BE556852A - - Google Patents

Info

Publication number
BE556852A
BE556852A BE556852DA BE556852A BE 556852 A BE556852 A BE 556852A BE 556852D A BE556852D A BE 556852DA BE 556852 A BE556852 A BE 556852A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
flow
liquid
pipe
flow line
line
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE556852A publication Critical patent/BE556852A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F04POSITIVE - DISPLACEMENT MACHINES FOR LIQUIDS; PUMPS FOR LIQUIDS OR ELASTIC FLUIDS
    • F04FPUMPING OF FLUID BY DIRECT CONTACT OF ANOTHER FLUID OR BY USING INERTIA OF FLUID TO BE PUMPED; SIPHONS
    • F04F1/00Pumps using positively or negatively pressurised fluid medium acting directly on the liquid to be pumped
    • F04F1/02Pumps using positively or negatively pressurised fluid medium acting directly on the liquid to be pumped using both positively and negatively pressurised fluid medium, e.g. alternating
    • F04F1/04Pumps using positively or negatively pressurised fluid medium acting directly on the liquid to be pumped using both positively and negatively pressurised fluid medium, e.g. alternating generated by vaporising and condensing

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention est relative à des dispositifs d'élévation   @   intermittente de liquides, dispositifs qui comprennent une chambre de vaporisation pouvant être chauffée, qui est en communication, par l'intermédiaire d'une conduite d'arrivée munie d'un clapet de retenue, avec un dispositif d'alimentation et, par l'intermédiaire d'une conduite d'écoulement, avec un dispositif d'écoulement placé à une hauteur supérieure à celle du dispositif d'alimentation, ces dispositifs appartenant au groupe dans lequel le liquide est chassa 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 par impulsions de la chambre de vaporisation, ce qu'on peut obte- nir en choisissant d'une manière appropriée la forme, la grandeur et la position de la chambre de vaporisation et le genre et l'in- tensité du chauffage.

   Dans les dispositifs de ce genre, on a tou- jours prévu jusqu'ici, dans la conduite d'écoulement, un clapet dd retenue mécanique, de manière à empêcher un retour du liquide qui se trouve déjà dans la conduite d'écoulement. Si une partie du li- quide à élever est transformée en vapeur dans l'évaporateur, le liquide qui se trouve dans la conduite d'écoulement est déplacé en direction de 1'écoulement, par suite du volume plus grand de la vapeur, écoulement où une partie de ce liquide sort, ce qui constitue la course de travail.Lorsque l'opération de vaporisation est terminée, le clapet de retenue empêche un retour du liquide qui se trouve dans la conduite d'écoulement. Lors de la   condensa-   tion consécutive de la vapeur, du liquide est aspiré à la   suie   dans la conduite d'arrivée, c'est la course d'aspiration.

   Dés que la vaporisation suivante commence, la manoeuvre décrite recommence- 
On a observé que le clapet de retenue qui se trouve'      dans la conduite d'écoulement est souvent la cause de perturbation' Dans le cas du pétrole, cela semble dû à ce que, lors de la vapori- sation du pétrole, il se produit un craquage de ce pétrole et que les constituants les moins fluides bouchent le clapet de retenue. 



  Le montage d'un clapet de retenue donne lieu en outre à de nombreux ses fuites possibles qui donnent également lieu à des perturba- tions. En outre, la fabrication et le montage du clapet de retenue augmentent le coût du dispositif. 



   La présente invention a pour but d'éviter ces incon-   vénientso   Son principe consiste à mettre à profit l'inertie de la colonne de liquide qui se trouve dans la conduite d'écoulement, colonne qui oppose une grande résistance à une inversion rapide du mouvement de la colonne de liquide qui se déplace en direction de l'avant, ou à un retour brusque de la colonne de liquide immo- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 bile. De cette façon, il est possible, par un fait surprenant, de supprimer le clapet de retenue dans la conduite d'écoulement. Pour être certain du bon fonctionnement du dispositif, il faut toujours qu'il y ait dans la conduite d'écoulement une quantité suffisante de liquide, ce qu'on peut obtenir en exécutant cette conduite d'u- ne façon correspondante.

