BE561315A - - Google Patents

Info

Publication number
BE561315A
BE561315A BE561315DA BE561315A BE 561315 A BE561315 A BE 561315A BE 561315D A BE561315D A BE 561315DA BE 561315 A BE561315 A BE 561315A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
neck
collar
aforesaid
side wall
base
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE561315A publication Critical patent/BE561315A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65DCONTAINERS FOR STORAGE OR TRANSPORT OF ARTICLES OR MATERIALS, e.g. BAGS, BARRELS, BOTTLES, BOXES, CANS, CARTONS, CRATES, DRUMS, JARS, TANKS, HOPPERS, FORWARDING CONTAINERS; ACCESSORIES, CLOSURES, OR FITTINGS THEREFOR; PACKAGING ELEMENTS; PACKAGES
    • B65D47/00Closures with filling and discharging, or with discharging, devices
    • B65D47/04Closures with discharging devices other than pumps
    • B65D47/06Closures with discharging devices other than pumps with pouring spouts or tubes; with discharge nozzles or passages
    • B65D47/061Closures with discharging devices other than pumps with pouring spouts or tubes; with discharge nozzles or passages with telescopic, retractable or reversible spouts, tubes or nozzles

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative aux systèmes d'ob- turation pour récipients, systèmes qui comportent des goulots réversibles; elle se rapporte plus particulièrement aux sys- tèmes d'obturation établis et équipés de manière à garantir- une fermeture, étanche du récipient lorsque, en cours de transport, le goulot est supporté de telle façon   qu'il   fait saillie vers l'intérieur du récipient, et à assurer le montage étanche du goulot, dans une position rigide avancée, à l'ex- térieur du récipient, lorsqu'il s'agit de verser le liquide. 



   La présente inventi-on a pour objet de former et d'assurer les positions relatives de coopération des collets, des goulots et des elements de fermeture pour les orifices du récipient, le collet étant pourvu de garnitures de bourrage 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 efficaces permettant de fermer hermétiquement l'orifice, soit, d'autre part, de monter efficacement le goulot dans une position rigide d'étanchéité en vue du versage. 



   La pratique courante observée dans les systèmes de montage réversibles pour collets consistait à ce jour à pré- goir plusieurs garnitures de bourrage supportées soit par le goulot ou par un autre des éléments du système d'obtura- tion, afin d'empêcher les fuites lorsque /le récipient est fermé en vue du transport ou de l'entreposage, soit autour du goulot, lorsque ce dernier est dressé en vue du   versage.;Un   tel système de bourrage est coûteux et compliqué et est sou- vent inefficace. De plus, il empêche dans une grande mesure un montage réellement rigide du goulot en vue du versage. 



   Par contre, dans la construction selon   l'invention,.   on emploie une seule garniture de bourrage, laquelle est convenablement assujettie dans le collet et est susceptible ' de remplir plusieurs fonctions. Elle est disposée et dimen- sionnée de telle façon que, en dehors du chapeau à bis gar- . ni d'un bourrage et prévu pur l'extrémité-du goulot, la   garni-   ture selon l'invention est la saule utilisée pour assurer   'un   joint étanche dans les diverses situations déjà mentionnées. 



   De plus, elle permet d'établir une fermeture efficace par le seul moyen du chapeau à vis et.du disque à instructions en l'absence d'un goulot quelconque. 



   La manière dont les particularités énumérées plus haut, ainsi que d'autres, de la présente invention, peuvent être atteintes, sera mieux comprise si l'on se reporte aux dessins annexés, considérés en regard de la description qui suit et dans lesquels : 
La fig. 1 est une vue fragmentaire en coupe verticale qui montre une partie d'un récipient équipé   d'un.   système d'ob-   turation   selon l'invention et portant un goulot dans la posi- tion orientée vers l'intérieur, c'est-à-dire, la position escamotée. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La fige 2 est une vue, moitié en coupe et moitié en élévation, du goulot proprement dit. 



   La   fige 3   est une vue en plan de dessus, montrant le collet proprement dit. 



   La   f ig.   4 est une vue, partie en coupe et partie en élévation, du collet de la fig. 3, la coupe ayant été   prati-   quée de façon générale suivant la ligne 4-4 de la fig.3, en regardant dans la direction des   flèche.   



   La   fige 5   est une vue en plan de dessus du chapeau à vis. 



   La fig. 6 est une vue en coupe verticale prise suivant la ligne 6-6 de la fig.5 en regardant dans le sens des flèche s. 



   La fig. 7 est une vue en plan de dessus du disque à instructions. 



   La fig. 8 est une vue en coupe verticale de ce disque prise suivant la ligne 8-8 de la fig.7 en regardant dans le sens des flèches. 



   La fige 9 est une vue à échelle plus grande du système d'obturation de la fig.l, une partie de ce système étant arrachée afin de montrer les positions relatives des divers éléments. 



   La fig. 10 est une vue analogue à la fig.9 mais où l'on voit le goulot renversé par rapport à dette dernière figure et combiné avec le collet dans la position de versage. 



