BE573028A - - Google Patents

Info

Publication number
BE573028A
BE573028A BE573028DA BE573028A BE 573028 A BE573028 A BE 573028A BE 573028D A BE573028D A BE 573028DA BE 573028 A BE573028 A BE 573028A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rod
seal
sleeve
member according
housing
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE573028A publication Critical patent/BE573028A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16KVALVES; TAPS; COCKS; ACTUATING-FLOATS; DEVICES FOR VENTING OR AERATING
    • F16K27/00Construction of housing; Use of materials therefor
    • F16K27/006Construction of housing; Use of materials therefor of hydrants

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Details Of Valves (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention se rapporte à un organe d'obturation, en parti- culier robinet, vanne, soupape ou   similaire,   pour canalisations enfouies, organe qui peut être commandé à partir du dessus par une tige rotative, laquelle est équipée d'une garniture pouvant également être resserrée à partir du dessus, la partie supérieure de cette tige étant conçue comme un élément séparé et étant mon- tée sur le restant de cette tige de façon amovible, afin de pouvoir en être dé- taché et soulevé. 



   Il est fréquent que les organes d'obturation enfouis dans le sol par exemple perdent leur étanchéité lorsque la garniture ou le joint ne fonctionne plus de façon impeccable. De ce fait des pertes importantes de fluide transporté par la canalisation peuvent prendre naissance, que ce fluide soit du gaz, de l'eau ou un autre liquide. Pour éliminer de tels défauts d'étanchéité, il suffit fréquemment de serrer simplement la garniture qui est ainsi appliquée avec plus d'intensité. Cela exige généralement un déterrement de l'organe d'obturation en- foui dans le sol. De tels travaux de terrassement sont fastidieux et aussi coû   teux.Pour   cette raison on a déjàfait la tentative de resserrer à partir du haut des garnitures ou joints dont le fonctionnement n'est plus impeccable, afin qu'elles regagnent leur pression d'application originale.

   Bien que ce procédé permette de supprimer les travaux de terrassement, le resserrage de la garniture de la tige ne constitue qu'un palliatif, parce qu'après un petit laps de temps la garniture de la tige redeviendra défectueuse et doit alors être remplacée, ce qui impose de toute manière le déterrement de l'organe d'obturation présentant des fuites. 



   La présente invention a pour objectif la création d'un organe d'obtu- ration supprimant les inconvénients précités, dans lequel la garniture de la tige peut être remplacée sans difficultés à partir de l'extérieur, sans que l'organe d'obturation en question doive être dégagé par déterrement. Suivant l'invention ce but est obtenu par le fait que la partie supérieure de la tige de commande de l'organe d'obturation, laquelle est conçue sous forme d'élément séparé et est fixée de manière amovible à la tige proprement dite, porte directement ou indirectement à son extrémité inférieure la garniture même de la tige. 



   L'invention sera décrite ci-dessous plus en détail avec référence à plusieurs formes de réalisation différentes représentées par le dessin. 



   La Fig. 1 est une coupe transversale à travers le dispositif d'accès normalement enfoui d'une vanne à eau enfouie dans le sol, laquelle est commandée par l'intermédiaire de ce dispositif, dans une forme de réalisation suivant l'in- vention, dans laquelle la garniture de la tige de commande peut être resserrée et enlevée par le haut en vue du remplacement, une douille supplémentaire vissée dans le tube de protection étant prévue pour ces opérations de resserrage et de remplacement. 



   La Fig. 2 représente le dispositif de la Fig. 1 dans une position intermédiaire, au cours de l'enlèvement ou du remplacement de la garniture de la tige. 



   La Fig. 3 représente une forme d'exécution quelque peu différente de ce dispositif, dans laquelle la douille de prolongement supplémentaire de l'élé- ment partiel portant la garniture de la tige est sensiblement plus courte que le tube de protection. 



   La Figo 4 représente ce dispositif dans la position de travail pour le serrage ou le desserrage et la dépose de la garniture ou du joint de la tige. 



   La Fig. 5 est une coupe transversale horizontale à travers ce disposi- tif suivant la ligne V-V de la Fig. 3, et 
La Fig. 6 est une coupe transversale suivant la ligne VI-VI de la Fig.   3.   



   La Fig. 7 représente une forme de réalisation qui correspond à celle représentée par la Fig. 3, mais est quelque peu modifiée par le fait que l'élément 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 partiel portant la garniture de la tige est vissé extérieurement. 



   La Fig. 8 représente une forme de réalisation de l'objet de l'inven- tion, dans laquelle l'élément partiel portant la garniture est actionné au moyen d'une clef à douille spéciale. 



   La Figo 9 est une vue du dispositif suivant la Figo 8 la clef à douil- le étant utilisée pour le serrage de la garniture, et 
La Figo 10 est une vue similaire, dans laquelle la tige-clef est uti- lisée pour la dépose de la garniture ou du joint. 



