BE545283A - - Google Patents

Info

Publication number
BE545283A
BE545283A BE545283DA BE545283A BE 545283 A BE545283 A BE 545283A BE 545283D A BE545283D A BE 545283DA BE 545283 A BE545283 A BE 545283A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
container
air
loading
receptacle
compressed air
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE545283A publication Critical patent/BE545283A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65GTRANSPORT OR STORAGE DEVICES, e.g. CONVEYORS FOR LOADING OR TIPPING, SHOP CONVEYOR SYSTEMS OR PNEUMATIC TUBE CONVEYORS
    • B65G53/00Conveying materials in bulk through troughs, pipes or tubes by floating the materials or by flow of gas, liquid or foam
    • B65G53/04Conveying materials in bulk pneumatically through pipes or tubes; Air slides
    • B65G53/06Gas pressure systems operating without fluidisation of the materials
    • B65G53/10Gas pressure systems operating without fluidisation of the materials with pneumatic injection of the materials by the propelling gas
    • B65G53/12Gas pressure systems operating without fluidisation of the materials with pneumatic injection of the materials by the propelling gas the gas flow acting directly on the materials in a reservoir

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Air Transport Of Granular Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention est .relative au transport par air comprimé de mortier ou béton, depuis un récipient, rem- pli de la matière à transporter, ou récipient de char- gement, jusqu'au lieu d'utilisation, par une conduite tubulaire. 



   Ce genre de transport n'offre aucune   difficul-   té dans le cas du mortier en raison de la nature tou- jours pâteuse ou très plastique de celui-ci. Mais dans le cas du béton on doit prendre des mesures spéciales, en raison des conditions imposées par sa composition et sa consistance qui tend à devenir de plus en plus ferme, pour assurer la vidange parfaite du récipient de char- gement généralement conique et le transport de la matiè- re. 



   En particulier, pour tenir compte de l'angle de glissement très élevé de ces bétons à consistance ferme ou raides, on emploie, dans les installations connues de ce genre, des récipients de chargement de très grande hauteur, ce qui complique, d'une part l'uti- lisation pratique de ces dispositifs et, d'autre part, augmente sensiblement les frais d'installation. 



   L'invention donne la possibilité de transpor- ter, avec des récipients de chargement de hauteur nor- male et même éventuellement plus réduite, même des bé- tons à consistance ferme, de façon sûre et économique en Permettant de choisir le mode de vidange du réci- pient. En même temps, l'invention donne la possibilité d'éviter la formation de bouchons ou de passages d'air dans le récipient et dans la conduite de transport et leurs conséquences, telles que la sortie irrégulière ou 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 saccadée de la matière par l'extrémité de la tubulure ou dans le récipient récepteur qui y est placé, ce qui, dans le cas habituel de l'introduction directe du mé- lange dans un coffrage à béton, impose à ce dernier des efforts mécaniques exagérés et peut ainsi lui causer des détériorations.

   L'invention permet aussi de dispo- ser l'installation   d'ensemble   de façon à permettre le transporte bétons de   consistance   très variable, c'est- à-dire depuis les mélanges relativement peu consistants jusqu'à ceux à consistance de terre humide, sur des distances et des hauteurs quelconques dans les limites pratiques, en maintenant un .écoulement régulier du mé- lange et, par conséquent, son homogénéité, avec une con- sommation d'air relativement réduite. 



   Dans les dispositifs connus, l'entraînement de la masse de béton placée dans le récipient de char- gement, et dont la surface est tout d'abord, dans le ré- cipient, presque horizontale, se fait, après fermeture hermétique du récipient, par l'action de l'air comprimé introduit dans le récipient, de telle façon que la des- cente de la charge est d'abord accélérée dans la zone centrale du récipient tandis qu'elleest freinée dans . les zones périphériques par le frottement contre les pa- rois du récipient, de sorte qu'enfin, après entraînement de la partie médiane de la charge, l'air comprimé peut s'échapper dans la canalisation de transport, sans être utilisé, tandis qu'il reste encore du béton dans les zo- nes périphériques et qu'il ne se produit donc pas de vi- dange complète du récipient. 



   Conformément à une   première   caractéristique de l'invention, on évite ceci en disposant, au centre du récipient de chargement, à une distance régulière et sur-      

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
 EMI3.1 
 fisante de la paroi, un organe de ;,guidage: l'!épart1ssant annulairement dans le récipient la.béton qui ydescend, de sorte que l'air comprimé agit alors sur la zone an- nulaire et que par conséquent, le béton est poussé, avec une vitesse croissante, à travers l'espace annulaire, dans la conduite raccordée au récipient où son   trans--.   port se poursuit. 



   Selon une autre caractéristique de l'inven- tion, la séparation du béton des parois du récipient est également facilitée par le fait que, dans ce der- nier, outre l'air moteur introduit par le couvercle et dans les raccords, on introduit encore de l'air com- primé par des buses réparties régulièrement sur toute son étendue et dont l'action directrice a lieu, de pré- férence, vers le bas. 



   Ceci se produit en particulier dans la zone du récipient de chargement et du raccord om il y a ris- que d'engorgement, des déflecteurs pouvant être dispo- sés devant l'embouchure des canalisations d'entrée d'air pour éviter des passages ou cheminements intempes- tifs d'air. Ces entrées supplémentaires d'air donnent aussi, par une conformation et une disposition adéqua- tes, la possibilité d'adapter; par simple modification de la pression ou de la quantité d'air moteur, le fonc- tionnement de l'installation au transport de bétons de caractéristiques différentes et de régler les hauteurs et les distances de transport dans les limites prati- ques à considérer. 



   Une autre possibilité se présentant dans le cadre de   l'invention,   à savoir la vidange complète du récipient de préférence sous l'action d'air auxiliaire est réalisée grâce à la présence dans le récipient, d'u- ne garniture en caoutchouc ou matériau analogue élasti- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 que ou déformable, qui reçoit la matière à transporter. 



   La garniture élastique est étendue par la ma- tière introduite (béton), de sorte qu'elle s'applique complètement, ou presque complètement, sur la paroi in-   térieure   du récipient lorsque la charge est introduite. 



  Lorsque la charge se vide   s@@@   l'action de l'air com- primé admis à l'intérieur de la garniture, celle-ci a tendance, en raison de son élasticité, à reprendre sa forme primitive. Ce retour à la forme primitive se pro duit surtout lors de la diminution ou de la disparition de la pression interne. On peut donc la provoquer par un réglage convenable de la pression d'air. Pour accé- lérer le retour à la forme primitive, on introduit aus- si, selon les besoins, de l'air comprimé entre la paroi intérieure du récipient et la garniture.