   Dans la   fig.'l,   le système d'obturation, désigné dans, son ensemble par 1, est appliqué au fond supérieur d'un réci- pient 2,, dans un renfoncement 3 prévu à cet effet, où le système d'obturation est assujetti par des moyens appropriés, par exemple un double sertissage prévu à la base 4 du collet) comme montré en détail dans les figs.9 et   10. ,On   voit que la paroi de la partie du fond supérieur 2 du récipient est réu- nie en 5 par un double joint de sertissage, à la paroi laté- rale 6 dece récipient. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Si l'on considère les éléments du système d'obturation d'une manière détaillée, on voit que le goulot comporte un corps 7 de forme généralement cylindrique, qui s'évase de pré- férence, mais non nécessairement, au voisinage de sa base, de manière à former un court tronçon cylindrique élargi 8, cela dans un but qui apparaîtra dans la suite. La partie   8   se ter- mine par la base ou la bride extérieure 9 du goulot, bride qui comme on le voit, est constituée par un anneau plat présentant      une surface supérieure plane 10 et une surface inférieure plane 11. 



   L'extrémité supérieure du corps 7 est déviée d'un cer- tain angle, de façon à présenter une ouverture formant un angle avec ,le plan de la base 9. Ceci permet de fixer à ce corps un bec incliné 12 à l'aide d'un double joint de sertissage ou d'un autre joint approprié, en 13, autour de l'ouverture de ce corps. Le bec incliné 12 présente une longueur suffisante pour diriger un courant de liquide au-delà du bord ou joint de sertissage du récipient, lorsque le système d'obturation est fixé' au fond supérieur de ce récipient, au voisinage du joint de sertissage 5, comme il est de pratique courante. 



   Le bec 12 présente, au voisinage de son extrémité exté- rieure, une partie filetée par laminage 14. A cette extrémité même, le bord du bec est roulé de m,anière à présenter un bour- relet annulaire 15, orienté vers l'extérieur,,qui constitue un siège efficace pour une garniture de bourrage. La partie 14 reçoit un chapeau de fermeture à vis, dont la paroi latéra- le 16 est filetée, de manière à s'engager sur les filets 14, ce chapeau présentant un fond 17 dans lequel est logée une garniture de bourrage 18 en forme de disque, cette garniture recouvrant toute la superficie de ce fond, de manière à recouvrir le siège de garniture 15 au point 19 et à former un joint intime autour de celui-ci.

   Ce chapeau de fermeture sert à empêcher tout passage de liquide à travers le bec, aussi bien lorsque le goulot se trouve dans la position escamotée à 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'intérieur du récipient comme montré dans la fige 1; que lorsqu'il est avancé dans la position de versage et que l'usager désire le fermer tout en le laissant dans cette dernière position. Le collet appelé à coopérer avec le goulot et destiné à porter la garniture de bourrage selon l'inven- tion présente une base annulaire 4 sous la forme d'une gorge s'ouvrant vers le haut et munie de préférence d'une garniture      de bourrage en 20, de façon à assurer un contact étanche losqu'on établit le double joint représenté en détail dans les   figs.9 et   10.

   La paroi latérale 21 du collet s'élève. à partir de la base 4 et est pourvue d'un filet laminé. Au- dessus de ses   :filets, la   paroi latérale 21 se   raccorde   à un court collier cylindrique 22. A partir de ce collier 22, la paroi latérale est pliée vers l' intérieur en   23,   infléchie vers le bas en 24 et ensuite orientée vers l'intérieur en 25, de manière à former une galerie sur laquelle vient s'appuyer une garniture de bourrage approprié 26. Cette garniture est maintenue sur la galerie 25 par le fait que   l'arête   inté- i,ieure de cette dernière est pliée vers le haut en 27. 



   Le fait que la garniture de bourrage 26 formée d'avan- ce a été prévue et est retenue dans cette position, ainsi que la grande épaisseur de cette garniture et son serrage efficace par la lèvre 27, entre, cette dernière et la paroi latérale 24, présentent une :importance considérable, En premier lieu, la lèvre 27 doit s'infléchir vers le haut et vers l'intérieur dans une mesure suffisante pour maintenir la garniture de bourrage fermement sur son siège lors des ouver- tures et des fermetures   rép@tées   du récipient et des retour- nages du goulot.

   D'autre part, la garniture de bourrage doit présenter une masse suffisante,de façon que la base 9 du goulot puisse s'asseoir sur cette garniture, en s'y imprimant dans une mesure capable d'assurer un contact étanche, cela indépendamment du fait, à   savoir,   si 10 goulot occupe une 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 position avancée ou retirée. De plus, cette garniture doit former un contact étanche avec le disque à instructions seul lorsque le goulot n'est pas utilisé.

   De plus, la lèvre rele- vée 27 doit être façonnée avec. précision, afin de présenter un orifice circulaire ayant un diamètre correct et qui est appelé à recevoir la partie élargie 8 du corps du goulot, lors- que ce dernier occupe la position escamotée, tout en excluant . tout jeu latéral sensible, qui risquerait de provoquer un déplacement de la garniture de bourrage ou entraînerait la formation d'un trajet de fuites. 



   Comme on l'a déjà indiqué plus haut, la partie élar- gie 8 n'est pas essentielle, mais sa présence facilite l'assemblage du goulot dans la position d'escamotage, car de cette façon la partie principale du corps 7, laquelle présen- te un diamètre inférieur à celui de l'épanouissement 8, pour- ra glisser rapidement à travers l'orifice bordé par la lèvre 27. Ceci est également exact en ce qui cohcerne l'uti- lisation du chapeau à vis en vue de retenir le goulot dans la position avancée ou de versage. Néanmoins,   on@ peut   établir un goulot efficace qui ne comporte   pas la   partie élargie 8, mais dont le corps 7 présente le même diamètre sur toute sa longueur, ce goulot étant dimensionnée de façon à glisser à travers l'orifice bordé par   la-lèvre     27.   



