BE513512A - - Google Patents

Info

Publication number
BE513512A
BE513512A BE513512DA BE513512A BE 513512 A BE513512 A BE 513512A BE 513512D A BE513512D A BE 513512DA BE 513512 A BE513512 A BE 513512A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cables
conveyor
tape
trough
carriage
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE513512A publication Critical patent/BE513512A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65GTRANSPORT OR STORAGE DEVICES, e.g. CONVEYORS FOR LOADING OR TIPPING, SHOP CONVEYOR SYSTEMS OR PNEUMATIC TUBE CONVEYORS
    • B65G65/00Loading or unloading
    • B65G65/28Piling or unpiling loose materials in bulk, e.g. coal, manure, timber, not otherwise provided for

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Installation de manutention, surtout pour l'exploitation au jour de lignite." 
Les quantités à transporter dans l'exploitation au jour, surtout dans l'exploitation profonde au jour, de l'avenir de 1' industrie minière de lignite, mettent le problème de transport de morts-terrains et de lignite au premier plan. Les moyens de transport les plus communs dans les mines de lignite sont en première ligne les wagons de grande capacité employés pour 1' 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 exploitation par chemins de fer et la courroie en caoutchouc uti- lisée dans l'exploitation par ponts-roulants transporteurs. 



   Etant donné que l'exploitation par chemins de fer n'est pas à même de vaincre des montées considérables par chemins courts, elle demande, à l'exploitation profonde au jour un nombre augmenté d'unités de trains et la pose de voies ferrées de construction extrêmement lourde. En outre, une telle exploitation exige, aux points de déchargement, des dispositifs de déchargement, comme dispositifs à déposer les matières transportées, etc., dont le nombre et les dimensions rendent problématique l'économie d'une telle exploitation. 



   De la même façon, l'emploi d'un pont-roulant comme moyen de transport principal pour l'exploitation profonde au jour est également problématique à cause du poids du pont qui augmente progressivement avec la portée du pont et à cause des frais con- sidérables de premier établissement nécessaires pour de telles installations. 



   Même un compromis qu'on pourrait prévoir en transportant la partie supérieure des morts-terrains par chemin de fer et la partie inférieure des morts-terrains et le lignite par ponts- roulants de transport demanderait des fonds tellement considéra- bles pour les frais de premier établissement et d'exploitation que même en cas d'une augmentation   éventuelle   des prix de vente du      lignite l'exploitation d'une mine de lignite ne serait plus profi- table.

   Tous ces systèmes de transport, employés pour   l'exploitât!.   profonde au jour, demandent des frais considérables de premier établissement et de manutention de sorte qu'il est absolument nécessaire de modifier le système de transport dans   l'exploitât!'   au jour et de réduire ainsi considérablement ces frais de premier établissement et d'exploitation. 



   La présente invention a pour but d'écarter des difficul- tés de transport et-de créer une installation de manutention per- mettant d'exclure, dans l'exploitation au jour de mines,de lignite. tout transport par chemin de fer du lignite et des morts-terrains et de transporter les morts-terrains et le lignite directement 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 au-dessus de l'exploitation au jour. 



   Suivant la présente invention, la matière extraite peut être transportée par la voie la plus courte, depuis le côté d' extraction jusqu'au côté de déchargement, par un transporteur continu qui s'étend au-dessus de l'exploitation au jour, qui est supporté dans des intervalles par des galets de roulement et dont la voie de translation se compose de   câbles   porteurs tendus. 



   Par un tel moyen de transport, la matière à transporter peut traverser, par la voie la plus courte, l'exploitation au jour depuis le côté d'extraction jusqu'au côté de culbutage. Contrai- rement aux types de ponts construits jusqu'à présent, dont la cons- truction, même la plus lourde, ne permet pas de les utiliser pour des extractions dont la hauteur maximum dépasse 80 m, le moyen de transport suivant la présente invention qui se distingue par sa construction relativement légère .peut être employé sans restric- tions quelconques au sujet de sa mobilité et au sujet de la pro- fondeur de l'exploitation au jour.

   En outre, le convoyeur suivant la présente invention offre, vis-à-vis des installations de manu- tention susmentionnées, l'avantage remarquable, qu'au lieu des ponts-transporteurs stationnaires lourds, il est employé un trans- porteur continu guidé par rouleaux sur des câbles porteurs tendus. 



  Par un tel moyen de transport, il est non seulement possible de transporter et de culbuter directement, dans le domaine de l'ex- ploitation au jour, les matières extraites, mais aussi de trans- porter les morts-terrains, par un ou plusieurs convoyeurs, direc- tement à un terril situé au-dehors de l'exploitation au jour. 



   Par ce convoyeur, à part des morts-terrains dont la mise à terril peut être faite par une trémie mobile de déchargement détaillée ci-dessous, le lignite extrait est transporté jusqu'au pylône le plus haut situé au coté du culbutage où il peut être chargé dans des wagons de grande capacité. De cette façon, tout transport par chemin de fer est supprimé pendant l'exploration et l'exploitation. 



   Le pont à câbles servant de voie de translation pour le convoyeur est formé par des   ctbles   porteurs qui s'étendent des ex- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 tracteurs utilisés au côté de l'extraction de l'exploitation au jour soit directement jusqu'à un pylône situé au côté de décharge- ment ou jusqu'à un ou plusieurs pylônes intermédiaires et depuis ce ou ces pylônes à un ou plusieurs pylônes situés au côté de déchargement. Pour obtenir des portées plus grandes, des pylônes auxiliaires et, par conséquent, d'autres convoyeurs peuvent être utilisés au côté de l'extraction et au côté de déchargement. Tous les pylônes peuvent être prévus pour translation synchronique et en partie, dans certaines limites, aussi pour translation asynchro- nique. 



   En détail, le convoyeur suivant la présente invention peut être construit avantageusement de telle façon que le brin supérieur et le brin inférieur   comportent   chacun une paire de câbles porteurs. A cet effet, il est utile d'unir, dans des inter- valles réguliers, les câbles porteurs superposés par des cadres à câbles transmettant et égalisant la charge d'un   câble   à   l'autre.,,   Pour la commande du convoyeur, on utilise de préférence des câbles tracteurs, le convoyeur peut comprendre des galets de roulement fixés aux câbles tracteurs dans des distances déterminées qui appuyent un transporteur. En outre, à ce sujet, les châssis des galets de roulement peuvent être en forme d'auge. 



   Suivant la présente invention, les châssis des galets de roulement peuvent être aussi des chariots et un bord longitu- dinal ou semblable du ruban peut être fixé rigidement au chariot tandis que l'autre bord longitudinal ou semblable peut être fixé au chariot par joints articulés. 



   Suivant la présente invention, un des deux bords longi- tudinaux du ruban peut être fixé au chariot par joints articulés d'une telle façon que le ruban est porté par un goujon déplaçable qui s'étend dans un guidage du chariot de manière que, lorsque le ruban se trouve en position de chargement, le goujon est supporté par le guidage lorsque le goujon se trouve dans la posi- tion la plus haute dans ce guidage. La construction du guidage du chariot pour le goujon mobile est telle que, dans la position de déchargement du ruban, le goujon est logé dans la position 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 la plus basse du guidage et maintient ainsi le ruban en position étendue. Les chariots qui portent le ruban sont pourvus d'un déclencheur pour le goujon mobile qui porte un bord du ruban. 



   Suivant la présente invention, le déclencheur peut être d'une telle construction qu'il fonctionne, en combinaison avec un bloc ou chariot d'arrêt ou semblable qui peut être déplacé et bloqué sur le câble tracteur, de telle façon que le ruban peut être mis dans sa position étendue de déchargement à tout endroit du ou des câbles porteurs par le déplacement de son goujon mobile. 



   Suivant la présente invention, le ruban peut se composer de sections de rubans suspendues entre les chariots à des câbles porteurs spéciaux à ruban qui chevauchent dans la portée des chariots et qui sont suspendus aux câbles porteurs à rubans par des boucles ou semblables. 



   Suivant la présente invention, la longueur des boucles est telle que la flèche du ou des câbles porteurs du ruban est égalisée et que le ruban est courbé dans la même forme d'auge pour toutes les sections du ruban. 



