BE563906A - - Google Patents

Info

Publication number
BE563906A
BE563906A BE563906DA BE563906A BE 563906 A BE563906 A BE 563906A BE 563906D A BE563906D A BE 563906DA BE 563906 A BE563906 A BE 563906A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
container
reaction chamber
valve
provided under
outlet
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE563906A publication Critical patent/BE563906A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B01PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES OR APPARATUS IN GENERAL
    • B01FMIXING, e.g. DISSOLVING, EMULSIFYING OR DISPERSING
    • B01F23/00Mixing according to the phases to be mixed, e.g. dispersing or emulsifying
    • B01F23/20Mixing gases with liquids
    • B01F23/23Mixing gases with liquids by introducing gases into liquid media, e.g. for producing aerated liquids
    • B01F23/236Mixing gases with liquids by introducing gases into liquid media, e.g. for producing aerated liquids specially adapted for aerating or carbonating beverages

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Closures For Containers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention a trait à la gazéification de liquides, et bien qu'elle vise plus partioulirement la préparation d'eau gazeuse destinée à servir de boisson soit à   l'état   isolé, soit avec d'autres liquides ou parfums propres à lui donner du geût, elle peut également être appliquée avec avantage à la gaséifica- tion de liquides pour d'autres applications, par exemple pour des extincteurs d'incendie et autres appareils à liquide sous pression. 



   Un procédé de préparation d'eau   raseuse   à l'intérieur   d'un   .siphon consiste à ajouter à   l'euu   renfermée par celui-ci   deux     réactifs  en poudre, par exemple de l'acide citrique et du bicar- bonate de soude, la   réaction     produisant   du   gaz   carbonique CO2et provoquant la dissolution du gaz dans l'eau en même temps due l'apparition de la   pression     nécessaire   à l'éjection de l'eau gazeuse à partir du siphon.

   Ce   procède     présente   l'inconvénient 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 qu'en raison du contact entre la charge de réactifs et l'eau l'eau   gazeuse  obtenue est une solution de citrate de soude; or bien que cela ne prête pas à   critique   lorsque l'eau doit être utilisée pour constituer une boisson avec des jus de fruits ou analogues, la saveur obtenue est indésirable lorsque cette eau (eau de Seltz) est destinée à être utilisée avec des boissons alcoolisées. 



   Le procédé le plus courant pour gazéifier l'eau d'un siphon consiste à employer du gaz carbonique CO2 liquéfié, prélevé à partir de bouteilles degrande dimensions dans l'atelier de fa-   brication d'eau minérale où sont remplis les siphons ; cegaz   peut également être obtenu dans de petits récipients en forme d'obus afin de pouvoir être utilisés par l'usager même du siphon.

   Toutefois ce procédé comporte l'emploi d'un récipient de gaz sous une forme ou sous une autre, ce que précisément vise à éviter la présente invention, et cela pour deux raisons, savoir d'abord parce que les récipients doivent finalement être achetés soit par l'usine, soit par   l'usager,   et ensuite parce que la réaction entre les récipients métalliques et le gaz car- bonique CO2, donne naissance à un mauvais goût dans l'eau ga- zeuse obtenue.

   i Conformément à la présente invention l'on réalise une eau gazeuse à haut degré de pureté en mélangeant des réactifs acides et alcalins avec de l'eau dans une chambre de réaction et en faisant passer le gaz produit par la réaction dans le liquide à gazéifier à l'intérieur d'un récipient, tout en main- tenant le liquide de ce récipient isolé de l'eau et des réac- tifs contenus dans la chambre de réaction. Dans ce procédé l'eau gazeuse n'est pas contaminée par les réactifs et par conséquent l'eau obtenue de cette manière est Entièrement sa- tisfaisante pour toutes les applications.

   En outre l'eau ga- zeuse obtenue conformément au   présent   procédé dans lecas d'un extincteur d'incendie, n'a pas un effet nuisible, par exemple sur les matières textiles, comme cela arrive avec bien des extincteurs connus. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   L'appareil pour la mise en oeuvre de l'invention comporte préférablement un récipient pourvu d'un tube de sortie qui   part   d'un point situé au voisinage du fond du récipient pour ' aboutir à un clapet de sortie, une chambre de réaction propre . à être montée à l'intérieur du récipient et des moyens permet- tant le passade du gaz de la chambre de.réaction dans le réci- pient, mais empêchant toute sortie de liquide ou de matiére solide à partir de cette chambre. 



   Le dessin annexé, donné à titre   d'exemple,   permettra de mieux comprendre l'invention, les caractéristiques qu'elle présente et les avantages qu'elle est susceptible de procurer 
Fig. 1 est   une   vue en élévation avec demi-coupe d'un appa- reil de préparation d'eau gazeuse suivant l'invention, monté sur un support. 



   Fig. 2, 3,   4   et 5 sont des vues explicatives montrant les phases successives de chargement et de fonctionnement de l'ap- pareil représenté en fig. 1. fig. 6 est une coupe à grande échelle d'une variante d'ap- pareils, cette figure ne représentant que les pièces modifiées par rapport à celles représentées en fig, 1. 



   Fig. 7 est une coupe d'une autre variante de l'appareil. 



     Fig.   8 est une vue en élévation avec demi-coupe d'un réci- pient, le recouvrement étant'supposé enlevé sur la moitié non coupée afin de montrer le dispositif de renforcement du réci- pient. 



   Fig. 9 est une vue de'détail représentant un clapet de sortie, les pièces étant figurées séparées les unes des autres 
Dans la disposition représentée en fig. 1 un support 20, qui peut être fait en une matière plastique moulée appropriée, comporte une embase 21 sur laquelle il repose, une partie 22 en forme de cuvette sphérique et un rebord annulaire 23 Le bas   d-'un   récipient 24 repose dans la cuvette   sphérique   22, tan dis qu'une série de bouteilles ou de flacons de   parfums   (si- rops) tels que ceux représentés en 25 ou en 26, sont disposés dans des dépressions circulaires 27 mnagées dans le rebord 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 aunulaires 23. Des verres à boire 28 sont   places   à la position renversée sur le rebord 23. 



   Le récipient 24 est moulé en polyéthylène à grande résis- tance, ou en toute autre matière appropriée, telle que du verre trempé, susceptible de supporter une pression.interne élevés. le fond 29 du récipient est incurvé intérieurement pour assurer une plus grande résistance (et pour permettre une certaine di- latation sous l'effet de la pression lorsque ce récipient est fait en une matière déformable telle que le polyéthylène); des nervures de renforcement 30 sont prévues sur la périphérie du récipient.   L'extrémité   supéri-eure du récipient comporte un goulot 31 pourvu de filets 32 propres à recevoir un chapeau 33   iileté   intérieurement;

   le haut du récipient comporte encore un bossage de sortie 34, venue de moulage avec le corps du réci- pient et perforé de manière à recevoir un clapet de sortie et une tuyère, comme on le décrira plus en détail ci-après. 



   La face intérieure du fond 29 du récipient comporte une dépression 35 qui reçoit l'extrémité inférieure d'un réservoir intérieur 36 dont l'extrémité supérieure est ouverte et qui constitue la chambre de réaction dans l'exemple figuré, tandis qu'un réservoir de charge 37 repose sur des ondulations (non représentées) du bord supérieur du réservoir intérieur de ma- nière à ménager un passage intermédiaire 38 entre ledit bord du réservoir 36 et la face inférieure d'un rebord 39 qui dépas- se extérieurement à partir du réservoir de charge 37, tandis qu'un espace annulaire 50 est également ménagé entre ce réser- voir de charge et le réservoir intérieur 36. Des bras 40 sont prévus à l'intérieur du réservoir 37 pour supporter un bossage perforé 41 dans lequel peut coulisser axialement une tige de soupape 42.

   L'extrémité inférieure de la tige 42 est soli- daire par soudure d'une soupape conique 43 tandis qu'une gou- pille 44 dépasse de la tige 42 au voisinage de l'extrémité supérieure de celle-ci pour reposer sur une butée 45, un res- sort de compression 46 étant disposé entre le bossage 41 et la butée 45. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Une bague d'étanchéité en caoutchouc 47 est fixé à l'inté- rieur du chapeau 33 à une position telle qu'elle soit serrée contre le bord supérieur du goulot 31   lorsque   le chapeau est . , vissé sur celui-ci, en constituent ainsi avec ce goulot 31 un joint étanche au gaz lorsque le chapeau est vissé à fond. (Dans certains cas, si le chapeau 33 est moulé en   une   matière élasti- que telle que le   polyétbylène,   cette bague d'étanchéité en ca- outchoue peut ne pas être nécessaire) .

   A l'intérieur du cha- peau 33 est également fixé un écran 48 présentant la forme d'un cylindre à exténité inférieure ouverte, qui descend presque jusqu'au fond du récipient 24 lorsque le chapeau est vissé en place,   comme   représenté en fig.   1.   On remarquera que l'alésage intérieur de l'écran 48 est de diamètre tel qu'il subsiste'un espace annulaire 49 entre cet écran et le réservoir intérieur 36, lequel espace 49 communique avec l'intérieur dudit réser- voir 36 par le jeu 38 et l'espace annulaire 50. 