   Les deux es- paces d'air (intérieur de la garniture et espace inter- médiaire entre récipient et garniture) peuvent être contrôlés parallèlement par une soupape de réglage com- mune et alimentées à partir d'une conduite commune de sorte qu'un équilibre de pression s'établit automati- quement entre les deux espaces. L'amenée du fluide sous pression dans ces deux espaces peut, cependant, se faire en ne faisant arriver le fluide sous pression dans la garniture qu'après qu'il est passé dans l'espace inter- médiaire, la pression dans l'espace intermédiaire étant alors réglable, par un dispositif obturateur convenable tel que par exemple une soupape, de façon à être plus grande que celle régnant dans la garniture même.

   Cette différence de pression peut aussi être obtenue par une détente convenable, distincte pour chacun des deux es- paces, à   l'aide d'une   canalisation principale commune. 



   L'invention vise en outre à réaliser une nou- velle disposition de la canalisation de transport rac- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 cordée au récipient propulseur et du récipient recep- teur dans lequel débouche cette canalisation, tenant compte du transport régulier et de la distribution de la matière, même dans les conditions particulières po- sées par l'introduction, d'une manière nouvelle, d'air dans le récipient de chargement selon l'invention, à . savoir en une quantité peut-être plus faible dans l'en- semble mais plus forte dans l'unité de temps, de sorte que l'air est extrait du béton sortant. 



   Ces conditions se posent plus impérativement dans les installations conformes à l'invention, en rai- son de la nécessité de laisser aussi sortir régulière- ment l'air introduit. 



   Les détails et les autres caractéristiques de l'invention ressortiront de la description qui va suivre d'exemples de mise en oeuvre de l'invention se référant au dessin annexé, sans que, bien entendu l'invention doive être limitée aux exemples de mise en oeuvre dé- crits. Au contraire des modifications multiples de ceux-ci sont possibles, sans s'écarter de l'idée fonda- mentale de   l'invention.   



   Au dessin annexé : - la figure 1 est une coupe verticale   .d'un   récipient de chargement équipé d'un organe de guidage selon l'invention; - la figure 2 est une vue analogue d'un réci- pient muni de dispositifs supplémentaires d'amenée d'air; - la figure 3 est une coupe verticale repré- sentant un détail de la figure 2; - la figure 4 représente une variante permet- tant l'introduction d'air auxiliaire et assurant la sup- pression des bouchons; 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 - la figure 5 est une vue à plus grande échel- le montrant un dispositif porte-buse pour l'introduc- tion d'air auxiliaire ; - la figure 6 est une variante de réalisation du récipient de chargement; - la figure 7 est une forme de réalisation de la tête directrice de la figure 6, montée sur le tube central d'amenée d'air;

   - les figures 8 et 9 sont d'autres formes de réalisation de cette tête directrice;   @   - la figure 10 représente une autre forme de réalisation de la canalisation de transport; - la figure 11 est une vue analogue à la fi- gure 10 d'une autre forme de réalisation d'un récipient de chargement ; - la figure 12 est une portion de la canalisa- tion de transport; - les figures 13 à 15 sont des vues en coupe de la canalisation de transport correspondant à diverses formes de réalisation; - la figure 16 représente une autre forme de réalisation de la canalisation de transport; - les figures 17 à 19 sont respectivement, une vue latérale, une vue de dessus, et une coupe lon- gitudinale d'une forme de réalisation préférée du réci- pient récepteur dans lequel on introduit l'extrémité de la canalisation de transport;

   - les figures 20 et 21 représentent, schéma- tiquement et en coupe, une autre forme de réalisation d'un dispositif pour débiter le béton venant de la cana- lisation de transport. 



   Dans la figure 1, 1 désigne la canalisation   d'entrée   d'air comprimé, 2 le couvercle, 2' le corps du 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 récipient ou trémie de chargement et 3 son raccord de sortie. Dans la partie'inférieure du récipient de char- gement conique et à l'intérieur de celui-ci est repré- sente l'organe de guidage en forme de cône double, qui dévie vers l'extérieur le béton descendant, le répar- tit, et limite l'action de l'air moteur amené par 1 à la zone annulaire. 



   Dans la figure 2, l'amenée normale d'air à la partie supérieure est désignée par 5 et)1'amenée d'air, également connue, dans la zone de l'extrémité inférieu- re du cône du récipient   'de.   chargement est; désignée par 
6. La conduite annulaire supplémentaire   7' prévue   con- formément à l'invention est disposée, dans le présent exemple dans la zone de raccordement de la partie cy- lindrique avec la partie conique du récipient de char- gement. Elle communique avec l'intérieur du récipient par une série d'orifices, non représentés, répartis régulièrement sur la périphérie, protégés, de même que l'embouchure de la conduite 6 dans le récipient, contre la possibilité de pénétration du béton, par des clapets Ô disposés devant eux.

   Ces clapets provoquent en même , temps une répartition de l'air comprimé sur une plus grande partie de la périphérie tout en dirigeant de pré- férence vers le bas l'action de celui-ci. 



   Dans le raccord de sortie 3 débouche, d'une façon connue en soi, une amenée d'air 9 équipée d'un clapet de retenue. Le récipient de chargement peut être fermé hermétiquement par la cloche conique 10. Celle-ci est munie, conformément à l'invention, d'une conduite annulaire 11 qui souffle, par une série d'orifices   12,   de l'air comprimé dans l'intervalle annulaire situé au- dessous de la cloche, entre celle-ci et le joint d'étan- 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 chéité du couvercle du récipient. Grâce à   ce@a,   Le béton qui est resté adhérent aux surfaces de jointure lors du chargement du récipient est expulsé par souffla- ge et l'on peut fermer le récipient sans devoir perdre de temps à nettoyer les surfaces d'étanchéité en con- tact mutuel. 



   Dans les conduites d'air, des robinets   14,   
15,16 sont prévus pour régler selon les besoins la quantité d'air introduite en chaque point d'admission. 



   17 désigne la soupape servant à actionner le dispositif souffleur de la cloche 10; 18 désigne celle du branche- ment de l'amenée d'air 9 au point le plus bas du réci- pient ou au raccord'de sortie 3; 19 désigne la vanne principale (de la soupape d'ouverture et de fermeture) de la conduite principale d'alimentation 20. 



   Dans la-forme de réalisation du récipient de chargement représentée à la figure 4, on prévoit, pour empêcher la formation de bouchon, des conduites supplé- mentaires introduisant de l'air dans le récipient sous pression aux endroits convenables ainsi qu'aux points où il y a risque d'engorgement, ou bien on y monte des dispositifs à buse. Pour éviter la pénétration'dans le béton de l'air qui peut se produire du fait du jet d'air introduit, les embouchures de ces conduits sont proté- gées par des déflecteurs placés devant elles et qui bri- sent la force du jet d'air. 