   Le dispositif élévateur selon   l'inventio   est par conséquent caractérisé par le fait que la conduite   d'écouw   lement qui ne contient pas de clapets de retenue mécaniques et au- tomatiques contient un joint hydraulique (siphon). Cette conduite peut en l'espèce être en forme de U, de boucle ou en zigzag, ou présenter un tube descendant entouré d'un tube ascendant. La par- tie la plus basse de la conduite d'écoulement se trouve.de préfé- rence à la même hauteur que le dispositif d'arrivée ou à une hau- teur plus basse. 



   Sur le dessin joint, l'objet de la présente invention est représenté schématiquement par plusieurs formes d'exécution données à titre d'exemples. 



   La figure 1 représente un dispositif à conduite d'é- coulement en U. 



   La figure 2 représente un dispositif semblable avec des boucles dans la conduite d'écoulement. 



   La figure 3 représente un appareil de cuisson ou de chauffage fonctionnant avec un combustible liquide, et comportant le dispositif élévateur selon l'invention. 



   La figure 4 représente un dispositif comportant une conduite d'écoulement en zigzag. 



   La figure 5 représente un appareil selon la figure 3, mais comportant un dispositif élévateur d'un autre type. 



   Les figures 6 et 7 représentent une forme d'exécution encore différente d'un dispositif conforme la présente inven- tion. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Dans la figure 1, 1 désigne un réservoir pour le li- quide 2 qu'il s'agit de faire monter et dans lequel plonge l'extré mité inférieure d'une conduite d'aspiration 3. Cette dernière pré- sente à son extrémité un clapet de retenue 4. La conduite d'aspi- ration 3 se continue, par l'intermédiaire d'un coude 5 représentant- la chambre de vaporisation, en une conduite 6 sous pression en for- me de U, qui débouche dans un dispositif d'écoulement 7. La cham- bre de vaporisation est chauffée par l'extérieur, par exemple au moyen d'un enroulement 8 de chauffage parcouru par un courant élec trique. 



   Sous l'action de l'enroulement 8 de chauffage, le ma- telas de vapeur qui se trouve dans l'enceinte de vaporisation' com- mence par se dilater et, comme le clapet de retenue 4 empêche le mouvement du liquide contenu dans la conduite d'aspiration 3, il pousse le liquide qui se trouve dans la conduite 6 de refoulement en direction du dispositif d'écoulement 7 où une partie de ce li-   @uide   sort. Dans la conduite 6, le niveau du liquide s'abaisse de a à b.

   Subitement, une partie du liquide qui se trouve à l'extrémi- té supérieure de la conduite d'aspiration s'évapore, le niveau du liquide descend dans la conduite d'aspiration de c à d, ce qui a pour effet de repousser par impulsion la colonne de liquide qui se trouve dans la conduite de refoulement 6 en direction de l'orifice d'écoulement 7, de sorte que le niveau du liquide s'abaisse jusqu' en e et qu'il sort en 7 une quantité notable de liquide. L'inertie de la colonne mobile de liquide provoque, dans l'enceinte de vapo-   risationj   une diminution de la pression qui s'abaisse à une valeur inférieure à la pression d'aspiration, ce qui a pour effet qu'une quantité complémentaire de liquide passe par aspiration du réser- voir 1 dans l'enceinte de vaporisation.

   Le liquide aspiré ainsi à la suite passe à travers l'enceinte de vaporisation et,remplit à nouveau la conduite de refoulement 6, en combinaison avec le   liqui-   de qui y revient, jusqu'à l'ancien niveau, le niveau a. Du côté de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'aspiration également, le liquide va jusqu'au niveau c. Ensuite, la manoeuvre décrite recommence. 



   La description qui a été donnée ci-avant pour les phé- nomènes qui se passent à l'intérieur du dispositif ne constitue qu'un essai d'explication du fonctionnement du dispositif, car les phénomènes se déroulent si rapidement que, même dans un modèle en verre, il ne serait pas possible de faire une observation précise. 



   Dans le dispositif selon la figure 2, la conduite de refoulement comporte des boucles'9, ce qui a pour effet d'augmenter sensiblement la quantité de liquide mue au cours de la course de      travail dans la conduite de,refoulement 106, ainsi que son inertie. de sorte qu'il se produit une aspiration énergique complémentaire et que le débit de refoulement lest augmenté. Le chauffage de l'en- ceinte 5 de vaporisation se fait par de la chaleur rayonnée, comme cela est indiqué par plusieurs flèches. L'orifice   d'écoulement. 7   délivre à un réservoir 10 le liquide qui a été élevé. 



