BE555191A - - Google Patents

Info

Publication number
BE555191A
BE555191A BE555191DA BE555191A BE 555191 A BE555191 A BE 555191A BE 555191D A BE555191D A BE 555191DA BE 555191 A BE555191 A BE 555191A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shell
base
button
fabric
assembly
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE555191A publication Critical patent/BE555191A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A44HABERDASHERY; JEWELLERY
    • A44BBUTTONS, PINS, BUCKLES, SLIDE FASTENERS, OR THE LIKE
    • A44B1/00Buttons
    • A44B1/08Constructional characteristics
    • A44B1/12Constructional characteristics covered by fabric

Landscapes

  • Purses, Travelling Bags, Baskets, Or Suitcases (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention est relative a un bouton en deux éléments connus, une coquille et un culot dont la réunion est assurée de façon à obtenir une meilleure fixation du tissu dans le cas où la coquille est recouverte d'étoffe et un meilleur aspect des bords dans le cas contraire. Elle a également pour objet un outil de montage rapide des deux éléments constitutifs du bouton. 



   L'invention a pour objet un bouton composé d'une coquille éventuellement   recouverte   de tissu et d'un culot, dont l'un au moins est en forme de cuvette et constitue en une matière suffisamment élasque pour permettre son fléchissement sous pression dans le sens axial du bouton,   caractérise   en ce que la coquille et le culot sont solidaires respectivement, l'un   d'au   moins un   clément   ruile sensiblement parallèle 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 à l'axe et l'autre d'autant d'éléments femelles conjugués destinés à entrer en prise par coulissement et pourvus de moyens d'arrêt conjugués permettant de les immobiliser dans une position relative engendrant un appui sous pression de la [coquille et du culot, au moins en certains points voisins de leur périphérie. 



   L'appui sous pression permet; dans le cas d'un bouton revêtu de tissu, un pincement très efficace du tissu entre la coquille et le culot. 



   Si la coquille est   nue,j   la pression développée entre les deux éléments donne au bouton l'aspect d'un bouton moulé tout en permettant une économie importante de matière dans sa réalisation. 



   L'outil destiné à assurer l'assemblage des éléments du bouton conforme à l'invention est caractérisé en ce qu'il comporte, d'une part, un ensemble composé d'un corps de matrice destiné à recevoir à frottement doux la coquille présentant sa concavité vers l'orifice d'introduction et reposant sur un galet de forme dont la concavité est étudiée en fonction de celle de la coquille et, d'autre part, un ensemble-composé d'une chemise de centrage suscentible de coulisser dans le corps de la matrice et destinée à recevoir à frottement doux le culot, dans le sens correspondant à l'assemblage et d'un pilon monté coulissant dans la chemise de centrage et agencé de façon à l'entraîner au cours de son déplacement en direction de la matrice, de telle sorte que le coulissement de 1' ensemble pilon dans l'ensemble matrice ait pour effet, d'abord,

   d'assurer la co-axialité du culot et de la coquille, puis, d'engager l'élément mâle dans l'élément femelle jusqu'à une position permettant le verrouillage de la coquille et du culot. 



   Quelques modes d'exécution de l'invention sont représentés à titre d'exemples au dessin annexé dans lequel : la fig.1 est une vue en coupe, en position assemblée du bouton dont la coquille est revêtue d'étoffe, la fig. 2 est une vue similaire de la coquille, la fig. 3 est une vue similaire du culot, la fig. 4 est une vue en   coune   montrant la coquille déformée 
 EMI2.1 
 ;.1 <;stiquernent, en nosition !Jl't1L" ;

  i recevoir le culot, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la fig. 5 est une vue en coupe de l'outil en position de préassemblage, avec figuration de la coquille et du culot non assemblée, la fig. 6 est une vue en coupe de l'outil en position   d'assem-   blage, avec figuration de la coquille et du culot assemblés, la   fig. 7   est une vue en coupe de l'outil en position de dégagement du bouton assemblé, les   fig.   8 à 11 montrent en coupe différentes réalisations des surfaces d'appui entre la coquille et le culot, la fig. 12 montre en coupe un bouton assemblé emprisonnant le tissu par des chicanes portées par la coquille et le culot, la fig. 13 montre les éléments, de la fig. 12 non assemblés, également vus en coupe, la fig.