   L'invention recommande de faire commander le ruban par un ou deux câbles tracteurs de sorte que les forces de traction qui agissent dans les   câbles   tracteurs n'ont aucun effet défavorable sur le ruban et ses câbles porteurs. Le ou les câbles tracteurs peuvent être munis de dispositifs spéciaux pour le découplage du chariot. 



   Suivant la présente invention, le guidage du convoyeur aux stations de renvoi et de commande peut être obtenu en déviant les câbles porteurs devant ces stations de telle façon que les galets de roulement sont guidés librement suspendus au- dessus des poulies de commande et de renvoi à l'aide des câbles tracteurs. En même temps, l'introduction parfaite du brin inférieur dans la voie de translation correspondante des câbles porteurs inférieurs peut être assurée par des guidages forcés correspondants. 



   Suivant les exigences et conditions qui se présentent aux différentes exploitations, le convoyeur suivant la présente 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 invention peut être subdivisé en deux ou plusieurs unités successives et peut s'appuyer, aux points de passage et de transbordement, sur une ou plusieurs tours intermédiaires mobiles. 



   Pour assurer à cet effet que la position et la distance des différents extracteurs soient indépendantes de la tour inter- médiaire, il est avantageux de raccorder de façon orientable les différents convoyeurs à la tour ou aux tours intermédiaires mobiles et aux extracteurs et de les construire de telle façon      qu'ils peuvent être déplacés dans le sens de leur axe longitudinal   @   Grâce à leur construction orientable et leur déplacement longitudinal susmentionnés, les convoyeurs peuvent donc être déplacés, vers les excavateurs etc. et vers les tours inter-   médiaires,   en plan horizontal latéralement et en direction de leur axe longitudinal ;

   en outre, il est possible de placer en certaines limites, les   différentes   convoyeurs en position angu- laire vis-à-vis des autres convoyeurs du même groupe. Les différences de longueur causées par la position variable des tours intermédiaires et des extracteurs sont compensées par le déplacement du convoyeur. Pour ce déplacement, des moyens connus, comme par exemple des convoyeurs intermédiaires ou sem- blables peuvent être utilisés.. 



   Pour permettre le déchargement simple et effectif du convoyeur à tout endroit de déchargement désiré, l'invention pré- voit, à part de la construction susmentionnée où un bord longitu- dinal du ruban est fixé rigidement au chariot et l'autre bord longitudinal est fixé au chariot par articulation, une autre construction dans laquelle les axes de la structure en forme d'auge ou du chariot soit extensibles et dans laquelle le convoyeur est fixé uniquement aux bords de la structure en forme d'auge.

   Pour le déchargement à tout endroit de décharge- ment désiré, un chariot de déchargement spécial peut être adopté qui se déplace sur des câbles porteurs spéciaux et qui permet par des guidages forcés, par exemple des câbles et des rouleaux de guidage de disposition appropriée en forme de coin, l'exten- sion des essieux du dispositif en forme d'auge, et, par conséquent l'extension du convoyeur en forme d'auge pour le déchargement      

 <Desc/Clms Page number 7> 

 Le déchargement proprement dit peut être obtenu par des moyens quelconques, comme par exemple des racloirs, des rubans de lancement ou semblables. 



   Pour assurer qu'également aux points de commande et de renvoi le convoyeur sera guidé sans chocs ou trépidations, il est avantageux de prévoir ici une extension du convoyeur sembla- ble à celle prévue au déchargement. A cet effet, des guidages peuvent être prévus aux stations de commande et de renvoi par lesquels les essieux des structures en forme d'auge peuvent être élargis progressivement devant les renvois et contractés derrière les renvois. 



   Pour pouvoir soulever les câbles ou semblables du nou- veau convoyeur à tout point désiré de leur ligne librement suspen- due de sorte que, même lorsque les câbles ou semblables sont tendus entre des pylônes bas ou relativement bas pour les condi- tions locales, d'autres machines et installations même plus hau- tes et plus grandes, comme par exemple excavateurs, transporteurs à godets etc. peuvent passer au-dessus des câbles ou bien que les câbles peuvent passer au-dessus de ces installations, le con- voyeur est muni de deux colonnes de levage dont les extrémités de tête sont réunies par articulations et portent un appui fixé par articulations, par exemple, une plaque de tête ou semblable sur laquelle les câbles à lever peuvent être placés.

   Les deux colon- nes de levage de ce dispositif sont pourvues d'extrémités de pied déplaçables de préférence avec des pieds qui reposent sur des véhicules à rails qui peuvent s'approcher au moyen de moufles ou semblables. La plaque de tête ou semblable qui est unie avec les deux colonnes de levage par des articulations et qui sert à l'appui des   câbles   est pourvue de crampons pour serrer l'équipe- ment d'appui des câbles, par exemple la plaque de tête, aux câbles à soulever. 



   Dans l'état d'extension normale, les colonnes de levage maintiennent un gabarit libre désiré. Suivant la présente invention, les colonnes de levage sont pourvues d'un engin de levage, de préférence d'un treuil télescopique, qui sert à 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 soulever les colonnes de levage se trouvant en position de repos en dedans du gabarit libre, jusqu'à une telle hauteur que les forces de traction exercées par la palan ou semblable sur les véhicules à rails aux pieds des colonnes deviennent effectives de sorte que les extrémités des pieds et, par consé- quent, les colonnes s'approchent ou bien que la commande motrice des extrémités inférieures mobiles est suffisamment forte pour rapprocher les colonnes,,, 
L'invention n'est pas limitée à l'exploitation au jour de mines de lignite,

   mais peut être adoptée également dans beau- coup d'autres cas dans lesquels il s'agit du transport de quan- tités majeures ou mineures de matières en vrac. 



   D'autres détails avantageux de l'invention sont repré- sentés dans les dessins annexés. Plusieurs modes préférés d'exé- cution de l'objet de l'invention vont être décrits à titre d' exemple en référence aux dessins sur lesquels : la   fig.l   est l'adoption d'installations de manutention dans l'exploitation au jour d'une mine de lignite en section transversale. 



   La fig. 2 est une vue de dessus de la fig.l. 



   La fig.3 est un convoyeur suivant l'invention en section transversale. 



   La fig.4 est une vue de dessus de la fig.3. 



   La fig.5 est une vue de côté de la fig.3. 



   Les   fig.6   à 8 sont des schémas en vue de côté, de dessus et de face d'un mode d'exécution d'une station de renvoi ou de commande. 



   La fig.9 est un schéma en section transversale du chariot de déchargement. 



   Les   fig.10   et 11 sont des vues de côté et de dessus du chariot de déchargement. 



   Les fig.12, 13 et   IL),   sont des vues de c8té, de face et de dessus d'un mode d'exécution d'un pylône intermédiaire. 



   Les fig.15, 16 et 17 représentent un mode d'exécution de l'installation dans laquelle le convoyeur est fixé par articu- lations avec un de ses bords longitudinaux à ses chariots de   @   

 <Desc/Clms Page number 9> 

 translation de telle façon que le ruban est étendu au point de déchargement et incliné latéralement. 



   La   fig.15   est une vue en élévation du ruban à un point de renvoi, 
La fig.16 est une coupe suivant la ligne II-II de la   fig.15.   



   La   fig.17   est une coupe par la suspension du ruban aux câbles porteurs du convoyeur suivant la ligne III-III de la   fig.15.   



   Les fig.18, 19 et 20 représentent un exemple d'exécu- tion des colonnes de levage par lesquels les câbles etc. du nouveau convoyeur peuvent être soulevés   à   tout point désiré de leur ligne librement suspendue de sorte que, lorsque les câbles ou semblables sont tendus entre des pylônes bas ou relativement bas pour les conditions locales, d'autres machines et installa-   tions,   même plus hautes et plus grandes, peuvent passer au-dessus des câbles ou bien que les câbles peuvent passer au-dessus de ces installations. 



