BE574666A - - Google Patents

Info

Publication number
BE574666A
BE574666A BE574666DA BE574666A BE 574666 A BE574666 A BE 574666A BE 574666D A BE574666D A BE 574666DA BE 574666 A BE574666 A BE 574666A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
reaction
reaction chamber
liquid
chamber
along
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE574666A publication Critical patent/BE574666A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C07ORGANIC CHEMISTRY
    • C07CACYCLIC OR CARBOCYCLIC COMPOUNDS
    • C07C2/00Preparation of hydrocarbons from hydrocarbons containing a smaller number of carbon atoms
    • C07C2/76Preparation of hydrocarbons from hydrocarbons containing a smaller number of carbon atoms by condensation of hydrocarbons with partial elimination of hydrogen
    • C07C2/78Processes with partial combustion
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10GCRACKING HYDROCARBON OILS; PRODUCTION OF LIQUID HYDROCARBON MIXTURES, e.g. BY DESTRUCTIVE HYDROGENATION, OLIGOMERISATION, POLYMERISATION; RECOVERY OF HYDROCARBON OILS FROM OIL-SHALE, OIL-SAND, OR GASES; REFINING MIXTURES MAINLY CONSISTING OF HYDROCARBONS; REFORMING OF NAPHTHA; MINERAL WAXES
    • C10G2400/00Products obtained by processes covered by groups C10G9/00 - C10G69/14
    • C10G2400/20C2-C4 olefins

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  SOCIETE BELGE DE L'AZOTE m DES EMDUITS CHIMIQUES DU 111'RT;T" BROCEDE Jb4M DISPOSITIF DE DECOMPOSITION THEEMIQOE DHiDE4CiJBBB   La.   présente invention se rapporte à un procédé et un dispositif de décomposition thermique   d'hydrocarbures   en hydrocar- bures-moins saturés, dont en particulier l'acetylene et l'éthylene ou autres oléfines. 



   Pour préparer de l'acétylène et/ou des oléfines à partir d'hydrocarbures tels que le méthane, le gaz naturel, les'essences et les huiles hydrocarburées, on porte ces derniers, à l'état gazeux ou vaporisé, à une température élevée de l'ordre de 1100 à 1500 c et même plus, notamment par combustion partielle, à l'aide d'oxygène ou d'air, ou par injection dans des gaz chauds résultant de la combustion d'un combustible de préférence riche en hydrogène. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Si   l'on   veut obtenir des rendements élevée en   hydrocar-   bures non saturée, il est important de contr8ler la durée de pyro- lyse de l'hydrocarbure et de la maintenir entre des limitée étroites, car, aux températures élevées nécessaires, ces réactions de pyrolyse ne constituent pas des équilibres. Elles continuent à évoluer en fonction du temps avec dégradation des hydrocarbures non saturés formés en première phase.   C'est   ainsi que dans le cas de pyrolyse d'hydrocarbures en acétylène par combustion partielle, la durée de réaction doit être comprise entre 0,001 et 0,005 seconde et elle est fonction notamment de la nature de l'hydrocarbure et des caractéristiques de la chambre de réaction. 



   On limite la durée de pyrolyse des hydrocarbures en refroidissant brusquement ou en trempant les gaz formés jusqu'à une température aussi basse que 500 à 600 c température à laquelle les hydrocarbures non saturés produits sont figés dans leur état à ce moment sans possibilité d'évolution ultérieure. 



   De nombreux procédés et dispositifs ont déjà été proposés jusqu'à présent, le plus avantageusement par injection transversale d'eau froide dans les gaz de pyrolyse. Ils présentent cependant certains inconvénients, surtout lors de leur application à l'échelle industrielle, car ils ne permettent pas d'obtenir,perpendiculai- rement à l'axe d'écoulement des gaz, un plan de refroidissement   suffisamment   précis et garantissant à toutes les veines de gaz pyro- lyses la marne durée de réaction. 



   D'après la présente invention, on augmente la souplesse de fonctionnement des fours de pyrolyse en effectuant les réactions de formation des hydrocarbures non saturés dans une chambre de volume réglable, dont on règle la longueur en effectuant le refroi- dissement brusque das gaz issus de la pyrolyse à l'aide d'un écran liquide froid, perpendiculaire au courant d'écoulement de ces gaz et pouvant être déplacé dans un sens parallèle à l'axe du four. 



   Cet écran peut être obtenu, par exemple, par pulvérisation de liquide à partir d'un pulvérisateur central, situé dans l'axe de la chambre de pyrolyse et dont on peut faire varier la   poaition   sur cet axe. Cependant, le liquide projeté, dont la force vive 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 doit être suffisante pour éviter une déviation de cet écran par le courant gazeux, donne lieu à la formation de jeta giclant dans tous les sens, aux points d'impact avec la paroi du four. Il se produit   ainsi   un refroidissement prématuré d'une partie importante des gaz en évolution, aux détriments du rendement en hydrocarbures non saturés. 



   Un mode préféré de réalisation de la présente invention consiste à utiliser un four de traitement thermique d'hydrocarbures, ce four comprenant notamment une chambre de réaction formés de deux parties, dont la première est prolongée par la seconde, cette seconde partie étant   obile   par rapport à la première, le long de l'axe du four, et comportant des dispositifs pour l'injection trans- versale de liquide de trempe dans le courant des gaz sortant de la chambre de réaction. En déplaçant la seconde   gartie   par rapport à la première, on fait varier la longueur de la chambre de réaction et, par conséquent, la durée de la réaction.

   En général, la chambre de réaction est circulaire et la seconde partie, qui est mobile, con- siste en un manchon déplaçable suivant l'axe de la chambre de réactio 
Le procédé de la présente invention et le dispositif., qui vient d'être décrit, permettent de faire varier la longueur de la chambre de réaction de sorte qu'on peut modifier et régler la durée de réaction de façon à obtenir la teneur maximum en hydrocarbures non saturés recherchés. Ils permettent aussi de traiter, dans un même four, différents hydrocarbures qui nécessitent des durées de pyrolyse différentes, ce qui n'était guère possible avec les fours utilisés antérieurement. 