   La figure 3 représente par une coupe à travers un ap- pareil constitué par un réchaud à pétrole une utilisation pratique d'un dispositif réalisé selon la figure 2. 



   Il désigne le réservoir exécuté sous la forme du pied de l'appareil, ce réservoir étant fermé par un couvercle 12 en for- me de capuchon. Ce dernier porte une gouttière 13 de répartition présentant plusieurs épaulements. Sur ces épaulements sont placés   @   une enveloppe extérieure 14 de protection, une tubulure extérieu- re 15 de vaporisation et une cuve intérieure 16 de vaporisation ou gazéification. A l'intérieur de la cuve 16 se trouve un gazéi- ficateur ou évaporateur sous la forme d'un coude 5 d'un tube, qui relie à la conduite d'écoulement 206 la conduite d'arrivée 3 exé- cutée, dans ce cas également, sous la forme d'une conduite d'aspi- ration. Les boucles 109 sont allongées, et leur grand axe est ver- tical.

   La conduite d'écoulement 206 se termine par une tubulure d'écoulement 7 débouchant dans la gouttière de répartition 13 du 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 brûleur. La hauteur du niveau du liquide dans cette gouttière est maintenue invariable par la conduite de trop-plein 17. 



   Contre le boîtier 18 du clapet d'aspiration 4 qui se trouve à l'extrémité inférieure du tube d'aspiration 3 est fixée une plaque 19 dont la face inférieure est à l'alignement de l'ori- fice du clapet, et qui est disposée et ajustée comme un piston à l'intérieur d'une enveloppe 20 d'une pompe qui exécute des mouve- ments de montée et de descente. On utilise pour cela-une barre 21 fixée contre le boîtier et reliée par une articulation à un levier 23 qui pivote en 22.. Au moyen de ce levier, on peut actionner la pompe. Le boîtier 20 de la pompe présente une série de trous 24 par lesquels l'enceinte située en dessous du piston 19 est en-com- munication avec l'intérieur du réservoir 11. Sur le fond du boî- tier 20 se trouve une plaque 25 faisant office de joint   d'étanchéi   té. 



   Comme le dispositif servant à faire monter et à élever le combustible est entouré, dans cette forme d'exécution, par la flamme, il se produit un chauffage intense, en sorte que même des combustibles lourds sont vaporisés. Le fonctionnement est systéma- tiquement le même que dans les formes d'exécution selon la figure 2. Pour mettre   1 appareil   en service, on fait passer du combusti- ble par pompage dans la cuvette 13 en actionnant le levier 23. 



  Pour arrêter le fonctionnement, on abaisse le levier 23 et on le bloque au moyen du cliquet 26, ce qui empêche une aspiration du combustible. 



   La forme allongée des boucles offre l'avantage que l'appareil est d'une grande sûreté de fonctionnement. Le combusti- ble chaud qui parvient par la conduite de trop-plein 17 dans le réservoir flotte à la surface du liquide 2 et détermine un chauf- fage de la conduite d'écoulement aux endroits où ce liquide est au, contact des boucles 109. Or, on a observé qu'un réchauffage trop intense de la conduite d'écoulement réduit fortement le rendement 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 du dispositif. Lorsque les boucles sont couchées horizontalement, auquel cas une grande partie de la conduite d'écoulement vient au contact de la couche chaude de liquide, il peut arriver que le dis- positif cesse de fonctionner. Quand les boucles sont disposées à peu près dans des plans verticaux, ce risque n'existe pas.

   Pour augmenter le rendement, on donne aux boucles une forme allongée, ce qui a pour effet de réduire la fraction de la surface totale de la paroi du tube d'écoulement qui est formée par les parois chauf- fées par le liquide chaud. 



   On obtient une autre amélioration dans le même sens en disposant l'arc inférieur des boucles, tout comme, d'une maniè- re générale, la partie la plus basse de la conduite d'écoulement, à une hauteur inférieure à celle de l'entrée de la conduite   d'arri-   vée, ainsi que des essais ont permis de le constater. 



