BE541647A - - Google Patents

Info

Publication number
BE541647A
BE541647A BE541647DA BE541647A BE 541647 A BE541647 A BE 541647A BE 541647D A BE541647D A BE 541647DA BE 541647 A BE541647 A BE 541647A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
burner according
pot
oil vaporization
vaporization burner
burn pot
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE541647A publication Critical patent/BE541647A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23DBURNERS
    • F23D5/00Burners in which liquid fuel evaporates in the combustion space, with or without chemical conversion of evaporated fuel

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Evaporation-Type Combustion Burners (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   La présente invention concerne un brûleur à vaporisation d'huile à grand rendement., qui peut être aisément et rapidement démonté pour être nettoyé, vérifié, etc. de sorte qu'il peut fonctionner pendant une longue ,,durée   avec.un   minimum d'arrêts   @ .   pour le nettoyage, 
La présente invention   vise à   construire un brûleur à vaporisation d'huile de telle   manière   que l'air nécessaire      à la combustion soit introduit dans la chambre de combustion de façon   à   obtenir un mélange intensif de cet air et de la vapeur   d'huile.   



   Un autre but de l'invention est de procurer un brûleur à huile facilement démontable de sorte que lorsqu'il   fonctionne,   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 on peut réduire au minimum les arrêts nécessaires au nettoyage. 



   Grâce aux moyens proposés suivant l'invention, le brûleur peut fonctionner avec un rendement extraordinairement élevé qui se maintient pratiquement en fonctionnement continu, étant donné que la construction conforme à l'invention ne nécessite que des arrêts minimum pour le nettoyage, etc. 



   Les brûleurs à vaporisation d'huile connus jusqu'ici comportent un pot de combustion dans la paroi latérale duquel sont aménagées un certain nombre de petites ouvertures d'admission d'air. Un tel brûleur peut atteindre un rendement calorique de 15.000   kcal/h   maximum. Ce rendement est limité par le fait que l'air qui pénètre par les ouvertures d'admission aménagées dans les parois du pot de combustion, forme avec   les   vapeurs d'huiles un anneau de flammes sensiblement cylindrique, à l'intérieur duquel il n'y a pas de combustion. 



   Si l'on désirait des rendements caloriques supé- rieurs, il   fallait   utiliser des brûleurs à pulvérisation, dans lesquels l'huile était finement divisée par un apport supplé- mentaire d'énergie et brûlée en mélange avec l'air de combustion nécessaire. 



     D'autre   part, dans les brûleurs à vaporisation connus, le pot de combustion, généralement constitué par une virole cylindrique en tôle à fond plat est pourvu d'une bride supérieure fixée à la carcasse de l'appareil de chauffage, par exemple à l'aide de vis ou de façon analogue de sorte qu'il était diffi- cile et   compliqué   de démonter le brûleur pour le nettoyer ou pour le remplacer par une grille sur laquelle on désire brûler un combustible   solidet   En outre, dans les formes de réalisation connues, il était difficile d'obtenir un joint étanche entre le pot de combustion et l'appareil de chauffage, alors que précisément au bord supérieur du pot de combustion il faut dans la mesure du possible éviter une rentrée d'air afin de ne pas réduire le rendement du brûleur.

   

 <Desc/Clms Page number 3> 

   suivant   la présente invention, on améliore le brûleur à huile en prévoyant dans le pot de   combustion   une admis- sion d'air centrale. Grâce à cette admission d'air centrale on obtient un mélange de va,peurs d'huile et d'air tel que contrai- rement aux formes de réalisation connues., il se produit paiement une combustion dans la partie intérieure de la   chambre   de combustion. La présente invention permet d'obtenu des rendements caloriques allant jusqu'à environ 100.000 le cal/h dans un simple brûleur à vaporisation d'huile. 



   Suivant une forme de réalisation préférée du brûleur vaporisation d'huile de   l'invention;,   l'admission   d'air   supplémentaire est constituée par une tubulure   fixée   au- dessus d'une ouverture du fond du pot de combustion et p?r laquelle de 1¯'air supplémentaire monte dans la chambre de combustion. Il est particulièrement avantageux de monter au-des- sus de l'extrémité de la   tubulure   une plaque déflectrice de façon   que   l'air montant dans la   tubulure   soit dévié latérale- ment- par cette plaque. On obtient ainsi un excellent mélange des vapeurs d'huile avec l'air arrivant par les ouvertures ménagées dans les parois. 



   Pour éviter de trop longues interruptions du fonction- nement du dispositif décrit   ci-dessus,   on prévoit suivant l'invention un moyen   d'assurer   un démontage aisé. Ce moyen consiste de préférence à prévoir dans la paroi du pot de combustion uné ligne de séparation passant entre les parties supérieure et inférieure du pot et-par laquelle une grande quantité d'air de combustion peut pénétrer dans le pot. Dans un tel pot de combustion, de dimensions   normales,   cette ligne de séparation se situe peu en-dessous du bord du pot,, dont elle est ,écartée d'une distance correspondant sensiblement 
1/4 de la hauteur du pot de combustion. 



