BE837611R - MOLDING COMPOSITIONS BASED ON AMINOPLAST RESINS - Google Patents

MOLDING COMPOSITIONS BASED ON AMINOPLAST RESINS

Info

Publication number
BE837611R
BE837611R BE163553A BE163553A BE837611R BE 837611 R BE837611 R BE 837611R BE 163553 A BE163553 A BE 163553A BE 163553 A BE163553 A BE 163553A BE 837611 R BE837611 R BE 837611R
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
formaldehyde
emi
urea
resin
melamine
Prior art date
Application number
BE163553A
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Priority to BE163553A priority Critical patent/BE837611R/en
Application granted granted Critical
Publication of BE837611R publication Critical patent/BE837611R/en

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08LCOMPOSITIONS OF MACROMOLECULAR COMPOUNDS
    • C08L61/00Compositions of condensation polymers of aldehydes or ketones; Compositions of derivatives of such polymers

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Compositions Of Macromolecular Compounds (AREA)

Description

       

  Compositions à mouler à base de résines aminoplastes.

  
La présente invention se rapporte à des compositions

  
 <EMI ID=1.1> 

  
 <EMI ID=2.1> 

  
tions à mouler à base de résines synthétiques qui sont additionnées d'une charge retardatrice de la flamme ayant la capacité de former des couches de mousse à température élevée, étant entendu que la charge consiste essentiellement en une résine urée-formaldéhyde sensiblement non réticulée, cependant que le  <EMI ID=3.1> 

  
réticulable qui peut être réticulé sans dégager de constituants volatils et qui comprend une résine réticulable pouvant être ré.

  
 <EMI ID=4.1> 

  
une résine aminoplaste réticulée fragmentée qui est insoluble dans la résine réticulable.

  
Le brevet principal a pour objet une composition à mouler thermodurcissable comprenant une résine aminoplaste réti culable et une charge, étant entendu que la charge comprend au moins pour partie une résine urée-formaldéhyde ou mélamine-formaldéhyde particulaire réticulée exempte de cellulose qui contient des radicaux -NH- propres à réagir avec la première résin pendant la réticulation de celle-ci.

  
Les résines aminoplastes réticulables utilisées dans les compositions du brevet principal dégagent des substances

  
 <EMI ID=5.1> 

  
l'eau de condensation et du formaldéhyde. La Demanderesse a découvert à présent qu'il est possible de produire des compositions thermodurcissables à base d'autres résines qui dégagent des substances volatiles à la réticulation en prenant comme charge la résine urée-formaldéhyde ou mélamine-formaldéhyde particulaire exempte de cellulose réticulée mentionnée cidessus.

  
La présente invention a donc pour objet une composition à mouler thermodurcissable qui comprend:

  
(i) une résine réticulable choisie parmi les résines phénol-formaldéhyde, les résines furanne-formaldéhyde et les mélanges ou produits de cocondensation de ces résines avec une résine urée-formaldéhyde ou une résine mélamine-formaldéhyde,
(il) une charge qui comprend au moins pour partie une résine urée-formaldéhyde ou mélamine-formaldéhyde ou bien uréemélamine-formaldéhyde particulaire exempte de cellulose et ré-ticulée comportant des radicaux -NH- capables de réagir avec un constituant de la résine thormodurcissable pendant la réticulation de celle-ci.

  
De préférence, la résine réticulable est une résine phénol-f ornai déhyde présentant un rapport molaire du phénol au formaldéhyde avant la réticulation de 1:0,70 à 1:0,95 ou une résine de mélamine présentant un rapport molaire de la mélamine au phénol et au formaldéhyde ou de l'urée au phénol et au formaldéhyde de 0,1:1,0:0,9 à 1,0:0,1:3,0.

  
De préférence, la résine urée-formaldéhyde ou mélamineformaldéhyde ou urée mélamine-formaldéhyde particulaire a une surface spécifique, déterminée suivant la technique de Brunauer, Emmett et Teller, de moins de 10 m<2>/g et plus avantageusement de moins de 1 m<2>/g et une capacité d'absorption de l'eau de 1,0 à 6,0 ml/g mais plus avantageusement de 1,0 à 2,5 ml/g.

