BE722334A - - Google Patents

Info

Publication number
BE722334A
BE722334A BE722334DA BE722334A BE 722334 A BE722334 A BE 722334A BE 722334D A BE722334D A BE 722334DA BE 722334 A BE722334 A BE 722334A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
frame
sealing strip
frame according
elements
linkage
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Priority claimed from DE1683704A external-priority patent/DE1683704C3/en
Application filed filed Critical
Publication of BE722334A publication Critical patent/BE722334A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E05LOCKS; KEYS; WINDOW OR DOOR FITTINGS; SAFES
    • E05FDEVICES FOR MOVING WINGS INTO OPEN OR CLOSED POSITION; CHECKS FOR WINGS; WING FITTINGS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR, CONCERNED WITH THE FUNCTIONING OF THE WING
    • E05F7/00Accessories for wings not provided for in other groups of this subclass
    • E05F7/08Means for transmitting movements between vertical and horizontal sliding bars, rods, or cables
    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E06DOORS, WINDOWS, SHUTTERS, OR ROLLER BLINDS IN GENERAL; LADDERS
    • E06BFIXED OR MOVABLE CLOSURES FOR OPENINGS IN BUILDINGS, VEHICLES, FENCES OR LIKE ENCLOSURES IN GENERAL, e.g. DOORS, WINDOWS, BLINDS, GATES
    • E06B7/00Special arrangements or measures in connection with doors or windows
    • E06B7/16Sealing arrangements on wings or parts co-operating with the wings
    • E06B7/18Sealing arrangements on wings or parts co-operating with the wings by means of movable edgings, e.g. draught sealings additionally used for bolting, e.g. by spring force or with operating lever

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Specific Sealing Or Ventilating Devices For Doors And Windows (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  BREVET   D'INVENTION.   



  Châssis pour les ouvrants de fenêtres, portes, etc. 



   Pour assurer   l'étanchéité   des ouvrants ou châssis mobiles de fenêtres ou portes, en particulier celles   com-   portant des ouvrants relevables, on connaît des dispositifs d'étanchéité où l'on prévoit, sur un bord horizontal do l'ouvrant, une gorge d'étanchéité, dans laquelle pénètre à joint étanche une bande d'étanchéité du châssis fixe. Pour permettre l'ouverture du châssis mobile on constitue celui- ci sous la   forn;e   d'un châssis relevable ou l'on prévoit une bande d'étanchéité que l'on peut relever à l'écart de la gorge.

   La construction citée en premier lieu, qui comporte 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 des châssis relevables oblige de soulever un poids relati- vement important et à adopter une construction renforcée des organes qui transmettent l'effort, ainsi qu'un agran- dissement de la battée inférieure et de la battée supé- rieure, déterminé par la course du vantail; d'autre part, les constructions du second typa exigent des manipulations supplémentaires et n'offrent pas une étanchéité suffisante, étant donné le guidage oblique ou en arc de cercle à l'aide de bielles, etc. 



   La présente invention vise principalement à permet- tre une manipulation simple, tout en assurant une étanchéité efficace, sans qu'il soit nécessaire de soulever l'ensemble de l'ouvrant. Partant de ce qui précède, l'invention con- sisto essentiellement en ce que la bande d'étanchéité est manoeuvrée à l'aide d'une timonerie de commande, qui actionne simultanément un dispositif de verrouillage et/ou un dispo- sitif d'inversion, ainsi qu'il est connu en soi, de manière à faire passer la bande d'étanchéité mobile d'une position dans laquelle elle assure l'étanchéité à une position qui permet l'ouverture du châssis mobile. 



   Grâce à une telle combinaison, on peut éliminer la nécessité de prévoir des timoneries et éléments d'actionne- ment spéciaux pour le déplacement de la bande d'étanchéité en plus de la timonerie de verrouillage et de manoeuvre qui est normalement requise. Le déblocage de l'ouvrant au niveau du bord d'étanchéité, le déverrouillage de l'ouvrant et/ou le déplacement de ce dernier - par exemple d'une position de préparation à l'inclinaison à une position de préparation au pivotement, etc. - peuvent être effectués à l'aide d'une seule timonerie de manoeuvre et, éventuellement, à l'aide 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 d'une seule poignée de commande. 



   De préférence, la bande d'écanchéité est guidée verticalement, à savoir, dans la construction la plus simple, par exemple à l'aide do tenons et de fonto3 ver- ticales, par rapport au châssis fixe. Crâce à un tel   guidage,   on pout réaliser une étanchéité parfaite aux extrémités de la bande   d'étanchéité     oralement.   



   L'actionnement de la bande d'étanchéité est assuré avantageusement au moyen d'un élément coulissant connu en soi, sensiblement sous forme de tire, monté à coulissement horizontal, qui, par exemple, produit le déplacement de la bande d'étanchéité à l'aide de tenons et de fentes obli- ques et qui est à son tour actionné par l'entremise d'un mécanisme de renvoi, par   exemple   également à l'aide do tonous et de fentes obliques, depuls une tlmoneriorie vorit- calo do verrouillage ou do manoeuvre. 



   Pour le déverrouillage de l'ouvrant, notamment, la course de commande de la timonerie de manoeuvre et de l'élément coulissant   comporte   un mouvement perdu, par exem- ple en raison de l'adoption, dans les   fentea   obliques, d'un tronçon orienté dans le sons du mouvement, tronçon dans lequel la bande d'étanchéité demeure effectivement ou sen- siblement en sa position d'étanchéité. 



   L'organe coulissant est do   préférence   guidé dune la châssis do l'ouvrant. Dans le cas de châssis métalliques, on peut utiliser à cette fin directement des parties des profils do celui-ci, ce qui permet de réaliser une cons- truction particulièrement simple. 



   Dans une forme do réalisation particulièrement fa- vorable de l'invention, qui se distinguo par une simplicité 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 particulière et uno faible hauteur   clobalo   du dispositif requis pour le soulèvement de la bande d'étanchéité, cette dernière est reliée par au moins une   biolle   sensiblement horizontale (dénommée dans la suite brièvement "bielle ho- rizontale") au   châssis   do l'ouvrant et par au moins une bielle sensiblement verticale (dénommée par la suite brie- vement "biollo   verticalo")   à la timonerie déplaçable.

   La bielle horizontale claie la bande d'étanchéité, dans le sons du mouvement de la timonerie, par rapport au châssis mobile ou de l'ouvrant et détermine ainsi un déplacement sensiblement vertical do la bande d'étanchéité, tandis que la bielle verticale so dispose   nécessairement   d'une façon oblique lorsque la timonerie se déplace dans le sens hori- zontal, de sorte quo cotte bielle détermine la remontée'de la bande d'étanchéité étayée par la bielle   horizontale.   La timonerie peut dans ce cas se déplacer en direction de la biollo horizontale ou dans le sens opposé, la disposition étant telle quo, d'une manière générale, la position exac- tement verticale de la bielle verticale correspond à la position la plus basse, soit, la position   à   joint étanche de la bande d'étanchéité,

   cette dernière pouvant effectuer une course plus ou moins grande, en fonction de la course horizontale de la timonerie et donc de l'articulation supé- rieurs do la bielle verticale. 



   Pour obtonir un relèvement sûr do la bande d'étan- chéité. on prévoit normalement au moins deux bielles hori- zontales et doux bielles verticales, disposées à écartement l'une de l'autre dans le sens do la bande d'étanchéité, la timonerie s'étendant avatageusement sur une lnrreur convo- nable de l'ouvrant et actionnant les deux bielles verticales. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Cette disposition Garantit un relèvement uniforme de la bande   d'étar.chéité.   



   Il va de soi que l'on peut prévoir, dans chaque cas, au lieu d'une*bielle unique, deux éléments de bielle dispo- sés parallèlement par paires, par exemple de telle façon qu'une paire d'éléments de bielle verticaux et une bielle horizontale unique se trouvent à chacun des points de sus- pension et de   guidage   de la bande d'étanchéité. D'autre part, lorsqu'on adopte des bielles uniques ou des éléments de bielle verticaux disposés par paires, les   bielle-.   hori- zontales peuvent être constituées deux   à   deux par deux élé- ments de bielle parallèles. 



   On obtient d'autre part une construction simplifiée et   particulièrement   judicieuse en ce qui concerne   l'absorp-   tion des efforts, si l'on fait en sorte que la bielle hori- zontale et la bielle verticale attaquent le même pivot de la bande d'étanchéité. Dans co cas, les bielles peuvent attaquer une aile horizontale en forme de plaque, qui relie deux éléments de bande d'étanchéité situés de part et d'au- tre de roulettes de Guidage pour un ouvrant coulissant, par exemple. 



   L'invention prévoit d'autre part un châssis métal- lique de fentres, portes, etc., dont les éléments qui se rencontrent dans un angle sont reliés entre eux par une équerre dont les branches viennent s'appliquer de l'exté- rieur contre le profil métallique du châssis et où uno ti- monerie s'étend le lonc du profil métallique d'un élément de châssis. Lorsqu'on fait appel à de tels châssis métal-   liquos,   les éléments de la timonerie sont avantageusement   cuidés   directement dans les éléments de profil de guidage 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 du châssis métallique, ainsi qu'il est connu en soi, de sorte que, d'une part, on obtient une construction ramassée et, d'autre part, on est dispensé de prévoir des guidages spéciaux pour la timonerie. 



   Cependant, cette disposition donne lieu à des dif- ficultés lorsque les éléments du châssis métallique sont réunis entre eux et renforcés par des équerres et que les timoneries s'étendent jusqu'à l'angle du châssis ou con- tournent cet angle car, dans ce cas, l'espace situé à l'in- térieur du profil du châssis est occupé par l'équerre, de sorte qu'il ne reste pas d'espace disponible pour la timo- nerio ou les guidages de celle-ci. 



   Pour éliminer ces difficultés et conformément à une autre caractéristique de l'invention, le profil de la bran- che de l'équerre, profil qui est orienté dans le sens de la timonerie ou de l'élément correspondant du châssis est en retrait par rapport au profil du châssis de manière à of- frir un passage en forme de tunnel pour la timonerie, soit un guidage pour cette dernière. Par conséquent, la timone- rie peut se prolonger jusque dans l'équerre, et être guidée efficacement dans la partie en retrait de l'équerre. 



   Lorsqu'une timonerie est prévue dans chacun des deux éléments de châssis qui se rencontrent, soit lorsqu'une timonerie comporte un renvoi autour de l'angle du cadre, et conformément à une fonne de réalisation particulièrement favorable de l'invention, les profils de chacune des deux branches de l'équerre sont coudés de manière à offrir un passage en forme de tunnel. On obtient une forme d'exécu- tion particulièrement favorable en adoptant une disposition où le profil do l'équerre est ouvert ou évidé en direction 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 du bord du châssis, au voisinage du sommet de   l'équerre,   dans le   proloncement   du ou des éléments de timonerie. De cette façon, les éléments de timonerie peuvent être glis- sés dans les passades en forme de tunnels de l'équerre à partir du bord du châssis. 



   Afin   d'assurer,   en dépit de l'évidement de l'équorre, une rigidité suffisante de celle-ci, avec une consommation de matière relativement réduite, on peut faire en sorte que les profils en forme de tunnels de   l'équerre,   qui se ren- contrent à argle droit, soient renforcés par des ailes orientées parallèlement au plan du châssis. Ces ailes, ainsi que les aile:, en forme de L qui se raccordent aux extrémités des branches du profil de tunnel en U, peuvent servir simul- tanément de chevalets de support pour leviers ou autres par- ties mobiles d'un mécanisme de renvoi qui assure le renvoi de la timonerie autour de l'angle du châssis. 



   Dans une forme de réalisation favorable de l'invention, le mécanisme de renvoi comporte un levier coudé de renvoi monté dans des chevalets de support de cotte sorte, ou une paire de leviers coudés correspondant à chacun dos bras de levior desquels est articulée une bielle située en dehors des profils en forme de tunnel de l'équerre et qui est re- liée aux éléments de timonerie de l'autre côté de ces profils. 



  Cependant, à titre de variante, on peut prévoir un autre mé- canisme de renvoi quelconque. D'autre part, les extrémités des éléments de timonerie qui traversent les passades en forme de tunnels du levier coudé peuvent être reliés direc- tement entre elles, par exemple au moyen de pignons, do char- nes de renvoi, etc. En formant dos évidemnts au voisinage du sommet de l'équerre, on peut, dans ce cas également, in- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 troduire les éléments de timonerie   à   partir du coin ou monter les éléments du mécanisme de renvoi. 



   L'invention présente un intérêt pour toutes les   epces   d'ouvrants de portes ou de fenêtres actionnés à l'aide d'une timonerie, par exemple pour portes coulis- santes, relevables, châssis inclinables, basculants et châssis inclinables pivotants, etc. L'invention offre en outre un intérêt particulier pour les châssis mobiles métalliques, mais peut aussi être appliquée de la même manière aux châssis fixes. 



   D'autres détails de l'invention ressortiront de la description ci-après relative à des exemples de réalisation. 



  Dans les dessins annexés : 
La fig. 1 est une vue schématique du système sui- vant 1*invention. 