   De cette manière les parties   supérieure   et infé- rieure du pot de combustion peuvent être reliées entre   elles   sans 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 joint d'étanchéité particulier. Ainsi, par exemple, il est possible de serrer la partie inférieure du pot de combustion contre la partie supérieure au moyen d'un simple dispositif de serrage. Il est également avantageux d'exécuter sous forme d'anneau massif le bord supérieur de la partie supérieure du pot, de sorte qu'après l'enlèvement de la partie inférieure du pot, la partie supérieure peut recevoir une grille de combustion. De plus, il est souvent avantageux que la partie de cet anneau qui est dirigée vers le bas soit dentelée, les'espaces existant entre ces dents servant alors d'ouvertures d'admission pour la majeure partie de l'air de combustion.

   La partie inférieure du pot de combustion est alors serrée contre ces dents' de façon à ne pas obstruer les espaces libres existant entre elles. 



   Le dessin annexé montre à titre d'exemple une forme de réalisation du brûleur suivant l'invention, qui sera décrite ci-après. 



   La fig. 1 est une coupe du brûleur et là Fig. 2 montre schématiquement les trajets d'air dans ce brûleur. 



   Sur la fig. l, le pot de combustion 1 suivant l'inven- tion est fixé à la carcasse 3 de l'appareil de chauffage, par sa partie supérieure 2 formée d'un anneau en fonte. A cet anneau 2 est fixé un dispositif de serrage constitué par un levier coudé 4 articulé à une saillie 5 de l'anneau 2. Il est avantageux que cet anneau soit massif pour qu'il puisse éventuellement recevoir une grille, de sorte que le poêle ou autre appareil peut alors être chauffé au combustible:solide. 



  Le bord inférieur de cet anneau 2 possède des dents 6 entre' lesquelles l'air peut pénétrer dans le pot de combustion. Une tubulure 7 montée à l'extrémité inférieure du pot de combustion sert à l'admission de l'huile de combustion. 



   Un tube d'admission d'air 9 est fixé sensiblement au   Centre   du fond 8 du pot de combustion. Au-dessus du bord su- périeur de ce tube 9 une plaque déflectrice 10 est montée sur un 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 support 11. Il est prévu en outre une tubulure 12 dans laquelle peut être logée une tringle 13   à.poignée,   dont l'extrémité antérieure est garnie d'une mèche 14. La tubulure 12 est fermée par un clapet pivotant 15. A l'aide de cette tringle à mèche on peut aisément enflammer l'huile. L'admission d'huile se fait de façon connue,   par   la tubulure 7, et n'est pas représentée en détail. 



   Sur la fig. 2, on peut voir que l'air nécessaire à la combustion est admis dans le pot de combustion, partielle- ment par les ouvertures 16 et 17. Une autre partie de l'air nécessaire à.la combustion arrive par le bas dans le tube 9 et le plateau 10 dévie cet air de telle façon qu'il se mélange à l'air entrant par les ouvertures 16 et 17, de sorte que dans toute la chambre de combustion la flamme se forme de façon intensive et régulière. 



     R E V E N D I C A T 1 0 N   S 
 EMI5.1 
 --------------------------- 
1) Brûleur à vaporisation d'huile comportant un pot de combustion dont la paroi possède de nombreuses ouvertures d'admission d'air, caractérisé en ce que en plus de ces ouvertures d'admission d'air ménagées dans la paroi, il est prévu encore une admission d'air centrale fixée au fond du brûleur de façon que l'air puisse y pénétrer par le bas.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The present invention relates to a high efficiency oil vaporizing burner, which can be easily and quickly disassembled for cleaning, checking, etc. so that it can operate for a long time, with a minimum of downtime @. for cleaning,
The present invention aims to construct an oil vaporization burner such that the air required for combustion is introduced into the combustion chamber so as to obtain an intensive mixing of this air and the oil vapor.



   Another object of the invention is to provide an easily removable oil burner so that when it is in operation,

 <Desc / Clms Page number 2>

 the downtime required for cleaning can be minimized.



   Thanks to the means proposed according to the invention, the burner can operate with an extraordinarily high efficiency which is maintained practically in continuous operation, given that the construction according to the invention requires only minimum stops for cleaning, etc.



   Heretofore known oil vapor burners have a burn pot in the side wall of which a number of small air intake openings are provided. Such a burner can achieve a caloric output of 15,000 kcal / h maximum. This efficiency is limited by the fact that the air which enters through the intake openings made in the walls of the burn pot, forms with the oil vapors a substantially cylindrical ring of flames, inside which it does not. there is no combustion.