   En se référant à la fig. 1 on notera encore que lorsque le chapeau 33 est vissé sur le goulot 31 le fond supérieur de 1' écran cylindrique 48 agit sur l'extrémité supérieure de la tige de soupape 42 et maintient cette dernière abaissée, de telle sorte que la soupape 43 est alors dégagée de l'extrémité inférieure du réservoir 37. 



   Un tube de sortie 51 (préférablement constituépar un tuyau souple en polyéthylène) est enfoncé à force par son extrémité supérieure dans un trou 52 du bossage 34 et descend dans le récipient jusqu'en un point situé au voisinage du fond de celui-ci. Une vis 53 pourvue   d'une   tête de manoeuvre 55 est engagée dans un trou taraudé 54 du bossage 34 et porte en bout un clapet métallique 56 qui peut être serré au contact de l' extrémité supérieure du tube 51 par rotation du bouton 55 et de la vis 53.

   Le débouché supérieur de l'orifice 52 est fraisé de telle sorte que   l'extrémité     correspondante   du tube 51 est   déformée   par dilatation vers   l'extérieur     lorsqu'on.   reçoit la pression de l'extrémité conique du clapet 5) , cu constituant ainsi un véritable   siège.     Unc   tuyère de sortie 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 57 est montée dans le   bossage'34,   l'alésage de cette tuyère communiquant avec le trou taraudé 54. 



   Les flacons 25 ou 26 disposés tout autour du récipient 24: sur le support 20, sont remplis de parfums divers à l'état concentré, de jus de fruits ou de sirops sucrés. Ces flacons sont faits en polyéthylène souple et ils sont pourvus d'orifi- ces de sortie de très petites dimensions, de telle sorte qu'en serrant l'un quelconque d'entre eux l'on peut provoquer l'ex- puleion par l'orifice de sortie correspondant de quelques gout- tes du contenu. Le flacon représenté en 26 en fig, 1 est des- tiné à constituer une réplique en miniature du récipient cen- tral 24. 



   On décrira maintenant en référence aux fig. 1 à 5 le procédé de préparation de   boisson;gazeuse   par le moyen de l'appareil représenté en fig. 1. 



   On dévisse et l'on enlève-le chapeau 33, lequel emmène avec lui l'écran 48 ; on enlève'également le réservoir intérieur 36 et le réservoir de chargea? et l'on verse de l'eau dans le récipient 24 jusqu'à un niveau indiqué par un dispositif indi- cateur approprié, par exemple par une pièce en polyéthylène de couleur jaune vif, suspendue à l'extrémité supérieure du tube plongeur, immédiatement au-dessous du clapet, pour indiquer le niveau correct de remplissage. Cette phase opératoire est in- diquée en fig, 2, la masse d'eau étant référencée 59 dans cette figure. A ce moment si l'on désire obtenir une grande quantité d'eau gazeuse parfumée, l'on ajoute au liquide environ 55 cm3 de concentré parfumé et sucré à partir   d'un   des flacons 25 ou 26.

   Si l'on désire obtenir de l'eau gazeuse pure ou si l'appa- reil doit être utilisé comme extincteur, alors ils n'est pas nécessaire d'ajouter à cette eau un parfum quelconque. De même si le liquide du récipient doit s'utiliser avec différentes boissons, on n'ajoute pas de   parfum il   cette phase des opéra- tions, les quelques gouttes nécessaires du parfum désiré étant en pareil cas versées dans le verre avant'de   remplir   celui-ci d'eau gazeuse. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   On dispose alors le réservoir intérieur tubulaire 36 dans le récipient 24. et l'on introduit dans ledit réservoir 36 deux tablettes 60 et 61. Ces tablettes constituent les réactifs propres à produire le gaz. l'une renferme un acide et l'autre. un alcali (par exemple respectivement dé l'acide citrique'et du bicarbonate de soude). Cette phase opératoire   est'repré-   sentée en   fi.   3. 



   Bien qu'on se soit référé ci-dessus à deux tablettes 60 et 61, il peut être nécessaire d'un utiliser un plus grand nombre en fonction de la dimension des tablettes et du volume de li- quide qu'on désire gazéifier. 



   On remplit alors d'eau le réservoir de charge 37, comme in- diqué en 62 (voir fige 4) et on le dispose dans le réservoir intérieur. On notera que le ressort 46 maintient la tige de soupape 42 à une position telle que la soupape 43 est appliquée contre 1'extrémité inférieure du réservoir 37 en empêchant ainsi l'écoulement de l'eau   62.'   On place enfin le chapeau 33 et l'écrou 48 sur le réservoir intérieur 36 et l'on visse en place le chapeau, comme représenté en fig. 5. La   tige 42   est abaissée par suite du vissage du chapeau et la soupape 43 est écartéede l'extrémité inférieure du réservoir 37, ce qui permet à l'eau 62 de s'écouler dans le réservoir 36 pour provoquer la réaction entre les tablettes 60 et 61.

   Cette réaction donne naissance à du gaz carbonique C02 qui s'élève dans le réservoir 36 et traverse les espaces 50 et 49 pour arriver. dans la masse d'eau 60 du récipient   24.   Comme le gaz détermine une pression très élevée à l'intérieur du récipient cette masse d'eau 60 est effectivement gazéifiée; toutefois le processus de   gazéification   est accéléré si l'on donne au récipient 24 un mouvement de bas- cule ou un mouvement combiné de bascule et de rotation. La cu- vette sphérique 22 du support 20 facilite un tel   mouvement   com- biné de bascule et de rotation. On comprend que le clapet de sortie doit être tenu fermé pendant la   période   de ion pour empêcher toute sortie de   a ou   de liouide.

   Lorsque la gazéification est terminée le Gaz reufermé par le   récipient   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 maintient   1 intérieur   de celui-ci sous pression et par suite quand on désire une boisson il suffit de dévisser la vis 53   pour soulever le clapet 56 de son siège ; leliquide 60 est   alors refoulé du récipient 24 par le tube de sortie 51. 



   On comprend que l'élément essentiel de l'exemple qu'on vient de décrire est constitué par le récipient,24 et par ses divers accessoires. Le support 20 constitué une caractéristique fa-   cultative   et peut être laissé de côté sans que cela affecte l'efficacité de l'appareil. On peut encore mentionner que si le récipient est placé sur un tampon en caoutchouc cellulaire, il est très facile de lui appliquer le mouvement de bascule désirable pour effectuer une gazéification rapide. 



   Dans la variante représentée en fig. 6 le récipient 24 (in- diqué   en. traits   mixtes) est réalisé à la façon décrit en fig. l, sauf   qu'il.est   prévu sur le ,goulet 31 une forme de filetage quelconque'peu différente pour recevoir le chapeau; mais l'on comprend, que cela n'est qu'un simple détail et qu'on peut em- ployer aussi bien l'une que'l'autre des formes de filetage re-   présentées.   en fig. 1 à 6.

   Le chapeau 70 est prévu pour être .vissé sur,le goulot 31 du récipient 24 et ce chapeau comporte 'un manchon de traversée 71 convenablement taraudé pour recevoir une tige de soupape filetée.72,   L'extrémité   supérieure de la tige 72 porte une poignée de manoeuvre 73, tandis qu'à l'extré- mité inférieure de ladite tige est fixée une soupape conique 74 semblable à la soupape 43 de l'exemple précédent. 



   Un réservoir de charge 75 est fixé à un couvercle 76, lequel est vissé sur le manchon   71,'. l'extrémité   inférieure de ce ré-   -servoir   étant propre à être fermée par la soupape 74 lorsque la tige 72 est vissé en   direction   du haut. 



   Il est prévu un sac souple 77 en polyéthylène qui constitue la chambre de réaction en remplaçant ainsi le réservoir inté- rieur 36 décrit dans l'exemple précédent. Ce sac 77 est repré- senté en fig. 6 comme attaché au réservoir de charge 75, l'ex- trémité supérieure ouverte du sac étant monté sur le réservoir et recevant ensuite deux   bagues   de caoutchouc 78. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

   lorsque   le dispositif décrit doit être   charge,   en   enlevé   du récipient 2.1. le chapeau 70 avec leréservoir de charge 75 et le sac 77 et l'on remplit ce récipient d'eau comme décrit dans l'exemple précédant.

   Le sac 77 est alors dégagé du réservoir 75 (ce qui peut être aisément réalisé en faisant.rouler les bagues de caoutchouc 78 vers le haut sur l'extérieur du réser- voir 75 jusqu'! une position pour laquelle elles sont dégagées du sac), et l'on place deux tablettes de réactif à l'intérieur dudit sac. On visse la lise de soupape 72 en direction du bas jusqu'à dégager la soupape 74 du.réservoir 75 ; on renverse celui- ci et on le remplit   d'eau.   On   revisse *la   tige 72 en sens in- verse pour ramener la soupape 74 à la position fermée, puis 1' on introduit le réservoir,75 dans le sac 77, on ramène vers le bas les bagues de caoutchouc 78 sur le débouché du sac et l'on insère l'ensemble du résarvoir 75 et du sac 77 dans le récipient 24 en vissant en place le chapeau 70. 