   Le bouchon à vis - qui présente la forme d'un anneau et qui sert à la fois à obturer l'ouverture et à retenir le goulot dans une,position droite - est représenté séparé- ment dans les figs. 5 et 6. Cet élément, de même que les au- tres éléments, est   établi   en tôle de métal léger. Il com- porte une paroi latéralefiletée 30 dont le bord inférieur   es@   replié en   31,   de manière à lui assurer la rigidité voulue, tandis que son bord supérieur est infléchi vers l'intérieur, de manière à former une galerie 32.

   La galerie 32 est de préférence, mais non   nécessairement   gaufrée ou cannelée en 33, afin de lui   conférer   une résistance et une rigidité plus 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 grandes,   l'extrémité   intérieure de cette galerie étant inflé- chie vers le bas, de manière à constituer   un   collier 34.      



  Ce collier détermine l'orifice du chapeau à vis et s'achè- ve psr une arête libre 35. 



   Le diamètre intérieur du collier 34 est sensiblement identique à celui de l'orifice bordé par la lèvre   27.   Ce collier est également à même de recevoir la surface exté- rieure de l'épanouissement 8. De plus, le.diamètre intérieur du collier 34 est dimensionné de manière à recevoir la partie correspondante du disque à instructions représenté dans les   figs.7   et S. 



   Ce disque à instructions, lequel constitue également un élément du système d'obturation, consiste en une pièce établie sous la forme d'une cuvette peut profonde présentant une partie périphérique plane 36 et une partie intérieure circulaire 37 reliée à la partie périphérique   #6   par une man- chette 33 à extension verticale. Iciégalement, et afin d'assurer les positions relatives correctes des divers élé- ments, le diamètre extérieur de la manchette 38 doit être sensiblement identique au diamètre de   l'épanouissement   8, de façon que le disque à instruction s'adapte   étroitement   dans le collier 34.

   De même, la manchette   38   présente de 
 EMI7.1 
 préférence, mais non néceasairemment, une hauteur sensible- ment identique à celle du collier 34, de sorte, que lorsque le .chapeau à, vis et le disque à instructions sont assemblés l'un avec l'autre, les sufaces   3   et 37 se situent sensiblement dans un même   plan. Il   est en outre avantageux, bien que non indispensable,   @ue   la partie périphérique 36 pré- sente à peu près une superficie identique à celle que pos- sède la base 9 du goulot extérieurement par rapport à   l'epa-   
 EMI7.2 
 n:,isserent 8. 



   La partie centrale 37 du disque à instructions peut être munie, comme son nom   l'indique,   d'instructions appropriée± concernant la manipulation des   diverses     parties   du système 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 d'obturation.   @n   décrira ci-après la manière dont cette manipulation peut être effectuée. 



   En considérant la fig.9, laquelle représente les éléments assembles dans la position d'obturation, on voit d'abord que 'le chapeau de fermeture   16   est fixé à l'extré- mité du bec incliné 12. Ce chapeau doit être intimement ser- ré sur le bec, de faon que le liquide soit empêché de.fuir vers le haut et vers l'extérieur à travers le goulot   même.   



  On voit que l'épanouissement 8 du corps du goulot est appli- qué à l'intérieur de la lèvre 27 et en opposition par rapport à celle-ci. Etant donné que le renflement 8 peut se déplacer librement par rapport à l'orifice bordé par la lèvre 27, on laisse tomber le goulot de fagon que sa base 9 recouvre la garniture de bourrage 26 d'une quantité importante, la sur, face supérieure 10 de cette base étant en contact avec la garniture de bourrage. La partie périphérique 37 du disque à instructions recouvre la face inférieure 11 de la base 9, tandis que la manchette   38   de ce disque se dirige vers le   h@ut   à partir de ladite 'face 11.

   La manchette 38 est à son tour logée à l'intérieur du collier   34 du   chapeau à vis, tandis que le bord libre 35 de ce dernier prend appui sur la partie   périphérique   36. 



   En vissant la paroi latérale 30 du chapeau à vis sur la paroi latérale 21 du   collet,   on serre ce chapeau à fond, de façon à forcer la face   d'extrémité  libre 35 contre¯ la partie 35 du disque à instructions, lequel force à son tour la   base '   du goulot contre la garniture de bourrage 26, en l'imprimant d'une certaine distance dans cette, garniture. 



  Ceci assure un joint   et anche   entre le goulot et le collet et, comme toute fuite ascendante à travers le goulot est em- pêchée grâce à la position correcte du chapeau de fermeture 16, on obtient une obturation   etach@     ;, (L'abri   des fuites. 



     Lorsqu'il     s'agit   d'ouvrir le rcipient et de )lacer le   ,,,culot   dans une position de fonctionnement ou de versai, il 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 suffit de dévisser le chapeau à vis du collet, de retirer le disque   à   instructions du chapeau à vis et de retirer le gou- lot hors de l'ouverture à travers la   lèvl'e   27. On renverse en- suite le goulot; de   manière   à le placer dans la position de 
 EMI9.1 
 la fig,13, âl4làs 1ctllUeile la'face inférieure de la base de ce   oulot   est en contact avec la   garniture de   bourrage 26.

