BE626733A - - Google Patents

Info

Publication number
BE626733A
BE626733A BE626733DA BE626733A BE 626733 A BE626733 A BE 626733A BE 626733D A BE626733D A BE 626733DA BE 626733 A BE626733 A BE 626733A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
gas
burner
container
air
filter
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE626733A publication Critical patent/BE626733A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D91/00Burners specially adapted for specific applications, not otherwise provided for
    • F23D91/02Burners specially adapted for specific applications, not otherwise provided for for use in particular heating operations
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D2206/00Burners for specific applications
    • F23D2206/0031Liquid fuel burners adapted for use in welding lamps
    • F23D2206/0036Liquid fuel burners adapted for use in welding and cutting metals

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Chalumeau   portatif".   



   La présente invention concerne d'une façon géné- rale un chalumeau, et en particulier un chalumeau portatif pouvant être utilisé sur un récipient de combustible sous pression et un ensemble perfectionné pouvant être connecté à un récipient de combustible sous pression tel que les ré- cipients du type utilisé pour contenir le combustible gazeux destiné aux briquets de fumeurs et appareils similaires. 



   La présente invention trouve particulièrement son application en ce qui concerne les ensembles de chalu- meaux pour des récipients de petites dimensions contenant des combustibles tels que du butane sous pression qui compren- nent à la partie supérieure un dispositif de décharge compor- tant un embout avec une membrane pouvant être perforée par l'introduction d'une aiguille ou pouvant comprendre un pro- longement de goulot pouvant subir une dépression pour l'ouver- ture d'une soupape en vue de l'échappement du gaz du réci- pient. Antérieurement à la présente invention, il a été réa- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 lise des dispositifs pouvant être associés à des récipients de gaz portant des soupapes pouvant être réglées et pouvant être actionnées manuellement pour commander l'échappement du gaz.

   La présente invention est un perfectionnement sur les dispositifs antérieurement connus, en particulier par la réalisation d'un ensemble pouvant être assemblé avec un récipient du type considéré ci-dessus et qui peut être placé sur le récipient de façon que l'élément fermant le récipient soit ouvert et libère le gaz dans un prolongement tubulaire de l'appareil rapporté. 



   Suivant un mode de réalisation de l'invention, l'appareil est constitué par un prolongateur tubulaire léger et peu coûteux avec une embase adaptée à être pressée sur un récipient comportant un embout pour la décharge du gaz à la partie supérieure comme il a été mentionné ci-dessus. 



  L'appareil rapporté comprend, suivant un mode de réalisa- tion, une aiguille pour perforer une membrane contenue dans l'embout afin de permettre l'échappement du gaz du récipient. 



  Avec ce mode de réalisation, le gaz est dirigé à travers le prolongateur tubulaire dans un chalumeau fixé à l'extrémité supérieure du prolongateur et comportant un ou plusieurs orifices pour l'admission d'air suivant la quantité désirée et pour l'introduction d'un courant régulier d'air et de gaz mélangés pour sa combustion à l'extrémité de sortie du cha- lumeau afin de produire une flamme à température élevée. 



   Selon un autre mode de réalisation d'un appareil selon l'invention, l'embase ou adaptateur comprend des moyens pour appuyer sur un embout du type comportant une soupape actionnée lorsque l'embout est pressé vers la bouteille. 



  Dans chaque cas, la disposition est telle que le gaz éjecté du récipient est dirigé vers le haut à travers le prolonga- teur tubulaire et un chalumeau   d'un   type assurant le mélange      

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de l'air avec le gaz de façon que l'air et le gaz soient com- binés dans une flamme réglée à température élevée à la sor- tie du chalumeau. 



    @   L'une des caractéristiques de l'inventionest que l'appareil rapporté à la bouteille comprend un prolon- gateur recouvert d'une matière isolante peu coûteuse, par   @   exemple un tissu, de façon que l'appareil puisse être faci-      lementmanipulé sans que l'utilisateur subisse l'action d'une température élevée inconfortable. L'appareil a une forme telle qu'il peut être incliné à la partie supérieure par rapport au récipient, et que le récipient de gaz peut être tenu à la main par l'utilisateur pour une manipulation facile du chalumeau à prolongateur. 



   Une autre caractéristique de l'invention est l'utilisation d'un élément filtrant perfectionné dans l'ap- pareil rapporté, qui est disposé sur le parcours d'écoule- ment du gaz, et comprend, de préférence, une pastille cylin- drique en métal fritte ou en autre matière poreuse filtran- te qui assure qu'aucune saleté ne soit dirigée vers le haut à travers le chalumeau, ce qui risquerait de provoquer l'in- terruption de l'état de continuité de la flamme ou d'éta- blir des conditions de flamme pauvre à la sortie du chalu- meau. L'élément filtrant est avantageusement contenu dans une douille ayant un orifice de très petites dimenions, de préférence de l'ordre de 0,2 mm de diamètre, lorsque,le dis- positif est utilisé avec une bouteille contenant du butane sous pression du type suivant lequel le butane est maintenu à une pression d'environ 2,45 kg/cm2.

   Avec cette caracté- ristique de l'invention, il est assuré qu'il n'y ait pas de particules solides risquant d'engorger le système pour empêcher le fonctionnement satisfaisant du chalumeau. 



   Une autre caractéristique de construction de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 l'appareil est le chalumeau qui comprend un élément tubulai- re allongé avec une partie inférieure renflée et contenant la douille pour l'élément de filtrage, avec l'orifice pour le passage du combustible vers le haut à travers le cha- lumeau. L'orifice de la douille est situé immédiatement en dessous d'une entrée latérale formée dans le chalumeau pour l'admission d'air de combustion.

