BE513625A - - Google Patents

Info

Publication number
BE513625A
BE513625A BE513625DA BE513625A BE 513625 A BE513625 A BE 513625A BE 513625D A BE513625D A BE 513625DA BE 513625 A BE513625 A BE 513625A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
train
loading
belt
unloading
elements
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE513625A publication Critical patent/BE513625A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21FSAFETY DEVICES, TRANSPORT, FILLING-UP, RESCUE, VENTILATION, OR DRAINING IN OR OF MINES OR TUNNELS
    • E21F13/00Transport specially adapted to underground conditions
    • E21F13/02Transport of mined mineral in galleries

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Structure Of Belt Conveyors (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Perfectionnements apportés aux dispositifs de transport, notamment pour la construction de galeries de mines." 
Le but de l'invention consiste à créer, afin d'augmen- ter le rendement des constructions notamment de galeries de mines, un dispositif transporteur faisant le va-et-vient entre un endroit de chargement et un endroit de déchargement et susceptible d' effectuer l'enlèvement de grandes quantités de matières (charbon et pierre), dans un temps essentiellement plus court que celui nécessité par les installations mécaniques utilisées jusqu'à présent. 



   On a déjà proposé de placer les matières à transporter, à l'aide d'un dispositif chargeur, sur une bande de transport très large et montée sur un support roulant qui transmet sa charge 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 à un autre dispositifde transport pour galerie de mines et qui, à cet effet, effectue un mouvement de va-et-vient entre un endroit de chargement et un endroit de déchargement. Etant donné que les dimensions de telles bandes de transport montées sur support roulant ne peuvent pas dépasser certaines limites assez étroites, au moins lorsqu'il s'agit de l'exploitation minière européenne, ce dispositifs n'est pas applicable lorsqu'il s'agit de débits importants. 



   On connaît également des trains accomplissant un mouvement de va-et-vient qui sont constitués par une pluralité d' éléments articulés relativement courts, permettant le passage du train par un virage. Cependant, entre ces éléments s'ouvrent alors des fentes devant être recouvertes par des plaques élasti- ques courbes, ce qui empêche l'obtention de sections uniformes et de parois lisses. De plus, ces éléments ne présentent pas, à la manière d'un wagonnet, des parois qui sont perpendulaires par rapport au fond mais ces parois sont inclinées vers l'intérieur du haut vers le bas. Par conséquent, la section à travers laquelle doit passer la matière à transporter se rétrécit fortement vers le bas et une petite partie seulement de la masse chargée repose sur la chaîne de transport.

   Par conséquent, un entraînement continu de toute la masse chargée est rendu impossible, d'une part, par les fentes entre les divers éléments et, d'autre part, par la pression verticale de la masse contre les parois obliques. 



  Il n'est donc pas possible d'obtenir un chargement remplissant toute la section du train, à l'aide de la bande transporteuse. 



   Ces constructions connues ont, en plus des inconvénients sus-mentionnés, encore un autre inconvénient consistant dans l' impossibilité de prévoir des moyens d'entraînement et de décharge appropriée. 



   Tout cela a eu pour effet que ces constructions n'ont pas été adoptées dans la pratique. 



   La présente invention concerne également un dispositif de transport roulant qui peut accomplir un mouvement de va-et- vient entre un endroit de chargement et un endroit de décharge- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 ment. Le dispositif de transport roulant établi selon l'invention, appelé "train-soute" évite les inconvénients sus-mentionnés. Le dispositif de transport selon l'invention (train-soute) consiste en une pluralité d'éléments de récipient, ayant une forme sem- blable à celle des wagonnets, et dont les parois en t8le sont   perpendilares   par rapport à leur fond (voir par exemple la figure 5).

   La disposition verticale des parois, disposition usuelle dans des wagonnets, est importante, étant donné que, par suite de cette disposition, la pression verticale dirigée vers le bas de la masse n'agit que très peu sur les parois latérales et que le frottement contre ces parois est ainsi fortement diminué. 



  On peut donner à la partie inférieure des parois latérales une inclinaison vers l'intérieur, allant du haut vers le bas, et cor- respondant à l'inclinaison naturelle du talus. Cependant, en aucune façon, cette inclinaison des parois des éléments ne doit s'étendre jusqu'au bord supérieur du wagon, 
L'inclinaison indiquée par la figure 5 a uniquement pour but de recouvrir les coins morts qui existent dans le dis- positif tel que démontré par cette figure et cela, d'une façon analogue à celle appliquée aux wagonnets. Lorqu'on utilise des rubans simples dépourvus de rouleaux de guidage 8 (ce cas parti- culier n'est pas représenté par les dessins), ces coins morts sont automatiquement supprimés.