   Suivant la disposition générale représentée dans les   fig.l   et 2, d'après la présente invention, plusieurs convoyeurs   1   successifs, qui sont déplacés sur des câbles porteurs et dont la construction est détaillée ci-dessous, sont employés pour croiser l'exploitation au jour depuis le côté d'extraction jusqu' au côté de culbutage. Ainsi qu'il est représenté dans la   fig.l,   au coté de culbutage, plusieurs-convoyeurs 1 peuvent être égale- ment disposés en parallèle de manière que le convoyeur la sert au transport du terroir, le convoyeur 1b sert au transport de morte- terrains et le convoyeur 1c sert au transport de lignite.

   Si la grande étendue d'une exploitation profonde au jour ne permet pas de croiser l'ouverture de l'exploitation au jour à l'aide de deux pylônes seulement, suivant l'exécution décrite à titre d' exemple, deux pylônes intermédiaires 2 sont prévus qui servent à transmettre les matières transportées aux convoyeurs qui suivent ces pylônes. 



   Puisque les excavateurs etc. de lignite, de morts- terrains   etc. à   l'explication en détail desquels on peut renon- 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 cer, travaillent sur des hauteurs différentes, il est nécessaire que de chaque extracteur ou paire d'extracteurs un ou deux con- voyeurs 1 passent au pylône intermédiaire 2. Le pylône intermé- diaire est donc le point collecteur pour toutes les matières tran portées. Lorsque la quantité de la matière transportée reste dans des limites normales, elle sera chargée, au pylône intermédiaire, sur deux convoyeurs 1 dont l'un pour les morts-terrains et 1' autre pour le lignite.

   Lorsque les quantités de morts-terrains à transporter deviennent trop grandes, on peut prévoir pour leur transport deux convoyeurs en parallèle ainsi qu'il est montré à la fig.2 pour le transport de morts-terrains et de terroir. Dans le pylône intermédiaire, le chargement de la matière sur les convoyeurs suivants peut être fait soit par des plans inclinés soit directement.

   Pour dissoudre le système rigide adopté auparavant d'un pont-roulant transporteur de construction connue, il faut que les excavateurs réunis par les convoyeurs avec le pylône intermédiaire et le pylône au côté de l'extraction puissent quitter en certaines limites l'axe principal de transport à droite et à gauche.   A   cet effet, les différents convoyeurs sont introduits dans le pylône intermé- diaire, dans le pylône au côté de l'extraction et dans les exca- vateurs de telle façon que le mouvement libre latéral est assuré et qu'ils peuvent s'adapter également aux différentes longueurs éventuellement nécessaires. Les convoyeurs sont donc unis horizontalement et verticalement orientables avec le pylône au côté de l'extraction, le pylône intermédiaire et l'excavateur et sont déplaçables dans le sens de leur axe longitudinal. 



   Les fig.3 à 8 montrent en détail un mode d'exécution du convoyeur suivant la présente invention. Le convoyeur se compe se de châssis monoaxifères en forme d'auge 4 roulants sur des galets de roulement 3 disposés aux deux côtés. Les châssis sont réunis rigidement avec la paire de câbles tracteurs 6 commandée par pouliesmotrices 5. Le châssis en forme d'auge   4   se compose de l'essieu 7 de longueur variable muni de galets de roulement 3 et de deux appuis latéraux qui supportent et logent le convoyeur 8. 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 



   Les fig.4 et 5 montrent que l'essieu 7 peut se composer de deux parties guidées en parallèle, mais, suivant d'autres modes d'exécution de l'invention, les essieux peuvent se composer également de deux moitiés guidées l'une dans l'autre télesco- piquement ou d'une autre manière. Les éléments constitutifs des galets de roulement 5 en deux pièces et démontables se composent avantageusement d'une matière résistante à l'usure de préférence de bagues profilées en caoutchouc durci.

   Pour le transport des matières, un ruban de tissus ou de matière légère insensible contre les influences mécaniques et atmosphé- riques est employé lequel, au côté chargé du convoyeur, c'est-à- dire au brin supérieur, se pose librement sur le châssis en forme d'auge 4,   tandi   qu'il est suspendu librement au c8té vide, c'est-à-dire au brin inférieur (fig.3). Le mouvement du convoyeur 8 est assuré par le fait que, pendant le service, il est uni rigidement aux bords supérieurs du châssis en forme d'auge 4. 



  Mais qu'il peut être détaché pour des travaux de réparation. 



  Les galets de roulement 3 tournent, aux brins supérieur et inférieur, chaque fois sur deux câbles porteurs tendus 9 qui forment la voie de translation pour le convoyeur. Les câbles porteurs superposés 9 sont réunis par des cadres à   câbles   10 par lesquels la charge est transmise d'un câble porteur à l'autre et compensée. Les cadres à   câbles   10 portent en outre les câbles de guidage 11 et des câbles de translation spéciaux 12 pour le chariot de déchargement dont la mission et dont le fonctionnement sont détaillés plus bas. 



   Les fig.6 à 8 montrent qu'aux stations de renvoi et de commande les câbles porteurs 9 sont déviés de telle façon, par les poulies de déviation 13, que les galets de roulement 3 sont guidés librement suspendus par les câbles tracteurs 6 en passant sur les poulies de renvoi 5. Pour faire réintégrer les galets de roulement 3 dans la paire de câbles porteurs du brin inférieur, des guidages forcés quelconques peuvent être prévus. Aux stations de renvoi, les câbles de guidage 11 et les câbles porteurs 12 pour le chariot de déchargement passant également sur des poulies de renvoi 13 et 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 14, la tension nécessaire des câbles correspondants est prévue. 



   La vue de dessus de la fig.7 montre qu'aux points de renvoi des guidages forcés spéciaux à rouleaux 15 de disposition croissante en forme de coin sont prévus lesquels étendent progres- sivement les essieux des châssis en forme d'auge de sorte que le convoyeur 8 est placé en position étendue de déchargement. D' autre part, des guidages analogues sont prévus au brin inférieur par lesquels les essieux 7 sont rétrécis progressivement. Pour assurer que les câbles porteurs supérieurs 9 peuvent passer le long des câbles porteurs inférieurs, au.dispositif de tension, la disposition des poulies de renvoi pour les câbles porteurs supérieure 9 est un peu angulaire.. 



   La vue schématique de la fig.9 montre le chariot de vidange qui passe sur les câbles porteurs 12 avec des galets de roulement 16 et qui est muni de rouleaux de guidage 17 attachés aux câbles de guidage 11. La disposition des rouleaux de guidage 17 en direction de leur axe est en forme de coin analogue à celle des rouleaux de guidage de la   fig.17   de sorte que, par le chariot de vidange 18, à la translation dans l'axe de transport, les cadres à câbles   10   avec les câbles 9 et par ceux-ci les essieux 7 d.es châssis en forme d'auge sont élargis et le convoyeur 8 est étendu au point de déchargement correspondant pour faciliter le déchargement par des racloirs quelconques. 



   Les   fig.12 à   14 sont les vues schématiques d'un exemple d'un pylône intermédiaire 2 dans lequel quatre convoyeurs 1 venant du côté d'extraction déchargent leur contenu sur deux ou trois convoyeurs 1 passant au coté de déchargement. Dans ce pylône intermédiaire, le transbordement se fait par des plans inclinés collecteurs 19. Le plan montre en outre le dispositif tendeur 20 des câbles porteurs et de guidage. Ainsi qu'il fut déjà indiqué ci-dessus, les convoyeurs 1 du côté d'extraction sont fixés au pylône intermédiaire 2 par des articulations et un raccordement articulé correspondant est prévu également aux ex- cavateurs etc.

   La construction de ces articulations et le dépla- cement des différents convoyeurs en sens de l'axe pour compenser 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 les longueurs différentes peuvent être obtenus avec des moyens connus quelconques. 



   Ainsi qu'il fut déjà Indiqué ci-dessus, l'invention ne se limite pas à l'exemple d'exécution représenté aux   fig.là   14, Les   fig.15,   16 et 17 montrent une autre forme d'exécution avan- tageuse dans laquelle les chariots mobiles reposent sur les deux câbles porteurs 1 et 2 par une paire de galets de roulement à chaque côté dont les différents galets dans les   fig.15   et 16 portent le numéro 4. Les galets 4 de chaque paire de galets de roulement sont logés dans des traverses 3, lesquelles portent ensemble une suspension 5 de telle façon que les traverses des galets de roulement à un côté de la suspension sont clavetées avec la suspension tandis qu'à l'autre côté de la suspension la traverse est fixée à la suspension par un joint pendulaire. 



