BE530283A - - Google Patents

Info

Publication number
BE530283A
BE530283A BE530283DA BE530283A BE 530283 A BE530283 A BE 530283A BE 530283D A BE530283D A BE 530283DA BE 530283 A BE530283 A BE 530283A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
hatch
panel
deck
steerage
posts
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE530283A publication Critical patent/BE530283A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B63SHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; RELATED EQUIPMENT
    • B63BSHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; EQUIPMENT FOR SHIPPING 
    • B63B25/00Load-accommodating arrangements, e.g. stowing, trimming; Vessels characterised thereby
    • B63B25/02Load-accommodating arrangements, e.g. stowing, trimming; Vessels characterised thereby for bulk goods
    • B63B25/04Load-accommodating arrangements, e.g. stowing, trimming; Vessels characterised thereby for bulk goods solid

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   L'invention concerne une installation pour panneaux d'écoutil- les principalement à bord des navires de commerce, en particulier ceux com- portant des panneaux en acier et des écoutilles de pont et d'entrepont, le but essentiel de l'invention étant de prévoir des moyens relativement simples pour permettre la mise en place rapide de dispositifs ou cheminées de char- gement dans les cales, à l'endroit des écoutilles, pour faciliter le charge- ment de marchandises en vrac, telles que du grain et des matières analogues. 



   Suivant l'invention,   l'installation   pour des panneaux d'écoutil- les à bord de navires de commerce comportant aussi bien des écoutilles de pont supérieur ou de pont découvert que des écoutilles d'entrepont, est remarquable, notamment, en ce que l'ensemble des panneaux d'écoutilles pour   entrepont   se compose d'au moins un panneau qui s'articule sur l'entrepont qui est divisé en deux parties qui s'articulent entre elles, de telle sorte que l'une de ces parties puisse être soit maintenue dans une position droite, perpendiculairement à la position de l'autre partie du panneau, soit repliée sensiblement de 1800 par dessus celle-ci, de manière que les deux parties dudit   ¯panneau   puissent être arrimées verticalement par pivotement autour de la charnière de pont. 



   L'invention, suivant un premier mode de réalisation, comprend un agencement d'écoutille dans lequel des poutres démontables relient les bords de l'écoutille du pont découvert et sont disposées au-dessous des panneaux correspondants, et dans lequel l'écoutille d'entrepont est munie d'un panneau situé soit à une extrémité, soit aux deux extrémités de l'écoutille, ledit panneau étant composé d'une partie interne et d'une partie externe articulées entre elles, ladite partie externe étant également articulée à l'entrepont, tandis que ladite partie interne présente,   perpen-   diculairement à son axe d'articulation, une dimension lui permettant d'être dressée à angle droit (par rapport à ladite partie externe) et fixée à une poutre démontable, en divisant ainsi la cale d'entrepont, au-dessus de son écoutille,

   en une cheminée de chargement pour la cale principale et une cheminée séparée pour la cale d'entrepont. Le panneau articulé d'entrepont peut être arrimé de la façon suivante, lorsqu'il s'agit d'un chargement ordinaire : l'écoutille du pont supérieur ou pont découvert comporte une hiloire et a une largeur et une longueur supérieures à celles de l'écoutille d'entrepont et suffisantes pour permettre (après avoir replié la partie interne du panneau de 1800 et l'avoir superposée à l'autre partie) le basculement en bloc du ou des panneaux d'entrepont autour de sa ou de leurs charnières, puis l'arrimage vertical du ou desdits panneaux dont la partie supérieure vient se loger à l'intérieur de l'hiloire du pont supérieur. 



   Quand les panneaux d'entrepont sont agencés pour permettre le chargement de grains ou matières analogues à travers l'écoutille, de la fa- çon indiquée plus haut, on prévoit des poteaux démontables et munis de gorges pour supporter des planches mobiles s'opposant aux déplacements de la marchandise, l'un au moins de¯ces poteaux se dressant en un point situé sur l'axe longitudinal du bateau, ou à proximité de cet axe, du plancher de la cale principale jusqu'àl'hiloire de l'écoutille du pont découvert, un autre desdits poteaux étant également dressé, toujours sur l'axe du navire, depuis le plancher jusqu'à un point situé au-dessous du panneau articulé d'entrepont cité plus haut, tandis que certains autres poteaux sont dressés entre la partie externe du panneau d'entrepont et ladite hiloire.

