BE535094A - - Google Patents

Info

Publication number
BE535094A
BE535094A BE535094DA BE535094A BE 535094 A BE535094 A BE 535094A BE 535094D A BE535094D A BE 535094DA BE 535094 A BE535094 A BE 535094A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
skimmer
blade
deflector
shutter
bolt
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE535094A publication Critical patent/BE535094A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01BSOIL WORKING IN AGRICULTURE OR FORESTRY; PARTS, DETAILS, OR ACCESSORIES OF AGRICULTURAL MACHINES OR IMPLEMENTS, IN GENERAL
    • A01B35/00Other machines for working soil not specially adapted for working soil on which crops are growing
    • A01B35/20Tools; Details
    • A01B35/22Non-rotating tools; Resilient or flexible mounting of rigid tools
    • A01B35/26Rigid tools

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Soil Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Catching Or Destruction (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention a pour objet des perfectionnements aux rasettes de bineuses, c'est-à-dire aux outils que l'on utilise sur les bineuses pour dé- barrasser les plantations des mauvaises herbes et pour ameublir en même temps le sol. 



   On sait qu'une rasette est constituée essentiellement par une feuille de métal coudée, qui présente une partie montante se fixant à l'ex- trémité inférieure d'une tige réglable sensiblement verticale portée par le châssis de la bineuse, et dont une partie sensiblement horizontale constitue une lame tranchante oblique vers l'arrière par rapport à la direction de dé- placement et légèrement inclinée vers le bas en direction de son tranchant. 



   Dès que la bineuse est en mouvement cette lame s'engage dans le sol à une profondeur, qui dépend du réglage de la tige support et de l'inclinaison de la lame tranchante, ou angle d'attaque. Au cours de l'avancement de la bineuse, la lame tranche une couche superficielle de sol de quelques cen- timètres d'épaisseur, coupant ainsi les mauvaises herbes et ameublissant le sol, car la couche de terre soulevée glisse sur la lame et retombe der- rière celle-ci en se brisante 
Le réglage de la rasette impose des conditions extrêmement pré- cises, si l'on veut que l'enfoncement de la lame soit le même sur toute sa longueur, que l'attaque se fasse correctement et que la couche de terre sou- levée franchisse la lame en glissant de façon continue au lieu de s'accumu- ler contre la face avant de cette lame en   produisarit   un bourrage.

   En rai- son de l'obliquité de la lame vers l'arrière il n'existe qu'une position d'inclinaison de la lame, pour laquelle le tranchant est horizontal et par conséquent s'engagera à la même profondeur sur toute sa longueur. On ne peut donc pas modifier l'angle d'attaque par basculement de la lame et cet angle est déterminé par la forme de section dans un plan vertical parallèle à la direction d'avancement. En raison de l'épaisseur de la lame le tran- chant est formé par un biseau et on a proposé de prévoir ce biseau, soit dessus;, soit dessous. Si le biseau est dessus, l'angle d'attaque est don- né par l'inclinaison de la surface de ce biseau et par conséquent la sur- face de la lame en arrière de ce biseau peut être peu inlinée, mais cette solution présente l'inconvénient que l'usure émousse rapidement le tran- chant.

   La deuxième solution présente l'avantage que l'usure s'exerce sur le biseau du dessous de la lame et entretient au contraire le tranchant, mais elle conduit à incliner davantage la lame, ce qui   entraine   une résis- tance exagérée au glissement de la terre sur la lame. 



   Suivant un perfectionnement, objet de la présente invention la lame de la resette a une section transversale galbée convexe vers le haut et son tranchant est formé par un biseau de dessouso Il s'ensuit que, pour un angle d'attaque convenable du tranchant, du fait du galbe de la lame, la pente de la surface de glissement va en diminuant jusqu'au bord arrière de la lame, qui est à un niveau peu au-dessus du tranchant, ce qui facilite le glissement de la terre et évité le bourrage. 



   On connait l'effet produit par le gonflement de la terre soule- vée par la lame d'une rasette sur la manière dont la terre retombe derriè- re celle-ci. Il résulte de ce gonflement que la terre exerce une pression contre la partie montante de la.rasette et qu'en franchissant le bord arriè- re de la lame elle retombe en partie latéralement au delà du plan de cette partie montante, qui définit la limite d'action de la rasette le long de la ligne des plants cultivés. Si ces plants sont très jeunes, la terre en re- tombant sur ceux-ci les étouffe. Au contraire, si ces plants sont déjà dé- veloppés, la terre en retombant rechausse leur pied.      