   Ce mode de réalisation de la présente invention est parti- culièrement avantageux lorsqu'un écran liquide dynamique est formé le long de la paroi de la chambre de pyrolyse, soit intérieurement pour la protéger des dépôts de carbone formés au cours ¯de la réaction soit extérieurement pour la protéger thermiquement. Cet écran protec- teur s'étale sur l'écran de refroidissement brusque, formant ainsi un joint hydraulique entre le manchon et la chambre de pyrolyse, et empêchant toute infiltration de gaz de pyrolyse. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Le plus avantageusement, on utilise de   l'eau   pour former l'écran protecteur de la paroi et pour effectuer la trempe des gaz de réaction. ' 
On peut cependant utiliser d'autres liquides, tels que des huiles ininflammables aux températures régnant dans la chambre de réaction. L'utilisation d'huiles est particulièrement avantageuse, du fait que les huiles sont plus cohérentes que l'eau et qu'elles forment un joint hydraulique particulièrement imperméable aux gaz entre le manchon et la chambre de réaction. De plus, les huiles   hydrooarburées   présentent l'avantage de conduire à une purification partielle des gaz de pyrolyse, par réduction de la teneur de ces gaz en homologues supérieurs de l'acétylène et des hydrocarbures à plus de quatre carbones. 



   Ce procédé de contrôle de la durée de réaction est appli-   aable   à tous les cas de réactions de décomposition thermique d'hydro- carbures et notamment par combustion partielle ou par injection dans de la vapeur d'eau surchauffée ou dans des gaz chauds, où la durée de réaction doit être soigneusement limitée et contrôlé... 



   Pour une production donnée du four de pyrolyse, on atteint une adaptation maximum, en réglant   continuelle::lent   le niveau de trempe des gaz de pyrolyse en fonction du résultat des analyses de ces gaz. On oorrige ainsi continuellement la longueur de la chambre de réaction et, par conséquent, la durée de pyrolyse, de sorte que reste la teneur en hydrocarbures non saturés dans les gaz   formés/pratique-   ment constante et maximum. 



   D'autre part, il a été observé que, grâce à ce procédé, on peut faire varier la production en hydrocarbures non saturés d'un même four de pyrolyse. C'est ainsi que la capacité de production   d'un   four donné peut aller de 100 % à 65   %.   Il suffit de modifier le débit des réactifs et la longueur de la chambre de réaction. 



   Cet   avantage   du procédé de la présente invention est particulière- ment intéressant, du point de vue industriel, où un même four de pyrolyse peut convenir pour une production pouvant varier, par exemple de 10 à 6,5 tonnes/J. d'acétylène, sans aucune modification   @   structurelle. Dans le cas de pyrolyse d'hydrocarbures en acétylène 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 et éthylène, cette variation du taux de production n'entraîne aucune modification du rapport acétylène/éthylène dans les gaz produits.' 
La nature de la présente invention apparaîtra plus claire- ment par la description de fours de pyrolyse représentés par les figures I à III. 



   La figure I représente, en coupe, un four circulaire de décomposition thermique d'hydrocarbures par combustion partielle. 



   La figure II est une section transversale de ce four. 



   La figure III représente, en coupe, un four circulaire de pyrolyse par injection de l'hydrocarbure à décomposer dans des gaz chauds. 



   Le four représenté à la figure I comprend un distributeur 1, en forme de disque cylindrique en acier réfractaire, traversé par les canaux parallèles 2 de distribution du mélange gazeux réactionnel dans la chambre 3 de combustion partielle, délimitée par la paroi latérale 4. Le long de son contour extérieur, le distributeur comporte un anneau creux 5, dans lequel est aménagé une ouverture E en forme de fente. 



   A l'extrémité de la chambre de combustion 3, la paroi 4 est entrourée et prolongée par un manchon 7, de diamètre légèrement supérieur à celui de la chambre de combustion. A ce manchon 7, est fixé un plateau annulaire 8, solidaire d'un tore 9 relié par un certain nombre de conduites 10 a une conduite axiale 11   d'alimenta-   tien' en fluide refroidisseur. Sur le tore 9 sont régulièrement répar- tis les pulvérisateurs 12. Le diamètre du tore 9 est supérieur à celui du manchon 7 Les fentes d'injection des pulvérisateurs sont   légèrement   inclinées, d'un angle d'environ 2 , par rapport à   lthori-   zontale.

   La conduite centrale 11 peut être   déplacée   le long de l'axe du four de pyrolyse et elle entraine avec elle, dans son déplacement, les conduites 10 et l'ensemble constitué par le manchon 7 le plateau 
8, le tore 9 et les pulvérisateurs 12. 



   Par les canaux 2 du distributeur 1, on introduit le mélange préchauffé d'hydrocarbures et d'oxygène dans la zone de réaction 3 a où il s'enflamme. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Par l'anneau 5 et la fente 6, on injecte de l'eau le long de la paroi 4, de façon à former un écran d'eau protecteur. D'autre parton pulvérise de   l'eau   par les éjecteurs 12 sous forme de lames minces, ayant un angle d'ouvertures de 60  Grâce à un choix judi- cieux du nombre de pulvérisateurs, en fonction notamment du diamètre de la zone de pyrolyse et du diamètre du tore 9, les lames   d'eau   se recouvrent et forment une couche pleine et homogène dont la section est au moins égale à celle de la zone de pyrolyse. 



   Sur cette couche d'eau, s'étale celle de l'écran protecteur de la paroi 4, formant ainsi un joint hydraulique et empêchant les gaz de pyrolyse de s'échapper par l'intervalle annulaire étroit compris entre la surface extérieure de la paroi 4 et le manchon 7 
Au lieu d'eau, on peut utiliser une huile pour tremper les gaz après combustion partielle et pour former l'écran protecteur le long de la surface interne-de la paroi de la chambre de réaction. 