   La Fige 11 représente une forme de réalisation de l'invention, dans laquelle est employé un joint en forme de manchon assurant l'étanchéité vers l'intérieur et vers   3 extérieure   
La Figo 12 représente une forme de réalisation similaire à celle de la Fig. 8, appliquée à un organe d'obturation en forme de soupape. 



   Dans les figures, le chiffre de référence 1 désigne le carter - repré- senté partiellement - d'un organe obturateur enfoui, constitué par une vanne ou par une soupape, comme c'est le cas par exemple pour la Figo 12. Cet organe obtu- rateur est commandé par une tige 2, qui produit l'ouverture ou la fermeture de l'organe obturateur, suivant le sens dans lequel on la fait tourner. A cet effet la tige présente un tourillon 3 terminé à la partie supérieure par un quatre-pans 4. Au-dessus de ce quatre-pans se trouve la tringle de commande 5 de la tige. A la partie inférieure de   cete   tringle 5 est chevillée une douille 6 qui a une section intérieure de forme carrée s'adaptant sur le qautre-pans 4.

   L'extrémité supérieure de la tringle 6, qui a également la forme d'un quatre-pans, aboutit près du niveau du sol et peut être manoeuvrée à l'aide de   la.clef   habituelle (non représentée). Pour la protection des éléments précités est prévu un tube extérieur 8, qui est attaché au carter 1 par bride et boulons ; seules les ouvertures de passage 9 pour ces boulons sont représentées. 



   Pour rendre hermétique le passage de la tige rotative 2, on a prévu le joint 10. Ce joint est maintenu dans un élément 11, dont l'alésage 12 est glissé   sur le tourillon 3 ; vue du logement du joint 10, l'élément 11 est élargi à   son extrémité inférieure et présente des rainures ou un filet 13 pour la fixation du joint 10 .La face inférieure du joint 10 a une assise stable grâce à un corps 14 en forme de douille, dont le collet 15 est serré, avec interposition d'une ron- delle de joint 16, entre les brides 17 et dont l'extrémité supérieure vient péné- trer à l'intérieur de l'élément 11. 



   L'élément 11 contenant le joint 10 est prolongé en haut par une douil- le 19, à laquelle il est solidarisé par exemple par des chevilles 18. Cette douil- le de prolongement 19 présente à son extrémité supérieure un filet extérieur 20, qui peut être vissé sur la partie supérieure du tube de protection 8. Pour la sai- sie de la douille de prolongement 19 lors de sa pose et dépose, elle présente à son extrémité supérieure un disque annulaire 22, qui est équipé d'encoches trans. versales 23, dans lesquelles peut pénétrer une clef appropriée (non représentée). 



   La description qui précède, avec référence à la Fig. 1, permet de cons.   tater   sans difficultés que par vissage et serrage de la douille de prolongement 19, le joint d'étanchéité 10 est appliqué solidement contre le tourillon de tige 3 et que ce joint peut être serré sans peine, parce qu'au cours de sa descente il est appliqué plus solidement contre la douille 14. Pour le remplacement du joint 10 par contre, la douille de   plongement   19 est déposée du manchon 21 par dévissage (filet 20). Au cours de cette opération le joint 10 maintenu dans le filet de l'élément 11 est également déposé, de sorte que le joint peut être enle- vé et remplacé par un nouveau joint sans que des travaux de terrassement soient nécessaires. 



   La forme de réalisation suivant les Figso 3 à 6 se distingue de celle qui vient   d'être   décrite par le fait que la douille de prolongement 19' n'atteint pas l'extrémité supérieure du tube de protection 8 mais a une longueur standard 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 sensiblement plus réduiteappropriée à tous les usages indépendamment de la pro- fondeur d'enfouissement de la canalisation. Cette douille 19' présente à son ex- trémité supérieure un manche intérieur 24 non circulaire, par exemple carré, pou- vant être engagé par une clef. La douille 6' a une forme extérieure carrée cor- respondante. Lorsque la tringle d'actionnement 5 de la tige 2 est soulevée, la douille carrée 6' pénètre dans le manche 24 (voir la Fig. 4).

   La douille de pro- longement 19' peut être vissée ou dévissée directement par rotation de la tringle 5 dans un sens ou dans l'autre, ce qui permet de serrer le joint 10 ou de le dé- poser par le haut en vue de son remplacement, sans que des travaux de terrasse- ment soient nécessaires. Dans ce cas, l'élément 11' peut être vissé directement par son filet intérieur 13' sur la douille 14' servant d'appui au joint 10, la douille 14' présentant à cet effet un filet extérieur 25. 



   Il est cependant également possible de prévoir un filet extérieur 26 sur la partie inférieure de l'élément 11' et de visser ensuite cet élément 11' dans une douille extérieure 27 solidaire du tube de protection 8, comme illustré dans la Fig. 7. Dans ce cas, la bride de fixation 17 du tube de protection 8 est disposée directement sur la douille extérieure 27 précitée. 