   L'extrémité supérieure du chalumeau est évasée, et le mélange de gaz et d'air peut sortir à la fois directement vers l'extérieur à travers un orifice central circulaire et aussi à travers un certain nombre d'orifices disposés autour de l'orifice central et répartie circulairement, La construction est telle que le mélange d'air et de gaz sort à travers les orifices de la buse avec une vitesse élevée de façon à établir une flamme centrale conique bleue à température élevée entourée par des parties de flammes extérieures tendant à   Atre   dirigées vers l'intérieur par la direction d'écoulement de l'air et de gaz. 



   Une autre caractéristique de l'invention est une construction de bouchon de raccordement pour l'appareil à chalumeau, ce bouchon de raccordement étant adapté à être placé sur un récipient cylindrique d'un type bien connu utilisé pour contenir du gaz pour briquet de fumeur. Ce bouchon de raccordement comprend une partie qui s'étend la- téralement pour faciliter la prise avec les doigts, et en particulier avec le pouce, à la fois pour sa mise en place sur le récipient de gaz et pour son enlèvement. Ce raccord comprend aussi un ou plusieurs éléments, formant griffe, orientés vers le bas avec une forme permettant l'enclenche- ment sur le récipient et leur maintien par verrouillage élas- tique.

   L'intérieur du raccord communique directement avec le prolongement tubulaire du chalumeau, et des moyens sont 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 prévus à l'intérieur du raccord, soit pour exercer une pres- sion sur l'embout du récipient à gaz, soit pour perforer la membrane contenue dans l'embout, afin de permettre la dé- charge du gaz vers le haut à travers le raccord et le pro- longateur du chalumeau. 



   Suivant un autre mode de réalisation de l'in- vention, le bouchon de raccordement ou raccord comprend une partie dépassant vers le bas pour former le bouchon et com- portant, dans sa partie inférieure, une rainure comportant une bague compressible. Suivant une disposition préférée, la rainure du bouchon la rainure du bouchon reçoit une bague métallique fendue, et le diamètre de la rainure est légère- ment supérieur à celui de la bague pour permettre aux extré- mités de la bague d'être serrées l'une contre l'autre. 



  Cette construction permet d'enclencher l'appareil sur un ré- cipient ou bouteille à gaz, la bague étant comprimée à son passage à l'intérieur d'un rebord pour se développer en des- sous du rebord quand le bouchon est arrivé en position de travail. 



   L'invention a, par suite, pour but la réalisa- tion d'un ensemble à chalumeau perfectionné. 



   L'invention a aussi pour but la réalisation d'un appareil amovible pour la fixation sur une bouteille de gaz sous pression, comprenant des moyens pour provoquer la dé-
1' charge du gaz du récipient et son mélange à air en vue de sa combustion à l'extrémité du chalumeau. 



   Un autre but de l'invention est la réalisation d'un dispositif qui, lorsqu'il est fixé sur un récipient de gaz tel qu'un gaz utilisé pour les briquets, provoque l'ou- verture du récipient pour permettre la sortie du gaz à travers l'élément tubulaire du dispositif afin de permettre sa combustion. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Un autre but de l'invention est la réalisation d'un dispositif amovible pour récipient tel qu'une bouteil- le de gaz butane comme celles utilisées pour recharger les briquets de fumeurs, et qui comportent unbord circulaire à la partie supérieure avec un embout de décharge central s'étendant vers le haut, le dispositif amovible comprenant une partie formant bouchon adaptée à s'engager autour du re- bord et un prolongateur tubulaire avec des moyens pour agir sur l'embout pour permettre la décharge du gaz à travers le prolongateur tubulaire. 



   Un autre but de l'invention est la réalisation d'un dispositif amovible pour récipient de combustible gazeux, comprenant un élément tubulaire se terminant par un brûleur ou chalumeau comportant des moyens pour filtrer. le gaz et permettre sa décharge à travers un orifice de petite dimension situé en dessous de l'admission d'air de combustion, l'élément tubulaire étant disposé pour four- nir unmélange de gaz et d'air vers le haut en vue de la sortie de ce mélange à travers un ou plusieurs orifices d'un élément de chalumeau évasé pour permettre la combustion du gaz. 



   L'invention a de même pour but la réalisation d'un dispositif amovible peur un récipient à gaz, comprenant un élément tubulaire se terminant par un brûleur comportant des orifices de décharge pour la sortie du gaz disposés de façon à provoquer une flamme conique du type bleu entourée de parties de flamme à une température élevée, l'élément tubulaire comprenant un fourreau isolant entourant la partie tubulaire. 



   L'invention a encore pour but la réalisation d'un dispositif amovible pour récipient à gaz du type utili- sé pour conserver le gaz utilisé dans les briquets pour fu- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 meurs, comprenant un élément tubulaire léger avec un rac- cord pouvant être monté de façon simple sur le récipient pour permettre la transformation du récipient avec le dispositif amovible en chalumeau autonome pouvant être manipulé d'une main par   l'utilisateur.   



   L'invention a, de plus, pour but la réalisation d'un chalumeau et d'un ensemble de chalumeau de conception simple, de construction rustique et de fabrication écono-   mique.   



   Pour mieux faire ressortir les caractéristiques de l'invention, des exemples de dispositifs selon l'inven- tion sont décrits ci-après en se référant aux dessins an- nexés, sur lesquels : - La figure 1 est une coupe longitudinale d'un ensemble de chalumeau pour récipients à gaz conformes à l'invention. 