   De plus, il est important que les divers éléments de récipient se recouvrent, de sorte que les éléments consécutifs s'appuient l'un sur l'autre et se recou- vrent de façon telle qu'aucune fente ne s'ouvre lorsque le train- soute passe par un virage. De plus, aucune modification de la section n'a lieu aux joints entre les éléments et la   continuité   des parois latérales n'est nullement affectée. En assemblant plusieurs éléments de récipient qui se recouvrent et qui ont une forme semblable à celle des wagonnets, on obtient un train-soute roulant. On peut faire déplacer, le long du fond de ce train- soute et éventuellement également encore le long des parties infé rieures des parois latérales une bande continue de transport. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Cette bande transporteuse peut être agencée de diverses manières et elle est avantageusement entraînée, à des vitesse diverses, pour le chargement et le déchargement. 



  De plus, la vitesse de la bande peut être réglée de façon telle qu'elle soit toujours adaptée au mieux au rythme de travail   moment ané.    



   On peut utiliser, comme bande transporteuse, par exem- ple une bande à plaques (plaques   d'acier   une bande en caout- chouc ou une bande à raclettes à une ou deux chaînes. Lorsqu'on a recours à une bande à plaques d'acier, bande en caoutchouc ou à un moyen de transport analogue, il est avantageux de munir une telle bande de barrettes d'entraînement. De préférence, on se sert d'une bande usuelle sans fin. Cependant, on peut également utiliser d'autres constructions, par exemple une construction dans laquelle une bande est alternativement déroulée et enroulée sur des tambours prévus aux extrémités de la bande.

   Lorsque le frottement entre la matière transportée et les parois latérales est trop grand par suite d'une hauteur relativement élevée des éléments du train-soute, on peut également avoir recours à un ruban en forme d'auge, notamment à un tel ruban en caoutchouc, ce ruban s'appliquant, dans la partie inférieure et, éventuellement, même dans la partie moyenne de la section, aux parois latérales, et cela éventuellement, par l'intermédiaire de rouleaux suscepti- bles de réduire la friction. 



   Chaque élément de récipient est muni d'un train de roues distinct, disposé dissymétriquement de façon telle qu'il se trouve aussi près que possible de l'entrée de chaque élément. 



  En faisant appliquer, en outre, chaque élément, par son extrémité à un endroit situé dans l'axe longitudinal sur l'élément voisin, on obtient, pour chaque élément, un appui en trois points. Une telle disposition a l'avantage de donner une grande souplesse à l'ensemble du train-soute dont le prix de revient sera, en même temps, relativement bas. 



   Dans les mines comportant des puits intérieurs de di- mensions appropriées, on peut introduire par paire, dans la cage 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de montée, les éléments accouplés l'un à l'autre. Dans ce cas, il faudra avoir recours, pour les fins de transport, à un train auxiliaire de roues amovible facilement et à axe unique. De plus, les divers éléments sont reliés entre eux par un accouplament permettant des mouvements dans toutes les directions, de sorte que les éléments peuvent prendre des positions angulaires l'un par rapport à l'autre, dans un plan vertical, et également avantageu- sement aussi dans un plan horizontal. De cette façon, on peut créer un train-soute ayant toute longueur voulue et entrant prati   quement en ligne de compte ; longueur peut être, par exemple   comprise entre 20 et 30 mètres.

   Les éléments terminaux d'un tel train sont munis, selon l'invention, de moyens d'entraînement ainsi que de moyens de renvoi pour la bande de chargement et de déchargement. 



   Les matières à enlever, formant des tas et provenant, par exemple, de la construction d'une galerie, peuvent être chargées dans un temps très court dans le train-soute, par l' intermédiaire de dispositifs chargeurs connus. De préférence, on entraîne la bande transport qui se trouve sur le fond du train-soute d'une façon continue ou discontinue suivant l'arrivée de la matière à charger et cela de façon telle que la totalité du train-soute soit chargée d'une façon continue sur toute sa hauteur utile. 



   Sous l'extrémité d'évacuation montante et réglable dans sa hauteur, du train-soute, est disponible un espace libre qui sert, selon l'invention, au logement des moyens d'entraînement de la chaîne de chargement et de déchargement dudit train. 



  De plus, on loge, à l'extrémité d'entrée du wagonnet d'entrée, sous une t8le oblique de protection, le rouleau de renvoi de la bande à chaîne de chargement et de déchargement. De cette façon, le logement de ces éléments d'entraînement permet de ne pas dépasser le profil latéral de l'ensemble du wagon-soute et de faire passer deux trains-soutes sur des voies ayant entre elles une distance relativement petite. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Le train-soute établi   sélon   l'invention permet d'enlever, dans un temps très court, de très grande quantités de matières formant des tas, par exemple la totalité des matiè- res abattues dans une galerie de mines. De plus, un tel train rend superflue l'utilisation d'autres moyens de transport dans la partie de la galerie qui est dangereuse en raison des travaux pour lesquels on utilise des explosifs, En effet, avant de faire sauter une mine, on a seulement besoin de retirer, à une distance appropriée, le dispositif de chargement, par exemple le chargeur à pelle qui précède le train-soute. 



