BE557538A - - Google Patents

Info

Publication number
BE557538A
BE557538A BE557538DA BE557538A BE 557538 A BE557538 A BE 557538A BE 557538D A BE557538D A BE 557538DA BE 557538 A BE557538 A BE 557538A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
copper
salts
treatment
olefins
gas
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE557538A publication Critical patent/BE557538A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C07ORGANIC CHEMISTRY
    • C07CACYCLIC OR CARBOCYCLIC COMPOUNDS
    • C07C7/00Purification; Separation; Use of additives
    • C07C7/148Purification; Separation; Use of additives by treatment giving rise to a chemical modification of at least one compound
    • C07C7/14833Purification; Separation; Use of additives by treatment giving rise to a chemical modification of at least one compound with metals or their inorganic compounds
    • C07C7/1485Purification; Separation; Use of additives by treatment giving rise to a chemical modification of at least one compound with metals or their inorganic compounds oxides; hydroxides; salts

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Inorganic Chemistry (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Analytical Chemistry (AREA)
  • Oil, Petroleum & Natural Gas (AREA)
  • Water Supply & Treatment (AREA)
  • Carbon And Carbon Compounds (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   On sait que l'on peut séparer les oléfines de mélan- ges d'hydrocarbures au moyen de sels cuivreux, après quoi on ob- tient en général ces oléfines en concentration élevée. Si   le mélan-   ge gazeux à traiter contient en plus de l'oxyde de carbone (ce qui est le cas par exemple des mélanges gazeux produits par pyrolyse), la solution de sels cuivreux absorbe à la fois les oléfines et l'o- xyde de carbone et, au cours de la désorption qui suit,elle libère ce dernier conjointement avec les oléfines. On obtient, par consé- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 quent)des oléfines contenant de l'oxyde de carbone qui est souvent indésirable et nuisible dans les traitements ultérieurs. 



   On a déjà proposé de purifier les mélanges gazeux con- tenant de l'oxyde de carbone, en l'oxydant pour former de l'anhy- dride carbonique, par un traitement avec des solutions des sels cuivriques ou par passage sur des corps solides, comme par exemple le charbon actif; imprégnés de ces sels. Le cas   échéante des   quan- tités minimes de substances agissant comme catalyseurs peuvent ac- célérer la réaction. 



   La présente invention a pour objet un procédé qui per- met d'éliminer l'oxyde de carbone contenu en quantités minimes dans les mélanges d'hydrocarbures contenant des oléfines ou d'olé- fines déjà isolées en un pourcentage élevé. Le procédé ne dépend pas par conséquent de la teneur en oléfines particulière à chaque cas.'Le procédé consiste à traiter le mélange gazeux contenant des oléfines et de l'oxyde de carbone avec des solutions contenant des sels cuivreux et des sels cuivriques. Il est nécessaire que la sol tion contienne, dès le début, outre des sels du cuivre bivalent, un excès considérable de composés cuivreux afin que leur quantité   reste .largement   supérieure à la teneur en sels cuivreux qui   résul   te de la réaction entre le sel cuivrique et l'oxyde de carbone. 



   Il est évident que ce dernier est oxydé plus vite que les ions cui vriques en présence d'un excès considérable de sels cuivreux, pro- bablement parce qu'il se dissout dans les sels cuivreux et se transforme en un état très facilement oxydable. 



   On peut appliquer le procédé, objet de la présente invention, sous n'importe quelle pression; si l'on travaille à la pression atmosphérique, il est recommandé d'opérer à des tem- pératures inférieures à   100'..,de   préférence supérieures à 60 . 



   Dans le cas où on opère sous des pressions plus élevées, il est également possible de travailler à des températures encore plus .élevées. Mais il y a intérêt à travailler au voisinage de la près 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sion atmosphérique en raison du minimum de difficultés qui en résultent ppur l'appareillage bien qutil soit possible, sans au- tre, de travailler par exemple en surpression. 



   Le procédé, objet de la présente invention, augmente .considérablement l'effet escompté, ce qui n'était guère prévisible Etant donné que l'oxyde de carbone possède une affinité pour les sels du cuivre monovalente on devait attendre une élimination   seule.   



