BE517124A - - Google Patents

Info

Publication number
BE517124A
BE517124A BE517124DA BE517124A BE 517124 A BE517124 A BE 517124A BE 517124D A BE517124D A BE 517124DA BE 517124 A BE517124 A BE 517124A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
connecting element
bores
element according
closure
chain connecting
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE517124A publication Critical patent/BE517124A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16GBELTS, CABLES, OR ROPES, PREDOMINANTLY USED FOR DRIVING PURPOSES; CHAINS; FITTINGS PREDOMINANTLY USED THEREFOR
    • F16G15/00Chain couplings, Shackles; Chain joints; Chain links; Chain bushes

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Braking Arrangements (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  ELEMENT DE RACCORDEMENT DE CHAINE, AVEC ETRIER A OEILLETS OUVERT
LATERALEMENT. 



   L'invention est relative à un élément de raccordement ou joint de chaîne, avec étrier à oeillets ouverts latéralement, dont l'ouverture est fermée par une femeture d'étrier qui recouvre les extrémités de l'étrier et est fixée à celles-ci par des goupilles, broches ou moyens analogues, qui traversent des alésages communs. 



   Dans les éléments de raccordement de chaîne de ce genre connus, les broches qui servent à la fixation de la fermeture de l'étrier à celuici doivent être assurées de façon particulière   .sombre   toute chute, soit au moyen d'une goupille, soit par rivetage ou par unmoyen analogue. Dans ce dernier cas, en particulier, le montage et le démontage présentent de notables difficultés.   Si,   au lieu de broches, on emploie des vis, celles-ci   doi-   vent également être assurées par des moyens spéciaux. Un autre inconvénient de l'emploi des vis réside dans la fabrication des filets, qui, en outre, sont facilement endommagés ou se rouillent. 



   L'objet de l'invention représente une sensible amélioration par rapport aux moyens d'exécution connus. La nouveauté réside dans le fait que la distance des points d'appui pour les moyens de support dans la fermeture de l'étrier est inférieure à la distance des points d'appui dans l'étrier à oeillets. De ce fait, l'étrier à oeillets est préalablement tendu par la fermeture d'étrier à l'encontre de la traction de la chaîne. Ceci présente des avantages sous deux rapports.

   D'une part, par la tension préalable s'opposant à la traction de la   chaine,   tant pour une chaîne chargée que pour une chaîne non chargée, les broches, ou moyens de support analogues, sont maintenues dans les alésages ou paliers, si bien qu'aucun autre moyen particulier de sécurité contre la chute ou le détachement n'est nécessaire; d'autre part, la tension préalable de l'étrier à oeillets s'opposant à la traction de la chaîne donne, avec les sollicitations de fonctionnement, des rapports de sol- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 licitation plus favorables. 



   II est avantageux que les broches de raccordement ou de liaison soient effilées de façon tronconique. Ainsi, on peut sans difficulté obtenir la tension préalable de l'étrier à oeillets par l'introduction des broches dans les alésages de l'étrier et de la fermeture d'étrier, éventuellement par coups de marteau, puisque les distances des alésages de l'étrier sont réduites par rapport aux distances des alésages de la fermeture d'étrier. 



  L'étrier à oeillets est donc préalablement tendu par l'introduction des broches effilées en tronc de cône elles-mêmes. 



   Suivant une autre proposition faisant l'objet de l'invention, la fermeture est conformée à deux cotés, si bien qu'elle entoure les extrémités de l'étrier des deux côtés. Les faces externes des extrémités de l'étrier et les faces internes de la fermeture qui viennent en contact avec les premières peuvent selon l'invention être prévues en tronc de cône. Des étriers et fermetures d'étriers ainsi conformés représentent des pièces relativement simples, qui peuvent être matricées sans grandes difficultés, si bien que le seul travail additionnel nécessaire est constitué par l'usinage des alésages. 



