BE527515A - - Google Patents

Info

Publication number
BE527515A
BE527515A BE527515DA BE527515A BE 527515 A BE527515 A BE 527515A BE 527515D A BE527515D A BE 527515DA BE 527515 A BE527515 A BE 527515A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bag
opening
bags
machine
pallets
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE527515A publication Critical patent/BE527515A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65BMACHINES, APPARATUS OR DEVICES FOR, OR METHODS OF, PACKAGING ARTICLES OR MATERIALS; UNPACKING
    • B65B43/00Forming, feeding, opening or setting-up containers or receptacles in association with packaging
    • B65B43/12Feeding flexible bags or carton blanks in flat or collapsed state; Feeding flat bags connected to form a series or chain
    • B65B43/14Feeding individual bags or carton blanks from piles or magazines
    • B65B43/16Feeding individual bags or carton blanks from piles or magazines by grippers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Container Filling Or Packaging Operations (AREA)
  • Auxiliary Devices For And Details Of Packaging Control (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MACHINE A EMPAQUETER DU SUCRE OU DES PRODUITS SIMILAIRES. 



   La présente invention concerne une machine à empaqueter perfec-   tionnée   notamment mais non exclusivement une machine à empaqueter le sucre. On connaît déjà une machine permettant d'empaqueter du sucre, mais celle-ci est relativement compliquée et encombrante. Le but de l'invention est de créer une machine à empaqueter perfectionnée pour le sucre et des produits similaires, d'une construction et d'un fonctionnement relativement simples et moins encombrante que la machine connue. 



   L'invention concerne également un procédé pour empaqueter du sucre ou des produits similaires, qui consiste à faire passer un sac aplati d'une pile vers un point d'ensachage, à ouvrir le sac et à y introduire une dose du produit, à retirer le sac du point d'ensachage, à replier sur luimême le bord de l'orifice du sac et à exercer une pression sur le bord replié pendant le séchage d'un adhésif appliqué préalablement pour le collage. 



  Le procédé peut être particulièrement caractérisé par certaines opérations telles que les suivantes : (1) L'opération qui consiste à enlever un sac d'une pile dans une direction par le fait qu'un organe mobile vient en prise avec un pli du fond du sac, et à coller temporairement le sac à cet organe pour son déplacement dans une autre direction vers le point d'ensachage. 



  (2) L'opération qui consiste à déformer initialement le bord de l'orifice du sex d'une manière appropriée pour faciliter l'ouverture consécutive du sac. 



  (3) L'opération qui consiste à vérifier si un sac est placé au point d'ensachage au moment du remplissage et, si c'est le cas; à faire entrer en action un appareil de pesage pour l'introduction d'une dose de produit dans le sac. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'invention a également pour objet une machine à empaqueter du sucre ou des produits similaires comprenant des moyens constitués et agencés pour le fonctionnement répété, c'est-à-dire des organes animés de mouvements angulaires pour l'enlèvement d'un sac d'une pile et pour son transport vers le point d'ensachage, des organes d'ouverture au point d'ensachage pour recevoir, pour ouvrir et pour maintenir le sac pendant l'introduction d'une dose du produit, des organes pour écarter le sac rempli du point d'ensachage, des organes pour replier sur lui-même le bord de l'orifice du sac sur lequel un adhésif a été appliqué préalablement, et des organes pour exercer une pression sur la partie repliée pendant le séchage de l'adhésif.

   La machine est particulièrement caractérisée par le dispositif transporteur oscillant du sac muni d'organes saisissant temporairement le sac pour le retirer de la pile dans une direction et pour le transporter dans une autre direction vers le point d'ensachage. Les organes de préhension peuvent être enduits d'un adhésif pour le collage du sac au transporteur oscillant et qui est appliqué par un organe oscillant, et un organe à griffe que porte le transporteur oscillant pour s'accrocher à un pli au fond du sac. Les organes destinés à recevoir et à ouvrir le saa sont avantageusement des mâchoires articulées agencées pour serrer le sac de l'intérieur et pour ménager ainsi un couloir pour le passage du produit dans le sac.

   Un dispositif d'arrêt peut être combiné avec le dispositif destiné à ouvrir le sac pour arrêter la machine à empaqueter si ce dernier dispositif ne présente aucun sac au point d'ensachage. Les opérations de l'ouverture du sac, de la vérification, de l'élévation et de l'abaissement de la pile de sacs vers et en partant de la position d'enlèvement par le transporteur oscillant peuvent être effectuées et synchronisées par des plateaux à cames convenablement profilés, tournant en synchronisme avec les mouvements du transporteur oscillant. 



   Pour l'enlèvement des sacs remplis au point d'ensachage, chaque sac peut d'abord descendre sous l'action de la pesanteur devant un poussoir animé d'un mouvement de va-et-vient (synchronisé avec les autres opérations) pour faire coopérer le sac rempli avec des organes destinés au pliage progressif du bord de l'orifice du sac. Ces organes de pliaque peuvent être en partie actionnés par le poussoir (en synchronisme approprié) pour rabattre le bord de l'orifice vers l'intérieur et pour le replier deux fois sur lui-même en coopération avec des organes fixes appropriés. Après le pliage, le sac est soumis à l'action d'organes exerçant une pression sur les plis et qui forment un couloir dont le fond est constitué par le brin supérieur d'une courroie transporteuse. 



   Les organes mobiles de la machine peuvent être actionnés par un moteur électrique par l'intermédiaire d'un mécanisme de transmission formé par une courroie et des poulies et/ou une chaîne et des pignons. Les organes oscillants peuvent être actionnés par l'intermédiaire d'un mécanisme à crémaillère et pignon qui peut être réglable pour permettre le réglage des organes oscillants. 



   On peut équiper la machine à empaqueter d'un appareil de pesage ou d'une balance appropriée quelconque pour l'introduction d'une dose de produit dans les sacs. L'appareil de pesage est alors relié cinématiquement à la machine à empaqueter de façon que les deux soient arrêtés en même temps. 



