AREA)
  • Medical Preparation Storing Or Oral Administration Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Description jointe à une demande de 
BREVET BELGE déposée par la société dite : COLGATE-PALMOLIVE COMPANY ayant pour objet : Dispositif pour le traitement thérapeutique et stimulateur combiné des gencives Qualification proposée : BREVET D'INVENTION 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 
La présente invention se rapporte, d'une manière gé- nérale, à un dispositif de traitement combiné thérapeutique et stimulateur des gencives et plus particulièrement à un dispositif permettant l'application efficace d'un liquide d'injection et/ou d'un médicament au sillon gingival. 



   Des dispositifs pour appliquer un liquide d'injec- tion et/ou un médicament aux gencives pour le traitement de la pyorrhée et autres maladies du même genre des gencives, tels que décrits dans la technique antérieure, comprennent, en général, un manche qui se termine par une pointe ayant une configuration appropriée pour faciliter l'accès   ausil-   lon gingival. Dans le dispositif décrit dans le US-A- n  1 586 302, la pointe est munie d'une rainure pour rece- voir une seringue, le fluide refoulé par cette seringue é- tant conduit par la rainure jusqu'à une ou plusieurs ouver- tures formées dans la partie d'extrémité de la pointe en contact avec la région de la gencive qui doit être traitée. 



   Apparemment, on manipule le dispositif de façon à placer la pointe dans la cavité buccale d'une manière déterminée et on introduit alors la seringue de la manière indiquée. 



   Le risque de blesser la gencive avec un tel dispositif est évident. Il est nécessaire de positionner deux dispositifs   séparés   dans des conditions difficiles, en particulier en ce qui concerne la seringue. 



   Les tubes d'injection dentaire décrits dans les   US-ASt   538 797 et 1 538 798 comprennent une partie cen- trale renflée, contenant un fluide, prolongée par une par- tie étranglée pour former une pointe allongée. On provoque l'éjection du fluide en comprimant à la main la partie con- tenant le fluide. A mesure que la quantité de fluide diminue, il devient nécessaire d'appliquer des pressions croissantes pour expulser le fluide ; le risque de blesser la gencive est inévitable étant donné qu'un mouvement erratique de la main lié à l'effort physique est susceptible de se produire. 



   En outre, l'accroissement de la capture d'air par le fluide 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 peut porter gravement atteinte à l'efficacité de ce dernier. 



   L'outil dentaire, décrit dans le US-A 1 015 039, pour fournir de l'eau de refroidissement sous pression à une empreinte d'inlay (incrustation) en cire qui est prise dans la cavité buccale, comprend un manche tubulaire allongé renfermant une cartouche compressible disposée intérieurement et contenant un fluide de refroidissement. L'extrémité proximale de la cartouche est en contact d'écoulement de fluide avec une pointe proximale munie d'ouvertures. 



  Une bande métallique qui s'étend au-dessus de la cartouche, est solidaire d'un organe de compression externe ; une force de compression appliquée à ce dernier est transmise à la bande métallique, écrasant la cartouche et refoulant le fluide à travers la pointe perforée. On recharge la cartouche à la manière d'un porte-plume réservoir en comprimant tout d'abord puis en relâchant l'organe de compression. Le dispositif n'est pas conçu pour permettre un accès au sillon gingival ni pour distribuer un agent thérapeutique. 



  Lorsque l'organe de compression est relâché de sa condition comprimée, de l'air est nécessairement aspiré. Le procédé d'application d'une pression est malcommode et inefficace étant donné qu'une surface relativement grande est impliquée et que les valeurs locales de la pression peuvent varier. 



   La présente invention a pour but de réduire à un minimum voire même d'éliminer complètement les inconvénients ci-dessus ainsi que les inconvénients qui leur sont connexes en réalisant un dispositif capable d'appliquer un liquide d'injection et/ou un médicament fluide, sous pression, au sillon gingival à l'aide de moyens relativement simples qui assurent l'application efficace et uniforme   d'unespres-   sion au fluide de traitement, le dispositif étant susceptible d'être utilisé à de nombreuses reprises. 



   Cette invention a donc pour objet, sous ses aspects généraux, un dispositif pour le traitement combiné, théra- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 peutique et stimulateur des gencives, qui comprend un manche allongé qui est terminé, à son extrémité proximale, par une pointe souple munie d'une ou de plusieurs ouvertures d'éjection d'un fluide sous pression et conformée de façon à faciliter le contact d'exploration de la pointe avec le sillon gingival, et des moyens formant conduit reliant la pointe à un réservoir à fluide hermétiquement obturé par un bouchon inséré, amovible, qui est mobile suivant l'axe longitudinal du réservoir sous l'action d'une force appliquée, pour diminuer le volume total de ce réservoir et accroître, d'une manière correspondante, la pression appliquée au fluide qui y est contenu. 



   Selon un mode de réalisation préféré, le manche a une construction tubulaire et le volume interne délimité par les parois latérales du manche, en combinaison avec le bouchon inséré amovible, monté de manière à obturer hermétiquement l'extrémité distale du manche, constitue le réservoir à fluide. 



