BE519728A - - Google Patents

Info

Publication number
BE519728A
BE519728A BE519728DA BE519728A BE 519728 A BE519728 A BE 519728A BE 519728D A BE519728D A BE 519728DA BE 519728 A BE519728 A BE 519728A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
burner
tank
improvements according
duct
needle
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE519728A publication Critical patent/BE519728A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24CDOMESTIC STOVES OR RANGES ; DETAILS OF DOMESTIC STOVES OR RANGES, OF GENERAL APPLICATION
    • F24C5/00Stoves or ranges for liquid fuels
    • F24C5/18Liquid-fuel supply arrangements forming parts of stoves or ranges
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D5/00Burners in which liquid fuel evaporates in the combustion space, with or without chemical conversion of evaporated fuel

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Feeding And Controlling Fuel (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   PERFECTIONNEMENTS AUX APPAREILS DE CHAUFFAGE ALIMENTES PAR COMBUSTIBLE
LIQUIDE. 



   On connaît de nombreux appareils de chauffage alimentés par combustible liquide, Ces appareils, sont, en général, particularisés par les caractéristiques du brûleur ou bien par la disposition relative originale dudit brûleur,du réservoir, des éléments de récupération calorifique, du manteau extérieur,   etc....   



   Pour l'adduction de combustible liquide vers le brûleur, on a déjà imaginé différents moyens dans lesquels on a cherché à pouvoir   contrô-   ler et régler la quantité de combustible liquide adduit. 



   On a aussi recherché des moyens de sécurité pour éviter l'écoulement intempestif du combustible liquide ou réduire les conséquences,   res-   pectivement, les dangers d'un tel accident. 



   D'une manière générale cependant, les dispositifs connus sont soit compliqués et délicats, soit d'un fonctionnement ne donnant qu'une sécurité très relative. 



   La pratique a incontestablement et définitivement établi que de tels appareils de chauffage doivent être excessivement simples, ne comporter aucun mécanisme délicat ou susceptible d'encrassement et comporter un nombre minimum d'éléments. 



   Les perfectionnements, objets de l'invention, remplissent ces différents conditions et permettent de garantir systématiquement à la fois un fonctionnement normal du brûleur et l'impossibilité pratique de conséquences graves ou d'un danger quelconque en suite d'un écoulement intempestif. 



   Suivant ces perfectionnements, le brûleur est réalisé par un récipient, généralement cylindrique, de hauteur relativement grande dont la caractéristique essentielle réside en le fait que la partie inférieure de sa.. paroi latérale est pleine au moins sur une hauteur égale, mais préférablement supérieure à la hauteur du réservoir à combustible liquide, l'autre partie de ladite paroi latérale étant ajoutée et le brûleur ainsi conditionné étant, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 par sa partie inférieure, en   communication,   d'une manière réglable, avec ledit réservoir à combustible liquide, dans de telles conditions que le niveau supérieur dudit réservoir soit toujours disposé sous la partie ajourée de la paroi latérale du brûleur. 



   Dans une exécution, ledit brûleur et ledit réservoir peuvent être placés à proximité l'un de l'autre, inférieurement réunis par au moins un conduit dont l'entrée est contrôlée par un mécanisme de réglage du passage libre. 



   Suivant une autre caractéristique encore de l'invention, ledit brûleur et ledit réservoir peuvent être rendus solidaires du même support. 



  Ce support pent être fixe ou mobile. Par exemple, il peut faire partie d'un complexe rapporté sur les éléments récupérateurs de chaleur. 



   Ce complexe peut eptre enveloppé partiellement ou totalement par un couvercle ou manteau ou carter ou toute autre disposition analogue. Cet enveloppement amovible peut présenter une forme décorative. il peut également enfermer l'organe de manoeuvre du dispositif de réglage contrôlant le passage du combustible liquide du réservoir vers le brûleur. 