     Léférence   21 désigne une conduite d'air   pé--   nétrant dans le récipient, et traversant l'organe de guidage 4, et s'étendait jusqu'à l'endroit où le risque d'engorgement est particulièrement grand. Cette condui- te, par laquelle on amène de l'air comprimé par la sou- pape 22, soit constamment pendant le transport, soit quand un bouchon se   produ@t.   Peut, en même temps servir 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 de support à l'organe de   guidage.   



   Un déflecteur 23 est également prévu devant le conduite principale d'introduction de l'air dans la zone supérieure du récipient. 



   La vue partielle de la figure 5 montre, en coupe, la construction d'un dispositif constitué par un anneau porte-buse 24 formant un canal annulaire par le- quel l'air sort par des orifices répartis sur la péri- phérie derrière un joint élastique 25 en forme de man- chette, fixé d'un seul côté, et s'appuyant sur la paroi interne du récipient dans la zone de l'entonnoir de chargement. Ce joint protège les buses contre la péné- tration possible de matière et, en même temps, communi- que à l'air, une direction favorisant le transport. Cet anneau porte-buse est également installé dans la cana- lisation de transport, en particulier dans le cas de grandes distances de transport. 



   Les figures 6 à 9 représentent une forme particulière de réalisation de la canalisation d'intro- duction d'air 21 traversant l'organe de guidage. 



   Dans cette forme de réalisation, l'orifice de sortie de cette canalisation d'introduction d'air, qui peut aussi être éventuellement employée seule, c'est-à-dire sans l'organe de guidage 4, est recouvert d'une tête directrice 31 provoquant un étalement du jet d'air. Cette tête peut, ainsi qu'on le voit sur la fi- gure 7, avoir la forme d'une plaque bombée perforée, dont les perforations ont des directions divergentes et amènent sur le béton une multitude de filets d'air diri- gés en conséquence. 



   La figure 8 représente un autre mide de con- struction de la tête directrice. D'après celle-ci, l'ex 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 trémité de la conduite 21 est couverte par une plaque élastique, par exemple en caoutchouc,   pomportant   des fentes 32 de forme appropriée, par exemple en forme de 
T, qui devient bombée sous l'effet de la pression d'air agissant sur elle, en laissant s'ouvrir les fentes et produit aussi un faisceau de filets d'air presque coni- que. 



   D'après la figure 9 la tête directrice cou- vrant l'ouverture de sortie du tube 21 est constituée par un corps conique qui peut être obtenu par introduc- tion dans l'embouchure du tube d'une plaque préalable- ment plane et prenant du fait de cette introduction une forme concave, ou qui peut être fabriqué dans sa forme   définitive.   Le jet annulaire sortant entre ce corps et le bord extrême du tube est indiqué par des flèches. 



   Les formes de réalisation selon les figures 8 et 9 ont en même temps un effet de retenue, de sorte que la pénétration du béton Jans la conduite 21 est empê- chée même quand l'air n'est pas encore envoyé. 



   La figure 10 représente, à droite et à gauche de la ligne médiane, deux coupes d'autres formes de réa- lisation du récipient de chargement'selon l'invention, permettant, outre d'autres avantages, une vidange   tout-*,   fait régulière du récipient dans des conditions   particu-   lièrement avantageuses. On arrive à ce résultat en pré- voyant, dans le récipient, une garniture 35 en matière élastique, de préférence du caoutchouc, de forme légère- ment conique, se rétrécissant vers le bas jusqu'à   attein   dre sensiblement le diamètre de la sortie du récipient. 



  Cette garniture se tend quand on la remplit de béton et vient alors, ainsi qu'on l'indique en 36, en contact plus ou moins serré avec la paroi du récipient. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Quand on introduis de   @    'air,     d'une   part a l'intérieur de la garniture   @t   d'autre part dans l'es- pace entre la paroi du récipient et ladite garniture, cette,dernière se déforme en prenant une certaine cour- bure, d'une façon continue, comme indiqué par les li- gnes en pointillés 37 et 38, quand la surface du béton s'abaisse, passe par sa forme originelle correspondant à son état libre, et enfin se creuse ver-   l'intérieur.   



   Le résultat est que tous les résidus de béton pouvant être présents tombent sûrement et sont éliminés. 



   L'emploi de telles garnitures, qui constitue en soi une caractéristique essentielle de l'invention rend super- flu de donner au récipient une forme d'entonnoir et permet de lui donner une conformation rationnellement adaptée au remplissage, telle qu'elle est indiquée en 
2" dans la figure 18, grâce à laquelle sa hauteur est réduite, pour une capacité égale d'une façon plus avan- tageuse dans la pratique. 



   L'emploi d'une telle garniture élastique n'est pas lié à la présence simultanée d'un organe de guidage   4.   



   Une autre caractéristique'du récipient sous pression représenté sur la figure   10   consiste en de nou- veaux moyens   d'é@anchéité   du dispositif de chargement (cloche de fermeture) permettant la suppression du tuyau flexible d'amenée d'air, nécessaire en d'autres cas à cause du raccordement de la conduite de soufflage 11 avec la cloche 10 pour lui permettre de se déplacer en même temps que la cloche, tandis qu'une conduite de soufflage est incorporée au récipient de manière rigide. 



   La conduite annulaire constituée par le pied de l'entonnoir de chargement et la paroi 39 amène l'air 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 aux orifices de soufflage 40 et les jets d'air sortant de ceux-ci nettoient intérieurement la zone d'étanchéité entre la cloche 10 et le joint 41 en éliminant les res- tes du béton. Grâce à la pièce   42,   en forme de colle- rette, reliée au joint   41,   sur laquelle s'applique la cloche 10 lorsque, à la fermeture, ladite pièce prend une forme conique, les derniers résidus de béton, res- tés sur la cloche lors de la phase de chargement, sont enlevés. 



   L'étanchéité proprement dite se produit sous l'effet de serrage de la collerette 42 due à l'action de la pression d'air régnant.dans la cloche. La partie de la collerette   42   faisant saillie vers l'intérieur constitue une butée limitant le mouvement de la cloche. 



   La figure 11 représente un autre mode de construction, permettant dans le cadre de l'invention, d de vidanger complètement le récipient de chargement 2. 



   D'après cette forme de réalisation, on prévoit, dans   l'eace   situé au-dessous de la cloche, un certain nom- bre de buses 44 débouchant dans le récipient et alimen- tées en air comprimé par une conduite annulaire   45   de- vant laquelle est située la soupape 14; ces buses font pénétrer l'air moteur dans le récipient tant axialement que tangentiellement et chassent de la paroi du réci- pient, par soufflage, les dépôts pouvant s'y trouver. 



   Par suite du frottement du béton contre la paroi de la conduite de transport, plus grand dans la moitié inférieure du tube transporteur que dans la moi- tié supérieure, le boudin de béton, initialement com- pact, progresse plus vite dans la partie supérieure de la conduite, de sorte que l'homogénéité du mélange est diminuée et qu'il peut même se produire une ségrégation 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 du mélange. 