   On ne peut donc pas utiliser, pour les premières façons, qui cor- respondent au binage des cultures très jeunes, une rasette à lame simple, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 telle qu'elle a été définie ci-dessus; pour ces façons, on utilise habituel- lement une rasette qui présente, en prolongement de la partie montante vers l'arrière, une joue fixe qui obture le débouché arrière du coude et empêche ainsi la terre soulevée de se déverser latéralement au delà de la partie montante de la rasette. Pour les deuxièmes façons, qui   corresponde.nt   à des plants déjà développés, au contraire, on utilise une rasette simple,   c'est-à-   dire une lame ne comportant pas cette joue. 



   L'invention a également pour objet le perfectionnement qui con- siste à prévoir une pièce distincte formant obturateur déflecteur et d'o- rientation réglable dans son plan, rapportée contre une partie montante de la rasette. On peut ainsi utiliser la même rasette pour toutes les façons de binage, l'obturateur déflecteur étant baissé dans les premières façons et relevé dans les deuxièmes façons. En outre, la tendance du terrain à se déverser latéralement au débouché arrière du coude, au dela de la partie montante de la rasette, dépend de la nature du terrain et de son humidité. 



  Du fait de la possibilité de réglage de l'inclinaison de l'obturateur dé- flecteur, on peut approprier son inclinaison à toutes les circonstances. 



   L'invention sera décrite dans ce qui suit, en référence aux des- sins annexés, qui représentent diverses formes d'exécution et dans les - quels: la figure 1 est une vue en perspective d'une première forme d'exé- cution d'une rasette suivant l'invention équipée de son obturateur déflec- teur, représenté en trois positions; la figure 2 est une coupe transversale suivant la ligne MN de la figure 1 de la lame de la rasette montrant les conditions d'attaque, de soulèvement et de glissement de la terre; la figure 3 est une vue en perspective semblable à la figure 1 d'une deuxième forme d'exécution d'une rasette suivant l'invention équipée de son obturateur déflecteur; la figure 4 représente de face une variante d'exécution d'un ob- turateur déflecteur s'adaptant au montage adopté dans l'exemple d'exécution de la figure 3 ;

   la figure 5 montre l'obturateur déflecteur de la figure 4 dans diverses orientations sur les boulons de fixation de la rasette. 



   A la figure 1 on a désigné par 1 la tige porteuse   habituelle,   qui est un barreau de fer de section rectangulaire se fixant au châssis de la bineuse dans une position sensiblement verticale, avec une possibilité de réglage en hauteur. La tige 1 est traversée à sa partie inférieure par deux boulons superposés 2 et 3 (représentés coupés) qui permettent de fixer la rasette. 



   La rasette suivant l'invention a la forme d'ensemble habituelle d'une rasette simple. C'est une feuille métallique coudée ayant une partie montante 4 pour sa fixation à la tige porteuse 1 et une'partie horizontale 5 constituant la lame tranchante, qui est dirigée en oblique vers l'arrière par rapport à la direction d'avancement F et qui est inclinée vers le bas en direction de son tranchant, 
Suivant l'invention cette lame 5 est de forme galbée convexe vers le haut en section transversale et elle présente dessous un biseau 6 formant son tranchant 7. 



   La partie montante 4 sensiblement plate et verticale dans sa ré- gion supérieure présente dans cette région, comme cela est usuel, pour re- cevoir les boulons de fixation 2 et 3,deux lumières, l'une verticale 8, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'autre horizontale 9, qui permettent de régler l'orientation de la lame de telle façon que son tranchant 7 soit horizontale. La région basse 10 de la partie montante est, comme connu;, de préférence galbée vers un bord infé- rieur 11 incliné sur l'horizontale, limitant au delà du tranchant 7 un épe- ron dirigé vers l'avant ou soc, qui s'engage dans le terrain à la limite de la zone travaillée.

   Le galbe de   lakme   5 et le galbe du soc 10 se retrou- vent dans le conge 12 du coude de la lame, si bien que ce congé forme, à son débouché, une sorte d'échancrure 13 à la manière d'un couloir dirigé franchement vers le coté de la lame au delà de la partie montante de celle- ci. 



   La rasette est, comme on l'a rappelé plus haut, bloquée sur la ti- ge porteuse lavec une orientation telle que le tranchant 7 soit horizontal. 