   Au lieu d'être disposée en boucles, la conduite d'é- coulement peut être disposée en zigzag, comme cela est représenté dans la figure 4. Le clapet de retenue 4 sépare l'arrivée 26 de la conduite d'arrivée 3 qui se continue de nouveau, par l'intermédiai re de-l'évaporateur 5, par la conduite d'écoulement 306. Cette der nière commence par descendre, puis elle se dirige vers l'extérieur à la suite de quoi elle est disposée suivant une ligne en zigzag qui suit la surface d'un cylindre, puis elle se termine, par'l'in- termédiaire d'une branche ascendante, par le conduit d'écoulement 7. Les branches montantes et descendantes qui forment une couronne à dents sont désignées par 27. Les détails tels que le chauffage, le système de fixation,etc. ne sont pas représentés. 



   La figure 5 représente une autre forme d'exécution du dispositif conforme à la présente invention. Dans ce cas également on a de nouveau représenté en coupe un réchaud de cuisson ou de chauffage fonctionnant avec un combustible liquide, et dans lequel est monté un appareil élévateur qui se compose du tube d'aspira-   tion 3,   d'un tube de descente 28 et d'un tube ascendant 29. L'ex- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 trémité supérieure du tube 28 de descente constitue l'enceinte 5 de vaporisation. A l'extrémité inférieure du tube d'aspiration 3 se trouve le clapet de retenue 4.

   Le tube ascendant et le tube descendant constituent la conduite d'écoulement 406 qui est en communication avec la rainure 13 de répartition du brûleur par   l'in   termédiaire de plusieurs conduites dérivées 30, mais dont une seule est représentée sur le dessin. Une conduite de trop-plein 117 as- sure un niveau constant du combustible dans la rainure de réparti- tion 13. 



   Ainsi qu'on le voit dans les figures 6 et 7, l'inven- tion permet de nombreuses variantes dans la conformation du dispo- sitif.   C'est   ainsi que, dans ce dispositif, le clapet de retenue est disposé dans le haut de la conduite d'arrivée 7 et que ce n'est pas le coude reliant la conduite d'arrivée à la conduite d'é coulement qui constitue l'enceinte de vaporisation, mais un élément de tube rectiligne et vertical 105 auquel la chaleur est apportée par rayonnement, par conduction de chaleur ou d'une autre manière connue. La conduite d'écoulement 506 de nouveau exécutée sous la forme d'une conduite de refoulement est, dans l'ensemble en U, ce- pendant l'élément courbe 31 de la conduite est coudé à peu près horizontalement et est plus bas que l'orifice du conduit d'arrivée 3. 



   La conduite d'écoulement doit être exécutée de façon qu'il se perde par frottement, par formation de tourbillons dans le courant de circulation etc... une quantité aussi faible que pos- sible de l'énergie cinétique de la colonne de liquide en mouvement dans cette conduite pendant la course de travail. Il faut par con- séquent éviter les variations brusques de section ou de direction. 



  Cependant, cela n'est pas nécessaire, comme le prouve la forme d'exécution selon la figure 5, la négligence de cette règle réduit simplement le rendement. De même, le rapport entre les quantités de liquide qui se trouvent d'une part dans la conduite d'écoulement 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 et d'autre part dans la conduite d'arrivée joue un rôle qui dépend toutefois de nombreux facteurs, comme le diamètre, la forme, la résistance de frottement des conduites, etc. Si les sections de la conduite d'arrivée et de la conduite d'écoulement ne sont pas   trop -   différentes l'une de l'autre et si les deux conduites ont une sec- tion à peu près invariable, il est avantageux que la quantité de liquide qui se trouve dans la conduite d'écoulement ne soit pas inférieure à celle qui se trouve dans la conduite d'arrivée.

   Plus l'enceinte de vaporisation est élevée par rapport à l'arrivée, plus il faut d'énergie cinétique pour aspirer une quantité complémentai- re de liquide, ce qui est la raison pour laquelle on augmente de préférence la longueur de la conduite d'écoulement.   Le.vaporisateur   peut toutefois être placé aussi en un point bas tel qu'il n'y ait pas besoin d'aspiration complémentaire et que le liquide arrive au contraire de lui-même à partir d'un réservoir situé plus haut.. Dans ce cas, il faut que le clapet de retenue soit soumis à la charge d'un ressort. 



