BE530610A - - Google Patents

Info

Publication number
BE530610A
BE530610A BE530610DA BE530610A BE 530610 A BE530610 A BE 530610A BE 530610D A BE530610D A BE 530610DA BE 530610 A BE530610 A BE 530610A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tube
region
roller
bending
section
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE530610A publication Critical patent/BE530610A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D7/00Bending rods, profiles, or tubes
    • B21D7/02Bending rods, profiles, or tubes over a stationary forming member; by use of a swinging forming member or abutment
    • B21D7/024Bending rods, profiles, or tubes over a stationary forming member; by use of a swinging forming member or abutment by a swinging forming member

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Bending Of Plates, Rods, And Pipes (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   On sait que pour cintrer des tubes droits, on fait passer le tube droit sur un galet de cintrage présentant une gorge de section générale approximativement demi-circulaire et dans laquelle la rotation du galet provoque l'enroulement du tube droit, c'est-à-dire le cintrage. Pour assurer l'entraînement du tube, il est prévu un doigt d'accrochage qui entoure l'extrémité du tube et qui est entraîné lui-même par la rotation du galet. 



   Dans le cas où l'on se propose de cintrer des tubes à paroi relativement mince,   c'est-à-dire   par exemple dont l'épaisseur est inférieure à 10% du diamètre externe, l'opération de cintrage présente des difficultés, et il peut se produire, surtout si le rayon de cintrage est assez faible, des plissements dans la région interne du cintre obtenu, -et- ou un aplatissement de la section du tube par écrasement c'est-à-dire rapprochement de la région externe et de la région interne du cintre. 



   Pour remédier à ces inconvénients, on a déjà proposé divers moyens tels que le chauffage dans la région interne du cintre, ou encore la déformation préliminaire de la section circulaire du tube à paroi mince, de façon à modifier le moment d?inertie de ce tube. 



   Le Demandeur a trouvé que, d'une façon inattendue, un cintrage parfait devenait possible, même dans le cas de tubes à paroi mince, lorsque l'on modifiait le mode d'accrochage du tube sur le galet de cintrage. 



   En effet, dans tous les procédés de cintrage utilisés jusqu'à présent, le doigt d'accrochage, symétrique ou dissymétrique, entoure le tube à cintrer et entraîne le tube par appui sur la région extérieure du tube. 



   Or, il a été trouvé que, si l'accrochage du tube est tel qu'il se produit dans une région éloignée de la région externe du cintre, et pour préciser au voisihage de la ou des génératrices du tube qui sont les plus rapprochées de l'axe du galet de cintrage, on obtient des cintres parfaits sans plissements, même si l'on traite des tubes à paroi mince. 



   Le procédé, objet de l'invention, peut être pris en combinaison avec un chauffage continu et modéré de la région interne du cintre pour faciliter la conformation de cette région sur le galet de cintrage, ainsi également qu'avec une déformation préliminaire de la section circulaire du tube, de façon à l'ovaliser età modifier son moment d'inertie, le tube étant alors cintré de manière que le grand axe de l'ovale soit dans le plan diamétral de symétrie perpendiculaire à l'axe du galet de, cintrage. 



   La;description qui va suivre, en regard des dessins annexés donnés à titre d'exemple, fera mieux comprendre comment l'invention peut être réalisée. 



   La fig.l représente schématiquement en plan, l'appareil connu pour cintrer un tube droit sur un galet rotatif de cintrage. 



   La   l'ig.2   est une vue de détail de la fig.l montrant en coupe l'accrochage de l'extrémité du tube par le doigt d'entraînement. 



   La fig. 3 est une vue schématique en plan partiellement coupée du dispositif d'entrainement, objet de la présente invention. 



   . La   fig.4   est une vue de détail à plus grande échelle de la fig. 3 montrant l'accrochage du tube conformément à la présente invention. 



   La fig. 5 est une coupe par V-V de la   fig.4.   