   Les câbles porteurs 61 et 62 du convoyeur et les câbles tracteurs 7 réunissent les différentes suspensions 5. Par les boucles 8, le ruban en forme d'auge 9 est suspendu aux deux câbles porteurs 61 et 62 du convoyeur. Le ruban en forme d'auge peut se composer de différentes sections de ruban qui chevauchent dans la rangée des chariots de translation. Comme indiqué dans la fig. 



  17, les câbles porteurs 61 et 62 du convoyeur forment une flèche. 



  Or, les boucles 8 sont de longueurs différentes de sorte que par ces longueurs différentes de boucles la flèche des câbles porteurs est compensée et que le ruban mobile en forme d'auge est guidé en direction de transport sans flèche onéreuse. Les câbles trac-   teurs   7 sont attachés'au chariot de translation en dehors de la voie de translation des galets. 



   Les suspensions 5 sont formées par des traverses cour- bées passant au-dessous du convoyeur 9 en forme d'auge. Les bords du convoyeur 9 chargé sont fixés par des articulations aux câbles porteurs 61 et 62 qui passent par les extrémités des traverses courbées et le convoyeur est logé librement dans la partie courbée des traverses sans qu'il touche ces traverses. Lorsque le convoyeur 9 passe par la station de renvoi, la traverse courbée sera tournée de telle façon que sa partie ouverte ou angulaire se trouve 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 au-dessus du convoyeur courbé 9 de manière que le convoyeur 9 est suspendu librement comme indiqué aux   fig.15   et 16. 



   Les suspensions 5 ont des ouvertures pour les goujons d'union 11 des câbles porteurs 61 du convoyeur et pour les goujons d'union 12 des câbles porteurs 62 du convoyeur. Les ouvertures pour les goujons 11 sont des trous circulaires dans lesquels les goujons ne peuvent que se tourner. Les ouvertures pour les goujons 12 sont des trous oblongs 10. Lorsque le brin supérieur du ruban 9 est chargé, les goujons sont supportés dans la position la plus haute des trous oblongs 10. La position la plus haute des trous oblongs est munie de talons ou d'encoches sur lesquels les goujons 12 peuvent être posés.

   Aux points de déchangement prévus, on obtient le déchargement du ruban 9 en forme d'auge par la descente des goujons 12 lesquels sont retirés de leurs talons ou encoches par des leviers 14 actionnés par des rails de distribution 13 qui entourent les goujons correspondants en forme de fourche. Les goujons 12 tombent alors dans les trous de guidage ou oblongs 10 jusqu'au point le plus bas de ces trous. 



  La disposition de ce point le plus bas est telle que les goujons étendent dans cette position le ruban en forme d'auge de sorte que la matière transportée est déchargée. Dans cette position de vidange, le ruban étendu est traîné jusqu'à une station de renvoi, par exemple jusqu'à la station de renvoi montrée schéma- tiquement à droite dans la fig.15. Pendant le renvoi, les goujons 12 retombent dans leurs encoches correspondantes des trous oblongs 10 et en même temps dans la fourche des leviers 14. A l'autre station de renvoi, à laquelle le ruban en forme d'auge 9 rentre dans la position correspondante de chargement, les leviers 14 sont commandés de telle façon que le ruban ne peut pas retomber dans sa position de vidange de sorte que le ruban 9 est de nouveau prêt à être chargé. 



   Les fig.18. 19 et 20 montrent schématiquement un exemple d'exécution des colonnes de levage. 



   Les deux colonnes de levage 1 et 2 portent à leurs extrémités de tête 3   et 4   la plaque de tête 5 unie aux extrémités 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 de tête 3   et 4   par des articulations. La plaque de tête 5 est munie de crampons 6 et 7 par lesquels les câbles 8 d'un blondin ou semblable peuvent être fixés à la plaque de tête 5 lorsque la plaque de tête 5 fut rapprochée aux câbles 8 par le rappro- chement du pied 9 de la colonne 2 au pied 10 de la colonne 2 ce qu'on peut faire par exemple par des palans 11 ou semblables. 



  Si le palan 11 est relâché, les colonnes de levage s'écartent de telle façon que leurs extrémités de pied s'éloignent l'unede l'autre par le poids propre des colonnes 1 et 2 et de la plaque de tête 5. L'écartement maximum qu'on peut obtenir est limité, suivant l'invention, de sorte qu'en tout cas la distance entre les deux extrémités, lorsque les colonnes sont en repos, corres- pondant au gabarit libre.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Handling facility, especially for day-to-day lignite mining."
The quantities to be transported in the day-to-day operation, especially in the deep-to-day operation, of the future of the lignite mining industry, bring the problem of transporting overburden and lignite to the fore. The most common means of transport in lignite mines are primarily the large-capacity wagons used for 1 '

 <Desc / Clms Page number 2>

 operation by railways and the rubber belt used in operation by overhead cranes.



   Given that the operation by railways is not able to overcome considerable climbs by short paths, it requires, from the deep operation to day an increased number of units of trains and the laying of rail tracks. extremely heavy construction. Furthermore, such an operation requires, at the unloading points, unloading devices, such as devices for depositing the transported materials, etc., the number and dimensions of which make the economics of such an operation problematic.



   Likewise, the use of an overhead crane as the main means of transport for deep daylight operation is also problematic because of the weight of the bridge which gradually increases with the span of the bridge and because of the costs involved. sizeable first establishment requirements for such installations.



   Even a compromise that could be foreseen by transporting the upper part of the overburden by rail and the lower part of the overburden and lignite by transport cranes would require so considerable funds for the initial costs. establishment and operation that even in the event of a possible increase in the selling prices of lignite the operation of a lignite mine would no longer be profitable.

   All these transport systems, used for the exploit !. deep in the day, require considerable costs of first establishment and handling so that it is absolutely necessary to modify the transport system on the farm! ' up to date and thus considerably reduce these initial establishment and operating costs.



   The object of the present invention is to eliminate transport difficulties and to create a handling installation which makes it possible to exclude lignite from the day-to-day operation of mines. any transport by rail of lignite and overburden and to transport overburden and lignite directly

 <Desc / Clms Page number 3>

 above the daylight operation.



   According to the present invention, the extracted material can be transported by the shortest route, from the extraction side to the unloading side, by a continuous conveyor which extends over the daylight farm, which is supported in intervals by track rollers and whose translation track consists of tensioned supporting cables.



   By such means of transport, the material to be transported can pass, by the shortest route, the open farm from the extraction side to the tumbling side. Unlike the types of bridges built up to now, the construction of which, even the heaviest, does not allow them to be used for extractions of which the maximum height exceeds 80 m, the means of transport according to the present invention which is distinguished by its relatively light construction. can be used without any restrictions as to its mobility and the depth of day-to-day operation.

   In addition, the conveyor according to the present invention offers, over the above-mentioned handling installations, the remarkable advantage, that instead of heavy stationary conveyor bridges, a continuous conveyor guided by. rollers on tensioned carrying cables.



  By such a means of transport, it is not only possible to transport and tumble directly, in the field of daylighting, the extracted materials, but also to transport the overburden, by one or more conveyors, directly to a slag heap located outside the open farm.



   By this conveyor, apart from the overburden which can be heaped up by a mobile unloading hopper detailed below, the extracted lignite is transported to the highest pylon located next to the tumbler where it can be loaded in large capacity wagons. In this way, all rail transport is suppressed during exploration and exploitation.



   The cable bridge serving as a translation track for the conveyor is formed by supporting cables which extend from the ex-

 <Desc / Clms Page number 4>

 tractors used at the extraction side of the daylight operation either directly up to a pylon located at the discharge side or up to one or more intermediate pylons and from this or these pylons to one or more pylons located at the unloading side. To achieve larger spans, auxiliary pylons and therefore other conveyors can be used at the extraction side and the unloading side. All the pylons can be designed for synchronous translation and partly, within certain limits, also for asynchronous translation.