   If higher caloric yields were desired, spray burners had to be used, in which the oil was finely divided by additional energy and burnt mixed with the required combustion air.



     On the other hand, in known vaporization burners, the burn pot, generally consisting of a cylindrical sheet metal shell with a flat bottom, is provided with an upper flange fixed to the carcass of the heating device, for example to the Using screws or the like so that it was difficult and complicated to disassemble the burner for cleaning or to replace it with a grate on which it is desired to burn solid fuel. Further, in the known embodiments , it was difficult to obtain a tight seal between the burn pot and the heater, whereas precisely at the upper edge of the burn pot it is necessary as far as possible to avoid an air intake so as not to reduce burner efficiency.

   

 <Desc / Clms Page number 3>

   According to the present invention, the oil burner is improved by providing a central air inlet in the burn pot. By virtue of this central air intake, a mixture of oil and air values is obtained such as contrary to known embodiments. Combustion takes place in the internal part of the combustion chamber. . The present invention achieves caloric yields of up to about 100,000 cal / hr in a simple oil vapor burner.



   According to a preferred embodiment of the oil vaporizing burner of the invention, the additional air intake is made up of a pipe fixed above an opening in the bottom of the burn pot and for which Additional air rises in the combustion chamber. It is particularly advantageous to mount above the end of the tubing a deflector plate so that the air rising in the tubing is deflected laterally by this plate. An excellent mixing of the oil vapors with the air arriving through the openings in the walls is thus obtained.



   To avoid excessively long interruptions in the operation of the device described above, a means of ensuring easy disassembly is provided according to the invention. This means preferably consists in providing in the wall of the combustion pot a separation line passing between the upper and lower parts of the pot and through which a large quantity of combustion air can enter the pot. In such a burn pot, of normal dimensions, this separation line is located a little below the edge of the pot, from which it is, spaced by a distance corresponding substantially
1/4 the height of the burn pot.



   In this way the upper and lower parts of the burn pot can be interconnected without

 <Desc / Clms Page number 4>

 special seal. Thus, for example, it is possible to clamp the lower part of the burn pot against the upper part by means of a simple clamping device. It is also advantageous to make the upper edge of the upper part of the pot in the form of a solid ring, so that after removing the lower part of the pot, the upper part can receive a combustion grate. In addition, it is often advantageous that the part of this ring which is directed downwards is serrated, the spaces existing between these teeth then serving as inlet openings for the major part of the combustion air.

   The lower part of the burn pot is then clamped against these teeth 'so as not to obstruct the free spaces existing between them.



   The appended drawing shows by way of example an embodiment of the burner according to the invention, which will be described below.



   Fig. 1 is a cross-section of the burner and there Fig. 2 schematically shows the air paths in this burner.



   In fig. 1, the combustion pot 1 according to the invention is fixed to the frame 3 of the heating apparatus, by its upper part 2 formed of a cast iron ring. To this ring 2 is fixed a clamping device consisting of an elbow lever 4 articulated to a projection 5 of the ring 2. It is advantageous that this ring is solid so that it can possibly receive a grid, so that the stove or other device can then be heated with fuel: solid.



  The lower edge of this ring 2 has teeth 6 between which air can enter the burn pot. A pipe 7 mounted at the lower end of the burn pot serves for the admission of combustion oil.



   An air intake tube 9 is attached substantially to the center of the bottom 8 of the burn pot. Above the upper edge of this tube 9 a deflector plate 10 is mounted on a

 <Desc / Clms Page number 5>

 support 11. There is further provided a pipe 12 in which can be accommodated a rod 13 à.poignée, the front end of which is lined with a wick 14. The pipe 12 is closed by a pivoting valve 15. A the using this wick rod, the oil can easily be ignited. The oil is admitted in a known manner, through the pipe 7, and is not shown in detail.



   In fig. 2, it can be seen that the air required for combustion is admitted into the burn pot, partially through openings 16 and 17. Another part of the air required for combustion enters the tube from below. 9 and the plate 10 deflects this air in such a way that it mixes with the air entering through the openings 16 and 17, so that throughout the combustion chamber the flame is formed intensively and regularly.



     R E V E N D I C A T 1 0 N S
 EMI5.1
 ---------------------------
1) Oil vaporization burner comprising a burn pot whose wall has numerous air intake openings, characterized in that in addition to these air intake openings formed in the wall, it is provided another central air intake fixed to the bottom of the burner so that air can enter from below.