   Les caractéristiques et avantages de l'invention ressortiront de la description qui va suivre de modes de réalisation donnés à titre d'exemple non limitatif et représentés aux dessins annexés, sur lesquels : - la Fig. 1 représente schématiquement des modes de réalisation de l'invention dans lesquels le réservoir à fluide est constitué par un élément physiquement séparé ; - la Fig.   2 est   une vue en coupe verticale de la pointe du dispositif de la Fig. 1 ; - la Fig. 2a est une vue de dessus (représentée en entier) de la pointe de la Fig. 2 ; 
 EMI4.1 
 - Fig. 3 est une vue en coupe longitudinale d'un autre mode de réalisation de l'invention ; - Fig. 3a est une vue. de dessus d'un capuchon lad'insertion selon l'invention ;

     - les Fig.   4 et 4a représentent en coupe verticale, avec arrachement partiel, une pointe actionnée par une val- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ve conformément à l'invention ; et - les Fig. 5 et 5a représentent en coupe verticale, avec arrachement partiel, une pointe actionnée par une valve selon un autre mode de réalisation de l'invention. 



   Le présent dispositif, tel qu'illustré schématiquement par le mode de réalisation de la Fig. 1, comprend un élément allongé formant sonde, désigné par la référence générale 10, comportant un manche 12 qui Deut être de construction pleine ou tubulaire comme expliqué plus loin et qui peut être circulaire, rectiligne, etc., pour faciliter sa préhension à la main. La sonde 10 se termine à une extrémité proximale par une pointe souple 14 reliée au manche par un col 16 orienté obliquement, comme représenté, pour faciliter la manoeuvre de positionnement de la pointe à l'intérieur de la cavité buccale. Comme représenté sur les Fig. 2 et 2a, la pointe 14 comporte un col cylindrique 18 pour recevoir fixement, à l'intérieur d'un canal 22, un conduit 20 pénétrant jusqu'à une profondeur compatible avec l'intégrité structurale du dispositif.

   La fixation peut être assurée au moyen d'un adhésif ou par d'autres moyens appropriés, comme il est bien connu. Des parties cylindriques 24 et 26 à diamètres étagés assurent une configuration compatible avec la stabilité structurelle et évitent la formation de coins qui pourraient sans cela blesser la gencive pendant l'emploi du dispositif. La pointe 14 est fixée au manche 12 par l'intermédiaire d'une bague 28 qui fait partie intégrante du col 16. La pointe converge vers le bas, comme représenté, sous forme d'une partie conique 26 qui se termine à l'extrémité extérieure 23 du canal. 



   Le conduit 20 relie la pointe 14 à l'orifice de sortie 30 d'un réservoir à fluide 32, ce dernier, comme représenté sur la Fig. 1, étant un élément physiquement séparé de la sonde et étant, généralement, constitué par un dispositif du type seringue à section transversale cylindrique. 



  Une pièce encastrée amovible de fermeture 34 comprend un 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 couvercle 36 dont le diamètre est supérieur à celui de l'extrémité 40 du réservoir 32 et fournit ainsi une partie périphérique 38 pour faciliter l'enlèvement à la main du bouchon 34, comme cela est nécessaire par exemple, lorsqu'on recharge le réservoir 32. La paroi latérale 42 du bouchon 34 comporte, à son bord avant ou inférieur 44, une rondelle 46 dimensionnée de manière à appuyer fonctionnellement son bord vertical extérieur contre la surface intérieure de la paroi latérale 48 du réservoir à fluide 32, emprisonnant ainsi hermétiquement le contenu fluide du réservoir. 



   On utilise le disDositif de la Fig. 1 de la manière suivante. On remplit le réservoir 32 d'un fluide, tel que de l'eau d'injection ou un médicament, et on place le bouchon 34 de la manière représentée. Les diamètres du conduit 20 et du canal 22, et en particulier de ce dernier, sont relativement petits dans une mesure telle que l'écoulement du fluide introduit dans le réservoir par le canal est empêché principalement par les effets de tension superficielle du fluide, à moins que et jusqu'à ce que la pression requise soit appliquée, ce qui provoque le déplacement vers le bas du bouchon 34 suivant son axe longitudinal.

   On place la sonde 10 dans la cavité buccale de façon que   l'extrémité   extérieu-   re   du canal de la pointe 14 soit introduite dans le sillon gingival indiqué en 50 sur la Fig. 1, c'est-à-dire dans l'espace entre la gencive 52 et la dent 54 qui est également appelé l'alvéole dentaire. L'emplacement ayant ainsi été déterminé, l'utilisateur enfonce énergiquement le bouchon 34 ; l'application d'une pression relativement légère suffit pour surmonter la résistance à l'écoulement précitée ce qui se traduit par l'éjection du fluide par le canal 22 dans la région déterminée. De cette manière, un médicament ou un fluide d'injection est envoyé à un point situé au-dessous de la ligne de la gencive. 



   Dans d'autres modes de réalisation, le conduit 20 peut être raccordé au manche 12 en des points 56 ou, res- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 pectivement, 58, comme représenté en traits interrompus sur la Fig. 1. Dans de tels cas, le manche 12 a une construction tubulaire de manière à établir un trajet d'écoulement continu entre le point d'entrée du fluide et le canal 22. 



  Le raccordement 58 à   l'extrémité   distale est préférable étant donné qu'il est moins susceptible de gêner la préhension ou la manipulation du dispositif par l'utilisateur. 



   On peut utiliser le dispositif jusqu'au moment où le fluide a été pratiquement complètement expulsé. Comme il   apparaîtra   clairement,   l'air   présent dans le réservoir 32 forme un matelas suffisant pour permettre au bouchon de fonctionner comme un piston malgré l'absence totale de liquide dans le réservoir. Dans tous les cas, le rapport entre le volume total du réservoir et le volume total du conduit est habituellement très élevé et ainsi le gaspillage résultant de la présence de fluide inutilisé dans le conduit est insignifiant. 