   - La figure 2 est la coupe suivant la ligne II - II de la figure 1. 



   - La figure 3 est une vue en perspective d'un ensemble de chalumeau portatif selon l'invention, avec son récipient à gaz. 



   - La figure 4 est une coupe longitudinale, à plus grande échelle, du chalumeau proprement dit, - La figure 5 est la vue   par.l'extrémité   du brûleur du chalumeau représenté sur la figure 4. 



   - La figure 6 est une coupe longitudinale semblable à la figure 1, représentant la partie inférieure suivant un autre mode de réalisation de l'invention, et - La figure 7 est une vue en élévation laté rale d'une partie de raccord suivant an autre mode de   réali-   sation de l'invention. 



   Le chalumeau donné en exemple de l'invention sur 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 les figures constitue un chalumeau autonome comprenant un chalumeau amovible désigné dans son ensemble par la référen- ce 10, qui est utilisé en association avec un récipient, ou une bouteille, désigné par la référence 12, du type utilisé pour la recharge en gaz des briquets de fumeurs ou des appareils analogues.

   Les récipients ou bouteilles desti- nés à cette fonction sont de deux types généraux, les bou- teilles de l'un des types comportant un embout 14 dépassant longitudinalement de façon qu'une pression exercée sur l'em- bout actionne une soupape pour libérer le gaz et le faire sortir à travers une ouverture de l'embout (non représentée), et les bouteilles de l'autre type, qui est représenté, com- prenant un embout cylindrique 14 dont la paroi supérieure 
16 comporte un orifice 18 pour la sortie du gaz, le gaz étant bloqué par une membrane 20 pouvant être percée. Une rondelle 21 est   emmanchée à   frottement pour venir se coîn- cer à l'intérieur de l'embout on dessous de la membrane 20 pour supporter celle-ci pendant l'utilisation.

   Le récipient ou bouteille 12 comporte aussi un bord annulaire 22 qui est renforcé par un revêtement de métal et qui forme une cuvette annulaire 24 à la partie supérieure du récipient 
12. Le récipient 12 comporte un bourrelet circulaire dé- passant vers l'intérieur 22a qui forme un rebord pour l'enclenchement du raccord de la façon décrite plus en détail ci-après.

   Le récipient 12 peut aussi comprendre avanta- geusement une soupape de remplissage à la partie inférieure (non représentée) pour permettre de recharger le récipient, 
Conformément à l'invention, le chalumeau amovible 
10 comprend un raccord 26 comportant un prolongement laté- ral 28 pour permettre la prise, avec les doigts, du raccord pour sa mise en place et son enlèvement du récipient, La face inférieure 30 du raccord comporte deux jeux de grif- fes 32, 32, 34, 34 répartis circulairement suivant des 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 arcs. Les éléments 32 et 34 sont en matière telle que de l'acier à ressort et leur forme est telle qu'ils doivent être déformés vers l'intérieur pour la mise en place et qu'ils s'écartent élastiquement à l'intérieur du rebord ou bourrelet 22a du bord 22 du récipient 12. 



   Le raccord 26 comprend une partie centrale tubulaire creuse 36 comportant un alésage de grand dia- mètre 38 évasé à son extrémité inférieure pour permettre l'entrée facile de l'embout vertical 14 du récipient 12, 
Suivant le mode de réalisation représenté, le récipient 12 comprend un embout 14 muni d'une membrane 20 pouvant être perforée pour permettre l'échappement du gaz du réci- pient 12. La partie tubulaire 36 comprend une partie de plus grand diamètre qui forme un bord ou siège pour rece- voir l'élément agissant sur l'embout du récipient, qui est désigné d'une façon générale par la référence 40 et qui suivant le mode de réalisation de la figure 1 est prévu pour fonctionner dans un embout 14 à membrane 20 pouvant être perforée. 



   L'élément 40 agissant sur l'embout du réci- pient comprend un disque central placé au-dessus de l'épau- lement formé entre le trou supérieur et l'alésage inférieur 38 de la partie tubulaire 36, et qui est tenu de chaque côté par des joints 42 et 44. L'élément 40 comportant aussi, suivant le mode de réalisation de la figure 1, une aiguille 40b qui traverse la membrane 20 lorsque le raccord 26, est placé sur le récipient, les griffes 32, 32 et 34, 34 engagées à l'intérieur du bourrelet 22a. 



   Suivant la variante de la figure 6, l'élément agissant sur l'embout du récipient est formé par l'épaule- ment intérieur 48 du raccord cylindrique indiqué d'une 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 façon générale en 49. Le raccord 49 comprend un trou de grand diamètre 49b dans lequel prend place l'embout 14' ,du type contenant une soup ape (non représentée) qui est actionnée par pression sur l'embout. L'embout 14' comprend un orifice de petit diamètre 14'a qui vient en face d'un orifice de plus grand diamètre 48b au milieu de l'épaulement agissant sur l'embout. Quand le raccord 14' est poussé vers le bas, la soupape est ouverte et le gaz sort à travers l'orifice 14'a de l'embout et l'orifice 48b de   l'paulement   pour sortir vers le haut à travers le pro- longateur tubulaire 51 fixé au raccord 49. 



   Dans tous les modes de réalisation, la partie tubulaire 36 du raccord comporte un taraudage à l'ex- trémité supérieure pour recevoir le prolongateur tubulaire, ou pièce coudée, indiqué d'une façon générale par la réfé- rence 50. Le prolongateur coudé comporte un alésage cen- tral 52 qui communique avec l'intérieur de l'aiguille 40b ou l'orifice 40b suivant le type de dispositif uti- lisé pour agir sur l'embout. L'extrémité supérieure du prolongateur 50 comporte un filetage sur lequel est vissé le brûleur ou chalumeau proprement dit, désigné d'une façon générale par la référence 54. 



