BE888377A - PUMPING PROCESS AND APPARATUS FOR DRY CURING - Google Patents

PUMPING PROCESS AND APPARATUS FOR DRY CURING Download PDF

Info

Publication number
BE888377A
BE888377A BE0/204451A BE204451A BE888377A BE 888377 A BE888377 A BE 888377A BE 0/204451 A BE0/204451 A BE 0/204451A BE 204451 A BE204451 A BE 204451A BE 888377 A BE888377 A BE 888377A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pump
machine according
transmission
engine group
vehicle
Prior art date
Application number
BE0/204451A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Bellefroid Basile
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Bellefroid Basile filed Critical Bellefroid Basile
Priority to BE0/204451A priority Critical patent/BE888377A/en
Publication of BE888377A publication Critical patent/BE888377A/en

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02FDREDGING; SOIL-SHIFTING
    • E02F9/00Component parts of dredgers or soil-shifting machines, not restricted to one of the kinds covered by groups E02F3/00 - E02F7/00
    • E02F9/18Counterweights
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02FDREDGING; SOIL-SHIFTING
    • E02F7/00Equipment for conveying or separating excavated material
    • E02F7/10Pipelines for conveying excavated materials
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E02HYDRAULIC ENGINEERING; FOUNDATIONS; SOIL SHIFTING
    • E02FDREDGING; SOIL-SHIFTING
    • E02F9/00Component parts of dredgers or soil-shifting machines, not restricted to one of the kinds covered by groups E02F3/00 - E02F7/00
    • E02F9/20Drives; Control devices

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Treatment Of Sludge (AREA)

Description

       

  Procédé et engin de pompage pour curage à sec.

  
La présente invention concerne un procédé et. un engin de pompage pour curage et terrassement et plus particulièrement un procédé et un engin de pompage pour curage à sec et pour terrassement par abattage hydraulique.

  
Il convient d'établir parmi les travaux de génie civil la distinction entre les travaux de dragage et ceux de terrassement ou de curage à sec. Les premiers sont des travaux dont le principe est d'évacuer des terres, de la roche ou des alluvions quelconques du fond de la mer, des lacs et des cours d'eau en travaillant directement sous eau. Les seconds ont pour objet de déplacer de la roche, des terres ou des alluvions quelconques en opérant à l'air libre, c'est-à-dire sur un chantier naturellement sec ou mis à sec pour la circonstance et ceci indépendamment du fait que l'attaque du lit de roche, des terres ou des alluvions est effectuée suivant différentes techniques de pelletage ou au moyen de la force hydraulique, par exemple au canon à eau.

  
Les travaux de curage et ceux de terrassement effectués en site sec n'étant ainsi différents que par leur but, mais non par leur nature, l'invention est décrite ci-après avec référence au cas du curage à sec, bien qu'elle soit applicable au terrassement en général.

  
Le curage à sec trouve.. ses applications non seulement dans l'entretien des cours d'eau et des étangs ou lacs naturels, mais également dans l'évacuation des sédiments accumulés dans les bassins et étangs de décantation adjoints à différentes industries et stations d'épuration.

  
Les moyens connus de curage à sec comprennent les différents engins à pelles, à godets ou à chaînes, entre autres, et les engins mettant en jeu la force vive de l'eau, notamment les canons à eau. Le fait que la force vive de l'eau est exploitée pour déliter la masse solide qu'il faut évacuer n'empêche nullement qu'il faille considérer le  chantier comme un site sec, puisqu'il n'y a pas immersion de l'outillage.

   On connaît déjà, notamment d'après le brevet belge n[deg.] 488.003, un procédé pour exécuter hydrauliquement des déblais, remblais et travaux semblables, en terrains consistants et durs, qui consiste à attaquer ces terrains  par des jets d'eau de puissance convenable et à conduire les boues qui en résultent, notamment par gravité, vers un puisard collecteur d'où elles sont reprises par aspiration, par exemple à l'aide d'une pompe ou suceuse, et transportées et canalisées dans des emplacements de dépôt ou d'utilisation.

  
Ce même brevet décrit, pour l'application de ce procédé, une installation comprenant une pompe ou un autre moyen d'obtention d'eau sous pression convenable, au moins un dispositif pour former un jet d'affouillement des terrains, à ajutage orientable, une canalisation pour amener l'eau sous pression de la pompe ou autre moyen au dit dispositif à jet d'affouillement, un chenal de transport et un puisard, de préférence situé en contrebas, auquel aboutit le chenal, un dispositif d'aspiration ou pompe aspirant les boues dans le puisard et une canalisation d'évacuation des boues aspirées par le dit dispositif d'aspiration ou pompe.