   Cette huile est, par exemple, une fraction de distillation du pétrole et présentant les caractéristiques suivantes: point goutte de 175 c et 50   %   distillant à 300 c En utilisant une telle huile, les teneurs respectives en diacétylène et vinylacétylène dans les gaz de pyro- lyse sont respectivement de 0,07 et 0,17   %   en volume, tendis que ces teneurs sont 0,10 et   0,20 %   avec emploi d'eau. 



   L'huile qui a été utilisée pour former l'écran protecteur et pour tremper les gaz de réaction est récupérée et réutilisée, soit dans le même but (après élimination des impuretés dissoutes et entrainees, soit comme combustible. 



   D'après la figure III, le marne dispositif est appliqué à un four de pyrolyse par introduction de l'hydrocarbure dans des gaz chauds de combustion. Ce four comprend essentiellement une chambre de combustion 13, avec les conduites (représentées schématiquement) 
14 et 15 d'amenée de gaz combustible et d'oxygène (ou autre   comburante     communiquant   directement avec la chambre de réaction ou de pyrolyse 16 
Par les conduites 19, on injecte de la vapeur d'eau. A l'intersection de ces deux   chambres 23   et   16,   se trouve une couronne 17 munie d'injecteurs. La paroi 4 de la chambre de réaction 16 est protégée. thermiquement par une ciroulation externe   d'eau   froide, amenée par 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la conduite 18.

   L'extrémité inférieure, de la chambre de réaction 16 est pourvue du dispositif déplaçable de trempe des gaz chauds, iden- tique à celui représenté à la figure I. 



   L'eau circulant le long de la surface externe de la paroi 4 passe entro cette   paroi   et le manchon 7 et forme joint hydraulique. 



   Au cours du fonctionnement normal, le gaz combustible riche en hydrogène et de l'oxygène sont introduits, par les conduites 14 et 15, dans la chambre 13, où ils sont soumis à une combustion. Dans les gaz chauds issus de cette combustion et passant dans la chambre de réaction 16, on injecte l'hydrocarbure à pyrolyser, à l'aide des pulvérisateurs 17. L'hydrocarbure se mélange aux gaz chauds et subit la décomposition thermique dans la chambre 16. Les gaz de pyrolyse sont alors refroidis par l'écran d'eau de trempe formé des jets issus des pulvérisateurs 12, répartis aur le tore 9. 



   Il est à noter d'ailleurs que l'eau, injectée le long de la surface externe de la paroi 4, recouvre ensuite la surface interne de l'extrémité inférieure du manchon 7, protégeant cette dernière centre les dépôts de carbone et autres matières goudronneuses. 



   Une variante consiste à effectuer un écran d'eau protecteur le long de la surface interne de la paroi 4 de la chambre 16, en remplacement ou en supplément de la circulation d'eau externe. 



  Exemple 1-   Combustion   partielle de méthane en acétylène 
Le four de combustion partielle représenté à la figure I comprend une chambre de réaction 3 d'un diamètre interne de 430 mm. et d'un diamètre externe de 444 mm. La paroi 4 a une longueur de 250 mm. et elle est entourée du manchon 7 d'un diamètre intérieur de 448 mm. et d'une longueur de 200 mm. Sur le tore 9, d'un diamètre de 648 mm., sont répartis régulièrement 48 pulvérisateurs 12. Le tore 9 est relié à la conduite centrale 11 de 80 mm. de diamètrepar   3   canalisations 10 de 25 mm de diamètre. 



   La concentricité dn manchon 7 et de la chambre 3 est main- tenue par 3 guides constituée de fils   métallisée   de 2 mm. de diamètre soudés à la   partit   inférieure de la surface externe de la paroi 4. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Les différentes parties constitutives de ce tour sont en acier réfractaire au chrome-molybdène, par exemple un acier   A.I.S.I.     du   type 321 (d'après le Steel Products Manuel, n  24 de l'American 
 EMI8.1 
 Iran and Steel Institute.. 



   A l'aide d'un dispositif adéquat (non représenté), on peut déplacer axialement la conduite 11 de façon à régler la position de l'ensemble du dispositif de trempe des gaz de combustion partielle. 



     C'est   ainsi que la longueur de la chambre de réaction peut varier de 
250   mm. à   350 mm. 



   Dans ce four, on a introduit 2150   Nm3/heure   de méthane à 
97% de- pureté, préchauffé à   650 C.,   et 1200 cm3/H, d'oxygène, à 
97% de pureté, également préchauffé à 650 c Par la fente 6, on a injecté 2 m3/heure d'eau, formant écran protecteur le long de la surface interne de la paroi 4, tandis que par les pulvérisateurs 12, on a injecté 18   m3/heure   d'eau formant la  surface   de trempe des gaz de   combustion.   



   Lorsque le tour a été mis en régime, la longueur de la chambre de réaction était de 300 mm. On a ensuite déplacé graduel- lement la conduite 11, vers le haut puis vers le bas, en suivant   @   continuellement, par analyse des gaz de réaction,   l'influence   de la longueur de la chambre de réaction sur la teneur en acétylène de ces gaz. On a trouvé qu'une longueur de 305 mm. donnait un rendement maximum, do 7,8% d'acétylène (calculé sur le gaz de pyrolyse sec). 



   Le tableau suivant indique d'ailleurs les variations de la teneur en acétylène du gaz de pyrolyse en fonction de la longueur de la chambre de combustion. 
 EMI8.2 
 
<tb> 



  Longueur <SEP> de <SEP> la <SEP> chambre <SEP> Teneur <SEP> en <SEP> C2H2
<tb> 
<tb> (en <SEP> mm) <SEP> % <SEP> volume.) <SEP> . <SEP> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 
<tb> 



  350 <SEP> 7,2
<tb> 
 
 EMI8.3 
 325 ......................... 7.5 
 EMI8.4 
 
<tb> 305 <SEP> ......................... <SEP> 7,8
<tb> 
<tb> 280 <SEP> ......................... <SEP> 7,4
<tb> 
<tb> 260.........................
<tb> 
 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Il résulte, du tableau, précédent,, que la longueur de la chambre de réaotion doit être ajustée avec précision pour obtenir et maintenir la teneur maximum en acétylène dans le gaz de pyrolyse. 