   Selon le procédé connu rappelé en regard des   fig.l   et 2, le tube droit a que l'on se propose de cintrer, par enroulement sur le galet de cintrage b, est accroché en bout par un doigt d'accrochage, en deux parties symétriques c d dans le cas des figures 1 et 2, et qui entourent la section du tube en l'accrochant dans la région de la génératrice A B du tube 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 qui deviendra la région extérieure du cintre terminé. 



   On voit que, dans ces conditions, l'effort de traction qui s'exerce sur la génératrice AB et les génératrices voisines, lors de l'enroulement sur le galet de cintrage dans le sens de la flèche F, engendre des composantes centripètes dirigées vers l'axe X du galet de cintrage et qui ont pour effet d'écraser la section du tube, en rapprochant la région de la génératrice extérieure AB de la région interne du cintre. 



   Aussi, conformément à la présente invention, l'accrochage du tube est effectué dans une région éloignée de la génératrice extérieure AB et, pour préciser, au voisinage de la génératrice intérieure (fig.3) qui est la plus rapprochée de l'axe X du galet. De la sorte, l'accrochage et l'entraînement du tube s'effectuent près de l'axe de rotation X et l'on évite la naissance de composantes de forces centripètes produisant l'affaissement par rapprochement des régions externe et interne. 



   Un mode de réalisation du procédé d'accrochage conforme à   l'in-   vention est représenté sur les fig. 3 à 5. Il comporte un doigt pouvant être formé de deux éléments f g montés sur le galet de cintrage ôu de forme h, et venant entourer le tube comme on le voit en coupe fig.5. 



   La partie de ces doigts qui vient porter extérieurement sur la région du tube a qui deviendra la région interne du cintre, présente des as-   pérités i   qui sont aestinées à mordre sur cette région interne. Une console 1 solidaire d'un des doigts ± supporte une mâchoire k pivotant en kl sur la   console 1,   et dont l'extrémité 1 pénètre à l'intérieur du tube a comme on le voit fig. 3,4 et 5 pour venir siappliquer dans le tube a, de part et d'autre de la génératrice G D, dans la région qui deviendra la région interne du cintre. La tête 1 présente des indentations Il.12 qui , comme on le voit fig. 5, portent sur la paroi interne du tube a. 



   Le serrage du tube a entre les mâchoires 1 et f,g d'autre part s'effectue sous l'effet de la poussée exercée, dans le sens de la flèche G, par un vérin m monté à pivot   - sur   la   console 1   et dont la tige agit, par les bielles n1 n2, sur l'extrémité de la   machoîre k   d'une part, et sur un point fixe o, prévu sur la   console.1,   d'autre part. 



   On remarquera que, comme on le voit fig. 5, la région du tube située au voisinage de la génératrice intérieure CD est, de préférence, laissée libre, de manière que la traction exercée sur le tube ne porte pas   direc-   tement sur cette région de la génératrice interne, région qui est de préférence cnauffée pendant l'opération de cintrage. 



   Le fonctionnement du dispositif se comprend aisément. Le tube à cintrer a, qui est par exemple un tube à paroi mince dont la section cylindrique a été de préférence ovalisée, comme on le voit fig.5, de façon que le moment d'inertie du cintre se trouve diminué, est engagé dans l'appareil de telle manière que le grand axe de l'ovale coïncide avec le plan   de symé-   trie Z Z du   galet ¯4   perpendiculaire à son axe, comme on le voit fig. 5. Le tube a qui passe dans des guides p situées en avant des galets, s'engage entre le galet de forme h et le galet   d'appui ±.   L'extrémité du tube a est alors saisie entre la mâchoire k et le fond de la lunette prévue dans les doigts f g qui entourent le tube.

   Auparavant, un tampon r a de préférence été placé à l'intérieur du tube a de façon qu'il conserve la forme de sa section à cet endroit. Le serrage de la région interne du tube étant effectué par déplacement du vérin m dans le sens de la flèche G, on provoque la rotation du galet de cintrage h dans le sens de la flèche G. Pendant ce mouvement, le   tu-   be peut être chauffé de façon continue et modérée en M à la sortie du guide p et avant son entrée sur le galet h , ce chauffage ayant lieu dans la région du tube correspondant à la région qui deviendra la région interne du cintre. 