    

Claims (1)

2) Brûleur à vaporisation d'huile suivant la revendication 1, caractérisé en ce que l'admission d'air centrale est formée par une tubulure qui monte du fond du pot de combustion sensiblement jusqu'à hauteur du bord supérieur du pot. 2) Oil vaporization burner according to claim 1, characterized in that the central air intake is formed by a pipe which rises from the bottom of the combustion pot substantially up to the height of the upper edge of the pot. 3) Brûleur à vaporisation d'huile suivant la reven- dication 2, caractérisé en ce qu'il est prévu au-dessus du bord supérieur de la tubulure, une plaque déflectrice qui se trouve néanmoins à une certaine distance du bord de la tubulure, de façon que l'air puisse sortir entre celui-ci et la plaque. <Desc/Clms Page number 6> 3) Oil vaporization burner according to claim 2, characterized in that there is provided above the upper edge of the tube, a deflector plate which is nevertheless at a certain distance from the edge of the tube, so that air can escape between it and the plate. <Desc / Clms Page number 6> 4) Brûleur à vaporisation d'huile suivant les revendications 2 ou 3, caractérisé en ce que la plaque déflee- trice est en formé de disque et fixée à la tubulure par plusieurs supports. 4) Oil vaporization burner according to claims 2 or 3, characterized in that the baffle plate is in the form of a disc and fixed to the pipe by several supports. 5) Brûleur à vaporisation d'huile suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'une partie des ouvertures ménagées dans la paroi du pot de combustion sont disposées de façon qu'il se forme une ligne de séparation le long de laquelle peut entrer une quantité d'air plus grande que par les ouvertures d'admission d'air prévues dans la paroi latérale. 5) Oil vaporization burner according to claim 1, characterized in that part of the openings formed in the wall of the burn pot are arranged so that a separation line is formed along which can enter a greater amount of air than through the air intake openings provided in the side wall. 6) Brûleur à vaporisation d'huile suivant la. revendication 5, caractérisé en ce que pour fixer % la partie supérieure du pot de combustion la prrtie inférieure située en-dessous de la ligne de.séparation, il est prévu un simple dispositif de serrage. 6) Oil vaporization burner according to. claim 5, characterized in that for fixing% the upper part of the burn pot to the lower part located below the separation line, a simple clamping device is provided. 7) Brûleur à vaporisation d'huile suivant les reven- dications 5 ou 6, caractérisé en ce que la partie supérieure du pot de combustion est exécutée sous forme d'un anneau mas- sif qui après enlèvement du pot de combustion peut .éventuellement servir à recevoir une grille de combustion. 7) Oil vaporization burner according to claim 5 or 6, characterized in that the upper part of the burn pot is designed as a solid ring which after removal of the burn pot can optionally be used. to receive a combustion grate. 8. - Brûleur à vaporisation d'huile suivant une des revendications 5 à 7, caractérisé en ce que le côté inférieur de la. partie supérieure du pot de combustion est dentelé. 8. - Oil vaporization burner according to one of claims 5 to 7, characterized in that the lower side of the. upper part of burn pot is serrated. 9.- Brûleur à vaporisation d'huile suivant une des revendications précédentes, caractérisé en ce que sur la paroi latérale du pot est prévueune tubulure; qui sert? loger une tringle portpnt une mèche, et dont l'extrémité ex- térieure peut être fermée par un clapet-. 9.- Oil vaporization burner according to one of the preceding claims, characterized in that on the side wall of the pot is providedeune tubing; who serves? accommodate a rod carrying a wick, and the outer end of which can be closed by a valve.
BE541647D BE541647A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE541647A true BE541647A (en)

Family

ID=170561

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE541647D BE541647A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE541647A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2511478A1 (en) BURNER WITH GAS MIX
BE541647A (en)
EP0271392B1 (en) Boiler using solid fuel, particularly a boiler using wood
FR2461893A1 (en) Wood burning stove for hot water - houses water jacket with bottom opening for grid, and has half grid length baffle plate
FR2591315A1 (en) METHOD FOR ACTIVATING COMBUSTION IN A SOLID COMBUSTION HEATING APPARATUS AND CHIMNEY FOR CARRYING OUT SAID METHOD
CH665013A5 (en) FURNACE.
EP4048953B1 (en) Fireplace with suspended hearth
BE479556A (en)
BE460058A (en)
BE468137A (en)
BE414475A (en)
FR2493473A1 (en) Multiple fuel type boiler - has horizontal cylindrical chamber with burner in furnace door closed at front by stay-supported cover
FR2682176A1 (en) Wood-fired pyrolysis boiler, with inverse combustion and force draught
BE441270A (en)
BE430574A (en)
EP0106832A2 (en) Heating apparatus convertible into a closed or open fire
FR2858393A1 (en) RECEPTACLE FOR INTERNAL FLAME GAS BURNER AND COOKING ASSEMBLY COMPRISING SUCH RECEPTACLE AND BURNER
BE354325A (en)
BE377640A (en)
BE401429A (en)
BE415243A (en)
BE560245A (en)
BE482114A (en)
BE570108A (en)
BE536336A (en)