  
La charge préférée est une résine urée-formaldéhyde présentant un rapport molaire de l'urée au formaldéhyde après réticulation de 1:1,0 à moins de 1:2,0 (c'est-à-dire que du fait que le rapport de l'urée au formaldéhyde est inférieur à 1:2,0, la charge contient des radicaux -NH- réactifs).

  
La résine urée-formaldéhyde ou mélamine-formaldéhyde

  
 <EMI ID=6.1> 

  
composition à mouler ou bien l'un des constituants d'une charge mixte et trouve une excellente application, par exemple, comme produit de substitution partielle ou complète des charges cellulosiques normales, par exemple de la cellulose ou de la farine de bois, des compositions à mouler thermodurcissables ordinaires.

  
La composition à mouler peut comprendre 15 à 80% en poids de charge, laquelle consiste de préférence pour 1 à 100%

  
 <EMI ID=7.1> 

  
du poids total de la charge) en la résine urée-formaldéhyde ou mélamine-formaldéhyde particulaire.

  
Il est préférable de préparer la résine urée-formaldéhyde

  
 <EMI ID=8.1> 

  
(il) un catalyseur acide,

  
on agite le système pour obtenir une suspension contenant la résine aminoplaste réticulée sous forme de particules précipitées et on ajuste la teneur en résine aminoplaste précipitée dans le système à moins de 20% en poids, comme décrit dans le brevet principal.

  
La présente invention a en outre pour objet une composition à mouler thermodurcissable qui comprend (i) une résine réticulable choisie parmi les résines phénol-formaldéhyde, les résines furanne-formaldéhyde et les mélanges ou produits de cocondensation de l'une quelconque de ces résines avec une résine urée-formaldéhyde ou mélamine-formaldéhyde et (ii) une charge, cette dernière comprenant au moins pour partie une résine aminoplaste précipitée réticulée obtenue par le procédé ci-dessus.

  
Des formes de réalisation préférées de l'invention sont illustrées par les exemples suivants dans lesquels les parties et pourcentages sont donnés sur base pondérale, sauf indication contraire. Les exemples A et B illustrent la préparation des résines utilisées comme charges suivant l'invention comme décrit dans les exemples ultérieurs.

EXEMPLE A -

  
On prépare une résine urée-formaldéhyde particulaire,

  
 <EMI ID=9.1> 

  
:.-entant un rapport de l'urée au formaldéhyde de 1:1,37 à l'aide des constituants suivants: 

  
 <EMI ID=10.1> 

  
Constituant Parties

  

 <EMI ID=11.1> 


  
en chauffant le mélange à une température de 45 à 50[deg.] C pendant
45 minutes sous agitation et en maintenant la teneur totale en solides à moins de 20%. On filtre la suspension résultante, on la neutralise et on la sèche. La charge résultante a une surface spécifique suivant la technique de Brunauer, Emmett et Teller de moins de 1 m<2>/g et une capacité d'absorption de l'eau de 2,0 ml/g.

EXEMPLE B -

  
 <EMI ID=12.1> 

  
laire, exempte de charge et réticulée présentant un rapport molaire de la mélamine au formaldéhyde d'un peu moins de 1:2,0

  
à l'aide des constituants suivants: 

  
Constituant Parties

  

 <EMI ID=13.1> 


  
 <EMI ID=14.1> 

  
1 heure sous agitation et en maintenant la teneur totale en solides à moins de 20%. On filtre la suspension résultante, on la neutralise et on la sèche. La charge obtenue a une surface spécifique suivant Brunauer, Emmett et Teller de moins de

  
 <EMI ID=15.1>  un rapport du phénol au formaldéhyde de 1:0,81) dans un mélangeur Masson,puis on la mélange pendant 30 minutes dans un mélangeur fonctionnant à froid avec 950 parties de farine de bois,

  
 <EMI ID=16.1> 

  
22 parties de stéarate de zinc et 10 parties de monostéarate de glycérol. On travaille le mélange résultant dans un malaxeur Buss-Ko et on subdivise le produit malaxé en granules qu'on moule ensuite en éprouvettes après traitement à l'étuve pen-

  
 <EMI ID=17.1> 

  
des essais effectués sur les éprouvettes sont rassemblés dans les tableaux ci-après.

