BE569047A - - Google Patents

Info

Publication number
BE569047A
BE569047A BE569047DA BE569047A BE 569047 A BE569047 A BE 569047A BE 569047D A BE569047D A BE 569047DA BE 569047 A BE569047 A BE 569047A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
drums
numbered
counter
switch
toothed
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE569047A publication Critical patent/BE569047A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G06COMPUTING; CALCULATING OR COUNTING
    • G06MCOUNTING MECHANISMS; COUNTING OF OBJECTS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • G06M1/00Design features of general application
    • G06M1/28Design features of general application for zeroising or setting to a particular value
    • G06M1/30Design features of general application for zeroising or setting to a particular value using heart-shaped or similar cams; using levers
    • G06M1/303Design features of general application for zeroising or setting to a particular value using heart-shaped or similar cams; using levers with drums
    • GPHYSICS
    • G06COMPUTING; CALCULATING OR COUNTING
    • G06MCOUNTING MECHANISMS; COUNTING OF OBJECTS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • G06M1/00Design features of general application
    • G06M1/08Design features of general application for actuating the drive
    • G06M1/10Design features of general application for actuating the drive by electric or magnetic means
    • G06M1/102Design features of general application for actuating the drive by electric or magnetic means by magnetic or electromagnetic means
    • G06M1/104Design features of general application for actuating the drive by electric or magnetic means by magnetic or electromagnetic means electromagnets, clicks

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Theoretical Computer Science (AREA)
  • Electromagnetism (AREA)
  • Rotary Switch, Piano Key Switch, And Lever Switch (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Le présent brevet a pour objet un comptour d'impulsions à tambours chiffrés décimaux, comprenant un mécanisme de rappel des/tambours chiffrés du type à cames en coeuro 
On connaît des compteurs de ce genre équipés d'un dispositif action- nant automatiquement un interrupteur destiné à fermer par exemple un circuit de commande, au moment où le compteur a reçu un   nombre!:.   d'impulsions comptées à partir de la position de rappel des tambours chiffrés. 



   Le compteur selon la présente inventiop. possède un tel dispositif com- portant, montés sur deux axes parallèles à celui des tambours chiffrés et en nombre égal à celui de ces derniers,   d'une   part des cylindres dentés engrenant individu- ellement avec les tambours chiffrés, et d'autre part des disques, dont l'axe est porté par une bascule, roulant chacun sur une partie cylindrique coupée par une encoche d'un cylindre denté, de manière qu'au moment où le compteur reçoit sa nième impulsion, les encoches de tous les cylindres se trouvent alignées en regard des disques qui tombent dans ces dernières en provoquant l'actionnement de l'in- terrupteur.

     @   
Dans les compteurs connus comportant des dispositifs de ce type, il est nécessaire, pour régler le compteur sur le nombre choisi, de désaccoupler les cylindres dentés et les tambours chiffrés, après avoir rappelé ces derniers dans leur position de départo Il découle de cette   nécessité   le risque d'une rota- tion accidentelle des cylindres dentés entre le réglage de leurs positions res- pectives et leur réaccouplement avec les tambours chiffrés. 



   Ces risques d'erreurs sont éliminés dans le compteur selon l'invention qui est caractérisé par le fait que les tambours chiffrés et les cylindres dentés sont montés sur leur axe respectif de façon à ne pouvoir être désaccouplés, et par le fait que chacun des dits tambours chiffrés est formé d'une partie solidaire de sa came de rappel et d'une partie comprenant la denture et la graduation du tambour, ces deux parties étant reliées par un accouplement à sautoir permettant aux deux dites parties d'occuper dix positions angulaires relatives, le tout de façon que l'on puisse, après avoir agi sur le mécanisme de rappel, régler le   dispo   sitif d'actionnement de l'interrupteur sur un nombre n arbitraire,

   en faisant sauter la partie dentée de chaque tambour chiffré d'une position angulaire à la suivante par rotation du cylindre denté avec lequel il est en prise. 



   Le dessin annexé représente, à titre d'exemple, une forme d'exécution de l'objet de l'invention. 



   La figure 1 est une vue en plan de cette forme d'exécution, une partie du dispositif d'actionnement de l'interrupteur ayant été arrachée; la figure 2 en est une vue de c8té, une partie du bâti n'ayant pas été représentée; la figure 3 est une coupe partielle selon la ligne III-III de la figure 2; la figure 4 est une vue en plan du détail représenté à la figure 3; la figure 5 est une vue de profil d'un tambour chiffré; la figure 6 est une coupe selon la ligne   VI-VI   de-la figure 5. 