   14 est une vue en coupe d'un bouton dont la coquille emprisonne le'tissu sur un anneau rigide, les fig. 15 et 16 représentent en coupe une réalisation dans laquelle l'ajourage pour la fixation du bouton est pratiqué si le culot, la fig. 17 représente en coupe une réalisation dans laquelle la fixation du bouton est obtenue par interposition d'une toile entre éléments mâle et femelle en prise d'arrêt, et la fig. 18 représente en coune un autre moyen de fixation du bouton. 



   Le bouton assemblé représenté en coupe à la fig. 1 comporte une coquille 1, un culot 2 et un tissu de recouvrement 3, enserré entre coquille 1, et culot 2. 



   La coquille 1   (Fig.   2) comporte une queue 4 dont la partie terminale constitue la partie mâle de l'assemblage. Cette partie mâle est percée, au-delà de la position d'arrêt, d'un   ajourage   5 et comporte un bossage 6 destiné ù venir emprisonner le bord correspondant de la partie femelle du culot après introduction. 



   La coquille 1 est reure   sentie dans   l'exemple avec un bord 7 en contre-dépouille. 



   Le culot 2   (fig.   3) comporte, au voisinage de la face d'appui, 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 des dents 8 et en son centre, une partie femelle 9, de forme conique, destinée à franchir le bossage 6 de la partie mâle et à venir se coincer par son extrémité extérieure contre ledit bossage 6 lors de   l'assem-   blage. 



   Pour faire pénétrer le culot' dans la coquille à bords en contre-dépouille, il est nécessaire de déformer élastiquement la coquille comme représenté à la fig.   4;   le bord 7 de la coquille 1 est ouvert jusqu'à ce Que son contour apparent devienne plus grand que celui du culot 2, ce qui correspond à une courbure déterminée de la coquille, qui constitue la courbure d'assemblage. Pour obtenir cet assemblage, un outil de montage rapide veut être utilisé, bien que le montage à la main soit possible. 



   La fig. 5 représente l'outil de   -nontage   en position de préassemblage dans lequel le galet 10 va recevoir la coquille 1 introduite à la main dans le corps de matrice 11 par une opératrice qui le pousse à fond de matrice où il reprend sa forme initiale 1 ' figurée en traits mixtes ;

   le tube 12 descend alors en coulissant à l'intérieur du corps de la matrice de façon à ouvrir les bords de la coquille cornue représenté à la fig. 4, par déformation élastique sous la pression exercée par le tube, tandis que le culot 2 introduit préalablement à frottement doux dans le tube est pressé par le pilon 13 en direction de la coquille de façon à engager les éléments conjugués mâle et femelle. la fig. 6 représente en bostion d'assemblage les divers éléments de la figure précédente :

  le tube 12 a coulissé dans la matrice 11 et le pilon 13 a coulissé dans le tube 12 de façon à faire franchir le bossage 6 au culot 2 qui se trouve à ce moment au delà de la position   d'arrêt.   la fig. 7 montre le retrait du galet du reste de l'outil qui permet le dégagement du bouton assemblé, dans lequel le culot est bloqué sur la coquille par le moyen d'arrêt, dans la position   d'arrêt,   c'est-à-dire dans   l'exemple,   par coincement du bord extérieur de la partie femelle 9 du culot 2 contre le bossage 6 de la queue   4   de la coquille 1. Le bossage 6 est un arrêt fixe.

   Un arrêt mobile non représenté sur la queue 4 dépourvu de bossage,   se}   constitué par une goupille, 

 <Desc/Clms Page number 5> 

      ou un clips, ou tout autre moyen connu. 



   Les fig. 5,6 et 7 montrent que le bord inférieur de la matrice possède, à la base juxtant le galet 10, un évidement 14 destiné à recevoir le bord en contre-dépouille 7 de la coquille 1 lorsque le tube 12 vient presser la coquille vers le bas, et à en appliquer la face externe contre le galet 10, dans la position de déformation élas- tique représentée à la fig. 4. 



   Sur ces mêmes figures le bord 15 du pilon 13 est chanfreiné de telle manière qu'il puisse, après que la   Queue 4   ait été enfilée dans l'orifice femelle 9 du culot, jusqu'au delà de la   position   d'arrêt, . rabattre éventuellement les bords du bossage 6 pour effectuer un sertis- sage complémentaire, renforçant la fixation du culot dans un bouton   non démontable ; ajourages radiaux 16 permettent le passage de bro-   ches (non représentées) destinées soit à rabattre le tissu avant pré- sentation du culot, dans les boutons enrobés de tissu, soit à permettre la mise en place d'une pièce d'arrêt poussée par une broche.