   Toutes les dimensions des divers éléments du train- soute peuvent correspondre à celles d'un wagonnet, par exemple aussi à celles d'un wagonnet de grande capacité. Cependant, les dimensions desdits éléments peuvent également être différentes de celles des wagonnets. Dans chaque cas, il est important de choisir la largeur et la longueur des éléments de façon telle que ceux-ci puissent être transportés dans le puits de la mine et dans les puits intérieurs de celle-ci. En observant cette prescription, on peut monter le train-soute et lui donner la longueur voulue, sans difficultés et sans être obligé d'avoir recours à des moyens compliqués, à partir des divers éléments, après que ceux-ci ont passé le dernier puits intérieur. La longueur du train peut être adaptée toujours et sans difficultés aux diverses conditions particulières.

   Si on désire changer la longueur du train, il faut évidemment prévoir la possibilité d' une subdivision correspondante de la bande transporteuse. 



   L'objet de l'invention est destiné, en premier lieu, à être utilisé pour la construction des galeries dans des exploitations minières et pour la construction de tunnels. 



  Cependant, il peut également servir à d'autres applications où il s'agit d'enlever, aussi rapidement que possible, de   gran-   des quantités de matières formant des tas, ainsi que cela est le cas dans certaines exploitations souterraines ou en surface. 



   Les dessins ci-annexés montrent l'objet de l'invention à titre d'exemple. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Les figures 1 et 2 montrent schématiquement deux parties d'une galerie dans laquelle se déplace un train-soute établi selon l'invention, l'une des parties comportant l'endroit de chargement et l'autre partie celui de déchargement. 



   Les figures 3 et 4 montrent le dispositif transporteur selon l'invention à échelle agrandie, respectivement en élévation et en plan. 



   La figure 5 montre à échelle encore plus grande et en coupe transversale un élément de récipient du dispositif trans- porteur établi selon l'invention. 



   La figure 6 est une vue en élévation sur les deux extrémités voisines de deux éléments consécutifs. 



   La figure 7 montre   -en   plan la construction inférieure des éléments de récipient représentés par la figure 6. 



   La figure 8 est une coupe selon la ligne VIII-VIII de la figure 5. 



   La figure 9 est une vue en plan de l'objet de la figure 8. 



   Ainsi que le démontrent schématiquement les figures 1 et 2, lors de la construction d'une galerie 1, la matière à enlever est amenée, par l'intermédiaire d'une machine de charge- ment, par exemple d'un chargeur à pelle 2, à un train-soute entraîné par une locomotive 3. Ce train se compose de plusieurs éléments 4 ayant une forme générale semblable à celle des wagon- nets (voir aussi figures 3 et 5) et se recouvrant dans la direc- tion longitudinale du train. Dans l'exemple d'exécution repré- senté par les dessins, le fond des divers éléments qui sont ouverts dans leur partie supérieure est constitué par une bande de transport 5 à plaques, comportant une   chatne   médiane 6 ainsi que des rouleaux 8 montés sur des axes horizontaux 7, ces rou- leaux se déplaçant à l'intérieur de guidages constitués par le bâti 9. 



   A l'une des extrémités de la bande de transport sans fin, il est prévu un rouleau de renvoi 10 et, à l'autre extrémi- té arrière de la bande, il est prévu un tambour d'entraînement 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 11 qui est mis en rotation par l'intermédiaire d'une transmission 13, à partir d'un moteur électrique 12. Avantageusement, le moteur électrique est alimenté à partir de l'accumulateur de la locomotive 3, ce qui est facilement possible, étant donné que la locomotive est arrêtée lorsque la bande transporteuse travaille. 



  Evidemment, on peut également se servir d'un autre dispositif d' entraînement, par exemple d'un dispositif d'entraînement à air comprimé. Chaque élément 4 du train-soute est muni d'un train de roues distinct   14,   ainsi que cela est usuel pour des wagon- nets normaux, ce train étant un train à deux axes, dans le mode d'exécution représenté dans les dessins à titre d'exemple. Les éléments 4   sont)reliés   entre eux par des accouplements 15 (figures 6 et 7) de façon telle que ces éléments puissent se déplacer l'un par rapport à l'autre d'un angle limité au moins dans un plan vertical et, de préférence, également dans un plan horizontal. 



   Il ressort des figures 1 à 3 qu'à l'extrémité arrière d'évacuation, la bande de transport est guidée de façon à monter obliquement vers le haut et passe sur une flèche 16 destinée à faciliter la transition de la matière transportée du train- soute aux moyens de transport consécutifs, notamment à un wagon- net de transport 17 qui se déplace dans une galerie 21 qui s' étend transversalement par rapport à la galerie 1. Bien entendu, à la place du wagonnet 17, on peut avoir recours à n'importe quel autre moyen de transport.