   Lorsqu'on tourne la poignée 73, la soupape 74 s'écarte du réservoir 75 et permet à la charge d'eau renfermée par celui- ci de s'écouler dans le sac 77 pour provoquer la réaction entre les tablettes acide et alcaline en donnant ainsi naissance au gaz CO2. Lorsque la pression gazeuse à l'intérieur du sac 77      a atteint une valeur suffisante, le gaz fuit entre le sac et le réservoir 75 (en dilatant les bàgues de caoutchouc 78) et gazéifié l'eau du récipient 24 à la façon décrite dans l'exem- ple précédent. 



     Fig. 7   représente   une;   forme d'exécution d'un appa- . reil propre à la mise en oeuvre du procédé suivant l'invention. 



  Dans cette forme d'exécution le récipient 80 est fait en poly-   éthylènè   et il est logé à l'intérieur d'une enveloppe 81 en forme de godet, faite en métal,et destinée à augmenter la ré-   si;:,tance   à l'éclatement du récipient 'sous l'effet des fortes pressions qui prennent naissance à son intérieur. Le récipient 80 comporte une nervure 82 et le bord supérieur de l'enveloppe 81 est serti par dessus cette nervure comme montré en 83, en vue .de fixer ladite enveloppe sur le récipient. On   noteru   

 <Desc/Clms Page number 10> 

 qu'il existe un jeu appréciable entre le fond du récipient 80 et le fond de l'enveloppe 81 pour permettre la dilatation du récipient sous l'effet de la pression interne. 



   'L'appareil comporte un tube de sortie 84 disposé de façon' semblable à celle décrite en référence à la fig. 1, mais dans ce cas la construction du clapet de sortie est légèrement dif- férente de'celle représentée dans cette figure, comme on le comprend en se référant à la fig. 9. Un corps de clapet 85 est taraudé intérieurement en 86 pour recevoir un manchon de traversée 87 dans lequel est fixée l'extrémité supérieure du tube de sortie   84.   Le corps 85 et le manchon 87 sont pourvus de rebords, respectivement 88 et 89, présentant un profil en pointes et qui ont pour but de s'ancrer dans la paroi de poly- éthylène du récipient 80 lorsque le corps et le manchon sont vissés l'un dans l'autre, l'un à l'extérieur et 1!autre à 1' intérieur du récipient, comme représenté en fig. 7. 



   L'extrémité supérieure du tube de sortie 84 est rabattue, comme montré en 90, de manière à constituer siège de clapet. 



  Un clapet conique 91, susceptible de coopérer avec le siège 90, est porté par une vis 92 qui traverse un trou taraudé 93 prévu dans le corps 85 et qui porte à son extrémité extérieure un bouton de manoeuvre   94.   Une tuyère 95 est montée dans le corps 85 et une bague d'étanchéité   96,   faite en une matière élastique telle que le polyéthylène, est comprimée entre le corps 85 et un épaulement de la tuyère 95, comme représenté en   fig. 9.   Dans le corps 95 est vissé en manchon de polyéthy- lène 97, ce manchon comportant un trou radial 98 qui   communi-   que avec l'alésage de la tuyère 95.

   On remarquera, en se ré- férant à la fig. 9, que le liquide ne peut s'échapper de la tuyère 95 que lorsque la vis 92 découvre l'orifice 98, tandis que lorsqu'on manoeuvre cette vis trop loin, le clapet coni- que 91 vient fermer l'alésage taraudé du manchon 97 et empêche l'échappement du liquide. 



   Sur le goulot 100 du récipient   80   est vissé un chapeau 99. 



  Ce chapeau   lui-même   est fait en polyéthyléne moule, et il est 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 pourvu d'un couvercle 101 en métal repoussé. Une tige filetée 102 est fixée dans le chapeau et.est verrouillée en position par un contre-écrou 103, cette tige étant alésée à partir   de '   son extrémité inférieure, comme représenté en 104, et   compcr-   tant un orifice de sortie 105 qui fait   communiquer   le fond de l'alésage 104 avec l'extérieur. L'extrémité inférieure de la tige 102 porte un renflement 106 et sur ce renflement est montée à force l'extrémité supérieure   d'un   tube de caoutchouc 107 à paroi mince qui est ainsi fixé à la tige 102 et qui est retenu en position par une rondelle en caoutchouc 108 de forte épais- seur. 



   La tige 102 porte également la plaque d'extrémité supérieure amovible 109 d'un réservoir métallique tubulaire intérieur 110, ainsi qu'un tampon de feutre 111 qui obture complètement la section transversale de ce réservoir en divisant celui-ci en une chambre supérieure et en une chambre inférieure. (La cham- bre inférieure constitue dans cet exemple la chambre de réac= tion). Des butées 112 maintiennent en place le tampon 111 sur la tige 102. A son extrémité inférieure le réservoir 110 est fermé par une plaque métallique 113 pourvue d'un trou central 114 qui reçoit une tubulure 115 'comportant un alésage 116 et un renflement d'extrémité 117.

   L'extrémité inférieure du tuyau 107 est montée sur le renflement 117 et elle est retenue sur la tubulure 115 par une rondelle de caoutchouc 118 de forte épaisseur ; le tuyau 107 est tendu de façon modérée entre la tuyère 115 et la tige 112. Sous la plaque 113 est fixe un tampon 119 de caoutchouc cellulaire qui recouvre complètement l'extrémité inférieure de la tubulure 115. 



   Pour cbarger l'appareil représenté en fige 7 on dévisse le chapeau 99 et on l'enlève avec.le réservoir intérieur 110. On verse alors de l'eau dans le récipient 80, comme dans les exem- ples précédement décrits, et l'on   ajoute   à cette eau le   par-   fum éventuellement   désiré.   On   dégage   ensuite le   chapeau   99 du réservoir intérieur 110, ce chpeau emmenant uvec lui la pleque d'extrésitéf supérieure 100 et le tampou 111.

     (Cette   

 <Desc/Clms Page number 12> 

 opération   allonge   considérablement le tuyau 107 et pour éviter crue celui-ci ne ramène le tampon 111 et la plaque d'extrémité 109 dans le réservoir intérieur, il est nécessaire de laisser pendre ce chapeau et l'ensemble supporté par la tige 102 sur   l'un   des côtés du réservoir 110 de manière telle que le tuyau 107 soit tendu sur le bord supérieur du'réservoir 110).

   On introduit alors les tablettes de réactif dans le réservoir in- térieur 110 et l'on verse sur elles la charge d'eau ; la réac- tion commence aussitôt, mais avant qu'elle n'ait eu le temps de donner naissance à un grand volume de gaz, on réintroduit la tige 102 avec le tampon   111-et   la plaque d'extrémité 116 dans l'extrémité supérieure du réservoir intérieur 110 et l'on insère tout cet ensemble dans le récipient 80 en vissant à fond le chapeau 99 sur le goulot 100. 



   Le gaz produit dans le réservoir intérieur 110 s'échappe à travers le tampon de feutre 1111 par le trou 105 et par 1' alésage   104   de la tige 102 d'où il descend dans le tuyau 107 et traverse le tampon de caoutchouc cellulaire 119 pour arriver dans l'eau du récipient 80. S'il se produit de violentes pro-   jections   d'eau dans le réservoir intérieur 110, ou même si la totalité de l'appareil est renversé (par exemple   pour¯aider   à la gazéification), l'eau du réservoir 110 -qui renferme le sel de la réaction- ne peut pas passer à travers le tampon 111, tandis que l'eau du récipient 80 est encore protégée de toute contamination par le tampon de caoutchouc cellulaire 119 que le gaz doit traverser. 



   Le récipient suivent la forme d'exécution représentée en fig. 8 est applicable aux trois dispositions décrites plus haut ; pour cette raison l'on ne'a pas représenté dans cette figure une forme particulière de dispositif de chargement ou de clapet de sortie. 



   Le récipient 120 est fait en   polyéhtylène   moulé et il est entouré par un renfort métallique 121 tissé à mailles ouver- tes, dont la   résistance   vient s'ajouter à celle du récipient lui-même à l'encontre de   l'éclatement   sous l'effet   ces   fortes 

 <Desc/Clms Page number 13> 

   pressions   intérieures. Tout l'ensemble du récipient, y compris ; on renfort métallique 121, est enferme dans une enveloppe mé- tallique 123 en forme de seau et dans un couvercle métallique 124 dont le bord   inférieur   125 est serti sur une lèvre 126 pré- vue à l'extrémité supérieure de l'enveloppe 123.

   Dans le fond de cette enveloppe 123 est disposé   un   tampon de renfort 122 fait en une matière telle que celle vendue dans le commerce sous le nom de lasonite, ceci dans le but d'éviter que l'enve- loppe ne se boursouflo sous l'effet de la pression intérieure. on notera que l'enveloppe 123 présente un profil en forme d' eecaliers, cette   construction   lui donnant de la rigidité; on   'remarquera   encore qu'il est prévu un jeu entre le'récipient 120 et l'enveloppe 123 ou le couvercle 124, ceci dans le but de permettre la dilatation du récipient 120. 