   La fig.2 représente une forme d'exécution du sys- tème suivant la présente invention, applicable à un ouvrant coulissant, cette vue étant une représentation de la cons- truction effective et étant prise en coupe suivant la ligne 2-2 de la fig. 3 et de la fig. 6. 



   La fig.3 est une vue partielle en coupe suivant la ligne 3-3 de la fig. 2. 



   La fig 4 est une coupe suivant la ligne 4-4 de la fig. 2. 



   La fig. 5 est une coupe horizontale suivant la licne 5-5 de la fig. 2. 



   La fig 6 est une coupe suivant la ligne 6-6 de la fig. 2. 



   La fie. 7 représente une autre forme d'exécution de l'invention, qui correspond sensiblement à un fragment de la fig. 2. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   La   fi.   8 est une coupe suivant la ligne 8-8 de la fig. 7. 



   , La   fi;.   9 est une coupe suivant la ligne 9-9 de la fig. 7. 



   La fig. 10 est une coupe qui correspond sensible- ment à la fig. 4 d'une autre   tonne   de réalisation de l'invention. 



   La   fige   11 est une vue partielle d'un ouvrant cou- lissant établi suivant une autre forme de réalisation de l'invention et comportant une bande d'étanchéité suspen- due et guidée suivant l'invention, cette vue étant une coupe suivant la ligne 11-11 de la fig. 12. 



   La   fil,;.   12 est une coupe horizontale suivant la ligne 12-12 de la fig. 11. 



   La fig;. 13 est une coupe suivant la ligne 13-13' de la fig. Il. 



   La fig. 14 est une vue antérieure de l'angle d'un châssis métallique, en coupe suivant la ligne   14-14   de la fig. 15. 



   La fig. 15 est une coupe suivant la ligne 15-15 de la fig. 14. 



   La fig. 16 représente des coupes suivant.les lignes 16-16 et l6-l6a respectivement de la fig. 14, la coupe 16-16 étant représentée dans la moitié de droite de la fig. l6, tandis que la coupe 16-16a est représentée dans la moitié de gauche de cette figure. 



   La fig. 17 est une coupe suivant la ligne   17-17   de la fig. 14 et 
La fig. 18 est une représentation perspective d'une. équerre. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Dans la fig. 1, le chiffre de référence 20 désigne le châssis fixe, tandis que 21 désigne le châssis mobile ou ouvrant. Le châssis ouvrant ou vantail peut être établi sous la forme d'un châssis basculant-pivotant, par exemple. 



  Dans l'intérieur du châssis ouvrant 1 est disposée une bande d'étanchéité mobile 22   (représentée   en traits pleins dans l'intérêt de la clarté), montée de manière à pouvoir se déplacer vers le haut et vers le bas, bande qui, dans la position verrouillée du vantail, s'engage, par une rainure d'étanchéité 23, par-dessus une bande d'étanchéité fixe   24,   solidaire du châssis fixe 20 et s'applique contre cette dernière à joint étanche. La bande d'étanchéité 22 est guidée dans le sens vertical par des tenons 25 prévus dans le châssis fixe, grâce à des fentes verticales 26 prévues dans la bande d'étanchéité mobile 22.

   Le relèvement et l'abaissement de la bande d'étanchéité 22 est assuré à l'aide d'une timonerie de commande 27 qui, par exemple, actionne simultanément un dispositif de verrouillage 28, ou un certain nombre de tels dispositifs, qui comportent chacun un pène cu tenon de verrouillage 29 et une gâche 30, à la manière d'un mécanisme à tenons et à rouleaux, éven- tuellement, aussi à l'accouplement et au désaccouplement d'une articulation de pivotement supérieure (non représen- tée) du vantail, articulation disposée, par exemple, dans l'axe de pivotement A-A du vantail, de telle manière que, lorsque l'articulation de pivotement (non représentée) est désaccouplée, le vantail peut s'incliner autour de l'axe horizontal B-B.

   A la timonerie   27   est raccordé, à l'aide d'un mécanisme de renvoi voulu quelconque 31, par exemple à l'aide d'un levier coudé monté sur le châssis fixe ou 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 dans celui-ci, un élément coulissant 32, une trincle cou- lissante par   exemple,   dont le tenon 33 peut coulisser dans des fentes angulaires 34 de la bande   d'étanchéité   mobile 22, de manière à relever et à abaisser cette dernière. Les fentes angulaires 34 présentent un tronçon horizontal 34a et un tronçon oblique 34b, de sorte que, lors du déplace- ment de la trincle coulissante 32, un relèvement ou un abaissement de la bande d'étanchéité 22 no peut avoir lieu que lorsque .les tenons 33 se déplacent dans les tronçons 34b des fentes.

   Une charnière d'angle 35, connue en soi, située à l'intersection de l'axe de pivotement vertical A-A et de l'axe de basculement horizontal D-B   permet   d'ou- vrir le vantail autour de l'un ou de l'autre do ces deux axes. Le mouvement de basculement du vantail peut   être   limité d'une manière connue quelconque, par exemple à l'aide d'un déflecteur supérieur ou latéral. 



   La timonerie 27 peut être actionnée à l'aide d'une poignée 36, eu analogue, et peut occuper, grâco   à   un mécu- nisme à crémaillère   interpose,   par   exemple,   trois posi- tions, indiques par les positions a, b et c du tonon de verrouillaco 29. Dans la position de verrouillage a, le tenon 29 est verrouilla de façon à être empêché do se dé- gager dans le   sons   du pivotement ou du basculement,   copcn-   dant que la tande   d'étanchéité   22, guidée verticalement   dans   le   vontail,   occupe sa position   inférieure,   dans la- quello elle est en prise à Joint étanche avec la bande d'étanchéité fixe 24.

   Lorsqu'on déplace la tinoncrio 27 dans la sens de la floche x, le tenon de   verrouillage     29   vient occuper la position b, dans laquelle a lieu simul- tanément le désaccouplamentr do la   charnière   de pivotement 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 supérieure de l'ouvrant, si une telle charnière est prévue, à moins quo cette charnière n'ait déjà été   désaccoupléo   dans la position verrouillée du vantail. Cette manoeuvre de la tringle de commande 27 a pour effet de déplacer   l'élément   coulissant 32 dans le sens de la flèche y, à la suite de quoi les tenons 33 se déplacent chacun dans le tronçon horizontal 34a de la fente de commande correspon- dante 34.

   Par conséquent, la bande d'étanchéité mobile 22 demeure dans sa position abaissée, de sorte que le vantail peut basculer, à l'aide de la bande d'étanchéité mobile 22, autour de l'axe de basculement B-B déterminé sensiblement par le bord supérieur de la bande d'étanchéité fixe 24. Dans ce cas, le tenon de verrouillage 29 peut se   délacer   vers l'avant hors du guidage 30 du verrou. 



   Lorsqu'il   s'agit   de faire pivoter le vantail autour de l'axe vertical A-A, on amène la poicnée 36 dans une troisième position, à la suite do quoi la timonerie de commande 27 se déplace d'une nouvelle quantité dans le sons do la flèche x, cependant que le tenon de verrouil- lage 29 arrive dans la position c.   Simultanément   a liou, le cas échéant,   l'accouplement   ou le réaccouplement do la charnière supérique, de sorte quo le vantail est maintenu non seulement dans la   charnière     d'anlo   inférieure 35, mais aussi dans la charnière d'angle supérique.

   En outre, los   tenon:)   33, prévue sur l'élément coulissant 32, so dû- placent plus loin dans le sens do la flèche y, on clissant dans les tronçons obliquas 34b de la bande   d'étanchéité   mobile 22 et on rolovant ainsi verticalement cette bande avec la coopération des Guidages 26. La bande d'étanchéité mobile 22 s'applique ainsi   par-dessus   la bande d'étanchéité fixe 24. de sono que le   vantail peut   être amené aisément à 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 pivoter, à l'aide de cette bande, autour de l'axe A-A. 



   Dans l'exemple de réalisation suivant les fig. 2 à 6, les organes correspondant à ceux de la fig. 1 ont été désignés par les   mânes   chiffres de   référence   augmen- tés de 100. Le châssis mobile ou ouvrant 121 et, de pré- férence,   aus;3i   le châssis fixe 120, qui est seulement esquissé, sont des châssis métalliques.

   A l'intérieur du châssis mobi:.e 121, dont la section transversale en U est fermée par des rails de recouvrement 137, par exemple, sont montés CI coulissemont   loncitudinal,   à savoir dans la monture de guidage 138 de l'élément horizontal inférieur 121a du châssis dans la monture de   uidae   139 de l'élé- ment de châssis vertical 121b et dans la monture de gui- dage 140 de l'élément de châssis horizontal supérieur 121c, respectivement, un élément couligsant inférieur 132, une tringle de commande verticale 127 et un élément coulissant horizontal supérieur 132a, tous trois coulissants dans le sens longitudinal.

   L'élément coulissant inférieur 132 est relié cinématiquement à la tringle de commande verticale 127 par une plaque de renvoi 131, tandis que la tringle de commande verticale 127 est reliée cinématiquement à l'élé- ment coulissant supérieur 132a au moyen d'une plaque de renvoi 131a. Les plaques sont rivées au moyen de rivets 141 aux éléments coulissants 132 ou 132a et sont pourvues do fentes de commande 142 et 143. Chacune de ces fentes pré- sente une partie rectiliGne 142a ou 143a, une partie obli- que 142b ou 143b, et, éventuellement, une autre partie rec- tiligne 142c ou 143c. Dans ces fentes sont engagés des tenons de   commande     144   et 145, respectivement, de telle manière que, ici également, les tenons peuvent occuper dans 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 les fentes 142 et 143 une position al, b1, et c1.

   Les tenons de commande 144 et 145 sont solidaires de la tringle de manoeuvre 127. 



   Le châssis mobile constitué en ouvrant coulissant porte à sa traverse inférieure 121a un ou plusieurs cheva- lets d'appui 146, fixés à cet ouvrant de n'importe quelle manière appropriée et qui supportent, à l'aide de pivots 147 et, par exemple, par l'intermédiaire de paliers à bil- les 148, des roulettes de guidage 149, qui peuvent rouler, par exemple, sur un bourrelet de guidage arrondi 150, prévu sur'l'élément inférieur du châssis fixe. 



   Les extrémités élargies 125 des pivots 147 servent de tenons de guidage, en vue du guidage vertical de la bande d'étanchéité mobile 122, laquelle est guidée à l'aide des fentes verticales 126 sur les tenons de guidage 125. La bande d'étanchéité mobile 122 est reliée cinématiquement à l'élément coulissant inférieur 132 au moyen des tenons 133 et des fentes obliques 134. L'étanchéité du bord inférieur est assurée au moyen d'éléments d'étanchéité 151 qui, dans ce cas, se meuvent sur des surfaces planes du châssis fixe 120. 



   Un système d'étanchéité analogue à celui du bord in- férieur de l'ouvrant est prévu au bord supérieur de ce der- nier. L'élément coulissant supérieur 132a est dans ce but relié cinématiquement à une bande d'étanchéité mobile 152, analogue à la bande d'étanchéité mobile 122, au moyen du tenon 153 solidaire de l'élément coulissant 132a et à l'ai- de de fentes 154 prévues dans la bande d'étanchéité 152, cette dernière étant guidée, à l'aide de fentes verticales 155 et de tenons de guidage 156, dans le sens vertical, sur le châssis fixe, et s'appliquant, à l'aide de l'élément 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 d'étanchéité 157, lorsque celui-ci est relevé, contre une surface plane du châssis fixe 120. 
 EMI15.1 
 



  Des renforts d'oencle 158 et 159 servent à réunir les   clients   121a, 121b et 121c du châssis mobile de fa- çon solide et à angles rigides. Une lame do guidage 161 solidaire du châssis fixe 120 et engagée dans un profil de   cuidace   160 de l'élément supérieur 121c du   châssis   mobile ou du renfort d'angle supérieur 159, sert à   guider   le bord supérieur du vantail. 



   Pour permettre le   verrouillace   du vantail par rap- port au   châssis   fixe, on prévoit un dispositif do verrouil- 
 EMI15.2 
 laie 128, qui comprend un organe do verrolÜl1ar;6 129 fixe   à   la timonerie de commando   127,   ainsi qu'un élément de ver- 
 EMI15.3 
 rouillace complémentaire 130 coopérant avec l'ôlé<ncnt 129 et solidaire du châssis fixe, les éléments de vcrrouillaze 129 et 130 pouvant être mis en prise ù la manière do cru- chets, le bord infériour de l'616mcnt de vorrouillaco 129 pouvant occuper les positions al,- bl et c... 



  Dans la position ropi,ibJont6o do la forme d' ox6cution suivant los fig. 2 à 6, l'ouvrant occupa une position   déver-   rouillée, mais cependant encore A joint 6tanche. La tringle de manoeuvre ou de commando 127 occupe une position intor- 
 EMI15.4 
 rn6diairo (bl), tandis que le tenon 133 de llélénont coulissant inférieur 132 occupe (tout cofme dans la fie. 2) sa position extrême do gauche, de mono quo le tenon do commande 153 de l'élément coulissant supérieur 132a, de sorte que la 
 EMI15.5 
 bande mobile supérieure 152 s'applique 6calmont, par son G1.;^ont d'4t,anch,t.itô 157, con 1.1") l'G1^r':: ';, '.tp t. r I)\,: r du châssis fixe 120.