   On peut également utiliser, à la place de la locomotive, un autre moyen d'entraînement pour le train-soute, par exemple on peut se servir, pour cet entraîne- ment, d'un dispositif d'entratnement de wagons à fonctionnement alternatif ou continu et comportant, par exemple, des chaînes d'entraînement sans fin et disposées à une certaine distance l'une de l'autre. 



   Sur le premier élément du train-soute, est monté un dispositif de chargement 23 (voir figure 3) qui, non seulement empêche un déversement latéral de la matière lors de son charge- ment, mais assure en même temps un chargement uniforme du train- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 soute en utilisant la totalité de la section utile de celui-ci et cela également au cas où la bande transporteuse se déplace lentement et continuellement, 
Dans le mode d'exécution représenté à titre d'exemple (voir notamment la figure 5), on a recours à une bande à plaques ayant une forme générale plate et dont les bords latéraux sont légèrement redressés. Evidemment, la valeur de laquelle se trouvent redressées les bords peut être plus grande que celle représentée par ladite figure.

   Lorsqu'on utilise une bande de transport ayant des parois latérales d'une hauteur relativement grande, il est avantageux d'agencer ces parois de façon à pou- voir être rabattues, afin que ces parties de la bande n'aient qu'une hauteur réduite, dans le brin inférieur. 



   Dans le mode d'exécution représenté à titre d'exemple, on a recours à une bande à plaques, connue en elle-même, et comportant des sections relativement courtes 5 qui se recouvrent (voir figures 8 et 9) et qui sont fixées à la chaîne médiane 6 ayant la forme d'une chaîne à maillons. Il va sans dire que l' on peut également avoir recours à une autre construction, par exemple à un transporteur à double chaîne. Lorsqu'on utilise un transporteur à raclettes, il est avantageux d'agencer de façon telle les raclettes qu'elles se rabattent aux endroits de changement de direction, afin que le brin inférieur n'ait qu'une hauteur réduite. 



   Les figures 1 et 2 montrent, à titre d'exemple, comment s'utilise le dispositif établi selon l'invention. 



   Dans la phase d'opération représentée par la figure 1, le charbon de la veine 18 qui constitue la partie supérieure de la section de galerie est abattu à l'aide d'une machine d'abat- tage 19 et amené à une bande de transport 20 roulante. Cette bande amène le charbon au chargeur à pelle 2 qui le transporte dans le train-soute. Ce dernier amène le charbon à un train 17 composé de wagonnets et se trouvant dans la galerie transversale 21. 



   Dans la deuxième phase de la construction de galerie, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 on abat les pierres 22 qui constituent la partie inférieure de la section de galerie et les pierres abattues sont également transportées par le chargeur 2 dans le train-soute. Lorsque ce train est rempli, il s'en va entraîné par la locomotive et son contenu est transmis au train 17 composé de wagonnets. En même temps, on prépare, après avoir retiré le chargeur 2, la prochaine opération d'abattage et, après avoir fait sauter les mines, on   ramèhe   le chargeur ainsi que le train-soute de nouveau dans une      position analogue à celle représentée par la figure 1, ce qui permet d'accomplir une nouvelle opération.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements made to transport systems, in particular for the construction of mine galleries."
The object of the invention consists in creating, in order to increase the efficiency of constructions, in particular of mine galleries, a conveyor device which moves back and forth between a loading place and an unloading place and capable of remove large quantities of material (coal and stone), in an essentially shorter time than that required by the mechanical installations used until now.



   It has already been proposed to place the materials to be transported, using a loader device, on a very wide conveyor belt and mounted on a rolling support which transmits its load.

 <Desc / Clms Page number 2>

 to another transport device for a mine gallery and which, for this purpose, performs a back-and-forth movement between a loading location and an unloading location. Since the dimensions of such conveyor belts mounted on a rolling stand cannot exceed certain rather narrow limits, at least when it comes to European mining, this device is not applicable when it is is high flow rates.



   Also known are trains performing a reciprocating movement which consist of a plurality of relatively short articulated elements, allowing the train to pass through a bend. However, between these elements then open slots to be covered by curved elastic plates, which prevents the obtaining of uniform sections and smooth walls. In addition, these elements do not have, like a wagon, walls which are perpendicular to the bottom, but these walls are inclined inwardly from top to bottom. As a result, the section through which the material to be transported must pass narrows sharply downwards and only a small part of the loaded mass rests on the transport chain.

   Consequently, a continuous drive of the whole loaded mass is made impossible, on the one hand, by the slots between the various elements and, on the other hand, by the vertical pressure of the mass against the oblique walls.



  It is therefore not possible to obtain a load filling the entire section of the train, using the conveyor belt.