   On peut éviter ces phénomènes, grâce à une autre caractéristique de l'invention, en donnant à la conduite de transport une forme appropriée telle qu'elle est représentée dans les exemples de réalisation des figures 12 à 16. 



   D'après la figure 12, la conduite de trans- port reçoit à cette fin une forme profilée de façon à obtenir un effet de torsion, les parois du tube étant aplaties, sur deux côtés opposés désignés par 33, en forme d'hélice continue, de sorte que les sections de tubes aplaties, distantes d'un demi-pas et dont les axes sont perpendiculaires, ont la forme représentée dans les figures 13 et   14.   



   Selon une autre forme de réalisation visible sur la figure 15, on peut prévoit, au lieu de méplats, une nervure intérieure 34, également hélicoïdale, de la paroi du tube. Le nombre de spires formés par les parois aplaties ou les nervures peut être quelconque. 



   En vue de faciliter l'assemblage de tels tu- bes, ces derniers peuvent, ainsi qu'on l'a représenté, avoir une section circulaire à leurs extrémités, mais aussi être complètement aplatis ou profilés pour consti- tuer une ou plusieurs hélices continues tout le long de la conduite. 



   Un autre mode de construction de l'invention permettant d'empêcher la ségrégation du béton ou d'as- surer son homogénéité par changement de direction con- siste dans l'emploi d'un ou de plusieurs éléments tubu- laires, tels que celui représenté à la figure 16, com- portant deux parties cintrées se raccordant l'une à l'autre, les axes des parties rectilignes étant   paraît   les de façon à conserver la direction générale de trans. 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 port. La distance entre les axes de ces parties rec- . tilignes sera, de préférence, le triple du diamètre du tube de façon à éviter à la fois un soufflage direct, tel qu'il pourrait se produire avec une distance entre axes trop faible, et un trop grand écartement de la li- gne générale de la tuyauterie. 



   Les figures 17 à 19 représentent une vue laté- rale, une vue en plan, et une coupe, d'une forme préfet rée de réalisation du récipient récepteur disposé à l'extrémité de la conduite tubulaire de transport 26 permettant la sortie, sans à-coups, du débit d'air in- sufflé même s'il est important, et aussi de la matière' transportée en raison de la conformation du récipient de chargement selon l'invention. La matière pénétrant dans le récipient récepteur, en passant par l'extrémité évasée 27 de la conduite tubulaire, est divisée, par   . la   pièce en forme de coin 29 placée dans l'orifice d'évacuation d'air 28 du récipient, visible sur les fi- gures 17 et 10, de façon qu'une partie du courant circu- le contre ce corps sur chacun de ses côtés.

   Les cou- rants partiels se réunissent aussitôt après, avec la même vitesse, pour sortir par l'ouverture 30. 



   Ainsi qu'on peut le voit, cette conformation du récipient récepteur permet une bonne sortie de l'air entraîné par l'orifice d'évacuation   d'ait   28. 31 dési- gne un couvercle fermant l'ouverture supérieure de sor- tie d'air. Les dispositifs usuels de suspension des appareillages de guidage et de répartition placés, sur le récipient, ne sont pas représentés aux figures. 



   Les figures   2@   et 21 représentent une autre forme de réalisation particulièrement avantageuse assu- rant une évacuation sans à-coups du béton à   l'extrémité   de la conduite de transport. Dans ces figures, le tube 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 transporteur est désigné par   46.   La moitié   infér@eure   du tube est échancrée en 47 à son extrémité pour per- mettre tout d'abord à l'air se trouvant, aans et der- rière le béton de s'échapper.

   La matière à transporter continue à s'écouler en masse cohérente pour être frei- née par une garniture de protection 49, par exemple en caoutchouc, se trouvant sur la moitié inférieure de l'enveloppe tubulaire 49 dans laquelle est introduit le tube 46, et pour venir heurter, si sa vitesse est éle- vée, une paroi élastique 50, constituée par exemple de plaques de caoutchouc, puis pour sortir, très ralen- tie, par l'orifice   51.   



   L'air sort en 52 à l'extrémité opposée de l'enveloppe tubulaire 48 et se dissipe dans l'atmosphè- re après avoir, préalablement, changé plusieurs fois de direction tandis que les particules de béton qui pour- raient avoir été entraînées sont ramenées à l'embouchu- re du tube 46 par les tôles de guidage 53 et entraînées par le béton sortant. 



   Bien entendu l'invention n'est pas limitée à l'emploi simultané ou global des différents éléments décrits et représentés qui, pris en eux-mêmes procurent des avantages conformes aux buts fondamentaux de l'in- vention. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to the transport by compressed air of mortar or concrete, from a container, filled with the material to be transported, or loading container, to the place of use, by a tubular pipe.



   This kind of transport does not present any difficulty in the case of the mortar because of the always pasty or very plastic nature of this one. But in the case of concrete special measures must be taken, due to the conditions imposed by its composition and its consistency which tends to become more and more firm, to ensure the perfect emptying of the generally conical loading container and the transport. of the material.



   In particular, in order to take account of the very high sliding angle of these concretes with a firm or stiff consistency, in known installations of this type, very high loading receptacles are used, which complicates a the practical use of these devices and, on the other hand, significantly increases the installation costs.



   The invention makes it possible to transport, with loading receptacles of normal and possibly even lower height, even concrete with a firm consistency, in a safe and economical manner, allowing the choice of the emptying mode of the tank. container. At the same time, the invention makes it possible to avoid the formation of plugs or air passages in the container and in the transport pipe and their consequences, such as the irregular outlet or

 <Desc / Clms Page number 2>

 jerking of the material through the end of the tubing or into the receiving receptacle placed therein, which, in the usual case of the direct introduction of the mixture into a concrete formwork, imposes mechanical forces on the latter exaggerated and can thus cause deterioration.

   The invention also makes it possible to arrange the overall installation so as to allow the transport of concretes of very variable consistency, that is to say from relatively inconsistent mixtures to those with a wet earth consistency, over any distances and heights within practical limits, maintaining a smooth flow of the mixture and, therefore, its homogeneity, with relatively low air consumption.



   In the known devices, the entrainment of the mass of concrete placed in the loading receptacle, and the surface of which is first of all, in the receptacle, almost horizontal, takes place after hermetic closure of the receptacle, by the action of the compressed air introduced into the container, so that the descent of the load is first accelerated in the central zone of the container while it is braked in. the peripheral areas by friction against the walls of the container, so that finally, after entrainment of the middle part of the load, the compressed air can escape into the transport pipe, without being used, while There is still concrete left in the peripheral areas and therefore no complete emptying of the container occurs.



   According to a first characteristic of the invention, this is avoided by placing, in the center of the loading container, at a regular distance and over-

 <Desc / Clms Page number 3>

 
 EMI3.1
 forming part of the wall, a guiding member: the! spreading annularly in the container the concrete which descends therein, so that the compressed air then acts on the annular zone and that consequently the concrete is pushed , with increasing speed, through the annular space, in the pipe connected to the container where its trans--. port continues.