  
EXEMPLE 2 -

  
On répète les opérations de l'exemple 1 en rempla-

  
 <EMI ID=18.1> 

  
rée dans l'exemple à. Les résultats des essais effectués sur les éprouvettes sont donnés dans les tableaux.

  
EXEMPLE 3 -

  
On répète les opérations de l'exemple 1 en remplaçant

  
 <EMI ID=19.1> 

  
l'exemple B. On poursuit le chauffage à l'étuve pendant 4 heures pour améliorer la fluidité du produit.

  
 <EMI ID=20.1> 

  
On répète les opérations de l'exemple 1 en remplaçant les 950 parties de farine de bois par 950 parties de cel-

  
 <EMI ID=21.1> 

  
d'une résine mélamine-formaldéhyde séchée par pulvérisation disponible dans le commerce, de manière à obtenir des éprouvettes moulées à base de résine mélamine-phénol-formaldéhyde. On omet le chauffage à l'étuvé. 

  
EXEMPLE 5 -

  
 <EMI ID=22.1> 

  
parée dans l'exemple A.

  
EXEMPLE 6 - (donné à titre de comparaison)

  
On répète les opérations de l'exemple 4 en remplaçant le mélange de résine novolaque et de résine mélamine-formaldéhyde par un mélange de 665 parties de résine novolaque et de
285 parties d'une résine urée-formaldéhyde séchée par pulvérisation disponible dans le commerce,de manière à obtenir des éprouvettes moulées à base de résine urée-phénol-formaldéhyde. EXEMPLE 7 -

  
On répète les opérations de l'exemple 6 en remplaçant

  
 <EMI ID=23.1> 

  
 <EMI ID=24.1> 

  
préparée dans l'exemple A.

  
 <EMI ID=25.1> 

  

 <EMI ID=26.1> 


  
 <EMI ID=27.1>  

  
 <EMI ID=28.1> 

  

 <EMI ID=29.1> 


  
 <EMI ID=30.1> 

  
vette est suspendue verticalement attachée dans une pince et une flamme en est approchée afin que l'éprouvette prenne feu, puis la flamme est retirée. Le temps nécessaire pour que l'éprou. vette en combustion s'éteigne est noté et conduit aux cotes suivantes:

  
 <EMI ID=31.1> 

  
échec - plus de 30 secondes jusqu'à extinction

  
On peut déduire des résultats ci-dessus qu'on peut obtenir une certaine amélioration de la capacité d'absorption de l'eau froide ou bouillante,de la résistance au percement diélectrique, de la résistance d'isolement et de la résistance à la flamme dans les produits moulés en résine phénolique en utilisant comme charge ou comme constituant de la charge une résine aminoplaste particulaire réticulée du genre défini. 

  
 <EMI ID=32.1> 

REVENDICATIONS.

  
1 - Composition à mouler thermodurcissable, caractérisée en ce qu'elle comprend:

  
(i) une résine thermodurcissable choisie parmi les résines phénol-formaldéhyde, les résines furanne-formaldéhyde ot les mélanges ou produits de cocondensation de ces résines avec une résine urée-formaldéhyde ou une résine mélamine-formaldéhyde, et
(il) une charge qui comprend au moins pour partie une résine urée-formaldéhyde ou mélanine-formaldéhyde ou bien uréemélamine-formaldéhyde particulaire exempte de cellulose et réticulée comportant des radicaux -NH- capables de réagir avec

  
un constituant de la résine thermodurcissable pendant la réticulation de celle-ci.

  
2 - Composition à mouler thermodurcissable suivant la



  Molding compositions based on aminoplast resins.

  
The present invention relates to compositions

  
 <EMI ID = 1.1>

  
 <EMI ID = 2.1>

  
Moldings based on synthetic resins which are added with a flame retardant filler having the ability to form foam layers at elevated temperature, it being understood that the filler consists essentially of a substantially uncrosslinked urea-formaldehyde resin, however that the <EMI ID = 3.1>

  
crosslinkable which can be crosslinked without releasing volatile constituents and which comprises a crosslinkable resin capable of being re.

  
 <EMI ID = 4.1>

  
a fragmented crosslinked aminoplast resin which is insoluble in the crosslinkable resin.