   On filet ensuite en place le chapeau   à   vis, cette   fois-ci   sans le 
 EMI9.2 
 disque a inl3trucT,i011S, de fa..,;on que son collier 34 entre en contact avec la surrace extérieure du renflement 8. Ceci em- pêche les déplacements latéraux du goulot, lequel est ainsi assujetti rigidement en vue du versage. En réalité, cet assu-   jettissement   est suffisamment rigide pour que le récipient puisse reposer sur le goulot au c ours du versage. 



   Ici également, lorsque le chapeau à. vis   estvissé,   de      façon que sa paroi latérale 30 entre en contact avec la 
 EMI9.3 
 paroi latérale 1 du goulot, la faoe en bout libre 3îj flù collier C4 rencontre la surface supérieure 10 de la base l-, du goulot et repousse cette surface contre la garniture de bour- . 



  'rage 26, en l'imprimant d'une certaine   distance   dans cette 
 EMI9.4 
 dernière. Ainsi, on réalise, pour le versags également, une liaison eT.8.l1che et rigide. Il va de soi que le en.c.peau de fermeture 16 sera enlevé lorsqu'on voudra verser le liquide à travers le .uulot, mais que l'on peut appliquer à nouveau le chapeau de fermeture lorsqu'il s ' a1= it d'entreposer le récipient tout en laissant le goulot dans la   position de   versage. 



   Selon une variante, le disque à   instructions   peut être pourvu d'une   garniture   de bourrage sur sa face   inférieure,  ce 
 EMI9.5 
 qui ofi'i,(- une double assurance con.tii:P les fuites à. travers'. le goulot; toutefois, ceci n'est null,'Ci1p.nt esr5entiQ:L9 ettrat donne, que, si le chapeau de f0.rlfJet.IÁ!' 1'3 est COllvE>nabler0.nt appli- que, il suffit à lui srhiaî, pour c.:v'!xcax la résultat voulu. 



  Il est évident pour tout hoinute do métier qu'; le syN'tum; :' ab t.x'a'ta.orl et de versage selon l'invention r W is'C.ortrl' de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
 EMI10.1 
 faon efficace tlnt en ce qui concerne 1-lobturp-tion que sous le rapport du ve3s;é cela en se servant de moyens simples qui suggérant aisément la manière dont la construction peut être convertie d'un mode d'utilisation à l'autre. D'autre part, il sera évident pour   tout   homme de   aétier   que   l'inven-   tion, telle qu'exposée plus haut, se prête a diverses varian- tes.

   Par conséquent, on comprendra que   la   construction parti- 
 EMI10.2 
 culière représentée ne l'a éte qu' a simple titiie démons'ura-   @@@   et que, tout en étant relative à un mode de construction   hautement   efficace,. cette représentation ne doit pas être 
 EMI10.3 
 considérée comme liulitative pour l'invention. 



  F T 'j.' ! v I C i1 T G iT .      
 EMI10.4 
 



  1.- Sjrsc.me d'obturation pour récipient comprenant un collet qui entoure l'ouverture prévue dans la paroi   d'un   récipient,ce collet étant constitué par un   élément   en tôle de métal léger, ayant la forme générale d'un cylindre, et étant façonné en vue d'accueillir un   élément   d'obturation . qui se place par-dessus de ce collet,   1''extrémité   extérieure du collet ci-dessus étant infléchie vers l'intérieur, pour se rabattre ensuite vers le bas puis se diriger à nouveau 
 EMI10.5 
 vers l'inférieur, de maniera à I"Ol'!I1dl' uim 6Q:Lrle annulaire appelée a recevoir une ¯gai<ni.uu3>e de bourrade, ce système etmt c;:.rc.cLC:. ise par une garniture de bourrage appliquée sur lé.....n1:

  .e t.1e11ie, le bord interieur de la galène précitée étant dirigé vers le haut, de manière à j-ormer une lèvre, et étant en contact avec la garniture de bourrage ci-dessus, afin de retenir celle-ci sur la galerie   susdits.   
 EMI10.6 
 



  2. - :Jystéme d'obturation selon la revendication 1, c::rcctérisé en outre en ce que la t::a1'!U'LUl'e de bourraga pré- citée s'étend depuis la lèvre ci-dos:-us jusqu'à ladite par- tie rabattue vers le bas et. e;: t uh't.nur 011'1:.1'''' 1cà.3.te partie rabattue vers le bas, d'une j>;<i>.t, lu ldVl':. PU: ,11te, -.l'au-



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to closure systems for containers, systems which include reversible necks; it relates more particularly to closure systems established and equipped in such a way as to guarantee a sealed closure of the container when, during transport, the neck is supported in such a way that it protrudes towards the inside of the container. container, and to ensure the tight fitting of the neck, in an advanced rigid position, outside the container, when it comes to pouring the liquid.



   The object of the present invention is to form and to ensure the relative positions of cooperation of the collars, the necks and the closing elements for the openings of the container, the collar being provided with stuffing linings.

 <Desc / Clms Page number 2>

 effective to hermetically close the orifice, or, on the other hand, to effectively mount the neck in a rigid sealing position for pouring.