   According to another characteristic of the invention, the separation of the concrete from the walls of the container is also facilitated by the fact that, in the latter, in addition to the driving air introduced by the cover and into the connectors, also air compressed by nozzles distributed regularly over its entire extent and whose directing action takes place, preferably, downwards.



   This occurs in particular in the area of the loading receptacle and the connection where there is a risk of clogging, as baffles can be placed in front of the mouth of the air inlet pipes to prevent passages or untimely air paths. These additional air inlets also give, by suitable conformation and arrangement, the possibility of adapting; by simply modifying the pressure or the quantity of driving air, the operation of the installation for the transport of concrete with different characteristics and to adjust the heights and the transport distances within the practical limits to be considered.



   Another possibility arising within the scope of the invention, namely the complete emptying of the container, preferably under the action of auxiliary air, is achieved thanks to the presence in the container of a rubber or material gasket. elastic analogue

 <Desc / Clms Page number 4>

 that or deformable, which receives the material to be transported.



   The elastic liner is extended by the introduced material (concrete), so that it rests completely, or almost completely, on the inner wall of the container when the load is introduced.



  When the load is emptied by the action of the compressed air admitted into the interior of the packing, the latter tends, due to its elasticity, to return to its original shape. This return to the primitive form occurs above all when the internal pressure decreases or disappears. It can therefore be caused by a suitable adjustment of the air pressure. To speed up the return to the original form, compressed air is also introduced, as required, between the inner wall of the container and the liner.

   The two air spaces (inside of the seal and intermediate space between container and seal) can be controlled in parallel by a common regulating valve and supplied from a common line so that a balance pressure is automatically established between the two spaces. The supply of the pressurized fluid into these two spaces can, however, be effected by making the pressurized fluid arrive in the packing only after it has passed into the intermediate space, the pressure in the space. intermediate being then adjustable, by a suitable shutter device such as for example a valve, so as to be larger than that prevailing in the packing itself.

   This pressure difference can also be obtained by a suitable expansion, separate for each of the two spaces, using a common main pipe.



   The invention also aims to achieve a new arrangement of the transport pipe connected.

 <Desc / Clms Page number 5>

 corded to the propellant receptacle and the receptor receptacle into which this pipe opens, taking into account the regular transport and distribution of the material, even under the particular conditions imposed by the introduction, in a new way, of air in the loading container according to the invention, to. that is, in a quantity perhaps smaller in the whole but larger in the unit of time, so that the air is extracted from the outgoing concrete.



   These conditions are more imperative in the installations according to the invention, because of the need to also allow the introduced air to exit regularly.



   The details and the other characteristics of the invention will emerge from the following description of examples of implementation of the invention referring to the appended drawing, without, of course, the invention having to be limited to the examples of implementation. work described. On the contrary, multiple modifications thereof are possible, without departing from the basic idea of the invention.



   In the accompanying drawing: - Figure 1 is a vertical section of a loading container equipped with a guide member according to the invention; FIG. 2 is a similar view of a container fitted with additional air supply devices; FIG. 3 is a vertical section showing a detail of FIG. 2; FIG. 4 represents a variant allowing the introduction of auxiliary air and ensuring the removal of the plugs;

 <Desc / Clms Page number 6>

 FIG. 5 is a view on a larger scale showing a nozzle holder device for the introduction of auxiliary air; - Figure 6 is an alternative embodiment of the loading container; FIG. 7 is an embodiment of the directing head of FIG. 6, mounted on the central air supply tube;

   - Figures 8 and 9 are other embodiments of this directing head; - Figure 10 shows another embodiment of the transport pipe; FIG. 11 is a view analogous to FIG. 10 of another embodiment of a loading container; FIG. 12 is a portion of the transport pipe; - Figures 13 to 15 are sectional views of the transport pipe corresponding to various embodiments; - Figure 16 shows another embodiment of the transport pipe; FIGS. 17 to 19 are, respectively, a side view, a top view, and a longitudinal section of a preferred embodiment of the receiving container in which the end of the transport pipe is inserted;

   - Figures 20 and 21 show, diagrammatically and in section, another embodiment of a device for debiting the concrete coming from the transport pipe.



   In figure 1, 1 designates the compressed air inlet pipe, 2 the cover, 2 'the body of the

 <Desc / Clms Page number 7>

 container or loading hopper and 3 its outlet connection. In the lower part of the conical loading container and inside it is represented the guide member in the form of a double cone, which deflects the descending concrete outwards, distributing it. , and limits the action of the driving air supplied by 1 to the annular zone.



   In Figure 2, the normal air supply at the top is denoted by 5 and) the air supply, also known, in the area of the lower end of the container cone. loading is; designated by
6. The additional annular pipe 7 'provided in accordance with the invention is arranged, in the present example in the region of connection of the cylindrical part with the conical part of the loading container. It communicates with the interior of the container through a series of orifices, not shown, distributed regularly over the periphery, protected, as well as the mouth of the pipe 6 in the container, against the possibility of concrete penetration, by Ô valves placed in front of them.

   At the same time, these valves cause the compressed air to be distributed over a greater part of the periphery, while preferably directing the action of the latter downwards.



   In the outlet connection 3 opens, in a manner known per se, an air supply 9 equipped with a check valve. The loading receptacle can be hermetically closed by the conical bell 10. The latter is provided, according to the invention, with an annular duct 11 which blows, through a series of orifices 12, compressed air into the container. 'annular gap located below the bell, between it and the seal

 <Desc / Clms Page number 8>

 safety of the container lid. Thanks to this @ a, the concrete which remained adherent to the joint surfaces during the loading of the container is expelled by blowing and the container can be closed without having to waste time cleaning the sealing surfaces in con- mutual tact.



   In the air ducts, taps 14,
15,16 are provided to adjust the amount of air introduced into each intake point as required.



   17 denotes the valve for actuating the blower device of the bell 10; 18 designates that of the connection of the air supply 9 to the lowest point of the receptacle or to the outlet connection 3; 19 designates the main valve (of the opening and closing valve) of the main supply line 20.



   In the embodiment of the charging receptacle shown in Fig. 4, additional lines are provided to prevent the formation of a plug for introducing air into the pressure receptacle at suitable locations as well as at points where there is a risk of clogging, or they are fitted with nozzle devices. To prevent the penetration into the concrete of the air which may be produced due to the jet of air introduced, the mouths of these ducts are protected by deflectors placed in front of them and which break the force of the jet of air. 'air.



     Reference 21 designates an air pipe penetrating into the container, and passing through the guide member 4, and extending to the point where the risk of clogging is particularly great. This pipe, through which compressed air is brought through the valve 22, either constantly during transport or when a plug occurs. Can at the same time serve

 <Desc / Clms Page number 9>

 support to the guide member.