   Ainsi que cela a déjà été indiqué ci-avant,   remplace- ,   ment,'l'intensité et le mode de réchauffage ou du chauffage peu- vent être très différents. En particulier, on peut aussi prévoir, la spirale de chauffage de la figure 1 à l'intérieur de   l'enceinte   de vaporisation. 



   Le domaine d'application du dispositif élévateur selon l'invention est très étendu, Il offre des avantages particuliers quand on dispose de chaleur en excédent, comme par exemple dans les réchauds de cuisson ou de chauffage et appareils d'éclairage fonctionnant avec un combustible'liquide. Dans les exemples repré- sentés dans les figures 3 et 5, on n'a pas représenté les acces- soires nécessaires au fonctionnement, comme les dispositifs de réglage, de contrôle et d'indication, mais on peut les utiliser de la manière usuelle et sous une forme habituelle.

   Pour le réglage du débit refoulé, on peut monter dans la conduite de refoulement 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 une soupape de réglage, mais une soupape qui ne soit pas un cla- pet de retenue, ou au contraire rendre réglable la longueur de la conduite de refoulement, de préférence sans variation de la hau- teur de refoulement, ce qui peut se faire par exemple à l'aide d'un tube télescopique ou branchement sur une autre partie, bran- chée en parallèle, de conduites.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to devices for intermittent lifting of liquids, devices which comprise a vaporization chamber which can be heated, which is in communication, by means of an inlet pipe provided with a check valve. , with a supply device and, via a flow line, with a flow device placed at a height higher than that of the supply device, these devices belonging to the group in which the liquid is drove away

 <Desc / Clms Page number 2>

 pulsing of the vaporization chamber, which can be achieved by appropriately selecting the shape, size and position of the vaporizing chamber and the kind and intensity of heating.

   In devices of this kind, a mechanical check valve has hitherto always been provided in the flow line, so as to prevent backflow of the liquid which is already in the flow line. If part of the liquid to be lifted is converted into vapor in the evaporator, the liquid in the flow line is displaced in the direction of the flow, as a result of the larger volume of the vapor, whereby the flow is displaced. part of this liquid comes out, which constitutes the working stroke. When the vaporization operation is completed, the check valve prevents a return of the liquid which is in the flow line. During the subsequent condensation of the vapor, liquid is sucked in the soot in the inlet pipe, this is the suction stroke.

   As soon as the next vaporization begins, the described maneuver begins again -
It has been observed that the check valve which is 'in the flow line is often the cause of disturbance' In the case of petroleum, this seems to be due to the fact that, during the vaporization of petroleum, it occurs cracking of this oil and the less fluid constituents blocking the check valve.



  The mounting of a check valve also gives rise to numerous possible leaks which also give rise to disturbances. Further, the manufacture and assembly of the check valve increases the cost of the device.



   The object of the present invention is to avoid these drawbacks. Its principle consists in taking advantage of the inertia of the liquid column which is located in the flow line, which column opposes a great resistance to a rapid reversal of the movement. column of liquid moving in the forward direction, or a sudden return of the column of liquid immo-

 <Desc / Clms Page number 3>

 bile. In this way, it is surprisingly possible to eliminate the check valve in the flow line. In order to be certain of the correct operation of the device, there must always be a sufficient quantity of liquid in the flow line, which can be achieved by carrying out this line in a corresponding manner.

   The lifting device according to the inventio is therefore characterized by the fact that the discharge line which does not contain mechanical and automatic check valves contains a hydraulic seal (siphon). This pipe may in this case be U-shaped, loop or zigzag, or have a descending tube surrounded by an ascending tube. The lower part of the flow line is preferably located at the same height as the inlet device or at a lower height.



   In the accompanying drawing, the object of the present invention is represented schematically by several embodiments given by way of examples.



   FIG. 1 represents a device with a U-shaped flow pipe.



   Figure 2 shows a similar device with loops in the flow line.



   FIG. 3 represents a cooking or heating appliance operating with liquid fuel, and comprising the lifting device according to the invention.



   FIG. 4 shows a device comprising a zigzag flow pipe.



   FIG. 5 represents an apparatus according to FIG. 3, but comprising a lifting device of another type.



   Figures 6 and 7 show a still different embodiment of a device according to the present invention.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   In FIG. 1, 1 designates a reservoir for the liquid 2 that it is a question of raising and into which the lower end of a suction pipe 3 plunges. The latter presents at its end a check valve 4. The suction line 3 is continued, via an elbow 5 representing the vaporization chamber, in a pressurized line 6 in the form of a U, which opens into a flow device 7. The vaporization chamber is heated from the outside, for example by means of a heating coil 8 carrying an electric current.



