<Desc/Clms Page number 1>
Procédé de préparation de benzène très pur
La présente invention est relative à un procédé de préparation de benzène très pur présentant un point de solidification de 5,4 et davantageà partir d'un mélange d'hydrocarbures, renfermant encore, à côté des hydrocarbures benzéniques,.des composants naphténiques, notamment du cyclo-
EMI1.1
- hexânë .rcCïrmé-hßlcyclohexarië; ainsi que, le'cas échéant,' ' #- jfe¯.,nr hep t ane . t ' >v. . - ' ,;',',
Comme'source principale pour l'obtention de benzène très pur, on envisage une série.de substances' de départ.
<Desc/Clms Page number 2>
Tout d'abord, une source principale est constituée par le raffinat sous pression se formant lors du raffinage dit "sous pression" du benzol brut de cokerie. Ce produit de raffinage sous pression est un mélange d'hydrocarbures qui est constitué pour une part largement prépondérante par des hydrocarbures benzéniques et qui, en outre, renferme encore entre autres encore des hydrocarbures aliphatiques et naphténiques en tant qu'impuretés. Ce produit de raffi- nage sous pression est obtenu en traitant par un gaz hydro- géné du benzol brut (huile légère brute) à une température élevée, sous une pression élevée, en présence d'un cataly- seur approprié, ce qui fait qu'il se produit une hydrogéna- tion des composés soufrés, oxygénés et azotés du benzol brut, ainsi qu'une saturation des hydrocarbures accompagnateurs non-saturés.
Une autre matière de départ pour la préparation de benzène très pur est le produit qui se forme dans les installations de reforming, par exemple dans les raffineries.
Le procédé de reforming consiste à envoyer les fractions pétrolières, conjointement avec de l'hydrogène, sur des catalyseurs appropriés, ce qui fait qu'il se produit une déshydrogénation, notamment des composés naphténiques, ainsi qu'une désalcoylation des alcoyl-naphtènes avec formation d'hydrocarburesaromatiques comme le benzène et le toluène.
Le reforming ne se déroule toutefois pas quantitativement de.sorte que le produit de reforming renferme encore cer- taines fractions de naphtènes, d'alcoyl-naphtènes et d'autres hydrocarbures aliphatiques.
Finalement, une autre matière de.départ pour la préparation de benzène très pur est ce qu'on appelle l'essence
EMI2.1
de pyrolyse qui se forme lors du craquàge'thermique et/ou
<Desc/Clms Page number 3>
catalytique d'hydrocarbures du pétrole. Cette essence de pyrolyse, qui est essentiellement constituée par un mélange d'hydrocarbures aliphatiques et aromatiques, renferme éga- lement encore certaines quantités de corps naphténiques et alcoyl-naphténiques.
La préparation de benzène très pur à partir des substances de départ précédemment mentionnées n'est pas possible par les méthodes purement distillatoires usuelles lorsqu'on pose comme condition d'obtenir un benzène très pur présentant un point de solidification de 5,4 et davan- tage. Cela est dû au fait que les domaines d'ébullition des impuretés naphténiques, alcoyl-naphténiques et aliphatiques du benzol se recoupent avec les domaines d'ébullition des hydrocarbures aromatiques purs. En outre, le benzène et le toluène forment notamment des azéotropes avec les dif- férentes impuretés non-aromatiques, de sorte qu'on ne peut pas dépasser, par les méthodes distillatoires usuelles, un certain degré de pureté des hydrocarbures aromatiques.
On a en conséquence déjà proposé d'effectuer la séparation des substances accompagnatrices qênantes du benzol brut par une distillation azéotropiqueen utilisant une substance étrangère telle que, par exemple, l'alcool méthy- lique., l'acétone ou analogue, ou également d'extraire ces substances accompagnatrices par un procédé d'extraction, par exemple avec une solution aqueuse de diéthylène-glycol, ou une solution de carbonate d'éthylène ou de carbonate de propylène ou c.nalogue.
Parmi les procédés citée en dernier lieu, l'ex- traction a acquis une certaine importance technique. Ce procédé nécessite toutefois des appareils très coûteux
EMI3.1
.- . C't""cr:t=::îc . dC' f= oc'd -ft'Ql:Ce-t., l'.'. * ""1" on # # #
<Desc/Clms Page number 4>
est de même pour la distillation azébtropique avecutilisation d'une substance étrangère.
Suivant une proposition non-publiée et n'apparte- nant pas en conséquence à l'état de la technique, on peut obtenir du benzène très pur par une méthode purement distil- latoire lorsqu'on effectue la distillation de la matière de départ sous une pression, élevée, par exemple sous une pres- sion comprise entre 2 et 20 atmosphères On peut notamment de cette manière enrichir le cyclohexane dans une fraction de tête riche en benzène et enrichir le n-heptane dans une fraction pauvre en benzène obtenue à la base de la colonne (fraction de pied), de sorte qu'on peut ensuite, à partir de la fraction de tête, obtenir du benzne très pur par une distillation effectuée sous la pression normale ou sous pression réduite.
Dans la distillation sous pression précédemment mentionnée, on ne peut pas atteindre un rendement maximal en benzène, car la fraction résiduelle, renfermant du cyclo- hexane, qui reste près l'obtention du benzène très pur, renferme encore certaines quantités de benzène. Cela est dû au fait de la formation mentionnée ci-dessus d'un azéo- trope, entre le cyclohexane et le benzène, et en outre au fait qu'on ne peut séparer cet azéotrope, dans le fonction- nement pratique, que dans des conditions telles qu'il se produise notamment encore des quantités complémentaires de benzène en tant que substances accompagnatrices de cet azéotrope.
La présente invention propose maintenant la voie .. suivante pour obtenir du benzène très pur, c'est-à-dire un benzène présentant un point de solidification de 5,4 et.
... davantage, avecun rendement au moins égal à 90 %
<Desc/Clms Page number 5>
Le mélange de départ renfermant des hydrocarbures aromatiques, mélange qui renferme entre autres du cyclohexane et du méthylcyclohexane, ainsi que le cas échéant du n-heptane, est d'abord décomposé par une distillation sous la pression normale ou sous pression réduite (première distillation) en un produit de tête (têtes benzéniques) essentiellement cons- ' titué par l'azéotrope à base de cyclohexane et de benzène, ainsi que par defaibles quantités complémentaires de ben- ; zène, et en un produit de pied renfermant la majeure partie du benzène, ainsi que les hydrocarbures aromatiques à point d'ébullition plus élevé, à savoir le n-heptane et le méthyl- cyclohexane.
Le produit de pied provenant de la première ' ' distillation est-ensuite* par-une distillation effectués sous une pression élevée, de préférence sous une pression comprise entre 2 .et 20 atmosphères (seconde distillation), décomposé en un produit de tête constitué par du benzène très pur et en un produit de pied renfermant les hydrocar- bures aromatiques, à point d'ébulition plus élevé, ainsi que du n-heptane et du méthylcyclohexane.
En outre, les têtes de la première distillation sont soumises à un traite- ment catalytique en vue de transformer largement les hydro- carbures aliphatiques ou les naphtènes qu'elles renferment en hydrocarbures aromatiques (reforming) et ensuite le pro- duit de-reforming est ajouté au mélange de départ en vue d'obtenir le benzène contenu dans le produit de reforming.