   These known constructions have, in addition to the aforementioned drawbacks, yet another drawback consisting in the impossibility of providing suitable drive and discharge means.



   All this had the effect that these constructions were not adopted in practice.



   The present invention also relates to a rolling transport device which can perform a reciprocating movement between a loading place and an unloading place.

 <Desc / Clms Page number 3>

 is lying. The rolling transport device established according to the invention, called "cargo train" avoids the aforementioned drawbacks. The transport device according to the invention (train-hold) consists of a plurality of container elements, having a shape similar to that of wagons, and whose t8le walls are perpendicular to their bottom (see par. example figure 5).

   The vertical arrangement of the walls, usual arrangement in wagons, is important, given that, as a result of this arrangement, the vertical pressure directed towards the bottom of the mass acts only very little on the side walls and that the friction against these walls is thus greatly reduced.



  The lower part of the side walls can be given an inward inclination, going from the top to the bottom, and corresponding to the natural inclination of the slope. However, in no way should this inclination of the walls of the elements extend to the upper edge of the wagon,
The inclination indicated by FIG. 5 is only intended to cover the dead corners which exist in the device as shown by this figure and this, in a manner analogous to that applied to wagons. When simple tapes are used without guide rollers 8 (this particular case is not shown by the drawings), these dead corners are automatically eliminated.

   In addition, it is important that the various container elements overlap, so that the consecutive elements rest on each other and overlap in such a way that no slits open when the train. - hold passes through a bend. In addition, no modification of the section takes place at the joints between the elements and the continuity of the side walls is in no way affected. By assembling several elements of the container which overlap and which have a shape similar to that of the wagons, one obtains a rolling cargo train. A continuous conveyor belt can be moved along the bottom of this train and possibly also also along the lower parts of the side walls.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   This conveyor belt can be arranged in various ways and it is advantageously driven, at various speeds, for loading and unloading.



  In addition, the speed of the belt can be adjusted in such a way that it is always best suited to the current rate of work.



   As a conveyor belt, a plate belt (steel plate, a rubber belt or a scraper belt with one or two chains can be used, for example. When a plate belt is used). steel, rubber belt or the like, it is advantageous to provide such a belt with drive bars. Preferably, a customary endless belt is used. However, other devices can also be used. constructions, for example a construction in which a strip is alternately unwound and wound on drums provided at the ends of the strip.

   When the friction between the material transported and the side walls is too great as a result of a relatively high height of the elements of the cargo train, it is also possible to use a trough-shaped tape, in particular such a rubber tape. , this tape being applied, in the lower part and, optionally, even in the middle part of the section, to the side walls, and this possibly by means of rollers capable of reducing friction.



   Each container element is provided with a separate set of wheels, arranged asymmetrically such that it is located as close as possible to the entrance of each element.



  By applying, in addition, each element, by its end at a location located in the longitudinal axis on the neighboring element, a support is obtained for each element at three points. Such an arrangement has the advantage of giving great flexibility to the entire cargo hold, the cost price of which will be, at the same time, relatively low.



   In mines with internal shafts of suitable dimensions, it is possible to introduce in pairs, into the cage

 <Desc / Clms Page number 5>

 rise, the elements coupled to each other. In this case, it will be necessary to have recourse, for the purposes of transport, to an auxiliary train of easily removable wheels and with single axis. In addition, the various elements are interconnected by a coupling allowing movements in all directions, so that the elements can take angular positions with respect to each other, in a vertical plane, and also advantageously. also in a horizontal plane. In this way, it is possible to create a cargo train having any desired length and practically entering into account; length can be, for example between 20 and 30 meters.

   The terminal elements of such a train are provided, according to the invention, with drive means as well as return means for the loading and unloading belt.



   The material to be removed, forming piles and originating, for example, from the construction of a gallery, can be loaded in a very short time into the cargo train, by means of known loading devices. Preferably, the conveyor belt which is located on the bottom of the bunker train is driven in a continuous or discontinuous manner depending on the arrival of the material to be loaded and this in such a way that the entire bunker train is loaded with continuously over its entire useful height.



   Under the rising discharge end and adjustable in its height, of the hold train, is available a free space which serves, according to the invention, to accommodate the drive means of the chain for loading and unloading said train.



  In addition, the return roller of the loading and unloading chain band is housed at the entry end of the entry wagon, under an oblique protective sheet. In this way, the housing of these drive elements makes it possible not to protrude beyond the lateral profile of the whole of the bunker wagon and to pass two bunker trains on tracks having a relatively small distance between them.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The bunker set up according to the invention makes it possible to remove, in a very short time, very large quantities of material forming heaps, for example all of the material felled in a mine tunnel. In addition, such a train makes it superfluous to use other means of transport in the part of the gallery which is dangerous because of the work for which explosives are used, In fact, before blowing up a mine, we only have need to remove, at an appropriate distance, the loading device, for example the shovel loader which precedes the cargo train.