   Le récipient représenté en fig; 8 est pourvu d'une poignée de portage qui sert également de dispositif de mesure pour indiquer la quantité de liquide enfermée à l'intérieur du ré- cipient. Un bouton 131 est passé dans le couvercle 124 de ma- nière que sa tête vienne au contact d'une rondelle 127 à l'in-   tGrieur   dudit couvercle 124 (il est prévu un bouton 131 de chaque côté du récipient). Un ressort de tension 128 est fixé par ses extrémités aux deux boutons 131 et ce ressort est en- fermé dans une poignée 129. Des graduations 130 sont gravées sur l'un des boutons ou sur les deux. 



   Si l'on saisit la poignée et qu'on   soulève   l'ensemble de 
 EMI13.1 
 l'appareil, le ressort 128 s'allonge proportiolll1Gllccnt au poids du récipient et de son contenu. Ceci détermine la lon-   gueur   de la   partie   des   bouton:.!   131 qui est découverte par la 
 EMI13.2 
 poignée 12. Par consséquant la position des extrémités infé- rieures de la poignée par   rapport   aux   graduations     portées   par les boutons correspond uu poinds du liquide dans le récipient. 



   On comprend bien entendu, que   1'appareil   est   susceptible   
 EMI13.3 
 de bien des codifie:.fions de détuil et que cext4iW disposi- tifs décrits c5.-ae±<:;as TU-féTOI100 cL l'unf ('\c: :' Ol'I'1Cf1 d'exé- cution sont .:i;s<1,eiaun'l; <n,rw7¯icubl.e; aux m1i,l'I''1. ('r ('=:(""'010 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 le clapet de sortie de fig.9 pourrait s'utiliser avec le   récipient   24 de fig. 1 à G) .

   En outre bien   qu'on   ait décrit ci-dessus les réactifs comme étant présentés sous forme de tablettes, ils pourraient se trouver sous toute autre forme   appropriée (on   pourrait par exemple les utiliser sous forme de poudre ou de pâte ou même sous forme liquide, des réser- voirs appropriés étant prévus pour chaque   cas).   Dans le cas de l'appareil décrit en référence à fig. 6, le sac 77 pour- rait être livré a l'état replié en renfermant à l'avance les réactifs en poudre, les plis du sac séparant ceux-ci pour em pêcher une   réaction' prématurée   sous l'effet de l'humidité ab- sorbée   à   partir de l'air qui se trouve à l'intérieur du sac. 



   Il n'est pas nécessaire de modifier   l'appareil,   ni sa mé- thode de chargement pour l'utiliser   comme   extincteur d'incen- die. La pression gazeuse engendrée dans le récipient est suf- iisante pour assurer à cet effet un jet convenable. En outre, lorsque le récipient est fait en polyéthylène, l'appareil peut   s  'employer pour éteindre   cces     feux   électriques sans danger d' électrocution pour l'opérateur. 



   Dans une variante au lieu des soupapes 43 ou 74 représentées respectivement en fig. 1 et   6,   l'extrémité inférieure du ré- servoir de charge 37 ou 75 peut être fermée par un bouchon de caoutchouc   monté   à force dans ce réservoir. Avec une pareille disposition la tige   42   ou 72 sert simplement à expulser le bouchon du réservoir de charge pour que l'eau de ce dernier s'éccule dans le réservoir intérieur 36 ou 77. Dans une autre variante, non représentée sur le dessin, il n'est pas prévu - de réservoir de charge d'eau (37 en fig. 1) ; la charge d'eau nécessaire pour effectuer la réaction est simplement versée dans la chambre de réaction avant mise en place de l'écran   48   sur celle-ci.

   Avec une telle disposition et un tel   procé-   dé opératoire, il est nécessaire d'utiliser des réactifs chi- miques qui ne donnent pas lieu Ö   une   réaction trop violente avant que l'écran ne puisse être monté sur la chambre de réaction et que le clapeau ne   cuit   vissé sur le récipient. 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 



   Il doit d'ailleurs être entendu que la description qui précède n'a été donnée qu'à titre d'exemple et qu'elle ne limite nullement le domaine de l'invention dont on ne   sorti- -   rait pas en remplaçant les détails d'exécution décrits par tous autres équivalents. 



   Revendications. 



   1.- Procédé de préparation de liquides gazeux à haut degré de pureté, remarquable en ce qu'on mélange des réactifs acides et alcalins avec de l'eau dans une chambre de réaction et en ce qu'on fuit passer le gaz dégagé par cette réaction dans le liouide à gazéifier'à l'intérieur d'un récipient tout en main- 
 EMI15.1 
 ¯r



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to the carbonation of liquids, and although it is more particularly aimed at the preparation of carbonated water intended to be used as a drink either in the isolated state, or with other liquids or perfumes suitable for giving it flavor. However, it can also be applied with advantage to the gasification of liquids for other applications, for example for fire extinguishers and other pressurized liquid apparatus.



   A method of preparing razor water inside a siphon consists in adding to the euu contained by the latter two powdered reagents, for example citric acid and sodium bicarbonate, the reaction producing carbon dioxide CO2 and causing the gas to dissolve in water at the same time due to the appearance of the pressure necessary for the ejection of the carbonated water from the siphon.

   This procedure has the drawback

 <Desc / Clms Page number 2>

 that due to the contact between the charge of reagents and the water the carbonated water obtained is a solution of sodium citrate; however, although this does not lend itself to criticism when the water is to be used to constitute a drink with fruit juices or the like, the flavor obtained is undesirable when this water (seltzer water) is intended for use with alcoholic beverages .



   The most common method of carbonating water in a siphon consists of using liquefied carbon dioxide CO2, taken from large bottles in the mineral water production workshop where the siphons are filled; this gas can also be obtained in small receptacles shaped like a shell so that it can be used by the user of the siphon himself.

   However, this method involves the use of a gas container in one form or another, which precisely the present invention aims to avoid, and this for two reasons, namely firstly because the containers must ultimately be purchased or by the factory, or by the user, and then because the reaction between the metal containers and the carbon dioxide CO2, gives rise to a bad taste in the gaseous water obtained.

   In accordance with the present invention, carbonated water with a high degree of purity is produced by mixing acidic and alkaline reagents with water in a reaction chamber and by passing the gas produced by the reaction into the liquid to be gasified. inside a vessel, while keeping the liquid in that vessel isolated from the water and reagents contained in the reaction chamber. In this process the carbonated water is not contaminated by the reagents and therefore the water obtained in this way is fully satisfactory for all applications.

   In addition, the gaseous water obtained in accordance with the present process in the case of a fire extinguisher does not have a deleterious effect, for example on textiles, as happens with many known extinguishers.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The apparatus for carrying out the invention preferably comprises a container provided with an outlet tube which starts from a point near the bottom of the container to end at an outlet valve, a clean reaction chamber. . to be mounted inside the container and means permitting the passage of gas from the reaction chamber into the container, but preventing any exit of liquid or solid material from this chamber.



   The appended drawing, given by way of example, will make it possible to better understand the invention, the characteristics it presents and the advantages that it is likely to provide.
Fig. 1 is a half-sectional elevation view of an apparatus for preparing carbonated water according to the invention, mounted on a support.



   Fig. 2, 3, 4 and 5 are explanatory views showing the successive phases of loading and of operation of the apparatus shown in FIG. 1. fig. 6 is a large-scale sectional view of a variant of the apparatus, this figure showing only the parts modified with respect to those shown in fig, 1.



   Fig. 7 is a section through another variant of the apparatus.



     Fig. 8 is a half-sectional elevation view of a container with the cover assumed to be removed on the uncut half to show the container reinforcement device.



   Fig. 9 is a detail view showing an outlet valve, the parts being shown separated from each other
In the arrangement shown in FIG. 1 a support 20, which may be made of a suitable molded plastic material, has a base 21 on which it rests, a part 22 in the form of a spherical bowl and an annular rim 23 The bottom of a container 24 rests in the bowl spherical 22, tan say that a series of bottles or perfume flasks (si- rops) such as those represented at 25 or at 26, are arranged in circular depressions 27 arranged in the rim

 <Desc / Clms Page number 4>

 winglets 23. Drinking glasses 28 are placed in the inverted position on the rim 23.



   The container 24 is molded from high strength polyethylene, or any other suitable material, such as tempered glass, capable of withstanding high internal pressure. the bottom 29 of the container is curved internally to ensure greater strength (and to allow a certain expansion under the effect of pressure when this container is made of a deformable material such as polyethylene); reinforcing ribs 30 are provided on the periphery of the container. The upper end of the container has a neck 31 provided with threads 32 suitable for receiving a cap 33 iileté internally;

   the top of the container further comprises an outlet boss 34, integrally molded with the body of the container and perforated so as to receive an outlet valve and a nozzle, as will be described in more detail below.