   Under the action of the heating coil 8, the vapor materia which is in the vaporization chamber 'begins to expand and, as the check valve 4 prevents the movement of the liquid contained in the vaporization chamber. suction line 3, it pushes the liquid which is in the discharge line 6 towards the flow device 7 where a part of this liquid comes out. In line 6, the liquid level drops from a to b.

   Suddenly, part of the liquid which is at the upper end of the suction line evaporates, the level of the liquid drops in the suction line from ie to d, which has the effect of pushing back through impulse the column of liquid which is in the discharge line 6 in the direction of the discharge opening 7, so that the level of the liquid drops to e and a significant quantity of liquid. The inertia of the mobile liquid column causes, in the vaporization enclosure, a decrease in pressure which drops to a value lower than the suction pressure, which has the effect that an additional quantity of liquid passes by suction from reservoir 1 into the vaporization chamber.

   The liquid sucked up in this way then passes through the vaporization chamber and again fills the delivery pipe 6, in combination with the liquid which returns there, up to the old level, level a. On the side of

 <Desc / Clms Page number 5>

 aspiration also, the liquid goes up to level c. Then, the described maneuver begins again.



   The description given above for the phenomena occurring inside the device is only an attempt to explain the operation of the device, since the phenomena occur so rapidly that, even in a model in glass, it would not be possible to make a precise observation.



   In the device according to FIG. 2, the delivery pipe comprises loops' 9, which has the effect of substantially increasing the quantity of liquid moved during the working stroke in the delivery pipe 106, as well as its inertia. so that an additional energetic suction occurs and the ballast discharge flow rate is increased. The heating of the vaporization chamber 5 is effected by radiated heat, as indicated by several arrows. The outlet. 7 delivers the liquid which has been raised to a reservoir 10.



   FIG. 3 represents, by a section through an apparatus constituted by a kerosene stove, a practical use of a device produced according to FIG. 2.



   It designates the reservoir executed in the form of the foot of the apparatus, this reservoir being closed by a cover 12 in the form of a cap. The latter carries a distribution gutter 13 having several shoulders. On these shoulders are placed an outer casing 14 for protection, an outer tube 15 for vaporization and an interior tank 16 for vaporization or gasification. Inside the vessel 16 there is a gasifier or evaporator in the form of a bend 5 of a tube, which connects to the flow line 206 the inlet line 3 executed, in this case. also in the form of a suction line. The loops 109 are elongated, and their major axis is vertical.

   The flow pipe 206 ends with a flow pipe 7 opening into the distribution gutter 13 of the

 <Desc / Clms Page number 6>

 burner. The height of the liquid level in this gutter is kept invariable by the overflow pipe 17.



   Against the housing 18 of the suction valve 4 which is located at the lower end of the suction tube 3 is fixed a plate 19, the underside of which is in line with the orifice of the valve, and which is arranged and fitted like a piston within a casing 20 of a pump which performs up and down movements. For this, a bar 21 is used fixed against the housing and connected by an articulation to a lever 23 which pivots at 22 .. By means of this lever, the pump can be actuated. The pump housing 20 has a series of holes 24 through which the enclosure located below the piston 19 is in communication with the interior of the reservoir 11. On the bottom of the housing 20 is a plate 25. acting as a seal.



   Since the device for raising and raising the fuel is surrounded in this embodiment by the flame, intense heating occurs, so that even heavy fuels are vaporized. The operation is systematically the same as in the embodiments according to figure 2. To put the apparatus into service, fuel is pumped through the bowl 13 by actuating the lever 23.



  To stop the operation, the lever 23 is lowered and it is blocked by means of the pawl 26, which prevents suction of the fuel.



   The elongated shape of the loops offers the advantage that the apparatus is very reliable in operation. The hot fuel which arrives through the overflow pipe 17 in the tank floats on the surface of the liquid 2 and determines a heating of the flow pipe at the places where this liquid is in contact with the loops 109. However, it has been observed that too intense heating of the flow line greatly reduces the efficiency.