   A simple titre d'exemple, une exécution est représentée aux dessins annexés, dans lesquels : 
La figure 1 représente schématiquement, en coupe longitudinale, le complexe caractéristique du brûleur et du réservoir; la figure 2 est une coupe radiale schématique par le dispositif de contrôle du passage du combustible liquide vers le brûleur; la figure 3 est une coupe selon la ligne III-III de la figure 2 ; la figure 4 est une vue schématique d'ensemble d'un appareil de chauffage perfectionné appliquant les caractéristiques de l'invention. 



   Dans cette exécution, le brûleur est constitué par un réservoir cylindrique 1 dont la paroi latérale est pleine sur une hauteur H ett ajou- . rée sur une hauteur H'; le réservoir 2 présente une hauteur   H"#   H. De plus, le niveau supérieur A-A dudit réservoir 2 est placé sous le niveau B-B de la partie ajoutée du brûleur. 



   Un conduit 3 est issu du fond du réservoir 2 et débouche dans le fond du brûleur 1. 



   Le départ dudit   conduit .1   est contrôlé par un dispositif de ré-   glage.     Celui-ci   est constitué par un corps à comportant un canal axial inférieurement prolongé par un canal 6 de diamètre sensiblement moindre. 



  Le fond dudit canal est conique et, dans ce canal, est engagé par vissage le   bout 7   d'une tige de manoeuvre 8 dont l'autre bout est replié en forme de manette 9. Ledit   bout 7   de la tige de manoeuvre formant pointeau de réglage présente latéralement un plat 10 dont le but est d'assurer un passage libre pour le combustible liquide vers le canal rétréci 6 et le conduit réunissant le réservoir au brûleur. 



   En faisant tourner ladite tige 8 dans un sens ou dans l'autre on rapproche ou on éloigne le bout conique du pointeau dudit canal rétréci 6 et l'on peut ainsi aisément régler la section de passage libre pour le combustible liquide vers le brûleur   1.   Le réservoir 2 est évidemment   ppurvu   d'un orifice d'entrée 11 normalement fermé par un bouchon   12   de manière à permettre aisément le remplissage. 



   Suivant une autre caractéristique encore de l'invention, un conduit 13 réunit la partie supérieure du réservoir 2 au brûleur 1, approximativement à hauteur de sa partie perforée. Par ce moyen, on obtient que les vapeurs produites dans le réservoir sont automatiquement acheminées vers le brûleur, ce qui constitue non seulement un moyen économique mais surtout un moyen simple pour empêcher systématiquement les émanations gazeuses dans le local et, par conséquent,les odeurs si caractéristiques dans les locaux chauffés par des appareils alimentés par combustible liquide. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Le brûleur, le réservoir et les accessoires susdécrits pourront avantageusement être solidarisés à un même support, en l'occurrence une paroi supérieure 14 sur laquelle le brûleur 1 pourra être directement fixé, tandis que le réservoir peut y être suspendu, par exemple par des montants 15. 



   Dans une forme d'exécution, le brûleur 1 sera constitué par un cylindre métallique à fond plein, la partie   ajourée   étant produite, par exem- ple, par des trous dont le diamètre peut être de l'ordre de 2 mm., ces trous étant disposés en   quinconce   avec une interdistance de l'ordre de 25 mm., les hauteurs H, et H' pouvant, par exemple, être comprises entre 100 et 150   mm.   



   Par les perfectionnements susdécrits, on obtient donc d'une ma- nière systématique une sécurité totale contre toute conséquence grave en cas d'écoulement intempestif du combustible liquide du réservoir vers le brûleur. 



   En effet si, par inadvertance, le dispositif de contrôle de l'écoulement du combustible venait à avoir une défaillance, le combustible liquide s'écoule- rait normalement dans le brûleur mais, en raison du principe des vases communiquants, ledit écoulement intempestif s'arrêterait systématiquement   lprsqu'il   y aurait égalité de niveau, respectivement dans le réservoir et dans le brûleur. Comme la partie ajourée du brûleur se trouve à un niveau supérieur à ce niveau d'arrêt du combustible liquide, la sécurité est totale. 