   The current practice observed in reversible mounting systems for collars has so far consisted in providing several packing linings supported either by the neck or by another component of the sealing system, in order to prevent leaks when / the container is closed for transport or storage, or around the neck, when the latter is drawn up for pouring. Such a stuffing system is expensive and complicated and is often inefficient. In addition, it largely prevents a really rigid mounting of the neck for pouring.



   On the other hand, in the construction according to the invention ,. A single stuffing liner is employed, which is properly secured in the collar and is capable of performing several functions. It is arranged and dimensioned in such a way that, apart from the bis gar- cap. nor of a stuffing and provided for the end of the neck, the packing according to the invention is the willow tree used to ensure a tight seal in the various situations already mentioned.



   In addition, it makes it possible to establish an effective closure by the sole means of the screw cap and the instruction disc in the absence of any neck.



   The manner in which the features enumerated above, as well as others, of the present invention, can be achieved, will be better understood if one refers to the accompanying drawings, considered in conjunction with the following description and in which:
Fig. 1 is a fragmentary view in vertical section which shows part of a container fitted with a. closure system according to the invention and carrying a neck in the inwardly oriented position, that is to say, the retracted position.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figure 2 is a view, half in section and half in elevation, of the neck itself.



   Fig. 3 is a top plan view, showing the collar itself.



   The f ig. 4 is a view, partly in section and partly in elevation, of the collar of FIG. 3, the section having been made generally along line 4-4 of fig. 3, looking in the direction of the arrows.



   Fig. 5 is a top plan view of the screw cap.



   Fig. 6 is a vertical sectional view taken along line 6-6 of FIG. 5 looking in the direction of the arrows s.



   Fig. 7 is a top plan view of the instruction disc.



   Fig. 8 is a vertical sectional view of this disc taken along line 8-8 of FIG. 7 looking in the direction of the arrows.



   Fig. 9 is a view on a larger scale of the shutter system of fig.l, part of this system being cut away in order to show the relative positions of the various elements.



   Fig. 10 is a view similar to Fig.9 but where we see the neck reversed with respect to debt last figure and combined with the collar in the pouring position.



   In fig.'l, the closure system, designated in its whole by 1, is applied to the upper bottom of a receptacle 2 ,, in a recess 3 provided for this purpose, where the closure system is secured by suitable means, for example a double crimping provided at the base 4 of the collar) as shown in detail in Figs. 9 and 10., It can be seen that the wall of the upper bottom part 2 of the container is joined together. connected at 5 by a double crimping seal, to the side wall 6 of this container.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   If we consider the elements of the closure system in detail, we see that the neck comprises a body 7 of generally cylindrical shape, which flares out preferably, but not necessarily, in the vicinity of its base. , so as to form a short enlarged cylindrical section 8, for a purpose which will appear below. Part 8 ends with the base or the outer flange 9 of the neck, which flange, as can be seen, consists of a flat ring having a flat upper surface 10 and a flat lower surface 11.



   The upper end of the body 7 is deflected by a certain angle, so as to present an opening forming an angle with the plane of the base 9. This enables an inclined spout 12 to be fixed to this body using a double crimping seal or other suitable seal, at 13, around the opening of this body. The inclined spout 12 has a sufficient length to direct a flow of liquid beyond the edge or crimping joint of the container, when the closure system is fixed to the upper bottom of this container, in the vicinity of the crimping seal 5, as is common practice.



   The beak 12 has, in the vicinity of its outer end, a threaded portion by rolling 14. At this very end, the edge of the beak is rolled up to present an annular bead 15, facing outwards. ,, which constitutes an effective seat for a stuffing lining. Part 14 receives a screw closure cap, the side wall 16 of which is threaded, so as to engage on the threads 14, this cap having a bottom 17 in which is housed a stuffing 18 in the form of disc, this lining covering the entire surface of this base, so as to cover the lining seat 15 at point 19 and to form an intimate seal around the latter.

   This closing cap is used to prevent any passage of liquid through the spout, both when the neck is in the retracted position.

 <Desc / Clms Page number 5>

 the interior of the container as shown in fig 1; only when it is advanced in the pouring position and the user wishes to close it while leaving it in this last position. The collar called upon to cooperate with the neck and intended to carry the stuffing lining according to the invention has an annular base 4 in the form of a groove opening upwards and preferably provided with a stuffing lining. in 20, so as to ensure a sealed contact losqu'on establishes the double seal shown in detail in Figs.9 and 10.

   The side wall 21 of the collar rises. from base 4 and is provided with a laminated net. Above its threads, the side wall 21 connects to a short cylindrical collar 22. From this collar 22, the side wall is folded inward at 23, bent downward at 24 and then facing outward. the interior at 25, so as to form a gallery on which rests a suitable stuffing lining 26. This lining is held on the gallery 25 by the fact that the inner edge of the latter is folded. up to 27.



   The fact that the pre-formed stuffing liner 26 has been provided and is retained in this position, as well as the great thickness of this liner and its effective clamping by the lip 27, between the latter and the side wall 24 , are of considerable importance. Firstly, the lip 27 must flex upward and inward to a sufficient extent to hold the stuffing liner firmly in its seat when opening and closing rep @ tees of the container and of the spouting of the neck.