 <Desc / Clms Page number 7>

 of the device. When the loops are laid horizontally, in which case a large part of the flow line comes into contact with the hot layer of liquid, the device may stop working. When the loops are arranged roughly in vertical planes, this risk does not exist.

   To increase efficiency, the loops are given an elongated shape, which has the effect of reducing the fraction of the total surface area of the wall of the flow tube which is formed by the walls heated by the hot liquid.



   A further improvement in the same direction is achieved by arranging the lower arc of the loops, as in general the lower part of the flow line, at a height less than that of the flow line. inlet of the inlet pipe, as well as tests have shown this.



   Instead of being arranged in loops, the discharge line can be arranged in a zigzag fashion, as shown in figure 4. The non-return valve 4 separates the inlet 26 from the inlet line 3 which is connected. continues again, through the intermediary of the evaporator 5, through the flow line 306. The latter begins by descending, then it goes towards the outside, after which it is arranged along a line in zigzag which follows the surface of a cylinder, then it ends, via an ascending branch, by the flow duct 7. The ascending and descending branches which form a crown of teeth are designated by 27. Details such as heating, fixing system, etc. are not shown.



   FIG. 5 shows another embodiment of the device according to the present invention. Also in this case there is again shown in section a cooking or heating stove operating with liquid fuel, and in which is mounted an lifting device which consists of the suction tube 3, a down tube. 28 and an ascending tube 29. The former

 <Desc / Clms Page number 8>

 upper end of the drop tube 28 constitutes the vaporization enclosure 5. At the lower end of the suction tube 3 is the check valve 4.

   The rising tube and the falling tube constitute the flow line 406 which is in communication with the burner distribution groove 13 through several branch lines 30, but only one of which is shown in the drawing. An overflow pipe 117 ensures a constant level of fuel in the distribution groove 13.



   As seen in Figures 6 and 7, the invention allows many variations in the configuration of the device. Thus, in this device, the check valve is disposed at the top of the inlet pipe 7 and that it is not the elbow connecting the inlet pipe to the flow pipe which constitutes the vaporization enclosure, but a straight and vertical tube member 105 to which heat is supplied by radiation, by heat conduction or in another known manner. The flow line 506 again constructed as a discharge line is generally U-shaped, however the curved element 31 of the line is bent approximately horizontally and is lower than the length of the pipe. 'inlet duct opening 3.



   The flow line must be executed in such a way that it is lost by friction, by formation of vortices in the circulating stream, etc., as little as possible of the kinetic energy of the liquid column in movement in this pipe during the working race. Sudden variations in section or direction must therefore be avoided.



  However, this is not necessary, as evidenced by the embodiment according to Fig. 5, neglect of this rule simply reduces the efficiency. Likewise, the ratio between the quantities of liquid which are present on the one hand in the flow pipe

 <Desc / Clms Page number 9>

 and on the other hand in the inlet pipe plays a role which however depends on many factors, such as the diameter, the shape, the frictional resistance of the pipes, etc. If the sections of the inlet and flow pipes are not too different from each other and if the two pipes have a more or less invariable cross-section, it is advantageous that the quantity of liquid in the flow line is not less than that in the inlet line.

   The higher the vaporization enclosure is relative to the inlet, the more kinetic energy is required to suck up an additional quantity of liquid, which is why the length of the pipe is preferably increased. flow. The vaporizer can, however, also be placed at a low point such that there is no need for additional suction and that the liquid arrives on the contrary by itself from a tank located higher. In this case, the check valve must be subjected to a spring load.



   As already indicated above, alternatively, the intensity and the mode of reheating or heating can be very different. In particular, it is also possible to provide the heating coil of FIG. 1 inside the vaporization chamber.



   The field of application of the lifting device according to the invention is very wide. It offers particular advantages when there is excess heat, such as for example in cooking or heating stoves and lighting devices operating with fuel. liquid. In the examples shown in Figures 3 and 5, the accessories necessary for operation, such as the adjustment, control and indicating devices, have not been shown, but they can be used in the usual way and in a usual form.

   To adjust the discharge flow, it is possible to mount in the discharge line

 <Desc / Clms Page number 10>

 a regulating valve, but a valve which is not a check valve, or on the contrary make the length of the discharge pipe adjustable, preferably without varying the discharge height, which can be done by example using a telescopic tube or connection to another part, connected in parallel, of pipes.