   Suivant les perfectionnements de l'invention, on obtient   encore   une grande commodité d'entretien et de nettoyage par le fait que le réservoir et le brûleur peuvent constituer un complexe solidaire d'un même support amovible, respectivement enlevable, en sorte que ce complexe peut être aisément séparé du reste de l'appareil de chauffage et être transporté aux fins de nettoyage et de vérification. 



   Les caractéristiques de l'invention sont applicables à tout genre d'appareils de chauffage, les éléments chauffants proprement dits, le dispositif de récupération avec ou sans circulation d'air et l'emballage décoratif étant, en l'occurrence, accessoires et essentiellement variables. 



   REVENDICATIONS. la Perfectionnements aux appareils de chauffage alimentés par combustible liquide, comportant, en combinaison, au moins un réservoir et un brûleur dont la paroi latérale est   ajourée,   caractérisés en ce que la paroi latérale du récipient du brûleur est ajourée dans sa partie supérieure et maintenue pleine dans sa partie inférieure sur une hauteur au moins égale à la hauteur du réservoir.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   IMPROVEMENTS TO FUEL-POWERED HEATING APPLIANCES
LIQUID.



   There are many known heating devices powered by liquid fuel. These devices are, in general, particularized by the characteristics of the burner or else by the original relative arrangement of said burner, of the tank, of the heat recovery elements, of the outer mantle, etc. ....



   For the supply of liquid fuel to the burner, various means have already been devised in which attempts have been made to be able to control and regulate the quantity of added liquid fuel.



   Safety means have also been sought to prevent the untimely flow of liquid fuel or to reduce the consequences, respectively, the dangers of such an accident.



   In general, however, the known devices are either complicated and delicate, or of an operation giving only very relative safety.



   Practice has undoubtedly and definitively established that such heaters must be excessively simple, do not include any delicate or clogging mechanism and include a minimum number of elements.



   The improvements, which are the subject of the invention, meet these different conditions and make it possible to systematically guarantee both normal operation of the burner and the practical impossibility of serious consequences or any danger as a result of an untimely flow.



   According to these improvements, the burner is produced by a receptacle, generally cylindrical, of relatively large height, the essential characteristic of which resides in the fact that the lower part of its side wall is solid at least over a height equal to, but preferably greater than. the height of the liquid fuel tank, the other part of said side wall being added and the burner thus conditioned being,

 <Desc / Clms Page number 2>

 by its lower part, in communication, in an adjustable manner, with said liquid fuel tank, under such conditions that the upper level of said tank is always disposed under the perforated part of the side wall of the burner.



   In one embodiment, said burner and said reservoir can be placed close to one another, joined at the bottom by at least one duct, the entry of which is controlled by a mechanism for adjusting the free passage.



   According to yet another characteristic of the invention, said burner and said reservoir can be made integral with the same support.



  This support can be fixed or mobile. For example, it can be part of a complex reported on heat recovery elements.



   This complex can be partially or totally enveloped by a cover or mantle or casing or any other similar arrangement. This removable wrap may have a decorative shape. it can also enclose the operating member of the adjustment device controlling the passage of liquid fuel from the tank to the burner.



   By way of example, one embodiment is shown in the accompanying drawings, in which:
FIG. 1 schematically represents, in longitudinal section, the characteristic complex of the burner and of the reservoir; FIG. 2 is a schematic radial section through the device for controlling the passage of the liquid fuel to the burner; Figure 3 is a section along the line III-III of Figure 2; FIG. 4 is an overall schematic view of an improved heating apparatus applying the features of the invention.



   In this embodiment, the burner is constituted by a cylindrical tank 1, the side wall of which is full over a height H ett ajou-. reed on a height H '; the tank 2 has a height H "# H. In addition, the upper level A-A of said tank 2 is placed under the level B-B of the added part of the burner.