   Dès que la bineuse est en mouvement, la lame 5 pénètre dans le sol à un pro- fondeur qui dépend du réglage en hauteur de la tige porteuse, et, dans son mouvement d'avancement, elle tranche une couche de terre T, qui glisse sur la lame et retombe derrière celle-ci (Fig. 2). On peut voir sur cette figure que pour un angle d'attaque convenable, qui, du fait que le biseau est des- sous, correspond   à 'une   inclinaison a assez forte de la surface supérieure de la lame sur son tranchant 7, le galbe de la lame a pour effet de maintenir le niveau du bord arrière de celle-ci peu au-dessus de celui du tranchant. 



  La couche de terre soulevée peut ainsi glisser facilement sur la lame sans risque de   'bourrage,   Comme on le sait, le gonflement de la terre soulevée a pour effet que la terre longeant le soc 10 subit une pression latérale contre la partie montante de la rasette. Elle suit donc le couloir galbé du congé 12 et s'éboule latéralement par l'échancrure 13 dans la direction indiquée par la flèche f au delà de la partie montante de la rasette. Par conséquent, lorsqu'on utilise telle quelle la lame suivant l'invention pour le binage de plants déjà développés, on obtient, en raison du galbe de la partie haute du congé   12,   un débit latéral de la terre par l'échancrure 13, plus fort, plus régulier, et mieux orienté qu'avec les lames ordinaires. 



   Ainsi, dans la rasette décrite qui, ayant son biseau dessous, comme cela est connu en   soig   conserve son tranchant malgré l'usure, le galbe de la lame suivant l'invention, qui se poursuit jusque dans le congé du coude, a pour double effet de faciliter le glissement de la couche de terre sur la lame en évitant tout bourrage, de mieux orienter et d'augmenter le débit latéral de la terre par l'échancrure pour assurer un bon rechaussement du pied des plants dans les opérations de binage de deuxièmes façons. 



   La région supérieure plate 4 de la partie montante de la rasette présente, suivant l'invention, un élargissement vers l'arrière 14 au-dessus de l'échancrure 13 pour la fixation d'une pièce qui, suivant l'invention, est distincte et est destinée à former un obturateur déflecteur réglable. 



  Cette pièce 15 qui, en position d'activité s'étend vers l'arrière, est fi- xée par deux boulons (représentés coupés). L'un 16, en un point convenable- ment choisi de l'élargissement 14, passe dans des trous ronds de cet élar- gissement et de la pièce 15, et forme un axe de pivotement de cette derniè- re. L'autre, 17, a une certaine distance du premier vers le bas, traverse un trou rond de l'élargissement 14 et une lumière 18 de la pièce 15, con- centrique à l'axe du boulon 16. Les boulons 16 et 17 permettent de bloquer la pièce 15 dans toute orientation dans son plan entre la position horizon- tale A représentée en traits pleins, et la position verticale C représen- tée en traits mixtes. 



   Rabattue horizontalement dans la position A, la pièce 15 obture complètement l'échancrure 13 et forme déflecteur dans sa partie inférieure arrière. Son arête inférieure 19, horizontale, est à un niveau tel au- dessus du tranchant 7, qu'elle passe juste au-dessus du sol. Relevée ver- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 ticalement dans la position C, au contraire, elle dégage entièrement l'é-   chancrure   13 et permet à la terre de retomber au delà de la partie montan- te de la lame de la rasette, En passant de la position verticale à la po- sition horizontale, elle obture progressivement l'échancrure 13 et commence à agir comme déflecteur pour arrêter les projections de terre lorsque le mouvement d'avancement est rapide. 



   Pour les premières façons, l'obturateur déflecteur 15 est hori- -zontal et la terre soulevée ne peut pas retomber sur les plants. Pour les deuxièmes façons, l'obturateur déflecteur relevé laisse passer la terre pour rechausser le pied des plants. Une position intermédiaire, telle que B, règle l'écoulement latéral de laterre de façon qu'il corresponde au dé- veloppement des plants à biner, compte tenu de la nature du sol, une terre sableuse et sèche s'écoulant beaucoup plus facilement qu'une terre grasse et humide. 



   La lumière arquée 18, qui permet d'orienter l'obturateur déflec- teur dans son plan, pourrait être supprimée, si l'on laissait subsister sa partie limitée au profil intérieur de cette lumière, de façon que le serra- ge du boulon 17, comme celui du boulon 16, détermine son blocage. 