   La manipulation du dispositif de la Fig. 1 par l'utilisateur nécessite l'emploi des deux mains, au contraire le dispositif de la Fig. 3 peut être manipulé d'une seule main. Dans ce dernier dispositif, désigné par la référence générale 60, le manche 62 a une structure tubulaire, sa partie   d'extrémité   distale servant de réservoir à fluide 64. Ce réservoir est mis en communication de fluide avec une ouverture 66 par un conduit 68 qui traverse un col 70 orienté obliquement, comme précédemment décrit, puis la pointe 72 convergeant vers le bas qui se termine par l'ouverture 66. 



  Le diamètre du réservoir 64 est relativement grand par rapport à celui du conduit 68 pour les raisons précédemment décrites, ainsi que pour limiter la longueur du dispositif à une dimension pratique. Le manche 62 se termine à une extrémité distale par une partie 74 en forme de trompette, ou évasée vers l'extérieur, qui forme une extrémité du type entonnoir pour faciliter le remplissage en fluide du réservoir 64. Le bouchon encastré 76 a une configuration sembla- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 blé à celle du bouchon 34 de la Fig. 1 et comprend un couvercle 78 dont le diamètre est supérieur à celui de la partie 74 en trompette comme indiqué en traits interrompus sur les Fig. 3 et 3a, ce qui fournit une région de préhension permettant d'enlever le bouchon 76 de la position complètement fermée (insérée).

   La paroi latérale 82 est munie   a   snn extrémité inférieure ou avant 84, d'une rondelle 86 dont le bord vertical est conçu pour entrer en contact fonctionnel, lors de son insertion, avec la surface intérieure 88 du manche 62 de façon à emprisonner ainsi hermétiquement le contenu fluide du réservoir 64 et à stabiliser la position du bouchon 76. 



   On utilise le dispositif de la Fig. 3 de la manière suivante. On remplit le réservoir 64 d'une quantité désirée de fluide du type décrit. En l'absence de pression, il ne se produit pas d'écoulement de fluide par l'ouverture 66 du fait des effets de tension superficielle, comme précédemment décrit. On introduit le bouchon 76 dans le réservoir 64 jusqu'à une profondeur de pénétration suffisante pour stabiliser sa position. Une certaine quantité de fluide, qui est néanmoins très peu importante, peut s'écouler par louverture 66 ce qui indique l'atteinte d'une pression d'éjection du fluide.

   On place le dispositif dans la cavité buccale de la manière précédemment décrite, en utilisant le pouce ou l'index de la main qui tient le dispositif pour enfoncer le bouchon 76 de manière à déclencher et à entretenir l'éjection de fluide par l'ouverture 66. 
 EMI8.1 
 



  Dans un autre mode de peut i réalisation, le réservoirêtre rempli avec un sachet, une cartouche ou un autre récipient approprié frangible, enfermant sous pression le liquide d'injection ou médicamenteux. On introduit dans le réservoir le sachet, qui a une configuration conforme aux dimensions intérieures du réservoir 64 et s'y adapte sans jeu, de façon qu'il vienne en appui contre les moyens de butée prévus dans ce réservoir, tels qu'une collerette annulaire 90 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 (Fig. 3) qui fait partie intégrante du manche 62 et qui délimite un trajet ou passage d'écoulement 92 dont le diamètre est au moins égal à celui du conduit 68.

   Dans ce mode de réalisation, le bouchon 76 a une forme telle que, lorsqu'il est presque complètement introduit, il exerce sur le sachet, soit par contact direct doit par l'intermédiaire d'un matelas d'air, une pression suffisante pour provoquer sa rupture. 



  Ainsi, la partie d'extrémité proximale du sachet qui vient en appui contre la collerette 90 peut être adaptée pour se rompre dans les conditions de pression qui existent lorsque le bouchon est pratiquement complètement introduit, ce qui libère le contenu liquide qui se met automatiquement sous pression. Pour remplacer les moyens de butée, le diamètre intérieur du réservoir 64 peut être étranglé à son extrémité proximale de sorte que la fermeture du bouchon 76 repousse le sachet dans un espace plus petit, la pression accrue résultante provoquant la rupture du sachet. 



   Dans les modes de réalisation à sachet, il est recommandé d'utiliser des pointes souples du type représenté sur les Fig. 4 et 5. Sur la Fig. 4, une pointe souple 94 est munie d'une valve 96 du type vanne qui est normalement fermée pour empêcher l'écoulement du fluide entre les par-   taies   98 et   98   du conduit, la partie 98a se terminant par l'ouverture de sortie 100. La valve 96 est munie d'une fente horizontale centrale pour délimiter des parties supérieure et inférieure égales, indiquées en 102 et 104 sur la Fig. 4a. 



  Dans sa position fermée la valve 96 assure une fermeture hermétique, résistant à la pression, et stable, à l'encontre de la pression exercée par le contenu du réservoir 64. Cependant, lorsque la pointe 94 est déplacée en rotation comme montré par la flèche indicatrice de direction de la Fig. 4a, ce qui est le cas lorsque la surface 106 de la pointe 94 est pressée contre une dent, la flexion de la pointe 94 provoque l'ouverture de la valve 96 jusqu'à la position indiquée par les parties de valve 102 et 104 sur la Fig. 4a. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Sur la Fig. 5, une surface intérieure 108 d'une pointe 110 est munie de fentes 112 normalement fermées, sensiblement perpendiculaires à la surface 108. Dans la position fermée, les fentes assurent une obturation hermétique comme décrit. Cependant, lorsque la surface 108 est pressée contre une dent, la flexion de la pointe 110, dans le sens montré par la flèche indicatrice de direction de la Fig. 5a, provoque l'ouverture des fentes 112 ce qui forme l'ouverture de sortie 112a pour le fluide sous pression, comme indiqué sur la Fig. Sa. 