   L'utilisa- tion de cet outil permet en particulier avec une coquille élastique, comme dans l'exemple, l'emploi de tissus de revêtement d'épaisseur quelconque pour un même diamètre intérieur de coquille. 



   Les   f ig.   8,9, 10 et 11 montrent la réalisation de boutons dans lesquels le contact entre le culot et la coquille à la partie péri- phérique ou en une partie voisine de la périphérie, est réalisé selon des surfaces contribuant au bon centrage relatif des deux pièces, indé- pendamnent de la position exacte de la partie mâle et de la partie femel- le venant en prise pour réaliser l'assemblage du bouton.. 



   La fig. 10 notamment montre une réalisation dans laquelle le bord de la cuvette vient se loger dans un assemblage à rainure et lan- guette qui permet d'assurer au bouton en deux pièces le même aspect de fini qu'un bouton monobloc. 



   La fig. 12 montre une réalisation de la coquille et du culot comportant respectivement des saillies (17', 17), terminées par des dents et maintenant le tissu de faoon extrêmement solide par un effet de chicane. 



   La fig. 13 montre la même réalisation que la fig. 12 mais avant assemblage du culot 2 comportant deux chicanes 17, sur une coquille 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 comportant également deux chicanes 17' disposées de façon à sinterposer entre les précédentes en position d'assemblage. Cette réalisation en chicanes permet, dans le cas du bouton revêtu, de tendre efficacement et d'emprisonner complètement le tissu, et en outre, par utilisation d'un culot à face d'appui amincie, d'obtenir un recouvrement total du' tissu par le culot, donnant le même aspect que celui d'un bouton collé, en   masquant.la   discontinuité de l'assemblage. 



   La fig. 14 montre une réalisation d'un bouton dans lequel l'effet élastique de la coouille 1 est utilisé pour venir presser le tissu 3 sur un anneau rigide 18 placé à l'intérieur des bords en contredépouille 7 de la coquille tandis que le culot 2 appuie à la fois sur l'anneau 18 et sur la coquille en maintenant le tissu coincé par la pression existant entre les faces   d'appui.   Cette   réalisation   offre également l'aspect fini du bouton collé. 



   La fig. 15 montre une réalisation d'un bouton dans lequel la coquille 1 a une queue courte 21 portant un dispositif de fixation mâle sur lequel vient se prendre le dispositif de fixation femelle 22 du culot 19 qui porte le trou   d'ajourage   20. 



   La fig. 16 montre semblablement une réalisation dans laquelle la coquille 1 porte une partie femelle 26 venant enserrer la partie mâle 25 de l'asse.nblage, portée, elle, par le culot 23, qui est alors percé de l'ajourage 24 pour la fixation du bouton. 



   La fig. 17 montre une réalisation dans laquelle la fixation du bouton s'effectue non par un ajourage mais par une toile, coincée entre la partie mâle et la partie femelle de l'assemblage, solidaire respectivement de la coquille 1 et du culot 22, dons ce cas, la queue 28 de la coquille est dénuée d'ajournée, et la toile 29 forme saillie pour pouvoir être cousue sur le tissu. Cette saillie s'obtient par simple règlage sur l'outil précédemment décrit, du dépassement de la position d'arrêt dans la descente du pilon pressant le culot dans la coquille. 



   Enfin, la fig. 18 montre une autre réalisation de la   fixation   du bouton sur le tissu, dans lanuelle une partie   Femelle     30   solidaire de la queue de la coquille ( dans l'exemple) ou du culot (non représenté) indifféremment, vient se fixer à une bartie mâle 31 solidaire d'un ta-   lon 32 ; laprtie 31 transperce le tissu à la fa'on d'une agrafe, et   

 <Desc/Clms Page number 7> 

 vient se loger dans la cavité ménagée à cet effet dans la queue 30 de la coquille. 



   La pièce 31 peut être constituée par la queue d'un bouton du type précédemment décrit, dont le culot constitue alors le talon 32, ce qui   @ermet   d'avoir des deux côtés du même tissu un bouton conforme à l'invention l'un à partie mâle 31 traversant le tissu, l'autre à partie femelle 30. Cette réalisation est particulièrement intéressante pou r la fixation des boutons, qui sont de plus interchangeables sur les vêtements réversibles.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a button in two known elements, a shell and a base, the meeting of which is ensured so as to obtain a better fixation of the fabric in the case where the shell is covered with fabric and a better appearance of the edges in the fabric. the opposite case. It also relates to a tool for rapid assembly of the two constituent elements of the button.