  .ment partielle de ce composé par le procédé selon l'invention.On pouvait aussi s'attendre à ce qu'au moins une partie des oléfines,   , -qui, comme   on sait, réagissent également avec les sels cuivreux, soit perdue au cours du traitement prévu par l'invention.   Mais.   des ' essais pratiques ont montré que, dans le procédé en question, on   perd   seulement des quantités insignifiantes d'oléfines. présente 
Il est avantageux de mettre le procédé, objet de la in-   vention.,   en oeuvre comme procédé de lavage, en traitant les mélan- ges gazeux contenant des oléfines,que l'on veut libérer de l'oxyde 
 EMI4.1 
 de'.cârbone;à contre-courant,sous n'importe quelle pression,avec des solutions de sels cupriques qui contiennent simultanément des composés cuivriques et cuivreux.

   On obtient un effet particulière-      . ment 'prononcé avec des solutions qui contiennent 70 à 10 % de cui- vre à l'état cuivrique et 30 à 90 % à l'état cuivreux. Le cas échéante il est également possible d'obtenir de bons résultats avec   de,-.teneurs   inférieures en composés   cuivreux,sirtout   si l'on fait passer des quantités de gaz relativement faibles . Il est   recomman-     .   dé d'ajouter, aux solutions de sels de cuivre, des sels de métaux précieux du'huitième groupe de la classification périodique, par exemple le chlorure ou le nitrite de palladium, en quantités cata- lytiques., par exemple de   0,2 à   0,5 g par 100 g de cuivre. La pré-   sence   ultérieure d'ions chlore est favorable.

   Les solutions de   se,le-cuivreux   et cuivriques peuvent être acides, neutres ou basi- ques.ON peut utiliser par conséquent des solutions chlorhydriques 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 ou ammoniacales ou des solutions contenant des bases organiques d'azote spécialement des amines ou des hydroxyalcoylamines. Dans le procédé selon l'invention, on peut utiliser également les solu- tions de cuivre qui se sont révélées spécialement convenables pour la séparation des oléfines, si leurs proportions de composés cui- vreux et cuivriques sont ajustées selon les indications données   ci,   avant. La solution de cuivre usée est régénérée, de manière connue, par un traitement avec de l'air ou de l'oxygène, de préférence à des températures élevées. 



   Le procédé objet de la présente invention se prête au traitement de mélanges gazeux dans lesquels les oléfines sont pré- sentes en mélange avec d'autres substances gazeuses ainsi qu'au traitement de mélanges gazeux dans lesquels les oléfines sont for- tement concentrées, par exemple jusqu'à 90 % et plus.   On¯peut   ap- pliquer le procédé à n'importe quel stade dans le cadre des trai- tements ultérieurs dea mélanges qui contiennent des oléfines. 



   Les exemples suivants illustrent la présente invention sans toutefois la limiter. 



    EXEMPLE   1.      



   Dans un   tube) d'un   diamètre intérieur de 50 mm,rempli d'anneaux de Raschig, on traite,à contre-courant et à une tempéra- ture de 80 , 75 litres à l'heure)de gaz contenant   92,4   en volume d'éthylène et   4,4 %   en volume d'oxyde de carbone,avec   400   cm3 d'une solution qui contient) par litre, 48 g de cuivre sous forme de chlo rure cuivreux et 72 g de cuivre sous forme de chlorure cuivrique. 



  A cette solution, on ajoute 2 cm3 d'une solution de chlorure de palladium,qui contient 10% de palladium. Dans le gaz qui sort de 1.'appareil, on ne peut plus déceler l'oxyde de carbone par l'analy- se d'Orsat (voir Berl-Lunge, Chemisch-technische Untersuchungs- . methoden, volume 1 (1931),page 686 et pages suivantes). 



   Si l'on traite le gaz, dans les mêmes conditions opé- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   ratoires,.avec une solution de chlorure de cuivre contenant la    même quantité de cuivre mais uniquement sous   fort!le   bivalente', il reste jusqu'à 1 % en volume d'oxyde de carbone dans le gaz final. 



  EXEMPLE 2.      