  
The main patent relates to a thermosetting molding composition comprising a crosslinkable aminoplast resin and a filler, it being understood that the filler comprises at least in part a particulate crosslinked urea-formaldehyde or melamine-formaldehyde resin free from cellulose which contains radicals - NH- capable of reacting with the first resin during the crosslinking thereof.

  
The crosslinkable aminoplast resins used in the compositions of the main patent release substances

  
 <EMI ID = 5.1>

  
condensation water and formaldehyde. The Applicant has now discovered that it is possible to produce thermosetting compositions based on other resins which release volatile substances on crosslinking by taking as filler the particulate urea-formaldehyde or melamine-formaldehyde resin free from crosslinked cellulose mentioned above. .

  
A subject of the present invention is therefore a thermosetting molding composition which comprises:

  
(i) a crosslinkable resin chosen from phenol-formaldehyde resins, furan-formaldehyde resins and mixtures or products of co-condensation of these resins with a urea-formaldehyde resin or a melamine-formaldehyde resin,
(ii) a filler which comprises at least in part a urea-formaldehyde or melamine-formaldehyde resin or else particulate cellulose-free and crosslinked ureemelamine-formaldehyde comprising -NH- radicals capable of reacting with a constituent of the thormosetting resin for the crosslinking thereof.

  
Preferably, the crosslinkable resin is a phenol-f ornai dehyde resin having a molar ratio of phenol to formaldehyde before crosslinking of 1: 0.70 to 1: 0.95 or a melamine resin having a molar ratio of melamine to. phenol and formaldehyde or urea phenol and formaldehyde 0.1: 1.0: 0.9 to 1.0: 0.1: 3.0.

  
Preferably, the urea-formaldehyde or melamine-formaldehyde or melamine-formaldehyde urea resin has a specific surface area, determined according to the technique of Brunauer, Emmett and Teller, of less than 10 m <2> / g and more preferably of less than 1 m <2> / g and a water absorption capacity of 1.0 to 6.0 ml / g but more preferably 1.0 to 2.5 ml / g.

  
The preferred filler is a urea-formaldehyde resin having a molar ratio of urea to formaldehyde after crosslinking of from 1: 1.0 to less than 1: 2.0 (i.e., because the ratio of urea to formaldehyde is less than 1: 2.0, the feed contains reactive -NH- groups).

  
Urea-formaldehyde or melamine-formaldehyde resin

  
 <EMI ID = 6.1>

  
molding composition or one of the constituents of a mixed filler and finds excellent application, for example, as a partial or complete substitute for normal cellulosic fillers, for example cellulose or wood flour, compositions ordinary thermosets.

  
The molding composition may comprise 15 to 80% by weight of filler, which preferably consists of 1 to 100%

  
 <EMI ID = 7.1>

  
of the total weight of the filler) in the particulate urea-formaldehyde or melamine-formaldehyde resin.

  
It is better to prepare urea formaldehyde resin

  
 <EMI ID = 8.1>

  
(it) an acid catalyst,

  
the system is stirred to obtain a suspension containing the crosslinked aminoplast resin in the form of precipitated particles and the content of the aminoplast resin precipitated in the system is adjusted to less than 20% by weight, as described in the main patent.

  
The present invention further relates to a thermosetting molding composition which comprises (i) a crosslinkable resin selected from phenol-formaldehyde resins, furan-formaldehyde resins and mixtures or co-condensation products of any one of these resins with a urea-formaldehyde or melamine-formaldehyde resin and (ii) a filler, the latter comprising at least in part a crosslinked precipitated aminoplast resin obtained by the above process.

  
Preferred embodiments of the invention are illustrated by the following examples in which parts and percentages are given on a weight basis, unless otherwise indicated. Examples A and B illustrate the preparation of the resins used as fillers according to the invention as described in the following examples.

EXAMPLE A -

  
A particulate urea-formaldehyde resin is prepared,

  
 <EMI ID = 9.1>

  
: .- having a urea to formaldehyde ratio of 1: 1.37 using the following constituents:

  
 <EMI ID = 10.1>

  
Constituent Parties

  

 <EMI ID = 11.1>


  
by heating the mixture to a temperature of 45 to 50 [deg.] C for
45 minutes with stirring and maintaining the total solids content to less than 20%. The resulting suspension is filtered, neutralized and dried. The resulting filler has a Brunauer, Emmett and Teller specific surface area of less than 1 m 2 / g and a water absorption capacity of 2.0 ml / g.