     ,   Le compteur représenté comprend un bâti 10 formé de deux platines 11a et   llb   et d'une plaque frontale 12. Les organes indicateurs du compteur sont con- stitués par des tambours 13 munis chacun d'une graduation décimale. Ces tambours sont destinés à être entraînés d'un dixième de tour à chaque impulsion traversant l'électro-aimant 14. Ils sont montés librement sur un axe 15 encastré par ses   ex-   trémités dans les platines 11. Leurs chiffres, qui apparaissent à travers un gui- chet non visible au dessin, ménagé dans la plaque frontale 12, sont ordonnés dans un ordre décroissant par rapport au sens de rotation que   1'électro-aimant   14 leur imprime.

   De la sorte, le compteur indique, après chaque impulsion, une valeur di- minuée d'une unité par rapport à la valeur qu'il indiquait avant cette impulsion. 



   Le mécanisme transformant le mouvement de l'armature 16 de l'électro- aimant 14 en un mouvement de rotation des tambours chiffrés 13, est formé (figures 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 3 et 4) par une ancre 17, solidaire de l'armature 15, et par un pignon à dix dents en étoile 18 coopérant de façon connue avec l'ancre 17. Ce pignon 18 est solidaire de la première roue 19 de la chaîne cinématique formée par cette-roue 19,le pignon 20a, les tambours chiffrés 13 et les pignons de transfert   20b.   



   Lorsque l'armature 15 est attirée'à rencontre du ressort de rappel   21,  une des levées de l'ancre 17 vient en contact avec le flanc d'une des dents du pignon 18 et déplace ce dernier d'un demi-pas,. puis, au moment où l'armature est rappelée par le ressort 21, l'autre levée de l'ancre 17 fait avancer ce pignon de la même manière et de la même quantité, de sorte qu'en définitive le pignon 18 avance d'une dent ou d'un dixième de tour à chaque impulsion. 



   Un sautoir 70 agit sur la roue 19 de manière que celle-ci et le pignon 18 ne puissent pas tourner accidentellement au cours de l'intervalle de temps pendant lequel ni l'une ni   l'autre   des levées de l'ancre 17 n'est en prise avec le pignon 18. 



   Le rappel des tambours chiffrés 13 dans leur position de départ   s'o-   père au moyen d'un mécanisme connu, comprenant des cames en coeur 22, des marteau 23, et une bascule 24 sur laquelle ont montés les pignons 20. L'organe de   oomman   de de ce mécanisme est constitué par un bouton poussoir 25. 



  Les divers éléments assumant la liaison entre ce bouton 25 et les marteaux 23 se- ront décrits plus loin. 



   Le compteur comprend encore un dispositif destiné à actionner automa- tiquement un interrupteur 26 au moment où un nombre n d'impulsions comptées à par' tir du rappel des tambours chiffrés 13 ont traversé la bobine de 1'électro-aimant 14. 



   Ce dispositif comprend des cylindres 27 tournant librement autour d' un axe 28 monté parallèlement à l'axe 15, entre les platines   11.   Ces cylindres 27 dont le nombre est égal à celui des tambours 13, présentent chacun une denture et une partie cylindrique interrompue par une encoche 27a embrassant un angle d'un dixième de tour. Chaque cylindre 27 est en prise, par sa denture, avec celle d'un tambour chiffré 13. 



   Ces cylindres 27 pénètrent dans une ouverture ménagée dans la plaque frontale 12 du compteur au-dessus du guichet dans lequel apparaissent les tambour chiffrés 13. Cette ouverture est normalement fermée et les cylindres 27 masqués par un volet 30. 



   Les axes 15 et 28 sont fixes de sorte que les tambours 13 et les cyli dres 27, bloqués axialement, ne peuvent être désaccouplés. 



   Le dispositif d'actionnement automatique de l'interrupteur 26 compren encore un équipage basculant formé par des disques 31, en nombre égal à celui des cylindres 27, montés les uns à côté des autres sur un axe 32, parallèle aux axes 15 et 28. Cet axe 32 est supporté par deux bras 33 reliés par un axe 34, touril- lonné dans les platines 11, et par une entretoise 35 à. laquelle est accroché un ressort 36 appliquant les disques 31 contre la partie lisse des cylindres 27, de manière que ces disques roulent sur ces derniers lorsque les tambours chiffrés 13 les entraînent en rotation. 