   On the other hand, the stuffing liner must have sufficient mass, so that the base 9 of the neck can sit on this liner, being imprinted on it to a extent capable of ensuring tight contact, regardless of the fact, that is, if 10 bottleneck occupies a

 <Desc / Clms Page number 6>

 advanced or withdrawn position. In addition, this packing must form a sealed contact with the instruction disc alone when the neck is not in use.

   In addition, the raised lip 27 must be shaped with it. precision, in order to present a circular orifice having a correct diameter and which is called upon to receive the enlarged part 8 of the body of the neck, when the latter occupies the retracted position, while excluding. any appreciable side play, which could cause the stuffing to move or cause a leakage path to form.



   As already indicated above, the enlarged part 8 is not essential, but its presence facilitates the assembly of the neck in the retracted position, because in this way the main part of the body 7, which has a diameter smaller than that of the outlet 8, will be able to slide rapidly through the orifice bordered by the lip 27. This is also correct as regards the use of the screw cap for the purpose of retain the neck in the forward or pour position. Nevertheless, we can establish an effective neck which does not include the widened part 8, but whose body 7 has the same diameter over its entire length, this neck being dimensioned so as to slide through the orifice bordered by the lip. 27.



   The screw cap - which has the shape of a ring and which serves both to close the opening and to retain the neck in an upright position - is shown separately in figs. 5 and 6. This element, like the other elements, is made of light metal sheet. It comprises a threaded side wall 30, the lower edge of which is folded at 31, so as to provide it with the desired rigidity, while its upper edge is bent inwards, so as to form a gallery 32.

   The gallery 32 is preferably, but not necessarily embossed or fluted at 33, in order to give it greater strength and rigidity.

 <Desc / Clms Page number 7>

 large, the inner end of this gallery being bent downwards, so as to form a collar 34.



  This collar determines the orifice of the screw cap and ends with a free ridge 35.



   The internal diameter of the collar 34 is substantially identical to that of the orifice bordered by the lip 27. This collar is also able to receive the external surface of the opening 8. In addition, the internal diameter of the collar 34 is dimensioned to receive the corresponding part of the instruction disc shown in figs. 7 and S.



   This instruction disk, which also constitutes an element of the obturation system, consists of a part established in the form of a shallow bowl having a flat peripheral part 36 and a circular inner part 37 connected to the peripheral part # 6 by a sleeve 33 with vertical extension. Here again, and in order to ensure the correct relative positions of the various elements, the outer diameter of the sleeve 38 should be substantially the same as the diameter of the flare 8, so that the instruction disc fits tightly in the collar. 34.

   Likewise, the cuff 38 has
 EMI7.1
 preferably, but not necessarily, a height substantially the same as that of the collar 34, so that when the screw cap and the instruction disc are assembled with each other, the surfaces 3 and 37 are joined together. are more or less in the same plane. It is furthermore advantageous, although not essential, that the peripheral part 36 has approximately the same area as that which the base 9 of the neck has on the outside with respect to the epa-
 EMI7.2
 n:, isserent 8.



   The central part 37 of the instruction disc may be provided, as its name suggests, with appropriate instructions ± concerning the handling of the various parts of the system.

 <Desc / Clms Page number 8>

 shutter. @n will describe below how this manipulation can be performed.



   Considering fig. 9, which shows the elements assembled in the closed position, we first see that the closing cap 16 is fixed to the end of the inclined spout 12. This cap must be tightly clamped. - d on the spout, so that the liquid is prevented from leaking upwards and outwards through the neck itself.



  It can be seen that the opening 8 of the body of the neck is applied inside the lip 27 and in opposition to the latter. Since the bulge 8 can move freely with respect to the orifice bordered by the lip 27, the neck is dropped so that its base 9 covers the stuffing liner 26 by a large amount, the sur, upper face 10 of this base being in contact with the stuffing liner. The peripheral part 37 of the instruction disc covers the lower face 11 of the base 9, while the sleeve 38 of this disc goes towards the h @ ut from said face 11.

   The cuff 38 is in turn housed inside the collar 34 of the screw cap, while the free edge 35 of the latter rests on the peripheral part 36.



   By screwing the side wall 30 of the screw cap on the side wall 21 of the collar, this cap is tightened, so as to force the free end face 35 against the part 35 of the instruction disk, which forces its turn the base of the neck against the stuffing liner 26, imprinting it a certain distance into this liner.



  This ensures a seal and reed between the neck and the neck and, as any upward leakage through the neck is prevented by the correct position of the closure cap 16, an etach seal is obtained;, (The shelter of leaks.



     When it comes to opening the container and) lacing the ,,, base in an operating or pouring position, it is

 <Desc / Clms Page number 9>

 simply unscrew the screw cap from the collar, remove the instruction disc from the screw cap and pull the neck out of the opening through the lever 27. The neck is then reversed; so as to place it in the position of
 EMI9.1
 Fig, 13, âl4làs 1ctllUeile the lower face of the base of this oulot is in contact with the stuffing liner 26.

   We then thread in place the screw cap, this time without the
 EMI9.2
 disc has inl3trucT, 1011S, so that its collar 34 comes into contact with the outer surface of the bulge 8. This prevents lateral movements of the neck, which is thus rigidly secured for pouring. In reality, this securing is sufficiently rigid so that the container can rest on the neck during the pouring.



   Here, too, when the hat to. screw is screwed on, so that its side wall 30 comes into contact with the
 EMI9.3
 side wall 1 of the neck, the free-end faoe 3îj flù collar C4 meets the upper surface 10 of the base 1- of the neck and pushes this surface against the bour- liner.