   Il faut encore mentionner que la douille de prolongement conformément aux Figso 3 à 7 est fermée à sa partie supérieure, abstraction faite de l'alésage pour le passage de la tringle de commande 5, pour que le manche 24 et la douille 6'restent en engagement. Entre la douille de prolongement 19'et la bague de recouvrement 28 peut être disposé un ressort - non représenté - d'un type quelcon- que, qui fait en sorte que la douille de prolongement 19' est sollicitée vers le dessous afin que les filets 13' ou 26 aient bien prise lorsqu'un nouveau joint 10' est mis en place, après que les pièces 6', 19' et 11' aient été déposées du tube de protection. 



   La forme de réalisation suivant les Figso 8, 9 et 10 diffère des formes qui ont été décrites jusqu'ici par le fait qu'à la place d'une douille de prolon- gement 19 ou 19' solidaire de l'élément   11"   on emploie dans le présent cas pour le serrage et le desserrage de cet élément 11" portant le joint 10 une clef à douille 29 séparée, comme représenté dans les Figso 9 et 10. L'élément   1111   est à cet effet fileté extérieurement à son extrémité supérieure de moindre diamètre. 



  Il présente en outre des encoches d'engagement 31 diamétralement opposées à sa paroi dirigée vers le dessus. 



   Afin qu'en vue de serrage du joint 10 qu'il contient l'élément 11" puisse être vissé plus profondément, la bague de recouvrement en deux pièces 28 est déposée du tube de protection 8. La clef à douille 29 est introduite dans le tube de protection 8 de manière telle que ses doigts d'engagement 32 pénètrent dans les encoches 31 de l'élément   11",   comme le montre la Figo 9. A l'aide d'une broche (non représentée) qui traverse les ouvertures 33 dans la clef à douille 29, cette dernière peut être tournée à droite. De ce fait, le filet intérieur 13 de l'élément 11" peut être vissé plus profondément sur le filet extérieur 25 de la douille 14', en vue du serrage du joint 10.

   Si par contre le joint 10 doit être remplacé, la clef à douille 29 est introduite par son extrémité opposée dans le tube de protection 8, après que la tringle 5 ait été enlevée au préalable. Par ro- tation de la clef à douille, l'extrémité 34, par exemple avec un filet à gauche;, peut être vissée sur la partie filetée 35, ce qui peut encore avoir lieu à l'aide d'une broche, qui traverses les trous 36 de la clef 29. De ce fait le filet 13 se dévisse du filet 25, de sorte que l'élément 11" avec le joint 10 y maintenu peut être déposé à l'aide de la clef à douille 29 pour que le joint puisse être rempla- cé. 



   A l'aide de l'élément 11" toujours porté par la clef à douille 29, le nouveau joint 10 peut être mis en place de la manière représentée par la Figo 100 Lors du serrage de la pièce 11", la douille filetée 34 de la clef 29 se dévisse de la pièce 11", parce que son pas est contraire de celui du filet 13. Si nécessaire le joint peut être soumis à un serrage supplémentaire à. l'aide de la clef à douil- le 29 introduite par son extrémité opposée, comme le montre la Fig. 90 On constate 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 donc que dans la forme de réalisation suivant la Fig. 8 de l'invention, le joint de la tige peut être serré ou remplacé, sans que l'organe d'obturation doive être déterré. 



   La Figo 11 représente un dispositif suivant l'invention, dans lequel à la place d'un joint d'étanchéité est employé un joint en forme de manchon 37. Ce manchon 37 qui est en caoutchouc ou en une matière synthétique appropriée est insé- ré dans une douille 38 de manière telle que l'étanchéité est parfaite à l'égard du tourillon 3 et qu'en outre le manchon 37 est appliqué par sa portion inférieure hermétiquement contre une pièce extérieure 39, dès que le manchon est soumis à une pression venant du dessous. La pièce extérieure 37 est maintenue avec interposi- tion d'une rondelle d'étanchéité 16' entre les brides 17.

   Pour le remplacement du manchon 37, le couvercle fileté 40 est dévissé du tube de protection 8, de sor- te que la tringle de commande 5 de la tige peut être déposée par le haut, tringle à laquelle est chevillée la douille 38 portant le manchon de joint 37. 



   Comme la partie supérieure de la   douillle   38 est intérieurement de forme carrée, la rotation de la tringle de commande 5 permet l'entraînement de la tige de la vanne qui s'ouvre et se ferme suivant le sens de rotationo La position de repos est maintenue grâce au couvercle 40 qui bloque la bride 41 de la tringle 5 et qui présente des trous 42 pour une clef de   manoeuvrea   Le glissement du man- chon de joint 37 vers le haut sous l'action de la pression du fluide est donc im- possibleo Cette pression se répercutera uniquement par application du manchon con- tre la pièce extérieure, et vers l'intérieur par application du manchon contre le tourillon 3, ce qui augmente l'étanchéité. Dans la forme de réalisation suivant la Fig. 11, le manchon de joint peut donc être remplacé sans aucune difficulté par le haut. 