   All the dimensions of the various elements of the train may correspond to those of a wagon, for example also to those of a large capacity wagon. However, the dimensions of said elements can also be different from those of the wagons. In each case, it is important to choose the width and length of the elements in such a way that they can be transported into the mine shaft and into the inner shaft of the mine. By observing this prescription, the cargo train can be mounted and given the desired length, without difficulty and without having to resort to complicated means, from the various elements, after they have passed the last well. interior. The length of the train can always be adapted without difficulty to the various special conditions.

   If one wishes to change the length of the train, it is obviously necessary to provide for the possibility of a corresponding subdivision of the conveyor belt.



   The object of the invention is intended, in the first place, to be used for the construction of galleries in mining operations and for the construction of tunnels.



  However, it can also be used for other applications where it is a question of removing, as quickly as possible, large quantities of material forming piles, as is the case in certain underground or surface operations.



   The accompanying drawings show the object of the invention by way of example.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   FIGS. 1 and 2 schematically show two parts of a gallery in which a hold train set according to the invention moves, one of the parts comprising the loading place and the other part that of unloading.



   Figures 3 and 4 show the conveyor device according to the invention on an enlarged scale, respectively in elevation and in plan.



   Figure 5 shows on a still larger scale and in cross section a container element of the carrier device established according to the invention.



   FIG. 6 is an elevational view of the two neighboring ends of two consecutive elements.



   Figure 7 shows in plan the lower construction of the container elements shown in Figure 6.



   Figure 8 is a section along the line VIII-VIII of Figure 5.



   Figure 9 is a plan view of the object of Figure 8.



   As shown schematically in Figures 1 and 2, during the construction of a gallery 1, the material to be removed is fed, by means of a loading machine, for example a shovel loader 2 , to a hold train driven by a locomotive 3. This train is made up of several elements 4 having a general shape similar to that of the wagons (see also figures 3 and 5) and overlapping in the longitudinal direction of the train . In the exemplary embodiment shown in the drawings, the bottom of the various elements which are open in their upper part is constituted by a conveyor belt 5 with plates, comprising a central chain 6 as well as rollers 8 mounted on horizontal axes 7, these rollers moving inside guides formed by the frame 9.



   At one end of the endless conveyor belt there is a deflection roller 10 and at the other rear end of the belt there is provided a drive drum.

 <Desc / Clms Page number 8>

 11 which is rotated by means of a transmission 13, from an electric motor 12. Advantageously, the electric motor is supplied from the accumulator of the locomotive 3, which is easily possible, being since the locomotive is stopped when the conveyor belt is working.



  Of course, another drive device can also be used, for example a compressed air drive device. Each element 4 of the hold train is provided with a separate set of wheels 14, as is customary for normal wagons, this train being a two-axle train, in the embodiment shown in the drawings to. as an example. The elements 4 are) interconnected by couplings 15 (Figures 6 and 7) so that these elements can move with respect to each other at a limited angle at least in a vertical plane and, preferably also in a horizontal plane.



   It emerges from Figures 1 to 3 that at the rear discharge end, the conveyor belt is guided so as to rise obliquely upwards and passes over an arrow 16 intended to facilitate the transition of the material transported from the train- hold the consecutive means of transport, in particular a transport wagon 17 which moves in a gallery 21 which extends transversely with respect to the gallery 1. Of course, instead of the wagon 17, recourse can be had to any other means of transport.

   It is also possible to use, instead of the locomotive, another drive means for the cargo train, for example, for this drive, a reciprocating wagon drive device may be used or continuous and comprising, for example, endless drive chains and arranged at a certain distance from each other.



   On the first element of the cargo bay is mounted a loading device 23 (see figure 3) which not only prevents lateral dumping of the material during its loading, but at the same time ensures uniform loading of the train.

 <Desc / Clms Page number 9>

 hold using the entire useful section of it and this also in the event that the conveyor belt moves slowly and continuously,
In the embodiment shown by way of example (see in particular FIG. 5), use is made of a strip with plates having a generally flat shape and the lateral edges of which are slightly straightened. Obviously, the value of which the edges are straightened may be greater than that represented by said figure.

   When using a conveyor belt having side walls of a relatively large height, it is advantageous to arrange these walls so that they can be folded down, so that these parts of the belt have only one height. reduced, in the lower strand.



   In the embodiment shown by way of example, recourse is had to a strip band, known per se, and comprising relatively short sections 5 which overlap (see Figures 8 and 9) and which are fixed to the middle chain 6 having the form of a link chain. It goes without saying that it is also possible to use another construction, for example a double chain conveyor. When using a squeegee conveyor, it is advantageous to arrange the squeegees so that they fold back at the places of change of direction, so that the lower strand has only a reduced height.