   Les caractéristiques qui viennent d'être indiquées ainsi que d'autres caractéristiques se retrouvent dans un mode de réalisation préféré décrit ci-après en détail en regard du dessin annexé, sur lequel : la figure 1 est une vue en élévation latérale de l'ensemble de la machine à empaqueter selon l'invention ; la figure 2 est une vue en élévation latérale à plus grande échelle d'une partie de la machine; 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la figure 3 est une vue en plan des détails du mécanisme de pliage du bord de l'orifice   d'un   sac ; les figures   4,   5 et 6 sont des vues montrant les détails des 
 EMI3.1 
 organes de ibransport et d'ouverture du sac; la figure 7 est une vue en perspective à plus grande échelle d'un dispositif destiné à ouvrir le sac;

   les figures 8 à 12 sont des vues montrant le pliage du bord de   1'orifice   d'un sac ; la figure 13 est une vue en perspective d'un sac tel qu'il est utilisé dans la machine. 



   On voit sur la figure 1 que la machine à empaqueter comprend un   bâti   portant une pile 2 de sacs aplatis logés dans un   magasin 3.   articulé   en 1±.   Ce magasin est animé d'un léger mouvement d'oscillation autour de   1-*articulation /±   par un levier 1 partant du bas (portant éventuellement un rouleau) et dont l'extrémité repose sur une   came   solidaire d'un arbre 8. L'arbre à cames 8¯ est entraîné en rotation par des chaînes de transmis-   sion   10 et des pignons 11. 12 et 13 et/ou par des courroies et des pou- 
 EMI3.2 
 lies en partant d'un moteur électrique 1L.

   A l'extrémité du magasin 1 op- posée à l'articulation à est monté un rouleau 15 sur des bras 16 (qui peuvent être sollicités par un ressort) et le magasin porte également une barre 17, tandis que le fond présente une fente 18. 



   Pour l'enlèvement successif des sacs par le bas de la pile, une bascule 19 est montée sur un arbre   20   animé d'un mouvement d'oscillation par l'intermédiaire d'une crémaillère   21,   d'un' pignon 22 et d'un plateau 23 auquel la crémaillère est articulée,, et qui est lui-même solidaire en rotation de l'arbre $. La crémaillère   21   est avantageusement maintenue en 
 EMI3.3 
 prise avec le pignon 22 par un rouleau appliqué par un ressort 25. Là bascule l est munie d'un contrepoids 26 et porte une platine incurvée 27. une plaquette 28 remplissant la fonction de griffe et deux tampons 30. 31. 



  La plaquette ou grise 28 est destinée à venir en prise avec un pli du fond d'un sac de la manière décrite en détail plus loin, tandis 
 EMI3.4 
 que les tampons 30 et l coopèrent avec un rouleau ±% enduit d'un adhésif (éventuellement muni d'une raclette réglable déterminant l'épaisseur de la couche d'adhésif) et entraîné en rotation par le moteur 14 par l'intermédiaire de la chaîne 10, des pignons 12. 13 et d'un autre mécanisme de transmission à chaîne et pignons indiqué schématiquement en 33. 



   Les sacs sont reçus et ouverts par un dispositif extensible in- 
 EMI3.5 
 diqué schématiquement en 3. et comportant une palette verticale fixe 35. dont la largeur et l'épaisseur peuvent diminuer vers le bas (voir figure 7), et/ou qui peut être munie d'un ou de plusieurs ressorts à lame dans la partie supérieure et sur la face extérieure. Avec cette palette fixe 35 coopère une palette mobile 36 conformée d'une manière similaire et articu- 
 EMI3.6 
 lée en 37 pour pouvoir se rapprocher et s'écarter de la palette fixe 35. L'extrémité supérieure de la palette mobile 36 est prolongée par un levier 
 EMI3.7 
 z muni à son extrémité libre d'un rouleau 12 reposant sur une came 40 de l'arbre à cames 8.

   Cette cama peut présenter un gradin 140 destiné à produire un faible mouvement initial de fermeture de la palette mobile 36 avant la fermeture complète pour permettre la chute du sac sans coincement d'une partie du produit entre les palettes. La came 40 peut être divisée et réglable par un dispositif de réglage 240 en vue d'une synchronisation appropriée. 



   La palette mobile 36 coopère avec un dispositif d'arrêt comprenant une boîte à interrupteur      avec un bouton en saillie 42. Cette boite est articulée en 43 et elle est sollicitée vers. la palette mobile 36 par 
 EMI3.8 
 un ressort 44. Dans la palette mobile 36 est pratiquée une fente 5. qui vient se placer en regard du bouton t2 lorsque la palette z6 est ouverte. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 L'interrupteur actionné par le bouton 42 est intercalé dans le circuit électrique de   l'appareil   de pesage destiné à introduire une dose de produit dans le sac de la manière décrite en détail plus loin. 



   Le dispositif 34 destiné à ouvrir les sacs est raccordé en haut à un entonnoir 49 qui reçoit le produit à ensacher (on supposera qu'il s'agit de sucre) descendant par un conduit 50 (on peut également prévoir un seul conduit) partant de l'appareil de pesage, qui peut être une balance 
 EMI4.1 
 pour la distribution de matière telle que construite par SOUTHALL and SEITHS. 



   Abstraction faite de la chaîne 10. du pignon 13 et du moteur 14, l'ensemble du mécanisme qui vient d'être décrit est placé sur la machine. 



  Au dessous de ce mécanisme est placé le dispositif pour l'évacuation des sacs remplis. Ce mécanisme est avantageusement constitué, par un poussoir 
 EMI4.2 
 animé d'un mouvement de va-et-vient par une bielle 52. un plateau 53. une chaîne de .transmission et des pignons 55 en partant du moteur 14. Le poussoir 51 est muni d'une plaque   56 agencée   pour coopérer avec la partie inférieure du sac,et d'une platine horizontale 57 surélevée pour coopérer avec la partie supérieure du sac. Le poussoir 51 porte également 
 EMI4.3 
 deux bras latéraux articulés en 9. et sollicités par des ressorts @ . Ces bras portent des déflecteurs verticaux 61 destinés à coopérer avec la partie supérieure du sac.