Le' principe de l'invention réside donc dans la liaison fonctionnelle d'un dispositif de séparation des têtes et d'un dispositif: associé de distillation sous pression du produit de'-pied provenant de la séparation' des têtes
EMI5.1
wâvëc ün'dispôstif'-dé^-rébrning des tètèién,ïûâ- de -former ' # une quantité complémentaire d'hydrocarbures aromatiques.
<Desc/Clms Page number 6>
Le résultat réside non seulement dans l'obtention d'un benzène extraordinairement pur, mais également dans l'obtention d'un rendement élevé, car notamment le cyclohexane est transformé en majeure partie en benzène, de sorte que dans certains cas, suivant le choix des conditions de fonctionnement, on obtient un rendement en benzène qui, rapporté au benzène ren- fermé dans la substance de départ, s'approche du rendement théorique et le dépasse même encore quelque peu.
Si le mélange de départ renferme encore, en dehors des impuretés aliphatiques et naphténiques mentionnées, des hydrocarbures aromatiques à point d'ébullition plus éle- vé comme le toluène, les xylènes, les arsols et analogues, ..ce qui est le cas la plupart du temps, le procédé conforme à l'invention peut alors être mis en oeuvre de manière qu'on puisse également obtenir, à c8té d'une fraction de benzène très pur, une fraction de toluène très pur.
A cet effet, le produit de pied de la seconde distillation mentionnée est décomposé par une distillation sous la pression normale (troisième distillation), en un produit de tête (têtes toluéniques) renfermant de petites quantités de benzène, ainsi que du n-heptane et du méthylcyclohexane, et en un produit de pied renfermant des hydrocarbures aromatiques d'un point d'ébullition plus élevé que celui du benzène.
Ensuite, on obtient par une distillation sous une pression élevée (quatrième distillation), à partir du produit de pied, un produit de tête constitué par du toluène très pur.
Le rendement en hydrocarbures aromatiques peut encore être augmenté dans cette forme de mise en oeuvre du procédé conforme à l'invention lorsqu'on soumet à un reforming les têtes toluéniques de la troisième distillation, conjointement ,avec les têtes benzéniques de la première 'distillation.
<Desc/Clms Page number 7>
du procédé
Deux formes de mise en oeuvre/ conforme à l'inven- tion et visant le traitement de deux mélanges de départ différents sont illustrées schématiquement et simplement titre d'exemple sur les dessins annexés, dans lesquels : La fig. 1 illustre une forme de mise en oeuvre du procédé conforme à l'invention, dans laquelle on part d'un benzol de cokerie.
La fig. 2 illustre une forme de .aise en oeuvre du procédé conforme à l'invention dans laquelle on utilise, comme mélange de départ, le produit obtenu par reforming de fractions pétrolières.
Dans les deux figures des dessins, on n'a repré- senté que les apoareils et les dispositifs essentiels à la marche du procédé conforme à l'invention. C'est ainsi, par exemple, qu'on a pratiquement supprimé tous les échangeurs de chaleur qui sont en eux-mêmes essentiels pour la renta- bilité du procédé, ce afin de ne pas compliquer inutilement les dessins. Le montage d'échangeurs de chaleur et analogues constitue, en outre, une partie de la technique normale de distillation. On a également , par raison de lisibilité des dessins, supprimé les reflux pour les différents étages de distillation.
On remarquera, en outre, que dans les deux figures des dessins, les dispositifs qui remplissent la même fonc- tion sont également désignés par les mêmes références.
A la fig. 1, on a désigné par 1 la conduite pour l'amenée du mélange de départ. Celui-ci peut, dans le cas présent, être constitué par du benzol brut de cokerie qui renferme essentiellement du benzène et des hydrocarbures aromatiques d'un point d'ébullition plus élevé, et en outre, à titre d'impuretés, des corps aliphatiques et naphténiques,
<Desc/Clms Page number 8>
par exemple du cyclohexane, du méthylcyclohexane, du n- heptane et analogues, ain i que des composés soufrés, oxygénés et azotés.
Le mélange de départ est envoyé, à l'aide d'une pompe foulante, dans un évaporateur 2 auquel on délivre simultanément, par la conduite 3, un gaz hydrogéné préchauffé,
Ce gaz hydrogéné est constitué par deux composants, à savoir par un gaz de circulation provenant de la conduite 4, et par un gaz frais remplaçant la consommation courante, par exemple du gaz de four à coke, qui est délivré par la conduite 5.
-Dans l'évaporateur 6, il reste un résidu boueux constitué par des fractions polymérisées à point d'ébullition élevé du benzol brut, résidu que l'on soutire par la conduite 3a.
Le mélange constitué par les vapeurs de benzol brut et par le gaz hydrogéné parvient, de l'évaporateur 2, dans un échangeur de chaleur 6 dans lequel ce mélange est porté à une température de pointe de 300 à 380 , et ce par un échange thermique avec les produits chauds provenant d'un dispositif de traitement annexe du mélange de vapeurs de benzol brut et de gaz hydrogéné.
Ce mélange, qui se trouve soumis quant au reste à une pression conprise entre 30 et 50 atmosphères,parvient par la conduite 7 dans ce qu'on appelle un four 8 de raffi- nage sous pression, dans lequel se trouve un lit de'cata- lyseur 9. Dans ce lit de catalyseur, les fractions d'hydro- carbures non-saturés du benzol brut sont hydrogénées en hydrocarbures saturés* 'En outre,les impuretés soufrées,oxygénées et azotées du benzol brut sont hydrogénées au point que les composés soufrésdans l'hydrogène sulfuré, les composés
EMI8.1
#-oxyoénédansa.jaP.eurd e au¯et¯Jscomposés azotés, sont' ,,-:¯ .. -''''.l''', .. '''...''''' tr- ...¯"¯:",h. - -::7"-f-:':--"""'-"""--''''''--:
^ .. "¯ ... . transformés en azote élémentaire. ' \ . ' - ' .-
<Desc/Clms Page number 9>
Se sont avérés particulièrement appropriés cornue catalyseur, pour ces réactions d'hydrogénation, les sulfures et les oxydes des métaux des cinquième, sixième et huitième groupe du système périodique des éléments, le cas échéant sur des supports comme l'alumine active.
Le mélange réactionnel traité de cette manière parvient, par le conduite 10, dans l'échangeur de chaleur 6 et de là, par la conduite 11, dans un réfrigérant 12 dans lequel les hydrocarbures benzéniques sont liquéfiés, hydro- carbures qui forment alors ce qu'on appelle le produit de raffinage sous pression. Le gaz hydrogène non-condensé est renvoyé à nouveau dans le circuit par la conduite 13, un petit compresseur 14 étant prévu pour compenser la perte de pression qui s'est produite jusqu' ici. Une petite partie de ce gaz en circulation est soutirée en continu par la conduite 12a pour éliminer du procédé les produits d'hydro- génation formés à partir des composés soufrés, oxygénés et azotés.