    Exemple 2 -   Pyrolyse d'hydrocarbures liquides en   acétylène   et éthylène   Le   four de pyrolyse représenté à la figure III comprend une chambre de combustion 13 d'un diamètre de 140 mm. et une hauteur   de   168 mm., munie des conduites 14 et 15 d'amenée de l'oxygène et du combustible riche en hydrogène et des conduites 19 d'injection de vapeur, Cette chambre de combustion est du modèle décrit dans notre demande de brevet belge n  37,981 La chambre de réaction 16 a un diamètre interne de 150   mm. et   un diamètre   externe.de   166 mm. 



  La paroi latérale 4 a une longueur de 600 mm. 



   Le dispositif de trempe des gaz de pyrolyse comprend un manchon 7 d'un   dismètre   de 170 mm., solidaire du plateau 8 et du tore 9, d'un diamètre de 370 mm., comportant 24 pulvérisateurs 12. 



  Le tore 9 est.relié par 3 conduites 10 à la conduite centrale, mobile   11,   d'un diamètre de 80 mm. La paroi 4 en briques réfractaires est de la chambre de pyrolyse 16/refroidie extérieurement par circulation d'eau froide. 



   Dans ce four de pyrolyse, on a introduit   250   Nm3/heure d'oxygène, à 93,5% de pureté, dans la chambre de combustion par la conduite 14. Par la conduite 15, on a introduit 260   Nm3/heure   de gaz de fours à coke, dont la composition moyenne était: 
 EMI9.1 
 
<tb> Hydrogène..................... <SEP> 5998 <SEP> % <SEP> (volume)
<tb> 
<tb> Méthane....................... <SEP> 26,8
<tb> 
<tb> Hydrocarbures <SEP> en <SEP> C2....... <SEP> 2,1
<tb> 
<tb> Anhydride <SEP> carbonique.......... <SEP> 1,9
<tb> 
<tb> Oxyde <SEP> de <SEP> carbone.............. <SEP> 5,8
<tb> 
 
 EMI9.2 
 Oxygéna....................... 0,2 
 EMI9.3 
 
<tb> Azote.........................

   <SEP> 3,4
<tb> 
 
A leur entrée dans la chambre 13, ces réactifs gazeux se sont enflammés rapidement et les flammes étaient entourées d'envelop- pes de vapeur, introduites par les conduites   19,   avec un débit total de 500   kg./heure.   

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Dans le mélange de gaz de combustion et de vapeur d'eau, on a injecté 524 kg./heure d'un naphta dont la température à l'entrée du four de pyrolyse était de 580 c les caractéristiques de ce naphta étaient 
Point   goutte......................   41 C. 
 EMI10.1 
 



  Point 81c......................... 130*0* 
Hydrocarbures aromatiques.........   10 %   en poids 
Hydrocarbures naphténiques........   10,5   en poids 
La position du dispositif de trempe des gaz de pyrolyse était réglée de telle sorte que la chambre de pyrolyse 16 avait une longueur de 880 mm. 



   Dans ces conditions, la   production.d'acétylène   a été de 
1922   kg./jour   d'acétylène et 4282 kg./jour d'éthylène et le taux de transformation du   naphta   en acétylène et-éthylène était de 52   %.   



   Dans ce même four, des essais ont été effectués   en rédui-   sant les débits de réactifs aux 2/3 des valeurs données ci-dessus et on a remarqué que. toutes les autres conditions restant égales, le rapport éthylène/acétylène était modifié et le taux de transformation du naphta avait sensiblement diminué (50 % au lieu de 52   %).   



   Mais, en adaptant la longueur de la chambre de pyrolyse 16 aux nouveaux débita, c'est-à-dire en réduisant cette longueur de 
880   mm.   à 590 mm., non seulement on rétablissait le rapport éthylène/ acétylène à environ 2, mais de plus le taux de .transformation du naphta était remonté à 51,5 %.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  BELGIAN SOCIETY OF AZOTE m DES EMDUITS CHEMIQUES DU 111'RT; T "BROCEDE Jb4M DECOMPOSITION DEVICE THEEMIQOE DHiDE4CiJBBB The present invention relates to a process and a device for thermal decomposition of hydrocarbons into less saturated hydrocarbons, including in particular acetylene and ethylene or other olefins.



   To prepare acetylene and / or olefins from hydrocarbons such as methane, natural gas, gasoline and hydrocarbon oils, the latter, in the gaseous or vaporized state, are brought to an elevated temperature. of the order of 1100 to 1500 c and even more, in particular by partial combustion, using oxygen or air, or by injection into hot gases resulting from the combustion of a fuel preferably rich in hydrogen .

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   If high yields of unsaturated hydrocarbons are to be obtained, it is important to control the pyrolysis time of the hydrocarbon and to keep it within narrow limits, since at the high temperatures required, these reaction reactions. pyrolysis do not constitute equilibria. They continue to evolve as a function of time with degradation of the unsaturated hydrocarbons formed in the first phase. Thus, in the case of pyrolysis of hydrocarbons to acetylene by partial combustion, the reaction time must be between 0.001 and 0.005 seconds and it depends in particular on the nature of the hydrocarbon and the characteristics of the chamber. reaction.



   The duration of pyrolysis of the hydrocarbons is limited by abruptly cooling or quenching the gases formed to a temperature as low as 500 to 600 c temperature at which the unsaturated hydrocarbons produced are frozen in their state at this time without the possibility of evolution later.



   Many methods and devices have already been proposed so far, most advantageously by transverse injection of cold water into the pyrolysis gases. However, they have certain drawbacks, especially during their application on an industrial scale, because they do not make it possible to obtain, perpendicularly to the gas flow axis, a sufficiently precise cooling plane which guarantees all gas streams pyrolyze the marl reaction time.