   Le bras 33, visible sur la droite de la figure 2, se prolonge au-delà de l'axe 34. Son extrémité est munie d'un tenon 37 contre lequel est appliqué, par un ressort-fil 38, un cliquet 39 pivoté sur l'axe 34 entre la platine 11a et le bras 33. 



   Ce cliquet est destiné à maintenir une palette 41 appliquée contre un poussoir 42 solidaire d'une des pièces de contact de l'interrupteur 26. 



   -Cette palette 41 constitue un bras d'un levier 43, en forme de S, articulé en   44,   et dont l'autre bras 45 présente, à son extrémité, une patte 46 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 venant s'accrocher sur le bec 47 du cliquet 39. 



   Dans la position d'accrochage du levier 43, la palette 41 est pressée contre le poussoir 42, lequel est escamotable à rencontre d'un ressort P, non visible, logé à l'intérieur de   l'interrupteur.   De cette façon, la patte 41 peut être soulevée légèrement au-dessus de sa position d'accrochage au moment de l'ar- mage du dispositif, pour revenir dans cette position sous l'action de ce ressort P lorsque l'armage est terminé. 



   Les moyens destinés à amener le dispositif d'actionnement de l'inter- rupteur 26 dans 1 état armé dans lequel il est représenté à la figure 1 du dessin, état correspondant à la fermeture de l'interrupteur 26, sont commandés en même temps que le mécanisme de rappel des tambours chiffrés par le bouton 25. 



   Le mouvement axial de ce bouton 25 est en effet transmis, par l'inter- médiaire d'une rotule 49, d'une part à une équerre 50, pivotée en 51 et soumise à l'action d'un ressort 52 qui rappelle le bouton 25 dans la position représentée au dessin, et d'autre part à un levier 53 formé d'un bras portant la rotule   49 -   et des marteaux 23 dont un talon 54 maintient la bascule 24 sous l'action du res- sort 52 et à l'encontre d'un ressort-fil plus faible 55, dans une position pour laquelle les pignons 20 sont en prise avec les tambours chiffrés   13.   



   L'équerre 50, qui constitue le premier élément du mécanisme d'armage du dispositif d'actionnement de l'interrupteur 26, est destinée à transmettre son mouvement à un bras 56 d'un levier 57 articulé en 58. Le second bras 59 de ce levier présente, à son extrémité, une partie coudée 60 destinée à soulever le bras 45 portant la patte 46 et à accrocher celle-ci au bec 440 
L'actionnement automatique de l'interrupteur 26 au moment où le compteur reçoit sa nième impulsion, comptée à partir du rappel des tambours chif- frés, s'effectue de la manière suivante : 
A chaque impulsion reçue par l'électro-aimant 14, le tambour 13 des unités tourne d'un dixième de tour en entraînant le premier cylindre 27 d'un   an-   gle égal;

   de la même façon, à chaque dixième, centième et millième impulsion , les cylindres 27 suivants sont entraînés par les tambours 13 des dizaines, des centaines et des millierso 
Lorsque l'encoche   27a   du cylindre 27 engrenant avec le tambour 13 des unités se présente sous le disque correspondant, ce dernier ne peut rouler dans cette encoche que si les encoches des autres cylindres 27 sont situées en regard des disques correspondants; si tel n'est pas le cas, le disque passa' au-dessus de l'encocheo Cet évènement se répète à chaque tour du tambour des unités et des tambours suivants tant que toutes les encoches 27a ne sont pas alignées. En re- vanche, au moment où cet alignement est réalisé, les disques 31 roulent aur fond des encoches en faisant pivoter les bras 33.

   Ce pivotement a pour conséquence de faire basculer le cliquet 39 qui suit, sous l'action du ressort 38, le mouvement du bras 33, et d'écarter le bec 47 de la patte 46, libérant ainsi le levier 43 qui, sous l'action du ressort P, pivote en ouvrant l'interrupteur 260 
Le réglage du dispositif d'actionnement de cet interrupteur 26, c'est- à-dire le réglage des éléments qui permettent de faire varier le nombre   d'im-   pulsions pour lequel l'interrupteur s'ouvre automatiquement, constitue une particu- larité originale du compteur décrite 
L'avantage de ce réglage réside   dns   le fait de pouvoir s'opérer sans désaccouplement des tambours 13 et des cylindres   27.  Cet avantage découle de la construction particulière des tambours chiffrés 13. 