   The inner face of the bottom 29 of the container has a depression 35 which receives the lower end of an inner tank 36, the upper end of which is open and which constitutes the reaction chamber in the example shown, while a load 37 rests on corrugations (not shown) of the upper edge of the inner tank so as to provide an intermediate passage 38 between said edge of the tank 36 and the lower face of a rim 39 which projects outwardly from the tank load 37, while an annular space 50 is also provided between this load tank and the inner tank 36. Arms 40 are provided inside the tank 37 to support a perforated boss 41 in which can slide axially. a valve stem 42.

   The lower end of the rod 42 is joined by welding to a conical valve 43 while a pin 44 projects from the rod 42 in the vicinity of the upper end of the latter to rest on a stop 45. , a compression spring 46 being disposed between the boss 41 and the stop 45.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   A rubber seal ring 47 is attached to the interior of the cap 33 in a position such that it is tight against the top edge of the neck 31 when the cap is on. , screwed onto the latter, thus constitute with this neck 31 a gas-tight seal when the cap is screwed in fully. (In some cases, if the bonnet 33 is molded from an elastic material such as polyethylene, this rubber seal ring may not be necessary).

   Also attached to the interior of the cap 33 is a screen 48 in the form of a cylinder with an open bottom end, which descends almost to the bottom of the container 24 when the cap is screwed into place, as shown in FIG. 1. It will be noted that the internal bore of the screen 48 is of diameter such that there remains an annular space 49 between this screen and the internal reservoir 36, which space 49 communicates with the interior of said reservoir 36 by the clearance 38 and the annular space 50.



   Referring to fig. 1 it will also be noted that when the cap 33 is screwed onto the neck 31 the upper bottom of the cylindrical screen 48 acts on the upper end of the valve stem 42 and maintains the latter lowered, so that the valve 43 is then released from the lower end of the tank 37.



   An outlet tube 51 (preferably constituted by a flexible polyethylene pipe) is forced by its upper end into a hole 52 of the boss 34 and descends into the container to a point situated near the bottom thereof. A screw 53 provided with an operating head 55 is engaged in a threaded hole 54 of the boss 34 and carries at the end a metal valve 56 which can be tightened in contact with the upper end of the tube 51 by turning the button 55 and screw 53.

   The upper outlet of the orifice 52 is countersunk such that the corresponding end of the tube 51 is deformed by expansion outward when. receives the pressure from the conical end of the valve 5), thus constituting a real seat. Unc outlet nozzle

 <Desc / Clms Page number 6>

 57 is mounted in boss '34, the bore of this nozzle communicating with threaded hole 54.



   The bottles 25 or 26 arranged all around the container 24: on the support 20, are filled with various flavors in the concentrated state, fruit juice or sweet syrups. These flasks are made of flexible polyethylene and are provided with very small outlet ports, so that squeezing any one of them can cause the ejection through the outlet. corresponding outlet for a few drops of the contents. The bottle shown at 26 in fig, 1 is intended to constitute a miniature replica of the central container 24.



   We will now describe with reference to FIGS. 1 to 5 the process for preparing carbonated beverage by means of the apparatus shown in FIG. 1.



   Cap 33 is unscrewed and removed, which takes the screen 48 with it; we also remove the inner tank 36 and the load tank? and water is poured into the container 24 up to a level indicated by a suitable indicating device, for example by a piece of polyethylene of bright yellow color, suspended from the upper end of the dip tube, immediately below the valve, to indicate the correct filling level. This operating phase is indicated in FIG. 2, the body of water being referenced 59 in this figure. At this time, if it is desired to obtain a large quantity of perfumed carbonated water, approximately 55 cm3 of perfumed and sweetened concentrate is added to the liquid from one of the bottles 25 or 26.

   If it is desired to obtain pure carbonated water or if the apparatus is to be used as an extinguisher, then it is not necessary to add any perfume to this water. Likewise, if the liquid in the container is to be used with different drinks, no perfume is added during this phase of the operations, the few drops required of the desired perfume being in such a case poured into the glass before filling the one. here sparkling water.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   The tubular inner reservoir 36 is then placed in the receptacle 24. and two tablets 60 and 61 are introduced into said reservoir 36. These tablets constitute the reactants suitable for producing the gas. one contains an acid and the other. an alkali (for example citric acid and sodium bicarbonate respectively). This operative phase is shown in fi. 3.



   Although two tablets 60 and 61 have been referred to above, it may be necessary to use more depending on the size of the tablets and the volume of liquid desired to be carbonated.



   The charge tank 37 is then filled with water, as indicated at 62 (see fig. 4) and it is placed in the inner tank. Note that the spring 46 maintains the valve stem 42 in a position such that the valve 43 is pressed against the lower end of the reservoir 37 thus preventing the flow of water 62. ' Finally, the cap 33 and the nut 48 are placed on the inner reservoir 36 and the cap is screwed in place, as shown in FIG. 5. Rod 42 is lowered as a result of screwing in the cap and valve 43 is moved away from the lower end of reservoir 37, allowing water 62 to flow into reservoir 36 to cause reaction between the tablets. 60 and 61.

   This reaction gives rise to carbon dioxide C02 which rises in the tank 36 and crosses the spaces 50 and 49 to arrive. in the body of water 60 of the container 24. As the gas determines a very high pressure inside the container, this body of water 60 is effectively carbonated; however, the gasification process is accelerated if the container 24 is given a rocking motion or a combined rocking and rotating motion. The spherical bowl 22 of the support 20 facilitates such a combined tilting and rotating movement. It is understood that the outlet valve must be kept closed during the ion period to prevent any outflow of a or fluid.

   When the gasification is finished, the gas is returned to the container

 <Desc / Clms Page number 8>

 maintains 1 inside thereof under pressure and therefore when you want a drink it suffices to unscrew the screw 53 to lift the valve 56 from its seat; The liquid 60 is then discharged from the container 24 through the outlet tube 51.



   It will be understood that the essential element of the example which has just been described consists of the container 24 and its various accessories. Support 20 is an optional feature and can be left out without affecting the efficiency of the apparatus. It may still be mentioned that if the container is placed on a cellular rubber pad, it is very easy to apply the desirable rocking motion to it to effect rapid gasification.



   In the variant shown in FIG. 6 the container 24 (indicated in phantom) is produced in the manner described in FIG. l, except that it.is provided on the neck 31 a different shape of any'peu thread to receive the cap; but it will be understood that this is only a detail and that one or the other of the forms of thread shown can be used as well. in fig. 1 to 6.

   The cap 70 is intended to be screwed onto the neck 31 of the container 24 and this cap has a through-sleeve 71 suitably threaded to receive a threaded valve stem. 72 The upper end of the stem 72 carries a handle. operating valve 73, while at the lower end of said rod is fixed a conical valve 74 similar to valve 43 of the previous example.



   A charge tank 75 is attached to a cover 76, which is screwed onto the sleeve 71, '. the lower end of this reservoir being able to be closed by the valve 74 when the rod 72 is screwed upwards.



   There is provided a flexible polyethylene bag 77 which constitutes the reaction chamber, thus replacing the inner reservoir 36 described in the previous example. This bag 77 is shown in FIG. 6 as attached to charge tank 75, the open top end of the bag being mounted on the tank and then receiving two rubber rings 78.

 <Desc / Clms Page number 9>

   when the device described is to be loaded, remove it from the container 2.1. the cap 70 with the charging tank 75 and the bag 77 and this container is filled with water as described in the preceding example.

   The bag 77 is then disengaged from the reservoir 75 (which can be easily achieved by rolling the rubber rings 78 upwardly on the exterior of the reservoir 75 to a position at which they are disengaged from the bag) , and two reagent tablets are placed inside said bag. The valve thread 72 is screwed in a downward direction until the valve 74 is released from the tank 75; we invert it and fill it with water. The rod 72 is screwed back in the opposite direction to return the valve 74 to the closed position, then the reservoir, 75 is introduced into the bag 77, the rubber rings 78 are brought down to the outlet of the bag. and the assembly of the reservoir 75 and the bag 77 is inserted into the container 24 by screwing the cap 70 in place.



   When the handle 73 is turned, the valve 74 moves away from the reservoir 75 and allows the charge of water contained therein to flow into the bag 77 to cause the reaction between the acid and alkaline tablets to give thus birth of CO2 gas. When the gas pressure inside the bag 77 has reached a sufficient value, the gas leaks between the bag and the reservoir 75 (expanding the rubber bands 78) and carbonates the water in the container 24 as described in previous example.



     Fig. 7 represents a; execution form of an apparatus. reil specific to the implementation of the method according to the invention.



  In this embodiment, the container 80 is made of polyethylene and it is housed inside a cup-shaped casing 81, made of metal, and intended to increase the resistance. the bursting of the container 'under the effect of the strong pressures which arise inside it. The container 80 has a rib 82 and the upper edge of the casing 81 is crimped over this rib as shown at 83, with a view to fixing said casing on the container. We will note

 <Desc / Clms Page number 10>

 that there is an appreciable clearance between the bottom of the container 80 and the bottom of the envelope 81 to allow the expansion of the container under the effect of the internal pressure.