A partir du réfrigérant 12, et après avoir été débarrassé par un traitement approprié de l'nydrogène sulfu- ré dissous, le produit de raffinage sous pression parvient, par la conduite 15 et par l'intermédiaire d'une soupape de détente 16, dans la colonne de distillation 17. Cette colonne de distillation travaille sous la pression normale, le cas échéant sous une pression réduite jusqu'à moins de 400 mm de mercure environ.
Dans la colonne de distillation 17, on ajuste les conditions de fonctionnement de.manière qu'il se dégage de la tête de la colonne, par la conduite 18, un mélange de.-vapeurs/'renfermant entre.'autres, la -majeure partie du ;cyclohexane( (environ,90 %) renfermé dans:la matière dedépart, en mélange, azéotropique avec le benzène, ainsi
<Desc/Clms Page number 10>
que d'autres petites quantités de benzène (têtes benzéniques).
La quantité totale des têtes benzéniques soutirées par la conduite 18 est de l'ordre de 3 à 5 %, rapporté au mélange de départ.
Le produit recueilli au pied de la colonne de distillation 17 parvient, par la conduite 19 et par l'in- termédiaire d'une pompe foulante 20, dans la colonne de distillation 21 se trouvant sous une pression élevée com- prise entre 2 et 20 atmosphères. La pression à établir dans cette colonne dépend de la composition du mélange qui doit y être décomposé. Pour des benzols de cokerie de composition usuelle, il stest avéré qu'on pouvait, avec une pression comprise entre 5 et 10 atmosphères, obtenir les résultats les plus favorables en ce qui a trait à la décomposition et la rentabilité.
Dans la colonne de distillation 21, on élinine par distillation un benzène très pur qui est soutiré par la conduite 22. Les autres étages de l'obtention du benzène très pur (refroidissement, condensation, détente) ne sont pas représentés ici.
¯Le produit obtenu au pied de la colonne de distil- lation sous pression, qui renferme les hydrocarbures aroma- tiques .d'un point d'ébullition plus élevé, ainsi que du n-heptane, du méthylcyclohexane et de faibles quantités de benzène, parvient par la conduite 23, et par l'intermédiaire dtune soupape de détente 24, dans une autre colonne 25 de distillation .sous la pression normale. Dans cette colonne, on obtient une fraction de tête qui se dégage par la conduite 26, et.qui est.constituée essentiellement par du n-heptane et par- d'autres hydrocarbures aliphatiques, par du méthylcyclo-
EMI10.1
'hexane* et par-,de faiblés qûanciés âëïéiïzcné 'ét ië t32tèe"-,"''- (têtes toluéniques).
<Desc/Clms Page number 11>
La fraction obtenue à la base de la colonne de distillation 25, fraction qui ne renferme pratiquement que du toluène, des xylènes et des arsols, parvient par la con- duite 27, par l'intermédiaire d'une pompe foulante 28, dans une autre colonne 29 de distillation sous pression. Cette colonne est également soumise à une pression comprise entre 2 et 20 atmosphères. Une pression de l'ordre de 3,5 atmos- phères s'est avérée particulièrement favorable pour un ben- zol de cokerie normal. Le produit de tête de la colonne 29, produit qui est soutiré par la conduite 30, est constitué par du toluène très pur, tandis que le produit obtenu à la base de la colonne et soutiré par la conduite 31, renferme essentiellement les xylènes, les arsols et quelques alcoyl- naphtènes d'un point d'ébullition élevé.
Les têtes benzéniques séparées dans la colonne 17 parviennent, par une conduite 18, dans un réfrigérant 32, et de là, par l'intermédiaire d'une pompe foulante 33, dans un dispositif 34 de reforming. En même temps, on délivre, par la conduite 35, un gaz hydrogéné dans le dispositif de reforming dans lequel on obtient, à l'aide du catalyseur 36, une déshydrogénation du cyclohexane, tandis que le benzène renfermé dans la fraction de tête reste inchangé.
Le produit de reforming parvient dans le réfrigérant 37 dans lequel sont condensés les hydrocarbures qui sont maintenant cons- titués en majeure partie par du benzène et sont ensuite ajoutés, par la conduite 38c, au produit de raffinage sous pression se trouvant dans le récipient de refroidissement 12, après qu'on ait préalablement séparé, dans un dispositif stabilisateur 38a, les fractions non-aromatiques qui sont alors éliminées du procédé par une conduite 38b. L'hydrogène
EMI11.1
.-,.gaz1J..-:non.,.condensé. dans .le. réfrigérant .7...es.t¯¯sQutiré,..... -¯. ¯ . par les conduite 39 et 40, et peut alors être renvoyé à un but d'utilisation quelconque.
On peut, par exemple, réunir
<Desc/Clms Page number 12>
le gaz hydrogène provenant de la conduite 40 avec le gaz hydrogène dans la conduite 5 et le rendre ainsi utilisable pour le raffinage sous pression. On peut, le cas échéant, faire également passer d'abord une fraction du gaz hydrogène provenant de la conduite 5, par le dispositif de reforming pour la renvoyer de ce dernier dans la conduite 5. Cela est possible du fait que le procédé de reforming est lié à l'ob- tention d'hydrogène nouveau.
Le reforming est une opération connue en soi. Si l'on utilise comme gaz hydrogène un gaz hydrogène renfermant encore des composés soufrés, notamment de l'hydrogène sulfuré, on doit alors utiliser pour le reforming un catalyseur au cobalt et au molybdène, car seul un tel catalyseur résiste non seulement au soufre, mais a même besoin de subir en continu une certaine sulfuration. L'utilisation d'un gaz hydrogène renfermant de l'hydrogène sulfuré serait en soi avantageuse en ce qui a trait à la possibilité d'utiliser comme tel du gaz normal de four à coke.
Un certain incon- vénient réside toutefois dans le fait que les températures de reforming sont relativement élevées, par exemple de l'ordre de 575 à 650 , lorsqu'on utilise des catalyseurs au cobalt et au molybdène, ce qui oblige à utiliser, pour le dispositif de reforming, des aciers résistant à l'hydrogène sulfuré. Si l'on dispose d'un gaz hydrogène exempt de soufre, on peut alors se servir pour le reforming d'un catalyseur au platine, ce qui fournit pour avantage qu'on peut travailler à des températures de reforming notablement plus basses, par . exemple à des températures de 450 à 500 et qu'ainsi on n'est pas obligé dtutiliser des aciers résistant à l'hydrogène sulfuré.
La mise en oeuvre de gaz hydrogène pur pour le
EMI12.1
- -reforming a. p¯rF?Etn:Ee¯3J¯OS pas.?..d3ns le .cas présent, de ...H
<Desc/Clms Page number 13>
difficultés fonctionnelles accrues, même lorsqu'on utilise du gaz de four à coke pour le raffinage sous pression du benzol qui est prévu en aval.
On a besoin à vrai dire, pour . de la première mise en route du dispositifforming 34, d'une quantité d'hydrogène pur équivalente à celle nécessaire pour remplir d'un coup le dispositif avec de l'hydrogène.L'opé- ration de reforming proprement dite produit alors, par suite de l'effet de shydrogénant des catalyseurs, de nouvelles quantités d'hydrogène pur, dont on emmagasine alors, dans l'accumulateur 41, la quantité dont on aura besoin plus de tard, lors d'une remise en service du dispositif/reforming après un arrêt. Cette quantité d'hydrogène peut ensuite être prélevée .du .récipient 41 par la conduite 42 et être envoyée à nouveau dans la conduite 35.