   La forme de réalisation suivant la Fig. 12,correspond en principe à celle de la Fig. 8. L'élément   11"   conjointement avec le joint 10 peut être serré ou remplacé à l'aide d'une clef à douille, comme on l'a déjà décrit avec référence aux   Figso   9 et 10.

   Dans la Fig. 12 il ne s'agit pas d'une vanne, mais d'une soupa- pe dont le plateau 43 coopère avec le siège 44, étant appliqué contre ce siège ou en étant éloigné suivant le sens de la rotation de la tige 45, de telle sorte que la circulation du fluide, représentée par la flèche, est arrêtée ou nono 
Comme le montrent les exemples décrits, une forme de réalisation parti- culièrement avantageuse de l'objet de l'invention est obtenue lorsque l'élément monté de manière amovible sur la tige de commande de l'organe d'obturation présen-   te   sa partie inférieure un alésage pouvant être glissé sur le tourillon de la ti- ge, alésage qui dans sa portion inférieure s'élargit pour former un logement pour un joint appliqué contre le tourillon,

   un collet circulaire ou analogue immobile axialement étant associé à ce logement en tout en pénétrant dans le logement forme une surface d'appui pour le joint. 



   Le logement dans l'alésage de l'élément monté sur la tige présente en outre des rainures ou similaires à sa paroi intérieure, afin de supporter le joint inséré, de sorte que ce dernier ne peut pas tomber par l'extrémité ouverte infé- rieure de l'élément, même lorsque l'élément est soulevé de la. tige rotativeo 
Il a également été décrit qu'il est possible de donner à l'élément mon- té sur le tourillon'de la tige, élément qui présente un logement pour le joint, une forme telle qu'il présente une douille de prolongement dirigée vers le dessus, à l'aide de laquelle l'élément peut être déposé par le haut, par rotation, conjoin- tement avec le joint. 



   Si l'on veut éviter que la douille de prolongement précitée doive   avoii   une longueur adaptée à l'utilisation, ce qui rend plus coûteuse une fabrication en   s3rie,   on peut aussi réaliser cette douille de prolongement de l'élément amovi- ble de la tige rotative en une longueur standard, comme on l'a expliqué plus haut, convenant pour toutes les utilisations, cette longueur étant inférieure à celle du tube de protection.

   La douille de prolongement peut en outre avoir la forme d'une clef à douille, dans laquelle peut pénétrer l'extrémité inférieure de la   tri@   

 <Desc/Clms Page number 5> 

 gle de manoeuvre de la tige, non seulement pour le serrage, ma.is également pour la dépose et l'enlèvement du jointo 
Conformément à une troisième forme de réalisation décrite, l'élément portant le joint de la tige rotative présente une prise pour clef à douille et une partie filetée, moyens qui permettent de faire tourner cet élément à l'aide d'une clef à douille dans un sens ou dans l'autre. L'élément portant le joint peut être de construction compacte. 



   Lorsque, comme on l'a décrit en dernier lieu, le joint de la tige est en forme de manchon, et que ce manchon est sous l'action directe de la pression régnant dans la canalisation, on obtient une forme de réalisation particulièrement simple. 



   Il doit être mentionné encore que l'invention peut encore être mise en oeuvre suivant d'autres formes de réalisation et qu'elle n'est pas limitée à celles qui viennent d'être décrites. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Organe d'obturation, en particulier robinet, vanne, soupape ou similaire pour canalisations enfouies, qui peut être commandé à partir du haut par une tige rotative, laquelle est équipée d'un joint ou d'une garniture pouvant également être resserrée partir du haut, la partie supérieure de cette tige for- mant un élément séparé et étant montée sur la tige de manière à pouvoir être sou- levée, caractérisé en ce que cet   élément séparé   supporte lui-même, à sa partie inférieure, directement ou indirectement, le joint pour la tige.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a shut-off member, in particular a tap, valve, valve or the like, for buried pipelines, which member can be controlled from above by a rotating rod, which is equipped with a seal which can also be tightened from above, the upper part of this rod being designed as a separate element and being mounted on the remainder of this rod in a removable manner, so that it can be detached and lifted.



   It is common for the shutters buried in the ground, for example, to lose their seal when the gasket or the seal no longer works flawlessly. As a result, significant losses of fluid transported by the pipeline can arise, whether this fluid is gas, water or another liquid. To eliminate such leaks, it is often sufficient to simply tighten the gasket which is thus applied with more intensity. This usually requires unearthing the sealing member buried in the soil. Such earthworks are tedious and also costly, for this reason an attempt has already been made to tighten up from the top any gaskets or joints which are no longer functioning perfectly, so that they regain their original application pressure. .