   Dans l'appareil de l'exemple l, on traite, à environ   90 ;' 80   litres, à   1 heure, de   gaz composé en volume de :   40,4     %   d'éthyléne et de propylène,. 2 % d'oxyde de carbone, d'hydrogène et d'hydrocarbures saturés, avec 300 cm3 d'une solutions de cuivre chlorhydrique   contenait par   litre)120 g de cuivre, dont une moitié est à l'état monovalent et l'autre moitié est à l'état bivalent. 



  On obtient un gaz final exempt de CO contenant, en volume:   40,4     %   d'oléfines et 2 % d'anhydride carbonique. 



     Si l'on   utilise une solution contenant la même quan- tité de cuivre, mais seulement jusqu'à environ 5   % sous   forme   mono ,   valente, on ne peut atteindre le même effet qu'avec un passage de gaz en quantité considérablement réduite. 



  EXEMPLE 3. 



   Dans une tour de lavage, on traite, à la température   ambiante,sous,   une pression relative de 5 atmosphères, 1,4 m3, à l'heure,d'un gaz composé en volume : de 92,5 % d'éthylène, 1,5 % d'oléfines supérieures et 3,3 % de Co, avec 200 litres d'une solu- tiqn d'éthanolamine-cuivre contenant) par   litre,, 185   g de cuivre sous forme d'un complexe. 60 % du cuivre sont à l'état monovalent et   40   % à l'état bivalent. Le gaz qui sort de la tour de lavage est exempt d'oxyde de carbone. On détend par chauffage la solution de cuivre jusqu'à la pression relative de 2 atmosphères, après quoi s'échappe une faible fraction de gaz contenant des oléfines, qui est réintroduit dans la tour.

   Après l'avoir détendue à la   pres,   sion normale, on traite la solution chauffée avec de l'air, de ma- nière à maintenir la proportion indiquée entre le cuivre monovalent et le cuivre bivalent. Après refroidissement, on.réintroduit la solution ainsi régénérée à ladite tour de lavage. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Dans le cas où la solution de sels de cuivre contient   mins   de 10% de cuivre monovalent,le gaz final sortant de la tour   environ delavage contient encore/1% en volume d'oxyde de carbone si la   quantité de gaz traité est la même. On peut éliminer complètement l'oxyde de carbone en le faisant passer dans la solution en   quanti-   tés plus faibles de gaz. 
 EMI7.1 
 



  -R-E 8 u lif E - 
La présente invention comprend notamment : 
1 ) Un procédé pour éliminer l'oxyde de carbone de mé- langes gazeux contenant des oléfines et de minimes quantités de cet oxyde,, ce procédé consistant à traiter le mélange gazeux avec des solutions qui contiennent simultanément des sels cuivriques et cuivreux. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   It is known that olefins can be separated from hydrocarbon mixtures by means of cuprous salts, after which these olefins are generally obtained in high concentration. If the gas mixture to be treated contains in addition to carbon monoxide (which is the case, for example, with gas mixtures produced by pyrolysis), the solution of cuprous salts absorbs both the olefins and the oxide. of carbon and, during the desorption which follows, it releases the latter together with the olefins. We get, therefore

 <Desc / Clms Page number 3>

 quent) olefins containing carbon monoxide which is often undesirable and harmful in subsequent processing.



   It has already been proposed to purify gas mixtures containing carbon monoxide, by oxidizing it to form carbon dioxide, by treatment with solutions of copper salts or by passage over solid bodies, such as, for example, activated carbon; impregnated with these salts. If necessary, minimal amounts of substances acting as catalysts can accelerate the reaction.



   The object of the present invention is a process which makes it possible to remove carbon monoxide contained in minimal amounts in mixtures of hydrocarbons containing olefins or olefins already isolated in a high percentage. The process is therefore not dependent on the particular olefin content in each case. The process consists of treating the gas mixture containing olefins and carbon monoxide with solutions containing cuprous salts and cupric salts. It is necessary that the solution contains, from the start, in addition to the salts of the bivalent copper, a considerable excess of copper compounds so that their quantity remains considerably greater than the content of copper salts which results from the reaction between the copper salt. and carbon monoxide.