   Les pointes représentées sur les Fig. 5 et 5a sont utilisables aussi bien dans les modes de réalisation à fluide   qu'à   sachet. Dans le premier cas, le bouchon est introduit et enfoncé à la profondeur maximale permise par la contre-pression résultante. Ceci indique la profondeur maximale compatible avec un positionnement stable du bouchon. 



  En service, il suffit à l'opérateur de faire fléchir la pointe de la manière décrite pour déclencher et entretenir   l'é-   jection du fluide, et il n'est pas nécessaire d'enfoncer le bouchon. 



   Les pointes de l'invention peuvent être en caoutchouc dur ou matière polymère semblable ayant une élasticité et une résistance mécanique équivalentes. La matière choisie doit, dans tous les cas, être inerte vis-à-vis du fluide contenu. La surface extérieure de la pointe ne doit pas être irritante pour les gencives et elle doit être insipide. La pointe peut être interchangeable et on peut la fixer au dispositif simplement en y introduisant   l'extrémité   proximale du manche. 



   Le fluide chargé peut être simplement de l'eau d'injection ou un agent thérapeutique pour le traitement d'une gencive infectée et il peut être sous une forme liquide ou semi-solide. 



   Dans une autre variante, la valve formée dans la pointe peut être manipulée par des moyens de commande conve- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 nablement montés dans le manche et mécaniquement reliés à la valve. 
 EMI11.1 
 



  Dans un autre mode de réalisation préféré, le mane e che est fabriqué en une matière transparente, par exemple en un polymère organique synthétique formant un film de l'un des types bien connus dans la technique ce qui permet une mesure visuelle du dosage. Un tel manche peut être gradué et porter des marques qui permettent une évaluation relativement précise du dosage.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Description attached to a request for
BELGIAN PATENT filed by the company known as: COLGATE-PALMOLIVE COMPANY having for object: Device for the therapeutic treatment and combined stimulator of the gums Qualification proposed: PATENT OF INVENTION

 <Desc / Clms Page number 2>

 
The present invention relates, in general, to a device for combined therapeutic treatment and stimulator of the gums and more particularly to a device allowing the effective application of an injection liquid and / or a medicament. gingival groove.



   Devices for applying injection fluid and / or medication to the gums for the treatment of pyorrhea and other gum-like diseases, as described in the prior art, generally include a handle which ends with a point having an appropriate configuration to facilitate access to the gingival area. In the device described in US Pat. No. 1,586,302, the tip is provided with a groove for receiving a syringe, the fluid discharged by this syringe being led by the groove to one or more openings. - tures formed in the end part of the tip in contact with the region of the gum which must be treated.



   Apparently, the device is manipulated so as to place the tip in the oral cavity in a determined manner and then the syringe is introduced as indicated.



   The risk of injuring the gum with such a device is obvious. It is necessary to position two separate devices under difficult conditions, in particular with regard to the syringe.



   The dental injection tubes described in US Pat. Nos. 538,797 and 1,538,798 include a swollen central portion, containing a fluid, extended by a constricted portion to form an elongated point. The ejection of the fluid is caused by compressing by hand the part containing the fluid. As the amount of fluid decreases, it becomes necessary to apply increasing pressures to expel the fluid; the risk of injuring the gum is inevitable since erratic hand movement related to physical exertion is likely to occur.



   In addition, increased air capture by the fluid

 <Desc / Clms Page number 3>

 can seriously affect the effectiveness of the latter.



   The dental tool, described in US-A 1 015 039, for supplying pressurized cooling water to an inlay (inlay) impression of wax which is taken in the oral cavity, comprises an elongated tubular handle enclosing an internally arranged compressible cartridge containing a cooling fluid. The proximal end of the cartridge is in fluid flow contact with a proximal tip provided with openings.



  A metal strip which extends above the cartridge is secured to an external compression member; a compressive force applied to the latter is transmitted to the metal strip, crushing the cartridge and discharging the fluid through the perforated tip. The cartridge is recharged in the manner of a reservoir pen holder by first compressing and then releasing the compression member. The device is not designed to allow access to the gum line or to dispense a therapeutic agent.



  When the compression member is released from its compressed condition, air is necessarily drawn in. The process of applying pressure is cumbersome and ineffective since a relatively large area is involved and local values of pressure may vary.



   The object of the present invention is to reduce to a minimum or even completely eliminate the above drawbacks as well as the drawbacks which are associated with them by providing a device capable of applying an injection liquid and / or a fluid medicament, under pressure, in the gingival groove using relatively simple means which ensure the effective and uniform application of a pressure to the treatment fluid, the device being capable of being used on numerous occasions.



   The subject of this invention is therefore, in its general aspects, a device for combined treatment, therapy,

 <Desc / Clms Page number 4>

 canique and gum stimulator, which includes an elongated handle which is terminated, at its proximal end, by a flexible tip provided with one or more openings for ejecting a pressurized fluid and shaped so as to facilitate contact between exploration of the tip with the gingival groove, and means forming a conduit connecting the tip to a fluid reservoir hermetically sealed by an inserted, removable plug, which is movable along the longitudinal axis of the reservoir under the action of a force applied, to decrease the total volume of this reservoir and correspondingly increase the pressure applied to the fluid contained therein.