   Although this process eliminates the need for earthwork, retightening the stem packing is only a workaround, because after a short time the stem packing will become defective again and must then be replaced. which in any case requires the unearthing of the sealing member exhibiting leaks.



   The object of the present invention is the creation of a closure member overcoming the aforementioned drawbacks, in which the lining of the rod can be replaced without difficulty from the outside, without the closure member in question must be cleared by digging up. According to the invention, this object is obtained by the fact that the upper part of the control rod of the shutter member, which is designed as a separate element and is removably attached to the rod proper, carries directly or indirectly at its lower end, the same lining of the rod.



   The invention will be described below in more detail with reference to several different embodiments shown by the drawing.



   Fig. 1 is a cross section through the normally buried access device of a buried water valve, which is controlled through this device, in an embodiment according to the invention, in which the control rod gasket can be tightened and removed from above for replacement, an additional sleeve screwed into the protection tube being provided for these tightening and replacement operations.



   Fig. 2 represents the device of FIG. 1 in an intermediate position, during the removal or replacement of the stem packing.



   Fig. 3 shows a somewhat different embodiment of this device, in which the additional extension sleeve of the partial element carrying the lining of the rod is appreciably shorter than the protection tube.



   Figo 4 shows this device in the working position for tightening or loosening and removing the gasket or seal from the rod.



   Fig. 5 is a horizontal cross section through this device taken on the line V-V of FIG. 3, and
Fig. 6 is a cross section taken on the line VI-VI of FIG. 3.



   Fig. 7 shows an embodiment which corresponds to that shown in FIG. 3, but is somewhat modified by the fact that the element

 <Desc / Clms Page number 2>

 partial bearing the stem trim is screwed externally.



   Fig. 8 shows an embodiment of the object of the invention, in which the partial element carrying the lining is actuated by means of a special socket wrench.



   Figo 9 is a view of the device according to Figo 8 the socket wrench being used for tightening the gasket, and
Figo 10 is a similar view, in which the key rod is used for removing the gasket or seal.



   Fig. 11 represents an embodiment of the invention, in which is employed a seal in the form of a sleeve providing inward and outward sealing.
Figo 12 shows an embodiment similar to that of Fig. 8, applied to a closure member in the form of a valve.



   In the figures, the reference numeral 1 designates the casing - shown partially - of a buried shutter member, constituted by a valve or by a valve, as is the case for example for Figo 12. This obtuse member - rator is controlled by a rod 2, which produces the opening or closing of the shutter member, depending on the direction in which it is rotated. To this end, the rod has a journal 3 terminated at the upper part by a four-sided 4. Above this four-sided is the control rod 5 of the rod. At the lower part of this rod 5 is pegged a sleeve 6 which has an internal section of square shape adapting to the qautre-pan 4.

   The upper end of the rod 6, which also has the shape of a four-sided, ends near ground level and can be maneuvered using the usual key (not shown). For the protection of the aforementioned elements is provided an outer tube 8, which is attached to the housing 1 by flange and bolts; only the passage openings 9 for these bolts are shown.



   To make the passage of the rotary rod 2 hermetic, the seal 10 has been provided. This seal is held in an element 11, the bore 12 of which is slipped on the journal 3; view of the housing of the gasket 10, the element 11 is widened at its lower end and has grooves or a thread 13 for fixing the gasket 10. The underside of the gasket 10 has a stable seat thanks to a body 14 in the form of a sleeve, the collar 15 of which is tight, with the interposition of a seal washer 16, between the flanges 17 and the upper end of which penetrates inside the element 11.



   The element 11 containing the seal 10 is extended at the top by a sleeve 19, to which it is secured for example by pins 18. This extension sleeve 19 has at its upper end an external thread 20, which can be screwed onto the upper part of the protection tube 8. In order to enter the extension bush 19 during its installation and removal, it has at its upper end an annular disc 22, which is equipped with trans notches. versales 23, which can enter a suitable key (not shown).



   The above description, with reference to FIG. 1, lets cons. tater without difficulty that by screwing and tightening the extension sleeve 19, the seal 10 is pressed firmly against the rod journal 3 and that this seal can be tightened without difficulty, because during its descent it is applied more firmly against the sleeve 14. For the replacement of the seal 10 on the other hand, the plunging sleeve 19 is removed from the sleeve 21 by unscrewing (thread 20). During this operation the gasket 10 held in the thread of the element 11 is also removed, so that the gasket can be removed and replaced by a new gasket without any earthwork being necessary.



   The embodiment according to Figs 3 to 6 differs from that which has just been described by the fact that the extension sleeve 19 'does not reach the upper end of the protection tube 8 but has a standard length.

 <Desc / Clms Page number 3>

 significantly smaller suitable for all uses regardless of the depth of the pipe burial. This socket 19 'has at its upper end a non-circular internal handle 24, for example square, which can be engaged by a key. The socket 6 'has a corresponding square outer shape. When the actuating rod 5 of the rod 2 is lifted, the square bush 6 'enters the handle 24 (see Fig. 4).