   Pour le déplacement de ces déflecteurs 61 vers l'intérieur, chaque bras 58 présente sur la face extérieure un bossage 62 
 EMI4.4 
 destiné à coopérer avec un rouleau 2l monté.sur un levier 64 sollicité dans une direction par un ressort 65. 



   Le poussoir 51 porte également un support indiqué schématiquement en 66 et qui est relié par des bras   fil.   à deux tiges horizontales   68.   



  Sur chaque'tige 68 sont engagés des ressorts hélicoïdaux 69 coopérant avec 
 EMI4.5 
 des collets 70. 71 de? façon que les tiges 68 soient déplacées dans un sens par les ressorts 69 et dans le sens opposé par le poussoir. Chaque tige 68 porte un-braa % orienté vers-l-'intérieur et articulé à cette tige en 73. Le support 66 porte une came 74 agencée pour coopérer avec un 
 EMI4.6 
 rouleau monté sur un bras articulé en je à une partie fixe 78. A ce bras est fixée une platine de pliage tel. Sur la partie fixe est égale- ment monté un rouleau 80. Un guide horizontal 81 s'étend-vers l'arrière, avec un guide 82 pour le fond des sacs, en direction d'un appareil transporteur dont   l'ensemble   est indiqué' en 83. 



   Cet appareil transporteur comprend une courroie transporteuse 
 EMI4.7 
 recevant les sacs sur le brin supérieur, un couloir 85. dont le fond est formé par le brin supérieur de la courroie 84, tandis que le dessus   86   de ce couloir coopère avec la partie supérieure des sacs.   On   peut également prévoir un rouleau pour coopérer avec la partie supérieure des sacs. 



   La machine à empaqueter qui vient d'être décrite est reliée 
 EMI4.8 
 cinématiquement à l'appareil de pesage par l'interrupteur 42 pour le fonc- tionnement en synchronisme. 



   Le conduit de descente 59 peut s'élever jusqu'à un niveau désiré quelconque pour s'adapter à l'appareil de pesage. On peut également prévoir un dispositif de guidage et un plateau destiné à recueillir le sucre tombant accidentellement à côté des sacs, afin que ce sucre ne contrarie pas le fonctionnement de la machine. Si on le désire, le poussoir 51 peut être rappelé par des ressorts puissants. 



   On décrira maintenant le fonctionnement de la machine. Il convient d'indiquer d'abord en regard de la figure 13 que les sacs 90 arri- 
 EMI4.9 
 vent déjà aplatis avec les côtés 20a¯ pliés vers l'intérieur, et un fond 2que. rabattu vers le haut contre le corps du sac de la manière indiquée sur la figure 12. Avant d'empiler les sacs dans le magasin 3, on les déforme à la main en les pliant légèrement sensiblement le long de la ligne 91   (figu-   re   13),   et ce, vers le côté opposé au fond rabattu 90b. On empile les sacs ainsi déformés dans le magasin de la manière indiquée sur la figure 1, le 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fond étant tourné vers le dispositif 34 destiné à ouvrir les sacs, tandis que la partie déformée est orientée vers l'autre extrémité du magasin. 



   Lorsque la machine est mise en marche, la bascule 19 se déplace pour porter les tampons 30, 31 et la griffe 28 vers l'arrière après une légère élévation du   magasin 3..   Pendant ce déplacement de la bascule 19, les tampons 30, 31 glissent sur le rouleau d'encollage 32 et prélèvent une certaine partie d'adhésif. Pendant le retour de la bascule 19, le magasin 3 redescend et la griffe 28   s'accroche   au pli   90b   du fond du sac le plus Das 90 pour le retirer de la pile. Sensiblement au même moment les tampons 30, 31 viennent en contact avec le bord du sac entraîné par la bascule 19 sur un parcours en arc de cercle jusqu'à ce que les tampons appliquent le sac contre le rouleau mobile 15. Le bord du sac est ainsi fortement serré sur les tampons enduits d'adhésif.

   Lorsque la bascule occupe la position la plus basse après ce mouvement, l'orifice du sac est légèrement ouvert grâce à la légère déformation effectuée à la main, ainsi que le montre la figure   4.   En ce point, la palette mobile 36 du dispositif ouvrant les sacs est fermée. La bascule 19 revient et le sac adhérant aux tampons 30, 31 est élevé de façon que son orifice soit engagé sur les extrémités des palettes 35, 36. Au fur et à mesure que la   bascule   continue son mouvement de retour, le sac est davantage engagé sur les palettes 35, 36. Les tampons sont finalement détachés du sac qui est retenu par les palettes 35, 36 de la manière indiquée sur la figure 5, éventuellement sous l'action des ressorts à lames précités s'ils sont prévus.

   Le sac est ensuite ouvert par le mouvement d'écartement de la palette 36 de la.   maniè-   re indiquée sur laq figure 6, et le côté du sac appliqué sur la palette mobile actionne l'interrupteur 42 pour fermer le circuit du dispositif de commande de l'appareil de pesage, qui introduit alors dans le'sac la dose désirée de sucre. Bien entendu, si aucun sac n'est engagé sur les palettes à ce moment, l'interrupteur 42 n'est pas fermé et l'appareil de pesage n'entre pas en action pour distribuer une dose de sucre. Si on le désire, l'interrupteur 42 peut coopérer avec un autre interrupteur intercalé dans le circuit du moteur 14 pour arrêter la machine 'à empaqueter lorsque les palettes s'ouvrent sans avoir reçu un sac. 



   Le sac rempli tombe ensuite directement sur le support 82, le poussoir 51 avance pour pousser le sac vers le transporteur 84 sur distance égale à l'épaisseur du sac. Pendant ce mouvement, le bord supérieur du sac est d'abord légèrement plié vers l'intérieur sur les côtés par les déflecteurs 61 de la manière indiquée sur les figures 3 et 8. La platine   su-   périeure horizontale 57 intervient immédiatement pour serrer les parois antérieure et postérieure du sac contre la partie fixe 81 de la manière indiquée sur la figure 9. Presque en même temps, le bord supérieur du sac commence à s'incurver vers l'arrière sous l'action de la platine mobile 79 de la manière indiquée sur la figure 9.