   Les de vorrouillafe t29, 130 sont hors de prise, do sorte que, bien que le   châssis   mobile soit déverrouille en vue de son déplacement dans la sens de 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 la flèche y1 ou y2, ce déplacement ne peut avoir lieu qu'avec frottement contre les éléments d'étanchéité 151 et 157.

   Afin que le déplacement puisse avoir lieu sans frottement contre ces éléments d'étanchéité, on doit re- lever la tringle de commande 127 dans le sens de la flô- che x2,   ù   la suite do quoi les tenons de   uidae   144, 
 EMI16.1 
 145, parvenus dans les positions el, déplacent les flué- monta coulissants 132 et 132a, par l'entremise dos tron- coud obliques 142b et 143b de la fonto, dans le sens do 
 EMI16.2 
 la flcho y,, ce qui a pour effet un 1.c5or déplacement do la bando   d'étanchéité   mobile 122 vers le haut et un léger déplacement do la bande d'étanchéité mobile 152 vers le bas. 



   Lorsqu'on désire vorrouiller l'ouvrant, on déplace la trincle de commande 127 de la position où los tenons 
 EMI16.3 
 144, 145 so trouvent on b, jusqu'à la position où ils se trouvant en a,, soit,dans le sons de la flèche x.l, à la suite do quoi l'élémont de verrouillage 129 vient occuper la position 129' dor'riuro l'61mont do vorrouillaco com- r16mantairo 130 ot, par conséquent, empoche l'ouvrant de se déplacer dans le sens do la floche y1. On a   suppose   ici quo l'ouvrant occupe sa position extrême de gauche, en par- ticulier la position formée.

   Comme, de co fait, las tenons 
 EMI16.4 
 de ruidace 144 ''t 145 se déplacent dans les tronçons recti- li<nos verticaux 142a ot 143a des fentos, les déments cou- lissants 132 et 132a et,par conséquent, les bandes dt6tan- chéi t6 mobiles .122 et 152, demourofit dans leurs positions do joint étanche, dans lo:;quollo:1 les 61tr.1ontD d'cStanch6it6   151   et 157 sont appliquas intimement contre los éléments   horizontaux   correspondants du châssis fixe 120. Il s'ensuit 
 EMI16.5 
 quo la tri:%71e do co"mande 127 exécute un mouvement perdu 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 . par rapport aux bandes d'étanchéité mobiles 122 et 152, entre les positions al et b1. 



   Le   déplace-.lent  de la tringle de commande 127 depuis la position b1 jusqu'à la position c1 peut éventuellement être utilisé pour permettre un autre mouvement de l'ouvrant, un bascuiement par exemple. Dans ce cas, le profil de guidage 161, solidaire du bord supérieur de l'ouvrant doit être disposé et dimensionné de telle manière qu'il soit dégagé à la suite de l'abaissement de la bande d'étanchéité mobile supérieure 152,   c'est-à-dire,   que celle-ci puisse      passer par-dessus du profil de   guidage   dans le sens du mou- vement d'inclinaison du châssis mobile. Le châssis mobile peut ensuite être incliné à l'aide des roulettes 149, autour du bourrelet de guidage inférieur 150. 



   Au lieu de cette forme d'exécution, on peut éventuel- lement adopter une disposition où le profil de guidage 161 peut être relevé et être commandé en conséquence. 



   Dans :.e cas où, à titre d'alternative ou complémen- taire, on délire que l'ouvrant puisse aussi pivoter autour d'un axe   vertical,  en formant un vantail coulissant-pivotant ou coulissant inclinable-pivotant, il convient de veiller à ce que, lors de l'ouverture de l'ouvrar.t ou vantail, les roulettes puissent, lors de l'ouverture du vantail par pivo- tement, quitter le bourrelet de guidage 150, etc., dans le sens du   pivotement,   par exemple en donnant une forme appro- priée au guidage des roulettes, en soulevant les roulettes par-dessus le bourrelet de guidage ou par une autre dispo- sition appropriée. 



   Dans :L'exemple de réalisation suivant les figures 7 à 9, les organes correspondant à ceux de l'exemple d'exécu- tion suivant les fig. 2 à 6 ont été désignés par les mêmes 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 chiffrée de référence, augmentés d'une nouvelle centaine. 



  La différence entre cet exemple de réalisation et le pré- cèdent réside surtout dans le mode de renvoi du mouvement horizontal de   l'élément   coulissant 232, mouvement qui s'effectue dans le sens des floches y1 et y2 pour le con-   vertir   en un mouvement vertical x1, x2 de la bande d'étan- chéité 222. On prévoit à cet effet un système à genouillère 262, constitué par les deux leviers ou les deux paires de leviers 263 et 264, dont celle désignée par 263 est montée à pivotement sur un chevalet de support'246 solidaire du châssis mobile 221, au moyen du pivot 265 et est articulée au moyen d'une cheville transversale 266 à l'élément cou- lissant 232 en forme de tige.

   L'extrémité du levier ou de la paire de leviers 263 opposée au pivot 265 est en outre réunie au moyen du pivot d'articulation 267 au levier 264, dont l'autre extrémité est articulée à l'aide du pivot d'articulation 268 à la bande d'étanchéité mobile 222, à section transversale en U. 



   Le chevalet de support 246 sert d'autre part à sup- porter une roulette 249   à   l'aide d'un pivot 247, dont les extrémités portent des douilles 225, lesquelles peuvent coulisser, à la manière de tenons de guidage, dans les fentes verticales 226. 



   En outre, et contrairement à l'exemple de réalisa- tion précédent, la bande d'étanchéité mobile 222 s'applique, dans la position de calfeutratge, non pas sur une surface plane, mais de part et d'autre du bourrelet de guidage 250, soit, sur des surfaces obliques 269 et 270 du châssis fixe 220, de sorte que, lorsqu'on abaisse la bande d'étanchéité mobile 222, on obtient une étanchéité particulièrement effi- cace, assurée par effet de coin produit à l'aide des éléments 

 <Desc/Clms Page number 19> 

   d'étanchéité   251. Il va de soi que l'on peut, dans ce cas également, prévoir des surfaces d'étanchéité planes, de même que, inversement, on peut prévoir dans les autres exemples d'exécution des surfaces obliques pour le cal- feutrage. 



   Dans l'état représenta du dispositif, le   3ystne   à genouillère 262 occupe la position de calfeutrage de l'ou- vrant, les deux leviers 263 et   264   occupent la position repoussée extrême, dans laquelle ils se trouvent   l'un   dans le prolongement de l'autre, à la suite de quoi la bande d'étanchéité nobile 222 est fermement pressée contre le bourrelet d'étanchéité fixe 224, par l'intermédiaire des surfaces obliques 269 et 27C.

   Lorsqu'il   s'agit   de soule- ver la bacue d'étanchéité mobile 222 à l'écart du châssis fixe, on tire l'élément coulissant 232 dans le sons de la flèche y2, à la suite de quoi les leviers 263 et   264   par- viennent dans la position 263',   264',   représentée en poin- tillé, tandis que le tenon 268 se soulève ensemble avec la bande d'étanchéité mobile 222, c'est-à-dire, d'une dis- tance h. De cette façon, le châssis mobile peut s'incli- ner, ici écalement, autour du bourrelet de guidage infé- rieur 250. 



   La fig. 10 montre d'autre part un exemple de réali- sation pour châssis en bois. Le châssis mobile 321 est dans ce cas pourvu   d'un   évidement relativement étroit 371, dans lequel est inséré un logemet 372 à profil semsible- ment en forme de U, ce logement étant fix6 au   châssis   mobi- le à l'aide de vis 373. Le   logement   372 est pourvu d'élé- ments profiles de guidage 338 qui servent au guidage hori- zontal de l'élément coulissant 332, qui   s'enae   par un tenon de guidai 333 dans une fente oblique 334 do la bande 

 <Desc/Clms Page number 20> 

   d'étanchéité   mobile 322.

   Cette dernière forme, ensemble avec le battement 321a du châssis mobile 321, une rainure d'étanchéité 323 et s'appuie à l'aide de l'élément   d'étan-     chéité   351 sur une surface oblique 370 de la bande d'étan-   chéité   fixe 324 formée par un rail en sellette et assujet- tie au châssis fixe 320. 



   Lorsqu'on déplace l'élément coulissant 332 dans le sens longitudinal dans le guidage 338, il en résulte un relèventg de la bande d'étanchéité 322 au moyen du tenon 333, par exemple d'une distance h, sensiblement jusqu'à la position 322'. Le châssis mobile peut alors s'ouvrir dans le sens de la flèche f, en passant par-dessus de la bande d'étanchéité fixe 324. 



   Dans la forme d'exécution suivant les fig. 11 à 13, on a indiqué le   châssis   fixe, désigné par 420; cependant, ce châssis peut être remplacé par d'autres chemins de gui- dace ou bandes   d'étanchéité   appropriés. Le châssis mobile 421 est un châssis métallique dont on n'a représenté dans le dessin qu'un fracment de l'élément da châssis horizon- tal inférieur. Dans la cavité de cet élément de châssis est   loée   la bande d'étanchéité 422, constituée en subs- tance par doux éléments de bande d'étanchéité 422a, la dis- position étant telle que, dans la position abaissée, la bande d'étan chéité 422 vient s'appliquer, par l'entromise des éléments de calfeutrage non métalliques 451 en forme de bourrelets, contre le châssis fixe 420. 



   Au châssis mobile 421 est en outre fixé un chevalet de support 446, sur lequel est monté, à l'aide du pivot d'articulation 475, un lovier   oscillant   de support 476 à la manière d'un fléau de balance. Ce.dernier est conformé 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 en double fourche et porte entre les branches de ses bras bifurqués   477   et 478, des roulettes   449,   à l'aide desquel- les le châssis mobile peut être déplace,   après     relève,-ion-,   de la bande   d'étanchéité,   sur le bourrelet 450, dans le sens longitudinal de ce dernier ou de la bande d'étanchéi- té. 



   Dans les profils de guidage 439 du châssis mobile 421 est en outre guidé un élément de timonerie   427   en forme de tiroir, qui peut   régner   effectivement ou prati- quement sur   .Joute   la largeur de ce châssis et être reli6 à une bielle de poussée et de traction 480 à l'aide d'une articulation 479, par exemple. Cette bielle 480 constitue, par exemple, une partie d'un mécanisme de renvoi disposé dans un angle du châssis mobile, la disposition étant par exemple tel;e que le mécanisme de renvoi peut   tre   manoeu- vré à l'aide d'une poignée disposée dans le châssis mobile et au moyen d'une tringle de commande verticale actionnée par cette poignée, de telle manière que la timonerie 437 peut se déplacer dans le sens de la flèche y1 ou y2.

   La timonerie peut se mouvoir dans un passage 481 en forme de tunnel du chevalet d'appui 446. 



   Les deux éléments 422a de la bande d'étanchéité 422 sont reliés entre eux par un pont 484 en formé de plaque, disposé horizontalement, à l'aide duquel elles s'appuient l'une sur l'autre. Le pont 482 en forme de plaque présente un évidement rectangulaire 483, que traverse le levier   oscil-   lant de support 476 muni de roulettes 449. Sur un coté de cet évidement. 483 est fixée au pont 482, à l'aide de vis 484, une plaque de renfort 485 qui présente en son milieu un évi- dement 486 qui est traversé par une cheville transversale   487.   

 <Desc/Clms Page number 22> 

 



  A cette cheville 487 transversale ebt articulée d'une part une bielle 488 disposée essentiellement de façon horizon- tale, nais coudée vers le haut en arc de cercle, bielle dont l'extrémité recourbée vers le bas, qui pénètre dans l'évidement 486, est montée sur la partie médiane du pivot d'articulation 487, tandi.s que son autre extrémité est ar- ticulée, à l'aide d'une cheville d'articulation 489, aux extrémités du levier oscillant de support 477.

   Deux autres éléments de bielle 490, qui constituent la bielle verticale, sont articulés par leurs extrémités inférieures aux extré- mités de la cheville de support transversale 487 qui dépas- sent la pièce de renfort 485, tandis que les extrémités supérieures des éléments de bielle 490 sont articulées à l'aide d'un pivot d'articulation 491 à une pièce de sup- port 492, fixée à la timonerie 427 au moyen de vis 493. 



   Dans les dessins on a représenté un seul système de suspension constitué par une bielle horizontale 88 et une bielle verticale 490 ou par des paires de bielles corres- pondantes. Pour assurer un guidage sûr de la bande d'étan- chéité, il est avantageux de disposer sur le châssis, de part et d'autre, deux systèmes de suspension de cette sorte, munis de paires de roulettes - écartées dans le sens longi- tudinal de la timonerie 492 -, de telle manière que l'appli- cation et le relèvement de la bande d'étanchéité 422 puis- sent s'effectuer en deux points. 



   De plus, on peut disposer, entre les deux systèmes de suspension ou les deux paires de roulettes, une ou plu- sieurs belles verticales, ainsi que, éventuellement, des bielles horizontales, qui Garantissent une pression d'appli- cation uniforme de la bando d'étanchéité ou des éléments de 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 bande d'étanchéité sur toute la largeur du châssis mobile et empêchent une flexion de cette bande ou de ces éléments. 