Les quantités excé- dentaires d'hydrogène sont soutirées de la conduite 40 de la manière déjà décrite.
Le produit de tête de la colonne de distillation 25, à savoir ce que l'on appelle les têtes toluéniques, peut, lorsqu'on ne veut pas l'envoyer en totalité au secteur car- burant, être éventuellement subdivisé dans un dispositif séparateur 43 particulier, de manière qu'on puisse soutirer par la conduite 44 un mélange de benzène, de n-heptane rési- duel et d'autres hydrocarbures aliphatiques d'un point d'ébul- lition relativement bas, tandis qu'on peut éliminer par la conduite 45 le n-heptane, le méthylcyclohexane et les autres hydrocarbures à point d'ébullition élevé qui sont renfermés dans la fraction intermédiaire et peuvent alors,' par exemple, être mélangés'a l'essence'pour carburant.
Il est cependant également possible de réunir la totalité de la Fraction de tête, par la conduite -44 avec le produit provenant de la conduite 18 et de les soumettre en commun à un reforming
<Desc/Clms Page number 14>
pour augmenter de cette manière le rendement en benzène très pur et en toluène.
Lors de la mise en oeuvre de l'invention suivant la fig. 2, les parties ayant trait à la distillation en plusieurs stades sous la pression normale et sous une sur- pression, restent inchangées. La mise en oeuvre du produit provenant d'un reforming de fractions pétrolières rend super- flu un dispositif de raffinage sous pression, de sorte qu'il en résulte le schéma de marche suivante :
A la fig. 2, le dispositif pour le reforming des fractions pétrolières est désigné par 50. Le dispositif est pourvu d'un catalyseur 51, sur lequel on a déjà donné des détail à propos du dispositif de reforming 34 de la fig. 1. La fraction pétrolière est amenée par la conduite 52 et le gaz hydrogène par la conduite 53.
Le mélange de vapeurs se dégage du dispositif de reforming 50 par la conduite 54 et parvient dans un réfrigérant 55 duquel on soutire, par la conduite 56, les hydrocarbures condensés, tandis que le gaz hydrogène est éliminé par la conduite 57. Le produit de reforming parvient ensuite, de la conduite 56, dans une colonne de distillation 58 à la tête de laquelle on soutire, par la conduite 59, une fraction riche en benzène, tandis qu'on élimine du fond de la colonne 58, par la conduite 60, les hydrocarbures aliphatiques contenus dans le produit de reforming et les homologues supérieurs du benzène.
Lorsqu'on utilise une fraction pétrolière compor- tant des composants surtout aliphatiques d'un domaine d'ébul- lition allant de 100 à 180 , la partie de la fraction benzé- nique soutirée par la conduite 59 est de l'ordre de 7 à 15 % . de la fraction pétrolière mise en jeu, tandis que lorsqu'on utilise une fraction naphténique d'un domaine d'ébullition
EMI14.1
allant" de .'100 a't15Oû, 'La'fraëtion'èn"-7éiïqùe fÓ1'tif --60 % ¯.-.....
<Desc/Clms Page number 15>
environ de la matière de départ.
La fraction benzénique parvient, par la conduite 59, dans la colonne 17 pour la fraction de tête et elle y est alors traitée de la même manière que celle décrite à propos de la figure 1. Cependant, dans ce cas, un dispositif particulier de reforming, tel qu'il est désigné par 34 dans la fig. 1, n'est pas nécessaire, car on peut ajouter la fraction de tête provenant de lacolonne 17, conjointement avec la fraction séparée dans le dispositif 43, par la con- duite 61, dans le dispositif de reforning toutefois existant, et la traiter en cet endroit pour obtenir des hydrocarbures aormatiques.
Une autre forme d'exécution de l'invention qui n'est pas représentée particulièrement par un dessin, s'étend à l'utilisation de l'essence dite de pyrolyse qui ce forme lors du craquage thermique et/ou du craquage catalytique de fractions pétrolières. Cette essence de pyrolyse est un nélange d'hydrocarbures renfermant enre autres des fractions notables d'hydrocarbures aromatiques.
Un tel produit de départ serait, éventuellement avec interposition d'une dis- tillation préalable ou d'un raffinage préalable, introduit dans la colonne 17 pour la fraction de tête, et il y serait alors traité de la manière déjà décrite, auquel cas on prévoirait également ici à nouveau, comme décrit en regard de la fig. 1, un petit dispositif distinct de reforming pour le traitement de la fraction de tête provenant de la colonne 17 et du produit provenant du dispositif 43.
EXEMPLE
On décrira l'invention plus en détail sur la base d'un exemple numérique pour le mode opératoire de la fig. 1 :
<Desc/Clms Page number 16>
Au dispositif qui est représenté schématiquement ' à la fig. 1, on délivre par unité de temps, par la conduite 1,
1050 kg d'un benzol typique de cokerie. Dans l'évaporateur 2, on évapore cette quantité de benzol en présence d'environ
1350 m3 normaux d'un gaz hydrogéné. Ce gaz hydrogéné est constitué par 1200 m3 normaux de gaz de circulation provenant de la conduite 4 et par 150 m 3 normaux de gaz frais de four à coke. Lors de l'évaporation du benzol, il se forme, dans une quantité de 30 kg environ, un résidu boueux qu'on soutire en continu par la conduite 3a.
Lorsque le raffinage a eu lieu, et après avoir ensuite condensé le benzol brut raffiné, il se dépose dans le réfrigérant 12 environ 1000 kg d'un produit de raffinage sous pression renfermant entre autres
660 kg de benzène, 168 kg de toluène, 76 kg de xylènes,
65,3 kg d'arsols et des fractions d'un point d'ébullition plus élevé, ainsi que les impuretés aliphatiques et naphté- niques mentionnées ; en même temps, on soutire par la conduite
12a environ 20 kg de substances gazeuses et vaporeuses sous là forme d'hydrogène sulfuré, de vapeur d'eau et d'azote.
Le produit de raffinage sous pression parvient, conjointement avec-le produit de reforming (46,5 kg) arrivant ¯ par la conduite 38c, par la conduite 15, dans la colonne de distillation 17 où il est décomposé en les fractions sui- vantes produit de tête (têtes benzéniques) : 40 kg constitués par :
21 kg d'une fraction de' tête
3 kg de cyclohexane
16 kg de benzène
<Desc/Clms Page number 17>
produit recueilli au pied de la colonne : 1006,56 kg constitués par :
678,5 Kg de benzène
173,8 kg de toluène
EMI17.1
*7 \ 1.- J 3k 76,0 ny de Al11Ç
65,3 kg de fractions d'un point d'ébullition plus élevé (par exemple des arsols)
12,96 kg d'une fraction de tête toluénique, y compris
2,16 kg de n-heptane.
Le produit recueilli au pied de la colonne est ensuite soumis à une distillation sous pression dans la colonne 21. Il se forme, comme produit de tête, un benzène très pur d'un point de solidification supérieur à 5,4 C, dans une quantité de 662,5 kg. Rapporté au benzène (660,0 kg) contenu dans le produit de raffinage sous pression, cela correspond à un rendement de 100,35 %.