   The subject of the invention is a button composed of a shell optionally covered with fabric and of a base, at least one of which is in the shape of a bowl and constitutes of a material sufficiently elastic to allow it to flex under pressure in the direction axial button, characterized in that the shell and the base are respectively integral, one of at least one oil clement substantially parallel

 <Desc / Clms Page number 2>

 to the axis and the other as many conjugate female elements intended to engage by sliding and provided with conjugate stop means making it possible to immobilize them in a relative position generating a pressurized support of the [shell and of the base, at least at certain points close to their periphery.



   Pressurized support allows; in the case of a button covered with fabric, a very effective pinching of the fabric between the shell and the base.



   If the shell is bare, the pressure developed between the two elements gives the button the appearance of a molded button while allowing a significant saving in material in its production.



   The tool intended to ensure the assembly of the elements of the button according to the invention is characterized in that it comprises, on the one hand, an assembly composed of a die body intended to receive, with gentle friction, the shell having its concavity towards the introduction opening and resting on a shaped roller whose concavity is studied according to that of the shell and, on the other hand, a set-composed of a centering sleeve capable of sliding in the body of the die and intended to receive the base with gentle friction, in the direction corresponding to the assembly and of a pestle slidably mounted in the centering sleeve and arranged so as to drive it during its movement in the direction of the die, so that the sliding of the ram assembly in the die assembly has the effect, first, of

   to ensure the co-axiality of the base and the shell, then, to engage the male element in the female element up to a position allowing the locking of the shell and the base.



   Some embodiments of the invention are shown by way of example in the appended drawing in which: FIG. 1 is a view in section, in assembled position, of the button, the shell of which is covered with fabric, FIG. 2 is a similar view of the shell, FIG. 3 is a similar view of the base, FIG. 4 is a cross-sectional view showing the deformed shell
 EMI2.1
 ; .1 <; stiquernent, in nosition! Jl't1L ";

  i receive the nerve,

 <Desc / Clms Page number 3>

 fig. 5 is a sectional view of the tool in the pre-assembly position, with representation of the shell and of the base not assembled, FIG. 6 is a sectional view of the tool in the assembly position, showing the shell and the base assembled, FIG. 7 is a sectional view of the tool in the release position of the assembled button, FIGS. 8 to 11 show in section different embodiments of the bearing surfaces between the shell and the base, FIG. 12 shows in section an assembled button imprisoning the fabric by baffles carried by the shell and the base, FIG. 13 shows the elements of FIG. 12 unassembled, also seen in section, FIG.

   14 is a sectional view of a button whose shell imprisons le'tissu on a rigid ring, FIGS. 15 and 16 show in section an embodiment in which the cutout for fixing the button is made if the base, FIG. 17 shows in section an embodiment in which the fixing of the button is obtained by interposing a canvas between male and female elements in stop engagement, and FIG. 18 shows another way of fixing the button.



   The assembled button shown in section in FIG. 1 comprises a shell 1, a base 2 and a covering fabric 3, clamped between shell 1, and base 2.



   The shell 1 (Fig. 2) comprises a shank 4, the end part of which constitutes the male part of the assembly. This male part is pierced, beyond the stop position, with a cutout 5 and has a boss 6 intended to trap the corresponding edge of the female part of the base after introduction.



   The shell 1 is felt in the example with an edge 7 undercut.



   The base 2 (fig. 3) comprises, in the vicinity of the bearing face,

 <Desc / Clms Page number 4>

 teeth 8 and at its center, a female part 9, of conical shape, intended to pass through the boss 6 of the male part and to come to be wedged by its outer end against said boss 6 during assembly.



   To make the base 'penetrate the shell with undercut edges, it is necessary to elastically deform the shell as shown in FIG. 4; the edge 7 of the shell 1 is open until its apparent contour becomes larger than that of the base 2, which corresponds to a determined curvature of the shell, which constitutes the assembly curvature. To achieve this assembly a quick assembly tool wants to be used, although hand assembly is possible.