   A deflector 23 is also provided in front of the main duct for introducing air into the upper zone of the container.



   The partial view of FIG. 5 shows, in section, the construction of a device consisting of a nozzle holder ring 24 forming an annular channel through which the air leaves through orifices distributed on the periphery behind a seal. elastic sleeve 25, fixed on one side only, and resting on the inner wall of the container in the area of the loading funnel. This seal protects the nozzles against possible penetration of material and, at the same time, communicates to the air, a direction favoring the transport. This nozzle holder ring is also installed in the transport line, in particular for long transport distances.



   FIGS. 6 to 9 show a particular embodiment of the air inlet pipe 21 passing through the guide member.



   In this embodiment, the outlet orifice of this air introduction pipe, which can also optionally be used alone, that is to say without the guide member 4, is covered with a head direction 31 causing a spreading of the air jet. This head can, as can be seen in FIG. 7, have the shape of a perforated convex plate, the perforations of which have divergent directions and bring on the concrete a multitude of streams of air directed in result.



   FIG. 8 shows another construction method for the directing head. According to this, the ex

 <Desc / Clms Page number 10>

 The end of the pipe 21 is covered by an elastic plate, for example of rubber, carrying slots 32 of suitable shape, for example in the form of
T, which becomes convex under the effect of the air pressure acting on it, allowing the slits to open, and also produces an almost conical bundle of air streams.



   According to FIG. 9, the directing head covering the outlet opening of the tube 21 is constituted by a conical body which can be obtained by introducing into the mouth of the tube a previously planar plate and taking due to this introduction a concave shape, or which can be manufactured in its final shape. The annular jet exiting between this body and the extreme edge of the tube is indicated by arrows.



   The embodiments according to Figures 8 and 9 at the same time have a retaining effect, so that the penetration of concrete into the pipe 21 is prevented even when the air is not yet sent.



   Fig. 10 shows, to the right and to the left of the center line, two cross sections of other embodiments of the loading container according to the invention, allowing, in addition to other advantages, a complete emptying. uniformity of the container under particularly advantageous conditions. This is achieved by providing in the container a liner 35 of resilient material, preferably rubber, of slightly conical shape, tapering downward until it substantially reaches the diameter of the outlet of the tube. container.



  This lining stretches when it is filled with concrete and then comes, as indicated at 36, in more or less close contact with the wall of the container.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   When air is introduced, on the one hand inside the liner and on the other hand in the space between the wall of the container and said liner, the latter deforms taking a certain length. - bure, in a continuous fashion, as indicated by the dotted lines 37 and 38, when the surface of the concrete lowers, passes through its original shape corresponding to its free state, and finally hollows into the interior.



   The result is that any concrete residue that may be present falls off reliably and is removed.



   The use of such packings, which in itself constitutes an essential characteristic of the invention, makes it superfluous to give the receptacle a funnel shape and allows it to be given a conformation rationally suited to filling, as indicated in
2 "in Figure 18, whereby its height is reduced, for equal capacity in a more practical manner.



   The use of such an elastic lining is not linked to the simultaneous presence of a guide member 4.



   Another characteristic of the pressure vessel shown in FIG. 10 consists of new means of expiry of the loading device (closing bell) allowing the elimination of the flexible air supply pipe, necessary in d. 'other cases because of the connection of the blow line 11 with the bell 10 to allow it to move together with the bell, while a blow line is rigidly incorporated into the container.



   The annular duct formed by the foot of the loading funnel and the wall 39 brings in the air

 <Desc / Clms Page number 12>

 to the blowing orifices 40 and the jets of air leaving them internally clean the sealing zone between the bell 10 and the seal 41, eliminating the remains of the concrete. Thanks to the part 42, in the form of a collar, connected to the seal 41, on which the bell 10 is applied when, on closing, said part takes on a conical shape, the last concrete residues remaining on the surface. bell during the loading phase, are removed.



   The actual sealing occurs under the clamping effect of the collar 42 due to the action of the air pressure prevailing in the bell. The part of the collar 42 projecting inwardly constitutes a stopper limiting the movement of the bell.



   FIG. 11 represents another mode of construction, making it possible, within the framework of the invention, to completely empty the loading container 2.



   According to this embodiment, a certain number of nozzles 44 opening into the receptacle and supplied with compressed air by an annular pipe 45 in front of the chamber are provided in the eace located below the bell. which is the valve 14; these nozzles cause the driving air to enter the container both axially and tangentially and expel from the wall of the container, by blowing, any deposits which may be there.



   As a result of the friction of the concrete against the wall of the conveying pipe, which is greater in the lower half of the conveying tube than in the upper half, the concrete strand, initially compact, progresses more quickly in the upper part of the pipe. conduct, so that the homogeneity of the mixture is reduced and there may even be segregation

 <Desc / Clms Page number 13>

 of the mixture.



   These phenomena can be avoided, thanks to another characteristic of the invention, by giving the transport pipe an appropriate shape as shown in the exemplary embodiments of FIGS. 12 to 16.



   According to figure 12, the transport pipe receives for this purpose a profiled shape so as to obtain a twisting effect, the walls of the tube being flattened, on two opposite sides designated by 33, in the form of a continuous helix. , so that the flattened sections of tubes, separated by half a pitch and whose axes are perpendicular, have the shape shown in Figures 13 and 14.



   According to another embodiment visible in FIG. 15, it is possible to provide, instead of flats, an internal rib 34, also helical, of the wall of the tube. The number of turns formed by the flattened walls or the ribs can be any.



   In order to facilitate the assembly of such tubes, the latter may, as has been shown, have a circular section at their ends, but also be completely flattened or profiled to constitute one or more continuous helices. all along the line.



   Another mode of construction of the invention making it possible to prevent the segregation of the concrete or to ensure its homogeneity by change of direction consists in the use of one or more tubular elements, such as the one. shown in FIG. 16, comprising two curved parts connecting to one another, the axes of the rectilinear parts being so as to keep the general direction of trans.

 <Desc / Clms Page number 14>

 Harbor. The distance between the axes of these parts rec-. The lines will preferably be three times the diameter of the tube so as to avoid both direct blowing, such as could occur with too small a distance between axes, and too large a gap of the general line of piping.



   Figures 17 to 19 show a side view, a plan view, and a section, of a preferred embodiment of the receiving container disposed at the end of the tubular transport pipe 26 allowing the outlet, without -blows, of the flow of air blown even if it is important, and also of the material transported due to the conformation of the loading container according to the invention. The material entering the receiving container, passing through the flared end 27 of the tubular pipe, is divided, by. the wedge-shaped piece 29 placed in the air discharge port 28 of the container, visible in Figures 17 and 10, so that part of the current flows against this body on each of its sides.