   L'extrémité inférieure du brûleur 54 est ren- flée en 56 pour recevoir un ensemble à orifice et à fil- tre désigné d'une façon générale en 58. L'extrémité su- périeure du prolongateur tubulaire coudé 50 a la forme intérieure voulue pour se conformer à celle de l'ensemble à orifice et à filtre 58. 



   Comme on le voit sur la figure 4, l'ensemble à orifice et à filtre 58 comprend une pièce en forme de douille dont les parois de plus grand diamètre à la partie supérieure viennent se coincer à l'intérieur du brûleur au raccordement de la partie renflée 58 et de la partie 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 centrale ou   intermédiaire     0.   La douille comporte un trou      central   6@   pour le passade du gaz et dans lequel est placé le filtre   64.   Le filtre 64 est avantageusement consti- tué par une pastille cylindrique de métal fritte, par exemp- ledel'acier inoxydable ou bien une pastille   d'une   autre matière poreuse pouvant constituer un filtra.

   Le filtre a pour fonction d'empêcher les impuretés d'être entraînées par le gaz en risquant de provoquer une combustion incorrecte ou même d'interrompre la combustion continue du pas. Une autre   caractéristique   de sécuritéest que l'organe   .de   fil- trage 58 comporte un orifice de calibrage   66   dont la diamètre est choisi en fonction du gaz contenu   dans le   réci- pient   12   de façon à assurer une combustion efficace. Dans le cas des récipients de ce type actuellement courants sur le marché, un diamètre de 0,2 mm a été constaté comme donnant satisfaction lorsque le gaz est contenu dans le récipient sou: une pression de l'ordre de 2,45 Kg/cm2. 



   La partie intermédiaire   60   du brûleur comporte plusieurs orifices d'entrée d'air 68 disposes directement au-dessus de l'orifice 65 dans une position permettant l'entraînement de l'air de combustion et son mélange avec le gaz pendant la circulation vers le haut à travers la partie intermédiaire 60. Les orifices 68 sont placés,-par rap- port à l'orifice 60, dans une position permettant l'in-   jection   de l'air de combustion du fait de la dépression établie dans la partie tubulaire 60 par le gaz sortant à travers l'orifice 66. 



   Le brûleur 54 comprend une partie évasée   70   se terminant par une buse extérieure 72. La part,ie évasée 70 permet   l'écoulement   vers l'extérieur de l'air et d'une partie du mélange d'air et de gaz qui sont dirigés vers le haut à travers les orifices   74   distribués circulairement dans une cloison 76 qui sépare la partie évasée 70   cite   

 <Desc/Clms Page number 12> 

 la buse 72. La cloison comporte une partie centrale orien- tée vers l'extérieur avec un orifice central 80 pour le passage des gaz. 



   Quand l'ensemble amovible 10 est placé sur le récipient 12, le gaz sort automatiquement du récipient à travers l'ensemble et il sort à travers les orifices 74 et l'orifice 80. Quand le mélange de gaz et d'air est allumé, il forme une flamme centrale bleue de forme conique 82 .et une partie de flamme rouge ou jaune qui est dirigée vers l'intérieur par le courant d'air comme on le voit en 84. Une flamme d'une température extrêmement élevée est, par suite, formée, la chaleur étant concentrée à une distan- ce d'environ 25 à 50 mm de l'extrémité de l'ouverture 80. 



   Une autre caractéristique de l'appareil est que, dans la partie coudée formée par l'élément tubulaire 50, est prévue une gaine 86 pouvant être formée d'une matière isolante telle que de l'amiante, un tissu ou un matériau é. quivalent, et qui est maintenue par des viroles 88 et 90 chaque extrémité. 



   Lorsque l'ensemble de chalumeau 10 est fixé sur le récipient 12, sa forme permet à l'utilisateur de tenir le récipient à la main, comme on le voit sur la figure 3 pour diriger le brûleur 54 comme il le désire.   L'uti-   lisateur peut, s'il le désire, modifier la position du brû- leur 54   ,en   faisant tourner le raccord 26. Dans certains cas, l'utilisateur peut avoir à travailler de très près, auquel cas il peut facilement saisir la partie isolante 86 pour manoeuvrer l'apparail par sa partie supérieure. 



   Suivant le mode de réalisation représenté sur la figure 7, le raccord désigné d'une façon générale en 92 comprend une partie avant tubulaire 94 semblable à celle des autres modes de réalisation. Suivant ce mode de réalisa. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 tion, le raccord comprend une partie centrale en forme de disque 96 et une partie inférieure en forme de bouchon 98. La partie formant bouchon comporte une rainure ou gor- ge annulaire 100 dans laquelle est placée une bague com- pressible 102. Quand le raccord 92 est placé sur le récipient, la partie en forme de disque vient recouvrir le bord du récipient et le bouchon est introduit à l'intérieur du rebord. La bague métallique 102 se développe vers l'extérieur suffisamment pour s'enclencher en dessous du bourrelet 22a pour verrouiller l'ensemble en position.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Portable torch".



   The present invention relates generally to a torch, and in particular to a portable torch suitable for use on a pressurized fuel container and to an improved assembly connectable to a pressurized fuel container such as the containers. of the type used to contain gaseous fuel for smoker's lighters and similar apparatus.