  
En particulier, dans le cas traditionnel, les boues sont extraites du puisard au moyen d'une pompe aspirante munie d'une élinde plongeant dans le puisard. L'inconvénient de loin le plus important du système classique est que la hauteur d'aspiration ne dépasse pas 2 m en pratique. En effet, pour pouvoir aspirer des boues tant  fluides que chargées de corps durs grossiers, une pompe doit être conçue avec un certain jeu au rotor, de sorte que dès que la hauteur d'aspiration atteint les 2 m, le rendement tombe à des valeurs inadmissibles et le fonctionnement de la pompe s'accompagne de secousses et de phénomènes de

  
 <EMI ID=1.1> 

  
en amenant la pompe dans le puisard, puisque la hauteur de refoulement d'une pompe n'est pas limitée par le principe de Torricelli.

  
Bien que le principe des pompes immergées soit bien connu, il convient de noter qu'il ne s'agit pas, en l'occurrence, de travailler avec de l'outillage immergé, mais bien d'amener la pompe à l'intérieur du puisard afin de la faire travailler toujours par refoulement avec une hauteur d'aspiration négligeable, ce qui constitue une nouveauté dans le domaine du pompage des boues de curage. L'aspiration de la pompe pourrait être munie d'une tubulure courte (de l'ordre du mètre) pour que le fonctionnement de la pompe puisse être constant. En pratique toutefois, la pompe est immergée dans les boues à extraire du puisard. Ce sont là des détails d'organisation de chantier qui ne restreignent pas le principe de l'invention.

  
D'autre part, la pompe est montée sur un véhicule facilitant l'accès au chantier et les manoeuvres sur celui-ci.

  
Plus particulièrement, l'invention a pour objet un procédé d'évacuation des boues après exécution hydraulique de curages à sec et autres travaux de terrassement semblables en terrains consistants ou durs, suivant lequel on attaque ces terrains par des jets d'eau de puissance convenable et on conduit les boues résultantes vers un puisard collecteur, caractérisé en ce que les boues sont  reprises dans le puisard collecteur à l'aide d'une pompe de refoulement située au fond du puisard et sont transportées et canalisées vers des emplacements de dépôt ou d'utilisation.

  
L'invention a aussi pour objet un engin de pompage pour currage à sec par abattage hydraulique permettant d'appliquer le procédé de l'invention, qui comprend essentiellement un véhicule sur lequel est montée une élinde porteuse d'une pompe de refoulement amenant et maintenant celle-ci au fond du puisard collecteur, la pompe étant actionnée par un groupe moteur à l'intervention d'une transmission.

  
Dans une forme de réalisation préférée, le groupe moteur est monté sur le véhicule de façon à faire contrepoids pour l'élinde et la pompe, et le véhicule porte la transmission, outre une cabine de commande pour le  préposé au fonctionnement de la pompe.

  
Suivant une première variante, la transmission entre le groupe moteur et la pompe est une transmission mécanique articulée comprenant un arbre moteur articulé par des cardans et un accouplement à friction.

  
Suivant une seconde variante, la transmission entre le groupe moteur et la pompe est hydraulique.

  
Suivant une troisième variante, la transmission entre le groupe moteur et la pompe est pneumatique.

  
Suivant une quatrième variante, le groupe moteur est un groupe électrogène et la transmission entre le groupe moteur et la pompe est électrique.

  
Suivant une cinquième variante, le groupe électrogène est remplacé par un branchement sur le réseau de distribution d'énergie électrique.

  
Suivant une sixième variante, la transmission jusqu'à la pompe est hybride entre les différents systèmes précités.

  
L'engin faisant l'objet de l'invention est décrit plus en détail dans sa forme de réalisation préférée avec référence aux dessins annexés, dans lesquels :
Fige 1 est une vue latérale en élévation de l'engin, et Fig. 2 est une vue en plan de l'engin.