   In detail, the conveyor according to the present invention can be advantageously constructed such that the upper strand and the lower strand each comprise a pair of supporting cables. To this end, it is useful to unite, at regular intervals, the supporting cables superimposed by cable frames transmitting and equalizing the load from one cable to the other. ,, For the control of the conveyor, we Preferably using tow ropes, the conveyor may include track rollers attached to the haul ropes in determined distances which support a conveyor. In addition, in this regard, the frames of the track rollers may be trough-shaped.



   According to the present invention, the frames of the track rollers may also be carriages and one longitudinal edge or the like of the tape may be rigidly attached to the carriage while the other longitudinal edge or the like may be attached to the carriage by hinged joints.



   According to the present invention, one of the two longitudinal edges of the tape can be fixed to the carriage by articulated joints in such a way that the tape is carried by a movable pin which extends in a guide of the carriage so that, when the tape is in the loading position, the pin is supported by the guide when the pin is in the highest position in this guide. The construction of the carriage guide for the movable pin is such that in the tape unloading position the pin is seated in the position

 <Desc / Clms Page number 5>

 lowest of the guide and thus maintains the tape in the extended position. The carriages which carry the tape are provided with a trigger for the movable pin which carries an edge of the tape.



   According to the present invention, the trigger may be of such a construction that it operates, in combination with a stop block or carriage or the like which can be moved and locked on the pulling cable, so that the tape can be placed in its extended unloading position at any point of the supporting cable (s) by the displacement of its movable pin.



   According to the present invention, the tape may consist of sections of tape suspended between the carriages from special tape carrier cables which overlap within the span of the carriages and which are suspended from the tape carrier cables by loops or the like.



   According to the present invention, the length of the loops is such that the deflection of the ribbon-carrying cable (s) is equalized and the ribbon is bent in the same trough shape for all sections of the ribbon.



   The invention recommends having the tape controlled by one or two traction cables so that the tensile forces acting in the traction cables have no unfavorable effect on the tape and its supporting cables. The traction cable (s) may be fitted with special devices for decoupling the carriage.



   According to the present invention, the guiding of the conveyor to the return and control stations can be obtained by deflecting the supporting cables in front of these stations in such a way that the running rollers are guided freely suspended above the control and return pulleys. using the traction cables. At the same time, the perfect introduction of the lower strand into the corresponding translation path of the lower carrying cables can be ensured by corresponding forced guides.



   Depending on the requirements and conditions that arise in the various operations, the conveyor according to this

 <Desc / Clms Page number 6>

 The invention can be subdivided into two or more successive units and can be based, at the crossing and transshipment points, on one or more mobile intermediate towers.



   To ensure for this purpose that the position and the distance of the different extractors are independent of the intermediate tower, it is advantageous to orientably connect the different conveyors to the tower or to the mobile intermediate towers and to the extractors and to construct them from in such a way that they can be moved in the direction of their longitudinal axis @ Thanks to their orientable construction and their aforementioned longitudinal displacement, the conveyors can therefore be moved, towards the excavators etc. and towards the intermediate towers, in a horizontal plane laterally and in the direction of their longitudinal axis;

   in addition, it is possible to place, within certain limits, the different conveyors in an angular position vis-à-vis the other conveyors of the same group. The differences in length caused by the variable position of the intermediate lathes and extractors are compensated for by the displacement of the conveyor. For this movement, known means, such as for example intermediate or similar conveyors can be used.



   To allow simple and effective unloading of the conveyor at any desired unloading location, the invention provides, apart from the aforementioned construction, where one longitudinal edge of the tape is rigidly fixed to the carriage and the other longitudinal edge is fixed. to the carriage by articulation, another construction in which the axes of the trough-shaped structure or of the trolley are extendable and in which the conveyor is fixed only to the edges of the trough-shaped structure.

   For unloading at any desired unloading point, a special unloading trolley can be adopted which moves on special carrying cables and which allows by forced guides, for example cables and guide rollers of suitable arrangement in shape. corner, the extension of the axles of the trough-shaped device, and therefore the extension of the trough-shaped conveyor for unloading

 <Desc / Clms Page number 7>

 The actual unloading can be obtained by any means, such as, for example, scrapers, launching tapes or the like.



   To ensure that also at the control and return points the conveyor will be guided without shocks or tremors, it is advantageous to provide here an extension of the conveyor similar to that provided for unloading. For this purpose, guides can be provided at the control and return stations by which the axles of the trough-shaped structures can be progressively widened in front of the references and contracted behind the references.



   To be able to lift cables or the like from the new conveyor at any desired point in their freely suspended line so that, even when cables or the like are stretched between low pylons or relatively low for local conditions, d '' other machines and installations even higher and larger, such as for example excavators, bucket conveyors etc. can pass over cables or the cables can pass over these installations, the conveyor is provided with two lifting columns whose head ends are joined by articulations and carry a support fixed by articulations, by example, a head plate or the like on which the cables to be lifted can be placed.

   The two lifting columns of this device are provided with movable foot ends preferably with feet which rest on rail vehicles which can approach by means of mittens or the like. The head plate or the like which is joined with the two lifting columns by articulations and which serves to support the cables is provided with crampons to tighten the cable support equipment, for example the head plate , the cables to be lifted.



   In the state of normal extension, the lifting columns maintain a desired free gauge. According to the present invention, the lifting columns are provided with a lifting device, preferably a telescopic winch, which serves to

 <Desc / Clms Page number 8>

 lift the lifting columns which are in the rest position within the free jig, to such a height that the tensile forces exerted by the hoist or the like on the rail vehicles at the feet of the columns become effective so that the ends feet and, consequently, the columns approach or else the motor control of the movable lower ends is strong enough to bring the columns together ,,,
The invention is not limited to the day-to-day exploitation of lignite mines,

   but can be adopted also in many other cases in which it is a question of the transport of major or minor quantities of bulk material.



   Further advantageous details of the invention are shown in the accompanying drawings. Several preferred embodiments of the object of the invention will be described by way of example with reference to the drawings in which: FIG. 1 is the adoption of handling facilities in day-to-day operations of a lignite mine in cross section.



   Fig. 2 is a top view of fig.l.



   Fig.3 is a conveyor according to the invention in cross section.



   Fig.4 is a top view of Fig.3.



   Fig.5 is a side view of Fig.3.



   Figs. 6 to 8 are side, top and front view diagrams of one embodiment of a deflection or control station.



   Fig. 9 is a cross-sectional drawing of the unloading cart.



   Figs. 10 and 11 are side and top views of the unloading cart.



   Figs. 12, 13 and IL), are side, front and top views of an embodiment of an intermediate pylon.



   Figs. 15, 16 and 17 show an embodiment of the installation in which the conveyor is fixed by articulations with one of its longitudinal edges to its carriages.

 <Desc / Clms Page number 9>

 translation so that the tape is extended at the unloading point and tilted laterally.



   Fig. 15 is an elevational view of the tape at a turning point,
Fig.16 is a section taken along line II-II of Fig.15.



   Fig. 17 is a section through the suspension of the ribbon from the carrying cables of the conveyor along line III-III of fig. 15.



   Figs. 18, 19 and 20 show an example of the construction of lifting columns by which cables etc. of the new conveyor can be lifted at any desired point of their freely suspended line so that when cables or the like are stretched between low pylons or relatively low for local conditions, other machines and installations, even higher and larger, may pass over cables or the cables may pass over such installations.



   According to the general arrangement shown in fig.l and 2, according to the present invention, several successive conveyors 1, which are moved on carrying cables and whose construction is detailed below, are used to cross the operation at day from the extraction side to the tumbling side. As shown in fig.l, on the tumbling side, several conveyors 1 can also be arranged in parallel so that the conveyor is used for the transport of the soil, the conveyor 1b is used for the transport of dead. land and conveyor 1c is used to transport lignite.

   If the large extent of a deep daylight operation does not allow crossing the opening of the daylight operation using only two pylons, according to the execution described as an example, two intermediate pylons 2 are which are used to transmit the transported materials to the conveyors following these pylons.