   Le système décrit en dernier lieu fonctionne comme   suit :    
Lorsqu'on   déplace   la timonerie 427, par   exemple   à l'aide de la bielle do poussée ot de traction 480, dans le sens de la floche y1, il en résulte un déplacement du pi- vot d'articulation 492, par exemple jusqu'à la position 
491'.

   Comme, d'autre part, la bielle   verticale   490 ou la paire d'éléments de bielle correspondante s'appuie sur la biollo   horizontale   488 dans le sens longitudinal do la ti- moncrie, le pivot d'articulation 487, qui relie l'une à l'autre les deux bielles 490 et 488, effectue un déplace- ment dans le sens de la flèche z, autour du pivot d'arti- culation   489   fermement maintenu dans le châssis mobile 421, c'est-à-dire,   pratiquement   dans la sons vortcal, cependant que le pivot d'articulation 487 parvient dans la position 
487' et que la bielle verticale 490 vient occuper la posi- tion obliquo 490'.

   Un   mouvement   identique a   lieu à   l'autro point   d'appui.   (non   représenté).   Il on résulte que la bando d'étanchéité 422 se soulève d'une distance écale à la course h des pivots d'articulation   487,   de norte que le châssis   mo-   bile peut se déplacer librement dans le sens longitudinal (sens des   floches   y1, y2) sur le bourreloL 450 au moyen des roulettes 449. 



   Dans les fie. do 14 à 18, le chiffra do référencoe 510 désigna la châseis métallique, par exemple un châssis mobile relevable   d'une   porte coulissante, châssis dont les doux éléments 510a ot 510b se rencontrent on un joint à onglet 
511. Les deux   éléments   du châssis sont réunis l'un à l'au- tre par une équerre 512, représentée en tant   qu'élément   

 <Desc/Clms Page number 24> 

 distinct dans la fig. 18, en une vue perspective. 



   La timonerie de commande - qui sert par exemple au 
 EMI24.1 
 relùvomant du châssis coulissant - est constituée par des 6l6monts do timonerie 513 et 514, guides dans dos clients à profil d'angle 515 ot 516 dos 6lémcnts de châssis 510a et 510b, dans le sons longitudinal do ces derniers. L'élément de   timonerie   513 est actionné, par exemple, par une poi- gnée (non représentée), tandis que l'élément de timonerie 514 permet, par exemple, de relever une bande d'étanchéité   inférieure   en vuo du déplacement du châssis dans le sens horizontal. 



   La branche verticale 512a et la branche horizontale 512b de l'équerre 512 présentent ensemble un profil on U pourvu d'ailes do renfort latérales 517 ot 518 qui en cons- tituent les branches et qui viennent s'appliquer contre les 
 EMI24.2 
 Pl,,)fJ 1:; latéraux dO3 616monta du cotte équerre cnnyontant on outre une âme 519, 520 qui réunit les doux ail03 latérales et qui s'applique intimemont contre 19616- mont do profil orient6 perpendiculairement au plan du chas- 
 EMI24.3 
 2.is et faisant partie de l'élément do châssis corrospondant 'jl0a ou 510b. 



  Suivant l'invention, et afin de permettre le passage des 6lénct3 do timonerie 513 et 514 et de leurs CuidaCo3 515 et 510, les branches 512a et 512b s'6cartont des 616- monts do châssis correspondants 510a et 510b, en consti- tuant un '1'uont do profil 521 ou 522, qui ext runi par :1C branches ou ses Ol±neiiti do branches latéra- les SJ.1 '.t 522a aux autres de profil qui cnn3ti-   tuent     les     branchas   de l'équerre et détermine les passades en forme de tunnels 523 et524 pour les timoneries 513 et 514. 

 <Desc/Clms Page number 25> 

 



   Ainsi qu'il ressort en particulier des fig. 14 et 18, les partles en retrait 521 et 522 en forme de tunnels sont évidées en 525 dans la région du   sonnet   de l'équerre, de sorte que   l'élément   de timonerie 513 peut être intro- duit d'en bas, dans le sens de la flèche y, tandis que l'élément de timonerie 514 peut être introduit horizon- talement dan.3 le sens de la flèche x, tous deux partir de   l'ancle.   Les ailes de liaison 521a et   522a   des parties en retrait en forme de tunnels sont réunies entre elles par des éléments d'aile latéraux 526, qui chevauchent l'évidement 525 de part et d'autre du plan médian verti- cal   longitudinal   du profil du châssis et sont disposées intérieurement par rapport aux deux paires d'ailes laté- rales 517 et 518,

   tout en étant écartés de ces ailes. Les éléments de renfort 526 en forne d'ailes servent ici d'au- tre part au montage de leviers coudés 527 faisant partie d'une paire de leviers coudés et dont les pivots 528 sont engagés dans des orifices 529 des éléments d'aile 526 et dans des orifices 530 des ailes latérales 517 et 518. 



   D'autre part, les levierscoudés 527 sont réunis, à l'aide de pivots d'articulation continus 531 et 532 aux bielles 533 et 534 en forme de   tringles   de poussée, qui présentent - ainsi qu'on le voit en particulier dans la fig. 15 et la fig. 17 - une section transversale en U et qui   encadrons   les parties en retrait 521 et 522 en forme de tunnels de l'équerre. Ces bielles sont articulées aux éléments de   timonerie   513 et 514 au moyen des articula- tions 535 et 536. Les éléments de timonerie sont munis à cette fin de rails de renfort 537 et   538,   qui portent les coussinets d'articulation pour les pivots d'articula- tion 535 et 536 et sont fixés aux éléments de timonerie à 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 l'aide de vis 539 et 540.

   Les éléments de timonerie 513 et 514, ainsi que les tronçons de rails 537 et 538 s'éten- dent jusque dans les passades en forme de tunnels 523 et   524   des branches de l'équerre ou peuvent pénétrer plus ou moins profondément dans ces passades lors du déplacement des élémets de timonerie fixés les uns aux autres par les leviers coudés 527 et les bielles 533, 534. 



   Des chevilles coniques 541, qui traversent les éléments de châssis 510a et 510b et peuvent être engagés dans des orifices coniques correspondants 542, prévus dans les branches de l'équerre 512, sont disposés, par exemple d'une manière connue en soi, dans le but de blo- quer les uns par rapport aux autres les éléments de chas- sis 510a et 510b dans le joint à onglet 511. 



   L'invention n'est pas limitée aux exemples de réa- lisation représentés, mais est susceptiblo de nombreuses variantes. Ainsi, par exemple, le mécanisme de renvoi peut être établi sous les tomes les plus diverses, par exemple sous celle d'un mécanisme à crémaillère compre- nant un picnon disposé au point de renvoi et avec lequel engrènent la tringle de commande verticale et la tringle coulissante horizontale, toutes deux constituées par des crémaillères, ou bien, on peut adopter un mécanisme de renvoi à bielles, etc. En outre, les caractéristiques des différents exemples de réalisation décrits ci-dessus peu- vent être, par exemple, permutées ou combinées entre elles. 



  De plus, l'invention est applicable à toutes les espèces de châssis où il est désirable d'étanchéifier un bord hori- zontal.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PATENT.



  Frame for opening windows, doors, etc.



   In order to ensure the sealing of the openings or movable frames of windows or doors, in particular those comprising hinged leaves, sealing devices are known in which a groove is provided on a horizontal edge of the leaf. sealing, into which a sealing strip of the fixed frame penetrates with a tight seal. To allow the opening of the movable frame is formed under the forn; e of a lifting frame or a sealing strip is provided which can be raised away from the groove.

   The first-mentioned construction, which includes

 <Desc / Clms Page number 2>

 lifting frames oblige to lift a relatively large weight and to adopt a reinforced construction of the members which transmit the force, as well as an enlargement of the lower leaf and the upper leaf, determined by the stroke of the leaf; on the other hand, the constructions of the second type require additional handling and do not offer sufficient sealing, given the oblique or circular arc guidance using connecting rods, etc.



   The main object of the present invention is to allow simple handling, while ensuring effective sealing, without it being necessary to lift the entire opening. Proceeding from the above, the invention consists essentially in that the sealing strip is operated by means of a control linkage, which simultaneously actuates a locking device and / or a locking device. inversion, as is known per se, so as to cause the movable sealing strip to pass from a position in which it seals to a position which allows the opening of the movable frame.



   By such a combination, the need for special linkages and actuators for the movement of the seal strip in addition to the locking and maneuvering linkage which is normally required can be eliminated. Unlocking the sash at the sealing edge, unlocking the sash and / or moving the sash - for example from a position of preparation for tilting to a position of preparation for pivoting, etc. . - can be carried out using a single maneuvering wheelhouse and, optionally, using

 <Desc / Clms Page number 3>

 with a single control handle.



   Preferably, the sealing strip is guided vertically, ie in the simplest construction, for example with the aid of tenons and vertical fonts, with respect to the fixed frame. Thanks to such a guide, a perfect seal can be achieved at the ends of the sealing strip orally.



   The actuation of the sealing strip is advantageously provided by means of a sliding element known per se, substantially in the form of a pull, mounted to slide horizontally, which, for example, produces the displacement of the sealing strip at the end. by means of tenons and oblique slots and which in turn is actuated by means of a return mechanism, for example also by means of tonous and oblique slots, depuls a voritcalo do locking or do maneuver.



   For unlocking the opening, in particular, the control stroke of the maneuvering linkage and of the sliding element includes a lost movement, for example due to the adoption, in the oblique slots, of a section oriented in the sounds of movement, section in which the sealing strip actually or substantially remains in its sealing position.



   The sliding member is preferably guided by the frame of the opening. In the case of metal frames, parts of the profiles thereof can be used directly for this purpose, which enables a particularly simple construction.



   In a particularly favorable embodiment of the invention, which is distinguished by simplicity

 <Desc / Clms Page number 4>

 particular and low overall height of the device required for lifting the sealing strip, the latter is connected by at least one substantially horizontal link (hereinafter briefly referred to as "horizontal link") to the frame of the opening and by at least one substantially vertical connecting rod (hereinafter referred to briefly as “biollo verticalo”) to the movable wheelhouse.

   The horizontal connecting rod screens the sealing strip, in the sound of the movement of the wheelhouse, relative to the movable frame or of the opening and thus determines a substantially vertical displacement of the sealing strip, while the vertical connecting rod so has necessarily obliquely when the linkage moves in the horizontal direction, so that this connecting rod determines the rise of the sealing strip supported by the horizontal connecting rod. The wheelhouse can in this case move in the direction of the horizontal biollo or in the opposite direction, the arrangement being such that, in general, the exactly vertical position of the vertical link corresponds to the lowest position, either, the sealed position of the sealing strip,

   the latter being able to perform a greater or lesser stroke, as a function of the horizontal stroke of the linkage and therefore of the upper articulation of the vertical connecting rod.



   To obtain a safe lifting of the sealing strip. at least two horizontal connecting rods and soft vertical connecting rods are normally provided, arranged spaced apart in the direction of the sealing strip, the linkage advantageously extending over a convoyable lnrror of the sealing strip. opening and operating the two vertical connecting rods.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  This arrangement guarantees uniform raising of the tightness band.



   It goes without saying that in each case it is possible to provide, instead of a single connecting rod, two connecting rod elements arranged parallel in pairs, for example in such a way that a pair of vertical connecting rod elements and a single horizontal connecting rod are located at each of the sealing strip suspension and guide points. On the other hand, when single connecting rods or vertical connecting rod elements arranged in pairs are adopted, the connecting rods. Horizontal can be formed in pairs by two parallel connecting rod elements.



   On the other hand, a simplified and particularly judicious construction is obtained with regard to the absorption of forces, if the horizontal connecting rod and the vertical connecting rod are made to attack the same pivot of the belt. sealing. In this case, the connecting rods can attack a horizontal wing in the form of a plate, which connects two elements of sealing strip located on either side of guide rollers for a sliding leaf, for example.



   The invention also provides a metal frame for windows, doors, etc., the elements of which meet at an angle are connected to each other by a bracket, the branches of which are applied from the outside. against the metal profile of the frame and where a timing extends the length of the metal profile of a frame element. When such metal-liquor frames are used, the elements of the linkage are advantageously cuidés directly in the guide profile elements.

 <Desc / Clms Page number 6>

 of the metal frame, as is known per se, so that, on the one hand, a compact construction is obtained and, on the other hand, there is no need to provide special guides for the wheelhouse.



   However, this arrangement gives rise to dif- ficulties when the elements of the metal frame are joined together and reinforced by brackets and the linkages extend to the angle of the frame or circumvent this angle because, in in this case, the space located inside the frame profile is occupied by the bracket, so that no space remains available for the timonerio or the guides thereof.



   To eliminate these difficulties and in accordance with another characteristic of the invention, the profile of the branch of the bracket, which profile is oriented in the direction of the linkage or of the corresponding element of the chassis is set back relative to the linkage. to the frame profile so as to provide a tunnel-shaped passage for the wheelhouse, or a guide for the latter. As a result, the linkage can extend into the square, and be guided effectively in the recessed portion of the square.