   The apparatus has an outlet tube 84 arranged in a manner similar to that described with reference to FIG. 1, but in this case the construction of the outlet valve is slightly different from that shown in this figure, as will be understood by referring to FIG. 9. A valve body 85 is internally threaded at 86 to receive a through sleeve 87 in which is fixed the upper end of the outlet tube 84. The body 85 and the sleeve 87 are provided with flanges, 88 and 89 respectively, having a pointed profile and which are intended to anchor into the polyethylene wall of the container 80 when the body and the sleeve are screwed into each other, one outside and 1! another inside the container, as shown in FIG. 7.



   The upper end of the outlet tube 84 is folded down, as shown at 90, so as to constitute the valve seat.



  A conical valve 91, capable of cooperating with the seat 90, is carried by a screw 92 which passes through a threaded hole 93 provided in the body 85 and which carries at its outer end an operating button 94. A nozzle 95 is mounted in the body 85 and a sealing ring 96, made of an elastic material such as polyethylene, is compressed between body 85 and a shoulder of nozzle 95, as shown in FIG. 9. A polyethylene sleeve 97 is screwed into the body 95, this sleeve comprising a radial hole 98 which communicates with the bore of the nozzle 95.

   It will be noted, with reference to FIG. 9, that the liquid can escape from the nozzle 95 only when the screw 92 uncovers the orifice 98, while when this screw is moved too far, the conical valve 91 closes the threaded bore of the sleeve 97 and prevents the escape of liquid.



   A cap 99 is screwed onto the neck 100 of the container 80.



  This hat itself is made of molded polyethylene, and it is

 <Desc / Clms Page number 11>

 provided with a cover 101 in spun metal. A threaded rod 102 is secured in the bonnet and is locked in position by a lock nut 103, this rod being reamed from its lower end, as shown at 104, and including an outlet port 105 which forms. communicating the bottom of the bore 104 with the outside. The lower end of the rod 102 carries a bulge 106 and on this bulge is force-fitted the upper end of a thin-walled rubber tube 107 which is thus fixed to the rod 102 and which is retained in position by a very thick rubber washer 108.



   The rod 102 also carries the removable top end plate 109 of an inner tubular metal tank 110, as well as a felt pad 111 which completely seals the cross section of this tank by dividing it into an upper chamber and a lower chamber. (The lower chamber constitutes in this example the reaction chamber). Stops 112 hold the buffer 111 in place on the rod 102. At its lower end, the reservoir 110 is closed by a metal plate 113 provided with a central hole 114 which receives a tube 115 'comprising a bore 116 and a bulge of. end 117.

   The lower end of the pipe 107 is mounted on the bulge 117 and it is retained on the pipe 115 by a rubber washer 118 of great thickness; the pipe 107 is stretched moderately between the nozzle 115 and the rod 112. Under the plate 113 is fixed a pad 119 of cellular rubber which completely covers the lower end of the tubing 115.



   In order to load the apparatus shown in fig. 7, the cap 99 is unscrewed and it is removed with the internal reservoir 110. Water is then poured into the receptacle 80, as in the examples previously described, and the any desired fragrance is added to this water. The cap 99 is then released from the inner tank 110, this cap taking with it the upper end plate 100 and the plug 111.

     (This

 <Desc / Clms Page number 12>

 operation considerably lengthens the pipe 107 and to prevent the latter from bringing the plug 111 and the end plate 109 back into the inner tank, it is necessary to let this cap and the assembly supported by the rod 102 hang down on the one side of the reservoir 110 so that the pipe 107 is stretched over the upper edge of the reservoir 110).

   The reagent tablets are then introduced into the inner reservoir 110 and the water charge is poured over them; the reaction begins immediately, but before it has had time to give rise to a large volume of gas, the rod 102 with the plug 111 is reintroduced and the end plate 116 in the upper end of the inner reservoir 110 and all of this assembly is inserted into the receptacle 80 by fully screwing the cap 99 onto the neck 100.



   The gas produced in the inner tank 110 escapes through the felt pad 1111 through the hole 105 and through the bore 104 of the rod 102 from where it descends into the pipe 107 and passes through the cellular rubber pad 119 to. enter the water in the container 80. If there is a violent splash of water in the inner tank 110, or even if the entire appliance is overturned (for example to help with carbonation), the water in reservoir 110 - which contains the salt of the reaction - cannot pass through the buffer 111, while the water in the container 80 is still protected from contamination by the cellular rubber buffer 119 which the gas must to cross.



   The container follows the embodiment shown in FIG. 8 is applicable to the three provisions described above; for this reason, this figure has not shown a particular form of loading device or outlet valve.



   The container 120 is made of molded polyethylene and is surrounded by a woven metal reinforcement 121 with open mesh, the strength of which is added to that of the container itself against bursting under the effect. these strong

 <Desc / Clms Page number 13>

   internal pressures. The whole of the container, including; the metal reinforcement 121 is enclosed in a metal casing 123 in the form of a bucket and in a metal cover 124, the lower edge 125 of which is crimped on a lip 126 provided at the upper end of the casing 123.

   In the bottom of this envelope 123 is disposed a reinforcing pad 122 made of a material such as that sold commercially under the name of lasonite, this in order to prevent the envelope from blistering under the. effect of internal pressure. it will be noted that the envelope 123 has a profile in the form of staircases, this construction giving it rigidity; it will also be noted that there is a clearance between le'récipient 120 and the casing 123 or the cover 124, this in order to allow the expansion of the container 120.



   The container shown in FIG; 8 is provided with a carrying handle which also serves as a measuring device to indicate the quantity of liquid enclosed inside the container. A button 131 is passed in the cover 124 so that its head comes into contact with a washer 127 inside said cover 124 (a button 131 is provided on each side of the container). A tension spring 128 is attached by its ends to the two buttons 131 and this spring is enclosed in a handle 129. Graduations 130 are engraved on one or both of the buttons.



   If you grab the handle and lift the whole
 EMI13.1
 the apparatus, the spring 128 lengthens proportiolll1Gllccnt to the weight of the container and its contents. This determines the length of the button part:.! 131 which is discovered by the
 EMI13.2
 handle 12. Consequently, the position of the lower ends of the handle with respect to the graduations carried by the buttons corresponds to the weight of the liquid in the receptacle.



   It will of course be understood that the apparatus is capable of
 EMI13.3
 de bien des codifies: .fions of deturl and that cext4iW devices described c5.-ae ± <:; as TU-féTOI100 cL unf ('\ c::' Ol'I'1Cf1 of execution are .: i; s <1, eiaun'l; <n, rw7¯icubl.e; aux m1i, I''1. ('r (' = :( "" '010

 <Desc / Clms Page number 14>

 the outlet valve of fig.9 could be used with the container 24 of fig. 1 to G).

   Furthermore, although the reagents have been described above as being presented in the form of tablets, they could be in any other suitable form (they could for example be used in the form of powder or paste or even in liquid form, appropriate reservoirs being provided for each case). In the case of the apparatus described with reference to fig. 6, the bag 77 could be delivered in the collapsed state by pre-containing the powdered reagents, the folds of the bag separating these to prevent a premature reaction under the effect of moisture ab - sorbed from the air inside the bag.



   It is not necessary to modify the device or its charging method to use it as a fire extinguisher. The gas pressure generated in the container is sufficient to ensure a suitable jet for this purpose. In addition, when the container is made of polyethylene, the apparatus can be used to extinguish these electric fires without danger of electric shock to the operator.



   In a variant instead of the valves 43 or 74 shown respectively in FIG. 1 and 6, the lower end of charge tank 37 or 75 can be closed by a rubber stopper force-fitted in this tank. With such an arrangement, the rod 42 or 72 serves simply to expel the cap from the charge tank so that the water from the latter flows into the inner tank 36 or 77. In another variant, not shown in the drawing, it is not provided - a water charging tank (37 in fig. 1); the water charge required to carry out the reaction is simply poured into the reaction chamber before placing the screen 48 thereon.

   With such an arrangement and procedure, it is necessary to use chemical reagents which do not give rise to too violent a reaction before the screen can be mounted on the reaction chamber and the reactor. no cooked valve screwed on the container.

 <Desc / Clms Page number 15>

 



   It should also be understood that the foregoing description has been given only by way of example and that it in no way limits the field of the invention, from which one would not depart by replacing the details of execution described by all other equivalents.



   Claims.