   Ainsi, les charges en vrac -entreposées dans la cale principale se trouvent entièrement séparées de celles entreposées dans la cale d'entrepont. 



   Pour permettre de mieux comprendre l'invention, un mode particulier de réalisation de celle-ci sera maintenant décrit en se référant aux dessins annexés donnés uniquement à titre d'exemple et sur lesquels : 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 - la figure 1 montre schématiquement une coupe, suivant le plan vertical et longitudinal, d'un navire de commerce, où l'on voit l'une des cales; - la figure 2 est une vue en plan de la partie représentée figure 1, et - la figure 3 est une coupe transversale suivant la ligne III-III de la figure   1.   



   Suivant l'exemple choisi, on voit que la carène du navire est désignée par le chiffre de référence 1, la cale principale étant visible en 2, les cloisons avant et arrière en 3, l'entrepont en   4,   la cale d'entrepont en 5, le pont supérieur ou découvert en 6 et le plancher de la cale principale en   7.   



   L'écoutille du pont supérieur 6 comporte une hiloire 8 et l'écoutille de l'entrepont est située au niveau du pont, bien qu'une hiloire basse, par exemple de 7 à 8 cm. de hauteur puisse être utilisée, le cas échéant. 



   Les panneaux d'acier 9 qui recouvrent l'écoutille du pont supérieur relient transversalement les deux bords longitudinaux de l'écoutille sur toute la longueur de celle-ci; pour faciliter le retrait et l'arrimage des panneaux, ceux-ci peuvent comporter des galets à moyeu excentrique, selon la disposition bien connue, ainsi que des moyens permettant de tirer les panneaux sur un côté et de les ranger verticalement, comme montré en 9a et suivant un procédé connu. Les petits cercles concentriques 10, figure 1, représentent schématiquement les treuils utilisés à cet effet. A l'intérieur de l'hiloire 8 on a disposé un certain nombre de poutres amovibles 11. 



   Les panneaux d'entrepont recouvrent également l'écoutille d'un bord longitudinal à l'autre, et, dans l'exemple représenté, l'écoutille comprend deux panneaux composés chacun d'une partie interne 12 et d'une partie externe 13, ces deux parties étant articulées entre elles en 14, tandis que la partie externe 13 s'articule à son tour en 15 sur le plancher de   l'entrepont'4.   



  Il y a lieu de souligner que l'écoutille du pont supérieur (celle qui est entourée par l'hiloire 8) est à la fois plus large et plus longue que l'écoutille de l'entrepont 4 (voir en particulier les deux rectangles correspondants 8 et 8a, figure 2) et cette différence de surface est suffisante pour permettre aux deux parties 12 et 13 des panneaux d'entrepont, une fois superposées, de basculer jusqu'à une position verticale autour de l'axe de charnière 15 du pont, ainsi qu'il est indiqué en traits mixtes sur la figure 1, de manière que la panneau se loge avec sa partie supérieure   (c'est-à-dire   celle comportant la-charnière 14, entre les deux parties 12 et 13) à l'intérieur de   l'hiloi   re 8. Dans ce but, la partie 12 est d'abord rabattue de 1800 sur la partie 13, autour de l'axe de la charnière   14.   



   La partie de droite de la figure 1, montre les divers éléments de l'installation suivant   l'invention   mise en place pour le chargement de grains ou matières analogues, tandis que la partie de gauche est aménagée pour le chargement des marchandises ordinaires. 



   Si l'on se reporte à la moitié droite de la figure 1, on voit que la partie 12 du panneau d'entrepont a été basculée perpendiculairement au pont pour être dressée verticalement, son bord libre étant fixé à une poutre amovible 11. On obtient ainsi une cloison et à gauche de celle-ci une cheminée de chargement qui aboutit directement à la cale principale 2, tandis qu'à droite de cette cloison on obtient une deuxième cheminée de chargement qui   a-   boutit dans la cale d'entrepont 5, le grain s'écoulant en direction de la cloison 3 et s'amoncelant finalement sur l'entrepont et sur l'élément de panneau 13 qui en constitue le prolongement. Une cloison 16 est normalement prévue dans le plan vertical axial du navire, et une ouverture de chargement 17 peut être prévue dans cette cloison. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Un poteau démontable 18, comportant une gorge ou rainure, se dresse du fond ou plancher 7 de la cale principale, à l'endroit de l'axe longitudinal du navire, ou presque, jusqu'à l'hiloire 8 de l'écoutille du pont supérieur, où ce poteau est convenablement fixé, par exemple à une poutre démontable 11. Suivant la longueur de l'écoutille, on peut prévoir plusieurs poteaux 18. Un autre poteau démontable 19 est également dressé à partir du plancher 7, toujours sur l'axe longitudinal du navire et s'élève jusqu'au-dessous du panneau d'entrepont articulé de préférence sous le joint à charnière 14   où   il est fixé par un moyen approprié, ainsi que le montre la figure 1. 