   Suivant la forme d'exécution que représente la figure 3, les bou- lons 2 et 3, qui, tiennent la rasette, sont utilisés pour la fixation de l'obturateur déflecteur réglable suivant l'invention. Dans ce cas, la par- tie montante de la rasette a la forme habituelle,   c'est-à-dire   ne présente pas d'élargissement vers l'arrière comme dans la forme d'exécution de la figure 1. L'obturateur déflecteur 15, précédemment décrit, est prolongé vers l'avant par une partie 20, qui est percée d'un trou rond pour le pas- sage du boulon 3 destiné à lui servir de pivot et qui présente un profil circulaire 21 tangent au boulon 2. L'obturateur déflecteur est, de préfé- rence, intercalé entre la rasette et la tige porteuse et bloqué, dans la position d'orientation choisie, par le serrage des boulons 2 et 3.

   Bien entendu, on pourrait prévoir, pour le passage du boulon 2, une lumière ar- quée comme dans le premier exemple d'exécution. 



   La variante d'obturateur déflecteur que représentent les figures 4 et 5 s'applique au montage ci-dessus décrit, dans lequel l'obturateur déflecteur est fixé par les boulons qui tiennent la rasette. A l'extrémité avant de l'obturateur déflecteur 15, le passage de ces boulons est assuré pardeux lumières 22 et 23, dont l'écartement, les orientations et les for- mes, seront définies ci-dessous. Ces lumières ont les centres 24 et 25 d'une de-leurs extrémités, situés sur une droite perpendiculaire à l'arête inférieure 19 de l'obturateur déflecteur, et distants l'un de l'autre de la distance moyenne qui sépare les boulons de la tige porteuse de la rasette. 



  Elles sont dirigées en sens opposés par rapport à cette droite. La lumière 22, plus large que le diamètre de boulon, est arquée autour du centre 25 et elle s'étend suivant un secteur d'au moins 30 , compté jusqu'au centre 26 de son autre extrémité. La lumière 23 est rectiligne et les centres 25 et 27 de ses extrémités forment, avec le point 26, un triangle isocèle dont l'angle, au sommet, est d'au moins 30 . 



   Comme le montre la figure 5, l'obturateur déflecteur 15 est monté avant la rasette (dont la partie montante 4 est représentée en traits mix- tes) contre la tige porteuse le ses lumières 22 et 23 engagées respective- ment sur les boulons 2 et   3.   Par son propre poids, il se place dans la position horizontale d'activité A, pour laquelle le boulon 3 est en bout de la lumière 23 au point 25 et le boulon 2 en bout de la lumière 22 au point   24.   Il peut être relevé en une position intermédiaire B par rotation autour du boulon 3 comme pivot et glissement de la lumière 22 sur le bou- lon 2 jusqu'à son extrémité de centre 26. De l'une à l'autre position, 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'échancrure 13 est progressivement découverte et le déflecteur progressi- vement relevé.

   Ensuite, la rotation peut se poursuivre jusqu'à la position 
C de dégagement complet par rotation autour du boulon 2 qui garde sa posi- tion en bout de la lumière 22, la lumière 23 glissant sur le boulon 3. 



   Ce dernier mouvement est possible, bien que la lumière 23 soit rectiligne, dans un but de simplification, car la lumière 22 est assez lar- ge pour permettre un déplacement transversal sur le boulon 2. La lumière 
23 pourrait aussi être arquée autour du centre 26, et, inversement la lu- mière 22, étant donné sa largeur, pourrait être rectiligne. La largeur de la lumière 22, plus grande que le diamètre du boulon qu'elle doit recevoir, autorise, au surplus, des différences d'écartement entre boulons et permet, par conséquent, d'adapter l'obturateur déflecteur à des tiges porteuses de rasette, dont les boulons de fixation présentent des différences d'écarte-   tement.   La lumière 23 pourrait aussi être une lumière large. 



   La deuxième forme d'exécution et sa variante, décrites en réfé- rence aux figures 3 à 5, dans lesquelles les mêmes boulons servent à fixer la rasette et à bloquer l'obturateur déflecteur, présentent surtout de l'in-   térêt   pour l'adaptation d'un obturateur déflecteur, suivant l'invention, à des rasettes existantes non agencées pour en recevoir un, mais elles ne permettent pas, comme la première forme d'exécution, de régler l'obturateur déflecteur sans desserrer la rasette déjà réglée elle-même sur sa tige por- teuseo 
D'autres modifications sont possibles et il va de soi que l'in- vention s'étend à tous équivalents des moyens qui ont été décrits.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The subject of the invention is improvements to the skimmers of cultivators, that is to say to the tools which are used on the cultivators to clear plantations of weeds and at the same time to loosen the soil.