Le produit recueilli à la base de la colonne de distillation sous pression 21 se forme dans une quantité de 344,06 kg et renferme encore, à côté du toluène, des xylènes et des fractions d'un point d'ébullition plus élevé, 16,0 kg de benzène, ainsi que la totalité du n-heptane. Ce produit est à nouveau distillé dans la colonne atmosphérique 25 et il est décomposé en les deux fractions suivantes : produit de tête (têtes toluéniques) : 27,56 kg constitués par :
5,4 kg d'une fraction de tête
2,16 kg de n-heptane,
16,0 kg de benzène
4,0 kg de toluène.
<Desc/Clms Page number 18>
produit recueilli à la base de la colonne : 316,5 kg constitués par: 175,2 kg de toluène
141,3 kg de xylènes et de frac- tions d'un point d'é- bullition plus élevé.
Le produit recueilli au pied de la colonne 25. est ensuite soumis, dans la colonne 29, à une seconde distilla- tion sous pression et il est décomposé en les fractions suivantes : produit de tête 171,2 kg de toluène pur d'un point d'ébullition de 0,01 C produit recueilli à la base de la colonne : 145,3 kg constitués par :
40 kg de toluène
105,3 kg de xylènes et de frac- tions d'un point d'é- bullition plus élevé.
Le rendement en toluène pur, rapporte au toluène (168,0 kg) renfermé dans le produit de raffinage sous pres- sion, est donc de l'ordre de 102 %.
On réunit la fraction de tête benzenique (40 kg) provenant de la colonne 17 et la fraction de tête tolué- nique (27,56 kg) provenant de la colonne 27 (67,56 kg) et les envoie au dispositif de reforming 34. Après le refor- ming, le mélange renferme les composants suivants :
34,5 kg de benzène
5,8 kg de toluène
0,5 kg de cyclohexane
0,36 kg de n-heptane
26,4 kg d'autres hydrocarbures
EMI18.1
#¯# -:' ":. -""",,",,:,<¯..,a¯1-:Ljg:f;:1. 67,56 kg.y..¯ --.- ...,. '" ..
H -
<Desc/Clms Page number 19>
A partir du produit de reforming, on sébere, dans la colonne de stabilisation 38a, 21,0 kg d'hydrocarbures à bas point d'ébullition, essentiellement des hydrocarbures aliphatiques et naphténiques ou des nydrocarbures naphté- niques alcoylés qui se dégagent par la conduite 38b. Il reste 46,56 kg d'un produit de reforming stabilisé que l'on réunit par la conduite 38c, dans le récipient de refroidis- sement 12, avec le produit de raffinage sous pression, pour obtenir une quantité globale de 1046,56 kg.
REVENDICATIONS
1) Procédé de préparation de benzène très pur présentant un point de solidification de 5,4 et davantage, à partir d'un mélange d'hydrocarbures renfermant encore, à côté des hydrocarbures benzéniques, des composants naphté- niques, en particulier du cyclohexane et du méthylcyclo- hexane, ainsi que, le cas échéant, du n-heptane, ledit procédé étant caractérisé par le fait que le mélange de départ est, par une distillation effectuée sous la pression normale ou sous une pression réduite (première distillation), décomposé en un produit de tête (têtes benzéniques) essen- tiellement constitué par l'azéotrope formé de cyclohexane et de benzène, ainsi que par de petites quantités complémen- taires de benzène, et en un produit de pied renfermant la majeure partie du benzène,
ainsi que les hydrocarbures aro- matiques d'un point d'ébullition plus élevé et du n-heptane et du méthylcyclohexane, qu'en procédant ensuite à une dis- tillation sous pression élevée, de préférence à une pression comprise entre 2 et 20 atmosphères (seconde distillation), on décompose le produit de pied de la première distillation
EMI19.1
erv-vn produit -de- tête- p1T?çtz.'tilâ..ap..E'lt1*hE3'lÉtle-'krs pur-et......
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
Process for the preparation of very pure benzene
The present invention relates to a process for the preparation of very pure benzene having a solidification point of 5.4 and more from a mixture of hydrocarbons, also containing, besides benzene hydrocarbons, naphthenic components, in particular of cyclo-
EMI1.1
- hexânë .rcCïrmé-hßlcyclohexarië; as well as, if applicable, '' # - jfē., nr hep t ane. t '> v. . - ',;', ',
As the main source for obtaining very pure benzene, a series of starting materials is contemplated.
<Desc / Clms Page number 2>
First of all, a main source is constituted by the pressurized raffinate formed during the so-called “pressurized” refining of crude coking plant benzol. This pressurized refining product is a mixture of hydrocarbons which largely consists of benzene hydrocarbons and which, in addition, still contains among other things aliphatic and naphthenic hydrocarbons as impurities. This pressurized refining product is obtained by treating crude benzol (crude light oil) with hydrogen gas at an elevated temperature, under an elevated pressure, in the presence of a suitable catalyst, whereby Hydrogenation of the sulfur, oxygen and nitrogen compounds of the crude benzol occurs, as well as saturation of the accompanying unsaturated hydrocarbons.
Another starting material for the preparation of very pure benzene is the product which forms in reforming plants, for example in refineries.
The reforming process consists of sending the petroleum fractions, together with hydrogen, to suitable catalysts, which causes dehydrogenation, in particular of naphthenic compounds, as well as dealkylation of the alkyl-naphthenes with formation. aromatic hydrocarbons such as benzene and toluene.
Reforming, however, does not proceed quantitatively so that the reforming product still contains some fractions of naphthenes, alkyl naphthenes and other aliphatic hydrocarbons.
Finally, another starting material for the preparation of very pure benzene is what is called gasoline.
EMI2.1
pyrolysis which forms during thermal cracking and / or
<Desc / Clms Page number 3>
catalytic petroleum hydrocarbons. This pyrolysis gasoline, which is essentially constituted by a mixture of aliphatic and aromatic hydrocarbons, also still contains certain quantities of naphthenic and alkyl-naphthenic substances.
The preparation of very pure benzene from the aforementioned starting substances is not possible by the usual purely distillation methods when the condition is set to obtain a very pure benzene having a solidification point of 5.4 and more. floor. This is because the boiling domains of naphthenic, alkyl-naphthenic and aliphatic impurities of benzol overlap with the boiling domains of pure aromatic hydrocarbons. In addition, benzene and toluene form in particular azeotropes with the various non-aromatic impurities, so that, by the usual distillation methods, a certain degree of purity of the aromatic hydrocarbons cannot be exceeded.
It has therefore already been proposed to carry out the separation of the accompanying substances from the crude benzol by azeotropic distillation using a foreign substance such as, for example, methyl alcohol, acetone or the like, or also of. extracting these accompanying substances by an extraction process, for example with an aqueous solution of diethylene glycol, or a solution of ethylene carbonate or of propylene carbonate or the like.
Among the processes last mentioned, extraction has acquired a certain technical importance. However, this process requires very expensive devices.