   The extension sleeve 19 'can be screwed or unscrewed directly by rotating the rod 5 in one direction or the other, which makes it possible to tighten the seal 10 or to remove it from above for its repair. replacement, without the need for earthworks. In this case, the element 11 'can be screwed directly by its internal thread 13' on the sleeve 14 'serving as a support for the seal 10, the sleeve 14' having for this purpose an external thread 25.



   However, it is also possible to provide an external thread 26 on the lower part of the element 11 'and then to screw this element 11' into an outer sleeve 27 integral with the protection tube 8, as illustrated in FIG. 7. In this case, the fixing flange 17 of the protection tube 8 is arranged directly on the aforementioned outer sleeve 27.



   It should also be mentioned that the extension sleeve according to Figs 3 to 7 is closed at its upper part, apart from the bore for the passage of the control rod 5, so that the handle 24 and the sleeve 6 ′ remain in commitment. Between the extension sleeve 19 'and the cover ring 28 can be arranged a spring - not shown - of any type, which causes the extension sleeve 19' to be biased downwards so that the threads 13 'or 26 have taken well when a new seal 10' is put in place, after the parts 6 ', 19' and 11 'have been removed from the protection tube.



   The embodiment according to Figures 8, 9 and 10 differs from the shapes which have been described so far in that instead of an extension bush 19 or 19 'integral with the element 11 "is employs in the present case for the tightening and the loosening of this element 11 "carrying the gasket 10 a separate socket wrench 29, as shown in Figures 9 and 10. The element 1111 is for this purpose externally threaded at its upper end of smaller diameter.



  It also has engagement notches 31 diametrically opposed to its wall facing upwards.



   So that in order to tighten the seal 10 which it contains the element 11 "can be screwed more deeply, the two-piece cover ring 28 is removed from the protection tube 8. The socket wrench 29 is inserted into the socket. protection tube 8 in such a way that its engagement fingers 32 enter the notches 31 of the element 11 ", as shown in Figo 9. Using a pin (not shown) which passes through the openings 33 in socket wrench 29, the latter can be turned to the right. Therefore, the internal thread 13 of the element 11 "can be screwed more deeply on the external thread 25 of the sleeve 14 ', with a view to tightening the seal 10.

   If, on the other hand, the seal 10 has to be replaced, the socket wrench 29 is introduced by its opposite end into the protective tube 8, after the rod 5 has been removed beforehand. By turning the socket wrench, the end 34, for example with a left-hand thread ;, can be screwed onto the threaded part 35, which can still take place using a spindle, which crosses the holes 36 of the key 29. As a result, the thread 13 unscrews from the thread 25, so that the element 11 "with the seal 10 held therein can be removed using the socket wrench 29 so that the gasket can be replaced.



   Using the element 11 "still carried by the socket wrench 29, the new seal 10 can be put in place as shown in Figo 100 When tightening the part 11", the threaded socket 34 of the key 29 is unscrewed from the part 11 ", because its pitch is opposite to that of the thread 13. If necessary the joint can be subjected to additional tightening using the socket wrench 29 introduced by its opposite end, as shown in Fig. 90 We can see

 <Desc / Clms Page number 4>

 therefore that in the embodiment according to FIG. 8 of the invention, the seal of the rod can be tightened or replaced, without the closure member having to be dug up.



   Fig. 11 shows a device according to the invention, in which instead of a seal is employed a seal in the form of a sleeve 37. This sleeve 37 which is made of rubber or a suitable synthetic material is inserted. in a sleeve 38 such that the seal is perfect with respect to the journal 3 and that, moreover, the sleeve 37 is applied by its lower portion hermetically against an external part 39, as soon as the sleeve is subjected to pressure coming from below. The outer part 37 is held with the interposition of a sealing washer 16 'between the flanges 17.

   To replace the sleeve 37, the threaded cover 40 is unscrewed from the protection tube 8, so that the control rod 5 of the rod can be removed from above, to which the bush 38 carrying the sleeve is pinned. seal 37.



   As the upper part of the socket 38 is internally square in shape, the rotation of the control rod 5 allows the drive of the valve stem which opens and closes according to the direction of rotation o The rest position is maintained thanks to the cover 40 which blocks the flange 41 of the rod 5 and which has holes 42 for an operating key a Sliding of the seal sleeve 37 upwards under the action of the pressure of the fluid is therefore impossible. This pressure will be reflected only by applying the sleeve against the outer part, and inwardly by applying the sleeve against the journal 3, which increases the seal. In the embodiment according to FIG. 11, the seal sleeve can therefore be replaced without any difficulty from above.



   The embodiment according to FIG. 12 corresponds in principle to that of FIG. 8. The element 11 "together with the gasket 10 can be tightened or replaced using a socket wrench, as has already been described with reference to Figs 9 and 10.