  'rage 26, printing it from a certain distance in this
 EMI9.4
 last. Thus, for the versags also, an eT.8.l1che and rigid connection is made. It goes without saying that the closing skin insert 16 will be removed when you want to pour the liquid through the .uulot, but that you can reapply the closing cap when it comes off. store the container while leaving the neck in the pouring position.



   According to a variant, the instruction disc may be provided with a stuffing lining on its underside, this
 EMI9.5
 which ofi'i, (- a double insurance con.tii: P the leaks through '. the neck; however, this is null,' Ci1p.nt esr5entiQ: L9 ettrat gives, that, if the hat of f0 .rlfJet.IÁ! '1'3 is COllvE> nabler0.nt applied, it suffices for him srhiaî, for c.:v'!xcax the desired result.



  It is obvious to any hunter in the trade that; the syN'tum; : 'ab t.x'a'ta.orl and pouring according to the invention r W is'C.ortrl' from

 <Desc / Clms Page number 10>

 
 EMI10.1
 efficiently both with regard to 1-lobturp-tion than with regard to ve3s; this by using simple means which readily suggest how the construction can be converted from one mode of use to another. On the other hand, it will be obvious to any person skilled in the art that the invention, as set forth above, lends itself to various variations.

   Therefore, it will be understood that the part construction
 EMI10.2
 culière represented has been only a simple titiie demons'ura- @@@ and that, while being relative to a highly efficient construction method ,. this representation should not be
 EMI10.3
 considered as liulitative for the invention.



  F T 'j.' ! v I C i1 T G iT.
 EMI10.4
 



  1.- Sjrsc.me closure for a container comprising a collar which surrounds the opening provided in the wall of a container, this collar being constituted by an element made of light metal sheet, having the general shape of a cylinder, and being shaped to receive a closure member. which is placed over this collar, the outer end of the above collar being bent inwards, to then fold down and then move again
 EMI10.5
 towards the inferior, in order to I "Ol '! I1dl' uim 6Q: The annular called to receive a ¯gai <ni.uu3> e of padding, this system etmt c;:. rc.cLC :. ise by a padding applied to the ..... n1:

  .e t.1e11ie, the inner edge of the aforementioned galena being directed upwards, so as to j-ormer a lip, and being in contact with the above stuffing lining, in order to retain the latter on the gallery above.
 EMI10.6
 



  2. -: Obturation jystem according to claim 1, c :: rcctérisé in that the t :: a1 '! U'LUl'e of bourraga mentioned above extends from the lip below: - us to said part folded down and. e ;: t uh't.nur 011'1: .1 '' '' 1cà.3.te part folded down, with a j>; <i> .t, lu ldVl ':. PU:, 11te, -.l'au-


    

Claims (1)