   Ainsi que le montre la figure 10, la platine 79 continue son mouvement de pliage sous l'action que la came 74 exerce sur le rouleau 75, de sorte que le bord du sac est finalement replié sur lui-même et serré contre la partie fixe 81 de la manière représentée sur la figure 10. A ce moment, les bras articulés 72 attaquent la base du bord replié sur lui-même. Pendant la course d'avancement suivante du   pqusoir   51 poussant devant lui un nouveau sac rempli, le dernier sac est à son tour poussé par le suivant sous l'action des bras articulés 72. 



  Ce mouvement est indiqué sur la figure 11. Il en résulte que le bord du sac replié sur lui-même est davantage aplati par la partie fixe   81   de la manière indiquée sur la figure 12, jusqu'à ce que toutes les parties pliées soient parallèles entre elles et au-dessus du sac qui est horizontal. Le dessus du sac est ensuite légèrement serré par les rouleaux 80 (qui peuvent être sollicités vers le bas par des ressorts ou par la pesanteur). A partir de ce point, les plis sont maintenus serrés par une platine 181 de la partie fixe 81, et ensuite par le rouleau 87 et le dessus du couloir 85. 



  Les parties pliées sont ainsi collées ensemble sous l'action de la pression 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 et grâce à l'adhésif initialement appliqué sur le bord du sac. On voit que les sacs remplis sont d'abord écartés du point de remplissage par le poussoir et ensuite entraînés par le transporteur 84 pour l'évacuation pendant laquelle a lieu le séchage de l'adhésif. 



   REVENDICATIONS. 



   1  - Un procédé pour l'empaquetage du sucre ou de produit s similaires, qui consiste à faire passer un sac aplati d'une pile vers un point d'ensachage, à ouvrir le sac et à introduire dans ce sac, une dose de produit, à écarter le sac du point d'ensachage, à replier sur lui-même le bord supérieur du sac et à exercer une pression sur les parties pliées préalablement encollées, en vue du sééchage de l'adhésif et du collage de ces parties.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  MACHINE FOR PACKAGING SUGAR OR SIMILAR PRODUCTS.



   The present invention relates to an improved packaging machine, in particular but not exclusively a sugar packaging machine. A machine for packaging sugar is already known, but this is relatively complicated and bulky. The object of the invention is to provide an improved packaging machine for sugar and the like, of relatively simple construction and operation and less bulky than the known machine.



   The invention also relates to a method for packaging sugar or the like, which comprises passing a flattened bag from a stack to a bagging point, opening the bag and introducing a dose of the product therein, removing it. the bag from the bagging point, to fold back on itself the edge of the opening of the bag and to exert pressure on the folded edge during the drying of an adhesive previously applied for bonding.



  The method may be particularly characterized by certain operations such as the following: (1) The operation of removing a bag from a stack in one direction whereby a movable member engages a fold in the bottom of the bag, and temporarily glue the bag to this member for its movement in another direction towards the bagging point.



  (2) The operation of initially deforming the edge of the sex opening in a suitable manner to facilitate subsequent opening of the bag.



  (3) The operation of checking whether a bag is placed at the bagging point at the time of filling and, if so; in bringing into action a weighing device for the introduction of a dose of product into the bag.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   A subject of the invention is also a machine for packaging sugar or similar products comprising means constituted and arranged for repeated operation, that is to say members moving angularly for the removal of a bag of '' a stack and for its transport to the bagging point, opening members at the bagging point to receive, to open and to hold the bag during the introduction of a dose of the product, members to remove the bag filled with the bagging point, members for folding back on itself the edge of the opening of the bag to which an adhesive has been applied beforehand, and members for exerting pressure on the folded part during the drying of the adhesive.

   The machine is particularly characterized by the oscillating bag conveyor device provided with members temporarily gripping the bag to remove it from the stack in one direction and to transport it in another direction to the bagging point. The grippers may be coated with an adhesive for bonding the bag to the oscillating conveyor and which is applied by an oscillating member, and a claw member which the oscillating conveyor carries to hook into a fold in the bottom of the bag. The members intended to receive and open the saa are advantageously articulated jaws arranged to clamp the bag from the inside and thus to provide a passage for the passage of the product into the bag.

   A stop device can be combined with the device for opening the bag to stop the packaging machine if the latter device has no bag at the bagging point. The operations of opening the bag, checking, raising and lowering the stack of bags to and from the pick-up position by the oscillating conveyor can be performed and synchronized by sliding trays. Cams suitably profiled, rotating in synchronism with the movements of the oscillating conveyor.



   For the removal of the bags filled at the bagging point, each bag can first descend under the action of gravity in front of a pusher animated by a back and forth movement (synchronized with the other operations) to make cooperate the filled bag with members intended for the progressive folding of the edge of the opening of the bag. These pliac members can be partly actuated by the pusher (in appropriate synchronism) to fold the edge of the orifice inwards and to fold it back twice on itself in cooperation with suitable fixed members. After folding, the bag is subjected to the action of members exerting pressure on the folds and which form a passage whose bottom is formed by the upper strand of a conveyor belt.



   The moving parts of the machine can be actuated by an electric motor through a transmission mechanism formed by a belt and pulleys and / or a chain and pinions. The oscillating members can be actuated through a rack and pinion mechanism which can be adjustable to allow adjustment of the oscillating members.



   The packaging machine can be fitted with a weighing device or any suitable scale for introducing a dose of product into the bags. The weighing device is then kinematically connected to the packaging machine so that both are stopped at the same time.



   The characteristics which have just been indicated as well as other characteristics are found in a preferred embodiment described below in detail with reference to the appended drawing, in which: FIG. 1 is a side elevational view of the assembly of the packaging machine according to the invention; Figure 2 is an enlarged side elevational view of part of the machine;

 <Desc / Clms Page number 3>

 Fig. 3 is a plan view of the details of the opening edge folding mechanism of a bag; Figures 4, 5 and 6 are views showing the details of
 EMI3.1
 organs for transporting and opening the bag; Figure 7 is a perspective view on a larger scale of a device for opening the bag;

   Figures 8 to 12 are views showing the folding of the edge of the opening of a bag; Figure 13 is a perspective view of a bag as used in the machine.