   Les figures 5 et 6 montrent en détail un des tambours chiffréso Celui- ci est formé de deux parties, une partie 60 comprenant le moyeu   61   du tambour et la came de rappel en coeur 22, et une partie 63 ajustée sur une portée du moyeu 61 de manière à pouvoir tourner librement sur celle-ci. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Cette partie 63 porte la graduation et la denture 64 du tambour. Elle est mainte- nue axialement sur le moyeu 61 par une rondelle élastique 65. 



   Les deux parties en question sont reliées l'une à l'autre par un ac- couplement à sautoir formé de deux ressorts de compression 66 disposés dans deux logements diamétralement opposés ménagés dans la partie 60 du tambour, par deux billes 67 sur lesquelles agissent les ressorts 66, et par une surface intérieure cannelée 68 que présente la partie 63 du   tambourb   Les billes 67, sous l'action des ressorts 66, prennent appui contre le fond de deux cannelures symétriques en solidarisant les parties 60 et 63. 



   Les ressorts 66 sont toutefois suffisamment compressibles pour que l'on puisse faire tourner l'une des parties par rapport à l'autre en faisant sauter d'une cannelure à la suivante les billes 68. Il en résulte la possibilité d'assigner dix positions angulaires relatives aux deux parties du tambour. 



   Cette construction des tambours chiffrés permet de régler le   disposit:   d'actionnement de l'interrupteur 26 puisqu'elle rend possible l'établissement d'une relation déterminée, correspondant au nombre ne entre la position des cames de rappel 22 et la position des encoches 27a, ceci indépendamment de la relation   immuable   existant entre les dentures des tambours 13 et des cylindres 27. Cette dernière relation est d'ailleurs établie de manière que les encoches   27a   soient alignées en regard des disques 31 lorsque chaque tambour 13 indique le chiffre 0. 



   Le réglage du nombre n s'effectue, dans le compteur décrit, de la façon suivante: 
L'opérateur pousse le bouton 25, ce qui, comme nous l'avpns vu plus haut, d'une part arme le dispositif d'actionnement de l'interrupteur 26, et d'au- tre part amène les cames 22 à leur position zéro. Pour simplifier l'explication qui suit, nous admettrons que les tambours chiffrés 13 indiquent chacun, après cette opération, le chiffre zréo, à ne pas confondre avec la position zéro des cames 22. 



   L'opérateur ouvre ensuite le volet 30 de manière à avoir accès aux cylindres 27 puis, tout en maintenant la pression exercée sur le bouton 25, ce qui bloque les parties 60 des tambours 13, fait tourner dans un sens ou dans l' autre les cylindres 27 qui entraînent, par bonds successifs, les parties dentées 
63 de chaque tambour 13 par rapport à leurs parties 60. Il poursuit cette opéra- tion jusqu'à ce que les tambours chiffrés 13 indiquent le nombre n. 



   Ceci fait, le réglage est terminé; il suffit à l'opérateur de relâche: le bouton   25.t   de refermer le volet 30. Dans ces conditions lorsque le compteur recevra sa nième impulsion,comptée à partir de cette opération de réglage, les tambours 13 indiqueront chacun la valeur zéro et les encoches 27a se retrouve- ront alignées en regard des disques 31, comme elles l'étaient après l'opération de rappel des tambours chiffrés et avant le réglage angulaire des deux parties de chacun de ces derniers. 



    REVENDICATIONS.   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present patent relates to a pulse counter with decimal coded drums, comprising a return mechanism of the coded drums of the heart cam type.
There are known counters of this type equipped with a device automatically actuating a switch intended to close, for example, a control circuit, when the counter has received a number!:. of pulses counted from the recall position of the numbered drums.



   The counter according to the present inventiop. has such a device comprising, mounted on two axes parallel to that of the numbered drums and in a number equal to that of the latter, on the one hand toothed cylinders meshing individually with the numbered drums, and on the other hand discs, the axis of which is carried by a rocker, each rolling on a cylindrical part cut by a notch of a toothed cylinder, so that when the counter receives its nth pulse, the notches of all the cylinders are found aligned opposite the disks which fall into them, causing the switch to be actuated.

     @
In known counters comprising devices of this type, it is necessary, in order to adjust the counter to the number chosen, to disconnect the toothed cylinders and the numbered drums, after having recalled the latter to their starting position. It follows from this necessity the risk of accidental rotation of the toothed cylinders between the adjustment of their respective positions and their re-coupling with the numbered drums.