   According to the present invention, the operating flexibility of the pyrolysis furnaces is increased by carrying out the reactions for the formation of unsaturated hydrocarbons in a chamber of adjustable volume, the length of which is adjusted by carrying out the sudden cooling of the gases obtained from the gas. pyrolysis using a cold liquid screen, perpendicular to the flow of these gases and capable of being moved in a direction parallel to the axis of the furnace.



   This screen can be obtained, for example, by spraying liquid from a central sprayer, located in the axis of the pyrolysis chamber and the poaition of which can be varied on this axis. However, the projected liquid, whose living force

 <Desc / Clms Page number 3>

 must be sufficient to avoid a deflection of this screen by the gas current, gives rise to the formation of a jet squirting in all directions, at the points of impact with the wall of the furnace. A premature cooling of a large part of the evolving gases thus occurs, to the detriment of the yield of unsaturated hydrocarbons.



   A preferred embodiment of the present invention consists in using a furnace for the thermal treatment of hydrocarbons, this furnace comprising in particular a reaction chamber formed of two parts, the first of which is extended by the second, this second part being obile with respect to at the first, along the axis of the furnace, and comprising devices for transverse injection of quench liquid into the stream of gases leaving the reaction chamber. By moving the second section relative to the first, the length of the reaction chamber is varied and hence the duration of the reaction.

   In general, the reaction chamber is circular and the second part, which is movable, consists of a sleeve movable along the axis of the reaction chamber.
The process of the present invention and the device, which has just been described, allow the length of the reaction chamber to be varied so that the reaction time can be modified and adjusted so as to obtain the maximum content of Desired unsaturated hydrocarbons. They also make it possible to treat, in the same furnace, various hydrocarbons which require different pyrolysis times, which was hardly possible with the furnaces used previously.



   This embodiment of the present invention is particularly advantageous when a dynamic liquid screen is formed along the wall of the pyrolysis chamber, either internally to protect it from carbon deposits formed during the reaction or externally. to protect it thermally. This protective screen is spread over the sudden cooling screen, thus forming a hydraulic seal between the sleeve and the pyrolysis chamber, and preventing any infiltration of pyrolysis gas.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Most preferably, water is used to form the protective wall shield and to quench the reaction gases. '
However, other liquids can be used, such as non-flammable oils at the temperatures in the reaction chamber. The use of oils is particularly advantageous because the oils are more coherent than water and they form a particularly gas-impermeable hydraulic seal between the sleeve and the reaction chamber. In addition, hydroarburized oils have the advantage of leading to a partial purification of the pyrolysis gases, by reducing the content of these gases of higher homologs of acetylene and of hydrocarbons with more than four carbons.



   This method of controlling the reaction time is applicable to all cases of thermal decomposition reactions of hydrocarbons and in particular by partial combustion or by injection into superheated steam or hot gases, where the reaction time should be carefully limited and controlled ...



   For a given production of the pyrolysis furnace, a maximum adaptation is reached, by continuously adjusting the level of quenching of the pyrolysis gases according to the results of the analyzes of these gases. The length of the reaction chamber and hence the pyrolysis time are thus continuously corrected so that the content of unsaturated hydrocarbons in the gases formed remains practically constant and maximum.



   On the other hand, it has been observed that, thanks to this process, it is possible to vary the production of unsaturated hydrocarbons from the same pyrolysis furnace. Thus, the production capacity of a given furnace can range from 100% to 65%. It suffices to modify the flow rate of the reagents and the length of the reaction chamber.



   This advantage of the process of the present invention is particularly interesting, from an industrial point of view, where the same pyrolysis furnace can be suitable for a production which may vary, for example from 10 to 6.5 tonnes / day. acetylene, without any structural modification. In the case of pyrolysis of hydrocarbons into acetylene

 <Desc / Clms Page number 5>

 and ethylene, this variation in the production rate does not cause any change in the acetylene / ethylene ratio in the gases produced.
The nature of the present invention will become clearer from the description of the pyrolysis furnaces shown in Figures I to III.



   FIG. I represents, in section, a circular furnace for the thermal decomposition of hydrocarbons by partial combustion.



   Figure II is a cross section of this furnace.



   FIG. III represents, in section, a circular pyrolysis furnace by injection of the hydrocarbon to be decomposed into hot gases.



   The furnace represented in FIG. I comprises a distributor 1, in the form of a cylindrical disc made of refractory steel, crossed by the parallel channels 2 for distributing the reaction gas mixture in the partial combustion chamber 3, delimited by the side wall 4. Along of its outer contour, the dispenser comprises a hollow ring 5, in which an opening E in the form of a slot is arranged.



   At the end of the combustion chamber 3, the wall 4 is surrounded and extended by a sleeve 7, of diameter slightly greater than that of the combustion chamber. To this sleeve 7 is fixed an annular plate 8, integral with a torus 9 connected by a certain number of conduits 10 to an axial conduit 11 for supplying coolant fluid. On the torus 9 are regularly distributed the sprayers 12. The diameter of the torus 9 is greater than that of the sleeve 7 The injection slots of the sprayers are slightly inclined, at an angle of approximately 2, with respect to the toroid. zontal.

   The central pipe 11 can be moved along the axis of the pyrolysis furnace and it carries with it, in its movement, the pipes 10 and the assembly formed by the sleeve 7 the plate
8, torus 9 and sprayers 12.



   Through the channels 2 of the distributor 1, the preheated mixture of hydrocarbons and oxygen is introduced into the reaction zone 3a where it ignites.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   Through the ring 5 and the slot 6, water is injected along the wall 4, so as to form a protective water screen. On the other hand, water is sprayed through the ejectors 12 in the form of thin blades, having an opening angle of 60 thanks to a judicious choice of the number of sprayers, depending in particular on the diameter of the pyrolysis zone and of the diameter of the torus 9, the layers of water overlap and form a full and homogeneous layer, the section of which is at least equal to that of the pyrolysis zone.