    

Claims (1)

R E S U M E L'invention concerne un dispositif d'élévation inter- mittente des liquides, ce dispositif comportant une enceinte de vaporisation pouvant être chauffée, qui est en communication, par l'intermédiaire d'une conduite d'arrivée munie d'un clapet de re- tenue, avec un conduit d'alimentation et, par l'intermédiaire d' une conduite d'écoulement, avec un conduit d'écoulement disposé à une hauteur supérieure à celle du conduit d'alimentation, le li- quide étant refoulé par impulsions hors de l'enceinte de vaporisa- tion, caractérisé par les points suivants pris isolément ou en combinaisons diverses : 1 ) La conduite d'écoulement, qui est exempte de cla- pets automatiques et mécaniques de retenue, contient un joint hy- draulique (siphon). ABSTRACT The invention relates to a device for intermittent lifting of liquids, said device comprising a vaporization chamber which can be heated, which is in communication, via an inlet pipe provided with a return valve. held, with a supply duct and, by means of a flow duct, with a flow duct disposed at a height greater than that of the supply duct, the liquid being pulsed out of the vaporization enclosure, characterized by the following points taken individually or in various combinations: 1) The flow line, which is free from automatic and mechanical check valves, contains a hydraulic seal (siphon). 2 ) La conduite d'écoulement est en U, et les deux branches de l'U sont dirigées vers le haut. 2) The flow line is U-shaped, and the two branches of the U are directed upwards. 3 ) Le coude de la conduite d'écoulement en U est re- courbé sous un certain angle de façon à être horizontal. 3) The elbow of the U-shaped flow line is bent at an angle so that it is horizontal. 4 ) La conduite d'écoulement forme des boucles qui sont disposées de préférence dans des plans à peu près verticaux. 4) The flow line forms loops which are preferably arranged in approximately vertical planes. 5 ) Les boucles sont allongées, leur grand axe étant à peu près vertical. 5) The loops are elongated, their major axis being more or less vertical. 6 ) La conduite d'écoulement est en zigzag dont les branches sont situées dans des plans à peu près verticaux. <Desc/Clms Page number 11> 6) The flow pipe is zigzag, the branches of which are located in roughly vertical planes. <Desc / Clms Page number 11> Les dents des zigzag sont disposées en un cercle. The teeth of the zigzag are arranged in a circle. 8 ) La conduite d'écoulement comprend un tube descen- dant, et un tube ascendant qui entoure le tube descendant. 8) The flow line includes a down tube, and a riser that surrounds the down tube. 9 ) La partie la plus basse de la conduite d'écoulement se trouve à la même hauteur que le conduit d'arrivée. 9) The lowest part of the flow pipe is at the same height as the inlet pipe. 10 ) La partie la plus basse de la conduite d'écoule- ment est située en un point plus bas que le conduit d'alimentation 10) The lowest part of the discharge pipe is located at a point lower than the supply pipe
BE556852D BE556852A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE556852A true BE556852A (en)

Family

ID=180489

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE556852D BE556852A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE556852A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3518035A (en) * 1967-06-16 1970-06-30 Hans Karl Leistritz Device for producing an exhaust gas-oil mixture to be supplied to a main burner of a nozzle-free oil-gasifying burner installation

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3518035A (en) * 1967-06-16 1970-06-30 Hans Karl Leistritz Device for producing an exhaust gas-oil mixture to be supplied to a main burner of a nozzle-free oil-gasifying burner installation

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE556852A (en)
CA1283332C (en) Food processing water heater and steam generator
BE502921A (en)
EP0011586B1 (en) Method and apparatus for heating using liquid fuel, the apparatus being also usable for burning solid fuel
BE519728A (en)
BE478407A (en)
BE372581A (en)
CH270387A (en) Liquid fuel burner.
BE369740A (en)
BE469864A (en)
BE470481A (en)
BE583873A (en)
BE533850A (en)
CH199303A (en) Liquid fuel burner with rotating cup and blown flame.
CH131193A (en) Method for pumping the water of condensation of the steam produced by a boiler and device for carrying out said method.
BE659767A (en)
BE336180A (en)
BE424980A (en)
CH97316A (en) Device for heating boiler feed water.
BE388814A (en)
BE549391A (en)
BE524493A (en)
BE494597A (en)
BE574258A (en)
BE508833A (en)