   These risks of errors are eliminated in the meter according to the invention which is characterized by the fact that the numbered drums and the toothed cylinders are mounted on their respective axes so as not to be able to be uncoupled, and by the fact that each of said numbered drums is formed of a part integral with its return cam and a part comprising the teeth and the scale of the drum, these two parts being connected by a jumper coupling allowing the two said parts to occupy ten relative angular positions , all in such a way that, after having acted on the return mechanism, the switch actuation device can be adjusted to an arbitrary number n,

   by making the toothed part of each numbered drum jump from one angular position to the next by rotating the toothed cylinder with which it is engaged.



   The appended drawing represents, by way of example, an embodiment of the object of the invention.



   FIG. 1 is a plan view of this embodiment, part of the device for actuating the switch having been cut away; Figure 2 is a side view, part of the frame not having been shown; Figure 3 is a partial section along the line III-III of Figure 2; Figure 4 is a plan view of the detail shown in Figure 3; FIG. 5 is a side view of a numbered drum; Figure 6 is a section along the line VI-VI of-Figure 5.



     The counter shown comprises a frame 10 formed of two plates 11a and 11b and of a front plate 12. The indicator members of the counter are constituted by drums 13 each provided with a decimal graduation. These drums are intended to be driven by a tenth of a turn for each pulse passing through the electromagnet 14. They are mounted freely on an axis 15 embedded by its ends in the plates 11. Their numbers, which appear through a gate not visible in the drawing, provided in the front plate 12, are ordered in decreasing order with respect to the direction of rotation that the electromagnet 14 imposes on them.

   In this way, the counter indicates, after each pulse, a value reduced by one unit with respect to the value that it indicated before this pulse.



   The mechanism transforming the movement of the armature 16 of the electromagnet 14 into a rotational movement of the numbered drums 13, is formed (figures

 <Desc / Clms Page number 2>

 3 and 4) by an anchor 17, integral with the frame 15, and by a pinion with ten star teeth 18 cooperating in a known manner with the anchor 17. This pinion 18 is integral with the first wheel 19 of the kinematic chain formed by this wheel 19, the pinion 20a, the numbered drums 13 and the transfer pinions 20b.



   When the frame 15 is attracted to meet the return spring 21, one of the levers of the anchor 17 comes into contact with the flank of one of the teeth of the pinion 18 and moves the latter by half a pitch. then, at the moment when the armature is returned by the spring 21, the other lifting of the anchor 17 causes this pinion to advance in the same manner and in the same quantity, so that ultimately the pinion 18 advances by a tooth or a tenth of a turn with each pulse.



   A jumper 70 acts on the wheel 19 so that the latter and the pinion 18 cannot accidentally rotate during the time interval during which neither of the lifts of the anchor 17 is is meshed with pinion 18.



   The return of the numbered drums 13 in their starting position takes place by means of a known mechanism, comprising heart-shaped cams 22, hammers 23, and a rocker 24 on which the pinions 20 are mounted. This mechanism consists of a push button 25.



  The various elements making up the connection between this button 25 and the hammers 23 will be described below.



   The counter further comprises a device for automatically actuating a switch 26 at the moment when a number n of pulses counted from the recall of the numbered drums 13 have passed through the coil of the electromagnet 14.



   This device comprises cylinders 27 rotating freely around an axis 28 mounted parallel to the axis 15, between the plates 11. These cylinders 27, the number of which is equal to that of the drums 13, each have a toothing and an interrupted cylindrical part. by a notch 27a embracing an angle of a tenth of a turn. Each cylinder 27 is engaged, by its teeth, with that of a numbered drum 13.



   These cylinders 27 enter an opening made in the front plate 12 of the meter above the window in which the numbered drums 13 appear. This opening is normally closed and the cylinders 27 hidden by a shutter 30.



   The axes 15 and 28 are fixed so that the drums 13 and the cylinders 27, locked axially, cannot be uncoupled.



   The device for automatically actuating the switch 26 further comprises a tilting assembly formed by disks 31, in a number equal to that of the cylinders 27, mounted one beside the other on an axis 32, parallel to the axes 15 and 28. This pin 32 is supported by two arms 33 connected by a pin 34, journalled in the plates 11, and by a spacer 35 to. which is hooked a spring 36 applying the discs 31 against the smooth part of the cylinders 27, so that these discs roll on the latter when the numbered drums 13 drive them in rotation.