  Une rotation de 180 du galet n provoque alors le cintrage du tube sur 180 C
Il est évident que l'on peut cintrer le tube sur tout autre angle 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 soit inférieur, soit supérieur, si on le désire. 



   Le procédé et l'appareil peuvent également s'appliquer à des tubes de toute section, circulaire, elliptique ou ovale. Le chauffage du tube en M peut ne pas être indispensable. 



   Il va de soi que des modifications de détail peuvent être apportées à la réalisation de cette invention sans pour cela sortir de son cadre. 



   REVENDICATIONS 
1 ) Procédé de cintrage d'un tube droit par enroulement du tube sur un galet rotatif de cintrage, auquel est accroché l'extrémité du tube, caractérisé en ce que l'accrochage de l'extrémité du tube est effectué dans une région du tube éloignée de celle qui deviendra la région extérieure du cintre, et au voisinage des génératrices du tube qui, dans la région interne du cintre seront plus rapprochées de l'axe du galet de cintrage. 



   2 ) Un mode de réalisation du procédé spécifié sous 1 ) caractérisé en ce que l'on chauffe la région du tube droit qui deviendra la région interne du cintre. 



   3 ) Procédé comme spécifié sous 1 ) caractérisé en ce que le tube droit de section circulaire est d'abord amené à recevoir une section ovale ou elliptique, le tube ovalisé étant placé sur le galet de cintrage, de façon que le grand axe de sa section soit dans le plan de symétrie du galet perpendiculaire à l'axe de ce galet. 



   4 ) Dispositif de cintrage pour la réalisation du procédé spécifié sous 1 ) caractérisé en ce que le doigt d'accrochage du tube présente une lunette par laquelle passe l'extrémité du tube et comporte des aspérités ou des dents qui viennent mordre extérieurement sur la région du tube qui deviendra la région interne du cintre final. 



   5 ) Dispositif comme spécifié sous 4 ) caractérisé en ce qu'il comporte une mâchoire, articulée sur le doigt d'accrochage, qui s'engage à l'intérieur de l'extrémité du tube et est adaptée pour venir serrer cette extrémité entre elle et la région indentée du doigt, ladite mâchoire pouvant présenter également des indentations, et un vérin monté à pivot sur le doigt étant prévu pour provoquer le pivotement de la mâchoire et assurer le serrage du tube. 



   6 ) Procédé comme spécifié sous   4 )   et 5 ) caractérisé en ce qu'un tampon de forme est introduit à l'intérieur de l'extrémité du tube pour contribuer à empêcher la déformation de la section à cet endroit. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   It is known that in order to bend straight tubes, the straight tube is passed over a bending roller having a groove of approximately semicircular general section and in which the rotation of the roller causes the winding of the straight tube, that is to say - say bending. To ensure the drive of the tube, a hooking finger is provided which surrounds the end of the tube and which is itself driven by the rotation of the roller.



   In the case where it is proposed to bend relatively thin-walled tubes, that is to say for example of which the thickness is less than 10% of the external diameter, the bending operation presents difficulties, and it can occur, especially if the bending radius is small enough, folds in the internal region of the obtained bend, -and- or a flattening of the section of the tube by crushing, that is to say bringing the external region closer and the internal region of the hanger.



   To remedy these drawbacks, various means have already been proposed, such as heating in the internal region of the hanger, or even the preliminary deformation of the circular section of the thin-walled tube, so as to modify the moment of inertia of this tube. .



   The Applicant has found that, unexpectedly, perfect bending becomes possible, even in the case of thin-walled tubes, when the mode of attachment of the tube to the bending roller is changed.



   In fact, in all the bending processes used up to now, the hooking finger, symmetrical or asymmetrical, surrounds the tube to be bent and drives the tube by pressing on the outer region of the tube.