   When a linkage is provided in each of the two frame elements which meet, or when a linkage comprises a reference around the angle of the frame, and in accordance with a particularly favorable embodiment of the invention, the profiles of each of the two branches of the square are bent so as to provide a tunnel-shaped passage. A particularly favorable form of execution is obtained by adopting an arrangement where the profile of the square is open or recessed towards

 <Desc / Clms Page number 7>

 from the edge of the frame, near the top of the square, in the extension of the linkage element (s). In this way, the linkage elements can be slid into the tunnel-shaped passages of the bracket from the edge of the frame.



   In order to ensure, despite the recess of the square, a sufficient rigidity thereof, with a relatively low consumption of material, it is possible to ensure that the tunnel-shaped profiles of the square, which meet at a right angle, are reinforced by wings oriented parallel to the plane of the chassis. These wings, as well as the L-shaped wings which connect to the ends of the branches of the U-shaped tunnel profile, can simultaneously serve as support brackets for levers or other moving parts of a return mechanism. which ensures the return of the wheelhouse around the corner of the frame.



   In a favorable embodiment of the invention, the return mechanism comprises an angled return lever mounted in chainring support trestles, or a pair of angled levers corresponding to each of the levior's back arms of which a connecting rod located is articulated. outside the tunnel-shaped profiles of the bracket and which is connected to the linkage elements on the other side of these profiles.



  However, as an alternative, any other deflection mechanism can be provided. On the other hand, the ends of the linkage elements which pass through the tunnel-shaped passages of the elbow lever can be connected directly to each other, for example by means of pinions, idler hinges, etc. By forming back recesses in the vicinity of the top of the square, we can, in this case also,

 <Desc / Clms Page number 8>

 Troduce the linkage elements from the corner or fit the elements of the return mechanism.



   The invention is of interest for all kinds of door or window openings actuated with the aid of a linkage, for example for sliding doors, hinged doors, tilting, tilting and pivoting tilting frames, etc. The invention also offers particular interest for metallic mobile frames, but can also be applied in the same way to fixed frames.



   Other details of the invention will emerge from the following description relating to exemplary embodiments.



  In the accompanying drawings:
Fig. 1 is a schematic view of the system according to the invention.



   FIG. 2 represents an embodiment of the system according to the present invention, applicable to a sliding leaf, this view being a representation of the actual construction and being taken in section along line 2-2 of FIG. . 3 and fig. 6.



   Fig.3 is a partial sectional view taken along line 3-3 of fig. 2.



   Fig 4 is a section taken along line 4-4 of fig. 2.



   Fig. 5 is a horizontal section along the icon 5-5 of FIG. 2.



   Fig 6 is a section taken along line 6-6 of fig. 2.



   The fie. 7 shows another embodiment of the invention, which corresponds substantially to a fragment of FIG. 2.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   The fi. 8 is a section taken along line 8-8 of FIG. 7.



   , The fi ;. 9 is a section taken along line 9-9 of FIG. 7.



   Fig. 10 is a section which substantially corresponds to FIG. 4 of another ton of embodiment of the invention.



   The pin 11 is a partial view of a sliding door established according to another embodiment of the invention and comprising a suspended and guided sealing strip according to the invention, this view being a section along the line 11-11 of fig. 12.



   The thread,;. 12 is a horizontal section taken along line 12-12 of FIG. 11.



   Fig ;. 13 is a section taken along line 13-13 'of FIG. He.



   Fig. 14 is a front view of the angle of a metal frame, in section taken along line 14-14 of FIG. 15.



   Fig. 15 is a section taken along line 15-15 of FIG. 14.



   Fig. 16 shows sections along lines 16-16 and 16-16a respectively of FIG. 14, section 16-16 being shown in the right half of FIG. 16, while section 16-16a is shown in the left half of this figure.



   Fig. 17 is a section taken along line 17-17 of FIG. 14 and
Fig. 18 is a perspective representation of a. square.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   In fig. 1, the reference numeral 20 denotes the fixed frame, while 21 denotes the movable or opening frame. The opening frame or leaf can be established in the form of a tilting-swiveling frame, for example.



  In the interior of the opening frame 1 is disposed a movable sealing strip 22 (shown in solid lines for the sake of clarity), mounted so as to be able to move up and down, which strip in the locked position of the leaf, engages, by a sealing groove 23, over a fixed sealing strip 24, integral with the fixed frame 20 and is applied against the latter with a tight seal. The sealing strip 22 is guided in the vertical direction by tenons 25 provided in the fixed frame, by virtue of vertical slots 26 provided in the movable sealing strip 22.

   The raising and lowering of the sealing strip 22 is ensured by means of a control linkage 27 which, for example, simultaneously actuates a locking device 28, or a number of such devices, each of which comprises a latch with a locking pin 29 and a keeper 30, in the manner of a tenon and roller mechanism, possibly also for coupling and uncoupling of an upper pivot joint (not shown) leaf, articulation arranged, for example, in the pivot axis AA of the leaf, in such a way that, when the pivoting joint (not shown) is uncoupled, the leaf can tilt around the horizontal axis BB .

   To the wheelhouse 27 is connected, by means of any desired return mechanism 31, for example by means of an angled lever mounted on the fixed frame or

 <Desc / Clms Page number 11>

 therein, a sliding element 32, a sliding rod for example, the tenon 33 of which can slide in angular slots 34 of the movable sealing strip 22, so as to raise and lower the latter. The angular slits 34 have a horizontal section 34a and an oblique section 34b, so that when the sliding rod 32 is moved, a raising or lowering of the sealing strip 22 no can take place until they. tenons 33 move in the sections 34b of the slots.

   A corner hinge 35, known per se, located at the intersection of the vertical pivot axis AA and the horizontal pivot axis DB, enables the leaf to be opened around one or the other. other of these two axes. The tilting movement of the leaf can be limited in any known manner, for example by means of an upper or lateral deflector.



   The linkage 27 can be operated by means of a handle 36, similarly, and can occupy, thanks to a rack mechanism interposing, for example, three positions, indicated by positions a, b and c tonon deerrouillaco 29. In the locking position a, the pin 29 is locked so as to be prevented from disengaging in the sounds of pivoting or tilting, while the sealing strip 22, guided vertically in the vaail, occupies its lower position, in which it is tightly engaged with the fixed sealing strip 24.

   When moving the tinoncrio 27 in the direction of the arrow x, the locking pin 29 comes to occupy the position b, in which simultaneously takes place the uncoupling of the pivot hinge.

 <Desc / Clms Page number 12>

 upper part of the leaf, if such a hinge is provided, unless this hinge has already been uncoupled in the locked position of the leaf. This operation of the control rod 27 has the effect of moving the sliding element 32 in the direction of the arrow y, following which the tenons 33 each move in the horizontal section 34a of the corresponding control slot. 34.

   Consequently, the movable sealing strip 22 remains in its lowered position, so that the leaf can tilt, with the aid of the movable sealing strip 22, around the tilting axis BB determined substantially by the edge. upper of the fixed sealing strip 24. In this case, the locking pin 29 can move forward out of the guide 30 of the lock.



   When it comes to pivoting the leaf around the vertical axis AA, the handle 36 is brought to a third position, following which the control linkage 27 moves a new quantity in the sound of the arrow x, while the locking pin 29 reaches position c. Simultaneously with the or, if necessary, the coupling or the re-coupling of the upper hinge, so that the leaf is held not only in the lower anlo hinge 35, but also in the upper corner hinge.

   In addition, the tenon :) 33, provided on the sliding element 32, so had to be placed further in the direction of the arrow y, one clipping in the oblique sections 34b of the movable sealing strip 22 and one thus rolovant vertically this strip with the cooperation of the guides 26. The movable sealing strip 22 thus applies over the fixed sealing strip 24. of sono that the leaf can be easily brought to

 <Desc / Clms Page number 13>

 pivot, using this band, around the axis A-A.



   In the exemplary embodiment according to FIGS. 2 to 6, the members corresponding to those of FIG. 1 have been designated by the same reference numerals increased by 100. The movable or opening frame 121 and, preferably, also; 3i the fixed frame 120, which is only sketched, are metal frames.

   Inside the mobi chassis: .e 121, the U-shaped cross section of which is closed by cover rails 137, for example, are mounted on the longitudinal slide, namely in the guide frame 138 of the lower horizontal element 121a of the frame in the uidae mount 139 of the vertical frame member 121b and in the guide frame 140 of the upper horizontal frame member 121c, respectively, a lower sliding member 132, a control rod vertical 127 and an upper horizontal sliding element 132a, all three sliding in the longitudinal direction.

   The lower sliding element 132 is kinematically connected to the vertical control rod 127 by a return plate 131, while the vertical control rod 127 is kinematically connected to the upper sliding element 132a by means of a support plate. reference 131a. The plates are riveted by means of rivets 141 to the sliding elements 132 or 132a and are provided with control slots 142 and 143. Each of these slots has a rectilinear part 142a or 143a, an oblique part 142b or 143b, and , optionally, another rectilinear part 142c or 143c. In these slots are engaged control pins 144 and 145, respectively, so that, here too, the pins can occupy in

 <Desc / Clms Page number 14>

 the slots 142 and 143 a position a1, b1, and c1.

   The control pins 144 and 145 are integral with the operating rod 127.



   The movable frame formed by sliding door opening at its lower cross member 121 has one or more support brackets 146, fixed to this opening in any suitable manner and which support, by means of pivots 147 and, for example , through ball bearings 148, guide rollers 149, which can roll, for example, on a rounded guide bead 150, provided on the lower element of the fixed frame.



   The widened ends 125 of the pivots 147 serve as guide pins, for the vertical guidance of the movable sealing strip 122, which is guided by means of the vertical slots 126 on the guide pins 125. The sealing strip movable 122 is kinematically connected to the lower sliding element 132 by means of tenons 133 and oblique slots 134. The sealing of the lower edge is ensured by means of sealing elements 151 which, in this case, move on flat surfaces of the fixed frame 120.



   A sealing system similar to that of the lower edge of the opening is provided at the upper edge of the latter. The upper sliding element 132a is for this purpose connected kinematically to a movable sealing strip 152, similar to the movable sealing strip 122, by means of the tenon 153 integral with the sliding element 132a and to the aid of slots 154 provided in the sealing strip 152, the latter being guided, by means of vertical slots 155 and guide pins 156, in the vertical direction, on the fixed frame, and applying, to the element help

 <Desc / Clms Page number 15>

 sealing 157, when the latter is raised, against a flat surface of the fixed frame 120.
 EMI15.1
 



  Oencle reinforcements 158 and 159 are used to join the clients 121a, 121b and 121c of the mobile frame in a solid manner and at rigid angles. A guide blade 161 integral with the fixed frame 120 and engaged in a cuidace profile 160 of the upper element 121c of the mobile frame or of the upper corner reinforcement 159, serves to guide the upper edge of the leaf.



   To allow the leaf to be locked in relation to the fixed frame, a locking device is provided.
 EMI15.2
 laie 128, which includes a locking member; 6 129 fixed to the commando wheelhouse 127, as well as a ver-
 EMI15.3
 additional rusting 130 cooperating with the ole <ncnt 129 and integral with the fixed frame, the vcrrouillaze elements 129 and 130 being able to be engaged in the manner of jugs, the inferior edge of the 616mcnt of vorrouillaco 129 being able to occupy the positions al, - bl and c ...



  In the ropi position, ibJont6o has the oxcution form according to fig. 2 to 6, the sash occupied an unlocked position, but still A tight seal. The maneuver or commando rod 127 occupies an intolerable position.
 EMI15.4
 rn6diairo (bl), while the tenon 133 of the lower sliding element 132 occupies (all cofme in the fie. 2) its extreme left position, in mono quo the control tenon 153 of the upper sliding element 132a, so that the
 EMI15.5
 upper mobile band 152 applies to 6calmont, by its G1.; ^ have d'4t, anch, t.itô 157, con 1.1 ") l'G1 ^ r '::';, '.tp t. r I) \ ,: r of the fixed frame 120.

   The de vorrouillafe t29, 130 are disengaged, so that, although the movable frame is unlocked for its movement in the direction of

 <Desc / Clms Page number 16>

 the arrow y1 or y2, this movement can only take place with friction against the sealing elements 151 and 157.

   In order that the movement can take place without friction against these sealing elements, the control rod 127 must be raised in the direction of the arrow x2, following which the pins of uidae 144,
 EMI16.1
 145, arrived in positions el, move the sliding flué- monta 132 and 132a, through the back truncated obliques 142b and 143b of the fonto, in the direction of
 EMI16.2
 the flcho y ,, which has the effect of a 1.c5or displacement of the movable sealing strip 122 upwards and a slight displacement of the movable sealing strip 152 downwards.



   When we want to twist the opening, we move the control rod 127 from the position where the tenons
 EMI16.3
 144, 145 so find on b, up to the position where they are in a ,, that is, in the sounds of the arrow xl, following which the locking element 129 comes to occupy the position 129 'dor' riuro l'61mont do vorrouillaco comm r16mantairo 130 ot, therefore, prevents the sash from moving in the direction of the arrow y1. It has been assumed here that the opening occupies its extreme left position, in particular the position formed.