   The arm 33, visible on the right of FIG. 2, extends beyond the axis 34. Its end is provided with a tenon 37 against which is applied, by a wire spring 38, a pawl 39 pivoted on. the axis 34 between the plate 11a and the arm 33.



   This pawl is intended to hold a pallet 41 applied against a pusher 42 secured to one of the contact parts of the switch 26.



   -This pallet 41 constitutes an arm of a lever 43, S-shaped, articulated at 44, and the other arm 45 of which has, at its end, a tab 46

 <Desc / Clms Page number 3>

 hooking onto the spout 47 of the pawl 39.



   In the hooking position of the lever 43, the pallet 41 is pressed against the pusher 42, which is retractable against a spring P, not visible, housed inside the switch. In this way, the tab 41 can be lifted slightly above its hooking position when the device is cocking, to return to this position under the action of this spring P when the winding is complete. .



   The means intended to bring the device for actuating the switch 26 into the armed state in which it is shown in FIG. 1 of the drawing, a state corresponding to the closing of the switch 26, are controlled at the same time as the mechanism for recalling the drums numbered by button 25.



   The axial movement of this button 25 is in fact transmitted, by the intermediary of a ball joint 49, on the one hand to a bracket 50, pivoted at 51 and subjected to the action of a spring 52 which recalls the button 25 in the position shown in the drawing, and on the other hand to a lever 53 formed of an arm carrying the ball joint 49 - and hammers 23, a heel 54 of which maintains the lever 24 under the action of the spring 52 and against a weaker wire spring 55, in a position where the pinions 20 are engaged with the numbered drums 13.



   The bracket 50, which constitutes the first element of the winding mechanism of the device for actuating the switch 26, is intended to transmit its movement to an arm 56 of a lever 57 articulated at 58. The second arm 59 of this lever has, at its end, a bent portion 60 intended to lift the arm 45 carrying the tab 46 and to hook the latter to the spout 440
The automatic actuation of the switch 26 when the counter receives its nth pulse, counted from the recall of the encoded drums, is carried out as follows:
With each pulse received by the electromagnet 14, the drum 13 of the units rotates by a tenth of a turn, driving the first cylinder 27 by an equal angle;

   in the same way, with every tenth, hundredth and thousandth impulse, the following cylinders 27 are driven by the drums 13 tens, hundreds and thousandso
When the notch 27a of the cylinder 27 meshing with the drum 13 of the units is under the corresponding disc, the latter can only roll in this notch if the notches of the other cylinders 27 are located opposite the corresponding discs; if not, the disc passed over the notch. This event repeats with each drum revolution of subsequent units and drums as long as all of the notches 27a are not aligned. On the other hand, when this alignment is carried out, the discs 31 roll at the bottom of the notches by causing the arms 33 to pivot.

   This pivoting has the consequence of causing the pawl 39 which follows, under the action of the spring 38, the movement of the arm 33, to tilt the spout 47 from the tab 46, thus releasing the lever 43 which, under the spring action P, rotates when opening switch 260
The adjustment of the actuating device of this switch 26, that is to say the adjustment of the elements which make it possible to vary the number of pulses for which the switch opens automatically, constitutes a particular feature. original counter described
The advantage of this adjustment lies in the fact that it can be operated without disconnecting the drums 13 and the cylinders 27. This advantage derives from the particular construction of the numbered drums 13.



   Figures 5 and 6 show in detail one of the numbered drums. This one is formed of two parts, a part 60 comprising the hub 61 of the drum and the heart-shaped return cam 22, and a part 63 fitted on a bearing surface of the hub 61 so as to be able to turn freely on it.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   This part 63 bears the graduation and teeth 64 of the drum. It is held axially on the hub 61 by an elastic washer 65.



   The two parts in question are connected to one another by a jumper coupling formed of two compression springs 66 arranged in two diametrically opposed housings formed in part 60 of the drum, by two balls 67 on which the springs 66, and by a grooved inner surface 68 presented by part 63 of the drumb The balls 67, under the action of the springs 66, bear against the bottom of two symmetrical grooves by joining the parts 60 and 63.



   The springs 66 are however sufficiently compressible so that one can rotate one of the parts relative to the other by making the balls 68 jump from one groove to the next. This results in the possibility of assigning ten positions. angular relative to the two parts of the drum.



   This construction of the numbered drums makes it possible to adjust the device for actuating the switch 26 since it makes it possible to establish a determined relationship, corresponding to the number ne between the position of the return cams 22 and the position of the notches 27a, this independently of the immutable relationship existing between the teeth of the drums 13 and of the cylinders 27. The latter relationship is moreover established so that the notches 27a are aligned opposite the disks 31 when each drum 13 indicates the number 0.