EMI3.1
.-. C't "" cr: t = :: îc. dC 'f = oc'd -ft'Ql: Ce-t., l'. '. * "" 1 "on # # #
<Desc / Clms Page number 4>
The same is true for azebtropic distillation with the use of a foreign substance.
According to an unpublished proposal and therefore not belonging to the state of the art, very pure benzene can be obtained by a purely distillation method when the distillation of the starting material is carried out under a high pressure, for example under a pressure of between 2 and 20 atmospheres It is possible in particular in this way to enrich the cyclohexane in a top fraction rich in benzene and to enrich the n-heptane in a fraction poor in benzene obtained at the base from the column (bottom fraction), so that very pure benzne can then be obtained from the top fraction by distillation carried out under normal pressure or under reduced pressure.
In the above-mentioned pressure distillation, it is not possible to achieve a maximum yield of benzene, because the residual fraction, containing cyclohexane, which remains close to obtaining very pure benzene, still contains certain quantities of benzene. This is due to the above-mentioned formation of an azeotrope between cyclohexane and benzene, and further to the fact that this azeotrope can only be separated in practical operation in conditions such that additional quantities of benzene in particular still occur as accompanying substances for this azeotrope.
The present invention now provides the following route to obtain very pure benzene, that is to say a benzene having a solidification point of 5.4 and.
... more, with an efficiency of at least 90%
<Desc / Clms Page number 5>
The starting mixture containing aromatic hydrocarbons, a mixture which contains among others cyclohexane and methylcyclohexane, as well as where appropriate n-heptane, is first decomposed by distillation under normal pressure or under reduced pressure (first distillation). in an overhead product (benzene heads) essentially constituted by the azeotrope based on cyclohexane and benzene, as well as by small additional amounts of ben-; zene, and a bottom product containing most of the benzene, as well as the higher boiling aromatic hydrocarbons, namely n-heptane and methylcyclohexane.
The bottom product from the first distillation is then * by a distillation carried out under an elevated pressure, preferably at a pressure between 2. And 20 atmospheres (second distillation), decomposed into a top product consisting of very pure benzene and a higher boiling aromatic hydrocarbon base product as well as n-heptane and methylcyclohexane.
In addition, the heads of the first distillation are subjected to a catalytic treatment in order to largely transform the aliphatic hydrocarbons or the naphthenes which they contain into aromatic hydrocarbons (reforming) and then the de-reforming product is. added to the starting mixture in order to obtain the benzene contained in the reforming product.
The 'principle of the invention therefore resides in the functional connection of a device for separating the heads and of a device: associated with distillation under pressure of the product of' bottom coming from the separation 'of the heads
EMI5.1
wâvëc ün'dispôstif'-dés ^ -rébrning des tètèién, ïûâ- to -form '# a complementary quantity of aromatic hydrocarbons.
<Desc / Clms Page number 6>
The result lies not only in obtaining an extraordinarily pure benzene, but also in obtaining a high yield, because in particular the cyclohexane is converted for the most part into benzene, so that in some cases, depending on the choice Under the operating conditions, a yield of benzene is obtained which, based on the benzene contained in the starting material, approaches the theoretical yield and even exceeds it somewhat.
If the starting mixture still contains, apart from the aliphatic and naphthenic impurities mentioned, aromatic hydrocarbons with a higher boiling point such as toluene, xylenes, arsols and the like, which is the case in most cases. time, the process according to the invention can then be carried out so that one can also obtain, next to a fraction of very pure benzene, a fraction of very pure toluene.
For this purpose, the bottom product of the second mentioned distillation is decomposed by distillation under normal pressure (third distillation) into an overhead product (toluene heads) containing small amounts of benzene, as well as n-heptane and methylcyclohexane, and a bottom product containing aromatic hydrocarbons with a higher boiling point than benzene.
Then, by distillation under high pressure (fourth distillation), from the bottom product, a top product consisting of very pure toluene is obtained.
The yield of aromatic hydrocarbons can be further increased in this embodiment of the process according to the invention when the toluene heads from the third distillation are reformed together with the benzene heads from the first distillation.
<Desc / Clms Page number 7>
of the process
Two embodiments / according to the invention and aimed at the treatment of two different starting mixtures are illustrated schematically and simply by way of example in the accompanying drawings, in which: FIG. 1 illustrates one embodiment of the process according to the invention, in which the starting point is a coking plant benzol.
Fig. 2 illustrates one form of ease of carrying out the process according to the invention in which the product obtained by reforming petroleum fractions is used as the starting mixture.
In the two figures of the drawings, only the devices and devices essential to the operation of the method according to the invention have been shown. Thus, for example, virtually all of the heat exchangers which are in themselves essential for the profitability of the process have been eliminated, so as not to unnecessarily complicate the drawings. The mounting of heat exchangers and the like is, moreover, part of normal distillation technique. For the sake of legibility of the drawings, reflux has also been eliminated for the various distillation stages.
It will also be noted that in the two figures of the drawings, the devices which fulfill the same function are also designated by the same references.
In fig. 1, the line for supplying the starting mixture is designated by 1. This may, in the present case, consist of crude coking plant benzol which essentially contains benzene and aromatic hydrocarbons with a higher boiling point, and in addition, as impurities, aliphatic substances and naphthenics,
<Desc / Clms Page number 8>
for example cyclohexane, methylcyclohexane, n-heptane and the like, as well as sulfur, oxygen and nitrogen compounds.
The starting mixture is sent, using a pressure pump, to an evaporator 2 to which is simultaneously delivered, via line 3, a preheated hydrogen gas,
This hydrogenated gas consists of two components, namely by a circulation gas coming from line 4, and by a fresh gas replacing the current consumption, for example coke oven gas, which is delivered by line 5.
-In the evaporator 6, there remains a muddy residue consisting of high-boiling polymerized fractions of crude benzol, residue which is withdrawn via line 3a.
The mixture consisting of the vapors of crude benzol and of the hydrogenated gas arrives, from the evaporator 2, into a heat exchanger 6 in which this mixture is brought to a peak temperature of 300 to 380, and this by a heat exchange with the hot products coming from an auxiliary treatment device of the mixture of raw benzol vapors and hydrogenated gas.
This mixture, which for the rest is subjected to a pressure of between 30 and 50 atmospheres, passes through line 7 into what is called a pressurized refining furnace 8, in which there is a de'cata bed. - lyser 9. In this catalyst bed, the unsaturated hydrocarbon fractions of the crude benzol are hydrogenated into saturated hydrocarbons * 'In addition, the sulfur, oxygen and nitrogen impurities of the crude benzol are hydrogenated to the point that the compounds sulfur compounds in hydrogen sulfide,
EMI8.1
# -oxyoénédansa.jaP.eurd e aūet¯Js nitrogenous compounds, are ',, -: ¯ .. -' '' '. l' '', .. '' '...' '' '' tr- ... ¯ "¯:", h. - - :: 7 "-f -: ': -" ""' - "" "--''''''--:
^ .. "¯ .... Transformed into elemental nitrogen. '\.' - '.-
<Desc / Clms Page number 9>
The sulphides and oxides of the metals of the fifth, sixth and eighth group of the periodic system of the elements, where appropriate on supports such as active alumina, have proved particularly suitable as a catalyst for these hydrogenation reactions.