   Fig. 5 shows the -nontage tool in the pre-assembly position in which the roller 10 will receive the shell 1 introduced by hand into the die body 11 by an operator who pushes it to the bottom of the die where it returns to its initial shape 1 ' shown in phantom;

   the tube 12 then descends by sliding inside the body of the matrix so as to open the edges of the horned shell shown in FIG. 4, by elastic deformation under the pressure exerted by the tube, while the base 2 introduced beforehand with gentle friction into the tube is pressed by the pestle 13 in the direction of the shell so as to engage the male and female conjugate elements. fig. 6 represents in assembly bostion the various elements of the preceding figure:

  the tube 12 has slid in the die 11 and the pestle 13 has slid in the tube 12 so as to pass the boss 6 to the base 2 which is at this moment beyond the stop position. fig. 7 shows the withdrawal of the roller from the rest of the tool which allows the release of the assembled button, in which the base is locked on the shell by the stop means, in the stop position, that is to say in the example, by wedging the outer edge of the female part 9 of the base 2 against the boss 6 of the shank 4 of the shell 1. The boss 6 is a fixed stop.

   A movable stop not shown on the tail 4 devoid of boss, is} constituted by a pin,

 <Desc / Clms Page number 5>

      or a clips, or any other known means.



   Figs. 5, 6 and 7 show that the lower edge of the die has, at the base juxing the roller 10, a recess 14 intended to receive the undercut edge 7 of the shell 1 when the tube 12 presses the shell towards the bottom. bottom, and in applying the outer face thereof against the roller 10, in the position of elastic deformation shown in FIG. 4.



   In these same figures the edge 15 of the pestle 13 is chamfered in such a way that it can, after the Tail 4 has been threaded into the female orifice 9 of the base, up to beyond the stop position,. if necessary, fold back the edges of the boss 6 to perform an additional crimping, reinforcing the fixing of the base in a non-removable button; radial openings 16 allow the passage of pins (not shown) intended either to fold the fabric before presentation of the base, in the buttons coated with fabric, or to allow the establishment of a stop piece pushed by a brooch.

   The use of this tool allows in particular with an elastic shell, as in the example, the use of covering fabrics of any thickness for the same inside diameter of the shell.



   The f ig. 8, 9, 10 and 11 show the production of buttons in which the contact between the base and the shell at the peripheral part or at a part close to the periphery, is made on surfaces contributing to the correct relative centering of the two parts. , independent of the exact position of the male part and of the female part which engages to assemble the button.



   Fig. 10 in particular shows an embodiment in which the rim of the cup is received in a tongue-and-groove assembly which enables the two-piece button to have the same finished appearance as a one-piece button.



   Fig. 12 shows an embodiment of the shell and of the base comprising respectively projections (17 ', 17), terminated by teeth and maintaining the fabric extremely strong faoon by a baffle effect.



   Fig. 13 shows the same embodiment as FIG. 12 but before assembly of the base 2 comprising two baffles 17, on a shell

 <Desc / Clms Page number 6>

 also comprising two baffles 17 'arranged so as to interpose between the previous ones in the assembly position. This baffle construction allows, in the case of the coated button, to effectively tension and completely trap the fabric, and further, by using a base with a thinned bearing face, to obtain a total coverage of the fabric. by the base, giving the same appearance as that of a glued button, while masking the discontinuity of the assembly.



   Fig. 14 shows an embodiment of a button in which the elastic effect of the plug 1 is used to press the fabric 3 on a rigid ring 18 placed inside the undercut edges 7 of the shell while the base 2 presses both on the ring 18 and on the shell, keeping the fabric trapped by the pressure existing between the bearing faces. This realization also offers the finished appearance of the glued button.



   Fig. 15 shows an embodiment of a button in which the shell 1 has a short shank 21 carrying a male fixing device on which is taken the female fixing device 22 of the base 19 which carries the perforated hole 20.



   Fig. 16 similarly shows an embodiment in which the shell 1 carries a female part 26 which grips the male part 25 of the assis.nblage, carried by the base 23, which is then pierced with the perforation 24 for fixing the button.



   Fig. 17 shows an embodiment in which the button is fastened not by a cutout but by a canvas, wedged between the male part and the female part of the assembly, secured respectively to the shell 1 and the base 22, in this case , the tail 28 of the shell is devoid of adjourned, and the canvas 29 protrudes so that it can be sewn onto the fabric. This projection is obtained by simple adjustment on the tool described above, exceeding the stop position in the descent of the pestle pressing the base into the shell.