   The number n is adjusted, in the counter described, as follows:
The operator pushes the button 25, which, as we have seen above, on the one hand arms the actuating device of the switch 26, and on the other hand brings the cams 22 to their position. zero. To simplify the explanation which follows, we will admit that the numbered drums 13 each indicate, after this operation, the number zreo, not to be confused with the zero position of the cams 22.



   The operator then opens the shutter 30 so as to have access to the cylinders 27 then, while maintaining the pressure exerted on the button 25, which blocks the parts 60 of the drums 13, rotates them in one direction or the other. cylinders 27 which drive, by successive jumps, the toothed parts
63 of each drum 13 with respect to their parts 60. It continues this operation until the numbered drums 13 indicate the number n.



   This done, the adjustment is complete; all the release operator has to do is: button 25.t to close shutter 30. Under these conditions, when the counter receives its nth pulse, counted from this adjustment operation, the drums 13 will each indicate the value zero and the notches 27a will be found aligned opposite the discs 31, as they were after the operation of returning the numbered drums and before the angular adjustment of the two parts of each of the latter.



    CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1. Compteur d'impulsions à tambours chiffrés décimaux, comprenant -un mécanisme de rappel des tambours chiffrés du type à came en coeur, et un dis- positif actionnant automatiquement un interrupteur au moment où le compteur a reçu un nombre n d'impulsions comptées à partir de la position de rappel des tam- bours chiffrés, ce dispositif comportant, montés sur deux axes parallèles à celui des tambours chiffrés et en nombre égal à celui de ces derniers, d'une part des cylindres dentés engrenant individuellement avec les tambours chiffrés, et d'au- tre part des disques, dont l'axe est porté par une bascule, roulant chacun sur un partie cylindrique coupée par une.encoche d'un cylindre denté, de manière qu'au moment où le compteur reçoit sa nième impulsion, les encoches de tous'les cylindr, 1. Pulse counter with decimal ciphered drums, comprising a mechanism for returning the ciphered drums of the heart cam type, and a device which automatically activates a switch when the counter has received a number n of counted pulses. from the return position of the numbered drums, this device comprising, mounted on two axes parallel to that of the numbered drums and in a number equal to that of the latter, on the one hand toothed cylinders individually meshing with the numbered drums , and on the other hand discs, the axis of which is carried by a rocker, each rolling on a cylindrical part cut by a notch of a toothed cylinder, so that when the counter receives its nth pulse, the notches of all the cylinders, se trouvent alignées en regard des disques qui tombent dans ces dernières en pro- voquant l'aotionnement de l'interrupteur, compteur, caractérisé par le fait que <Desc/Clms Page number 5> les tambours chiffrés et les cylindres dentés sont montés sur leur axe respectif de façon à ne pouvoir être désaccouplés, et par le fait que chacun des dits tam- bours chiffrés est formé d'une partie solidaire de sa came de rappel et d'une partie comprenant la denture et la graduation du tambour, ces deux parties étant reliées par un accouplement à sautoir permettant aux deux dites parties d'occuper dix positions angulaires relatives, le tout de façon que l'on puisse, après avoir agi sur le mécanisme de rappel, régler le dispositif d'actionnement de l'interrup- teur sur un nombre n arbitraire, are aligned opposite the disks which fall into the latter causing the actuation of the switch, counter, characterized in that <Desc / Clms Page number 5> the numbered drums and the toothed cylinders are mounted on their respective axes so as not to be able to be uncoupled, and by the fact that each of said numbered drums is formed of a part integral with its return cam and of a part comprising the toothing and the graduation of the drum, these two parts being connected by a jumper coupling allowing the two said parts to occupy ten relative angular positions, the whole in such a way that one can, after having acted on the return mechanism , set the switch actuator to an arbitrary number n, en faisant sauter la partie dentée de chaque tambour chiffré d'une position angulaire à la suivante par rotation du cylindre denté avec lequel il est en prise. by making the toothed part of each numbered drum jump from one angular position to the next by rotating the toothed cylinder with which it is engaged. 2. Compteur selon la revendication 1, caractérisé par le fait que les chiffres des tambours se suivant dans un ordre décroissant par rapport à leur sens de rotation et par le fait que les encoches de tous les cylindres dentés sont alignées, en regard des disques basculants, lorsque tous les tambours chiffrés indiquent la valeur zéro, de manière qu'il suffit, pour régler ledit dispositif d'actionnement, de faire tourner les cylindres dentés jusqu'à ce que le compteur indique le nombre n. 2. Counter according to claim 1, characterized in that the numbers of the drums following each other in decreasing order with respect to their direction of rotation and in that the notches of all the toothed cylinders are aligned, facing the tilting discs , when all the numbered drums indicate the value zero, so that, in order to adjust said actuator, it is sufficient to rotate the toothed cylinders until the counter indicates the number n. 3. Compteur selon la revendication 1, dans lequel l'actionnement du mécanisme de rappel des tambours chiffrés et l'armage du dispositif d'actionne- ment automatique de l'interrupteur s'opèrent simultanément par la manoeuvre d'un seul organe de commande, caractérisé par le fait que la bascule supportant l'axe sur lequel sont montés les dits disques, porte,articulé sur un de ses bras, un cliquet dont le bec est destiné à accrocher un bras, au moment de la manoeuvre du dit organe de commande, d'un levier relié à l'interrupteur, le pivotement de la bascule, par suite de l'alignement des dites encoches, provoquant le retrait de ce cliquet, le décrochage du dit bras de levier et l'actionnement de l'inter- rupteur. 3. Counter according to claim 1, wherein the actuation of the return mechanism of the numbered drums and the winding of the automatic actuation device of the switch take place simultaneously by the operation of a single control member. , characterized by the fact that the rocker supporting the axis on which the said discs are mounted, carries, articulated on one of its arms, a pawl whose spout is intended to hook an arm, at the time of the maneuvering of the said control member. control, of a lever connected to the switch, the pivoting of the rocker, following the alignment of said notches, causing the withdrawal of this pawl, the release of said lever arm and the actuation of the switch - breaker. 4. Compteur d'impulsions à tambours chiffrés décimaux, comportant essentiellement les caractéristiques précédentes, considérées isolément ou selon leurs diverses combinaisons possibles. 4. Pulse counter with decimal ciphered drums, essentially comprising the preceding characteristics, considered in isolation or in their various possible combinations. 5. Compteur d'impulsions à tambours chiffrés, en substance tel que décrit ci-devant et représenté schématiquement aux dessins annexés. 5. Encrypted drum pulse counter, substantially as described above and shown schematically in the accompanying drawings.
BE569047D BE569047A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE569047A true BE569047A (en)