   As, by the way, weary tenons
 EMI16.4
 of ruidace 144 '' t 145 move in the recti- li <our vertical sections 142a ot 143a of the fentos, the sliding dementia 132 and 132a and, consequently, the mobile bands dt6tan- chéi t6 .122 and 152, demourofit in their watertight seal positions, in where:; quollo: 1, the 61st.1ontD seal 151 and 157 are pressed intimately against the corresponding horizontal elements of the fixed frame 120. It follows
 EMI16.5
 that the sort:% 71st do command 127 performs a lost movement

 <Desc / Clms Page number 17>

 . relative to the movable sealing strips 122 and 152, between positions a1 and b1.



   The displacement-.lent of the control rod 127 from the position b1 to the position c1 can optionally be used to allow another movement of the opening, a tilting for example. In this case, the guide profile 161, integral with the upper edge of the opening must be arranged and dimensioned in such a way that it is released following the lowering of the upper movable sealing strip 152, c ' that is to say, that it can pass over the guide profile in the direction of the tilting movement of the movable frame. The mobile frame can then be tilted using the rollers 149, around the lower guide bead 150.



   Instead of this embodiment, it is optionally possible to adopt an arrangement where the guide profile 161 can be raised and be controlled accordingly.



   In: .e case where, as an alternative or supplement, it is delusional that the leaf can also pivot about a vertical axis, forming a sliding-pivoting or tilting-pivoting sliding leaf, it should be ensured that, when the door or leaf is opened, the rollers can, when the leaf is opened by pivoting, leave the guide bead 150, etc., in the direction of pivoting, for example by giving a suitable shape to the guide of the rollers, by lifting the rollers over the guide bead or by some other suitable arrangement.



   In: The exemplary embodiment according to FIGS. 7 to 9, the members corresponding to those of the exemplary embodiment according to FIGS. 2 to 6 have been designated by the same

 <Desc / Clms Page number 18>

 reference figure, increased by a further hundred.



  The difference between this exemplary embodiment and the previous one lies above all in the method of returning the horizontal movement of the sliding element 232, movement which takes place in the direction of the flanges y1 and y2 to convert it into a movement. vertical x1, x2 of the sealing strip 222. For this purpose, a toggle system 262 is provided, consisting of the two levers or the two pairs of levers 263 and 264, of which the one designated by 263 is pivotally mounted on a support trestle 246 integral with the movable frame 221, by means of the pivot 265 and is articulated by means of a transverse pin 266 to the sliding element 232 in the form of a rod.

   The end of the lever or of the pair of levers 263 opposite the pivot 265 is further joined by means of the articulation pivot 267 to the lever 264, the other end of which is articulated by means of the articulation pivot 268 to the movable sealing strip 222, with a U-shaped cross section.



   The support trestle 246 also serves to support a caster 249 by means of a pivot 247, the ends of which carry bushes 225, which can slide, like guide pins, in the slots. vertical 226.



   In addition, and unlike the previous exemplary embodiment, the movable sealing strip 222 is applied, in the caulking position, not on a flat surface, but on either side of the guide bead. 250, or on oblique surfaces 269 and 270 of the fixed frame 220, so that when the movable sealing strip 222 is lowered, a particularly effective seal is obtained, provided by the wedge effect produced at the help elements

 <Desc / Clms Page number 19>

   sealing 251. It goes without saying that in this case also, it is possible to provide flat sealing surfaces, just as, conversely, it is possible in the other embodiments to provide oblique surfaces for the callus. - felting.



   In the state shown of the device, the 3ystne to toggle 262 occupies the caulking position of the opening, the two levers 263 and 264 occupy the pushed back position, in which they are one in the extension of the further, after which the movable sealing strip 222 is firmly pressed against the fixed sealing bead 224, via the oblique surfaces 269 and 27C.

   When it comes to lifting the movable sealing pan 222 away from the fixed frame, the sliding element 232 is pulled in the sounds of the arrow y2, following which the levers 263 and 264 arrive in position 263 ', 264', shown in dotted lines, while the pin 268 lifts together with the movable sealing strip 222, that is to say, by a distance h . In this way, the movable frame can incline, here equally, around the lower guide bead 250.



   Fig. 10 also shows an example of an embodiment for a wooden frame. The movable frame 321 is in this case provided with a relatively narrow recess 371, in which is inserted a housing 372 with a semi-U-shaped profile, this housing being fixed to the mobile frame by means of screws 373. The housing 372 is provided with profiled guide elements 338 which serve for the horizontal guidance of the sliding element 332, which is entered by a guide pin 333 in an oblique slot 334 in the strip.

 <Desc / Clms Page number 20>

   movable seal 322.

   The latter forms, together with the flap 321a of the movable frame 321, a sealing groove 323 and bears with the aid of the sealing element 351 on an oblique surface 370 of the sealing strip. fixed frame 324 formed by a fifth wheel rail and attached to the fixed frame 320.



   When the sliding element 332 is moved in the longitudinal direction in the guide 338, the result is a lifting of the sealing strip 322 by means of the tenon 333, for example by a distance h, substantially up to the position 322 '. The mobile frame can then open in the direction of the arrow f, passing over the fixed sealing strip 324.



   In the embodiment according to FIGS. 11 to 13, the fixed frame has been indicated, designated by 420; however, this frame can be replaced by other suitable guideways or sealing strips. The movable frame 421 is a metal frame of which only a part of the lower horizontal frame element has been shown in the drawing. In the cavity of this frame member is located the sealing strip 422, consisting essentially of soft sealing strip elements 422a, the arrangement being such that, in the lowered position, the sealing strip. chéité 422 is applied, by the entromise of the non-metallic caulking elements 451 in the form of beads, against the fixed frame 420.



   To the movable frame 421 is further fixed a support stand 446, on which is mounted, by means of the articulation pivot 475, an oscillating support coil 476 in the manner of a balance beam. This last is conformed

 <Desc / Clms Page number 21>

 in double fork and carries between the branches of its bifurcated arms 477 and 478, casters 449, with the aid of which the mobile frame can be moved, after raising, -ion-, of the sealing strip, on the bead 450, in the longitudinal direction of the latter or of the sealing strip.



   In the guide profiles 439 of the movable frame 421 is further guided a linkage element 427 in the form of a drawer, which can effectively or practically govern the entire width of this frame and be connected to a push and pull rod. traction 480 using a joint 479, for example. This link 480 constitutes, for example, part of a return mechanism arranged in a corner of the movable frame, the arrangement being for example such that the return mechanism can be operated using a handle. arranged in the mobile frame and by means of a vertical control rod actuated by this handle, such that the linkage 437 can move in the direction of the arrow y1 or y2.

   The wheelhouse can move in a tunnel-shaped passage 481 of the support trestle 446.



   The two elements 422a of the sealing strip 422 are interconnected by a bridge 484 in the form of a plate, disposed horizontally, with the aid of which they bear one on the other. The plate-shaped bridge 482 has a rectangular recess 483, through which the oscillating support lever 476 provided with rollers 449 passes. On one side of this recess. 483 is fixed to the bridge 482, by means of screws 484, a reinforcing plate 485 which has in its middle a recess 486 which is crossed by a transverse plug 487.

 <Desc / Clms Page number 22>

 



  To this transverse pin 487 articulated on the one hand a connecting rod 488 arranged essentially horizontally, but bent upwards in an arc of a circle, a connecting rod whose end curved downwards, which penetrates into the recess 486, is mounted on the middle part of the articulation pivot 487, while its other end is articulated, by means of a pivot pin 489, to the ends of the support rocking lever 477.

   Two other connecting rod elements 490, which constitute the vertical connecting rod, are articulated by their lower ends to the ends of the transverse support pin 487 which protrudes from the reinforcing piece 485, while the upper ends of the connecting rod elements 490 are articulated by means of an articulation pivot 491 to a support part 492, fixed to the linkage 427 by means of screws 493.



   In the drawings there is shown a single suspension system consisting of a horizontal link 88 and a vertical link 490 or of corresponding pairs of links. To ensure safe guiding of the sealing strip, it is advantageous to have two suspension systems of this kind on either side of the frame, fitted with pairs of rollers - spaced apart in the longitudinal direction. tudinal of the wheelhouse 492 -, in such a way that the application and the raising of the sealing strip 422 can take place at two points.



   In addition, between the two suspension systems or the two pairs of casters, one or more beautiful verticals can be placed, as well as, optionally, horizontal connecting rods, which guarantee a uniform application pressure of the bando. sealing elements or

 <Desc / Clms Page number 23>

 sealing strip over the entire width of the movable frame and prevent bending of this strip or these elements.



   The system described last works as follows:
When the linkage 427 is moved, for example by means of the push ot pull rod 480, in the direction of the arrow y1, the result is a displacement of the articulation pin 492, for example up to to the position
491 '.

   As, on the other hand, the vertical connecting rod 490 or the pair of corresponding connecting rod elements rests on the horizontal biollo 488 in the longitudinal direction of the timepiece, the articulation pivot 487, which connects one to the other the two connecting rods 490 and 488, effect a movement in the direction of the arrow z, around the articulation pivot 489 firmly held in the movable frame 421, that is to say, practically in the vortcal sounds, while the hinge pin 487 reaches the position
487 'and that the vertical rod 490 comes to occupy the obliquo position 490'.

   An identical movement takes place at the autro fulcrum. (not shown). As a result, the sealing band 422 rises by a distance equal to the stroke h of the articulation pivots 487, so that the mobile frame can move freely in the longitudinal direction (direction of the flanges y1, y2) on the bourreloL 450 using rollers 449.



   In the fie. do 14 to 18, the numeral do reference 510 denotes the metal frame, for example a movable lifting frame of a sliding door, the frame of which the soft elements 510a and 510b meet on a miter joint
511. The two elements of the frame are joined one to the other by a bracket 512, shown as part.

 <Desc / Clms Page number 24>

 distinct in fig. 18, in a perspective view.



   The control wheelhouse - which is used for example for
 EMI24.1
 rising from the sliding frame - is made up of 616 wheelhouse mounts 513 and 514, guides in the customers' back with angle profile 515 and 516 on the back of the frame parts 510a and 510b, in the longitudinal sound of the latter. The linkage element 513 is operated, for example, by a handle (not shown), while the linkage element 514 allows, for example, to raise a lower sealing strip in view of the movement of the chassis in the horizontal direction.



   The vertical branch 512a and the horizontal branch 512b of the square 512 together have a profile on U provided with lateral reinforcing wings 517 and 518 which constitute the branches and which come to rest against the sides.
 EMI24.2
 Pl ,,) fJ 1 :; side dO3 616mounted from the chainring cnnyontant one besides a core 519, 520 which brings together the soft side wings and which is applied intimately against 19616- mount of profile oriented perpendicular to the plane of the eye.
 EMI24.3
 2.is and forming part of the corrosponding chassis element 'jl0a or 510b.



  According to the invention, and in order to allow the passage of the 616-wheelhouse 513 and 514 and their CuidaCo3 515 and 510, the branches 512a and 512b move away from the 616- mounts of the corresponding chassis 510a and 510b, constituting a '1'uont do profile 521 or 522, which extends by: 1C branches or its side branches SJ.1' .t 522a to the others in profile which cnnn3ti- tute the branches of the square and determines the passageways in the form of tunnels 523 and 524 for the wheelhouses 513 and 514.

 <Desc / Clms Page number 25>

 



   As emerges in particular from FIGS. 14 and 18, the tunnel-shaped recessed parts 521 and 522 are recessed at 525 in the region of the sonnet of the square, so that the linkage element 513 can be inserted from below, into the frame. direction of arrow y, while linkage element 514 can be introduced horizontally in the direction of arrow x, both from the anchor. The connecting wings 521a and 522a of the tunnel-shaped recessed parts are joined together by lateral wing elements 526, which overlap the recess 525 on either side of the longitudinal vertical median plane of the profile of the tire. chassis and are arranged internally with respect to the two pairs of side wings 517 and 518,

   while being removed from these wings. The reinforcing elements 526 in the form of wings serve here on the other hand for mounting angled levers 527 forming part of a pair of angled levers and whose pivots 528 are engaged in holes 529 of the wing elements 526 and in orifices 530 of the side wings 517 and 518.



   On the other hand, the elbow levers 527 are joined, by means of continuous articulation pivots 531 and 532 to the connecting rods 533 and 534 in the form of push rods, which have - as can be seen in particular in FIG. . 15 and fig. 17 - a cross section in U and which surround the recessed parts 521 and 522 in the form of tunnels of the square. These connecting rods are articulated to the linkage elements 513 and 514 by means of the articulations 535 and 536. The linkage elements are provided for this purpose with reinforcing rails 537 and 538, which carry the articulation bearings for the pivot pins. articulation 535 and 536 and are attached to the linkage components at

 <Desc / Clms Page number 26>

 using screws 539 and 540.

   The linkage elements 513 and 514, as well as the sections of rail 537 and 538 extend into the tunnel-shaped walkways 523 and 524 of the branches of the square or can penetrate more or less deeply into these passages during of the displacement of the wheelhouse elements fixed to each other by the bent levers 527 and the connecting rods 533, 534.



   Conical dowels 541, which pass through the frame elements 510a and 510b and can be engaged in corresponding conical holes 542, provided in the branches of the bracket 512, are arranged, for example in a manner known per se, in the the purpose of locking the chas- sis 510a and 510b with respect to each other in the miter joint 511.