   Figures 1 and 2 show, by way of example, how the device established according to the invention is used.



   In the phase of operation shown in Figure 1, the coal from the seam 18 which constitutes the upper part of the gallery section is felled with the aid of a stripping machine 19 and fed to a belt of. rolling transport 20. This belt brings the coal to the shovel loader 2 which transports it to the bunker train. The latter brings the coal to a train 17 composed of wagons and located in the transverse gallery 21.



   In the second phase of the gallery construction,

 <Desc / Clms Page number 10>

 the stones 22 which constitute the lower part of the gallery section are cut and the cut stones are also transported by the loader 2 in the cargo train. When this train is full, it goes away driven by the locomotive and its contents are transmitted to train 17 made up of wagons. At the same time, after removing loader 2, the next felling operation is prepared and, after blowing up the mines, the loader and the cargo bay are brought back to a position similar to that represented by the Figure 1, which allows a new operation to be performed.


    

Claims (1)

RESUME.. ABSTRACT.. L'invention a pour objet des perfectionnements apportés aux dispositifs de transport, notamment pour les exploitations souterraines, ces dispositifs de transport étant susceptibles de se déplacer par un mouvement de va-et-vient, entre un endroit de chargement et un endroit de déchargement, ces perfectionnements consistant dans les dispositions suivantes, prises seules ou en combinaison : 1 - plusieurs éléments de récipient ressemblant à des wagonnets et dont les parois en tôle sont perpendiculaires au fond, comme dans un wagonnet, sont reliés entre eux, afin de constituer un train-soute Voulant, les divers éléments se recou- vrant de façon à pouvoir accomplir des mouvements relatifs l'un par rapport à l'autre. The subject of the invention is improvements made to transport devices, in particular for underground operations, these transport devices being capable of moving by a back-and-forth movement, between a loading location and an unloading location, these improvements consisting of the following measures, taken alone or in combination: 1 - several container elements resembling wagons and whose sheet metal walls are perpendicular to the bottom, as in a wagon, are connected together, in order to constitute a Voulant train-hold, the various elements overlapping so as to be able to perform relative movements with respect to each other. 2 - Les éléments de récipient ressemblant à des wagonnets s'appuient l'un sur l'autre, grâce à leur recouvrement, et sont reliés entre eux par des accouplements déformables dans toutes les directions.. 2 - The container elements resembling wagons are supported on each other, thanks to their overlap, and are connected to each other by couplings which can be deformed in all directions. 32 - Le recouvrement des divers éléments de récipient est agencé de façon telle que, lors du passage du train dans un virage, ne se produisent ni des fentes, ni des modifications de section, ni des modifications des parois latérales. 32 - The covering of the various container elements is arranged in such a way that, during the passage of the train in a bend, neither slits nor changes in section or modifications of the side walls occur. 4 - Les éléments de récipient ressemblant à des wagonnets et intercalés entre la voiture d'entrée et la voiture <Desc/Clms Page number 11> de sortie ne comportent chacun qu'un seul axe à roue qui est disposé assymétriquement et décalé autant que possible vers 1' entrée de l'élément de récipient correspondant, de façon à réaliser, pour chaque élément de récipient, un appui en trois points. 4 - The container elements resembling wagons and inserted between the entry car and the car <Desc / Clms Page number 11> output each have only a single wheel axle which is arranged asymmetrically and offset as much as possible towards the inlet of the corresponding container element, so as to achieve, for each container element, a support at three points. 5 - Les éléments de récipient à un seul axe sont munis, pour leur transport, d'un dispositif qui permet le montage d'un deuxième axe à roue. 5 - The container elements with a single axis are provided, for their transport, with a device which allows the mounting of a second wheel axle. 6 - La bande de transport servant au chargement et au déchargement est agencée, à l'extrémité d'évacuation du train-soute, de façon telle qu'elle monte obliquement, et elle est munie, à cette extrémité, d'une flèche mobile servant à transmettre la matière à transporter dans un autre dispositif transporteur, par exemple dans un train de wagonnets qui se déplace dans une galerie transversale. 6 - The conveyor belt used for loading and unloading is arranged at the discharge end of the hold train, so that it rises obliquely, and it is provided, at this end, with a movable jib serving to transmit the material to be transported to another conveyor device, for example in a train of wagons which moves in a transverse gallery. 7 - Le dispositif d'entraînement de la bande de chargement et de déchargement, bande qui est disposée dans le train-soute, est logé sous l'extrémité oblique d'évacuation. 7 - The drive device for the loading and unloading belt, which belt is placed in the cargo compartment, is housed under the oblique discharge end. 8 - Le rouleau de renvoi de la bande de chargement et de déchargement est disposé dans le wagon d'entrée du train- soute, sous la t8le oblique de protection du premier élément de récipient où se rouleau se trouve protégé. 8 - The return roller of the loading and unloading strip is placed in the entry wagon of the train, under the oblique protective plate of the first container element where the roller is protected. 9 - La bande de chargement et de déchargement est constituée par une bande à plaques munie de rouleaux latéraux. 9 - The loading and unloading belt consists of a plate belt fitted with side rollers. 10 - La bande de chargement et de déchargement à la forme d'une auge et est munie d'organes latéraux perpendiculaire qui s'appuient, dans la partie inférieure et éventuellement médiane, contre les parois latérales des éléments de récipient et qui, dans le brin inférieur, se rabattent vers le milieu. 10 - The loading and unloading belt has the shape of a trough and is provided with perpendicular side members which rest, in the lower and possibly median part, against the side walls of the container elements and which, in the lower strand, fold back towards the middle. 11 - La bande de chargement et de déchargement se trouvant au fond du train-soute est agencée sous forme de bande à raclettes à deux chaînes. 11 - The loading and unloading belt located at the bottom of the cargo hold is arranged in the form of a two-chain scraper belt. 12 - L'entraînement de la bande de transport est obtenu à partir d'une locomotive électrique ou à air comprimé servant au déplacement du train. <Desc/Clms Page number 12> 12 - The drive of the conveyor belt is obtained from an electric or compressed air locomotive used to move the train. <Desc / Clms Page number 12> 132 - Sur l'élément de récipient faisant fonction de wagon d'entrée du train-soute, est monté un dispositif de chargement, de préférence amovible. 132 - A loading device, preferably removable, is mounted on the container element acting as the entry wagon of the hold train. L'invention vise plus particulièrement un certain mode d'application ainsi que certains modes de réalisation des susdits perfectionnements et elle vise plus particulièrement encore, et ce à titre de produits industriels nouveaux, les dispositifs de transport du genre en question comportant appli- cation de ces mêmes perfectionnements ainsi que les éléments spéciaux propres à leur établissement. The invention relates more particularly to a certain mode of application as well as to certain embodiments of the aforesaid improvements and it relates more particularly still, and this by way of new industrial products, to transport devices of the type in question comprising the application of these same improvements as well as the special elements specific to their establishment.
BE513625D BE513625A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE513625A true BE513625A (en)