   The present invention finds its application in particular with regard to the torch assemblies for small-sized vessels containing fuels such as pressurized butane which comprise at the top a discharge device comprising a nozzle with a membrane capable of being perforated by the introduction of a needle or of comprising a neck extension capable of undergoing a depression for the opening of a valve for the escape of gas from the vessel. Prior to the present invention, it has been realized

 <Desc / Clms Page number 2>

 Reads devices which may be associated with gas receptacles having adjustable and manually operable valves to control the escape of gas.

   The present invention is an improvement on the previously known devices, in particular by the production of an assembly which can be assembled with a container of the type considered above and which can be placed on the container so that the element closing the container is open and releases the gas in a tubular extension of the attached device.



   According to one embodiment of the invention, the apparatus consists of a light and inexpensive tubular extender with a base adapted to be pressed onto a receptacle comprising a nozzle for the discharge of gas at the upper part as has been mentioned. above.



  The attached apparatus comprises, according to one embodiment, a needle for perforating a membrane contained in the nozzle in order to allow the escape of gas from the container.



  With this embodiment, the gas is directed through the tubular extender into a torch fixed to the upper end of the extender and having one or more orifices for the admission of air according to the desired quantity and for the introduction of air. a steady stream of air and gas mixed for combustion at the outlet end of the torch to produce a high temperature flame.



   According to another embodiment of an apparatus according to the invention, the base or adapter comprises means for pressing on a tip of the type comprising a valve actuated when the tip is pressed towards the bottle.



  In each case the arrangement is such that the gas ejected from the container is directed upwards through the tubular extender and a torch of a type providing mixing.

 <Desc / Clms Page number 3>

 air with gas so that air and gas are combined in a flame set at high temperature at the outlet of the torch.



    One of the characteristics of the invention is that the apparatus attached to the bottle comprises an extension covered with an inexpensive insulating material, for example a cloth, so that the apparatus can be easily handled without that the user experiences the action of an uncomfortable high temperature. The apparatus is shaped such that it can be tilted at the top relative to the container, and the gas container can be hand-held by the user for easy handling of the extension torch.



   Another feature of the invention is the use of an improved filter element in the insert, which is disposed on the gas flow path, and preferably comprises a cylindrical pellet. made of sintered metal or other porous filtering material which ensures that no dirt is directed upwardly through the torch, which could cause the state of flame continuity or failure to be interrupted. establish poor flame conditions at the outlet of the boiler. The filter element is advantageously contained in a sleeve having an orifice of very small dimensions, preferably of the order of 0.2 mm in diameter, when the device is used with a cylinder containing butane under pressure of the type. whereby the butane is maintained at a pressure of about 2.45 kg / cm2.

   With this feature of the invention, it is ensured that there are no solid particles which could clog the system to prevent satisfactory operation of the torch.



   Another construction feature of

 <Desc / Clms Page number 4>

 the apparatus is the torch which comprises an elongated tubular element with a swollen lower part and containing the socket for the filter element, with the orifice for the passage of fuel upwards through the torch. The socket opening is located immediately below a side inlet formed in the torch for the intake of combustion air.

   The upper end of the torch is flared, and the mixture of gas and air can exit both directly outward through a circular central orifice and also through a number of orifices arranged around the orifice. central and circularly distributed, The construction is such that the mixture of air and gas exits through the orifices of the nozzle with a high speed so as to establish a central conical blue flame at high temperature surrounded by parts of outer flames tending à Be directed inwards by the direction of flow of air and gas.



   Another feature of the invention is a connection plug construction for the torch apparatus, this connection plug being adapted to be placed on a cylindrical container of a well known type used to contain gas for a smoker's lighter. This connection plug comprises a part which extends laterally to facilitate the grip with the fingers, and in particular with the thumb, both for its installation on the gas container and for its removal. This connector also comprises one or more elements, forming a claw, oriented downwards with a shape allowing them to be engaged on the container and to be maintained by elastic locking.

   The interior of the connector communicates directly with the tubular extension of the torch, and means are

 <Desc / Clms Page number 5>

 provided inside the connector, either to exert pressure on the nozzle of the gas receptacle, or to perforate the membrane contained in the nozzle, in order to allow the gas to discharge upwards through the fitting and torch extender.



   According to another embodiment of the invention, the connection plug or connector comprises a part projecting downwards to form the plug and comprising, in its lower part, a groove comprising a compressible ring. In a preferred arrangement, the stopper groove the stopper groove receives a split metal ring, and the diameter of the groove is slightly larger than that of the ring to allow the ends of the ring to be tightened. one against the other.



  This construction allows the device to be snapped onto a container or gas cylinder, the ring being compressed as it passes inside a rim to develop below the rim when the cap has arrived in position. of work.



   The object of the invention is therefore to provide an improved torch assembly.



   The object of the invention is also to provide a removable device for fixing to a pressurized gas cylinder, comprising means for causing the dis-
1 charge of gas from the container and its air mixture for combustion at the end of the torch.



   Another object of the invention is to provide a device which, when it is fixed to a gas container such as a gas used for lighters, opens the container to allow the gas to escape. through the tubular element of the device in order to allow its combustion.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   Another object of the invention is the production of a removable device for a receptacle such as a butane gas cylinder like those used to refill smoker's lighters, and which have a circular rim at the top with a nozzle. central discharge extending upwards, the removable device comprising a plug portion adapted to engage around the rim and a tubular extension with means for acting on the mouthpiece to allow gas to be discharged through the extension tubular.