The reaction mixture treated in this way passes through line 10 to heat exchanger 6 and thence through line 11 to a condenser 12 in which the benzene hydrocarbons are liquefied, which hydrocarbons then form what 'the pressurized refined product is called. The non-condensed hydrogen gas is returned to the circuit again through line 13, a small compressor 14 being provided to compensate for the pressure loss which has occurred so far. A small portion of this circulating gas is withdrawn continuously through line 12a to remove from the process the hydrogenation products formed from the sulfur, oxygen and nitrogen compounds.
From the refrigerant 12, and after having been freed by a suitable treatment of dissolved hydrogen sulphide, the pressurized refined product passes, through line 15 and via an expansion valve 16, into the distillation column 17. This distillation column operates under normal pressure, where appropriate under reduced pressure to less than approximately 400 mm of mercury.
In the distillation column 17, the operating conditions are adjusted so that it emerges from the head of the column, via the line 18, a mixture of.-vapors / 'containing, among.'autres, the -majeure part of; cyclohexane ((approximately, 90%) contained in: starting material, in admixture, azeotropic with benzene, thus
<Desc / Clms Page number 10>
than other small amounts of benzene (benzene heads).
The total amount of benzene heads withdrawn through line 18 is of the order of 3 to 5%, relative to the starting mixture.
The product collected at the bottom of the distillation column 17 reaches, via line 19 and via a pressure pump 20, in the distillation column 21 which is under a high pressure of between 2 and 20. atmospheres. The pressure to be established in this column depends on the composition of the mixture which is to be decomposed there. For coke oven benzols of usual composition, it has been found that it is possible, with a pressure of between 5 and 10 atmospheres, to obtain the most favorable results with regard to decomposition and profitability.
In the distillation column 21, a very pure benzene is removed by distillation which is withdrawn through line 22. The other stages of obtaining very pure benzene (cooling, condensation, expansion) are not shown here.
¯The product obtained at the bottom of the pressurized distillation column, which contains aromatic hydrocarbons with a higher boiling point, as well as n-heptane, methylcyclohexane and small quantities of benzene, enters through line 23, and through an expansion valve 24, into a further distillation column 25 under normal pressure. In this column, a top fraction is obtained which is released through line 26, and which is essentially constituted by n-heptane and by other aliphatic hydrocarbons, by methylcyclo-
EMI10.1
'hexane * and par-, weakly quenched âëïéiïzcné' et ië t32tèe "-," "- (toluene heads).
<Desc / Clms Page number 11>
The fraction obtained at the base of the distillation column 25, a fraction which contains practically only toluene, xylenes and arsols, reaches through line 27, via a pressing pump 28, into another. pressurized distillation column 29. This column is also subjected to a pressure of between 2 and 20 atmospheres. A pressure of the order of 3.5 atmospheres has been found to be particularly favorable for a normal coking plant benzol. The top product from column 29, the product which is withdrawn through line 30, consists of very pure toluene, while the product obtained at the base of the column and withdrawn through line 31, essentially contains xylenes, arsols and some high boiling alkyl naphthenes.
The benzene heads separated in column 17 arrive, through a line 18, in a condenser 32, and from there, via a pressure pump 33, in a reforming device 34. At the same time, through line 35, a hydrogenated gas is delivered to the reforming device in which a dehydrogenation of the cyclohexane is obtained with the aid of the catalyst 36, while the benzene contained in the top fraction remains unchanged. .
The reforming product passes into the condenser 37 in which the hydrocarbons which are now mainly constituted by benzene are condensed and are then added, via the line 38c, to the pressurized refining product in the cooling vessel. 12, after having previously separated, in a stabilizer device 38a, the non-aromatic fractions which are then removed from the process via a line 38b. Hydrogen
EMI11.1
.- ,. gas1J ..-: no.,. condensed. in the. refrigerant .7 ... es.t¯¯sQutiré, ..... -¯. ¯. via lines 39 and 40, and can then be referred to any purpose of use.
We can, for example, bring together
<Desc / Clms Page number 12>
the hydrogen gas coming from line 40 with the hydrogen gas in line 5 and thus making it usable for pressurized refining. If necessary, it is also possible to first pass a fraction of the hydrogen gas coming from line 5 through the reforming device in order to send it back from the latter into line 5. This is possible because the reforming process is linked to obtaining new hydrogen.
Reforming is an operation known per se. If a hydrogen gas still containing sulfur compounds, in particular hydrogen sulphide, is used as hydrogen gas, then a cobalt and molybdenum catalyst must be used for reforming, because only such a catalyst is not only resistant to sulfur, but even needs to undergo a certain sulfurization continuously. The use of a hydrogen gas containing hydrogen sulphide would in itself be advantageous with regard to the possibility of using normal coke oven gas as such.
A certain disadvantage, however, lies in the fact that the reforming temperatures are relatively high, for example of the order of 575 to 650, when cobalt and molybdenum catalysts are used, which makes it necessary to use, for the reforming device, steels resistant to hydrogen sulfide. If a sulfur-free hydrogen gas is available, then a platinum catalyst can be used for reforming, which has the advantage that it is possible to operate at significantly lower reforming temperatures, eg. example at temperatures of 450 to 500 and thus one is not obliged to use steels resistant to hydrogen sulphide.
The use of pure hydrogen gas for the
EMI12.1
- -reforming a. p¯rF? Etn: Eē3J¯OS not.?..d3ns the .case present, from ... H
<Desc / Clms Page number 13>
increased functional difficulties even when coke oven gas is used for the pressure refining of benzol which is provided downstream.
We need to tell the truth, for. from the first start-up of the device forming 34, a quantity of pure hydrogen equivalent to that necessary to fill the device at once with hydrogen. The actual reforming operation then produces, as a result of the shydrogenating effect of the catalysts, new quantities of pure hydrogen, which are then stored in the accumulator 41, the quantity that will be needed later, when the device is put back into service / reforming after a stop. This quantity of hydrogen can then be withdrawn from the receptacle 41 via line 42 and be sent again to line 35.
The excess amounts of hydrogen are withdrawn from line 40 in the manner already described.
The overhead product of the distillation column 25, namely the so-called toluene heads, can, if it is not desired to send it entirely to the fuel sector, optionally be subdivided in a separator device 43. in particular, so that a mixture of benzene, residual n-heptane and other aliphatic hydrocarbons of a relatively low boiling point can be withdrawn through line 44, while it can be removed by line 45 n-heptane, methylcyclohexane and other high boiling point hydrocarbons which are enclosed in the intermediate fraction and can then, for example, be mixed with gasoline for fuel.
However, it is also possible to combine all of the top fraction, through line -44 with the product coming from line 18 and to submit them together to reforming.
<Desc / Clms Page number 14>
to thereby increase the yield of very pure benzene and toluene.
When implementing the invention according to FIG. 2, the parts relating to the multistage distillation under normal pressure and under overpressure remain unchanged. The use of the product resulting from the reforming of petroleum fractions makes a pressurized refining device superfluous, so that the following flow diagram results:
In fig. 2, the device for reforming petroleum fractions is designated by 50. The device is provided with a catalyst 51, on which details have already been given in connection with the reforming device 34 of FIG. 1. The petroleum fraction is fed through line 52 and hydrogen gas through line 53.