   It is known that a skimmer consists essentially of a bent metal sheet, which has a rising part which is fixed to the lower end of a substantially vertical adjustable rod carried by the frame of the cultivator, and of which a substantially vertical part. horizontal constitutes a cutting blade oblique towards the rear in relation to the direction of travel and slightly inclined downwards towards its cutting edge.



   As soon as the cultivator is in motion, this blade engages in the ground at a depth, which depends on the adjustment of the support rod and the inclination of the cutting blade, or angle of attack. As the hoe advances, the blade cuts through a surface layer of soil a few centimeters thick, thus cutting weeds and loosening the soil, as the raised layer of soil slides over the blade and falls back down. - laugh this one while breaking
The adjustment of the skimmer imposes extremely precise conditions, if we want the depression of the blade to be the same over its entire length, for the attack to be done correctly and for the layer of raised earth to cross. the blade by sliding continuously instead of accumulating against the front face of the blade produced a jam.

   Due to the obliqueness of the blade backwards there is only one tilting position of the blade, for which the cutting edge is horizontal and therefore will engage at the same depth over its entire length. . It is therefore not possible to modify the angle of attack by tilting the blade and this angle is determined by the shape of the section in a vertical plane parallel to the direction of advance. Owing to the thickness of the blade, the cutting edge is formed by a bevel and it has been proposed to provide this bevel, either above or below. If the bevel is on it, the angle of attack is given by the inclination of the surface of this bevel and consequently the surface of the blade behind this bevel can be slightly inline, but this solution presents the disadvantage that wear quickly dulls the edge.

   The second solution has the advantage that wear is exerted on the bevel of the underside of the blade and, on the contrary, maintains the cutting edge, but it leads to the blade tilting more, which causes an exaggerated resistance to the sliding of the blade. earth on the blade.



   According to an improvement, object of the present invention the blade of the resette has a curved cross section convex upwards and its cutting edge is formed by a underside bevel It follows that, for a suitable angle of attack of the cutting edge, due to the curve of the blade, the slope of the sliding surface decreases to the rear edge of the blade, which is at a level slightly above the cutting edge, which facilitates the sliding of the earth and prevents jamming .



   We know the effect produced by the swelling of the earth lifted by the blade of a skimmer on the way in which the earth falls behind it. It results from this swelling that the earth exerts a pressure against the rising part of the.rasette and that by crossing the rear edge of the blade it falls partly laterally beyond the plane of this rising part, which defines the limit. action of the skimmer along the row of cultivated plants. If these plants are very young, the earth falling on them suffocates them. On the contrary, if these plants are already developed, the soil by falling back raises their foot.



   We cannot therefore use, for the first methods, which correspond to the hoeing of very young crops, a skimmer with a simple blade,

 <Desc / Clms Page number 2>

 as defined above; for these methods, a skimmer is usually used which presents, as an extension of the rising part towards the rear, a fixed cheek which closes the rear outlet of the elbow and thus prevents the raised earth from spilling laterally beyond the part. rising of the rasette. For the second ways, which correspond to already developed plants, on the contrary, a simple skimmer is used, that is to say a blade not including this cheek.



   Another object of the invention is the improvement which consists in providing a separate part forming a deflector shutter and adjustable orientation in its plane, attached against a rising part of the skimmer. The same skimmer can thus be used for all the hoeing methods, the deflector shutter being lowered in the first ways and raised in the second ways. In addition, the tendency of the ground to pour out laterally at the rear outlet of the elbow, beyond the rising part of the skimmer, depends on the nature of the ground and its humidity.



  Due to the possibility of adjusting the inclination of the deflector shutter, its inclination can be adapted to all circumstances.



   The invention will be described in what follows, with reference to the accompanying drawings, which represent various embodiments and in which: FIG. 1 is a perspective view of a first embodiment of the invention. a skimmer according to the invention equipped with its deflector shutter, shown in three positions; Figure 2 is a cross section along the line MN of Figure 1 of the blade of the skimmer showing the conditions of attack, lifting and sliding of the earth; FIG. 3 is a perspective view similar to FIG. 1 of a second embodiment of a skimmer according to the invention equipped with its deflector shutter; FIG. 4 shows from the front a variant embodiment of a deflector shutter adapting to the assembly adopted in the exemplary embodiment of FIG. 3;

   Figure 5 shows the deflector plug of Figure 4 in various orientations on the skimmer mounting bolts.



   In Figure 1 is designated by 1 the usual carrier rod, which is an iron bar of rectangular section which is fixed to the frame of the cultivator in a substantially vertical position, with a possibility of height adjustment. The rod 1 is crossed at its lower part by two superimposed bolts 2 and 3 (shown cut away) which allow the skimmer to be fixed.