   The invention is not limited to the embodiments shown, but is susceptible to numerous variations. Thus, for example, the return mechanism can be established under the most diverse volumes, for example under that of a rack mechanism comprising a picnon arranged at the return point and with which the vertical control rod and the rod mesh. Horizontal sliding rod, both formed by racks, or alternatively, a link mechanism can be adopted, etc. In addition, the characteristics of the various exemplary embodiments described above can be, for example, interchanged or combined with one another.



  In addition, the invention is applicable to all kinds of frames where it is desirable to seal a horizontal edge.

 

Claims (1)

R E V E N D I C A T I O N S . R E V E N D I C A T I O N S. 1. Châssis pour les ouvrants de fenêtres, portes, etc., munis d'une bande d'étanchéité mobile qui peut être relevée et abaissée et assure l'étanchéité d'un cote hori- zontal do l'ouvrant, on coopérant avec une surface d'étan- chéité complémentaire, caractérisé en ce que la bande d'étanchéité mobile (22, 122, 222, 322, 422) est manoeu- vrée à l'aide d'une timonerie de commande (27, 127) qui actionne simultanément le dispositif de verrouillace (28, 128) et/ou un dispositif de renvoi. 1. Frame for opening windows, doors, etc., provided with a movable sealing strip which can be raised and lowered and ensures the tightness of a horizontal dimension of the opening, cooperating with a additional sealing surface, characterized in that the movable sealing strip (22, 122, 222, 322, 422) is operated by means of a control linkage (27, 127) which actuates simultaneously the locking device (28, 128) and / or a return device. 2. Châssis suivant la revendication 1, caractérisé en ce que la bande d'étanchéité mobile (22, 122, 222, 322, 422) est gudiée dans le sens vertical, par exemple à l'aide de tenons (25, 125, 155, 225) et de fentes verticales (2o, 126, 156, 226) par rapport au châssis fixe (20, 120, 220, 320, 420). 2. Frame according to claim 1, characterized in that the movable sealing strip (22, 122, 222, 322, 422) is gudiée in the vertical direction, for example using tenons (25, 125, 155 , 225) and vertical slots (2o, 126, 156, 226) relative to the fixed frame (20, 120, 220, 320, 420). 3. Châssis suivant les revendications 1 et 2, carac- térisé en co que la bande d'étanchéité mobile est déplacée par exemple à l'aide de tenons (33, 133, 153, 333) ot de fentes obliques (34, 134, 154), à partir d'un élément cou- lissant (32, 132, 132a, 232, 332) mont6 à coulissèrent ho- rizontal et qui est actionne, à l'aide d'un mécanisme de renvoi (31, 131, 131a) à partir d'une timonerie do verrouil- lage ou do commando Verticale (27,127). 3. Frame according to claims 1 and 2, characterized in that the movable sealing strip is moved for example by means of pins (33, 133, 153, 333) ot oblique slots (34, 134, 154), from a sliding element (32, 132, 132a, 232, 332) mounted to slide horizontally and which is actuated by means of a return mechanism (31, 131, 131a ) from a locking or vertical commando wheelhouse (27,127). 4. suivant les revendications l à 3, carac- térisé on ce que la course do comande de la timonerie do manoeuvre et de l'élément coulissant comporte un mouvement perdu (a-b, a1-b1), en particulier pouf le déverrouillage du châssis, par exemple raâce à l'adoption d'un tronçon <Desc/Clms Page number 28> (34a, 142b, 143b), orienté dans le sons du mouvement, dans des fontes obliquas (34, 142, 143), tronçon pendant le parcours duquel la barre d'étanchéité mobile demuuie effoc- tivemont ou pratiquemont dans sa position de calfeutrage. 4. according to claims 1 to 3, characterized in that the control stroke of the maneuvering linkage and of the sliding element comprises a lost movement (ab, a1-b1), in particular for the unlocking of the chassis, for example thanks to the adoption of a section <Desc / Clms Page number 28> (34a, 142b, 143b), oriented in the sounds of the movement, in oblique castings (34, 142, 143), section during the course of which the movable sealing bar wipes effoc- tive or practiquemont in its caulking position. 5. Châssis suivant les revendications 1 à 4, carac- térisé on co que l'élément coulissant (32, 132,132a, 232, 332) est guidé dans le châssis mobile (21, 121, 221, 321). 5. Frame according to claims 1 to 4, characterized in that the sliding element (32, 132,132a, 232, 332) is guided in the movable frame (21, 121, 221, 321). 6. Châssis suivant les revendications l à 5, carac- térisé en ce quo, dans le cas d'un châssis métallique, l'élément coulissant (132,132a, 232) est guidé directe- ment dans des éléments de profil (138, 140) du châssis métallique, tandis que la bande d'étanchéité (122, 152, 222) est guidée, par exemple, à l'intérieur du.profil métallique, entre l'élément coulissant et les renforts d'angle (157, 159) du châssis, des chevalets d'appui, etc. 6. Frame according to claims 1 to 5, characterized in that in the case of a metal frame the sliding element (132, 132a, 232) is guided directly in profile elements (138, 140 ) of the metal frame, while the sealing strip (122, 152, 222) is guided, for example, inside the metal profile, between the sliding element and the corner braces (157, 159) frame, support stands, etc. 7. Châssis suivant les revendications 1 à 5, carac- térisé en ce que, dans le cas d'un châssis en bois (321), colui-ci est muni d'un évidement (371), dans lequel est inséré un logement (372) en forme de U, l'élément coulis- sant (332) et. la bande d'étanchéité. mobile (322) étant guidée dans co logement. 7. Frame according to claims 1 to 5, characterized in that, in the case of a wooden frame (321), the latter is provided with a recess (371), into which is inserted a housing ( 372) U-shaped, the sliding element (332) and. the sealing strip. mobile (322) being guided in co housing. 8. Châssis suivant les revendications l à 7, carac- térisx on co que le mécanisme de renvoi est constitué par des plaques de commando (131,131a) pourvues de fontes obli- ques 142, 143) de disposées antre une timonerie do commando verticale (127) et des élémetns coulissante horizontaux (132, 1,)2.3), tout en étant solidaires d'un de ces doux élé- ments (par exemple 132, 132a), fentes dans lesquelles sont engagés des tenons (144, 145) solidaires de l'autre de ces doux éléments (par exemple 127). <Desc/Clms Page number 29> 8. Frame according to claims 1 to 7, charac- terisx on co that the return mechanism is constituted by commando plates (131, 131a) provided with oblique castings 142, 143) arranged antre a vertical commando wheelhouse ( 127) and horizontal sliding elements (132, 1,) 2.3), while being integral with one of these soft elements (for example 132, 132a), slots in which are engaged tenons (144, 145) integral on the other of these soft elements (for example 127). <Desc / Clms Page number 29> 9. Châssis suivant les revendications l à 8, en particulier pour châssis coulissants, caractérisa en ce qu'une bande d'étanchéité mobile (122, 152), pouvant être relevée et abaissée, est prévue tant au bord inférieur qu'au bord supérieur de l'ouvrant. 9. Frame according to claims 1 to 8, in particular for sliding frames, characterized in that a movable sealing strip (122, 152), which can be raised and lowered, is provided at both the lower edge and the upper edge. of the opening. 1C. Châssis suivantles revendications 1 à 9, pour ouvrants coulissants, caractérisé en ce que le pivot (147, 247) des roulettes (149, 249) servant au déplacement de' l'ouvrant constitue à la fois un tenon de guidage (125, 225) destiné à guider verticalement la bande d'étanchéité mobile (122, 222). 1 C. Frame according to Claims 1 to 9, for sliding sashes, characterized in that the pivot (147, 247) of the rollers (149, 249) serving to move the sash constitutes both a guide pin (125, 225) intended to vertically guide the movable sealing strip (122, 222). 11. Châssis suivant les revendications 1, 2 ou 4 à 9, caractérisa en ce que, pour assurer le déplacement ver- tical de la bande d'étanchéité mobile (222) au moyen de l'organe coulissant (232) monté ± déplacement horizontal, il est prévu un système il genouillère (262). 11. Frame according to claims 1, 2 or 4 to 9, characterized in that, to ensure the vertical displacement of the movable sealing strip (222) by means of the sliding member (232) mounted ± horizontal displacement , a toggle system (262) is provided. 12. Châssis suivant les revendications 1 à 11, carac- térisé en ce que la bande d'étanchéité mobile (122,152) s'applique contre le châssis fixe (120) par des surfaces de calfeutras': planes (par exemple, en 151, 157). 12. Frame according to claims 1 to 11, charac- terized in that the movable sealing strip (122,152) is applied against the fixed frame (120) by caulk surfaces': flat (for example, at 151, 157). 13. Châssis suivant les revendications 1 à 11, carac- térisé en ce que la bande d'étanchéité mobile (222, 322) s'applique contre une bande d'étanchéité fixe (224, 324) 'du châssis fi:e, par un ou par deux cotés, à l'aide de sur- faces oblique:) (260, 270, 370). 13. Frame according to claims 1 to 11, charac- terized in that the movable sealing strip (222, 322) is applied against a fixed sealing strip (224, 324) 'of the frame fi: e, by one or two sides, using oblique surfaces :) (260, 270, 370). 14. Châssis suivant les revendications 1 à 9, où le. bande d'étanchéité peut être relevée et abaissée à l'aide d'ur.e timonerie mobile horizontalement et au moyen de biel- les, caractérisé en ce que la bande d'étanchéité (422) est reliée au châssis (421) de l'ouvrant ù l'aide d'au moins une bielle horizontale (488) et est réunie à la timonerie <Desc/Clms Page number 30> mobile (427) l'aide d'au moins une bielle sensiblement verticale (490). 14. Frame according to claims 1 to 9, wherein the. sealing strip can be raised and lowered with the aid of a horizontally movable linkage and by means of connecting rods, characterized in that the sealing strip (422) is connected to the frame (421) of the 'opening using at least one horizontal connecting rod (488) and is joined to the wheelhouse <Desc / Clms Page number 30> movable (427) using at least one substantially vertical connecting rod (490). 15. Châssis suivant la revendication 14, caracté- risé en ce que - en particulier dans le cas d'une timo- nerie (427) qui règne en substance sur toute la largeur de l'ouvrant - il est prévu au moins deux bielles hori- zontales (488) et deux bielles verticales (490), situées de part et d'autre du plan médian de l'ouvrant, ou bien des paires d'éléments de bielles horizontales et vertica- les correspondantes. 15. Frame according to claim 14, characterized in that - in particular in the case of a linkage (427) which substantially reigns over the entire width of the opening - at least two horizontal connecting rods are provided. - zontals (488) and two vertical connecting rods (490), located on either side of the median plane of the opening, or pairs of corresponding horizontal and vertical connecting rod elements. 16. Châssis suivant les revendications 14 et 15, caractérisé en ce que la bielle horizontale et la bielle verticale (488 490) attaquent le même pivot d'articula- tion (487) do la bande d'étanchéité (422). 16. Frame according to claims 14 and 15, characterized in that the horizontal connecting rod and the vertical connecting rod (488 490) attack the same articulation pivot (487) of the sealing strip (422). 17. Châssis suivant les revendications 14 à 16 où l'ouvrant est cuidé, à l'aide de roulettes, sur l'élément inférieur du châssis fixe, caractérisé en ce qu'il est prévu, de part et d'autre des roulettes (449) un élément de bande d'étanchéité (422a) et en ce que les éléments de bande d'étanchéité sont reliés par un pont horizontal (482) en forme de plaque qui présente, d'une part, des découpages (483) pour les roulettes (449) et, d'autre part, des chevalets d'appui (485) pour l'articulation des bielles horizontales et verticales (488; 490). 17. Frame according to claims 14 to 16 where the opening is cuided, by means of rollers, on the lower element of the fixed frame, characterized in that it is provided, on either side of the rollers ( 449) a sealing strip element (422a) and in that the sealing strip elements are connected by a horizontal plate-shaped bridge (482) which has, on the one hand, cutouts (483) for the casters (449) and, on the other hand, the support brackets (485) for the articulation of the horizontal and vertical connecting rods (488; 490). 18. Châssis suivant les revendications 14 à 17, caractérisé en ce que la bielle horizontale (488) est articulée à un levier oscillant de support (476) pour les roulettes (449), levier qui, dans le cas de plusieurs rou- lettes (449) disposées les unes derrière les autres, est éventuellement suspendu au châssis (421) de l'ouvrant à la manière d'un fléau de balance. <Desc/Clms Page number 31> 18. Frame according to claims 14 to 17, characterized in that the horizontal connecting rod (488) is articulated to an oscillating support lever (476) for the rollers (449), which lever, in the case of several rollers ( 449) arranged one behind the other, is optionally suspended from the frame (421) of the opening in the manner of a balance beam. <Desc / Clms Page number 31> 19. Châssis suivant les revendications 14 à 18, caractérisé en ce que les bielles verticales (490) sont articulées, sous la forme d'éléments de bielles disposés par paires, à la timonerie (427), de part et d'autre de celle-ci, ou à un chevalet de support (492) fixé à cette timonerie, de même qu'à la bande d'étanchéité (422), tan- dis que les bielles horizontales (488) sont avantageuse- ment articulées, en tant que bielles uniques, entre les élénents de bielles perpendiculaires (490). à la bande d'étanchéité (422). 19. Frame according to claims 14 to 18, characterized in that the vertical connecting rods (490) are articulated, in the form of connecting rod elements arranged in pairs, to the linkage (427), on either side of that here, or to a support trestle (492) fixed to this linkage, as well as to the sealing strip (422), while the horizontal connecting rods (488) are advantageously articulated, as single rods, between the elements of perpendicular rods (490). to the sealing strip (422). 20. Châssis suivant les revendications 14 à 19, caractérisé en ce que la biello horizontale (488) est courbée en arc de cercle afin de pouvoir s'engager dans un orifice de montage (486) qui reçoit le pivot d'articu- lation (4$7) pour les bielles et qui est formé dans le pont horizontal (482) reliant les éléments (422a) de la bande d'étanchéité. 20. Frame according to claims 14 to 19, characterized in that the horizontal link (488) is curved in an arc of a circle so as to be able to engage in a mounting hole (486) which receives the articulation pivot ( 4 $ 7) for the connecting rods and which is formed in the horizontal bridge (482) connecting the elements (422a) of the sealing strip. 21. Châssis suivant les revendications 15 à 20, caractérisé en ce que des bielles verticales supplémen- taires et, éventuellement, des bielles horizontales sup- plémentaires, sont prévues entre deux systèmes de suspen- sion prévus sur l'ouvrant et constitués par des bielles horizontales et verticales (488,490). 21. Frame according to claims 15 to 20, characterized in that additional vertical connecting rods and, optionally, additional horizontal connecting rods, are provided between two suspension systems provided on the leaf and formed by connecting rods. horizontal and vertical (488,490). 22. Châssis pour fenêtres, portes, etc... en m6tal, en particulier suivant les revendications 1 à 21, carac- térisé en ce que les éléments do châssis qui se rencon- trent en un angle sont réunis l'un à l'autre par une équerre dont les branchée s'appliquent depuis l'extérieur contre le prcfil métallique du châssis et en ce que le profil de la branche (512a, 512b) de l'équerre (512). 22. Frames for windows, doors, etc., of metal, in particular according to claims 1 to 21, characterized in that the sash elements which meet at an angle are joined together. the other by a square whose branched apply from the outside against the metal prcfil of the frame and in that the profile of the branch (512a, 512b) of the square (512). bran- <Desc/Clms Page number 32> che qui s'étend dans le sens de l'un des éléments du châssis, est repoussé à partir du profil du châssis de manière à constituer un passage en forme de tunnel (523, 524) pour la timonerie (513, 514) ou un guidage de timo- nerie (515, 516), qui s'étend dans le même sens que l'élément de châssis considéré. bran- <Desc / Clms Page number 32> che which extends in the direction of one of the frame elements, is pushed back from the frame profile so as to form a tunnel-shaped passage (523, 524) for the wheelhouse (513, 514) or a linkage guide (515, 516), which extends in the same direction as the frame element considered. 23. Châssis suivant la revendication 22, caracté- risé en ce que, lorsqu'il est prévu un élément de timone- rie (513, 514) sur chaque élément de châssis (510a, 510b) ou lorsqu'il est prévu un renvoi de la timonerie autour de l'ancle du châssis, les profils de chacune des deux bran- ches (512a, 512b) de l'équerre (512) sont coudés à partir du profil du châssis, pour constituer un passade (523, 524) en forme de tunnel pour chacun des deux éléments de timonerie, ou pour leurs guidges, qui forment un anle entre eux. 23. A frame according to claim 22, characterized in that, when a linkage element (513, 514) is provided on each frame element (510a, 510b) or when a transmission return is provided. the linkage around the anchor of the chassis, the profiles of each of the two branches (512a, 512b) of the bracket (512) are bent from the profile of the chassis, to form a passage (523, 524) in tunnel shape for each of the two wheelhouse elements, or for their guides, which form an angle between them. 24. Châssis suivant la revendication 22 ou 23, ca- ractérisé en ce que le profil de l'équerre 512 est ouvert ou évidé (525) dans la région du sommet de cette équerre (512), dans le prolongement de l'élément ou des éléments de timonerie (513, 514), du côté tourné vers l'angle du châssis, de sorte que l'élément de timonerie ou les élé- ments de timonerie (513, 514) peuvent être introduits dans les passades en forme de tunnels (523, 524) de l'équerre (512) à partir de l'angledu châssis. 24. Frame according to claim 22 or 23, charac- terized in that the profile of the bracket 512 is open or recessed (525) in the region of the top of this bracket (512), in the extension of the element or linkage elements (513, 514), on the side facing the corner of the frame, so that the linkage element or the linkage elements (513, 514) can be introduced into the tunnel-shaped walkways (523, 524) of the bracket (512) from the angle of the chassis. 25. Châssis suivant les revendications 22 à 24, caractérisé en ce que les éléments de timonerie (513, 514) sont guidés à l'intérieur des passades (523, 524) en tome de tunnels, dans des profils de guidage (515,516) des éléments (512a, 512b) du châssis métallique. <Desc/Clms Page number 33> 25. Frame according to claims 22 to 24, characterized in that the linkage elements (513, 514) are guided inside the passageways (523, 524) in the form of tunnels, in guide profiles (515,516) of the elements (512a, 512b) of the metal frame. <Desc / Clms Page number 33> 26. Châssissuivantles revendications 22 à 25, caractérisa en ce que l'équerre (512) est renforcée par des ailes (526, 517, 518) orientées parallèlement au plan du châssis. 26. Chassissuivantles claims 22 to 25, characterized in that the square (512) is reinforced by wings (526, 517, 518) oriented parallel to the plane of the frame. 27. Caâssis suivant les revendications 22à 26, caractérisa an ce que le profil de tunnel (521) en U de 2'équerre (5.L2) est complété ou renforce par des ailes en L (517, 518) qui se raccordent aux branches (521a, 522a) du U, ou par des branches. 27. Chassis according to claims 22 to 26, characterized in that the tunnel profile (521) in U of The square (5.L2) is completed or reinforced by L-shaped wings (517, 518) which connect to the branches (521a, 522a) of the U, or by branches. 28. Châssis suivant les revendications 22 27, caractérisé en ce que les profils en tome de tunnels (521, 522) des branches (512a, 512b) de l'équerre sont renforces au point d'interruption (525) prévu dans la 'région du sommet de l'équerre, par des chevalets de sup- port latéraux: (526) tonnant une ou plusieurs ailes et destinés au mécanisme de renvoi (527, 533, 534), qui assure la déviation de la timonerie (513, 514) autour de l'angle d. châssis. 28. Frame according to claims 22 27, characterized in that the tunnel volume profiles (521, 522) of the branches (512a, 512b) of the square are reinforced at the point of interruption (525) provided in the region. from the top of the square, by lateral support trestles: (526) thundering one or more wings and intended for the return mechanism (527, 533, 534), which ensures the deflection of the wheelhouse (513, 514) around the corner d. frame. 29. Châssis suivant la revendication 29, caracté- risé en ce que le mécanisme de renvoi comprend un levier coudé (527) monté dans des chevalets de support (516) ou les ailes (517, 518) ou une paire de leviers coudés cor- respondante, une bielle (533, 534) étant articulée à cha- cun des bras de ces leviers, à l'extérieur des profils en forme de tunnels (521,522) de l'équerre (512) et étant reliée aux éléments de timonerie (513, 514) de l'autre côté de ces profils. 29. A frame according to claim 29, characterized in that the return mechanism comprises an angled lever (527) mounted in support trestles (516) or the wings (517, 518) or a pair of angled levers. respondent, a connecting rod (533, 534) being articulated to each of the arms of these levers, outside the tunnel-shaped profiles (521,522) of the bracket (512) and being connected to the linkage elements (513 , 514) on the other side of these profiles. 30. Châssis suivant la revendication 29, caracté- risé en ce que les bielles (533,534) encadrent extérieu- rement, à la manière d'un U, les profils en forme de tun- nels (521,522) de l'équerre (512). <Desc/Clms Page number 34> 30. Frame according to claim 29, characterized in that the connecting rods (533,534) frame externally, in the manner of a U, the tunnel-shaped profiles (521,522) of the bracket (512). . <Desc / Clms Page number 34> 31. Châssis suivant les revend-''--.tiens 29 et 30, caractérisé en ce que, pour pouvoir ticuler une bielle (533, 534) à un élément de timonen (513,514), on relie ce dernier à un tronçon de rail '537, 538) portant un cous- sinet d'articulation, une ex@mité de ce tronçon de rail s'étendant jusque dans'le @ssage en forme de tunnel (523, 524). qui lui est voir:..!, de l'équerre (512), ou pénétrant dans ce passade lors du déplacement de l'élément de timo- nerie. 31. Chassis according to resells -''--. Like 29 and 30, characterized in that, in order to be able to link a connecting rod (533, 534) to a timonen element (513,514), the latter is connected to a section of rail '537, 538) carrying a hinge pad, one end of this rail section extending into the tunnel-shaped joint (523, 524). which is to see: ..!, of the square (512), or entering this passage when moving the linkage element. 32. Châssis suivant les revendications 28 à 31, caractérisé en ce que les leviers coudés de renvoi (527) d'une paire de leviers coudés sont montés à l'aide de pivots distincts (52$) insérés, d'une part dans des orifi- ces (529) d'un élément latéral ou d'une aile (526) du pro- fil (521, 522) en forme de tunnel, et, d'autre part, dans des orifices (530) d'ailes de renfort extérieures (517, 518) de ce profil, tandis que les leviers coudés (527) sont reliés aux bielles (533, 534) d'une paire de bielles latérales, de préférence à l'aide de pivot d'articulation continus (531, 532). 32. Frame according to claims 28 to 31, characterized in that the angled return levers (527) of a pair of angled levers are mounted using separate pins ($ 52) inserted, on the one hand in orifices (529) in a side member or wing (526) of the tunnel-shaped profile (521, 522), and, on the other hand, in orifices (530) of outer reinforcement (517, 518) of this profile, while the angled levers (527) are connected to the connecting rods (533, 534) of a pair of lateral connecting rods, preferably by means of continuous articulation pivot (531 , 532).
BE722334D 1967-10-24 1968-10-15 BE722334A (en)