   1.- Process for the preparation of gaseous liquids with a high degree of purity, remarkable in that acidic and alkaline reactants are mixed with water in a reaction chamber and in that the gas given off by this is leaked. reaction in the liquid to be carbonated inside a container while
 EMI15.1
 ¯r


    

Claims (1)

tenant le liquide du récipient isolé de l'eau'et des réactifs de la chambre de réaction; 2. - Procédé selon la revendication 1, dans lequel l'eau nécessaire à la réaction peut être emmagasinée dans un réser- voir de charge séparé de la chambre de réaction jusqu'au mo- ment ou l'on désire procéder à la gazéification du liquide renfermé par le récipient. keeping the container liquid isolated from the water and reagents of the reaction chamber; 2. - Process according to claim 1, in which the water necessary for the reaction can be stored in a feed tank separate from the reaction chamber until the moment when it is desired to proceed with the gasification of the reaction chamber. liquid contained in the container. 3.- Appareil pour la mise en oeuvre du procédé suivant 1 et 2, remarquable en ce qu'il comprend un récipient pourvu d' un tube de sortie qui part d'un point situé au voisinage du fond du récipient pour aboutir à un clapet de sortie, une chambre de réaction propre à être montée à l'intérieur du récipient, ct des moyens pour permettre l'échappement du gaz de la chambre de réaction dans le récipient, mais en évitant toute sortie de liquide ou de solide à partir de cette chambre de réaction; 4..- Appareil selon la revendication 3, dans lequel la chambre de réaction est agencée de manière que le Gaz qui s' en échappe soit contraint de suivre un trajet en ligne brisée pour arriver dans le récipient; 3.- Apparatus for carrying out the following method 1 and 2, remarkable in that it comprises a receptacle provided with an outlet tube which leaves from a point situated in the vicinity of the bottom of the receptacle to end at a valve outlet, a reaction chamber suitable for being mounted inside the container, next to the means for allowing the escape of gas from the reaction chamber into the container, but avoiding any exit of liquid or solid from this reaction chamber; 4. An apparatus according to claim 3, wherein the reaction chamber is arranged so that the gas which escapes therefrom is forced to follow a broken line path to arrive in the container; 5.- Appareil selon le!-, revendications 3 et 4, comportant un réservoir de charge pourvu d'une soupape de vidange et mon- té de manière à pouvoir vider non contenue dans la chambre de réaction. <Desc/Clms Page number 16> 5.- Apparatus according to! -, Claims 3 and 4, comprising a charge tank provided with a drain valve and mounted so as to be able to empty not contained in the reaction chamber. <Desc / Clms Page number 16> 6.- Appareil selon la revendication 3 à 5, dans lequel le réservoir de charge est monté au-dessus de la chambre de réaction et la soupape de vidange est disposée dans le fond de ce réservoir, sa tige mobile axialement se prolongeant vers le haut, tandis que des moyens sont prévus pour abaisser cette tige en vue de provoquer l'ouverture de la soupape. 6.- Apparatus according to claim 3 to 5, wherein the charge tank is mounted above the reaction chamber and the drain valve is disposed in the bottom of this tank, its axially movable rod extending upwards. , while means are provided for lowering this rod in order to cause the opening of the valve. 7. - Appareil selon les revendications 3 à 6, dans lequel la tige prévue sous 6 est rappelée élastiquement à la posi- tion de fermeture de la soupape, mais elle peut être abaissée à l'encontre du dispositif de rappel élastique par montage d'un chapeau sur le récipient. 7. - Apparatus according to claims 3 to 6, wherein the rod provided under 6 is resiliently biased to the closed position of the valve, but it can be lowered against the elastic return device by mounting the valve. a hat on the container. 8. - Appareil selon les revendications 3 à 7, dans lequel la tige prévue sous 6 est filetée et est vissée dans un trou taraudé prévu sur un chapeau ou sur un organe fixé à un tel chapeau, des moyens étant prévus à l'extérieur de ce chapeau pour permettre de faire tourner la tige. 8. - Apparatus according to claims 3 to 7, wherein the rod provided under 6 is threaded and is screwed into a threaded hole provided on a cap or on a member attached to such a cap, means being provided outside of this cap to allow the rod to rotate. 9. - Appareil selon les revendications 3 à 8, dans lequel la chambre de réaction de l'appareil est réalisée sous la forme d'un réservoir ouvert à sa partie supérieure. 9. - Apparatus according to claims 3 to 8, wherein the reaction chamber of the apparatus is in the form of a reservoir open at its upper part. 10. - Appareil selon les revendications 3 à 9, dans lequel la chambre de réaction est constituée par un réservoir cylin- drique ouvert à son extrémité supérieure et le réservoir de charge est logé de façon substantiellement complète à l'inté- rieur de la chambre de réaction, un passage étant ménagé en- tre la paroi de cette chambre et celle du réservoir de charge. 10. - Apparatus according to claims 3 to 9, wherein the reaction chamber is constituted by a cylindrical reservoir open at its upper end and the charge reservoir is housed substantially completely inside the chamber. reaction, a passage being formed between the wall of this chamber and that of the feed tank. 11.- Appareil selon les revendications 3 à 10, dans lequel, pour le cas prévu sous 10 l'appareil comprend un écran propre à entourer la chambre de réaction et comporta une ouverture d'échappement de gaz au voisinage de son extrémité inférieure. 11. Apparatus according to claims 3 to 10, wherein, for the case provided under 10, the apparatus comprises a screen suitable for surrounding the reaction chamber and has a gas exhaust opening in the vicinity of its lower end. 12.- Appareil selon les revendications 3'à 11, dans lequel l'écran prévu sous 11 est constitué par un cylindre de diamè- tre intérieur plus grand que le diamètre extérieur de la chambre .de réaction, lequel cylindre est fermé à son extrémité supérieure et ouvert à son extrémité inférieure. 12. Apparatus according to claims 3 'to 11, wherein the screen provided under 11 is constituted by a cylinder with an inside diameter greater than the outside diameter of the reaction chamber, which cylinder is closed at its end. upper and open at its lower end. 13. - Appareil selon les revendications 3 à 12, dans lequel <Desc/Clms Page number 17> la chambre de réaction est constituée par un sac souple en matière imperméable inerte vis à vis des réactifs qu'il doit renfermer; 14.- Appareil selon les revendications 3 à 13, dans lequel le sac souple prévu sous 13 est monté sur le réservoir de charge de manière à recevoir l'eau qui s'écoule de celui-ci, et il est fixé audit réservoir par des bandes élastiques. 13. - Apparatus according to claims 3 to 12, wherein <Desc / Clms Page number 17> the reaction chamber consists of a flexible bag made of impermeable material inert with respect to the reagents which it must contain; 14.- Apparatus according to claims 3 to 13, wherein the flexible bag provided under 13 is mounted on the load tank so as to receive the water flowing therefrom, and it is fixed to said tank by elastic bands. 15:- Appareil selon les revendications 3 à 14, dans lequel le sac souple prévu sous 13 est fait en polyéthylène. 15: - Apparatus according to claims 3 to 14, wherein the flexible bag provided under 13 is made of polyethylene. 16. - Appareil selon les revendications 3 à 15, dans lequel l'intérieur de la chambre de réaction est séparé de l'inté- rieur du récipient par un organe substantiellement imperméable à l'eau, mais propre à permettre le passage du gaz. 16. - Apparatus according to claims 3 to 15, wherein the interior of the reaction chamber is separated from the interior of the container by a member substantially impermeable to water, but suitable for allowing the passage of gas. 17.- Appareil selon les revendications 3 à 16, dans lequel l'organe de séparation prévu sous 16 est constitué par un tam- pon de feutre monté dans la chàmbre de réaction. 17.- Apparatus according to claims 3 to 16, wherein the separation member provided under 16 is constituted by a felt pad mounted in the reaction chamber. 18. - Appareil selon les revendications 3 Ö 17, dans'lequel au cas prévu sous 17, la chambre de réaction est constituée par un réservoir tubulaire fermé à ses deux extrémités et ren- fermant un tube de gaz qui s'étend sur la plus grande partie de sa longueur, lequel tube comporte une ouverture d'entrée sur l'un des côtés du tampon de feutre, et une ouverture de sortie à l'extérieur du réservoir tubulaire, de l'autre côté de ce tampnnde foutre. 18. - Apparatus according to claims 3 Ö 17, in which in the case provided for under 17, the reaction chamber is constituted by a tubular reservoir closed at both ends and containing a gas tube which extends over the most. most of its length, which tube has an inlet opening on one side of the felt pad, and an outlet opening on the outside of the tubular reservoir, on the other side of this spunk pad. 19.- Appareil selon les revendications 3 à 18, dans lequel le débouché du tube de gaz est noyé dans du caoutchouc cellu- laire. 19. Apparatus according to claims 3 to 18, wherein the outlet of the gas tube is embedded in cellular rubber. 20. - Appareil selon les revendications 3.à 19,'dans lequel le tampon de feutre est fixé à une tige qui dépasse sur la face intérieure d'un chapeau destiné au récipient. 20. - Apparatus according to claims 3 to 19, 'wherein the felt pad is attached to a rod which protrudes on the inner face of a cap for the container. 21. - Appareil selon les revendications 3 à 20, dans lequel le tube de gaz est relié par l'une de ses extrémités à la tige prévu sous 20, et par son autre extrémité à une pièce'fixée à la chambre de réaction, ce tube de gaz étant extensible et élastique, de manière a permettre de: retirer la tige et le <Desc/Clms Page number 18> tampon de feutre de la chambre de réaction. 21. - Apparatus according to claims 3 to 20, wherein the gas tube is connected by one of its ends to the rod provided under 20, and by its other end to a piece 'fixed to the reaction chamber, this gas tube being extensible and elastic, so as to: remove the rod and the <Desc / Clms Page number 18> felt pad from the reaction chamber. 22. - Appareil selon les revendications 3 à 21, dans lequel le clapet de sortie de l'appareil comporte un organe mobile susceptible de coopérer avec l'une des extrémités du tube de sortie. 22. - Apparatus according to claims 3 to 21, wherein the outlet valve of the apparatus comprises a movable member capable of cooperating with one of the ends of the outlet tube. 23. - Appareil selon les revendications 3 à 22, dans lequel l'organe mobile du clapet est actionné par une vis; 24.- Appareil selon les revendications 3 à 23, dans lequel la vis prévue sous 23 traverse un manchon d'étanchéité en polyéthylène. 23. - Apparatus according to claims 3 to 22, wherein the movable member of the valve is actuated by a screw; 24. Apparatus according to claims 3 to 23, wherein the screw provided under 23 passes through a polyethylene sealing sleeve. 25. - Appareil selon les revendications 3 à 24, dans lequel il est prévu une tuyère sur le débouché du clapet de sortie; 26.- Appareil selon les revendications 3 à 25, dans lequel il est prévu une bague d'étanchéité en polyéthylène propre à être serrée entre un épaulement de la tuyère et le corps du clapet de sortie. 25. - Apparatus according to claims 3 to 24, wherein there is provided a nozzle on the outlet of the outlet valve; 26.- Apparatus according to claims 3 to 25, wherein there is provided a polyethylene sealing ring suitable for being clamped between a shoulder of the nozzle and the body of the outlet valve. 27. Appareil selon les revendications 3 à 26, dans lequel le récipient de l'appareil est moulé en polyétbylène. 27. Apparatus according to claims 3 to 26, wherein the container of the apparatus is molded from polyethylene. 28. - Appareil selon les revendications 3 à 27, dans lequel le récipient de l'appareil;comporte des dispositifs de ren- fort propres à aider à résister à lapression interne. 28. - Apparatus according to claims 3 to 27, wherein the container of the apparatus comprises reinforcing devices adapted to help withstand the internal pressure. 29. - Appareil selon les revendications 3 à 28, dans lequel le récipient de l'appareil est enfermé dans une enveloppe en métal tissée à larges mailles. 29. - Apparatus according to claims 3 to 28, wherein the container of the apparatus is enclosed in a large mesh woven metal casing. 30.- Appareil selon les revendications 3 à 29, dans lequel le récipient de l'appareil est monté dans une enveloppe ou re- couvrement métallique. , 31.- Appareil selon les revendications 3 à 30, dans lequel l'enveloppe métallique prévue sous 30 est faite en deux par- ties, la partie inférieure ayant la forme d'un godet et la partie supérieure étant fixé à la partie inférieure par ser- tissage de son bord inférieur sur une lèvre ménagée sur le bord supérieur de la partie inférieure. 30. Apparatus according to claims 3 to 29, wherein the container of the apparatus is mounted in a metal casing or covering. , 31. Apparatus according to claims 3 to 30, wherein the metal casing provided under 30 is made in two parts, the lower part having the shape of a cup and the upper part being fixed to the lower part by ser - weaving of its lower edge on a lip formed on the upper edge of the lower part. 32. - Appareil selon les revendications 3 à 31, dans lequel il est ménagé un jeu entre le récipient en polyéthylène et <Desc/Clms Page number 19> son recouvrement afin de permettre la dilatation de ce réci- rient sous l'effet de la pression interne. 32. - Apparatus according to claims 3 to 31, wherein there is provided a clearance between the polyethylene container and <Desc / Clms Page number 19> its covering in order to allow the expansion of this container under the effect of internal pressure. 33.- Appareil selon les revendications 3 à 32, dans lequel le récipient de 1'appareil comporte des renforts moulés sur lui. 33. Apparatus according to claims 3 to 32, wherein the container of the apparatus has reinforcements molded thereon. 34.- Appareil selon les revendicutions 3 à 33, dans lequel le récipient de l'appareil comporte un dispositif de peson à ressort propre à indiquer le poids du contenu de l'appareil. 34.- Apparatus according to claims 3 to 33, in which the receptacle of the apparatus comprises a spring load cell device capable of indicating the weight of the contents of the apparatus. 35.- Appareil selon les revendications 3 à 34, dans lequel le dispositif de peson a ressort prévu sous 34 comporte un ressort de tractio monté dans une gaine et attaché par ses deux extrémités au récipient, de telle manière que lorsqu'on soulève l'appcreil par l'intermédiaire de la gaine qui recou= vre le ressort, le mouvement relatif entre cette gaine et le ressort puisse être utilisé pour indiquer le poids du contenu du récipient. 35. Apparatus according to claims 3 to 34, wherein the spring balance device provided under 34 comprises a traction spring mounted in a sheath and attached at both ends to the container, so that when lifting the appcreil through the sheath which covers the spring, the relative movement between this sheath and the spring can be used to indicate the weight of the contents of the container. 36. - Appareil selon les revendications 3 à 35, dans lequel la gaine du ressort est agencée de manière à constituer poignée de portage du récipient, le ressort est attaché par ses deux extrémités à des .goujons fixés à celui-ci et qui se prolongent à l'intérieur de la gaine, et ces goujons portent des graduations. 36. - Apparatus according to claims 3 to 35, wherein the sheath of the spring is arranged so as to constitute the carrying handle of the container, the spring is attached by its two ends to studs fixed thereto and which extend inside the sheath, and these studs have graduations. 37. - Appareil selon les revendications 3 à 36, comportant un support pourvu d'une dépression propre à recevoir le réci- pient. 37. - Apparatus according to claims 3 to 36, comprising a support provided with a suitable depression to receive the receptacle. 38. - Appareil selon les revendications 3 à 37, dans lequel la dépression prévue sous 37 est de forme sphérique afin de permettre d'impartir au récipient un mouvement de bascule ou un mouvement combiné de bascule et de rotation. 38. - Apparatus according to claims 3 to 37, wherein the depression provided in 37 is spherical in shape to allow the container to be imparted to a rocking movement or a combined rocking and rotating movement. 39.- Appareil selon les revendications 3 à 38, dans lequel le support prévu sous 37 comporte un rebord annulaire propre à recevoir des ilacons. 39.- Apparatus according to claims 3 to 38, wherein the support provided under 37 comprises an annular rim suitable for receiving ilacons. 40. - Appareil selon les revendicaitons 3 à 3, dans lequel les flacons prévus sous 39 sont réalisés sous forme souple et ils sont destinés a renfermer et à distribuer des parfums <Desc/Clms Page number 20> propres à être ajoutés à l'eau gazeuse. 40. - Apparatus according to claims 3 to 3, in which the bottles provided under 39 are made in flexible form and they are intended to contain and distribute perfumes <Desc / Clms Page number 20> suitable for addition to sparkling water. 41. - Procédé de préparation de liquidesgazeux et appareils pour la mise en oeuvre de ce procédé tels que ci-dessus décrits et comme représentés aux dessins annexés. 41. - Process for the preparation of gaseous liquids and apparatus for implementing this process as described above and as shown in the accompanying drawings.
BE563906D BE563906A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE563906A true BE563906A (en)