   Deux autres poteaux démontables plus courts, 20, sont fixés entre la partie   13. du   panneau et l'hiloire 8. Tous ces poteaux sont destinés à porter des planches ou analogues   21,,selon   un mode connu. La face inférieure de la partie 12 du panneau est également munie de gorges pour le même usage. 



   Si l'on reporte maintenant à la partie gauche de la figure 1, on voit que les poteaux à gorge 18, 19 et 20, ainsi que les planches 21, sont rangés et   arrimas,   attendu qu'ils ne sont pas nécessaires dans le cas du chargement de marchandises courantes. Les panneaux d'entrepont sont d'abord arrimés, par exemple dans la position indiquée en traits mixtes, et finalement rétablis dans la position indiquée en traits pleins. 



   Lorsque l'écoutille est très courte, on peut utiliser un seul panneau d'entrepont, composé uniquement des parties 12 et 13, alors qu'une très longue écoutille permet d'insérer un panneau d'angle entre les deux parties internes 12. 



   Tous les panneaux d'écoutilles peuvent être construits avec revêtement calorifuge incorporé. 



   Lorsque les éléments de panneaux sont disposés pour constituer des cheminées de chargement (côté droit de la figure 1), les intervalles verticaux et latéraux situés entre les parties'droites 12 sont fermés à   l'aide   de panneaux latéraux 22, de manière à compléter la cheminée centrale à section rectangulaire qui. aboutit à la cale principale   Ces   panneaux 22 sont avantageusement   cons%1-   tués par des volets rabattables articulés à l'aide de   charnières   situées au-dessus du pont supérieur en   23,   ces volets étant calés dans leurs positions alternées par tout moyen approprié. 
 EMI3.1 
 



  R E ' E N D T G A T I 0 N S. 



   1 - Installation pour panneaux d'écoutilles   nrinciryalement   à bord de navires de commerce comportant des écoutillesde pont supérieur et'd'entrepont,   -caractérisée   en ce que l'ensemble des panneaux d'écoutilles pour entrepont se com- pose a'au moins un panneau qui s'articule sur l'entrepont et qui est divisé en deux parties qui s'articulent entre elles, de telle sorte que l'une de ces parties puisse être soit maintenue dans une position droite, perpendiculaire- ment à la position de l'autre partie du panneau, soit repliée sensiblement de   1800 par dessus celle-ci de manière que les deux parties dudit panneau puissent être arrimées verticalement par pivotement autour de la charnière de   pont.   



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   The invention relates to an installation for tool panels mainly on board merchant ships, in particular those comprising steel panels and deck and steerage hatches, the essential object of the invention being to: provide relatively simple means to allow the rapid placement of loading devices or chimneys in the holds, at the location of the hatches, to facilitate the loading of bulk goods, such as grain and the like .



   According to the invention, the installation for tool panels on board merchant ships comprising both upper deck or open deck hatches and tween deck hatches, is remarkable, in particular, in that the The set of tween deck hatch covers consists of at least one panel which hinges on the tween decks which is divided into two parts which hinge on each other, so that one of these parts can be either maintained in a straight position, perpendicular to the position of the other part of the panel, or folded substantially 1800 over it, so that the two parts of said panel can be secured vertically by pivoting around the hinge of bridge.