  
Comme il ressort de la Fig. 1, l'engin 1 comprend un véhicule 2, qui est en l'occurrence une semi-remorque pour la facilité de la manoeuvre sur route et aux abords du chantier et pour permettre des économies sur le charroi motorisé. La semi-remorque 2 qui a, par exemple, une largeur hors tout de 3 m et une longueur hors tout, lorsque l'élinde porte-pompe 3 est à peu près horizontale, de 18,5 m, comporte de préférence deux trains de roues arrière 4 et 5, avantageusement équipés de pneus à basse pression. Le moyen de calage de la semi-remorque du côté de la flèche d'attelage de celle-ci n'est pas représenté.

   La semi-remorque 2 porte un groupe moteur 6 qui est avantageusement un moteur diesel muni d'une boîte de vitesses (non représentée), télécommandée par des moyens classiques quelconques depuis la cabine 7 par le préposé pour imprimer à la transmission 8 la vitesse de rotation convenable. La masse et l'emplacement du groupe moteur 6 assurent un moment plus que suffisant par rapport à l'élinde 3 portant la pompe 9 afin que des dispositifs d'ancrage spéciaux ne soient pas nécessaires pour assurer la stabilité de la semi-remorque lorsqu'elle est en position de travail au chantier. Avantageusement, le groupe moteur est abrité dans une cabine. L'élinde 3 portée par la semi-remorque 2 est actionnée depuis la cabine 7 par des vérins 10 qui permettent d'abaisser l'élinde 3 s'il le faut jusqu'en position sensiblement verticale.

   La commande par vérin est complétée par un système de sécurité 11 à crémaillère et broche permettant de retenir l'élinde 3 en position sans solliciter le circuit du vérin hydraulique. L'élinde 3 porte à son extrémité libre une pompe foulante 9. La pompe foulante, par exemple d'un diamètre d'environ 1,5 m, est conçue pour être descendue directement dans le puisard collecteur de boues d'où elle refoule les boues qui sont aspirées par l'admission 12 et refoulées par la sortie 13 dans une canalisation non représentée. La pompe 5 est  précédée d'un accouplement de sécurité 14 qui intervient en cas de grippage de la pompe 9, soit par rupture d'une pièce conçue à cette fin, soit par patinage d'un embrayage.

   La transmission 8 du groupe moteur 6 jusqu'à la pompe 9 est, dans le cas préféré, une transmission mécanique articulée comportant un arbre de transmission 15 monté sur des paliers, dont un seul est numéroté 16, et articulé par des cardans, dont un seul est numéroté 17. La transmission 8 comprend, en outre, une boîte de renvoi 18 équipée, par exemple, de poulies et de courroies trapézoïdales, non représentées dans le détail. L'ensemble des cardans 17 et de la boîte de renvoi 18 confère la souplesse d'articulation à la transmission 8.

   Compte tenu du fait que depuis son point d'articulation 19 à la semi-remorque jusqu'à l'extrémité de la pompe 9, la flèche basculante a une longueur d'environ 7 m et du fait que le point d'articulation 19 se trouve à environ 1,5 m au-dessus du niveau du terrain, il est évident que la pompe peut être amenée à environ 5,5 m au-dessous du niveau du terrain accessible à la semi-remorque 2, ce qui constitue une différence de niveau notablement supérieure à la hauteur d'aspiration possible pour des pompes aspirantes. La hauteur hors tout du véhicule est de 4,3 m.

  
La Fig. 2 est une vue en plan du même véhicule  avec la flèche en position quasi horizontale; les mêmes organes sont identifiés par les mêmes chiffres de référence. 

REVENDICATIONS

  
1.- Procédé d'évacuation des boues après exécution hydraulique de curages à sec et autres travaux de terrassement semblables en terrains consistants ou durs, suivant lequel on attaque ces terrains par des jets d'eau de puissance convenable et on conduit les boues résultantes vers un puisard collecteur, caractérisé en ce que les boues sont reprises dans le puisard collecteur à l'aide d'une pompe de refoulement située au fond du puisard et sont transportées et canalisées vers des emplacements de dépôt ou d'utilisation.

  
2.- Engin de pompage pour l'exécution du procédé



  Pumping process and apparatus for dry cleaning.

  
The present invention relates to a method and. a pumping machine for cleaning and earthmoving and more particularly a method and a pumping machine for dry cleaning and for earthmoving by hydraulic felling.

  
Among the civil engineering works, a distinction must be made between dredging works and those of earthworks or dry cleaning. The first are works whose principle is to evacuate land, rock or any alluvium from the bottom of the sea, lakes and streams by working directly underwater. The latter are intended to move any rock, earth or alluvium by operating in the open air, that is to say on a naturally dry or dry site for the occasion, regardless of whether the attack on the rock bed, earth or alluvium is carried out using different shoveling techniques or by means of hydraulic force, for example with a water cannon.