   Selon l'invention, les éléments de raccordement de chaîne nouveaux peuvent également être réalisés avec un élément portant ou de liaison pour un organe d'entraînement ou analogue, par exemple dans le cas de chai nes à racloirs. Dans ce cas, l'élément portant ou de liaison est conformé en fermeture pour l'étrier; il présente des évidements pour les extrémités de l'étrier et des alésages pour les broches de fixation, les alésages de ces dernières étant ici encore espacés d'une distance moindre que les alésages des extrémités de l'étrier, si bien qu'ici encore, les étriers fabriqués sont préalablement tendus. 



   Suivant une possibilité de réalisation, l'organe d'entraînement, qui peut éventuellement être en même temps conformé en pièce d'usure ou de friction, présente des ouvertures dirigées vers le bas, s'élargissant en tronc de cône,destinées à recevoir les extrémités de l'étrier à oeillets placé verticalement. Mais selon l'invention, l'élément portant de l'organe d'entraînement peut être conformé en fourche et entourer l'étrier à oeillets placé   horizontalement.   Dans cette exécution, les alésages destinés à recevoir les broches de fixation sont verticaux. 



   Les dessins ci-annexés montrent schématiquement divers exemples de mise en oeuvre de l'invention. 



   La figure 1 donne deux représentations de l'étrier à oeillets. 



   La figure 2 donne trois représentations de la fermeture de l'étrier, et la figure 3 montre les deux parties assemblées, en différentes vues. 



   La figure 4 donne, partiellement en coupe, une vue en direction longitudinale de la chaîne, avec un élément de raccordement de chaîne fixé verticalement dans un élément portant d'organe d'entraînement. 



   La figure 5 en montre une vue de dessus, et la figure 6 en montre des détails. 



   Les figures 7, 8 et 9 montrent l'application de l'invention, en liaison encore avec un organe d'entraînement, dans le cas d'un élément de raccordement de chaîne horizontal, tandis que la figure 10 montre une vue de dessus de l'étrier à oeillets destiné à ce mode de construction. 



   1 désigne un étrier à oeillets dans les extrémités tronconiques 2 duquel sont prévus, à une distance x l'un de l'autre, des alésages 3. La fermeture de l'étrier est désignée par 4. Elle présente des alésages 5,   dent   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'écartement y est plus petit que x d'une mesure déterminée. 



   Si - comme dans le cas représenté à la figure 3 - les broches désignées par 6 sont chassées,par l'une de leurs extrémités tronconiques
7, dans les alésages 5, 3, 5, la mesure x de l'étrier 1 est réduite à la me- sure y de la fermeture 4 et, par suite, l'étrier 1 est tendu. La tension est opposée à la traction de la chaîne, si bien qu'elle n'est pas levée même pour une chaîne chargée. Ce fait empêche la chute des broches 6 pour tout état de fonctionnement, lesdites broches étant toujours maintenues fermement dans les alésages 3 et 5. Le montage et le démontage sont évidemment simples, puisqu'il suffit que l'une des broches 6 uniquement soit introduite ou reti- rée par coups de marteau ou analogues. 



   Dans le mode de réalisation représenté aux figures 4 à 6, les extrémités de l'étrier 1 sont fixées dans une pièce d'usure 10, au moyen des broches 6. Une goupille 12 fixe l'organe d'entraînement désigné par 11 à la partie 10. 



   Dans un autre exemple de réalisation, représenté aux figures 7 à 10, la pièce d'usure 10 présente un évidement 13, dans lequel est intro- duit l'étrier à oeillets horizontal 1, qui est fixé, sous tension, de la même fagon, au moyen de broches 6. 



   REVENDICATIONS. 