   It is evident that the latter is oxidized faster than copper ions in the presence of a considerable excess of cuprous salts, probably because it dissolves in cuprous salts and turns into a very easily oxidizable state.



   The method, object of the present invention, can be applied under any pressure; if working at atmospheric pressure, it is recommended to operate at temperatures below 100%, preferably above 60.



   In the case where one operates under higher pressures, it is also possible to work at even higher temperatures. But there is interest in working in the vicinity of the near

 <Desc / Clms Page number 4>

 atmospheric pressure due to the minimum of difficulties which result therefrom for the apparatus although it is possible, without other, to work for example under overpressure.



   The process, object of the present invention, considerably increases the expected effect, which was hardly to be expected. Since carbon monoxide has an affinity for monovalent copper salts one would have to expect removal alone.



  . partial treatment of this compound by the process according to the invention. It could also be expected that at least part of the olefins, which, as is known, also react with the cuprous salts, is lost during of the treatment provided for by the invention. But. Practical tests have shown that in the process in question only insignificant amounts of olefins are lost. present
It is advantageous to carry out the process, object of the invention, as a washing process, by treating the gaseous mixtures containing olefins, which it is desired to liberate from the oxide.
 EMI4.1
 de'.carbone; against the current, under any pressure, with solutions of cupric salts which simultaneously contain cupric and cuprous compounds.

   We get a particular effect. This is pronounced with solutions which contain 70 to 10% copper in the copper state and 30 to 90% in the copper state. If so, it is also possible to obtain good results with lower contents of cuprous compounds, especially if relatively small quantities of gas are passed. It is recommended. of adding, to solutions of copper salts, salts of precious metals of the eighth group of the periodic table, for example palladium chloride or nitrite, in catalytic amounts, for example from 0.2 to 0.5 g per 100 g of copper. The subsequent presence of chlorine ions is favorable.

   Se, le-cuprous and cupric solutions can be acidic, neutral or basic; hydrochloric solutions can therefore be used.

 <Desc / Clms Page number 5>

 or ammoniacal or solutions containing organic nitrogen bases, especially amines or hydroxyalkylamines. In the process according to the invention, it is also possible to use copper solutions which have proved to be especially suitable for the separation of olefins, if their proportions of copper and copper compounds are adjusted according to the indications given above. The spent copper solution is regenerated, in known manner, by treatment with air or oxygen, preferably at elevated temperatures.



   The process which is the subject of the present invention lends itself to the treatment of gas mixtures in which the olefins are present as a mixture with other gaseous substances as well as to the treatment of gas mixtures in which the olefins are highly concentrated, for example. up to 90% and more. The process can be applied at any stage in the after-treatment of mixtures which contain olefins.



   The following examples illustrate the present invention without however limiting it.



    EXAMPLE 1.



   In a tube) with an internal diameter of 50 mm, filled with Raschig rings, is treated, against the current and at a temperature of 80, 75 liters per hour) of gas containing 92.4 in volume of ethylene and 4.4% by volume of carbon monoxide, with 400 cm3 of a solution which contains) per liter, 48 g of copper in the form of cuprous chloride and 72 g of copper in the form of cupric chloride .



  To this solution is added 2 cm3 of a solution of palladium chloride, which contains 10% palladium. In the gas leaving the apparatus, carbon monoxide can no longer be detected by the Orsat analysis (see Berl-Lunge, Chemisch-technische Untersuchungs-. Methoden, volume 1 (1931), page 686 and following pages).



   If the gas is treated, under the same operating conditions

 <Desc / Clms Page number 6>

   Rather, with a solution of copper chloride containing the same quantity of copper but only under strong! the bivalent ', up to 1% by volume of carbon monoxide remains in the final gas.



  EXAMPLE 2.



   In the apparatus of Example 1, the treatment is carried out at about 90%. 80 liters, at 1 hour, of gas composed by volume of: 40.4% ethylene and propylene ,. 2% carbon monoxide, hydrogen and saturated hydrocarbons, with 300 cm3 of hydrochloric copper solutions contained per liter) 120 g of copper, half of which is in the monovalent state and the other half is in the bivalent state.