   It can be seen in Figure 1 that the packaging machine comprises a frame carrying a stack 2 of flattened bags housed in a store 3. articulated in 1 ±. This magazine is driven by a slight oscillation movement around 1- * articulation / ± by a lever 1 starting from the bottom (possibly carrying a roller) and the end of which rests on a cam secured to a shaft 8. L The camshaft 8¯ is driven in rotation by transmission chains 10 and pinions 11. 12 and 13 and / or by belts and pulleys.
 EMI3.2
 lies starting from a 1L electric motor.

   At the end of the magazine 1 opposite the articulation to is mounted a roller 15 on arms 16 (which can be biased by a spring) and the magazine also carries a bar 17, while the bottom has a slot 18 .



   For the successive removal of the bags from the bottom of the stack, a rocker 19 is mounted on a shaft 20 driven in an oscillating movement by means of a rack 21, a pinion 22 and a plate 23 to which the rack is articulated ,, and which is itself integral in rotation with the shaft $. The rack 21 is advantageously held in
 EMI3.3
 taken with the pinion 22 by a roller applied by a spring 25. There latch is provided with a counterweight 26 and carries a curved plate 27. a plate 28 fulfilling the function of claw and two buffers 30. 31.



  The wafer or gray 28 is intended to engage a fold of the bottom of a bag in the manner described in detail later, while
 EMI3.4
 that the pads 30 and 1 cooperate with a ±% roller coated with an adhesive (possibly fitted with an adjustable scraper determining the thickness of the adhesive layer) and driven in rotation by the motor 14 via the chain 10, sprockets 12. 13 and another chain and sprocket transmission mechanism indicated schematically at 33.



   The bags are received and opened by an internal expandable device.
 EMI3.5
 schematically indicated in 3. and comprising a fixed vertical pallet 35. whose width and thickness can decrease downwards (see figure 7), and / or which can be provided with one or more leaf springs in the part upper and on the outside. With this fixed pallet 35 cooperates a mobile pallet 36 shaped in a similar and articulated manner.
 EMI3.6
 at 37 to be able to approach and move away from the fixed pallet 35. The upper end of the movable pallet 36 is extended by a lever
 EMI3.7
 z provided at its free end with a roller 12 resting on a cam 40 of the camshaft 8.

   This cama may have a step 140 intended to produce a small initial closing movement of the movable pallet 36 before complete closing to allow the bag to fall without jamming part of the product between the pallets. Cam 40 can be divided and adjustable by adjuster 240 for proper timing.



   The movable pallet 36 cooperates with a stop device comprising a switch box with a projecting button 42. This box is articulated at 43 and it is urged towards. the mobile pallet 36 by
 EMI3.8
 a spring 44. In the movable pallet 36 is formed a slot 5 which is placed opposite the button t2 when the pallet z6 is open.

 <Desc / Clms Page number 4>

 The switch actuated by the button 42 is interposed in the electrical circuit of the weighing apparatus intended to introduce a dose of product into the bag in the manner described in detail below.



   The device 34 intended to open the bags is connected at the top to a funnel 49 which receives the product to be bagged (it will be assumed that this is sugar) descending through a duct 50 (one can also provide a single duct) starting from the weighing apparatus, which may be a balance
 EMI4.1
 for material distribution as constructed by SOUTHALL and SEITHS.



   Apart from the chain 10 of the pinion 13 and of the motor 14, the entire mechanism which has just been described is placed on the machine.



  Below this mechanism is placed the device for the evacuation of the filled bags. This mechanism is advantageously constituted by a pusher
 EMI4.2
 driven by a reciprocating movement by a connecting rod 52. a plate 53. a transmission chain and pinions 55 starting from the motor 14. The pusher 51 is provided with a plate 56 arranged to cooperate with the lower part of the bag, and a horizontal plate 57 raised to cooperate with the upper part of the bag. The pusher 51 also carries
 EMI4.3
 two lateral arms articulated at 9. and urged by springs @. These arms carry vertical deflectors 61 intended to cooperate with the upper part of the bag.

   For the movement of these deflectors 61 inwardly, each arm 58 has on the outer face a boss 62
 EMI4.4
 intended to cooperate with a roller 21 mounted on a lever 64 biased in one direction by a spring 65.



   The pusher 51 also carries a support indicated schematically at 66 and which is connected by wire arms. with two horizontal rods 68.



  On each rod 68 are engaged helical springs 69 cooperating with
 EMI4.5
 collets 70. 71 from? so that the rods 68 are moved in one direction by the springs 69 and in the opposite direction by the pusher. Each rod 68 carries a-braa% oriented inwardly and articulated to this rod at 73. The support 66 carries a cam 74 arranged to cooperate with a
 EMI4.6
 roller mounted on an articulated arm in I to a fixed part 78. To this arm is fixed a folding plate such. Also mounted on the fixed part is a roller 80. A horizontal guide 81 extends rearward, with a guide 82 for the bottom of the bags, towards a conveyor apparatus, the assembly of which is indicated. in 83.



   This conveyor apparatus comprises a conveyor belt
 EMI4.7
 receiving the bags on the upper strand, a passage 85, the bottom of which is formed by the upper strand of the belt 84, while the top 86 of this passage cooperates with the upper part of the bags. It is also possible to provide a roller to cooperate with the upper part of the bags.



   The packaging machine which has just been described is connected
 EMI4.8
 kinematically to the weighing device by switch 42 for synchronous operation.



   The downcomer 59 can rise to any desired level to accommodate the weighing apparatus. It is also possible to provide a guide device and a tray intended to collect the sugar accidentally falling next to the bags, so that this sugar does not interfere with the operation of the machine. If desired, the pusher 51 can be returned by powerful springs.