   The skimmer according to the invention has the usual overall shape of a simple skimmer. It is a bent metal sheet having a rising part 4 for its attachment to the carrying rod 1 and a horizontal part 5 constituting the cutting blade, which is directed obliquely towards the rear relative to the direction of advance F and which is tilted downwards towards its edge,
According to the invention, this blade 5 is of curved shape convex upwards in cross section and it has a bevel 6 below forming its cutting edge 7.



   The rising part 4 substantially flat and vertical in its upper region present in this region, as is usual, to receive the fixing bolts 2 and 3, two slots, one vertical 8,

 <Desc / Clms Page number 3>

 the other horizontal 9, which allow the orientation of the blade to be adjusted so that its cutting edge 7 is horizontal. The lower region 10 of the rising part is, as known, preferably curved towards a lower edge 11 inclined to the horizontal, limiting beyond the cutting edge 7 a forward facing spur or ploughshare, which s 'engages in the ground at the limit of the worked zone.

   The curve of the blade 5 and the curve of the share 10 meet in the conge 12 of the elbow of the blade, so that this leave forms, at its outlet, a kind of notch 13 in the manner of a directed passage frankly towards the side of the blade beyond the rising part thereof.



   The skimmer is, as was recalled above, blocked on the carrier strip with an orientation such that the cutting edge 7 is horizontal.



   As soon as the cultivator is in motion, the blade 5 penetrates the soil to a depth which depends on the height adjustment of the supporting rod, and, in its forward movement, it cuts a layer of soil T, which slides onto the blade and falls behind it (Fig. 2). It can be seen in this figure that for a suitable angle of attack, which, due to the fact that the bevel is below, corresponds to a sufficiently strong inclination a of the upper surface of the blade on its cutting edge 7, the curve of the effect of the blade is to keep the level of the rear edge of the latter a little above that of the cutting edge.



  The layer of raised earth can thus slide easily on the blade without risk of jamming. As is known, the swelling of the raised earth causes the earth along the share 10 to be subjected to lateral pressure against the rising part of the skimmer. . It therefore follows the curved passage of the fillet 12 and flows laterally through the notch 13 in the direction indicated by the arrow f beyond the rising part of the skimmer. Consequently, when the blade according to the invention is used as it is for hoeing already developed plants, due to the curve of the upper part of the fillet 12, a lateral flow of the soil through the notch 13 is obtained, stronger, more regular, and better oriented than with ordinary blades.



   Thus, in the skimmer described which, having its bevel below, as is known in soig retains its edge despite wear, the curve of the blade according to the invention, which continues into the recess of the elbow, has the double effect of facilitating the sliding of the layer of soil on the blade by avoiding any blockage, of better orienting and of increasing the lateral flow of the soil by the notch to ensure a good raising of the foot of the plants in the hoeing operations of second ways.



   The flat upper region 4 of the rising part of the skimmer has, according to the invention, a rearward widening 14 above the notch 13 for the attachment of a part which, according to the invention, is distinct and is intended to form an adjustable deflector shutter.



  This part 15 which, in the active position extends rearward, is fixed by two bolts (shown cut away). One 16, at an appropriately chosen point of the enlargement 14, passes through round holes of this enlargement and of the part 15, and forms a pivot axis of the latter. The other, 17, at a certain distance from the first downwards, passes through a round hole of the enlargement 14 and a lumen 18 of the part 15, concentric to the axis of the bolt 16. The bolts 16 and 17 allow the part 15 to be blocked in any orientation in its plane between the horizontal position A shown in solid lines, and the vertical position C shown in phantom.



   Folded horizontally into position A, part 15 completely closes the notch 13 and forms a deflector in its lower rear part. Its lower edge 19, horizontal, is at such a level above the cutting edge 7 that it passes just above the ground. Ver- statement

 <Desc / Clms Page number 4>

 tically in position C, on the contrary, it completely clears the notch 13 and allows the earth to fall back beyond the rising part of the blade of the skimmer, passing from the vertical position to the po- horizontal position, it gradually closes the notch 13 and begins to act as a deflector to stop the projections of earth when the forward movement is rapid.



   For the first ways, the deflector shutter 15 is horizontal and the raised earth cannot fall back on the plants. For the second method, the raised deflector shutter allows soil to pass through to raise the foot of the plants. An intermediate position, such as B, regulates the lateral flow of the soil so that it corresponds to the development of the plants to be hoeed, taking into account the nature of the soil, a sandy and dry soil flowing much more easily than 'a fatty and humid soil.