   According to a preferred embodiment, the handle has a tubular construction and the internal volume delimited by the side walls of the handle, in combination with the removable inserted plug, mounted so as to hermetically seal the distal end of the handle, constitutes the reservoir for fluid.



   The characteristics and advantages of the invention will emerge from the description which follows of embodiments given by way of nonlimiting example and represented in the appended drawings, in which: - FIG. 1 schematically represents embodiments of the invention in which the fluid reservoir consists of a physically separate element; - Fig. 2 is a view in vertical section of the tip of the device of FIG. 1; - Fig. 2a is a top view (shown in full) of the tip of FIG. 2;
 EMI4.1
 - Fig. 3 is a view in longitudinal section of another embodiment of the invention; - Fig. 3a is a view. from above an insertion cap according to the invention;

     - Figs. 4 and 4a represent in vertical section, with partial cutaway, a point actuated by a val-

 <Desc / Clms Page number 5>

 ve according to the invention; and - Figs. 5 and 5a show in vertical section, with partial cutaway, a tip actuated by a valve according to another embodiment of the invention.



   The present device, as schematically illustrated by the embodiment of FIG. 1, comprises an elongate element forming a probe, designated by the general reference 10, comprising a handle 12 which may be of solid or tubular construction as explained below and which may be circular, rectilinear, etc., to facilitate gripping by hand . The probe 10 ends at a proximal end with a flexible tip 14 connected to the handle by a neck 16 oriented obliquely, as shown, to facilitate the positioning of the tip inside the oral cavity. As shown in Figs. 2 and 2a, the tip 14 has a cylindrical neck 18 for fixedly receiving, inside a channel 22, a conduit 20 penetrating to a depth compatible with the structural integrity of the device.

   The fixing can be ensured by means of an adhesive or by other suitable means, as is well known. Cylindrical parts 24 and 26 with stepped diameters ensure a configuration compatible with structural stability and avoid the formation of wedges which could otherwise injure the gum during use of the device. The point 14 is fixed to the handle 12 by means of a ring 28 which is an integral part of the neck 16. The point converges downwards, as shown, in the form of a conical part 26 which ends at the end outside 23 of the canal.



   The conduit 20 connects the tip 14 to the outlet orifice 30 of a fluid reservoir 32, the latter, as shown in FIG. 1, being an element physically separate from the probe and being, generally, constituted by a device of the syringe type with cylindrical cross section.



  A removable recessed closing part 34 includes a

 <Desc / Clms Page number 6>

 cover 36 whose diameter is greater than that of the end 40 of the reservoir 32 and thus provides a peripheral portion 38 to facilitate the manual removal of the plug 34, as is necessary for example, when the reservoir 32 is recharged The side wall 42 of the plug 34 has, at its front or lower edge 44, a washer 46 dimensioned so as to functionally press its outer vertical edge against the inner surface of the side wall 48 of the fluid reservoir 32, thus hermetically trapping the fluid contents of the tank.



   We use the device of fig. 1 as follows. The reservoir 32 is filled with a fluid, such as injection water or a drug, and the plug 34 is placed as shown. The diameters of the conduit 20 and the channel 22, and in particular of the latter, are relatively small to such an extent that the flow of the fluid introduced into the reservoir through the channel is prevented mainly by the surface tension effects of the fluid, unless and until the required pressure is applied, which causes the plug 34 to move downward along its longitudinal axis.

   The probe 10 is placed in the buccal cavity so that the outer end of the tip canal 14 is introduced into the gingival groove indicated at 50 in FIG. 1, that is to say in the space between the gum 52 and the tooth 54 which is also called the dental socket. The location having thus been determined, the user vigorously pushes the plug 34; the application of a relatively light pressure is sufficient to overcome the aforementioned resistance to flow, which results in the ejection of the fluid through the channel 22 in the determined region. In this way, a drug or injection fluid is sent to a point below the gum line.



   In other embodiments, the conduit 20 can be connected to the handle 12 at points 56 or, res-

 <Desc / Clms Page number 7>

 pectively, 58, as shown in broken lines in FIG. 1. In such cases, the handle 12 has a tubular construction so as to establish a continuous flow path between the point of entry of the fluid and the channel 22.



  Connection 58 at the distal end is preferable since it is less likely to interfere with the gripping or handling of the device by the user.



   The device can be used until the fluid has been almost completely expelled. As will be clear, the air present in the reservoir 32 forms a sufficient mattress to allow the plug to function as a piston despite the total absence of liquid in the reservoir. In all cases, the ratio between the total volume of the reservoir and the total volume of the conduit is usually very high and thus the waste resulting from the presence of unused fluid in the conduit is insignificant.



   The manipulation of the device of FIG. 1 by the user requires the use of two hands, on the contrary the device of FIG. 3 can be operated with one hand. In the latter device, designated by the general reference 60, the handle 62 has a tubular structure, its distal end portion serving as a fluid reservoir 64. This reservoir is placed in fluid communication with an opening 66 by a conduit 68 which crosses a neck 70 oriented obliquely, as previously described, then the tip 72 converging downwards which ends in the opening 66.