   The operation of the machine will now be described. It should first be indicated with regard to figure 13 that the bags 90 rear
 EMI4.9
 wind already flattened with the sides 20ā folded inward, and a bottom 2que. folded up against the body of the bag as shown in figure 12. Before stacking the bags in magazine 3, they are deformed by hand by bending them slightly along the line 91 (figure 13), towards the side opposite the folded bottom 90b. The bags thus deformed are stacked in the store as shown in Figure 1, the

 <Desc / Clms Page number 5>

 bottom being turned towards the device 34 intended to open the bags, while the deformed part is directed towards the other end of the magazine.



   When the machine is started, the rocker 19 moves to carry the pads 30, 31 and the claw 28 towards the rear after a slight elevation of the magazine 3. During this movement of the rocker 19, the pads 30, 31 slide on the glue roll 32 and pick up some adhesive. During the return of the rocker 19, the magazine 3 goes down again and the claw 28 hooks to the fold 90b of the bottom of the bag plus Das 90 to remove it from the stack. At substantially the same time the pads 30, 31 come into contact with the edge of the bag driven by the rocker 19 on a path in an arc of a circle until the pads apply the bag against the movable roller 15. The edge of the bag is thus tightly tightened on the adhesive coated pads.

   When the rocker occupies the lowest position after this movement, the orifice of the bag is slightly open thanks to the slight deformation carried out by hand, as shown in Figure 4. At this point, the movable pallet 36 of the opening device the bags is closed. The rocker 19 returns and the bag adhering to the pads 30, 31 is raised so that its orifice is engaged on the ends of the pallets 35, 36. As the rocker continues its return movement, the bag is more engaged. on the pallets 35, 36. The pads are finally detached from the bag which is retained by the pallets 35, 36 in the manner indicated in figure 5, possibly under the action of the aforementioned leaf springs if they are provided.

   The bag is then opened by the spreading movement of the pallet 36 from the. shown in Figure 6, and the side of the bag applied to the movable pallet actuates switch 42 to close the circuit of the control device of the weighing apparatus, which then introduces into the bag the desired dose of sugar. Of course, if no bag is engaged on the pallets at this time, switch 42 is not closed and the weighing apparatus does not come into action to dispense a dose of sugar. If desired, the switch 42 may cooperate with another switch interposed in the circuit of the motor 14 to stop the packaging machine when the pallets open without having received a bag.



   The filled bag then falls directly on the support 82, the pusher 51 advances to push the bag towards the conveyor 84 over a distance equal to the thickness of the bag. During this movement, the top edge of the bag is first bent slightly inward at the sides by the deflectors 61 as shown in Figures 3 and 8. The horizontal top plate 57 immediately intervenes to clamp the walls. anterior and posterior of the bag against the fixed part 81 as shown in figure 9. Almost at the same time, the upper edge of the bag begins to curve backwards under the action of the movable stage 79 in the same way. shown in figure 9.

   As shown in Figure 10, the plate 79 continues its folding movement under the action that the cam 74 exerts on the roller 75, so that the edge of the bag is finally folded back on itself and clamped against the fixed part. 81 in the manner shown in FIG. 10. At this time, the articulated arms 72 attack the base of the edge folded back on itself. During the next forward stroke of the pqusoir 51 pushing a new filled bag in front of it, the last bag is in turn pushed by the next under the action of the articulated arms 72.



  This movement is shown in Figure 11. As a result, the edge of the folded bag on itself is further flattened by the fixed portion 81 as shown in Figure 12, until all the folded portions are parallel. between them and above the bag which is horizontal. The top of the bag is then lightly clamped by the rollers 80 (which can be urged down by springs or by gravity). From this point, the folds are held tight by a plate 181 of the fixed part 81, and then by the roller 87 and the top of the passage 85.



  The folded parts are thus glued together under the action of pressure

 <Desc / Clms Page number 6>

 and thanks to the adhesive initially applied to the edge of the bag. It can be seen that the filled bags are first removed from the filling point by the pusher and then driven by the conveyor 84 for the discharge during which the drying of the adhesive takes place.



   CLAIMS.



   1 - A process for packaging sugar or similar products, which consists of passing a flattened bag from a stack to a bagging point, opening the bag and introducing into this bag, a dose of product , to move the bag away from the bagging point, to fold the upper edge of the bag back on itself and to exert pressure on the folded parts previously glued, with a view to drying the adhesive and gluing these parts.


    

Claims (1)