   The arched slot 18, which makes it possible to orient the deflector shutter in its plane, could be eliminated if its part limited to the internal profile of this slot were left to remain, so that the tightening of the bolt 17 , like that of bolt 16, determines its locking.



   According to the embodiment shown in FIG. 3, the bolts 2 and 3, which hold the skimmer, are used for fixing the adjustable deflector shutter according to the invention. In this case, the rising part of the skimmer has the usual shape, that is to say does not have any rearward widening as in the embodiment of FIG. 1. The deflector shutter 15, previously described, is extended towards the front by a part 20, which is pierced with a round hole for the passage of the bolt 3 intended to act as a pivot and which has a circular profile 21 tangent to the bolt 2. The deflector shutter is preferably interposed between the skimmer and the supporting rod and locked, in the chosen orientation position, by tightening bolts 2 and 3.

   Of course, one could provide, for the passage of the bolt 2, an arched slot as in the first embodiment.



   The deflector shutter variant shown in FIGS. 4 and 5 applies to the assembly described above, in which the deflector shutter is fixed by the bolts which hold the skimmer. At the front end of the deflector shutter 15, the passage of these bolts is ensured by two slots 22 and 23, the spacing, orientations and shapes of which will be defined below. These openings have the centers 24 and 25 of one of their ends, located on a straight line perpendicular to the lower edge 19 of the deflector shutter, and spaced from each other by the average distance between the bolts of the rod carrying the skimmer.



  They are directed in opposite directions with respect to this straight line. The lumen 22, larger than the bolt diameter, is arcuate around the center 25 and it extends in a sector of at least 30, counted to the center 26 of its other end. The light 23 is rectilinear and the centers 25 and 27 of its ends form, with the point 26, an isosceles triangle whose angle, at the top, is at least 30.



   As shown in Figure 5, the deflector shutter 15 is mounted before the skimmer (the rising part 4 of which is shown in phantom) against the supporting rod and its ports 22 and 23 engaged respectively on the bolts 2 and 3. By its own weight, it places itself in the horizontal position of activity A, for which bolt 3 is at the end of slot 23 at point 25 and bolt 2 at the end of slot 22 at point 24. It can be raised to an intermediate position B by rotating around bolt 3 as a pivot and sliding light 22 on bolt 2 to its center end 26. From one to the other position,

 <Desc / Clms Page number 5>

 the notch 13 is gradually uncovered and the deflector gradually raised.

   Then the rotation can continue to the position
C full release by rotation around bolt 2 which keeps its position at the end of slot 22, slot 23 sliding on bolt 3.



   This latter movement is possible, although the lumen 23 is rectilinear, for the sake of simplicity, since the lumen 22 is wide enough to allow transverse displacement on the bolt 2. The lumen
23 could also be arched around the center 26, and, conversely, the light 22, given its width, could be rectilinear. The width of the slot 22, greater than the diameter of the bolt that it is to receive, allows, moreover, differences in spacing between bolts and therefore allows to adapt the deflector shutter to support rods of Skimmer, the fixing bolts of which have different spacings. Light 23 could also be a wide light.