   Finally, fig. 18 shows another embodiment of the fastening of the button on the fabric, in lanuelle a female part 30 integral with the tail of the shell (in the example) or of the base (not shown) indifferently, is attached to a male bar 31 integral with a stud 32; laprtie 31 pierces the tissue like a staple, and

 <Desc / Clms Page number 7>

 is housed in the cavity made for this purpose in the tail 30 of the shell.



   The part 31 can be constituted by the tail of a button of the type described above, the base of which then constitutes the heel 32, which allows to have on both sides of the same fabric a button according to the invention. with a male part 31 passing through the fabric, the other with a female part 30. This embodiment is particularly interesting for the fixing of the buttons, which are also interchangeable on the reversible garments.


    

Claims (1)

- R E V E N D I C A T I O N S - 1 - Bouton composé d'une coquille éventuellement recouverte de tissu et d'un culot, dont l'un au moins est en forme de cuvette et constitué en une matière suffisamment élastique pour permettre son fléchissement sous pression dans le sens axial du bouton, caractérisé en ce Que la coquille et le culot sont solidaires respectivement l'un au moinsd'un élément mâle, sensiblement parallèle à l'axe et l'autre d'autant d'éléments femelles conjugués destinés à entrer en prise par coulissement et pourvus de moyens darrêt conjugués permettant de les immobiliser dans une position relative engendrant un appui sous pression de la coquille et du culot, au moins en certains points voisins de leur périphérie. - R E V E N D I C A T I O N S - 1 - Button composed of a shell optionally covered with fabric and a base, at least one of which is cup-shaped and made of a material sufficiently elastic to allow it to flex under pressure in the axial direction of the button, characterized in that the shell and the base are secured respectively to at least one of a male element, substantially parallel to the axis and the other of as many conjugate female elements intended to engage by sliding and provided with means conjugate stopping allowing them to be immobilized in a relative position generating a pressurized support of the shell and the base, at least at certain points close to their periphery. 2 - Bouton d'après la revendication 1,comportant une cuvette en matière élastique, solidaire d'un élément mâle et un culot pourvu d'une partie femelle caractérisé en ce nue 1- élément mâle comporte un renflement, tandis que le dianètre de la oartie femelle est tel qu'il permette le passage par déformation élastique de la partie mâle et assure le verrouillage par retour à son diamètre primitif. 2 - Button according to claim 1, comprising a cup of elastic material, integral with a male element and a base provided with a female part characterized in that bare 1- male element has a bulge, while the diameter of the oartie female is such that it allows the passage by elastic deformation of the male part and ensures the locking by return to its original diameter. 3 - Bouton d'après la revendication 1,caractérisé en ce que le diamètre du culot est supérieur au diamètre de la coquille au repos, pour augmenter la pression du contact périphérique dans le bouton assemblé. 3 - Button according to claim 1, characterized in that the diameter of the base is greater than the diameter of the shell at rest, to increase the pressure of the peripheral contact in the assembled button. 4 - 'Bouton d'après le revendication 1, comportât -une cuvette en matière élastique, caractérisé en ce nue son bord est à contre-dépouil- le, de façon à venir enserrer par effet d'élasticité le bord correspon- dant du culot. 4 - 'Button according to claim 1, comprises -a cup made of elastic material, characterized in that its bare edge is undercut, so as to come to grip by elasticity effect the corresponding edge of the base . 5 - Bouton d'après la revendication 1, caractérisé en ce que la partie râle solidaire de la cuvette comporte, au delà de la position d'arrêt, un ajourage nour permettre la fixation du bouton. 5 - Button according to claim 1, characterized in that the rale part integral with the cup comprises, beyond the stop position, a perforation nour allow the fixing of the button. 6 - Bouton d'après les revendications 1 à 5 caractérisé en ce Que l'une au moins des deux pièces constituant le bouton comporte, sur sa face d'appui, une pluralité rie dents des binées à venir agripper un tissu recouvrant la cuvette dansle ens de boutons revêtus. 6 - Button according to claims 1 to 5 characterized in that at least one of the two parts constituting the button comprises, on its bearing face, a plurality of teeth of the bines to grip a fabric covering the bowl dansle set of coated buttons. 7 - Bouton d'aprèa les revendications 1 à 6 caractérise en ce nue les deux nièces cou est le bouton comportent des snillies des- <Desc/Clms Page number 9> tinées à former des chicanes assurant le centrage des pièces à l'assemblage, améliorant l'aspect et contribuant à la tenue du tissu. 7 - Button according to claims 1 to 6 characterized in that bare the two nieces neck is the button have snillies des- <Desc / Clms Page number 9> tined to form baffles ensuring the centering of the parts during assembly, improving the appearance and contributing to the hold of the fabric. 8 - Bouton d'après la revendication 1 , dont le culot porte une-toile pour fixation sur le vêtement caractérisé en ce que les bords de cette toile sont'maintenus par coincement entre l'élément mâle et l'élément femelle conjugué. 8 - Button according to claim 1, the base of which carries a-canvas for attachment to the garment characterized in that the edges of this canvas are'maintained by wedging between the male element and the conjugate female element. 9 - Bouton d'après la revendication 1, caractérisé en ce au'il comporte un moyen d'arrêt amovible tel que goupille, destiné à traverser des ajourages ménagés dans l'élément mâle et dans l'élément femelle. 