Family

ID=184974

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE563906D BE563906A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE563906A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2580594A1 (en) PACKAGING FOR THE DISTRIBUTION OF A PRE-MIXTURE OF CARBONATE DRINK IN THE MOUTH OF A CONSUMER, IN MICRO-GRAVITY CONDITIONS
EP0790936A1 (en) Manually operated metering pump for a container with a flexible body
WO2002058523A1 (en) Device for injecting water into an apparatus for preparing a beverage from a capsule
FR2485890A1 (en) APPARATUS FOR GASIFYING LIQUIDS FOR BEVERAGES
CA2108453A1 (en) Liquid dispensing container
FR2587323A1 (en) Method and apparatus for filling a package with a pre-mixture of carbonated beverage
WO2012016887A1 (en) Metering valve for pressurized vial
WO2002014207A1 (en) Cone-shaped jet filling tube and filling machine equipped therewith
FR2615172A1 (en) DOSER AEROSOL VALVE FOR USE IN THE REVERSE POSITION
FR2621897A1 (en) AUTOMATIC DISPENSER OF PASTY PRODUCTS
BE563906A (en)
FR2916187A1 (en) CAP FOR CONTAINER FORMING ADDITIVE TANK
WO2012168637A1 (en) System for refilling a reuseable container with a liquid contained in this container and which can be expelled by means of a propellant gas
FR2610302A1 (en) Foam dispenser
LU85158A1 (en) PROCESS AND APPARATUS FOR MANUFACTURING CARBONATED BEVERAGES
FR2745188A1 (en) EXTINGUISHER WITH FLUID SPRAY
FR2871442A1 (en) Cooking device for bottle containing sparking wine or soda, has pumping unit introducing gas within bottle and partly housed within hollow cylindrical body, and corking device partly inserted within bottle
FR2507587A1 (en) Pressure distributor for drink - uses neutral gas inflating base seal controlling gas entry to drink container
FR2620787A1 (en) DISTRIBUTION VALVE, PARTICULARLY FOR DEBITTING BEVERAGES
BE719089A (en)
FR2814451A1 (en) AUTOMATIC CLOSING LIQUID FILLING DEVICE
FR3064994A1 (en) GLASS SERVICE DEVICE
FR2646147A1 (en) Container neck with automatic simultaneous opening and closing
BE390701A (en)
BE679082A (en)