  
The cleaning works and those of earthworks carried out in dry site being thus different only by their goal, but not by their nature, the invention is described below with reference to the case of dry cleaning, although it is applicable to earthwork in general.

  
Dry cleaning finds its applications not only in the maintenance of rivers and natural ponds or lakes, but also in the evacuation of sediments accumulated in basins and settling ponds associated with different industries and stations of purification.

  
The known means for dry cleaning include the various machines with shovels, buckets or chains, among others, and machines bringing into play the living force of water, in particular water cannons. The fact that the living force of the water is exploited to disintegrate the solid mass which must be removed does not in any way prevent the construction site from being considered as a dry site, since there is no immersion of the tools.

   We already know, in particular from Belgian patent n [deg.] 488.003, a process for hydraulically executing cuttings, embankments and similar works, in hard and hard terrains, which consists in attacking these terrains by water jets of suitable power and to conduct the resulting sludge, in particular by gravity, to a collecting sump from where they are taken up by suction, for example using a pump or sucker, and transported and channeled in storage locations or use.

  
This same patent describes, for the application of this process, an installation comprising a pump or other means for obtaining water under suitable pressure, at least one device for forming a ground scouring jet, with adjustable nozzle, a pipe for bringing the pressurized water from the pump or other means to said scour jet device, a transport channel and a sump, preferably located below, to which the channel ends, a suction device or pump sucking the sludge into the sump and a pipe for evacuating the sludge sucked by said suction device or pump.

  
In particular, in the traditional case, the sludge is extracted from the sump by means of a suction pump provided with a sieve plunging into the sump. By far the most important disadvantage of the conventional system is that the suction height does not exceed 2 m in practice. Indeed, to be able to suck sludge both fluid and loaded with coarse hard bodies, a pump must be designed with a certain clearance to the rotor, so that as soon as the suction height reaches 2 m, the efficiency drops to values inadmissible and the operation of the pump is accompanied by jolts and phenomena of

  
 <EMI ID = 1.1>

  
by bringing the pump into the sump, since the delivery height of a pump is not limited by the Torricelli principle.

  
Although the principle of submersible pumps is well known, it should be noted that this is not a case of working with submerged tools, but rather of bringing the pump inside the sump in order to always make it work by discharge with a negligible suction height, which is a novelty in the field of pumping of sewage sludge. The suction of the pump could be provided with a short tube (of the order of a meter) so that the operation of the pump can be constant. In practice, however, the pump is immersed in the sludge to be extracted from the sump. These are details of site organization which do not restrict the principle of the invention.

  
On the other hand, the pump is mounted on a vehicle facilitating access to the site and the maneuvers on it.

  
More particularly, the subject of the invention is a method of evacuating sludge after hydraulic execution of dry cleaning and other similar earthworks in hard or hard ground, according to which these grounds are attacked by jets of water of suitable power. and the resulting sludge is led to a collecting sump, characterized in that the sludge is taken up in the collecting sump by means of a discharge pump situated at the bottom of the sump and is transported and channeled to storage or disposal locations. 'use.

  
The subject of the invention is also a pumping device for dry cleaning by hydraulic slaughter allowing the application of the method of the invention, which essentially comprises a vehicle on which is mounted a sling carrying a delivery pump bringing and now the latter at the bottom of the collecting sump, the pump being actuated by a motor unit by means of a transmission.

  
In a preferred embodiment, the motor unit is mounted on the vehicle so as to counterbalance the strainer and the pump, and the vehicle carries the transmission, in addition to a control cabin for the attendant operating the pump.

  
According to a first variant, the transmission between the motor unit and the pump is an articulated mechanical transmission comprising a motor shaft articulated by cardan joints and a friction coupling.

  
According to a second variant, the transmission between the engine group and the pump is hydraulic.

  
According to a third variant, the transmission between the engine group and the pump is pneumatic.

  
According to a fourth variant, the engine group is a generator and the transmission between the engine group and the pump is electric.

  
According to a fifth variant, the generator set is replaced by a connection to the electrical energy distribution network.

  
According to a sixth variant, the transmission to the pump is hybrid between the various aforementioned systems.

  
The object of the invention is described in more detail in its preferred embodiment with reference to the accompanying drawings, in which:
Fig. 1 is a side elevation view of the machine, and FIG. 2 is a plan view of the machine.