   The partial currents meet immediately afterwards, at the same speed, to exit through opening 30.



   As can be seen, this conformation of the receiving container allows a good exit of the air entrained by the exhaust port 28. 31 denotes a cover closing the upper outlet opening d. 'air. The usual devices for suspending the guiding and distribution equipment placed on the container are not shown in the figures.



   Figures 2 @ and 21 show another particularly advantageous embodiment ensuring smooth discharge of the concrete at the end of the transport pipe. In these figures, the tube

 <Desc / Clms Page number 15>

 conveyor is designated as 46. The lower half of the tube is indented at 47 at its end to first allow air inside and behind the concrete to escape.

   The material to be transported continues to flow in a coherent mass in order to be braked by a protective lining 49, for example of rubber, located on the lower half of the tubular casing 49 into which the tube 46 is inserted, and to strike, if its speed is high, an elastic wall 50, made up for example of rubber plates, then to exit, very slow, through the orifice 51.



   The air exits at 52 at the opposite end of the tubular casing 48 and dissipates into the atmosphere after having previously changed direction several times while the particles of concrete which may have been entrained are brought back to the mouth of the tube 46 by the guide plates 53 and driven by the outgoing concrete.



   Of course, the invention is not limited to the simultaneous or global use of the various elements described and shown which, taken in themselves, provide advantages in accordance with the fundamental aims of the invention.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS L'invention a pour objet une installation de transport pneumatique de masses pâteuses ou plasti- ques, principalement de béton, depuis un récipient de chargement jusqu'au point d'utilisation, par une.condui- te tubulaire, ladite installation étant remarquable no- tamment par les caractéristiques suivantes considérées séparément ou en combinaisons : a) elle comprend un organe de guidage disposé à <Desc/Clms Page number 16> l'intérieur d'un récipient rond sous pression, con- centriquement à celui-ci, à une certaine distance de sa paroi, et limitant l'action de l'air comprimé mo- teur à une zone annulaire de la surface de la matière à entraîner s'enfonçant dans le récipient; CLAIMS The subject of the invention is an installation for the pneumatic transport of pasty or plastic masses, mainly concrete, from a loading receptacle to the point of use, by a tubular pipe, said installation being remarkable. by the following characteristics considered separately or in combination: a) it comprises a guide member arranged at <Desc / Clms Page number 16> the interior of a round pressure vessel, concentrically therewith, at a certain distance from its wall, and limiting the action of the driving compressed air to an annular zone of the surface of the material to entrain sinking into the container; b) l'organe de guidage à la forme d'un cône double de façon à influencer favorablement l'écoulement, et sa partie supérieure dévie la matière descendant vers les parois latérales du récipient de chargement; c) elle comprend, outre les entrées usuelles d'air comprimé, placées aux extrémités supérieure et inférieure du récipient, une canalisation annulaire disposée en une zone intermédiaire dudit récipient, insufflant de l'air comprimé à l'intérieur de celui-ci par une série d'orifices répartis de préférence à sa périphérie ; d) l'air est introduit dans la zone supérieure du récipient par plusieurs buses, de préférence répar- ties régulièrement et dirigées axialement ou tangentiel- lement; b) the guide member in the form of a double cone so as to favorably influence the flow, and its upper part deflects the material descending towards the side walls of the loading container; c) it comprises, in addition to the usual compressed air inlets, placed at the upper and lower ends of the container, an annular pipe arranged in an intermediate zone of said container, blowing compressed air inside the latter by a series of orifices distributed preferably at its periphery; d) the air is introduced into the upper zone of the container by several nozzles, preferably regularly distributed and directed axially or tangentially; e) elle comprend, outre les éléments usuels d'amenée d'air moteur, des canalisations d'introduction d'air pénétrant à l'intérieur-du récipient de charge- ment jusque dans les zones où peuvent se produire des bouchons ou engorgements; f) elle comprend une canalisation d'air comprimé pénétrant jusqu'au voisinage de l'orifice inférieur du récipient de chargement et traversant éventuellement l'organe de guidage; g) elle comprend une tête recouvrant l'orifice de sortie de la canalisation, et divisant l'air comprimé en filets divergents ou en un jet annulaire; h), la tête est munie d'une plaque bombée ou plate <Desc/Clms Page number 17> possédant des orifices de sortie d'air divergents; e) it comprises, in addition to the usual elements for supplying engine air, ducts for introducing air entering the interior of the loading receptacle as far as the areas where blockages or blockages may occur; f) it comprises a compressed air line penetrating to the vicinity of the lower opening of the loading container and possibly passing through the guide member; g) it comprises a head covering the outlet orifice of the pipe, and dividing the compressed air into divergent threads or into an annular jet; h), the head has a rounded or flat plate <Desc / Clms Page number 17> having divergent air outlet ports; i) la tête est constituée par une pièce élasti- que munie de fentes de sortie, et se bombant sous l'ac- tion de l'air comprimé, ouvrant ainsi les fentes, habi- tuellement .fermées quand la tête n'est soumise à aucune contrainte ; j) la tête est constituée par un corps conique élastique, une fente annulaire existant entre ledit corps et le bord de sortie de la conduite d'air; k) il est prévu des déflecteurs placés à l'inté- rieur du récipient, devant les entrées d'air comprimé, de préférence élastiques, déviant en même temps l'air comprimé vers le bas; i) the head is constituted by an elastic part provided with outlet slots, and bulging under the action of compressed air, thus opening the slots, usually closed when the head is not subjected to no constraints; j) the head consists of a resilient conical body, an annular slot existing between said body and the outlet edge of the air duct; k) there are deflectors placed inside the container, in front of the compressed air inlets, preferably elastic, at the same time deflecting the compressed air downwards; 1) le récipient sous pression est muni d'une gar- niture ou membrane, en caoutchouc ou matière analogue élastique ou déformable, destinée à recevoir la matiè- re à transporter et pouvant se déformer soit par sa propre élasticité, soit par l'introduction d'une pres- sion entre elle et la paroi interne du récipient; m) le récipient sous pression a une section transversale pratiquement cylindrique et, dans sa seule partie inférieure, légèrement conique; n) l'ouverture de chargement du récipient sous pression est munie, au voisinage du dispositif d'obtu- ration, d'une canalisation annulaire insufflant de l'air comprimé dans le récipient, par une série d'orifices, et le répartissant de préférence régulièrement sur l'espa- ce annulaire compris entre le dispositif obturateur et le joint d'étanchéité; 1) the pressure receptacle is provided with a lining or membrane, made of rubber or similar elastic or deformable material, intended to receive the material to be transported and capable of being deformed either by its own elasticity or by the introduction a pressure between it and the internal wall of the container; m) the pressure vessel has a practically cylindrical cross-section and, in its lower part only, slightly conical; n) the loading opening of the pressure receptacle is provided, in the vicinity of the closure device, with an annular pipe blowing compressed air into the receptacle, through a series of orifices, and distributing it through preferably regularly on the annular space between the closure device and the seal; o) les orifices de sortie de l'air, destiné au nettoyage des surfaces de joint entre le dispositif de chargement et le récipient, sont prévus sur le couver- cle du récipient; <Desc/Clms Page number 18> p) le joint d'étanchéité du dispositif de char- gement a la forme d'une collerette et sert en même temps à râcler les restes de mélange restant adhérents aux surfaces de joint du dispositif de chargement, lors du chargement; q) la canalisation de transport se raccordant au récipient de chargement comprend des tubes profilés de façon à imprimer un mouvement giratoire à la matière à transporter; r) las éléments de canalisation tubulaire com- portent- uneou plusieurs parois,.. aplaties ourainures, de forme hélicoïdale; o) the air outlet openings, intended for cleaning the sealing surfaces between the loading device and the receptacle, are provided on the cover of the receptacle; <Desc / Clms Page number 18> p) the seal of the loading device is in the form of a collar and at the same time serves to scrape the residue of the mixture which adheres to the sealing surfaces of the loading device during loading; q) the transport pipe connecting to the loading receptacle comprises tubes profiled so as to impart a gyratory movement to the material to be transported; r) the tubular pipe elements have one or more walls, .. flattened grooves, of helical shape; s) des coudes, ayant de préférence -.la. forme de raccord à double courbure, sont insérés dans la nana- lisation ; t) le récipient- récepteur placé à l'extrémité de la canalisation de transport contient un organe desti- né à diviser et délier la matière transportée, laissant s'échapper l'air introduit dans le béton au cours de son transport; u) la canalisation de transport débouche dans le récipient récepteur par une extrémité évasée ; v) l'extrémité du tube transporteur possède une échancrure à sa partie inférieure et est introduite dans une enveloppe tubulaire dans laquelle sont montées des plaques déflectrices élastiques et d'où l'air s'é- chappe vers le haut après avoir été introduit à contre- courant dans l'enveloppe tubulaire et avoir subi plu- sieurs changements de direction. s) elbows, preferably having -.la. form of double curvature fitting, are inserted into the nana- lization; t) the receiving receptacle placed at the end of the transport pipe contains a member intended to divide and loosen the transported material, allowing the air introduced into the concrete to escape during its transport; u) the transport pipe opens into the receiving container through a flared end; v) the end of the conveyor tube has a notch at its lower part and is introduced into a tubular casing in which resilient deflector plates are mounted and from which the air escapes upwards after being introduced at countercurrent in the tubular casing and have undergone several changes of direction.
BE545283D BE545283A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE545283A true BE545283A (en)