   1. Elément de raccordement de chaîne, avec étrier à oeillets ouvert latéralement, dont l'ouverture est fermée par une fermeture d'étrier, qui recouvre les extrémités de l'étrier et est fixée à celles-ci par des broches ou moyens analogues, qui traversent des alésages communs, caractérisé par le fait que la distance (y) des points d'appui ou alésages (5) de la fermeture (4) de l'étrier est inférieure à la distance (x) des points d'appui ou alésages (3) de l'étrier à oeillets (1), si bien que ce dernier est préalablement tendu par la fermeture d'étrier (4), à l'encontre de la traction de la chaîne.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  CHAIN CONNECTION ELEMENT, WITH OPEN EYELET CALIPER
LATERALLY.



   The invention relates to a connecting element or chain joint, with eyelet stirrup open laterally, the opening of which is closed by a stirrup closure which covers the ends of the stirrup and is fixed to them by pins, pins or the like, which pass through common bores.



   In the chain connecting elements of this type known, the pins which serve to fix the closure of the stirrup to it must be secured in a particular way. To prevent any fall, either by means of a pin or by riveting or by a similar means. In the latter case, in particular, assembly and disassembly present significant difficulties. If screws are used instead of pins, these must also be secured by special means. Another disadvantage of the use of screws lies in the manufacture of the threads, which, moreover, are easily damaged or rust.



   The object of the invention represents a significant improvement over known means of execution. The novelty lies in the fact that the distance of the support points for the support means in the closure of the stirrup is less than the distance of the support points in the eyelet stirrup. Therefore, the eyelet stirrup is pre-tensioned by the stirrup closure against the tension of the chain. This has advantages in two respects.

   On the one hand, by the prior tension opposing the traction of the chain, both for a loaded chain and for an unloaded chain, the pins, or similar support means, are held in the bores or bearings, so well that no other special means of safety against falling or being detached is necessary; on the other hand, the preliminary tension of the eyelet stirrup opposing the traction of the chain gives, with the operating stresses, ground ratios.

 <Desc / Clms Page number 2>

 more favorable licitation.



   It is advantageous that the connecting or connecting pins are tapered in a frustoconical fashion. Thus, it is possible without difficulty to obtain the preliminary tension of the eyelet caliper by the introduction of the pins into the bores of the caliper and of the caliper closure, possibly by hammer blows, since the distances of the bores of the The caliper are reduced compared to the distances of the bores of the caliper closure.



  The eyelet stirrup is therefore tensioned beforehand by the introduction of the tapered frustum-cone pins themselves.



   According to another proposal which is the subject of the invention, the closure is shaped on two sides, so that it surrounds the ends of the stirrup on both sides. The outer faces of the ends of the stirrup and the inner faces of the closure which come into contact with the former may according to the invention be provided in a truncated cone. Stirrups and stirrup closures thus shaped represent relatively simple parts, which can be stamped without great difficulty, so that the only additional work required is the machining of the bores.



   According to the invention, the new chain connecting elements can also be produced with a supporting or connecting element for a drive member or the like, for example in the case of scraper chains. In this case, the supporting or connecting element is shaped as a closure for the stirrup; it has recesses for the ends of the caliper and bores for the fixing pins, the bores of the latter being here again spaced a smaller distance than the bores of the ends of the caliper, so that here again , the manufactured stirrups are tensioned beforehand.



   According to one possible embodiment, the drive member, which may optionally be at the same time shaped as a wear or friction part, has openings directed downwards, widening into a truncated cone, intended to receive the ends of the vertically positioned eyelet stirrup. However, according to the invention, the carrying element of the drive member can be in the form of a fork and surround the eyelet stirrup placed horizontally. In this embodiment, the bores intended to receive the fixing pins are vertical.



   The accompanying drawings schematically show various examples of implementation of the invention.



   Figure 1 gives two representations of the eyelet stirrup.



   Figure 2 gives three representations of the closure of the caliper, and Figure 3 shows the two parts assembled, in different views.



   Figure 4 gives, partially in section, a view in the longitudinal direction of the chain, with a chain connecting member fixed vertically in a drive member carrying member.



   Figure 5 shows a top view, and Figure 6 shows details.