9 - Button according to claim 1, characterized in that au'il comprises a removable stop means such as a pin, intended to pass through openings made in the male element and in the female element. 10 - Outil de montage des éléments constituant le bouton d'après les revendications 1 à 9, caractérisé en ce qu'il comporte, d'une part, un ensemble composé d'un corps de matrice destiné à recevoir à frottement doux la coquille présentant sa concavité vers l'orifice d'introduction et reposant sur un galet de forme dont la concavité est étudiée en fonction de celle de la coquille, et, d'autre part, un ensemble composé d'une chemise de centrage susceptible de coulisser dans le corps de la matrice et destiné à recevoir à frottement doux le culot, dans le sens correspondant à l'assemblage et d'un pilon monté coulissant dans la chemise de centrage et agencé 'de façon à l'entraîner au cours de son déplacement en direction de la matrice, 10 - Tool for mounting the elements constituting the button according to claims 1 to 9, characterized in that it comprises, on the one hand, an assembly composed of a die body intended to receive the shell with gentle friction. its concavity towards the introduction opening and resting on a shaped roller whose concavity is studied as a function of that of the shell, and, on the other hand, an assembly made up of a centering sleeve capable of sliding in the body of the die and intended to receive the base with gentle friction, in the direction corresponding to the assembly and of a pestle slidably mounted in the centering sleeve and arranged so as to drive it during its movement in the direction of the matrix, de telle sorte que le coulissement de l'ensemble pilon dans l'ensemble matrice ait pour effet, d'abord, d'assurer la oo-axialité du culot et de la coquille, puis, d'engager l'élément mâle dans l'élément femelle jusqu'à une position permettant le verrouillage de la coquille et du culot. such that the sliding of the pestle assembly in the die assembly has the effect, first, of ensuring the oo-axiality of the base and of the shell, then, of engaging the male element in the female element up to a position allowing the locking of the shell and the base. 11 - Outil d'après la revendication 10 pour le montage de boutons dont la coquille comporte un bord à contre-dépouille, caractérisé en ce que le corps de la matrice comporte à sa base un évidement destiné à recevoir le bord en contre-dépouille de la coquille, tandis que le galet a une concavité plus faible que celle de la coquille, de façon à permettre par déformation élastique de cette dernière, sous l'effet, de la pression exercée sur ses bordn par l'extrémité do la chemise de centrage, l'écartement du bord de ladite coquille et la uénétration libre du culot, 11 - Tool according to claim 10 for mounting buttons whose shell has an edge against undercut, characterized in that the body of the die has at its base a recess intended to receive the undercut edge of the shell, while the roller has a lower concavity than that of the shell, so as to allow, by elastic deformation of the latter, under the effect of the pressure exerted on its edges by the end of the centering sleeve , the distance between the edge of said shell and the free penetration of the base, sur lequel il vient ensuite se reformer en reprenant sa forme initiale en contre-déopuille lorsque le ni Ion et la chemise de centrage <Desc/Clms Page number 10> s'éloignent du glet de forme. on which it then comes to reform by resuming its initial shape in counter-deopuille when the ni Ion and the centering sleeve <Desc / Clms Page number 10> move away from the shape glet. 12 - Outil d'après la revendication 10 pour le montage de boutons revêtus de tissu, caractérisé en ce que le corps de la matrice comporte une pluralité d'ajourâmes r= diaux, destinés à recevoir de façon coulissante des broches servant à rabattre le tissu vers l'intérieur de la coquille; préalablement à la mise en place du culot. 12 - Tool according to claim 10 for mounting buttons coated with fabric, characterized in that the body of the die comprises a plurality of openwork r = diaux, intended to slidably receive pins used to fold the fabric towards the inside of the shell; prior to the placement of the base. 13 - Outil d'après la revendication 10, caractérisé en ce que le corps de la matrice comporte au moins un ajourage radial, destiné à permettre le passage d'au moins une pièce d'arrêt amovible, telle que goupille poussée en 'place par une broche. 13 - Tool according to claim 10, characterized in that the body of the die comprises at least one radial cutout, intended to allow the passage of at least one removable stopper, such as a pin pushed into place by a brooch. - RESUME - Bouton composé d'une coquille éventuellement recouverte de tissu et d'un culot, dont l'un au moins est en forme de cuvette et constitué en une matière suffisamment élastique pour permettre son fléchissement sous pression dans le sens axial du bouton, caractérisé en ce que la coquille et le culot sont solidaires respectivement l'un au moins d'un élément mâle, sensible:nent parallèle à l'axe et l'autre d'autant d'éléments femelles conjugués destinés à entrer en prise par coulissement et pourvus de moyens d'arrêt conjugués permettant de les immobiliser dans une position relative engendrant un appui sous pression de la coquille et du culot, au moins en certains points voisins de leur périphérie. - ABSTRACT - Button composed of a shell possibly covered with fabric and a base, at least one of which is cup-shaped and made of a material sufficiently elastic to allow it to flex under pressure in the axial direction of the button, characterized in that that the shell and the base are secured respectively to at least one male element, sensitive: nent parallel to the axis and the other as many conjugate female elements intended to engage by sliding and provided with conjugate stopping means making it possible to immobilize them in a relative position generating a pressurized bearing of the shell and of the base, at least at certain points close to their periphery.
BE555191D BE555191A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE555191A true BE555191A (en)