   The invention, according to a first embodiment, comprises a hatch arrangement in which demountable beams connect the edges of the hatch of the uncovered deck and are disposed below the corresponding panels, and in which the hatch of between-decks is provided with a panel located either at one end or at both ends of the hatch, said panel being composed of an internal part and an external part hinged together, said outer part also being hinged to the between decks, while said internal part has, perpendicularly to its articulation axis, a dimension allowing it to be erected at right angles (with respect to said external part) and fixed to a removable beam, thus dividing the wedge between decks, above its hatch,

   into a loading stack for the main hold and a separate stack for the steerage hold. The hinged tween deck hatch can be stowed as follows, in the case of ordinary cargo: the upper deck hatch or open deck has a coaming and has a width and length greater than those of the upper deck. '' tween deck hatch and sufficient to allow (after having folded the internal part of the 1800 panel and superimposed it on the other part) the tipping of the tween deck panel (s) around its hinge (s), then the vertical stowage of said panel or panels, the upper part of which is housed inside the coaming of the upper deck.



   When the steerage panels are arranged to allow the loading of grain or the like through the hatch, in the manner indicated above, removable posts are provided and provided with grooves to support movable planks opposing them. movement of the cargo, at least one of these posts rising at a point on or near the longitudinal axis of the vessel, from the floor of the main hold to the hatch chamber of the open deck, another of said posts also being erected, still on the axis of the ship, from the floor to a point below the hinged steerage panel mentioned above, while certain other posts are erected between the external part of the steerage panel and the said coaming.

   Thus, the bulk loads - stored in the main hold are entirely separated from those stored in the steerage hold.



   To allow a better understanding of the invention, a particular embodiment thereof will now be described with reference to the appended drawings given only by way of example and in which:

 <Desc / Clms Page number 2>

 - Figure 1 shows schematically a section, along the vertical and longitudinal plane, of a merchant ship, where one sees one of the holds; - Figure 2 is a plan view of the part shown in Figure 1, and - Figure 3 is a cross section along the line III-III of Figure 1.



   According to the example chosen, we see that the hull of the ship is designated by the reference numeral 1, the main hold being visible at 2, the front and rear bulkheads at 3, the tween decks at 4, the tween deck hold 5, the upper or uncovered deck at 6 and the floor of the main hold at 7.



   The upper deck hatch 6 has a coaming 8 and the tween deck hatch is located at deck level, although a low coaming, for example 7 to 8 cm. height can be used, if necessary.



   The steel panels 9 which cover the hatch of the upper deck connect the two longitudinal edges of the hatch transversely over the entire length of the latter; to facilitate the removal and securing of the panels, these may include eccentric hub rollers, according to the well-known arrangement, as well as means for pulling the panels to one side and storing them vertically, as shown in 9a and according to a known method. The small concentric circles 10, Figure 1, schematically represent the winches used for this purpose. A number of removable beams 11 have been placed inside the coaming 8.



   The steerage deck panels also cover the hatch from one longitudinal edge to the other, and, in the example shown, the hatch comprises two panels each composed of an internal part 12 and an external part 13, these two parts being articulated to each other at 14, while the outer part 13 in turn articulates at 15 on the floor of the tween-deck'4.



  It should be noted that the upper deck hatch (the one surrounded by the coaming 8) is both wider and longer than the tween-deck hatch 4 (see in particular the two corresponding rectangles 8 and 8a, figure 2) and this difference in surface area is sufficient to allow the two parts 12 and 13 of the steerage panels, once superimposed, to tilt to a vertical position around the hinge axis 15 of the bridge , as indicated in phantom in Figure 1, so that the panel is housed with its upper part (that is to say that comprising the-hinge 14, between the two parts 12 and 13) to the interior of the hinge 8. For this purpose, part 12 is first folded back by 1800 on part 13, around the axis of hinge 14.



   The right part of Figure 1 shows the various elements of the installation according to the invention set up for loading grain or similar materials, while the left part is arranged for loading ordinary goods.



   If we refer to the right half of Figure 1, we see that the part 12 of the steerage panel has been tilted perpendicular to the bridge to be erected vertically, its free edge being fixed to a removable beam 11. We obtain thus a partition and to the left of this a loading chimney which leads directly to the main hold 2, while to the right of this partition we obtain a second loading chimney which ends in the steerage hold 5, the grain flowing in the direction of the partition 3 and finally accumulating on the tween-decks and on the panel element 13 which constitutes its extension. A bulkhead 16 is normally provided in the axial vertical plane of the ship, and a loading opening 17 may be provided in this bulkhead.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   A removable post 18, comprising a groove or groove, rises from the bottom or floor 7 of the main hold, at the location of the longitudinal axis of the ship, or almost, up to the coaming 8 of the hatch of the upper deck, where this post is suitably fixed, for example to a removable beam 11. Depending on the length of the hatch, several posts can be provided 18. Another removable post 19 is also erected from the floor 7, still on the floor. 'longitudinal axis of the vessel and rises below the steerage deck hinged preferably below the hinged joint 14 where it is secured by suitable means, as shown in Figure 1.