   Figures 7, 8 and 9 show the application of the invention, further in connection with a drive member, in the case of a horizontal chain connecting element, while Figure 10 shows a top view of the eyelet stirrup intended for this method of construction.



   1 designates a caliper with eyelets in the frustoconical ends 2 of which are provided, at a distance x from each other, bores 3. The closing of the caliper is designated by 4. It has bores 5, tooth

 <Desc / Clms Page number 3>

 the distance y is smaller than x by a determined measurement.



   If - as in the case shown in Figure 3 - the pins designated by 6 are driven out, by one of their frustoconical ends
7, in the bores 5, 3, 5, the x measurement of the caliper 1 is reduced to the y measurement of the closure 4 and, as a result, the caliper 1 is tensioned. The tension is opposite to the pulling of the chain so that it is not lifted even for a loaded chain. This fact prevents the falling of the pins 6 for any operating condition, said pins always being held firmly in the bores 3 and 5. The assembly and disassembly are obviously simple, since it is sufficient that only one of the pins 6 is inserted. or removed by hammer blows or the like.



   In the embodiment shown in Figures 4 to 6, the ends of the caliper 1 are fixed in a wearing part 10, by means of the pins 6. A pin 12 fixes the drive member designated by 11 to the part 10.



   In another exemplary embodiment, shown in Figures 7 to 10, the wearing part 10 has a recess 13, into which the horizontal eyelet stirrup 1 is inserted, which is fixed, under tension, in the same way. , by means of pins 6.



   CLAIMS.



   1. Chain connecting element, with eyelet stirrup open at the side, the opening of which is closed by a stirrup closure, which covers the ends of the stirrup and is fixed to them by pins or the like, which pass through common bores, characterized in that the distance (y) of the support points or bores (5) of the closure (4) of the caliper is less than the distance (x) of the support points or bores (3) of the eyelet caliper (1), so that the latter is previously tensioned by the caliper closure (4), against the tension of the chain.


    

Claims (1)

2. Elément de raccordement de chaîne suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que les broches de liaison (6) ont leurs extrémités (7) effilées en tronc de cône, de sorte que, par leur introduction, l'étrier (1) soit soumis à une tension préalable. 2. Chain connecting element according to claim 1, characterized in that the connecting pins (6) have their ends (7) tapered into a truncated cone, so that, by their introduction, the bracket (1) is subjected to a preliminary tension. 3. Elément de raccordement de chaîne suivant les revendications 1 ou 2, caractérisé par le fait que la fermeture (4) est conformée à deux côtés et entoure les extrémités (2) de l'étrier, des deux côtés. 3. Chain connecting element according to claims 1 or 2, characterized in that the closure (4) is formed on two sides and surrounds the ends (2) of the bracket, on both sides. 4. Elément'de raccordement de chaîne suivant la revendication 3, caractérisé par le fait que les faces externes des extrémités (2) de l'étrier et les faces internes de la fermeture venant s'appliquer contre les premières sont conformées en tronc de cône. 4. Chain connecting element according to claim 3, characterized in that the outer faces of the ends (2) of the yoke and the inner faces of the closure coming to rest against the first are shaped like a truncated cone . 5. Elément de raccordement de chaîne suivant la revendication 4, caractérisé par le fait que l'étrier (1) et la fermeture (4) sont matricés.. 5. Chain connecting element according to claim 4, characterized in that the yoke (1) and the closure (4) are stamped. 6. Elément de raccordement de chaîne suivant les revendications précédentes, caractérisé par le fait qu'un élément portant ou de liaison (10) pour un organe d'entraînement (11) ou analogue est conformé en fermeture pour l'étrier (1), ledit organe portant présentant des évidements pour les extrémités de l'étrier (1) et des alésages pour les broches de fixation (6), dont l'écartement (y) est inférieur à l'écartement (x) des alésages prévus dans les extrémités de l'étrier (1). 6. Chain connecting element according to the preceding claims, characterized in that a supporting or connecting element (10) for a drive member (11) or the like is configured as a closure for the yoke (1), said bearing member having recesses for the ends of the yoke (1) and bores for the fixing pins (6), the spacing (y) of which is less than the spacing (x) of the bores provided in the ends of the caliper (1). 7. Elément de raccordement de chaîne suivant la revendication 6, caractérisé par le fait que l'élément portant (10) de l'organe d'entrai nement, qui, éventuellement, est conformé en pièce d'usure ou de friction, présente des ouvertures dirigées vers le bas et allant en s'élargissant en forme de tronc de cône, destinées à recevoir les extrémités de l'étrier à <Desc/Clms Page number 4> oeillets vertical (1), et des alésages horizontaux pour les broches de fixation (6) . 7. Chain connecting element according to claim 6, characterized in that the carrying element (10) of the drive member, which, optionally, is shaped as a wear or friction part, has openings directed downwards and widening in the form of a truncated cone, intended to receive the ends of the <Desc / Clms Page number 4> vertical eyelets (1), and horizontal bores for the fixing pins (6). 8. Elément de raccordement de chaine suivant la revendication 6,caractérisé par le fait que Isolément portant (10) de l'organe d'entrai nement, qui, éventuellement, est conformé en pièce d'usure ou de friction, entoure, à la manière d'une fourche, l'étrier à oeillets horizontal (1) et est pourvu d'alésages verticaux destinés à recevoir les broches de fixation (6). 8. A chain connecting element according to claim 6, characterized in that the supporting element (10) of the drive member, which, optionally, is shaped as a wearing or friction part, surrounds the like a fork, the caliper with horizontal eyelets (1) and is provided with vertical bores intended to receive the fixing pins (6).
BE517124D BE517124A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE517124A true BE517124A (en)