Family

ID=179397

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE555191D BE555191A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE555191A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3934314A (en) * 1973-08-08 1976-01-27 Newey Goodman Limited Buttons
US4665591A (en) * 1985-11-22 1987-05-19 Century Products, Ltd. Buckle construction having decorative material retention means

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US3934314A (en) * 1973-08-08 1976-01-27 Newey Goodman Limited Buttons
US4665591A (en) * 1985-11-22 1987-05-19 Century Products, Ltd. Buckle construction having decorative material retention means

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1436026B1 (en) Safety device for a syringe
EP0471834B1 (en) Watch with removable bracelet
EP1330279B1 (en) Injection syringe with mobile needle guard
FR2583273A1 (en) ENGAGEMENT MECHANISM FOR EAR LOOP AND DETACHABLE LOAD DISTRIBUTION MEMBER TO BE USED WITH IT
FR2478967A1 (en) BUTTON COVERED WITH FABRIC
FR2807665A1 (en) MEDICAL SYRINGE
FR2697731A1 (en) Ear piercing cartridge assembly for ear piercing device and ear piercing device for said set as well as earring retaining cartridge.
EP1868460B9 (en) Self-locking connecting device
BE555191A (en)
CH337349A (en) Button
CH713211A1 (en) Replaceable bracelet strand for wristwatch.
EP0319461A1 (en) Locking device for a bracelet
FR2577631A3 (en) PUSH BUTTON TYPE ATTACHMENT
FR3062587B3 (en) IMPROVED STRUCTURE OF A TOOL FOR ANCHORING ANCHORS
CH413395A (en) Device for fixing the end of a tape measure to its drum
CH667194A5 (en) INVISIBLE CLASP FOR A BRACELET, ESPECIALLY FOR A WATCH STRAP.
EP0006667B1 (en) Pliers for earmarking an animal
BE496926A (en)
EP1374716A1 (en) Buckle for bracelet
CH719353A2 (en) Removable connecting element.
FR2459624A1 (en) Detachable cufflink with two decorated halves - has shank of one half engaging tubular extension of other and locked by spring loaded bolt
KR20240000140U (en) Clip-on earring for piercing needle
BE477015A (en)
FR2503392A1 (en) Spectacle frame with decoration - has hole in mounting to hold rod supporting decoration held in high friction material sleeve
WO2020109163A1 (en) Wrist strap strand