   Two other shorter removable posts, 20, are fixed between part 13. of the panel and the coaming 8. All these posts are intended to carry boards or the like 21, according to a known method. The underside of part 12 of the panel is also provided with grooves for the same use.



   If we now refer to the left part of figure 1, we see that the grooved posts 18, 19 and 20, as well as the boards 21, are stored and stowed, since they are not necessary in the case loading of common goods. The steerage panels are first secured, for example in the position shown in phantom, and finally restored to the position shown in solid lines.



   When the hatch is very short, a single steerage panel can be used, consisting only of parts 12 and 13, while a very long hatch allows a corner panel to be inserted between the two internal parts 12.



   All hatch covers can be constructed with built-in heat insulating liner.



   When the panel elements are arranged to constitute loading stacks (right side of Figure 1), the vertical and side gaps between the right parts 12 are closed with side panels 22, so as to complete the central fireplace with rectangular section which. leads to the main hold These panels 22 are advantageously cons% 1- killed by folding flaps articulated with the aid of hinges located above the upper deck at 23, these flaps being wedged in their alternate positions by any suitable means.
 EMI3.1
 



  R E 'E N D T G A T I 0 N S.



   1 - Installation for hatch covers nrinciryally aboard merchant ships comprising upper deck hatches and 'tween deck hatches, -characterized in that the set of hatch covers for tween deck consists of at least one panel which hinges on the tween-decks and which is divided into two parts which hinge on one another, so that one of these parts can be either maintained in a straight position, perpendicular to the position of the 'other part of the panel, is folded substantially 1800 over it so that the two parts of said panel can be secured vertically by pivoting about the bridge hinge.


    

Claims (1)