2 - Un procédé selon la revendication 1, caractérisé par une ou plusieurs des opérations suivantes : a) l'opération de déformer initialement le bord supérieur du sac d'une manière appropriée pour faciliter son ouverture; b) l'opération d'enlever un sac d'une pile dans une direction par l'accrochage d'un organe mobile à un pli au fond de ce sac, de faire adhérer le sac temporaitement à cet organe et de déplacer le sac dans une autre direction vers le point d'ensachage; c) l'opération de vérifier si un sac occupe la position d'ensachage au moment nécessaire, et seulement dans ce cas, de faire entrer en action un appareil de pesage pour distribuer dans ce sac une dose pesée préalablement de produit . 2 - A method according to claim 1, characterized by one or more of the following operations: a) the operation of initially deforming the upper edge of the bag in a suitable manner to facilitate its opening; b) the operation of removing a bag from a stack in one direction by hooking a movable member to a fold at the bottom of this bag, to adhere the bag temporarily to this member and to move the bag in another direction to the bagging point; c) the operation of verifying whether a bag occupies the bagging position at the necessary moment, and only in this case, to activate a weighing device in order to distribute in this bag a previously weighed dose of product. 30 - Une machine à empaqueter pour la mise en oeuvre du procédé selon la revendication 1 ou 2, comportant des moyens construits et arrangés pour des opérations répétées, inclus un dispositif transporteur des sacs articulé pour enlever un sac aplati d'une pile et pour le déposer au point d'ensachage, un dispositif extenseur au point d'ensachage pour recevoir et pour ouvrir le sac et pour le maintenir ouvert pendant l'introduction d'une dose du produit, un dispositif pour écarter le sac rempli du point d'ensachage, un dispositif pour replier le bord de l'orifice du sac sur lui-même auquel a été préalablement appliqué un adhésif, et un dispositif pour exercer une pression sur les parties repliées pendant le séchage de l'adhésif. 30. A packaging machine for carrying out the method of claim 1 or 2, comprising means constructed and arranged for repeated operations, including an articulated bag conveyor device for removing a flattened bag from a stack and for packing it. depositing at the bagging point, an expander device at the bagging point to receive and to open the bag and to keep it open during the introduction of a dose of the product, a device for moving the filled bag away from the bagging point , a device for folding the edge of the opening of the bag on itself to which an adhesive has been previously applied, and a device for exerting pressure on the folded parts during the drying of the adhesive. 4 - Une machine pour la mise en oeuvre du procédé selon la revendication 1. ou 2 ou selon la revendication précédente comportant un dispositif transporteur des sacs, constitué par une bascule présentant des organes de préhension temporaire du sac pour le retirer de la pile dans une direction, et pour faire passer ce sac vers le point d'ensachage, dans une autre direction. 4 - A machine for carrying out the method according to claim 1 or 2 or according to the preceding claim comprising a bag conveyor device, consisting of a lever having temporary gripping members of the bag to remove it from the stack in a direction, and to pass this bag to the bagging point, in another direction. 5 Une machine selon la revendication précédente où les organes de préhension consistent en un tampon enduit d'adhésif par lequel le sac est collé à la bascule et en une griffe qui vient s'accrocher à un pli au fond du sac. 5 A machine according to the preceding claim wherein the grippers consist of an adhesive coated pad by which the bag is stuck to the latch and a claw which hooks to a fold at the bottom of the bag. 6 Une machine pour la mise en oeuvre du procédé selon la revendication 1 ou 2 ou selon l'une des revendications 3 à 5, comportant un dispositif destiné à recevoir et à ouvrir le sac qui comporte des palettes agencées pour serrer le sac par l'intérieur et pour ménager un couloir pour l'introduction du produit dans le sac. 6 A machine for carrying out the method according to claim 1 or 2 or according to one of claims 3 to 5, comprising a device for receiving and opening the bag which comprises pallets arranged to clamp the bag by the interior and to provide a corridor for the introduction of the product into the bag. 7 Une machine selon la dernière des précédentes revendications, comportant un interrupteur électrique agencé associé avec le dispositif destiné à ouvrir le sac, de façon que l'ouverture des moyens d'ouverture mette en action un appareil de pesage pour la distribution d'une dose pesée préalablement de produit entre les palettes seulement si un sac est engagé sur les palettes. <Desc/Clms Page number 7> 7 A machine according to the last of the preceding claims, comprising an electrical switch arranged associated with the device for opening the bag, so that the opening of the opening means activates a weighing apparatus for dispensing a dose. pre-weighing of product between the pallets only if a bag is engaged on the pallets. <Desc / Clms Page number 7> 8 Une machine selon l'une des revendications 4 à 7 comportant des moyens tels que par exemple un plateau à came de forme appropriée, et un mécanisme à crémaillère et pignon agencés pour effectuer les opérations: a) d'élever et d'abaisser un magasin contenant la pile de sacs pour amener ce magasin à la position d'extraction d'un sac et pour l'écar- ter de cette position; b) de faire passer un sac de la pile vers le point de remplissage grâce à la bascule, et de rappeler la bascule vers le point de départ; c) d'actionner le dispositif d'ouverture du sac dans le sens de l'ouverture; d) de refermer le sac en renfermant e dispositif d'ouverture. 8 A machine according to one of claims 4 to 7 comprising means such as for example a cam plate of suitable shape, and a rack and pinion mechanism arranged to perform the operations: a) to raise and lower a magazine containing the stack of bags to bring this magazine to the position of extracting a bag and to move it away from this position; b) to pass a bag from the stack towards the filling point thanks to the rocker, and to recall the rocker towards the starting point; c) actuating the opening device of the bag in the opening direction; d) to close the bag by enclosing the opening device. 9 - Une machine selon l'une des revendications 3 à 8, où le dispositif d'évacuation des sacs remplis comporte des organes permettant au sac de descendre sous l'action de la pesanteur.vers un niveau plus bas,; un poussoir animé d'un mouvement de va-et-vient pour pousser le sac rempli (en synchronisme avec les autres opérations) le long du niveau inférieur, et des organes pour plier progressivement le bord supérieur du sac. 9 - A machine according to one of claims 3 to 8, wherein the discharge device of the filled bags comprises members allowing the bag to descend under the action of gravity to a lower level; a pusher moving back and forth to push the filled bag (in synchronism with the other operations) along the lower level, and members for gradually folding the upper edge of the bag. 10. - Une machine selon la dernière des revendications précédentes, où les organes de pliage sont mobiles avec le poussoir (en synchronisme avec celui-ci) pour repousser vers l'intérieur les parties latérales du sac et pour former deux plis transversaux en combinaison avec des organes fixes de guidage. 10. - A machine according to the last of the preceding claims, wherein the folding members are movable with the pusher (in synchronism with the latter) to push inwards the side parts of the bag and to form two transverse folds in combination with fixed guide members. 11 - Une machine selon la revendication 9 ou 10, comportant un dispositif destiné à exercer une pression sur les plis , ce dispositif pouvant consister en un couloir dont le fond est formé par le brin supé rieur d'une courroie transporteuse. 11 - A machine according to claim 9 or 10, comprising a device for exerting pressure on the folds, this device may consist of a passage whose bottom is formed by the upper strand of a conveyor belt. 120 - Une machine selon l'une des revendications 4 à 11, comportant un mécanisme à crémaillère et pignon qui peut être réglable, pour actionner la bascule selon un mouvement qui peut varier. 120 - A machine according to one of claims 4 to 11, comprising a rack and pinion mechanism which can be adjustable, to actuate the rocker according to a movement which can vary. 13 - Une machine selon l'une des revendications 3 à 12, combinée avec un appareil de pesage agencé pour distribuer des doses pesées préalablement de produit dans les sacs, et un dispositif actionné seulement par l'ouverture d'un sac qui intervient pour commander l'appareil de pesage de façon à introduire un'3 dose préalablement pesée de produit dans le sac. 13 - A machine according to one of claims 3 to 12, combined with a weighing device arranged to distribute previously weighed doses of product in the bags, and a device actuated only by opening a bag which intervenes to control the weighing apparatus so as to introduce un'3 previously weighed dose of product into the bag. 14 - Une machine à empaqueter pour la mise en oeuvre du procédé selon la revendication 1 à 2, comportant un magasin ouvert en partie dans son fond et destiné aux sacs.aplatis, un organe basculant et crochu pour le transport et le collage des sacs, un rouleau distribuant l'adhésif, des palettes de réception et d'ouverture des sacs, un interrupteur électrique associé avec lesdites palettes, un dispositif à came et levier pour déplacer le magasin des sacs et lui faire effectuer un mouvement relatif entre les palettes de réception et d'ouverture des sacs, et un dispositif à crémaillère et pignon commandant l'organe basculant de transport et de collage des sacs, l'arrangement étant tel que : 14 - A packaging machine for the implementation of the method according to claim 1 to 2, comprising a magazine partially open in its bottom and intended for flattened bags, a tilting and hooked member for transporting and gluing the bags, a roller distributing the adhesive, pallets for receiving and opening the bags, an electrical switch associated with said pallets, a cam and lever device for moving the magazine of the bags and making it perform a relative movement between the receiving pallets and opening of the bags, and a rack and pinion device controlling the tilting member for transporting and gluing the bags, the arrangement being such as: 1) l'organe basculant est manoeuvrable pour prélever de l'adhésif du distributeur d'adhésif, pour l'appliquer sur l'ouverture du sac le plus bas, pour s'accrocher à un pli au fond du sac et le transporter en dehors du magasin des sacs, pour enfiler chaque sac sur les palettes de réception et l'ouverture des sacs et pour revenir sans le sac; 2) les palettes de réception et d'ouverture des sacs sont ma- noeuvrables pour ouvrir et maintenir chaque sac en position ouverte et de ce fait, permettre qu'une dose prédétermihée de produit soit distribuée dans le sac par un appareil de pesage, et que le sac rempli à fermer s'af- fais , et : 1) the tilting member is manoeuvrable to take adhesive from the adhesive dispenser, to apply it to the opening of the lower bag, to catch on a fold at the bottom of the bag and transport it out from the bag store, to put each bag on the receiving pallets and the opening of the bags and to return without the bag; 2) the bag receiving and opening pallets are manoeuvrable to open and hold each bag in the open position and thereby allow a predetermined dose of product to be dispensed into the bag by a weighing device, and that the filled bag to close is done, and: <Desc/Clms Page number 8> 3) les cames sont en synchronisme approprié par un réglage relatif et/ou naturel d'une came fractionnée appropriée pour assurer un rapport de temps précis entre le fonctionnement des organes. <Desc / Clms Page number 8> 3) The cams are in appropriate synchronism by relative and / or natural adjustment of an appropriate fractional cam to ensure an accurate time relationship between the operation of the components. 15 - Une machine àempaqueter sensiblement comme décrite et représentée sur les dessins annexés. Note rectificative jointe -pour valoir comme de droit à la date du 25-5-1954. 15 - A packaging machine substantially as described and shown in the accompanying drawings. Corrigendum note attached - to be valid as of 5/25/1954. Du fait que la première planche de dessins réguliers a été divisée en doux planches - figure 1 et figure la. - il y a lieu de remplacer dans le texte, page 2,, lligiene57', la phrase suivante : "la figure 1 est une vue en élévation latérale de 1-'ensemble.... par : "les figures 1 et la sont des vues en élévation latérales de l'ensem- ble......" et de remplacer alla page 3, ligne 11, la phrase suivante : "On voit sur la figure 1 que la machine ........ par : "On voit sur les figures 1 et la. que la machine en annexe 6 dessins. Due to the fact that the first sheet of regular drawings has been divided into soft plates - figure 1 and figure 1a. - in the text, page 2, lligiene57 ', the following sentence should be replaced: "figure 1 is a side elevational view of the assembly .... by:" figures 1 and 1a are side elevational views of the assembly ...... "and replace alla page 3, line 11, with the following sentence:" It can be seen from figure 1 that the machine ........ by: "It can be seen in Figures 1 and la. that the machine in annex 6 drawings.
BE527515D BE527515A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE527515A true BE527515A (en)