Family

ID=172976

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE545283D BE545283A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE545283A (en)

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2170877A1 (en) * 1972-02-04 1973-09-21 Lambrecht Sa
WO2003099685A2 (en) * 2002-05-21 2003-12-04 Jack Harris An assembly for delivering solid particulate matter for loading
US8637651B2 (en) 2009-03-16 2014-01-28 Dsm Ip Assets B.V. Protein production in microorganisms of the phylum labyrinthulomycota
US8945875B2 (en) 2001-04-16 2015-02-03 Dsm Ip Assets B.V. Product and process for transformation of thraustochytriales microorganisms

Cited By (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
FR2170877A1 (en) * 1972-02-04 1973-09-21 Lambrecht Sa
US8945875B2 (en) 2001-04-16 2015-02-03 Dsm Ip Assets B.V. Product and process for transformation of thraustochytriales microorganisms
WO2003099685A2 (en) * 2002-05-21 2003-12-04 Jack Harris An assembly for delivering solid particulate matter for loading
WO2003099685A3 (en) * 2002-05-21 2004-02-26 Jack Harris An assembly for delivering solid particulate matter for loading
US6736171B2 (en) 2002-05-21 2004-05-18 Jack Harris Assembly for delivering solid particulate matter for loading
US8637651B2 (en) 2009-03-16 2014-01-28 Dsm Ip Assets B.V. Protein production in microorganisms of the phylum labyrinthulomycota
US9012616B2 (en) 2009-03-16 2015-04-21 Dsm Ip Assets B.V. Polynucleotide for improving protein production in microorganisms of the phylum labyrinthulomycota

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2663318A1 (en) BEVERAGE DISPENSING NOZZLE AND METHOD FOR MIXING LIQUIDS WITH THIS NOZZLE.
FR2550565A1 (en) DEVICE OF THE TYPE BELIER FOR PRESSING TUBES IN THE SOIL
EP1311453B1 (en) Cone-shaped jet filling tube and filling machine equipped therewith
CA1195553A (en) Method and means for pulverizing a combustible solid
FR2550766A1 (en) Stopper assembly and associated socket, and container fitted with this device
BE545283A (en)
FR2481613A1 (en)
FR2616169A1 (en) Method for transporting and applying moist granular materials of low density which do not flow naturally and device for the implementation of this method
FR2945526A1 (en) Liquid distribution device for distributing and preserving e.g. wine, has body having sealing units i.e. threaded joints, in upstream of zone to prevent outflow of gas and allow passage of gas towards bottle in downstream of zone
EP0084750B1 (en) Emptying device for containers
EP0006073B1 (en) Dose-extractor for pulverized material
EP1584237A1 (en) Process for preparing a wafer cone before filling, cone thus obtained and plant for carrying out the process.
FR2650769A1 (en) CLEANING INSTALLATION FOR PRECISION CASTING
CH653968A5 (en) DEVICE FOR CLOSING A CONTAINER WITH A BUILT-IN SPOUT.
FR2668926A1 (en) TANK FOR SELF-CONTAINED PORTABLE SHOWER, STERILE, AND SHOWER EQUIPPED THEREWITH.
FR2471416A1 (en) POROUS REFRACTORY ELEMENTS AND METHOD OF MANUFACTURE
WO2020161266A1 (en) Reduced-pressure filling nozzle
FR2458322A1 (en) Powder distribution nozzle - esp. for the uniform distribution of casting powder over the surface of molten steel in continuous casting plant
BE895852A (en) Injector for beverage into container - uses lift valve with knife edge plug entering tapered nozzle to sever suspended solids
FR2781758A1 (en) DISTRIBUTION DEVICE, ESPECIALLY FOR FILLING MACHINE DOSING MACHINE, AND DOSING DEVICE EQUIPPED WITH SUCH A DEVICE
LU84627A1 (en) FILL VALVE ASSEMBLY WITH FIBER SHEAR EDGE
FR2475439A1 (en) Reclaiming flux powder during submerged arc welding - where used powder is fed into sepg. cyclone located inside hopper contg. new powder
EP0007877A1 (en) Draught-dispensing head for an apparatus distributing even beverage quantities
BE623557A (en)
FR2540215A1 (en) Filling valve assembly with a cutting edge for chopping fibres