2 - Installation suivant la revendication le caractérisée en ce que l'écoutille du pont supérieur est traversée par des poutres ou analogues dé- montables disposées au-dessous de ses panneaux d'écoutille, et l'écoutille d'entrepont est munie d'un panneau à l'une ou aux deux de ses extrémités, ledit panneau se'composant d'une partie interne et d'une partie externe, articulées entre elles, la partie externe étant également articulée sur l'entre- pont et-la partie interne ayant, perpendiculairement à son axe de pivotement, une dimension lui permettant de basculer à angle droit par rapport à ladite partie externe et d'être fixée à une poutre démontable, divisant ainsi la ca- le d'entrepont, au-dessus de l'écoutille correspondante, 2 - Installation according to claim characterized in that the hatch of the upper deck is crossed by beams or the like demountable arranged below its hatch covers, and the steerage hatch is provided with a panel at one or both of its ends, said panel consisting of an internal part and an external part, hinged together, the outer part also being hinged on the mid-deck and the internal part having, perpendicular to its pivot axis, a dimension allowing it to tilt at right angles to said external part and to be fixed to a demountable beam, thus dividing the steerage frame, above the corresponding hatch, en une cheminée de chargement pour alimenter la cale principale et une autre cheminée de charge- <Desc/Clms Page number 4> ment séparée pour alimenter la cale -d'entrepont. into a loading chimney to supply the main hold and another loading chimney <Desc / Clms Page number 4> separate to supply the between-deck wedge. 3 - Installation suivant l'une des revendications précédentes, caractérisée en ce que l'écoutille du pont supérieur comporte une hiloire et ., par ailleurs, une largeur et une longueur supérieures à celles de l'écoutille d'en- trepont et telles que, la partie interne du panneau articulé précité étant rabattue sensiblement de 1800 sur la partie exterpe et superposée à celle-ci, l'ensemble .du panneau puisse être dressé par pivotement sur ses charnières de pont et rangé verticalement, de manière que le ou les sommets du ou des panneaux puissent se loger .-. l'intérieur de l'hiloire de'l'entrepont. 3 - Installation according to one of the preceding claims, characterized in that the hatch of the upper deck has a coaming and, moreover, a width and a length greater than those of the bridge hatch and such that , the internal part of the aforementioned articulated panel being folded down substantially by 1800 on the external part and superimposed thereon, the whole .du panel can be erected by pivoting on its deck hinges and stored vertically, so that the one or more tops of the panel or panels can be accommodated .-. inside the coaming of the 'entre decks. 4 - Installation suivant l'une des revendications précédentes, caractérisée en ce que des poteaux démontables munis de gorges longitudinales sont prévue pour maintenir en place des planches ou analogues amovibles lorsque les écoutilles sont agencées pour assurer le chargement de grains ou matières analogues, l'un ou moins desdits poteaux étant dressé en un point situé à pro- ximité de l'axe longitudinal du navire ou près de cet axe, du plancher de la cale principale à l'hiloire de l'écoutille du pont supérieur, tandis qu'un autre desdits poteaux se dresse également le long dudit avec longitudinal, de ce plancher un point .situé au=dessous du ou de chaque panneau d'entrepont, 'tandis que d'autres poteaux à gorge sont dressés entre la partie externe ou les parties correspondantes dudit ou desdits panneaux d'entrepont et ladite hiloira. 4 - Installation according to one of the preceding claims, characterized in that removable posts provided with longitudinal grooves are provided to hold in place removable boards or the like when the hatches are arranged to ensure the loading of grains or similar materials, the one or less of the said posts being erected at a point situated near or near the longitudinal axis of the ship, from the floor of the main hold to the coaming of the hatch of the upper deck, while a another of said posts also rises along said longitudinal, of this floor a point located below the or each steerage panel, 'while other grooved posts are erected between the outer part or the corresponding parts of said one or more steerage deck panels and said hiloira. 5 - A titre d'articules industriels nouveaux les panneaux d'écoutilles utilisés dans les installations précitées. 5 - As new industrial devices, the hatch covers used in the aforementioned installations. 6 - Installation en substance, comme décrite et représentée aux dessins annexés. 6 - Installation in substance, as described and shown in the accompanying drawings. . en annexe 3 dessins. . in appendix 3 drawings.
BE530283D BE530283A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE530283A true BE530283A (en)

Family

ID=162979

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE530283D BE530283A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE530283A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0907553B1 (en) Container handling means for container ship
EP3544892B1 (en) Ship&#39;s sail made up of articulated panels and ship equipped therewith
CA2826863A1 (en) Convertible container
EP2514664B1 (en) Passenger ship in which the superstructure is provided with at least one arch
FR2810624A1 (en) Canal container boat comprises hull with lateral walls carrying stabilizers which can be deployed outwards to engage quay surface
BE530283A (en)
FR2558807A1 (en) Tub for the storage and transport of a load
EP0483030B1 (en) Luggage trailer convertible into a boat
BE573060A (en)
EP0741052B1 (en) Cover structure for utility vehicle with a movable stanchion
FR2546845A1 (en) Hatch cover-pontoon for container ships, and container ships equipped with the said cover-pontoon
FR2474433A1 (en) COMMUNICATION RAMP FOR A LOADING AND UNLOADING VESSEL
FR2894557A1 (en) MODULAR BOAT
EP0065921B1 (en) Floating assembly composed of single pontoons coupled together, and assembly keys therefor
FR2707945A1 (en) Floating craft, the splittable and modulable floats of which serve as a means of transport, on land, using rolling
WO2023247878A1 (en) Wind-driven ship with an extension and a fender
WO2023119244A1 (en) Ship with at least one sail propulsion unit
BE498452A (en)
WO2023094660A1 (en) Floating platform
WO2023119243A1 (en) Wind propulsion unit and vessel comprising such a unit
FR2869869A1 (en) Gangway for yachting boat, has three sections with frames or chassis having transversal rods directly receiving steps, where rods or steps are shifted in folded position so as not to increase gangway thickness and to permit gangway folding
FR2747350A1 (en) Tipping trailer with reinforced construction and pusher to empty material
WO2014060710A1 (en) Roll-on roll-off cargo sailing vessel
WO2021083769A1 (en) Loading pallet
FR2758788A1 (en) Collapsible open=topped canvas canoe, built in sections