   In Fig. 12 this is not a valve, but a valve, the plate 43 of which cooperates with the seat 44, being applied against this seat or being moved away in the direction of rotation of the rod 45, from such that the circulation of the fluid, represented by the arrow, is stopped or noto
As shown by the examples described, a particularly advantageous embodiment of the object of the invention is obtained when the element mounted removably on the control rod of the shutter member presents its part. lower a bore that can be slid on the journal of the stub, which bore in its lower portion widens to form a housing for a seal applied against the journal,

   a circular collar or the like axially stationary being associated with this housing while penetrating into the housing forms a bearing surface for the seal.



   The housing in the bore of the rod-mounted member further has grooves or the like on its inner wall, in order to support the inserted seal, so that the latter cannot fall through the lower open end. of the element, even when the element is lifted from the. rotating rod
It has also been described that it is possible to give the element mounted on the journal of the rod, element which has a housing for the seal, a shape such that it has an extension sleeve directed towards the end. above, by means of which the element can be removed from above, by rotation, together with the seal.



   If it is desired to prevent the aforementioned extension sleeve from having a length suitable for use, which makes series production more expensive, this extension sleeve can also be produced for the removable element of the rod. rotatable in a standard length, as explained above, suitable for all uses, this length being less than that of the protective tube.

   The extension sleeve may also have the form of a socket wrench, into which the lower end of the tri @ can penetrate.

 <Desc / Clms Page number 5>

 rod for maneuvering the rod, not only for tightening, but also for the removal and removal of the seal.
According to a third embodiment described, the element carrying the seal of the rotary rod has a socket for a socket wrench and a threaded part, means which make it possible to turn this element using a socket wrench in one way or the other. The element carrying the seal may be of compact construction.



   When, as was described last, the joint of the rod is in the form of a sleeve, and this sleeve is under the direct action of the pressure prevailing in the pipe, a particularly simple embodiment is obtained.



   It should also be mentioned that the invention can still be implemented according to other embodiments and that it is not limited to those which have just been described.



   CLAIMS.



   1.- Sealing device, in particular tap, valve, valve or the like for buried pipelines, which can be controlled from above by a rotating rod, which is equipped with a seal or gasket which can also be tightened from above, the upper part of this rod forming a separate element and being mounted on the rod so as to be able to be lifted, characterized in that this separate element itself supports, at its lower part, directly or indirectly, the seal for the rod.


    

Claims (1)