  
As shown in FIG. 1, the machine 1 comprises a vehicle 2, which in this case is a semi-trailer for ease of maneuvering on the road and around the site and to allow savings on the motorized cart. The semi-trailer 2 which has, for example, an overall width of 3 m and an overall length, when the pump carrier 3 is approximately horizontal, of 18.5 m, preferably comprises two trains of rear wheels 4 and 5, advantageously fitted with low pressure tires. The wedging means of the semi-trailer on the side of the drawbar of the latter is not shown.

   The semi-trailer 2 carries an engine unit 6 which is advantageously a diesel engine provided with a gearbox (not shown), remotely controlled by any conventional means from the cabin 7 by the attendant to print the transmission speed 8 suitable rotation. The mass and location of the power unit 6 provide more than enough moment with respect to the rope 3 carrying the pump 9 so that special anchoring devices are not necessary to ensure the stability of the semi-trailer when it is in the working position on site. Advantageously, the engine group is housed in a cabin. The rope 3 carried by the semi-trailer 2 is actuated from the cabin 7 by jacks 10 which make it possible to lower the rope 3 if necessary to a substantially vertical position.

   The actuation by jack is supplemented by a safety system 11 with rack and pin making it possible to retain the strain 3 in position without stressing the circuit of the hydraulic jack. Elinde 3 carries at its free end a treading pump 9. The treading pump, for example with a diameter of about 1.5 m, is designed to be lowered directly into the sludge collecting sump from which it discharges the sludge which is sucked in by the inlet 12 and discharged through the outlet 13 in a pipe not shown. The pump 5 is preceded by a safety coupling 14 which intervenes in the event of the pump 9 seizing up, either by rupture of a part designed for this purpose, or by slipping of a clutch.

   The transmission 8 from the motor unit 6 to the pump 9 is, in the preferred case, an articulated mechanical transmission comprising a transmission shaft 15 mounted on bearings, only one of which is numbered 16, and articulated by cardan joints, including one only 17 is numbered. The transmission 8 further comprises a return box 18 equipped, for example, with pulleys and V-belts, not shown in detail. The assembly of universal joints 17 and of the return box 18 gives the articulation flexibility to the transmission 8.

   Taking into account that from its articulation point 19 in the semi-trailer to the end of the pump 9, the tilting jib has a length of approximately 7 m and the fact that the articulation point 19 is located about 1.5 m above ground level, it is obvious that the pump can be brought to about 5.5 m below the ground level accessible to semi-trailer 2, which is a difference significantly higher than the suction height possible for suction pumps. The overall height of the vehicle is 4.3 m.

  
Fig. 2 is a plan view of the same vehicle with the arrow in a nearly horizontal position; the same organs are identified by the same reference numbers.

CLAIMS

  
1.- Method of evacuating sludge after hydraulic execution of dry cleaning and other similar earthworks in hard or hard soils, according to which these lands are attacked by jets of water of suitable power and the resulting sludge is led to a collecting sump, characterized in that the sludge is taken up in the collecting sump using a discharge pump located at the bottom of the sump and is transported and channeled to storage or use locations.

  
2.- Pumping device for the execution of the process


    

Claims (1)

suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'il comprend essentiellement un véhicule sur lequel est montée une élinde porteuse d'une pompe de refoulement amenant et maintenant celle-ci au fond du puisard collecteur. according to claim 1, characterized in that it essentially comprises a vehicle on which is mounted a bearing elind of a delivery pump bringing and maintaining the latter at the bottom of the collecting sump. 3.- Engin suivant la revendication 2, caractérisé en ce que la pompe est actionnée par un groupe moteur à l'intervention d'une transmission. 3.- Machine according to claim 2, characterized in that the pump is actuated by a motor unit through the intervention of a transmission. 4.- Engin suivant les revendications 2 et 3, caractérisé en ce que le groupe moteur est monté, sur le véhicule de façon à faire contrepoids pour l'élinde et la pompe. 4.- Machine according to claims 2 and 3, characterized in that the engine group is mounted on the vehicle so as to counterbalance the elinde and the pump. 5.- Engin suivant l'une quelconque des revendications 2 à 4, caractérisé, .en ce que la transmission entre le groupe moteur et la pompe est une transmission mécanique comprenant un arbre moteur articulé par des cardans et un accouplement à friction. 5.- Machine according to any one of claims 2 to 4, characterized, .in that the transmission between the motor unit and the pump is a mechanical transmission comprising a motor shaft articulated by cardan joints and a friction coupling. 6.- Engin suivant l'une quelconque des revendi- <EMI ID=2.1> 6.- Machine according to any one of the claims - <EMI ID = 2.1> le groupe moteur et la pompe est hydraulique. 7.- Engin suivant l'une quelconque des revendications 2 à 4, caractérisé en ce que la transmission entre le groupe moteur et la pompe est pneumatique. the motor unit and the pump are hydraulic. 7.- Machine according to any one of claims 2 to 4, characterized in that the transmission between the engine group and the pump is pneumatic. 8.- Engin suivant l'une quelconque des revendications 2 à 4, caractérisé en ce que le groupe moteur est un groupe électrogène et la transmission entre le groupe moteur et la pompe est électrique. 8.- Machine according to any one of claims 2 to 4, characterized in that the engine group is a generator and the transmission between the engine group and the pump is electric. 9.- Engin suivant la revendication 2, caractérisé en ce que la pompe est électrique et est alimentée par le réseau de distribution électrique. 9.- Machine according to claim 2, characterized in that the pump is electric and is supplied by the electrical distribution network. 10.- Engin suivant l'une quelconque des revendications 2 à 9, caractérisé en ce que le véhicule porte, en outre, une cabine de commande pour le préposé au fonctionnement de la pompe. 10.- Machine according to any one of claims 2 to 9, characterized in that the vehicle carries, in addition, a control cabin for the attendant to the operation of the pump.
BE0/204451A 1981-04-10 1981-04-10 PUMPING PROCESS AND APPARATUS FOR DRY CURING BE888377A (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE0/204451A BE888377A (en) 1981-04-10 1981-04-10 PUMPING PROCESS AND APPARATUS FOR DRY CURING

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE0/204451A BE888377A (en) 1981-04-10 1981-04-10 PUMPING PROCESS AND APPARATUS FOR DRY CURING
BE888377 1981-04-10

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE888377A true BE888377A (en) 1981-07-31

Family

ID=25652568

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE0/204451A BE888377A (en) 1981-04-10 1981-04-10 PUMPING PROCESS AND APPARATUS FOR DRY CURING

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE888377A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4312762A (en) Method and apparatus for removing sediment or other flowable solid material from a bed underlying a body of water
EP0155869A1 (en) Installation for the extraction of minerals from the sea-bed
EP0980721B1 (en) Mobile device for cleaning constructions for the transport of fluids, in particular sewers
FR2504954A1 (en) DEVICE FOR BURIING AND DETERMINING SUBSEA PIPES
CN205399529U (en) Multi -functional environmental protection desilting ship of 50m3
US8127474B2 (en) Dredging apparatus
US5901475A (en) Containment area process
US5639185A (en) Underwater trenching system
CN113417305A (en) Waterproof drainage device of hydraulic engineering construction
EP1978161B1 (en) Device for clearing and/or excavating trenches
KR102005683B1 (en) A dredging machine for a drain pipeline
US5456551A (en) Underwater trenching system
BE888377A (en) PUMPING PROCESS AND APPARATUS FOR DRY CURING
BE888317A (en) METHOD AND SOLUTION FOR SELECTIVELY REMOVING BY STRIPPING OF NICKEL-CONTAINING ALLOYS AND PHOSPHORUS OR CHROMIUM GOLD FROM STAINLESS STEEL SUBSTRATES AND NICKEL ALLOYS
US3605296A (en) Amphibious ditch excavator
KR100508886B1 (en) Underwater robot for removing sludge
EP2101005B1 (en) Dredging machine and method of dredging
FR2635346A1 (en) Method and submerged device for clearing water channels.
FR2808496A1 (en) Device for recovering layers of fuel floating on the sea surface or slightly immersed
KR100332310B1 (en) A Plant for purifying the coastal bottoms of the sea
KR101387699B1 (en) Drain sludge dredging and recycling equipment, dredging and recycling method using it
FR2565611A1 (en) Rotary grinder sucking device for cleaning underwater beds
FR2893336A1 (en) Self-contained collector for pollutants such as hydrocarbons floating on water surface comprises platform supporting expanding well with pumps to extract water and pollutants
CN217651884U (en) Sediment removal device for hydraulic engineering
BE1001641A7 (en) Vehicle.

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: BELLEFROID BASILE

Effective date: 19920430