Family

ID=154112

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE517124D BE517124A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE517124A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP1741830B1 (en) Frog with movable point for railway
FR2542826A1 (en) LOCKING DEVICE FOR EXCAVATOR
EP0802145A1 (en) Hoisting yoke
FR2753240A1 (en) DEVICE AND METHOD FOR FIXING A SLEEVE IN AN OPENING OF A PLATE OR THE LIKE
BE517124A (en)
FR2788287A1 (en) SAFETY BARRIERS WITH INTEGRATED LINK
FR2903094A1 (en) DISMANTLING ASSEMBLY DEVICE FOR MAST ELEMENTS OF A TOWER CRANE
FR2484375A1 (en) CARRIER SCRAPER WITH DOUBLE CHAIN SCRAPERS
FR2591204A1 (en) CHAIN SCRUBBING CONVEYOR COMPRISING A TRANSPORT CHUTE, A TRACTION CHAIN GOING TO THE MIDDLE AND TRAINERS FIXED THEREON.
FR2532350A1 (en) Adjustable platform esp. for construction of floors
FR2912476A3 (en) Post and crossbar assembling part for forming scaffold, has lateral braches permitting fixation of part with crossbar, and stiffening flanges provided on flanks, where flanges closely connect central branches to lateral branches
FR2520333A1 (en)
WO2021198830A1 (en) Railroad tie
FR2679581A1 (en) LOCKING DEVICE FOR ASSEMBLING SCAFFOLDING.
FR3134403A1 (en) IMPROVED PROP FOR MODULAR SLAB FORMWORK SUPPORT STRUCTURE
WO2022034399A1 (en) Railroad tie with widened openings
FR3122891A1 (en) PRIMARY BEAM WITH FITTED ATTACHMENTS
BE488983A (en)
BE410104A (en)
CH360026A (en) Rivetless transmission chain
BE486988A (en)
BE554011A (en)
FR2886359A3 (en) Safety bolt for workpiece fixation, has washer with flat surface including V-shaped notches having projecting marks, and washer and nut both having nook shaped unidirectional teeth, where side of contact between washer and workpeice is flat
BE561499A (en)
BE496022A (en)