EXAMPLE B -

  
 <EMI ID = 12.1>

  
milky, filler-free and crosslinked having a molar ratio of melamine to formaldehyde of slightly less than 1: 2.0

  
using the following constituents:

  
Constituent Parties

  

 <EMI ID = 13.1>


  
 <EMI ID = 14.1>

  
1 hour with stirring and maintaining the total solids content below 20%. The resulting suspension is filtered, neutralized and dried. The filler obtained has a specific surface area according to Brunauer, Emmett and Teller of less than

  
 <EMI ID = 15.1> a ratio of phenol to formaldehyde of 1: 0.81) in a Masson mixer, then it is mixed for 30 minutes in a cold-working mixer with 950 parts of wood flour,

  
 <EMI ID = 16.1>

  
22 parts of zinc stearate and 10 parts of glycerol monostearate. The resulting mixture is worked in a Buss-Ko kneader and the kneaded product is subdivided into granules which are then molded into test pieces after treatment in the oven.

  
 <EMI ID = 17.1>

  
tests carried out on the specimens are collated in the tables below.

  
EXAMPLE 2 -

  
The operations of Example 1 are repeated, replacing

  
 <EMI ID = 18.1>

  
reed in the example at. The results of the tests carried out on the test pieces are given in the tables.

  
EXAMPLE 3 -

  
The operations of Example 1 are repeated, replacing

  
 <EMI ID = 19.1>

  
Example B. Heating is continued in an oven for 4 hours to improve the fluidity of the product.

  
 <EMI ID = 20.1>

  
The operations of Example 1 are repeated, replacing the 950 parts of wood flour by 950 parts of that.

  
 <EMI ID = 21.1>

  
of a commercially available spray-dried melamine-formaldehyde resin, so as to obtain molded test pieces based on melamine-phenol-formaldehyde resin. Steaming is omitted.

  
EXAMPLE 5 -

  
 <EMI ID = 22.1>

  
trimmed in Example A.

  
EXAMPLE 6 - (given for comparison)

  
The operations of Example 4 are repeated, replacing the mixture of novolak resin and melamine-formaldehyde resin with a mixture of 665 parts of novolak resin and
285 parts of a commercially available spray-dried urea-formaldehyde resin, so as to obtain molded test pieces based on urea-phenol-formaldehyde resin. EXAMPLE 7 -

  
The operations of Example 6 are repeated, replacing

  
 <EMI ID = 23.1>

  
 <EMI ID = 24.1>

  
prepared in Example A.

  
 <EMI ID = 25.1>

  

 <EMI ID = 26.1>


  
 <EMI ID = 27.1>

  
 <EMI ID = 28.1>

  

 <EMI ID = 29.1>


  
 <EMI ID = 30.1>

  
The vette is suspended vertically tied in a clamp and a flame is approached so that the specimen catches fire, then the flame is removed. The time required for the test. vette in combustion extinguishes is noted and leads to the following ratings:

  
 <EMI ID = 31.1>

  
failure - more than 30 seconds until shutdown

  
From the above results it can be deduced that some improvement in cold or boiling water absorption capacity, dielectric puncture resistance, insulation resistance and flame resistance can be obtained. in phenolic resin molded products using as a filler or as a filler component a crosslinked particulate aminoplast resin of the kind defined.

  
 <EMI ID = 32.1>

CLAIMS.

  
1 - Thermosetting molding composition, characterized in that it comprises:

  
(i) a thermosetting resin selected from phenol-formaldehyde resins, furan-formaldehyde resins and mixtures or co-condensation products of these resins with a urea-formaldehyde resin or a melamine-formaldehyde resin, and
(ii) a filler which comprises at least in part a urea-formaldehyde or melanin-formaldehyde resin or else particulate cellulose-free and crosslinked ureemelamine-formaldehyde comprising -NH- radicals capable of reacting with

  
a component of the thermosetting resin during crosslinking thereof.