   However, it has been found that, if the attachment of the tube is such that it occurs in a region remote from the external region of the hanger, and to specify in the vicinity of the generator or generators of the tube which are closest to the axis of the bending roller, perfect bends without kinks are obtained, even when processing thin-walled tubes.



   The method, object of the invention, can be taken in combination with a continuous and moderate heating of the internal region of the hanger to facilitate the shaping of this region on the bending roller, as well as with a preliminary deformation of the section. circular tube, so as to ovalize it and to modify its moment of inertia, the tube then being bent so that the major axis of the oval is in the diametral plane of symmetry perpendicular to the axis of the bending roller .



   The following description, with reference to the accompanying drawings given by way of example, will make it easier to understand how the invention can be implemented.



   The fig.l shows schematically in plan, the known apparatus for bending a straight tube on a rotary bending roller.



   The ig.2 is a detail view of fig.l showing in section the attachment of the end of the tube by the drive finger.



   Fig. 3 is a partially cut away schematic plan view of the training device, object of the present invention.



   . FIG. 4 is a detail view on a larger scale of FIG. 3 showing the attachment of the tube in accordance with the present invention.



   Fig. 5 is a section through V-V of fig.4.



   According to the known method recalled with regard to fig.l and 2, the straight tube a which it is proposed to bend, by winding on the bending roller b, is hooked at the end by a hooking finger, in two parts symmetrical cd in the case of figures 1 and 2, and which surround the section of the tube by hooking it in the region of the generator AB of the tube

 <Desc / Clms Page number 2>

 which will become the outer region of the finished hanger.



   It can be seen that, under these conditions, the tensile force exerted on the generator AB and the neighboring generators, when winding on the bending roller in the direction of arrow F, generates centripetal components directed towards the X axis of the bending roller and which have the effect of crushing the section of the tube, bringing the region of the external generatrix AB closer to the internal region of the hanger.



   Also, in accordance with the present invention, the attachment of the tube is carried out in a region remote from the external generatrix AB and, to specify, in the vicinity of the internal generator (fig. 3) which is closest to the X axis. pebble. In this way, the coupling and the driving of the tube take place close to the axis of rotation X and the birth of components of centripetal forces producing sagging by bringing the outer and inner regions together is avoided.



   An embodiment of the attachment method according to the invention is shown in FIGS. 3 to 5. It comprises a finger which can be formed from two elements f g mounted on the bending roller or of shape h, and coming to surround the tube as seen in section fig.5.



   The part of these fingers which bears externally on the region of the tube a which will become the internal region of the hanger, has asperities i which are intended to bite on this internal region. A bracket 1 integral with one of the fingers ± supports a jaw k pivoting at kl on the bracket 1, and the end of which 1 penetrates inside the tube a as seen in FIG. 3, 4 and 5 to apply in the tube a, on either side of the generator G D, in the region which will become the internal region of the hanger. Head 1 has Il.12 indentations which, as seen in fig. 5, relate to the internal wall of the tube a.



   The clamping of the tube a between the jaws 1 and f, g on the other hand is carried out under the effect of the thrust exerted, in the direction of the arrow G, by a jack m pivotally mounted - on the console 1 and whose rod acts, by connecting rods n1 n2, on the end of the jaw k on the one hand, and on a fixed point o, provided on the console.1, on the other hand.



   It will be noted that, as seen in fig. 5, the region of the tube located in the vicinity of the internal generatrix CD is preferably left free, so that the traction exerted on the tube does not bear directly on this region of the internal generator, which region is preferably cnauffée during the bending operation.



   The operation of the device is easily understood. The tube to be bent a, which is for example a thin-walled tube whose cylindrical section has preferably been ovalized, as seen in fig. 5, so that the moment of inertia of the hanger is reduced, is engaged in the apparatus in such a way that the major axis of the oval coincides with the plane of symmetry ZZ of the roller ¯4 perpendicular to its axis, as seen in fig. 5. The tube a which passes through guides p located in front of the rollers, engages between the roller of form h and the support roller ±. The end of the tube a is then gripped between the jaw k and the bottom of the bezel provided in the fingers f g which surround the tube.