   Since excavators etc. lignite, overburden etc. the detailed explanation of which we can dispense with

 <Desc / Clms Page number 10>

 Cer, work at different heights, it is necessary that of each extractor or pair of extractors one or two conveyors 1 pass to the intermediate pylon 2. The intermediate pylon is therefore the collecting point for all the transported materials. When the quantity of material transported remains within normal limits, it will be loaded, at the intermediate pylon, on two conveyors 1, one of which is for the overburden and the other for the lignite.

   When the quantities of overburden to be transported become too large, two conveyors can be provided for their transport in parallel as shown in fig. 2 for the transport of overburden and soil. In the intermediate pylon, the loading of the material on the following conveyors can be done either by inclined planes or directly.

   To dissolve the rigid system adopted previously of a conveyor crane of known construction, it is necessary that the excavators joined by the conveyors with the intermediate pylon and the pylon at the extraction side can leave within certain limits the main axis of transport on the right and left. For this purpose, the various conveyors are introduced in the intermediate pylon, in the pylon at the extraction side and in the excavators in such a way that the lateral free movement is ensured and that they can also adapt. at the different lengths that may be required. The conveyors are therefore united horizontally and vertically orientable with the pylon at the extraction side, the intermediate pylon and the excavator and are movable in the direction of their longitudinal axis.



   Figs. 3 to 8 show in detail an embodiment of the conveyor according to the present invention. The conveyor consists of monoaxial trough-shaped chassis 4 rolling on rollers 3 arranged on both sides. The frames are rigidly joined with the pair of towing cables 6 controlled by motor pulleys 5. The trough-shaped frame 4 consists of the axle 7 of variable length provided with running rollers 3 and two lateral supports which support and house the conveyor 8.

 <Desc / Clms Page number 11>

 



   Figs. 4 and 5 show that the axle 7 can consist of two parts guided in parallel, but, according to other embodiments of the invention, the axles can also consist of two halves guided one in the other telescope or in some other way. The constituent elements of the two-piece and dismountable rollers 5 are advantageously made of a wear-resistant material, preferably of profiled rings of hard rubber.

   For the transport of materials, a strip of fabric or light material insensitive to mechanical and atmospheric influences is used which, on the loaded side of the conveyor, that is to say on the upper strand, rests freely on the frame. in the form of a trough 4, while it is suspended freely on the empty side, that is to say on the lower strand (fig.3). The movement of the conveyor 8 is ensured by the fact that, during service, it is rigidly united to the upper edges of the trough-shaped frame 4.



  But that it can be detached for repair work.



  The track rollers 3 rotate, on the upper and lower strands, each time on two tensioned carrying cables 9 which form the translation path for the conveyor. The superimposed carrying cables 9 are joined by cable frames 10 by which the load is transmitted from one carrying cable to the other and compensated. The cable frames 10 also carry the guide cables 11 and special translation cables 12 for the unloading carriage, the mission and operation of which are detailed below.



   Figs. 6 to 8 show that at the return and control stations the supporting cables 9 are deflected in such a way, by the deflection pulleys 13, that the running rollers 3 are guided freely suspended by the traction cables 6 while passing on the return pulleys 5. In order to reintegrate the running rollers 3 into the pair of cables carrying the lower strand, any forced guides can be provided. At the return stations, the guide cables 11 and the supporting cables 12 for the unloading trolley also passing over the return pulleys 13 and

 <Desc / Clms Page number 12>

 14, the necessary tension of the corresponding cables is foreseen.



   The top view of fig. 7 shows that at the return points special forced roller guides 15 of increasing wedge-shaped arrangement are provided which progressively extend the axles of the trough-shaped frames so that the conveyor 8 is placed in the extended unloading position. On the other hand, similar guides are provided on the lower strand by which the axles 7 are progressively narrowed. To ensure that the upper carrying cables 9 can pass along the lower carrying cables, at the tensioning device, the arrangement of the deflection pulleys for the upper carrying cables 9 is a little angular.



   The schematic view of fig.9 shows the emptying carriage which passes over the supporting cables 12 with running rollers 16 and which is provided with guide rollers 17 attached to the guide cables 11. The arrangement of the guide rollers 17 in direction of their axis is wedge-shaped similar to that of the guide rollers of fig. 17 so that, by the emptying carriage 18, in translation in the transport axis, the cable frames 10 with the cables 9 and by these the axles 7 of the trough-shaped frames are widened and the conveyor 8 is extended to the corresponding unloading point to facilitate unloading by any scrapers.



   Figs. 12 to 14 are schematic views of an example of an intermediate pylon 2 in which four conveyors 1 coming from the extraction side unload their contents onto two or three conveyors 1 passing to the unloading side. In this intermediate pylon, the transfer takes place via inclined collecting planes 19. The plan also shows the tensioning device 20 for the supporting and guiding cables. As already indicated above, the conveyors 1 on the extraction side are fixed to the intermediate pylon 2 by articulations and a corresponding articulated connection is also provided for the excavators etc.

   The construction of these joints and the displacement of the various conveyors in the direction of the axis to compensate

 <Desc / Clms Page number 13>

 the different lengths can be obtained with any known means.



   As already indicated above, the invention is not limited to the exemplary embodiment shown in Figs. 1 to 14, Figs. 15, 16 and 17 show another advantageous embodiment. in which the mobile carriages rest on the two supporting cables 1 and 2 by a pair of rolling rollers on each side, the different rollers in fig. 15 and 16 of which bear the number 4. The rollers 4 of each pair of rolling rollers are housed in cross beams 3, which together carry a suspension 5 such that the cross members of the track rollers on one side of the suspension are keyed with the suspension while on the other side of the suspension the cross member is attached to the suspension by a pendulum joint.



   The carrier cables 61 and 62 of the conveyor and the traction cables 7 unite the various suspensions 5. By the loops 8, the trough-shaped tape 9 is suspended from the two carrier cables 61 and 62 of the conveyor. The trough-shaped tape may consist of different sections of tape which overlap in the row of the travel carriages. As shown in fig.



  17, the carrying cables 61 and 62 of the conveyor form an arrow.



  However, the loops 8 are of different lengths so that by these different lengths of loops the deflection of the supporting cables is compensated for and the movable trough-shaped strip is guided in the direction of transport without expensive boom. The traction cables 7 are attached to the translation carriage outside the translation path of the rollers.



   The suspensions 5 are formed by curved cross members passing below the conveyor 9 in the form of a trough. The edges of the loaded conveyor 9 are fixed by articulations to the carrying cables 61 and 62 which pass through the ends of the curved sleepers and the conveyor is housed freely in the curved part of the sleepers without it touching these sleepers. When the conveyor 9 passes through the deflection station, the curved cross member will be rotated so that its open or angular part is

 <Desc / Clms Page number 14>

 above the curved conveyor 9 so that the conveyor 9 hangs freely as shown in Figs. 15 and 16.



   The suspensions 5 have openings for the connecting studs 11 of the supporting cables 61 of the conveyor and for the connecting studs 12 of the supporting cables 62 of the conveyor. The openings for the studs 11 are circular holes in which the studs can only turn. The openings for the studs 12 are oblong holes 10. When the upper strand of the tape 9 is loaded, the studs are supported in the highest position of the oblong holes 10. The highest position of the oblong holes is provided with heels or notches on which the studs 12 can be placed.

   At the planned unloading points, the trough-shaped tape 9 is unloaded by the descent of the studs 12 which are withdrawn from their heels or notches by levers 14 actuated by distribution rails 13 which surround the corresponding studs in the form fork. The studs 12 then drop into the guide or oblong holes 10 to the lowest point of these holes.



  The arrangement of this lowest point is such that the studs in this position extend the trough-shaped tape so that the transported material is discharged. In this emptying position, the extended ribbon is dragged to a return station, for example to the return station shown diagrammatically to the right in fig.15. During the return, the studs 12 fall back into their corresponding notches from the oblong holes 10 and at the same time into the fork of the levers 14. At the other return station, at which the trough-shaped ribbon 9 enters the corresponding position loading, the levers 14 are controlled such that the ribbon cannot fall back into its emptying position so that the ribbon 9 is again ready to be loaded.