tre part. <Desc/Clms Page number 11> be part. <Desc / Clms Page number 11> 3.- Système d'obturation, selon la revendication 1, caractérisé en outre en ce que la garniture de bourrage ci-dessus est préparée d'avance, avec ceci que lorsqu'elle est à l'état non comprimé, cette garniture de bourrage s'élè- va jusqu'au 'dessus de. l'extrémité supérieure de ladite lèvre. 3.- Sealing system according to claim 1, further characterized in that the above stuffing liner is prepared in advance, with this that when it is in an uncompressed state, this stuffing liner rises to 'above. the upper end of said lip. 4.- Système d'obturation, selon la revendication 1, caractérisé en outre en ce que la surface à extension'axiale de la lèvre précitée constitue une surface de bordure circu- laire pour l'orifice.prévu dans le collet susdit. 4. A closure system according to claim 1, further characterized in that the axially extending surface of the aforesaid lip constitutes a circular edge surface for the orifice provided in the aforesaid collar. 5.- Système d'obturation, selon la revendication 4, EMI11.1 caractérisé en outre par un goulot réversible 6l.lpporté' par' le collet ci-dessus, ce goulot comportant un corps cylin- drique pouvant glisser à l'intérieur de ladite &urface de.'' . bordure,, ainsi qu'une portion de base orientée vers l'exté- ' rieur, prévue.à une extrémité du corps cylindrique en ques- . tion, cette base prenant appui sur la garniture dé bourrage . précitée et présentant-*un diamètre extérieur inférieur au . diamètre extérieur de la garniture de ,bourrage ci-dessus.. 5.- Sealing system according to claim 4, EMI11.1 further characterized by a reversible neck 61 provided by the above neck, said neck comprising a cylindrical body slidable within said & urface of. edge, as well as an outwardly facing base portion provided at one end of the cylindrical body in question. tion, this base resting on the stuffing lining. above and having- * an outer diameter less than. outer diameter of the packing, stuffing above .. ' 6.- Système d'Obturation selon la'revendication 5, caractérisé en,'autre en ce que le- corps cylindrique susdit du. goulot .précité est formé de manière à présenter un collier élargi qui s'élève sur une faible distance à partir de la ' ' base en -question, ce collier élargi étant conformé de manière à coulisser à contact intime avec la surface de bordure ci= dessus. '6.- Closure system according to la'revendication 5, characterized in,' further in that the aforesaid cylindrical body of. the above-mentioned neck is formed so as to present an enlarged collar which rises a short distance from the base in question, this enlarged collar being shaped so as to slide in intimate contact with the edge surface ci = above. 7.- Système d'obturation selon la revendication 5, caractérisé en ce que le goulot précité se dirige vers le haut à partir dudit collet, un chapeau de fermeture étant prévu'.pour maintenir le goulot susdit dans la position relevée, le chapeau de fermeture ci-dessus comprenant ':. une EMI11.2 paroi latéxale .forma'e. de rianière à s 1 engager ur.la a.ce .extérieure de ladite paroi latérale du collet précité; 7.- Sealing system according to claim 5, characterized in that the aforementioned neck goes upwards from said collar, a closing cap being provided '. To maintain the aforesaid neck in the raised position, the cap of closure above including ':. a EMI11.2 side wall .forma'e. of rianière to s 1 engage ur.la a.ce .exterior of said side wall of the aforementioned collar; une EMI11.3 partie annulaire se dirigeant vprs l'intérieur'à partir de la paroi latérale susdite du chapeau ci-dessus; et une partie <Desc/Clms Page number 12> descendante forment manchette qui borde ladite partie annulaire, la face d'extrer.d.té libre de ladite partie des- cendante étant en contact avec le goulot précité et fixant ce dernier contre la garniture de bourrade ci-dessus, tandis. que la paroi latérale du goulot, susdit, au voisinage de la base précitée, ainsi que la surface @ntériaure de la manchet- te en. question présentent sensiblement le même diamètre et son! en contact de glissement l'une avec l'autre. a EMI11.3 annular portion pointing inwardly from the aforesaid side wall of the above cap; and a part <Desc / Clms Page number 12> descending form a cuff which borders said annular part, the free end face of said descending part being in contact with the aforementioned neck and fixing the latter against the padding lining above, while. that the side wall of the neck, aforesaid, in the vicinity of the aforementioned base, as well as the surface @ nteriaure of the sleeve. question have substantially the same diameter and sound! in sliding contact with each other. 8.- Système de obturation selon la revendication 5,, caract@risé en ce que le goulot ci-dessus s'étend vers le bas à travers ledit collet; en ce qu'un disque d'obturation recouvre l'extrémité extérieure du goulot précité et présente une partie qui s'applique sur la base susdite du goulot ccnsi- dérée; par un chapeau de fermeture dont une paroi latérale est en contact aved l'extérieur de la paroi latérale ci-dessus dudit collet; par une partie'annulaire se dirigeant vers l'in- térieur à partir de la. paroi latérale précitée du chapeau- susdit; ainsi que par une manchette descendante qui borde la partie annulaire ci-dessus; 8. A sealing system according to claim 5, characterized in that the above neck extends downwardly through said collar; in that a sealing disc covers the outer end of the aforementioned neck and has a part which rests on the aforesaid base of the said neck; by a closure cap, a side wall of which is in contact with the exterior of the side wall above said collar; by an annular part pointing inward from 1a. aforementioned side wall of the aforesaid hat; as well as by a descending cuff which borders the annular part above; la face d'extrémité libre de ladite manchetté descendante étant en contact avec ladite manchette du disque d'obturation en question et maintenant ' cette dernière contre la base précitée du'goulot ci-dessus, de manière à presser la base susdite contre la garniture de bourrade .''précitée. the free end face of said descending sleeve being in contact with said sleeve of the shutter disc in question and maintaining the latter against the aforementioned base of the neck above, so as to press the aforesaid base against the gasket of nudge. '' above.
BE561315D BE561315A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE561315A true BE561315A (en)

Family

ID=183304

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE561315D BE561315A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE561315A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
LU84542A1 (en) SEALED CONTAINER CLOSURE
CA2607923C (en) Stopper device for the neck of a container container provided with such a device method for stopping such a container and method for prodcution of such a device
FR2701876A1 (en) Ferrule with flexible metal fingers for closing a rim container.
EP0667301A1 (en) Dispensing device for liquid or powder products
EP1901967B1 (en) Closure with pouring means
FR2776991A1 (en) Fluid container and dispenser pump
EP0791538B1 (en) Method and device for closing a metallic container
FR3116050A1 (en) Airtight container
FR2549192A1 (en) VALVE FOR PRESSURE FLUID CONTAINER
OA11181A (en) Beverage container or other liquid with deployable spout
BE561315A (en)
CH365658A (en) Refurbishment collar for metal container closure
FR2695626A1 (en) Cup device adaptable to a beverage container.
EP1583612B1 (en) Fixing member for fitting a pump or a valve on a reservoir
CA2545351A1 (en) Container neck closure device and container equipped with one such device
EP1311439B1 (en) Closure comprising means for locking radial deformation of the tamperproof band
FR2622872A1 (en) PERFECTED METAL CONTAINER WITH HERMETIC COVER
EP3892584B1 (en) Sealing cap for a container with threaded neck and suitable for use in a closed transfer system
FR3035644A1 (en) CAP FOR A COLLAR OF CONTAINER
CH343282A (en) Device for closing a container
BE538074A (en)
BE824706R (en) HERMETIC CLOSURE ELEMENT FOR CONTAINERS
BE555842A (en)
FR2892394A1 (en) Beverage e.g. carbonated beverage, metallic can, has protecting lid interlocked on upper edge of body and integrated to body by tab, where protecting lid and tab are made of same metal or metallic alloy as single part
BE482070A (en)