  The diameter of the reservoir 64 is relatively large compared to that of the conduit 68 for the reasons described above, as well as to limit the length of the device to a practical dimension. The handle 62 ends at a distal end with a part 74 in the shape of a trumpet, or flared outwards, which forms a funnel-type end to facilitate the filling of fluid with the reservoir 64. The recessed plug 76 has a configuration similar -

 <Desc / Clms Page number 8>

 wheat to that of the plug 34 of FIG. 1 and comprises a cover 78, the diameter of which is greater than that of the trumpet portion 74 as indicated in broken lines in FIGS. 3 and 3a, which provides a gripping region for removing the plug 76 from the fully closed (inserted) position.

   The side wall 82 is provided at its lower or front end 84, with a washer 86, the vertical edge of which is designed to come into functional contact, during its insertion, with the inner surface 88 of the handle 62 so as to thus hermetically trap the fluid content of the reservoir 64 and to stabilize the position of the plug 76.



   The device of FIG. 3 as follows. The reservoir 64 is filled with a desired quantity of fluid of the type described. In the absence of pressure, there is no flow of fluid through the opening 66 due to the effects of surface tension, as previously described. The plug 76 is introduced into the reservoir 64 to a depth of penetration sufficient to stabilize its position. A certain amount of fluid, which is nevertheless very small, can flow through the opening 66 which indicates the achievement of a fluid ejection pressure.

   The device is placed in the oral cavity as described above, using the thumb or forefinger of the hand holding the device to push the plug 76 so as to initiate and maintain the ejection of fluid through the opening 66.
 EMI8.1
 



  In another embodiment, the reservoir may be filled with a sachet, a cartridge or another suitable frangible container, enclosing under pressure the injection or medicinal liquid. The bag is introduced into the tank, which has a configuration in accordance with the internal dimensions of the tank 64 and adapts to it without play, so that it comes to bear against the abutment means provided in this tank, such as a flange ring finger 90

 <Desc / Clms Page number 9>

 (Fig. 3) which is an integral part of the handle 62 and which delimits a flow path or passage 92 whose diameter is at least equal to that of the conduit 68.

   In this embodiment, the plug 76 has a shape such that, when it is almost completely introduced, it exerts on the sachet, either by direct contact must via an air mattress, sufficient pressure to cause it to break.



  Thus, the proximal end portion of the bag which bears against the flange 90 can be adapted to rupture under the pressure conditions which exist when the stopper is practically completely inserted, which releases the liquid content which is automatically placed under pressure. To replace the stop means, the internal diameter of the reservoir 64 can be throttled at its proximal end so that the closure of the plug 76 pushes the bag back into a smaller space, the resulting increased pressure causing the bag to rupture.



   In the bag embodiments, it is recommended to use flexible tips of the type shown in FIGS. 4 and 5. In FIG. 4, a flexible tip 94 is provided with a valve 96 of the valve type which is normally closed to prevent the flow of fluid between the parts 98 and 98 of the conduit, the part 98a ending in the outlet opening 100 The valve 96 is provided with a central horizontal slot to delimit equal upper and lower parts, indicated at 102 and 104 in FIG. 4a.



  In its closed position, the valve 96 ensures a hermetic, pressure-resistant and stable closure against the pressure exerted by the contents of the reservoir 64. However, when the tip 94 is rotated as shown by the arrow direction indicator of FIG. 4a, which is the case when the surface 106 of the tip 94 is pressed against a tooth, the bending of the tip 94 causes the valve 96 to open to the position indicated by the valve parts 102 and 104 on Fig. 4a.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   In Fig. 5, an inner surface 108 of a tip 110 is provided with normally closed slots 112, substantially perpendicular to the surface 108. In the closed position, the slots provide a hermetic seal as described. However, when the surface 108 is pressed against a tooth, the flexion of the tip 110, in the direction shown by the direction indicator arrow of FIG. 5a, causes the slots 112 to open, which forms the outlet opening 112a for the pressurized fluid, as shown in FIG. Her.



   The tips shown in Figs. 5 and 5a can be used in both the fluid and bag embodiments. In the first case, the plug is inserted and pressed to the maximum depth allowed by the resulting back pressure. This indicates the maximum depth compatible with stable positioning of the plug.



  In service, the operator only has to flex the tip as described to trigger and maintain the ejection of the fluid, and there is no need to depress the plug.



   The tips of the invention may be of hard rubber or similar polymeric material having equivalent elasticity and mechanical strength. The material chosen must, in all cases, be inert with respect to the fluid contained. The outer surface of the tip should not be irritating to the gums and should be tasteless. The tip can be interchangeable and can be fixed to the device simply by inserting the proximal end of the handle.



   The charged fluid may simply be injection water or a therapeutic agent for the treatment of infected gum and it may be in liquid or semi-solid form.



   In another variant, the valve formed in the tip can be manipulated by suitable control means.

 <Desc / Clms Page number 11>

 mounted in the handle and mechanically connected to the valve.
 EMI11.1
 



  In another preferred embodiment, the handle is made of a transparent material, for example a synthetic organic polymer forming a film of one of the types well known in the art which allows visual measurement of the dosage. Such a handle can be graduated and bear marks which allow a relatively precise evaluation of the dosage.