   On this layer of water, spreads that of the protective screen of the wall 4, thus forming a hydraulic seal and preventing the pyrolysis gases from escaping through the narrow annular gap between the outer surface of the wall 4 and sleeve 7
Instead of water, an oil can be used to quench the gases after partial combustion and to form the protective screen along the inner surface of the wall of the reaction chamber.



   This oil is, for example, a petroleum distillation fraction and having the following characteristics: dropping point of 175 c and 50% distilling at 300 c. Using such an oil, the respective contents of diacetylene and vinylacetylene in the pyro-gas lysis are respectively 0.07 and 0.17% by volume, tended that these contents are 0.10 and 0.20% with the use of water.



   The oil which was used to form the protective screen and to quench the reaction gases is recovered and reused, either for the same purpose (after removal of the dissolved and entrained impurities, or as fuel.



   According to Figure III, the device marl is applied to a pyrolysis furnace by introducing the hydrocarbon into hot combustion gases. This furnace essentially comprises a combustion chamber 13, with the pipes (shown schematically)
14 and 15 for supplying fuel gas and oxygen (or other oxidizer communicating directly with the reaction or pyrolysis chamber 16
Through the pipes 19, water vapor is injected. At the intersection of these two chambers 23 and 16, there is a ring 17 provided with injectors. The wall 4 of the reaction chamber 16 is protected. thermally by an external circulation of cold water, brought by

 <Desc / Clms Page number 7>

 driving 18.

   The lower end of the reaction chamber 16 is provided with the movable device for quenching the hot gases, identical to that shown in FIG. I.



   The water flowing along the outer surface of the wall 4 passes between this wall and the sleeve 7 and forms a hydraulic seal.



   During normal operation, the fuel gas rich in hydrogen and oxygen are introduced, through lines 14 and 15, into chamber 13, where they are subjected to combustion. In the hot gases resulting from this combustion and passing through the reaction chamber 16, the hydrocarbon to be pyrolyzed is injected, using sprayers 17. The hydrocarbon mixes with the hot gases and undergoes thermal decomposition in the chamber 16. The pyrolysis gases are then cooled by the quenching water screen formed by the jets coming from the sprayers 12, distributed around the torus 9.



   It should also be noted that the water, injected along the external surface of the wall 4, then covers the internal surface of the lower end of the sleeve 7, protecting the latter center from carbon deposits and other tarry materials. .



   A variant consists in making a protective water screen along the internal surface of the wall 4 of the chamber 16, replacing or in addition to the external water circulation.



  Example 1- Partial combustion of methane to acetylene
The partial combustion furnace shown in Figure I comprises a reaction chamber 3 with an internal diameter of 430 mm. and an external diameter of 444 mm. The wall 4 has a length of 250 mm. and it is surrounded by the sleeve 7 with an internal diameter of 448 mm. and a length of 200 mm. On the torus 9, with a diameter of 648 mm., There are regularly distributed 48 sprayers 12. The torus 9 is connected to the central pipe 11 of 80 mm. in diameter by 3 pipes 10 of 25 mm in diameter.



   The concentricity of the sleeve 7 and of the chamber 3 is maintained by 3 guides made up of 2 mm metallized wires. of diameter welded to the lower part of the external surface of the wall 4.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   The different constituent parts of this tower are made of chromium-molybdenum refractory steel, for example an A.I.S.I. type 321 (from the Steel Products Manual, No. 24 of the American
 EMI8.1
 Iran and Steel Institute ..



   Using a suitable device (not shown), it is possible to move the pipe 11 axially so as to adjust the position of the entire device for quenching the partial combustion gases.



     Thus, the length of the reaction chamber can vary from
250 mm. to 350 mm.



   In this oven, 2150 Nm3 / hour of methane were introduced at
97% purity, preheated to 650 C., and 1200 cm3 / H, oxygen, at
97% purity, also preheated to 650 c Through slot 6, 2 m3 / hour of water was injected, forming a protective screen along the internal surface of wall 4, while by sprayers 12, it was injected 18 m3 / hour of water forming the flue gas quenching surface.



   When the lathe was put into operation, the length of the reaction chamber was 300 mm. Line 11 was then moved gradually, upwards and then downwards, continuously monitoring, by analysis of the reaction gases, the influence of the length of the reaction chamber on the acetylene content of these gases. . It was found that a length of 305 mm. gave a maximum yield of 7.8% acetylene (calculated on the dry pyrolysis gas).



   The following table also indicates the variations in the acetylene content of the pyrolysis gas as a function of the length of the combustion chamber.
 EMI8.2
 
<tb>



  Length <SEP> of <SEP> the <SEP> chamber <SEP> Content <SEP> in <SEP> C2H2
<tb>
<tb> (in <SEP> mm) <SEP>% <SEP> volume.) <SEP>. <SEP>
<tb>
<tb>
<tb>
<tb>



  350 <SEP> 7.2
<tb>
 
 EMI8.3
 325 ......................... 7.5
 EMI8.4
 
<tb> 305 <SEP> ......................... <SEP> 7.8
<tb>
<tb> 280 <SEP> ......................... <SEP> 7.4
<tb>
<tb> 260 .........................
<tb>
 

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   It follows from the table above that the length of the reaction chamber must be adjusted with precision in order to obtain and maintain the maximum acetylene content in the pyrolysis gas.



    Example 2 - Pyrolysis of Liquid Hydrocarbons into Acetylene and Ethylene The pyrolysis furnace shown in FIG. III comprises a combustion chamber 13 with a diameter of 140 mm. and a height of 168 mm., provided with pipes 14 and 15 for supplying oxygen and hydrogen-rich fuel and with steam injection pipes 19, This combustion chamber is of the model described in our patent application Belgian No. 37.981 The reaction chamber 16 has an internal diameter of 150 mm. and an outer diameter of 166 mm.