20- Organe d'obturation suivant la revendication le caractérisé en ce que l'élément séparé monté de mania?? amovible sur la tige présente à sa partie inférieure un alésage pouvant être glissé sur le tourillon de la tige, alésage qui, dans sa partie inférieure s'élargit pour former un logement pour le joint appliqué contre le tourillon, une douille associée à cet élément, immobile axiale- ment, pénétrant dans le logement et servant de surface d'appui pour le joint. 20- shutter member according to claim characterized in that the separate element mounted mania ?? removable on the rod has at its lower part a bore that can be slid on the journal of the rod, which bore, in its lower part widens to form a housing for the seal applied against the journal, a sleeve associated with this element, stationary axially, penetrating into the housing and serving as a bearing surface for the seal. 30- Organe d'obturation suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le logement dans l'alésage de l'élément monté sur la tige présente à sa paroi intérieure, face à la tige, des rainures ou analogues servant à maintenir le joint placé dans le logement. 30- shutter member according to claims 1 and 2, characterized in that the housing in the bore of the element mounted on the rod has at its inner wall, facing the rod, grooves or the like for maintaining the gasket placed in the housing. 4.- Organe d'obturation suivant les revendications précédentes, carac- térisé en ce que l'élément portant le joint dans son logement, élément qui peut être glissé sur le tourillon de la tige, présente une douille de prolongement diri- gée vers le haut, à l'aide de laquelle cet élément conjointement avec le joint, peut être saisi, tourné et déposé. 4.- Sealing member according to the preceding claims, charac- terized in that the element carrying the seal in its housing, an element which can be slid on the journal of the rod, has an extension sleeve directed towards the bottom. top, with the help of which this element together with the joint, can be grabbed, rotated and removed. 5.- Organe d'obturation suivant les revendications précédentes, carac- térisé en ce que la douille de prolongement disposée à l'intérieur du tube de pro- tection allant du niveau du sol au carter de l'organe d'obturation est mobile sur toute sa longueur dans ce tube de protection en vue de la pose et de la dépose de l'élément contenant le joint, et peut en outre venir en engagement à vis à une de ses extrémités avec le tube de protection ou avec un élément solidaire de celui-ci ou encore avec un élément solidaire avec la pièce qui est immobile axialemento 60- Organe d'obturation suivant les. 5.- Sealing member according to the preceding claims, charac- terized in that the extension bush disposed inside the protective tube going from ground level to the casing of the closure member is movable on its entire length in this protective tube for the purpose of fitting and removing the element containing the seal, and may also come into screw engagement at one of its ends with the protection tube or with an element integral with it or with an element integral with the part which is axially stationary 60- Sealing device according to. revendications précédentes, carac- térisé en ce que la douille de prolongement de l'élément monté de manière amovible sur la tige rotative présente à son extrémité supérieure une portion non circulai- re permettant l'engagement d'une clef à douille, portion que peut enserrer et ac- tionner l'extrémité inférieure de la tringle d'actionnement de la tige, la partie extérieure de cette extrémité ayant une forme s'adaptant dans la douille de prolon- gement. preceding claims, characterized in that the extension sleeve of the element mounted removably on the rotating rod has at its upper end a non-circular portion allowing the engagement of a socket wrench, which portion can grip and actuate the lower end of the rod actuating rod, the outer part of this end having a shape which fits into the extension sleeve. 7.- Organe d'obturation suivant les revendications 1 à 3, caractérisé en ce que l'élément portant le joint de la tige rotative, élément dont l'alésage est monté sur le tourillon de cette tige, présente à son extrémité supérieure une <Desc/Clms Page number 6> prise pour clef à douille ainsi qu'une portion filetée, ces deux moyens permet- tant de faire tourner cet élément dans un sens ou dans l'autre à l'aide d'une clef à douille équipée d'une part de doigts d'engagement appropriés et d'autre part d'un filet approprié, un de ces sens de rotation étant prévu pour le serrage de l'élément conjointement avec le joint, l'autre sens étant prévu pour la dépose de l'élément, l'élément précité présentant encore un filet de serrage supplémen- taire venant en prise avec le filet de l'élément immobile axialement, 7.- shutter member according to claims 1 to 3, characterized in that the element carrying the seal of the rotary rod, element whose bore is mounted on the journal of this rod, has at its upper end a <Desc / Clms Page number 6> socket for socket wrench as well as a threaded portion, these two means making it possible to turn this element in one direction or the other using a socket wrench equipped on the one hand with fingers of appropriate engagement and on the other hand a suitable thread, one of these directions of rotation being provided for the clamping of the element together with the seal, the other direction being provided for the removal of the element, the element aforementioned also having an additional tightening thread coming into engagement with the thread of the axially immobile element, le filet de la douille de la clef douille ayant un pas opposé à celui du filet de serrage de l'élément portant le joint. the thread of the socket of the socket wrench having a pitch opposite to that of the tightening thread of the element carrying the seal. 80- Organe d'obturation suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le joint maintenu dans l'élément monté par un alésage sur la tige rotative se trouve directement sous l'action du fluide transporté dans la canalisation, pres- sion qui vient l'appliquer contre les surfaces d'appui et produit par conséquent l'étanchéité. 80- Sealing member according to claim 1, characterized in that the seal held in the element mounted by a bore on the rotating rod is directly under the action of the fluid transported in the pipe, pressure which comes from the '' apply against the bearing surfaces and therefore produces a seal.
BE573028D BE573028A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE573028A true BE573028A (en)

Family

ID=190612

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE573028D BE573028A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE573028A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2629557A1 (en) NON-RETURN VALVE
BE573028A (en)
FR2523666A1 (en) MODIFIED THREADED STUD, ESPECIALLY FOR OIL APPLICATIONS
FR2890740A1 (en) METHOD FOR PRESSING A THREADED COMPONENT
FR2662489A1 (en) Pipe connector for sealing leaky pipelines
EP1577604B1 (en) Valve with counternut
FR2773373A1 (en) Shoe cleaner for path
FR2670558A1 (en) Method, device, and installation for intervention on a valve placed on a fluid pipeline, particularly one under pressure
EP0604264B1 (en) Assembly comprising a flange and a liner for renovating pipelines
LU86439A1 (en) TAP FOR COMPRESSED OR LIQUEFIED GASES
BE521081A (en) INTERCHANGEABLE ACTUATION OR ADJUSTMENT DEVICE
FR2751725A1 (en) Blanking equipment on a water distribution conduit
FR2505011A1 (en) BALL VALVE
FR2625790A1 (en) CONNECTING ELEMENT
FR2501537A3 (en) DEVICE FOR INSERTING COATING MATERIALS AND SPREADING CHUCKS IN TUBULAR CONDUITS
FR2497555A1 (en) Push button tap with timed closing - has calibrated flow regulating orifice incorporating cleaning pin on valve piston
BE394415A (en)
WO1979000126A1 (en) Rod-controlled shutter tap
BE406153A (en)
CH358654A (en) The stop valve
FR2738614A1 (en) METHOD FOR CONNECTING A DERIVATION DRIVE TO A MAIN PIPE
FR2730343A3 (en) Drain for removal of kerosene from oil-filled stepped switch
EP0110784A1 (en) Process and device for joining a branch connection
BE550067A (en)
FR2780904A1 (en) Hand held pressurized roller for use painting planar surfaces, has removable plug allowing hollow roller to be filled with paint under pressure