Family

ID=161131

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE527515D BE527515A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE527515A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH618656A5 (en)
FR2542699A1 (en) PACKAGING MACHINE
CA2004409C (en) Cartoning machine used to automatically put an item, especially a vial, in a case
FR3032429A1 (en) PACKAGING SYSTEM
EP0286514B1 (en) Conveyer comprising platforms specially enabling the transport of buckets
EP0679579B1 (en) Apparatus for compacting and packaging a stack of compressible articles
CH467193A (en) Machine for packing several rows of packages in cartons
FR2563494A1 (en) PACKAGING MACHINE WITH MULTIPLE YARNS
BE527515A (en)
CH322098A (en) Packing machine for powdered sugar and similar products
EP0324300B1 (en) Device for folding and stacking laundry disposed in front of a drying and ironing installation
BE515333A (en)
FR2462343A1 (en) Transfer installation for packages - moves packages from supply shaft to compartments of moving conveyor with drivers and back stops
CH83609A (en) Machine for wrapping rigid objects, in particular chocolate bars
FR2662662A1 (en) Packaging machine with functions controlled by different actuators
CH267832A (en) Machine for opening, filling and closing bags.
FR2675464A1 (en) DEVICE REMOVING A PACKAGE MADE FROM A THIN FILM PUSHING ON A CONVEXED BODY.
BE489794A (en)
CH369698A (en) Flatware packing machine
CH390139A (en) Goods handling facility including weighing and labeling device
FR2553058A1 (en) Device for palletising bags, device for handling bags, device for interlacing a continuous strip of sheeting and method of handling and placing articles on a pallet
BE570794A (en)
BE353273A (en)
EP0204606A1 (en) Apparatus for erecting, filling and paletising containers
CH335437A (en) Packing machine