   Another object of the invention is the production of a removable device for a gaseous fuel container, comprising a tubular element terminating in a burner or torch comprising means for filtering. gas and allow its discharge through a small orifice located below the combustion air intake, the tubular member being arranged to provide an upward mixture of gas and air for combustion. outlet of this mixture through one or more orifices of a flared torch element to allow combustion of the gas.



   The invention also aims to provide a removable device for a gas container, comprising a tubular element terminating in a burner comprising discharge orifices for the gas outlet arranged so as to cause a conical flame of the type. blue surrounded by flame parts at an elevated temperature, the tubular member comprising an insulating sheath surrounding the tubular part.



   A further object of the invention is to provide a removable device for a gas receptacle of the type used to store the gas used in fuel lighters.

 <Desc / Clms Page number 7>

 dies, comprising a lightweight tubular member with a fitting which can be easily mounted on the container to allow conversion of the container with the removable device into a self-contained torch which can be operated with one hand by the user.



   The invention further aims to provide a torch and a torch assembly of simple design, rustic construction and economical manufacture.



   To bring out the characteristics of the invention more clearly, examples of devices according to the invention are described below with reference to the appended drawings, in which: FIG. 1 is a longitudinal section of an assembly torch for gas containers according to the invention.



   - Figure 2 is the section along line II - II of Figure 1.



   - Figure 3 is a perspective view of a portable torch assembly according to the invention, with its gas container.



   - Figure 4 is a longitudinal section, on a larger scale, of the torch itself, - Figure 5 is the view through the end of the burner of the torch shown in Figure 4.



   - Figure 6 is a longitudinal section similar to Figure 1, showing the lower part according to another embodiment of the invention, and - Figure 7 is a side elevational view of a connection part according to another embodiment of the invention.



   The torch given as an example of the invention on

 <Desc / Clms Page number 8>

 the figures constitute an autonomous torch comprising a removable torch designated as a whole by the reference 10, which is used in association with a container, or a bottle, designated by the reference 12, of the type used for refilling gas lighters smokers or similar devices.

   The receptacles or bottles intended for this function are of two general types, bottles of one of the types comprising a mouthpiece 14 projecting longitudinally so that pressure exerted on the end actuates a valve to release. gas and discharge it through an opening in the nozzle (not shown), and cylinders of the other type, which is shown, comprising a cylindrical nozzle 14 whose upper wall
16 has an orifice 18 for the gas outlet, the gas being blocked by a membrane 20 which can be pierced. A washer 21 is frictionally fitted so as to be wedged inside the end piece or below the membrane 20 in order to support the latter during use.

   The container or bottle 12 also has an annular edge 22 which is reinforced with a metal liner and which forms an annular bowl 24 at the top of the container.
12. The container 12 has an inwardly protruding circular bead 22a which forms a rim for engaging the connector as described in more detail below.

   The container 12 can also advantageously comprise a filling valve at the bottom (not shown) to allow the container to be refilled,
According to the invention, the removable torch
10 comprises a connector 26 comprising a lateral extension 28 to allow the grip, with the fingers, of the connector for its installation and its removal from the container. The lower face 30 of the connector has two sets of clips 32, 32 , 34, 34 distributed circularly according to

 <Desc / Clms Page number 9>

 arcs. The elements 32 and 34 are made of a material such as spring steel and their shape is such that they must be deformed inward for installation and that they elastically move apart inside the rim. or bead 22a of the edge 22 of the container 12.



   The connector 26 comprises a hollow tubular central part 36 having a large diameter bore 38 flared at its lower end to allow easy entry of the vertical end piece 14 of the container 12,
According to the embodiment shown, the container 12 comprises a nozzle 14 provided with a membrane 20 capable of being perforated to allow the escape of gas from the container 12. The tubular part 36 comprises a part of larger diameter which forms a edge or seat to receive the element acting on the tip of the container, which is generally designated by the reference 40 and which according to the embodiment of FIG. 1 is intended to function in a tip 14 to membrane 20 capable of being perforated.



   The element 40 acting on the tip of the container comprises a central disc placed above the shoulder formed between the upper hole and the lower bore 38 of the tubular part 36, and which is held on each side. side by seals 42 and 44. The element 40 also comprising, according to the embodiment of Figure 1, a needle 40b which passes through the membrane 20 when the connector 26 is placed on the container, the claws 32, 32 and 34, 34 engaged inside the bead 22a.



   According to the variant of FIG. 6, the element acting on the end piece of the container is formed by the inner shoulder 48 of the cylindrical connector indicated by a

 <Desc / Clms Page number 10>

 generally at 49. The connector 49 comprises a large diameter hole 49b in which the nozzle 14 'takes place, of the type containing a valve (not shown) which is actuated by pressure on the nozzle. The end piece 14 'comprises a small diameter orifice 14' a which faces a larger diameter orifice 48b in the middle of the shoulder acting on the end piece. When the fitting 14 'is pushed down, the valve is opened and gas exits through port 14'a of the nozzle and port 48b of the shoulder to exit upward through the prop. tubular lengthener 51 fixed to fitting 49.



   In all the embodiments, the tubular part 36 of the connector has a thread at the upper end to receive the tubular extension, or elbow piece, generally indicated by the reference 50. The elbow extension has a central bore 52 which communicates with the interior of the needle 40b or the orifice 40b depending on the type of device used to act on the end piece. The upper end of the extension 50 has a thread onto which the actual burner or torch is screwed, generally designated by the reference 54.



   The lower end of the burner 54 bulges out at 56 to receive an orifice and filter assembly generally referred to as 58. The upper end of the elbow tubular extender 50 has the desired interior shape. comply with that of orifice and filter assembly 58.