  The side wall 4 has a length of 600 mm.



   The pyrolysis gas quenching device comprises a sleeve 7 of a 170 mm dismeter, integral with the plate 8 and the torus 9, with a diameter of 370 mm., Comprising 24 sprayers 12.



  The torus 9 is connected by 3 pipes 10 to the central, mobile pipe 11, with a diameter of 80 mm. The refractory brick wall 4 is from the pyrolysis chamber 16 / externally cooled by circulation of cold water.



   In this pyrolysis furnace, 250 Nm3 / hour of oxygen, at 93.5% purity, were introduced into the combustion chamber via line 14. Through line 15, 260 Nm3 / hour of gas was introduced. Coke ovens, the average composition of which was:
 EMI9.1
 
<tb> Hydrogen ..................... <SEP> 5998 <SEP>% <SEP> (volume)
<tb>
<tb> Methane ....................... <SEP> 26.8
<tb>
<tb> Hydrocarbons <SEP> in <SEP> C2 ....... <SEP> 2.1
<tb>
<tb> Carbon dioxide <SEP> .......... <SEP> 1.9
<tb>
<tb> Carbon <SEP> <SEP> .............. <SEP> 5.8
<tb>
 
 EMI9.2
 Oxygena ....................... 0.2
 EMI9.3
 
<tb> Nitrogen .........................

   <SEP> 3.4
<tb>
 
On entering chamber 13, these gaseous reactants ignited rapidly and the flames were surrounded by vapor envelopes, introduced through pipes 19, with a total flow rate of 500 kg./hour.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   Into the mixture of combustion gas and water vapor, 524 kg./hour of a naphtha, the temperature at the entrance to the pyrolysis furnace of which was 580 c, was injected.
Drop point ...................... 41 C.
 EMI10.1
 



  Point 81c ......................... 130 * 0 *
Aromatic hydrocarbons ......... 10% by weight
Naphthenic hydrocarbons ........ 10.5 by weight
The position of the pyrolysis gas quenching device was adjusted such that the pyrolysis chamber 16 had a length of 880 mm.



   Under these conditions, the production of acetylene was
1922 kg./day of acetylene and 4282 kg./day of ethylene and the conversion rate of naphtha to acetylene-ethylene was 52%.



   In this same oven, tests were carried out reducing the flow rates of reagents to 2/3 of the values given above and it was noted that. all other conditions remaining equal, the ethylene / acetylene ratio was changed and the conversion rate of naphtha had significantly decreased (50% instead of 52%).



   However, by adapting the length of the pyrolysis chamber 16 to the new flow rates, that is to say by reducing this length by
880 mm. at 590 mm., not only was the ethylene / acetylene ratio restored to about 2, but in addition the rate of transformation of the naphtha had risen to 51.5%.


    

Claims (1)