   The second embodiment and its variant, described with reference to FIGS. 3 to 5, in which the same bolts serve to fix the skimmer and to block the deflector shutter, are of particular interest for the skimmer. adaptation of a deflector shutter, according to the invention, to existing skimmers not arranged to receive one, but they do not allow, like the first embodiment, to adjust the deflector shutter without loosening the skimmer already adjusted it -even on its supporting rod
Other modifications are possible and it goes without saying that the invention extends to all equivalents of the means which have been described.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. L'invention a pour objet des perfectionnements aux rasettes de bineuses, qui consistent essentiellement en les points suivants, pris sé- parément ou en combinaison a) la lame de la rasette a une section transversale galbée con- vexe vers le haut et son tranchant est formé par un biseau de dessous; b) le galbe de la lame se poursuit jusque dans le congé du coude entre la lame et la partie montante de la rasette; c) la rasette est de type simple et reçoit un obturateur déflec- teur d'orientation réglable dans son plan entre une position horizontale, pour laquelle il obture l'écharicrure au débouché arrière du congé du coude de la rasette et forme une paroi déflectrice latérale dirigée vers l'arriè- re en prolongement de la partie montante de la rasette, et une position verticale, pour laquelle il découvre la dite échancrure; The object of the invention is to improve the skimmers of cultivators, which essentially consist of the following points, taken separately or in combination: a) the blade of the skimmer has a curved cross section convex upwards and its cutting edge is formed by a bevel from below; b) the curve of the blade continues as far as the recess of the elbow between the blade and the rising part of the skimmer; c) the skimmer is of the simple type and receives an adjustable orientation deflector shutter in its plane between a horizontal position, for which it closes the scoring at the rear outlet of the elbow leave of the skimmer and forms a lateral deflector wall directed towards the rear as an extension of the rising part of the skimmer, and a vertical position, for which it discovers the said notch; d) l'obturateur déflecteur est fixé à un élargissement vers l'ar- rière de la partie montante de la résette; e) l'obturateur déflecteur présente un trou rond pour un boulon de fixation destiné à lui servir de pivot et une lumière arquée autour de ce trou rond pour un deuxième boulon destiné à assurer avec le premier son blocage dans toute orientation prévue; f) au lieu de lumière arquée, l'obturateur déflecteur présente un bord concentrique à son trou rond dans une position où ce bord sera tan- gent au deuxième boulon; g) l'obturateur déflecteur ,présentant un trou rond et une lu- mière arquée ou un bord concentrique à ce trou rond, est tenu par les mêmes boulons que la rasette; d) the deflector shutter is fixed to a widening towards the rear of the rising part of the resette; e) the deflector shutter has a round hole for a fixing bolt intended to serve as a pivot and an arched slot around this round hole for a second bolt intended to ensure with the first its locking in any intended orientation; f) instead of an arched lumen, the baffle shutter has an edge concentric with its round hole in a position where this edge will tang to the second bolt; g) the deflector shutter, having a round hole and an arcuate light or an edge concentric with this round hole, is held by the same bolts as the skimmer; <Desc/Clms Page number 6> h) l'obturateur déflecteur présente, pour le passage de deux bou- lons de fixation, deux lumières de sens opposés par rapport à une droite définie par les points centraux d'une de leurs extrémités et ces lumières sont dirigées suivant des arcs ayant pour centres la première un de ces points, la seconde le point central de l'autre extrémité de la première, ou suivant des cordes de ces arcs, l'une d'elles au moins étant plus large que le dia- mètre du boulon qu'elle doit recevoir. <Desc / Clms Page number 6> h) the deflector shutter has, for the passage of two fixing bolts, two openings of opposite directions with respect to a straight line defined by the central points of one of their ends and these openings are directed according to arcs having for centers the first one of these points, the second the central point of the other end of the first, or along chords of these arcs, at least one of them being wider than the diameter of the bolt that she must receive.
BE535094D BE535094A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE535094A true BE535094A (en)

Family

ID=166233

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE535094D BE535094A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE535094A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR3070232A1 (en) DRILL
EP2232970B1 (en) Plough disc and ploughing machine including at least one axle system provided with at least one such disc
BE535094A (en)
EP2644016B1 (en) Levelling device and agricultural implement with such a device
EP3118378B1 (en) Motorised moble working machine
EP0279761B1 (en) Tine for cultivating the soil, and implement equipped with such a tine
FR2466939A1 (en) Coulter wheel for plough - has domed cutter disc inclined to travel direction with concave face forward
EP0566491B1 (en) Implement for injecting volatile products into the ground
EP0470990A1 (en) Tilling wheel for rotatable mounting to the frame of a plough.
FR2753337A1 (en) Agricultural machine for working soil within forests
EP2232971A1 (en) Plough disc and ploughing machine including at least one axle system provided with such disc
FR2556553A1 (en) ROTATIVE HARROW
FR3113551A1 (en) Debris seeder
FR2552968A1 (en) SOC FOR BAND WEEDER
EP1203523B1 (en) Multi-functional plough implement for seeding
FR2542563A1 (en) ROTATIVE HARROW
FR2646747A1 (en) Ploughing disc of the type intended to be mounted to rotate freely on a spindle secured to the chassis of a plough
FR3108013A1 (en) Seed drill
FR2602954A1 (en) Agricultural machine for selective chemical destruction of self-propagating plants growing in the inter-row spaces of a crop planted in rows
EP2880969B1 (en) Hoeing device intended for being towed, comprising a deformable parallelogram supporting at least one hoeing element
FR2646748A1 (en) Ploughing disc of the type intended to be mounted to rotate freely on a spindle secured to the chassis of a plough
FR2571924A1 (en) Multi-body plough with three-point coupling with lateral adjustment and tilt adjustment
FR3134278A1 (en) Agricultural machine with a weeding bar
FR3134279A1 (en) Agricultural machine comprising a device configured to limit the overgrowth of the earth
FR2730598A1 (en) Plough for agricultural uses