  
2 - Thermosetting molding composition according to


    

Claims (1)

revendication 1, caractérisée en ce que la résine est une résine phénol-formaldéhyde présentant un rapport molaire du phénol au formaldéhyde avant la réticulation de 1:0,70 à 1:0,95. Claim 1, characterized in that the resin is a phenol-formaldehyde resin having a molar ratio of phenol to formaldehyde before crosslinking of 1: 0.70 to 1: 0.95. 3 - Composition à mouler thermodurcissable suivant la revendication 1, caractérisée en ce que la résine est une résine mélamine-phénol-formaldéhyde ou urée-phénol-formaldéhyde présentant un rapport molaire de la mélamine (ou de l'urée) au phénol et au formaldéhyde de 0,1:1,0:0,9 à 1,0:0,1:3,0. 3 - thermosetting molding composition according to claim 1, characterized in that the resin is a melamine-phenol-formaldehyde or urea-phenol-formaldehyde resin having a molar ratio of melamine (or urea) to phenol and formaldehyde from 0.1: 1.0: 0.9 to 1.0: 0.1: 3.0. 4 - Composition à mouler thermodurcissable suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée 4 - thermosetting molding composition according to any one of the preceding claims, characterized en ce que la résine urée-formaldéhyde ou mélamine-formaldéhyde ou bien urée mélamine-formaldéhyde formant la charge a une surfac e <EMI ID=33.1> in that the urea-formaldehyde or melamine-formaldehyde resin or else melamine-formaldehyde urea forming the filler has a surface area <EMI ID = 33.1> 5 - Composition à mouler thermodurcissable suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée 5 - Thermosetting molding composition according to any one of the preceding claims, characterized en ce que la résine urée-formaldéhyde ou mélamine-formaldéhyde ou bien urée-mélanine-formaldéhyde constituant la charge a une capa- in that the urea-formaldehyde or melamine-formaldehyde or else urea-melanin-formaldehyde resin constituting the filler has a capacity <EMI ID=34.1> 6 - Composition à mouler thermodurcissable suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce <EMI ID = 34.1> 6 - Thermosetting molding composition according to any one of the preceding claims, characterized in that <EMI ID=35.1> <EMI ID = 35.1> (i) une résine urée-formaldéhyde ou une résine mélamineformaldéhyde ou bien une résine urée mélamine-formaldéhyde ou les précurseurs pour sa préparation, et (i) a urea-formaldehyde resin or a melamine-formaldehyde resin or a urea-melamine-formaldehyde resin or the precursors for its preparation, and (11) un catalyseur acide, (11) an acid catalyst, (b) on agite le système pour obtenir une suspension contenant la résine aminoplaste réticulée sous forme particulaire précipitée, et (c) on ajuste la teneur en résine aminoplaste précipitée dans le système à moins de 20% en poids. (b) the system is stirred to obtain a suspension containing the crosslinked aminoplast resin in precipitated particulate form, and (c) adjusting the content of aminoplast resin precipitated in the system to less than 20% by weight. 7 - Composition à mouler thermodurcissable suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce 7 - Thermosetting molding composition according to any one of the preceding claims, characterized in that <EMI ID=36.1> <EMI ID = 36.1> 8 - Composition à mouler thermodurcissable suivant l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisée en ce 8 - Thermosetting molding composition according to any one of the preceding claims, characterized in that <EMI ID=37.1> <EMI ID = 37.1> la charge constitue 30 à 100% du poids de la charge. the load constitutes 30 to 100% of the weight of the load. 9 - Composition à mouler thermodurcissable, en substance comme décrit ci-dessus avec référence à l'un quelconque des 9 - Thermosetting molding composition, substantially as described above with reference to any one of <EMI ID=38.1> <EMI ID = 38.1> 10 - Produit manufacturé obtenu au départ d'une composition à mouler thermodurcissable suivant l'une quelconque des revendications précédentes. -1 NOTE D'INFORMATION 10 - Manufactured product obtained from a thermosetting molding composition according to any one of the preceding claims. -1 INFORMATION NOTE <EMI ID=39.1> <EMI ID = 39.1> mémoire descriptif déposé à l'appui de cette demande de brevet: description filed in support of this patent application: <EMI ID=40.1> <EMI ID = 40.1> La soussignée n'ignore pas qu'aucun document joint au dossier d'un brevet d'invention ne peut &#65533;tre de nature à apporter soit à la description, soit aux dessins, des modifications de fond et déclare que le contenu de cette note n'apporte pas de telles modifications et n'a d'autre objet que de signaler une The undersigned is aware that no document attached to the file of a patent for invention can be of a nature to make either the description or the drawings, substantive changes and declares that the content of this note does not make such changes and has no other purpose than to indicate a ou plusieurs erreurs matérielles. or more hardware errors. Elle reconnaît que le contenu de cette note ne peut avoir pour effet de rendre valable totalement ou partiellement le brevet qui sera accordé sur la demande de brevet précitée, si celui-ci ne l'était pas en tout ou en partie en vertu de la législation actuellement en vigueur. It recognizes that the content of this note cannot have the effect of making the patent which will be granted on the aforementioned patent application valid in whole or in part, if the latter was not granted in whole or in part by virtue of the law. currently in force. Elle autorise l'Administration à joindre cette note au dossier du brevet et à en délivrer photocopie. It authorizes the Administration to attach this note to the patent file and to issue a photocopy thereof.
BE163553A 1976-01-15 1976-01-15 MOLDING COMPOSITIONS BASED ON AMINOPLAST RESINS BE837611R (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE163553A BE837611R (en) 1976-01-15 1976-01-15 MOLDING COMPOSITIONS BASED ON AMINOPLAST RESINS