RESUME La présente invention a pour objet.% A) 1 . Un procédé de traitement thermique d'hydrocarbures, soit par combustion partielle, soit par mélange à des gaz chauds de combustion, avec refroidissement brusque des produits gazeux de réaction, caractérisé en ce qu'on contr8le la durée de réaction par réglage du niveau auquel a lieu ce refroidisse- ment brusque. ABSTRACT The present invention relates to.% A) 1. A process for the thermal treatment of hydrocarbons, either by partial combustion or by mixing with hot combustion gases, with sudden cooling of the gaseous reaction products, characterized in that the reaction time is controlled by adjusting the level at which a this sudden cooling takes place. 2 . Un procédé de traitement thermique d'hydrocarbures suivant 1 , caractérisé par les points suivants, considérés ensemble ou séparément: <Desc/Clms Page number 11> a/ on effectue le refroidissement brusque des produits gazeux de réaction par une nappe liquide, transversale à la diroo- tion d'écoulement de ces produits de réaction et tonnée à l'extrémité de la chambre de réaction par la réagglomération de jets dirigés vers l'axe de cette chambre et émanant de pulvérisateurs situés à cette extrémité de la chambre de réaction et disposés sur un tore ayant un diamètre plus grand que celui de la chambre de réaction, 2. A process for the thermal treatment of hydrocarbons according to 1, characterized by the following points, considered together or separately: <Desc / Clms Page number 11> a / one carries out the sudden cooling of the gaseous reaction products by a liquid sheet, transverse to the direction of flow of these reaction products and thrown at the end of the reaction chamber by the re-agglomeration of jets directed towards the 'axis of this chamber and emanating from sprayers located at this end of the reaction chamber and arranged on a torus having a diameter greater than that of the reaction chamber, l'emplacement de ces pulvérisateurs étant-réglable par déplacement du tore dans une direction parallèle à l'axe de la chambre de réac- tion b/ une seconde couche de liquide s'étale sur la nappe liquide formée à l'extrémité de la chambre de réaction. c cette seconde coucha liquide provient d'un écran liquide formé le long de la surface interne de la paroi de la chambre de réaction. d/ cette seconde couche de liquide proviens d'une circulation de liquide le long de la surface externe de la paroi de la chambre de réaction. e/ le liquide est de l'eau. f/ le liquide est une huile ininflammable aux températures de réaction de traitement thermique de l'hydrocarbure. the location of these sprayers being adjustable by displacement of the torus in a direction parallel to the axis of the reaction chamber b / a second layer of liquid is spread over the liquid sheet formed at the end of the chamber reaction. c this second liquid layer comes from a liquid screen formed along the internal surface of the wall of the reaction chamber. d / this second layer of liquid comes from a circulation of liquid along the outer surface of the wall of the reaction chamber. e / the liquid is water. f / the liquid is a non-flammable oil at the temperature of the thermal treatment reaction of the hydrocarbon. B) 1 . Un four de traitement thermique d'hydrocarbures, comprenant une chambre de réaction dans laquelle l'hydrocarbure est soumis à une combustion partielle ou est mélangé à des gaz chauds de combustion, caractérisé en ce que cette chambre de réaction est formée de deux parties, la seconde étant une prolongation de la première et étant déplaçable par rapport à la première le long de l'axe du four, cette seconde partie comportant des dispositifs pour l'injection transversale de liquide dans le courant des produits gazeux de réaction sortant de la chambre de réaction, la disposition étant telle que, par déplacement de la seconde partie par rapport à là première, on règle la longueur de la chambre. B) 1. A furnace for the thermal treatment of hydrocarbons, comprising a reaction chamber in which the hydrocarbon is subjected to partial combustion or is mixed with hot combustion gases, characterized in that this reaction chamber is formed of two parts, the second being an extension of the first and being movable relative to the first along the axis of the furnace, this second part comprising devices for the transverse injection of liquid into the stream of gaseous reaction products leaving the chamber of reaction, the arrangement being such that, by moving the second part relative to the first, the length of the chamber is adjusted. de réaction entre l'entrée de l'hydro- <Desc/Clms Page number 12> carbura et l'endroit où les gaz de réaction sont soumis au refroidissement brusque de façon à contrôler la durée de réaction. reaction between the entry of hydro- <Desc / Clms Page number 12> carbura and the place where the reaction gases are subjected to sudden cooling in order to control the reaction time. 2 Un four de traitement thermique d'hydrocarbures suivant 1 , caractérisé par les points suivants, considérés ensemble ou séparément: e/ le four de traitement est circulaire b/ la seconde partie de la chambre de réaction, déplaçable par rapport à la première, consiste en un manchon ayant un diamètre interne légèrement supérieur au diamètre externe de la première partie et entourant l'extrémité de cette première partie, un plateau annulaire fixé à l'extrémité du manchon, un tore fixé au plateau et ayant un diamètre plus grand que celui du manchon, plusieurs pulvérisateurs disposés régulièrement le long du tore et connectés à ce dernier, chacun des pulvérisateurs étant dirigé vers l'axe de la chambre de réaction, 2 A thermal hydrocarbon treatment furnace following 1, characterized by the following points, considered together or separately: e / the treatment furnace is circular b / the second part of the reaction chamber, movable relative to the first, consists of a sleeve having an internal diameter slightly greater than external diameter of the first part and surrounding the end of this first part, an annular plate fixed to the end of the sleeve, a torus fixed to the plate and having a diameter greater than that of the sleeve, several sprayers arranged regularly along the toroid and connected to the latter, each of the sprayers being directed towards the axis of the reaction chamber, des conduites d'alimentation reliant le tore à une conduite principale d'amenée de liquide de refroidissement, cette conduite principale étant déplaçable le long de l'axe de la chambre de réaction de sorte que le déplacement de cette conduite entraine le déplacement du manchon et des pulvérisateurs, ce qui permet de faire varier la longueur de la chambre de réaction. c le four de traitement thermique d'hydrocarbures comporte des dispositifs peur injecter un liquide le long de la surface interne de la chambre de réaction. <Desc/Clms Page number 13> d) le four de traitement thermique d'hydrocarbures comporte des dispositifs pour faire circuler un liquide le long de la surface externe de la chambre de réaction. supply pipes connecting the torus to a main coolant supply pipe, this main pipe being movable along the axis of the reaction chamber so that the movement of this pipe causes the displacement of the sleeve and sprayers, which allows the length of the reaction chamber to be varied. c the hydrocarbon heat treatment furnace comprises devices able to inject a liquid along the internal surface of the reaction chamber. <Desc / Clms Page number 13> d) the hydrocarbon heat treatment furnace includes devices for circulating a liquid along the outer surface of the reaction chamber.
BE574666D BE574666A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE574666A true BE574666A (en)

Family

ID=190754

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE574666D BE574666A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE574666A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1266061A (en) Thermal conversion of methane to higher molecular weight hydrocarbons
EP0319369B1 (en) Process and apparatus for the conversion of hydrocarbons
FR2542004A1 (en) PROCESS FOR ELECTRICALLY ASSISTED CONVERSION OF HEAVY CARBON PRODUCTS
FR2616793A1 (en) PROCESS FOR PRODUCING CARBON BLACK
CA2094486C (en) Process for preparing chloroethylene by ultrapyrolysis of 1,2-dichloroethane
FR2626284A1 (en) APPARATUS FOR THE CATALYTIC CRACKING OF A FLUIDIZED BED OF A HYDROCARBON LOAD
US3170863A (en) Hydrocarbon conversion process
BE574666A (en)
CH394150A (en) Process for the thermal decomposition of hydrocarbons into unsaturated or less saturated hydrocarbons and furnace for carrying out the process
EP0291408B1 (en) Steam cracking process in a fluidised-bed reaction zone
BE529364A (en) PROCESS AND APPARATUS FOR MANUFACTURING BLACK SMOKE
FR2625498A1 (en) PROCESS FOR THE THERMAL CONVERSION OF METHANE TO HIGHER MOLECULAR WEIGHT HYDROCARBONS AND REACTOR FOR THE IMPLEMENTATION OF THE PROCESS
BE708201A (en)
FR2520354A1 (en) PROCESS FOR THE METHANIZATION OF SOLID CARBON MATERIALS
FR2517321A1 (en) PROCESS FOR PREPARING OLEFINS FROM HEAVY PETROLEUM OIL
FR2622894A1 (en) METHOD AND INSTALLATION OF HYDROPYROLYSIS OF HEAVY HYDROCARBONS BY PLASMA JET, IN PARTICULAR OF H2 / CH4 PLASMA
BE598259A (en)
CH614132A5 (en) High temp. reactor
EP0451280A1 (en) Method and device for obtaining lower olefines
FR2655329A1 (en) Process for the production of acetylene by partial oxidation of hydrocarbons
BE562639A (en)
CA2039113A1 (en) Saturated hydrocarbons converter and process thereof
FR2463800A1 (en) Cracking hydrocarbon feeds to produce ethylene and synthesis gas - using gas filmed combustor, reactor and quench zone
NO130396B (en)
BE424342A (en)