Family

ID=188158

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE569047D BE569047A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE569047A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0593371B1 (en) Operating mechanism for a switch with three positions
EP1846063B1 (en) Holding device for locking the head of a syringe piston on a syringe pump pusher
EP1960847B1 (en) Time piece chronograph clockwork movement
CH634896A5 (en) CONTROL DEVICE FOR ELECTRIC MOTOR-REDUCER.
EP2045672A1 (en) Device for resetting two time counters
EP0568492B1 (en) Automatic braking device for motorised electronic operation of a door, shutter, blind or similar
FR2752673A1 (en) FISHING REEL
FR2097126A1 (en)
BE569047A (en)
EP1760548B1 (en) Timepiece incorporating a mechanism for the indication of time by a striking mechanism
EP1760554A1 (en) Timepiece incorporating a striking mechanism
FR2905366A1 (en) DEVICE FOR CANCELING THE TORSION OF A CONNECTION BETWEEN A FIXED END AND A ROTATING END
EP3904967A1 (en) Device for controlling a timepiece movement
WO2008055368A1 (en) Timepiece provided with a chronograph mechanism
EP1760551A1 (en) Timepiece with Grand Strike
CH342390A (en) Pulse counter
EP0137882B1 (en) Wrapping mechanism for a roto baler
FR2525724A1 (en) MECHANISM FOR ACTIVATING A VALVE
CH370015A (en) Winding and time-setting mechanism for watch movement
CH524847A (en) Calendar watch
FR2559284A1 (en) PROGRAMMER CONTROL DEVICE
FR2554158A1 (en) Control device for a gear motor intended for driving a roller-shutter rolling-up bar
FR2756320A1 (en) Drive mechanism and end-of-course detector for motor driven roller blinds
FR2850698A1 (en) Hatch lock for automobile vehicle, has opening assistance unit for discharging blocking unit that blocks latch in closing position and for activating disengaging unit to disengage closing assistance unit
EP1760555A1 (en) Winding and time setting mechanism for a watch