  A final gas free of CO is obtained containing, by volume: 40.4% olefins and 2% carbon dioxide.



     If a solution containing the same amount of copper is used, but only up to about 5% in monovalent form, the same effect can only be achieved with a passage of gas in a considerably reduced amount.



  EXAMPLE 3.



   In a washing tower, treatment is carried out at ambient temperature, under a relative pressure of 5 atmospheres, 1.4 m3, per hour, of a gas composed by volume: of 92.5% ethylene, 1.5% higher olefins and 3.3% Co, with 200 liters of ethanolamine-copper solution containing) per liter, 185 g of copper as a complex. 60% of the copper is in the monovalent state and 40% in the bivalent state. The gas leaving the washing tower is free of carbon monoxide. The copper solution is expanded by heating to a relative pressure of 2 atmospheres, after which escapes a small fraction of gas containing olefins, which is reintroduced into the tower.

   After having relaxed it to normal pressure, the heated solution is treated with air, so as to maintain the indicated proportion between monovalent copper and divalent copper. After cooling, the solution thus regenerated is reintroduced to said washing tower.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   In the case where the copper salt solution contains less than 10% monovalent copper, the final gas leaving the washing tower approximately still contains / 1% by volume of carbon monoxide if the amount of gas treated is the same. Carbon monoxide can be completely removed by passing it through solution in smaller amounts of gas.
 EMI7.1
 



  -R-E 8 u lif E -
The present invention comprises in particular:
1) A process for removing carbon monoxide from gaseous mixtures containing olefins and minor amounts of this oxide, which process comprises treating the gaseous mixture with solutions which simultaneously contain cupric and cuprous salts.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2 ) Des modes de mise en oeuvre du procédé spécifié sous 1 présentant les particularités suivantes, prises séparément ou selon.les 'diverses combinaisons possibles , a- on ajoute aux 'solutions de sels de cuivre de peti- tes quantités de sels de métaux précieux du huitième groupe de la classification périodique ; b- on effectue le traitement à des températures allant jusqu'à 100 ; c- on utilise une solution de sels de cuivre contenant 70 à 10 % de cuivre sous forme de ions cuivriques et 30 à 90 % sous forme d'ions cuivreux ; d- on effectue le traitement-à des températures supé- rieures à 60 ; e- ce traitement a lieu à la pression atmosphérique . ou à une pression peu différente. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. 2) Modes of carrying out the process specified under 1 having the following features, taken separately or according to the various possible combinations, to the solutions of copper salts, small quantities of salts of precious metals are added of the eighth group of the periodic table; b- the treatment is carried out at temperatures of up to 100; c- a solution of copper salts containing 70-10% copper in the form of cupric ions and 30-90% in the form of cuprous ions; d- the treatment is carried out at temperatures above 60; e- this treatment takes place at atmospheric pressure. or at a little different pressure. ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
BE557538D BE557538A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE557538A true BE557538A (en)

Family

ID=180930

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE557538D BE557538A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE557538A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US5236557A (en) Process for purification of aqueous solutions containing hydrogen sulfide, hydrogen cyanide, and ammonia
FR2501521A1 (en) PROCESS FOR REMOVING ACID GASES AND AMMONIA FROM AN AQUEOUS SOLUTION
US3985863A (en) Process for the separation and recovery of ammonia and acid gases
BE557538A (en)
JP4440773B2 (en) Removal of peroxide impurities
RU2531285C2 (en) Method of oxidation of hydrocarbons
EP0021954B1 (en) Process and apparatus for continuous elimination of nitrogen oxides from nitrous gases
BE473308A (en)
EP0766644B1 (en) Method for removing nitrogen trichloride from raw chlorine
BE564888A (en)
BE433848A (en)
BE368350A (en) Process for the production of urea
BE407558A (en)
BE471181A (en)
BE639112A (en)
BE549872A (en)
BE365909A (en)
BE392748A (en)
BE618664A (en)
BE344442A (en)
BE602943A (en)
BE573363A (en)
BE389292A (en)
BE432186A (en)
BE508201A (en)