   A duct 3 comes from the bottom of the tank 2 and opens into the bottom of the burner 1.



   The departure of said duct .1 is controlled by an adjustment device. This is formed by a body comprising an axial channel inferiorly extended by a channel 6 of substantially smaller diameter.



  The bottom of said channel is conical and, in this channel, is engaged by screwing the end 7 of an operating rod 8, the other end of which is bent in the form of a lever 9. Said end 7 of the operating rod forming the needle. adjustment laterally presents a flat 10, the purpose of which is to ensure a free passage for the liquid fuel towards the narrowed channel 6 and the conduit connecting the tank to the burner.



   By rotating said rod 8 in one direction or the other, the conical end of the needle of said narrowed channel 6 is moved closer or further away and it is thus easily possible to adjust the section of free passage for the liquid fuel to the burner 1. The reservoir 2 is obviously provided with an inlet orifice 11 normally closed by a plug 12 so as to easily allow filling.



   According to yet another characteristic of the invention, a duct 13 joins the upper part of the tank 2 to the burner 1, approximately at the height of its perforated part. By this means, we obtain that the vapors produced in the tank are automatically routed to the burner, which is not only an economical means but above all a simple means to systematically prevent the gaseous emissions in the room and, consequently, the odors if characteristics in rooms heated by devices powered by liquid fuel.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The burner, the tank and the aforementioned accessories can advantageously be secured to the same support, in this case an upper wall 14 on which the burner 1 can be directly fixed, while the tank can be suspended there, for example by uprights. 15.



   In one embodiment, the burner 1 will be constituted by a metal cylinder with a solid bottom, the perforated part being produced, for example, by holes, the diameter of which may be of the order of 2 mm., These holes being arranged in staggered rows with an interdistance of the order of 25 mm., the heights H, and H 'being able, for example, to be between 100 and 150 mm.



   By the above-described improvements, therefore, in a systematic manner, total safety is obtained against any serious consequences in the event of an untimely flow of liquid fuel from the tank to the burner.



   In fact, if, inadvertently, the device for controlling the flow of fuel should fail, the liquid fuel would flow normally into the burner but, due to the principle of communicating vessels, said untimely flow would occur. systematically stop when there is an equal level, respectively in the tank and in the burner. As the perforated part of the burner is located at a level higher than this stop level of the liquid fuel, the safety is total.



   According to the improvements of the invention, a great convenience of maintenance and cleaning is also obtained by the fact that the reservoir and the burner can constitute a complex integral with the same removable support, respectively removable, so that this complex can be easily separated from the rest of the heater and be transported for cleaning and checking.



   The characteristics of the invention are applicable to all types of heating devices, the heating elements proper, the recovery device with or without air circulation and the decorative packaging being, in this case, accessories and essentially variable. .



   CLAIMS. Improvements to heating appliances powered by liquid fuel, comprising, in combination, at least one tank and a burner whose side wall is perforated, characterized in that the side wall of the burner container is perforated in its upper part and kept full in its lower part over a height at least equal to the height of the tank.


    

Claims (1)