    

Claims (10)

REVENDICATIONS 1-Dispositif de traitement thérapeutique et stimulateur combiné des gencives, caractérisé en ce qu'il comprend un manche allongé (12 ; 62) qui est terminé, à son extrémité proximale, par une pointe souple (14 ; 72 ; 94 ; 110) munie d'une ou de plusieurs ouvertures (23 ; 66 ; 100 ; 112) d'éjection d'un fluide sous pression et conformée de façon à faciliter le contact d'exploration de la pointe avec le sillon gingival ; et des moyens formant conduit (20 ; 68) reliant la pointe à un réservoir à fluide (32 ; CLAIMS 1-Device for therapeutic treatment and combined stimulator of the gums, characterized in that it comprises an elongated handle (12; 62) which is terminated, at its proximal end, by a flexible tip (14; 72; 94; 110) provided one or more openings (23; 66; 100; 112) for ejecting a pressurized fluid and shaped so as to facilitate exploration contact of the tip with the gingival groove; and conduit means (20; 68) connecting the tip to a fluid reservoir (32; 64) hermétiquement obturé par un bouchon encastré amovible (34 ; 76) qui est mobile suivant l'axe longitudinal du réservoir sous l'action d'une force appliquée pour diminuer le volume total du réservoir et accroître d'une manière correspondante la pression appliquée au fluide qui y est contenu.  64) hermetically sealed by a removable recessed plug (34; 76) which is movable along the longitudinal axis of the tank under the action of an applied force to decrease the total volume of the tank and correspondingly increase the pressure applied to the fluid contained therein. 2-Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce que le réservoir à fluide comprend un organe physiquement séparé (32) directement relié à la pointe (14) par un conduit (20).  2-Device according to claim 1, characterized in that the fluid reservoir comprises a physically separate member (32) directly connected to the tip (14) by a conduit (20). 3-Dispositif selon la revendication 2, caractérisé en ce que le réservoir à fluide (32) est relié au manche (12) par des moyens formant conduit.  3-Device according to claim 2, characterized in that the fluid reservoir (32) is connected to the handle (12) by means forming a conduit. 4-Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce que le manche (62) est tubulaire et comprend le réservoir à fluide (64) pour recevoir le fluide directement ou, alternativement, un sachet frangible contenant le fluide sous pression, le bouchon amovible (76) obturant hermétiquement l'extrémité distale du manche et le réservoir.  4-Device according to claim 1, characterized in that the handle (62) is tubular and comprises the fluid reservoir (64) to receive the fluid directly or, alternatively, a frangible bag containing the fluid under pressure, the removable plug ( 76) hermetically sealing the distal end of the handle and the reservoir. 5-Dispositif selon la revendication 4, caractérisé en ce que la partie d'extrémité proximale du manche (62) est munie intérieurement de moyens de butée (90) placés de manière à venir en contact avec l'extrémité proximale du sachet frangible lorsque ce sachet est placé dans le réservoir à fluide (64). <Desc/Clms Page number 13>  5-Device according to claim 4, characterized in that the proximal end portion of the handle (62) is internally provided with stop means (90) placed so as to come into contact with the proximal end of the frangible bag when this bag is placed in the fluid reservoir (64).  <Desc / Clms Page number 13>   6-Dispositif selon la revendication 5, caractérisé en ce que les moyens formant butée comprennent une collerette annulaire (90) faisant partie de la surface intérieure du manche (62).  6-Device according to claim 5, characterized in that the stop means comprise an annular flange (90) forming part of the inner surface of the handle (62). 7-Dispositif selon la revendication 5, caractérisé en ce que la pointe (94) comporte une valve, par exemple interne, (96), normalement fermée qui peut tourner jusqu'à une position ouverte lors d'une flexion de la pointe (94) provoquée par l'application d'un couple.  7-Device according to claim 5, characterized in that the tip (94) comprises a valve, for example internal, (96), normally closed which can rotate to an open position during bending of the tip (94 ) caused by the application of a torque. 8-Dispositif selon la revendication 5, caractérisé en ce que les ouvertures comprennent des fentes (112) normalement fermées expansibles jusqu'à une position ouverte lors d'une flexion de la pointe (llO) provoquée par l'application d'un couple.  8-Device according to claim 5, characterized in that the openings comprise slots (112) normally closed expandable to an open position during bending of the tip (llO) caused by the application of a torque. 9-Dispositif selon la revendication 1, caractérisé en ce que les parois latérales (62) du réservoir à fluide sont transparentes et permettent la détection visuelle de l'importance de la baisse du niveau du fluide contenu dans ce réservoir pendant l'utilisation.  9-Device according to claim 1, characterized in that the side walls (62) of the fluid reservoir are transparent and allow visual detection of the extent of the drop in the level of the fluid contained in this reservoir during use. 10-Dispositif selon la revendication 9, caractérisé en ce que les parois latérales (62) portent des marques graduées pré-imprimées pour indiquer le dosage.  10-Device according to claim 9, characterized in that the side walls (62) carry pre-printed graduated marks to indicate the dosage.
BE0/211075A 1982-06-28 1983-06-28 DEVICE FOR THERAPEUTIC TREATMENT AND STIMULATOR COMBINED WITH GENCIVES BE897155A (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
US39297582A 1982-06-28 1982-06-28

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE897155A true BE897155A (en) 1983-12-28

Family

ID=23552790

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE0/211075A BE897155A (en) 1982-06-28 1983-06-28 DEVICE FOR THERAPEUTIC TREATMENT AND STIMULATOR COMBINED WITH GENCIVES

Country Status (19)

Country Link
AR (1) AR229647A1 (en)
AU (1) AU555833B2 (en)
BE (1) BE897155A (en)
BR (1) BR8303388A (en)
CA (1) CA1229509A (en)
CH (1) CH659771A5 (en)
DE (1) DE3321763A1 (en)
DK (1) DK157975C (en)
FR (1) FR2529076B1 (en)
GB (1) GB2122500B (en)
GR (1) GR77514B (en)
IT (1) IT1172271B (en)
MX (1) MX156210A (en)
NL (1) NL8302295A (en)
NO (1) NO832332L (en)
NZ (1) NZ204516A (en)
PH (1) PH23410A (en)
SE (1) SE455157B (en)
ZA (1) ZA834210B (en)