   Figs. 18. 19 and 20 schematically show an embodiment of the lifting columns.



   The two lifting columns 1 and 2 carry at their head ends 3 and 4 the head plate 5 united at the ends

 <Desc / Clms Page number 15>

 heads 3 and 4 by joints. The head plate 5 is provided with studs 6 and 7 by which the cables 8 of a blond or similar can be fixed to the head plate 5 when the head plate 5 has been brought closer to the cables 8 by the approach of the foot. 9 of column 2 at the foot 10 of column 2 which can be done for example by hoists 11 or the like.



  If the hoist 11 is released, the lifting columns move apart so that their foot ends move away from each other by the dead weight of columns 1 and 2 and of the head plate 5. The maximum spacing that can be obtained is limited, according to the invention, so that in any case the distance between the two ends, when the columns are at rest, corresponds to the free template.


    

Claims (1)

Suivant l'invention, les pieds des colonnes de levage peuvent s'écarter tellement que les extrémités de tête des colon- nes avec leur plaque de tête peuvent être baissées tellement que la hauteur de ce dispositif de levage ne dépasse pas un gabarit libre désiré et que le dispositif peut être déplacé sur les voies ferrées existantes, R E S U M E. According to the invention, the feet of the lifting columns can move apart so much that the head ends of the columns with their head plate can be lowered so that the height of this lifting device does not exceed a desired free template and that the device can be moved on existing railways, RESUM E. La présente invention a pour objet un convoyeur, sur- tout;pour l'exploitation au jour de lignite, se composant d'une bande transporteuse supportée par un câble porteur, tendu au- dessus de l'exploitation au jour, et tirée le long du câble porteur au-dessus de l'exploitation au jour par un câble porteur, ledit convoyeur étant remarquable notamment par les points suivants pris séparément ou en combinaison : 1) Les brins de la bande transporteuse sont retenus par des châssis de galets de roulement à un ou à plusieurs essieux. The object of the present invention is a conveyor, above all; for the daylighting of lignite, consisting of a conveyor belt supported by a carrying cable, stretched over the daylighting operation, and drawn along of the carrying cable above the daylight operation by a carrying cable, said conveyor being remarkable in particular by the following points taken separately or in combination: 1) The conveyor belt strands are retained by single- or multi-axle track roller frames. 2) Le brin supérieur est supporté par ses châssis de galets de roulement et le brin inférieur est retenu par ses châssis de galets de roulement et les brins supérieur et inférieur et leurs câbles porteurs correspondants sont superposés. 2) The upper run is supported by its track roller frames and the lower run is retained by its track roller frames and the upper and lower runners and their corresponding supporting cables are superimposed. 3) Une paire de câbles porteurs est disposée pour le <Desc/Clms Page number 16> brin supérieur et une autre paire pour le brin inférieur. 3) A pair of supporting cables is arranged for the <Desc / Clms Page number 16> top strand and another pair for the bottom strand. 4) Les câbles porteurs superposés sont réunis en certaines distances par des cadres à câble qui transmettent la charge. 4) The superimposed carrying cables are joined at certain distances by cable frames which transmit the load. 5) Le convoyeur se compose en détail de châssis de galets de roulement fixés au câble tracteur et qui appuyent un transporteur. 5) The conveyor consists in detail of a frame of rollers fixed to the towing cable and which support a conveyor. 6) Les châssis de galets de roulement peuvent être en forme d'auge. 6) The track rollers can be trough shaped. 7) Les châssis des galets de roulement peuvent être des chariots de translations et un bord longitudinal ou sembla- ble est fixé rigidement au chariot tandis que l'autre bord lon- gitudinal ou semblable est fixé au chariot par joints articulés. 7) The frames of the track rollers may be translation carriages and one longitudinal or similar edge is rigidly fixed to the carriage while the other longitudinal edge or the like is fixed to the carriage by articulated joints. 8) Un des deux bords longitudinaux ou semblable de la bande transporteuse est fixé au chariot par joints articulés de sorte que la bande est portée par un goujon qui s'étend dans un guidage du chariot de manière que, lorsque la bande se trouve en position de chargement, le goujon est supporté par le guidage lorsque le goujon se trouve dans la position la lus haute dans ce guidage. 8) One of the two longitudinal edges or the like of the conveyor belt is fixed to the carriage by articulated joints so that the belt is carried by a pin which extends in a guide of the carriage so that when the belt is in position loading, the stud is supported by the guide when the stud is in the highest position in this guide. 9) La construction du guidage du chariot pour le gou- jon mobile est telle que, dans la position de déchargement du ruban, le goujon est logé dans la position la plus basse du guidage et maintient ainsi le ruban en position étendue. 9) The construction of the carriage guide for the movable pin is such that, in the tape unloading position, the pin is seated in the lowest position of the guide and thus maintains the tape in the extended position. 10) Les chariots qui portent le ruban sont pourvu d'un déclencheur pour le goujon mobile qui porte un bord du ruban. 10) The carriages which carry the tape are provided with a trigger for the movable pin which carries one edge of the tape. Il) Le déclencheur est d'une telle construction qu'il fonctionne, en combinaison avec un bloc ou chariot d'arrêt ou semblable qui peut être déplacé et bloqué sur le câble tracteur de telle façon que le ruban est mis dans sa position étendue de déchargement à tout endroit du ou des câbles porteurs par le déplacement de son goujon mobile. II) The trigger is of such a construction that it functions, in combination with a stop block or carriage or the like which can be moved and locked on the pulling cable in such a way that the tape is put in its extended position of unloading at any location of the supporting cable (s) by moving its movable pin. 12) Le ruban se compose de sections du ruban suspendre- entre les chariots à des câbles porteurs spéciaux à rubans qui chevauchent dans la portée des chariots et qui sont suspendus aux câbles porteurs à rubans par des boucles ou semblables. <Desc/Clms Page number 17> 12) The tape consists of sections of the tape suspended between the carriages on special ribbon carrier cables which overlap in the span of the carriages and which are suspended from the ribbon carrier cables by loops or the like. <Desc / Clms Page number 17> 13) La longueur des boucles est telle que la flèche du ou des câbles porteurs du ruban est égalisée et que le ruban est courbé dans la même forme d'auge pour toutes les sections du ruban.. 13) The length of the loops is such that the deflection of the ribbon-carrying cable (s) is even and the ribbon is bent into the same trough shape for all sections of the ribbon. 14) Le ruban est commandé par un deux câbles trac- teurs de sorte que les forces de traction causées par le mouve- ment du ruban et,,,,'qui agissent dans les câbles tracteurs n'ont @ aucun effet défavorable sur le ruban et ses câbles porteurs. 14) The tape is controlled by a two traction cables so that the tensile forces caused by the movement of the tape and ,,,, 'which act in the traction cables have no adverse effect on the tape. and its supporting cables. 15) Le ou les organes de traction peuvent être décou- plés du châssis de galets de roulement ou du chariot de transla- tion. 15) The traction unit (s) can be decoupled from the track rollers frame or the trolley. 16) Les câbles porteurs sont déviés devant les station de commande et de renvoi de telle façon que les galets de roule- ment sont guidés librement suspendus au-dessus des poulies de commande et de renvoi à l'aide des câbles tracteurs. 16) The supporting cables are deflected in front of the control and deflection stations in such a way that the track rollers are guided freely suspended above the control and deflection pulleys using the traction cables. 17) Le convoyeur est subdivisé en deux ou plusieurs unités successives et s'appuie, aux points de passage et de transbordement, sur une ou plusieurs tours intérmédiaires mobiles 18) Les différents convoyeurs sont raccordés de façon orientable à la tour ou aux tours intermédiaires mobiles et aux extracteurs et sont déplacés au sens de leur axe longitudinal. 17) The conveyor is subdivided into two or more successive units and is supported, at the crossing and transshipment points, on one or more mobile intermediate towers 18) The various conveyors are connected in an orientable manner to the tower or to the mobile intermediate towers and to the extractors and are moved in the direction of their longitudinal axis. 19) Les essieux d.es châssis en forme d'auge, les chariots de translation ou semblables sont extensibles. 19) The axles of the trough-shaped frames, trolleys or similar are extendable. 20) Le convoyeur est fixé seulement aux galets de roulement du châssis ou du chariot de translation. 20) The conveyor is only fixed to the track rollers of the frame or the trolley. 21) Un chariot de vidange est déplacé sur des câbles porteurs spéciaux qui permet par des guidages forcés, par exemple des câbles et des rouleaux de guidage de disposition appropriée en forme de coin l'extension des essieux du châssis en forme d' auge ou du chariot de translation et, par conséquent, l'extension du convoyeur en forme d'auge pour le déchargement à tout endroit désiré. 21) An emptying carriage is moved on special carrying cables which, by means of forced guides, for example cables and guide rollers of suitable arrangement in wedge shape, allows the extension of the axles of the trough-shaped frame or of the trough. trolley and therefore the extension of the trough-shaped conveyor for unloading at any desired location. 22) Des guidages sont prévus aux stations de renvoi et de commande par lesquels les essieux des châssis en forme d'auge ou des chariots de translation peuvent être élargis <Desc/Clms Page number 18> progressivement devant les renvois et contractés derrière les renvois. 22) Guides are provided at the return and control stations by which the axles of the trough-shaped frames or of the travel carriages can be widened <Desc / Clms Page number 18> progressively in front of referrals and contracted behind referrals. 23) Les câbles porteurs du chariot de vidange et les câbles de guidage sont logés sur le châssis à câbles. 23) The supporting cables of the emptying trolley and the guide cables are housed on the cable frame. 24) Les tambours de commande et de renvoi ou les poulies de commande et de renvoi ou semblables sont logés sur des arbres ou essieux horizontaux. 24) The control and deflection drums or the control and deflection pulleys or the like are mounted on horizontal shafts or axles. 25) Pour le passage au-dessus d'un appareil d'extrac- tion etc., comme par exemple au-dessus d'un excavateur, le convoyeur est muni de deux colonnes de levage qui servent à soulever les câbles porteurs et/ou les câbles tracteurs du con- voyeur et dont les extrémités de tête sont réunis par articula- tions et portent un appui fixé par articulations, par exemple une plaque de tête ou semblable, sur laquelle les câbles à sou- lever peuvent être placés ; les deux colonnes de levage sont pourvues d'extrémités de pied déplaçables de préférence avec des pieds qui reposent sur des véhicules à rails et qui peuvent s'approcher au moyen de moufles. 25) For passage over an extraction device etc., such as for example above an excavator, the conveyor is provided with two lifting columns which serve to lift the supporting cables and / or the traction cables of the conveyor, the head ends of which are joined by articulations and carry a support fixed by articulations, for example a head plate or the like, on which the cables to be lifted can be placed; the two lifting columns are provided with movable foot ends preferably with feet which rest on rail vehicles and which can be approached by means of blocks. 26) La plaque de tête ou semblable qui est unie avec les deux extrémités de tête des colonnes de levage par des articulations et qui sert à l'appui des câbles est munie de crampons ou semblables pour serrer l'équipement d'appui du ou des câbles, par exemple la plaque de tête, aux câbles à soule- ver. 26) The head plate or similar which is joined with the two head ends of the lifting columns by articulations and which serves to support the cables is provided with spikes or the like to tighten the supporting equipment of the lifting column (s). cables, for example the head plate, to the cables to be lifted. 27) Les colonnes de levage maintiennent, dans l'état d'extension maximum, un gabarit libre désiré. 27) The lifting columns maintain, in the state of maximum extension, a desired free gauge. 28) Les colonnes de levage sont munies d'un engin de levage disposé à ou près d'une des extrémités de tête, de préférence d'un treuil télescopique, qui sert à soulever les colonnes de levage se trouvant en position de repos à 1' intérieur du gabarit libre, jusqu'à une telle hauteur que les forces de traction exercées par le palan ou semblable sur les véhicules à rails aux pieds des colonnes deviennent effectives de sorte que les extrémités des pieds et, par conséquent, les <Desc/Clms Page number 19> colonnes s'approchent et que les câbles qui reposent sur la plaque de tête des colonnes ou levage sont levées. 28) The lifting columns are fitted with a lifting device placed at or near one of the head ends, preferably a telescopic winch, which serves to lift the lifting columns in the rest position at 1 'inside the free jig, up to such a height that the tensile forces exerted by the hoist or the like on the rail vehicles at the feet of the columns become effective so that the ends of the feet and, consequently, the <Desc / Clms Page number 19> columns are approaching and the cables which rest on the column head plate or lifting are lifted. OFFICE DES INVENTIONS SPR.L. OFFICE OF INVENTIONS SPR.L. Le Gerant, The manager,
BE513512D BE513512A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE513512A true BE513512A (en)