   Previously, a pad r has preferably been placed inside the tube a so that it retains the shape of its section there. The tightening of the internal region of the tube being effected by moving the cylinder m in the direction of arrow G, the bending roller h is caused to rotate in the direction of arrow G. During this movement, the tube can be rotated. continuously and moderately heated at M at the exit of the guide p and before its entry on the roller h, this heating taking place in the region of the tube corresponding to the region which will become the internal region of the hanger.



  A 180 rotation of the roller n then causes the tube to bend over 180 C
It is obvious that the tube can be bent at any other angle

 <Desc / Clms Page number 3>

 either lower or higher, if desired.



   The method and apparatus can also be applied to tubes of any section, circular, elliptical or oval. Heating of the M-tube may not be necessary.



   It goes without saying that modifications of detail can be made to the embodiment of this invention without going beyond its scope.



   CLAIMS
1) Method of bending a straight tube by winding the tube on a rotating bending roller, to which the end of the tube is hooked, characterized in that the hooking of the end of the tube is carried out in a region of the tube remote from that which will become the outer region of the hanger, and in the vicinity of the generatrices of the tube which, in the inner region of the hanger, will be closer to the axis of the bending roller.



   2) An embodiment of the method specified under 1) characterized in that the region of the straight tube which will become the internal region of the hanger is heated.



   3) Method as specified under 1) characterized in that the straight tube of circular section is first made to receive an oval or elliptical section, the oval tube being placed on the bending roller, so that the major axis of its section is in the plane of symmetry of the roller perpendicular to the axis of this roller.



   4) Bending device for carrying out the method specified under 1) characterized in that the tube hooking finger has a bezel through which the end of the tube passes and has asperities or teeth which bite externally on the region of the tube which will become the internal region of the final bend.



   5) Device as specified under 4) characterized in that it comprises a jaw, articulated on the hooking finger, which engages inside the end of the tube and is adapted to clamp this end between it and the indented region of the finger, said jaw possibly also having indentations, and a jack mounted pivotably on the finger being provided to cause the jaw to pivot and ensure the clamping of the tube.



   6) Method as specified under 4) and 5) characterized in that a shaping pad is introduced inside the end of the tube to help prevent deformation of the section at this location.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

En annexe : 1 dessin. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. In annex: 1 drawing. ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
BE530610D BE530610A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE530610A true BE530610A (en)

Family

ID=163210

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE530610D BE530610A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE530610A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2588785A1 (en) BENDING APPARATUS FOR THE AUTOMATIC FORMING OF TUBES
JP3676871B2 (en) Hollow double pipe bending machine
BE530610A (en)
EP0198779B1 (en) Drawing device for forming a tube starting from a metal strip
LU82892A1 (en) PROCESS AND DEVICE FOR FORMING BENT TUBES FROM ELEMENTS OF RECTILINEAR TUBES
FR2624038A1 (en) PIPE BENDING TOOL AND METHOD FOR MANUFACTURING A WELDED TIP PIPE
BE530611A (en)
CA1164817A (en) Tear strip for easy to open container, and its manufacture
FR2723512A1 (en) Line guide for fishing reel
BE365086A (en)
BE514786A (en)
BE489219A (en)
FR1432290A (en) Device for bending pipes
BE388124A (en)
BE356272A (en)
BE395041A (en)
BE563678A (en)
BE691139A (en)
BE506155A (en)
BE554355A (en)
CH279008A (en) Method for bending a tube and apparatus for carrying out this method.
BE516185A (en)
BE484594A (en)
FR2795981A3 (en) Pipe bending machine counter matrix has curved channel of varying width which tapers towards outlet end
CH578902A5 (en) Forming metal string ball end - by laterally folding and longitudinally compressing metal element around string end