2. Perfectionnements suivant la revendication 1, caractérisée en ce que, la partie pleine de la paroi latérale du brûleur étant au moins égale à la hauteur du réservoir, celui-ci est disposé à c8té dudit brûleur et les fonds, respectivement du réservoir et du brûleun, étant raccordés par au moins un conduit à débit réglable. 2. Improvements according to claim 1, characterized in that, the solid part of the side wall of the burner being at least equal to the height of the tank, the latter is arranged adjacent to said burner and the funds, respectively of the tank and of the burners, being connected by at least one adjustable flow duct. 3. Perfectionnements suivant les revendications 1 et 2, caractérisés en ce que le conduit d'alimentation venant du réservoir et débouchant dans le fond du brûleur est contrôlé par un pointeau présentant latéralement un plat; ledit pointeau étant engagé par vissage dans une buselure formant le départ dudit conduit, ledit pointeau étant supérieurement prolongé et redressé en forme de manette. 3. Improvements according to claims 1 and 2, characterized in that the supply duct coming from the reservoir and opening into the bottom of the burner is controlled by a needle having a flat laterally; said needle being engaged by screwing in a nozzle forming the start of said duct, said needle being superiorly extended and straightened in the form of a lever. 4. Perfectionnements suivant les revendications précédentes, caractérisés en ce que le brûleur et le réservoir réunis par un conduit inférieur sont solidaires du même support et ce support peut être amovible de manière à pouvoir séparer périodiquement ce complexe des autres éléments de l'appareil de chauffage aux fins de nettoyage. 4. Improvements according to the preceding claims, characterized in that the burner and the tank joined by a lower duct are integral with the same support and this support can be removable so as to be able to periodically separate this complex from the other elements of the heating device. for cleaning purposes. 5. Perfectionnements suivant les revendications précédentes, caractérisés en ce qu'au moins un conduit relie la partie supérieure du réservoir au brûleur, approximativement à la hauteur de la partie ajourée, en vue de faire aspirer par le brûleur les vapeurs dégagées dans le réservoir. <Desc/Clms Page number 4> 5. Improvements according to the preceding claims, characterized in that at least one conduit connects the upper part of the tank to the burner, approximately at the height of the perforated part, in order to make the burner suck the vapors released in the tank. <Desc / Clms Page number 4> 6. Perfectionnements suivant les revendications précédentes, caractérisés en ce que le complexe formé par le réservoir, le brûleur et les autres éléments susdécrits est enveloppé dans un même carter formant carter de protection et de sécurité. 6. Improvements according to the preceding claims, characterized in that the complex formed by the reservoir, the burner and the other elements described above is enveloped in the same casing forming a protection and safety casing. 7. Tous appareils de chauffage comportant une ou plusieurs des caractéristiques précédentes. 7. All heating appliances having one or more of the above characteristics. 8. Perfectionnements aux appareils de chauffage alimentés par combustible liquide, substantiellement tels que décrits précédemment et illustrés aux dessins annexés. 8. Improvements to heating appliances powered by liquid fuel, substantially as described above and illustrated in the accompanying drawings.
BE519728D BE519728A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE519728A true BE519728A (en)

Family

ID=155853

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE519728D BE519728A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE519728A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR3060287B1 (en) IMPROVED STEAM COOKER ACCESSORIES FOR HEATING AND / OR STEAMING FOODS CONTAINED IN A CONTAINER
BE519728A (en)
EP0998648B1 (en) Heating apparatus
FR2937712A1 (en) Liquid fuel i.e. ethanol, supplying device for tray shaped vaporizing burner in chimney, has supplying unit supplying fuel to burner from container, and ignition unit igniting fuel using resistor placed in defined zone and immersed in fuel
EP3890564B1 (en) Steam cooker accessory with double turbo crown
CH268619A (en) Pyrophoric lighter.
BE498830A (en)
FR2539434A3 (en) Domestic appliance boiler
EP4092181B1 (en) Portable crease removal device comprising a handle containing a steam conduit
CH337640A (en) Burner for vaporized liquid fuel
BE709517A (en)
FR2670395A1 (en) Boiler for a column
EP3890566A1 (en) Steam cooker accessory with offset steam pipe
BE391421A (en)
BE556852A (en)
CH199303A (en) Liquid fuel burner with rotating cup and blown flame.
EP0988819A1 (en) Coffee machine with a heater
BE572556A (en)
BE417408A (en)
BE422564A (en)
BE876169A (en) BURNER AND COMBUSTION PROCESS USED IN SUCH A BURNER
BE508833A (en)
BE582730A (en)
BE472892A (en)
BE400548A (en)