The mixture of vapors emerges from the reforming device 50 via line 54 and reaches a refrigerant 55 from which the condensed hydrocarbons are withdrawn, via line 56, while the hydrogen gas is removed via line 57. The reforming product then arrives, from line 56, into a distillation column 58 at the head of which is withdrawn, through line 59, a fraction rich in benzene, while removing from the bottom of column 58, through line 60, the aliphatic hydrocarbons contained in the reforming product and the higher homologs of benzene.
When using a petroleum fraction comprising mainly aliphatic components with a boiling range from 100 to 180, the part of the benzene fraction withdrawn through line 59 is of the order of 7 to 15%. of the petroleum fraction involved, while when using a naphthenic fraction with a boiling range
EMI14.1
ranging "from .'100 a't15Oû, 'La'fraëtion'èn" -7éiïqùe fÓ1'tif --60% ¯.-.....
<Desc / Clms Page number 15>
approximately of the starting material.
The benzene fraction arrives, via line 59, in column 17 for the top fraction and it is then treated there in the same way as that described with regard to FIG. 1. However, in this case, a particular reforming device , as designated by 34 in FIG. 1, is not necessary, since it is possible to add the top fraction coming from column 17, together with the fraction separated in device 43, through line 61, in the existing reforning device, however, and to process it in this place to get aormatic hydrocarbons.
Another embodiment of the invention which is not particularly represented by a drawing, extends to the use of so-called pyrolysis gasoline which this forms during thermal cracking and / or catalytic cracking of fractions. oil. This pyrolysis gasoline is a mixture of hydrocarbons containing among others notable fractions of aromatic hydrocarbons.
Such a starting product would be, possibly with the interposition of a preliminary distillation or a preliminary refining, introduced into column 17 for the top fraction, and it would then be treated there in the manner already described, in which case one would also provide here again, as described with reference to FIG. 1, a small separate reforming device for the treatment of the overhead from column 17 and product from device 43.
EXAMPLE
The invention will be described in more detail on the basis of a numerical example for the procedure of FIG. 1:
<Desc / Clms Page number 16>
To the device which is shown schematically in FIG. 1, we deliver per unit of time, through line 1,
1050 kg of a typical coking plant benzol. In evaporator 2, this quantity of benzol is evaporated off in the presence of approximately
1350 normal m3 of hydrogenated gas. This hydrogenated gas is made up of 1200 normal m 3 of circulation gas coming from line 4 and 150 normal m 3 of fresh coke oven gas. When the benzol evaporates, a muddy residue is formed in an amount of approximately 30 kg, which is continuously withdrawn via line 3a.
When the refining has taken place, and after having then condensed the refined crude benzol, approximately 1000 kg of a pressurized refining product is deposited in the condenser 12 containing, among other things
660 kg of benzene, 168 kg of toluene, 76 kg of xylenes,
65.3 kg of arsols and fractions with a higher boiling point, as well as the aliphatic and naphthenic impurities mentioned; at the same time, we extract by driving
12 has about 20 kg of gaseous and vaporous substances in the form of hydrogen sulphide, water vapor and nitrogen.
The pressurized refining product, together with the reforming product (46.5 kg) arriving ¯ through line 38c, through line 15, into the distillation column 17 where it is decomposed into the following fractions produced head (benzene heads): 40 kg consisting of:
21 kg of a fraction of 'head
3 kg of cyclohexane
16 kg of benzene
<Desc / Clms Page number 17>
product collected at the bottom of the column: 1006.56 kg consisting of:
678.5 Kg of benzene
173.8 kg of toluene
EMI17.1
* 7 \ 1.- J 3k 76.0 ny of Al11Ç
65.3 kg of fractions with a higher boiling point (e.g. arsols)
12.96 kg of a toluene overhead fraction, including
2.16 kg of n-heptane.
The product collected at the bottom of the column is then subjected to pressurized distillation in column 21. A very pure benzene with a solidification point above 5.4 ° C. is formed as the top product in an amount. of 662.5 kg. Based on the benzene (660.0 kg) contained in the pressurized refining product, this corresponds to a yield of 100.35%.
The product collected at the base of the pressurized distillation column 21 forms in an amount of 344.06 kg and still contains, besides toluene, xylenes and fractions of a higher boiling point, 16, 0 kg of benzene, as well as all of the n-heptane. This product is again distilled in the atmospheric column 25 and it is decomposed into the following two fractions: top product (toluene heads): 27.56 kg consisting of:
5.4 kg of a head fraction
2.16 kg of n-heptane,
16.0 kg of benzene
4.0 kg of toluene.
<Desc / Clms Page number 18>
product collected at the base of the column: 316.5 kg consisting of: 175.2 kg of toluene
141.3 kg of xylenes and fractions with a higher boiling point.
The product collected at the bottom of column 25. is then subjected, in column 29, to a second distillation under pressure and it is decomposed into the following fractions: top product 171.2 kg of pure toluene at one point boiling point of 0.01 C product collected at the base of the column: 145.3 kg consisting of:
40 kg of toluene
105.3 kg of xylenes and fractions with a higher boiling point.
The yield of pure toluene, relative to the toluene (168.0 kg) contained in the refined product under pressure, is therefore of the order of 102%.
The benzene overhead fraction (40 kg) from column 17 and the toluene overhead fraction (27.56 kg) from column 27 (67.56 kg) are combined and sent to reformer 34. After reforming, the mixture contains the following components:
34.5 kg of benzene
5.8 kg of toluene
0.5 kg of cyclohexane
0.36 kg of n-heptane
26.4 kg of other hydrocarbons
EMI18.1
# ¯ # -: '":. -" "" ,, ",,:, <¯ .., ā1-: Ljg: f;: 1. 67.56 kg.y..¯ --.- ...,. '"..
H -
<Desc / Clms Page number 19>
From the reforming product, 21.0 kg of low-boiling point hydrocarbons, essentially aliphatic and naphthenic hydrocarbons or alkylated naphthenic hydrocarbons which are released through the pipe, are sebated in stabilization column 38a. 38b. There remains 46.56 kg of a stabilized reforming product which is brought together via line 38c, in the cooling vessel 12, with the refined product under pressure, to obtain a total quantity of 1046.56 kg. .
CLAIMS
1) Process for the preparation of very pure benzene having a solidification point of 5.4 and more, from a mixture of hydrocarbons still containing, besides benzene hydrocarbons, naphthenic components, in particular cyclohexane and methylcyclohexane, as well as, where appropriate, n-heptane, said process being characterized in that the starting mixture is, by a distillation carried out under normal pressure or under reduced pressure (first distillation), decomposed in a top product (benzene heads) essentially constituted by the azeotrope formed from cyclohexane and benzene, as well as by additional small quantities of benzene, and in a bottom product containing the major part of the benzene,
as well as aromatic hydrocarbons of a higher boiling point and n-heptane and methylcyclohexane, only by subsequently distilling under high pressure, preferably at a pressure between 2 and 20 atmospheres. (second distillation), the bottom product of the first distillation is broken down
EMI19.1
erv-vn head-product- p1T? çtz.'tilâ..ap..E'lt1 * hE3'lÉtle-'krs pure-and ......
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.