Family

ID=151619

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE513512D BE513512A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE513512A (en)

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE974000C (en) * 1952-12-28 1960-09-01 Beteiligungs & Patentverw Gmbh Steep conveyor belt system led over an embankment
US3650415A (en) * 1969-02-28 1972-03-21 Krupp Gmbh Arrangement for unloading material from a dredge
US3677392A (en) * 1970-09-15 1972-07-18 Paul Soros Apparatus for storing particulate material
US6782993B2 (en) * 2002-01-28 2004-08-31 Terra Nova Technologies, Inc. Mobile conveyor system and method for multiple lift stacking

Cited By (4)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE974000C (en) * 1952-12-28 1960-09-01 Beteiligungs & Patentverw Gmbh Steep conveyor belt system led over an embankment
US3650415A (en) * 1969-02-28 1972-03-21 Krupp Gmbh Arrangement for unloading material from a dredge
US3677392A (en) * 1970-09-15 1972-07-18 Paul Soros Apparatus for storing particulate material
US6782993B2 (en) * 2002-01-28 2004-08-31 Terra Nova Technologies, Inc. Mobile conveyor system and method for multiple lift stacking

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2501608A1 (en) CONTINUOUSLY MOVING TELEFERIC AND COMPLETE CARRIAGE FOR TRANSPORTING MATERIALS SUCH AS BULK PRODUCTS
EP0183632B1 (en) Vehicle carrier comprising individual cross-supporting structures
EP1157950B1 (en) Device for conveying bulk objects, especially metal coils
EP0004985A1 (en) Train for the renewal of a railway track
EP1292476B1 (en) System for transporting and skew loading/unloading of cars in a combined railway/road transport railway station and method for using same
FR2618466A1 (en) EXCHANGE MACHINE OF TRAVERSES
CN102689634A (en) Steel wire rope traction track hanging conveying device and steel wire rope traction track hanging conveying method for hillside orchard
EP3368718B1 (en) System and method for transporting a railway switch
BE513512A (en)
FR2519924A1 (en) MOVABLE INSTALLATION ON TRACKS FOR THE TRANSPORT OF CUT
EP0971071B1 (en) Method and device for laying railway track elements using a tracked vehicle
US2003007A (en) Material handling system for mines
FR2988737A1 (en) DOUBLE FLOW BALLASTAGE TRAIN.
WO2006111620A1 (en) Special wheeled containers, their transporting trucks, and uses thereof
EP0006038A1 (en) Ship transporting device
EP0032471B1 (en) Dismountable wagon for the technical coordination of road-rail transport
FR2546925A1 (en) Multi-chassis rail track laying and dismantling machine
FR2546924A1 (en) Multi chassis rail track laying and lifting machine
EP0096133A1 (en) Straddle lifting device for the vertical handling of loads
US475710A (en) Hoisting and conveying device
FR2536770A1 (en) Twin chassis railway track section replacement machine
US2591680A (en) Automatic cable gripper for suspended vehicles
US1280992A (en) Transportation by means of vehicles and means for use in conjunction therewith.
FR2868743A1 (en) Special container for transporting e.g. building waste, has castor wheel to laterally load using portals of cargo truck and trailers, which are provided with extendable platforms to carry out lateral loading/unloading of container
FR3109128A1 (en) Sleeper transfer wagon and associated rail vehicle