Family

ID=151694

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE513625D BE513625A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE513625A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0084511B1 (en) Belt conveyor
FR2596453A1 (en) METHODS AND APPARATUS FOR TRANSPORTING AND LOADING MATERIALS, IN PARTICULAR IN MINES
FR2533520A1 (en) DEVICEABLE LOADING WAGON, ESPECIALLY FOR LOADING DEBLAIS FROM A BALLAST BED PURIFICATION MACHINE
FR2505794A1 (en) CONVEYOR DEVICE FOR ACCUMULATING ARTICLES, AND METHOD FOR TRANSPORTING ARTICLES
FR2607119A1 (en) CONVEYOR, ESPECIALLY FOR MINING OPERATIONS
EP1776298B1 (en) Conveyor belt and conveyor comprising said belt
EP2090530B1 (en) Belt conveyor with widely-spaced support stations
CA2968911A1 (en) Trolley for transporting a belt conveyor, mobile conveying facility comprising such a trolley, and associated shifting method
FR2976195A1 (en) Device for conveying objects e.g. vegetables, has conveyor for forming pair of conveying lines, and carpet receiving and recycling objects falling laterally, where upper part of each conveying line includes inner zone placed at loading ends
BE513625A (en)
EP2406155A1 (en) Transversely deformable endless conveyor belt for a conveyor device
FR2483898A1 (en) ENDLESS BAND CONVEYOR SYSTEM FOR THE TRANSPORT OF RAW MATERIALS ON IMPORTANT SLOPES
FR3001447A1 (en) Movable belt conveyer for transporting e.g. sand, has transverse guide assembly including guide elements distributed longitudinally along longitudinal profile of assembly and limiting clearance of profile transversely
EP1585691B1 (en) Conveyor belt and belt conveyor system comprising same
BE498215A (en)
EP0046425B1 (en) Conveyor belt arrangement for conveying concrete
EP2536590B1 (en) Dump truck skip having a bottom wall covered with a shock-absorbing endless belt, and truck thus fitted
BE506403A (en)
WO2017220607A1 (en) Assembly comprising a longitudinal conveyor belt and belt conveyor comprising such a belt
FR2530594A1 (en) EXCAVATING APPARATUS WITH A ROLLING BRIDGE FOR DEBLAYING A BULK MATERIAL
FR2744420A1 (en) Wrapper for compressed agricultural bales
BE438835A (en)
FR2777266A1 (en) Belt or band conveyor for transporting bulk materials or separate articles
FR2553391A1 (en) SQUEEGEE CONVEYOR WITH RACLETTES MEMBERS IN THE OTHERS
BE449816A (en)