   As can be seen in FIG. 4, the orifice and filter assembly 58 comprises a part in the form of a socket whose walls of larger diameter at the upper part are wedged inside the burner at the connection of the part. swelling 58 and part

 <Desc / Clms Page number 11>

 central or intermediate 0. The sleeve has a central hole 6 @ for the gas passage and in which is placed the filter 64. The filter 64 is advantageously constituted by a cylindrical pellet of sintered metal, for example stainless steel or else a pellet of another porous material which may constitute a filtra.

   The function of the filter is to prevent impurities from being entrained by the gas which may cause improper combustion or even interrupt the continuous combustion of the pitch. Another safety feature is that the filter member 58 has a calibration orifice 66 the diameter of which is chosen according to the gas contained in the vessel 12 so as to ensure efficient combustion. In the case of containers of this type currently on the market, a diameter of 0.2 mm has been found to be satisfactory when the gas is contained in the container: a pressure of the order of 2.45 kg / cm2 .



   The intermediate part 60 of the burner has several air inlet orifices 68 arranged directly above the orifice 65 in a position allowing the entrainment of the combustion air and its mixture with the gas during the circulation to the gas. up through the intermediate part 60. The orifices 68 are placed, in relation to the orifice 60, in a position allowing the injection of combustion air due to the depression established in the tubular part. 60 by the gas exiting through the orifice 66.



   The burner 54 comprises a flared part 70 ending in an outer nozzle 72. The part, ie flared 70 allows the outward flow of the air and of a part of the mixture of air and gas which are directed. upwards through the orifices 74 distributed circularly in a partition 76 which separates the flared part 70 quotes

 <Desc / Clms Page number 12>

 the nozzle 72. The partition has a central part oriented outwardly with a central orifice 80 for the passage of gases.



   When the removable assembly 10 is placed on the container 12, gas automatically exits the container through the assembly and exits through the orifices 74 and the orifice 80. When the gas and air mixture is ignited, it forms a central blue flame of conical shape 82. and a part of red or yellow flame which is directed inwards by the air current as seen in 84. A flame of an extremely high temperature is, for example, formed, the heat being concentrated at a distance of about 25 to 50 mm from the end of the opening 80.



   Another feature of the apparatus is that in the bent portion formed by the tubular member 50, there is provided a sheath 86 which may be formed of an insulating material such as asbestos, fabric or a material. equivalent, and which is held by ferrules 88 and 90 each end.



   When the torch assembly 10 is attached to the vessel 12, its shape allows the user to hold the vessel in their hand, as seen in Figure 3 to direct the burner 54 as desired. The user can, if he wishes, modify the position of the burner 54, by rotating the fitting 26. In some cases the user may have to work very closely, in which case he can easily grasp the insulating part 86 for maneuvering the apparatus by its upper part.



   According to the embodiment shown in Figure 7, the connector generally designated 92 comprises a tubular front portion 94 similar to that of the other embodiments. According to this mode of realization.

 <Desc / Clms Page number 13>

 tion, the fitting comprises a central disc-shaped portion 96 and a lower plug-shaped portion 98. The plug portion has an annular groove or groove 100 in which a squeeze ring 102 is placed. 92 is placed on the container, the disc-shaped part covers the edge of the container and the stopper is inserted inside the rim. The metal ring 102 expands outwardly enough to engage below the bead 22a to lock the assembly in position.


    

Claims (1)