Applications Claiming Priority (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE1683704A DE1683704C3 (en) 1967-10-24 1967-10-24 Device for actuating and sealing sliding or tilting and / or pivoting sashes of windows or doors
DEV0035140 1967-12-30
DEV0035139 1967-12-30

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE722334A true BE722334A (en) 1969-03-14

Family

ID=27213372

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE722334D BE722334A (en) 1967-10-24 1968-10-15

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE722334A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0911469B1 (en) Pivoting door of the type comprising a wing on which two parallel drive bars are mounted by means of two-armed levers
FR2618389A1 (en) FOLDING HOOD FOR VEHICLES
CA2783706C (en) Frangible joint mechanism for a platform partition, partition, set and associated methods
CA2783523C (en) Separating element for platform cabin with a crankshaft drive arrangement for moving an out opening
FR2489876A1 (en) FIXTURE FOR SLIDING VANTAIL OF WINDOWS, DOORS OR THE LIKE
FR2807714A1 (en) Sliding roof system for convertible vehicle has rear roof element central element linked on each side to body by pivoting arms and articulated on front and rear pivot pins of pivoting arms
WO2000037274A1 (en) Safety device for window unit with mobile shutter
BE722334A (en)
EP2401443B1 (en) Light box with rotor-translational opening
CH271892A (en) Loom frame.
CA2557009A1 (en) Anti-panic bar and door equipped therewith
BE713824A (en)
EP2105563B1 (en) System for actuating a sliding door in a frame
FR2835233A1 (en) Retractor for automobile door closing lateral opening comprises interior frame mounted in opening with interior fixings to chassis and external frame connected to internal frame, exterior frame locked relative to interior frame
FR2597916A1 (en) DEVICE FOR MOBILE ASSOCIATION OF AT LEAST ONE OPENING ELEMENT ON A DORMANT, AN OPENING DEVICE THAT CAN BE ASSOCIATED WITH A DORMANT BY SUCH A DEVICE, AND FITTING ELEMENT, PARTICULARLY FURNISHED WORKSHOP COMPRISING AT LEAST ONE SUCH DEVICE
EP0379825A2 (en) Cellular-type floor frame, side panels or rear panel, system for automatic opening and closing of the body, adaptable for utility vehicle
FR2799706A1 (en) LOAD CARRIER FOR A MOTOR VEHICLE AS WELL AS A MOTOR VEHICLE WITH A LOAD CARRIER
FR2701686A1 (en) Vehicle opening panel with articulated window and device for directly locking this window
FR2721650A1 (en) Sliding door mechanism for insulated crate
FR2733727A1 (en) UTILITY VEHICLE INCLUDING A COVER WITH A MOBILE RANCHER
EP0274320A1 (en) Opening with a tilting wing, especially for buses
FR2806437A1 (en) Fastening system for tilting window in building has hinges at side permitting tilting about vertical axis and at bottom allowing tilting about horizontal axis
FR2660009A1 (en) Device for guiding a sliding and retractable vehicle door and sliding door equipped with such a device
FR2672334A1 (en) HINGE FITTING FOR A DOOR, WINDOW OR THE LIKE, THE OPENING OF WHICH HAS TO PIVOT OUTWARD AND AROUND A VERTICAL AXIS WITH RESPECT TO A SLEEPING FRAME.
CH539767A (en) Pivot window