Families Citing this family (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
ZA886656B (en) * 1987-09-16 1990-05-30 Colgate Palmolive Co Device for treatment of gum disease
DE8910912U1 (en) * 1989-09-13 1989-10-26 Eichmueller, Hartmut, Dr., 8110 Riegsee, De
AU6553190A (en) * 1989-11-06 1991-05-09 Colgate-Palmolive Company, The Hand-held device for combatting periodontitis

Family Cites Families (8)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US1015039A (en) * 1910-01-31 1912-01-16 Vincent Lasbury Dental tool.
US1586302A (en) * 1925-08-17 1926-05-25 Levi L Funk Combined flexible tooth cleaner and medicine carrier
CH299090A (en) * 1950-02-10 1954-05-31 Richard Dr Tangerding Device for admitting medicaments, in particular disinfectant liquids, into body cavities, in particular tooth root canals.
FR1063725A (en) * 1952-09-29 1954-05-05 Aseptic pocket-sized toothpick for dental treatment
GB1339138A (en) * 1970-12-17 1973-11-28 Dragan W B Dental filling syringe
DE2616506A1 (en) * 1976-04-14 1977-10-27 Simon Berkowicz Tooth pick with tubular receptacle - has releasable connecting channel between receptacle contg. cleaning fluid and tip of pick
US4276880A (en) * 1978-09-14 1981-07-07 Oscar Malmin Cannula and process
SE420302B (en) * 1980-10-31 1981-09-28 Axelsson P A T SUSPENSION SPRAY FOR PACKING DIRECTLY DIRECTLY AND BETWEEN TENDERS

Also Published As

Publication number Publication date
SE8303615L (en) 1983-12-29
DE3321763A1 (en) 1983-12-29
NZ204516A (en) 1986-09-10
ZA834210B (en) 1985-01-30
GB2122500A (en) 1984-01-18
AU1612783A (en) 1984-01-05
DK298083A (en) 1983-12-29
SE8303615D0 (en) 1983-06-23
GB8317421D0 (en) 1983-07-27
SE455157B (en) 1988-06-27
CH659771A5 (en) 1987-02-27
CA1229509A (en) 1987-11-24
MX156210A (en) 1988-07-25
IT8348545A0 (en) 1983-06-21
AU555833B2 (en) 1986-10-09
FR2529076A1 (en) 1983-12-30
DK157975C (en) 1990-08-20
AR229647A1 (en) 1983-09-30
GR77514B (en) 1984-09-24
NL8302295A (en) 1984-01-16
DK298083D0 (en) 1983-06-28
BR8303388A (en) 1984-02-07
IT1172271B (en) 1987-06-18
GB2122500B (en) 1985-12-04
DK157975B (en) 1990-03-12
PH23410A (en) 1989-07-26
FR2529076B1 (en) 1988-10-14
NO832332L (en) 1983-12-29

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1005867A5 (en) DEVICE.
CA2171591C (en) Apparatus for liquid injection
EP0109913A2 (en) Dental syringe for intra-ligament injections
FR2896168A1 (en) PRE-FILLED HYPODERMIC SYRINGE EQUIPPED WITH A CLOGGING DEVICE
FR2539302A1 (en) SYRINGE FOR MEDICAL USE
EP2705866B1 (en) Device for reducing pain related to the insertion of a syringe needle into the skin
FR2584952A1 (en) DEVICE FOR APPLYING A PREDETERMINED QUANTITY OF A LIQUID TO A SURFACE
CA2875492A1 (en) Injection assembly
CA1319131C (en) Liquid dispensing apparatus
FR2606643A1 (en) Syringe which is rendered inoperative after the first use
EP0986411B1 (en) Improved injection syringe, comprising sucking means
EP0316210B1 (en) Applicator for more or less viscous liquid
BE897155A (en) DEVICE FOR THERAPEUTIC TREATMENT AND STIMULATOR COMBINED WITH GENCIVES
WO2015004351A1 (en) Device for injecting fluid in animals, in particular by intranasal administration
WO1991000749A1 (en) Single use syringe and injecting needle
FR2759780A1 (en) SINGLE USE SAFETY DEVICE FOR TRANSFERRING BLOOD
FR2727670A1 (en) Dosing container for distributing liquid from reservoir, esp. used for cosmetic products
EP3551253B1 (en) Multi-dose dispenser
FR2854574A1 (en) Instrument for naso-sinus lavage, includes reservoir with lower bend extension and nasal nozzle designed to avoid injury and pass suitable fluid flow
FR2699064A1 (en) Disposable insemination syringe, used for both humans and animals - comprises tube with convergent tip to contain straw of semen, equipped with piston and holder
FR2613940A3 (en) DISPENSER FOR DELIVERING VAGINAL CREAM
FR2686022A1 (en) Single-use medical syringe whose needle is retractable after use
EP0010052B1 (en) Improvements to syringes for the injection of pasty products
FR2565828A1 (en) Valve balloon which is detachable from a catheter intended for its positioning
CA1315626C (en) Connecting device for adapting an end part on a liquid transfer apparatus

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: COLGATE-PALMOLIVE CY

Effective date: 19900630