Bien que l'invention ait été représentée et décrite ci-dessus en détail relativement à des modes de réalisation particuliers, il est évident qu'elle peut être mise en oeuvre suivant d'autres modes de réalisation sans que l'on sorte de son cadre, -RESUME.- ------------- 1.- Chalumeau portatifpouvant être associé à un récipient contenant un gaz combustible et comportant à la partie supérieure un rebord et un embout pour la décharge du gaz, caractérisé en ce qu'il comprend un raccord de fixation pouvant être engagé dans le rebord du récipient avec des moyens pour agir sur l'embout du récipient pour provoquer la décharge du gaz du récipient lorsque le rac- cord est mis en place, et un brûleur connecté au raccord pour recevoir le gaz sortant de l'embout du récipient à l'une de ses extrémités, Although the invention has been shown and described above in detail with respect to particular embodiments, it is obvious that it can be implemented according to other embodiments without going beyond its scope. , -ABSTRACT.- ------------- 1.- Portable torch which can be associated with a receptacle containing a combustible gas and comprising at the top a rim and a nozzle for the discharge of the gas, characterized in that it comprises a fastening connector which can be engaged in the rim of the receptacle with means for acting on the mouthpiece of the receptacle to cause the gas to discharge from the receptacle when the fitting is in place, and a burner connected to the fitting for receiving the gas exiting from the end of the receptacle at one from its ends, les gaz sortant à l'autre extrémité du brûleur, le brûleur comprenant des moyens pour mélanger de l'air au gaz pour permettre la combustion du gaz à sa sortie du brûleur. the gases leaving at the other end of the burner, the burner comprising means for mixing air with the gas to allow combustion of the gas as it leaves the burner. 2.- Le brûleur comprend un élément tubulaire avec plusieurs orifices répartis circulairement pour l'ad- <Desc/Clms Page number 14> mission d'air, l'élément tubulaire se terminant par une partie évasée avec un orifice pour le passage du gaz et de l'air pour la combustion du gaz. 2.- The burner comprises a tubular element with several orifices distributed circularly for the addition <Desc / Clms Page number 14> air mission, the tubular element ending in a flared part with an orifice for the passage of gas and air for combustion of gas. 3.- Un filtre est placé dans l'élément tubulaire du brûleur pour filtrer le gaz, l'admission d'air étant située dans l'élément tubulaire en aval du filtre. 3.- A filter is placed in the tubular element of the burner to filter the gas, the air inlet being located in the tubular element downstream of the filter. 4.- La partie évasée du brûleur comporte une cloison transversale avec un orifice central pour la sortie du mélange de gaz et d'air et plusieurs orifices distribués circulairement autour de l'orifice central à travers la cloison. 4.- The flared part of the burner comprises a transverse partition with a central orifice for the outlet of the gas and air mixture and several orifices distributed circularly around the central orifice through the partition. 5.- Le support du filtre comprend un orifice calibré pour le passage du gaz. 5.- The filter support includes a calibrated orifice for the passage of gas. 6.- L'orifice calibré du support du filtre a un diamètre de 0,2 mm. 6.- The calibrated orifice of the filter support has a diameter of 0.2 mm. 7.- Le raccord comprend une plaque comportant plusieurs éléments élastiques orientés vers le bas et pouvant être engagés à l'intérieur du rebord du récipient, et une partie tubulaire pouvant être engagée autour de l'embout du récipient et contenant un dispositif pour agir sur l'embout pour la sortie du gaz. 7.- The connector comprises a plate comprising several elastic elements oriented downwards and able to be engaged inside the rim of the container, and a tubular part which can be engaged around the end of the container and containing a device for acting on the nozzle for the gas outlet. 8.- Un prolongateur tubulaire relie le brûleur au raccord, ce prolongateur étant recouvert d'une matière isolante pour la chaleur. 8.- A tubular extension connects the burner to the fitting, this extension being covered with an insulating material for heat. 9.- La matière isolante recouvrant le prolonga- teur est une gaine tissée, cette gaine étant tenue à ses deux extrémités par un dispositif de serrage. 9.- The insulating material covering the extender is a woven sheath, this sheath being held at its two ends by a tightening device. 10.- Le raccord comporte une partie dépassant la- téralement pouvant être saisie avec les doigts pour placer et retirer le raccord du récipient. 10.- The connector has a part protruding laterally which can be grasped with the fingers to place and remove the connector from the container. 11.- Le prolongateur tubulaire est coudé. 11.- The tubular extension is angled. 12.- L'ensemble du filtre et de l'orifice cali- <Desc/Clms Page number 15> bré est constitua par une pièce formant support ou douille placée dans le brûleur immédiatement en dessous des orifi- ces d'admission d'air et comportant un trou central dans lequel est placé le filtre et se terminant par un orifice de très petit diamètre pour la sortie du gaz, 13.- Le récipient contenant le gaz est cylindri- que et ses dimensions permettent de le tenir dans la main. 12.- The assembly of the filter and the cali- <Desc / Clms Page number 15> bré consists of a part forming a support or socket placed in the burner immediately below the air intake ports and comprising a central hole in which the filter is placed and ending in a very small diameter orifice for the gas outlet, 13.- The gas container is cylindrical and its dimensions allow it to be held in the hand. 14.- Les orifices d'admission d'air sont situés à proximité de l'orifice calibré du support de filtre de façon que l'air soit entraîné par le jet de gaz. 14.- The air intake openings are located near the calibrated opening of the filter support so that the air is entrained by the gas jet.
BE626733D BE626733A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE626733A true BE626733A (en)

Family

ID=197380

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE626733D BE626733A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE626733A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1529203B1 (en) * 1964-01-31 1970-09-24 Antoine Bertrand Burner for liquid gas

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1529203B1 (en) * 1964-01-31 1970-09-24 Antoine Bertrand Burner for liquid gas

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0555766B1 (en) Accessory for making cappuccino
EP0598041B1 (en) Valve for a pressurized container such as an aerosol can, and pressurized container provided therewith
EP0485244B1 (en) Dispensing valve for a container with a fluid under pressure of a gas, and container equipped with such a valve
FR2660289A1 (en) PUSH BUTTON FOR AEROSOL CAN, AND AEROSOL BOTTLE EQUIPPED WITH SUCH A PUSH BUTTON.
FR2798868A1 (en) Liquid supply unit for spray gun comprises liquid inlet, reservoir and pouring neck, removable mask covers part of interior wall, peripheral strips form discrete contact zone between supply element and mask
CH672017A5 (en)
EP2146908B1 (en) Cap for receptacle forming an additive reservoir
BE626733A (en)
EP0658490B1 (en) Depressible valve for vaporising a liquid and pressurised container provided with such a valve
EP0354099B1 (en) Gas-fired hot air heater
WO2014135334A1 (en) Device for spraying liquid like champagne
WO2005089880A1 (en) Portable fire-extinguisher
EP0499537B1 (en) Spraying or dispensing device for a fluid product comprising a sliding dip tube in its inlet port
WO1997003000A1 (en) Valve for a pressurised container and container provided therewith
CH312344A (en) Valve device.
FR2745188A1 (en) EXTINGUISHER WITH FLUID SPRAY
CA2189966A1 (en) Improved lighter producing a tinted flame, tinting composition therefor and refill member
FR2860959A1 (en) Cover for perfume atomizer comprises housing for pump and two hinged sections that clip onto sides of replaceable container
CH524106A (en) Gas lighter
BE519366A (en)
WO1993001996A1 (en) Spray can
FR2713314A1 (en) Cigarette lighter with coloured flame
CH340075A (en) Gas lighter
CH268619A (en) Pyrophoric lighter.
FR2583311A3 (en) Dispenser device for sulphur dioxide bombs, intended more particularly, but not exclusively, for the wine-making industry