Applications Claiming Priority (2)

Application Number Priority Date Filing Date Title
BE163553A BE837611R (en) 1976-01-15 1976-01-15 MOLDING COMPOSITIONS BASED ON AMINOPLAST RESINS
BE837611 1976-01-15

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE837611R true BE837611R (en) 1976-07-15

Family

ID=25649062

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE163553A BE837611R (en) 1976-01-15 1976-01-15 MOLDING COMPOSITIONS BASED ON AMINOPLAST RESINS

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE837611R (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
ES2292459T3 (en) NEW FORMULATIONS OF NATURAL RESIN.
BRPI0308271B1 (en) method for preparing the fast curing resin powder, resin composition, osb oriented particle board, wafer board, fast curing felt, braided fibrous compound, coating molding compound and adhesive composition.
WO2009081264A2 (en) Resin for producing an inorganic fiber material
BE837611R (en) MOLDING COMPOSITIONS BASED ON AMINOPLAST RESINS
AU2003200906B2 (en) A Method for the Production of Powder with High Tannin Content and its Use
GB2192005A (en) Process for preparing urea-formaldehyde resins
Park et al. Differential scanning calorimetry of urea–formaldehyde adhesive resins, synthesized under different pH conditions
JPH0832816B2 (en) Method for producing phenolic resin composition and rubber composition applying the same
US2159411A (en) Sulphite waste liquor-phenol-aldehyde condensation products
Tonogai et al. Curing behavior of two‐step phenolics by solvent extraction
NO140675B (en) PROCEDURE FOR PREPARING A CELLULOSE-CONTAINING MELAMINE / FORMALDEHYDE CONDENSATION PRODUCT
CH609080A5 (en) Thermosetting moulding composition
US1779551A (en) White resin and process of making same
US3518210A (en) Bark-phenol-aldehyde molding compounds and resins and methods of forming same
JP3152883B2 (en) Phenolic resin composition
EP4242252A1 (en) Method for preparing a stable lignin-phenol blend and a stable lignin-phenol blend obtained by said method
JPS5823425B2 (en) Setuchiyakuzaisoseibutsu
BE661564A (en)
US2446991A (en) Melamine-formaldehyde resins plasticized with alkali lactate
KR100561898B1 (en) High Molecular Weight High Ortho Novolac Phenolic Resin
FR2770531A1 (en) PROCESS FOR THE PREPARATION OF MELAMINE-DOPED UREA-FORMOL THERMOSETTING RESINS AND USE OF SUCH IMPREGNATION RESINS
BE416126A (en)
BE511112A (en)
BE346190A (en)
Calve Polymerization of spent sulfite liquor.